MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
Anul
173 (XVII) - Nr. 534 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 23 iunie 2005
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 252 din 10 mai 2005 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
53. – Ordonantă de urgentă pentru preluarea procurorilor
financiari ai Curtii de Conturi de Ministerul Public
548. – Hotărâre pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr.
2.296/2004 privind reorganizarea Companiei Nationale de Transport al Energiei
Electrice “Transelectrica“ – S.A. – Filiala Societatea Comercială de Formare a
Energeticienilor din România “Formenerg“ – S.A. si înfiintarea Societătii
Comerciale de Formare Profesională “Formenerg“ – S.A.
DECIZII
ALE PRIMULUI-MINISTRU
364. – Decizie privind desemnarea Departamentului pentru
Analiză Institutională si Socială ca reprezentant al Guvernului României în calitatea
de membru fondator al Asociatiei eRomania Gateway
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
221. – Ordin al ministrului comunicatiilor si tehnologiei
informatiei privind aprobarea Normelor tehnice si metodologice pentru aplicarea
Legii nr. 589/2004 privind regimul juridic al activitătii electronice notariale
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
10 mai 2005
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004
Ioan
Vida – presedinte
Nicolae
Cochinescu – judecător
Aspazia
Cojocaru – judecător
Constantin
Doldur – judecător
Acsinte
Gaspar – judecător
Kozsokár
Gábor – judecător
Petre
Ninosu – judecător
Ion
Predescu – judecător
Serban
Viorel Stănoiu – judecător
Ion
Tiucă – procuror
Benke
Károly – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, exceptie ridicată de Adrian Stănescu si Emilia
Stănescu în Dosarul nr. 3.742/2004 al Tribunalului Sibiu – Sectia comercială si
de contencios administrativ.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, arătând că dispozitiile legale criticate reglementează o
procedură administrativă prealabilă si, în consecintă, nu contravin textului
art. 21 alin. (4) din Constitutie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 22 martie 2005, pronuntată în Dosarul nr. 3.742/2004, Tribunalul
Sibiu – Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990, exceptie ridicată de Adrian
Stănescu si Emilia Stănescu într-o cauză având ca obiect solutionarea actiunii
pentru anularea unei autorizatii de constructie.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că prevederile art. 5 alin. (1)
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 21 alin. (4). În acest sens, se consideră că, în
conformitate cu prevederile art. 21 alin. (4) din Constitutie, “legea nu mai
poate impune, ca o conditie prealabilă a actiunii în contencios administrativ,
parcurgerea unei anumite proceduri administrative jurisdictionale“. De
asemenea, se mai arată că îo asemenea procedură poate avea numai caracter
facultativ, rămânând reclamantului alegerea în a o parcurge înainte de
sesizarea instantei judecătoresti de contencios administrativ ori de a se
adresa direct justitiei“.
Tribunalul
Sibiu – Sectia comercială si de contencios administrativ nu si-a formulat opinia asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, încălcând astfel dispozitiile art.
29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate ridicată este inadmisibilă. În argumentarea
acestui punct de vedere Guvernul arată că, anterior sesizării Curtii
Constitutionale cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, această lege a
fost abrogată prin Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 care a
intrat în vigoare după 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României,
Partea I, si care nu a mai preluat dispozitiile cuprinse în art. 5 alin. (1)
din Legea nr. 29/1990 referitoare la procedura prealabilă. Potrivit
dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutională
decide asupra “exceptiilor ridicate în fata instantelor judecătoresti sau de
arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a
unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în vigoare, care are
legătură cu solutionarea cauzei în orice fază a litigiului si oricare ar fi
obiectul acestuia“, astfel că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 este
inadmisibilă.
Avocatul
Poporului apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă. În argumentarea acestui
punct de vedere arată că Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 a fost
abrogată prin noua Lege a contenciosului administrativ nr. 554/2004. Deoarece
textul de lege criticat pentru neconstitutionalitate a fost abrogat sunt
incidente prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora
Curtea Constitutională se pronuntă numai asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate care au ca obiect dispozitii legale în vigoare. Prin
urmare, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din
Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 este inadmisibilă.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie
dispozitiile art. 5 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 8
noiembrie 1990, cu modificările ulterioare. Anterior sesizării Curtii, Legea
contenciosului administrativ nr. 29/1990 a fost abrogată, conform prevederilor
art. 31 alin. (2) din noua Lege a contenciosului administrativ nr. 554/2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie
2004, care a intrat în vigoare la data de 6 ianuarie 2005. Curtea observă că
solutia legislativă initială a art. 5 alin. (1) din Legea nr. 29/1990 a fost
preluată, în principiu, de textul art. 7 alin. (1) din Legea nr. 554/2004,
astfel că, potrivit jurisprudentei sale, Curtea urmează a se pronunta prin
prezenta decizie asupra textului de lege în vigoare.
Dispozitiile
criticate ca fiind neconstitutionale au următorul cuprins:
–
Art. 7 alin. (1): “Înainte de a se adresa instantei de contencios
administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al
său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral,
trebuie să solicite autoritătii publice emitente, în termen de 30 de zile de la
data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia.
Plângerea se poate adresa în egală măsură organului ierarhic superior, dacă acesta există.“
Textul
constitutional invocat în sustinerea exceptiei este cel al art. 21 alin. (4),
acesta având următorul cuprins:
“(4)
Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.“
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine că, în esentă, autorul acesteia consideră că dispozitiile criticate reglementează o procedură administrativ-jurisdictională obligatorie, ceea ce în opinia sa este contrar dispozitiilor constitutionale ale art. 21 alin. (4). Curtea constată că dispozitiile legale criticate au mai format obiect al controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 39 din 27 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 165 din 24 februarie 2005, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, statuând că “textul constitutional care se referă la caracterul facultativ al jurisdictiilor speciale administrative nu este aplicabil prevederilor criticate care instituie obligatia persoanei vătămate de a se adresa cu reclamatie organului administrativ emitent mai înainte de sesizarea instantei de judecată cu anularea actului considerat ilegal. Dispozitia constitutională invocată a desfiintat conditia prealabilă numai pentru procedura administrativă jurisdictională. Nici o dispozitie constitutională nu interzice ca prin lege să se instituie o procedură administrativă prealabilă, fără caracter jurisdictional, cum este de exemplu procedura recursului administrativ gratios sau a celui ierarhic“.
Considerentele
care au stat la baza acestei decizii a Curtii Constitutionale îsi mentin
valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu au intervenit elemente noi, de
natură să determine modificarea jurisprudentei Curtii.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, exceptie ridicată de Adrian Stănescu si Emilia Stănescu în Dosarul
nr. 3.742/2004 al Tribunalului Sibiu – Sectia comercială si de contencios
administrativ.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 10 mai 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke
Károly
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru preluarea
procurorilor financiari ai Curtii de Conturi de Ministerul Public
Având în vedere că prin revizuirea Constitutiei au
fost eliminate atributiile jurisdictionale din competenta Curtii de Conturi a
României, urmând ca, în conditiile legii organice, litigiile rezultate din
activitatea Curtii de Conturi să fie solutionate de instantele judecătoresti
specializate si, fată de dispozitiile art. 1 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea activitătii jurisdictionale si a
personalului instantelor Curtii de Conturi de către instantele judecătoresti,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 49/2004, care prevăd că
până la constituirea instantelor judecătoresti specializate litigiile rezultate
din activitatea Curtii de Conturi se solutionează de instantele judecătoresti
ordinare, judecătorii financiari din cadrul fostelor instante financiare ale
Curtii de Conturi au fost deja preluati de instantele de drept comun. Întrucât
preluarea procurorilor financiari urma să fie făcută de Ministerul Public,
conform art. 8 din aceeasi ordonantă de urgentă, si având în vedere situatia
profesională critică a procurorilor financiari, a căror legitimitate la
solutionarea cauzelor de către instantele judecătoresti este din ce în ce mai
des contestată, această preluare a devenit o necesitate.
În
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
Art.
1. – (1) Procurorii financiari, procurorii financiari inspectori si procurorul
general financiar, în functie la data intrării în vigoare a prezentei ordonante
de urgentă, sunt preluati de Ministerul Public, potrivit procedurii prevăzute
la art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea
activitătii jurisdictionale si a personalului instantelor Curtii de Conturi de
către instantele judecătoresti, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 49/2004.
(2)
După preluare, procurorii care au îndeplinit functiile de procuror general
financiar, procuror financiar inspector si procuror financiar vor exercita si
atributiile prevăzute prin Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, până la reorganizarea Curtii de Conturi prin lege organică.
Art.
2. – Personalul auxiliar de specialitate este preluat potrivit procedurii
prevăzute la art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 117/2003,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 49/2004.
Art.
3. – (1) Numărul de posturi pentru Ministerul Public se suplimentează cu 102
prin diminuarea corespunzătoare a numărului de posturi al Curtii de Conturi.
(2)
Pentru anul 2005 cheltuielile de personal aferente numărului de posturi
suplimentar prevăzut la alin. (1) se asigură prin diminuarea bugetului aprobat
Curtii de Conturi si prin majorarea corespunzătoare a bugetului Ministerului
Public.
(3)
Se abilitează Ministerul Public si Curtea de Conturi, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice, să introducă modificările corespunzătoare în structura
posturilor si a cheltuielilor salariale.
Art.
4. – (1) Bunurile mobile pe care personalul prevăzut în prezenta ordonantă de
urgentă le-a folosit în exercitarea atributiilor sale se transmit, pe bază de
protocol de predare-primire, Ministerului Public.
(2)
Până la identificarea unor imobile corespunzătoare pentru functionarea
personalului prevăzut în prezenta ordonantă de urgentă, acesta continuă să îsi
desfăsoare activitatea în sediile actuale.
Art.
5. – Se autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă modificări în
structura bugetelor aprobate pe anul 2005 Curtii de Conturi si Ministerului
Public, pe baza propunerilor ordonatorilor principali de credite.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
justitiei,
Monica
Luisa Macovei
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 15 iunie 2005.
Nr. 53.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru abrogarea
Hotărârii Guvernului nr. 2.296/2004 privind reorganizarea Companiei Nationale
de Transport al Energiei Electrice “Transelectrica“ – S.A. – Filiala Societatea
Comercială de Formare a Energeticienilor din România “Formenerg“ – S.A. si
înfiintarea Societătii Comerciale de Formare Profesională “Formenerg“ – S.A.
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. – Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea
Guvernului nr. 2.296/2004 privind reorganizarea Companiei Nationale de
Transport al Energiei Electrice “Transelectrica“ – S.A. – Filiala Societatea
Comercială de Formare a Energeticienilor din România “Formenerg“ – S.A. si
înfiintarea Societătii Comerciale de Formare Profesională “Formenerg“ – S.A.,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 7 ianuarie
2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
economiei si comertului,
Bucuresti, 15 iunie 2005.
Nr. 548.
DECIZII
ALE PRIMULUI-MINISTRU
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind desemnarea
Departamentului pentru Analiză Institutională si Socială ca reprezentant al
Guvernului României în calitatea de membru fondator al Asociatiei eRomania
Gateway
În temeiul art. 15 lit. e) si al art. 19 din Legea
nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, în baza prevederilor
art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 11/2004 privind
stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administratiei publice
centrale, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 288/2004, cu
modificările si completările ulterioare,
Primul-Ministru
emite
următoarea decizie:
Articol
unic. – Începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii Departamentul
pentru Analiză Institutională si Socială, prin domnul consilier de stat Mirel
Talos, va reprezenta Guvernul României, în calitate de membru fondator, în
cadrul Asociatiei eRomania Gateway.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor
Marian Frâncu
Bucuresti, 20 iunie 2005.
Nr. 364.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL COMUNICAfiIILOR SI
TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
privind aprobarea
Normelor tehnice si metodologice pentru aplicarea Legii nr. 589/2004 privind
regimul juridic al activitătii electronice notariale
În temeiul dispozitiilor Legii nr. 455/2001 privind
semnătura electronică si ale Legii nr. 589/2004 privind regimul juridic al
activitătii electronice notariale,
având
în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 744/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei emite prezentul ordin.
Art.
1. – Se aprobă Normele tehnice si metodologice pentru aplicarea Legii nr.
589/2004 privind regimul juridic al activitătii electronice notariale,
prevăzute în anexa la prezentul ordin.
Art.
2. – Prevederile normelor tehnice si metodologice cuprinse în anexă vor fi duse
la îndeplinire prin grija Directiei generale pentru tehnologia informatiei.
Art.
3. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Zsolt
Nagy
Bucuresti, 16 iunie 2005.
Nr. 221.
ANEXĂ
NORME
TEHNICE S I METODOLOGICE
pentru
aplicarea Legii nr. 589/2004 privind regimul juridic al activitătii electronice
notariale
Art. 1. – Prezentele norme tehnice si metodologice
se aplică activitătii electronice notariale si stabilesc conditiile pentru
autorizarea notarilor publici pentru efectuarea actelor notariale în formă
electronică, precum si normele de performantă si securitate cu privire la
sistemele informatice utilizate de notarii publici, transmiterea documentelor
electronice si păstrarea acestora în arhive.
Art. 2. – În sensul prezentelor norme tehnice si metodologice, termenii de mai jos au următoarele semnificatii:
a) autoritate
– autoritatea de reglementare si supraveghere specială în domeniu, conform
art. 25 si 26 din Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică;
b) registru
– Registrul notarilor publici autorizati să efectueze acte notariale în
formă electronică, care este constituit si actualizat de autoritatea de
reglementare si supraveghere specializată în domeniu si care cuprinde datele de
identificare si alte informatii necesare cu privire la activitatea notarilor
publici care efectuează acte notariale în formă electronică.
Art.
3. – În cadrul activitătii electronice notariale se utilizează certificate
calificate, eliberate de furnizori de servicii de certificare care functionează
în baza Legii nr. 455/2001, acreditati de autoritate, precum si servicii de
marcare temporală, furnizate conform Legii nr. 451/2004 privind marca
temporală.
Art.
4. – Certificatul calificat utilizat de notarul public în activitatea
electronică notarială va contine mentiunea că acesta a fost eliberat în scopul
prestării activitătii notariale.
Art.
5. – Certificatul calificat emis notarului public va contine informatiile
privind biroul notarial, care se referă la:
a)
denumirea biroului notarial în cadrul căruia notarul public îsi desfăsoară
activitatea;
b)
sediul biroului notarial, asa cum sunt ele precizate în certificatul eliberat
de curtea de apel în circumscriptia căreia notarul public îsi desfăsoară
activitatea.
Art.
6. – Înscrierea, de către furnizorii de servicii de certificare, a
informatiilor prevăzute la art. 4 si 5 se face în conformitate cu prevederile
art. 18 alin. (4) din Legea nr. 455/2001, în baza certificatului eliberat de
curtea de apel în circumscriptia căreia notarul public îsi desfăsoară
activitatea.
Art.
7. – (1) Autorizatia privind activitatea electronică notarială se emite pentru
o perioadă de 3 ani, cu revizuirea anuală a conditiilor tehnice stabilite la
art. 7 alin. (2) lit. b), d), e), g), h) si j) din Legea nr. 589/2004 privind
regimul juridic al activitătilor electronice notariale, precum si a celor
prevăzute la art. 12 din prezentele norme tehnice si metodologice.
(2)
Verificările se fac de către:
a)
auditori certificati de sisteme informatice, iar rezultatul verificărilor este
prezentat autoritătii sub formă de opinie de audit;
b)
agentii de omologare agreate de autoritate.
Art.
8. – Autorizatia emisă va avea forma prevăzută în anexa nr. 1 si va fi expusă
într-un loc vizibil în incinta biroului notarial.
Art.
9. – Documentatia ce însoteste cererea de autorizare prevăzută în anexa nr. 2
cuprinde:
a)
certificatul eliberat de curtea de apel în circumscriptia căreia notarul public
îsi desfăsoară activitatea;
b)
scrisoare de bonitate de la bancă prin care notarul public îsi desfăsoară
operatiunile curente si contract de asigurare profesională pentru activitatea
desfăsurată;
c)
descrierea tehnică a sistemului utilizat; lista dotărilor;
d)
certificat de omologare a sistemului informatic;
e)
politica de securitate privind activitatea electronică notarială;
f)
codul de practici si proceduri după care se desfăsoară activitatea electronică
notarială;
g)
lista resurselor umane implicate în exploatarea si administrarea sistemului, cu
evidentierea experientei si competentei acestora;
h)
cererea de înregistrare în registru; modelul acestei cereri este prevăzut în
anexa nr. 3.
Art.
10. – (1) După emiterea autorizatiei, autoritatea include datele notarului
public în registru si generează pentru acesta un cod de identificare format
prin alipirea indicativului N, a anului, lunii si datei de începere a
activitătii si a numărului de ordine al notarului public.
(2)
Datele necesare care însotesc cererea de înregistrare în registru sunt
prevăzute în anexa nr. 4.
(3)
Continutul informational si structura registrului sunt prevăzute în anexa nr.
5.
Art.
11. – În termen de 30 de zile de la primirea autorizatiei în conditiile art. 7,
dar înainte de începerea activitătii electronice notariale, notarul public va
prezenta autoritătii cheia publică aferentă certificatului ce va fi utilizat în
această activitate.
Art.
12. – Pentru desfăsurarea activitătii electronice notariale, sistemul
informatic utilizat trebuie să îndeplinească cerintele privind:
a)
asigurarea securitătii fizice;
b)
protectia antivirus;
c)
asigurarea unui mecanism de autentificare a utilizatorilor;
d)
asigurarea confidentialitătii si integritătii comunicatiilor, a datelor
receptionate, transmise si stocate;
e)
mentinerea unei arhive electronice locale;
f)
mentinerea unui registru automatizat de audit care cuprinde evenimentele legate
de utilizarea si administrarea sistemului informatic; aceste informatii vor fi
păstrate pentru o perioadă de cel putin 10 ani si în arhiva de sigurantă;
g) accesul (eventual pe baze contractuale) la servicii calificate de arhivare electronică de sigurantă, unde va fi păstrată o copie a fiecărui act electronic notarial efectuat, o copie a registrului electronic al notarului public, prevăzut la art. 25 alin. (1) din Legea nr. 589/2004, precum si o copie a registrului automatizat de audit mentionat la lit. f).
Art.
13. – (1) Serviciile calificate de arhivare electronică utilizate de notarii
publici trebuie să respecte legislatia referitoare la arhivarea documentelor
notariale si accesul la acestea, precum si standardele recunoscute în domeniul
managementului securitătii informatiei si al managementului înregistrărilor
electronice.
(2)
Pentru păstrarea sub formă criptată a documentelor în arhive, notarul public va
depune cheia si aplicatia de decriptare la Uniunea Natională a Notarilor
Publici din România.
(3)
Cheia si aplicatia de decriptare vor fi păstrate pe toată durata legală de
păstrare a arhivelor. Cheia de decriptare se păstrează în conditii de
securitate corespunzătoare si sub control dual al accesului.
Art.
14. – Standardele de referintă pentru aprecierea securitătii unui sistem
informatic si a sistemului de management al securitătii informatiei sunt
ISO/IEC 15408/1999 (părtile 1, 2 si 3), respectiv ISO 17799/2000, ultimele
versiuni ale acestora sau standarde care le înlocuiesc.
Art.
15. – Pentru verificarea semnatarilor care solicită încheierea actelor
notariale în formă electronică, notarul public trebuie să verifice cel putin
următoarele:
a)
semnătura electronică extinsă a solicitantului se bazează pe un certificat
calificat valabil, nerevocat si nesuspendat de către furnizorul de servicii de
certificare care l-a eliberat;
b)
certificatul semnatarului nu a fost eliberat pe baza unui pseudonim;
c)
data si ora semnării documentului de către solicitant sunt afisate corect si
sunt credibile.
Art.
16. – Încheierea actelor notariale în formă electronică va fi precedată de un
avertisment al sistemului informatic asupra operatiunii ce urmează a fi
efectuată si se va realiza printr-un mecanism care presupune confirmarea
expresă a notarului public.
Art.
17. – Încălcarea prevederilor prezentelor norme tehnice si metodologice atrage
retragerea autorizatiei.
Art.
18. – Anexele nr. 1–5 fac parte integrantă din prezentele norme tehnice si
metodologice.
ANEXA Nr. 1
la normele tehnice si
metodologice
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI
TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
Având
în vedere:
–
Hotărârea Guvernului nr. 744/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, cu modificările si
completările ulterioare;
–
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 2/2001 pentru stabilirea unor măsuri
privind înfiintarea, organizarea/reorganizarea sau functionarea, după caz, a
unor ministere, organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
institutii publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 233/2001, cu
modificările ulterioare,
–
Legea nr. 589/2004 privind regimul juridic al activitătii electronice
notariale, având în vedere prevederile Ordinului ministrului comunicatiilor si
tehnologiei informatiei nr. 221 din 16 iunie 2005,
ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei eliberează prezenta
.......................................,
notar public cu sediul în cadrul Biroului notarial ...................................................................................
(adresa completă,
inclusiv telefon si fax)
având
Certificatul nr. ......................... eliberat de
..............................., este autorizat să desfăsoare activitate
electronică notarială, astfel cum este prevăzut în Legea nr. 589/2004.
Prezenta
autorizatie este valabilă până la ................................... .
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
................................
Nr. .......................................
Data
....................................
ANEXA Nr. 2
la normele tehnice si
metodologice
FORMULAR
de solicitare către autoritatea de reglementare si supraveghere specializată în domeniu a autorizatiei pentru desfăsurarea activitătii electronice notariale
Notar public
Adresa biroului notarial tară
oras sector stradă nr.
bloc etaj apartament cod postal
telefon fax e-mail web
Certificat nr. eliberat de
Banca nr. cont bancar
Data începerii activitătii
Proceduri de securitate
utilizate (se vor detalia)
Subsemnatul
......................................................................................
înstiintez autoritatea de reglementare si supraveghere specializată în domeniu
(ARS) referitor la desfăsurarea activitătii electronice notariale mentionate în
prezentul document, cu începere de la data de
...................................................................... (se va completa în mod
obligatoriu data).
Mă
angajez să îmi desfăsor activitatea în conformitate cu prevederile Legii nr.
589/2004 privind regimul juridic al activitătii electronice notariale, pe care
mă oblig să o respect întocmai atât în litera, cât si în spiritul ei.
Mă
oblig totodată să respect Normele tehnice si metodologice pentru aplicarea
Legii nr. 589/2004 privind regimul juridic al activitătii electronice
notariale, precum si standardele europene si internationale în domeniu.
Mă
angajez ca în termen de 30 de zile de la primirea autorizatiei, dar înainte de
începerea activitătii electronice notariale, să prezint autoritătii de
reglementare si supraveghere specializate în domeniu cheia publică aferentă
certificatului ce va fi utilizat în această activitate.
Anexez
la prezenta următoarea documentatie:
1.
certificatul eliberat de curtea de apel în circumscriptia căreia notarul public
îsi desfăsoară activitatea;
2.
scrisoare de bonitate de la banca prin care notarul public îsi desfăsoară
operatiunile curente;
3.
copia contractului de asigurare profesională pentru activitatea desfăsurată;
4.
descrierea tehnică a sistemului utilizat; lista dotărilor;
5.
certificatul de omologare a sistemului informatic utilizat în desfăsurarea
activitătii electronice notariale;
6.
politica de securitate privind activitatea electronică notarială;
7.
codul de practici si proceduri după care se desfăsoară activitatea electronică
notarială;
8.
lista resurselor umane implicate în exploatarea si administrarea sistemului, cu
evidentierea experientei si competentei acestora;
9.
cererea de înscriere în Registrul notarilor publici autorizati să efectueze
acte notariale în formă electronică.
Notar
public, ..............................................
Din
partea ARS. Am primit documentatia mentionată,
...............................................
Data si ora
.........................
ANEXA Nr. 3
la normele tehnice si
metodologice
Antetul biroului notarial în
cadrul căruia îsi desfăsoară activitatea notarul public
Data ........................
Subsemnatul
........................................., notar public cu sediul în cadrul
Biroului notarial .......................................... (adresa completă, inclusiv
telefon si fax), având
Certificatul nr. ....................................., eliberat de
...................................., solicit înregistrarea în Registrul
notarilor publici autorizati să efectueze acte notariale în formă electronică
si acordarea codului de identificare.
Anexez
la prezenta cerere documentatia necesară înregistrării.
.................................................
(semnătura notarului public)
ANEXA Nr. 4
la normele tehnice si
metodologice
DOCUMENTATIA
necesară
înregistrării în Registrul notarilor publici autorizati să efectueze acte
notariale în formă electronică
1.
Numele si prenumele notarului public
2.
Denumirea biroului notarial în care îsi desfăsoară activitatea notarului public
3.
Adresa (tară, oras, judet/sector, stradă, număr, bloc, scară, etaj, apartament,
cod postal)
4.
Telefon, fax, e-mail, adresa paginii web
5. Certificatul eliberat de curtea de apel în
circumscriptia căreia notarul public îsi desfăsoară activitatea sau de Uniunea
Natională a Notarilor Publici din România
6.
Descrierea politicii de securitate privind activitatea electronică notarială
7.
Descrierea sistemelor utilizate pentru desfăsurarea activitătii electronice
notariale
8.
Codul de practici si proceduri după care se desfăsoară activitatea electronică
notarială
9.
Banca prin care notarul public îsi desfăsoară operatiunile curente
10.
Numărul contului bancar
11.
Atributele scrisorii de bonitate de la banca prin care notarul public îsi
desfăsoară operatiunile curente: numărul actului, data, eliberat de ........
12.
Atributele contractului de asigurare profesională pentru activitatea
desfăsurată: numărul actului, data, eliberat de....
13.
Atributele contractului de închiriere a sediului: numărul actului, data
14.
Atributele actului de proprietate al sediului: numărul actului, data
15.
Dovada privind achitarea obligatiilor către stat, eliberată de organul fiscal
competent, sau declaratie pe propria răspundere
16.
Categoriile de servicii destinate publicului (tipul de acte notariale care pot
fi eliberate în formă electronică, procedurile de securitate utilizate)
17.
Certificatul de omologare a sistemului informatic
18.
Agentia de omologare
19. Modalitatea
de arhivare electronică (proprie sau prin contract)
La
punctul 8 notarul public trebuie să se refere la:
a)
descrierea practicilor, procedurilor si sistemelor care asigură securitatea si
integritatea datelor si accesul autorizat, permanent, la acestea;
b)
descrierea modalitătii de arhivare electronică;
c)
politicile de personal;
d)
structura personalului;
e)
orele de program;
f)
lista dotărilor;
g)
lista resurselor umane implicate în exploatarea si în administrarea sistemului,
cu evidentierea experientei si a competentei acestora.
ANEXA Nr. 5
la normele tehnice si
metodologice
CONfTINUTUL
informational
si structura Registrului notarilor publici autorizati să efectueze acte
notariale în formă electronică
1.
Numărul de ordine al înregistrării
2. Numele
si prenumele notarului public
3.
Codul de identificare a notarului public
4.
Denumirea biroului notarial în care îsi desfăsoară activitatea
5.
Adresa (tară, oras, judet/sector, stradă, număr, bloc, scară, etaj, apartament,
cod postal)
6.
Telefon, fax, e-mail, adresa paginii web
7. Certificatul eliberat de curtea de apel în
circumscriptia căreia notarul public îsi desfăsoară activitatea sau de Uniunea
Natională a Notarilor Publici din România
8.
Data la care a început activitatea de instrumentare a actelor notariale în
formă electronică
9.
Cheia publică a notarului public
10.
Indicatii privind furnizorul de certificate calificate, acreditat, care a emis
certificatul notarului public
11.
Descrierea politicii de securitate privind activitatea electronică notarială
12.
Descrierea sistemelor utilizate pentru desfăsurarea activitătii electonice
notariale
13.
Codul de practici si proceduri după care se desfăsoară activitatea electronică
notarială
14.
Banca prin care notarul public îsi desfăsoară operatiunile curente
15.
Numărul contului bancar
16.
Atributele scrisorii de bonitate de la banca prin care notarul public îsi
desfăsoară operatiunile curente: numărul actului, data, eliberat de ....
17.
Atributele contractului de asigurare profesională pentru activitatea
desfăsurată: numărul actului, data, eliberat de ....
18.
Atributele contractului de închiriere a sediului: numărul actului, data
19.
Atributele actului de proprietate al sediului: numărul actului, data
20.
Dovada privind achitarea obligatiilor către stat, eliberată de organul fiscal
competent, sau declaratia pe propria răspundere
21.
Categoriile de servicii destinate publicului (tipul de acte notariale care pot
fi eliberate în formă electronică, procedurile de securitate utilizate)
22.
Certificatul de omologare a sistemului informatic
23.
Agentia de omologare
24.
Modalitatea de arhivare electronică (proprie sau prin contract)
25.
Situatii critice: câmp ce poate contine referiri la ultima situatie critică (de
exemplu, întreruperea temporară a activitătii din cauza unor probleme tehnice,
modificarea procedurilor, sanctiuni etc.)
26.
Data si ora ultimei actualizări
27.
Data si ora ultimei verificări
28.
Situatia notarului public (operational, suspendat, activitatea încetată)
29.
Motivul suspendării/încetării activitătii (dacă este cazul)
30.
Declaratia care confirmă exactitatea informatiilor de mai sus, semnată
electronic de notarul public sau/si de autoritatea de reglementare si
supraveghere specializată în domeniu
31.
Identitatea operatorului din partea autoritătii de reglementare si supraveghere
specializate în domeniu, care a introdus/modificat/sters înregistrarea
32.
Un document înglobând toate datele anterioare, semnat electronic de operatorul
din partea autoritătii de reglementare si supraveghere specializate în domeniu,
care a introdus înregistrarea
La
punctul 13 notarul public trebuie să se refere la:
a)
descrierea practicilor, procedurilor si sistemelor care asigură securitatea si
integritatea datelor si accesul autorizat, permanent, la acestea;
b) descrierea
modalitătii de arhivare electronică;
c)
politicile de personal;
d)
structura personalului;
e)
orele de program;
f)
lista dotărilor;
g) lista resurselor umane implicate în exploatarea si în administrarea sistemului, cu evidentierea experientei si competentei acestora.