MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
Anul
173 (XVII) - Nr. 540 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 24 iunie 2005
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 239 din 10 mai 2005 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945 – 22 decembrie 1989
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
562. – Hotărâre pentru aprobarea Programului privind
sprijinirea asociatiilor si producătorilor agricoli din zona montană pentru
achizitionarea de dotări specifice noi, cu finantare de la bugetul de stat
567. – Hotărâre privind organizarea si desfăsurarea studiilor
universitare de doctorat
570. – Hotărâre pentru modificarea regimului juridic al unui
teren aflat în proprietatea privată a statului si în administrarea Ministerului
Apărării Nationale
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
10 mai 2005
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945 – 22 decembrie 1989
Ioan
Vida – presedinte
Nicolae
Cochinescu – judecător
Aspazia
Cojocaru – judecător
Constantin
Doldur – judecător
Kozsokár
Gábor – judecător
Acsinte
Gaspar – judecător
Petre
Ninosu – judecător
Ion
Predescu – judecător
Serban
Viorel Stănoiu – judecător
Ion
Tiucă – procuror
Irina
Loredana Lăpădat – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1)
din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Ion Gavrilă,
Magda Gavrilă, Daniel Gavrilă, George Gavrilă, Cristian Gavrilă, Ionut Gavrilă,
Iulian Gavrilă, Dacian Gavrilă si Ciprian Gavrilă în Dosarul nr. 13.162/2003 al
Judecătoriei Constanta.
La
apelul nominal răspund autorii exceptiei de neconstitutionalitate, prin avocat,
cu delegatie la dosar, lipsind celelalte părti. Procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, se acordă cuvântul pe fondul cauzei.
Reprezentantul
autorilor exceptiei arată că restituirea în natură a imobilelor preluate în mod
abuziv de stat, de organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane
juridice, în temeiul prevederilor legale criticate, reprezintă o măsură abuzivă
împotriva chiriasilor acestor imobile, fiind încălcate astfel dispozitiile
constitutionale cuprinse în art. 22 referitoare la dreptul la viată si la
integritate fizică si psihică si în art. 26 referitor la viata intimă,
familială si privată. Se mai arată că prevederile art. 1 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 contravin dispozitiilor art. 47 alin. (1) din Constitutie, deoarece
este încălcată obligatia statului de a asigura cetătenilor un nivel de trai
decent, prin lipsa unei locuinte. În concluzie, sustine că trecerea în
proprietatea statului a imobilului cu destinatia de locuintă nu a fost abuzivă,
ci legală, astfel încât restituirea în natură a imobilului în cauză nu este
justificată. Solicită Curtii Constitutionale să se pronunte asupra acestui
aspect si să admită în consecintă exceptia de neconstitutionalitate.
Reprezentantul
Ministerului Public arată că solicitarea reprezentantului autorilor exceptiei
în sensul unei aprecieri asupra caracterului abuziv sau legal al modalitătii de
preluare a imobilului respectiv de către stat este o problemă de interpretare
si de aplicare a legii, ce excede competentei Curtii Constitutionale. În ceea
ce priveste exceptia de neconstitutionalitate, precizează că prevederile legale
criticate nu au nici o legătură cu solutionarea cauzei de către instanta de
judecată, astfel încât, în temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
exceptia este inadmisibilă.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 25 octombrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 13.162/2003, Judecătoria
Constanta a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 1 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Ion
Gavrilă, Magda Gavrilă, Daniel Gavrilă, George Gavrilă, Cristian Gavrilă, Ionut
Gavrilă, Iulian Gavrilă, Dacian Gavrilă si Ciprian Gavrilă.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că prin restituirea în natură a imobilelor
preluate în mod abuziv de stat, de organizatiile cooperatiste sau de orice alte
persoane juridice în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, către fostii
proprietari sau către mostenitorii acestora, sunt încălcate prevederile art. 22
din Constitutie, referitoare la dreptul la viată si la integritate fizică si
psihică, cele ale art. 26 alin. (1) din Constitutie, referitoare la viata
intimă, familială si privată, si cele ale art. 47 alin. (1), referitoare la
obligatia statului de a asigura cetătenilor un nivel de trai decent. În esentă,
se sustine că în acest fel este încălcat dreptul chiriasului imobilului în
cauză de “a avea o viată normală“ si o “locuintă decentă“, precum si “dreptul
de a avea un nivel de trai decent“, în conditiile în care restituirea către
fostul proprietar a imobilului cu destinatia de locuintă a fost realizată, în
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, în mod nelegal.
Judecătoria
Constanta consideră
că textul de lege criticat vizează respectarea dreptului de proprietate
recunoscut de Constitutie si de Conventia europeană pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale si nu este de natură a încălca dreptul la
viată, dreptul la viata familială sau dreptul la un nivel de trai decent,
prevăzute prin dispozitiile art. 22, art. 26 alin. (1) si ale art. 47 alin. (1)
din Constitutie.
Pe
de altă parte, instanta de judecată apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibilă, deoarece textul de lege criticat “este
articolul-cadru ce defineste cazurile în care se aplică această lege“.
Potrivit
art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima
punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă, deoarece textul de lege
criticat nu are legătură cu solutionarea cauzei. Se arată că dispozitiile art.
1 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 “are natura unei norme introductive, prin care legiuitorul fixează
o parte din principiile si aspectele importante ale reglementării, dar care fac
obiectul unor dezvoltări în cadrul celorlalte articole ale legii“.
Avocatul
Poporului arată
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Textul de lege criticat
nu încalcă dispozitiile art. 47 alin. (1) din Constitutie, deoarece
“stabilirea, prin lege, a unor măsuri reparatorii pentru persoanele cărora li
s-au preluat imobile în mod abuziv nu echivalează cu nerespectarea obligatiei
statului de a lua măsuri de dezvoltare economică si de protectie socială, de
natură să asigure cetătenilor un nivel de trai decent“. În ceea ce priveste
dispozitiile art. 22 si cele ale art. 26 alin. (1) din Constitutie, acestea nu
au relevantă în cauză. Se mai arată că solutia legislativă prevăzută de textul
de lege criticat este rezultatul optiunii legiuitorului si nu este o problemă
de contencios constitutional. Potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale,
ea nu poate da o altă formulare textelor de lege si nici nu îsi poate asuma
rolul de a crea, de a abroga sau de a modifica o normă juridică, devenind
“legislator pozitiv“.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtilor
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001.
Prevederile
legale criticate au următorul continut:
–
Art. 1 alin. (1): “– Imobilele preluate în mod abuziv de stat, de
organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice în perioada 6
martie 1945 – 22 decembrie 1989, precum si cele preluate de stat în baza Legii
nr. 139/1940 asupra rechizitiilor si nerestituite se restituie, de regulă în
natură, în conditiile prezentei legi.“
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor art. 22, art. 26 alin. (1), si ale art. 47
alin. (1) din Constitutie, al căror continut este următorul:
–
Art. 22: “(1) Dreptul la viată, precum si dreptul la integritate fizică si
psihică ale persoanei sunt garantate. (2) Nimeni nu poate fi supus torturii si
nici unui fel de pedeapsă sau de tratament inuman ori degradant.
(3)
Pedeapsa cu moartea este interzisă.“;
–
Art. 26 alin. (1): “(1) Autoritătile publice respectă si ocrotesc viata
intimă, familială si privată.“;
–
Art. 47 alin. (1): “Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică
si de protectie socială, de natură să asigure cetătenilor un nivel de trai
decent.“
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine următoarele:
Autorii
exceptiei de neconstitutionalitate sustin că prevederile art. 1 alin. (1) din
Legea nr.
10/2001 încalcă dreptul chiriasului imobilului restituit în natură către
fostul proprietar de “a avea o viată normală“ si o “locuintă decentă“, precum
si “dreptul de a avea un nivel de trai decent“, fiind astfel în contradictie cu
dispozitiile art. 22, art. 26 alin. (1), si ale art. 47 alin. (1) din
Constitutie.
În
ceea ce priveste raportarea criticii de neconstitutionalitate la dispozitiile
art. 22 din Constitutie referitoare la dreptul la viată, Curtea constată că
acceptiunea constitutională a acestui drept fundamental se referă la dreptul
personal nepatrimonial la viată, iar textul de lege criticat statuează asupra
restituirii în natură către fostii proprietari a imobilelor preluate în mod
abuziv de stat, de organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane
juridice în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, precum si a celor
preluate de stat în baza Legii nr. 139/1940 asupra rechizitiilor. Prin urmare,
invocarea dispozitiilor art. 22 din Constitutie în sustinerea
neconstitutionalitătii acestui text de lege nu are nici o relevantă.
De
asemenea, Curtea constată că dispozitiile constitutionale ale art. 26 alin.
(1), potrivit cărora “Autoritătile publice respectă si ocrotesc viata
intimă, familială si privată“, nu sunt relevante în sustinerea
neconstitutionalitătii textului de lege criticat, pentru următoarele
considerente:
Constitutia
nu defineste notiunea de viată intimă, familială si privată, însă în
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului [cauza Niemetz împotriva
Germaniei, (1992)] s-a decis că protectia vietii private nu acoperă doar
sfera intimă a relatiilor personale, ci si “dreptul individului de a lega si
dezvolta relatii cu semenii săi“, aceasta deoarece “ar fi prea restrictivă
limitarea notiunii de viată privată la un cerc interior în care individul îsi
trăieste viata personală asa cum crede de cuviintă“. Prin urmare, în sensul
jurisprudentei Curtii europene, elementul definitoriu al dreptului la viată
intimă, familială si privată se referă la sfera relatiilor interumane. Asa cum
s-a statuat în jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu în Decizia nr.
81 din 15 iulie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
14 din 25 ianuarie 1995, “(...) interpretarea instantei de contencios european,
în virtutea principiului subsidiaritătii, impunându-se si fată de instanta de
contencios constitutional national“, Curtea constată că în prezenta cauză nu
este pertinentă sustinerea autorilor exceptiei în sensul că restituirea în
natură a imobilelor preluate în mod abuziv de stat, de organizatiile cooperatiste
sau de orice alte persoane juridice în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie
1989, către fostii proprietari sau către mostenitorii acestora, ar încălca
dispozitiile art. 26 din Constitutie referitor la viata intimă, familială si
privată.
În
ceea ce priveste raportarea criticii de neconstitutionalitate la dispozitiile
art. 47 alin. (1) din Constitutie, Curtea constată că textul de lege ce face
obiectul controlului de constitutionalitate, statuând asupra principiului
restituirii în natură a imobilelor preluate în mod abuziv de stat, de
organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice în perioada 6
martie 1945 – 22 decembrie 1989, nu încalcă obligatia constitutională a
statului de a lua măsuri de dezvoltare economică si de protectie socială în
vederea asigurării unui nivel de trai decent cetătenilor, ci, dimpotrivă, sunt
în deplină conformitate cu aceste dispozitii constitutionale.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, exceptie ridicată de Ion Gavrilă,
Magda Gavrilă, Daniel Gavrilă, George Gavrilă, Cristian Gavrilă, Ionut Gavrilă,
Iulian Gavrilă, Dacian Gavrilă si Ciprian Gavrilă în Dosarul nr. 13.162/2003 al
Judecătoriei Constanta.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 10 mai 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina
Loredana Lăpădat
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE
pentru aprobarea
Programului privind sprijinirea asociatiilor si producătorilor agricoli din
zona montană pentru achizitionarea de dotări specifice noi, cu finantare de la
bugetul de stat
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 5 alin. (4) din Legea muntelui nr.
347/2004,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. –Se aprobă Programul privind sprijinirea asociatiilor si producătorilor
agricoli din zona montană pentru achizitionarea de dotări specifice noi, cu
finantare de la bugetul de stat, prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art.
2. –(1) Pentru programul prevăzut la art. 1 se alocă suma de 300,0 miliarde lei
de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale.
(2)
Suma prevăzută la alin. (1) se acordă pentru plata alocatiei de 60% (inclusiv
TVA) din pretul de achizitionare a masinilor, utilajelor, instalatiilor
agricole si de mică industrie, noi, ce se vor livra asociatiilor si
producătorilor agricoli din zona montană în anul 2005.
Art.
3. –Articolul 3 din Hotărârea Guvernului nr.
141/2005 pentru stabilirea nivelului sprijinului acordat producătorilor
agricoli în vederea efectuării lucrărilor agricole mecanizate pentru anul 2005
si aprobarea de motorină în vederea efectuării lucrărilor agricole mecanizate,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 2 martie
2005, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.3.
–Suma aferentă plătii sprijinului financiar în anul 2005 este de 2.726 miliarde
lei si se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale pe anul 2005, în cadrul
programului «Dezvoltarea durabilă a productiei de cereale pentru boabe,
leguminoase boabe, plante tehnice, cartofi, legume de câmp si în spatii
protejate, pomicultură si legumicultură».“
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 15 iunie 2005.
Nr. 562.
ANEXĂ
privind
sprijinirea asociatiilor si producătorilor agricoli din zona montană pentru
achizitionarea de dotări specifice noi, cu finantare de la bugetul de stat
1. Obiective
Pentru
dezvoltarea procesului investitional în agricultură si zootehnie, Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale acordă asociatiilor si
producătorilor agricoli din zona montană, denumiti în continuare beneficiari,
o alocatie echivalentă cu 60% (inclusiv TVA) din pretul masinilor,
utilajelor, instalatiilor agricole si de mică industrie, noi, produse în
România sau în terte tări, denumite în continuare dotări.
Obiectivele
care se au în vedere la acordarea alocatiei pentru zona de munte sunt:
a)
sprijinirea organizării de asociatii în zona montană, în vederea colectării si
valorificării produselor animaliere;
b)
sporirea capacitătii de productie a terenurilor agricole, inclusiv a
pajistilor, cu respectarea bunelor practici agricole, cresterea volumului de
produse agroalimentare, animale si vegetale de calitate, de tip ecologic;
c)
cresterea efectivelor de animale, de ovine si bovine în special, sporirea
volumului Ongrăsămintelor naturale si calitătii acestora, cu efectul ecologic
al mentinerii si ameliorării calitătii florei furajere a pajistilor naturale;
d)
cresterea gradului de igienă a laptelui, ameliorarea conditiilor fiziologice si
reducerea incidentei la îmbolnăviri a animalelor producătoare de lapte;
e)
cresterea vitezei de recoltare si depozitare a fânului, ca furaj de bază,
reducerea substantială a eforturilor fizice, lărgirea gamei posibilitătilor
înfiintării de noi culturi cu perspective de piată, cum sunt plantele
medicinale, arbustii fructiferi si altele asemenea;
f)
asigurarea sporirii veniturilor din agricultură pentru producătorii agricoli
din satele de munte si încurajarea tineretului din zonă pentru continuarea
activitătilor traditionale;
g)
îmbunătătirea conditiilor de viată pentru practicarea agroturismului si
conservarea peisajelor;
h)
dezvoltarea unor noi servicii legate de activitătile agricole, vizând aspecte
legate de întretineri si reparatii la masini si instalatii,
aprovizionare-comert, valorificarea produselor agroalimentare si artizanale.
2. Sursa
a)
Sursa este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale, capitolul 67.01 “Agricultura si silvicultura“, titlul
“Transferuri“, alineatul 40.53 “Sprijinirea producătorilor agricoli“.
b)
Suma necesară derulării prezentului program pentru achizitionarea dotărilor
este de 300,0 miliarde lei.
c)
Suma prevăzută la lit. b) se acordă asociatiilor si producătorilor agricoli din
zona montană pentru cumpărarea de dotări specifice noi, indiferent de
provenienta acestora.
3. Beneficiari
Beneficiarii
prezentului program sunt:
a)
asociatii ale producătorilor agricoli din zona montană;
b)
producătorii agricoli din judetele cu zonă montană, prevăzute în anexa nr. 1,
persoane fizice, proprietari de terenuri agricole si/sau crescători de animale,
înregistrati în registrul agricol.
4. Conditii
de eligibilitate
A.
Pentru asociatiile producătorilor agricoli din zona montană:
a)
detinerea de animale si/sau de suprafete de teren agricol de către membrii
asociatiei;
b)
existenta unui contract comercial încheiat între asociatie si furnizorul de
echipamente;
c)
existenta avansului de 40% (inclusiv TVA) din pretul dotărilor.
B.
Pentru producătorii agricoli din zona montană, persoane fizice:
a)
declaratia pe propria răspundere că exploatează direct terenurile si/sau
animalele aflate în proprietate si sunt înscrise în registrul agricol;
b)
detinerea în proprietate de adăposturi pentru animale si de minimum 2 ha teren
agricol si/sau a unui număr minim de animale, respectiv:
–
vaci cu lapte 2 capete –2 UVM;
–
ovine 10 capete –1,5 UVM;
–
caprine 10 capete –1,5 UVM;
c)
existenta unui contract comercial încheiat între producătorul agricol si
furnizorul de echipamente;
d)
existenta avansului de 40% (inclusiv TVA) din pretul dotărilor.
C.
Nu pot beneficia de sprijin financiar:
a)
asociatiile si producătorii agricoli care derulează la data solicitării
sprijinului programe cu finantare externă;
b) asociatiile si persoanele fizice care înregistrează datorii restante către bugetul de stat ori către bugetul local.
D.
Furnizorii de dotări vor declara pe propria răspundere, printr-o anexă la
factura proforma, că în contractele de livrare vor stipula următoarele:
a)
îndeplinesc prevederile Legii nr. 608/2001 privind evaluarea conformitătii
produselor, cu modificările si completările ulterioare;
b)
mentin constante preturile dotărilor consemnate în facturile proforma până la
livrarea acestora către beneficiari;
c)
acordă garantie, postgarantie si asigură piesele de schimb necesare pe o
perioadă cel putin egală cu durata normală de functionare.
5. Destinatia
alocatiei
a)
alocatia de 60% din pretul de achizitionare (inclusiv TVA) se acordă pentru
achizitionarea dotărilor, asa cum sunt precizate în anexa nr. 2.
b)
înstrăinarea dotărilor înainte de expirarea perioadei de 5 ani de la
achizitionare este interzisă si atrage restituirea alocatiei acordate de la
bugetul de stat, actualizată cu rata inflatiei în momentul restituirii/recuperării
sumelor, de către beneficiarul alocatiei, inclusiv plata de penalităti la
bugetul de stat, potrivit legii.
c)
constatarea înstrăinării dotărilor înainte de expirarea perioadei de 5 ani de
la achizitionare se face de către directia pentru agricultură si dezvoltare
rurală judeteană care sesizează directia generală a finantelor publice
judeteană.
d)
sumele recuperate din restituirea alocatiei, conform prevederilor lit. b), se
vor vira la bugetul de stat.
6. Acordarea
alocatiei
Alocatia
de 60% din pretul dotărilor (inclusiv TVA) se acordă de Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale în urma analizei si aprobării
cererilor beneficiarilor prezentului program de către directiile pentru
agricultură si dezvoltare rurală din judetele prevăzute în anexa nr. 1, pentru
dotările prevăzute în anexa nr. 2.
În
acest scop:
a)
solicitantii se adresează directiei pentru agricultură si dezvoltare rurală
judetene, unde vor depune o cerere conform modelului prevăzut în anexa nr. 3,
însotită de actele doveditoare privind încadrarea în categoriile prevăzute la
pct. 3 si îndeplinirea conditiilor de eligibilitate mentionate la pct. 4;
b)
directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene înregistrează
cererile si verifică încadrarea solicitantului în zona montană, le analizează
si, în termen de 5 zile lucrătoare, comunică în scris solicitantului avizul
cererii;
c)
după obtinerea avizului de la directia pentru agricultură si dezvoltare rurală
judeteană, beneficiarii se adresează furnizorilor, prezentând avizul, în
vederea achizitionării dotărilor, conform prezentului program, unde se
întocmesc:
–factura
proforma emisă de furnizor;
–declaratia
pe propria răspundere a furnizorului, conform precizărilor mentionate la pct. 4
lit. D;
–un
contract comercial încheiat între producătorul agricol si furnizorul de
echipamente;
–documente
de plată care atestă plata avansului de 40% din pretul de achizitie al
dotărilor (inclusiv TVA) în contul furnizorului care a emis factura proforma
sau în rate, în baza contractului încheiat între părti, caz în care se face
dovada achitării primei rate;
d)
beneficiarii prezintă directiei pentru agricultură si dezvoltare rurală
judetene documentele prevăzute la lit. c);
e)
directia pentru agricultură si dezvoltare rurală judeteană aprobă valoarea
alocatiei cuvenite în baza prezentului program, în termen de 3 zile lucrătoare,
după verificarea documentatiei depuse de solicitant;
f)
beneficiarii si furnizorii au obligatia de a transmite la directia pentru
agricultură si dezvoltare rurală judeteană, în termen de 3 zile lucrătoare de
la data achizitionării/livrării, copii de pe factura fiscală si de pe
procesul-verbal de receptie.
7. Modul
de decontare
a) Directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene, după aprobarea alocatiei, transmit săptămânal Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale necesarul de fonduri pentru acoperirea volumului alocatiilor aprobate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.
b)
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, pe baza solicitărilor
directiilor pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene, corespunzător
dotărilor noi, livrate, conform facturilor fiscale emise de furnizori si proceselor-verbale
de receptie, transmite Ministerului Finantelor Publice cererea pentru
deschiderea creditelor bugetare, însotită de situatia centralizatoare întocmită
conform modelului prevăzut în anexa nr. 5.
c)
După aprobarea de către Ministerul Finantelor Publice a cererii pentru
deschiderea creditelor bugetare, Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale alimentează conturile directiilor pentru agricultură si
dezvoltare rurală judetene.
d)
Directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene efectuează plăti în
contul furnizorilor care au emis facturile proforma si fiscale.
8. Dispozitii
finale
a)
Directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene tin evidenta
beneficiarilor si a dotărilor achizitionate într-un registru special, având ca
structură modelul prevăzut în anexa nr. 6.
b)
Directorul executiv al directiei pentru agricultură si dezvoltare rurală
judetene numeste prin decizie persoanele responsabile cu verificarea dosarelor
de acordare a alocatiei si cu evidenta beneficiarilor, precum si cu verificarea
existentei dotărilor achizitionate si a modului de folosire a acestora pe o
perioadă de 5 ani de la data achizitionării si transmite la Directia buget
finante din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale,
în termen de 10 zile de la aprobarea prezentului program, copii de pe deciziile
de numire.
c)
Directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene au obligatia să
verifice existenta dotărilor achizitionate si să transmită lunar Directiei
buget finante din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale structura fizică a dotărilor contractate si livrate, conform situatiei
întocmite potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 7.
d)
Se interzice exportul dotărilor achizitionate în conditiile prezentului
program.
e)
Anexele nr. 1–7 fac parte integrantă din prezentul program.
ANEXA Nr. 1
la program
LISTA
judetelor
cu zonă montană
Nr. crt. |
Judetul |
1. |
Alba |
2. |
Arad |
3. |
Arges |
4. |
Bacău |
5. |
Bihor |
6. |
Bistrita-Năsăud |
7. |
Brasov |
8. |
Buzău |
9. |
Caras-Severin |
10. |
Cluj |
11. |
Covasna |
12. |
Dâmbovita |
13. |
Gorj |
14. |
Harghita |
15. |
Hunedoara |
16. |
Maramures |
17. |
Mehedinti |
18. |
Mures |
19. |
Neamt |
20. |
Prahova |
21. |
Satu Mare |
22. |
Sălaj |
23. |
Sibiu |
24. |
Suceava |
25. |
Timis |
26. |
Tulcea |
27. |
Vâlcea |
28. |
Vrancea |
ANEXA Nr. 2
la program
LISTA
dotărilor
ce pot fi achizitionate în zona montană
a)
Asociatii ale producătorilor agricoli din zona montană:
–
tanc de răcire a laptelui, cu capacitate între 500–3.000 l
b)
Producători agricoli din zona montană:
–
motocositoare;
–
greble mecanice;
–
mori cu ciocănele;
–
grup individual de muls.
ANEXA Nr. 3
la program
Directia pentru Agricultură si
Dezvoltare Rurală a Judetului ......................
Nr. de înregistrare
.............................. din ..............................
CERERE
pentru
acordarea alocatiei de 60% din pretul de achizitionare (inclusiv TVA) a
dotărilor noi prevăzute în anexa nr. 2 la Programul privind sprijinirea
asociatiilor si producătorilor agricoli din zona montană pentru achizitionarea
de dotări specifice noi, cu finantare de la bugetul de stat, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 562/2005
1. Asociatia
............................................................, cu sediul în
localitatea ................................, str. ........................ nr.
..........., judetul/sectorul ..................................., înregistrată
la registrul comertului sub nr. ..................., cod fiscal
........................................., reprezentată legal prin
domnul/doamna ...........................................................,
posesor/posesoare al/a buletinului/cărtii de identitate seria ............ nr.
........................... emis/emisă de
......................................................
Asociatia
...........................................................................
colectează zilnic cantitatea de ...... litri lapte pe care îl valorifică la
procesatori.
2.
Producătorul agricol .......................................,
domiciliat/domiciliată în ................................., str.
.............................................. nr. ..., bl. ..., sc. ..., ap.
......, judetul ........................................., posesor/posesoare
al/a buletinului/cărtii de identitate seria ......................... nr.
......................., emis/emisă de
..........................................., cod numeric personal
....................................................
Detin
în proprietate:
–
teren agricol ................... ha;
–
vaci cu lapte .................. capete;
–
ovine ............................... capete;
–
caprine ............................ capete.
(Se
vor anexa acte doveditoare conform pct. 3 si 4 din program.)
În
baza datelor prezentate, solicit acordarea avizului pentru achizitionarea de
dotări noi conform anexei nr. 2, beneficiind de alocatia de 60% din pretul de
achizitie (inclusiv TVA), conform prevederilor Programului privind sprijinirea
asociatiilor si producătorilor agricoli din zona montană pentru achizitionarea
de dotări specifice noi, cu finantare de la bugetul de stat, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 562/2005, după cum urmează:
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
Mă
angajez să respect prevederile programului aprobat prin Hotărârea Guvernului
nr. 562/2005 si, în mod special, că nu voi înstrăina aceste dotări timp de 5
ani de la achizitionare.
Mă
oblig să depun la directia pentru agricultură si dezvoltare rurală judeteană
copii de pe factura fiscală si de pe procesul-verbal de receptie, în termen de
maximum 3 zile lucrătoare de la data achizitionării dotărilor.
Data
.........................................
Numele
si prenumele (în clar)
..................................................
Semnătura
..................................................
ANEXA Nr. 4
la program
Directia pentru Agricultură si
Dezvoltare Rurală a Judetului ..................
TABEL
CENTRALIZATOR
privind
necesarul de fonduri pentru acoperirea volumului alocatiilor aprobate în baza
Programului privind sprijinirea asociatiilor si producătorilor agricoli din
zona montană pentru achizitionarea de dotări specifice noi, cu finantare de la
bugetul de stat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 562/2005, în ziua de
.....................
Nr. crt. |
Agentul
economic producător sau
importator |
Valoarea
aprobată conform
facturii proforma –
milioane lei – |
Valoarea
alocatiei de
60% –
milioane lei – |
1. |
|
|
|
... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
CUMULAT: |
|
|
Director executiv, ........................................ |
Director executiv adjunct, ........................................ |
ANEXA Nr. 5
la program
MINISTERUL AGRICULTURII,
PĂDURILOR SI DEZVOLTĂRII RURALE
SITUATIA
CENTRALIZATOARE
privind
acordarea de la bugetul de stat a sumelor reprezentând alocatia pentru dotările
noi livrate conform Programului privind sprijinirea asociatiilor si
producătorilor agricoli din zona montană pentru achizitionarea de dotări
specifice noi, cu finantare de la bugetul de stat, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 562/2005, în luna ......................
Nr. crt. |
Agentul
economic producător sau
importator |
Valoarea
aprobată conform
facturii proforma –
milioane lei – |
Valoarea
alocatiei de
60% –
milioane lei – |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
CUMULAT: |
|
|
Ordonator
principal de credite,
......................................................
ANEXA Nr. 6
la program
REGISTRU
cuprinzând
beneficiarii Programului privind sprijinirea asociatiilor si producătorilor
agricoli din zona montană pentru achizitionarea de dotări specifice noi, cu
finantare de la bugetul de stat, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
562/2005, dotările achizitionate si exploatatia detinută
Nr. crt. |
Beneficiarul
alocatiei |
Utilaje
noi achizitionate |
Observatii |
|
Denumirea
si tipul |
Numărul
de bucăti |
|||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 7
la program
Directia pentru Agricultură si
Dezvoltare Rurală a Judetului ..................
privind
necesarul de fonduri pentru acoperirea alocatiei de 60% din pretul de achizitie
al dotărilor noi livrate conform Programului privind sprijinirea asociatiilor
si producătorilor agricoli din zona montană pentru achizitionarea de dotări
specifice noi, cu finantare de la bugetul de stat, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 562/2005, la data de ......................
Nr. crt. |
Agentul
economic producător sau
importator |
Valoarea facturii
fiscale –
mii lei – |
Alocatie
60% –
mii lei – |
Sume
virate de Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale la
directia pentru agricultură si dezvoltare rurală judeteană –
mii lei – |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1. Agentul economic x |
|
|
|
|
Total agentul economic x |
|
|
|
|
2. Agentul economic y |
|
|
|
|
Total agentul economic y |
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL
GENERAL: |
|
|
|
Director executiv, ................................. |
Director executiv adjunct, ................................. |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si
desfăsurarea studiilor universitare de doctorat
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al art. 71 alin. (2), al art. 80 alin. (1) si al
art. 92 alin. (2) si (3) din Legea învătământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum si
al art. 14 din Legea nr.
288/2004 privind organizarea studiilor universitare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1. –(1) Prezenta hotărâre reglementează principiile de bază privind organizarea
si desfăsurarea ciclului de studii universitare de doctorat, ciclu denumit în
continuare doctorat.
(2) Doctoratul constituie ciclul superior de studii universitare a cărui finalitate este dezvoltarea cunoasterii prin cercetare stiintifică originală. Doctoratul are două componente: un program de pregătire bazat pe studii universitare avansate si un program de cercetare stiintifică.
(3)
Doctoratul este de două tipuri: doctorat stiintific si doctorat profesional.
Art.
2. –(1) Doctoratul stiintific se bazează pe creatie si cercetare stiintifică
avansată, contribuind la dezvoltarea de cunostinte, competente si abilităti
cognitive.
(2)
Cunostintele, competentele si abilitătile generale si de specialitate conferă
absolventului de studii universitare de doctorat stiintific capacitatea:
a)
de a întelege sistematic, comprehensiv, domeniul de studiu si de a utiliza
metodele de cercetare asociate acestui domeniu;
b)
de a concepe si implementa un proiect de cercetare si de a face managementul
cercetării în conditiile respectării deontologiei profesionale;
c)
de a contribui la progresul cunoasterii prin cercetare originală cu impact
national sau international, demonstrată prin publicatii stiintifice;
d)
de analiză critică, evaluare si sinteză a unor idei noi si complexe;
e)
de comunicare cu comunitatea profesională si cu societatea civilă în contextul
domeniului său de cercetare;
f)
de a contribui la promovarea dezvoltării tehnologice, sociale si culturale în
contextul unei societăti si economii bazate pe cunoastere.
(3) Doctoratul
stiintific se organizează în domeniile cuprinse în următoarele domenii
fundamentale: stiinte exacte, stiinte ale naturii, stiinte umaniste, teologie,
stiinte juridice, stiinte sociale si politice, stiinte economice, arhitectură
si urbanism, stiinte agricole si silvice, stiinte medicale, stiinte
ingineresti, stiinte militare si informatii.
(4)
Institutiile de învătământ superior promovează interdisciplinaritatea în
studiile universitare de doctorat.
Art.
3. – (1) Doctoratul profesional se bazează pe crecetare-analiză stiintifică a
propriei performante profesionale artistice sau sportive a doctorandului,
realizată cel putin la nivel national, contribuind astfel la dezvoltarea de
cunostinte, competente si abilităti profesionale.
(2)
Cunostintele, competentele si abilitătile generale si de specialitate conferă
absolventului de studii universitare de doctorat profesional capacitatea:
a)
de a întelege sistematic, comprehensiv, domeniul profesional si de a utiliza
metodele profesionale avansate asociate domeniului respectiv;
b)
de a concepe si implementa un proiect de cercetare a performantelor
profesionale artistice sau sportive si de a face managementul acestuia în
conditiile respectării deontologiei profesionale;
c)
de a contribui la dezvoltarea practicii profesionale de valoare natională si
internatională;
d)
de analiză critică, evaluare si sinteză a unor idei noi si complexe asociate
practicii profesionale sau creatiei artistice proprii;
e)
de comunicare cu comunitatea profesională si cu societatea civilă în contextul
domeniului de expertiză.
(3)
Doctoratul profesional se poate organiza numai în domeniile cuprinse în
domeniile fundamentale: arte, cultură fizică si sport.
CAPITOLUL
II
Institutia
Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat
(I.O.S.U.D.)
Art.
4. – (1) Doctoratul se organizează în institutiile de învătământ superior
aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetării, pe baza evaluării periodice a
capacitătii lor institutionale de a oferi un mediu integrat de învătare si
cercetare avansată, de nivel national sau international.
(2)
Evaluarea se face la nivelul fiecărei institutii de învătământ superior pentru
fiecare domeniu de doctorat de către o comisie de experti, pe baza unui sistem
de criterii si a unei metodologii care se aprobă prin ordin al ministrului
educatiei si cercetării.
(3)
Pe baza rezultatelor evaluării institutiei de învătământ superior, Consiliul
National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare
propune Ministerului Educatiei si Cercetării acordarea dreptului de organizare
de studii universitare de doctorat. Dreptul de a organiza studii universitare
de doctorat se atestă prin ordin al ministrului educatiei si cercetării.
(4)
Institutia de învătământ superior care a primit aprobarea de a organiza
doctorat într-unul sau mai multe domenii se numeste în continuare Institutie
Organizatoare de Studii Universitare de Doctorat (I.O.S.U.D.). I.O.S.U.D.
are obligatia de a publica un raport anual privind ciclul de studii
universitare de doctorat, însotit de sinteze ale tezelor de doctorat sustinute
în anul respectiv.
(5)
Fiecare I.O.S.U.D. îsi elaborează un regulament propriu de organizare si
desfăsurare a doctoratului, cu respectarea prevederilor legale, în termen de 90
de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(6) Institutele Academiei Române si alte institute de cercetare din tară si din străinătate pot participa la ciclul de studii universitare de doctorat prin formarea de consortii cu I.O.S.U.D. Într-un astfel de consortiu institutele Academiei Române si celelalte institute de cercetare pot contribui la realizarea programelor de cercetare stiintifică, în concordantă cu prevederile Regulamentului I.O.S.U.D. de organizare si desfăsurare a doctoratului.
CAPITOLUL
III
Conducătorul
de doctorat
Art.
5. – (1) Conducător de doctorat poate fi un profesor universitar, un profesor
universitar consultant, un academician sau un cercetător stiintific principal
gradul I, care are titlul de doctor obtinut în domeniul respectiv.
(2) Conducătorul de
doctorat se numeste prin ordin al ministrului educatiei si cercetării, la
propunerea I.O.S.U.D., cu avizul Consiliului National de Atestare a Titlurilor,
Diplomelor si Certificatelor Universitare, acest aviz fiind acordat pe baza
evaluării activitătii didactice si de cercetare, de relevantă natională sau
internatională.
(3)
Conducătorul de doctorat îsi desfăsoară activitatea didactică si de cercetare
în institutia de învătământ superior care l-a propus sau în institutii care
formează consortii cu respectiva I.O.S.U.D. Un conducător de doctorat îsi poate
desfăsura activitatea prin afiliere la o singură I.O.S.U.D.
(4)
Fiecare I.O.S.U.D. este autorizată să stabilească prin regulament propriu
numărul maxim de doctoranzi pe care îi poate îndruma un conducător de doctorat,
dar acesta nu poate fi mai mare de 15 doctoranzi Onscrisi simultan la un
conducător de doctorat.
(5)
După pensionare, conducătorul de doctorat, cu exceptia celui care a obtinut
calitatea de profesor universitar consultant, nu mai poate primi spre îndrumare
noi doctoranzi. Profesorul consultant nu mai poate primi spre îndrumare noi
doctoranzi după vârsta de 70 de ani.
(6)
Prin încetarea contractului de muncă la o I.O.S.U.D. se pierde automat
calitatea de conducător de doctorat, iar doctoranzii sunt redistribuiti altor
conducători de doctorat din aceeasi I.O.S.U.D.
CAPITOLUL
IV
Asigurarea
calitătii în cadrul studiilor universitare de doctorat
Art.
6. – (1) Studiile universitare de doctorat fac obiectul procedurilor de
asigurare internă si externă a calitătii stabilite pe baza bunelor practici
europene.
(2)
Principalii responsabili de calitatea doctoratului sunt I.O.S.U.D, conducătorul
de doctorat si doctorandul.
(3)
În cazul nerespectării standardelor de calitate sau de etică profesională,
Ministerul Educatiei si Cercetării, pe baza unui raport extern de evaluare,
întocmit de Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si
Certificatelor Universitare, poate lua următoarele măsuri:
a)
retragerea dreptului I.O.S.U.D. de a organiza concurs de admitere pentru
selectarea de noi doctoranzi pe o perioadă de până la 3 ani;
b)
retragerea calitătii de conducător de doctorat;
c)
retragerea titlului de doctor.
(4)
Redobândirea dreptului I.O.S.U.D. de a organiza concurs de admitere în ciclul
de studii universitare de doctorat se poate obtine numai pe baza unui nou
raport extern de evaluare al Consiliului National de Atestare a Titlurilor,
Diplomelor si Certificatelor Universitare si cu aprobarea Ministerului
Educatiei si Cercetării.
(5)
Redobândirea calitătii de conducător de doctorat se poate obtine la propunerea
I.O.S.U.D., pe baza unui raport de evaluare internă ale cărui aprecieri sunt
validate printr-o evaluare externă. Rezultatele pozitive ale acestor proceduri
sunt conditii necesare pentru aprobare din partea Ministerului Educatiei si
Cercetării.
(6)
Conducătorii de doctorat si I.O.S.U.D. sunt evaluati o dată la 5 ani de către
comisii de experti aprobate prin ordin al ministrului educatiei si cercetării.
CAPITOLUL
V
Organizarea
ciclului de studii universitare de doctorat
Art.
7. – (1) Durata ciclului de studii universitare de doctorat este, de regulă de
3 ani. În situatii speciale, durata poate fi prelungită cu 1–2 ani, în
conditiile prevăzute de lege.
(2)
Studiile universitare de doctorat se pot întrerupe pe motive temeinice, cu
aprobarea conducerii I.O.S.U.D, conform prevederilor contractului de studii
universitare de doctorat. Perioadele de întrerupere cumulate nu pot depăsi 2
ani.
(3)
Durata desfăsurării doctoratului se prelungeste în caz de întrerupere,
corespunzător cu perioadele cumulate ale întreruperilor aprobate de conducerea
I.O.S.U.D.
Art. 8. – (1) Doctoratul se desfăsoară pe baza unui contract de studii doctorale încheiat între doctorand, conducătorul de doctorat si I.O.S.U.D. În acest contract sunt prevăzute drepturile si obligatiile fiecărei părti implicate în ciclul de studii universitare de doctorat, astfel încât să fie realizate cerintele de asigurare a calitătii.
(2) Modelul contractului de studii doctorale se elaborează de fiecare I.O.S.U.D, în concordantă cu prevederile regulamentului de organizare si desfăsurare a doctoratului si cu respectarea legislatiei în vigoare.
Art.
9. – Doctoratul se desfăsoară în limba română sau într-o limbă de circulatie
internatională, la cererea doctorandului, conform contractului de studii
doctorale încheiat între I.O.S.U.D, conducătorul de doctorat si doctorand.
Art.
10. – (1) Programul de pregătire universitară avansată se desfăsoară în cadrul
I.O.S.U.D. pe baza planului de învătământ aprobat în senatul institutiei de
învătământ superior si are o durată de 2–3 semestre.
(2)
Planul de învătământ cuprinde atât discipline de cunoastere avansată în cadrul
domeniului de studii de doctorat, cât si module de pregătire complementară
necesare pentru o insertie rapidă a absolventului de studii universitare de
doctorat pe piata muncii.
(3)
În cadrul programului de pregătire universitară avansată, pentru a evidentia
rezultatele formării, concomitent cu sistemul de evaluare se utilizează
sistemul de credite transferabile. Fiecare I.O.S.U.D. este autorizată să
stabilească propriile reguli de evaluare a doctoranzilor si criteriile
specifice de promovare a probelor din cadrul programului de pregătire
universitară avansată.
Art.
11. – (1) Programul de cercetare stiintifică are o durată de 3–4 semestre si
este organizat în domeniul de cercetare prin care s-a consacrat conducătorul de
doctorat.
(2)
Cercetarea stiintifică se bazează pe metode cantitative si calitative agreate
de comunitatea stiintifică dintr-un domeniu. În cazul doctoratului profesional,
cercetarea stiintifică se aplică asupra performantelor profesionale artistice
sau sportive proprii.
Art.
12. – (1) Pentru promovarea doctorandului în programul de cercetare
stiintifică, acesta sustine public un proiect de cercetare stiintifică.
(2) Tema proiectului
de cercetare stiintifică se stabileste de către conducătorul de doctorat
împreună cu doctorandul si se corelează cu programul de pregătire universitară
avansată, cu domeniul de expertiză al conducătorului de doctorat, cu programele
si cu politica institutională ale I.O.S.U.D.
(3)
Comisia de examinare a proiectului de cercetare stiintifică este formată din
conducătorul de doctorat, în calitate de presedinte, si din cel putin alti 2
specialisti cu titlu de doctor si functie didactică cel putin de conferentiar
universitar sau de cercetător stiintific gradul II din I.O.S.U.D. sau din
consortiul de cercetare stabilit potrivit pevederilor art. 4 alin. (6).
(4)
Rezultatele evaluării se exprimă prin unul dintre următoarele calificative:
“Foarte bine“, “Bine“, “Satisfăcător“ sau “Nesatisfăcător“. Calificativele
“Foarte bine“ si “Bine“ permit promovarea directă a doctorandului în programul
de cercetare. În cazul obtinerii calificativului “Satisfăcător“ sau
“Nesatisfăcător“, doctorandul prezintă un nou proiect.
(5)
Dacă si la a doua sustinere a probei de promovare în programul de cercetare se
obtine calificativul “Satisfăcător“ sau “Nesatisfăcător“, doctorandul este
exmatriculat din ciclul de studii universitare de doctorat. El primeste un
certificat de absolvire a programului de pregătire universitară avansată din
cadrul ciclului de studii unversitare de doctorat.
Art.
13. – (1) Programul de cercetare stiintifică se realizează sub îndrumarea unui
conducător de doctorat, în cadrul unei echipe de cercetare stiintifică.
(2)
În cazul doctoratului interdisciplinar, îndrumarea poate fi realizată de 2
conducători de doctorat din domeniile care concură la realizarea programului
original de cercetare propus de doctorand si aprobat de I.O.S.U.D. Cei 2
conducători de doctorat pot să apartină aceleiasi institutii de învătământ
superior sau partenerilor din consortiu ori pot să îsi desfăsoare activitatea
în două I.O.S.U.D. diferite. În acest caz, între institutii se încheie un acord
de cotutelă.
(3)
Activitatea de îndrumare a doctoranzilor este inclusă în norma didactică sau de
cercetare a conducătorului de doctorat, potrivit reglementărilor legale în
vigoare. În cazul îndrumării programului de cercetare al unui doctorand de
către 2 conducători de doctorat, normarea se face proportional cu activitatea
de îndrumare a fiecărui conducător de doctorat.
(4)
Programul începe după acceptarea de către conducerea I.O.S.U.D. a proiectului
de cercetare stiintifică care devine în acelasi timp temă pentru realizarea
tezei de doctorat.
(5)
Programul de cercetare stiintifică se poate desfăsura în cadrul I.O.S.U.D, în
cadrul institutelor Academiei Române sau al altor institute de cercetare din
tară ori din străinătate, partenere într-un consortiu cu I.O.S.U.D. (6)
Rezultatele intermediare ale programului de cercetare sunt prezentate de
doctorand spre dezbatere în cadrul I.O.S.U.D sub forma unor rapoarte
stiintifice. I.O.S.U.D. stabileste prin regulament propriu numărul, frecventa
si cerintele stiintifice minimale ale rapoartelor intermediare de cercetare
stiintifică. Publicarea rapoartelor stiintifice în reviste de specialitate, cu
referenti stiintifici, este stimulată de I.O.S.U.D.
(7)
Programul de cercetare stiintifică se finalizează prin prezentarea publică a
tezei de doctorat.
Art. 14. – Cheltuielile ocazionate de organizarea si desfăsurarea examenelor, prezentarea proiectelor de cercetare stiintifică, sustinerea publică a tezei de doctorat si eliberarea diplomei de doctor se suportă din bugetul I.O.S.U.D.
Art.
15. – (1) Studiile universitare de doctorat se pot organiza si în cotutelă
internatională.
(2)
În situatia prevăzută la alin. (1) doctorandul îsi desfăsoară activitatea sub
îndrumarea concomitentă a unui conducător de doctorat din România si a unui
conducător de doctorat dintr-o altă tară, pe baza unui acord scris între
institutiile organizatoare implicate.
(3)
I.O.S.U.D. care înmatriculează initial doctorandul are rolul principal, iar
I.O.S.U.D. care participă în cotutelă la organizarea si desfăsurarea doctoratului
are rolul de cotutelă.
(4)
Acordul prevăzut la alin. (2) cuprinde cerintele organizării si desfăsurării
doctoratului în fiecare dintre cele două I.O.S.U.D, în concordantă cu rolul pe
care fiecare parte îl asumă în cadrul cotutelei si cu legislatia specifică din
fiecare tară.
(5)
Acordul prevăzut la alin. (2) prevede recunoasterea reciprocă a titlului
stiintific de doctor de către autoritătile de resort din cele două tări, pe
baza competentelor acestora si în conformitate cu prevederile legale din
fiecare tară.
Art.
16. – (1) Studiile universitare de doctorat se pot organiza în forma de
învătământ cu frecventă si fără frecventă.
(2)
Doctoratul în forma de învătământ cu frecventă se poate organiza în regim de
finantare de la bugetul de stat sau în regim cu taxă. Ministerul Educatiei si
Cercetării alocă anual pentru doctoratul în forma de învătământ cu frecventă un
număr de locuri finantate de la buget.
(3)
Doctoratul în forma de învătământ fără frecventă se organizează numai în regim
cu taxă. Numărul de locuri pentru doctoratul în regim cu taxă si cuantumul
acesteia se stabilesc de către Senatul fiecărei I.O.S.U.D, pe baza legislatiei
în vigoare si cu respectarea cerintelor de asigurare a calitătii.
(4)
Cele două componente ale ciclului de studii universitare de doctorat –programul
de studii universitare avansate si programul de cercetare stiintifică –sunt
obligatorii pentru ambele forme de învătământ.
Art.
17. – Pe parcursul ciclului de studii universitare de doctorat forma de
învătământ poate fi schimbată, potrivit prevederilor Regulamentului I.O.S.U.D.
si clauzelor contractului de studii doctorale.
Art.
18. – (1) Doctorandul poate solicita conducerii I.O.S.U.D. schimbarea
conducătorului de doctorat în cazul în care acesta este indisponibil mai mult
de un an sau nu respectă clauzele din contractul de studii.
(2)
Conducerea I.O.S.U.D. aprobă schimbarea după obtinerea acordului scris al unui
nou conducător de doctorat, în cadrul aceluiasi domeniu de studiu.
Art.
19. – (1) Doctorandul poate solicita schimbarea temei de doctorat o singură
dată în timpul programului de cercetare stiintifică, pe baza sustinerii cu
succes a unui nou proiect de cercetare stiintifică.
(2)
Schimbarea temei tezei de doctorat se aprobă de conducerea I.O.S.U.D., în
cadrul aceluiasi domeniu în care a fost înmatriculat doctorandul, si nu implică
modificarea duratei ciclului de studii universitare de doctorat.
(3)
În cazul doctoratului în cotutelă, schimbarea temei tezei de doctorat se face
cu acordul ambelor I.O.S.U.D.
CAPITOLUL
VI
Doctorandul
Art.
20. – Persoana admisă la doctorat are pe întreaga perioadă de desfăsurare a
acestuia – de la înmatricularea în ciclul de studii de doctorat până la
sustinerea publică a tezei de doctorat – calitatea de doctorand, calitate
asimilată celei de asistent de cercetare pe perioada programului de pregătire
universitară avansată si de cercetător stiintific pe perioada programului de
cercetare stiintifică.
Art.
21. – (1) Doctorandul înscris la forma de învătământ cu frecventă poate obtine
bursă de doctorat, care se acordă prin concurs organizat de I.O.S.U.D.
(2) Conform
prevederilor contractului de studii, bursa de doctorat se acordă fie pe
întreaga perioadă a studiilor universitare de doctorat, fie pe una dintre
componentele doctoratului: programul de pregătire universitară avansată sau
programul de cercetare stiintifică. Bursa se suspendă automat pentru perioadele
de întrerupere a studiilor de doctorat aprobate de conducerea I.O.S.U.D., la
cererea doctorandului.
(3) Bursa
de doctorat reprezintă, în întelesul prezentei hotărâri, o indemnizatie
egală cu salariul brut de asistent de cercetare pentru perioada programului de
pregătire universitară avansată si de cercetător stiintific pentru perioada
programului de cercetare stiintifică.
(4)
Bursa de doctorat se acordă din veniturile I.O.S.U.D. provenite din sume
alocate de la bugetul de stat, din venituri proprii, donatii, sponsorizări si
din alte surse, în conditiile legii.
Art.
22. – Doctorandul exmatriculat pentru neîndeplinirea obligatiilor prevăzute în ciclul
de studii universitare de doctorat pierde statutul de doctorand, iar dacă a
fost bursier, el pierde în mod automat si drepturile de bursă de studii.
Art.
23. – (1) Pe toată durata activitătii, doctorandul de la forma de învătământ cu
frecventă, care obtine bursă, beneficiază de recunoasterea vechimii în muncă,
de alte drepturi si obligatii ce revin salariatului, precum si de dreptul de a
desfăsura activităti didactice prin cumul sau prin plata cu ora, potrivit
contractului de studii de doctorat.
(2) Contributiile
datorate, potrivit legii, la asigurările sociale de stat, la asigurările pentru
somaj, la asigurările sociale de sănătate si pentru accidente de muncă si boli
profesionale pentru doctoranzii la forma de învătământ cu frecventă, care obtin
bursă, se plătesc lunar de către I.O.S.U.D. la care sunt înmatriculati. Baza de
calcul a contributiilor datorate o constituie cuantumul bursei.
(3)
După sustinerea tezei de doctorat, I.O.S.U.D. eliberează o adeverintă care
atestă că perioada în care doctorandul a urmat studiile universitare de
doctorat la forma de învătământ cu frecventă constituie vechime în muncă.
(4)
Doctoranzii care urmează studiile la forma de învătământ fără frecventă si sunt
salariati în administratia publică, în regiile autonome cu specific deosebit
sau în alte unităti bugetare au dreptul la concedii de studii fără plată,
potrivit legislatiei în vigoare.
Art.
24. – Doctoranzii care îndeplinesc toate obligatiile de studiu si cercetare
prevăzute în contract si sustin cu succes teza de doctorat în conditiile art.
35 alin. (2) primesc titlul de doctor în domeniul de studiu abordat.
CAPITOLUL
VII
Admiterea
la studii universitare de doctorat
Art.
25. – (1) Admiterea candidatilor la studii universitare de doctorat, indiferent
de forma de învătământ în care se organizează, se face prin concurs organizat
anual de I.O.S.U.D., de regulă înainte de începutul anului universitar.
(2)
Organizarea si desfăsurarea concursului de admitere la studii universitare de
doctorat se realizează în conformitate cu regulamentul propriu al fiecărei
I.O.S.U.D., care devine responsabilă pentru asigurarea calitătii.
(3)
Concursul de admitere la studii universitare de doctorat contine o serie de
probe specifice domeniului de studiu respectiv si un examen de competentă lingvistică
pentru o limbă de circulatie internatională.
(4)
Înscrierea la concursul de admitere la studii universitare de doctorat într-un
domeniu specific se poate face indiferent de domeniul în care a fost dobândită
diploma de licentă sau de masterat. Cunostintele specifice domeniului de studiu
se verifică pe baza unei bibliografii cuprinzând lucrări de specialitate,
anuntată din timp de către I.O.S.U.D.
(5)
Examenul de competentă lingvistică se sustine la catedrele de limbi străine ale
universitătii respective, care eliberează un certificat de competentă
lingvistică.
(6)
Dacă un candidat a obtinut în ultimii 2 ani calendaristici un certificat de
competentă lingvistică cu recunoastere internatională, examenul de competentă
lingvistică nu mai este necesar.
(7)
În cazul doctoratului profesional, performanta profesională proprie în domeniul
artistic sau sportiv, cel putin de nivel national, este o conditie prealabilă
obligatorie pentru admiterea la doctorat.
Art.
26. – (1) Au dreptul să participe la concursul de admitere la studii
universitare de doctorat numai absolventii studiilor universitare de masterat.
(2)
Absolventii învătământului universitar cu diplome de licentă sau echivalente,
eliberate până în anul absolvirii primei promotii de licentă organizată în
conformitate cu prevederile Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor
universitare, au dreptul să participe la concursul de admitere la studii
universitare de doctorat fără să fi absolvit ciclul studiilor universitare de
masterat.
(3) Candidatii care au fost exmatriculati de la studii universitare de doctorat au dreptul să se înscrie la un nou concurs de admitere numai pe locuri cu taxă, indiferent de forma de învătământ.
Art.
27. – Validarea rezultatelor admiterii la studii universitare de doctorat si
înmatricularea candidatilor care au reusit la concurs se fac prin decizii ale
conducerii I.O.S.U.D.
CAPITOLUL
VIII
Elaborarea
si sustinerea tezei de doctorat
Art.
28. – (1) În cazul doctoratului stiintific, teza de doctorat trebuie să
demonstreze cunoasterea stiintifică avansată a temei abordate, să contină
elemente de originalitate în dezvoltarea sau solutionarea temei, precum si
modalităti de validare stiintifică a acestora.
(2)
În cazul doctoratului profesional, teza de doctorat trebuie să cuprindă analiza
stiintifică a unei performante profesionale proprii din domeniul artistic sau
sportiv, cel putin de nivel national. Teza de doctorat trebuie să evidentieze
elementele de originalitate specifice domeniului abordat, precum si
modalitătile de analiză si recunoastere valorică.
Art.
29. – (1) Teza de doctorat se elaborează conform cerintelor stabilite de
I.O.S.U.D. prin regulamentul propriu de organizare si desfăsurare a
doctoratului.
(2)
Teza de doctorat poate fi redactată într-o limbă de circulatie internatională,
conform prevederilor contractului de studii de doctorat.
(3)
Teza de doctorat finalizată este supusă unei analize preliminare în cadrul
catedrei de specialitate sau al colectivului de cercetare, înainte de a fi
propusă evaluării de către membrii comisiei de doctorat.
(4)
Teza de doctorat se prezintă conducerii I.O.S.U.D. împreună cu referatul
favorabil al conducătorului de doctorat si cu o sinteză a analizei preliminare
efectuate de catedra de specialitate sau de colectivul de cercetare.
(5) În cazul
doctoratului în cotutelă, teza de doctorat se depune la I.O.S.U.D. care a făcut
înmatricularea initială a doctorandului, împreună cu referatele favorabile ale
celor 2 conducători de doctorat si cu sinteza analizei preliminare prevăzute la
alin. (3).
Art.
30. – (1) Conducerea I.O.S.U.D. trimite teza de doctorat spre evaluare
membrilor unei comisii de specialisti, denumită în continuare comisie de
doctorat. Ea este propusă de conducătorul de doctorat si aprobată de
conducerea I.O.S.U.D.
(2)
Comisia de doctorat este alcătuită din presedinte, conducătorul de doctorat si
3 referenti oficiali, dintre care cel putin 2 îsi desfăsoară activitatea în
afara I.O.S.U.D. respective.
(3)
Presedintele comisiei de doctorat este un reprezentant al conducerii I.O.S.U.D.
(4)
Referentii oficiali sunt specialisti în domeniul în care a fost elaborată teza
de doctorat, au titlul de doctor si au functia didactică cel putin de
conferentiar universitar sau de cercetător stiintfic principal gradul I.
(5)
Din comisia de doctorat pot face parte si specialisti din alte t ări, care
îndeplinesc conditile prevăute la alin. (4).
(6)
În cazul doctoratului în cotutelă comisia pentru sustnerea publicăa tezei de
doctorat cuprinde reprezentant ai ambelor I.O.S.U.D. Comisia de doctorat poate
fi completatăcu 1-2 referent provenind din alte instituti de învă ˛ăât
superior, la propunerea conducăorilor de doctorat. Presedintele comisiei este
un reprezentant al conducerii I.O.S.U.D. care organizează sustnerea publicăa
tezei de doctorat.
Art.
31. –(1) Referenti oficiali au obligata sădepună referatele de analizăla
I.O.S.U.D., în termen de cel mult 30 de zile de la primirea tezei de doctorat.
În cazul în care unul sau mai mult referent oficiali apreciazăîn mod justificat căteza de doctorat este nesatisfăăoare,
aceasta va trebui refăută Teza de doctorat refăutăse depune la conducerea
I.O.S.U.D., cu acordul scris al conducăorului de doctorat si al referentlor
implicat.
(2)
În cazul în care unul dintre referenti oficiali din comisia de doctorat devine
indisponibil, el poate fi schimbat la propunerea conducăorului de doctorat si
cu aprobarea conducerii I.O.S.U.D.
(3)
Organizarea sustnerii publice a tezei de doctorat poate fi demaratăde
I.O.S.U.D. numai dacătoate referatele membrilor comisiei de doctorat sunt
favorabile.
(4) I.O.S.U.D. stabileste prin propriul regulament modalită ˛ile de informare a comunită ˛ii stiintfice asupra contnutului tezei de doctorat aprobate în vederea sustinerii publice, asigurâd accesul la contnutul lucrăii în biblioteca institutei si folosind, dupăcaz, anuntl scris, afisarea electronicăpe site-ul institutei, difuzarea de sinteze sau rezumate ale tezei de doctorat.
Art.
32. –(1) Doctorandul poate elabora un rezumat al tezei de doctorat, pe care îl
transmite unor specialisti în domeniu, din trăsi din strănăate, pentru obtnerea
unor puncte de vedere necesare evaluăii pe ansamblu a rezultatelor
doctorandului.
(2)
Opiniile exprimate în scris de căre specialisti, pe baza rezumatelor tezei de
doctorat, se transmit presedintelui comisiei de doctorat. Aceste opinii au rol
consultativ.
(3)
În situatia în care teza este scrisă într-o limbă de circulatie internatională,
rezumatul tezei de doctorat se scrie în mod obligatoriu si în limba română.
Art.
33. – (1) Teza de doctorat se sutine în sedintă publică în fata comisiei de
doctorat.
(2)
Data si locul sustinerii tezei de doctorat se afisează la sediul I.O.S.U.D. cu
cel putin 15 zile înainte de data stabilită de presedintele comisiei de
doctorat.
(3)
Sustinerea tezei de doctorat poate avea loc în prezenta a cel putin 4 din cei 5
membri ai comisiei de doctorat, cu participarea obligatorie a presedintelui
comisiei si a conducătorului de doctorat.
(4)
În cazul tezei de doctorat redactate într-o limbă de circulatie internatională,
sustinerea publică se poate face în respectiva limbă.
Art.
34. – (1) Sustinerea publică a tezei de doctorat se constituie într-o dezbatere
stiintifică si profesională la care participă doctorandul, membrii comisiei de
doctorat si specialistii aflati în sală.
(2)
Dezbaterea se axează pe elementele de originalitate si excelentă ale tezei de
doctorat, precum si pe recunoasterea valorică a rezultatelor obtinute.
Art.
35. – (1) Pe baza sustinerii publice a tezei de doctorat comisia de doctorat
evaluează si deliberează asupra calificativului pe care urmează să îl atribuie
tezei de doctorat. Calificativele care pot fi atribuite sunt: “Foarte bine“,
“Bine“ si, respectiv, “Satisfăcător“.
(2)
Dacă doctorandul a îndeplinit toate cerintele prevăzute în programul de
cercetare stiintifică si aprecierile asupra tezei de doctorat permit atribuirea
calificativului “Foarte bine“ sau “Bine“, comisia de doctorat comunică
auditoriului hotărârea de a acorda doctorandului titlul de doctor, care se
înaintează spre validare Consiliului National de Atestare a Titlurilor,
Diplomelor si Certificatelor Universitare.
(3)
În cazul atribuirii calificativului “Satisfăcător“, comisia de doctorat va
preciza elementele de continut care urmează să fie refăcute sau completate în
teza de doctorat si va solicita o nouă sustinere publică a tezei.
CAPITOLUL
IX
Conferirea
titlului de doctor si eliberarea diplomei
Art.
36. – (1) Hotărârea comisiei de doctorat de a acorda titlul de doctor se
înaintează conducerii I.O.S.U.D. pentru a completa dosarul doctorandului.
(2)
I.O.S.U.D. transmite dosarul de doctorat si un exemplar al tezei de doctorat la
Ministerul Educatiei si Cercetării în vederea validării hotărârii comisiei de
doctorat de către Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si
Certificatelor Universitare.
Art.
37. – Conferirea titlului de doctor se face prin ordin al ministrului educatiei
si cercetării, la propunerea Consiliului National de Atestare a Titlurilor,
Diplomelor si Certificatelor Universitare.
Art.
38. – (1) Diploma de doctor se redactează în limbile română si engleză si se
eliberează de către I.O.S.U.D. pe baza ordinului ministrului educatiei si
cercetării.
(2)
Diploma de doctor specifică: tipul de doctorat – stiintific sau profesional –si
domeniul în care a fost obtinut titlul.
(3)
Diplomele conferite pentru cele două tipuri de doctorat sunt echivalente din
punctul de vedere al drepturilor obtinute de către absolventii studiilor
universitare de doctorat.
(4) Înmânarea diplomei
de doctor de către conducerea I.O.S.U.D. poate fi făcută în cadrul unei
ceremonii publice.
CAPITOLUL
X
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art.
39. – (1) Prezenta hotărâre se aplică începând cu data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2)
Pentru doctoranzii Onscrisi la studii universitare de doctorat înainte de data
mentionată la alin. (1) se aplică reglementările în vigoare la data
înmatriculării lor la doctorat.
(3)
Conducătorii de doctorat si institutiile organizatoare de doctorat atestate în
temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 37/1999 se supun evaluării în
vederea reatestării în termen de un an de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
Art.
40. – Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea
Guvernului nr. 37/1999 privind organizarea si desfăsurarea doctoratului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 27 ianuarie
1999.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
educatiei si cercetării,
Mircea
Miclea
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 15 iunie 2005.
Nr. 567.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea
regimului juridic al unui teren aflat în proprietatea privată a statului si în
administrarea Ministerului Apărării Nationale
În
temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 11 lit. m) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – (1) Se aprobă darea în folosintă cu titlu oneros a terenului proprietate
privată a statului, prevăzut la art. 1 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
190/2005 privind schimbarea regimului juridic al unui teren, aflat în
proprietatea publică a statului si în administrarea Ministerului Apărării
Nationale, în vederea realizării programului de construire de locuinte pentru
personalul acestei institutii, către proprietarii locuintelor, cadre militare
în activitate, în rezervă sau în retragere si personal civil, pe durata
existentei constructiilor, pe bază de contracte încheiate în conditiile legii.
(2)
Exercitarea dreptului de folosintă asupra terenului prevăzut la alin. (1) se
face în conditiile îndeplinirii sarcinilor fiscale prevăzute de dispozitiile
Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările ulterioare.
Art.
2. – Cuantumul sumelor datorate de proprietarii locuintelor pentru folosirea
terenurilor aferente acestora se stabileste anual prin ordin al ministrului
apărării nationale.
Art.
3. – Predarea-preluarea terenului prevăzut la art. 1 se face pe bază de
proces-verbal încheiat între Ministerul Apărării Nationale si beneficiarii
dreptului de folosintă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p.
Ministrul apărării nationale,
Ion
Mircea Plângu,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 15 iunie 2005.
Nr. 570.