MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 562 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 30 iunie 2005
SUMAR
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
48. – Ordonantă de urgentă pentru reglementarea unor măsuri
privind numărul de posturi si cheltuielile de personal în sectorul bugetar
61. – Ordonantă de urgentă pentru modificarea si completarea
Legii nr. 136/1995 privind asigurările si reasigurările în România
62. – Ordonantă de urgentă pentru completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 90/2002 privind ratificarea Acordului de împrumut
dintre România si Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare,
semnat la Bucuresti la 3 aprilie 2002, pentru finantarea Proiectului de
dezvoltare rurală
628. – Hotărâre privind unele măsuri pentru organizarea Zilei
Justitiei
Rectificări la :
- Ordinul ministrului sănătătii nr. 538/2005
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru reglementarea
unor măsuri privind numărul de posturi si cheltuielile de personal în sectorul
bugetar
Recent
au fost aprobate acte normative prin care s-au reglementat drepturile salariale
si alte drepturi ale personalului finantat din fonduri publice.
Prin
prezenta ordonantă de urgentă se instituie monitorizarea numărului de posturi
si a cheltuielilor de personal pentru crearea bazei de date privind situatia
numerică si structura pe categorii a personalului din institutiile publice.
Măsurile
prevăzute în prezenta ordonantă de urgentă vizează interesul în urmărirea
reformei în administratia publică si cresterea calitătii serviciului public,
fapt ce constituie situatii de urgentă si extraordinare.
În
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
referitoare la monitorizare
Art.
1. – Sunt supuse monitorizării numărul de posturi si cheltuielile de personal
din institutiile publice finantate astfel:
a)
integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de
stat, bugetele fondurilor speciale, după caz;
b) din
venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale,
bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz;
c)
integral din venituri proprii.
Art.
2. – Ordonatorii principali de credite ai institutiilor publice finantate din
bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor
speciale si ai institutiilor publice autonome finantate integral din venituri
proprii, după caz, vor depune la Ministerul Finantelor Publice până la data de 17 a lunii curente
pentru luna anterioară situatiile privind monitorizarea numărului de posturi si
a cheltuielilor de personal pentru aparatul propriu si pentru institutiile
publice aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora,
indiferent de modul de finantare.
Art.
3. – (1) Ordonatorii principali de credite ai institutiilor publice finantate
din bugetele locale vor depune la directia generală a finantelor publice
judeteană si a municipiului Bucuresti, după caz, până la data de 12 a lunii
curente pentru luna anterioară, situatiile privind monitorizarea numărului de
posturi si a cheltuielilor de personal pentru aparatul propriu si pentru
institutiile si serviciile publice din subordinea acestora, indiferent de modul
de finantare.
(2)
Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti
vor transmite la Ministerul Finantelor Publice până la data de 17 a lunii
curente pentru luna anterioară situatia centralizatoare, pe judet si,
respectiv, pe municipiul Bucuresti, privind monitorizarea numărului de posturi
si a cheltuielilor de personal.
Art.
4. – Ordonatorii de credite bugetare au obligatia să se încadreze în
cheltuielile de personal si în numărul maxim de posturi aprobate în conditiile
legii, prin bugetele proprii si prin anexele la acestea.
Art.
5. – Ordonatorii principali de credite prevăzuti la art. 2 vor depune la
Ministerul Finantelor Publice, în termen de 30 de zile de la data publicării
legilor bugetare anuale în Monitorul Oficial al României, Partea I, situatia
privind repartizarea până la sfârsitul anului, pe fiecare lună, a cheltuielilor
de personal aprobate, având în vedere asigurarea conditiilor de desfăsurare a
activitătii potrivit atributiilor acestora, numai pentru aparatul propriu si
institutiile publice finantate integral din bugetul de stat, bugetul
asigurărilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, după caz, aflate
în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora.
Art.
6. – (1) Ordonatorii principali de credite prevăzuti la art. 3 vor depune la
directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, după caz, în termen de 50 de zile de la publicarea legilor bugetare
anuale în Monitorul Oficial al României, Partea I, situatia privind
repartizarea până la sfârsitul anului, pe fiecare lună, a cheltuielilor de
personal aprobate, având în vedere asigurarea conditiilor de desfăsurare a
activitătii potrivit atributiilor acestora, numai pentru aparatul propriu si
institutiile si serviciile publice finantate integral din bugetele locale,
aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora.
(2) Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor transmite la Ministerul Finantelor Pubice, în termen de 5 zile de la primirea situatiilor prevăzute la alin. (1), situatia centralizatoare pe judet, respectiv pe municipiul Bucuresti, privind repartizarea pe fiecare lună a cheltuielilor de personal aprobate.
CAPITOLUL
II
Contraventii
si sanctiuni
Art.
7. – (1) Următoarele fapte constituie contraventii:
a)
prezentarea de date eronate în situatiile transmise potrivit prezentei
ordonante de urgentă;
b)
depăsirea numărului maxim de posturi aprobat;
c)
nerespectarea termenelor de transmitere a datelor prevăzute de prezenta
ordonantă de urgentă.
(2)
Contraventiile prevăzute la alin. (1) se sanctionează cu amendă de la
20.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(3)
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de către personalul
cu atributii de control din cadrul Curtii de Conturi si al Ministerului
Finantelor Publice.
Art.
8. – Dispozitiile referitoare la contraventii prevăzute la art. 7 se
completează cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL
III
Dispozitii
finale
Art.
9. – Ordonatorii principali de credite vor raporta lunar numărul de posturi si
plătile de casă aferente cheltuielilor de personal la datele prevăzute de
prezenta ordonantă de urgentă si în structura stabilită prin ordin al
ministrului finantelor publice.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Bucuresti, 1 iunie 2005.
Nr. 48.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 136/1995 privind asigurările si reasigurările în România
Unul dintre
angajamentele asumate de România în cadrul procesului de negociere a
capitolului 3 “Libera circulatie a serviciilor“ îl reprezintă modificarea si
completarea Legii nr. 136/1995
privind asigurările si reasigurările în România, până la data de 30 iunie 2005.
Acest
angajament este cuprins si în Programul de guvernare al Guvernului României,
fiind inclus în Planul de măsuri prioritare pentru integrare europeană,
monitorizat bilunar.
De
asemenea, legislatia secundară are acelasi termen de adoptare, sfârsitul lunii
iunie 2005, si este conditionată de intrarea în vigoare a legii de modificare a
Legii nr.
136/1995.
În
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
Art.
I. – Legea nr. 136/1995 privind asigurările si
reasigurările în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 303 din 30 decembrie 1995, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. După
articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 11, cu următorul cuprins:
“Art.11. – În întelesul prezentei
legi, termenii si expresiile de mai jos au următoarele semnificatii:
1. contractant
al asigurării – persoana care încheie contractul de asigurare pentru
asigurarea unui risc privind o altă persoană si se obligă fată de asigurător să
plătească prima de asigurare;
2. autovehicul
– vehicul cu propulsie proprie, inclusiv remorci, semiremorci sau atase
tractate ori netractate, după caz;
3. persoană
păgubită – persoana îndreptătită să primească despăgubiri pentru
prejudiciul suferit ca urmare a producerii unui risc acoperit printr-un
contract de asigurare de răspundere civilă;
4. prejudiciu
– efectul negativ suferit de persoana păgubită prin producerea unui risc
acoperit printr-un contract de asigurare de răspundere civilă;
5. Birou
National – organizatie profesională, constituită în conformitate cu
Recomandarea nr. 5 din 25 ianuarie 1949, adoptată de Subcomitetul de Transport
Rutier al Comitetului de Transporturi Interioare din cadrul Comisiei Economice
pentru Europa a ONU, si care grupează societătile de asigurare care sunt
autorizate într-un stat să practice asigurarea de răspundere civilă auto;
6. Biroul
Asigurătorilor de Autovehicule din România – biroul national din România;
7. limitele
teritoriale de acoperire ale asigurării de răspundere civilă pentru pagube
produse prin accidente de autovehicule:
a)
teritoriul României;
b)
teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene si cele apartinând Spatiului
Economic European;
c)
teritoriul statelor care leagă direct două tări membre ale Uniunii Europene în
care nu există birou national;
8. Carte
Verde – document international de asigurare emis în numele biroului
national, în conformitate cu Recomandarea nr. 5 din 25 ianuarie 1949, adoptată
de Subcomitetul de Transport Rutier al Comitetului de Transporturi Interioare
din cadrul Comisiei Economice pentru Europa a ONU;
9. fransiză
– partea din prejudiciu suportată de persoana păgubită, stabilită ca
valoare fixă sau procent din despăgubirea totală prevăzută în contractul de
asigurare de răspundere civilă.“
2. Articolul
4 va avea următorul cuprins:
“Art.4.
– În sensul prezentei legi, este obligatorie asigurarea de răspundere civilă
pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, precum si tramvaie, în
limitele teritoriale de acoperire.“
3. Articolul
5 va avea următorul cuprins:
“Art.5.
– Asigurarea obligatorie se practică:
a)
de către societătile de asigurare din România autorizate de Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor;
b)
de către societătile de asigurare autorizate de autoritătile competente din
statele membre ale Uniunii Europene care desfăsoară activitate în România
conform dreptului de stabilire si liberei circulatii a serviciilor.
Societătile
de asigurare care au dreptul să practice asigurarea obligatorie conform alin.
1, la cererea potentialului asigurat, încheie asigurarea eliberând un înscris
doveditor.“
4. Articolul
9 va avea următorul cuprins:
“Art.9.
– Prin contractul de asigurare, contractantul asigurării sau asiguratul se
obligă să plătească o primă asigurătorului, iar acesta se obligă ca, la
producerea riscului asigurat, să plătească asiguratului, beneficiarului
asigurării sau tertului păgubit despăgubirea ori suma asigurată, denumită în
continuare indemnizatie, rezultată din contractul de asigurare încheiat
în conditiile prezentei legi, în limitele si la termenele convenite.“
5. La
articolul 10 alineatul 3, litera b) va avea următorul cuprins:
“b)
obiectul asigurării: bunuri, persoane, răspundere civilă, credite si garantii,
asigurări de pierderi financiare, alte asigurări;“.
6. Articolul
11 va avea următorul cuprins:
“Art.11.
– Încheierea contractului de asigurare se probează cu polita de asigurare sau
cu certificatul de asigurare emis si semnat de asigurător ori cu nota de
acoperire emisă si semnată de brokerul de asigurare.
Documentele
care atestă încheierea unei asigurări pot fi semnate si certificate prin
mijloace electronice, în conditiile prevăzute de Legea nr.
455/2001 privind semnătura electronică.“
7. Articolul
14 va avea următorul cuprins:
“Art.14.
– Dacă, înainte de a începe obligatia asigurătorului, riscul asigurat s-a
produs sau producerea lui a devenit imposibilă, precum si în cazul în care,
după începerea obligatiei asigurătorului, producerea riscului asigurat a
devenit imposibilă, contractul se reziliază de drept, iar în eventualitatea în
care asiguratul sau contractantul asigurării a plătit toată prima sau o parte
din aceasta, acesta este îndreptătit să o recupereze proportional cu perioada
neexpirată a contractului de asigurare.
Diferenta
dintre prima plătită si cea calculată conform alin. 1 se restituie asiguratului
sau contractantului asigurării numai în cazurile în care nu s-au plătit ori nu
se datorează despăgubiri pentru evenimente produse în perioada de valabilitate
a asigurării.“
8. Alineatul
2 al articolului 17 va avea următorul cuprins:
“Asigurătorul
este obligat să îl informeze pe asigurat despre consecintele neplătii primei la
termenul de plată pentru cazul prevăzut la alin. 1 si să prevadă aceste
consecinte în contractul de asigurare.“
9. Articolul
201 va avea următorul cuprins:
“Art.201. – Denuntarea contractului de
asigurare de către una dintre părti se poate efectua numai cu notificarea
prealabilă a celeilalte părti, care trebuie făcută cu cel putin 20 de zile
înainte de denuntare.“
10. Articolul
22 va avea următorul cuprins:
“Art.22.
– În limitele indemnizatiei plătite, asigurătorul este subrogat în toate
drepturile asiguratului sau ale beneficiarului asigurării contra celor
răspunzători de producerea pagubei, cu exceptia asigurărilor de persoane, iar
în cazul în care în vigoare era o asigurare obligatorie de răspundere civilă
pentru pagube produse prin accidente de autovehicule si împotriva
asigurătorului de răspundere civilă, în limitele obligatiei acestuia, conform
art. 54 alin. 2 si 3.
Asiguratul răspunde de prejudiciile aduse asigurătorului prin acte care ar împiedica realizarea dreptului prevăzut la alin. 1.
Asigurătorul
poate renunta, în totalitate sau în parte, la exercitarea dreptului prevăzut la
alin. 1.“
11. Alineatul
2 al articolului 27 va avea următorul cuprins:
“Despăgubirile
nu pot depăsi valoarea bunului din momentul producerii riscului asigurat,
cuantumul pagubei si nici suma la care s-a făcut asigurarea.“
12. După
alineatul 3 al articolului 31 se introduce un nou alineat, alineatul 4, cu
următorul cuprins:
“Un
asigurat care a încheiat un contract de asigurare de viată individual trebuie
să aibă la dispozitie o perioadă de 20 de zile de la data semnării contractului
de către asigurător, în intervalul căreia poate să denunte acel contract.
Aceste prevederi nu se aplică contractelor de acest tip cu o durată de 6 luni
sau mai mică.“
13. Alineatul
2 al articolului 36 va avea următorul cuprins:
“Orice
altă plată, indiferent de forma sub care este făcută de asigurător, diferită de
indemnizatia de asigurare sau de suma reprezentând restituirea rezervei în
conditiile alin. 1, nu va putea fi efectuată mai devreme de 6 luni de la data
încheierii contractului de asigurare.“
14. După
alineatul 3 al articolului 441 se introduce un nou alineat, alineatul 4, cu următorul cuprins:
“Urmărirea debitorului
dintr-un contract de credit pentru îndeplinirea conditiilor prevăzute în
acesta, inclusiv de plată la scadentă a creditului, înainte de producerea
riscului asigurat sau învestirea cu formulă executorie a unui contract de
credit bancar, precum si a garantiilor reale si personale, după producerea
riscului asigurat, nu constituie actiune de recuperare a prejudiciului în
sensul prevederilor alin. 3.“
15. Alineatele
1 si 2 ale articolului 48 vor avea următorul cuprins:
“Persoanele
fizice sau juridice care au în proprietate autovehicule supuse înmatriculării
în România, precum si tramvaie au obligatia să se asigure pentru cazurile de
răspundere civilă ca urmare a pagubelor produse prin accidente de autovehicule
în limitele teritoriale de acoperire si să mentină valabilitatea contractului
de asigurare prin plata primelor de asigurare.
Persoanele
care intră pe teritoriul României cu autovehicule înmatriculate în afara
teritoriului României se consideră asigurate, în conditiile prezentei legi, în
una dintre următoarele situatii:
a)
dacă numărul de înmatriculare atestă asigurarea potrivit legii statului în care
este înmatriculat autovehiculul sau acordurilor internationale de asigurare
valabile în România;
b)
dacă posedă documente internationale de asigurare valabile în România.“
16. Articolul
481 va avea următorul cuprins:
“Art.481. – La înscrierea în
circulatie, la efectuarea de modificări în certificatul de înmatriculare sau în
cartea de identitate a unui autovehicul si la efectuarea verificărilor tehnice periodice,
este obligatorie prezentarea dovezii existentei unei asigurări de răspundere
civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, în conditiile
prezentei legi.
Contractul
de asigurare atestă existenta asigurării de răspundere civilă pentru pagube
produse prin accidente de autovehicule. Încheierea contractului de asigurare de
răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de vehicule se dovedeste
cu polita de asigurare/documentul Carte Verde.“
17. Articolul
49 va avea următorul cuprins:
“Art.49.
– Asigurătorul acordă despăgubiri, în baza contractului de asigurare, pentru
prejudiciile de care asiguratii răspund fată de terte persoane păgubite prin
accidente de autovehicule, precum si tramvaie si pentru cheltuielile făcute de
asigurati în procesul civil, în conformitate cu:
a)
legislatia în vigoare din statul pe teritoriul căruia s-a produs accidentul de
autovehicul si cu cel mai mare nivel de despăgubire dintre cel prevăzut în
legislatia respectivă si cel prevăzut în contractul de asigurare;
b)
legislatia românească în vigoare, în cazul în care persoanele păgubite sunt
cetăteni ai statelor membre ale Uniunii Europene, în timpul unei călătorii ce
leagă direct două teritorii în care este valabil tratatul de instituire a
Comunitătii Economice Europene, dacă nu există birou national pe teritoriul
traversat în care s-a produs accidentul.“
18. Alineatele
2 si 4 ale articolului 50 vor avea următorul cuprins:
“În
caz de vătămare corporală sau deces, despăgubirile se acordă atât pentru
persoanele aflate în afara autovehiculului care a produs accidentul, cât si
pentru persoanele aflate în acel autovehicul, cu exceptia conducătorului
autovehiculului respectiv.
...........................................................................................
Pentru
avarierea sau distrugerea bunurilor, despăgubirile se acordă pentru bunurile
aflate în afara autovehiculului care a produs accidentul, iar pentru bunurile
aflate în acel autovehicul, numai dacă acestea nu erau transportate în baza
unui raport contractual existent cu proprietarul sau cu utilizatorul
autovehiculului respectiv, precum si dacă nu apartineau proprietarului,
utilizatorului ori conducătorului autovehiculului răspunzător de producerea
accidentului.“
19. Alineatul
1 al articolului 52 va avea următorul cuprins:
“În cazul în care, pentru acelasi proprietar de autovehicul, la data producerii accidentului, existau mai multe asigurări valabile, despăgubirea se suportă în părti egale de către toti asigurătorii. Despăgubirea se va plăti integral de către asigurătorul la care s-a adresat persoana păgubită, urmând ca ulterior asigurătorul în cauză să se îndrepte împotriva celorlalti asigurători pentru recuperarea părtii de despăgubire, plătită în numele acestora.“
20. Articolul
53 va avea următorul cuprins:
“Art.53.
– Prin norme adoptate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor conform legii
se stabilesc: aplicarea asigurării obligatorii de răspundere civilă auto,
limitele teritoriale de acoperire, nivelul despăgubirilor, conditiile de plată,
durata asigurării, facilitătile si penalizările aplicabile asiguratilor,
criteriile si conditiile pentru acordarea sau retragerea autorizatiei,
persoanele care au obligatia să încheie contracte de asigurare, modalitatea de
gestionare a cazurilor de refuz al asigurătorului de a încheia asigurarea
obligatorie de răspundere civilă auto, dacă este cazul, precum si alte
informatii referitoare la acest tip de asigurare.“
21. Articolul
54 va avea următorul cuprins:
“Art.54.
– Despăgubirile se stabilesc în conformitate cu art. 49 pe baza conventiei
dintre asigurat, persoana păgubită si asigurător ori, în cazul în care nu s-a
realizat întelegerea, prin hotărâre judecătorească.
În
cazul stabilirii despăgubirii prin hotărâre judecătorească, drepturile
persoanelor păgubite prin accidente produse de autovehicule aflate în
proprietatea persoanelor asigurate în România se exercită împotriva
asigurătorului de răspundere civilă, în limitele obligatiei acestuia, stabilită
în prezentul capitol, cu citarea obligatorie a persoanei/persoanelor
răspunzătoare de producerea accidentului în calitate de intervenienti fortati.
Drepturile
persoanelor păgubite prin accidente produse pe teritoriul României de
autovehicule aflate în proprietatea persoanelor asigurate în străinătate se
exercită împotriva asigurătorului prin reprezentantele de despăgubiri sau prin
Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România, după caz, dacă sunt
îndeplinite conditiile prevăzute la art. 48 alin. 2.
Încuviintarea
cu privire la stabilirea despăgubirii pe baza conventiei dintre asigurati,
persoane păgubite si asigurători se dă:
a)
de către proprietarul autovehiculului răspunzător de producerea pagubei sau de
conducătorul acestuia – numai în cazul în care despăgubirile nu urmează să fie
recuperate potrivit prevederilor art. 58, pe actele eliberate de autoritătile
publice competente să constate si să cerceteze accidentele de autovehicule, pe
Onstiintarea sau pe procesul-verbal de constatare a pagubelor întocmit de
asigurător. Această încuviintare constituie si avizare de daună pentru
asigurătorul de răspundere civilă;
b)
de către persoana fizică sau de reprezentantul legal al persoanei juridice
păgubite, după caz, pe procesul-verbal de constatare a pagubelor întocmit de
asigurător în dublu exemplar.
În
situatiile prevăzute la alin. 4, în cazul persoanelor fizice încuviintarea
poate fi dată de sotia (sotul) asiguratului, respectiv a persoanei păgubite,
ori, în caz de imposibilitate temeinic motivată a ambilor soti, cum ar
fi:spitalizare, deces, detentie, lipsă îndelungată din localitate, de oricare
dintre următoarele persoane majore: copii, părinti, surori sau frati ai
asiguratului, respectiv ai persoanei păgubite ori ai sotiei (sotului)
acestora.“
22. Articolul
55 va avea următorul cuprins:
“Art.55.
– Despăgubirile se plătesc de către asigurător persoanelor fizice sau juridice
păgubite. Despăgubirile nu pot fi urmărite de creditorii asiguratului.
Despăgubirile
se plătesc asiguratilor dacă acestia dovedesc că au despăgubit persoanele
păgubite si despăgubirile nu urmează să fie recuperate potrivit prevederilor
art. 58.
Odată
cu încasarea despăgubirii, persoanele păgubite vor declara în scris că au fost
despăgubite pentru pagubele suferite si că nu mai au nici o pretentie de la
asigurătorul de răspundere civilă si asigurat (persoana vinovată) în legătură
cu paguba respectivă.
În
situatia efectuării plătii de către asigurătorul de răspundere civilă direct în
contul bancar al persoanei păgubite, aceasta se consideră a fi integral
despăgubită dacă în termen de 30 de zile de la data intrării sumei în contul
său bancar nu a notificat asigurătorului de răspundere civilă eventualele
obiectii referitoare la cuantumul despăgubirii.
În
cazul în care în drepturile persoanei păgubite s-a subrogat asigurătorul
conform prevederilor art. 22, eventuala diferentă de despăgubire dintre
asigurarea facultativă si asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto
rămâne pe contul asigurării facultative, neputând fi recuperată de la asigurat
(persoana vinovată), dacă despăgubirea plătită din asigurarea facultativă nu
depăseste limita maximă a despăgubirii ce poate fi acordată de asigurător
pentru prejudiciile cauzate în unul si acelasi accident de autovehicul,
prevăzută de legislatia în vigoare.“
23. Articolul
56 va avea următorul cuprins:
“Art.56. – Persoanele care folosesc pe teritoriul României autovehicule înmatriculate în străinătate si neasigurate în străinătate, potrivit art. 48 alin. 2, sau a căror asigurare expiră pe durata sederii în România datorează prime de asigurare conform prevederilor legale.
Personalul
politiei de frontieră nu va verifica documentele de asigurare pentru
autovehiculele înmatriculate în statele membre ale Uniunii Europene, pentru
acestea numerele de înmatriculare fiind dovada asigurării.
La
intrarea sau iesirea din tară, personalul politiei de frontieră de la punctele
de control pentru trecerea frontierei de stat a României va controla
documentele de asigurare si va solicita proprietarului, împuternicitului
acestuia sau conducătorului autovehiculului înmatriculat în state terte dovada
plătii primei de asigurare datorate. Persoanele neasigurate sau persoanele care
la control nu pot face dovada asigurării ori a plătii acesteia vor fi obligate
să încheie asigurarea de răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente
de autovehicule si să achite prima de asigurare la entitătile desemnate în
acest sens de către asigurătorii care au dreptul să practice asigurarea
obligatorie conform art. 5 alin. 1.
Autovehiculele
înmatriculate în state terte care intră pe teritoriul României de pe teritoriul
altui stat membru al Uniunii Europene nu vor fi supuse controlului privind
documentele de asigurare, acest control putând fi efectuat numai prin sondaj.“
24. Articolul
57 se abrogă.
25. După
alineatul 2 al articolului 60 se introduce un nou alineat, alineatul 21, cu următorul cuprins:
“Contributia la Fondul
de garantare se va calcula, evidentia, achita si se va raporta de către
asigurători separat pentru asigurările generale si, respectiv, pentru
asigurările de viată.“
26. Alineatul
3 al articolului 60 va avea următorul cuprins:
“În
scopul unei cât mai bune fructificări, disponibilitătile Fondului de garantare
astfel constituite vor fi plasate la Trezoreria Statului în instrumente
purtătoare de dobândă, la institutii de credit, în instrumente ale pietei
monetare, în titluri de stat sau titluri ale administratiei publice locale,
precum si în alte plasamente sau alocări stabilite prin legislatia în vigoare.“
27. La
articolul 60 alineatul 4, litera b) va avea următorul cuprins:
“b)
modul de constituire, administrare, structura bugetului de venituri si
cheltuieli a Fondului de garantare.“
28. Alineatul
6 al articolului 60 se abrogă.
29. Alineatele
1 si 2 ale articolului 61 vor avea următorul cuprins:
“Se
constituie Fondul de protectie a victimelor străzii, în vederea protejării
persoanelor păgubite prin accidente de autovehicule supuse înmatriculării,
precum si de tramvaie, în care autorul a rămas neidentificat sau autovehiculul,
respectiv tramvaiul, nu este asigurat pentru răspundere civilă pentru pagube
produse prin accidente de autovehicule.
Asigurătorii
care practică asigurarea de răspundere civilă pentru pagube produse prin
accidente de autovehicule conform art. 5 sunt obligati să contribuie la
constituirea fondului prevăzut la alin. 1 proportional cu volumul primelor
încasate pentru această asigurare, până la acoperirea obligatiilor de plată ale
acestuia. Această contributie nu va depăsi 5% din volumul primelor brute
încasate pentru această asigurare.“
30. Alineatul
4 al articolului 61 va avea următorul cuprins:
“În
cazul avarierii sau distrugerii bunurilor prin accidente produse de
autovehicule, respectiv tramvaie, neasigurate, rămâne în sarcina persoanei
păgubite o fransiză, care va fi egală cu limita minimă a despăgubirilor
acordate la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse
prin accidente de autovehicule, stabilită prin normele adoptate în baza art.
53.“
31. Alineatul
6 al articolului 61 va avea următorul cuprins:
“În
scopul unei cât mai bune fructificări, disponibilitătile Fondului de protectie
a victimelor străzii astfel constituite vor fi plasate la Trezoreria Statului
în instrumente purtătoare de dobândă, la institutii de credit, în instrumente
ale pietei monetare, în titluri de stat sau titluri ale administratiei publice
locale.“
32. La
articolul 61, după alineatul 7 se introduce un nou alineat, alineatul 8, cu
următorul cuprins:
“În
caz de litigiu, drepturile persoanelor păgubite prin accidente de autovehicule
supuse înmatriculării, precum si de tramvaie, în care autorul a rămas
neidentificat sau autovehiculul, respectiv tramvaiul, nu este asigurat de
răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, se
exercită împotriva administratorului Fondului de protectie a victimelor
străzii, desemnat de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, în conformitate cu
prevederile alin. 5.“
33. După
alineatul 6 al articolului 611 se introduce un nou alineat, alineatul 7, cu următorul cuprins:
“Sumele depuse la
fondurile de protectie pot fi urmărite silit numai în vederea executării
obligatiilor pentru care au fost constituite.“
34. Alineatele
1, 2 si 3 ale articolului 63 vor avea următorul cuprins:
“Constituie
contraventie săvârsirea următoarelor fapte:
a)
neplata la termen a despăgubirilor datorate din asigurarea obligatorie de
răspundere civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, către
persoanele păgubite sau către asigurati, în conditiile normelor emise în baza
art. 53;
b)
neplata la termen a sumelor destinate fondurilor de protectie, precum si a
contributiei procentuale din valoarea primelor brute încasate aferente
asigurărilor obligatorii;
c)
nedepunerea la asigurători de către intermediarii în asigurări a sumelor
încasate cu titlu de prime de asigurare;
d)
nerespectarea de către asigurători a obligatiilor prevăzute la art. 36 alin. 2;
e)
nerespectarea de către asigurători a obligatiilor prevăzute la art. 49;
f)
neluarea de către asigurători a declaratiei de despăgubire prevăzute la art. 55
alin. 4;
g)
nerespectarea de către asigurători a interdictiei de recuperare a diferentei de
despăgubire dintre asigurarea facultativă si asigurarea obligatorie de
răspundere civilă auto, în conditiile art. 55 alin. 6;
h)
necomunicarea de către brokerul de asigurare către asigurător a producerii
riscului asigurat, în termenul prevăzut în contractul de asigurare, în
conditiile art. 19 alin. 3.
Contraventiile
prevăzute la alin. 1 se sanctionează după cum urmează:
a)
pentru faptele asigurătorilor prevăzute la alin. 1 lit. a), b), d), e), f) si
g), cu avertisment scris sau cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei
si cu limitarea operatiunilor, cu interzicerea temporară sau definitivă pentru
asigurători a exercitării activitătii de asigurare, pentru una sau mai multe
categorii de asigurări, sau cu suspendarea ori retragerea autorizatiei
asigurătorilor;
b)
pentru faptele administratorilor, directorilor sau directorilor executivi,
prevăzute la alin. 1 lit. a), b), d), e), f) si g), cu amendă între 1–6 salarii
medii pe societate, din luna precedentă datei constatării faptei;
c)
pentru faptele agentilor de asigurare, prevăzute la alin. 1 lit. c), cu amendă
de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
d)
pentru faptele brokerilor prevăzute la alin. 1 lit. c) si h), cu avertisment
scris sau amendă de la 10.000.000 lei la 25.000.000 lei si cu interzicerea
temporară sau definitivă a activitătii definite la art. 2 lit. C pct. 62 din
Legea nr.
32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare, sau cu suspendarea ori retragerea
autorizatiei.
Sanctiunile
pentru faptele prevăzute la alin. 1 lit. a), b), d), e), f) si g) se aplică fie
asigurătorilor prevăzuti la alin. 2 lit. a), fie persoanelor prevăzute la alin.
2 lit. b).“
35. Alineatul
1 al articolului 64 va avea următorul cuprins:
“Încălcarea de către persoanele fizice sau juridice a obligatiei de asigurare prevăzute la art. 48 si 56 constituie contraventie si se sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei si cu retinerea certificatului de înmatriculare a autovehiculului, până la prezentarea documentului privind încheierea asigurării.“
36. Articolul
69 va avea următorul cuprins:
“Art.69.
– Unitătile de politie, unitătile de pompieri, unitătile medicale din cadrul
sistemului medical public si privat, medicii de familie si celelalte autorităti
publice competente să cerceteze accidente de autovehicule sau alte evenimente,
după caz, vor comunica, la cererea asigurătorilor, în termen de cel mult 30 de
zile de la solicitare, actele si datele cu privire la cauzele si împrejurările
producerii riscurilor asigurate si la pagubele provocate, în vederea stabilirii
si plătii de către asigurători a indemnizatiilor de asigurare.“
Art.
II. – Prezenta
ordonantă de urgentă transpune următoarele prevederi ale directivelor europene:
1.
Directiva 72/166/CEE a Consiliului din 24 aprilie 1972 privind coordonarea
legilor din statele membre privind asigurarea de răspundere civilă în legătură
cu utilizarea vehiculelor cu motor si legalizarea obligatiei de asigurarea
pentru această răspundere (Prima directivă privind asigurarea auto) (Jurnalul
Oficial L 103, 02/05/1972, p. 1)
–
Art. 1, art. 2, art. 3, art. 6, art. 7.
2.
Directiva 84/5/CEE a Consiliului din 30 decembrie 1983 privind armonizarea
legislatiei statelor membre referitoare la asigurarea de răspundere civilă
pentru pagubele produse de autovehicule (A doua directivă privind asigurarea
auto) (Jurnalul Oficial L 8, 11/01/1984, p. 17)
–
Art. 1, art. 4.
3.
Directiva 90/232/CEE a Consiliului din 14 mai 1990 privind armonizarea
legislatiei statelor membre referitoare la asigurarea de răspundere civilă
pentru pagubele produse de autovehicule (A treia directivă privind asigurarea
auto) (Jurnalul Oficial L 129, 19/05/1990, p. 0033–0035)
–
Art. 1, art. 2.
4.
Directiva 2000/26/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 mai 2000
privind armonizarea legislatiei în statele membre privind asigurarea de
răspundere civilă auto (A patra directivă privind asigurarea auto) (Jurnalul
Oficial L 181, 20/07/2000, p. 0065)
–
Art. 1, art. 2 lit. c) si d), art. 3.
Art.
III. – De la
data introducerii primei unice pentru asigurarea obligatorie de răspundere
civilă pentru pagube produse prin accidente de autovehicule, atât pe teritoriul
României, cât si în afara teritoriului acesteia, Fondul de protectie a
victimelor străzii va fi preluat de Fondul de compensare prevăzut la art. 25
alin. 4 din Legea nr.
32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare. Preluarea se va face în conditiile
normelor emise în aplicarea Legii nr.
32/2000, precum si a Legii nr. 136/1995
privind asigurările si reasigurările în România, cu modificările si
completările ulterioare.
Art.
IV. –
Contractele de asigurare încheiate până la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă vor continua în conditiile si termenii acceptati la data
încheierii acestora.
Art.
V. – Prezenta
ordonantă de urgentă intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, cu exceptia prevederilor care implică
statutul României de stat membru, care se vor aplica de la data aderării
României la Uniunea Europeană.
Art.
VI. – Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se abrogă art. 37 alin.
(2) si (3) din Legea nr.
32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 10 aprilie
2000, cu modificările si completările ulterioare.
Art.
VII. – Legea
nr. 136/1995
privind asigurările si reasigurările în România, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 303 din 30 decembrie 1995, cu modificările si
completările ulterioare, precum si cu modificările si completările aduse prin
prezenta ordonantă de urgentă, se va republica în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
p.
Ministrul integrării europene,
Istvan
Csutak,
secretar
de stat
Bucuresti, 23 iunie 2005.
Nr. 61.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru completarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 90/2002 privind ratificarea Acordului de împrumut dintre
România si Banca Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la
Bucuresti la 3 aprilie 2002, pentru finantarea Proiectului de dezvoltare rurală
Având în vedere
necesitatea implementării Proiectului de dezvoltare rurală, faptul că, datorită
perioadei foarte scurte până când Parlamentul îsi va încheia actuala sesiune
parlamentară, la acest moment nu se mai poate promova, potrivit procedurii, un
proiect de lege care să poată fi adoptat până la sfârsitul primei sesiuni
ordinare a anului 2005, precum si numărul mare de proiecte necesare
implementării Proiectului de dezvoltare rurală, circa 220 în faza-pilot,
distribuite în 5 judete, aprobarea documentatiilor tehnico-economice potrivit
procedurilor legale provocând întârzieri mari în derularea investitiilor si
putând conduce ulterior la imposibilitatea asigurării finantării pentru
finalizarea acestora, toate acestea vizând interesul public si constituind
situatii extraordinare,
în
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
Articol
unic. – După
articolul 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
90/2002 privind ratificarea Acordului de împrumut dintre România si Banca
Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 3
aprilie 2002, pentru finantarea Proiectului de dezvoltare rurală, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 464 din 28 iunie 2002, aprobată
prin Legea nr.
563/2002, se introduce un nou articol, articolul 41, cu următorul cuprins:
“Art.41. – Documentatiile
tehnico-economice aferente obiectivelor de investitii din cadrul Proiectului de
dezvoltare rurală se avizează de UMP prevăzută la art. 2 alin. (1) lit. A si se
aprobă prin hotărâri ale consiliilor locale.“
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 23 iunie 2005.
Nr. 62.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind unele măsuri
pentru organizarea Zilei Justitiei
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 4 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr.
80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritătile
administratiei publice si institutiile publice, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
247/2002, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. – Se aprobă alocarea sumei de 190.000.000 lei din bugetul propriu al
Consiliului Superior al Magistraturii, în vederea organizării Zilei Justitiei
în data de 3 iulie 2005.
Art.
2. – Se aprobă punerea la dispozitia Consiliului Superior al Magistraturii de
către Regia Autonomă “Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat“ a Sălii
de receptie a Palatului Snagov, în mod gratuit, pentru ziua de 3 iulie 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
justitiei,
Monica
Luisa Macovei
Ministrul
delegat pentru coordonarea
Secretariatului
General al Guvernului,
Mihai
Alexandru Voicu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 29 iunie 2005.
Nr. 628.
În
Ordinul ministrului sănătătii nr.
538/2005 pentru aprobarea Regulamentului achizitiilor publice organizate în
sistemul sanitar, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 475
din 6 iunie 2005, se face următoarea rectificare (care nu apartine Redactiei
Monitorul Oficial, Partea I):
– la
art. 6 lit. a) a doua liniută din Regulamentul achizitiilor publice organizate
în sistemul sanitar, în loc de: “– pentru contractul de lucrări: 100.000
lei;“ se va citi: “– pentru contractul de lucrări: 100.000 euro;“.