MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 381 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 5 mai
2005
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
350.
- Hotărâre pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr.
357/2004 privind aprobarea mecanismului de acordare a sprijinului financiar de
la bugetul de stat prin Programul de crestere a competitivitătii produselor
industriale
365.
- Hotărâre privind aprobarea stemei orasului Azuga, judetul Prahova
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
516.
- Ordin al ministrului finantelor publice pentru aprobarea Procedurii de
administrare si monitorizare a marilor
contribuabili în vederea aplicării Ordinului ministrului finantelor publice nr.
343/2005 privind organizarea activitătii de administrare a marilor
contribuabili
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Hotărârii
Guvernului nr. 357/2004 privind aprobarea mecanismului de acordare a
sprijinului financiar de la bugetul de stat prin Programul de crestere a
competitivitătii produselor industriale
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr.
357/2004 privind aprobarea mecanismului de acordare a sprijinului financiar
de la bugetul de stat prin Programul de crestere a competitivitătii produselor
industriale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din
31 martie 2004, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Alineatul
(1) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1)
Beneficiarii Programului sunt operatori economici cu activitatea principală
industrie prelucrătoare, conform sectiunii D, de la 1711 până la 3720 inclusiv,
din Clasificarea activitătilor din economia natională - CAEN, aprobată prin
Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, actualizată prin Ordinul presedintelui
Institutului National de Statistică nr.
601/2002, care trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele conditii de
eligibilitate:
a) să fie persoane
juridice cu sediul în România;
b) să realizeze profit
din activitatea de exploatare, conform ultimei situatii financiare anuale
transmise si înregistrate la administatia teritorială a Ministerului Finantelor
Publice;
c) să nu
înregistreze datorii la bugetul de stat, atestate prin certificate fiscale;
d) să realizeze
produse prelucrate pentru care există piata asigurată;
e) să aibă
structura organizatorică specializată pentru implementarea proiectului, pentru
categoriile de activităti prevăzute la art. 3 lit. a)-c);
f) să prezinte
certificatul de înregistrare a mărcilor, desenelor si a modelelor industriale
la Oficiul de Stat pentru Inventii si Mărci si să demonstreze avantajele
înregistrării acestora pe pietele externe pentru proiectele aferente
activitătii prevăzute la art. 3 lit. h).”
2. La articolul
5 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2) Proiectele
pot să contină una sau mai multe activităti dintre cele prevăzute la art. 3.”
3. Alineatul
(1) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1)
Pentru administrarea Programului, la nivelul Ministerului Economiei si
Comertului se constituie Comisia pentru derularea mecanismului de acordare a
sprijinului financiar, denumită în continuare Comisia.”
4. Alineatul
(3) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
“(3) Componenta si
Regulamentul de organizare si functionare ale Comisiei, precum si modul de
gestionare a activitătilor pentru acordarea sprijinului financiar de la bugetul
de stat se aprobă prin ordin al ministrului economiei si comertului.”
5. Anexa
“Mecanismul de acordare a sprijinului financiar” se modifică si se înlocuieste
cu anexa la prezenta hotărâre.
Art. II. - Hotărârea Guvernului nr.
357/2004 privind aprobarea mecanismului de acordare a sprijinului financiar
de la bugetul de stat prin Programul de crestere a competitivitătii produselor
industriale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din
31 martie 2004, cu modificările si completările ulterioare, precum si cu cele
aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
economiei si comertului,
Codrut
Ioan Seres
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 21 aprilie 2005.
Nr. 350.
ANEXĂ
(Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 357/2004)
1. După publicarea
legii bugetului de stat, Comisia promovează campanii de informare publică
privind Programul de crestere a competitivitătii produselor industriale.
2. Solicitantii
depun proiectele la Registratura Ministerului Economiei si Comertului.
3. Proiectele
trebuie să contină documente din care să rezulte îndeplinirea conditiilor si
criteriilor de eligibilitate, precum si alte informatii relevante pentru
proiect, însotite de cererea de acordare a sprijinului financiar.
4. Proiectele se
înregistrează în Registrul unic de evidentă al Comisiei, în ordinea numerelor
de înregistrare primite de la Registratura Ministerului Economiei si
Comertului.
5. Proiectele se
evaluează în ordinea numerelor de înregistrare în Registrul unic de evidentă.
6. În termen de 5
zile lucrătoare de la data evaluării Comisia notifică solicitantului decizia de
acceptare sau de respingere a proiectului.
7. Pentru
proiectele acceptate, solicitantul are obligatia să prezinte contractul de
finantare completat în mod corespunzător, în termen de 15 zile lucrătoare de la
data notificării Comisiei.
Nerespectarea
acestui termen se consideră renuntare la sprijinul financiar solicitat prin
proiect.
8. Pentru
contractele de finantare întocmite în mod corespunzător Ministerul Economiei si
Comertului are obligatia să asigure încheierea acestora în termen de 15 zile
lucrătoare.
9. Contestatiile
solicitantilor privind decizia de respingere a finantării proiectului se depun
la Registratura Ministerului Economiei si Comertului în termen de 10 zile de la
primirea deciziei.
10. Contestatiile
se solutionează de către o comisie numită în acest scop prin ordin al
ministrului economiei si comertului.
11. Model de
cerere-tip:
Denumirea
solicitantului
...........................................................................................................................................................
(denumirea
completă)
Sediul
................................................................................................................................................
Telefon, fax,
e-mail: ............................................................................................................................
Reprezentant:
Solicitarea
.......................................................................................................................................…
(denumirea
proiectului)
Semnătura ...................................................................................................................................……
(numele si
prenumele persoanei autorizate să semneze pentru si în numele solicitantului)
Data
.........................
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea stemei orasului Azuga, judetul
Prahova
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 10 alin. 2 din Legea nr. 102/1992 privind
stema tării si sigiliul statului,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. -
(1) Se aprobă stema orasului Azuga, judetul Prahova, prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Descrierea
elementelor stemei si semnificatiile acestora sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Anexele nr. 1
si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Bucuresti, 28 aprilie 2005.
Nr. 365.
STEMA
orasului
Azuga, judetul Prahova
ANEXA Nr. 2
elementelor
însumate ale stemei orasului Azuga, judetul Prahova
Descrierea
stemei:
Stema orasului Azuga,
potrivit anexei nr. 1, se compune dintr-un scut triunghiular cu marginile
rotunjite, partajat în furcă.
În prima partitie,
în câmp albastru, trei vârfuri muntoase de culoare verde, peste care brosează
trei fulgi de nea argintii.
În a doua
partitie, în dreapta, în câmp albastru, se află un cap de cerb, spre stânga, de
argint.
În a treia
partitie, în stânga, se află o fabrică stilizată, de argint.
Toate aceste
elementele sunt separate de două linii argintii care se unesc în vârful
scutului.
Scutul este
timbrat de o coroană murală de argint cu trei turnuri crenelate.
Semnificatia
elementelor însumate:
Vârfurile muntoase
simbolizează potentialul turistic al zonei, cu preponderentă în practicarea
sporturilor de iarnă.
Capul de cerb
sugerează fauna specifică zonei.
Fabrica reprezintă
traditia industrială a orasului.
Liniile argintii
simbolizează cele două cursuri de apă care traversează orasul, respectiv râul
Prahova si pârâul Azuga.
Coroana murală cu
trei turnuri crenelate semnifică faptul că localitatea are rangul de oras.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea Procedurii de administrare si
monitorizare a marilor contribuabili în vederea aplicării Ordinului ministrului
finantelor publice nr. 343/2005 privind organizarea activitătii de administrare
a marilor contribuabili
În temeiul
prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
având în vedere
prevederile art. 9 din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
343/2005 privind organizarea activitătii de administrare a marilor
contribuabili,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Procedura de administrare si monitorizare a marilor contribuabili în
vederea aplicării Ordinului ministrului finantelor publice nr.
343/2005 privind organizarea activitătii de administrare a marilor
contribuabili, cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia
generală de colectare a creantelor bugetare, Directia generală de gestiune a
impozitelor si contributiilor, Directia generală de inspectie fiscală din
cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, Directia generală a tehnologiei
informatiei, Directia generală a contabilitătii publice si a sistemului de
decontări în sectorul public si Directia de autorizări din cadrul Ministerului
Finantelor Publice, precum si Directia generală de administrare a marilor
contribuabili, directiile generale ale finantelor publice judetene, Directia
Generală a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti si administratiile
finantelor publice implicate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 22 aprilie 2005.
Nr. 516.
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de
administrare si monitorizare a marilor contribuabili în vederea aplicării
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 343/2005 privind organizarea
activitătii de administrare a marilor contribuabili
CAPITOLUL I
Procedura
de administrare si monitorizare a marilor contribuabili administrati de
Directia generală de administrare a marilor contribuabili
Prin organ fiscal
competent privind îndeplinirea obligatiilor de declarare si de plată se
întelege:
- Directia generală
de administrare a marilor contribuabili;
- compartimentele
de specialitate din cadrul directiilor generale ale finantelor publice
judetene, în cazul contribuabililor mari aflati în administrare până la
termenele prevăzute la art. 6 alin. (3) si în anexa nr. 4 la Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
343/2005, precum si pentru sediile secundare ale marilor contribuabili
administrati conform prevederilor art. 7 din Ordinul ministrului finantelor
publice nr.
343/2005.
A. Procedura de
înregistrare fiscală
1. Modificările intervenite în datele declarate initial de marii contribuabili si înscrise în certificatul de înregistrare fiscală, inclusiv cele privitoare la înregistrarea în/scoaterea din evidentă ca plătitor de T.V.A., se fac prin depunerea cererii de înregistrare a mentiunilor/cererii de preschimbare a certificatului de înregistrare la oficiul registrului comertului în a cărui rază teritorială marele contribuabil îsi are sediul social.
2. Modificările
intervenite în datele declarate initial de marii contribuabili, care privesc
obligatiile declarative si de plată, cu exceptia înregistrării în/scoaterii din
evidentă ca plătitor de T.V.A., vor fi declarate de către acestia la Directia
generală de administrare a marilor contribuabili, în termen de 30 de zile de la
data producerii acestora.
3. La primirea de
la oficiul registrului comertului a modificărilor mentionate la pct. 1,
Directia generală a tehnologiei informatiei va actualiza cu aceste date
registrul contribuabilului al Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili.
4. Înregistrarea
sediilor secundare ale marilor contribuabili, cu exceptia sucursalelor care se
înregistrează conform procedurilor speciale în materie de înregistrare a
comerciantilor, se face prin completarea si depunerea formularului “Declaratie
de înregistrare fiscală/Declaratie de mentiuni pentru sediile secundare (060)”,
aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1.600/2004, la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul
secundar.
5. Scoaterea din
evidenta fiscală a sediilor secundare ale marilor contribuabili înfiintate pe
raza municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov de marii contribuabili se face
prin depunerea formularului 060 mentionat mai sus la Directia generală de
administrare a marilor contribuabili, împreună cu certificatul de înregistrare
fiscală, în vederea anulării.
6. Pentru scoaterea
din evidentă a sediilor secundare înfiintate în judete, cu exceptia judetului
Ilfov, marii contribuabili vor depune formularul 060 la directia generală a
finantelor publice judeteană, împreună cu certificatul de înregistrare fiscală,
în vederea anulării.
7. Directia
generală de administrare a marilor contribuabili va transmite Directiei de
Trezorerie si Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti orice modificare
cu privire la luarea sau scoaterea din administrare a marilor contribuabili sau
a sediilor secundare din municipiul Bucuresti si judetul Ilfov la data
producerii modificării.
B. Obligatii
declarative
1. Începând cu
obligatiile lunii martie 2005, marii contribuabili definiti potrivit art. 1 din
Ordinul ministrului finantelor publice nr.
343/2005 depun declaratiile fiscale, inclusiv declararea impozitului pe
venit pentru activitatea proprie, la organul fiscal competent.
2. În cazul
contribuabililor mari, care au sedii secundare înregistrate ca plătitori de
impozit pe veniturile din salarii, conform legii, declararea impozitului pe
veniturile din salarii pentru activitatea sediilor secundare se face la organul
fiscal competent în a cărui rază teritorială sediile secundare îsi desfăsoară
activitatea.
3. Declaratiile
fiscale ale marilor contribuabili se depun în format electronic la organul
fiscal competent, prin intermediul Sistemului Electronic National, conform
Hotărârii Guvernului nr. 1.085/2003, prin accesarea site-ului de Internet www.e-guvernare.ro . Declaratiile fiscale
pot fi depuse si prin celelalte modalităti prevăzute la art. 80 din Ordonanta
Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare: direct, la registratura organului fiscal competent,
sau la postă, prin scrisoare recomandată, în format electronic însotit de
formularul editat de plătitori cu ajutorul programului de asistentă, semnat si
stampilat, conform legii.
Formatul pe hârtie
al declaratiei fiscale se arhivează la organul fiscal care a primit declaratia.
4. Data depunerii
declaratiei fiscale este data confirmării primirii, comunicată contribuabilului
prin Sistemul Electronic National sau prin postă, ori data înregistrării
declaratiei la registratura organului fiscal competent.
5. (1) În situatia
în care contribuabilul a utilizat mai multe căi de transmitere a declaratiei
fiscale, va fi înregistrată prima declaratie primită.
(2) Orice corectie
ulterioară a unei declaratii fiscale se face prin depunerea unei declaratii
fiscale rectificative, în conditiile legii.
C. Rambursarea
T.V.A.
Prevederile cap. IV
pct. (1) din anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr.
338/2004 se aplică persoanelor impozabile definite în Ordinul ministrului
finantelor publice nr.
343/2005, începând cu deconturile cu sume negative de T.V.A., cu optiune de
rambursare, aferente lunii martie 2005, cu termen de depunere până la data de
25 aprilie 2005.
D. Solicitarea
documentelor de către marii contribuabili
Solicitarea
documentelor de către marii contribuabili se face prin cerere astfel:
a) depusă la
registratura Directiei generale de administrare a marilor contribuabili;
b) transmisă prin
postă;
c) prin alte
mijloace, cum sunt fax, e-mail.
E. Eliberarea
documentelor solicitate de marii contribuabili
Eliberarea
documentelor solicitate de marii contribuabili se face astfel:
1. la sediul
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, împuternicitului
sau reprezentantului legal al contribuabilului;
2. prin transmitere
postală, la cererea contribuabilului, cu scrisoare recomandată cu confirmare de
primire.
F. Procedura de
plată a obligatiilor fiscale la marii contribuabili
1. (1) Plata
obligatiilor fiscale se efectuează de către marii contribuabili distinct, pe
fiecare impozit, taxă, contributie si alte venituri fiscale, inclusiv dobânzi
si penalităti de întârziere, la Directia de Trezorerie si Contabilitate Publică
a Municipiului Bucuresti.
(2) Prin exceptie
de la prevederile alin. (1), plata impozitului pe venit datorat de marii
contribuabili care nu au sediul social în municipiul Bucuresti sau în judetul
Ilfov se efectuează la unitătile de trezorerie si contabilitate publică ale
municipiilor resedintă de judet în care îsi au sediul social.
2. (1) Plata
impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri fiscale datorate de
către marii contribuabili din municipiul Bucuresti si judetul Ilfov care au
sedii secundare, inclusiv a impozitului pe venit pentru activitatea proprie, se
efectuează de către persoana juridică la Directia de Trezorerie si
Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti.
(2) Plata
impozitului pe venitul din salarii datorat de către sediile secundare ale
marilor contribuabili mentionati la alin. (1) se efectuează la Directia de
Trezorerie si Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti sau la unitătile
de trezorerie si contabilitate publică ale municipiilor resedintă de judet în
care acestea îsi desfăsoară activitatea, după caz.
3. (1) Plata obligatiilor
bugetare datorate de către marii contribuabili care au sedii secundare si care
nu au sediul social în municipiul Bucuresti si în judetul Ilfov, cu exceptia
impozitului pe venit pentru activitatea proprie, se efectuează de către
persoana juridică la Directia de Trezorerie si Contabilitate Publică a
Municipiului Bucuresti.
(2) Plata
impozitului pe venit pentru activitatea proprie, datorat de către marii
contribuabili mentionati la alin. (1), se efectuează la unitătile de trezorerie
si contabilitate publică ale municipiilor resedintă de judet unde acestia îsi
au sediul social, iar plata impozitului pe venitul din salarii datorat de
sediile secundare ale acestora se efectuează la Directia de Trezorerie si
Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti sau la unitătile de trezorerie
si contabilitate publică ale municipiilor resedintă de judet în care îsi
desfăsoară activitatea, cu exceptia judetului Ilfov, după caz.
4. Din impozitul pe
venit încasat la bugetul de stat Directia de Trezorerie si Contabilitate
Publică a Municipiului Bucuresti si unitătile de trezorerie si contabilitate
publică ale municipiilor resedintă de judet vor aloca lunar, în termen de 5
zile lucrătoare de la finele fiecărei luni în care s-a încasat acest impozit,
cotele defalcate prevăzute de lege, cuvenite bugetelor locale ale comunelor si
oraselor judetului Ilfov, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, bugetului
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, precum si bugetelor locale ale
comunelor, oraselor, municipiilor si bugetelor locale ale consiliilor judetene
din judetul unde se află persoana juridică mare contribuabil sau sediile
secundare, după caz.
5. Documentele de
plată întocmite de către marii contribuabili, în vederea achitării impozitului
pe venitul din salarii datorat de sediile secundare ale acestora aflate în raza
teritorială a altui organ fiscal decât Directia generală de administrare a
marilor contribuabili, vor cuprinde în mod obligatoriu si următoarele
informatii:
a) codul de
identificare fiscală si denumirea persoanei juridice care face plata;
b) codul de
identificare fiscală al sediului secundar pentru care se face plata.
6. (1) Conturile de
disponibilităti ale marilor contribuabili din judete, precum si cele ale
sediilor secundare din judete ale marilor contribuabili, în care se încasează
sume de la institutiile publice în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (8)
si ale art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
146/2002, cu modificările si completările ulterioare, se deschid la
unitătile de trezorerie si contabilitate publică ale municipiilor resedintă de
judet.
(2) Unitătile de trezorerie si contabilitate publică ale municipiilor resedintă de judet vor transmite la finele fiecărei zile Directiei generale de administrare a marilor contribuabili situatia sumelor încasate în contul 50.69 “Disponibil al agentilor economici”, deschis pe numele agentilor economici prevăzuti la alin. (1), iar aceasta are obligatia de a stabili în prima zi lucrătoare de la primirea situatiilor respective lista agentilor economici cu obligatii bugetare neachitate, precum si suma aferentă acestor obligatii, care se transmite Directiei de Trezorerie si Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti pentru indisponibilizarea contului.
(3) Unitătile de
trezorerie si contabilitate publică ale municipiilor resedintă de judet nu vor
deconta ordinele de plată pentru Trezoreria Statului (OPHT), prin care agentii
economici prevăzuti la alin. (1) sau alte persoane juridice împuternicite de
acestia dispun transferul în conturi bancare al sumelor indisponibilizate de
organele fiscale, cu exceptia celor în care se precizează în mod expres că
transferul se efectuează pentru achitarea integrală sau partială a drepturilor
salariale.
(4) Sumele încasate
în contul 50.69 “Disponibil al agentilor economici” în plus fată de cele
indisponibilizate, precum si cele pentru care nu s-a întocmit de către organul
fiscal lista prevăzută la alin. (2) în termenul stabilit pot fi transferate în
conturi bancare, cu conditia ca asupra conturilor respective să nu fi fost
înfiintată poprirea prin titluri executorii.
G. Reglementări
privind contabilitatea creantelor bugetare
1. Contabilitatea
sintetică si analitică a creantelor bugetului de stat aferentă marilor
contribuabili se organizează si se conduce de Directia generală de administrare
a marilor contribuabili, potrivit Normelor metodologice privind organizarea si
conducerea contabilitătii veniturilor bugetare, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
520/2003, cu modificările si completările ulterioare.
Prin exceptie,
contabilitatea sintetică si analitică privind impozitul pe venitul din salarii
aferentă sediilor secundare se conduce în continuare de compartimentele de
specialitate organizate la nivelul directiilor generale ale finantelor publice
judetene, cu exceptia judetului Ilfov.
2. Directia
generală de administrare a marilor contribuabili conduce evidenta analitică pe
plătitori distinct pe structura clasificatiei bugetare si asigură informatii
privind drepturile constatate si veniturile încasate privind contributiile
sociale pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului national
unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul asigurărilor pentru somaj,
potrivit Ordinului ministrului finantelor publice nr.
650/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de reflectare
în contabilitatea institutiilor publice a unor operatiuni ce decurg din
aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
86/2003 privind unele reglementări în domeniul financiar, aprobată si
modificată prin Legea nr.
609/2003, prin care au fost reglementate procedurile privind organizarea
evidentei centralizate a contributiilor sociale.
H. Procedura de
inspectie fiscală a marilor contribuabili
1. Activitatea de
inspectie fiscală, asa cum este definită în titlul VII - Inspectia fiscală din
Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările ulterioare, se
efectuează de personal cu atributii de inspectie fiscală din cadrul Directiei
generale de administrare a marilor contribuabili.
2. Actiunile de
inspectie fiscală începute si nefinalizate până la termenul de predare-primire
se vor finaliza de organele de inspectie fiscală care le-au început, iar actul
de control încheiat, însotit, după caz, de actul administrativ fiscal întocmit
de către acestia, se va transmite la Directia generală de administrare a
marilor contribuabili, pentru valorificare, conform prevederilor legale.
3. Contestatiile la actele administrative fiscale încheiate conform precizărilor prevăzute la pct. 2 vor fi însotite de punctul de vedere emis de organul de inspectie fiscală care a efectuat inspectia si se depun la organele fiscale emitente ale actelor contestate, care le vor transmite spre solutionare organelor competente constituite în cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili sau Directiei generale de solutionare a contestatiilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, după caz, conform prevederilor legale.
4. (1) Inspectia
fiscală a activitătii sediilor secundare ale marilor contribuabili se face de
către organele de inspectie fiscală ale directiilor generale ale finantelor
publice judetene, cu exceptia municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov, în a
cărei rază teritorială se află sediul secundar, prin cuprinderea actiunii în
programul de activitate al directiei generale a finantelor publice judetene,
aprobat de conducerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscală. Pentru
sediile secundare care îsi desfăsoară activitatea în municipiul Bucuresti si în
judetul Ilfov, inspectia fiscală se va efectua de către organele de inspectie
fiscală ale Directiei generale de administrare a marilor contribuabili.
(2) Coordonarea
actiunilor de inspectie fiscală la sediile secundare ale marilor contribuabili
revine Directiei de administrare a marilor contribuabili.
(3) În cazul în
care contribuabilul are, potrivit legii, obligatii de plată la sediile
secundare, iar competenta de administrare a acestora revine organului fiscal
teritorial, potrivit art. 34 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
competenta de efectuare a inspectiei fiscale revine organelor de inspectie
fiscală teritorială.
(4) Contestatiile
la actele administrative fiscale emise de organele de inspectie fiscală
referitoare la obligatiile de plată ale sediilor secundare se vor depune la
organul de inspectie fiscală teritorială si se vor solutiona de către organele
competente de solutionare a contestatiilor din directiile generale ale
finantelor publice judetene sau, după caz, de către Directia generală de
solutionare a contestatiilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală, conform legii.
5. Actiunile de
control încrucisat se vo r realiza de personalul cu atributii de inspectie
fiscală din cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili.
Prin exceptie fată de prevederea de mai sus, competenta privind efectuarea
actiunilor de control încrucisat se poate delega altui organ fiscal, conform
art. 96 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Delegarea de
competentă va fi acordată de către structurile de inspectie fiscală din cadrul
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili directiilor generale
ale finantelor publice judetene pentru efectuarea de controale, conform
prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Un exemplar al
procesului-verbal întocmit în acest caz se va transmite pentru valorificare si
conexare la dosarul fiscal al marelui contribuabil gestionat de Directia
generală de administrare a marilor contribuabili.
I. Activitatea
de supraveghere fiscală si autorizare
1. Structurile de
inspectie fiscală din cadrul Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili vor asigura coordonarea activitătii de supraveghere fiscală,
astfel cum aceasta este definită în titlul VIII din Legea nr.
571/2003, cu modificările si completările ulterioare.
2. Cu exceptia
supravegherii fiscale aferente antrepozitelor fiscale situate pe raza
municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov, pentru care supravegherea se va
realiza în mod direct cu personal din cadrul structurii de inspectie fiscală,
Directia generală de administrare a marilor contribuabili va delega competenta
în acest domeniu către structurile de inspectie fiscală din cadrul directiilor
generale ale finantelor publice judetene.
3. Structura de
autorizare din cadrul Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili este responsabilă cu activitătile care decurg din aplicarea
titlului VII din Legea nr.
571/2003, cu modificările si completările ulterioare, inclusiv în ceea ce
priveste eliberarea autorizatiilor de utilizatori finali si a atestatelor
pentru angrosisti.
4. Cu exceptia
activitătii aferente sediilor secundare aflate pe raza municipiului Bucuresti
si a judetului Ilfov, pentru care eliberarea actelor administrative
corespunzătoare, precum si participarea cu specialisti în comisiile constituite
conform legislatiei specifice în domeniul jocurilor de noroc si al autorizării
unitătilor emitente de tichete de masă se realizează direct de către Directia
generală de administrare a marilor contribuabili, Directia generală de
administrare a marilor contribuabili va delega competenta în aceste domenii
directiilor generale ale finantelor publice judetene.
5. Actele
administrative emise în aplicarea legislatiei privind activitatea de autorizare
a antrepozitelor fiscale, inclusiv autorizatiile de utilizatori finali si
atestatele pentru angrosisti, si a legislatiei din domeniul autorizării
jocurilor de noroc de către structurile teritoriale competente rămân valabile
pentru perioada pentru care au fost emise.
J. Procedura de
îndrumare pentru marii contribuabili
1. Îndrumarea marilor contribuabili în aplicarea prevederilor legislatiei fiscale se asigură de către Directia generală de administrare a marilor contribuabili. Îndrumarea se face fie ca urmare a solicitării contribuabililor, fie din initiativa organului fiscal. Îndrumarea ca urmare a solicitării contribuabililor mari se realizează în mod prioritar prin e-mail sau telefonic. Îndrumarea din initiativa organului fiscal se asigură atât prin elaborarea si distribuirea de materiale de informare (ghiduri, brosuri, pliante, afise etc.), cât si prin orice alte mijloace care pot asigura transmiterea corespunzătoare a informatiilor si mesajelor.
2. În situatia în
care, din motive tehnice, Sistemul Electronic National nu este operational
pentru toti contribuabilii mari, îndrumarea acestora în ceea ce priveste
depunerea si primirea declaratiilor fiscale se asigură si de către
compartimentele de specialitate din cadrul directiilor generale ale finantelor
publice judetene pe a căror rază teritorială se află sediul social al
contribuabilului. Declaratiile fiscale în format electronic si pe suport hârtie
vor fi transmise de către organul fiscal teritorial la Directia generală de
administrare a marilor contribuabili pentru a fi preluate în evidenta pe
plătitori si în dosarul fiscal al marelui contribuabil.
K. Procedura de
gestiune a înlesnirilor la plată aflate în derulare pentru marii contribuabili
1. Pentru marii
contribuabili, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate
în baza actelor normative în materie se realizează de către Directia generală
de administrare a marilor contribuabili.
2. Prin exceptie de
la prevederile pct. 1, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată
acordate pentru impozitul pe venit datorat de marii contribuabili, care nu au
sediul social în municipiul Bucuresti sau în judetul Ilfov, se realizează de
către compartimentele de specialitate organizate la nivelul directiilor
generale ale finantelor publice judetene unde îsi au sediul social.
3. Pentru sediile
secundare, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate în
baza actelor normative în materie se realizează de către Directia generală de
administrare a marilor contribuabili sau compartimentele de specialitate
organizate la nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene pe a
căror rază teritorială îsi desfăsoară activitatea sediile secundare, după caz.
4. Compartimentele
de specialitate mentionate la pct. 2 si 3 comunică de îndată Directiei generale
de administrare a marilor contribuabili modul de respectare a conditiilor în
care se derulează înlesnirile la plată, pentru luarea măsurilor legale în
materie, la nivelul marelui contribuabil.
5. Actul
administrativ emis de către Directia generală de administrare a marilor
contribuabili, prin care se comunică marelui contribuabil pierderea înlesnirii
la plată, fie de către marele contribuabil persoană juridică, fie de către un
sediu secundar al acestuia, se transmite si compartimentelor de specialitate
organizate la nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene pe a
căror rază teritorială îsi au sediul social marii contribuabili prevăzuti la
pct. 2 sau unde îsi desfăsoară activitatea sediile secundare prevăzute la pct.
3, în vederea recuperării sumelor rămase de plată.
L. Reglementarea
procedurii de compensare a obligatiilor bugetare
Restituirea sumelor
reprezentând impozite, taxe, contributii si alte venituri bugetare, prevăzute
la art. 112 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările ulterioare, pentru
marii contribuabili persoane juridice sau pentru sediile secundare ale
acestora, se realizează numai după compensarea efectuată cu alte obligatii
bugetare datorate, în conformitate cu prevederile art. 111 din acelasi act
normativ.
M. Reglementarea
procedurii de executare silită a impozitului pe venit datorat de către marii
contribuabili persoane juridice si impozitul pe veniturile din salarii pentru
sediile secundare ale marilor contribuabili
Pentru impozitul pe
venit datorat de către marii contribuabili persoane juridice si impozitul pe
venitul din salarii datorat de către sediile secundare ale marilor
contribuabili, sunt abilitate să efectueze procedura de executare silită,
conform prevederilor art. 132 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, republicată, cu modificările si completările ulterioare, organele
de executare silită ale Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili ori ale directiilor generale ale finantelor publice judetene,
după caz, în calitate de organe de executare coordonatoare.
N. Reglementarea
activitătii juridice
1. Pentru litigiile
aflate pe rolul instantelor de judecată, având ca obiect contestatiile
formulate împotriva măsurilor dispuse prin acte de control sau de impunere
întocmite de către organele de control abilitate, contestatiile la executarea
silită sau contestatiile împotriva actelor prin care se dispun si se duc la
îndeplinire măsurile asigurătorii, litigiile ce privesc procedurile de
reorganizare judiciară si faliment, precum si orice alte litigii reprezentarea
va fi asigurată în continuare de birourile/compartimentele/
serviciile juridice din cadrul
administratiilor finantelor publice teritoriale sau directiilor generale ale
finantelor publice judetene, după caz, pe bază de mandat si sub directa
coordonare a Directiei generale de administrare a marilor contribuabili.
2. Pentru litigiile
viitoare, având ca obiect contestatiile formulate împotriva măsurilor dispuse
prin acte de control sau de impunere întocmite de către Directia generală de
administrare a marilor contribuabili, pentru marii contribuabili preluati în
conditiile Ordinului ministrului finantelor publice nr.
343/2005, precum si în contestatiile la executarea silită sau în
contestatiile împotriva actelor prin care se dispun si duc la îndeplinire
măsurile asigurătorii, în litigiile ce privesc procedurile de reorganizare
judiciară si faliment, care au ca parte marii contribuabili preluati în
conditiile Ordinului ministrului finantelor publice nr.
343/2005, reprezentarea în fata instantelor de judecată va fi asigurată de
Serviciul juridic din cadrul Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili, direct sau prin birourile/ compartimentele/serviciile juridice
din cadrul administratiilor finantelor publice teritoriale sau directiilor
generale ale finantelor publice judetene, după caz, pe bază de mandat.
O. Procedura de
monitorizare a marilor contribuabili
1. Activitatea de
monitorizare a marilor contribuabili administrati de Directia generală de
administrare a marilor contribuabili este realizată de către Directia generală
de colectare a creantelor bugetare din cadrul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală.
2. Monitorizarea
colectării veniturilor bugetare de la marii contribuabili se realizează pe baza
raportării lunare pe care Directia generală de administrare a marilor
contribuabili o va transmite Directiei generale de colectare a creantelor
bugetare.
3. Compartimentele
de specialitate organizate la nivelul directiilor generale ale finantelor
publice judetene vor transmite până pe data de 5 a lunii următoare celei de
raportare, la Directia generală de administrare a marilor contribuabili,
situatia privind obligatiile de plată, reprezentând impozitul pe venit datorat
pentru activitatea proprie de către marele contribuabil si/sau impozitul pe
venitul din salarii datorat de sediile secundare, după caz, precum si
încasările în contul acestora, conform formularului 01.
4. Pe baza
informatiilor referitoare la obligatiile de plată si la încasările în contul
acestora din evidenta proprie, precum si a informatiilor transmise conform pct.
3, Directia generală de administrare a marilor contribuabili consolidează, în
vederea raportării, obligatiile si plătile marilor contribuabili persoane
juridice, iar până la data de 15 a lunii următoare celei de raportare va
transmite Directiei generale de colectare a creantelor bugetare situatia
privind obligatiile bugetare de plată si încasările în contul acestora, conform
formularelor 01-04*).
5. Situatia se
întocmeste pe fiecare mare contribuabil si, separat, pe fiecare buget,
respectiv bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate si bugetul asigurărilor
pentru somaj.
6. Informatiile
necesare a fi completate în situatia de mai sus rezultă din evidenta analitică
pe plătitori si constituie baza documentară de analiză si informare atât pentru
Agentia Natională de Administrare Fiscală, cât si pentru Ministerul Finantelor
Publice.
7. Informatiile
cuprinse în formularele 01-04, transmise de către Directia generală de
administrare a marilor contribuabili, se vor prelua si se vor transmite în
format electronic si pe suport hârtie, pe baza datelor din evidenta analitică
pe plătitor.
*) Formularele 01-04
CAPITOLUL II
Măsuri tranzitorii. Procedura de administrare si monitorizare a marilor contribuabili în perioada 1 aprilie 2005 - 1 octombrie 2005
A. Solutionarea
deconturilor cu sume negative de T.V.A. cu optiune de rambursare
1. Solicitările de
rambursare a T.V.A depuse de contribuabilii prevăzuti la art. 6 alin. (1) din
Ordinul ministrului finantelor publice nr.
343/2005 până la data de 25 martie 2005, deci inclusiv cele aferente lunii
februarie 2005 si nesolutionate până la data preluării de către organul fiscal,
se vor solutiona după cum urmează, de către:
a) organul fiscal
competent la data depunerii decontului:
- deconturile care
se încadrează în categoria de risc mic se solutionează pe bază de SIN;
- deconturile care
se încadrează în categoria de risc mediu sau mare, pentru care a fost început
controlul fiscal anticipat.
Decizia de
rambursare emisă de organul fiscal competent la data depunerii decontului se
transmite, în vederea compensării si/sau rambursării, Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili;
b) Directia
generală de administrare a marilor contribuabili pentru deconturile care se
încadrează în categoria de risc mediu sau mare, pentru care nu a fost început
controlul fiscal anticipat.
Organul fiscal de
la fostul domiciliu fiscal va transmite Directiei generale de administrare a
marilor contribuabili atât decontul cu sume negative de T.V.A. cu optiune de
rambursare, cât si Fisa de calcul a SIN si Fisa de analiză de risc, după caz.
2. Deconturile cu
sume negative de T.V.A. cu optiune de rambursare, depuse de marii contribuabili
prevăzuti la art. 6 alin. (2) din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
343/2005, aferente lunii februarie 2005, cu termen de depunere până la data
de 25 martie 2005, la administratiile finantelor publice
municipale/orăsenesti/comunale, se vor solutiona după cum urmează, de către:
a) organul fiscal competent
la data depunerii decontului:
- deconturile care
se încadrează în categoria de risc mic si se solutionează pe bază de SIN.
Decizia de
rambursare emisă de organul fiscal competent la data depunerii decontului se
transmite, în vederea compensării si/sau rambursării, compartimentului de
specialitate organizat la nivelul directiei generale a finantelor publice
judetene.
b) Compartimentul
de specialitate organizat la nivelul directiei generale a finantelor publice
judetene, pentru deconturile care se încadrează în categoria de risc mediu sau
mare.
Organul fiscal de
la fostul domiciliu fiscal va transmite compartimentului de specialitate
organizat la nivelul directiei generale a finantelor publice judetene atât
decontul cu sume negative de T.V.A. cu optiune de rambursare, cât si Fisa de
calcul a SIN si Fisa de analiză de risc, după caz.
3. Deconturile cu
sume negative de T.V.A. cu optiune de rambursare, depuse de marii contribuabili
prevăzuti la art. 6 alin. (3) din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
343/2005 la compartimentul de specialitate organizat la nivelul directiei
generale a finantelor publice judetene, în luna anterioară preluării de către
Directia generală de administrare a marilor contribuabili si nesolutionate până
la data preluării, se solutionează de către Directia generală de administrare a
marilor contribuabili.
B. Plata
obligatiilor fiscale ale marilor contribuabili
1. Până la
termenele prevăzute la art. 6 alin. (3) din Ordinul ministrului finantelor
publice nr.
343/2005, plătile marilor contribuabili administrati de directiile generale
ale finantelor publice judetene, cu exceptia judetului Ilfov, se realizează la
unitătile de trezorerie si contabilitate publică a municipiilor resedintă de
judet unde sunt administrati.
2. Până la aceleasi
termene, informatiile referitoare la plătile efectuate de marii contribuabili
în conturile deschise la unitătile de trezorerie si contabilitate publică a
municipiilor resedintă de judet în care se află sediul social al marilor
contribuabili si/sau sediile secundare ale acestora se transmit zilnic de către
acestea la directiile generale ale finantelor publice judetene, cu exceptia
judetului Ilfov.
C. Gestiunea
înlesnirilor la plată
1. Până la
termenele prevăzute la art. 6 alin. (3) din Ordinul ministrului finantelor
publice nr.
343/2005, urmărirea modului de respectare a înlesnirilor la plată acordate
în baza actelor normative în materie, de către marii contribuabili care nu au
sediul social în municipiul Bucuresti sau în judetul Ilfov, inclusiv marii
contribuabili care au sedii secundare, se realizează de către compartimentele
de specialitate organizate la nivelul directiilor generale ale finantelor
publice judetene unde acestia îsi au sediul social.
2. Urmărirea
modului de respectare a înlesnirilor la plată de către sediile secundare ale
marilor contribuabili prevăzuti la pct. 1 se realizează de către Directia
generală de administrare a marilor contribuabili sau de către compartimentele
de specialitate organizate la nivelul directiilor generale ale finantelor
publice judetene unde sediile secundare sunt administrate, după caz.
3. Directia
generală de administrare a marilor contribuabili sau compartimentele de
specialitate organizate la nivelul directiilor generale ale finantelor publice
judetene, după caz, comunică de îndată compartimentelor de specialitate
organizate la nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene,
unde sunt administrati marii contribuabili prevăzuti la pct. 1, modul de
respectare a conditiilor în care se derulează înlesnirile la plată de care
beneficiază sediile secundare.
4. Actul
administrativ emis de către compartimentele de specialitate organizate la
nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene, prin care se
comunică marilor contribuabili prevăzuti la pct. 1 pierderea înlesnirii la
plată, fie de către marele contribuabil, fie de către un sediu secundar al
acestuia, se transmite si organelor fiscale unde sediile secundare sunt
înregistrate ca plătitoare de obligatii bugetare, în vederea recuperării
sumelor rămase de plată.
5. Pentru marii
contribuabili transferati spre administrare Directiei generale de administrare
a marilor contribuabili se vor aplica prevederile procedurii de gestiune
mentionate la cap. I lit. K.
D. Procedura de
executare silită
1. În cazul
popririlor înfiintate asupra veniturilor datorate de terti ori asupra
disponibilitătilor din conturile bancare, aflate în derulare până la termenele
prevăzute la art. 6 alin. (3) din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
343/2005, directiile generale ale finantelor publice judetene sau
administratiile finantelor publice municipale/orăsenesti/comunale ori
administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, după
caz, vor comunica tertilor si tuturor băncilor unde sunt înfiintate popriri,
contul de trezorerie în care se vor vira sumele retinute, aferente veniturilor
bugetare.
2. Pentru sumele
reprezentând impozitul pe venit datorat de marii contribuabili persoane
juridice si impozitul pe venitul din salarii, aferent sediilor secundare, se
vor comunica tertilor si tuturor băncilor la care s-au înfiintat popriri
conturile de trezorerie si contabilitate publică ale municipiilor resedintă de
judet ori al Directiei de Trezorerie si Contabilitate Publică a Municipiului
Bucuresti, după caz.
3. Sumele obtinute
din valorificarea bunurilor sechestrate, până la termenele prevăzute la art. 6
alin. (3) din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
343/2005, se vor vira în contul din trezorerie si contabilitate publică al
municipiului Bucuresti ori al unitătilor de trezorerie si contabilitate publică
ale municipiilor resedintă de judet, după caz, organul de executare silită
procedând la eliberarea sau la distribuirea sumelor după împlinirea termenului
prevăzut de lege.
4. În cadrul
procedurii de executare silită în derulare până la termenele prevăzute la art.
6 alin. (3) din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
343/2005, pentru drepturile directiilor generale ale finantelor publice
judetene sau administratiilor finantelor publice municipale/orăsenesti/
comunale ori ale sectoarelor municipiului Bucuresti, după caz, înscrise la
Carta funciară ori la Arhiva Electronică de Garantii Reale Mobiliare, după caz,
se va comunica acestor registre noul organ fiscal competent.
E. Monitorizarea
marilor contribuabili
Până la termenele
prevăzute la art. 6 alin. (3) din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
343/2005, raportarea lunară cu privire la situatia obligatiilor de plată si
a încasărilor în contul fiecărui buget, respectiv bugetul de stat, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetul Fondului national unic de asigurări
sociale de sănătate si bugetul asigurărilor pentru somaj, se va realiza de
organul fiscal competent.
Obligatiile
bugetare, altele decât impozitul pe venit datorat de marii contribuabili pentru
activitatea proprie sau impozitul pe venitul din salarii datorat de sediile
secundare, se transferă spre administrare Directiei generale de administrare a
marilor contribuabili, la termenele prevăzute la art. 6 alin. (3) din Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
343/2005.