MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 393 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 10 mai 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
349.
- Hotărâre privind depozitarea deseurilor
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
3.328/80.
- Ordin al ministrului educatiei si cercetării si al ministrului muncii,
solidaritătii sociale si familiei pentru modificarea si completarea Metodologiei
de autorizare a furnizorilor de formare profesională a adultilor, aprobată prin
Ordinul ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei si al ministrului
educatiei, cercetării si tineretului nr. 353/5.202/2003
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind depozitarea deseurilor
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, si al art 54 pct. 2 lit. b) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
426/2001,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1)
Prezenta hotărâre are ca obiect stabilirea cadrului legal pentru desfăsurarea
activitătii de depozitare a deseurilor, atât pentru realizarea, exploatarea,
monitorizarea, închiderea si urmărirea postînchidere a depozitelor noi, cât si
pentru exploatarea, închiderea si urmărirea postînchidere a depozitelor
existente, în conditii de protectie a mediului si a sănătătii populatiei.
(2) Reglementarea
acestei activităti are drept scop prevenirea sau reducerea efectelor negative
asupra mediului, în special poluarea apelor de suprafată, subterane, a solului,
aerului, inclusiv a efectului de seră, precum si a oricărui risc pentru
sănătatea populatiei, pe întreaga durată de exploatare a depozitului, cât si
după expirarea acesteia.
(3) Prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluării,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002, se consideră realizate pentru depozitele de deseuri, dacă sunt
realizate cerintele prezentei hotărâri.
(4) Semnificatia
termenilor specifici utilizati este prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. -
Prevederile prezentei hotărâri se aplică oricărui depozit, definit conform
anexei nr. 1 lit. b).
Art. 3. - (1)
Prezenta hotărâre nu se aplică următoarelor activităti:
a) împrăstierea pe
sol, în scopul ameliorării calitătii sau fertilizării, a nămolurilor de la
statiile de epurare orăsenesti, a nămolurilor de dragare sau a altor tipuri de
nămoluri similare;
b) folosirea unor
deseuri inerte la lucrări de reamenajare/restaurare, umplere sau pentru
constructii în depozite de deseuri;
c) depunerea
nămolurilor de dragare, nepericuloase, în lungul apelor din care au fost
extrase sau în albia râurilor;
d) depozitarea solului necontaminat sau a
deseurilorinerte rezultate în urma activitătilor de prospectare si extractie,
tratării si stocării resurselor minerale, cât si cele din exploatarea
carierelor.
(2) Sunt exceptate
de la aplicarea prevederilor pct. 1.3.1, 1.3.2, 1.3.5 si 2.1 din anexa nr. 2
depunerea de deseuri nepericuloase, altele decât deseurile inerte, rezultate de
la prospectiuni si extractie, tratare si stocare a resurselor minerale, precum
si din exploatarea carierelor si care sunt depozitate într-o manieră ce previne
poluarea mediului si riscurile pentru sănătatea populatiei.
(3) Sunt exceptate
de la aplicarea prevederilor art. 7 alin. (3), art. 11, art. 13 alin. (5), art.
15 alin. (1) si (2), art. 19 si 20, ale pct. 1.3, 2.1 si 2.2 din anexa nr. 2,
ale anexei nr. 3, cu exceptia pct. 3.1, nivelul 3, si ale pct. 2.2, 2.3 si 2.4
din anexa nr. 4 depozitele pentru deseuri nepericuloase sau inerte în asezări
izolate si numai dacă depozitul este destinat eliminării deseurilor generate în
acea localitate izolată; această exceptie se face cu respectarea prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. nr.
426/2001.
(4) Lista
localitătilor izolate prevăzute la alin. (3) se aprobă prin ordin al
ministrului autoritătii centrale de protectie a mediului până la data de 31
decembrie 2005.
(5) Fără a
prejudicia prevederile art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001, se exceptează stocarea subterană, astfel cum este definită în
anexa nr. 1 lit. v), de la aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1), (2) si (3)
si a prevederilor pct. 1.1.2, 2.1 si 2.2 din anexa nr. 2 si ale pct. 2.1-2.4
din anexa nr. 4.
(6) Se exceptează
de la aplicarea prevederilor prezentei hotărâri spatiile de depozitare
existente din zona rurală si numai dacă acestea sunt destinate eliminării deseurilor
generate în localitătile pe care le deservesc.
(7) Spatiile de
depozitare din zona rurală se reabilitează până la data de 16 iulie 2009 prin
salubrizarea zonei si reintroducerea acesteia în circuitul natural sau prin
închidere conform “Îndrumarului de închidere a depozitelor existente neconforme
de deseuri nepericuloase”, care face parte integrantă din procedura de încetare
a activitătii de depozitare, care se aprobă prin ordin al ministrului
autoritătii centrale pentru protectia
mediului în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
Art. 4. -
Depozitele se clasifică în functie de natura deseurilor depozitate, astfel:
a) depozite pentru
deseuri periculoase;
b) depozite pentru
deseuri nepericuloase;
c) depozite pentru
deseuri inerte.
Art. 5. -
Deseurile care nu se acceptă la depozitare într-un depozit sunt:
a) deseuri
lichide;
b) deseuri
explozive, corozive, oxidante, foarte inflamabile sau inflamabile, proprietăti
ce sunt definite în anexa nr. I E la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001;
c) deseuri
periculoase medicale sau alte deseuri clinice periculoase de la unităti
medicale sau veterinare cu proprietatea H9, definită în anexa nr. I E si având
categoria prevăzută la lit. A pct. 14 din anexa nr. I C la Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001;
d) toate tipurile
de anvelope uzate, întregi sau tăiate, excluzând anvelopele folosite ca
materiale în constructii într-un depozit;
e) orice alt tip
de deseu care nu satisface criteriile de acceptare, conform prevederilor anexei
nr. 3.
Art. 6. - (1)
Autoritatea centrală pentru protectia mediului elaborează împreună cu
autoritătile administratiei publice locale si cu autoritătile regionale de
protectia mediului Strategia natională privind reducerea cantitătii de deseuri
biodegradabile depozitate, care face parte integrantă din Strategia natională
de gestionare a deseurilor.
(2) Strategia
natională privind reducerea cantitătii de deseuri biodegradabile cuprinde
măsuri referitoare la colectarea selectivă, reciclarea, compostarea, producerea
de biogaz si/sau recuperarea materialelor si energiei, astfel încât să conducă
la realizarea următoarelor obiective:
a) reducerea
cantitătii de deseuri biodegradabile municipale depozitate la 75% din
cantitatea totală, exprimată gravimetric, produsă în anul 1995, în maximum 5
ani de la data de 16 iulie 2001;
b) reducerea
cantitătii de deseuri biodegradabile municipale depozitate la 50% din
cantitatea totală, exprimată gravimetric, produsă în anul 1995, în maximum 8
ani de la data de 16 iulie 2001;
c) reducerea cantitătii
de deseuri biodegradabile municipale depozitate la 35% din cantitatea totală,
exprimată gravimetric, produsă în anul 1995, în maximum 15 ani de la data de 16
iulie 2001.
(3) Termenele
prevăzute la alin. (2) lit. a), b) si c) pentru atingerea obiectivelor de
reducere a cantitătilor de deseuri biodegradabile depozitate se pot prelungi cu
maximum 4 ani, dacă această prelungire este autorizată de autoritatea centrală
pentru protectia mediului.
Art. 7. - (1) În
depozitele de deseuri periculoase este permisă numai depozitarea deseurilor
periculoase ce îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa nr. 3.
(2) În depozitele
de deseuri nepericuloase este permisă depozitarea următoarelor deseuri:
a) deseuri
municipale;
b) deseuri
nepericuloase de orice altă origine, care satisfac criteriile de acceptare a
deseurilor la depozitul pentru deseuri nepericuloase;
c) deseuri
periculoase stabile, nereactive, cum sunt cele solidificate, vitrificate, care
la levigare au o comportare echivalentă cu a celor prevăzute la lit. b) si care
satisfac criteriile relevante de acceptare; aceste deseuri periculoase nu se
depozitează în celule destinate deseurilor biodegradabile nepericuloase, ci în
celule separate.
(3) În depozitele
de deseuri inerte este permisă numai depozitarea deseurilor inerte.
(4) Se interzice
amestecarea deseurilor în scopul de a satisface criteriile de acceptare la o
anumită clasă de depozite.
(5) Depozitarea
deseurilor, conform prevederilor alin. (1) si (2) este permisă numai dacă
deseurile sunt supuse în prealabil unor operatii de tratare fezabile tehnic si
care contribuie la îndeplinirea obiectivelor stabilite în prezenta hotărâre.
(6) Criteriile
care trebuie îndeplinite de deseuri pentru a fi acceptate la depozitare pe
fiecare clasă de depozit si lista natională de deseuri acceptate pentru fiecare
clasă de depozit sunt stabilite prin Ordinul ministrului mediului si
gospodăririi apelor nr.
95/2005 si se revizuiesc în functie de modificarea conditiilor
tehnico-economice.
Art. 8. - (1)
Cerintele si măsurile operationale si tehnice pentru depozitarea deseurilor în
scopul prevenirii sau reducerii cât de mult posibil a efectelor negative asupra
mediului si sănătătii umane, generate de depozitarea deseurilor, pe toată
durata de exploatare a unui depozit, sunt cuprinse în Normativul tehnic privind
depozitarea deseurilor, aprobat prin Ordinul ministrului mediului si
gospodăririi apelor nr.
757/2004. Normativul tehnic se revizuieste în functie de modificarea
prevederilor legislative nationale si europene si a conditiilor
tehnico-economice.
(2) Prevederile
normativului tehnic se aplică depozitelor de deseuri inerte, nepericuloase si
periculoase pentru toate etapele de proiectare, constructie, exploatare,
închidere si monitorizare postînchidere a unui depozit de deseuri.
Art. 9. - (1)
Autoritătile administratiei publice locale trebuie să tină seama de prevederile
Strategiei nationale de gestionare a deseurilor si ale Planului national de
gestionare a deseurilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.470/2004, precum si de planurile regionale de gestionare a deseurilor,
pentru realizarea depozitelor zonale de deseuri municipale.
(2) Depozitele
prevăzute la alin. (1) trebuie să fie depozite de deseuri zonale care deservesc
cel putin 150.000 de locuitori, având la bază abordarea regională a gestiunii
deseurilor.
(3) Consiliile
locale si/sau judetene iau măsurile necesare pentru construirea depozitelor de
deseuri municipale numai pe terenuri aflate în proprietatea lor.
(4) În situatia în
care depozitele deservesc două sau mai multe judete, programul de functionare
si costurile operatiilor de depozitare se stabilesc de comun acord cu toate
autoritătile administratiei publice locale implicate.
Art. 10. - (1)
Costurile aferente activitătii de depozitare se suportă de către generatorii si
detinătorii de deseuri.
(2) Autoritătile
administratiei publice locale iau măsuri ca atât costurile prevăzute pentru
organizarea si exploatarea unui depozit de deseuri municipale, cât si costurile
estimate pentru închiderea si urmărirea postînchidere a depozitului să fie
acoperite de pretul practicat de operator pentru depozitarea fiecărui tip de
deseu în acel depozit.
(3) Autoritătile
administratiei publice locale iau măsurile necesare pentru ca operatorii de
salubritate care desfăsoară activităti de precolectare, colectare si transport
să depună aceste deseuri la depozitele la care a fost arondată localitatea în
care acestia îsi desfăsoară activitatea conform contractului de delegare a
gestiunii serviciului de salubrizare prin concesiune. Localitătile care sunt
arondate la depozit sunt indicate în acordul/autorizatia de mediu, după caz.
(4) Tarifele
pentru activitatea de depozitare a deseurilor trebuie să includă cheltuielile
aferente tuturor operatiilor precizate de autoritatea centrală pentru protectia
mediului.
(5) Operatorii
economici generatori de deseuri industriale care operează propriile depozite
evidentiază separat în registrele contabile costurile prevăzute pentru
organizarea, exploatarea si închiderea depozitului de deseuri.
(6) Operatorii
depozitelor de deseuri industriale care oferă servicii de depozitare pentru
terti vor lua măsuri ca atât costurile prevăzute pentru organizarea si
exploatarea depozitului, cât si costurile estimate pentru închiderea si
urmărirea postînchidere a depozitului să fie acoperite de pretul practicat de
operator pentru depozitarea fiecărui tip de deseu în acel depozit.
Art. 11. - (1)
Solicitantul unei autorizatii de mediu pentru un depozit de deseuri trebuie să
facă dovada existentei unei garantii financiare, conform legislatiei în
vigoare, înainte de începerea operatiilor de eliminare, pentru a asigura că
sunt îndeplinite obligatiile privind siguranta depozitului pentru respectarea
cerintelor de protectie a mediului si a sănătătii populatiei, care decurg din
autorizatie. Această garantie va fi mentinută pe toată perioada de operare,
închidere si urmărire postînchidere a depozitului.
(2) Prevederile
alin. (1) nu se aplică depozitelor de deseuri inerte.
Art. 12. - (1)
Operatorul depozitului este obligat să îsi constituie un fond pentru închiderea
si urmărirea postînchidere a depozitului, denumit Fond pentru închiderea
depozitului de deseuri si urmărirea acestuia postînchidere.
(2) Fondul
prevăzut la alin. (1) se păstrează într-un cont purtător de dobândă deschis la
o bancă comercială, cu exceptia cazului în care operatorul depozitului are
calitatea de institutie publică si fondul se păstrează într-un cont deschis la
unitatea de trezorerie si contabilitate publică în a cărei rază acesta îsi are
sediul fiscal. Dobânda obtinută constituie sursă suplimentară de alimentare a
fondului.
(3) Fondul se
constituie în limita sumei stabilite prin proiectul depozitului pentru
închiderea si urmărirea postînchidere a depozitului si se realizează prin
esalonarea anuală a acestei sume, astfel:
a) din cota-parte
din tarifele de depozitare percepute de operator din prima zi a intrării în
functiune a depozitului unde se realizează depozitarea deseurilor pentru terta
persoană;
b) cota-parte
anuală din suma stabilită prin proiectul depozitului la depozitele unde
operatorii realizează eliminarea propriilor deseuri.
(4) Cota-parte din
tarifele de depozitare care alimentează fondul se stabileste initial prin
proiect si se recalculează la cel mult 3 ani în vederea asigurării sumei
stabilite la alin. (3).
(5) Fondul se
alimentează trimestrial, după finalizarea încasărilor contravalorii
operatiunilor de depozitare pe perioada acelui trimestru, iar controlul
depunerii sumelor previzionate se face anual pe toată perioada exploatării
depozitului; aceste sume sunt previzionate.
(6) Consumul
fondului se face pe baza situatiilor de lucrări care se întocmesc o dată cu
realizarea lucrărilor, la închiderea depozitului sau a unei părti a
depozitului. Operatorul utilizează fondurile previzionate constituite în acest
scop pe baza situatiilor de lucrări justificative.
(7) Fondul
prevăzut la alin. (1) nu se include la masa credală în caz de lichidare
judiciară, el urmând să fie folosit numai în scopul pentru care a fost
constituit.
(8) Controlul
alimentării si utilizării fondului se realizează de către autoritătile
competente ale administratiei publice locale pentru finante publice, în
conformitate cu prevederile legislatiei în vigoare.
(9) Autoritătile
administratiei publice locale asigură transparenta informatiei privind costul
depozitării deseurilor si al implicatiilor realizării depozitului de deseuri.
CAPITOLUL II
Cerinte
specifice în cadrul procedurii de emitere a acordului si autorizatiei de mediu
pentru depozitele de deseuri
Art. 13. - (1)
Reglementarea activitătii privind depozitarea deseurilor se face cu respectarea
prevederilor legislatiei de mediu în vigoare, prin emiterea acordului si
autorizatiei integrate de mediu, dacă depozitele cad sub incidenta Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr.
34/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
645/2002, si prin emiterea acordului si/sau autorizatiei de mediu pentru
depozitele care nu se supun prevederilor legale mentionate.
(2) Documentatia
care se înaintează autoritătii competente pentru protectia mediului, în vederea
obtinerii acordului/acordului integrat de mediu, contine, pe lângă cerintele
prevăzute în legislatia natională în vigoare, si următoarele elemente specifice
depozitelor de deseuri:
a) identitatea
solicitantului si a operatorului, atunci când sunt entităti diferite;
b) dovada că
proiectul depozitului este în conformitate cu Planul national de gestionare a
deseurilor si cu planurile regionale de gestionare a deseurilor;
c) descrierea
tipului si a cantitătii totale de deseuri care urmează să fie depozitate;
d) capacitatea de
depozitare propusă pe amplasament;
e) descrierea
amplasamentului, conform pct. 1.1.2 din anexa nr. 2, inclusiv gestiunea apelor,
caracteristicile sale hidrogeologice si geologice; aceste informatii se vor
asigura prin studii de specialitate întocmite conform prevederilor legale în vigoare;
f) avizul de
gospodărire a apelor emis de autoritatea competentă;
g) metodele
propuse de prevenire si reducere a poluării;
h) planul de
functionare propus;
i) planul de
închidere propus si procedurile de urmărire postînchidere;
j) planul de
interventie;
k) orice
informatii suplimentare necesare.
(3) Pentru emiterea acordului/acordului integrat de mediu pentru un depozit trebuie îndeplinite, în mod cumulativ, următoarele conditii:
a) proiectul de
depozit să fie în conformitate cu cerintele prezentei hotărâri si ale
prevederilor Normativului tehnic privind depozitarea deseurilor;
b) gestionarea
depozitului să se încredinteze unei persoane fizice care este competentă tehnic
pentru conducerea lui si să se asigure instruirea profesională si tehnică a operatorilor
si personalului depozitului;
c) depozitul să se
exploateze astfel încât să se poată lua măsurile necesare pentru a preveni
accidentele si a limita consecintele lor.
(4) Înainte de
începerea operatiilor de depozitare a deseurilor, autoritatea competentă pentru
protectia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea
respectării tuturor cerintelor impuse prin acordul/acordul integrat de mediu.
Aceasta nu va reduce în nici un fel responsabilitatea operatorului în
conditiile autorizatiei.
(5)
Autorizatia/autorizatia integrată de mediu pentru un depozit de deseuri trebuie
să contină, în afara cerintelor generale prevăzute în legislatia de autorizare,
si următoarele cerinte specifice:
a) clasa
depozitului;
b) lista cu
tipurile de deseuri, conform art. 7 alin. (6), si cantitatea totală de deseuri
care este autorizată să fie depozitată în depozit;
c) cerintele
pentru pregătirea depozitului, operatiile de depozitare, procedurile de
monitorizare si control, inclusiv planuri de interventie în caz de accidente,
precum si planul si operatiile de închidere si operatiile de urmărire
postînchidere, cu respectarea prevederilor prezentei hotărâri si ale
Normativului tehnic privind depozitarea deseurilor;
d) obligatia
operatorului depozitului de a raporta annual autoritătii competente tipurile si
cantitătile de deseuri eliminate si rezultatele programului de monitorizare;
e) autorizatia
emisă de autoritatea administratiei publice centrale competentă pentru
reglementarea serviciilor de salubrizare, care să ateste că operatorul
depozitului detine licenta pentru desfăsurarea activitătii de administrare a
depozitului;
f) autorizatia de
gospodărire a apelor emisă de autoritatea competentă;
g) dovada
constituirii garantiei financiare prevăzute la art. 11 alin. (1).
Art. 14. - Datele
privind autorizatiile de mediu emise pentru depozitele de deseuri sunt
transmise, la cerere, Institutului National de Statistică.
CAPITOLUL III
Proceduri
de acceptare a deseurilor în depozitul de deseuri
Art. 15. - (1)
Operatorii depozitelor de deseuri sunt obligati să respecte, la primirea
deseurilor în depozit, următoarele proceduri de receptie:
a) verificarea
documentatiei privind cantitătile si caracteristicile deseurilor, originea si
natura lor, inclusiv buletine de analiză pentru deseurile industriale, iar
pentru deseurile municipale, când există suspiciuni, precum si date privind
identitatea producătorului sau a detinătorului deseurilor;
b) inspectia
vizuală a deseurilor la intrare si la punctul de depozitare si, după caz,
verificarea conformitătii cu descrierea prezentată în documentatia înaintată de
detinător, conform procedurii stabilite la pct. 3.1 nivelul 3 din anexa nr. 3;
c) păstrarea, cel
putin o lună, a probelor reprezentative prelevate pentru verificările impuse conform
prevederilor cuprinse la pct. 3.1 nivelul 1 sau nivelul 2 din anexa nr. 3,
precum si înregistrarea rezultatelor determinărilor;
d) păstrarea unui
registru cu înregistrările privind cantitătile, caracteristicile deseurilor
depozitate, originea si natura, data livrării, identitatea producătorului, a
detinătorului sau, după caz, a colectorului - în cazul deseurilor municipale,
iar în cazul deseurilor periculoase, a localizării precise a acestora în
depozit. Pentru depozitele de deseuri zonale, datele se introduc si pe suport
electronic tip bază de date.
(2) În mod
obligatoriu, operatorul depozitului eliberează celui care predă deseurile o
confirmare scrisă a receptiei fiecărei cantităti livrate acceptate la depozit,
conform anexei nr. 3 la Procedura de reglementare si control al transportului
deseurilor pe teritoriul României, aprobată prin Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului si al ministrului economiei si comertului nr.
2/211/118/2004.
(3) Pentru
depozitele care au fost exceptate de la prevederile prezentei hotărâri în
temeiul art. 3 alin. (3), autoritătile competente pentru protectia mediului iau
măsurile necesare pentru a asigura:
a) inspectia vizuală regulată a deseurilor în punctul de depozitare, pentru a se asigura că doar deseurile nepericuloase din localitatea izolată sunt acceptate la depozit; si
b) tinerea unui
registru al cantitătilor de deseuri care sunt depozitate la depozit.
Art. 16. - (1) La
controlul efectuat de autoritatea competentă pentru protectia mediului,
operatorul depozitului este obligat să demonstreze cu documente că deseurile au
fost acceptate în conformitate cu conditiile din autorizatie si că îndeplinesc
criteriile prevăzute în anexa nr. 3 pentru clasa de depozit respectivă.
(2) În cazul în
care deseurile nu sunt acceptate în depozit, operatorul are obligatia de a
informa imediat autoritătile competente pentru protectia mediului cu privire la
refuzul de a accepta deseurile.
CAPITOLUL IV
Proceduri
de control si urmărire în faza de exploatare a depozitului de deseuri
Art. 17. - (1)
Operatorul depozitului este obligat să instituie un sistem de automonitorizare
a depozitului de deseuri si să suporte costurile acestuia. Procedurile de
control si monitorizare în faza de exploatare a unui depozit de deseuri
cuprind:
a)
automonitorizarea tehnologică;
b)
automonitorizarea calitătii factorilor de mediu.
(2) Operatorii
depozitelor existente prevăzute în anexa nr. 5 instituie sistemul de
monitorizare conform programului de conformare din autorizatia de mediu emisă
în vederea sistării sau conformării depozitelor de deseuri.
Art. 18. - (1)
Automonitorizarea tehnologică constă în verificarea permanentă a stării si
functionării următoarelor amenajări si dotări posibile din depozite:
a) starea drumului
de acces si a drumurilor din incintă;
b) starea
impermeabilizării depozitului;
c) functionarea
sistemelor de drenaj;
d) comportarea
taluzurilor si a digurilor;
e) urmărirea
anuală a gradului de tasare a zonelor deja acoperite;
f) functionarea
instalatiilor de epurare a apelor uzate;
g) functionarea
instalatiilor de captare si ardere a gazelor de depozit;
h) functionarea
instalatiilor de evacuare a apelor pluviale;
i) starea altor
utilaje si instalatii existente în cadrul depozitului, cum ar fi cele de
compostare, sortare materiale reciclabile, spălare/dezinfectie auto,
incinerare.
(2)
Automonitorizarea tehnologică are ca scop reducerea riscurilor de accidente
prin incendii si explozii, distrugerea stratului de impermeabilizare,
colmatarea sistemelor de drenaj si tasări inegale ale deseurilor în corpul
depozitului.
Art. 19. - (1)
Automonitorizarea calitătii factorilor de mediu pentru faza de exploatare se
realizează conform prevederilor din anexa nr. 4 si ale Normativului tehnic
privind depozitarea deseurilor.
(2) Determinările
prevăzute în anexa nr. 4 si în Normativul tehnic privind depozitarea deseurilor
se efectuează de laboratoare acreditate, conform prevederilor legale în
vigoare, iar rezultatele acestor determinări se păstrează într-un registru pe
toată perioada de monitorizare.
Art. 20. -
Operatorul depozitului este obligat să raporteze autoritătii competente pentru
protectia mediului după cum urmează:
a) semestrial,
datele înregistrate în urma monitorizării, pentru a demonstra conformitatea cu
prevederile din autorizatia/autorizatia integrată de mediu, precum si stadiul
îndeplinirii măsurilor din programul pentru conformare, dacă este cazul;
b) în maximum 12
ore de la constatare, orice efecte ecologice negative semnificative constatate
prin programul de monitorizare.
Art. 21. -
Autoritatea competentă pentru protectia mediului stabileste măsurile de
remediere care se impun din analiza informărilor prezentate de operator, în
urma producerii unor evenimente cu impact semnificativ asupra mediului, iar
costul acestora este suportat de operator.
CAPITOLUL V
Proceduri
de închidere a depozitelor de deseuri si urmărirea postînchidere a acestora
Art. 22. - (1)
Depozitul sau o sectiune a depozitului se închide în următoarele situatii:
a) când sunt
îndeplinite conditiile cuprinse în autorizatia/autorizatia integrată de mediu
referitoare la perioada de functionare;
b) la cererea operatorului
depozitului si după analiza si aprobarea acesteia de către autoritatea
competentă pentru protectia mediului;
c) prin decizie
motivată a autoritătii competente pentru protectia mediului.
(2) Închiderea depozitelor se realizează conform prevederilor prezentei hotărâri si ale Normativului tehnic privind depozitarea deseurilor.
Art. 23. - Etapele
de aprobare a închiderii depozitului sau a unei părti din depozit sunt
următoarele:
a) autoritatea
competentă pentru protectia mediului evaluează toate rapoartele înaintate de
operator conform art. 20 si efectuează o inspectie finală a amplasamentului;
b) autoritatea
competentă pentru protectia mediului stabileste operatiunile de închidere a
depozitului; această decizie nu afectează responsabilitatea operatorului
depozitului prevăzută în autorizatia de mediu;
c) autoritatea
competentă pentru protectia mediului comunică operatorului depozitului decizia
de închidere.
Art. 24. - (1)
Pentru depozitele de deseuri municipale si industriale nepericuloase existente,
care sistează depozitarea până la data de 31 decembrie 2006, conform
calendarului de sistare a activitătii din tabelele 5.1 si 5.6 din anexa nr. 5,
autoritatea competentă pentru protectia mediului poate stabili, în functie de
rezultatele evaluărilor de mediu, aplicarea unor cerinte simplificate de
închidere prevăzute în Îndrumarul de închidere a depozitelor neconforme de
deseuri nepericuloase.
(2) Suprafetele
care au fost ocupate de depozite de deseuri se înregistrează în registrul de
cadastru si se marchează vizibil pe documentele cadastrale.
Art. 25. - (1)
Operatorul depozitului este responsabil de întretinerea, supravegherea,
monitorizarea si controlul postînchidere al depozitului, conform
autorizatiei/autorizatiei integrate de mediu.
(2) Perioada de
urmărire postînchidere este stabilită de autoritatea competentă pentru
protectia mediului. Această perioadă este de minimum 30 de ani si poate fi
prelungită dacă prin programul de monitorizare postînchidere se constată că
depozitul nu este încă stabil si prezintă un risc potential pentru factorii de
mediu.
(3) Monitorizarea
postînchidere va fi efectuată conform procedurilor prevăzute în anexa nr. 4,
iar rezultatele determinărilor efectuate sunt păstrate de operator într-un
registru pe toată perioada de monitorizare.
(4) Operatorul
depozitului este obligat să anunte în mod operativ autoritătii competente
pentru protectia mediului producerea de efecte semnificativ negative asupra
mediului, relevante prin procedurile de control, si să respecte decizia
autoritătii teritoriale pentru protectia mediului privind măsurile de remediere
impuse în perioada postînchidere.
CAPITOLUL VI
Depozite
existente
Art. 26. - (1)
Depozitele de deseuri municipale conforme existente sau care se conformează
prevederilor prezentei hotărâri până la data de 31 decembrie 2006 continuă să
functioneze până la epuizarea capacitătii proiectate.
(2) Depozitele
existente de deseuri industriale nepericuloase care se conformează până la data
de 16 iulie 2009 continuă să functioneze până la epuizarea capacitătii
proiectate.
(3) Depozitele
existente neconforme prevăzute în anexa nr. 5 sistează activitatea conform
calendarului de sistare a activitătii prevăzut în anexă si aplică prevederile
legale de operare si monitorizare în vederea închiderii sau aplică prevederile
legale în vederea închiderii si urmăririi postînchidere.
Art. 27. - (1) Operatorii depozitelor prevăzute la art. 26 alin. (3) au obligatia ca până la data de 31 decembrie 2005 să îndeplinească următoarele cerinte:
a) întocmesc
bilantul de mediu nivel I si II si, dacă este cazul, evaluarea de risc, conform
prevederilor legale în vigoare;
b) prezintă
autoritătii competente pentru protectia mediului o evaluare a costurilor
realizării obligatiilor de mediu stabilite si sursele de finantare în vederea
închiderii.
(2) Pe baza
rezultatelor evaluărilor de mediu si a calendarului de sistare a activitătii
prevăzut în anexa nr. 5, se emite autorizatie de mediu cu program de conformare
în vederea închiderii depozitelor sau aviz de mediu pentru stabilirea obligatiilor
de mediu la încetarea activitătii, conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 28. - (1)
Operatorii depozitelor existente care primesc autorizatie de mediu au obligatia
să îsi constituie fondul pentru închiderea si urmărirea postînchidere a depozitului,
conform prevederilor art. 12, aplicabile depozitelor existente, pe perioada
rămasă până la sistarea activitătii.
(2) Pentru
depozitele de deseuri municipale aflate în proprietatea autoritătilor
administratiei publice locale sau care au fost concesionate de către acestea,
în situatia în care constituirea fondului pentru închidere si urmărire
postînchidere conduce la costuri excesive din punct de vedere social,
autoritătile administratiei publice locale identifică sursele de finantare
pentru completarea fondului.
Art. 29. - Pentru
depozitele care sunt în exploatare la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri si care trebuie să se închidă conform calendarului de închidere
cuprins în anexa nr. 5, autoritatea competentă pentru protectia mediului decide
ca acestea să îsi înceteze activitatea în conformitate cu procedurile de
închidere prevăzute în cap. V.
Art. 30. -
Autoritătile administratiei publice locale vor initia actiuni pentru
deschiderea unui depozit zonal în situatia în care depozitul în operare atinge
circa 75% din capacitatea proiectată.
Art. 31. - (1)
Depozitele de deseuri industriale periculoase existente în evidenta autoritătii
competente pentru protectia mediului, conforme din punct de vedere constructiv,
se supun următoarelor prevederi:
a) se clasifică
conform prevederilor art. 4, respectă procedura de primire a deseurilor în
depozit, conform prevederilor art. 15 si ale anexei nr. 3, până la data de 31
decembrie 2005;
b) nu primesc la
depozitare deseurile de natura celor prevăzute la art. 5 începând de la data de
1 ianuarie 2007;
c) acceptă la
depozitare doar deseuri periculoase tratate conform prevederilor art. 7 si 8,
începând cu data de 1 ianuarie 2007.
(2) Depozitele de
deseuri industriale periculoase care nu sunt conforme cu prevederile prezentei
hotărâri, cuprinse în tabelele nr. 5.5 si 5.9 din anexa nr. 5, sistează
activitatea până la data de 31 decembrie 2006, în conformitate cu procedurile
de închidere prevăzute în cap. V.
CAPITOLUL VII
Contraventii
Art. 32. - Constituie contraventii următoarele fapte si se sanctionează după cum urmează:
a) nerespectarea
prevederilor art. 15 alin. (2), ale art. 20 lit. a) de către operatorii
depozitelor de deseuri, cu amendă de la 25.000.000 lei (2.500 RON) la
75.000.000 lei (7.500 RON);
b) nerespectarea
prevederilor art. 11 alin. (1) de către titularul activitătii, art. 12 alin.
(1), (3), (4), (5) si (6) de către operatorii depozitelor si operatorii
economici, cu amendă de la 25.000.000 lei (2.500 RON) la 75.000.000 lei (7.500
RON);
c) nerespectarea
prevederilor referitoare la respectarea termenului prevăzut la art. 27 alin.
(1) de către operatorii depozitelor de deseuri, cu amendă de la 25.000.000 lei
(2.500 RON) la 75.000.000 lei (7.500 RON);
d) nerespectarea
prevederilor art. 15 alin. (1) de către operatorii depozitelor de deseuri, cu
amendă de la 50.000.000 lei (5.000 RON) la 100.000.000 lei (10.000 RON);
e) nerespectarea
prevederilor art. 16 de către operatorii depozitelor de deseuri, cu amendă de
la 50.000.000 lei (5.000 RON) la 150.000.000 lei (15.000 RON);
f) neîndeplinirea
prevederilor art. 10 alin. (5) si (6) de către operatorii depozitelor de
deseuri, cu amendă de la 75.000.000 lei (7.500 RON) la 100.000.000 lei (10.000
RON);
g) nerespectarea
prevederilor art. 17 alin. (1) de către operatorii depozitelor de deseuri, cu
amendă de la 80.000.000 lei (8.000 RON) la 100.000.000 lei (10.000 RON);
h) nerespectarea
prevederilor art. 5 de către operatorii depozitelor si ale art. 7 alin. (1)-(5)
de către operatorii depozitelor de deseuri, cu amendă de la 80.000.000 lei
(8.000 RON) la 100.000.000 lei (10.000 RON);
i) nerespectarea
prevederilor art. 25 alin. (3), art. 26 alin. (2) si ale art. 28 alin. (1) de
către operatorii depozitelor de deseuri, cu amendă de la 75.000.000 lei (7.500
RON) la 250.000.000 lei (25.000 RON);
j) nerespectarea
prevederilor art. 9 alin. (1) si (2), ale prevederilor pct. 1.1.2.1.1 din anexa
nr. 2 de către autoritătile administratiei publice locale, cu amendă de la
75.000.000 lei (7.500 RON) la 250.000.000 lei (25.000 RON);
k) nerespectarea
prevederilor pct. 1.2, 1.3 si 2 din anexa nr. 2 de către proiectantii si
constructorii de depozite si autoritătile administratiei publice locale dacă
acceptă proiecte de depozite de deseuri care nu respectă prevederile prezentei
hotărâri, cu amendă de la 75.000.000 lei (7.500 RON) la 250.000.000 lei (25.000
RON);
l) nerespectarea
prevederilor art. 19, ale art. 20 lit. b), ale art. 25 alin. (4) de către
operatorii depozitelor de deseuri, cu amendă de la 75.000.000 lei (7.500 RON)
la 250.000.000 lei (25.000 RON);
m) nerespectarea
prevederilor art. 31 alin. (2) de către operatorii depozitelor de deseuri, cu
amendă de la 75.000.000 lei (7.500 RON) la 250.000.000 lei (25.000 RON).
Art. 33. -
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la art. 32 se
fac de către personalul împuternicit din cadrul autoritătilor competente
centrale sau locale, conform atributiilor stabilite de legislatia în vigoare.
Art. 34. -
Prevederile art. 33 se completează cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL
VIII
Dispozitii
finale
Art. 35. - Anexele
nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 36. -
Raportarea către Comisia Europeană pentru implementarea Directivei nr.
1999/31/CE privind depozitarea deseurilor se realizează începând cu data
aderării României la Uniunea Europeană.
Art. 37. -
Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 38. - (1) Pe
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
162/2002 privind depozitarea deseurilor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 164 din 7 martie 2002.
(2) Prezenta
hotărâre transpune Directiva nr. 1999/31/EC privind depozitarea deseurilor,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunitătilor Europene (JOCE) nr. L 182 din 16
iulie 1999.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Sulfina
Barbu
Ministrul
economiei si comertului,
Codrut
Ioan Seres
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
integrării europene,
Ene Dinga
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 21 aprilie 2005.
Nr. 349.
ANEXA Nr. 1
SEMNIFICATIA
unor
termeni în întelesul prezentei hotărâri
a) autoritate
competentă - autoritatea teritorială (regională sau locală) căreia îi revin
atributii si responsabilităti ce decurg din prezenta hotărâre;
b) depozit -
un amplasament pentru eliminarea finală a deseurilor prin depozitare pe sol sau
în subteran, inclusiv;
- spatii interne
de depozitare a deseurilor, adică depozite în care un producător de deseuri execută
propria eliminare a deseurilor la locul de producere;
- o suprafată
permanent amenajată (adică pentru o perioadă de peste un an) pentru stocarea
temporară a deseurilor, dar exclusiv:
- instalatii unde
deseurile sunt descărcate pentru a permite pregătirea lor în vederea efectuării
unui transport ulterior în scopul recuperării, tratării sau eliminării finale
în altă parte;
- stocarea
deseurilor înainte de valorificare sau tratare pentru o perioadă mai mică de 3
ani, ca regulă generală, sau stocarea deseurilor înainte de eliminare, pentru o
perioadă mai mică de un an;
c) depozit
existent - depozit care a început să functioneze înainte de intrarea în
vigoare a prezentei hotărâri;
d) deseu -
definit în anexa nr. I A la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
426/2001;
e) deseuri
biodegradabile - deseuri care suferă descompuneri anaerobe sau aerobe, cum
ar fi deseurile alimentare ori de grădină, hârtia si cartonul;
f) deseuri
inerte - deseuri care nu suferă nici o transformare semnificativă fizică,
chimică sau biologică, nu se dizolvă, nu ard ori nu reactionează în nici un fel
fizic sau chimic, nu sunt biodegradabile si nu afectează materialele cu care
vin în contact într-un mod care să poată duce la poluarea mediului ori să
dăuneze sănătătii omului. Levigabilitatea totală si continutul de poluanti al
deseurilor, precum si ecotoxicitatea levigatului trebuie să fie nesemnificative
si, în special, să nu pericliteze calitatea apei de suprafată si/sau subterane;
g) deseuri
lichide - orice deseuri în formă lichidă, inclusiv apele uzate, dar
exclusiv nămolurile;
h) deseuri
municipale - deseuri menajere si alte deseuri, care, prin natură sau
compozitie, sunt similare cu deseurile menajere;
i) deseuri
nepericuloase - deseuri care nu sunt incluse în categoria deseurilor
periculoase conform lit. j);
j) deseuri
periculoase - deseuri definite în anexele nr. 1C, 1D si 1E la Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001;
k) detinător -
definit în anexa nr. 1A la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001;
l) eluat -
solutia obtinută printr-un test de levigare a deseurilor efectuat în laborator;
m) garantie
financiară/securitate financiară - dovada pe care trebuie s-o prezinte
proprietarul depozitului la solicitarea autorizatiei de mediu, care să ateste
că are resursele financiare necesare pentru remedierea unor deficiente de
constructie sau apărute în timpul operării ori în vederea despăgubirilor în caz
de accidente determinate de activitatea depozitului;
n) gaz de
depozit - amestecul de compusi în stare gazoasă generat de deseurile
depozitate;
o) levigat -
orice lichid care a percolat deseurile depozitate si este eliminat sau mentinut
în depozit;
p) localitate
izolată - o asezare cu un număr de maximum 500 de locuitori si cu maximum 5
locuitori/km2, aflată la o distantă de cel putin 50 km
fată de cea mai apropiată aglomerare urbană cu minimum 250 de locuitori/km2 sau
având drumuri cu acces dificil până la cele mai apropiate aglomerări urbane,
determinat de conditii meteorologice aspre pe o perioadă semnificativă din
cursul unui an;
q) operatorul
depozitului - orice persoană juridică, învestită cu atributii si
responsabilităti pentru administrarea unui depozit conform legislatiei
nationale; această persoană juridică poate fi alta la faza de pregătire fată de
cea de la urmărirea postînchidere;
r) program
pentru conformare - definit în Ordinul ministrului apelor, pădurilor si
protectiei mediului nr. 184/1997 pentru aprobarea Procedurii de realizare a
bilanturilor de mediu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
303 bis din 6 noiembrie 1997, cu modificările si completările ulterioare;
s) prag de
alertă - nivelul peste care există un risc pentru sănătatea oamenilor în
urma unei expuneri de scurtă durată si fată de care trebuie să se ia măsuri
imediate conform legislatiei în vigoare;
t) solicitant -
orice persoană care solicită un acord sau o autorizatie de mediu pentru
depozitarea deseurilor, conform prezentei hotărâri;
u) spatiu de
depozitare în zona rurală - una sau mai multe zone existente pentru
depozitarea deseurilor menajere generate la nivelul unei localităti rurale;
v) stocare
subterană - mod de stocare permanentă a deseurilor într-o cavitate
geologică adâncă, cum sunt minele de sare sau de potasiu;
x) tratare -
definită în anexa nr. 1A din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
426/2001.
ANEXA Nr. 2
CERINTE
GENERALE
pentru
toate clasele de depozite de deseuri
1. Cerinte
generale la amplasarea si proiectarea unui depozit
1.1. Cerinte
generale pentru amplasarea unui depozit
1.1.1. Amplasarea
unui depozit de deseuri se face tinându-se seama de planurile de urbanism
general si de planurile de urbanism zonal.
1.1.2. Alegerea
unui amplasament se face conform următoarei scheme:
1.1.2.1. Faza
preliminară
1.1.2.1.1. Se
interzice amplasarea depozitelor de deseuri în următoarele zone:
a) zone carstice
sau zone cu roci fisurate, foarte permeabile pentru apă; exceptiile sunt
posibile doar pentru depozite de tip c, dacă din verificările în fiecare caz
rezultă că amplasamentul este corespunzător;
b) zone inundabile
sau zone supuse viiturilor;
c) zone ce se
constituie în arii naturale protejate si zone de protectie a elementelor
patrimoniului natural si cultural;
d) zone de
protectie a surselor de apă potabilă sau zone izolate temporar, prevăzute în
acest scop de autoritătile competente, zone cu izvoare de apă minerală sau
termală cu scop terapeutic;
e) în excavatii
din care nu este posibilă evacuarea levigatului prin cădere liberă în
conductele de evacuare plasate în afara zonei de depozitare;
f) zone portuare,
zone libere.
1.1.2.1.2.
Verificarea amplasamentului unui depozit tine seama de:
a) conditiile
geologice, hidrogeologice, pedologice si geotehnice de pe amplasamentul
depozitului si în zonele imediat învecinate;
b) pozitionarea
fată de zonele locuite existente sau planificate; distanta de protectie fată de
corpul depozitului trebuie să fie de cel putin 1.000 m pentru depozitele de
deseuri nepericuloase si periculoase; constructiile individuale vor fi luate în
considerare separat;
c) pozitionarea în
zone seismice sau în zone active tectonic;
d) pozitionarea în
zone în care pot apărea alunecări de teren si căderi de pământ în mod natural,
respectiv în care există posibilitatea aparitiei acestor fenomene în urma
exploatărilor miniere în subteran sau la suprafată.
1.1.2.1.3.
Amploarea investigatiilor geologice, pedologice si hidrogeologice depinde de
conditiile specifice fiecărui amplasament si de clasa de depozit ce
intentionează să se realizeze. În fiecare caz se va avea grijă să existe
posibilitatea unei investigatii a terenului de fundare până la o adâncime
destul de mare.
1.1.2.1.4. Terenul
de fundare trebuie să aibă stabilitatea necesară pentru a prelua sarcinile
rezultate din corpul depozitului, astfel încât să nu apară deteriorări ale
sistemului de impermeabilizare la bază si să nu fie periclitată stabilitatea
corpului depozitului.
1.1.3. Analiza
amplasamentelor acceptate:
a) se defineste
clasa de depozit care se intentionează a se realiza;
b) se identifică
si se inventariază amplasamentele acceptate;
c) se analizează
amplasamentele, în functie de clasa de depozit si de tipurile de deseuri ce vor
fi acceptate la depozitare, pe baza unei comparatii pluricriteriale;
d) amplasamentul
considerat, în urma analizei pluricriteriale, ca fiind cel mai favorabil
realizării obiectivului propus trebuie evaluat din punct de vedere ecologic în
conformitate cu prevederile legale în vigoare prin întocmirea studiului de
evaluare a impactului, după care solicitantul va parcurge etapele legale pentru
obtinerea acordului/acordului integrat de mediu;
e) autoritatea
competentă analizează Raportul la studiul de evaluare a impactului si a
solutiei de proiectare si stabileste, după consultarea publicului,
oportunitatea alegerii amplasamentului în functie de care se ia decizia
realizării obiectivului.
1.1.4. Distantele
minime de amplasare fată de anumite repere se stabilesc pentru fiecare caz pe
baza concentratiilor de poluanti în atmosferă, estimate în cadrul unor studii
de evaluare a impactului asupra mediului si sănătătii.
1.1.5. Criteriile
pentru analiza amplasamentelor sunt:
- Criterii
geologice, pedologice si hidrogeologice:
a)
caracteristicile si dispunerea în adâncime a straturilor geologice;
b) folosintele
actuale ale terenurilor si clasa de fertilitate, evaluarea lor economică,
financiară si socială pentru populatia din zonă;
c) structura
(caracteristici fizico-chimice si bacteriologice), adâncimea si directia de
curgere a apei subterane;
d) distanta fată
de cursurile de apă, fată de albiile minore si majore ale acestora, fată de
apele stătătoare, fată de apele cu regim special si fată de sursele de
alimentare cu apă;
e) starea de
inundabilitate a zonei;
f) aportul de apă
de pe versanti la precipitatii.
- Criterii
climatice:
a) directia
dominantă a vânturilor în raport cu asezările umane sau cu alte obiective ce
pot fi afectate de emisii de poluanti în atmosferă;
b) regimul
precipitatiilor.
- Criterii
economice:
a) capacitatea
depozitului si durata de exploatare;
b) distanta pe
care se efectuează transportul deseurilor de la sursa de producere/colectare la
locul de depozitare;
c) necesitatea
unor amenajări secundare pentru depozit (drumuri de acces, utilităti).
- Criterii
suplimentare:
a) vizibilitatea
amplasamentului;
b) accesul la
amplasament;
c) topografia
terenului.
1.1.6. Depozitul
poate fi autorizat numai în cazul în care caracteristicile amplasamentului din
punct de vedere al conditiilor mentionate anterior sau al măsurilor de
remediere care trebuie luate respectă legislatia de mediu în vigoare.
1.2. Cerinte
generale la proiectarea si realizarea unui depozit
1.2.1. Proiectul
depozitului trebuie să respecte următoarele:
a) dimensiunile
depozitului trebuie să fie corelate cu volumul total de deseuri ce urmează a fi
acceptat la depozitare din zona sau zonele deservite, pe baza prognozelor de
dezvoltare municipală ori zonală;
b) perioada de
exploatare să fie de minimum 20 de ani.
1.2.2. Proiectul
unui depozit trebuie să prezinte:
a) natura si
provenienta deseurilor care urmează să fie depozitate;
b) cantitătile de
deseuri care vor fi eliminate final prin depozitare;
c) tehnologiile de
tratare a deseurilor înainte de depozitare si/sau în incinta depozitului;
d) modul de
realizare a bazei depozitului, adică:
- modul de
impermeabilizare a cuvei depozitului (baza si taluzurile interioare ale
digurilor de protectie);
- modul de protectie
a sistemului de impermeabilizare;
- sistemul de
drenare, colectare, epurare si evacuare a levigatului, apelor pluviale si a
apelor exfiltrate;
e) sistemul de
colectare, înmagazinare si valorificare a gazelor de depozit, unde este cazul,
sau sistemul de ardere controlată a gazelor de depozit;
f) organizarea
tehnică a depozitului, utilitătile;
g) instructiunile
de exploatare a depozitului;
h) procedura de
închidere a depozitului;
i) sistemul de
control si de supraveghere a depozitului;
j) măsurile de
sigurantă în timpul exploatării, cum ar fi prevenirea incendiilor, prevenirea
si combaterea exploziilor si planul de interventie în caz de accidente sau
avarii într-un depozit;
k) măsuri pentru
asigurarea conditiilor igienico-sanitare: deratizare, dezinsectie;
l) măsuri de
protectie a muncii.
Solutia
tehnologică care va fi adoptată este optiunea proiectantului, în limita
prevederilor prezentei hotărâri si a cerintelor Normativului tehnic privind
depozitarea deseurilor, adoptat prin Ordinul ministrului mediului si
gospodăririi apelor nr.
757/2004, acesta asumându-si răspunderea că depozitul nu va prezenta
riscuri pentru factorii de mediu si pentru sănătatea populatiei.
1.2.3. După
atingerea cotei finale de depozitare trebuie realizată acoperirea finală cu
continuarea actiunii de captare a gazelor de depozit si a drenării apelor
infiltrate prin stratul de sol vegetal.
1.3. Cerinte
generale pentru impermeabilizarea depozitelor
1.3.1. În vederea
protectiei solului si a apei subterane si de suprafată, baza, taluzurile
interioare ale digurilor de protectie si acoperisul depozitelor trebuie
impermeabilizate.
Solutiile de
impermeabilizare se stabilesc de către proiectant astfel încât depozitul să
răspundă cerintelor prezentei hotărâri, inclusiv ale anexelor.
1.3.2. Un depozit
trebuie să fie amplasat si proiectat astfel încât să satisfacă conditiile
necesare pentru a preveni poluarea solului, apei subterane si/sau de suprafată si
a asigura colectarea eficientă a levigatului în conformitate cu sectiunea 2.1
“Controlul apei si gestiunea levigatului”; aceasta se realizează prin
combinarea barierei geologice naturale cu o impermeabilizare a bazei
depozitului în timpul fazei de exploatare/active si prin combinarea unei
bariere geologice cu o impermeabilizare superioară în cursul fazei
pasive/postînchidere.
1.3.3. Bariera
geologică este creată de conditiile geologice si hidrogeologice de sub si din
vecinătatea unui depozit si trebuie să confere o capacitate suficientă de
atenuare si prevenire a unui potential risc ecologic pentru sol si apa
subterană.
Bariera geologică
a bazei si taluzurilor depozitului va consta într-un strat mineral care
satisface cerintele de permeabilitate si grosime cu un efect combinat din punct
de vedere al protectiei solului, apei freatice si de suprafată cel putin
echivalent cu cel rezultat din următoarele conditii:
- depozit pentru
deseuri periculoase: K ≤ 1,0
x 10-9 m/s; grosime ≥ 5 m;
- depozit pentru
deseuri nepericuloase: K ≤
1,0 x 10-9 m/s; grosime ≥ 1 m;
- depozit pentru
deseuri inerte: K ≤ 1,0 x
10-7 m/s; grosime ≥ 1 m.
1.3.4. Metoda
folosită pentru determinarea coeficientului de permeabilitate pentru depozite,
pe suprafata analizată si pentru tot amplasamentul, trebuie să fie metodă
standardizată sau recunoscută international.
1.3.5. Acolo unde
bariera geologică nu satisface în mod natural conditiile mentionate anterior,
ea poate fi completată în mod artificial si întărită prin alte mijloace care să
realizeze o protectie echivalentă.
O barieră
geologică construită nu trebuie să fie mai subtire de 0,5 m (tabelul nr. 2.1).
1.3.6. În afara
barierei geologice descrise anterior depozitul trebuie să fie prevăzut cu o
impermeabilizare artificială care îndeplineste cerintele de rezistentă
fizicochimic ă si de stabilitate în timp, corespunzătoare conditiilor de
etansare cerute, si cu un sistem etans de colectare a levigatului pentru a se
asigura că acumularea de levigat la baza depozitului se mentine la un nivel
minim.
Tabelul nr. 2.1
Categoria
depozitului |
Deseuri
nepericuloase |
Deseuri
periculoase |
Impermeabilizare artificială |
necesară |
necesară |
Strat drenant ≥ 0,5 m |
necesar |
necesar |
1.3.7. Dacă
autoritatea centrală sau regională pentru protectia mediului, după evaluarea
potentialelor pericole fată de mediu, consideră că este necesară prevenirea
formării de levigat, se poate prescrie o impermeabilizare a suprafetei
superioare. Recomandările pentru etansarea suprafetei sunt:
Tabelul nr. 2.2
Categoria
depozitului |
Deseuri
nepericuloase |
Deseuri
periculoase |
Strat filtrant de gaze |
necesar |
nu este
necesar |
Impermeabilizare artificială |
nu este
necesar |
necesar |
Impermeabilizare naturală |
necesară |
necesară |
Strat drenant > 0,5 m |
necesar |
necesar |
Acoperire superioară cu pământ > 1 m
(din care pământ vegetal ≥
0,15 m) |
necesară |
necesară |
1.3.8. Autoritatea
centrală sau regională pentru protectia mediului stabileste conditii generale
ori specifice pentru depozitele de deseuri inerte si pentru caracteristicile
mijloacelor tehnice mentionate anterior.
1.3.9. Autoritatea
centrală pentru protectia mediului stabileste conditiile generale sau specifice
pentru depozitele de deseuri subterane si pentru caracteristicile mijloacelor
tehnice mentionate anterior.
2. Cerinte
generale de control si protectia factorilor de mediu
2.1. Controlul
apei si gestiunea levigatului
2.1.1. În
corelatie cu caracteristicile depozitului si cu conditiile meteorologice vor fi
luate măsurile corespunzătoare pentru:
a) controlul
cantitătii de apă din precipitatiile care pătrund în corpul depozitului;
b) prevenirea
pătrunderii apei de suprafată si/sau subterane în deseurile depozitate;
c) colectarea apei
contaminate si a levigatului;
d) epurarea apei
contaminate si a levigatului colectat din depozit la standardul corespunzător
cerut pentru evacuarea lor din depozit.
2.1.2. Prevederile
de mai sus nu se aplică la depozitele de deseuri inerte; decizia este luată de
autoritatea competentă pentru protectia mediului dacă evaluarea, tinându-se
seama de amplasarea depozitului si a deseurilor care trebuie acceptate, arată
că depozitul nu reprezintă un pericol potential pentru mediu.
2.1.3. Levigatul
colectat la baza depozitului prin intermediul sistemului de drenaj se evacuează
conform următoarelor variante:
a) la o statie de
epurare proprie si apoi într-un receptor natural;
b) la o statie de
preepurare proprie si apoi într-o statie de epurare orăsenească.
2.1.4. Santurile
de gardă trebuie prevăzute pe tot conturul depozitului pentru colectarea apelor
meteorice care cad pe suprafetele învecinate depozitului.
2.1.5. Dacă
autoritatea competentă, pe baza unui studiu de impact si/sau bilant de mediu,
decide, în conformitate cu sectiunea 2.1 “Controlul apei si gestiunea
levigatului”, că nu este necesară colectarea si tratarea levigatului sau a
stabilit că depozitul nu prezintă pericol potential pentru sol, apa freatică
sau de suprafată, conditiile prevăzute la pct. 1.3.3-1.3.7 nu se aplică.
2.2. Controlul
gazului
2.2.1. Sistemul de
colectare si evacuare a gazelor de fermentare constă din conducte, puturi,
drenuri, dispozitive de colectare ce conduc la instalatii de
prelucrare/valorificare.
2.2.2. Gazul de
depozit se colectează în toate depozitele care acceptă deseuri biodegradabile.
Dacă gazul colectat nu poate fi folosit pentru a produce energie, el trebuie
ars.
2.2.3. Colectarea,
tratarea si folosirea gazului de depozit conform pct. 2.2.2 se efectuează
astfel încât să nu producă pagube sau distrugerea mediului si să reducă
riscurile pentru sănătatea populatiei.
2.2.4. Controlul
acumulării si migrării gazului de depozit, precum si cantitatea si compozitia
gazului se realizează conform prevederilor din anexa nr. 4, pct. 2.2.4 si
tabelul nr. 4.2.
2.3. Asigurarea
stabilitătii
2.3.1.
Repartizarea deseurilor în depozit trebuie făcută astfel încât să se asigure
stabilitatea masei de deseuri si a structurilor asociate (sistemele de
impermeabilizare, sistemele de colectare si evacuare a apelor exfiltrate si a
gazelor etc.), în special pentru evitarea alunecărilor.
2.3.2. Dacă există
impermeabilizare artificială, trebuie apreciat dacă substratul geologic -
tinându-se seama de morfologia depozitului - este suficient de stabil pentru a
preveni deteriorarea impermeabilizării.
2.4. Sisteme de
sigurantă si pază
2.4.1. Depozitele
se împrejmuiesc si se instituie paza lor pentru reducerea posibilitătilor de
pătrundere ilegală pe amplasament a oamenilor si animalelor.
2.4.2. Portile se
închid în afara orelor de lucru.
2.4.3. Sistemul de
control si de acces la fiecare depozit trebuie să contină un program de măsuri
pentru a detecta si a descuraja aruncarea ilegală de deseuri în depozit.
2.5. Combaterea
altor inconveniente si riscuri
2.5.1. La
amenajarea depozitelor trebuie luate măsuri pentru diminuarea si a altor noxe
si riscuri, precum:
a) emisia de
mirosuri si praf;
b) particule materiale
antrenate de vânt;
c) zgomot si
trafic;
d) păsări,
paraziti si insecte;
e) formarea de
aerosoli;
f) incendii,
explozii, alunecări.
2.5.2. Depozitul
trebuie echipat astfel încât noxele provenite de pe amplasament să nu fie
dispersate pe drumurile publice si în zonele învecinate.
2.6. Încadrarea
în peisaj
Amenajările pentru
reducerea impactului vizual determinat de amplasarea unui depozit de deseuri se
realizează în functie de folosintele terenurilor adiacente, prin:
a) realizarea unei
perdele vegetale de protectie cu o lătime ce se va stabili în proiect si, dacă
este cazul, plantarea unei perdele formate din mai multe etaje de arbori si
arbusti repede crescători;
b) amplasarea în
frontul vizual a constructiilor social-administrative;
c) amplasarea unor
panouri metalice pentru diverse reclame;
d) înierbarea cu
plante ierboase (graminee) si plantarea unor specii rezistente la poluanti pe
suprafetele acoperite ale depozitului care au ajuns la cota finală, pentru
refacerea structurii solului si a biocenozei, în paralel cu eliminarea
poluantilor si introducerea treptată a acestor terenuri în peisajul natural al
zonei.
Prin executarea
lucrărilor tehnice de închidere a depozitului trebuie să i se confere terenului
încadrarea în peisajul zonal.
ANEXA Nr. 3
ASPECTE
GENERALE
abordate
la aplicarea criteriilor si procedurilor de acceptare a deseurilor în depozit
1. Principii
generale
1.1. Criteriile pentru acceptarea deseurilor la o anumită clasă de depozite trebuie să tină cont în special de:
a) protectia
factorilor de mediu, în special apa subterană si de suprafată;
b) sistemele de
impermeabilizare a depozitelor, sistemele de colectare si tratare a
levigatului, sistemele de colectare si evacuare a gazului de depozit;
c) asigurarea
desfăsurării normale a proceselor de stabilizare a deseurilor în depozit;
d) protectia
sănătătii umane.
1.2. Acceptarea
deseurilor la o anumită clasă de depozite se bazează pe:
a) liste de
deseuri acceptate, definite după natură si origine;
b)
caracteristicile deseurilor determinate prin metode de analiză standardizate,
exceptie făcând deseurile menajere.
2. Criterii de
acceptare
2.1. Autoritatea
centrală pentru protectia mediului, conform prevederilor art. 7 alin. (6) din
prezenta hotărâre, stabileste listele nationale de deseuri acceptate (sau
refuzate) pentru fiecare clasă de depozite si defineste criteriile ce trebuie
îndeplinite de deseuri pentru a fi incluse în liste.
2.2. Lista
natională de deseuri acceptate pe fiecare clasă de depozite si criteriile de
acceptare servesc la întocmirea listei specifice fiecărui depozit sau a listei
cu deseuri acceptate ce vor fi specificate în autorizatia de mediu a
depozitului.
2.3. Criteriile de
acceptare a deseurilor într-o clasă de depozite, bazate pe caracteristicile
deseurilor, se vor referi la:
a) compozitia
fizico-chimică;
b) continutul de
materie organică;
c)
biodegradabilitatea compusilor organici din deseuri;
d) concentratia
compusilor potential periculosi/toxici în relatie cu criteriile enuntate
anterior;
e) levigabilitatea
prognozată sau testată a compusilor potential periculosi/toxici în relatie cu
criteriile enuntate mai sus;
f) proprietătile
ecotoxicologice ale deseurilor si ale levigatului rezultat.
2.4. Criteriile de
acceptare la depozitare a deseurilor inerte, bazate pe caracteristicile
deseurilor, vor fi corelate cu nivelul scăzut al dotărilor si amenajărilor
pentru protectia factorilor de mediu a depozitelor de deseuri inerte.
3. Proceduri
generale pentru testarea si acceptarea deseurilor
3.1. Procedurile
generale pentru caracterizarea si testarea deseurilor în vederea acceptării la
depozitare se stabilesc pe trei niveluri ierarhice:
Nivelul 1:
Caracterizare generală, realizată cu metode de analiză standardizate pentru
determinarea compozitiei fizico-chimice a deseurilor si pentru testarea
comportării la levigare si/sau a variatiei caracteristicilor deseurilor pe
termen scurt si lung.
Nivelul 2:
Testarea încadrării corecte a deseurilor într-un depozit, care se realizează
prin verificări periodice efectuate prin analize simple, standardizate si
metode de caracterizare a comportării, pentru a determina dacă un deseu îsi
mentine încadrarea în conditiile din autorizatie si/sau criteriile specifice de
referintă. Testele se vor concentra pe variabile cheie (indicatori variabili)
si pe comportarea identificată prin caracterizarea generală.
Nivelul 3:
Verificarea la fata locului, printr-un control rapid, pentru a confirma că
deseul depozitat este acelasi cu cel care a fost supus la testarea de nivel 2
si că este cel descris în documentele de însotire. Ea poate consta într-o
inspectie vizuală a încărcăturii de deseuri, înainte si după descărcarea la
depozit.
3.2. Pentru a
figura pe o listă de referintă, un deseu este caracterizat la nivelul 1 si
trebuie să satisfacă criteriile corespunzătoare, care vor fi stabilite pentru
fiecare tip de depozit.
3.3. Pentru a
rămâne pe o listă specifică a depozitului, un deseu se testează la nivelul 2 la
intervale regulate de timp, semestrial sau anual, si trebuie să satisfacă
criteriile corespunzătoare pentru fiecare tip de depozit.
3.4. Toate
încărcăturile de deseuri ce intră într-un depozit se supun nivelului 3 de
verificare. Nivelurile 1 si 2 se realizează în măsura în care este posibil.
3.5. În situatia în care testarea nu se poate realiza, nu sunt accesibile procedurile
de testare sau există alte prevederi legislative ce prevalează, anumite deseuri
pot fi exceptate permanent sau temporar de la testarea la nivelul 1.
3.6. Informatiile
furnizate de determinările efectuate pot fi completate cu informatii de la producătorii
deseurilor, laboratoarele de cercetare si din literatura de specialitate.
ANEXA Nr. 4
1. Prevederi
generale
1.1. Procedurile
de control si urmărire se aplică:
a) amplasamentelor
viitoarelor depozite de deseuri, pentru obtinerea unor date de referintă pe
factori de mediu, anterior constructiei si exploatării acestora;
b) depozitelor în
exploatare;
c) depozitelor
după închidere.
1.2. Prin
activitatea de urmărire si control se garantează că:
a) depozitul este
realizat conform proiectului si sistemele de protectie a mediului functionează
integral;
b) depozitul
existent, ce functionează în baza unui program pentru conformare, îndeplineste
măsurile de remediere la termenele prevăzute;
c) depozitul
îndeplineste conditiile din autorizatie;
d) deseurile
acceptate la depozitare sunt cele ce îndeplinesc criteriile pentru categoria
respectivă de depozit.
1.3. Metodele
aplicate pentru controlul, prelevarea si analiza probelor sunt cele
standardizate la nivel national sau european ori sunt metodologii cuprinse în
Normativul tehnic privind depozitarea deseurilor.
1.4. Probele
prelevate pentru determinarea unor indicatori, în vederea definirii nivelului
de afectare a calitătii factorilor de mediu, vor fi analizate de laboratoare
acreditate.
2. Sistemul de
control si urmărire a calitătii factorilor de mediu
Sistemul de
control si urmărire cuprinde:
2.1. Datele
meteorologice
2.1.1. Datele
meteorologice servesc la realizarea balantei apei din depozit si implicit la
evaluarea volumului de levigat ce se acumulează la baza depozitului sau se
deversează din depozit.
2.1.2. Datele
necesare întocmirii balantei apei se colectează de la cea mai apropiată statie
meteorologică sau prin monitorizarea depozitului. Frecventa urmăririi atât în
faza de exploatare, cât si în cea de urmărire postînchidere este prezentată în
tabelul nr. 4.1.
Tabelul nr. 4.1
Nr. crt. |
Date
meteorologice |
În faza de
functionare |
În faza de
urmărire postînchidere |
1. |
Cantitatea de precipitatii |
zilnic |
zilnic, dar si ca valori lunare medii |
2. |
Temperatura minimă, maximă, la ora 15,00 |
zilnic |
medie lunară |
3. |
Directia si viteza dominantă a vântului |
zilnic |
nu este necesar |
4. |
Evapotranspiratia |
zilnic |
zilnic, dar si ca valori lunare medii |
5. |
Umiditatea atmosferică, la ora 15,00 |
zilnic |
medie lunară |
2.2. Controlul
apei de suprafată, al levigatului si al gazului de depozit
2.2.1. Controlul
calitătii apei de suprafată, a levigatului, a gazului de depozit si frecventa
determinărilor se realizează conform tabelului nr. 4.2.
2.2.2. Măsurarea
volumului levigatului, prelevarea si analizarea probelor de levigat se
efectuează pentru fiecare punct de evacuare a acestuia din depozit.
2.2.3. Urmărirea
calitătii apei de suprafată, aflată în vecinătatea unui depozit, se efectuează
în cel putin două puncte, unul amonte si unul aval de depozit.
2.2.4. Urmărirea
cantitătii si calitătii gazului de depozit se efectuează pe sectiuni
reprezentative ale depozitului.
2.2.5. Frecventa
prelevării probelor se adaptează morfologiei depozitului (rambleu, debleu etc.)
Tabelul nr. 4.2
Nr. crt. |
Parametrii
urmăriti |
În faza de
functionare |
În faza de
urmărire postînchidere3) |
1. |
Volum levigat |
lunar1), 3) |
la 6 luni |
2. |
Compozitie levigat2) |
trimestrial3) |
la 6 luni |
3. |
Volumul si compozitia apei de suprafată7) |
trimestrial3) |
la 6 luni |
4. |
Posibile emisii de gaz si presiune
atmosferică4) CH4, CO2, H2S, H2 etc. |
lunar3), 5) |
la 6 luni6) |
1) Frecventa prelevării poate fi adaptată pe baza morfologiei depozitului
(rambleu, debleu etc.). Aceasta trebuie specificată în autorizatie.
2) Parametrii si indicatorii analizati variază în functie de compozitia
deseurilor depozitate; ele trebuie să fie stabilite în autorizatie si să
reflecte caracteristicile deseurilor.
3) Dacă în punctele de prelevare volumul si compozitia apei de suprafată
sunt relativ constante, măsurătorile se pot face la intervale mai mari de timp.
4) Măsurătorile sunt legate în special de continutul de materie organică
din deseuri.
5) CH4, CO2, O2 -
regulat, alte gaze după necesitate, în functie de compozitia deseurilor
depozitate, în scopul de a reflecta caracteristicile levigatului.
6) Sistemul de colectare a gazului trebuie verificat regulat.
7) Pe baza caracteristicilor amplasamentului depozitului, autoritatea
competentă poate decide că aceste măsurători nu sunt necesare.
2.3. Protectia
apei subterane
2.3.1. Urmărirea
calitătii apei subterane oferă informatii privind contaminarea acesteia
datorată depozitării deseurilor.
2.3.2. Controlul
calitătii apei subterane se realizează prin foraje de control în cel putin trei
puncte, un punct amplasat amonte si două aval fată de depozit, pe directia de
curgere.
2.3.3. Numărul
punctelor de urmărire se poate mări pe baza unor prospectiuni hidrogeologice si
a necesitătii depistării urgente a infiltratiilor accidentale de levigat în
apă.
2.3.4. Înaintea
intrării în exploatare a depozitelor noi, se prelevează probe din cel putin
trei puncte pentru a stabili valori de referintă pentru prelevările ulterioare.
2.3.5. Indicatorii
care se analizează în probele prelevate se aleg pe baza calitătii apei freatice
din zonă si a compozitiei prognozate a levigatului (tabelul nr. 4.3).
Alegerea corectă a
indicatorilor de analizat si datele privind mobilitatea apei subterane în zonă
asigură identificarea rapidă a schimbării calitătii apei.
Tabelul nr. 4.3
Nr. crt. |
Parametrii
urmăriti |
În faza de
functionare |
În faza de
urmărire postînchidere3) |
1. |
Nivelul apei subterane |
la fiecare
sase luni1) |
la fiecare
sase luni1) |
2. |
Compozitia apei subterane |
frecventa
în functie de viteza de curgere2),
3) |
frecventa
în functie de viteza de curgere2),
3) |
1) Dacă nivelul apei freatice variază, se măreste frecventa prelevării
probelor.
2) Frecventa se stabileste pe baza cunostintelor si a evaluării vitezei
fluxului de apă subterană.
3) Când, prin determinările efectuate pe probele prelevate, se constată
atingerea unui prag de alertă, se repetă prelevarea si se reiau determinările
efectuate. Dacă nivelul de poluare este confirmat, trebuie urmat planul de
interventie specificat în autorizatie.
2.3.6. Pragurile
de alertă se determină tinându-se cont de formatiunile hidrogeologice specifice
zonei în care este amplasat depozitul si de calitatea apei. Nivelul de control
al poluării se bazează pe compozitia medie determinată din variatiile locale
ale calitătii apei subterane pentru fiecare foraj de control. Dacă există date
si este posibil, pragul de alertă se specifică în autorizatie.
2.4. Topografia
depozitului
Urmărirea
topografiei depozitului se realizează conform datelor înscrise în tabelul nr.
4.4.
Tabelul nr. 4.4
Nr. crt. |
Parametrii
urmăriti |
În faza de
functionare |
În faza de
urmărire postînchidere3) |
1. |
Structura si compozitia depozitului1) |
anual |
|
2. |
Comportarea la tasare si urmărirea nivelului depozitului |
anual |
citire
anuală |
1) Date pentru planul de situatie al depozitului: suprafata ocupată de
deseuri, volumul si compozitia deseurilor, metode de depozitare, timpul si
durata depozitării, calculul capacitătii remanente de depozitare.
ANEXA Nr. 5*)
CALENDARUL
de
sistare/încetare a activitătii sau conformare pentru depozitele de deseuri
existente
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETĂRII Nr. 3.328
din 23 februarie 2005 |
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂTII SOCIALE SI FAMILIEI Nr. 80 din
21 februarie 2005 |
pentru modificarea si completarea Metodologiei de
autorizare a furnizorilor de formare profesională a adultilor, aprobată prin
Ordinul ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei si al ministrului
educatiei, cercetării si tineretului nr. 353/5.202/2003
În temeiul
prevederilor art. 10 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
410/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetării si ale art. 17 din Hotărârea Guvernului nr.
737/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere
prevederile art. 30 alin. (4) si ale art. 32 alin. (3) din Normele metodologice
de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
129/2000 privind formarea profesională a adultilor, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr.
522/2003, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
educatiei si cercetării si ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei emit următorul ordin:
Art. I. - Metodologia de autorizare a furnizorilor de
formare profesională a adultilor, aprobată prin Ordinul ministrului muncii,
solidaritătii sociale si familiei si al ministrului educatiei, cercetării si
tineretului nr.
353/5.202/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
774 din 5 noiembrie 2003, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 1
va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - În
sensul prezentei Metodologii de autorizare a furnizorilor de formare
profesională a adultilor, denumită în continuare metodologie, autorizarea
reprezintă procesul în urma căruia furnizorii de formare profesională,
prevăzuti la art. 2 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonantei Guvernului nr.
129/2000 privind formarea profesională a adultilor, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr.
522/2003, cu modificările ulterioare, denumite în continuare norme
metodologice, pot organiza programe de formare profesională finalizate cu
certificate de calificare sau de absolvire cu recunoastere natională.”
2. Alineatul
(2) al articolului 2 va avea următorul cuprins:
“(2) În vederea
autorizării furnizorilor de formare profesională, Consiliul National de Formare
Profesională a Adultilor înfiintează comisii de autorizare judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, denumite în continuare comisii de autorizare.”
3. Alineatul
(1) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1)
Autorizarea furnizorilor de formare profesională se face pe baza criteriilor de
evaluare, pentru o perioadă de 4 ani, pentru fiecare dintre calificările,
ocupatiile, grupările de competente pentru care furnizorii de formare
profesională organizează programe de formare profesională.”
4. După
alineatul (2) al articolului 7 se introduce un nou alineat, alineatul (2)1, cu următorul cuprins:
“(2)1 În
situatia în care, în urma evaluării initiale sau în baza certificatelor de
competentă, se constată că participantii la programul de formare profesională
detin anumite competente, durata pregătirii se va reduce corespunzător, fără a
depăsi însă 50%, potrivit anexei nr. 3.”
5. Alineatul
(1) al articolului 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - (1)
Procedura de evaluare a programului de formare profesională de către
beneficiarii acestuia vizează: continutul programului, modul de desfăsurare a
procesului de formare, prestatia formatorilor si aspectele organizatorice.”
6. Alineatele
(1) si (4) ale articolului 10 vor avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1)
Resursele umane ale programului de formare profesională se referă la persoanele
cu atributii de pregătire teoretică si practică, denumite în continuare formatori.
.........................................................................................
(4) Pe durata
efectuării practicii la agentii economici, supravegherea si îndrumarea
participantilor la programul de formare profesională sunt asigurate atât de
formatori numiti de furnizorul de formare profesională, cât si de personalul de
specialitate numit de fiecare agent economic.”
7. Literele a),
b) si c) ale alineatului (1) al articolului 11 vor avea următorul cuprins:
“a) furnizorul de
formare profesională trebuie să asigure spatii adecvate pentru pregătirea
teoretică si practică, pentru cel putin un ciclu de pregătire în avans fată de
momentul în care se solicită autorizarea;
b) furnizorul de
formare profesională trebuie să îi asigure fiecărui participant la programul de
formare profesională posibilitatea să-si desfăsoare activitatea practică si
totodată să fie supravegheat si îndrumat de către formator si de personalul de
specialitate numit de agentul economic;
c) spatiile pentru
pregătirea teoretică trebuie dotate cu echipamente de prezentare de tipul:
tablă, flipchart, calculatoare, retro/videoproiectoare, aparatură video/TV etc.
si cu materiale demonstrative (planse, casete video, software specializat
etc.), conform programei de pregătire;”
8. După
alineatul (2) al articolului 11 se introduc două noi alineate, alineatele (3)
si (4) cu următorul cuprins:
“(3) În situatia
în care pregătirea practică se desfăsoară la agentii economici, dovada
existentei spatiilor de desfăsurare a pregătirii practice, prevăzute la alin.
(1) lit. d), se face prin contract încheiat între furnizor si agentul economic
respectiv.
(4) Prin contract
furnizorul de formare profesională se asigură că agentul economic are
autorizatiile prevăzute de lege si pune la dispozitie participantilor spatii de
pregătire, dotarea corespunzătoare programei de pregătire si personal
specializat pentru supravegherea si îndrumarea participantilor la programul de
formare profesională.”
9. Alineatul
(1) al articolului 14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14. - (1)
Cererea de autorizare, însotită de dosarul de autorizare, se depune, direct sau
prin postă, cu confirmare de primire, la secretariatul tehnic al comisiei de
autorizare din judetul în care furnizorul de formare profesională are sediul
social. Modelul cererii de autorizare este prevăzut în anexa nr. 5.”
10. Alineatul
(2) al articolului 15 va avea următorul cuprins:
“(2) În cazul în
care se constată nereguli ale documentatiei depuse, secretariatul tehnic
comunică acest fapt furnizorului de formare profesională care a solicitat
autorizarea, în termen de 5 zile de la data înregistrării cererii de
autorizare. Furnizorul de formare profesională are o singură dată posibilitatea
de a remedia aceste nereguli, în termen de 30 de zile de la data notificării.”
11. Alineatele
(1), (2) si (4) ale articolului 16 vor avea următorul cuprins:
“Art. 16. - (1)
Potrivit art. 21 din normele metodologice, pentru evaluarea furnizorilor de
formare profesională în vederea autorizării, comisiile de autorizare folosesc specialisti
ale căror pregătire si experientă au legătură directă cu ocupatia pentru care
se solicită autorizarea.
(2) Desemnarea
specialistilor pentru evaluarea furnizorului se face, prin rotatie, dintre
specialistii ale căror pregătire si experientă au legătură cu ocupatia pentru
care se solicită autorizarea.
..............................................................................................
(4) În cazul în
care comisia de autorizare nu poate selecta specialisti pe plan local, apelează
la specialisti din listele altor comisii.”
12. Alineatul
(1) al articolului 17 va avea următorul cuprins:
“Art. 17. - (1)
Dosarele de autorizare complete sunt analizate de către comisia de autorizare.”
13. Alineatul
(2) al articolului 18 va avea următorul cuprins:
“(2) Fiecare
specialist consemnează independent rezultatele evaluării în Raportul de
evaluare, al cărui model este prezentat în anexa nr. 8, si îl depune la
secretariatul tehnic.”
14. După
alineatul (2) al articolului 18 se introduc două noi alineate, alineatele (3)
si (4), cu următorul cuprins:
“(3) Dacă
specialistul constată că anumite criterii nu sunt îndeplinite, notifică acest
fapt furnizorului de formare profesională evaluat si atasează o copie a
notificării la raportul de evaluare.
(4) În termen de
30 de zile de la data notificării, pentru continuarea procedurii de autorizare,
furnizorul de formare profesională trebuie să prezinte comisiei de autorizare
dovezi privind îndeplinirea criteriilor de autorizare.”
15. Alineatul
(1) al articolului 19 va avea următorul cuprins:
“Art. 19. - (1)
Comisia de autorizare, întrunită la cererea presedintelui acesteia, conform
art. 18 si 19 din normele metodologice, solutionează cererea de autorizare în
termen de maximum 45 de zile de la data înregistrării acesteia sau, după caz,
de la data remedierii neregulilor constatate potrivit art. 15 alin. (2), art.
17 alin. (2), respectiv art. 18 alin. (3) din prezenta metodologie.”
16. Articolul
20 va avea următorul cuprins:
“Art. 20. -
Secretariatul tehnic transmite furnizorului de formare profesională decizia
comisiei de autorizare privind acordarea sau neacordarea autorizatiei, inclusiv
motivarea acestei decizii, în termen de 5 zile de la data luării acesteia.”
17. La
articolul 22 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2) Autorizatia
este valabilă 4 ani de la data deciziei de autorizare.”
18. Articolul
38 va avea următorul cuprins:
“Art. 38. -
Furnizorii de formare profesională care organizează programe de formare
profesională a căror formă de pregătire este învătământul la distantă, prin
corespondentă, e-learning etc. nu se supun reglementărilor de autorizare
cuprinse în prezenta metodologie.”
19. Anexele nr.
1-11 se înlocuiesc cu anexele 1-11*) care fac parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul
educatiei si cercetării, Mircea
Miclea |
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei, Gheorghe
Barbu |
|
|
|
|
|
|
|
|