MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 418 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
18 mai 2005
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
176.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
privind aprobarea Reglementării tehnice “Normativ pentru proiectarea,
executarea, verificarea si exploatarea instalatiilor electrice în zone cu
pericol de explozie”, indicativ NP 099-04
ACTE ALE
COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMÂNIA
3. - Decizie privind
adoptarea Statutului si a Codului de deontologie medicală ale Colegiului
Medicilor din România
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
privind aprobarea Reglementării tehnice “Normativ
pentru proiectarea, executarea, verificarea si exploatarea instalatiilor
electrice în zone cu pericol de explozie”, indicativ NP 099-04
În conformitate cu
art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea în constructii, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 2
pct. 45 si al art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere
Procesul-verbal de avizare nr. 20 din 24 aprilie 2003 al Comitetului tehnic de
specialitate - CTS 11 si Avizul nr. 1 din 20 ianuarie 2004 al Inspectoratului
General al Corpului Pompierilor Militari din Ministerul Administratiei si
Internelor,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
reglementarea tehnică “Normativ pentru proiectarea, executarea, verificarea si
exploatarea instalatiilor electrice în zone cu pericol de explozie”, indicativ
NP 099-04, elaborată de Universitatea Tehnică de Constructii Bucuresti - UTCB,
prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si intră
în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării.
Art. 3. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin, orice dispozitii contrare îsi
încetează aplicabilitatea.
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Bucuresti, 15 februarie 2005.
Nr. 176.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 418 bis în afara abonamentului, care se
poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
COLEGIUL MEDICILOR DIN ROMÂNIA
privind adoptarea Statutului si a Codului de
deontologie medicală ale Colegiului Medicilor din România
În temeiul art.
50, 52, 53 si 87 din Legea nr.
306/2004 privind exercitarea profesiei de medic, precum si organizarea si
functionarea Colegiului Medicilor din România,
Adunarea
generală natională a Colegiului Medicilor din România, întrunită în sedinta din data de 25 martie
2005,
HOTĂRĂSTE:
Art. 1. - Se
adoptă Statutul Colegiului Medicilor din România, prevăzut în anexa nr. 1 care
face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 2. - Se
adoptă Codul de deontologie medicală al Colegiului Medicilor din România,
prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 3. - Statutul
Colegiului Medicilor din România si Codul de deontologie medicală al Colegiului
Medicilor din România se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Colegiului Medicilor din România,
Liviu
Cocora
Bucuresti, 25 martie 2005.
Nr. 3.
ANEXA Nr. 1
STATUTUL
Colegiului
Medicilor din România
CAPITOLUL I
Principii
generale
Art. 1. - (1)
Colegiul Medicilor din România se organizează si functionează, în baza legii si
a prezentului statut, ca organizatie profesională natională a medicilor, fiind
o institutie de interes public, neguvernamentală, apolitică si fără scop
patrimonial.
(2) Colegiul
Medicilor din România are personalitate juridică si este autonom în raport cu
orice autoritate publică, exercitându-si atributiile fără posibilitatea vreunei
imixtiuni.
Art. 2. - Colegiul
Medicilor din România are ca principal obiect de activitate controlul si
supravegherea exercitării profesiei de medic, aplicarea legilor si a
regulamentelor care organizează si reglementează exercitiul profesiei,
reprezentarea intereselor profesiei de medic si păstrarea prestigiului acestei
profesiuni în cadrul vietii sociale.
Art. 3. - Ca
autoritate publică si profesională, Colegiul Medicilor din România realizează
atributiile prevăzute de lege si de prezentul statut în 6 domenii principale de
activitate:
a)
profesional-stiintific si învătământ;
b) etic si
deontologic;
c) jurisdictie
profesională si litigii;
d)
avizări-acreditări;
e)
economico-social;
f) administrativ
si organizatoric.
Art. 4. - (1) La
nivelul judetelor, respectiv al municipiului Bucuresti, se organizează si
functionează câte un colegiu teritorial al medicilor din unitatea
administrativ-teritorială respectivă.
(2) Medicii
înscrisi si luati în evidenta colegiilor teritoriale sunt membri ai Colegiului
Medicilor din România.
(3) Nici un
colegiu teritorial nu poate functiona în afara Colegiului Medicilor din
România.
Art. 5. - Între
Colegiul Medicilor din România si colegiile teritoriale există raporturi de
autonomie functională, organizatorică si financiară.
Art. 6. - (1) Ca
organizatie profesională, Colegiul Medicilor din România apără demnitatea si
promovează drepturile si interesele membrilor săi în toate sferele de
activitate, apără onoarea, libertatea si independenta profesională a medicului
în exercitarea profesiei, asigură respectarea de către medici a obligatiilor ce
le revin fată de pacient si de sănătatea publică.
(2) În vederea
realizării obiectivelor prevăzute la alin. (1), Colegiul Medicilor din România
colaborează, în conditiile legii, cu toate institutiile competente.
Art. 7. - (1)
Colegiul Medicilor din România, prin organismele sale, este reprezentant al
corpului profesional din România în relatiile cu autoritătile si institutiile
guvernamentale si neguvernamentale, interne si internationale.
(2) Pentru
îndeplinirea obiectivelor si atributiilor conferite de lege si de prezentul
statut, organele reprezentative ale Colegiului Medicilor din România pot intra
în relatii cu diferite organisme similare din alte state.
Art. 8. - Alegerea
organelor reprezentative si de conducere ale Colegiului Medicilor din România
se va face, de jos în sus, cu respectarea principiilor democratice si a egalitătii
tuturor membrilor.
Art. 9. - (1)
Sediul Colegiului Medicilor din România este în municipiul Bucuresti.
(2) Emblema cu
sigla Colegiului Medicilor din România este prevăzută în anexa la prezentul
statut.
CAPITOLUL II
Atributiile
Colegiului Medicilor din România
Art. 10. -
Colegiul Medicilor din România are si exercită atributiile prevăzute de
legislatia în vigoare.
Art. 11. -
Colegiul Medicilor din România avizează înfiintarea cabinetelor medicale
private, indiferent de forma lor juridică, si participă, prin reprezentanti
anume desemnati, la concursurile organizate pentru ocuparea posturilor din
unitătile sanitare.
Art. 12. - (1) În
exercitarea atributiilor prevăzute de lege, Colegiul Medicilor din România,
prin structurile nationale sau teritoriale, are dreptul de a formula actiune în
justitie în nume propriu ori în numele oricăruia dintre membrii săi.
(2) Decizia
privind deschiderea actiunii apartine Biroului executiv al Consiliului national
al Colegiului Medicilor din România, respectiv biroului executiv al consiliului
colegiului teritorial.
CAPITOLUL III
Membrii
Colegiului Medicilor din România.
Art. 13. - (1)
Calitatea de membru al Colegiului Medicilor din România se dobândeste si se
păstrează în conditiile legii.
(2) Membrii Colegiului Medicilor din România sunt înscrisi în Registrul medicilor din România, registru ce se publică pe site-ul oficial al colegiului.
Art. 14. - (1) La
cerere, membrii Colegiului Medicilor din România, care din motive obiective vor
să întrerupă pe o durată de până la 5 ani exercitarea profesiei de medic, pot
solicita suspendarea calitătii de membru pe acea durată. Cererea se va depune
anterior perioadei solicitate.
(2) Întreruperea
sau suspendarea activitătii pe o durată mai mare de 5 ani atrage de drept
pierderea calitătii de membru al Colegiului Medicilor din România si, pe cale
de consecintă, pierderea dreptului de liberă practică.
(3) Pe durata
suspendării la cerere a calitătii de membru al Colegiului Medicilor din România
se suspendă obligatiile si drepturile ce decurg din prezentul statut.
(4) Reînscrierea
în cadrul Colegiului Medicilor din România si reluarea activitătii profesionale
după o întrerupere a exercitării profesiei mai mare de 5 ani se pot face numai
în conditiile legii.
Art. 15. - Medicii
cetăteni străini cărora li s-a aprobat, în conditiile legii, exercitarea
profesiunii de medic pe teritoriul României au obligatia de a se înregistra la
Colegiul Medicilor din România si de a respecta prezentul statut, Codul de
deontologie medicală, regulamentele profesiei si deciziile organelor de
conducere ale corpului profesional al medicilor.
Art. 16. - Membrii
Colegiului Medicilor din România au drepturile si obligatiile prevăzute de
lege.
Art. 17. - (1) În
vederea cresterii gradului de pregătire profesională si a asigurării unui nivel
ridicat al cunostintelor medicale, medicii sunt obligati să efectueze cursuri
si alte forme de educatie medicală continuă si informare în domeniul stiintelor
medicale pentru cumularea numărului de credite stabilit în acest sens de către
Colegiul Medicilor din România. Sunt creditate cursurile, programele, precum si
celelalte forme de educatie medicală continuă avizate de către Colegiul
Medicilor din România.
(2) Medicilor care
nu realizează pe parcursul a 5 ani numărul minim de credite de educatie
medicală continuă, stabilit de Consiliul national al Colegiului Medicilor din
România, li se suspendă dreptul de liberă practică până la realizarea numărului
de credite respectiv.
(3) Perioada la
care medicii cu drept de liberă practică sunt obligati să facă dovada
efectuării numărului de credite se stabileste de Consiliul national al
Colegiului Medicilor din România.
Art. 18. - Încălcarea
obligatiilor de mai sus constituie abatere de la disciplina si deontologia
profesională si de la cea a corpului profesional.
CAPITOLUL IV
Organizarea
si functionarea
SECTIUNEA 1
Dispozitii
generale
Art. 19. - (1)
Corpul profesional al medicilor este organizat, la nivel national, în cadrul
Colegiului Medicilor din România, iar la nivel teritorial - judete, respectiv
municipiul Bucuresti, prin colegii teritoriale.
(2) Colegiile
teritoriale au personalitate juridică, patrimoniu si buget propriu de la data
constituirii si înregistrării la administratia financiară.
(3) În termen de
30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului statut, Consiliul
national al Colegiului Medicilor din România va emite decizii de validare a
constituirii colegiilor teritoriale, înfiintate si organizate potrivit legii
anterioare.
Art. 20. - (1)
Denumirea colegiului teritorial este “Colegiul Medicilor din .....” (se
completează cu denumirea unitătii administrativ-teritoriale în care
functionează colegiul respectiv).
(2) Sediul
colegiului teritorial este în orasul resedintă de judet, respectiv în
municipiul Bucuresti pentru Colegiul Medicilor din Municipiul Bucuresti.
Art. 21. - (1) Raporturile dintre organele de conducere nationale si cele teritoriale se stabilesc conform dispozitiilor Legii nr. 306/2004 privind exercitarea profesiei de medic, precum si organizarea si functionarea Colegiului Medicilor din România si prezentului statut.
(2) Ele vor avea
la bază, în ceea ce priveste organizarea si functionarea, autonomia organismelor
locale, respectarea principiului democratic în luarea deciziilor si a
competentelor speciale stabilite de lege si de prezentul statut.
SECTIUNEA a
2-a
Organele de conducere de la nivel national
Art. 22. - La
nivel national, organele de conducere ale Colegiului Medicilor din România
sunt:
a) adunarea
generală natională;
b) consiliul
national;
c) biroul
executiv;
d) presedintele.
Art. 23. - (1)
Adunarea generală natională a Colegiului Medicilor din România, denumită în
continuare Adunarea generală natională, este alcătuită din membrii
Consiliului national al Colegiului Medicilor din România si din reprezentanti
ai fiecărui colegiu teritorial, alesi potrivit Regulamentului electoral aprobat
de Consiliul national al Colegiului Medicilor din România.
(2) Norma de
reprezentare a colegiilor teritoriale în Adunarea generală natională este de
1/200 de membri.
(3) Reprezentantii
în Adunarea generală natională sunt alesi pe o durată de 4 ani.
(4) Proportional
cu numărul de medici înscrisi în evidenta colegiului teritorial se aleg 3-11
membri supleanti.
Art. 24. -
Adunarea generală natională are următoarele atributii:
a) adoptă
prezentul statut si Codul de dentologie medicală;
b) aprobă
modificarea acestora;
c) aprobă bugetul
de venituri si cheltuieli si executia bugetară pentru exercitiul expirat;
d) alege dintre
membrii săi comisia de cenzori;
e) adoptă
declaratii care să reflecte pozitia Colegiului Medicilor din România cu privire
la aspecte de interes general în ceea ce priveste profesia de medic ori
statutul medicului în societate.
Art. 25. - (1)
Adunarea generală natională adoptă hotărâri în prezenta a cel putin două treimi
din numărul membrilor săi, cu majoritate simplă de voturi.
(2) Dacă la prima
convocare nu se realizează conditia de cvorum, după două săptămâni se va
organiza o altă sedintă, cu aceeasi ordine de zi, care va putea adopta
hotărâri, indiferent de numărul membrilor prezenti, cu exceptia situatiilor
prevăzute la art. 24 lit. a) si b), pentru care este necesară conditia de
cvorum prevăzută de lege.
(3) Adunarea
generală natională se întruneste în sedintă ordinară în primul trimestru al
anului în curs.
Art. 26. -
Adunarea generală natională este condusă de presedintele Colegiului Medicilor
din România.
Art. 27. -
Adunarea generală natională este convocată de către:
a) presedintele
Colegiului Medicilor din România;
b) 3 dintre
membrii Biroului executiv al Colegiului Medicilor din România;
c) o treime din
membrii Consiliului national al Colegiului Medicilor din România.
Art. 28. - (1)
Consiliul national al Colegiului Medicilor din România, denumit în continuare Consiliul
national, este alcătuit din câte un reprezentant al fiecărui judet, din 3
reprezentanti ai municipiului Bucuresti si din câte un reprezentant al
medicilor din fiecare minister si institutie centrală cu retea sanitară
proprie. În afară de acestia, Consiliul national poate fi asistat, cu rol
consultativ, de câte un reprezentant al Academiei de Stiinte Medicale, al
Ministerului Sănătătii, al Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si
Familiei si al Ministerului Justitiei.
(2) Reprezentantii
în Consiliul national sunt alesi pe o perioadă de 4 ani de către membrii consiliilor
colegiilor teritoriale si reprezentantii acestora în Adunarea generală
natională, întruniti într-o sedintă comună.
(3) Cheltuielile
cu deplasarea si diurna reprezentantilor în Consiliul national vor fi suportate
de către colegiile teritoriale ai căror reprezentanti sunt.
Art. 29. - (1)
Consiliul national lucrează în prezenta a cel putin două treimi din numărul
membrilor cu drept de vot si ia decizii cu majoritate simplă de voturi.
(2) Deciziile
Consiliului national sunt obligatorii pentru colegiile locale si pentru toti
medicii care practică profesia de medic în România.
Art. 30. -
Reprezentantii în Consiliul national, care nu fac parte din organele
teritoriale de conducere, vor participa cu rol consultativ la sedintele acestor
organisme de la nivel judetean, respectiv din municipiul Bucuresti, fiind
anuntati din timp cu privire la ordinea de zi, data, ora si locul unde se vor
desfăsura respectivele sedinte.
Art. 31. - (1)
Consiliul national se întâlneste în sedinte ordinare o dată pe lună sau în sedinte
extraordinare ori de câte ori este nevoie.
(2) Sedintele
ordinare sunt convocate de către presedintele Biroului executiv.
Art. 32. -
Convocarea membrilor Consiliului national se va face, după caz, prin:
a) scrisoare
recomandată cu confirmare de primire;
b) fax la sediul
colegiului teritorial al cărui membru este respectivul reprezentant sau la
unitatea ori institutia la care reprezentantul îsi desfăsoară activitatea.
Art. 33. - (1)
Convocarea în una dintre modalitătile de mai sus se va face cu cel putin 7 zile
înaintea datei întrunirii Consiliului national.
(2) Materialele ce
vor urma a fi supuse dezbaterilor pot fi trimise si prin intermediul postei
electronice sau publicate pe site-ul Colegiului Medicilor din România.
Art. 34. -
Consiliul national realizează atributiile prevăzute de lege, de prezentul
statut si de hotărârile Adunării generale nationale.
Art. 35. -
Consiliul national stabileste strategia si planul anual de control si
supraveghere a modului de exercitare a profesiei de medic, precum si a
conditiilor în care se desfăsoară aceasta.
Art. 36. -
Consiliul national aprobă exercitarea ocazională, cu caracter didactic, de
instruire, informare si schimb de experientă, a profesiei de medic de către
medicii care nu au calitatea de membru al Colegiului Medicilor din România.
Art. 37. - (1) În
cadrul Consiliului national, pentru realizarea atributiilor functionează
următoarele comisii de lucru:
a) Comisia de
studii si strategii de dezvoltare;
b) Comisia
profesional-stiintifică si de învătământ;
c) Comisia
economico-socială si de asigurări de sănătate;
d) Comisia
imagine, relatii interne si externe;
e) Comisia
acreditări si avizări;
f) Comisia etică
si deontologie profesională;
g) Comisia
jurisdictie profesională;
h) Comisia
administrativă si financiar-contabilă.
(2) La nivel local
se poate adopta o organizare asemănătoare.
Art. 38. - (1) În
functie de necesitătile concrete, Consiliul national poate aproba înfiintarea
unor comisii de specialitate ori consultative.
(2) Aceste comisii
pot avea activitate permanentă sau temporară.
Art. 39. -
Materialele supuse spre aprobare Consiliului national vor fi avizate si
fundamentate de către comisia competentă.
Art. 40. - (1)
Corespunzător acestor comisii de lucru ale Consiliului national, în cadrul
Colegiului Medicilor din România se pot înfiinta departamente ca structuri
tehnice si administrative. Un departament poate functiona pentru una sau mai
multe comisii.
(2) Departamentele
vor fi conduse de către unul dintre membrii Biroului executiv si, în functie de
numărul de posturi si schema de personal aprobată de către Consiliul national,
vor fi asigurate cu personal tehnic de specialitate sau administrativ.
(3) Consiliul
national va aproba regulamentele de organizare si functionare a departamentelor
si comisiilor, la propunerea acestora.
Art. 41. - Biroul
executiv al Consiliului national al Colegiului Medicilor din România, denumit
în continuare Biroul executiv, este format dintr-un presedinte, 3
vicepresedinti si un secretar general, alesi în mod individual de către
Consiliul national dintre membrii săi.
Art. 42. - (1)
Biroul executiv lucrează legal în prezenta a 3 dintre membrii săi si ia decizii
valabile cu votul a cel putin 3 membri.
(2) Biroul
executiv se întruneste o dată pe săptămână sau ori de câte ori este cazul, la
cererea presedintelui ori a cel putin 2 dintre membrii săi.
Art. 43. - (1)
Membrii Biroului executiv îsi pot exprima votul asupra unei decizii prin
corespondentă, inclusiv în format video sau electronic.
(2) Votul exprimat
în conditiile alin. (1) se va consemna în procesul-verbal al sedintei, iar
membrul Biroului executiv va certifica sub semnătură, la următoarea sedintă,
modalitatea de exprimare a votului si natura acestuia, respectiv pozitiv sau
negativ.
Art. 44. -
Atributiile Biroului executiv:
a) asigură
activitatea permanentă a Colegiului Medicilor din România;
b) aprobă
angajarea de personal si asigură executia bugetului Colegiului Medicilor din
România;
c) întocmeste
raportul anual de activitate si gestiune, pe care îl supune spre aprobare
Consiliului national;
d) acceptă
donatiile, legatele si sponsorizările făcute Colegiului Medicilor din România;
e) execută
hotărârile Adunării generale nationale si ale Consiliului national;
f) elaborează si
supune spre avizare Consiliului national proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli pe baza bugetelor locale;
g) îndeplineste
orice alte sarcini stabilite de către Consiliul national;
h) informează
Consiliul national cu privire la deciziile emise între sedintele consiliului.
Art. 45. - Biroul
executiv coordonează activitatea comisiilor de lucru ale Consiliului national.
Art. 46. - În
exercitarea mandatului, membrii Biroului executiv, precum si membrii birourilor
consiliilor colegiilor teritoriale vor primi o indemnizatie lunară, al cărei
cuantum va fi aprobat, după caz, de Consiliul national, respectiv de consiliile
colegiilor teritoriale.
Art. 47. -
Presedintele Biroului executiv al Consiliului national este presedintele
Colegiului Medicilor din România.
Art. 48. -
Atributiile presedintelui Colegiului Medicilor din România:
a) reprezintă
Colegiul Medicilor din România în relatiile cu persoanele fizice si juridice
din tară si din străinătate;
b) încheie
contracte si conventii în numele Colegiului Medicilor din România cu aprobarea
Biroului executiv;
c) convoacă si
conduce sedintele Adunării generale nationale si ale Consiliului national;
d) duce la
îndeplinire deciziile Biroului executiv, hotărârile Consiliului national date
în sarcina sa si rezolvă problemele si lucrările curente;
e) angajează
personalul de specialitate si administrativ, cu aprobarea Biroului executiv;
f) îndeplineste
orice altă sarcină stabilită de către Consiliul national ori de către Biroul
executiv.
Art. 49. - (1)
Presedintele Biroului executiv păstrează si foloseste stampila Colegiului
Medicilor din România si are drept de semnătură în bancă.
(2) În lipsa sa,
presedintele Biroului executiv poate mandata pe oricare dintre membrii Biroului
executiv pentru a realiza competentele care îi revin sau numai o parte din
acestea.
SECTIUNEA a 3-a
Atributiile
comisiilor de lucru ale Consiliului national
Art. 50. -
Comisiile de lucru ale Consiliului national sunt competente în probleme
integrative si de strategie si îndeplinesc atributiile stabilite de prezentul
statut sau stabilite prin hotărâre a Consiliului national.
Art. 51. - Comisia
de studii si strategii de dezvoltare exercită următoarele atributii principale:
a) analizează
situatia personalului si a serviciilor medicale, în functie de nevoile
României;
b) propune
obiective strategice, programe si proiecte de dezvoltare si restructurare a
activitătii Colegiului Medicilor din România;
c) planifică
realizarea programelor;
d) monitorizează
si realizează proiecte;
e) elaborează
informări si sinteze pentru Biroul executiv si Consiliul national.
Art. 52. - Comisia
de studii si strategii de dezvoltare realizează sinteze în legătură cu
aplicarea sistemului normativ în materie profesională si propune Consiliului
national si Biroului executiv adoptarea măsurilor strategice efective pentru
modificarea si adoptarea actelor normative în beneficiul societătii românesti
si al corpului medical din România.
Art. 53. - Comisia
profesional-stiintifică si de învătământ urmăreste si controlează în
activitatea sa realizarea obiectivelor profesionale ale medicilor din România,
prin programe de educatie continuă, specializare, ridicare si mentinere a
standardelor de calitate ale actului profesional, acces egal si echitabil la
gradele si titlurile specifice profesiei.
Art. 54. - Comisia
profesional-stiintifică si de învătământ îsi desfăsoară activitatea pe
următoarele directii:
a) educatie
profesională continuă;
b) examene si
concursuri;
c) învătământ
profesional si alte forme de pregătire profesională;
d) stiinte
profesionale;
e) practică
independentă a profesiei de medic.
Art. 55. - Comisia
profesional-stiintifică si de învătământ analizează si propune îmbunătătirea
legislatiei în domeniul sanitar si ia măsurile necesare asigurării unui cadru
legal, coerent si adecvat practicii profesionale. Ea are drept obiectiv
introducerea unor mecanisme de evaluare si asigurare a calitătii îngrijirilor
medicale, cum ar fi: acreditare, standardizare, certificate de calitate,
ghiduri de practică profesională etc.
Art. 56. - Comisia
profesional-stiintifică si de învătământ organizează si coordonează
functionarea specialitătilor profesionale la standarde corespunzătoare,
studiază raporturile de competentă între diferitele specialităti profesionale
si asigură suportul informational necesar pregătirii profesionale.
Art. 57. - În
realizarea competentelor sale, Comisia profesional-stiintifică si de învătământ
îndeplineste si următoarele activităti:
a) promovează
ridicarea continuă a nivelului profesional, facilitând participarea medicilor
la programe de perfectionare profesională din tară sau din străinătate;
b) sprijină
procurarea de material documentar de specialitate, precum si organizarea de
manifestări profesionale si stiintifice;
c) elaborează
programe si standarde de acreditare periodică a competentei profesionale;
d) organizează o
subcomisie pentru probleme de rezidentiat si alte forme de învătământ
profesional;
e) propune organelor competente cifra de scolarizare în învătământul medical.
Art. 58. - Comisia
economico-socială si de asigurări de sănătate sustine interesele economice si
sociale ale corpului profesional din România, adaptându-le în permanentă
conditiilor existente în plan national si international.
Art. 59. - Comisia
economico-socială si de asigurări de sănătate reprezintă medicii care lucrează
în sistemul de asigurări de sănătate, urmărind apărarea drepturilor,
intereselor si a demnitătii profesiunii de medic, precum si eliminarea oricărui
fel de ingerinte în exercitarea actului profesional. Totodată, Comisia
economico-socială si de asigurări de sănătate supraveghează desfăsurarea
raporturilor dintre medicii care lucrează în sistemul de asigurări de sănătate,
luând toate măsurile care se impun pentru asigurarea libertătii profesiei si a
apărării statutului medicului în societate, inclusiv cu privire la raportul
dintre importanta socială a activitătii profesionale si veniturile medicului.
Art. 60. - (1)
Presedintele Comisiei economico-sociale si de asigurări de sănătate reprezintă
Colegiul Medicilor din România si medicii din sistemul de asigurări de sănătate
în fata organismelor specializate ale Casei Nationale de Asigurări de Sănătate
la nivel central si ale altor case ori societăti de asigurări.
(2) La nivel
local, reprezentarea se va realiza pe baza principiilor autonomiei
organizatorice, functionale si financiare.
Art. 61. -
Presedintele Colegiului Medicilor din România împreună cu presedintele Comisiei
economicosociale si de asigurări de sănătate reprezintă Colegiul Medicilor din
România la nivel central pentru îndeplinirea atributiilor legale în domeniul contractării
de servicii medicale.
Art. 62. -
Comisiile economico-sociale si de asigurări de sănătate de la nivel judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, supraveghează modul de aplicare a
negocierilor realizate de către Colegiul Medicilor din România la nivel
central, în sensul că:
a) îi asistă pe
membrii lor la încheierea contractelor individuale privind furnizarea de
servicii profesionale;
b) reprezintă si
apără interesele membrilor lor în fata partenerilor contractuali;
c) oferă
consultatii de specialitate cu privire la încheierea, executarea si încetarea
contractelor privind furnizarea de servicii profesionale în cadrul sistemului
de asigurări de sănătate;
d) intervin prompt
si actionează prin toate mijloacele legale atunci când sunt încălcate drepturile
membrilor lor, ce decurg din încheierea si executarea contractelor privind
furnizarea de servicii medicale.
Art. 63. - Prin
intermediul comisiei economico-sociale si de asigurări de sănătate de la nivel
judetean sau al municipiului Bucuresti, Colegiul Medicilor din România
organizează si încurajează activitătile cultural-artistice si sportive ale
membrilor săi si familiilor acestora, gospodăreste si dezvoltă baza proprie de
recreere si sport.
Contribuie la
protejarea membrilor si a familiilor acestora prin acordarea, în limita
posibilitătilor, de ajutoare materiale.
Art. 64. - Comisia
de etică si deontologie profesională are următoarele atributii:
a) urmăreste si
controlează respectarea de către medici a Codului de deontologie medicală;
b) analizează evolutia
normelor deontologice în practica europeană si internatională;
c) face propuneri
de modificare a Codului de deontologie medicală.
Art. 65. - Comisia
de jurisdictie profesională are următoarele atributii:
a) anchetează
reclamatiile si sesizările legate de nerespectarea deontologiei profesionale;
b) întocmeste
dosarul de anchetă disciplinară;
c) sustine
actiunea disciplinară în fata comisiei de disciplină.
Art. 66. - Comisia
de jurisdictie profesională de la nivelul colegiilor teritoriale are în plus
fată de atributiile prevăzute la art. 65 si competenta de a sustine recursul în
fata Comisiei superioare de disciplină din cadrul Colegiului Medicilor din
România, atunci când recursul este promovat de biroul consiliului teritorial.
Art. 67. -
Judecarea cazurilor ce constituie abatere disciplinară se face în temeiul
cadrului legal, al prezentului statut, al Codului de deontologie medicală, al
regulamentelor de ordine internă ale unitătilor medicale si al fisei postului,
asigurându-se o înaltă moralitate profesională în rândurile corpului
profesional.
Art. 68. - (1) În
cazul unor actiuni care lezează onoarea profesională a membrilor Colegiului
Medicilor din România si/sau a corpului profesional în ansamblu, indiferent de
mijloacele de realizare, Comisia de jurisdictie profesională va uza de dreptul
la replică, cerând ferm autorilor unor astfel de actiuni să le retracteze sau
să le rectifice.
(2) La nivel
judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, astfel de atributii se
realizează pe baza principiului autonomiei organizatorice si functionale.
Art. 69. - Comisia
de jurisdictie profesională de la nivel judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti, sesizează încercarea de practică ilegală a profesiei de medic pe
teritoriul României. Dreptul de a sustine actiunea în justitie revine
presedintelui consiliului colegiului judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti.
Art. 70. - Comisia
de imagine, relatii interne si externe are ca obiectiv realizarea legăturilor
dintre Colegiul Medicilor din România si structurile guvernamentale,
nonguvernamentale, judetene, nationale sau internationale. Relatia cu publicul
si mass-media se asigură prin intermediul unui purtător de cuvânt sau al
presedintelui acestei comisii.
Art. 71. - Comisia
de acreditări si avizări are ca obiectiv impunerea unor standarde si criterii
de asigurare a calitătii actului profesional pe teritoriul României. În acest
sens comisia îndeplineste următoarele atributii principale:
a) asigură
împreună cu structurile de specialitate din Ministerul Educatiei si Cercetării
si ale Ministerului Sănătătii verificarea, validarea si echivalarea calificării
membrilor săi;
b) participă la elaborarea unor criterii transparente de evaluare, validare si echivalare a diplomelor, specialitătilor, competentelor si gradelor profesionale;
c) participă în
comisiile centrale de acreditări;
d) propune si
avizează metodologia de acreditare a medicilor si a unitătilor medico-sanitare.
Art. 72. - Comisia
administrativă si financiar-contabilă are următoarele atributii:
a) asigură asistenta
juridică curentă în domeniul financiar-contabil a Colegiului Medicilor din
România;
b) gestionează
patrimoniul si tine evidenta financiar-contabilă;
c) centralizează
cotizatiile si celelalte venituri;
d) asigură
activitatea de birotică;
e) propune Consiliului
national nivelul cotizatiei si al părtii din aceasta care trebuie virată de
structurile judetene către organele centrale;
f) fundamentează
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli;
g) fundamentează
si propune Biroului executiv necesarul de personal de executie;
h) controlează
gestiunea colegiilor judetene;
i) pregăteste si
asigură desfăsurarea sedintelor Adunării generale nationale, Consiliului
national si Biroului executiv.
Art. 73. -
Colegiul Medicilor din România, prin colegiile teritoriale, îndeplineste
următoarele atributii:
a) participă, în
conditiile legii, la acreditarea furnizorilor de servicii medicale;
b) tine evidenta
medicilor cu drept de liberă practică, din raza judetului respectiv sau a
municipiului Bucuresti;
c) supraveghează modul
de exercitare a profesiei de către medici;
d) analizează
cazurile de exercitare ilegală a profesiei de medic si înaintează la rândul ei
dosarul organelor competente.
SECTIUNEA a
4-a
Personalul
Art. 74. - În
limita numărului de posturi aprobat de către Consiliul national si a schemei de
organizare si functionare, Biroul executiv, în functie de necesitătile concrete
si în baza notei de fundamentare a Comisiei administrative si
financiar-contabile, poate angaja, în conditiile legii, personal de specialitate,
tehnic si administrativ.
Art. 75. - Pentru
lucrări de specialitate care nu presupun o activitate continuă sau pentru
consultatii de specialitate în anumite domenii, Biroul executiv poate contracta
servicii plătite pe lucrare, temă sau proiect, cu specialisti în domeniu.
Art. 76. -
Activitatea administrativă a Colegiului Medicilor din România este condusă de
un director general executiv.
CAPITOLUL V
Art. 77. -
Organele de conducere la nivelul colegiului judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti, sunt:
a) adunarea
generală;
b) consiliul;
c) biroul
consiliului;
d) presedintele.
Art. 78. - (1)
Adunarea generală este formată din toti medicii cu drept de liberă practică
înscrisi în colegiul teritorial si care îsi desfăsoară activitatea de bază în
raza colegiului teritorial respectiv.
(2) Adunarea
generală alege reprezentantii în consiliul colegiului teritorial,
reprezentantii în Adunarea generală natională si membrii comisiei de
disciplină.
Art. 79. - (1) Adunarea
generală se întruneste în primul trimestru al anului în sedintă ordinară si, în
mod exceptional, în sedinte extraordinare.
(2) Adunarea
generală se întruneste anual si adoptă hotărâri cu majoritate simplă, în
prezenta a două treimi din numărul membrilor săi. Dacă la prima convocare nu
s-a realizat majoritatea de două treimi, după 10 zile se organizează o nouă
sedintă cu aceeasi ordine de zi, care va adopta hotărâri cu majoritate simplă,
indiferent de numărul membrilor prezenti.
Art. 80. -
Sedintele pot fi convocate de:
a) consiliu;
b) presedintele
colegiului teritorial;
c) biroul
consiliului colegiului teritorial;
d) o treime din
numărul membrilor săi.
Art. 81. -
Adunarea generală are următoarele atributii:
a) alege membrii
consiliului;
b) alege reprezentantii
în Adunarea generală natională;
c) alege dintre
membrii săi comisia de cenzori formată din 3 membri;
d) aprobă bugetul
de venituri si cheltuieli;
e) aprobă executia
bugetară;
f) descarcă de
gestiune consiliul;
g) analizează
raportul de activitate al consiliului.
Art. 82. - (1)
Consiliul colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, are un
număr de membri proportional cu numărul medicilor înscrisi în evidenta
colegiului, la data organizării alegerilor, alesi de către adunarea generală conform
proportiilor stabilite în art. 46 din Legea nr. 306/2004.
(2) Consiliul
colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, se întâlneste în
sedinte ordinare o dată la două luni sau în sedinte extraordinare la
convocarea:
a) presedintelui
colegiului respectiv;
b) a cel putin 3
membri ai biroului consiliului;
c) unei treimi din
numărul membrilor consiliului.
(3) Consiliul
lucrează în prezenta a minimum două treimi din numărul membrilor săi si ia
decizii cu majoritate simplă de voturi.
Art. 83. -
Principalele atributii ale consiliilor colegiilor teritoriale sunt următoarele:
a) conduc
activitatea colegiului între sedintele adunării generale;
b) aleg individual
si pe functii membrii biroului consiliului;
c) elaborează
regulamentul de organizare si functionare;
d) aprobă
indemnizatiile lunare ale membrilor biroului consiliului;
e) duc la
îndeplinire hotărârile adunării generale;
f) aplică si
urmăresc ducerea la îndeplinire a hotărârilor organelor nationale ale
Colegiului Medicilor din România;
g) aleg dintre
membrii lor comisiile de lucru;
h) apără si
reprezintă interesele profesionale ale membrilor lor inclusiv în fata
instantelor judecătoresti si a altor autorităti publice.
Art. 84. - Biroul
consiliului este format din: presedinte, 3 vicepresedinti si un secretar, alesi
în mod individual de către consiliu dintre membrii săi, în termen de maximum 5
zile de la data alegerii consiliului.
Art. 85. - (1)
Biroul consiliului se întruneste săptămânal sau ori de câte ori este nevoie, la
solicitarea presedintelui sau a cel putin 2 dintre membrii săi.
(2) Biroul
consiliului lucrează în prezenta a cel putin 3 dintre membrii săi si ia decizii
cu votul a cel putin 3 membri.
Art. 86. - Biroul
consiliului are următoarele atributii:
a) asigură
activitatea colegiului între sedintele consiliului;
b) aprobă
angajarea de personal si asigură executia bugetului;
c) execută
hotărârile adunării generale si ale consiliului;
d) elaborează si
supune spre avizare consiliului proiectul bugetului de venituri si cheltuieli;
e) execută
deciziile organelor nationale de conducere si răspunde de ducerea lor la
îndeplinire;
f) informează consiliul cu privire la deciziile emise si activitatea desfăsurată între sedintele consiliului.
CAPITOLUL VI
Art. 87. - Veniturile
Colegiului Medicilor din România se constituie din:
a) taxa de
înscriere;
b) cotizatiile
lunare ale membrilor;
c) contravaloarea
serviciilor prestate membrilor sau persoanelor fizice si juridice;
d) donatii si
sponsorizări de la persoane fizice si juridice;
e) legate;
f) drepturi
editoriale;
g) încasări din
vânzarea publicatiilor proprii;
h) fonduri
rezultate din manifestările culturale si stiintifice;
i) organizarea de
cursuri de educatie profesională continuă;
j) alte surse.
Art. 88. - Taxa de
înscriere în Colegiul Medicilor din România este de 10% din salariul minim pe
economie.
Art. 89. - (1)
Cotizatiile datorate si neplătite în termenul fixat de către consiliul
colegiului teritorial, de către membrii Colegiului Medicilor din România
determină plata unor penalităti egale cu cele percepute pentru neplata
obligatiilor fiscale.
(2) Aceeasi
penalitate se va aplica si colegiilor teritoriale care nu varsă către organele
nationale partea de cotizatie stabilită de Consiliul national.
Art. 90. - (1)
Neplata cotizatiei datorate Colegiului Medicilor din România pe o perioadă de 6
luni si după atentionarea scrisă a consiliului colegiului teritorial se
sanctionează cu suspendarea calitătii de membru al colegiului până la plata
cotizatiei datorate si a penalitătilor aferente.
(2) Sanctiunea se
aplică de către comisia de disciplină la sesizarea Comisiei administrative si
financiar-contabile a colegiului.
(3) Decizia de
suspendare se comunică Ministerului Sănătătii, casei de asigurări de sănătate
judetene si angajatorului medicului suspendat.
Art. 91. - (1)
Cuantumul cotizatiei de membru al Colegiului Medicilor din România se
stabileste de către Consiliul national.
(2) Partea din
cotizatie aferentă functionării forurilor nationale va fi virată până cel mai
târziu la sfârsitul lunii următoare celei pentru care a fost percepută
cotizatia.
Art. 92. - (1)
Partea de cotizatie datorată Consiliului national, nefiind venit al consiliilor
colegiilor teritoriale, se va vira către acesta înaintea oricăror alte plăti.
(2) Obligatia urmăririi
si efectuării vărsării cotei aferente Consiliului national revine presedintelui
consiliului teritorial.
Art. 93. -
Veniturile pot fi utilizate pentru cheltuieli cu organizarea si functionarea,
cheltuieli de personal, cheltuieli materiale si servicii, cheltuieli de
capital, perfectionarea pregătirii profesionale, acordarea de burse prin
concurs medicilor, ajutorarea medicilor cu venituri mici, crearea de institutii
cu scop filantropic si stiintific, alte cheltuieli aprobate, după caz, de
consiliul colegiului teritorial, respectiv de Consiliul national.
Art. 94. - (1)
Colegiul Medicilor din România, la nivel central, va avea cont bancar. Dreptul
de semnătură în bancă apartine presedintelui Colegiului Medicilor din România.
Acesta poate împuternici si o altă persoană cu dreptul de semnătură în bancă.
(2) Dispozitiile
alin. (1) se aplică si colegiilor judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti.
Art. 95. - (1)
Presedintii consiliilor colegiilor judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, vor trimite anual până la sfârsitul lunii martie copii de pe bugetul
pentru anul în curs, aprobat de către consiliul colegiului judetean, respectiv
al municipiului Bucuresti, si copii de pe bilantul si contul de executie a
bugetului de venituri si cheltuieli al anului anterior.
(2) Copiile vor fi
certificate pentru conformitate cu originalul de către presedintele consiliului
colegiului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti.
Art. 96. - Membrii
Colegiului Medicilor din România care sunt exclusi nu au nici un drept să
revendice vreo parte din patrimoniul sau veniturile colegiului si nici să
ridice pretentii asupra taxelor de înscriere, cotizatiilor sau altor eventuale
contributii bănesti ori materiale virate către Colegiul Medicilor din România.
CAPITOLUL VII
Sanctiuni
si proceduri disciplinare
SECTIUNEA 1
Dispozitii
generale
Art. 97. - Constituie
abatere disciplinară fapta săvârsită cu vinovătie prin care se încalcă
jurământul depus, legile si regulamentele specifice profesiei de medic, Codul
de deontologie medicală, prevederile prezentului statut, deciziile obligatorii
adoptate de Colegiul Medicilor din România, precum si orice altă faptă
săvârsită în legătură cu profesia sau în afara acesteia, care este de natură să
prejudicieze onoarea si prestigiul profesiei sau ale corpului profesional.
Art. 98. -
Răspunderea disciplinară a medicului nu exclude răspunderea civilă, penală,
administrativă sau materială a acestuia.
Art. 99. -
Repetarea unei abateri disciplinare, până la radierea sanctiunii aplicate,
constituie o circumstantă agravantă ce va fi avută în vedere la aplicarea unei
eventuale alte sanctiuni.
Art. 100.
Consiliile teritoriale sunt obligate să tină evidenta sanctiunilor aplicate
fiecărui membru si să o comunice, la solicitare, celor în drept.
Art. 101. - (1) În
cadrul fiecărui colegiu teritorial se organizează si functionează comisia de
disciplină, independentă de conducerea colegiului, care judecă în completuri de
3 membri abaterile disciplinare săvârsite de medicii înscrisi în acel colegiu.
(2) La nivelul
Colegiului Medicilor din România se organizează si functionează Comisia
superioară de disciplină, independentă de conducerea colegiului, care judecă în
completuri de 5 membri contestatiile formulate împotriva deciziilor comisiilor
de disciplină teritoriale.
(3) Unul dintre
membrii comisiilor de disciplină, obligatoriu membru al colegiului, este
desemnat de directiile de sănătate publică, la nivel teritorial, si de
Ministerul Sănătătii, la nivelul Comisiei superioare de disciplină.
Art. 102. - (1)
Membrii comisiilor de disciplină de la nivelul colegiului teritorial sunt alesi
de către adunarea generală a colegiului, iar membrii Comisiei superioare de
disciplină vor fi alesi de către Adunarea generală natională.
(2) Membrii
comisiilor de disciplină vor fi alesi din rândul medicilor primari cu o vechime
în profesie de peste 7 ani si care nu au avut abateri disciplinare în ultimii 5
ani.
(3) Functia de
membru al comisiei de disciplină este incompatibilă cu orice altă functie în
cadrul Colegiului Medicilor din România.
(4) Durata
mandatului membrilor comisiilor de disciplină este de 6 ani.
(5) Calitatea de
membru al comisiilor de disciplină încetează prin deces, demisie, pierderea
calitătii de membru al Colegiului Medicilor din România ori prin numirea unui
alt reprezentant, în cazul membrilor desemnati de către Ministerul Sănătătii
sau de directia de sănătate publică.
(6) Pentru membrii
comisiilor de disciplină teritoriale, pierderea calitătii de membru al comisiei
de disciplină operează si în cazul transferului în alt judet.
Art. 103. -
Alegerea comisiilor de disciplină se va face potrivit unui regulament aprobat
de Consiliul national.
Art. 104. - (1)
Abaterea disciplinară angajează răspunderea disciplinară a făptuitorului,
căruia i se va aplica una dintre următoarele sanctiuni:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) vot de blam;
d) amendă de la
1.000.000 lei la 15.000.000 lei. Plata amenzii se va face în termen de 30 de
zile de la data rămânerii definitive a hotărârii disciplinare. Neachitarea în
acest termen atrage suspendarea de drept din exercitiul profesiei, până la
achitarea sumei;
e) interdictia de
a exercita profesia ori anumite activităti medicale pe o perioadă de la o lună
la un an;
f) retragerea calitătii de membru al Colegiului Medicilor din România.
(2) Retragerea
calitătii de membru al Colegiului Medicilor din România operează de drept pe
durata stabilită prin hotărâre definitivă de instantele judecătoresti cu
privire la interzicerea exercitării profesiei.
(3) La sanctiunile
prevăzute la alin. (1) se poate prevedea, după caz, obligarea celui sanctionat
la efectuarea unor cursuri de perfectionare sau de educatie medicală ori a
altor forme de pregătire profesională.
Art. 105. - (1)
Decizia pronuntată se comunică persoanei sanctionate, persoanei care a făcut
sesizarea, Ministerului Sănătătii, Biroului executiv si persoanei cu care
medicul sanctionat are încheiat contractul de muncă.
(2) În termen de
15 zile de la comunicare, persoana sanctionată, persoana care a făcut
sesizarea, Ministerul Sănătătii, presedintele colegiului teritorial sau
presedintele Colegiului Medicilor din România poate contesta decizia pronuntată
de comisia de disciplină a colegiului teritorial.
Art. 106. - (1)
Actiunea disciplinară poate fi pornită în termen de cel mult 6 luni de la data
săvârsirii faptei sau de la data cunoasterii consecintelor prejudiciabile.
(2) Sanctiunile
prevăzute la art. 74 alin. (1) lit. a)-d) din Legea nr.
306/2004 se radiază în termen de 6 luni de la data executării lor, iar cea
prevăzută la art. 74 alin. (1) lit. e) din aceeasi lege, în termen de un an de
la data expirării perioadei de interdictie.
(3) În cazul
aplicării sanctiunii prevăzute la art. 74 alin. (1) lit. f) din Legea nr.
306/2004, medicul poate face o nouă cerere de redobândire a calitătii de
membru al colegiului, după expirarea perioadei stabilite prin hotărâre
judecătorească definitivă de interdictie a exercitării profesiei sau după 2 ani
de la data aplicării sanctiunii de către comisiile de disciplină. Redobândirea
calitătii de membru al Colegiului Medicilor din România se face în conditiile
legii.
(4) În situatia în
care, prin decizie a comisiei de disciplină, au fost dispuse si măsurile
prevăzute la art. 74 alin. (3) din Legea nr
306/2004, radierea sanctiunii se va face numai după prezentarea dovezii
ducerii la îndeplinire a măsurii dispuse de comisia de disciplină.
Art. 107. - (1)
Cercetarea disciplinară se efectuează de către persoane din cadrul comisiei sau
departamentului de jurisdictie profesională.
(2) Unitătile
sanitare sau cele de medicină legală au obligatia de a pune la dispozitie
comisiilor de disciplină sau persoanelor desemnate cu investigarea abaterilor
disciplinare documentele medicale solicitate, precum si orice alte date si
informatii necesare solutionării cauzei.
Art. 108. -
Împotriva deciziei de sanctionare emise de Comisia superioară de disciplină, în
termen de 15 zile de la comunicare, medicul sanctionat poate formula o actiune
în anulare la sectia de contencios administrativ a tribunalului în a cărui rază
îsi desfăsoară activitatea.
SECTIUNEA a 2-a
Reguli
procedurale
Art. 109. - (1)
Plângerea împotriva unui medic se adresează colegiului al cărui membru este
medicul.
Aceasta va fi
înregistrată numai dacă contine următoarele elemente de identificare: numele,
prenumele si locul de muncă ale medicului împotriva căruia se face, precum si
numele, prenumele, adresa si semnătura petentului.
(2) Plângerea se
va depune personal sau prin mandat cu procură ori poate fi trimisă prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
(3) Nu se vor
înregistra plângerile trimise prin fax ori depuse sau trimise în copie.
Art. 110. -
Primind plângerea, biroul consiliului decide declansarea sau nedeclansarea
procedurii disciplinare.
Art. 111. - Biroul
consiliului se poate sesiza si poate dispune începerea unei anchete
disciplinare si din oficiu.
Art. 112. - În
baza deciziei biroului consiliului de declansare a procedurii disciplinare,
persoana sau, după caz, persoanele desemnate cu cercetarea faptei vor audia
medicul reclamat, persoana care a făcut sesizarea, eventualii martori propusi
si adusi de către reclamant, vor solicita, dacă este cazul, opinii ale
specialistilor în materie si vor strânge toate probele pe care le consideră
utile cunoasterii cât mai exacte a faptei si împrejurărilor în care aceasta s-a
produs.
Art. 113. - (1)
După cercetarea faptei conform art. 112, dosarul disciplinar însotit de
propunerea de sanctionare sau de stingere a actiunii disciplinare se înaintează
de comisia de jurisdictie profesională comisiei de disciplină.
(2) Actiunea
disciplinară în fata comisiei de disciplină se exercită de persoane din cadrul
comisiei de jurisdictie profesională sau din departamentul de jurisdictie.
Art. 114. - După
audierea medicului împotriva căruia s-a pornit actiunea disciplinară, eventual
a unor specialisti în domeniu, a martorilor si a persoanei care a făcut
plângerea, comisia de disciplină stabileste printr-o decizie una dintre
următoarele solutii:
a) stinge actiunea
disciplinară dacă fapta nu constituie abatere disciplinară;
b) aplică una
dintre sanctiunile prevăzute de art. 104.
Art. 115. -
Decizia adoptată în solutionarea cauzei va trebui să cuprindă:
a) numărul
deciziei si data pronuntării;
b) componenta
comisiei de disciplină;
c) descrierea pe
scurt a faptei;
d) prezentarea
măsurilor de cercetare a faptei (declaratiile părtilor, martorii care au fost
audiati, înscrisurile, documentele cercetate si retinute în solutionarea cauzei
etc.);
e) sanctiunea
aplicată;
f) temeiul legal
al adoptării ei;
g) termenul de
contestare si instanta competentă;
h) semnătura
presedintelui comisiei de disciplină si stampila acestuia.
Art. 116. -
Decizia adoptată de către comisia de disciplină de la nivel teritorial se
comunică medicului cercetat, persoanei care a făcut sesizarea si Biroului
executiv.
Art. 117. - (1)
Împotriva deciziei comisiei de disciplină de la nivel teritorial cel sanctionat
poate face contestatie în termen de 15 zile de la data comunicării ei.
(2) Dacă nu se
formulează contestatie, decizia de sanctionare se comunică unitătii profesionale
cu care medicul sanctionat se afla în raporturi de muncă, precum si
Ministerului Sănătătii.
Art. 118. - (1) Contestatia se depune la comisia de disciplină de la nivel teritorial, care, în termen de 3 zile lucrătoare, este obligată ca, împreună cu dosarul cauzei, să o trimită Comisiei superioare de disciplină.
(2) Contestatia
este suspensivă de executare.
(3) Sunt nule
contestatiile depuse direct la Comisia superioară de disciplină.
Art. 119. -
Solutionând contestatia, Comisia superioară de disciplină, după ascultarea
părtilor si, eventual, administrarea tuturor probelor apreciate ca fiind
necesare, poate adopta una dintre următoarele solutii:
a) admite
contestatia si, pe cale de consecintă, anulează decizia comisiei de disciplină
de la nivel teritorial;
b) admite în parte
contestatia si aplică o sanctiune mai mică decât sanctiunea aplicată la nivel
local;
c) respinge
contestatia si mentine decizia pronuntată de către comisia de disciplină de la
nivel teritorial;
d) aplică una
dintre sanctiunile prevăzute de lege.
Art. 120. -
Decizia Comisiei superioare de disciplină va contine elementele prevăzute la
art. 115.
Art. 121. -
Solutionarea cauzelor disciplinare se va face cu celeritate.
CAPITOLUL
VIII
Art. 122. - Membrii
Colegiului Medicilor din România sunt obligati ca, atunci când se găsesc într-o
situatie conflictuală, litigioasă, legată de exercitarea profesiei, cu alt
membru al colegiului, înainte de a apela la instantele de judecată, la
mass-media sau la interventia altor autorităti, să apeleze la comisia de
litigii a consiliului judetean, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 123. -
Comisia de litigii este formată din 3 membri ai consiliului, desemnati de către
acesta.
Art. 124. -
Comisia de litigii va convoca părtile în litigiu si pe baza probelor
administrate de către părti si a acelora pe care, considerându-le necesare, va
încerca solutionarea amiabilă a litigiului.
Art. 125. - (1) La
terminarea procedurilor de solutionare amiabilă a litigiului între părti,
comisia de litigii va încheia un proces-verbal în care va consemna situatia de
fapt, pozitiile părtilor, probele administrate si rezultatul final.
(2)
Procesul-verbal va fi semnat de către membrii comisiei de litigii si de către
părti.
CAPITOLUL IX
Alegerea
membrilor consiliilor locale, a reprezentantilor în Consiliul national si a
reprezentantilor în Adunarea generală natională, precum si a membrilor
birourilor consiliilor
SECTIUNEA 1
Alegerea reprezentantilor
Art. 126. - (1)
Membrii Colegiului Medicilor din România pot fi alesi în organele de conducere
ale acestuia.
(2) Perioada
organizării alegerilor se stabileste de către Consiliul national.
Art. 127. - (1)
Functiile de conducere, atât la nivel teritorial, cât si central, sunt
incompatibile cu situatiile prevăzute la art. 68 din Legea nr.
306/2004, precum si cu calitatea de angajat al Casei Nationale de Asigurări
Sociale de Sănătate ori al caselor de asigurări de sănătate judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti.
(2) Pentru
situatia prevăzută la art. 68 alin. (2) din Legea nr.
306/2004, se va alege, pe perioada suspendării, un alt membru sau, după
caz, functia va fi ocupată de primul membru supleant.
Art. 128. -
Membrii consiliului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, precum si
reprezentantii în Adunarea generală natională se aleg prin vot direct, secret
si liber exprimat de către membrii adunărilor generale din judete, respectiv a
municipiului Bucuresti.
Art. 129. -
Dreptul de vot, precum si dreptul de a fi ales în organele de conducere îl au
numai medicii membri ai Colegiului Medicilor din România, care au cotizatia
plătită la zi.
Art. 130. - (1)
Dreptul de a alege si de a fi ales se poate exercita numai în cadrul colegiului
al cărui membru este medicul respectiv.
(2) Dovada
calitătii de membru al colegiului teritorial se va face, acolo unde alegătorul
nu se găseste pe lista alegătorilor, cu ultima chitantă a plătii cotizatiei.
Art. 131. - (1) În
vederea organizării si desfăsurării alegerilor, se vor organiza comisii
electorale locale de către consiliile judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, respectiv o Comisie electorală centrală organizată de către Biroul
executiv si aprobată de Consiliul national.
(2) Comisia
electorală centrală va coordona desfăsurarea alegerilor si va emite decizii de
îndrumare în vederea aplicării Regulamentului electoral ori a procedurilor
electorale.
Art. 132. - (1)
Membrii comisiilor electorale nu pot candida la posturile elective din cadrul
Colegiului Medicilor din România în legislatura pentru care se organizează
alegerile.
(2) Înaintea
alegerii în această functie, ei se vor angaja în scris să nu candideze la o
functie electivă în legislatura pentru care se organizează respectivele
alegeri.
Art. 133. -
Membrii Biroului executiv sunt alesi în mod individual, cu majoritate de
voturi, de către Consiliul national, respectiv de către consiliile locale.
Art. 134. - (1)
Alegerile se vor desfăsura în baza Regulamentului electoral aprobat de către
Consiliul national. (2) Perioada organizării alegerilor se stabileste de către
Consiliul national.
SECTIUNEA a
2-a
Încetarea
calitătii de reprezentant în Consiliul national sau de membru în Biroul
executiv
Art. 135. - (1)
Încetarea mandatului de membru a organelor de conducere intervine în
următoarele situatii:
a) demisie;
b)
incompatibilitate;
c) deces;
d) pierderea
calitătii de membru al Colegiului Medicilor din România;
e) revocare;
f) imposibilitatea
exercitării calitătii.
(2) Locul rămas
vacant va fi ocupat de către primul membru supleant.
(3) Locul rămas
vacant din Biroul executiv sau din Consiliul national se ocupă prin alegerea
unui alt membru.
Art. 136. - (1) Revocarea
din functie sau din calitatea de reprezentant în organele de conducere ale
Colegiului Medicilor din România, atât la nivel national, cât si judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, se face cu majoritatea calificată a
forului care l-a ales pe cel în cauză.
(2) Revocarea se
poate face în cazul încălcării grave a legii, a prezentului statut sau a
regulamentelor care organizează si reglementează exercitarea profesiei de
medic.
Art. 137. - (1)
Membrii organelor de conducere care lipsesc nemotivat la:
a) două sedinte pe
an în adunările generale;
b) trei sedinte pe
an ale Consiliului national sau ale consiliului judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti;
c) trei sedinte pe
semestru ale Biroului executiv ori ale biroului consiliului judetean, respectiv
al municipiului Bucuresti, sunt revocati de drept.
(2) Constatarea
revocării se face prin:
a) hotărâre a
adunării generale nationale pentru membrii Consiliului national, la sesizarea
Biroului executiv;
b) hotărâre a
Consiliului national pentru membrii Biroului executiv, la sesizarea a 3 dintre
membrii Biroului executiv;
c) decizie a
Biroului executiv pentru membrii organelor teritoriale de conducere, la
sesizarea biroului consiliului colegiului teritorial.
Sesizarea va fi
însotită de dovada absentei membrului în cauză.
CAPITOLUL X
Dispozitii
finale si tranzitorii
Art. 138. -
Completarea si modificarea prezentului statut se vor face de către Adunarea
generală natională, la propunerea Consiliului national.
Art. 139. -
Organele de conducere ale Colegiului Medicilor din România de la nivel national
si teritorial, alese pentru mandatul 2003-2007, rămân în functie până la
sfârsitul perioadei pentru care au fost alese.
Art. 140. -
Prezentul statut a fost aprobat de Adunarea generală natională în sedinta din
data de 25 martie 2005 si intră în vigoare la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
ANEXĂ
la statut
ANEXA Nr. 2
CODUL DE
DEONTOLOGIE MEDICALĂ
al
Colegiului Medicilor din România
CAPITOLUL I
Domeniul
de aplicare si principii generale
Art. 1. - Prezentul
cod cuprinde normele de conduită obligatorii în legătură cu exercitiul
drepturilor si îndatoririlor profesionale ale medicului.
Art. 2. -
Prevederile prezentului cod, atât cele ce reamintesc regulile morale pe care
orice medic trebuie să le respecte, cât si cele care privesc aspecte tehnice,
precum si comportarea fată de confrati, sunt obligatorii pentru medicii din
evidenta Colegiului Medicilor din România. Medicii care au activităti în
învătământ răspund în respectarea prevederilor prezentului cod de cei pe care
îi au în îndrumare.
Art. 3. -
Sănătatea omului este telul suprem al actului medical. Obligatia medicului
constă în a apăra sănătatea fizică si mentală a omului, în a usura suferintele,
în respectul vietii si demnitătii persoanei umane, fără discriminări în functie
de vârstă, sex, rasă, etnie, religie, nationalitate, conditie socială,
ideologie politică sau orice alt motiv, în timp de pace, precum si în timp de
război.
Respectul datorat
persoanei umane nu încetează nici după decesul acesteia.
Art. 4. - În
exercitarea profesiei sale, medicul acordă prioritate intereselor pacientului,
care primează asupra oricăror alte interese.
Art. 5. - În
exercitarea profesiei sale, medicul este obligat să respecte drepturile
fundamentale ale omului si principiile etice în domeniul biomedical. Colegiul
Medicilor din România va actualiza periodic prevederile prezentului cod în
concordantă cu declaratiile si conventiile la care România este parte, privind
etica în domeniul biomedical.
Art. 6. - Este
interzis medicului, în exercitarea profesiei sale, să impună pacientului
opiniile sale personale de orice natură ar fi acestea.
Art. 7. - Medicul
nu trebuie să înceteze niciodată, în decursul vietii sale profesionale, să îsi
însusească achizitiile stiintei medicale, în scopul îmbunătătirii cunostintelor
sale medicale.
Art. 8. - Medicul
trebuie ca, în conformitate cu abilitătile si cunostintele sale, să contribuie
la informarea obiectivă a publicului si autoritătilor medicale în ceea ce
priveste problemele medicale. Medicul care oferă informatii medicale în
mass-media trebuie să verifice modul în care afirmatiile sale sunt făcute
publice si să ia atitudine în cazul denaturării acestora.
CAPITOLUL II
Îndatoriri
generale
SECTIUNEA A
Despre
independenta profesională a medicului si responsabilitate
Art. 9. - Medicul
are independentă profesională absolută, libertatea absolută a prescriptiilor si
actelor medicale pe care le consideră necesare, în limitele competentei sale,
si este răspunzător pentru acestea. În cazul limitării prin constrângeri
administrative si/sau economice a independentei sale, medicul nu este
răspunzător.
Art. 10. - Medicul
nu va garanta vindecarea afectiunii pentru care pacientul i s-a adresat.
Art. 11. - În
activitatea medicală ce se desfăsoară în echipă (sectii de spital, proces de
învătământ medical tip rezidentiat), răspunderea pentru actele medicale
apartine sefului echipei, în limitele atributiilor administrative de
coordonare, si medicului care efectuează direct actul medical, în limitele
competentei sale profesionale si rolului care i-a fost atribuit de seful
echipei. În echipele interdisciplinare, seful echipei se consideră a fi medicul
din specialitatea în care s-a stabilit diagnosticul major de internare, dacă nu
există reglementări speciale care să prevadă altfel.
Art. 12. -
Încredintarea totală sau partială a obligatiilor proprii către alte persoane,
în lipsa controlului personal, constituie abatere deontologică.
Art. 13. - Exprimarea
consimtământului informat al pacientului pentru tratament nu înlătură
responsabilitatea medicului pentru eventualele greseli profesionale.
SECTIUNEA B
Secretul profesional
Art. 14. -
Secretul profesional este obligatoriu, cu exceptia situatiilor prevăzute de
lege.
Art. 15. - Fac
obiectul secretului profesional tot ceea ce medicul, în timpul exercitării
profesiei sale, a aflat direct sau indirect în legătură cu viata intimă a
bolnavului, a familiei, a apartinătorilor, precum si probleme de diagnostic,
prognostic, tratament, diverse circumstante în legătură cu boala. Secretul
profesional persistă si după terminarea tratamentului sau decesul pacientului.
Art. 16. -
Secretul profesional trebuie păstrat si fată de apartinători, dacă pacientul nu
doreste altfel.
Art. 17. -
Secretul profesional trebuie păstrat fată de colegi, cadre sanitare si
institutiile medicale care nu sunt implicate în actul medical al pacientului în
cauză.
Art. 18. - În
comunicările stiintifice cazurile vor fi în asa fel prezentate încât
identitatea bolnavului să nu poată fi recunoscută.
Art. 19. - În
cazul în care nu este contrar intereselor pacientului, medicul curant va
permite accesul mass-media la pacient numai cu acceptul acestuia. Medicii sefi
ai unitătilor medicale sunt obligati să ia toate măsurile în asa fel încât
accesul mass-media la pacient să se facă numai cu acceptul medicului curant si
al pacientului. Acordarea de informatii cu privire la un anumit caz se poate
face numai cu acordul pacientului, al medicului curant si al sefului unitătii
medicale.
Art. 20. -
Evidentele medicale trebuie păstrate ca materiale secrete profesionale.
SECTIUNEA C
Reguli
generale de comportament în activitatea medicală
Art. 21. - Medicul
nu poate trata un pacient fără a-l examina medical în prealabil, personal.
Numai în cazuri exceptionale, de urgentă sau în cazuri de fortă majoră
(îmbolnăviri pe nave maritime aflate în mers, pe avioane în zbor, locuri
inaccesibile sasu în timp util) se vor da indicatii de tratament prin mijloace
de telecomunicatii.
Art. 22. - Medicul
poate executa o activitate medicală doar dacă are pregătire si practică
suficientă pentru aceasta. Această prevedere nu se aplică în cazuri de urgentă
vitală, care nu poate fi rezolvată altfel.
Art. 23. - Medicul
poate utiliza numai aparate de diagnostic sau tratament autorizate si pentru
mânuirea cărora are pregătire ori suficientă practică.
Art. 24. - Dacă în
urma examinării sau în cursul tratamentului medicul consideră că nu are
suficiente cunostinte ori experientă pentru a asigura o asistentă
corespunzătoare, va solicita un consult, prin orice mijloace, cu alti
specialisti sau va îndruma bolnavul către acestia.
Art. 25. - În caz
de pericol de moarte iminent, medicul va rămâne lângă pacient atât timp cât
este nevoie de ajutorul lui profesional.
Art. 26. -
Pacientul nevindecabil va fi tratat cu aceeasi grijă si aceeasi atentie ca si
cel care are sanse de vindecare.
Art. 27. - Medicul
va informa pacientul asupra bolii acestuia, tratamentului necesar si a sanselor
de însănătosire. Medicul va evita să trezească prin comportamentul lui imaginea
unei boli mai grave decât este ea în realitate.
Art. 28. - Medicul
va păstra o atitudine de strictă neutralitate si neamestec în problemele
familiale ale bolnavului, exprimându-si părerea numai dacă este solicitat si
numai dacă interventia este motivată de interesul sănătătii bolnavului.
Art. 29. - Medicul
nu trebuie să se implice în problemele legate de interesele materiale din
familia bolnavului său.
SECTIUNEA D
Obligativitatea
acordării asistentei medicale
Art. 30. - Medicul
care se găseste în prezenta unui bolnav sau rănit în pericol are obligatia să
îi acorde asistentă la nivelul posibilitătilor momentului si locului ori să se
asigure că cel în cauză primeste îngrijirile necesare.
Art. 31. - În caz
de calamităti naturale sau accidentări în masă, medicul este obligat să
răspundă la chemare, chiar să îsi ofere de bunăvoie serviciile medicale imediat
ce a luat cunostintă despre eveniment.
Art. 32. - Medicul
poate refuza acordarea de îngrijiri de sănătate din motive personale sau
profesionale temeinice, îndrumând pacientul spre alte surse de îngrijire
medicală, cu exceptia situatiilor de urgentă. Medicul este obligat să pună la
dispozitie confratelui care preia pacientul toate informatiile medicale
referitoare la caz.
SECTIUNEA E
Întretinerea
si folosirea cunostintelor profesionale.
Educatia medicală continuă
Art. 33. - Medicii au
datoria de a-si perfectiona continuu cunostintele profesionale.
Art. 34. - În
folosirea unor metode terapeutice noi trebuie să primeze interesul pacientului,
iar acestea nu pot fi utilizate decât după evaluarea raportului risc-beneficiu.
SECTIUNEA F
Integritatea
si imaginea medicului
Art. 35. - Medicul
trebuie să fie model de comportament etico-profesional, contribuind la
cresterea nivelului său profesional si moral, a autoritătii si prestigiului
profesiunii medicale pentru a merita stima si încrederea pacientilor si a
colaboratorilor.
Art. 36. - Medicul
nu trebuie să se folosească de un mandat electiv, o functie administrativă sau
de alte autorităti pentru a-si creste clientela.
Art. 37. - Medicul
poate folosi numai titlul la care are dreptul, conform pregătirii sale
profesionale.
Art. 38. -
Informările privind serviciile medicale sunt acceptate, cu conditia să fie corecte,
si se pot referi la:
a) sediul
profesional, orele de functionare, conducera institutiei medicale;
b) specialitatea
si titlul medicului;
c) metodele de
diagnostic si tratament folosite. Aceste informatii trebuie să se refere numai
la metode de diagnostic si tratament fundamentate stiintific si acceptate în
lumea medicală. Nu trebuie să contină informatii eronate sau care ar putea
induce pacientii în eroare;
d) tarifele
percepute.
Aceste informatii
nu trebuie să inducă pacientilor impresia că neapelarea la serviciile medicului
respectiv le poate pune în pericol starea de sănătate fizică sau psihică.
Art. 39. - Medicul
nu poate face reclamă unor medicamente sau bunuri medicale de consum.
Mentionarea denumirii unor medicamente sau bunuri medicale în cuprinsul unor
articole, cărti, făcută în scop stiintific, nu se consideră reclamă.
Art. 40. - Medicul
nu trebuie să facă propagandă în mediile nemedicale sau chiar medicale unor
procedee de diagnostic ori tratament insuficient probate, fără să sublinieze si
rezervele ce se impun.
Art. 41. - Este
contrară eticii întelegerea dintre doi medici, între medic si farmacist sau
între medic si un cadru auxiliar pentru obtinerea de avantaje materiale.
Art. 42. - Este
interzisă medicului practician implicarea în distribuirea unor remedii, aparate
sau produse medicamentoase autorizate ori neautorizate.
Art. 43. - Este
interzisă practicarea de către medic a unor activităti care dezonorează
profesia medicală. Orice medic trebuie să se abtină, chiar în afara vietii
profesionale, de la acte de natură să ducă la desconsiderarea acesteia.
Art. 44. - Medicul
nu poate fi obligat să îsi exercite profesia în conditii ce ar putea compromite
calitatea îngrijirilor medicale si a actelor sale profesionale, cu exceptia
urgentelor medico-chirurgicale vitale.
Art. 45. - Medicul
nu poate propune sau aplica pacientului ca benefice ori lipsite de riscuri
remedii sau procedee iluzorii ori insuficient probate. Orice practică
nestiintifică este interzisă.
Art. 46. - Este
interzisă acordarea de facilităti, colaborarea sau sprijinirea oricărei
persoane care practică ilegal medicina. Medicul are obligatia de a sesiza
existenta unor astfel de situatii colegiului teritorial al medicilor.
SECTIUNEA G
Onorarii
si atragerea bolnavilor
Art. 47. - Este
interzisă emiterea oricărui document medical care ar aduce pacientului un
avantaj material nejustificat sau ilicit.
Art. 48. - Este
interzisă medicului practicarea concurentei neloiale, inclusiv prin practicarea
unor tarife minimale, vădit disproportionate fată de costul real al serviciului
medical, în scopul atragerii clientelei. Este admis serviciul gratuit în
scopuri filantropice, cu informarea colegiului teritorial al medicilor cel mai
târziu la 3 zile după acordarea asistentei medicale.
CAPITOLUL III
Îndatoriri
fată de bolnavi
SECTIUNEA A
Respectarea drepturilor persoanei
Art. 49. - Medicul
trebuie să respecte dreptul persoanei în privinta optiunii libere asupra
medicului său curant si chiar să faciliteze această posibilitate.
Art. 50. - Un
medic care este solicitat sau are obligatia să examineze o persoană privată de
libertate ori să dea îngrijiri în mediu carceral nu poate nici direct, nici
indirect, fie si numai prin simpla prezentă, să cautioneze sau să favorizeze
atingerea integritătii fizice ori psihice a vreunui detinut, inclusiv a
demnitătii acestuia. Dacă medicul constată că persoana privată de libertate a
suportat maltratări, are obligatia să informeze autoritatea judiciară.
SECTIUNEA B
Relatia
cu pacientul
Art. 51. -
Exercitarea profesiei medicale nu trebuie făcută impersonal, ci încercând
stabilirea unei relatii umane cu pacientul, pentru ca, la nevoie, compasiunea
din partea medicului să nu pară un act formal.
Art. 52. - Este
interzis ca medicul curant să întretină relatii sexuale cu pacientii săi sau
să-i supună pe acestia unor acte degradante pentru fiinta umană.
Art. 53. - Medicul
trebuie să dea dovadă de diligentă maximă în stabilirea diagnosticului,
tratamentului adecvat si în evitarea complicatiilor previzibile la pacientul
aflat în îngrijirea sa.
Art. 54. -
Prescriptiile medicale trebuie formulate cât mai clar, medicul asigurându-se că
a fost înteles complet de către bolnav si anturajul acestuia, mergând până la
încercarea de a supraveghea executarea tratamentului.
Art. 55. - Din
momentul în care a răspuns unei solicitări, medicul este automat angajat moral
să asigure bolnavului în cauză îngrijiri constiincioase si devotate, inclusiv
prin trimiterea pacientului la o unitate medicală sau la un specialist cu
competente superioare.
Art. 56. - Medicul
curant are obligatia de a face toate demersurile medicale pentru a facilita
pacientului său obtinerea drepturilor sale ce decurg din starea de boală.
Art. 57. - În caz
de război, cataclisme, epidemii si atentate, medicul nu are dreptul să îsi abandoneze
bolnavii, cu exceptia unui ordin formal al unei autorităti competente în
conformitate cu legea.
SECTIUNEA C
Consimtământul
Art. 58. - Pentru
orice interventie medicală diagnostică sau terapeutică este necesar
consimtământul informat al pacientului.
Art. 59. -
Consimtământul pacientului va fi exprimat în conditiile legii.
Art. 60. -
Consimtământul va fi dat după informarea pacientului asupra diagnosticului,
prognosticului, alternativelor terapeutice, cu riscurile si beneficiile
acestora.
Art. 61. - În
situatia pacientilor minori, incompetenti sau care nu îsi pot exprima vointa,
consimtământul va apartine reprezentantilor legali. Dacă medicul curant
apreciază că decizia reprezentantului legal nu este în interesul pacientului,
se constituie o comisie de arbitraj de specialitate pentru a evalua cazul si a
lua decizia.
Art. 62. - În
situatii de urgentă, când este pusă în pericol viata pacientului, iar acesta nu
îsi poate exprima vointa si rudele sau reprezentantii legali nu pot fi
contactati, consimtământul este implicit, iar medicul va face tot ceea ce este
posibil pentru salvarea pacientului, urmând ca informarea acestuia să se facă
ulterior.
Art. 63. -
Prognosticul grav va fi împărtăsit pacientului cu prudentă si tact, tinându-se
cont de starea psihică a acestuia. Prognosticul va fi dezvăluit si familiei
doar dacă pacientul consimte la aceasta. În cazul în care se consideră că
dezvăluirea prognosticului infaust va dăuna pacientului sau atunci când acesta
nu doreste să afle, prognosticul poate fi dezvăluit familiei.
SECTIUNEA D
Probleme ale îngrijirii minorilor
Art. 64. - Medicul
trebuie să fie apărătorul intereselor medicale ale copilului bolnav atunci când
apreciază că starea de sănătate a copilului nu este bine înteleasă sau nu este
suficient de bine protejată de anturaj.
Art. 65. - Dacă
medicul apreciază că un minor este victima unei agresiuni sau privatiuni, are
obligatia de a-l proteja uzând de prudentă si anuntând autoritatea competentă.
SECTIUNEA E
Eliberarea
de documente
Art. 66. - Este
interzisă eliberarea pentru bolnav a unor certificate de complezentă sau a unor
rapoarte tendentioase. Orice act medical va oglindi realitatea obiectivă.
Art. 67. - Medicul
poate emite certificate, atestate si documente permise de lege, pe baza
propriilor sale constatări si a examenelor necesare în acest scop. Este
interzis ca informatiile medicale să fie prezentate deformat sau ascunse.
Documentele medicale vor respecta forma prevăzută de lege. Documentele medicale
nu trebuie să contină mai multe date decât este necesar scopului pentru care
acestea sunt întocmite si eliberate.
Art. 68. -
Persoana la care se referă documentul medical emis are dreptul de a fi
informată cu privire la continutul acestuia.
CAPITOLUL IV
Îndatoriri
fată de public
Art. 69. - Medicul
chemat într-o familie ori colectivitate trebuie să se îngrijească de
respectarea regulilor de igienă si de profilaxie. El va semnala bolnavului si
anturajului responsabilitatea ce revine acestora fată de ei însisi, dar si fată
de comunitate si colectivitate.
Art. 70. - Medicul
are obligatia morală de a aduce la cunostintă organelor competente orice
situatie de care află si care reprezintă un pericol pentru sănătatea publică.
CAPITOLUL V
Relatiile
medicului cu colegii si colaboratorii, consultul medical, reguli de comportare
cu alti profesionisti din sfera sanitară, obligatii fată de Colegiul Medicilor
din România
SECTIUNEA A
Relatiile
medicului cu colegii si colaboratorii. Confraternitatea
Art. 71. - Medicul
va trebui să îsi trateze confratii asa cum ar dori el însusi să fie tratat de
ei. În baza spiritului de corp, medicii îsi datorează asistenta morală.
Art. 72. -
Schimbul de informatii între medici privind pacientii trebuie să se facă
obiectiv si în timp util, în asa fel încât asistenta medicală a pacientilor să
fie optimă.
Art. 73. - Dacă un
medic are neîntelegeri cu un confrate, trebuie să prevaleze concilierea
potrivit Statutului Colegiului Medicilor din România.
Art. 74. - Este
interzisă răspândirea de comentarii ce ar putea să prejudicieze reputatia profesională
a unui confrate. Medicii trebuie să ia apărarea unui confrate atacat pe
nedrept.
Art. 75. -
Constituie încălcare a regulilor etice blamarea si defăimarea colegilor
(critica pregătirii sau activitătii lor medicale) în fata bolnavilor,
apartinătorilor, a personalului sanitar etc., precum si orice expresie sau act
capabil să zdruncine încrederea în medicul curant si autoritatea acestuia.
Art. 76. - Atunci
când un medic ia cunostintă despre greseli etice sau profesionale care aduc
atingere imaginii profesiei, comise de către un coleg, trebuie să ia atitudine
cu tact, încercând să discute problema cu confratele în cauză. Dacă aceasta nu
dă rezultate, medicul are obligatia să discute cazul în cadrul Colegiului
Medicilor din România, înainte de a se adresa autoritătilor competente.
SECTIUNEA B
Consultul medical
Art. 77. - Ori de
câte ori medicul consideră necesar să ceară părerea unui coleg pentru
elucidarea diagnosticului, formularea planului terapeutic sau a indicatiei unei
interventii, acesta va propune, de acord cu bolnavul sau apartinătorii lui si
tinând cont de preferintele acestuia, un consult cu alti confrati.
Art. 78. -
Consultul este organizat de medicul curant si este recomandabil ca medicii
chemati pentru consult să examineze bolnavul în prezenta medicului curant. Apoi
medicii se retrag pentru a discuta cazul. După ce au căzut de acord, medicul
curant comunică bolnavului sau apartinătorului rezultatul consultului. Dacă
există divergente de păreri, se va proceda, după caz, la completarea examinărilor,
internarea în spital, lărgirea consultului prin invitarea altor specialisti
etc.
Art. 79. - În
consultul medical se va păstra o atmosferă de stimă si respect reciproc, nu se
va manifesta superioritate fată de medicul curant. Discutia cazului si observatiile
critice nu se vor face în fata bolnavului sau a altor persoane străine, chiar
dacă este vorba de medici subordonati.
Art. 80. - Un
medic care a fost chemat pentru un consult nu trebuie să revadă ulterior
pacientul din proprie initiativă si fără aprobarea medicului curant.
Art. 81. - În
cazul colaborării mai multor medici pentru examinarea sau tratamentul aceluiasi
pacient, fiecare practician îsi asumă responsabilitatea personal. Este interzis
transferul de sarcini si responsabilităti privind indicatiile de investigatii,
prescrierea de medicamente sau concedii medicale către alti medici care nu au
participat la consultul medical.
Art. 82. - Dacă în
urma unui consult avizul celor chemati diferă fundamental de cel al medicului
curant, pacientul trebuie informat. Medicul curant este liber să se retragă
dacă părerea medicilor chemati la consult prevalează în opinia pacientului sau
a anturajului acestuia.
Art. 83. -
Pacientul aflat în tratamentul unui coleg poate fi asistat de orice confrate
pentru probleme incidente urgente, cu informarea prealabilă sau ulterioară a
medicului.
Art. 84. - Dacă
propunerea pentru un consult medical vine din partea pacientului sau a
anturajului acestuia, medicul are obligatia organizării modalitătii de consult.
În cazul în care medicul curant nu este de acord, se poate retrage fără
explicatii. În urma consultului se va redacta un document semnat de
participanti. Dacă documentul nu este redactat, se consideră că participantii
la consult sustin punctul de vedere al medicului curant.
SECTIUNEA C
Raporturi
cu alti profesionisti sanitari
Art. 85. - Medicii vor
avea raporturi bune, în interesul pacientilor, cu ceilalti profesionisti din
domeniul medical.
SECTIUNEA D
Obligatii
fată de Colegiul Medicilor din România
Art. 86. - Medicii
membri ai Colegiului Medicilor din România trebuie să sustină organizatia din
toate punctele de vedere.
Art. 87. - Medicul
aflat în anchetă profesională este obligat să colaboreze cu persoanele
desemnate de colegiu si să furnizeze toate datele solicitate în vederea
încheierii investigatiei în cel mult 14 zile de la solicitare.
CAPITOLUL VI
SECTIUNEA A
Reguli
privind cercetarea medicală pe subiecti umani
Art. 88. -
Cercetarea medicală pe subiecti umani se face cu respectarea prevederilor
conventiilor si declaratiilor internationale la care România este parte
semnatară.
Art. 89. - Medicul
implicat în cercetarea biomedicală are datoria de a promova si proteja viata,
sănătatea, intimitatea si demnitatea subiectilor umani care participă la
cercetare.
Art. 90. - În
desfăsurarea cercetării medicale pe subiecti umani trebuie acordată o protectie
deosebită populatiilor vulnerabile, cum ar fi:
a) persoane
dezavantajate din punct de vedere economic si medical;
b) persoane care
nu îsi pot da consimtământul pentru participarea într-o cercetare medicală
(minori, persoane incompetente, persoane care datorită stării lor nu îsi pot
exprima vointa);
c) persoane care
sunt susceptibile a-si da consimtământul sub presiune (de exemplu, persoane în
detentie, militari);
d) persoane care
nu beneficiază personal din cercetare; e) persoane pentru care cercetarea
medicală este combinată cu îngrijirea medicală.
Art. 91. - În
cercetarea pe subiecti umani, binele individului primează asupra binelui
societătii în general si al stiintei.
Art. 92. -
Cercetarea medicală în scopul progresului medical trebuie să se facă doar în
ultimă instantă pe subiecti umani. Aceasta trebuie să se efectueze în
conformitate cu datele stiintifice existente, cu alte surse relevante de informare
si cu datele obtinute din experimentarea pe animale, atunci când aceasta este
posibilă.
Art. 93. -
Principalul scop al cercetării medicale pe subiecti umani este de a îmbunătăti
metodele profilactice, diagnostice si de tratament, întelegerea etiologiei si a
patogenezei unei afectiuni.
Art. 94. - Nu se
poate întreprinde nici o cercetare pe o persoană, decât dacă sunt întrunite
cumulativ următoarele conditii:
a) nu există nici
o metodă alternativă la cercetarea pe fiinte umane, de eficacitate comparabilă;
b) riscurile la
care se poate expune persoana nu sunt disproportionate în comparatie cu
beneficiile potentiale ale cercetării;
c) proiectul de
cercetare a fost aprobat de instanta competentă după ce a făcut obiectul unei
examinări independente asupra pertinentei sale stiintifice, inclusiv al unei
evaluări a importantei obiectivului cercetării, precum si al unei examinări
pluridisciplinare a acceptabilitătii sale pe plan etic;
d) persoana pe
care se fac cercetări este informată asupra drepturilor sale si asupra
garantiilor pentru protectia sa;
e) există
consimtământul participantilor.
Art. 95. -
Protocolul cercetării trebuie să fie evaluat de o comisie de etică, formată din
persoane independente fată de cercetători sau sponsori. Comisia de etică ce
efectuează evaluarea proiectului trebuie să fie informată cu privire la
desfăsurarea cercetării si are dreptul de a monitoriza cercetările în derulare.
Art. 96. -
Cercetarea medicală pe subiecti umani trebuie să fie efectuată numai de către
persoane calificate în acest sens. Această persoană are reponsabilitatea
privind subiectii implicati în cercetare, chiar dacă acestia si-au exprimat
consimtământul informat pentru participare.
Art. 97. -
Experimentul clinic (cercetarea fără scop terapeutic) este admisibil din punct
de vedere etic dacă nu comportă nici un risc serios previzibil. Cercetătorii
care conduc experimentul clinic sunt obligati să îl întrerupă dacă apare
pericolul vătămării sănătătii subiectului sau când acesta cere sistarea
experimentului. Cercetarea medicală pe subiecti umani se poate derula doar dacă
potentialele beneficii sunt superioare riscurilor.
Art. 98. -
Impunerea cu forta sau prin inducerea în eroare a exprimentului pe om
constituie o gravă încălcare a principiilor eticii medicale. Participarea subiectilor
umani în cercetare se poate face numai voluntar si numai după ce acestia au
fost informati adecvat cu privire la: scopurile, metodele cercetării, riscurile
si beneficiile anticipate. De asemenea, subiectii trebuie informati că se pot
retrage oricând din cercetare, fără ca acest lucru să îi prejudicieze în vreun
fel. Consimtământul informat al participantilor trebuie luat cu respectarea
prevederilor legale.
Art. 99. - Refuzul
unui pacient de a participa într-o cercetare nu trebuie să influenteze calitatea
relatiei medic-pacient.
Art. 100. - În
cazul minorilor, consimtământul va fi obtinut de la apartinători sau de la
reprezentantul legal, fiind necesar si acceptul minorului de a participa în
cercetare. Este necesar un maximum de prudentă în a utiliza minorii în
experimentele medicale si numai dacă riscurile sunt minime.
Art. 101. - În
cazul persoanelor incompetente sau incapabile de a-si exprima vointa,
consimtământul va fi obtinut de la apartinători sau de la reprezentantii
legali.
Art. 102. - Includerea
în cercetarea medicală a subiectilor incompetenti sau care nu îsi pot exprima
vointa se va face numai atunci când cercetarea nu poate fi efectuată
folosindu-se persoane competente (conditia fizică sau psihică ce împiedică
obtinerea consimtământului informat este o caracteristică necesară a populatiei
incluse în studiu) si numai dacă riscurile sunt minore.
Art. 103. -
Medicul trebuie să ia toate măsurile necesare pentru protejarea intimitătii
subiectilor participanti în cercetare, pentru păstrarea confidentialitătii
informatiilor despre subiecti, si trebuie să minimalizeze pe cât posibil
impactul cercetării asupra integritătii fizice, mentale si a personalitătii
acestora.
Art. 104. -
Cercetările făcute în scop terapeutic constituie aplicarea pentru prima dată la
om a unor procedee medicale sau chirurgicale si se vor face exclusiv în scop
curativ. În asemenea cercetări trebuie să existe o proportionalitate justă, în
favoarea bolnavului, între riscurile procedeului nou si gravitatea cazului;
pericolele posibile ale procedeului nou să nu întreacă în gravitate evolutia
probabilă a bolii de bază sau a tratamentelor cunoscute si aplicate până în
prezent.
Art. 105. -
Folosirea unui placebo în cercetări medicale combinate cu îngrijirea
pacientilor este admisă numai atunci când nu există metode profilactice,
diagnostice sau terapeutice demonstrate pentru subiectii participanti ori
atunci când pacientii care primesc placebo nu sunt expusi unor riscuri
suplimentare.
Art. 106. -
Participantii într-o cercetare medicală trebuie să aibă acces la beneficiile
rezultate din aceasta, după încheierea cercetării.
Art. 107. - Publicarea rezultatelor unei cercetări medicale pe subiecti umani se va face cu respectarea acuratetei datelor si numai în conditiile în care sunt respectate normele etice nationale si internationale care guvernează cercetarea medicală pe subiecti umani.
Art. 108. - Se
interzice provocarea de îmbolnăviri artificiale unor oameni sănătosi, din
ratiuni experimentale.
Art. 109. - În
toate cazurile de cercetări clinice, pentru verificarea pe om a eficacitătii
unor metode de diagnostic sau de tratament se va respecta riguros conditia
consimtământului voluntar al subiectului.
Art. 110. -
Experimentarea umană trebuie să respecte un număr de reguli:
a) să fie precedată
de o serioasă experimentare pe animal;
b) subiectul să
accepte voluntar, să fie major, în stare de libertate si perfect informat
despre riscuri;
c) în cazul unor
maladii incurabile, la subiecti în stadiul terminal, remediul nu trebuie să
provoace suferinte suplimentare si să existe sanse rezonabile de a fi util;
d) nu pot fi
experimentate remedii care ar altera psihicul sau constiinta morală.
Art. 111. - Se
interzice orice activitate terapeutică sau experimentală pe om din simple
ratiuni de orgoliu profesional ori stiintific, de al cărei rezultat nu poate
beneficia majoritatea indivizilor sau care lezează principiile culturale ori
morale ale comunitătii.
Art. 112. -
Experimentele privind clonarea fiintei umane sunt interzise.
SECTIUNEA B
Exercitiul
medicinei de expertiză judiciară
Art. 113. -
Subiectul va fi informat în prealabil despre sensul examinării, de către
expertul care nu a avut niciodată nici o relatie de un gen oarecare cu cel
expertizat, ceea ce i-ar putea influenta rationamentele. În acest din urmă caz
expertul are obligatia de a se recuza, informând forurile competente cu privire
la motivele recuzării.
Art. 114. -
Expertizatul îl poate recuza pe expert, acesta trebuind să se supună dorintei
expertizatului.
Art. 115. -
Raportul final nu va contine decât elemente de răspuns la chestiunile puse în
decizia de numire a expertului. În rest, expertul este supus secretului
profesional.
SECTIUNEA C
Exercitiul
medicinei private
Art. 116. - Este
interzis unui medic să îsi încredinteze propriul cabinet unui coleg pentru a fi
administrat. Exceptie face situatia în care medicul titular este plecat din
localitate din motive bine întemeiate (concedii de odihnă, de boală,
postnatale, stagii de pregătire în alte localităti sau în străinătate), când se
va utiliza licenta de înlocuire acordată de Colegiul Medicilor din România.
Art. 117. - În
cabinetele de grup, exercitiul profesiei rămâne personal, pentru a se putea
asigura, pe de o parte, independenta profesională, iar pe de altă parte,
răspunderea profesională individuală completă. Libertatea de optiune pentru un
anumit medic trebuie asigurată si respectată.
Art. 118. - Orice
fel de asociere între medici trebuie să facă obiectul unui contract scris ce
trebuie să respecte independenta profesională a fiecăruia. Actul trebuie
obligatoriu comunicat consiliului colegiului teritorial, pentru ca acesta să
îsi dea avizul din toate punctele de vedere.
Art. 119. -
Angajamentul profesional al medicului nu poate depăsi competenta profesională,
capacitatea tehnică si de dotare a cabinetului ori baza materială afectată,
inclusiv prin conventii sau colaborări ferme cu alte unităti sanitare.
SECTIUNEA D
Atentarea la viata si integritatea fizică a bolnavului. Eutanasia
Art. 120. -
Medicul trebuie să încerce reducerea suferintei bolnavului incurabil, asigurând
demnitatea muribundului.
Art. 121. - Se
interzice cu desăvârsire eutanasia, adică utilizarea unor substante sau
mijloace în scopul de a provoca decesul unui bolnav, indiferent de gravitatea
si prognosticul bolii, chiar dacă a fost cerut insistent de un bolnav perfect
constient.
Art. 122. -
Medicul nu va asista sau îndemna la sinucideri ori autovătămări prin sfaturi,
recomandări, împrumutarea de instrumente, oferirea de mijloace. Medicul va
refuza orice explicatie sau ajutor în acest sens.
Art. 123. - Nici o
mutilare nu poate fi practicată fără o justificare medicală evidentă, serios
documentată si fără consimtământul informat al pacientului, cu exceptia
situatiilor de urgentă cu risc vital.
Art. 124. - Prin
actele sale profesionale, de investigare sau terapeutice, medicul nu trebuie să
supună pacientul nici unui risc nejustificat, chiar dacă există cererea expresă
a acestuia din urmă.
Art. 125. -
Întreruperea de sarcină poate fi practicată în cazurile si în conditiile prevăzute
de lege. Orice medic este liber să refuze fără explicatii cererea de
întrerupere voluntară a sarcinii.
CAPITOLUL VII
Dispozitii
diverse
Art. 126. - În
domenii specifice ale unor specialităti medicale, la propunerea comisiilor de
specialitate, Consiliul national al Colegiului Medicilor din România poate
adopta norme de detaliere ce vor fi publicate ca anexe si care fac parte
integrantă din prezentul cod.
Art. 127. - În
situatia unei actiuni disciplinare împotriva sa, medicul trebuie să fie sincer
în toate declaratiile pe care le face. Invocarea secretului profesional nu
trebuie să împiedice instruirea disciplinară în curs. Declaratiile inexacte
făcute deliberat vor fi considerate drept abateri grave.
Art. 128. - Orice
medic care încetează exercitiul profesiei are obligatia de aduce acest fapt la
cunostinta Colegiului Medicilor din România.
Art. 129. - Prezentul cod a fost aprobat de Adunarea generală natională în sedinta din data de 25 martie 2005 si intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.