MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 442 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 25 mai 2005
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 177 din
29 martie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 512 din Legea nr. 301/2004 - Codul penal
Decizia nr. 231 din 21 aprilie 2005 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 184 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
175. - Ordin al ministrului economiei si comertului privind
procedura de raportare a datelor referitoare la activitatea de protectie a
mediului de către agentii economici cu activitate industrială
504/501.- Ordin al ministrului finantelor publice si al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru aprobarea
Normelor privind fundamentarea, acordarea si justificarea sumelor primite de la
bugetul de stat pentru unele activităti desfăsurate de unii agenti economici,
prin bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum
si a transferurilor consolidabile acordate bugetelor locale pentru străzile
care se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de cvartale de
locuinte noi în localitătile rurale si urbane
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
29 martie 2005
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 512 din Legea nr. 301/2004 -
Codul penal
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Marinela
Mincă - procuror
Marieta
Safta - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 512 din
Legea nr.
301/2004 - Codul penal, ridicată de Daniel Negri în Dosarul nr. 3.591/2003
al Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penală.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Magistratul-asistent
referă Curtii că autorul exceptiei a depus la dosar o cerere de amânare a
cauzei în vederea angajării unui apărător. O cerere în acelasi sens, nesemnată
însă, a fost depusă la dosar si de către partea Emanuel Stancu.
Reprezentantul
Ministerului Public nu se opune amânării cauzei.
Curtea,
deliberând, respinge cererea de amânare a cauzei ca neîntemeiată.
Reprezentantul
Ministerului Public, având cuvântul, pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibilă, arătând că aceasta se referă la
dispozitii legale ce urmează a se aplica de la o dată ulterioară, iar nu la
dispozitii legale în vigoare.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 28 octombrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 3.591/2003, Înalta
Curte de Casatie si Justitie - Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor “art. 512 din noul Cod
penal“, ridicată de Daniel Negri în dosarul mentionat.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că textul de lege criticat este în
contradictie cu dispozitiile art. 15 alin. (2) din Legea fundamentală, privind
neretroactivitatea legii, întrucât împiedică aplicarea imediată a dispozitiilor
mai favorabile din noul Cod penal, în spetă, a prevederilor art. 108 din acest
act normativ, potrivit cărora, “În cazul infractiunilor sanctionate cu
pedeapsa închisorii, instanta poate să nu aplice nici o pedeapsă inculpatului
care nu a avut antecedente penale, a acoperit prejudiciul cauzat si a dat
dovezi temeinice că se poate îndrepta chiar fără aplicarea unei pedepse“. Autorul
exceptiei arată că este vătămat “prin neaplicarea imediată a legii penale mai
favorabile“.
Înalta
Curte de Casatie si Justitie - Sectia penală apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată. În sustinerea acestei opinii se arată că “dispozitiile la care se
raportează autorul exceptiei invocate nu sunt în prezent în vigoare, ele urmând
să intre în vigoare abia la 29 iunie 2005“, precum si faptul că “judecarea
procesului declarat de inculpat si solutionarea cauzei nu depind de norma
pretins neconstitutională“.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere
ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima
punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul,
arătând că
“exceptia priveste neconstitutionalitatea unei dispozitii legale care nu a
intrat în vigoare - art. 512 din noul Cod penal“, apreciază că, fată de
dispozitiile art. 29 din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, aceasta
înu poate fi admisă“.
Avocatul
Poporului, mentionând
că “prevederile legale criticate din noul Cod penal [...] intră în vigoare la
un an de la data publicării în Monitorul Oficial al României, respectiv la 29
iunie 2005“, consideră că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă,
în temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, potrivit cărora Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor
privind neconstitutionalitatea unei legi ori a unei dispozitii dintr-o lege sau
dintr-o ordonantă în vigoare.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 512 din Legea
nr.
301/2004 – Codul penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 575 din 29 iunie 2004, potrivit cărora “Prezentul Cod intră în
vigoare la un an de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea
I“.
Autorul
exceptiei sustine că aceste dispozitii legale sunt contrare prevederilor
constitutionale ale art. 15 alin. (2), potrivit cărora “Legea dispune numai
pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile“, întrucât
“mpiedică aplicarea, în ceea ce îl priveste, a unor dispozitii mai favorabile
cuprinse în noul Cod penal.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că nu pot fi retinute
criticile autorului exceptiei.
Stabilirea
de către legiuitor, prin dispozitiile art. 512 din Legea nr.
301/2004 - Codul penal, ca dată a intrării în vigoare a acestui act
normativ a unei date ulterioare publicării sale în Monitorul Oficial al
României este în deplină concordantă cu prevederile art. 78 din Constitutie,
potrivit cărora “Legea se publică în Monitorul Oficial al României si intră
în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută
în textul ei“, si nu aduce atingere în nici un mod art. 15 alin. (2) din
Legea fundamentală.
Astfel,
textul de lege criticat nu contine nici o dispozitie cu aplicare sau efect
retroactiv si, de asemenea, nici o dispozitie de excludere a aplicării de către
instanta de judecată a legii penale mai favorabile, pentru a se retine
contradictia invocată de autorul exceptiei.
De
altfel, art. 512 din Codul penal ce urmează să intre în vigoare la data de 28
iunie 2005 nu are incidentă în cauza dedusă judecătii, aspect retinut de
instanta de judecată, care însă, fără a face aplicarea prevederilor art. 29
alin. (1) si (6) teza întâi din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
potrivit cărora: “(1) Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor
ridicate în fata instantelor judecătoresti sau de arbitraj comercial privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonantă în vigoare, care are legătură cu solutionarea cauzei
în orice fază a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia. [...]
(6)
Dacă exceptia este inadmisibilă, fiind contrară prevederilor alin. (1), (2) sau
(3), instanta respinge printr-o încheiere motivată cererea de sesizare a Curtii
Constitutionale [...]“, a sesizat Curtea Constitutională cu această exceptie.
Pentru
considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALÂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge ca
inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 512 din
Legea nr.
301/2004 – Codul penal, ridicată de Daniel Negri în Dosarul nr. 3.591/2003
al Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penală.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 29 martie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta
Safta
CURTEA
CONSTITUTIONALÂ
din
21 aprilie 2005
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 184 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Florentina
Baltă - procuror
Claudia
Margareta Nită - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 184 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Forsaga“ - S.R.L. din Suceava în Dosarul nr. 3.300/2004 al
Judecătoriei Câmpulung Moldovenesc.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece apreciază că
dispozitiile legale criticate nu contravin normelor constitutionale invocate.
Astfel, se arată că reglementarea suspendării facultative, si nu de drept, a
executării unui act administrativ fiscal contestat are în vedere solutionarea
cu celeritate a cauzelor specifice acestui domeniu si nu este de natură a
încălca regimul constitutional al protectiei proprietătii private, consacrat de
art. 44 din Legea fundamentală. Mai mult, se precizează că suspendarea
solicitată poate fi acordată în conditiile în care organul competent apreciază
această cerere ca fiind temeinic justificată.
În
ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale
atacate fată de art. 23 alin. (11) din Constitutie, se arată că acestea nu au
incidentă în cauză.
CURTEA,
având în vedere actele
si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 13 decembrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 3.300/2004, Judecătoria
Câmpulung Moldovenesc a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 179 din Codul de procedură fiscală. Exceptia
a fost ridicată de Societatea Comercială “Forsaga“ - S.R.L. din Suceava într-o
cauză având ca obiect o contestatie la executare.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile art. 179 din Codul
de procedură fiscală încalcă normele constitutionale ale art. 23 alin.
(11), referitoare la prezumtia de nevinovătie, precum si pe cele ale art. 44
alin. (2) si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie, privind protectia proprietătii
private. Astfel, se precizează că, potrivit dispozitiilor criticate, “o
eventuală contestatie a unei persoane împotriva unui act constatator prin care
s-au stabilit obligatii fiscale în favoarea statului nu suspendă executarea
actului respectiv“, ceea ce reprezintă o gravă încălcare a dreptului de
proprietate privată. Se mai sustine că un act constatator ilegal poate fi
executat înainte ca organele competente în materie să pronunte o decizie
definitivă de solutionare a contestatiei împotriva acelui act.
În
continuare, autorul exceptiei face referiri cu privire la circumstantele de
fapt ale cauzei, arătând, în esentă, că organele fiscale de control abuzează de
prevederile criticate, tergiversând solutionarea contestatiilor si provocând,
în cele din urmă, prin imobilizarea sumelor ilegal retinute, incapacitatea de
plată si, în consecintă, falimentul firmelor executate.
Judecătoria
Câmpulung Moldovenesc apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este nefondată,
întrucât textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor din Constitutie
invocate. Precizând mai întâi că, în urma republicării Codului de procedură
fiscală, art. 179 a devenit art. 184, arată că art. 23 alin. (11) din
Constitutie, invocat de autorul exceptiei în motivarea sa, nu are incidentă în
domeniul dreptului civil sau fiscal, deoarece acest articol reglementează un
principiu fundamental al procesului penal, găsindu-si, prin urmare,
aplicabilitatea doar în materia dreptului penal si procesual penal. De
asemenea, textele de lege criticate nu încalcă nici prevederile constitutionale
ale art. 44 alin. (2), întrucât, în temeiul art. 184 alin. (2) din Codul
de procedură fiscală, organul de solutionare a contestatiei poate dispune
suspendarea executării, dacă cererea este apreciată ca justificată. Se mai
mentionează că legiuitorul a prevăzut în aceste cazuri o suspendare
facultativă, si nu de drept a executării, cu scopul de a restrânge posibilitatea
exercitării cu rea-credintă a contestatiei la executare, formulată exclusiv în
scopul tergiversării executării.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Presedintele
Camerei Deputatilor consideră că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată. Se apreciază că suspendarea facultativă prevăzută de textele de
lege criticate reprezintă tocmai o măsură de prevenire si limitare a
eventualelor abuzuri în exercitarea cu rea-credintă a contestatiei la
executare. Însă, potrivit alin. (2) al art. 184 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003, dacă cererea de suspendare este temeinic justificată, organul de
solutionare a contestatiei poate dispune, în functie de cazul individual,
suspendarea executării, astfel că dispozitiile atacate sunt în deplin acord cu
normele constitutionale invocate.
În ceea
ce priveste critica de neconstitutionalitate fată de art. 23 alin. (11) din
Constitutie, se arată că acesta reglementează un principiu fundamental al
procesului penal, neavând incidentă în speta dedusă judecătii.
Guvernul
consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, pentru următoarele
argumente:
În
legătură cu pretinsa încălcare a art. 23 alin. (11) din Constitutie, se arată
că aceste prevederi nu au incidentă în cauză, fiind aplicabile numai în
domeniul dreptului penal si numai persoanelor fizice.
Dispozitiile
art. 184 alin. (2) din actul normativ criticat consacră suspendarea facultativă
a executării actului administrativ fiscal în scopul evitării abuzurilor de
drept si exercitării cu rea-credintă a contestatiei, o eventuală suspendare de
drept a executării actului administrativ fiscal determinând amânarea realizării
creantelor fiscale. Asa fiind, textele de lege criticate nu contravin art. 44
alin. (2) din Constitutie, “cu atât mai mult cu cât din interpretarea
sistematică a dispozitiilor Legii fundamentale rezultă că limitele si
continutul dreptului de proprietate sunt stabilite de lege“. În plus, se arată
că, potrivit art. 2 alin. (3) din Codul
de procedură fiscală si în lipsa dispozitiilor exprese ale acestuia,
suspendarea executării se poate solicita în conditiile art. 403 din Codul
de procedură civilă.
Cât
priveste sustinerile autorului exceptiei referitoare la încălcarea dreptului de
proprietate prin faptul că, în cazul admiterii contestatiei debitorului fiscal,
Ministerul Finantelor Publice nu restituie sumele executate, se apreciază că
acestea reprezintă chestiuni de aplicare a legii asupra cărora se pronuntă
numai instanta de judecată, si nu cea de contencios constitutional.
În
sprijinul acestor argumente sunt invocate deciziile nr. 176 din 20 aprilie 2004
si nr. 409 din 12 octombrie 2004, prin care Curtea Constitutională a mai
analizat textele de lege criticate în prezenta cauză, stabilind că acestea nu
contravin normelor si principiilor constitutionale.
Avocatul
Poporului apreciază
că dispozitiile art. 184 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală sunt constitutionale. Astfel, se
arată că textele de lege criticate nu contravin sub nici un aspect dreptului la proprietate privată,
consacrat de art. 44 alin. (2) din Constitutie. În acest sens se sustine că
“legiuitorul ordinar este competent să reglementeze cadrul juridic pentru
exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în acceptiunea principală
conferită de Constitutie, în asa fel încât să nu vină în coliziune cu
interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel
niste limitări rezonabile cu valorificarea acestuia ca drept subiectiv
garantat“. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate fată de
dispozitiile art. 23 alin. (11) din Legea fundamentală, se apreciază că aceasta
nu poate fi retinută, deoarece invocarea prezumtiei de nevinovătie nu are
relevantă în cauza de fată.
Presedintele
Senatului nu a
comunicat punctul său de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 184 din
Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004.
Aceste
prevederi au următorul continut:
-
Art. 184: Suspendarea executării actului administrativ fiscal
“(1)
Introducerea contestatiei pe calea administrativă de atac nu suspendă
executarea actului administrativ fiscal.
(2)
Organul de solutionare a contestatiei poate suspenda executarea actului
administrativ atacat până la solutionarea contestatiei, la cererea temeinic
justificată a contestatorului.
(3)
Dacă se suspendă executarea unei decizii referitoare la baza de impunere,
atunci se va suspenda si executarea deciziei de impunere ulterioare.
(4)
Organele de solutionare pot dispune instituirea măsurilor asigurătorii de către
organul fiscal competent în conditiile prezentului cod.“
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate autorul invocă încălcarea
normelor constitutionale ale art. 23 alin. (11), ale art. 44 alin. (2) teza
întâi, precum si pe cele ale art. 136 alin. (5), care au următorul continut:
-
Art. 23 alin. (11): “Până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoresti
de condamnare, persoana este considerată nevinovată.“;
-
Art. 44 alin. (2) teza întâi: “Proprietatea privată este garantată si
ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular.“;
-
Art. 136 alin. (5): “Proprietatea privată este inviolabilă, în conditiile
legii organice.“
Examinând
textul de lege criticat, raportat la normele constitutionale invocate, Curtea
constată că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată si urmează a fi
respinsă pentru următoarele considerente:
Critica
de neconstitutionalitate vizează caracterul facultativ al suspendării
executării unui act administrativ fiscal constatator de impunere, suspendare
solicitată o dată cu introducerea contestatiei împotriva respectivului act. În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, suspendarea prevăzută de
dispozitiile art. 184 din ordonanta criticată, având caracter facultativ, si nu
obligatoriu, de drept, încalcă în mod grav atât prezumtia de nevinovătie,
prevăzută de art. 23 alin. (11) din Constitutie, cât si regimul constitutional
de protectie a proprietătii private, consacrat în art. 44 si în art. 136 alin.
(5) din aceasta. Se sustine că, în conditiile în care sumele retinute prin
actul constatator al organului de control fiscal sunt imobilizate cel putin
până la momentul pronuntării deciziei definitive cu privire la contestatia
formulată de debitor împotriva acelui act administrativ fiscal, există riscul
declansării stării de incapacitate de plată sau de faliment al societătii
comerciale executate, fiind afectat astfel dreptul de proprietate al acestora.
Examinându-se
exceptia de neconstitutionalitate, raportat la normele constitutionale
invocate, se constată că dispozitiile de lege criticate stabilesc procedura de
solutionare a contestatiilor formulate împotriva actelor administrative
fiscale, precum si posibilitatea suspendării, la cererea temeinic justificată a
contestatorului, a executării actului constatator atacat. Totodată, se observă
că, desi autorul exceptiei invocă neconstitutionalitatea art. 184 din Ordonanta
Guvernului nr.
92/2003, critica formulată priveste doar dispozitiile alin. (1) al acestui
articol, care stabilesc, cu titlu de regulă generală, faptul că simpla
introducere a unei contestatii pe calea administrativă de atac nu suspendă, în
mod automat, executarea acelui act administrativ fiscal. Examinându-se însă si celelalte
dispozitii ale art. 184 - pe care autorul exceptiei omite a le avea în vedere
-, se constată că la alin. (2) este prevăzută si exceptia de la regula
stabilită în alin. (1), respectiv posibilitatea suspendării executării actului
administrativ fiscal până la solutionarea contestatiei, dacă organul competent
să solutioneze contestatia apreciază cererea ca temeinic justificată. Pe de
altă parte, debitorul în cauză are posibilitatea de a se adresa instantei
judecătoresti pentru a solicita suspendarea executării în cadrul procedurii
prevăzute în art. 403 din Codul
de procedură civilă. În consecintă, sustinerile autorului exceptiei privind
consecintele grave aduse patrimoniului unei societăti comerciale executate, ca
urmare a refuzului de plano al suspendării executării actului
administrativ fiscal contestat până la pronuntarea deciziei definitive de către
organul competent, sunt, pentru cele arătate mai sus, lipsite de temei legal
si, cu atât mai mult, lipsite de temei constitutional.
Caracterul
facultativ si nu obligatoriu, de drept, al suspendării executării unui act
administrativ fiscal contestat are în vedere tocmai solutionarea cu celeritate
a unor cauze specifice acestui domeniu, prin evitarea exercitării cu
rea-credintă a dreptului de a contesta un astfel de act.
Legiuitorul
a prevăzut însă si posibilitatea ca, examinând cererile formulate si
apreciindu-le ca temeinic justificate, organul competent să acorde suspendarea
executării actului administrativ fiscal contestat, prevenindu-se astfel
situatii care, în practică, ar putea prejudicia în mod grav patrimoniul
societătii comerciale executate.
În
ceea ce priveste invocarea de către autorul exceptiei a art. 23 alin. (11) din Constitutie,
se constată că aceste dispozitii nu au incidentă în cauza de fată, întrucât
prezumtia de nevinovătie este un principiu ce guvernează procesul penal, fără a
se aplica, deci, si procedurii contencioase fiscale sau administrative.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALÂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 184 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Forsaga“ - S.R.L. din Suceava în Dosarul nr. 3.300/2004 al
Judecătoriei Câmpulung Moldovenesc.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 21 aprilie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
unv. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia
Margareta Nită
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ECONOMIEI SI
COMERTULUI
privind procedura de raportare
a datelor referitoare la activitatea de protectie a mediului de către agentii
economici cu activitate industrială
În baza obiectivelor
stabilite în Programul de guvernare pentru perioada 2005-2008 privind
promovarea unui management durabil al resurselor si protectia mediului, a
prevederilor art. 70 din Legea protectiei mediului nr.
137/1995,
republicată,
cu modificările si completările ulterioare,
în
scopul monitorizării îndeplinirii angajamentelor luate prin documentele care au
stat la baza negocierilor în vederea aderării României la Uniunea Europeană,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului,
ministrul
economiei si comertului emite următorul ordin:
Art.
1. - (1) Conducerile agentilor economici care îsi desfăsoară activitatea în domeniile
prevăzute în anexa nr. 1, denumiti în continuare agenti economici, sunt
direct responsabile de asigurarea conformării cu prevederile reglementărilor
din domeniul protectiei mediului.
(2)
Agentii economici sunt obligati ca la elaborarea strategiei de firmă să aibă în
vedere integrarea aspectelor privind protectia mediului.
(3)
În scopul îmbunătătirii controlului si prevenirii impactului asupra mediului a
activitătii industriale, agentii economici pot utiliza, printre altele, ca
instrumente: acordurile voluntare încheiate cu autoritătile, implementarea
Sistemului de management de mediu, analiza ciclului de viată a produselor,
contabilitatea îde mediu“, eticheta ecologică si/sau declaratia de mediu pentru
produse.
Art.
2. - (1) Agentii economici au obligatia să înfiinteze un compartiment cu
atributii în domeniul protectiei mediului, care este în directa coordonare a
directorului/directorului general.
(2)
Compartimentele mentionate la alin. (1) vor fi dimensionate în functie de
complexitatea problemelor de mediu ale agentului economic.
Art.
3. - Compartimentele mentionate la art. 2 alin. (1) au următoarele atributii
principale:
a)
elaborarea programelor de actiune pentru protectia mediului, cu includerea
măsurilor specifice de reducere si prevenire a impactului negativ asupra
mediului;
b)
pregătirea documentatiei necesare pentru autorizare/reautorizare;
c)
elaborarea planurilor de interventie în caz de poluare accidentală si
asigurarea dotării cu materiale de interventie;
d)
fundamentarea necesitătii elaborării de studii de impact, expertize tehnice si
evaluare a riscului, altele decât cele prevăzute de legislatia în materie;
e)
verificarea conformării cu legislatia de mediu, cu precădere la instalatiile si
echipamentele identificate ca surse potentiale de poluare;
f)
întocmirea rapoartelor periodice privind activitatea de protectie a mediului,
pe care le supune aprobării conducerii;
g)
coordonarea activitătii de instruire a personalului cu privire la problematica
protectiei mediului.
Art.
4. - (1) Agentii economici aflati în portofoliul Ministerului Economiei si
Comertului au obligatia să transmită semestrial Directiei infrastructura
calitătii si mediu din cadrul Ministerului Economiei si Comertului informatiile
privind protectia mediului, în conformitate cu prevederile anexei nr. 2.
(2)
Agentii economici, altii decât cei la care se face referire la alin. (1), au
obligatia să transmită informatiile privind activitatea de protectie a mediului
numai la solicitarea Ministerului Economiei si Comertului.
Art.
5. - Agentii economici au obligatia să informeze operativ, în situatia
producerii unui accident, conducerea ministerului cu privire la cauza,
momentul, estimarea daunelor provocate si măsurile luate pentru diminuarea
impactului.
Art.
6. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
7. - Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului
industriei si resurselor nr. 66/2001 se abrogă.
Art.
8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
economiei si comertului,
Codrut
Ioan Seres
Bucuresti, 13 aprilie 2005.
Nr. 175.
ANEXA Nr. 1
DOMENII
în
care agentii economici îsi desfăsoară activitatea conform Clasificării
activitătilor din economia natională - CAEN
Subsectiunea |
Cod
CAEN |
CA - Industria extractivă de
produse energetice |
1010-1200 |
CB - Industria extractivă de
produse neenergetice |
1310-1450 |
DB - Industria textilă si a
produselor textile |
1711-1930 |
DD - Fabricarea lemnului si a
produselor din lemn |
2010-2052 |
DE - Fabricarea celulozei,
hârtiei si a produselor din hârtie |
2111-2125 |
DF - Fabricarea produselor de
cocserie, a produselor obtinute prin rafinarea petrolului si a
combustibililor nucleari |
2310-2330 |
DG - Fabricarea substantelor,
a produselor chimice si a fibrelor si firelor sintetice si artificiale |
2411-2470 |
DH - Fabricarea produselor
din cauciuc si mase plastice |
2511-2524 |
DI - Fabricarea altor produse
din minerale nemetalice |
2611-2682 |
DJ - Industria metalurgică si
a produselor din metal |
2710-2875 |
DK - Industria de masini si
echipamente |
2911-2972 |
DL - Industria de echipamente
electrice si optice |
3001-3350 |
DM - Industria mijloacelor de
transport |
3410-3550 |
DN - Alte activităti
industriale |
3611-3720 |
EA - Energie electrică si
termică, gaze si apă |
4011-4030 |
ANEXA Nr. 2
Informatiile
se transmit după cum urmează:
a) până
la data de 31 iulie, informatiile aferente primului semestru;
b)
până la data de 31 ianuarie, informatiile aferente anului precedent
Tabelul nr. 1
Stadiul
obtinerii autorizatiilor de mediu*) la sfârsitul semestrului/anului (după caz)
Nr. crt. |
Obiective —
total, din care: |
Observatii |
||
Detin
autorizatie de mediu Nr.
autorizatiei/termen de valabilitate |
În curs de
obtinere (stadiu) |
Nu s-a
demarat procedura de obtinere a
autorizatiei de mediu |
||
0. |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
|
TOTAL:
*) Se mentionează explicit
situatia obtinerii autorizatiei integrate de mediu (după caz).
NOTĂ:
Suplimentar se va mentiona dacă
agentul economic are certificat Sistemul de Management de Mediu.
Tabelul nr. 2
Nr. crt. |
Programe
de actiuni*) |
Observatii |
|
Planificate |
Stadiul realizării**) |
||
0. |
1 |
2 |
3 |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
*) Se mentionează explicit acele
actiuni pentru instalatiile pentru care s-a obtinut perioada de tranzitie, în
vederea conformării cu legislatia în vigoare.
**) Realizat, în curs de
realizare, amânat.
NOTĂ:
Se au în vedere programe de
modernizări, reparatii, instalarea sistemului de automonitorizare, monitorizare
a factorilor de mediu, măsuri specifice de interventie, măsuri organizatorice,
stadiul implementării si certificării/mentinerii sistemului de management de
mediu, conform SR EN ISO 14001:1997, programe de instruire etc.
Tabelul nr. 3
Nr. crt. |
Cheltuieli pentru protectia mediului (milioane lei) |
Observatii |
|
Planificate |
Realizate |
||
0. |
1 |
2 |
3 |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
NOTĂ:
Se au în vedere cheltuielile
aferente investitiilor sau componentelor de investitii specifice de protectie a
mediului, costurile de operare ale echipamentelor de depoluare, programelor de
actiuni prezentate în tabelul nr. 2, precum si cheltuielile care privesc plata
taxelor la Fondul pentru mediu, amenzi si penalităti (după caz) etc.
Tabelul nr. 4
Nr. crt. |
Nivelul de conformare |
Modalitatea
de solutionare |
Observatii (amenzii) |
|
Depasiri ale
limitelor admise de reglementarile in vigoare |
Cauza |
|||
0. |
1 |
2 |
|
3 |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
Tabelul nr. 5
Nr. crt. |
Probleme deosebite semnalate |
Modalitatea
de solutionare |
Observatii (amenzii) |
|
Poluari
accidentale |
Cauza |
|||
0. |
1 |
2 |
|
3 |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
Tabelul nr. 6
Nr. crt. |
Cantitatea
generata – total, din care: |
Observatii* |
||||
Tip
de deseu (cod din HG 856/2002) |
Valorificare |
Eliminare |
||||
Reciclare |
Coincinerare |
Incinerare |
Depozitare |
|||
0. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
|
|
|
|
|
*) Se precizează cantitătile de
deseuri gestionate prin altă operatiune.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE Nr.
504 din 20 aprilie 2005 |
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI Nr.
501 din 8 aprilie 2005 |
pentru aprobarea Normelor
privind fundamentarea, acordarea si justificarea sumelor primite de la bugetul
de stat pentru unele activităti desfăsurate de unii agenti economici, prin
bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum si a
transferurilor consolidabile acordate bugetelor locale pentru străzile care se
vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi
în localitătile rurale si urbane
În
temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, ale art. 11
alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală si ale art. 5 alin. (4)
din Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
finantelor publice si ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emit
următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Normele privind fundamentarea, acordarea si justificarea sumelor
primite de la bugetul de stat pentru unele activităti desfăsurate de unii
agenti economici, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, precum si a transferurilor consolidabile acordate bugetelor locale
pentru străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de
cvartale de locuinte noi în localitătile rurale si urbane, prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului finantelor publice si al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.491/1.627/2004 pentru aprobarea Normelor privind fundamentarea, acordarea si justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activităti desfăsurate de unii agenti economici prin bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum si a transferurilor consolidabile acordate consiliilor locale pentru întretinerea, repararea si construirea de drumuri locale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 971 din 22 octombrie 2004.
Art. 3. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul finantelor publice, Sebastian Bodu, secretar
de stat |
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului, Gheorghe Dobre |
ANEXĂ
NORME
privind
fundamentarea, acordarea si justificarea sumelor primite de la bugetul de stat
pentru unele activităti desfăsurate de unii agenti economici, prin bugetul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, precum si a
transferurilor consolidabile acordate bugetelor locale pentru străzile care se
vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi
în localitătile rurale si urbane Unităti care vor aplica prevederile prezentelor norme
Art.
1. - (1) Agentii economici care beneficiază pentru desfăsurarea activitătii de
sume de la bugetul de stat, destinate acoperirii de cheltuieli materiale,
subventii/transferuri, precum si de sume destinate rambursării creditelor
externe/interne, plătii dobânzilor si comisioanelor, în baza prevederilor art.
3 din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, după caz,
sunt:
a)
Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A.;
b)
Regia Autonomă “Administratia Fluvială a Dunării de Jos“;
c)
Societatea Natională “Aeroportul International Bucuresti Băneasa - Aurel
Vlaicu“ - S.A.;
d)
Societatea Natională “Aeroportul International Constanta“ - S.A.;
e)
Societatea Natională “Aeroportul International Timisoara - Traian Vuia“ - S.A.;
f)
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.“ - S.A.;
g)
Societatea Natională de Transport Feroviar de Călători “C.F.R. Călători“ -
S.A.;
h)
Autoritatea Feroviară Română - AFER;
i)
Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucuresti “Metrorex“ - S.A.
j)
Compania Natională “Aeroportul International Henri Coandă Bucuresti“ - S.A.;
k)
Societatea Comercială “Compania Natională de Transporturi Aeriene Române - TAROM“
- S.A.;
l)
Compania Natională “Administratia Porturilor Maritime“ - S.A. Constanta;
m)
Compania Natională de Radiocomunicatii Navale “Radionav“ - S.A.;
n)
Societatea Comercială “NAVROM Delta“ - S.A. Tulcea;
o)
Compania Natională “Administratia Canalelor Navigabile“ - S.A.
(2)
Prevederile prezentelor norme se vor aplica si altor agenti economici care vor
beneficia de sume de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, pentru cheltuielile prevăzute la
alin. (1).
Înscrierea
în bugetul de stat
Art.
2. - (1) Agentii economici mentionati la art. 1 au obligatia de a prezenta
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului propuneri pentru înscrierea
în bugetul de stat a sumelor ce reprezintă cheltuieli curente, rambursări de
credite externe/interne si plăti de dobânzi si comisioane, în vederea
cuprinderii acestora în bugetul ministerului, în termenele stabilite de Legea nr.
500/2002, cu modificările ulterioare.
(2)
Anual, în etapa de elaborare a proiectului bugetului de stat, fiecare agent
economic care beneficiază de sume de la bugetul statului fundamentează
necesarul acestora, urmărind realizarea în conditii corespunzătoare a
obiectului de activitate, cu încadrarea în limitele transmise de Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Sumele
destinate rambursării creditelor externe/interne si plătilor de dobânzi si
comisioane se vor stabili în functie de scadente.
(3)
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, în calitate de
ordonator principal de credite, transmite fiecărui agent economic sumele
aprobate în bugetul de stat pentru anul respectiv, cu defalcare pe trimestre.
(4)
Agentii economici beneficiari ai sumelor respective răspund de utilizarea
acestora potrivit scopului pentru care au fost acordate.
(5)
Bugetele de venituri si cheltuieli ale agentilor economici mentionati la art. 1
sunt aprobate conform prevederilor legale privind înfiintarea acestora, în
cadrul termenului prevăzut de legea anuală a bugetului de stat.
Solicitarea
lunară a subventiilor/transferurilor de către unii agenti economici.
Art.
3. - (1) Agentii economici care beneficiază de subventii/transferuri vor
întocmi lunar, în 5 exemplare, formularul prevăzut în anexa nr. 1 “Notă de
fundamentare si justificare a subventiilor/transferurilor primite de la bugetul
de stat pentru .... la data de ....“.
(2) Nivelul subventiilor/transferurilor solicitate pentru perioada respectivă va rezulta ca diferentă între veniturile si cheltuielile prognozate a se realiza în luna respectivă si se va încadra în bugetul aprobat pentru fiecare agent economic care beneficiază de sumele respective, potrivit actului constitutiv. Justificarea sumelor primite de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului se va face lunar, pe baza datelor rezultate din balanta de verificare.
(3) Veniturile se vor defalca în functie de natura lor, conform prevederilor legale. Veniturile din coloana nr. 3 a formularului prevăzut în anexa nr. 1 vor corespunde totalului veniturilor din clasa 7 din balanta de verificare diminuat cu sumele reprezentând surse de investitii, subventii/transferuri, inclusiv veniturile cu destinatie specială, rambursări de credite externe/interne, plăti de dobânzi si comisioane la credite externe/interne primite de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, conform legii anuale a bugetului de stat, si înregistrate.
(4)
Cheltuielile se vor defalca pe naturi de cheltuieli, iar acolo unde anumite
cheltuieli prezintă o pondere însemnată, acestea se înscriu ca alineat
distinct, mentionându-se documentul în baza căruia se efectuează cheltuiala (de
exemplu: contract ....).
(5)
Cheltuielile din coloana nr. 3 a formularului prevăzut în anexa nr. 1 vor
corespunde totalului cheltuielilor din clasa 6 din balanta de verificare,
diminuat cu sumele aferente cheltuielilor de investitii, cheltuielilor
efectuate din fondurile cu destinatie specială, rambursărilor de credite
externe/interne, plătilor de dobânzi si comisioane la credite externe/interne
si programelor cu finantare rambursabilă/nerambursabilă.
(6)
Pentru transportul feroviar public de călători, agentul economic prestator
Ontocmeste, în 5 exemplare, documentatia conform anexei nr. 2 “Notă de
fundamentare si justificare a subventiilor/transferurilor primite de la bugetul
de stat pentru transportul feroviar public de călători la data de .....“.
Veniturile (rd. 4+rd. 5) din coloana nr. 4 din anexa nr. 2 vor corespunde
totalului veniturilor din clasa 7 din balanta de verificare, diminuat cu sumele
reprezentând surse de investitii, subventii/transferuri, rambursări de credite
externe/interne, plăti de dobânzi si comisioane la credite externe/interne
primite de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, conform legii anuale a bugetului de stat, si
înregistrate. Cheltuielile din coloana nr. 4 din anexa nr. 2 vor corespunde
totalului cheltuielilor din clasa 6 din balanta de verificare, diminuat cu
cheltuielile de investitii si cheltuielile aferente derulării creditelor
externe si a programelor cu finantare rambursabilă/nerambursabilă.
(7)
Agentii economici vor prezenta formularele prevăzute în anexele nr. 1 si nr. 2
spre avizare directiilor generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti, precum si Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili, până la data de 25 a lunii curente, pentru sumele justificate în
luna precedentă. Directiile generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti, precum si Directia generală de administrare a marilor
contribuabili verifică si avizează “Nota de fundamentare si justificare a
subventiilor/transferurilor primite de la bugetul de stat pentru .... la data
de ....“ si “Nota de fundamentare si justificare a subventiilor/transferurilor
primite de a bugetul de stat pentru transportul feroviar public de călători la
data de ....“, pentru coloana nr. 3, respectiv coloana nr. 4, în baza datelor
prezentate în balanta de verificare contabilă pentru luna precedentă, la sediul
organului de avizare.
Avizul
se acordă pe baza datelor prezentate sub responsabilitatea agentului economic,
cu rezerva controlului ulterior asupra modului de utilizare a acestor surse
bugetare, ocazie cu care se dispun măsurile de regularizare a eventualelor
diferente.
(8) În
cursul lunilor ianuarie-februarie agentii economici nu vor completa coloana nr.
3 a formularului prevăzut în anexa nr. 1 si coloana nr. 4 a formularului
prevăzut în anexa nr. 2, după caz.
(9)
Veniturile din coloana nr. 3 a formularului prevăzut în anexa nr. 1 vor fi
defalcate conform anexei nr. 1/a) “Defalcarea veniturilor ce se realizează la
luna .... de agentul economic ....“.
(10)
“Cheltuielile preliminate pentru luna în curs“ (coloana nr. 4 din formularul
prevăzut în anexa nr. 1) vor fi prezentate detaliat în formularul prevăzut în
anexa nr. 1/b) “Memoriu privind justificarea sumelor preliminate a se plăti în
luna în curs“, ce va cuprinde toate plătile efective ale agentilor economici
până la data de 20 a lunii respective, la care se vor adăuga plătile
preliminate a se efectua până la sfârsitul lunii. În plătile respective se pot
regăsi si avansurile acordate potrivit legii pentru achizitii de bunuri si
servicii.
(11)
Aceste plăti urmează să se regăsească în conturile de cheltuieli si stocuri,
conturi care permit, conform prezentelor norme, justificarea în anul financiar
curent a utilizării sumelor primite. Dacă la finele anului financiar plătile
respective nu se regăsesc în conturile de cheltuieli sau în variatia de stoc,
se va proceda la regularizarea acestora cu bugetul de stat.
(12)
În cazul plătilor mai mari de 800 milioane lei, se vor anexa copii de pe
documentele care dovedesc oportunitatea efectuării plătii.
(13)
În cazul lucrărilor de întretinere si reparatii capitale la infrastructură,
formularul prevăzut în anexa nr. 1/b) va fi însotit de documentatia aprobată
conform prevederilor legale.
(14)
În cazul în care apar disponibilităti în cont la finele lunii precedente celei
în care se solicită deschiderea de credite, se vor explica motivele care au
determinat acest disponibil. Neprezentarea acestei explicatii va conduce în mod
automat la diminuarea subventiilor/transferurilor în perioada pentru care se
solicită deschiderea de credite.
(15)
La fundamentarea subventiilor/transferurilor se vor lua în calcul si cresterile
de stocuri fată de luna precedentă.
(16)
Stocurile avute în vedere sunt de regulă cele legate de caracterul sezonier al
unor activităti (de exemplu, în cazul Companiei Nationale de Autostrăzi si
Drumuri Nationale din România - S.A. - procurarea bitumului pentru perioadele
de vară, stocurile de nisip, sare, motorină, combustibil etc. pentru perioada
de iarnă - si al Regiei Autonome “Administratia Fluvială a Dunării de Jos“
Galati - asigurarea stocurilor de combustibil pentru cazuri de înghet al
Dunării).
(17) Valoarea acestor stocuri se cumulează cu sumele ce figurează la pct. II “Cheltuieli“ din formularul prevăzut în anexa nr. 1. Suma acestora va sta la baza justificării subventiilor/transferurilor solicitate.
(18)
O dată cu transmiterea acestor documente se va prezenta Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, în mod obligatoriu, si balanta
de verificare contabilă întocmită pentru luna precedentă celei în care se
solicită deschiderea de credite, precum si formularul “Situatia obligatiilor
fată de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul
fondurilor speciale la data de ....“, prevăzut în anexa nr. 1/c).
(19)
Notele de fundamentare si justificare (formularele prevăzute în anexele nr. 1
si 2), avizate conform alin. (7), inclusiv formularele prevăzute în anexele nr.
1/a), 1/b) si 1/c), după caz, se prezintă până la data de 28 a fiecărei luni la
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului - Directia generală
economică si buget, în vederea analizării utilizării sumelor primite, a
fundamentării unor noi sume pentru luna următoare si a întocmirii cererii de
deschidere a creditelor bugetare.
(20)
În cazul în care un agent economic nu mai solicită subventii/transferuri pentru
o anumită perioadă, acesta are obligatia de a prezenta justificarea
subventiilor/transferurilor primite, în fiecare lună, cu cheltuielile perioadei
respective.
(21)
Pentru solicitarea creditelor bugetare, Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului prezintă la Ministerul Finantelor Publice cererea
de deschidere a creditelor, împreună cu documentatia întocmită în conformitate
cu Normele metodologice privind deschiderea creditelor bugetare din bugetul de
stat, elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
(22)
Agentii economici care au beneficiat în cursul anului de subventii sau de
transferuri de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului au obligatia de a verifica, pe baza deconturilor
definitive, dacă alocatiile bugetare primite sunt justificate si, în cazul în
care se constată că s-au primit sume în plus, acestea vor fi restituite în
contul de venituri ale bugetului de stat “Restituiri de fonduri din finantarea
bugetară a anilor precedenti“, deschis la Trezoreria Statului, până la data de
31 ianuarie a anului următor, dacă legea nu prevede altfel.
Solicitarea
si justificarea sumelor de la bugetul de stat reprezentând contributia
Guvernului la realizarea lucrărilor de reabilitare a infrastructurii de
transporturi, precum si a sumelor destinate rambursării creditelor
externe/interne, plătilor de dobânzi si comisioane
Art.
4. - (1) Agentii economici care primesc sume de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, reprezentând contributia
Guvernului la realizarea lucrărilor de reabilitare a infrastructurii de
transporturi, precum si sume destinate rambursării creditelor externe/interne,
plătilor de dobânzi si comisioane aferente, completează în 5 exemplare
formularul prevăzut în anexa nr. 3 “Notă privind fundamentarea si justificarea
utilizării sumelor primite de la bugetul de stat reprezentând contributia
Guvernului la realizarea lucrărilor de reabilitare a ....., rambursări de
credite externe/interne, plăti de dobânzi si comisioane“. În sustinerea datelor
se întocmesc formularele prevăzute în anexele nr. 3/a)-3/f), conform modelelor
prezentate.
(2)
Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si Directia generală de administrare a marilor contribuabili
verifică si avizează formularul prevăzut în anexa nr. 3 pentru coloanele nr. 3
si 4, pe baza datelor rezultate din documentele bancare ce atestă cumpărarea
valutei utilizate pentru rambursarea creditelor externe/interne, a plătilor de
dobânzi si comisioane aferente, la sediul organului de avizare. Avizul se
acordă pe baza datelor prezentate sub responsabilitatea agentului economic, cu
rezerva controlului ulterior asupra modului de utilizare a acestor surse
bugetare, ocazie cu care se dispun măsurile de regularizare a eventualelor
diferente.
(3)
Notele de fundamentare si justificare, cuprinzând formularele prevăzute în
anexele nr. 3/a)-3/f), avizate conform alin. (2), se prezintă Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului - Directia generală economică si
buget, în vederea analizării modului de utilizare a sumelor primite si a
modului de fundamentare a sumelor pentru luna următoare celei în care se
solicită deschiderea de credite bugetare.
(4)
În cazul în care din formularul prevăzut în anexa nr. 3 rezultă că agentul
economic respectiv nu a utilizat integral sumele puse la dispozitie pentru
perioada de la începutul anului până la sfârsitul lunii anterioare celei în
care se solicită deschiderea creditelor bugetare, cu sumele respective se va
diminua necesarul pe luna pentru care se solicită deschiderea de credite
bugetare.
(5)
În situatia inversă, cu sumele de primit se va majora necesarul pe luna pentru
care se solicită deschiderea de credite bugetare, în limita sumelor aprobate în
bugetul de stat.
(6)
Agentii economici care au beneficiat în cursul anului de sume de la bugetul de
stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului
pot păstra la finele anului în conturile deschise la unităti bancare numai valuta
procurată în scopul rambursării la extern a ratelor de împrumuturi externe
guvernamentale si al plătii dobânzilor sau comisioanelor acestora, cu termene
scadente până la data de 15 ianuarie a anului următor.
Sumele
rămase neconsumate vor fi restituite în contul de venituri ale bugetului de
stat “Restituiri de fonduri din finantarea bugetară a anilor precedenti“,
deschis la Trezoreria Statului, până la data de 31 ianuarie, dacă legea nu
prevede altfel.
Solicitarea,
acordarea si justificarea sumelor de la bugetul de stat, reprezentând
cheltuieli curente pentru întretinerea, repararea si administrarea drumurilor
nationale
Art.
5. - (1) Cheltuielile curente ce se pot finanta din sume de la bugetul de stat
pentru drumurile nationale sunt:
a) cheltuieli
pentru administrare, întretinere si reparatii curente si periodice la drumurile
publice, lucrările de artă, constructiile, utilajele, echipamentele si
mijloacele de transport specifice sectorului de drumuri, inclusiv taxa pe
valoarea adăugată aferentă lucrărilor astfel nominalizate, variatia stocului de
materiale, avansurile la începerea lucrărilor, avansurile lunare acordate
potrivit prevederilor legale, cheltuieli pentru licitatii, taxe, avize si
autorizatii, precum si pentru serviciile aferente;
b)
cheltuieli pentru reparatii capitale la drumurile publice, lucrări de artă si
constructii, inclusiv taxa pe valoarea adăugată aferentă lucrărilor astfel
nominalizate, variatia stocului de materiale, avansurile la începerea
lucrărilor, avansurile lunare, acordate potrivit prevederilor legale,
cheltuieli pentru licitatii, taxe, avize si autorizatii, precum si serviciile
aferente.
(2)
a) Unitătile teritoriale din subordinea Companiei Nationale de Autostrăzi si
Drumuri Nationale din România - S.A. vor întocmi cererea justificativă conform
modelului prevăzut în anexa nr. 4 “Cerere justificativă privind sumele necesare
pentru cheltuieli curente pentru întretinerea, repararea si administrarea
drumurilor nationale pentru luna ...... 200 ......“, pe care o vor transmite
Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. până
la data de 16 a lunii curente pentru luna următoare.
b)
Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. va
analiza si va transmite Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, până la data de 20 a lunii curente pentru luna următoare, sumele
solicitate prin cererile justificative conform anexei nr. 5 “Cerere
justificativă privind sumele necesare pentru cheltuieli curente pentru întretinerea,
repararea si administrarea drumurilor nationale pentru luna ...... 200 ......“.
Decontul justificativ va fi însotit de balanta de verificare centralizată,
precum si de copii de pe documentele ce atestă plata unor sume de peste 800
milioane lei.
c) Pentru sumele primite în luna în care se Ontocmeste documentatia de fundamentare a sumelor solicitate si care nu pot fi justificate pe bază de balantă de verificare, se va întocmi un memoriu justificativ ce va cuprinde principalele tipuri de plăti ce s-au efectuat până la momentul întocmirii documentelor, precum si plătile ce se prelimină a se efectua până la sfârsitul lunii respective.
d)
Cu sumele primite în plus fată de cheltuielile prezentate prin deconturile
justificative se vor diminua sumele din cererile justificative, întocmite
potrivit prezentelor norme.
(3)
După verificarea si aprobarea cererilor justificative, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin Directia generală economică
si buget, va solicita Ministerului Finantelor Publice deschiderea creditelor
bugetare.
În
limita creditelor bugetare deschise Ministerul Transporturilor, Constructiilor
si Turismului va vira sumele cuvenite Companiei Nationale de Autostrăzi si
Drumuri Nationale din România - S.A.
(4)
a) Lunar, până la data de 16, unitătile teritoriale ale Companiei Nationale de
Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. vor transmite acesteia
decontul justificativ privind utilizarea sumelor primite până la sfârsitul
lunii anterioare, întocmit pe propria răspundere, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 6 “Decont justificativ privind cheltuieli finantate de la bugetul de
stat, reprezentând sumele necesare pentru cheltuieli curente pentru
întretinerea, repararea si administrarea drumurilor nationale pentru luna
...... 200 ......“, pe baza datelor înregistrate în balantele de verificare
contabilă.
b)
Lunar, până la data de 20, Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri
Nationale din România - S.A., pe baza datelor rezultate din balantele de
verificare contabilă proprii si din deconturile justificative întocmite si
transmise potrivit prevederilor alin. (5), va depune la Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului decontul justificativ privind
utilizarea sumelor primite până la sfârsitul lunii anterioare, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 7 “Decont justificativ privind cheltuieli
finantate de la bugetul de stat reprezentând sumele necesare pentru cheltuieli
curente pentru întretinerea, repararea si administrarea drumurilor nationale
pentru luna ...... 200 ......“. La justificarea si fundamentarea sumelor
solicitate de Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România
- S.A. se va lua în calcul si cresterea de stocuri.
(5)
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va înregistra pe
cheltuieli sumele utilizate pentru administrarea, întretinerea si repararea
drumurilor nationale, pe baza deconturilor justificative depuse de Compania
Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A.
Solicitarea/alocarea
sumelor din transferuri consolidabile acordate bugetelor locale pentru străzile
care se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de cvartale de
locuinte noi în localitătile rurale si urbane
Art. 6. - (1) Alocarea sumelor din transferuri consolidabile pentru străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi în localitătile rurale si urbane se face de către Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, având la bază documentele analizate, centralizate si în concordantă cu strategia în domeniul drumurilor locale, transmise de către Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A.
(2)
Consiliile locale vor depune cereri justificative, conform anexei nr. 8 “Cerere
justificativă privind sumele necesare pentru transferuri consolidabile
finantate de la bugetul de stat pentru străzile care se vor amenaja în
perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi în
localitătile rurale si urbane pentru luna ... 200 ...“, la Compania Natională
de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A. până la data de 16 a
lunii curente pentru luna următoare, iar aceasta va centraliza cererile si le
va transmite la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, până
la data de 20 a lunii curente pentru luna următoare, conform anexei nr. 9
“Cerere justificativă privind sumele necesare pentru transferuri consolidabile
finantate de la bugetul de stat pentru străzile care se vor amenaja în
perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi în
localitătile rurale si urbane pentru luna ...... 200 ......“, în limita
programelor aprobate si cu încadrarea în trimestrializarea transmisă de
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si aprobată de Ministerul
Finantelor Publice.
(3)
După verificarea si aprobarea cererilor justificative Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin Directia generală economică
si buget, va solicita Ministerului Finantelor Publice deschiderea creditelor
bugetare.
(4)
a) Lunar, până la data de 10, consiliile judetene si/sau municipale vor
transmite Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România -
S.A., pentru străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate
constructiilor de cvartale de locuinte noi în localitătile rurale si urbane,
decontul justificativ privind utilizarea sumelor primite până la sfârsitul
lunii anterioare, întocmit pe propria răspundere, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 10 “Decont justificativ privind sumele necesare pentru transferuri
consolidabile finantate de la bugetul de stat pentru străzile care se vor
amenaja în perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi în
localitătile rurale si urbane pentru luna ...... 200 ......“, pe baza datelor înregistrate
în balantele de verificare contabilă.
b) Lunar, până la data de 15, Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A., pe baza datelor rezultate din deconturile justificative întocmite si transmise potrivit prevederilor lit. a), va depune la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului decontul justificativ privind utilizarea sumelor primite până la sfârsitul lunii anterioare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 11 “Decont justificativ privind sumele necesare pentru transferuri consolidabile finantate de la bugetul de stat pentru străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi în localitătile rurale si urbane pentru luna ...... 200 ......“, pe baza datelor înregistrate în balantele de verificare contabilă. c) Cu sumele primite în plus fată de cheltuielile prezentate prin deconturile justificative se vor diminua sumele din cererile justificative întocmite potrivit prezentelor norme.
(5)
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va înregistra pe
cheltuieli sumele utilizate de consiliile judetene si municipale pentru
străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de
cvartale de locuinte noi în localitătile rurale si urbane, pe baza deconturilor
justificative depuse la Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale
din România - S.A.
(6)
Consiliile judetene si municipale care au beneficiat în cursul anului de
transferuri consolidabile de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, pentru străzile care se vor
amenaja în perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi în
localitătile rurale si urbane au obligatia de a verifica, pe baza deconturilor
definitive, dacă alocatiile bugetare primite sunt justificate si, în cazul în
care se constată că s-au primit sume în plus, acestea vor fi restituite în
contul de venituri ale bugetului de stat “Restituiri de fonduri din finantarea
bugetară a anilor precedenti“, deschis la Trezoreria Statului, până la data de
31 ianuarie a anului următor, dacă legea nu prevede altfel.
Dispozitii
finale
Art. 7. - (1) Formularele “Notă de fundamentare si justificare a subventiilor/transferurilor primite de la bugetul de stat pentru ......la data de ...... “, “Notă de fundamentare si justificare a subventiilor/transferurilor primite de la bugetul de stat pentru transportul feroviar public de călători la data de ...“, “Notă privind fundamentarea si justificarea utilizării sumelor primite de la bugetul de stat reprezentând contributia Guvernului la realizarea lucrărilor de reabilitare a ......, rambursări de credite externe/interne, plăti de dobânzi si comisioane“, “Decont justificativ privind cheltuielile finantate de la bugetul de stat reprezentând sumele necesare pentru cheltuieli curente pentru întretinerea, repararea si administrarea drumurilor nationale pentru luna ...... 200 ......“, precum si “Decont justificativ privind sumele necesare pentru transferuri consolidabile finantate de la bugetul de stat pentru străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate constructiilor de cvartale de locuinte noi în localitătile rurale si urbane pentru luna ..... 200 .....“ vor constitui documentele prin care se va aproba de către ordonatorul principal de credite înregistrarea în contabilitatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului a sumelor cheltuite, inclusiv a plătilor efectuate pentru taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor, serviciilor si lucrărilor achizitionate în ultimele luni ale anului, pentru care decontul de T.V.A. se Ontocmeste si se regularizează cu bugetul de stat în următorul an financiar.
Cu
sumele respective agentul economic va face regularizarea direct cu bugetul de
stat.
(2)
Taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor, serviciilor si lucrărilor
achizitionate, plătită din sumele primite de la bugetul de stat reprezentând
contributia Guvernului la realizarea lucrărilor de reabilitare a
infrastructurii de transporturi, va fi inclusă în documentele de justificare.
(3)
Taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor, serviciilor si lucrărilor
achizitionate de către agentii economici înregistrati ca plătitori de taxă pe
valoarea adăugată se deduce potrivit prevederilor art. 145 si 147 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare.
(4)
După încheierea exercitiului bugetar anual, agentii economici vor vira la
bugetul de stat sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată aferentă
bunurilor, serviciilor si lucrărilor achizitionate plătite în cursul anului din
sumele primite de la bugetul de stat reprezentând contributia Guvernului la
realizarea lucrărilor de reabilitare a infrastructurii în transporturi si care
a fost dedusă potrivit prevederilor art. 145 si 147 din Legea nr.
571/2003, cu modificările si completările ulterioare, potrivit legislatiei
în vigoare.
(5)
Operatiunile de regularizare a T.V.A. cu bugetul de stat prevăzute la alin. (4)
nu se evidentiază în conturile specifice de T.V.A. si nici în decontul de
T.V.A. Pentru determinarea sumelor de regularizat cu bugetul de stat se vor
tine evidente extracontabile.
(6)
Toate formularele de fundamentare si justificare a sumelor primite de la
bugetul de stat vor cuprinde în mod obligatoriu mentiunea: “Certificăm pe
propria răspundere legalitatea, necesitatea, oportunitatea, realitatea si
exactitatea datelor înscrise“ si vor purta semnătura persoanelor autorizate (de
regulă, directorul general si directorul economic).
Art.
8. - Anexele nr. 1-11*) fac parte integrantă din prezentele norme.
ANEXE
la norme
|
|
|