MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 196 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 8
martie 2005
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 45 din 27 ianuarie 2005 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 376 alin. 1 din Codul de procedură
civilă
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
142.
- Hotărâre privind aprobarea obiectivelor salariale trimestriale, pe anul
2005, pentru agentii economici monitorizati potrivit prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 79/2001 privind întărirea disciplinei
economico-financiare si alte dispozitii cu caracter financiar
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
7. -
Circulară privind măsurile care trebuie luate de către institutiile de
credit/Trezoreria Statului pentru aplicarea Legii nr. 348/2004 privind
denominarea monedei nationale
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 27
ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 376 alin. 1 din Codul de procedură civilă
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Ion Tiucă -
procuror
Cristina Toma -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 376 alin.
1 din Codul de procedură
civilă, exceptie ridicată de Eugenia Stanciu, Constantin Crăcană, Ion
Fabian, Vasile Pavel, Ioan Cretu, Dumitru Stănicel, Câmpean Teodor Georgevici
si Maria Virginia Georgevici în Dosarul nr. 3.070/Ap/2004 al Curtii de Apel
Brasov - Sectia civilă.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată. Arată că, reglementând
dispozitiile criticate, legiuitorul a dorit să grăbească executarea
hotărârilor, având în vedere faptul că, oricum, până la momentul în care are
loc aceasta, trece o perioadă relativ mare de timp.
Asa fiind,
prevederile art. 376 alin. 1 din Codul de procedură civilă
nu contravin Legii fundamentale, întrucât nu îngrădesc în nici un fel liberul
acces la justitie si nici egalitatea de tratament, situatiile juridice diferite
impunând tratamente juridice diferite.
Constată că
prevederile art. 44 si 47 din Constitutie
nu au incidentă în cauza de fată.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 9 septembrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 3.070/Ap/2004, Curtea de
Apel Brasov - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 376 alin. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Eugenia Stanciu, Constantin Crăcană, Ion Fabian, Vasile Pavel, Ioan
Cretu, Dumitru Stănicel, Câmpean Teodor Georgevici si Maria Virginia
Georgevici.
Autorii
exceptiei de neconstitutionalitate consideră că dispozitiile art. 376 alin. 1 din Codul de procedură civilă,
“cu referire la art. 374 alin. 1 din Codul de procedură civilă”,
care dau posibilitatea executării unei
hotărâri definitive, sunt neconstitutionale în raport cu prevederile
art. 16 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) si (2), art. 44 alin. (1) si (2),
art. 47 si ale art. 124 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Arată că debitorii proprietari, al căror drept de proprietate a fost recunoscut
de justitie, si creditorul nu sunt egali, câtă vreme creditorul poate evacua
debitorii din proprietatea acestora, până la solutionarea irevocabilă a
procesului de comparare a titlurilor.
Asa fiind, dreptul debitorilor de a avea acces liber la justitie pentru solutionarea recursului este îngrădit de posibilitatea executării hotărârii atacate, prin obligarea lor de a-si părăsi proprietatea.
Ca atare, dreptul
de proprietate al acestora nu este nici garantat si nici ocrotit egal cu cel al
creditorului.
Totodată, dreptul
debitorilor la un nivel de trai corespunzător, care presupune obligatia
statului de a-l asigura, este încălcat, prin posibilitatea executării unei
hotărâri care nu este irevocabilă, cu neglijarea totală a oricărei norme de
protectie socială.
În sfârsit, atâta
vreme cât se dă preferintă unui drept de proprietate fată de altul, dobândit în
conditiile legii, justitia nu poate fi considerată nici unică, nici egală si
nici impartială.
Dispozitiile art.
376 din Codul de procedură
civilă creează astfel debitorilor o situatie păgubitoare, întrucât acestia,
prin executarea hotărârii recurate, a cărei executare s-a cerut a fi suspendată
până la judecarea recursului, pot fi evacuati din apartamentele proprietate personală,
dobândite în mod valabil, prin cumpărare cu bună-credintă, conform Legii nr.
112/1995.
Curtea de Apel
Brasov - Sectia civilă apreciază
că dispozitiile art. 376 alin. 1 din Codul de procedură civilă
preîntâmpină exercitarea abuzivă a drepturilor si depăsirea termenului
rezonabil de executare, asa cum este prevăzut în art. 6 ¤1 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
În concluzie,
instanta de judecată apreciază că exceptia de neconstitutionalitate a art. 376
alin. 1 din Codul de
procedură civilă, cu referire la art. 374 alin. 1 din acelasi cod, este
neîntemeiată.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Guvernul constată că principiul egalitătii în fata
legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, în
functie de scopul urmărit, nu sunt diferite. Constată că, în cazul în care, în
conditiile art. 376 alin. 1 din
Codul de procedură civilă, se învestesc cu formulă executorie hotărâri care
au rămas definitive ori au devenit irevocabile, acestea vor putea fi puse în
executare, în conditiile legii, întrucât dreptul de a cere executarea silită nu
poate fi conditionat de exercitarea de către debitor a tuturor căilor legale de
atac împotriva titlului executoriu.
Apreciază că
textul de lege criticat reprezintă exclusiv o garantie a asigurării
echilibrului între persoane cu interese contrare, prin determinarea cadrului
legal de exercitare a drepturilor lor legitime.
În ceea ce
priveste pretinsa încălcare a dispozitiilor art. 21 si art. 124 alin. (2) din Constitutie,
consideră că aceasta nu poate fi retinută. Arată în acest sens că, în
conformitate cu prevederile art. 126 alin. (2) din Legea fundamentală, întreaga
procedură de executare silită, inclusiv textul de lege criticat, este prevăzută
de lege, respectiv de partea a V-a din Codul de procedură civilă.
Din ansamblul
acestor reglementări rezultă că părtile au acces la justitie, iar debitorul are
la dispozitie garantii procedurale care îi permit să se adreseze instantei si,
pentru motive întemeiate, să solicite suspendarea executării sau chiar anularea
titlului care se execută.
De altfel,
stabilirea continutului si limitelor dreptului de proprietate implică, în mod
necesar, o restrângere a exercitiului său în considerarea drepturilor si
intereselor altor persoane.
Constată că dispozitiile art. 47 alin. (1) din Constitutie nu au nici o legătură cu prevederile de lege criticate.
În concluzie, Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 376 alin. 1 din Codul de procedură civilă urmează să fie respinsă ca neîntemeiată.
Avocatul
Poporului apreciază că
reglementarea criticată se aplică tuturor persoanelor aflate în situatia
prevăzută în ipoteza normei, fără nici o discriminare pe considerente
arbitrare, nerelevând astfel nici o contradictie cu prevederile art. 16 alin.
(1) si (2) din Constitutie.
Totodată, textul
de lege dedus controlului nu aduce atingere, sub nici un aspect, accesului
liber la justitie.
Dispozitiile art.
376 alin. 1 din Codul de
procedură civilă nu împiedică persoana împotriva căreia se face executarea
de a se prevala de toate garantiile procedurale care îi permit să se adreseze
instantei, să formuleze contestatie la executare si să solicite suspendarea sau
întoarcerea executării.
Nu poate fi
retinută nici critica de neconstitutionalitate prin raportare la dispozitiile
art. 124 alin. (1) din Constitutie,
întrucât întreaga procedură de executare silită, inclusiv învestirea cu formulă
executorie a hotărârilor, este prevăzută de lege, respectiv de Codul de procedură civilă.
În ceea ce
priveste prevederile art. 44 alin. (1) si (2) si ale art. 47 alin. (1) si (2)
din Constitutie,
acestea nu au incidentă în cauză.
În concluzie,
Avocatul Poporului consideră că dispozitiile art. 376 alin. 1 din Codul de procedură civilă
sunt constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului si
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 376 alin. 1 din Codul de procedură civilă.
Textul de lege
criticat are următorul continut: “Se învestesc cu formula executorie
hotărârile care au rămas definitive ori au devenit irevocabile, înscrisurile
autentice, precum si orice alte hotărâri sau înscrisuri, pentru ca acestea să
devină executorii, în cazurile anume prevăzute de lege.”
Autorul exceptiei
sustine că dispozitiile de lege criticate încalcă prevederile art. 16 alin. (1)
si (2), art. 21 alin. (1) si (2), art. 44 alin. (1) si (2), art. 47 si ale art.
124 alin. (1) si (2) din Constitutie,
care au următorul continut:
- Art. 16 alin.
(1) si (2): “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu
este mai presus de lege.”;
- Art. 21 alin.
(1) si (2): “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege
nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”;
- Art. 44 alin.
(1) si (2): “(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetătenii străini si apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate privată asupra terenurilor numai în conditiile rezultate din aderarea României la Uniunea Europeană si din alte tratate internationale la care România este parte, pe bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute prin lege organică, precum si prin mostenire legală.”;
- Art. 47: “(1)
Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică si de protectie
socială, de natură să asigure cetătenilor un nivel de trai decent.
(2) Cetătenii
au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistentă medicală
în unitătile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asigurări
sociale publice sau private, prevăzute de lege. Cetătenii au dreptul si la
măsuri de asistentă socială, potrivit legii.”;
- Art. 124 alin.
(1) si (2): “(1) Justitia se înfăptuieste în numele legii.
(2) Justitia
este unică, impartială si egală pentru toti.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea Constitutională constată că aceasta este
neîntemeiată si, în consecintă, urmează să fie respinsă pentru următoarele
considerente:
Adoptarea
reglementării criticate a fost impusă de preocuparea legiuitorului pentru
asigurarea celeritătii în derularea procedurii de executare silită, în
concordantă cu reglementarea de principiu în materie, consacrată prin art. 300
din Codul de procedură civilă,
potrivit căruia recursul nu este suspensiv de executare decât în cazurile
expres si limitativ prevăzute de lege.
Nu se poate
sustine că astfel s-ar încălca principiul egalitătii de tratament între părtile
în litigiu, nu doar pentru că acestea, aflându-se în situatii diferite, nu pot
beneficia de acelasi tratament, ci si, mai ales, pentru că solutia preconizată
de autorii exceptiei, potrivit căreia începerea executării silite ar trebui
conditionată de pronuntarea unei hotărâri irevocabile ar fi de natură să îl
prejudicieze pe reclamant, al cărui drept, desi recunoscut de două instante (în
fond si apel), nu ar putea fi valorificat în considerarea protectiei unui
interes ipotetic al pârâtului, a cărui legitimitate fusese infirmată de
aceleasi două instante.
O asemenea
sustinere nu poate fi retinută nici pentru că acesta din urmă are
posibilitatea, prevăzută la art. 300 alin. 2 si 3 din Codul de procedură civilă,
de a solicita si obtine suspendarea executării hotărârii recurate pentru motive
temeinice si cu plata unei cautiuni; de asemenea, chiar în ipoteza în care
instanta nu dispune suspendarea, pârâtul, în măsura în care i se admite
recursul, poate obtine întoarcerea executării.
Nici critica
referitoare la îngrădirea accesului liber la justitie nu poate fi primită în
considerarea ratiunilor evidentiate mai sus.
În sfârsit,
invocarea ca texte de referintă a art. 44 alin. (1) si (2), art. 47 alin. (1)
si (2) si art. 124 alin. (1) si (2) din Constitutie
este lipsită de relevantă, domeniul de incidentă al acestora fiind cu totul
altul decât acela al normei procedurale criticate, ceea ce înlătură de plano
posibilitatea oricărei coliziuni între ele, rationamentul prin care se
tinde la acreditarea unei pretinse relatii de contrarietate între respectivele
texte fiind artificial si fortat.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 376 alin. 1 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Eugenia Stanciu, Constantin Crăcană, Ion Fabian, Vasile
Pavel, Ioan Cretu, Dumitru Stănicel, Câmpean Teodor Georgevici si Maria
Virginia Georgevici în Dosarul nr. 3.070/Ap/2004 al Curtii de Apel Brasov -
Sectia civilă.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 27 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina
Toma
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea obiectivelor salariale
trimestriale, pe anul 2005, pentru agentii economici monitorizati potrivit
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 79/2001 privind întărirea
disciplinei economico-financiare si alte dispozitii cu caracter financiar
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
79/2001 privind întărirea disciplinei economico-financiare si alte
dispozitii cu caracter financiar, aprobată cu modificări prin Legea nr.
59/2002, cu completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1)
Fondul de salarii si numărul mediu de personal prevăzute în bugetele de
venituri si cheltuieli pentru agentii economici monitorizati, aprobate pentru
anul 2005 potrivit legii, precum si reducerile efective de personal, defalcate
pe trimestre la nivelul fiecărui minister si autoritate publică centrală, sunt
prevăzute în anexele nr. 1*) si, respectiv, nr. 2*) care fac parte integrantă
din prezenta hotărâre.
(2) Fondul de
salarii prevăzut la alin. (1) reprezintă limita maximă în anul 2005 si
constituie baza de calcul a drepturilor salariale ce urmează a fi negociate
prin contractele colective de muncă.
Art. 2. - (1)
Plafoanele trimestriale cuprinse în anexa nr. 1 referitoare la fondul de
salarii si la numărul mediu de personal reprezintă limite maxime, iar valorile
referitoare la reducerea efectivă de personal, prevăzute în anexa nr. 2,
reprezintă limite minime.
(2) În limita
plafoanelor prevăzute în anexa nr. 1 si tinând seama de valorile prevăzute în
anexa nr. 2, fiecare minister, autoritate publică centrală, inclusiv
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, va defalca si va transmite
indicatorii respectivi fiecărui agent economic monitorizat, aflat sub
autoritate sau în coordonare, după caz.
Art. 3. - Drepturile
salariale ocazionale prevăzute în contractele colective de muncă sau, după caz,
în contractele individuale de muncă, încheiate la nivelul agentilor economici
prevăzuti la art. 1, reprezentând prima de vacantă, prima acordată cu ocazia
sărbătorilor de Pasti, prima acordată cu ocazia zilei festive a unitătilor si
altele de această natură, denumite bonusuri, se vor plăti astfel încât,
cumulat de la începutul anului, să reprezinte pe primele trei trimestre ale
anului 2005 cel mult 65% si, respectiv, cel mult 35% în trimestrul IV, din suma
anuală corespunzătoare bonusurilor cuprinse în fondul de salarii aprobat.
Art. 4. - (1) În
trimestrele I, II, III si IV ale anului 2005 agentii economici monitorizati vor
retine din fondul de salarii stabilit potrivit art. 2 alin. (2) o sumă
reprezentând 4% din fondul de salarii aferent fiecărui trimestru, care se va
utiliza numai cu avizul ministrului sau, după caz, al conducătorului
autoritătii publice centrale, respectiv al Autoritătii pentru Valorificarea
Activelor Statului.
(2) Suma
reprezentând 4% din fondul de salarii aferent trimestrului I va putea fi
utilizată numai în trimestrele următoare.
(3) Utilizarea
sumelor prevăzute la alin. (1) se aprobă astfel încât, cumulat de la începutul
anului, fondul de salarii consumat de agentii economici monitorizati să se
încadreze în plafoanele stabilite pe fiecare unitate.
Art. 5. - (1)
Lunar, fondul de salarii va fi ajustat în sensul diminuării cu suma aferentă
personalului externalizat, definit ca plecări ale personalului ca urmare a
desprinderii, după caz, a unei unităti, subunităti, activităti sau transferului
personalului la o altă unitate.
(2) În fiecare
lună sumele aferente externalizărilor de personal vor fi calculate ca produs
între numărul de salariati externalizati până la momentul respectiv si salariul
mediu lunar brut realizat la nivelul agentului economic, începând din luna în
care a avut loc externalizarea, până la sfârsitul anului.
Art. 6. - În cazul
nerealizării obiectivelor stabilite agentului economic potrivit prevederilor
art. 2 si 3, drepturile bănesti ale conducătorului unitătii si, respectiv, ale
personalului de conducere al unitătii se diminuează potrivit prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
79/2001 privind întărirea disciplinei economico-financiare si alte
dispozitii cu caracter financiar, aprobată cu modificări prin Legea nr.
59/2002, cu completările ulterioare.
Art. 7. - La
începutul fiecărui trimestru ministerele, autoritătile publice centrale,
inclusiv Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, vor prezenta
Guvernului o informare cu privire la modul de îndeplinire, de către agentii
economici monitorizati, a obiectivelor prevăzute în prezenta hotărâre, pentru
trimestrul expirat.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
p. Ministrul
economiei si comertului,
Ionel
Mantog,
secretar de
stat
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Presedintele
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului,
Gabriel
Ionel Zbîrcea
Bucuresti, 28 februarie 2005.
Nr. 142.
PLAFOANELE
trimestriale
ale fondului de salarii si ale numărului mediu de personal în anul 2005 la
agentii economici monitorizati conform Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
79/2001
ANEXA Nr. 2
OBIECTIVELE
privind
reducerile efective de personal în anul 2005 la agentii economici monitorizati conform
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 79/2001
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind măsurile care trebuie luate de către
institutiile de credit/Trezoreria Statului pentru aplicarea Legii nr. 348/2004 privind
denominarea monedei nationale
Având în vedere
dispozitiile art. 2 din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1.840/2004 pentru aprobarea Precizărilor referitoare la unele măsuri care
trebuie luate pentru punerea în aplicare a Legii nr.
348/2004 privind denominarea monedei nationale si ale art. 44 alin. (2) din
Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată,
în temeiul
prevederilor art. 48 din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările
ulterioare,
Banca Natională
a României emite prezenta
circulară.
Art. 1. - (1)
Începând cu luna mai 2005, Banca Natională a României va alimenta institutiile
de credit cu moneda nouă, în baza unor conventii încheiate cu acestea.
(2) Pentru însemnele monetare noi ce urmează a fi ridicate de la Banca Natională a României până la data de 1 iulie 2005, institutiile de credit vor constitui garantii la dispozitia Băncii Nationale a României constând din titluri de stat emise de Ministerul Finantelor Publice si/sau certificate de depozit emise de Banca Natională a României, din emisiunile care nu sunt scadente în perioada pentru care sunt constituite garantiile. Acestea vor fi evaluate la valoarea actualizată din ziua anterioară datei de constituire. Garantiile vor acoperi în procent de 100% valoarea bancnotelor si monedelor noi ridicate de la Banca Natională a României, valoare actualizată la momentul încheierii contractului de garantie dintre institutia de credit si Banca Natională a României.
(3) Noile bancnote
si monede cu care vor fi alimentate institutiile de credit înaintea datei de 1
iulie 2005 vor fi evidentiate în contabilitatea acestora, extrabilantier, în
contul 9981 “Alte valori primite”.
(4) În baza
garantiilor constituite potrivit alin. (2), institutiile de credit vor putea utiliza
la efectuarea plătilor noile bancnote si monede începând cu data de 1 iulie
2005.
(5) În data de 4
iulie 2005 se vor deconta operatiunile de ridicare de numerar în monedă nouă,
inclusiv comisioanele aferente acestora, prin initierea de mesaje de plată în
sistemul ReGIS de către institutiile de credit.
Art. 2. - (1)
Banca Natională a României va pune în circulatie, în perioada 1 iulie 2005 - 31
decembrie 2006, însemne monetare sub forma noilor bancnote si monede, în mod
treptat, efectuând plăti si încasări în ambele emisiuni. Sucursalele Băncii
Nationale a României nu vor efectua, la solicitarea institutiilor de
credit/Trezoreriei Statului, schimb de bancnote si monede bune din vechea
emisiune cu bancnote si monede din noua emisiune.
(2) Institutiile de
credit/Trezoreria Statului vor efectua în perioada 1 iulie 2005 - 31 decembrie
2006 plăti si încasări în numerar în ambele monede. Ele vor efectua în
continuare verificarea însemnelor monetare din vechea emisiune primite prin
încasări, repunerea în circulatie a celor corespunzătoare si depunerea la
Sucursalele Băncii Nationale a României a celor uzate.
Art. 3. - (1)
Pentru adaptarea ATM-urilor si a altor echipamente de procesat numerar în
vederea utilizării noilor însemne monetare, specificatiile tehnice ale noilor
monede si bancnote si specimenele vor fi prezentate de către Banca Natională a
României institutiilor de credit/Trezoreriei Statului începând cu luna martie
2005.
(2) Până la 30
iunie 2005 sumele înscrise pe bonurile eliberate de ATM-uri, ASV-uri, POS-uri
sau afisate pe ecranele acestora vor fi exprimate în moneda veche, iar începând
cu data de 1 iulie 2005, în monedă nouă, indiferent dacă operatiunile se
efectuează cu însemne monetare vechi sau noi.
Art. 4. - După
încetarea puterii circulatorii a vechilor însemne monetare, în perioada 1
ianuarie 2007 - 31 decembrie 2009, se va putea efectua preschimbarea acestora
prin sucursalele Băncii Nationale a României sau prin institutiile de credit
numite prin ordin al guvernatorului Băncii Nationale a României, fără percepere
de comisioane.
Art. 5. - Pentru
noua monedă natională ce va intra în circulatie la data de 1 iulie 2005,
conform standardului ISO 4217 privind codurile internationale ale valutelor, se
va folosi codul de monedă: RON 946 minor unit 2 (1 leu = 100 de bani).
Art. 6. - (1) La
contabilizarea operatiunilor si la întocmirea raportărilor periodice si a
situatiilor financiare anuale institutiile de credit/Trezoreria Statului, după
caz, vor avea în vedere următoarele:
a) până la data de
30 iunie 2005 institutiile de credit/Trezoreria Statului vor tine
contabilitatea în monedă veche. Registrele de contabilitate, formularele
financiarcontabile comune pe economie, cele privind taxa pe valoarea adăugată,
precum si alte registre, situatiile si jurnalele de evidentă se vor întocmi în
monedă veche;
b) raportările
contabile, prudentiale si oricare alte raportări ale institutiilor de credit
către Banca Natională a României pentru data de 30 iunie 2005 se vor întocmi în
monedă veche;
c) începând cu
data de 1 iulie 2005 toate raportările către Banca Natională a României,
inclusiv situatiile financiare aferente exercitiului financiar al anului 2005,
se vor întocmi în monedă nouă, la nivel de leu, fără subdiviziunile leului,
prin rotunjire;
d) la data de 1
iulie 2005 institutiile de credit/Trezoreria Statului vor realiza conversia în
moneda nouă a soldurilor initiale, a rulajelor si soldurilor finale cuprinse în
balanta de verificare la 30 iunie 2005. Toate bunurile, drepturile si
obligatiile exprimate sau evaluabile în moneda veche, născute anterior datei de
1 iulie 2005, vor fi convertite în moneda nouă, inclusiv ratele neachitate la
termen, restante, în sold la 30 iunie 2005.
(2) Răspunderea
pentru corectitudinea conversiei revine administratorului sau altei persoane
care are obligatia administrării institutiei respective.
(3) Începând cu
data de 1 iulie 2005 contabilitatea institutiilor de credit/Trezoreriei
Statului se va tine în moneda nouă, denumită, potrivit legii, leu, cu
subdiviziunea acestuia, banul.
(4) Operatiunea de
conversie a sumelor existente la data de 30 iunie 2005 în moneda nouă se va
efectua de către institutiile de credit/Trezoreria Statului, astfel:
a) fie prin
rotunjirea sumelor în monedă veche la ordinul sutelor, în plus pentru valori
mai mari de 50 inclusiv, respectiv în minus pentru valori mai mici de 50,
urmată de împărtirea la 10.000 (zece mii) a sumelor astfel rezultate;
b) fie prin
împărtirea sumelor în monedă veche la 10.000 (zece mii), urmată de rotunjirea
zecimalelor sumelor astfel obtinute la a doua zecimală (banul), prin adaos sau
lipsă, astfel: suma rezultată în urma împărtirii ce depăseste 0,0050 lei noi
inclusiv se rotunjeste la 0,01 lei noi, iar suma mai mică de 0,0050 lei noi se
rotunjeste la 0 (zero) lei noi;
c) pentru efectuarea
operatiunii de conversie se vor avea în vedere si prevederile (altele decât
cele referitoare la metoda de conversie) enuntate la pct. A.4 din Precizările
referitoare la unele măsuri care trebuie luate pentru punerea în aplicare a
Legii nr.
348/2004 privind denominarea monedei nationale, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
1.840/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.247
din 23 decembrie 2004.
(5) La
regularizarea diferentelor rezultate din conversie se procedează astfel:
diferentele rezultate din conversia elementelor de activ si a celor de pasiv se
preiau în contul 3799 “Alte conturi de regularizare”. La data de 31 decembrie
2005 soldul contului 3799 “Alte conturi de regularizare” se trece pe cheltuieli
sau venituri, respectiv în conturile 6497 “Alte cheltuieli diverse de
exploatare” ori 7497 “Alte venituri diverse din exploatare”, după caz.
Art. 7. - La
întocmirea documentelor justificative si financiar-contabile, institutiile de
credit/Trezoreria Statului, după caz, vor avea în vedere următoarele aspecte:
a) începând cu
data de 1 iulie 2005 facturile si toate documentele justificative si
financiar-contabile vor fi întocmite în moneda nouă. De asemenea, registrele de
contabilitate, registrele privind T.V.A., orice alte registre sau jurnale
utilizate de către institutiile de credit, precum si documentele generate de
aplicatiile informatice ale acestora vor fi întocmite în monedă nouă;
b) începând cu
data de 1 iulie 2005 toate formularele emise de institutiile de
credit/Trezoreria Statului, care contin simbolizarea monedei nationale prin
codul ROL, vor face referire la codul alocat pentru leul nou, RON.
Art. 8. - (1) În
evidenta contabilă valorile înscrise în facturi si în alte documente emise în
monedă veche anterior datei de 30 iunie 2005 si primite după data de 1 iulie
2005 vor fi convertite în monedă nouă, în temeiul art. 5 alin. (1) din Legea nr.
348/2004 privind denominarea monedei nationale, cu modificările ulterioare.
(2) În perioada 1
martie 2005 - 30 iunie 2006 comisioanele si tarifele practicate de către
institutiile de credit vor fi afisate la sediile acestora, la locul de prestare
a serviciilor, atât în monedă veche, cât si în monedă nouă.
(3) Sumele
înscrise pe instrumentele de plată de debit, respectiv cecuri, cambii si bilete
la ordin, care, în baza unor conventii încheiate între semnatari înaintea datei
de 1 iulie 2005, se află în posesia beneficiarilor si urmează a fi introduse
spre decontare după această dată, vor fi convertite conform raportului prevăzut
la art. 1 alin. (1) din Legea nr.
348/2004, cu modificările ulterioare, de către institutiile de credit, pe
răspunderea posesorului instrumentului de plată în cauză.
(4) Începând cu
data de 1 iulie 2005, toate plătile între institutiile de credit, între acestea
si Banca Natională a României, precum si a celor în relatia cu Trezoreria
Statului vor fi efectuate în monedă nouă.
(5) Pe tot
parcursul perioadei în care moneda veche are putere circulatorie, respectiv
până la data de 31 decembrie 2006, soldul registrului de casă va fi evidentiat
în monedă nouă. Prezentarea componentei soldului de casă se va face în functie
de structura numerarului existent, respectiv în moneda nouă si moneda veche,
după caz.
Situatia
numerarului existent în casele de circulatie ale institutiilor de
credit/Trezoreriei Statului la finele fiecărei luni va fi prezentată cantitativ
si valoric, pe fiecare cupiură, totalul general fiind exprimat în monedă nouă, la nivel de ban.
Art. 9. -
Cursurile în lei ale valutelor publicate de Banca Natională a României în lista
cursurilor pietei valutare vor fi cotate cu 4 zecimale (de exemplu, 1 EUR =
n,zzzz RON).
Art. 10. - În
perioada 1 martie 2005 - 30 iunie 2006 institutiile de credit vor afisa
cursurile de schimb de vânzare/cumpărare pentru valutele convertibile si
substitutele de numerar atât în monedă veche, cât si în monedă nouă.
Art. 11. - Pentru
adaptarea aplicatiilor informatice ale institutiilor de credit/Trezoreriei
Statului, zilele de 30 iunie si 1 iulie 2005 vor fi zile nebancare. În
acest sens, Banca Natională a României va emite precizări privind decontarea
transferurilor de fonduri, care să prevadă că decontarea transferurilor de
fonduri între institutiile de credit, între acestea si Banca Natională a
României, precum si a celor în relatia cu Trezoreria Statului se va finaliza în
vechea monedă până pe 29 iunie 2005 inclusiv. Decontările aferente
operatiunilor din ultima zi bancară a lunii iunie 2005 vor fi efectuate în
aceeasi zi.
Art. 12. -
Prevederile din prezenta circulară se aplică de către institutiile de
credit/Trezoreria Statului, după caz, de sucursalele Băncii Nationale a
României, precum si de sucursalele din România ale institutiilor de credit
străine.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 25 februarie 2005.
Nr. 7.