MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 211 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 14
martie 2005
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 69 din 3 februarie 2005 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii
judecătoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002
nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003
nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, precum si ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul
2005 nr. 511/2004
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
155.
- Hotărâre privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
1. -
Ordin pentru modificarea si completarea Ordinului guvernatorului Băncii Nationale
a României nr. 2/2003 privind aprobarea Modelelor situatiilor financiare
periodice si a normelor metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora
pentru institutiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate
cu Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr. 1.982/5/2001
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 3
februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritătii judecătoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea
bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea
bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, precum si ale art. 8 alin. (7) din
Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Florentina Baltă -
procuror
Patricia Marilena
Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor
publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a
personalului din organele autoritătii judecătoresti, ale art. 12 alin. (4) din
Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr.
743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe
anul 2004 nr.
507/2003, exceptie ridicată de Ropotan Jean, Bobeică Rodica, Nicoară Florin
Niculae, Bădescu Nicolae, Mihai Adrian, Vintilescu Gheorghe, Tomsa Ovidiu
Lucian, Marin Valentin, Stănescu Dorel, Tănase Felicia Eugenia, Anastasiu Ionel
Alexandru, Matei Georgeta Camelia, Veseliu Anca Cristina, Anca Viorica, Ciobanu
Doina, Arsene Luiza, Dumitrascu Ioana, Munean Virginia, Badea Luminita
Niculina, Popescu Sorina-Alina, Bărăiteanu Ralea Violeta Florentina, Costache
Ramona, David Andreea, Mihai Cătălina Maria, Tudose Mihai, Dincă Mihai, Mihăilă
Mihai, Canache Păcuretu Ion, Doagă Mihai, Petrescu (Constantin) Mihaela Carmen,
Turcu Adrian, Stefan Eudochia, Holban Iulia, David Maria, Stefan Mihaela, Tudor
Mihaela, Neacsa Irina, Ciobanu Gheorghe, Vlaicu Lucretia, Pârcălabu Victoria,
Stoian Mariana, Gheorghe Mădălina, Casandrescu Gheorghe, Neacsu Gheorghe,
Zegheru Gheorghe Crisan, Minulescu Maria, Ancuta Maria, Micu Ion, Gheorghe
Florian, Preda Violeta, Dută Rodica, Răileanu Elena Cerasela, Maftei Daniela,
Radu Georgian Cosmin, Ionită Gabriela si Dinescu Gabriela în Dosarul nr.
4.991/2004 al Tribunalului Dâmbovita - Sectia civilă.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a exceptiei de
neconstitutionalitate, arătând că dispozitiile legale criticate au avut
aplicabilitate limitată în timp, ele nemafiind în vigoare. În acelasi timp,
observă că solutia legală criticată a fost preluată de prevederile art. 8 alin.
(7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, lege aflată în
vigoare, si pune concluzii de respingere ca neîntemeiate a criticilor de
neconstitutionalitate formulate de autorii exceptiei în raport cu acest text de
lege, arătând că drepturile salariale suplimentare, asa cum este si prima de
concediu, nu reprezintă drepturi constitutionale fundamentale. În consecintă,
prevederile constitutionale care reglementează restrângerea exercitiului unor
drepturi sau libertăti nu sunt incidente în privinta reglementării lor.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Sentinta
civilă nr. 738 din 3 noiembrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 4.991/2004, Tribunalul
Dâmbovita - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor
publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritătii judecătoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr.
743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe
anul 2004 nr.
507/2003.
Exceptia a fost ridicată de către Ropotan Jean, Bobeică Rodica, Nicoară Florin Niculae, Bădescu Nicolae, Mihai Adrian, Vintilescu Gheorghe, Tomsa Ovidiu Lucian, Marin Valentin, Stănescu Dorel, Tănase Felicia Eugenia, Anastasiu Ionel Alexandru, Matei Georgeta Camelia, Veseliu Anca Cristina, Anca Viorica, Ciobanu Doina, Arsene Luiza, Dumitrascu Ioana, Munean Virginia, Badea Luminita Niculina, Popescu Sorina-Alina, Bărăiteanu Ralea Violeta Florentina, Costache Ramona, David Andreea, Mihai Cătălina Maria, Tudose Mihai, Dincă Mihai, Mihăilă Mihai, Canache Păcuretu Ion, Doagă Mihai, Petrescu (Constantin) Mihaela Carmen, Turcu Adrian, Stefan Eudochia, Holban Iulia, David Maria, Stefan Mihaela, Tudor Mihaela, Neacsa Irina, Ciobanu Gheorghe, Vlaicu Lucretia, Pârcălabu Victoria, Stoian Mariana, Gheorghe Mădălina, Casandrescu Gheorghe, Neacsu Gheorghe, Zegheru Gheorghe Crisan, Minulescu Maria, Ancuta Maria, Micu Ion, Gheorghe Florian, Preda Violeta, Dută Rodica, Răileanu Elena Cerasela, Maftei Daniela, Radu Georgian Cosmin, Ionită Gabriela si Dinescu Gabriela cu prilejul solutionării unei actiuni civile al cărei obiect îl constituie pretentii privind acordarea sporului de vechime si prima de concediu.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia arată că, potrivit art. 411 alin.
(2) din Legea nr.
50/1996, introdus prin Ordonanta Guvernului nr.
83/2000, magistratii si celelalte categorii de personal salarizat potrivit
acestei legi au dreptul, pe perioada concediului de odihnă, pe lângă
indemnizatia de concediu, si la o primă egală cu indemnizatia brută sau cu
salariul de bază brut din luna anterioară plecării în concediu. Acest drept
legal nu a fost acordat în practică datorită faptului că aplicarea art. 411 din
Legea nr.
50/1996 a fost suspendată până la 1 ianuarie 2002 prin art. III alin. (2)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
33/2001. Prin art. 12 alin. (4) din Legea nr.
743/2001, această suspendare a fost prelungită până la 31 decembrie 2002,
iar prin art. 10 alin. (3) din Legea nr.
631/2002 si art. 9 alin. (7) din Legea nr.
507/2003, până la 31 decembrie 2003, respectiv până la 31 decembrie 2004.
În consecintă, consideră că prin dispozitiile legale criticate a fost restrâns
exercitiul dreptului legal la prima de concediu, fără a exista vreuna dintre
situatiile prevăzute de art. 53 din Constitutie, care reglementează
posibilitatea restrângerii prin lege a exercitiului unor drepturi sau
libertăti. De asemenea, apreciază că sunt încălcate si prevederile art. 41
alin. (2) din Constitutie, referitoare la dreptul la concediul de odihnă
plătit, care include, în opinia lor, si dreptul la prima de vacantă.
Tribunalul
Dâmbovita - Sectia civilă apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este întemeiată. În acest sens, arată că
prima pentru concediul de odihnă, egală în cuantum cu indemnizatia brută, “are
un caracter unitar cu indemnizatia de concediu”, iar prin suspendarea acordării
acestei prime se încalcă prevederile constitutionale care consacră dreptul la
concediul de odihnă plătit.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, sesizarea a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate nu este întemeiată. Astfel, arată că suspendarea
aplicării unui act normativ sau a unei dispozitii dintr-un act normativ este
atributia legiuitorului, sens în care invocă si dispozitiile art. 54 din Legea nr.
24/2000. În acelasi timp, observă că art. 53 din Constitutie se referă
numai la drepturile si libertătile fundamentale. În continuare arată că
“acordarea primei de concediu, în plus fată de garantarea concediului de odihnă
plătit, este o optiune a legiuitorului, care nu se încadrează în conditiile
minime de protectie a muncii, prevăzute de art. 41 din Constitutie”. De altfel,
apreciază că, si în cazul unei interpretări contrare, o astfel de restrângere
ar fi în acord cu prevederile constitutionale ale art. 53, “nefiind vorba de o
desfiintare a dreptului salarial însusi, ci de o suspendare prin lege a
acordării unui drept care echivalează cu restrângerea acestuia, ceea ce textul
constitutional permite”. Ca un ultim argument în sensul respingerii exceptiei
invocă si faptul că prevederile legale criticate au avut un caracter temporar,
ele nemaifiind în vigoare.
Avocatul
Poporului apreciază că
sesizarea Curtii Constitutionale nu a fost făcută în mod legal, întrucât actul
de sesizare este o sentintă, iar nu o încheiere, asa cum prevede art. 29 alin.
(4) din Legea nr.
47/1992.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
sesizarea, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2,
3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. III alin. (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor
publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a
personalului din organele autoritătii judecătoresti, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, aprobată si
modificată prin Legea nr.
386/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din
17 iulie 2001, dispozitii potrivit cărora: “De asemenea, se suspendă până la
data de 1 ianuarie 2002 aplicarea prevederilor art. 411 alin. (1) care cuprind dispozitii referitoare la acordarea primei
pentru concediul de odihnă si ale art. 45 alin. (1) referitoare la cuantumul
sporului cu care se plătesc orele lucrate peste durata normală a timpului de
muncă din Legea nr.
50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele
autoritătii judecătoresti, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, modificată si completată prin Ordonanta
Guvernului nr.
83/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr.
50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele
autoritătii judecătoresti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 425 din 1 septembrie 2000, precum si aplicarea prevederilor art. IV
referitoare la acordarea primei cu ocazia plecării în concediul de odihnă din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
237/2000 pentru modificarea Legii nr.
21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spălării banilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 29 noiembrie 2000.”
De asemenea,
autorii exceptiei critică si dispozitiile art. 12 alin. (4) din Legea bugetului
de stat pe anul 2002 nr.
743/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 784 din
11 decembrie 2001, dispozitii potrivit cărora: “Termenele prevăzute la art.
III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor
publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a
personalului din organele autoritătii judecătoresti, aprobată si modificată
prin Legea nr. 386/2001, se prelungesc până la data de 31 decembrie 2002”, precum
si prevederile art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 863 din
29 noiembrie 2002, si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul
2004 nr.
507/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din
2 decembrie 2003, prin care dispozitiile art. 411 alin. (1) din Legea nr.
50/1996 referitoare la acordarea primei pentru concediul de odihnă au fost
suspendate în continuare până la data de 31 decembrie 2003, respectiv până la
31 decembrie 2004.
În sustinerea neconstitutionalitătii acestor texte de lege, autorii exceptiei invocă încălcarea prevederilor art. 41 alin. (2) si ale art. 53 din Constitutie, potrivit cărora:
- Art. 41 alin.
(2): “Salariatii au dreptul la măsuri de protectie socială. Acestea privesc
securitatea si sănătatea salariatilor, regimul de muncă al femeilor si al
tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tară, repausul săptămânal,
concediul de odihnă plătit, prestarea muncii în conditii deosebite sau
speciale, formarea profesională, precum si alte situatii specifice, stabilite
prin lege.”;
- Art. 53: “(1)
Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin
lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securitătii nationale
a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertătilor
cetătenilor, desfăsurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei
calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea
poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura
trebuie să fie proportională cu situatia care a determinat-o, să fie aplicată
în mod nediscriminatoriu si fără a aduce atingere existentei dreptului sau a
libertătii.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea observă că textele de lege supuse controlului
de constitutionalitate au avut caracter temporar, iar efectele lor au încetat
la data prevăzută pentru aplicare. Astfel, dispozitiile art. III alin. (2) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
33/2001 si-au încetat aplicarea la data de 1 ianuarie 2002, cele ale art.
12 alin. (4) din Legea nr.
743/2001, la 31 decembrie 2002, ale art. 10 alin. (3) din Legea nr.
631/2002 si ale art. 9 alin. (7) din Legea nr.
507/2003, la 31 decembrie 2003, respectiv la 31 decembrie 2004.
Asa fiind, în
virtutea prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, potrivit cărora Curtea Constitutională nu se poate pronunta decât
asupra constitutionalitătii unui text de lege în vigoare, exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
33/2001, ale art. 12 alin. (4) din Legea nr.
743/2001 si ale art. 10 alin. (3) din Legea nr.
631/2002 urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.
În ceea ce
priveste dispozitiile art. 9 alin. (7) din Legea nr.
507/2003, având în vedere că la data sesizării Curtii acestea mai erau încă
în vigoare, exceptia de neconstitutionalitate a acestui text de lege este
respinsă ca devenită inadmisibilă.
În acelasi timp
însă, Curtea observă că dispozitia referitoare la suspendarea acordării primei
pentru concediul de odihnă a fost preluată si în Legea bugetului de stat pe
anul 2005, nr.
511/2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.121 din 29 noiembrie 2004, care, la
art. 8 alin. (7), prevede că: “Aplicarea prevederilor din actele normative
în vigoare referitoare la primele ce se acordă cu ocazia plecării în concediul
de odihnă, precum si a celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată, cu
modificările ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2005.”
Aceste dispozitii
sunt în vigoare si, în consecintă, urmează a se analiza constitutionalitatea
acestora în raport cu prevederile constitutionale invocate.
Astfel, autorii
exceptiei sustin că prin dispozitiile legale criticate a fost restrâns
exercitiul dreptului legal la prima de concediu, fără a exista vreuna dintre situatiile
prevăzute de art. 53 din Constitutie care reglementează posibilitatea
restrângerii prin lege a exercitiului unor drepturi sau libertăti. De asemenea,
ei consideră că sunt încălcate si prevederile art. 41 alin. (2) din
Constitutie, referitoare la dreptul la concediul de odihnă plătit, care
include, în opinia lor, si dreptul la prima de vacantă.
Curtea apreciază
că premisele de la care pleacă autorii exceptiei sunt gresite. Beneficiul unor
drepturi salariale suplimentare, cum este si prima de concediu, nu constituie
un drept constitutional fundamental, iar prevederile art. 53 din Constitutie nu
sunt incidente în privinta reglementării lor. În consecintă, legiuitorul este
în drept să le acorde, să le modifice ori să înceteze acordarea lor, precum si să
stabilească perioada în care le acordă. De altfel, aplicând acest principiu,
legiuitorul a înteles ca, prin prevederile art. 50 alin. (2) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
177/2002, să abroge toate dispozitiile Legii nr.
50/1996 referitoare la salarizarea si alte drepturi ale magistratilor si
personalului de specialitate juridică asimilat, astfel că prevederile art. 411 alin.
(1) din Legea nr.
50/1996 si-au încetat aplicarea cu privire la aceste categorii de persoane.
În sfârsit, Curtea
observă că dreptul la concediul de odihnă plătit, ca măsură de protectie
socială garantată de prevederile constitutionale, nu se confundă cu dreptul la
prima de concediu, astfel că nu poate fi retinută încălcarea dispozitiilor art.
41 alin. (2) din Constitutie.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din
Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor
publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritătii judecătoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe
anul 2002 nr.
743/2001 si ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002, exceptie ridicată de Ropotan Jean, Bobeică Rodica, Nicoară Florin
Niculae, Bădescu Nicolae, Mihai Adrian, Vintilescu Gheorghe, Tomsa Ovidiu Lucian,
Marin Valentin, Stănescu Dorel, Tănase Felicia Eugenia, Anastasiu Ionel
Alexandru, Matei Georgeta Camelia, Veseliu Anca Cristina, Anca Viorica, Ciobanu
Doina, Arsene Luiza, Dumitrascu Ioana, Munean Virginia, Badea Luminita
Niculina, Popescu Sorina-Alina, Bărăiteanu Ralea Violeta Florentina, Costache
Ramona, David Andreea, Mihai Cătălina Maria, Tudose Mihai, Dincă Mihai, Mihăilă
Mihai, Canache Păcuretu Ion, Doagă Mihai, Petrescu (Constantin) Mihaela Carmen,
Turcu Adrian, Stefan Eudochia, Holban Iulia, David Maria, Stefan Mihaela, Tudor
Mihaela, Neacsa Irina, Ciobanu Gheorghe, Vlaicu Lucretia, Pârcălabu Victoria,
Stoian Mariana, Gheorghe Mădălina, Casandrescu Gheorghe, Neacsu Gheorghe,
Zegheru Gheorghe Crisan, Minulescu Maria, Ancuta Maria, Micu Ion, Gheorghe
Florian, Preda Violeta, Dută Rodica, Răileanu Elena Cerasela, Maftei Daniela,
Radu Georgian Cosmin, Ionită Gabriela si Dinescu Gabriela în Dosarul nr.
4.991/2004 al Tribunalului Dâmbovita - Sectia civilă.
2. Respinge, ca
devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9
alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, exceptie ridicată de aceiasi autori în acelasi dosar.
3. Respinge, ca
fiind neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8
alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, exceptie
ridicată de aceiasi autori în acelasi dosar.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 3 februarie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia
Marilena Ionea
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Art. 1. - (1)
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale este organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în
subordinea Guvernului.
(2) Sediul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale este în municipiul
Bucuresti, bd. Carol I nr. 24, sectorul 3.
(3) Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale aplică strategia si Programul de
guvernare în vederea promovării politicilor în domeniile sale de activitate:
agricultură, pescuit, acvacultură, productie alimentară, consolidarea
proprietătii funciare, îmbunătătiri funciare, silvicultură, dezvoltare rurală,
optimizarea exploatatiilor si conservarea solurilor.
(4) Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale este autoritatea publică centrală
care asigură dezvoltarea pe baze moderne a domeniilor sale de activitate.
(5) Obiectivele
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale sunt:
a) finalizarea
reformei si consolidarea proprietătii funciare;
b) stimularea
transformării gospodăriilor tărănesti în exploatatii agricole moderne cu
caracter comercial, formarea si consolidarea clasei de mijloc în spatiul rural;
c) alocarea
eficientă a resurselor bugetare pentru sprijinirea producătorilor agricoli;
d) sprijinirea
gradului de procesare a produselor agricole si a creării de valoare adăugată în
cadrul productiei agricole, prin măsuri de piată liberă;
e) dezvoltarea si
modernizarea mediului rural;
f) dezvoltarea
pescuitului si acvaculturii;
g) gestionarea
eficientă a pădurilor;
h) îmbunătătirea
cadrului institutional în domeniile sale de activitate pe principiile
eficientei si debirocratizării.
(6) Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale elaborează strategia si reglementările
specifice în domeniile sale de activitate, în cadrul politicii generale a
Guvernului si în concordantă cu reglementările Uniunii Europene.
Art. 2. - Pentru
realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate Ministerul Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale exercită următoarele functii:
a) de strategie,
prin care se elaborează, în conformitate cu politica economică a Guvernului,
normele Uniunii Europene si tendintele pe plan mondial, strategia de dezvoltare
în domeniile sale de activitate si se proiectează mecanismele financiare
necesare;
b) de
reglementare, prin care se asigură, în conformitate cu strategia, realizarea
cadrului juridic si elaborarea reglementărilor specifice activitătilor din
domeniile sale de activitate;
c) de administrare,
prin care se asigură administrarea proprietătii publice si private a statului,
precum si gestionarea fondurilor si serviciilor pentru care statul este
responsabil, în domeniul său de activitate;
d) de
reprezentare, prin care se asigură, în numele statului sau al Guvernului
României, reprezentarea pe plan intern si extern, în domeniul său de activitate
si în limitele stabilite prin actele normative în vigoare;
e) de autoritate de
stat, prin care se asigură implementarea, urmărirea si controlul aplicării si
respectării reglementărilor în domeniile sale de activitate.
CAPITOLUL II
Atributiile,
structura organizatorică si conducerea ministerului
SECTIUNEA 1
Atributiile
ministerului
Art. 3. - În
exercitarea functiilor sale, Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale are următoarele atributii generale:
1. asigură
implementarea strategiei si a Programului de guvernare în domeniile sale de
activitate, potrivit reglementărilor în vigoare;
2. elaborează strategii si politici specifice în domeniile sale de activitate, pe care le supune Guvernului spre adoptare;
3. coordonează
activitatea Agentiei SAPARD si unele programe de finantare si de asistentă
internationale pe domeniile sale de activitate;
4. elaborează
studii, analize si strategii si fundamentează programe de dezvoltare a zonelor
montane si a zonelor rurale, în colaborare cu celelalte institutii ale
administratiei publice centrale si cu organismele nternationale în domeniu;
5. coordonează
activitatea de elaborare a documentatiilor tehnice, avizare, programare,
promovare, realizare si monitorizare a obiectivelor de investitii specifice;
6. elaborează
studii si propune strategii de modernizare si retehnologizare a agriculturii,
în concordantă cu cerintele de integrare în Uniunea Europeană;
7. coordonează
activitatea privind evaluarea si înregistrarea bunurilor din patrimoniul
institutiilor publice din subordine si de sub autoritatea sa;
8. coordonează si
controlează privatizarea societătilor comerciale agricole la care statul este
actionar si concesionarea terenurilor apartinând domeniului public sau privat
al statului, aflate în administrarea unitătilor de sub autoritatea sa ori
aflate în subordonarea sa, precum si a terenurilor agricole sau a terenurilor
cu amenajări piscicole din administrarea societătilor comerciale la care statul
este actionar si a celorlalte bunuri si servicii din domeniul său de
activitate;
9. coordonează si
monitorizează activitătile de fond funciar, de cadastru specializat, de
îmbunătătiri funciare, amenajări de torenti si regularizări de ape din domeniul
agricol si silvic;
10. coordonează si
monitorizează concesionarea terenurilor aferente activelor vândute de Regia
Natională a Pădurilor - Romsilva, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare, si asigură încasarea redeventei;
11. coordonează
constituirea asociatiilor utilizatorilor de apă pentru irigatii, prin Oficiul
de reglementare a asociatiilor utilizatorilor de apă pentru irigatii, si monitorizează
functionarea acestor asociatii si raporturile dintre ele si firmele autorizate
pentru serviciile de aprovizionare cu apă pentru irigatii, potrivit legislatiei
în vigoare;
12. elaborează
norme si instructiuni pentru atestarea persoanelor care desfăsoară activităti
de îmbunătătiri funciare în domeniul agricol si silvic;
13. fundamentează
si elaborează strategii si programe de finantare privind fondul funciar,
protectia solului, a plantelor, a animalelor si a pădurilor;
14. reprezintă
Guvernul în relatiile cu organismele interne si internationale în domeniile
sale de activitate;
15. sprijină,
direct sau prin institutii publice din subordine, editarea publicatiilor de
specialitate si de informare specifice;
16. colaborează,
prin structurile sale, cu Institutul National de Statistică pentru a satisface
cerintele de date statistice de calitate si comparabile bazate pe acquisul
comunitar;
17. initiază,
direct sau prin unitătile aflate în subordine ori sub autoritatea sa, proiecte de
parteneriat public-privat de interes national, negociază, semnează si
realizează contractul de parteneriat public-privat, în conformitate cu
prevederile legale în domeniu;
18. initiază,
negociază si asigură punerea în aplicare a dispozitiilor conventiilor si
acordurilor internationale din sfera sa de competentă, la care România este
parte, din împuternicirea Guvernului, reprezintă interesele statului în
diferite institutii si organisme internationale si dezvoltă relatii de
cooperare cu institutii si organizatii similare din alte state;
19. întreprinde
actiuni si initiative, potrivit competentelor stabilite de lege, pentru
intensificarea participării României la actiunile de cooperare bilaterală si
multilaterală, la nivel subregional, regional si global, pentru valorificarea
oportunitătilor si facilitătilor de asistentă financiară, tehnică, tehnologică
si stiintifică;
20. coordonează si
răspunde de activitătile privind relatiile cu Uniunea Europeană pentru
domeniile din sfera sa de competentă;
21. exercită si
alte responsabilităti, în conformitate cu dispozitiile legislatiei nationale si
ale acordurilor internationale la care România este parte, precum si cu
prevederile Programului national de aderare la Uniunea Europeană;
22. asigură
relatia cu Parlamentul României, cu sindicatele si patronatele si cu
organizatiile nonguvernamentale din sfera sa de activitate, cu populatia,
precum si cu mass-media;
23. coordonează actiunile de cooperare cu alte tări în domeniile sale de activitate si asigură aplicarea, în conditiile legislatiei în vigoare, a conventiilor si acordurilor, precum si controlul îndeplinirii obligatiilor ce decurg din acestea;
24. initiază
actiuni în domeniul său de activitate privind integrarea europeană; urmăreste
si răspunde de aplicarea prevederilor specifice din Acordul european instituind
o asociere între România, pe de o parte, si Comunitătile Europene si statele
membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993,
ratificat prin Legea nr. 20/1993;
25. asigură în domeniile
sale de activitate organizarea activitătilor prevăzute de lege pentru apărarea
civilă, pentru rezolvarea situatiilor de urgentă si pentru situatii de
mobilizare;
26. desfăsoară
activităti de control si inspectii privind respectarea legislatiei în domeniu,
colaborând în actiunile sale cu celelalte autorităti publice abilitate;
27. desfăsoară
activităti de audit public intern, potrivit reglementărilor legale în vigoare;
28. colaborează cu
celelalte ministere si organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu
autoritătile administratiei publice locale si cu alte organisme interne si
internationale;
29. initiază si
elaborează, direct sau prin unitătile aflate în subordine, sub autoritate ori
în coordonare, proiecte de acte normative în domeniile sale de activitate;
30. avizează
proiecte de acte normative care au legătură cu domeniile sale de activitate;
31. elaborează si
promovează politici privind reglementarea depozitării semintelor de consum si
activitatea de utilizare a acestora în alimentatie si ca furaj pentru nutritia
animalelor.
Art. 4. - (1)
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale are următoarele
atributii specifice:
I. În domeniul
agriculturii, pescuitului si acvaculturii si productiei alimentare si
îmbunătătirilor funciare:
1. elaborează
strategii si politici sectoriale si de piată, în colaborare cu organizatiile
interprofesionale pe produs si cu asociatiile patronale si sindicale din
domeniul agrozootehnic si piscicol;
2. promovează
programe si proiecte de acte normative, pentru stimularea si consolidarea
pietei produselor agroalimentare în vederea cresterii competitivitătii
produselor pe piata internă si externă;
3. propune
amendarea periodică, în functie de rezultate, a Programului Guvernului pentru
agricultură;
4. urmăreste
consolidarea proprietătii agricole si sprijină optimizarea exploatatiilor
agricole si piscicole;
5. colaborează cu
organizatiile patronale, sindicale si profesionale de producători, în vederea
sprijinirii producătorilor agricoli si piscicoli, si întreprinde actiuni de
asistentă si consultantă pentru sustinerea activitătii acestora;
6. initiază si
sprijină actiunile privind dezvoltarea prestării serviciilor specifice pentru
producătorii agricoli si piscicoli, inclusiv prin dezvoltarea cooperatiei
rurale;
7. acreditează si
controlează, în conditiile legii, agentii economici care produc, prelucrează si
comercializează produse agroalimentare;
8. acreditează si
controlează, în conditiile legii, organismele de inspectie si certificare din
agricultura ecologică;
9. asigură, prin
intermediul Autoritătii Nationale pentru Produse Ecologice, implementarea,
reglementarea si monitorizarea sistemului de agricultură ecologică în România;
10. asigură, prin
Autoritatea Natională a Pietelor Produselor Agricole si Alimentare, aplicarea
mecanismelor si instrumentelor de politică agricolă si comercială care privesc
organizarea pe piată, consolidarea si functionarea eficientă a pietelor
produselor agricole si alimentare;
11. eliberează
licente de depozit pentru semintele de consum, conform prevederilor legale, si
aprobă Manualul de gradare a semintelor de consum alimentar si furajer;
12. elaborează
proiecte de standarde pentru produsele agroalimentare, în conformitate cu prevederile
standardelor Codex Alimentarius, compatibile cu normele Organizatiei pentru
Alimentatie si Agricultură - F.A.O. si Organizatiei Mondiale a Sănătătii -
O.M.S.;
13. coordonează si
controlează activitatea de pescuit si acvacultură; ia măsuri de protectie a
fondului piscicol prin inspectia de specialitate, potrivit legislatiei în
vigoare;
14. coordonează,
organizează si controlează activitatea de selectie, ameliorare si de
reproductie a animalelor de interes zootehnic;
15. asigură
implementarea politicilor, strategiilor si programelor de dezvoltare în
domeniul sectorului vegetal, al producerii de furaje, cresterii animalelor,
pescuitului si acvaculturii, precum si în domeniul produselor agroalimentare;
16. elaborează
norme tehnice si metodologice în domeniul cresterii animalelor, pescuitului si
acvaculturii, precum si în domeniul produselor agroalimentare;
17. coordonează
activitatea productivă de crestere a animalelor si nutritie animală, precum si
activitatea de pescuit si acvacultură;
18. elaborează,
promovează si implementează cadrul legal privind calitatea produselor
agroalimentare, precum si alinierea legislatiei în domeniul cresterii
animalelor, pescuitului, acvaculturii si produselor agroalimentare cu
legislatia Uniunii Europene;
19. elaborează
acte normative care promovează valorificarea productiilor animaliere în sisteme
comunitare de clasificare în vederea exportului acestora;
20. stabileste
priorităti în domeniul cresterii animalelor, pescuitului si acvaculturii,
pentru corelarea productiilor animaliere cu necesarul de produse, în vederea
aprovizionării pietei interne si creării de disponibilităti pentru export;
21. elaborează si promovează, împreună cu institutele de specialitate de profil, tehnologii competitive moderne pentru cresterea animalelor, în domeniul pescuitului si acvaculturii si pentru amenajarea pajistilor, diferentiate în functie de conditiile agropedologice;
22. elaborează si
întocmeste studii si strategii privind cresterea competitivitătii produselor
agroalimentare românesti pe piata internă si externă;
23. initiază si
elaborează proiecte de acte normative privind protectia indicatiilor
geografice, denumirilor de origine si a atestatelor de specificitate pentru
produsele agricole si produsele alimentare;
24. aprobă, în
conditiile legii, organismele de inspectie si certificare privind protectia
indicatiilor geografice, denumirilor de origine si a atestatelor de
specificitate pentru produsele agricole si produsele alimentare;
25. înregistrează,
în conditiile legii, indicatiile geografice, rasele de animale, soiurile de
plante, tehnologiile si metodele de procesare industrială a produselor
agricole, denumirile de origine si atestatele de specificitate pentru produsele
agricole si produsele alimentare si solicită protectia acestora în Uniunea
Europeană;
26. elaborează si
actualizează legislatia privind acreditarea agentilor economici care desfăsoară
activităti în domeniul productiei, depozitării, transportului si
comercializării produselor alimentare;
27. aprobă si
înregistrează simbolurile societătilor comerciale cu activităti în domeniul
productiei de conserve alimentare ambalate în recipiente metalice si numerele
de ordine ale grupelor si sortimentelor de conserve alimentare;
28. participă la
elaborarea standardelor române ale produselor alimentare pentru armonizarea
acestora cu cele europene si internationale, precum si cu standardele Codex
Alimentarius;
29. coordonează
activitatea privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea valorică
a calitătii produselor, proceselor tehnologice si serviciilor agricole si
industrial alimentare, comercializarea semintelor si a materialului săditor
viticol, pomicol, legumicol si horticol, precum si înregistrarea soiurilor de
plante;
30. organizează si
coordonează activitatea fitosanitară de utilizare a substantelor pesticide si a
metodelor de combatere a bolilor si dăunătorilor plantelor de cultură,
elaborează strategia în domeniu, inclusiv norme de carantină fitosanitară,
avizează omologarea, producerea si utilizarea pesticidelor, precum si
autorizarea si utilizarea îngrăsămintelor, controlează modul de implementare a
legislatiei în vigoare;
31. promovează si
implementează politici si metode biologice de combatere integrată a
dăunătorilor în domeniul protectiei plantelor, carantinei fitosanitare si
regimului produselor de uz fitosanitar la nivel central si teritorial, dezvoltă
baza de date privind activitatea de protectie a plantelor;
32. coordonează
activitatea si elaborează strategia si programele de restructurare si
privatizare ale societătilor nationale la care statul, prin Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, este actionar majoritar;
33. coordonează
elaborarea de măsuri si asigură restructurarea si privatizarea societătilor
comerciale pe actiuni, cu capital majoritar de stat, din domeniul său de
activitate si exercită, în numele statului, toate drepturile ce decurg din
calitatea de actionar la societătile comerciale ce detin în administrare
terenuri agricole sau terenuri cu amenajări piscicole;
34. controlează modul
în care sunt respectate normele privind evidenta, protectia, folosirea si
ameliorarea fondului funciar de către toti detinătorii de terenuri cu
destinatie agricolă, indiferent de forma de proprietate;
35. asigură
evidenta navelor si ambarcatiunilor de pescuit prin Fisierul navelor si
ambarcatiunilor de pescuit, precum si evidenta altor tipuri de dotări tehnice
ale ambarcatiunilor de pescuit, înregistrarea datelor tehnice si proiectelor
amenajărilor hidrotehnice ale capacitătilor de productie din acvacultură;
36. avizează
documentatiile privind scoaterea din circuitul agricol a terenurilor agricole
si schimbarea categoriei de folosintă a terenului agricol, potrivit
reglementărilor în vigoare;
37. avizează
lucrări de scoatere a terenurilor din circuitul agricol, respectând planul
urbanistic general si planul urbanistic zonal, în vederea înfiintării de
amenajări agrozootehnice, complexuri de sere, ferme multifunctionale,
microferme, amenajări piscicole pentru acvacultură intensivă si superintensivă
în sistem dirijat-controlat;
38. coordonează
programul privind realizarea lucrărilor de îmbunătătiri funciare prioritare,
potrivit legislatiei în vigoare;
39. fundamentează
si elaborează programele prioritare de amenajare si ameliorare a terenurilor
agricole degradate, precum si monitorizarea calitătii solului prin studii
pedologice si agrochimice;
40. elaborează si
promovează programe de sustinere financiară a producătorilor agricoli si
piscicoli si urmăreste derularea acestora;
41. întocmeste si monitorizează
studii si strategii privind promovarea produselor agroalimentare românesti pe
piete externe;
42. monitorizează prin cercetări specifice organismele modificate genetic, elaborând buletine de analiză anuale cu privire la impactul lor economic, ecologic si asupra stării de sănătate a populatiei, eficienta utilizării lor în sectorul vegetal si animal agricol;
43. coordonează
activitatea de cercetare stiintifică si tehnologică agricolă si piscicolă, de
consultantă si de perfectionare profesională si a organismelor modificate
genetic;
44. coordonează
actiunea de implementare a Programului de realizare a Sistemului national
antigrindină si de stimulare a precipitatiilor;
45. asigură
îndeplinirea, prin intermediul Autoritătii de Management pentru Programul
Operational Sectorial pentru Agricultură, Dezvoltare Rurală si Pescuit, a
atributiilor stabilite prin actele normative în vigoare;
46. asigură
realizarea Proiectului privind reabilitarea si reforma sectorului de irigatii
conform prevederilor legale în vigoare;
47. organizează si
asigură functionarea sistemului national de supraveghere, evaluare, prognoze si
avertizare privind efectele ecologice si economice ale amenajărilor de
îmbunătătiri funciare;
48. organizează,
execută si actualizează cadastrul amenajărilor de acvacultură si îmbunătătiri
funciare cofinantat de la bugetul de stat.
II. În domeniul
pădurilor:
1. elaborează
strategii si politici de gospodărire si de valorificare ratională a resurselor
fondului forestier national si a vegetatiei forestiere din afara acestuia;
2. elaborează
regulamente, instructiuni si norme tehnice specifice privind administrarea si
gospodărirea durabilă a fondului forestier national, a vegetatiei forestiere
din afara acestuia, a fondului cinegetic si a celui piscicol din apele de
munte;
3. exercită
atributiile prevăzute de lege în vederea asigurării respectării regimului
silvic în fondul forestier national;
4. coordonează si
controlează activitatea de elaborare si avizare, în conceptie unitară, a
amenajamentelor silvice, a studiilor sumare de amenajare a pădurilor, precum si
a studiilor de transformare a păsunilor împădurite;
5. propune, pe
baza amenajamentelor silvice, volumul maxim de masă lemnoasă care se
exploatează anual din păduri si din vegetatia forestieră, din afara fondului
forestier national, pe categorii de destinatari si destinatii, în conformitate
cu prevederile amenajamentelor silvice;
6. organizează
evidenta sistemului informational pentru silvicultură potrivit art. VIII din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
41/2004 pentru modificarea si completarea Legii cadastrului si a
publicitătii imobiliare nr.
7/1996, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
499/2004, organizează si tine evidenta terenurilor cu destinatie forestieră
si a celor cu vegetatie forestieră, din afara fondului forestier, indiferent de
natura proprietătii, urmăreste furnizarea datelor necesare în vederea
realizării sistemului de cadastru, coordonează executarea lucrărilor de
geodezie, topografie, fotogrammetrie, cartografie pentru realizarea sistemului
informational pentru silvicultură, precum si introducerea si întretinerea
acestuia, cantitativ si calitativ, si asigură proiectarea si aplicarea în teren
a organizării teritoriului forestier;
7. analizează si,
după caz, aprobă, în conditiile prevăzute de lege, solicitările de scoatere
definitivă sau temporară din circuitul silvic a unor terenuri, precum si
regularizarea perimetrelor pădurii, conform reglementărilor în vigoare,
indiferent de natura proprietătii;
8. coordonează,
împreună cu factorii responsabili interesati, actiunile de împădurire a
terenurilor degradate, inapte pentru folosinta agricolă, înfiintarea perdelelor
forestiere de protectie si asigură o conceptie unitară de amenajare a
terenurilor degradate si de corectare a torentilor pe bazine hidrografice si
perimetre de ameliorare; fundamentează necesitatea asigurării resurselor
financiare respective;
9. organizează
sistemul national de monitorizare solvegeta tie forestieră pentru silvicultură,
ia măsuri pentru ameliorarea stării de sănătate a pădurilor si coordonează
gospodărirea ariilor protejate din fondul forestier national;
10. urmăreste si
sprijină dezvoltarea retelei de drumuri forestiere, urmărind asigurarea
fondurilor necesare, potrivit legii;
11. urmăreste
evolutia stării fondului forestier national si prezintă Guvernului rapoarte
anuale;
12. colaborează cu institutiile interesate pentru preluarea în fondul forestier al statului, în conditiile legii, a terenurilor degradate, inapte pentru folosinta agricolă, proprietate publică sau privată, pentru ameliorarea cărora detinătorii legali nu dispun de mijloacele necesare;
13. atestă
persoanele fizice si juridice pentru efectuarea de studii de teren, elaborarea
documentatiilor tehnicoeconomice, precum si pentru executarea lucrărilor de
îmbunătătiri funciare în domeniul silvic, autorizează unitătile specializate
pentru activitatea de amenajare;
14. atestă
persoanele juridice care execută lucrări silvice;
15. organizează si
conduce, prin structurile teritoriale de specialitate din subordine, modul de
gospodărire a pădurilor proprietate privată si a celor proprietate publică
apartinând unitătilor administrativ-teritoriale;
16. organizează si
coordonează activitatea de cercetare stiintifică si inginerie tehnologică în
domeniul silviculturii, sprijină dezvoltarea acestora si asigură folosirea
rezultatelor obtinute la fundamentarea măsurilor de gospodărire durabilă a
pădurilor;
17. reglementează
si aprobă activitătile de management forestier din pădurile proprietate privată,
precum si din pădurile proprietate publică a unitătilor
administrativteritoriale;
18. aprobă
încadrarea pe categorii functionale a vegetatiei forestiere din afara fondului
forestier national;
19. organizează activitătile
tehnice silvice, finantate de la bugetul de stat, pentru pădurile proprietate
privată a persoanelor fizice, conform competentelor legale;
20. asigură,
conform competentelor legale, respectarea reglementărilor privind producerea,
comercializarea si utilizarea materialelor forestiere de reproducere;
21. coordonează
actiunile de informare, educare, instruire si altele asemenea, finantate de la
bugetul de stat, pentru popularizarea legislatiei silvice si educatiei
forestiere, în vederea respectării regimului silvic de către proprietari si/sau
detinători;
22. autorizează
functionarea structurilor silvice proprii de administrare a fondului forestier
proprietate publică a unitătilor administrativ-teritoriale si a celui
proprietate privată;
23. elaborează si
analizează sistemul de informatii statistice în silvicultură;
24. asigură, în
conditiile legii, aplicarea măsurilor specifice silviculturii din proiectele si
programele internationale;
25. coordonează si
promovează documentatii de sinteză referitoare la fondul forestier national,
organizează periodic elaborarea inventarului fondului forestier national si
elaborează prognoze privind evolutia acestuia;
26. coordonează si
implementează programele cu finantare externă cu componente în domeniul
silviculturii, scop în care organizează cadrul institutional corespunzător;
27. verifică si
aprobă documentatiile întocmite pentru justificarea pierderilor cauzate de
calamităti înregistrate la împăduririle efectuate din fondul de ameliorare a
fondului funciar cu destinatie silvică sau din surse bugetare;
28. ia măsuri
pentru realizarea inventarului forestier national si coordonează realizarea
acestuia;
29. asigură
implementarea si monitorizarea măsurii 3.5 - Silvicultura în cadrul Programului
SAPARD;
30. elaborează strategii
si politici pentru gestionarea durabilă a fondului cinegetic national;
31. atribuie în
gestiune, în conditiile legii, fondurile de vânătoare si exercită atributiile
prevăzute de lege în domeniul cinegetic;
32. elaborează
regulamente, instructiuni si norme tehnice specifice pentru gestionarea
durabilă a fondului cinegetic.
III. În
domeniul dezvoltării rurale:
1. elaborează si
sustine programe de dezvoltare rurală, la nivel national, regional si local;
2. elaborează si
implementează programe specifice de dezvoltare în mediul rural, conform
politicii de dezvoltare rurală a ministerului;
3. propune
modificarea periodică, în functie de rezultate, a Programului Guvernului pentru
dezvoltare rurală;
4. propune
modificarea periodică, împreună cu ministerele si organismele neguvernamentale
implicate, a Planului national pentru agricultură si dezvoltare rurală;
5. răspunde de
coordonarea actiunilor de implementare tehnică si financiară a Instrumentului
special de preaderare pentru agricultură si dezvoltare rurală - Agentia SAPARD;
6. colaborează cu
toate structurile administrative, profesionale interministeriale în vederea
permanentei îmbunătătiri a cadrului legislativ si organizatoric general de
dezvoltare rurală;
7. asigură
sustinerea strategiilor si a programelor de dezvoltare echilibrată a spatiului
rural la nivel national, regional si local, în functie de potentialul
resurselor de dezvoltare, în concordantă cu strategia sectorului agroalimentar
si nivelul resurselor de finantare destinate si alocate acestei activităti;
8. elaborează
programele operationale si programelecomplement, în concordantă cu obiectivele
si prioritătile stabilite prin Planul national de dezvoltare;
9. implementează
programele operationale, în concordantă cu recomandările comitetelor de monitorizare
si ale reglementărilor Uniunii Europene;
10. urmăreste
obtinerea rezultatelor generale si a impactului definit prin programele
operationale, precum si a celor specifice mentionate prin
programele-complement;
11. asigură implementarea programelor operationale în concordantă cu principiile si politicile Uniunii Europene, în special în domeniile concurentei, achizitiilor publice, protectiei mediului si egalitătii de sanse între femei si bărbati;
12. promovează si
încurajează participarea sectorului privat la elaborarea si implementarea
programelor operationale;
13. asigură
consultarea partenerilor sociali si a organizatiilor profesionale în elaborarea
si implementarea programelor operationale;
14. elaborează si asigură
un sistem functional de colectare, prelucrare si management al informatiilor si
datelor statistice si financiare privind implementarea programelor operationale
si evaluarea si monitorizarea asistentei financiare comunitare acordate pentru
implementarea acestora;
15. analizează si
propune modificări ale programelor operationale si ale programelor-complement
si înaintează comitetelor de monitorizare corespunzătoare propunerile privind
realocările de fonduri între măsurile din cadrul programelor operationale
aferente fiecărei autorităti; după aprobarea lor de către Comitetul de
monitorizare, transmit modificările si/sau ajustările propuse spre analiză si
aprobare Comisiei Europene, precum si Autoritătii de management pentru cadrul
de sprijin comunitar si Autoritătii de plată, spre informare; operează
modificările după aprobarea lor de către Comisia Europeană si informează
corespunzător Autoritatea de management pentru cadrul de sprijin comunitar,
precum si Autoritatea de plată;
16. elaborează si
prezintă spre aprobare comitetelor de monitorizare rapoartele anuale de
implementare si după primirea aprobării acestora le transmit spre aprobare
Comisiei Europene;
17. asigură si
răspunde pentru corectitudinea operatiunilor finantate prin programele
operationale, precum si pentru implementarea măsurilor de control intern, în
concordantă cu principiile unui management financiar riguros si transparent;
18. urmăreste si
verifică instituirea de către autoritătile de implementare, precum si de către
organismele intermediare care implementează măsurile din programele
operationale si din proiectele finantate prin instrumentele structurale a unui
sistem contabil si de evidentă separat, precum si a unui cod de contabilitate
adecvat pentru toate operatiunile finantate;
19. asigură
corelarea măsurilor din programele operationale sectoriale cu cele din
Programul operational regional;
20. elaborează
manuale de implementare si utilizare pentru fondurile structurale care
finantează preponderent Programul operational si elaborează manuale de
implementare pentru proiectele finantate prin Fondul de coeziune;
21. elaborează
criteriile de selectie si evaluare a proiectelor, aprobă proiectele selectate
de către organismele intermediare si transmit cererile de finantare Autoritătii
de plată;
22. asigură
îndeplinirea cerintelor privind informarea si publicitatea privind asistenta
financiară a Programului operational;
23. răspunde
pentru utilizarea eficientă, efectivă si transparentă a fondurilor care
finantează Programul operational, precum si pentru îndeplinirea atributiilor
delegate organismelor intermediare;
24. organizează
evaluările Programului operational si informează Comitetul de monitorizare
asupra rezultatelor acestuia si asupra modalitătilor propuse pentru
implementarea recomandărilor si concluziilor primite de la Comisia Europeană ca
urmare a evaluărilor;
25. furnizează
informatiile privind absorbtia fondurilor, conform datelor cuprinse în tabelele
financiare;
26. constituie
Comitetul de monitorizare pentru Programul operational si asigură secretariatul
si presedintia acestuia;
27. participă la
întâlnirile anuale cu Comisia Europeană pentru examinarea rezultatelor anului
precedent; implementează recomandările Comisiei Europene si informează
corespunzător Comitetul de monitorizare.
IV. În domeniul
integrării europene si relatiilor internationale:
1. coordonează si
monitorizează actiunile legate de implementarea angajamentelor rezultate în
urma negocierilor de aderare a României la Uniunea Europeană, pentru sectoarele
agricol, agroalimentar, dezvoltare rurală, forestier si pescuit;
2. asigură
pregătirea si derularea misiunilor de monitorizare ale Comisiei Europene,
precum si pregătirea si participarea la consultările tehnice cu aceasta;
3. coordonează si monitorizează actiunile legate de pregătirea sectoarelor agroalimentar, dezvoltare rurală, pescuit si forestier pentru aderare: Programul national de aderare a României la Uniunea Europeană, îndeplinirea angajamentelor asumate prin Programul national de aderare si prin documentele programatice de negocieri, rapoartele anuale privind progresele înregistrate în procesul de aderare, Planul de implementare la nivel local a legislatiei armonizate cu acquisul comunitar, Planul de măsuri prioritare pentru pregătirea aderării la Uniunea Europeană;
4. asigură
corelarea modului în care legislatia natională transpune prevederile
legislatiei comunitare;
5. urmăreste si
avizează documentele specifice pentru sectoarele agroalimentar, dezvoltare
rurală, pescuit si forestier, în relatia cu alte capitole de negociere pentru
care Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale este membru al
delegatiilor sectoriale;
6. coordonează si
avizează actiunile derulate, suportate prin Programul TAIEX;
7. coordonează,
organizează si monitorizează activitatea Corpului de consilieri de integrare
din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale;
8. coordonează si
avizează actele normative pentru crearea si functionarea RICA conform
angajamentelor din documentele de negocieri si asigură pregătirea si
implementarea planului constructiei institutionale RICA si a sistemului
informational experimental de contabilitate agricolă;
9. coordonează si
avizează proiectele de acorduri, conventii, protocoale si alte întelegeri de
colaborare economică si tehnico-stiintifică bilaterală în domeniul
agroalimentar, pădurilor, dezvoltării rurale si pescuitului cu alte state si
urmăreste îndeplinirea procedurilor prevăzute în Legea nr.
590/2003 privind tratatele, pentru negocierea, semnarea si intrarea în
vigoare a documentelor respective;
10. sprijină si
monitorizează implementarea acordurilor bilaterale de cooperare în domeniul
agroalimentar, pădurilor, dezvoltării rurale si pescuitului;
11. avizează
materialele pentru comisiile mixte interguvernamentale de cooperare economică
si tehnico-stiintifică bilaterală si coordonează activitatea grupurilor mixte
de lucru pentru sectoarele agroalimentar, păduri, dezvoltare rurală si pescuit,
ca urmare a acordurilor bilaterale încheiate sau a hotărârilor comisiilor mixte
interguvernamentale;
12. coordonează
activitătile în relatia cu organismele internationale FAO, OECD, FIDA, ICE,
OCEMN, Banca Mondială, si alte organisme, precum si proiectele finantate de
acestea;
13. asigură
reprezentarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale la
întâlnirile oficiale externe si interne pe problematica integrării europene si
a relatiilor internationale;
14. coordonează activitătile
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale în relatia cu
organismele internationale si structurile regionale la care România este
membră;
15. coordonează si
avizează propunerile si proiectele de finantare din fonduri PHARE, pe baza
prioritătilor din Parteneriatul pentru aderare si alte documente programatice;
16. monitorizează
si coordonează, pentru proiectele PHARE, îndeplinirea sarcinilor privind
organizarea licitatiilor, evaluarea ofertelor, selectarea contractantului,
negocierea si încheierea contractului;
17. coordonează si
urmăreste derularea în bune conditii a proiectelor cu finantare externă: PHARE,
bilaterale, precum si cu organisme internationale, în vederea asigurării
absorbtiei fondurilor alocate;
18. coordonează si
organizează activitatea privind adoptarea si implementarea Sistemului integrat
de administrare si control.
(2) Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale îndeplineste orice alte atributii
stabilite prin acte normative pentru domeniile sale de activitate.
SECTIUNEA a
2-a
Art. 5. - (1)
Structura organizatorică a Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale este prevăzută în anexa nr. 1. Prin ordin al ministrului agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale se pot organiza servicii, birouri,
compartimente si colective temporare, în conditiile legii.
(2) Atributiile si
responsabilitătile compartimentelor din aparatul propriu al Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale se stabilesc, în conformitate cu
structura organizatorică, prin regulamentul de organizare si functionare a
ministerului, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor
si dezvoltării rurale.
Art. 6. - (1) În
structura Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
functionează Directia generală dezvoltare rurală care îndeplineste si atributii
de autoritate de management pentru Programul operational sectorial pentru
agricultură, dezvoltare rurală si pescuit.
(2) Autoritatea de
management pentru Programul operational sectorial pentru agricultură,
dezvoltare rurală si pescuit îndeplineste atributiile stabilite prin Hotărârea
Guvernului nr.
497/2004 privind stabilirea cadrului institutional pentru coordonarea,
implementarea si gestionarea instrumentelor structurale, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 7. - (1) În
conditiile legii, se organizează si functionează în subordinea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale unităti de management al
proiectului, denumite în continuare UMP, conduse de câte un director, în
vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul proiectelor finantate
prin împrumuturi externe.
(2) Structura
organizatorică, numărul de personal si regulamentul de organizare si
functionare ale UMP vor fi stabilite prin ordin al ministrului agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale.
(3) Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale numeste, în conditiile legii,
personalul UMP si stabileste competentele directorului.
Art. 8. - (1)
Unitătile aflate în subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Atributiile si
responsabilitătile, structura organizatorică, statele de functii si numărul de
personal pentru institutiile publice din subordinea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale se aprobă prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale, cu încadrarea în numărul maxim
de posturi aprobat.
(3) Numirea în
functiile de conducere la institutiile din subordinea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale se face prin ordin al
ministrului, în conditiile reglementărilor legale aplicabile. În cazul
serviciilor econcentrate, numirile în functie se fac potrivit legii.
(4) Unitătile care
functionează sub autoritatea si respectiv în coordonarea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale sunt prevăzute în anexele nr. 3 si
4.
(5) La unitătile
prevăzute la alin. (4) numirea conducătorilor se face potrivit reglementărilor
specifice.
Art. 9. - (1)
Conducerea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale se
exercită de către ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale.
(2) Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale îndeplineste în domeniul de
activitate al ministerului atributiile generale prevăzute de art. 53 din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare.
(3) Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale îndeplineste si alte atributii
specifice stabilite prin alte acte normative.
(4) Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale reprezintă ministerul în
raporturile cu celelalte ministere, cu alte autorităti publice si organizatii, cu
persoane juridice si fizice din tară sau din străinătate, precum si în
justitie.
(5) Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale coordonează activitatea
unitătilor din subordine, precum si a celor aflate sub autoritatea si în
coordonarea ministerului si îndeplineste atributiile prevăzute de Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, în calitate
de ordonator principal de credite.
(6) În exercitarea
atributiilor sale, ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale
emite ordine si instructiuni, în conditiile legii.
Art. 10. - (1)
Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale este sprijinit, în
activitatea de conducere a ministerului, de 4 secretari de stat.
(2) Secretarii de
stat exercită atributiile delegate de către ministrul agriculturii, pădurilor
si dezvoltării rurale.
Răspunderile si
atributiile secretarilor de stat se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale.
(3) Secretarul de
stat care coordonează activitatea pentru integrare europeană este membru al
Comitetului interministerial pentru integrare europeană.
Art. 11. - În
cazul în care ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nu îsi
poate exercita atributiile curente, acesta desemnează un secretar de stat care
să exercite aceste atributii, înstiintându-l pe primul-ministru despre aceasta.
Art. 12. -
Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale conduce aparatul
propriu al ministerului, numeste si eliberează din functie, în conditiile
legii, personalul acestuia.
Art. 13. - (1)
Secretarul general al Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale este înalt functionar public, numit în conditiile legii. Acesta asigură
stabilitatea functionării ministerului, continuitatea conducerii si realizarea
legăturilor functionale între structurile ministerului.
(2) Secretarul
general este subordonat ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării
rurale.
(3) Secretarul
general îndeplineste atributiile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr.
90/2001, cu modificările si completările ulterioare.
(4) Secretarul
general al Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale poate
îndeplini si alte atributii încredintate de ministru, prevăzute în regulamentul
de organizare si functionare a ministerului.
Art. 14. - (1)
Numărul maxim de posturi în aparatul propriu al Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale este de 402, exclusiv demnitarii si posturile
aferente cabinetului ministrului.
(2) Salarizarea
personalului din structura ministerului se face potrivit legii.
Art. 15. - (1) În
cadrul directiilor pentru agricultură si dezvoltare rurală functionează
unitătile pentru ameliorare si reproductie în zootehnie si unitătile
fitosanitare, fără personalitate juridică.
(2) Directiile
pentru agricultură si dezvoltare rurală coordonează oficiile de studii
pedologice si agrochimice, institutii publice deconcentrate cu personalitate
juridică, finantate din venituri proprii.
CAPITOLUL III
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art. 16. - (1)
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale are în dotare, pentru
transportul persoanelor din aparatul propriu, un număr de autoturisme stabilit
potrivit actelor normative în vigoare.
(2) Pentru
activitătile specifice Corpului de control al ministrului si Directiei de
inspectii, Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale are în
dotare un număr de 3 autoturisme de interventie cu un consum lunar de 300
litri/lună/vehicul.
(3) Unitătile care
functionează în subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale cuprinse la cap. I si II din anexa nr. 2 pot utiliza pentru activităti
specifice un număr de autoturisme potrivit anexei nr. 5.
Art. 17. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
409/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 291 din 1 aprilie 2004, cu modificările si completările ulterioare,
precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 18. - Anexele
nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 3 martie 2005.
Nr. 155.
ANEXA Nr. 11)
a
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
UNITĂTILE
care
functionează în subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale
Nr. crt. |
Denumirea
unitătii |
I. |
Institutii publice finantate integral din
bugetul de stat |
1. |
Directiile pentru agricultură si dezvoltare
rurală - servicii publice deconcentrate |
2. |
Agentia Natională pentru Ameliorare si
Reproductie în Zootehnie “Prof. dr. G.K. Constantinescu” |
3. |
Laboratorul Central pentru Carantină
Fitosanitară |
4. |
Banca de Resurse Genetice Vegetale Suceava |
5. |
Laboratorul Central pentru Controlul
Reziduurilor de Pesticide în Plante si Produse Vegetale |
6. |
Inspectia Piscicolă |
7. |
Directiile teritoriale de regim silvic si
de vânătoare |
8. |
Agentia de Plăti si Interventie pentru
Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală |
9. |
Centrul de Formare si Inovatie pentru
Dezvoltare în Carpati |
10. |
Agentia Natională pentru Pescuit si
Acvacultură |
|
NOTĂ: Numărul maxim de posturi finantate de la
bugetul de stat pentru institutiile prevăzute la cap. I este de 6.229. |
II. |
Institutii publice finantate din venituri
proprii si subventii acordate de la bugetul de stat |
1. |
Agentia SAPARD |
2. |
Laboratorul Central pentru Calitatea
Semintelor si a Materialului Săditor |
3. |
Inspectoratele teritoriale pentru calitatea
semintelor si a materialului săditor – servicii publice deconcentrate |
4. |
Institutul de Stat pentru Testarea si Înregistrarea
Soiurilor |
5. |
Laboratoarele publice pentru controlul
calitătii viei si vinului (cu sediul în judetele Prahova, Alba si Vrancea) |
6. |
Oficiul National al Viei si Vinului |
7. |
Agentia Natională de Consultantă Agricolă |
|
NOTĂ: Numărul maxim de posturi pentru
institutiile prevăzute la cap. II este de 1.054. |
III. |
Alte unităti finantate din venituri proprii |
1. |
Agentia Domeniilor Statului |
2. |
Institutul de Bioresurse Alimentare |
3. |
Compania Natională de Administrare a
Fondului Piscicol |
4. |
Oficiul National al Denumirilor de Origine
pentru Vinuri si Alte Produse Vitivinicole |
5. |
Oficiile de studii pedologice si
agrochimice judetene din subordinea directiilor pentru agricultură si
dezvoltare rurală judetene |
6. |
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Pedologie, Agrochimie si Protectia Mediului - ICPA Bucuresti |
7. |
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare
pentru Biotehnologii în Horticultură Stefănesti - Arges. |
IV. |
Unităti cu finantare externă si de la
bugetul de stat |
|
- Unităti de management al proiectului
(UMP) |
ANEXA Nr. 3
UNITĂTILE
care functionează
sub autoritatea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
Nr. crt. |
Denumirea
unitătii |
1. |
Societatea Natională “Îmbunătătiri
Funciare” - S.A. |
2. |
Administratia Natională a Îmbunătătirilor
Funciare |
3. |
Societatea Natională a Produselor Agricole
- S.A. |
4. |
Regia Natională a Pădurilor – Romsilva |
ANEXA Nr. 4
UNITĂTILE
care
functionează în coordonarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale
- Academia de Stiinte
Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti” (sursa de finantare: venituri
proprii)
ANEXA Nr. 5
NORMATIV
de
autoturisme la unitătile care functionează în subordinea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
Nr. crt. |
Denumirea
unitătii |
TOTAL |
din care: |
|
Autoturisme
pentru activităti
specifice1) |
Autospeciale2) |
|||
1. |
Directiile pentru agricultură si dezvoltare
rurală-servicii publice deconcentrate |
10/unitate |
4/unitate |
6/unitate |
2. |
Agentia Natională pentru Ameliorare si
Reproductie în Zootehnie “Prof. dr.
G.K. Constantinescu” |
4 |
3 |
1 |
3. |
Laboratorul Central pentru Carantină
Fitosanitară |
3 |
2 |
1 |
4. |
Banca de Resurse Genetice Vegetale Suceava |
3 |
2 |
1 |
5. |
Laboratorul Central pentru Controlul
Reziduurilor de Pesticide în Plante si Produse Vegetale |
2 |
1 |
1 |
6. |
Inspectia Piscicolă |
39 |
30 |
9 |
7. |
Directiile teritoriale de regim silvic si
de vânătoare |
58 |
40 |
18 |
8. |
Agentia de Plăti si Interventie pentru
Agricultură, Industrie Alimentară si Dezvoltare Rurală |
2 |
2 |
|
9. |
Centrul de Formare si Inovatie pentru
Dezvoltare în Carpati (CEFIDEC) |
3 |
2 |
1 |
10. |
Agentia SAPARD |
24 |
24 |
|
11. |
Laboratorul Central pentru Calitatea
Semintelor si a Materialului Săditor |
6 |
4 |
2 |
12. |
Inspectoratele teritoriale pentru calitatea
semintelor si a materialului săditor - servicii publice deconcentrate |
4/unitate |
3/unitate |
1/unitate |
13. |
Institutul de Stat pentru Testarea si
Înregistrarea Soiurilor |
4 |
4 |
|
14. |
Agentia Natională de Consultantă Agricolă |
4 |
4 |
|
15. |
Agentia Natională de Pescuit si Acvacultură |
2 |
2 |
|
16. |
Oficiul National al Viei si Vinului |
1 |
1 |
|
17. |
Laboratorul central pentru controlul
calitătii si igienei vinului Valea Călugărească |
1 |
|
1 |
18. |
Laboratorul regional pentru controlul
calitătii si igienei vinului Blaj |
1 |
|
1 |
19. |
Laboratorul regional pentru controlul calitătii
si igienei vinului Odobesti |
1 |
|
1 |
1) Cu respectarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 80/2001, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările ulterioare.
2) Nu fac obiectul Ordonantei Guvernului nr. 80/2001, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările ulterioare.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Ordinului guvernatorului
Băncii Nationale a României nr. 2/2003 privind aprobarea Modelelor situatiilor
financiare periodice si a normelor metodologice privind întocmirea si
utilizarea acestora pentru institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate cu Directiva Comunitătilor Economice Europene nr.
86/635/CEE si cu Standardele Internationale de Contabilitate aplicabile
institutiilor de credit, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice
si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 1.982/5/2001
Având în vedere
prevederile art. 58 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare, ale art. 181 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu
modificări prin Legea nr.
200/2002, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 4 din Legea nr.
541/2002 privind economisirea si creditarea în sistem colectiv pentru
domeniul locativ, cu modificările si completările ulterioare, precum si ale
art. 5 din Ordinul guvernatorului Băncii Nationale a României nr.
2/2003 privind aprobarea Modelelor situatiilor financiare periodice si a
normelor metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora pentru
institutiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate cu
Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr.
1.982/5/2001,
în temeiul
prevederilor art. 48 din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările
ulterioare,
Banca Natională
a României emite următorul
ordin:
Art. I. - Ordinul guvernatorului Băncii Nationale a
României nr.
2/2003 privind aprobarea Modelelor situatiilor financiare periodice si a
normelor metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora pentru
institutiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate cu
Directiva Comunitătilor Economice Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele
Internationale de Contabilitate aplicabile institutiilor de credit, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor publice si al guvernatorului Băncii
Nationale a României nr.
1.982/5/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228
si nr. 228 bis din 4 aprilie 2003, cu modificările si completările ulterioare,
se modifică si se completează după cum urmează:
1. Partea
introductivă a alineatului (2) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“(2) Modelele
situatiilor financiare periodice si normele metodologice privind întocmirea si
utilizarea acestora, aprobate prin prezentul ordin, privesc întocmirea si
prezentarea situatiilor financiare periodice ale nstitutiilor de credit,
persoane juridice române, si ale sucursalelor din România ale institutiilor de
credit străine, denumite în continuare institutii de credit, care aplică
Reglementările contabile armonizate cu Directiva Comunitătilor Economice
Europene nr. 86/635/CEE si cu Standardele Internationale de Contabilitate
aplicabile institutiilor de credit, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr.
1.982/5/2001, astfel:”.
2. Alineatul
(2) al articolului 1 se completează cu litera c) cu următorul cuprins:
“c) începând cu
situatiile financiare periodice ale anului 2005, prezentele reglementări se aplică
de către toate institutiile de credit, persoane juridice române, si sucursalele
din România ale institutiilor de credit străine.”
3. Modelele
situatiilor financiare periodice si normele metodologice privind întocmirea si
utilizarea acestora pentru institutiile de credit care aplică Reglementările
contabile armonizate cu Directiva Comunitătilor Economice Europene nr.
86/635/CEE si cu Standardele Internationale de Contabilitate aplicabile
institutiilor de credit, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice
si al guvernatorului Băncii Nationale a României nr.
1.982/5/2001 (denumite în continuare Modelele situatiilor financiare
periodice pentru institutiile de credit), aprobate prin Ordinul
guvernatorului Băncii Nationale a României nr. 2/2003, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează potrivit prevederilor
cuprinse în anexele nr. 1-10*) care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Prevederile prezentului ordin intră în
vigoare începând cu situatiile financiare periodice ale anului 2005.
Art. III. - Nerespectarea prevederilor prezentului
ordin atrage aplicarea sanctiunilor sau instituirea măsurilor prevăzute de art.
69 alin. 2 si, respectiv, art. 70 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare, de art. 189 si, respectiv, art. 191 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu
modificări prin Legea nr.
200/2002, cu modificările si completările ulterioare, precum si a celor
prevăzute la art. 34 din Legea nr.
541/2002 privind economisirea si creditarea în sistem colectiv pentru
domeniul locativ, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
99/2003.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
Bucuresti, 25 ianuarie 2005.
Nr. 1.
*) Anexele nr. 1-10 se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 bis în afara abonamentului, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial”, sos. Panduri nr. 1.