MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 215 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 14
martie 2005
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 113 din 24 februarie 2005 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 197 alin. 1 si 4 din Codul de
procedură penală cu referire la art. 255 si art. 257 din acelasi cod
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
160.
- Hotărâre privind transmiterea unui imobil, proprietate privată a
statului, din administrarea Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului Protocolului
de Stat” în proprietatea publică a statului si în administrarea Ministerului
Educatiei si Cercetării
161.
- Hotărâre privind transmiterea unui imobil din domeniul public al statului
si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al
orasului Tăsnad si în administrarea Consiliului Local al Orasului Tăsnad,
judetul Satu Mare
162.
- Hotărâre privind transmiterea unor imobile din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul
public al municipiului Dej si în administrarea Consiliului Local al
Municipiului Dej, judetul Cluj
163.
- Hotărâre privind transmiterea unor imobile din domeniul public al statului
si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al
comunei Sagna, judetul Neamt, si al municipiului Tecuci, judetul Galati, si în
administrarea consiliilor locale ale acestora
164.
- Hotărâre pentru abrogarea si modificarea unor prevederi ale Hotărârii
Guvernului nr. 661/2001 privind procedura de eliberare a certificatului de
producător si ale Hotărârii Guvernului nr. 348/2004 privind exercitarea
comertului cu produse si servicii de piată în unele zone publice
165.
- Hotărâre privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale a
Vămilor
170.
- Hotărâre pentru aplicarea Legii nr. 490/2004 privind stimularea
financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 24
februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 197 alin. 1 si 4 din Codul de procedură penală cu referire
la art. 255 si art. 257 din acelasi cod
Constantin Doldur
- presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Nicoleta
Grigorescu - procuror
Florentina Geangu
- magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 197 alin.
1 si 4 din Codul de procedură
penală cu referire la art. 255 si art. 257 din acelasi cod, exceptie
ridicată de Valentin Coman în Dosarul nr. 4.488/2004 al Judecătoriei Ploiesti.
La apelul nominal
răspunde, pentru autorul exceptiei, domnul avocat Nicusor Turcan, în baza
delegatiei depuse la dosar, constatându-se lipsa părtilor Dan Bota, Uzina
Mecanică Plopeni, Societatea Comercială “Ademira Trade” - S.R.L. din Brasov si
Societatea Comercială “Eriotrans” - S.R.L. din Tecuci, fată de care procedura
de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în
stare de judecată, se dă cuvântul reprezentantului autorului exceptiei, care
reiterează argumentele expuse în fata instantei de judecată care a
sesizat Curtea Constitutională, solicitând, în
final, admiterea exceptiei de neconstitutionalitate. Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, întrucât
apreciază că prevederile de lege criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate ca fiind încălcate.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 28 octombrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 4.488/2004, Judecătoria
Ploiesti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 197 alin. 1 si 4 din Codul de procedură penală cu referire
la art. 255 si art. 257 din acelasi cod.
Exceptia a fost
ridicată de Valentin Coman, inculpat în dosarul mentionat.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile criticate, care conditionează
anularea actului de procedură făcut în încălcarea dispozitiilor legale ce
reglementează desfăsurarea procesului penal de existenta unei vătămări ce nu
poate fi înlăturată decât prin anularea acelui act, sunt contrare prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetătenilor în fata
legii, art. 21 alin. (3) referitoare la dreptul părtilor la un proces echitabil
si art. 24 alin. (2) privind dreptul părtilor de a fi asistate de avocat, ales
sau numit din oficiu. În acest sens arată că normele care reglementează
desfăsurarea procesului penal sunt de interes public si, ca atare, orice
încălcare a acestora ar trebui sanctionată cu nulitatea absolută, conditionarea
anulării actului fiind considerată o derogare de la obligativitatea respectării
legii, obligativitate imperativ prevăzută de Legea fundamentală.
Judecătoria
Ploiesti si-a exprimat
opinia în sensul că dispozitiile de lege criticate ar fi susceptibile de a
încălca prevederile art. 21 alin. (3) si art. 24 din Constitutie,
precum si dispozitiile art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale. În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin.
(1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât dispozitiile criticate nu
sunt în contradictie cu textele constitutionale pretins încălcate, argumentele
aduse de autorul exceptiei în motivarea acesteia privind doar probleme de
aplicare a legii. Totodată, arată că, potrivit art. 361 alin. 2 si 3 din Codul de procedură penală,
inculpatul poate ataca cu apel încheierile instantei considerate nelegale.
Avocatul
Poporului consideră că
exceptia este neîntemeiată. În ceea ce priveste neconstitutionalitatea
dispozitiilor de lege criticate în raport cu prevederile art. 21 alin. (3) din Constitutie,
arată că aceasta nu poate fi retinută, deoarece nu se îngrădeste dreptul
părtilor de a apela la instantele judecătoresti si de a se prevala de toate
garantiile procesuale care conditionează
într-o societate democratică procesul echitabil. Totodată, apreciază că
prevederile legale criticate constituie garantii ale respectării dreptului la
apărare al învinuitului în tot cursul procesului penal.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele: Curtea Constitutională este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 197 alin. 1 si 4 din Codul de procedură penală, care
au următorul continut: “Încălcările dispozitiilor legale care reglementează
desfăsurarea procesului penal atrag nulitatea actului, numai atunci când s-a
adus o vătămare care nu poate fi înlăturată decât prin anularea acelui act.
[...] Încălcarea oricărei alte dispozitii legale decât cele prevăzute în alin.
2 atrage nulitatea actului în conditiile alin. 1, numai dacă a fost invocată în
cursul efectuării actului când partea este prezentă sau la primul termen de
judecată cu procedura completă când partea a lipsit la efectuarea actului.
Instanta ia în considerare din oficiu încălcările, în orice stare a procesului,
dacă anularea actului este necesară pentru aflarea adevărului si justa
solutionare a cauzei.”
De asemenea,
autorul exceptiei de neconstitutionalitate face referire si la prevederile art.
255 si art. 257 din Codul de procedură penală, care reglementează
ascultarea învinuitului înainte de terminarea cercetării, respectiv prezentarea
materialului de către procuror.
În sustinerea
neconstitutionalitătii acestor dispozitii legale, autorul exceptiei invocă
încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 21 alin.
(3) si ale art. 24 alin. (2), care au următorul cuprins:
- Art. 16 alin.
(1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 21 alin.
(3): “Părtile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
într-un termen rezonabil.”;
- Art. 24 alin.
(2): “În tot cursul procesului, părtile au dreptul să fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine că nulitatea reprezintă o sanctiune
procedurală extremă, care intervine numai atunci când alte remedii nu sunt
posibile. Cum însă nu orice încălcare a unei norme procedurale provoacă o
vătămare care să nu poată fi reparată decât prin anularea actului, legiuitorul,
în art. 197 alin. 1 din Codul de
procedură penală, a instituit regula potrivit căreia nulitatea actului
făcut cu încălcarea dispozitiilor legale care reglementează desfăsurarea
procesului penal intervine numai atunci când s-a adus o vătămare ce nu poate fi
înlăturată în alt mod. Această reglementare reflectă preocuparea legiuitorului
de a salva actele procedurale care, desi initial nu au respectat formele
procedurale, îsi pot atinge scopul, prin completarea sau refacerea lor. Nimic
nu împiedică persoana interesată ca, în ipoteza în care există o vătămare ce nu
poate fi înlăturată, să invoce si să dovedească vătămarea pretinsă.
Asa fiind, se
retine că normele criticate nu aduc atingere prevederilor constitutionale
referitoare la egalitatea cetătenilor în fata legii si la dreptul părtilor la
un proces echitabil, deoarece, pe de o parte, acestea sunt aplicabile în egală
măsură tuturor celor cărora li s-a produs o vătămare în drepturile lor
procesuale prin încălcarea dispozitiilor legale care reglementează desfăsurarea
procesului penal, asigurându-se astfel dreptul părtilor la un proces echitabil,
iar pe de altă parte, conditionarea anulării actului de procedură care nu
îndeplineste conditiile prevăzute de lege de existenta unei vătămări ce nu
poate fi înlăturată în alt mod, nu are semnificatia unei sustrageri a acestuia
de la aplicarea sanctiunilor legale sau a unei “derogări” de la obligativitatea
respectării legii, asa cum neîntemeiat sustine autorul exceptiei.
În argumentarea
exceptiei de neconstitutionalitate se face referire si la dispozitiile art. 255
si art. 257 din Codul de
procedură penală. Astfel, potrivit art. 255, dacă nu a fost pusă în miscare
actiunea penală si organul de cercetare penală constată că există învinuit si
că sunt suficiente probe împotriva lui, procedează la o nouă ascultare,
aducându-i la cunostintă învinuirea si întrebându-l dacă are noi mijloace de
apărare. În cazul în care învinuitul nu solicită probe noi sau dacă probele
propuse nu sunt întemeiate, cercetarea se consideră terminată, dosarul urmând a
fi înaintat, conform art. 256 din Codul
de procedură penală, procurorului, cu un referat în care se consemnează
rezultatul cercetării si propunerile ce se impun, precizându-se, dacă este
cazul, să se procedeze la trimiterea în judecată. În conformitate cu
prevederile art. 257 din Codul de
procedură penală, procurorul, primind dosarul, îl cheamă pe învinuit spre
a-i prezenta materialul de urmărire penală, potrivit art. 250 si următoarele
din acelasi cod, ceea ce înseamnă că trimiterea în judecată se efectuează
legal. Drept urmare, procurorul are obligatia chemării învinuitului, de unde
rezultă că cel mai important moment al urmăririi
penale - trimiterea în judecată – se realizează cu înstiintarea învinuitului de
către procuror asupra învinuirii ce i se aduce. În aceste conditii, în acord cu dispozitiile art. 24 alin. (2) din Constitutie,
învinuitul are posibilitatea să fie asistat de un apărător si să dispună de
timpul necesar pentru a-si pregăti apărarea, având cunostintă de solutia dată
de procuror în urma examinării materialului primit de la organul de cercetare
penală. În plus, este de observat că, în realitate, ceea ce a determinat
invocarea exceptiei de neconstitutionalitate este modul de aplicare si
interpretare a legii. Or, art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale
stabileste că aceasta nu se poate pronunta sub aceste aspecte, ci numai asupra
întelesului contrar al legii în raport cu dispozitiile Constitutiei.
De altfel, dispozitiile normative criticate au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, concretizat în Decizia nr. 133 din 18 martie 2004,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 297 din 5 aprilie
2004. Chiar dacă, în solutionarea acestei exceptii, Curtea a examinat
constitutionalitatea art. 197 alin. 1 din Codul de procedură penală, în
raport cu alte prevederi din Legea fundamentală decât cele invocate de autorul
exceptiei de fată, instanta de
contencios constitutional a analizat textul criticat si din perspectiva
încălcării principiului egalitătii în drepturi, stabilind că acesta nu este
nesocotit.
Pentru considerentele arătate, în temeiul
art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1)
si (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 197 alin. 1 si 4 din Codul de procedură penală cu
referire la art. 255 si art. 257 din acelasi cod, exceptie ridicată de Valentin
Coman în Dosarul nr. 4.488/2004 al Judecătoriei Ploiesti.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 24 februarie 2005.
PRESEDINTE,
CONSTANTIN
DOLDUR
Magistrat-asistent,
Florentina
Geangu
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind transmiterea unui imobil din proprietatea privată a statului si din administrarea Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat”
în proprietatea publică a statului si în
administrarea Ministerului Educatiei si Cercetării
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 8 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2)
din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă transmiterea Bazei “Cutezătorii”, formată din constructii si terenul
aferent, proprietate privată a statului, situată în municipiul Bucuresti, str.
Glodeni nr. 3, sectorul 2, împreună cu mijloacele fixe, având datele de
identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, din administrarea Regiei Autonome “Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat” în proprietatea publică a statului si în administrarea
Ministerului Educatiei si Cercetării.
Art. 2. -
Predarea-preluarea bunurilor prevăzute la art. 1 se face pe bază de protocol
încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
educatiei si cercetării,
Mircea
Miclea
Ministrul delegat
pentru coordonarea
Secretariatului
General al Guvernului,
Mihai
Alexandru Voicu
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 3 martie 2005.
Nr. 160.
a imobilului,
proprietate privată a statului, care se transmite, fără plată, din proprietate
privată a statului si din administrarea Regiei Autonome “Administratia
Patrimoniului Protocolului de Stat” în proprietatea publică a statului si în
administrarea Ministerului Educatiei si Cercetării
Locul unde
este situat imobilul care se transmite |
Persoana
juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana
juridică la care se transmite
imobilul |
Datele de
identificare a bunurilor |
Baza “Cutezătorii” municipiul Bucuresti,
str. Glodeni nr. 3, sectorul 2 |
Statul român, din administrarea Regiei Autonome “
Patrimoniului Protocolului de Stat” |
Statul român, în administrarea
Administratia Ministerului Educatiei si Cercetării |
1. Clădire centrală “Cutezătorii” 2. Vila “Diana” 5. Cabină poartă + depozit de materiale 4. Căsute camping - 3 bucăti 3. Cantină-restaurant 6. Cabină poartă + magazie pentru rame de
bărci 7. Cabinet cu spălător si depozit 8. Chiosc pentru răcoritoare 9. Terasă de vară 10. Scenă din beton în aer liber 11. Corp exterior: spălător + dusuri 12. Clădire WC 13. Garaje metalice 14. Magazie din tablă 15. Centrală termică 16. Bazin de înot (25x15 m) 17. Bazin de înot (60x15 m) 18. Dane din beton 19. Tobogane - 2 bucăti 20. Platformă teren de tenis 21. Parapet metalic pe malul lacului 22. Teren de volei 23. Teren de fotbal 24. Teren de parcare 25. Pistă teren de zgură 26. Împrejmuire teren 27. Rampă auto 28. Mese betonate pentru tenis de masă - 17
bucăti 29. Împrejmuire bază 30. Împrejmuire teren de fotbal 31. Împrejmuire parcare la cantină 32. Statie de pompare lac 33. Teren în suprafată totală de 57.093,95
m2 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind transmiterea unui imobil din domeniul public
al statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul
public al orasului Tăsnad
si în administrarea Consiliului Local al Orasului
Tăsnad, judetul Satu Mare
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2)
din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă transmiterea unui imobil, având datele de identificare prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al statului
si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al
orasului Tăsnad si în administrarea Consiliului Local al Orasului Tăsnad,
judetul Satu Mare.
Art. 2. -
Predarea-primirea imobilului transmis potrivit art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
apărării nationale,
Teodor
Atanasiu
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 3 martie 2005.
Nr. 161.
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
imobilului, proprietate publică a statului, care se transmite din domeniul
public al statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în
domeniul public al orasului Tăsnad si în administrarea Consiliului Local al
Orasului Tăsnad, judetul Satu Mare
Locul unde este
situat imobilul care se transmite |
Persoana
juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana
juridică la care se transmite imobilul |
Codul de
clasificare din inventarul bunurilor aflate în administrarea se
Ministerului Apărării Nationale, care alcătuiesc
domeniul public al statului |
Caracteristicile
tehnice ale imobilului |
Orasul Tăsnad, Aleea Zorilor nr. 29-31,
judetul Satu Mare |
Statul român, Ministerul Apărării Nationale |
Orasul Tăsnad, Consiliul Local al Orasului Tăsnad,
judetul Satu Mare |
- cod 8.29.09 - nr. M.F. 106.774 |
- imobil 5266 - suprafata totală a terenului = 920 m2 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind transmiterea unor imobile din domeniul public
al statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul
public al municipiului Dej
si în administrarea Consiliului Local al
Municipiului Dej, judetul Cluj
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2)
din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă transmiterea unor imobile, identificate potrivit anexei care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al municipiului Dej si în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Dej, judetul Cluj.
Art. 2. -
Predarea-primirea imobilelor transmise potrivit art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
apărării nationale,
Teodor
Atanasiu
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 3 martie 2005.
Nr. 162.
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
imobilelor care se transmit din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al
municipiului Dej
si în
administrarea Consiliului Local al Municipiului Dej, judetul Cluj
Locul unde
este situat imobilul care se transmite |
Persoana juridică
de la care se transmite imobilul |
Persoana
juridică la care se transmite imobilul |
Codul de
clasificare din inventarul bunurilor aflate în administrarea se
Ministerului Apărării Nationale, care
alcătuiesc domeniul public al statului |
Caracteristicile
tehnice ale imobilului |
Municipiul Dej, Str. Crângului, judetul
Cluj |
Statul român, Ministerul Apărării Nationale |
Municipiul Dej, Consiliul Local al
Municipiului Dej |
- imobil 5231 - cod 8.29.09 - nr. M.F. 106.691 |
- suprafata totală a terenului = 1.108 m2 |
Municipiul Dej, cartierul Dealul Florilor,
microraion II, judetul Cluj |
Statul român, Ministerul Apărării Nationale |
Municipiul Dej, Consiliul Local al
Municipiului Dej |
- imobil 5232 - cod 8.29.09 - nr. M.F. 106.692 |
- suprafata totală a terenului = 1.672 m2 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind transmiterea unor imobile din domeniul
public al statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în
domeniul public al comunei Sagna,
judetul Neamt, si al municipiului Tecuci, judetul
Galati, si în administrarea consiliilor locale ale acestora
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2)
din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă transmiterea unor imobile, având datele de identificare prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul
public al comunei Sagna, judetul Neamt, si al municipiului Tecuci, judetul
Galati, si în administrarea consiliilor locale ale acestora.
Art. 2. -
Predarea-primirea imobilelor transmise potrivit art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
apărării nationale,
Teodor
Atanasiu
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 3 martie 2005.
Nr. 163.
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
imobilelor care se transmit din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al comunei
Sagna, judetul Neamt, si al municipiului Tecuci, judetul Galati, si în
administrarea consiliilor locale ale acestora
Locul unde
este situat imobilul care se transmite |
Persoana
juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana
juridică la care se transmite imobilul |
Codul de
clasificare din inventarul bunurilor aflate în administrarea Ministerului
Apărării Nationale, care alcătuiesc domeniul public al statului |
Caracteristicile
tehnice ale imobilului |
Satul Vulpăsesti, comuna Sagna, judetul
Neamt |
Statul român, Ministerul Apărării Nationale |
Comuna Sagna, judetul Neamt, Consiliul
Local al Comunei Sagna |
- imobil 3432 - cod 8.29.09 - nr. M.F. 107.217 |
- suprafata construită = 303 m2 - suprafata desfăsurată = 323 m2 - suprafata totală a terenului, inclusiv constructiile = 9.646 m2 |
Municipiul Tecuci, str. Furniceni, judetul
Galati |
Statul român, Ministerul Apărării Nationale |
Municipiul Tecuci, judetul Galati, Consiliul
Local al Municipiului Tecuci |
- imobil 3380 - cod 8.29.09 - nr. M.F. 107.039 |
- suprafata construită = 133 m2 - suprafata desfăsurată = 133 m2 - suprafata totală a terenului, inclusiv constructiile = 10.000 m2 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru abrogarea si modificarea unor prevederi ale
Hotărârii Guvernului nr. 661/2001 privind procedura de eliberare a
certificatului de producător si ale Hotărârii Guvernului nr. 348/2004 privind
exercitarea comertului cu produse si servicii de piată în unele zone publice
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. I. - Articolul 181 din Hotărârea Guvernului
nr.
348/2004 privind exercitarea comertului cu produse si servicii de piată în
unele zone publice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 269 din 26 martie 2004, cu
modificările si completările ulterioare, se abrogă.
Art. II. - Hotărârea Guvernului nr.
661/2001 privind procedura de eliberare a certificatului de producător,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 3 august
2001, cu modificările si completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Alineatul
(4) al articolului 9 se abrogă.
2. Nota la
anexa nr. 4 va avea următorul cuprins:
“NOTĂ: Registrul se numerotează, se snuruieste si se
sigilează. Numărul fiselor si data începerii se consemnează în procesul-verbal,
pe prima filă a registrului, semnat de administratorul pietei.”
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Vasile
Blaga
Ministrul
agriculturii,
pădurilor si
dezvoltării rurale,
Gheorghe
Flutur
Bucuresti, 3 martie 2005.
Nr. 164.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale
a Vămilor
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, al art. 5 alin. (1) din Legea nr. 141/1997 privind Codul
vamal al României, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr.
8/2005 privind stabilirea unor măsuri de preluare a Gărzii Financiare si a
Autoritătii Nationale a Vămilor în subordinea Ministerului Finantelor Publice,
precum si a unor măsuri de reorganizare a Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1)
Autoritatea Natională a Vămilor se
organizează si functionează ca organ de specialitate al administratiei
publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului
Finantelor Publice – Agentia Natională de Administrare Fiscală.
(2) Autoritatea
Natională a Vămilor asigură aplicarea strategiei si programului de guvernare în
domeniul vamal si exercită atributiile stabilite prin lege.
(3) Sediul
Autoritătii Nationale a Vămilor este în municipiul Bucuresti, str. Matei Millo
nr. 13, sectorul 1.
Art. 2. -
Autoritatea Natională a Vămilor asigură aplicarea legislatiei în domeniul
vamal, în mod uniform, impartial, transparent si nediscriminatoriu, tuturor
persoanelor fizice si juridice, indiferent de
statutul lor juridic si de forma de organizare si functionare a acestora.
Art. 3. - Modelul
si caracteristicile siglei Autoritătii Nationale a Vămilor sunt prevăzute în
anexa nr. 1.
Art. 4. - (1) În
realizarea obiectului său de activitate Autoritatea Natională a Vămilor exercită,
în principal, următoarele atributii:
1. aplică în
domeniul vamal măsurile specifice rezultate din programele guvernamentale si
din legislatia în domeniul vamal;
2. organizează,
îndrumă si controlează activitatea directiilor regionale vamale si a birourilor
vamale din subordine;
3. urmăreste si
supraveghează respectarea legislatiei vamale pe întregul teritoriu al tării si
exercită controlul specific potrivit reglementărilor în vigoare;
4. ia măsuri de
prevenire si combatere, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, a
oricăror infractiuni si contraventii în domeniul vamal;
5. participă
împreună cu alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale la
elaborarea proiectelor de acte normative în domeniul vamal;
6. aplică prevederile
Tarifului vamal de import al României si ale altor acte normative referitoare
la acesta;
7. aplică măsurile
cu caracter vamal rezultate din acordurile de liber schimb sau comert liber
încheiate între România, pe de o parte, si Uniunea Europeană sau tările aflate
în curs de integrare în Uniunea Europeană, pe de altă parte;
8. asigură
aplicarea prevederilor cu caracter vamal dn conventiile si tratatele
internationale la care România este parte;
9. urmăreste
aplicarea corectă a regulilor de interpretare a Nomenclaturii sistemului
armonizat, a regulilor generale de stabilire a originii bunurilor si de
evaluare în vamă a mărfurilor, precum si a prevederilor actelor normative
referitoare la taxele vamale, taxa pe valoarea adăugată, la accize si la alte
drepturi vamale;
10. elaborează
norme metodologice pentru organele proprii de control si le supune spre
aprobare Ministerului Finantelor Publice - Agentia Natională de Administrare
Fiscală;
11. elaborează si
adoptă norme tehnice pentru introducerea procedurilor simplificate de vămuire;
12. elaborează
propuneri privind sistematizarea si armonizarea legislatiei vamale;
13. actionează
pentru îndeplinirea întocmai a programelor privind integrarea vamală europeană;
14. coordonează si
îndrumă activitatea directiilor regionale vamale si a birourilor vamale pe
linia prevenirii si combaterii traficului ilicit de droguri, arme, explozivi,
obiecte din patrimoniul cultural national; urmăreste, în cooperare cu celelalte
organe abilitate ale statului, cazurile de spălare a banilor prin operatiuni
vamale;
15. verifică modul
de declarare de către titularul operatiunii vamale sau de către comisionarul
vamal a drepturilor cuvenite bugetului de stat; încasează si virează aceste
drepturi la bugetul de stat; stabileste eventualele diferente prin controale
ulterioare si asigură încasarea acestora; aplică formele si instrumentele de
plată si de garantare a plătii taxelor si drepturilor vamale în conformitate cu
legislatia în vigoare; asigură colectarea creantelor bugetare;
16. controlează
mijloacele de transport încărcate cu
mărfuri de import, export sau aflate în tranzit, precum si bagajele
însotite sau neînsotite ale călătorilor care trec frontiera de stat a României
si verifică legalitatea si regimul vamal al acestora, potrivit reglementărilor
vamale în vigoare; retine, în vederea confiscării, mărfurile care fac obiectul
unor abateri de la legislatia vamală si pentru care legea prevede o astfel de
sanctiune;
17. verifică,
potrivit reglementărilor vamale în vigoare, pe timp de zi si de noapte,
clădiri, depozite, terenuri, sedii si alte obiective si poate preleva, în
conditiile legii, probe pe care le analizează în laboratoarele acreditate sau,
după caz, proprii în vederea identificării si expertizării mărfurilor supuse
vămuirii;
18. efectuează
investigatii, supravegheri si verificări, potrivit reglementărilor legale în
vigoare, în cazurile în care sunt semnalate situatii de încălcare a legislatiei
vamale de către persoane fizice si juridice; verifică registre, corespondenta
si alte forme de evidentă si are dreptul de a cere oricărei persoane fizice sau
juridice să prezinte, fără plată, documentatia si informatiile privind
operatiunile vamale; sesizează organele de urmărire penală competente atunci
când există indiciile săvârsirii unor infractiuni;
19. exercită, în
cadrul controlului vamal ulterior verificarea oricăror documente, registre si
evidente referitoare la mărfurile vămuite. Controlul se poate face la orice
persoană care se află în posesia acestor acte sau detine informatii în legătură
cu acestea. Controlul ulterior se efectuează pe o perioadă de 5 ani de la
acordarea liberului de vamă;
20. asigură
sistemul informatic integrat vamal, datele si prelucrările acestora pentru
statistica vamală si de comert exterior; gestionează informatiile cu privire la
colectarea datoriei vamale;
21. reprezintă, în
fata instantelor direct sau prin organele teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice interesele statului în cazurile de încălcare a normelor
vamale;
22. întocmeste
studii, analize si elaborează proiecte de acte normative privind organizarea
activitătii Autoritătii Nationale a Vămilor, pe care le supune ministrului
finantelor publice cu avizul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală pentru a fi valorificate si promovate;
23. face propuneri
de avizare a proiectelor de acte normative elaborate de alte ministere si
institutii centrale care cuprind măsuri referitoare la domeniul vamal;
24. aplică
legislatia în ceea ce priveste raporturile de serviciu si raporturile de muncă
ale personalului din cadrul Autoritătii Nationale a Vămilor;
25. organizează,
prin Scoala de Finante Publice si Vamă, programe de formare, pregătire si
perfectionare profesională a personalului vamal;
26. elaborează si
fundamentează, cu avizul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al activitătii vamale si
îl supune spre aprobare ministrului finantelor publice; asigură executarea
acestuia;
27. organizează si
asigură alocarea, miscarea, evidenta si controlul mijloacelor si echipamentelor
din dotarea Autoritătii Nationale a Vămilor;
28. colaborează,
pe bază de protocol, cu structurile Ministerului Administratiei si Internelor
abilitate, precum si cu alte organe ale statului sau asociatii patronale, cu
atributii în aplicarea legii ori interesate în realizarea politicii vamale;
29. cooperează, pe
bază de reciprocitate, cu autoritătile vamale ale altor state, precum si cu
organismele internationale de specialitate, în vederea prevenirii, cercetării
si combaterii fraudelor vamale.
(2) Autoritatea
Natională a Vămilor îndeplineste toate atributiile si are toate competentele
conferite prin legi sau prin alte acte normative în vigoare.
Art. 5. - (1)
Autoritatea Natională a Vămilor este condusă de un vicepresedinte al Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală, cu rang de subsecretar de stat, numit prin
decizie a primului-ministru.
(2)
Vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, care conduce
Autoritatea Natională a Vămilor, reprezintă autoritatea vamală în raporturile
cu autoritătile si institutiile publice, agentii economici, celelalte persoane
juridice si fizice, precum si cu orice alte organisme din tară sau din
străinătate si răspunde în fata presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală sau a ministrului finantelor publice, după caz, pentru
întreaga activitate a sistemului vamal.
(3) În exercitarea
atributiilor sale, vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
care conduce Autoritatea Natională a Vămilor, emite, în conditiile legii,
ordine cu caracter individual sau normativ si instructiuni de aplicare a
reglementărilor vamale în limitele competentelor prevăzute de lege.
(4) Ordinele cu
caracter normativ si instructiunile de aplicare a reglementărilor vamale se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5)
Vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, care conduce
Autoritatea Natională a Vămilor, are calitatea de ordonator secundar de
credite.
Art. 6. - (1) Directorul
Directiei supraveghere si control vamal si directorul Directiei tehnici de
vămuire si tarif vamal se numesc, în
conditiile legii, prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală.
(2) Directorul Directiei
supraveghere si control vamal si directorul Directiei tehnici de vămuire si
tarif vamal, după caz, sunt înlocuitorii de drept ai vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
care conduce Autoritatea Natională a Vămilor, în cazul în care acesta nu îsi
poate exercita atributiile curente.
(3) Delegarea
competentelor ca înlocuitor de drept al vicepresedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală, care conduce Autoritatea Natională a Vămilor, se
stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală la propunerea vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală, care conduce Autoritatea Natională a Vămilor.
(4)
Vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, care conduce
Autoritatea Natională a Vămilor, poate delega prin ordin îndeplinirea unor
atributii ce îi revin în calitate de conducător al institutiei si altor
functionari publici de conducere în afara celor mentionati la alin. (2).
Art. 7. - (1)
Aparatul central al Autoritătii Nationale a Vămilor are structura
organizatorică prevăzută în anexa nr. 2. În cadrul acesteia, prin ordin al
vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, care conduce
Autoritatea Natională a Vămilor, se pot organiza servicii, birouri si alte
compartimente functionale si se stabileste numărul posturilor de conducere, cu
respectarea reglementărilor în vigoare.
(2) Directorii,
directorii adjuncti, sefii de servicii, sefii de birouri si ai altor
compartimente functionale din aparatul central al Autoritătii Nationale a
Vămilor, cu exceptia celor prevăzuti la art. 6 alin. (1), se numesc, potrivit
legii, prin ordin al vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală, care conduce Autoritatea Natională a Vămilor.
(3) Numărul maxim
de posturi pentru Autoritatea Natională a Vămilor si unitătile subordonate
acesteia este de 4.588, exclusiv postul de demnitar.
(4) Autoritatea
Natională a Vămilor are reprezentanti permanenti la Misiunea României pe lângă
Uniunea Europeană sau în cadrul altor organisme internationale, care asigură
legătură operativă pe probleme vamale. Desemnarea acestora se face prin ordin
al vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, care conduce
Autoritatea Natională a Vămilor, cu încadrarea în numărul maxim de posturi
aprobat.
Art. 8. - (1)
Structura organizatorică a directiilor regionale, birourilor si punctelor
vamale, unităti subordonate Autoritătii Nationale a Vămilor, se aprobă prin
ordin al vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, care
conduce Autoritatea Natională a Vămilor.
(2) Directorii
executivi, directorii executivi adjuncti, sefii de servicii, sefii de birouri
si ai altor compartimente functionale din structura directiilor regionale
vamale se numesc, prin ordin al vicepresedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală, care conduce Autoritatea Natională a Vămilor, potrivit
legii.
(3) Directorii
executivi ai directiilor regionale vamale au calitatea de ordonatori tertiari
de credite.
Art. 9. - (1)
Statul de functii pentru aparatul central al Autoritătii Nationale a Vămilor se
aprobă de către presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, la
propunerea vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, care
conduce Autoritatea Natională a Vămilor.
(2) Statele de
functii pentru directiile regionale vamale si birourile vamale se aprobă de
către vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, care conduce
Autoritatea Natională a Vămilor.
Art. 10. - (1)
Atributiile si sarcinile structurilor functionale din aparatul central, precum
si din unitătile subordonate se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare aprobat de vicepresedintele
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, care conduce Autoritatea Natională
a Vămilor.
(2) Atributiile si
răspunderile individuale ale functionarilor publici si ale personalului
contractual din structura Autoritătii Nationale a Vămilor se stabilesc prin
fisa postului, în conformitate cu regulamentul de organizare si functionare si
cu legislatia în vigoare.
(3) Răspunderea
personalului Autoritătii Nationale a Vămilor este cea prevăzută de Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
10/2004 privind Statutul personalului vamal, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
243/2004, cu modificările
ulterioare, Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată, cu
modificările ulterioare, si de Legea nr.
53/2003 – Codul muncii, cu modificările ulterioare.
Art. 11. - (1)
Autoritatea Natională a Vămilor are în dotare mijloace de transport auto si
navale, pentru activităti specifice, în structura, numărul si consumul de
carburanti prevăzute în pct. I din anexa nr. 3.
(2) Repartizarea
sau, după caz, redistribuirea pe structuri ale Autoritătii Nationale a Vămilor
a mijloacelor de transport se face prin ordin al vicepresedintelui Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală, care conduce Autoritatea Natională a
Vămilor, cu încadrarea în normativele prevăzute în pct. I din anexa nr. 3.
(3) Pentru
îndeplinirea atributiilor în domeniul controlului antidrog si materialelor
explozive, Autoritatea Natională a Vămilor are în dotare câini dresati potrivit
pct. II din anexa nr. 3.
Art. 12. -
Formarea si perfectionarea personalului vamal se realizează prin cursuri de
pregătire specifice domeniului de activitate organizate la nivel central si
teritorial, prin Scoala de Finante Publice si
Vamă, precum si prin programe de formare specializată în administratia publică.
Pregătirea profesională va fi efectuată ca urmare a unei analize a necesarului,
acordându-se prioritate formării de formatori. Întreaga pregătire profesională
a personalului vamal este coordonată la nivel central, fiind organizată o
evidentă a pregătirii profesionale.
Art. 13. - (1)
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, consiliile judetene si consiliile
locale asigură spatiile corespunzătoare pentru desfăsurarea activitătii
autoritătii vamale din teritoriu sau, după
caz, terenuri pentru construirea de sedii proprii, în conditiile legii.
(2) Autoritatea
Natională a Vămilor va propune, în programul propriu de investitii, fondurile
necesare pentru construirea de sedii proprii.
Art. 14. - Anexele
nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 15. - (1)
Prezenta hotărâre intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) Pe aceeasi
dată se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
366/2004 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale a
Vămilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256 din 23
martie 2004, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Bucuresti, 3 martie 2005.
Nr. 165.
ANEXA Nr. 1*)
Autoritătii
Nationale a Vămilor
Are următoarele caracteristici: are formă
ovală, fondul este albastru, cu margine galbenă. În partea superioară este
redată stema României, în culorile oficiale.
Deasupra acesteia apare, pe fondul alb al unui drapel, inscriptia
“ROMANIA”, în culoare albastră. În partea inferioară a siglei apare inscriptia
“VAMA”, imprimată în alb, iar dedesubt, simbolul “Mercur”, inscriptionat în
galben. Marginea de jos a ovalului este prezentată în fald de drapel, cu fond
alb, pe care sunt scrise cuvintele “DOUANE” si “CUSTOMS”.
ANEXA Nr. 2*)
Numărul maxim de posturi,
exclusiv demnitarul = 4.588
a
aparatului central al Autoritătii Nationale a Vămilor
I. MIJLOACE DE
TRANSPORT
Nr. crt. |
UNITATEA/SUBUNITATEA |
Tipul
mijlocului de transport |
Numărul
maxim aprobat (bucăti) |
Consumul
maxim aprobat (litri) |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
1. Autoritatea -
Autoturisme 6 350 l/lună Natională a Vămilor - Autovehicule pentru transport de
marfă si de persoane (activităti de aprovizionare, deplasare a personalului
operativ, protocol) 4 350 l/lună
2. Directia -
Autoturisme operative (supravegheri, însotiri, controale, investigatii) 92 350
l/lună supraveghere - Autovehicule (autoutilitare pentru depistarea drogurilor,
substantelor cu si control regim special, prelevări de probe, transportul
câinilor) 10 350 l/lună vamal - Autoturism operativ (control, inspectii -
unitate nucleară) 1 300 l/lună
- Autospeciale
(laborator mobil pentru control vamal cu raxe X, raze gamma) 6 1.500 l/lună
3. Directii -
Autoturisme (câte unul pentru fiecare directie regională vamală) 10 350 l/lună
regionale - Autovehicule pentru transport de marfă si de persoane (activităti
vamale de aprovizionare, deplasare a personalului operativ, protocol) 20 350
l/lună
4. Birouri vamale -
Autoturisme operative (câte unul pentru fiecare birou vamal) 110 350 l/lună
- Autoturisme
operative (control pistă - pentru fiecare birou vamal din aeroporturile
internationale) 9 150 l/lună
- Autovehicule
operative pentru birourile vamale de frontieră (transport de valori, de bunuri confiscate,
al personalului operativ, supraveghere porturi, zone libere) 22 900 l/lună
- Autovehicule
operative pentru birourile vamale cu puncte vamale între 5-90 km fată de
localitatea de resedintă (transport de valori, de bunuri confiscate, al
personalului operativ) 27 300 l/lună
- Salupe pentru
patrulare, control si supraveghere vamală, în limitele de 10 80 l/oră pentru
competentă maximum 60 de ore/lună 3 100 l/oră pentru maximum 60 de ore/lună
II. CÂINI
Nr. crt. |
Numărul
maxim |
Unitatea |
Denumirea |
|
|
|
|
1. Directia supraveghere si control vamal
Câini dresati pentru Serviciul antidrog si controlul produselor cu regim
special 60
NOTĂ:
a) Listele cu
birourile vamale de frontieră si de interior (cu puncte vamale între 5-90 km fată
de localitătile de resedintă) care au dreptul la autovehicule operative pentru
transportul valorilor, bunurilor confiscate si al personalului operativ se
aprobă de vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, care
conduce Autoritatea Natională a Vămilor, la propunerile temeinic justificate
ale directorilor executivi ai directiilor regionale vamale, dar nu mai mult de
27.
b) Nu se consideră
depăsiri ale consumului normat la mijloacele de transport consumul care la
nivelul anului se încadrează în limita carburantului normat în raport cu
numărul de mijloace aprobat pentru Autoritatea Natională a Vămilor, directiile
regionale si/sau birourile vamale.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aplicarea Legii nr. 490/2004 privind stimularea
financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 1 alin. (2) din Legea nr.
490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează
fonduri comunitare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - În întelesul
prezentei hotărâri, următorii termeni se definesc după cum urmează:
a) gestionarea
asistentei financiare nerambursabile comunitare - totalitatea activitătilor
de programare, implementare, monitorizare, raportare, evaluare, contractare,
audit, control tehnic si financiar, efectuare a plătilor, precum si activităti
specifice de coordonare, cu privire la instrumentele de preaderare PHARE si
ISPA, fondurile FEOGA sectiunea Garantare, fondurile structurale si fondul de
coeziune;
b) coordonatorul
national al asistentei - CNA (National Aid Coordinator - NAC) -
oficial din cadrul administratiei publice centrale, responsabil cu activitatea
de programare si coordonare natională a programelor. CNA asigură o legătură
strânsă între procesul general de aderare si utilizarea asistentei financiare
nerambursabile acordate de Uniunea Europeană, fiind, de asemenea, responsabil
cu monitorizarea si cu evaluarea programelor PHARE. CAN este sprijinit în
exercitarea atributiilor sale de către o directie de specialitate, aflată în
subordinea sa;
c) coordonatorul
national al Programului ISPA – CNI (National ISPA Coordinator - NIC)
- oficial din cadrul administratiei publice centrale, responsabil cu
activitatea de programare, implementare si monitorizare a proiectelor. CNI asigură
o legătură strânsă între procesul general de aderare si folosirea asistentei
financiare nerambursabile acordate de Uniunea Europeană, fiind, de asemenea,
responsabil pentru monitorizarea proiectelor ISPA. CNI este sprijinit în
exercitarea atributiilor sale de către o directie de specialitate, aflată în
subordinea sa;
d) responsabilul
national cu autorizarea finantării – RNAF (National Authorising
Officer - NAO) - oficial din cadrul administratiei publice centrale care
conduce Fondul National - FN. RNAF are întreaga responsabilitate a
managementului financiar al fondurilor comunitare PHARE si ISPA;
e) Fondul
National - FN - entitate cu rol de trezorerie centrală din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, prin intermediul căreia fondurile de preaderare
ale Uniunii Europene sunt transferate către beneficiari;
f) autoritate
de implementare pentru Programul PHARE - institutie a administratiei
publice centrale sau locale, agentie
guvernamentală, agentie de dezvoltare regională sau autoritate administrativă
autonomă finantată din venituri proprii, care răspunde de implementarea si
monitorizarea implementării tehnice a proiectelor PHARE;
g) agentie de
implementare pentru Programul PHARE - structură în cadrul institutiei
publice a administratiei publice centrale, responsabilă cu organizarea si
desfăsurarea licitatiilor, a contractărilor si cu efectuarea plătilor, precum
si cu implementarea tehnică în cazul proiectelor de sprijinire a investitiilor
si, dacă se prevede explicit în memorandumurile de finantare, a altor proiecte;
h) Oficiul de
Plăti si Contractare PHARE – OPCP (Central Finance and Contracts
Unit - CFCU) – directie din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
responsabilă cu organizarea si desfăsurarea licitatiilor, a contractărilor si
cu efectuarea plătilor în cadrul proiectelor de dezvoltare institutională si,
dacă se prevede explicit în memorandumurile de finantare, a altor proiecte.
Pentru aceste proiecte implementarea tehnică este realizată de un responsabil
de program - RP (Senior Programme Officer - SPO);
i) agentie de
implementare pentru Programul ISPA - organism de implementare, responsabil
cu organizarea si desfăsurarea licitatiilor, contractarea, efectuarea plătilor
si implementarea tehnică si financiară a măsurilor beneficiare de asistentă acordată
prin ISPA;
j) Unitate de
implementare a Proiectului în cadrul Programului PHARE - structură în
cadrul autoritătii de implementare, organizată la nivel de departament,
directie generală, directie, serviciu sau birou, constituită prin ordin sau
decizie a conducătorului autoritătii de implementare, cu regulament de
organizare si functionare propriu, având rol de coordonare a activitătilor prin
care se realizează implementarea tehnică a proiectelor si managementul tehnic
al acestora si al contractelor aferente;
k) Unitate de
implementare a Proiectului în cadrul Programului ISPA - structură în cadrul
entitătii desemnate drept beneficiar final, în conformitate cu Memorandumul de
finantare ISPA, constituită prin ordin sau decizie a conducătorului entitătii
respective, cu regulament de organizare si functionare propriu, având rol de implementare
tehnică si îndeplinire a obiectivelor din Memorandumul de finantare ISPA;
l) autoritate
de management - structură din cadrul unei institutii publice, care asigură
gestionarea asistentei financiare din fondurile structurale si fondul de
coeziune;
m) organism
intermediar - structură specifică din cadrul unei institutii, desemnată de
către autoritatea de management si care, prin delegare de atributii de la aceasta
si/sau de la autoritatea de plată, implementează măsurile finantate din
fondurile structurale si proiectele finantate din fondul de coeziune;
n) autoritate
de plată - organismul care elaborează si înaintează cererile de plată si
primeste de la Comisia Europeană sumele aferente fondurilor structurale si
fondului de coeziune.
Art. 2. -
Prevederile prezentei hotărâri se aplică următoarelor categorii de personal:
a) personalul de
conducere si personalul de specialitate, constituit din functionari publici sau
personal încadrat cu contract individual de muncă pe durată determinată sau
nedeterminată, având atributii în procesul de gestionare a asistentei
financiare nerambursabile comunitare sau care desfăsoară activităti adiacente,
de natură financiar-contabilă sau juridică, încadrat în următoarele structuri:
- directiile de
specialitate din subordinea coordonatorului national al asistentei (CNA), având
responsabilităti în coordonarea asistentei comunitare;
- directiile de
specialitate din subordinea coordonatorului national al Programului ISPA (CNI),
având responsabilităti în coordonarea asistentei comunitare;
- Fondul National
de Preaderare;
- agentiile de
implementare pentru programele PHARE si ISPA;
- Oficiul de Plăti
si Contractare PHARE;
- unitătile de
implementare pentru programele din cadrul autoritătilor de implementare PHARE
si ISPA;
- autoritătile de
management, desemnate prin hotărâre a Guvernului;
- organismele
intermediare, desemnate prin hotărâre a Guvernului;
- autoritătile de
plată, desemnate prin hotărâre a Guvernului;
b) alte categorii
de personal încadrat în structurile de control al gestionării asistentei
financiare nerambursabile comunitare din cadrul institutiilor publice, având
atributii în procesul de control al fondurilor comunitare.
Art. 3. - (1) În
conformitate cu prevederile art. 2 si 3 din Legea nr.
490/2004, salariile de bază ale personalului prevăzut la art. 2 se
majorează cu 75% fată de cele prevăzute de lege, potrivit bugetului aprobat al
fiecărei institutii publice.
(2) Majorarea
salariului de bază se realizează în baza avizului prealabil al Ministerului
Finantelor Publice, în calitatea sa de institutie coordonatoare natională a asistentei
si coordonatoare natională a Programului ISPA.
Art. 4. - (1)
Numărul si structura posturilor ocupate de personal care gestionează asistenta
financiară nerambursabilă comunitară vor fi cele stabilite în urma eliberării
avizelor prealabile de către Ministerul Finantelor Publice.
(2) Lista
cuprinzând numărul si structura posturilor ocupate de personalul care
gestionează asistenta financiară nerambursabilă comunitară, aprobată prin ordin
al ministrului finantelor publice, va fi publicată pentru informare în
Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 45 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, si va fi reactualizată trimestrial
sau ori de câte ori se consideră necesar.
Art. 5. - (1)
Pentru a beneficia de majorările salariale prevăzute la art. 3, institutiile
publice în cadrul cărora functionează structurile mentionate la art. 2 vor
solicita Ministerului Finantelor Publice avizarea structurilor si a
personalului care au ca obiect de activitate gestionarea fondurilor comunitare.
(2) Avizul se
acordă de către ministrul finantelor publice sau, prin delegare, de către
secretarul de stat având calitatea de coordonator national al asistentei (CNA)
si coordonator national al Programului ISPA (CNI).
Art. 6. -
Institutiile publice în cadrul cărora functionează structurile prevăzute la
art. 2 vor solicita avizul Ministerului Finantelor Publice pe baza următoarelor
documente:
a) regulamentul de
organizare si functionare al institutiei publice;
b) structura
organizatorică a institutiei publice;
c) ordinul/decizia
de constituire a organismelor mentionate la art. 2 lit. a), emis/emisă de către
conducătorul institutiei respective;
d) ordinul/decizia
de numire a personalului pentru care se solicită avizarea, pe posturi cu atributii
în gestionarea fondurilor comunitare, emis/emisă de către conducătorul
institutiei respective, care va cuprinde si lista persoanelor numite;
e) fisele de post
ale personalului pentru care se solicită avizarea, aprobate de către
conducătorul institutiei respective si care să cuprindă toate atributiile si
timpul alocat în procente pentru îndeplinirea acestora.
Art. 7. - Fiecare
ordonator principal de credite, în cadrul căruia functionează structuri dintre
cele prevăzute la art. 2, va aplica la încadrarea personalului pe functii specifice
gestionării asistentei financiare nerambursabile comunitare aceleasi criterii
de încadrare general aplicabile, potrivit propriilor reguli de organizare si
functionare.
Art. 8. -
Atributiile specifice domeniului gestionării asistentei financiare
nerambursabile comunitare, ale personalului pentru care se solicită avizarea,
prevăzute în fisa postului, trebuie să reprezinte minimum 75% din obiectivele
si atributiile de serviciu sau minimum 75% din timpul total alocat îndeplinirii
tuturor atributiilor de serviciu prevăzute în fisa postului.
Art. 9. - (1) Pe
baza documentatiei depuse, Ministerul Finantelor Publice se pronuntă în termen
de 15 zile lucrătoare, în sensul eliberării avizului sau respingerii, cu
observatii, a solicitării de aviz.
(2) Pocedura
internă de avizare se aprobă prin ordin al ministrului finantelor publice, în
termen de 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
Art. 10. -
Institutiile publice al căror personal beneficiază de cresterile salariale
prevăzute la art. 3 vor comunica Ministerului Finantelor Publice, în termen de
5 zile lucrătoare, orice modificare de personal, structură, organizare si/sau
functionare, intervenită după obtinerea avizului, împreună cu documentele constatatoare,
conform prevederilor art. 6.
Art. 11. - În
situatiile în care directiile de specialitate din subordinea secretarului de
stat având calitatea de coordonator national al asistentei (CNA) si coordonator
national al Programului ISPA (CNI) constată încălcări ale conditiilor în baza
cărora a fost emis avizul, ministrul finantelor publice poate retrage sau
modifica avizul acordat.
Art. 12. - Nu fac
obiectul de reglementare al prezentei hotărâri a Guvernului persoanele
încadrate în functii de demnitar (ministru, secretar de stat) sau în functii
asimilate acestora, personalul încadrat la cabinetele demnitarilor, precum si
corpul consilierilor de integrare.
Art. 13. - În ceea
ce priveste personalul din cadrul structurilor care au ca obiect de activitate
gestionarea asistentei financiare comunitare acordate prin Fondul European de
Orientare si Garantare Agricolă, sectiunea Garantare, normele metodologice de
aplicare vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului, initiată de Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Bucuresti, 9 martie 2005.
Nr. 170.