MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI

 

P A R T E AI

Anul 173 (XVII) - Nr. 227          LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE          Vineri, 18 martie 2005

 

SUMAR

 

DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE

 

Decizia nr. 96 din 15 februarie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii judecătoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 7 alin. (3) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, precum si ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004

 

ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE

 

M.22. – Ordin al ministrului apărării nationale privind stabilirea tarifelor pentru datele publice obtinute din activitatea hidrografică maritimă, precum si pentru activităti hidrografice, cartografice si de publicare

 

42. – Ordin al presedintelui Agentiei Nationle pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici si Mijlocii - TIMM 2005

 

DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE

 

CURTEA CONSTITUTIONALA

 

DECIZIA Nr. 96

din 15 februarie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III al. 2 din O.U.G. 33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii judecatoresti, ale art. 12 al. 4 din Legea 743/2001, ale art. 10 al. 3 din Legea 631/2002, ale art. 7 al. 3 din Legea 632/2002, ale art. 9 al. 7 din Legea 507/2003, precum si ale art. 8 al. 7 din Legea 511/2004

 

Ioan Vida - presedinte

Nicolae Cochinescu - judecător

Aspazia Cojocaru - judecător

Constantin Doldur - judecător

Acsinte Gaspar - judecător

Kozsokár Gábor - judecător

Petre Ninosu - judecător

Ion Predescu - judecător

Serban Viorel Stănoiu- judecător

Aurelia Popa - procuror

Claudia Margareta Nită - magistrat-asistent

 

Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii judecătoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. 3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 7 alin. (3) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003. Exceptia a fost ridicată de Marian-Gigel Alexandru, Maria Axinte, Paul Vizireanu, Cristian Nicolae, Traian Fucigiu, Victor Grigoras, Gheorghe Popovici, Severin Ciulei, Vasile Sârbu, Daniela Bocăneală, Mirela-Lăcrămioara Floristeanu (Dordea), Aurelia Dandu, Doina Barbu, Viorica Brătilescu, Niculina Masli, Carmen-Luminita Cârjan, Mihaela Gheorghe, Cristian Grigorovici, Dumitrita Scriosteanu, Mariana Sandu, Paul Dutu, Ionel Scutelnicu, Luminita Niculache, Iuliana-Magdalena Olteanu, Laura Subtirelu (Danilov), Marina Cretu (Ranga), Ana-Maria Casian-Mauna, Liviu Ticofschi, Ana Dănăilă, Valeria Munteanu, Stanca Maranu, Monica Amihulesei (Târnă), Roxana Masli, Ionel Matei, Doru Caragea, Paul-Augustin Pocora, Gheorghe Calcan, Mariana Iatan, Păuna Bucur, Dănel-Cristinel Sarău, Constantin Balaban, Marioara Pârlog, Alexandrina Jijileanu, Georgeta Busilă, Viorica Lungu, Mineta Băleanu, Elena Bibu, Elena Neacsu, Doina Nichifor, Vasilica Mocanu, stefania Roibu, Camelia Zorilă, Geanina Toader (Mihailov), Marinela Pescărus, Valeria Andrecencu, Teodor Borisov, Călin Marian Matei, Eugen Morozov, Diana Luminita Pisică, Andrei Iordan, Carmen Daniela Andrei, Aurica Alexe, Elena Ivana stefănescu, Adrian Domniteanu, Vasilica Ros, Lucia Lică, Monica Florentina Giol, Claudiu Răpeanu, Elena Vlad, Vasile Grosu, Vasile Babu, Alecu Andreescu, Marlena Călin, Traian Poenaru, Dumitru Uzun, Valentin Pavel, Luminita Poenaru, Monica Bumbac, Mădălina Teodorescu, Mihaela Vlad serbu, Tănase Bajdechi, Cornel Boldeanu, Laurentiu Bratosin, Ioan Otel, Andrei Nicolae, Vasile Drăghici, Dumitru Rotaru, Nicolae Visteanu, Laura Tutunaru, Cristian Deliorga, Antigona Arăpasu, Adina Florea, Paul Ardeleanu, Laura Belu, Oana Blendea, Mioara Fried, Grigore Gill Julien, Simona Moangă, Zafer Sadîc, Corina Scaeteanu, Marius tucă, Manuela Vutcovici, Elena Grecu, Elena Chitu, Teodora Petrescu, Beatrice sisman, Alina Vasilescu, Silviu Ciocoiu, Ioana Negrus, Constantin Micu, Ioana tene, Claudiu Lazăr, Marian Sîntion, Nicoleta Bulgaru, Gigi Valentin stefan, Raluca Ceausu, Anca Resmelită, Dan Timofte, Constantin Andreias, Antoaneta Ardeleanu, Vasile Balaican, Lizeta Defta, Cornelia Dumitrescu, Florentina Diana Ilicea, Valentina Martin, Sorin Constantinescu, Codruta Drăguselea, Adrian Postelnicescu, Nicoleta Rhfir, Florina Vrămulet, Mihaela Mergeane, Cristina Constantinescu, Matei Dragomir, Ioan Amariei, stefan Bălănescu, Ileana Mocioacă, Damian Mitea, Teodora Zamfir, Ion Stoica, Ioan Vasiliu, Cătălina Condrut, Constantin Epure, Florin Plopeanu, Ioan Imbrea, Ioan Bălu, Zarafina Puiu, Aniela Paraschiv, Aurel Ciorobea, Dantes Marcovici, Dumitru Vasile, Nela sinca, Marius Trandaf, Octavia Toader, Maria Caragea, Constantin Pîndichi, Monica Mihai, Victoria Frătilă, Mariana Popescu, Maria Vâlsan, Corina Dobre, Antoaneta Macovei, Emilia Tătaru, Cecilia Groparu, Violeta Bak, Adriana Caranfil, Nicoleta Ichim, Nicoleta Dulgheru, Alina Riza, Rodica Vartanesian, Liliana Condulimazi, Chirita Grosu, Camelia Rodica Mototolea, Livioara Caracoi, Aurelia Lupu, Florica Luminita Manea, Valentina State, Nicolae Ionescu, Cristina Ciurea, Ecaterina Ilie, Ecaterina Tudoroiu, Ecaterina Papagheorghe, Mihaela Gîrtu, Ofelia Ene, Petruta Grasu, Lucica Jipa, Maria Vâlcu, Lavinia Trandafir, Mariana Dragos, Carmen Apostu, Lucia Stoica, Nicolae Neagu, Mariana Ciubotaru, Alexandra Gheorghe, Roxana Neagu, Felicia Gheorghe, Viorica Halibei, Crăita Alupoaie, Daniela Bărbosu, Carmen Mîrîe, Doina Barbu, Georgeta Radu, Emilia Nedelcu, Ana Gologan, Alexandru Blaga, Dumitru Bănică, Carmen Ionescu, Mihail Becut, Dan Chiujdea, Mihaela Cozmaciuc, Vlad Enache, Mircea Ene, Elena Petrescu, Dana Marin, Iuliana Bendeac, Laurentiu Deloreanu, Luana Deloreanu (Firoiu), Tudorita Chirilă, Mihai Hondor, Mihai Betelie, Segiu Gabura, Mirela Tănase, Mugur Alexandru Tănăsescu, Gabriela Usurelu, Carmen Damian, Ana Dana Manuela, Magdalena Militaru, Elena Stan, Lucian Buta, Adriana Irina Arhire, Roxana Budulan, Marcel Nechita, Ana Maria Trancă, Doina David, Dana Ursu, Florina Dobre, Cristian Vasilescu, Nicoleta Prisada, Anca Flitan, Maria Vasilescu, Elena Panait, Magda Goantă, Cristina Rus, Mariana Mincu, Mihaela Gheorghe, Oana Mangrău si Constanta Berbec în dosarele nr. 2.825/2004 si nr. 2.844/2004 ale Tribunalului Tulcea, în Dosarul nr. 1.824/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia civilă si în Dosarul nr. 8.273/LM/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si litigii de muncă.

La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Curtea, având în vedere că exceptiile de neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr. 608D/2004, 678D/2004, 764D/2004 si 771D/2004 au continut identic, pune în discutie, din oficiu, problema conexării dosarelor.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.

Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 771D/2004, 764D/2004 si 678D/2004 la Dosarul nr. 608D/2004, care a fost primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public arată că dispozitiile de lege criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate, Curtea retinând prin Deciziile nr. 503 din 16 noiembrie 2004 si nr. 547 din 7 decembrie 2004 că acestea nu contravin normelor constitutionale invocate si în prezenta cauză. În consecintă, solicită mentinerea acestei jurisprudente si respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:

Prin Încheierile din 20 octombrie 2004, 10 noiembrie 2004 si 22 noiembrie 2004, pronuntate în dosarele nr. 2.825/2004, 2.844/2004, 1.824/2004 si 8.273/LM/2004, Tribunalul Tulcea, Tribunalul Constanta - Sectia civilă si Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si litigii de muncă au sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii judecătoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 7 alin. (3) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003. Exceptia a fost ridicată de Marian-Gigel Alexandru si altii în cauze având ca obiect plata primei de concediu.

 În motivarea exceptiei, având un continut similar, autorii acesteia sustin că prin textele de lege criticate a fost suspendat, în mod succesiv si "fără nici o justificare", exercitiul dreptului legal la prima de concediu, acordat potrivit dispozitiilor din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din autoritătile judecătoresti. În opinia autorilor exceptiei, "prin plata concediului de odihnă se întelege indemnizatia de concediu plus prima de vacantă. În cel mai rău caz, dacă prima de vacantă nu s-ar include în concediul de odihnă plătit, s-ar regăsi în alte situatii specifice" prevăzute de art. 41 alin. (2) din Constitutie. Se arată că "pe calea ordonantei de urgentă nu se poate aduce atingere unor drepturi constitutionale", întrucât "legiuitorul român constitutional a optat pentru institutia restrângerii drepturilor sau libertătilor, si nu pentru posibilitatea suspendării acestora". Se consideră că "suspendarea aplicării legii prin care se recunoaste un drept echivalează cu restrângerea exercitiului acelui drept" si, în consecintă, textele de lege atacate contravin prevederilor art. 53 din Constitutie, întrucât acestea determină o restrângere a exercitiului unui drept legal, fără a exista însă nici una dintre situatiile justificative prevăzute în norma constitutională invocată. În plus, în dosarele nr. 608D/2004, 764D/2004 si 771D/2004, se solicită ca, "în baza principiului egalitătii în drepturi", să se aibă în vedere "că salarizarea personalului din autoritatea judecătorească se întemeiază pe raporturi de autoritate, nu pe principii contractuale", ceea ce creează "o inechitate fată de personalul contractual al societătilor comerciale care în baza negocierii beneficiază de asemenea prime de vacante, precum si de primele reglementate de Codul fiscal".

Tribunalul Tulcea, Tribunalul Constanta - Sectia civilă si Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si litigii de muncă apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este întemeiată. În esentă, se arată că prin suspendarea succesivă a dreptului la prima de concediu, dispusă atât prin art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001, cât si prin celelalte texte normative criticate, cuprinse în legile bugetului de stat pe anii 2002, 2003 si 2004, au fost încălcate conditiile imperative ale art. 53 din Constitutie, care permit restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti doar în situatiile expres si limitativ prevăzute acolo. În plus, Tribunalul Constanta - Sectia civilă apreciază că, prin efectul lor, textele de lege criticate contravin si principiului egalitătii în drepturi, întrucât se creează atât o inegalitate fată de celelalte două puteri în stat, cât si "o diferentă de tratament juridic între magistrati si celelalte categorii beneficiare ale dreptului câstigat", fără a exista un motiv obiectiv si rezonabil care să justifice această discriminare. În sprijinul acestor argumente se mentionează unele documente internationale, cum ar fi "Principiile fundamentale privind independenta magistratilor", adoptate de cel de-al saptelea Congres al Natiunilor Unite, respectiv Recomandarea adoptată de Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei la 13 octombrie 1994, care prevăd măsuri în sarcina statelor membre de a asigura si garanta magistratilor, printre altele, si o remuneratie adecvată statutului, rolului si responsabilitătii acestora.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

Guvernul a transmis punctul său de vedere prin care consideră că textele de lege criticate nu contravin normelor constitutionale invocate. În acest sens se sustine că "este atributia legiuitorului să dispună suspendarea aplicării unui act normativ sau a unei dispozitii dintr-un act normativ, acest eveniment legislativ fiind expres reglementat de lege tocmai pentru a nu aduce atingere drepturilor sau libertătilor persoanelor". Sunt invocate, în sprijinul acestor considerente, dispozitiile art. 54 si cele ale art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Se mai sustine că textele de lege criticate nu încalcă prevederile art. 53 din Constitutie, întrucât dreptul la prima de concediu nu se regăseste printre drepturile si libertătile reglementate în cadrul capitolului II al titlului II intitulat "Drepturile si libertătile fundamentale". Textele de lege criticate nu contravin, de asemenea, nici art. 41 din Constitutie, deoarece măsurile de protectie a muncii garantate la nivel constitutional privesc exclusiv aspectele enumerate la alin. (2) al aceluiasi articol, nu si dreptul la prima de concediu. În ceea ce priveste ipoteza încălcării art. 47 din Legea fundamentală, referitor la asigurarea unui nivel de trai decent, se mentionează că "o astfel de restrângere se încadrează în conditiile prevăzute de art. 53 din Constitutie, nefiind vorba de o desfiintare a dreptului salarial însusi, ci de o suspendare prin lege a acordării unui drept care echivalează cu restrângerea acestuia, ceea ce textul constitutional permite".

Referitor la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor cuprinse în legile bugetului de stat pe anii 2002, 2003 si 2004, se precizează că, potrivit Deciziei Curtii Constitutionale nr. 238 din 27 mai 2004, legile bugetare au caracter temporar, astfel că, nemaifiind în vigoare, acestea intră sub incidenta art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.

În concluzie, se apreciază că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată.

Avocatul Poporului consideră că textele de lege criticate sunt constitutionale, pentru următoarele argumente:

În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 si ale art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003 fată de prevederile art. 53 din Legea fundamentală, arată că aceasta este neîntemeiată, întrucât textele de lege criticate nu pun în discutie restrângeri ale exercitiului unor drepturi sau libertăti fundamentale. De asemenea, textele de lege mentionate nu contravin nici art. 41 alin. (2) din Constitutie, deoarece măsurile de protectie socială - printre care si dreptul la prima ce se acordă cu ocazia plecării în concediu - sunt cele stabilite prin lege, iar stabilirea cuantumului si a principalelor destinatii ale alocatiilor bugetare constituie atributul exclusiv al legiuitorului.

 În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a textelor din legile bugetului de stat pe anii 2002, 2003 si 2004, se arată că, potrivit principiului anualitătii bugetului de stat, acestea nu mai sunt în vigoare. În consecintă, sunt incidente prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, conform cărora Curtea Constitutională se pronuntă numai asupra exceptiilor de neconstitutionalitate având ca obiect dispozitii legale în vigoare.

 În concluzie, Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 sunt constitutionale, iar exceptia de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002, ale art. 7 alin. (3) din Legea nr. 632/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003 este inadmisibilă.

Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile părtilor si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:

Curtea Constitutională constată că este legal sesizată si competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii judecătoresti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, aprobată prin Legea nr. 386/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 17 iulie 2001, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 7 alin. (3) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003. Acestea au următorul cuprins:

- Art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii judecătoresti: "De asemenea, se suspendă până la data de 1 ianuarie 2002 aplicarea prevederilor art. 411 alin. (1) care cuprind dispozitii referitoare la acordarea primei pentru concediul de odihnă si ale art. 45 alin. (1) referitoare la cuantumul sporului cu care se plătesc orele lucrate peste durata normală a timpului de muncă din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritătii judecătoresti, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, modificată si completată prin Ordonanta Guvernului nr. 83/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritătii judecătoresti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie 2000, precum si aplicarea prevederilor art. IV referitoare la acordarea primei cu ocazia plecării în concediul de odihnă din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 237/2000 pentru modificarea Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea si sanctionarea spălării banilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 29 noiembrie 2000.";

- Art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001: "Termenele prevăzute la art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii judecătoresti, aprobată si modificată prin Legea nr. 386/2001, se prelungesc până la data de 31 decembrie 2002.";

- Art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002: "Termenele prevăzute la art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii judecătoresti, aprobată cu modificări prin Legea nr. 386/2001, cu modificările ulterioare, se prelungesc până la data de 31 decembrie 2003.";

- Art. 7 alin. (3) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002: "Termenele prevăzute la art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii judecătoresti, aprobată cu modificări prin Legea nr. 386/2001, cu modificările ulterioare, se prelungesc până la data de 31 decembrie 2003.";

- Art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003: "Aplicarea prevederilor din actele normative în vigoare referitoare la primele ce se acordă cu ocazia plecării în concediul de odihnă, precum si a celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificările si completările ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2004."

Aplicarea dispozitiilor art. 411 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 referitoare la acordarea primei pentru concediul de odihnă a fost suspendată si prin Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.121 din 29 noiembrie 2004, care la art. 8 alin. (7) prevede că: "Aplicarea prevederilor din actele normative în vigoare referitoare la primele ce se acordă cu ocazia plecării în concediul de odihnă, precum si a celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată, cu modificările ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2005." În consecintă, Curtea Constitutională urmează a se pronunta si asupra acestui text de lege.

În motivarea exceptiei ridicate, autorii invocă încălcarea art. 16 alin. (1) si a art. 53 din Constitutie. Aceste prevederi au următorul cuprins:

- Art. 16 alin. (1): "Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.";

- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securitătii nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.

(2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proportională cu situatia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu si fără a aduce atingere existentei dreptului sau a libertătii."

Examinând exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile de lege criticate, Curtea Constitutională constată că aceasta urmează a fi respinsă pentru următoarele considerente:

Dispozitiile de lege criticate au mai fost supuse în repetate rânduri examenului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi prevederi constitutionale ca si cele invocate de autorii prezentei exceptii de neconstitutionalitate. Astfel, prin deciziile nr. 12 din 18 ianuarie 2005, nr. 26 din 20 ianuarie 2005 si nr. 69 din 3 februarie 2005, încă nepublicate, Curtea a retinut că art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 prevede suspendarea aplicării prevederilor art. 411 alin. (1) si ale art. 45 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritătii judecătoresti, republicată, până la data de 1 ianuarie 2002. Acest termen a fost prelungit prin art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, recum si prin legile bugetare pentru anii 2003, 2004 si 2005, până la data de 31 decembrie 2005.

În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001, Curtea constată că si acestea au avut aplicabilitate temporară, ele fiind în vigoare între 2 martie 2001 si 1 ianuarie 2002. Or, potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutională decide numai asupra exceptiilor privind neconstitutionalitatea unei legi sau a unei ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau ordonantă în vigoare. În consecintă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.

Curtea constată că si criticile de neconstitutionalitate a dispozitiilor din legile bugetului de stat pe anii 2002 si 2003 urmează a fi respinse ca inadmisibile. Aceasta deoarece, în virtutea principiului anualitătii bugetului de stat, aceste acte normative si-au încetat aplicabilitatea o dată cu încheierea exercitiului anului bugetar corespunzător perioadei de reglementare.

În ceea ce priveste dispozitiile art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, Curtea constată că, desi la data sesizării sale acestea mai erau în vigoare, la data pronuntării prezentei decizii textul de lege criticat nu mai era în vigoare, astfel încât exceptia de neconstitutionalitate urmează a fi respinsă ca devenită inadmisibilă.

În legătură cu sustinerile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004, prin raportare la art. 53 din Legea fundamentală, privind posibilitatea restrângerii prin lege a exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti, Curtea observă că textul de lege este în vigoare si prevede suspendarea aplicării acelor dispozitii din actele normative care se referă la acordarea primelor pentru concediul de odihnă, până la data de 31 decembrie 2005. În ceea ce priveste dreptul la prima de concediu a magistratilor, prevăzut de art. 411 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din autoritătile judecătoresti, Curtea constată că textul de lege mentionat a fost abrogat în mod expres prin art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 924 din 18 decembrie 2002. Aceste dispozitii au următorul continut: Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se abrogă art. 11, precum si celelalte dispozitii referitoare la salarizarea si alte drepturi ale magistratilor si personalului de specialitate juridică asimilat, potrivit legii, acestora, din Legea nr. 50/1996 (...). Ca atare, prevederile art. 411 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 si-au încetat aplicarea cu privire la aceste categorii de personal de la data intrării în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 177/2002. În consecintă, art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004 suspendă dreptul la acordarea primei pentru concediul de odihnă doar în ceea ce priveste personalul auxiliar din organele autoritătii judecătoresti, astfel că, numai sub acest aspect, Curtea va efectua controlul de constitutionalitate prin raportare la normele din Constitutie invocate ca fiind încălcate.

Curtea apreciază că premisele de la care pleacă autorii exceptiei, în formularea criticii de neconstitutionalitate, sunt gresite. Beneficiul unor drepturi salariale suplimentare, cum este si prima de concediu, nu constituie un drept constitutional fundamental, iar prevederile art. 53 nu sunt incidente în privinta reglementării lor. Legiuitorul este în drept să acorde, să modifice ori să înceteze acordarea unor drepturi, precum si să stabilească perioada pentru care ele se acordă.

În sfârsit, nu poate fi retinută nici critica referitoare la nesocotirea principiului egalitătii în drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, întrucât între cele două categorii de salariati pe care autorii exceptiei le amintesc, personalul contractual al societătilor comerciale si personalul din autoritatea judecătorească, există diferente în ceea ce priveste natura raporturilor de muncă si conditiile specifice de încheiere a contractului de muncă, astfel că si regimul juridic aplicabil fiecărei categorii este diferit. Or, Curtea a statuat în mod constant în jurisprudenta sa că principiul egalitătii impune aplicarea aceluiasi regim juridic unor situatii identice si, per a contrario, presupune ca în situatii de fapt diferite să se aplice un regim juridic diferit.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUTIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

I. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 33/2001 privind unele măsuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritătii judecătoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 si ale art. 7 alin. (3) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, exceptie ridicată de Marian-Gigel Alexandru, Maria Axinte si altii în Dosarul nr. 2.825 al Tribunalului Tulcea, de Viorica Lungu, Mineta Băleanu si altii în Dosarul nr. 2.844/2004 a Tribunalului Tulcea, de Elena Vlad, Vasile Grosu si altii în Dosarul nr. 1.824/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia civilă, respectiv de Dan Chiujdea, Mihaela Cozmaciuc si altii în Dosarul nr. 8.273/LM/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si litigii de muncă.

II. Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003 exceptie ridicată de aceiasi autori în aceleasi dosare.

III. Respinge, ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004 exceptie ridicată de aceiasi autori în aceleasi dosare.

Definitivă si general obligatorie.

Pronuntată în sedinta publică din data de 15 februarie 2005.

 

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Nită

 

ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE

 

MINISTERUL APARARII NATIONALE

 

ORDIN

privind stabilirea tarifelor pentru datele publice obtinute din activitatea hidrografica maritima, precum si pentru activitati hidrografice, cartografice si de publicare

 

 

Pentru aplicarea prevederilor art. 14 din Legea nr. 395/2004 privind activitatea hidrografică maritimă,

în temeiul prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 14/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Apărării Nationale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 389/2001,

ministrul apărării nationale emite prezentul ordin.

Art. 1. - Tarifele pentru datele publice obtinute din activitatea hidrografică maritimă, oferite spre valorificare de către Directia hidrografică maritimă, sunt următoarele:

A. Preturi de vânzare pentru hărti si documente de navigatie:

 

1. harta de navigatie scara de la 1:5.000 până la 1:25.000=12 Euro

2. harta de navigatie scara de la 1:50.000 până la 1:150.000=10 Euro

3. harta de navigatie scara de la 1:200.000 până la 1:500.000 = 9 Euro

4. harta de navigatie scara de la 1:750.000 în sus=12 Euro

5. avizul pentru navigatori:

a) abonament anual (contine 12 avize lunare si suplimentul anual cu anexa) = 122 Euro

b) suplimentul anual=21 Euro

c) anexa la suplimentul anual =20 Euro

d) avizul lunar=14 Euro

6. Cartea farurilor = 5 Euro

7. Cartea-pilot a Mării Negre = 4,5 Euro

8. table nautice (tip D.H.)= 6 Euro

9. Catalogul hărtilor editate de Directia hidrografică maritimă= 2 Euro

 

B. Preturi de vânzare pentru hărtile electronice de navigatie si hărtile raster:

 

1. hărti generale (Ro 2) =17 Euro

2. hărti costiere (Ro 3) =16 Euro

3. hărti de apropiere (Ro 4)=18 Euro

4. hărti portuare (Ro 5) =18 Euro

5. hărti de acostare (planuri Ro 6)=15 Euro

6. abonamentul anual pentru actualizarea unui set complet de hărtielectronice = 300 Euro

7. abonamentul anual pentru actualizarea unei singure hărti =30 Euro

 

Art. 2. - (1) Tarifele pentru activitătile hidrografice, cartografice si de publicare desfăsurate de către Directia hidrografică maritimă, la solicitarea institutiilor, organismelor sau organizatiilor publice ori private, prevăzute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 395/2004 privind activitatea hidrografică maritimă, sunt următoarele:

 

1. cercetare hidrografică:

a) raion costier cu legare topogeodezică la uscat = 400 Euro/km2

b) raion costier în zonă greu accesibilă= 500 Euro/km2

c) ape interioare= 400 Euro/km2 d)raion de larg = 800 Euro/km2

2. ridicări topografice:

a) teren fără accidentări= 200 Euro/km2

b) teren accidentat = 300 Euro/km2

3. întocmirea de hărti speciale = 0,5 Euro/cm2 de hartă
4. elaborarea de planuri = 1 Euro/cm2 de plan

5. executarea compensărilor si etalonărilor la aparatura denavigatie: a)Hcompas magnetic =33 Euro

b) girocompas =35 Euro

c) loch-uri =30 Euro d)sonde=15 Euro

e) radiogoniometre=30 Euro f)asistentă tehnică de specialitate = 5 Euro/h/om

6. plata serviciului de semnalizare maritimă prin faruri pentrunavele străine si românesti care intră în porturi:

a) nave maritime = 0,03 Euro/UTB

b) nave pescadoare= 0,02 Euro/UTB

(2) Ridicările hidrografice se execută în conformitate cu standardul S-44 din 1998 al Biroului Hidrografic International.

(3) Tarifele de la pct. 1 si 2 ale alin. (1) nu includ cheltuielile de transport în raionul de cercetare, care vor fi suportate de beneficiar.

Art. 3. - (1) Plata se face în lei, la cursul practicat de Banca Natională a României din ziua plătii.

(2) Preturile includ taxa pe valoarea adăugată si vor fi actualizate periodic.

Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare la data publicării lui.

 

p. Ministrul apărării nationale,
Mircea Plângu,
secretar de stat

 

Bucuresti, 4 februarie 2005.

Nr. M.22.

 

AGENTIA NATIONALA PENTRU ÎNTREPRINDERI

MICI SI MIJLOCII SI COOPERATIE

 

ORDIN

rivind aprobarea Procedurii de implementare a Programului pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici si Mijlocii - TIMM 2005

 

Având în vedere prevederile anexei nr. 3/12/23 la Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiintării si dezvoltării întreprinderilor mici si mijlocii, precum si prevederile art. 4 alin. (1) pct. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 753/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, cu modificările si completările ulterioare,

în temeiul art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 753/2003, cu modificările si completările ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie emite prezentul ordin.

Articol unic. - (1) Se aprobă Procedura de implementare a Programului pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici si Mijlocii - TIMM 2005, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

(2) Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare la data publicării.

Presedintele Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen Ovidiu Chirovici

 

Bucuresti, 15 martie 2005.

Nr. 42.

 

ANEXĂ

PROCEDURA DE IMPLEMENTARE
a Programului pentru organizarea Târgului Întreprinderilor
Mici si Mijlocii - TIMM 2005

 

1. Obiectivul Programului

Obiectivul Programului pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici si Mijlocii - TIMM 2005, denumit în continuare Program, îl constituie promovarea spiritului antreprenorial, stimularea dezvoltării afacerilor din domeniul privat si ocuparea fortei de muncă prin facilitarea contactelor dintre potentialii întreprinzători/întreprinderile mici si mijlocii (IMM) si agentii economici/institutiile publice sau private care oferă servicii pentru sectorul IMM în scopul dezvoltării aptitudinilor antreprenoriale, cresterii numărului întreprinzătorilor de succes, precum si al îmbunătătirii performantelor economice si tehnice ale IMM; stimularea si sustinerea IMM inovative.

2. Descrierea Programului

2.1. Programul constă în:

- organizarea celei de-a patra editii nationale a Târgului Întreprinderilor Mici si Mijlocii - TIMM 2004 în prima jumătate a lunii aprilie 2005;

- organizarea editiilor regionale ale Târgului Întreprinderilor Mici si Mijlocii - TIMM 2005 în toate regiunile de dezvoltare ale tării, sub forma unor caravane de informare a întreprinzătorilor.

2.2. Actiunile legate de organizarea si desfăsurarea Programului se realizează de Agentia Natională pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, direct si/sau pe bază de contracte încheiate cu persoane fizice si juridice de drept public sau privat, în conditiile legii, în colaborare cu Camera de Comert si Industrie a României si a Municipiului Bucuresti, Societatea Germană pentru Cooperare Tehnică - GTZ, prin Programul de promovare economică si ocupare a fortei de muncă - IBD/WBF, agentiile de dezvoltare regională, prefecturile judetene si camerele de comert si industrie teritoriale.

2.3. Actiunile desfăsurate în cadrul Programului sunt:

- organizarea expozitiei - standuri ale institutiilor/agentilor economici care furnizează produse/servicii potentialilor întreprinzători/întreprinderilor mici si mijlocii;

- organizarea de seminarii, mese rotunde si ateliere de lucru în scopul cresterii competentelor antreprenoriale;

- diseminarea de materiale informative referitoare la initierea si dezvoltarea afacerilor.

2.4. În vederea desfăsurării evenimentului Agentia Natională pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie va coopera cu institutiile publice si/sau organizatiile reprezentative ale întreprinderilor mici si mijlocii.

3. Bugetul Programului

3.1. Bugetul alocat Programului pentru anul 2005 este de 8,60 miliarde lei.

3.2. Structura bugetului aferent organizării si desfăsurării evenimentului prevăzut la pct. 2.1 se aprobă prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie.

3.3. Executia bugetului prevăzut la pct. 3.1 se aprobă prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie.

3.4. În vederea desfăsurării în bune conditii a Programului se pot atrage fonduri provenite din donatii si sponsorizări ale persoanelor fizice si ale persoanelor juridice din tară si din străinătate, în conditiile legii.