MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 248 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 24
martie 2005
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
41.
- Lege pentru ratificarea Conventiei privind Institutul Forestier European,
adoptată la Joensuu, Finlanda, la 28 august 2003
Conventie privind
Institutul Forestier European
128.
- Decret privind promulgarea Legii pentru ratificarea Conventiei privind
Institutul Forestier European, adoptată la Joensuu, Finlanda, la 28 august 2003
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 89 din 10 februarie 2005 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si
ale art. 51 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
187.
- Hotărâre privind transmiterea cu plată a unui imobil din proprietatea
privată a Companiei Nationale “Aeroportul International Henri Coandă -
Bucuresti” - S.A. în domeniul public al statului si în administrarea
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
204/69.
- Ordin al ministrului sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate privind aprobarea Listei preturilor de referintă
corespunzătoare categoriilor si tipurilor de dispozitive medicale destinate
recuperării unor deficiente organice sau functionale, în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate
ACTE ALE
COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE
11.
- Ordin pentru aprobarea Regulamentului nr. 2/2005 privind veniturile
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru ratificarea Conventiei privind Institutul Forestier European, adoptată la Joensuu, Finlanda, la 28 august 2003
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. 1. - Se ratifică
Conventia privind Institutul Forestier European, adoptată la Joensuu, Finlanda,
la 28 august 2003 si semnată de România la Helsinki la 26 noiembrie 2003.
Art. 2. - (1)
Contributia voluntară a României, în calitate de membru al Institutului
Forestier European, la finantarea acestui institut se asigură de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale.
(2) Membrii
asociati din România ai Institutului Forestier European achită cotizatia din
bugetele proprii.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR ADRIAN
NĂSTASE |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 17 martie 2005.
Nr. 41.
*) Traducere.
CONVENTIE
privind
Institutul Forestier European*)
Părtile la
prezenta conventie, denumite în continuare părti contractante,
amintind deciziile
referitoare la pădure adoptate la Conferinta Natiunilor Unite privind mediul si
dezvoltarea din 1992, propunerile de actiune ale Grupului interguvernamental
privind pădurile si ale Forumului interguvernamental privind pădurile,
Programul de lucru lărgit referitor la diversitatea biologică forestieră,
raportat la Conventia privind diversitatea biologică, precum si rezultatul
Summitului mondial privind dezvoltarea durabilă,
recunoscând
progresul si realizările făcute în implementarea angajamentelor conferintelor
ministeriale privind protectia pădurilor în Europa,
constiente de
caracterul schimbător al pădurii europene si al problemelor forestiere, precum
si de îngrijorările din cadrul societătii si de nevoia de a elabora date
stiintifice relevante în scopul unui bun proces de decizie,
considerând că
Institutul Forestier European a fost înfiintat ca o asociatie sub legislatia
finlandeză în 1993, care să contribuie la studiul silviculturii, pădurilor si
conservării pădurii la nivel european,
atente la valoarea
adăugată a introducerii silviculturii si a cercetării forestiere într-un
context international,
dorind să continue
pe o bază internatională cooperarea lor în silvicultură si cercetare
forestieră, evitând în acelasi timp dublarea eforturilor,
au convenit
următoarele:
ARTICOLUL 1
Institutul
Institutul
Forestier European, denumit în continuare Institutul, este înfiintat,
prin prezenta conventie, ca o organizatie internatională. Institutul va avea
sediul în Joensuu, Finlanda.
ARTICOLUL 2
Scop si
functii
1. Scopul Institutului
este de a întreprinde cercetări la nivel paneuropean cu privire la politica
forestieră, inclusiv la aspectele sale de mediu, la ecologia, functiile
multiple, resursele si sănătatea pădurilor europene si la oferta si cererea de
lemn si alte produse si servicii forestiere, în scopul promovării conservării
si managementului durabil al pădurilor din Europa.
2. Pentru
realizarea scopului său Institutul:
a) oferă
informatii relevante pentru factorii politici si de decizie din tările
europene, referitoare la pădure si la sectorul industrial forestier;
b) conduce
cercetări în domeniile mentionate mai sus;
c) dezvoltă metode
de cercetare;
d) organizează si
participă la întâlniri stiintifice; si
e) organizează si
răspândeste cunostintele si rezultatele muncii sale.
ARTICOLUL 3
Informare
Părtile contractante sprijină activitatea Institutului cu informatii referitoare la păduri, în baza unei cereri specifice, atunci când aceste date nu sunt disponibile de la alte organisme detinătoare de date si care pot fi obtinute rezonabil. Pentru evitarea dublării eforturilor, Institutul îsi propune să asigure o coordonare corespunzătoare cu alte organizatii internationale, inclusiv cu cele care realizează colectarea datelor.
ARTICOLUL 4
Membrii,
membrii asociati si afiliati ai Institutului
1. Părtile
contractante sunt membre ale Institutului.
2. Calitatea de
membru asociat al Institutului este deschisă pentru institute de cercetare,
unităti de învătământ, organizatii comerciale, autorităti forestiere,
organizatii neguvernamentale si institutii de natură similară din statele
europene, denumite în continuare membri asociati. Calitatea de membru
afiliat este deschisă pentru institutiile de natură similară din statele
noneuropene, denumite în continuare membri afiliati. Membrii afiliati nu
participă în procesul de luare a deciziilor din Institut.
ARTICOLUL 5
Organe de
conducere
Organele Institutului vor fi un consiliu, o conferintă, un comitet si un secretariat condus de un director.
ARTICOLUL 6
Consiliul
1. Consiliul va fi
alcătuit din reprezentantii membrilor, care se vor întâlni în sesiuni ordinare
la fiecare 3 ani. O sesiune extraordinară poate fi organizată la cererea unui
membru sau a Comitetului, în baza aprobării cu majoritatea simplă a membrilor.
2. Consiliul:
a) va numi membrii
Comitetului în conformitate cu art. 8 paragrafele 2 a), c) si d);
b) va aproba
numirea directorului în conformitate cu art. 8 paragraful 4 d);
c) va stabili
cadrul politic de lucru al Institutului;
d) va decide
asupra problemelor generale de natură tehnică, financiară sau administrativă,
înaintate de membri, de Conferintă sau de Comitet;
e) va aproba, cu
majoritatea simplă a membrilor, liniile directoare necesare pentru functionarea
Institutului si a organelor sale; si
f) va aproba si va
amenda, cu majoritatea simplă a membrilor, regulile de procedură.
3. Fiecare membru
are un singur vot. Deciziile vor fi luate prin consens, cu exceptia cazurilor
contrare prevăzute de prezenta conventie.
ARTICOLUL 7
Conferinta
1. Conferinta va fi
alcătuită din reprezentantii membrilor asociati. Conferinta se va desfăsura o
dată pe an în sesiune plenară si va lua decizii cu majoritatea simplă a
membrilor.
Membrii afiliati
pot participa la sesiunea plenară anuală a Conferintei. Institutiile si
organizatiile regionale sau internationale care nu au calitatea de membru
afiliat ori asociat al Institutului pot fi invitate să participe la sesiunea
plenară a Conferintei conform regulilor stabilite de către Comitet.
2. Inter alia, Conferinta:
a) va numi membrii
Comitetului conform art. 8 paragrafele 2 b), c) si d);
b) va fixa plata
cotizatiei pentru membrii asociati si afiliati;
c) va face
recomandări pentru a initia activităti în vederea realizării scopurilor
Institutului;
d) va aproba
bilantul auditului financiar;
e) va aproba
planul de lucru pentru următorul an, înaintat de către Comitet;
f) va trece în
revistă si va adopta raportul anual privind activitătile Institutului; si
g) va aproba si va
amenda propriile reguli de procedură.
ARTICOLUL 8
Comitetul
1. Comitetul va fi
compus din 8 persoane cu competente stabilite în domeniul activitătilor
Institutului. Acesti membri ai Comitetului nu vor îndeplini mai mult de două
mandate consecutive.
2. a) Patru membri
ai Comitetului vor fi numiti de către Consiliu pe o perioadă de 3 ani.
b) Patru membri ai
Comitetului vor fi numiti de către Conferintă pe o perioadă de 3 ani.
c) Consiliul si
Conferinta vor adopta reguli cu privire la procesul de numire si de rotatie a
membrilor pe care îi numesc.
d) Posturile
vacante vor fi completate prin proceduri scrise de către Consiliu sau,
respectiv, Conferintă.
3. Comitetul se va
întruni cel putin o dată pe an si va lua decizii cu majoritatea simplă a
membrilor.
4. Comitetul are
următoarele atributii:
a) în cadrul politicii
formulate de către Consiliu, va stabili si va revizui programul administrativ
si de cercetare
al Institutului;
b) va adopta orice
reguli interne dacă sunt necesare, în baza recomandărilor Consiliului;
c) va aproba
bugetul si conturile;
d) va numi
directorul, în baza încuviintării Consiliului;
e) va aproba
admiterea si expulzarea membrilor afiliati si asociati;
f) va raporta
Consiliului si Conferintei;
g) va aproba
acordul la care se face referire în art. 12, în baza recomandărilor
Consiliului;
h) va aproba si va
amenda regulile sale de procedură; si i) va stabili regulile la care se face
referire în art. 7 paragraful 1.
ARTICOLUL 9
Secretariatul
1. Secretariatul,
condus de către director, va fi alcătuit din personalul Institutului.
2. În conformitate
cu directivele generale ale Consiliului, Conferintei si Comitetului, directorul
va numi personalul de care este nevoie pentru scopurile Institutului, în
termenii si pentru executarea anumitor sarcini stabilite de director.
ARTICOLUL 10
Resursele
financiare
Resursele
financiare necesare pentru functionarea Institutului vor fi furnizate de:
a) membrii
asociati si afiliati, prin intermediul cotizatiilor de membru;
b) membri, prin
contributii voluntare, dacă acestia doresc; si
c) alte surse
disponibile.
ARTICOLUL 11
Bugetul si
conturile
Bugetul si conturile Institutului vor fi aprobate cu majoritatea simplă a membrilor de către Comitet, la propunerea directorului.
ARTICOLUL 12
Personalitate
juridică, privilegii si imunităti
Institutul va avea
personalitate juridică natională si internatională. Pe teritoriul Finlandei se
va bucura de privilegiile si imunitătile necesare pentru a-si exercita
functiile. Aceste privilegii si imunităti vor fi stabilite într-un acord între
Institut si Guvernul Finlandei.
ARTICOLUL 13
Solutionarea
diferendelor
Orice diferend privind
interpretarea sau aplicarea prezentei conventii, care nu este solutionat prin
negociere sau prin bunele oficii ale Comitetului, poate, în baza acordului
mutual al părtilor la diferend, să fie supus concilierii pe baza Regulilor optionale
de conciliere ale Curtii Permanente de Arbitraj.
ARTICOLUL 14
1. Prezenta
conventie va fi deschisă pentru semnare statelor europene si organizatiilor
europene pentru integrare economică regională, la Joensuu, la 28 august 2003.
Ulterior, ea va
rămâne deschisă pentru semnare la Helsinki, la Ministerul Afacerilor Externe al
Finlandei, până la 28 noiembrie 2003.
2. Prezenta
conventie este supusă ratificării, acceptării sau aprobării de către statele si
organizatiile europene pentru integrare economică regională semnatare.
Instrumentele de ratificare, de acceptare sau de aprobare vor fi depuse la
Guvernul Finlandei, care va avea rolul de depozitar.
3. Prezenta
conventie va fi deschisă aderării statelor europene si organizatiilor europene
pentru integrare economică regională care nu au semnat-o. Instrumentele de
aderare vor fi depuse la depozitar.
4. În întelesul
prezentei conventii, un stat european este un stat care este eligibil
pentru calitatea de membru al Comisiei Economice pentru Europa a Natiunilor
Unite ca stat european.
ARTICOLUL 15
Intrarea în
vigoare
1. Prezenta
conventie va intra în vigoare în a 60-a zi de la data depunerii celui de-al
optulea instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare.
2. Pentru fiecare
stat si organizatie pentru integrare economică regională, care a ratificat, a
acceptat, a aprobat sau a aderat la prezenta conventie după depunerea celui
de-al optulea instrument de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de
aderare, prezenta conventie va intra în vigoare în a 60-a zi de la data
depunerii de către acel stat sau acea organizatie pentru integrare economică
regională a instrumentului său de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare.
ARTICOLUL 16
Dispozitii
tranzitorii
1. La intrarea în
vigoare a prezentei conventii, institutele de cercetare, unitătile de
învătământ, organizatiile comerciale, autoritătile forestiere, organizatiile
neguvernamentale si institutiile cu un caracter similar din statele europene,
care sunt membri sau membri asociati ai Institutului Forestier European fondat
în 1993 ca o asociatie conformă cu legislatia finlandeză si care, până la acea
dată, nu au înaintat o cerere de retragere, în conformitate cu statutul
acestuia, vor deveni membri asociati ai Institutului.
Institutiile cu
caracter similar din statele noneuropene, care sunt membri asociati ai
Institutului Forestier European mentionat, în absenta unei notificări de
retragere, vor deveni membri afiliati ai Institutului.
2. După intrarea
în vigoare a prezentei conventii, Institutul va initia negocieri cu Institutul
Forestier European fondat în 1993 ca o asociatie conformă cu legislatia
finlandeză, pentru transferul activitătilor, fondurilor, activului si pasivului
celui din urmă către Institut.
ARTICOLUL 17
Amendamente
1. Prezenta
conventie poate fi amendată prin unanimitate de voturi ale membrilor prezenti
la sesiunea Consiliului sau printr-o procedură scrisă. Orice propunere de
amendare va fi comunicată de către depozitar cu cel putin 8 săptămâni înainte.
În cazul unei proceduri scrise depozitarul va stabili termenul pentru
răspunsuri.
2. Amendamentul va
intra în vigoare în a 60-a zi de la data la care toate părtile contractante au
notificat depozitarului că au îndeplinit formalitătile cerute de către
legislatia natională cu privire la amendamentul respectiv.
3. Cu exceptia
cazului în care Conferinta aprobă acest lucru, amendamentele nu vor afecta
pozitia institutională a membrilor afiliati sau asociati.
ARTICOLUL 18
Retragerea
O parte contractantă se poate retrage din prezenta conventie prin trimiterea unei notificări scrise de retragere la depozitar. Retragerea va fi efectivă la un an după primirea notificării de retragere de către depozitar.
ARTICOLUL 19
Dispozitii
finale
Prezenta conventie îsi
va înceta valabilitatea dacă, în orice moment după intrarea sa în vigoare,
rămân mai putin de 8 părti contractante.
Drept care
subsemnatii, pe deplin împuterniciti de guvernele lor, au semnat prezenta conventie.
Adoptată la
Joensuu, Finlanda, la 28 august 2003, în limba engleză.
privind promulgarea Legii pentru ratificarea
Conventiei privind Institutul Forestier European, adoptată la Joensuu,
Finlanda, la 28 august 2003
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru ratificarea Conventiei privind Institutul Forestier
European, adoptată la Joensuu, Finlanda, la 28 august 2003, si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BĂSESCU
Bucuresti, 16 martie 2005.
Nr. 128.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 10
februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale
Ioan Vida -
presedinte
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Dana Titian -
procuror
Patricia Marilena
Ionea - magistrat-asistent Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si
ale art. 51 din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale,
exceptie ridicată de Victor Ruse în Dosarul nr. 678/C+C/2004 al Curtii de Apel
Galati - Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiată.
În acest sens, arată că persoanele la care se referă textele de lege criticate
se găsesc în situatii obiectiv diferite, astfel încât impunerea unui tratament
juridic diferit este justificată.
Acest punct de
vedere se sprijină si pe jurisprudenta constantă a Curtii Constitutionale în
care s-a statuat că principiul egalitătii nu înseamnă uniformitate, astfel că,
dacă la situatii identice tratamentul juridic trebuie să fie identic, la
situatii obiectiv diferite tratamentul juridic instituit de legiuitor nu poate
fi decât diferit.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 20 octombrie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 678/C+C/2004, Curtea de
Apel Galati – Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42
alin. (1), art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale. Exceptia a fost ridicată de Victor Ruse într-o cauză civilă având
ca obiect un litigiu de asigurări sociale.
În motivarea
exceptiei, autorul acesteia
sustine că dispozitiile legale criticate au un caracter discriminatoriu,
contravenind astfel prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, cât si celor
ale art. 2 lit. b) din Legea nr.
19/2000. Motivând această sustinere, arată că prevederile art. 51 din Legea
nr.
19/2000 fac imposibil cumulul facilitătilor prevăzute de art. 42 alin. (1)
si art. 50 alin. (1) din aceeasi lege.
Curtea de Apel
Galati - Sectia comercială si de contencios administrativ apreciază că exceptia ridicată nu este
întemeiată. Astfel, în opinia sa, textele de lege criticate sunt în concordantă
cu principiul egalitătii cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice,
întrucât reglementează situatii diferite. În consecintă, instituirea unui
tratament juridic diferit este justificată.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, referindu-se la sustinerile autorului
exceptiei potrivit cărora prevederile legale criticate contravin art. 2 lit. b)
din Legea nr.
19/2000, arată că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă,
deoarece constitutionalitatea sau neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unor dispozitii ale acestora se apreciază în raport cu
reglementările Constitutiei, iar nu în raport cu alte dispozitii legale. În
ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate adusă prevederilor art. 42
alin. (1), art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr.
19/2000 în raport cu principiul constitutional consacrat în art. 16 alin.
(1), apreciază că este neîntemeiată. În acest sens, arată că, din analiza
textelor de lege criticate, “nu rezultă discriminări ale uneia sau alteia
dintre categoriile de asigurati, ci doar faptul că legiuitorul a ales să
reglementeze diferit situatii diferite”. De altfel, aminteste că, potrivit
jurisprudentei Curtii Constitutionale, egalitatea nu înseamnă uniformitate,
astfel că pot fi instituite tratamente juridice diferite pentru anumite
categorii de persoane sau grupuri dacă există o justificare obiectivă si
rezonabilă. În sfârsit, mentionează si faptul că textele de lege supuse
controlului de constitutionalitate se aplică tuturor celor aflati în situatia
prevăzută în ipoteza normei legale, fără nici o discriminare pe considerente
arbitrare.
Avocatul
Poporului consideră că
textele legale criticate sunt constitutionale, nefiind în contradictie cu
principiul egalitătii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie.
Argumentând acest punct de vedere, arată că prevederile art. 42 alin. (1), art.
50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr.
19/2000 se aplică tuturor categoriilor de pensionari care îndeplinesc
aceleasi conditii de pensionare, fără nici o discriminare pe considerente
arbitrare. În acelasi timp, aceste texte de lege “reglementează situatii
diferite de acordare a pensiei, în functie de vârsta asiguratului si stagiul de
cotizare realizat de acesta, ceea ce impune si justifică, în mod obiectiv si
rezonabil, aplicarea unor tratamente juridice diferite”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 42 alin. (1), art. 50
alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, cu modificările si completările ulterioare.
Aceste texte de
lege au următoarea redactare:
- Art. 42 alin.
(1): “Asiguratii care au realizat stagiul complet de cotizare si care si-au
desfăsurat activitatea total sau partial în conditii deosebite de muncă au
dreptul la pensie pentru limită de vârstă, cu reducerea vârstelor standard de
pensionare conform tabelului nr. 1.”;
- Art. 50 alin.
(1): “Asiguratii care au realizat stagiile complete de cotizare, precum si
cei care au depăsit stagiul complet de cotizare cu până la 10 ani pot solicita
pensie anticipată partială cu reducerea vârstelor standard de pensionare cu cel
mult 5 ani.”;
- Art. 51: “(1)
Asiguratii care au desfăsurat activităti în conditii deosebite sau în conditii
speciale de muncă, dar care nu se pot pensiona cu reducerea vârstei de pensionare
pe această bază, pot beneficia de prevederile art. 50. În aceste cazuri
reducerea vârstei standard de pensionare nu poate fi mai mare de 5 ani.
(2) În situatia
prevăzută la alin. (1) diminuarea prevăzută la art. 50 alin. (2) nu se aplică
pentru numărul de luni cu care se reduce vârsta standard de pensionare datorită
activitătii desfăsurate în conditii deosebite si/sau speciale de muncă.
(3) Prevederile
alin. (1) si (2) se aplică si persoanelor care beneficiază de reducerea
vârstelor standard de pensionare conform art. 48, precum si de cele prevăzute
de legi speciale.”
În sustinerea
neconstitutionalitătii acestui text de lege, autorul exceptiei invocă
încălcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit cărora: “Cetătenii
sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără
discriminări.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că, potrivit dispozitiilor art. 47
alin. (2) din Constitutie, dreptul la pensie, ca si dreptul la alte forme de
asigurări sociale ori de protectie socială, se acordă potrivit legii. Astfel,
legiuitorul este în drept ca, în reglementarea cadrului sistemului public de
pensii, să stabilească criteriile si conditiile concrete în care asiguratii pot
beneficia de pensie, tipurile de pensii care pot fi acordate, regulile generale
de acordare a acestora si regulile derogatorii pentru situatii deosebite,
precum si modul de calcul al pensiilor.
Potrivit regulilor
generale, pot beneficia de pensie persoanele care au împlinit vârsta standard
de pensionare si au realizat stagiul de cotizare prevăzut de lege.
Pensia pentru
persoanele care au lucrat în conditii deosebite de muncă, pensia anticipată si
pensia anticipată partială sunt reglementate ca exceptii de la regulile
generale, avându-se în vedere situatiile speciale în care se află anumite
categorii de persoane. Legiuitorul a instituit, în consecintă, norme speciale
referitoare la perioadele care se iau în calcul, stabilind, după caz, luarea
ori neluarea în calcul a perioadelor asimilate cu stagiul de cotizare.
Astfel, această
reglementare nu face decât să dea expresie principiului constitutional al
egalitătii, care, asa cum Curtea Constitutională a subliniat în mai multe
rânduri în jurisprudenta sa, nu are semnificatia uniformitătii. Prin urmare,
dacă în cazul unor situatii identice se impune un tratament juridic identic, în
situatii obiectiv diferite, asa cum este cazul în spetă, este justificată
instituirea unui tratament juridic diferit.
În aceeasi ordine
de idei, Curtea observă că regulile speciale instituite de textele de lege
criticate se aplică deopotrivă tuturor persoanelor care se află în situatiile
speciale prevăzute în ipoteza normelor legale.
De altfel,
aceleasi concluzii au fost retinute de instanta de contencios constitutional si
în Decizia nr.
355 din 10 decembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 118 din 25 februarie 2003, si în Decizia nr.
418 din 14 octombrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.061 din 16 noiembrie 2004, când Curtea a analizat
constitutionalitatea prevederilor art. 41 si ale art. 50 din Legea nr.
19/2000 în raport cu principiul constitutional al egalitătii cetătenilor în
fata legii si a autoritătilor publice.
În ceea ce priveste
criticile pe care autorul exceptiei le aduce prevederilor art. 42 alin. (1),
art. 50 alin. (1) si ale art. 51 din Legea nr.
19/2000 în raport cu dispozitiile art. 2 lit. b) din aceeasi lege, Curtea
constată că exercitarea controlului de neconstitutionalitate vizează
conformitatea dispozitiilor legale criticate cu prevederile constitutionale,
iar nu eventuala necorelare existentă între dispozitiile unor legi. De altfel,
art. 2 alin. (2) din Legea nr.
47/1992 prevede că: “Sunt neconstitutionale prevederile actelor
prevăzute la alin. (1), care încalcă dispozitiile sau principiile
Constitutiei.”
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din
Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. (1), art. 50 alin. (1) si
ale art. 51 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, exceptie ridicată de Victor Ruse în Dosarul nr. 678/C+C/2004 al Curtii
de Apel Galati - Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 10 februarie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia
Marilena Ionea
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind transmiterea cu plată a unui imobil din
proprietatea privată a Companiei Nationale “Aeroportul International Henri
Coandă - Bucuresti” - S.A. în domeniul public al statului si în administrarea
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, al art. 8 alin. (3) si al art. 12
alin. (1)-(3) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare, si al art. 13 din Ordonanta Guvernului
nr.
83/2003 privind aprobarea posturilor de inspectie la frontieră organizate
în punctele de trecere a frontierei stabilite pentru importul, exportul si
tranzitul tipurilor de mărfuri supuse controalelor veterinare, precum si
conditiile de aprobare a posturilor de inspectie la frontieră responsabile
pentru controalele veterinare ale animalelor vii si produselor provenind din
tările terte, aprobată cu modificări prin Legea nr.
524/2003, cu modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se
aprobă transmiterea cu plată a unui imobil - constituit din constructie si
teren -, situat în orasul Otopeni, judetul Ilfov, având datele de identificare
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din
proprietatea privată a Companiei Nationale “Aeroportul International Henri
Coandă - Bucuresti” - S.A. în domeniul public al statului si în administrarea
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, în
vederea înfiintării posturilor de inspectie veterinară la frontieră, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Imobilul
transmis potrivit alin. (1) nu poate primi altă destinatie.
Art. 2. - Plata
imobilului constituit din constructie si teren, prevăzut la art. 1 alin. (1),
se va asigura din prevederile bugetare aprobate Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor pe anul 2005, în conditiile legii.
Art. 3. - (1)
Predarea-preluarea imobilului care se transmite potrivit art. 1 alin. (1) se
face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 5 zile
de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Suprafata
exactă a terenului se va stabili pe bază de măsurători cadastrale.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor
Marian Frâncu
Presedintele
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare
si pentru
Siguranta Alimentelor,
Răzvan
Tîru
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 9 martie 2005.
Nr. 187.
ANEXĂ
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
imobilului - constituit din constructie si teren -, care se transmite cu plată
din proprietatea privată a Companiei Nationale “Aeroportul International Henri
Coandă - Bucuresti” - S.A. în domeniul public al statului si în administrarea
Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
Locul unde
este situat imobilul |
Persoana juridică de la care
se transmite imobilul |
Persoana
juridică la care se
transmite imobilul |
Caracteristicile
tehnice ale imobilului care se transmite |
Orasul Otopeni, judetul Ilfov (imobilul este situat la
estul Terminalului Cargo TAROM, la intersectia căilor de rulare “C” si “P”) |
Compania Natională “Aeroportul
International Henri Coandă – Bucuresti” - S.A. |
Autoritatea Natională Sanitară Veterinară
si pentru Siguranta Alimentelor |
- clădire în suprafată de 490,00 m2 - teren în suprafată totală de 1,4 ha |
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII Nr. 204 din
16 martie 2005 |
CASA
NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 69 din
16 martie 2005 |
privind aprobarea Listei preturilor de referintă
corespunzătoare categoriilor si tipurilor de dispozitive medicale destinate
recuperării unor deficiente organice sau functionale, în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate
În temeiul
prevederilor:
- Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare;
- Hotărârii
Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare;
- Hotărârii
Guvernului nr.
52/2005 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile acordării
asistentei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate
pentru anul 2005;
- Ordinului
ministrului sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate nr.
56/45/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2005;
- Referatului de
aprobare al secretarului general al Ministerului Sănătătii si al directorului
general al Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr. M.C. 3.387/1.034/2005,
ministrul
sănătătii si presedintele
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Lista preturilor de referintă corespunzătoare categoriilor si tipurilor
de dispozitive medicale destinate recuperării unor deficiente organice sau
functionale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, prevăzută
în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pe data
intrării în vigoare a prezentului ordin îsi încetează aplicabilitatea Ordinul
ministrului sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate nr.
101/90/2004 privind aprobarea Listei preturilor de referintă
corespunzătoare categoriilor si tipurilor de dispozitive medicale destinate
recuperării unor deficiente organice sau fiziologice, în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 122 din 11 februarie 2004, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 3. -
Directiile de specialitate ale Casei Nationale de Asigurări de Sănătate si ale
caselor de asigurări de sănătate vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii, Mircea
Cinteză |
Presedintele
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, Cristian
Vlădescu |
LISTA
preturilor
de referintă corespunzătoare categoriilor si tipurilor de dispozitive medicale
destinate recuperării unor deficiente organice sau functionale
ACTE ALE
COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE
COMISIA NATIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
pentru aprobarea Regulamentului nr. 2/2005 privind
veniturile Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare
În conformitate cu
prevederile art. 1, 2 si ale art. 7 alin. (3) si (15) din Statutul Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
25/2002, aprobată si modificată prin Legea nr.
514/2002, modificată si completată prin Legea nr.
297/2004 privind piata de capital,
în baza hotărârii
adoptate în sedinta Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare din data de 24
februarie 2005,
presedintele
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Regulamentul nr. 2/2005 privind veniturile Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare.
Art. 2. -
Regulamentul mentionat la art. 1 intră în vigoare la data publicării ordinului
de aprobare în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va fi publicat în
Buletinul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si pe site-ul acesteia ( www.cnvmr.ro ).
Art. 3. - Directia
generală autorizare-reglementare împreună cu Secretariatul general si cu
directorul general executiv vor urmări ducerea la îndeplinire a prezentului
ordin.
Presedintele
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela
Anghelache
Bucuresti, 21 martie 2005.