MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
173 (XVII) - Nr. 262 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 30 martie 2005
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 94 din 15 februarie 2005 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
216. - Hotărâre privind redistribuirea de posturi si fonduri
aferente în vederea întăririi structurilor cu atributii în procesul aderării
României la Uniunea Europeană din cadrul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului
217. - Hotărâre pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr.
185/1994 privind acordarea alocatiei de hrană zilnice pentru personalul
navigant si auxiliar îmbarcat pe nave
218. - Hotărâre privind prorogarea termenului prevăzut la
art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 2.190/2004 pentru aprobarea concesionării
serviciilor de sigurantă legarea-dezlegarea navelor maritime si remorcajul de
manevră a navelor maritime în porturile Constanta, Midia si Mangalia
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
343. - Ordin al ministrului finantelor publice privind
organizarea activitătii de administrare a marilor contribuabili
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
15 februarie 2005
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Aurelia
Popa - procuror
Patricia
Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15
alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România, exceptie
ridicată de Liu Kaijun în Dosarul nr. 6.496/2004 al Judecătoriei Sectorului 5
Bucuresti.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate.
În
acest sens arată că termenul instituit de textul de lege criticat nu are o
natură imperativă si, în cazul depăsirii sale, actele de procedură nu sunt
lovite de nulitate. De asemenea, cerinta termenului rezonabil trebuie să fie
interpretată în sensul diligentelor statului de a asigura celeritatea
procedurilor, iar nu un proces mai lung. În sprijinul acestor argumente invocă
si jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 15 iulie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 6.496/2004, Judecătoria
Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România. Exceptia
a fost ridicată de către Liu Kaijun, cetătean chinez, cu prilejul solutionării
unei plângeri împotriva Hotărârii nr. 819.196/h/DN din 17 mai 2004 a Oficiului
National pentru Refugiati.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine, în
esentă, că prevederile art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 aduc atingere, sub aspectul nerespectării cerintei termenului
rezonabil, dispozitiilor art. 21 alin. (3) din Constitutie, precum si
dispozitiilor art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, care consacră dreptul la un proces
echitabil. În acest sens arată că termenul de 30 de zile, în care instanta
trebuie să solutioneze plângerea împotriva hotărârii privind acordarea
statutului de refugiat, este un termen prea scurt, atât în raport cu obiectul
cauzei “care obligă la o investigare minutioasă, vizând relevarea si analizarea
tuturor circumstantelor si motivelor care l-au determinat pe reclamant să
refuze protectia tării de origine si să solicite protectia României”, cât si cu
dificultatea administrării probatoriului. Consecinta este aceea că, în
imposibilitate de a parcurge toate etapele cercetării judecătoresti, atât
magistratul, cât si părtile se văd obligati fie să renunte la unele etape,
precum administrarea probelor, fie să le parcurgă în mare viteză, realizându-se
astfel, “un proces pur formal”, în care reclamantul este prejudiciat. În
conceptia autorului exceptiei, dreptul la un proces echitabil impune
“posibilitatea efectivă si reală de exercitare a dreptului la justitie si de
participare directă la propriul proces, cu respectarea tuturor drepturilor
procesuale, inclusiv a dreptului de apărare, si la administrarea întregului
probatoriu necesar dovedirii temeiurilor cauzei sale [...]”, iar exigentele
impuse de legiuitor trebuie să fie îndeajuns de rezonabile încât să nu
antreneze însăsi existenta dreptului. Această interpretare a cerintei
termenului rezonabil si-o întemeiază pe solutia pronuntată în cauza Airey
contra Irlandei (1979), în care Curtea Europeană a Drepturilor Omului a
statuat că “un obstacol de fapt poate să încalce prevederile Conventiei în
aceeasi măsură ca un obstacol juridic”.
Judecătoria
Sectorului 5 Bucuresti apreciază că exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiată.
În acest sens, arată că termenul de 30 de zile prevăzut de textul de lege
criticat este un termen de recomandare,
“termen ce nu poate retine instanta în a efectua o cercetare judecătorească
completă si a acorda petentilor dreptul la un proces echitabil cu solutionarea
cauzelor într-un termen rezonabil”. De asemenea, consideră că textul de lege ce
face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu contine nici o prevedere
care să contravină principiului înfăptuirii justitiei în numele legii, al
independentei judecătorilor si al supunerii lor numai legii.
De
altfel, observă că, în jurisprudenta sa, Curtea Constitutională s-a mai
pronuntat asupra constitutionalitătii acestui text de lege, respingând
criticile de neconstitutionalitate ca neîntemeiate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că
textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate.
Astfel, referindu-se la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 în raport cu prevederile art.
21 alin. (3) din Constitutie, arată că legislatia română referitoare la
acordarea statutului de refugiat conferă celui ce solicită acest statut toate
garantiile prevăzute de actele internationale ce reglementează acest domeniu.
În acest sens mentionează Conventia de la Geneva din 28 iulie 1951 privind
statutul refugiatilor, act ce nu indică o procedură de urmat în vederea
stabilirii statutului de refugiat, lăsând statelor competenta de a stabili
cadrul procedural cel mai adecvat si mai adaptat sistemului administrativ si
jurisdictional intern. Prevederi asemănătoare se regăsesc si în Manualul
privind procedurile si criteriile de determinare a statutului de refugiat, elaborat
de Înaltul Comisariat pentru Refugiati, care obligă statele să acorde
solicitantilor un minimum de garantii, si anume posibilitatea formulării unei
plângeri împotriva actului prin care se refuză acordarea statutului de
refugiat, precum si posibilitatea de a rămâne pe teritoriul statului căruia îi
solicită acordarea statutului de refugiat, pe durata solutionării acestei
plângeri. De asemenea, potrivit art. 21 din Directiva 2003/9/CE privind normele
minimale de examinare ale cererilor de acordare a statutului de refugiat,
statele membre ale Uniunii Europene trebuie să prevadă posibilitatea ca
deciziile negative să fie contestate, conform procedurilor prevăzute de dreptul
national, fiind necesar, în ultimă instantă, ca decizia să facă obiectul unui
control judiciar. Guvernul observă că nici unul dintre aceste acte
internationale nu interzice statelor părti să stabilească norme procedurale în
materia examinării cererilor de acordare a statutului de refugiat, care să
prevadă anumite termene de solutionare. În ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate raportată la prevederile art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
retine că, în jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, conceptul de
“termen rezonabil” presupune ca procedura în fata instantelor să nu prezinte
întârzieri, tergiversări pentru care autoritătile statale să fie responsabile.
În acest sens aminteste cazurile Botazzi contra Italiei (1999), Kudla
contra Poloniei (2000), Yagtzilar si altii contra Greciei (2001) si Rouard
contra Belgiei (2004). Asa fiind, apreciază că textul de lege criticat nu
poate fi interpretat decât ca o expresie a vointei legiuitorului de a răspunde
acestor exigente. În fine, referindu-se la dispozitiile constitutionale care
consacră dreptul la un proces echitabil, apreciază că termenul de 30 de zile în
care urmează să fie solutionată plângerea are caracter de recomandare,
neexistând nici un impediment ca părtile să solicite si să obtină administrarea
unui amplu probatoriu si desfăsurarea unei cercetări judecătoresti minutioase.
Cât priveste cerinta asigurării unei proceduri judiciare efective având ca
obiect examinarea plângerii împotriva deciziei organului administrativ prin
care s-a respins cererea de acordare a statutului de refugiat, precizează că,
în jurisprudenta sa, Curtea Europeană a Drepturilor Omului se limitează la a
obliga statele părti să confere acestei proceduri un caracter suspensiv de
executare a deciziei negative a organului administrativ, asa cum reiese din
cauza Conka contra Belgiei (2002).
Avocatul
Poporului apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiată. În acest sens arată că
textul de lege criticat nu opreste părtile interesate de a apela la instantele
judecătoresti, de a fi apărate si de a se prevala de toate garantiile
procesuale care conditionează, într-o societate democratică, desfăsurarea unui
proces echitabil. Din contră, apreciază că instituirea unor termene mai scurte
dă expresie preocupării legiuitorului de a asigura solutionarea cauzei într-un
termen rezonabil. De altfel, constată că în acelasi sens s-a pronuntat si
Curtea Constitutională prin Decizia nr.
231/2004 si Decizia nr.
295/2001.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 15 alin. (5)
din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
323/2001, cu modificările si completările ulterioare, dispozitii potrivit
cărora: “Plângerea se înaintează de îndată instantei competente, care o va
solutiona în termen de 30 de zile.”
În
sustinerea neconstitutionalitătii acestor texte de lege, autorul exceptiei
invocă încălcarea prevederilor art. 21 alin. (3) din Constitutie, potrivit
cărora: “Părtile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea
cauzelor într-un termen rezonabil.”
De
asemenea, critica de neconstitutionalitate este raportată si la prevederile
art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, care prevăd că: “Orice persoană are dreptul la
judecarea în mod echitabil, în mod public si într-un termen rezonabil a cauzei
sale, de către o instantă independentă si impartială, instituită de lege, care
va hotărî fie asupra încălcării drepturilor si obligatiilor sale cu caracter
civil, fie asupra temeiniciei oricărei acuzatii în materie penală îndreptate
împotriva sa. [...]”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că, ulterior sesizării sale,
Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.136 din 1 decembrie 2004, art. 15 alin. (5) devenind, după renumerotare, art.
16 alin. (5). Prin urmare, Curtea urmează să se pronunte asupra
constitutionalitătii acestui articol de lege.
Curtea
observă, de asemenea, că prevederile legale ce fac obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate în
raport cu dispozitiile art. 16 alin. (1), art. 52 si 53 din Constitutie.
Printre
argumentele retinute în sprijinul constitutionalitătii acestui text de lege, în
Decizia nr.
231 din 25 mai 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 561 din 24 iunie 2004, instanta de contencios constitutional l-a mentionat
si pe acela că, prin prevederile legale criticate, “nu a fost restrânsă
exercitarea unor drepturi sau libertăti constitutionale, stabilirea termenelor
de judecată sau procedura solutionării căilor de atac nefiind prevăzute de
Constitutie, ci de lege”.
Alături
de aceste considerente, Curtea retine si faptul că termenul instituit de art.
16 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 este un termen relativ sub aspectul sanctiunilor ce le implică
nerespectarea sa. Asa fiind, în cazul depăsirii sale, validitatea actelor de
procedură nu este afectată, ci, eventual, pot fi sanctionate doar persoanele
care au tergiversat nejustificat îndeplinirea acestor acte. În consecintă,
acest termen este conceput să vină în sprijinul persoanelor care solicită
acordarea statutului de refugiat si ale căror cauze comportă o urgentă
evidentă, prin asigurarea unui proces rapid.
De
asemenea, Curtea constată că textul de lege criticat se circumscrie conditiei
termenului rezonabil, asa cum apare acesta în interpretarea Curtii Europene a
Drepturilor Omului. Astfel, în nici una dintre cauzele supuse judecătii Curtii
de la Strasbourg această cerintă nu a fost interpretată în sensul obligatiei
statelor si a autoritătilor de a asigura un proces mai lung. Din contră,
solutia constantă a fost aceea că “justitia nu trebuie realizată cu întârzieri
de natură să-i compromită eficacitatea si credibilitatea”, sens în care pot fi
amintite hotărârile pronuntate în cauzele Moreira de Azevedo contra
Portugaliei (1990) si H. contra Frantei (1989).
Faptul
că instanta de judecată a înteles să renunte la unele etape, precum
administrarea probelor, fie să le parcurgă în mare viteză, realizând astfel,
“un proces pur formal”, asa cum sustine autorul exceptiei, reprezintă o
chestiune de aplicare a legii, ce nu intră însă în competenta Curtii
Constitutionale.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În
numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (5) din Ordonanta
Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor în România, exceptie
ridicată de Liu Kaijun în Dosarul nr. 6.496/2004 al Judecătoriei Sectorului 5
Bucuresti.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 15 februarie 2005.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind redistribuirea
de posturi si fonduri aferente în vederea întăririi structurilor cu atributii
în procesul aderării României la Uniunea Europeană din cadrul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art. 8 alin. (2)
din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - (1) În vederea întăririi structurilor cu atributii în cadrul procesului de
pregătire a aderării României la Uniunea Europeană, numărul maxim de posturi
aprobat Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului se
suplimentează cu 48 de posturi.
(2)
Posturile suplimentare prevăzute la alin. (1) si fondurile aferente se asigură
prin redistribuire din bugetele institutiilor publice prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
2. - Pe baza protocoalelor întocmite în termen de 10 zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri se autorizează Ministerul Finantelor Publice să
introducă, la propunerea ordonatorilor principali de credite, modificările în
structura bugetului de stat, în volumul si în structura bugetelor ordonatorilor
principali de credite si în anexele la acestea pe anul 2005, corespunzător
prevederilor prezentei hotărâri.
Art.
3. - Hotărârile de organizare si functionare a ministerelor si institutiilor
publice prevăzute în anexă se vor modifica în mod corespunzător, potrivit
prevederilor prezentei hotârâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 24 martie 2005.
Nr. 216.
REPARTIZAREA
pe
institutii publice a posturilor care se distribuie
Nr. crt. |
Institutia
publică |
Numărul de
posturi |
|
TOTAL: din care: finantate de la bugetul de stat
din acestea: |
48 48 |
1. |
Ministerul Finantelor Publice |
5 |
2. |
Ministerul Economiei si
Comertului |
4 |
3. |
Ministerul Educatiei si
Cercetării |
4 |
4. |
Ministerul Administratiei si
Internelor |
5 |
5. |
Ministerul Sănătătii |
5 |
6. |
Ministerul Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale |
5 |
7. |
Cancelaria Primului-Ministru |
5 |
8. |
Autoritatea Natională de
Control |
3 |
9. |
Secretariatul General al
Guvernului (din acest număr: 5 posturi din cabinetul ministrului de stat
pentru coordonarea activitătilor din domeniile mediului de afaceri si
întreprinderilor mici si mijlocii, un post din cabinetul ministrului de stat
pentru coordonarea activitătilor din domeniul economic si un post din
Departamentul pentru Relatia cu Parlamentul) |
12 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea
Hotărârii Guvernului nr. 185/1994 privind acordarea alocatiei de hrană zilnice
pentru personalul navigant si auxiliar îmbarcat pe nave
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 71 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr.
42/1997 privind transportul naval, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
I. - Hotărârea
Guvernului nr. 185/1994 privind acordarea alocatiei de hrană zilnice pentru
personalul navigant si auxiliar îmbarcat pe nave, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 4 mai 1994, cu modificările ulterioare,
se modifică după cum urmează:
1. Articolul
1 va avea următorul cuprins:
“Art.
1. - Personalul navigant si auxiliar îmbarcat pe navele apartinând
institutiilor publice si regiilor autonome beneficiază de alocatie de hrană
zilnică în cuantumurile prevăzute în anexa nr. 1.”
2. Anexa
nr. 1 se modifică si se înlocuieste cu anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art.
II. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă prevederile cap. VI
“Transporturi” din anexa nr. 3 “Alocatia de hrană pentru consumurile colective
din unitătile bugetare si din regiile autonome cu specific deosebit, începând
de la 1 octombrie 1998” la Hotărârea Guvernului nr.
173/1998 privind măsuri de protectie socială aplicabile pensiilor si altor
drepturi de asigurări sociale, alocatiilor de stat pentru copii, precum si
altor venituri ale populatiei în anul 1998, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 129 din 30 martie 1998.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 24 martie 2005.
Nr. 217.
“ANEXĂ
ALOCATIILE
DE HRANĂ ZILNICE
pentru
personalul navigant si auxiliar îmbarcat pe nave apartinând institutiilor
publice si regiilor autonome
Nr. crt. |
Categoriile
de nave si de personal |
Numărul
de calorii/ om/zi |
Lei/zi |
1. |
Nave maritime de transport de
mărfuri si de călători, nave maritime de cercetare, tancuri petroliere, de
transport fluvial, platforme de foraj si extractie maritimă, nave de pescuit
maritim, nave fluviale cu propulsie de transport de mărfuri si de călători,
tancuri propulsate de bunkeraj, drăgi fluviale si maritime, salande, macarale
autopropulsate si nepropulsate, slepuri, ceamuri, remorchere portuare si
pilotine |
4.400 |
185.000 |
2. |
Restul navelor si corpurilor
plutitoare nespecificate la pct. 1, nave de orice categorie, pe timpul cât
sunt în conservare, pe timpul iernatului, pe timpul constructiei si
reconstructiei în tară |
4.000 |
165.000 |
3. |
Scafandri |
4.800 |
200.000” |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind prorogarea
termenului prevăzut la art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 2.190/2004 pentru
aprobarea concesionării serviciilor de sigurantă legarea-dezlegarea navelor
maritime si remorcajul de manevră a navelor maritime în porturile Constanta,
Midia si Mangalia
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Termenul
prevăzut la art. 3 din Hotărârea Guvernului nr.
2.190/2004 pentru aprobarea concesionării serviciilor de sigurantă
legarea-dezlegarea navelor maritime si remorcajul de manevră a navelor maritime
în porturile Constanta, Midia si Mangalia, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.202 din 15 decembrie 2004, se prorogă până la data
de 15 septembrie 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe
Dobre
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 24 martie 2005.
Nr. 218.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
privind organizarea
activitătii de administrare a marilor contribuabili
În temeiul
prevederilor art. 32 alin. (1) si ale art. 33 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată,
având
în vedere prevederile art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările si
completările ulterioare,
pentru
cresterea eficientei administrării marilor contribuabili si în scopul
îmbunătătirii colectării veniturilor bugetare,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art.
1. - (1) Începând cu data de 1 aprilie 2005 marii contribuabili care se
administrează în conformitate cu prevederile art. 33 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr.
92/2003 privind Codul
de procedură fiscală, republicată, sunt contribuabilii care îndeplinesc
criteriile de selectie prevăzute în anexa nr. 1.
(2) În
categoria marilor contribuabili se încadrează si contribuabilii, persoane
juridice, care nu îndeplinesc criteriile de selectie prevăzute în anexa nr. 1,
administrati în prezent de directiile generale ale finantelor publice judetene
si de către Directia generală de administrare a marilor contribuabili.
Art.
2. - (1) Lista marilor contribuabili care se administrează de Directia generală
de administrare a marilor contribuabili, precum si de directiile generale ale
finantelor publice judetene, întocmită pe baza criteriilor de selectie, este
prezentată în anexa nr. 2.
(2)
Lista marilor contribuabili definiti conform art. 1 alin. (2) este prezentată
în anexa nr. 3.
Art.
3. - (1) Contribuabilii nou-înfiintati se administrează de către organul fiscal
competent potrivit legii si sunt încadrati în categoria marilor contribuabili
după îndeplinirea criteriilor de selectie prevăzute în anexa nr. 1, constatate
prin situatiile financiare anuale depuse conform prevederilor legale în
vigoare.
(2)
Prin exceptie, societătile bancare, societătile de asigurare, societătile de
investitii financiare si societătile comerciale organizatoare de jocuri de noroc
tip “Cazino”, nou-înfiintate, se transmit spre administrare Directiei generale
de administrare a marilor contribuabili, în termen de 10 zile de la data
înregistrării sau autorizării lor.
Art.
4. - (1) Contribuabilii mari a căror cifră de afaceri în anul precedent este
inferioară celei stabilite drept criteriu de selectie a acestora pentru
încadrarea în categoria marilor contribuabili vor fi scosi din administrare
după 4 ani dacă în această perioadă nu mai îndeplinesc criteriile de selectie.
(2)
Contribuabilii rezultati în urma divizării unui mare contribuabil vor fi
administrati în continuare ca mari contribuabili în conditiile prezentului
ordin.
Art.
5. - Anual, până la data de 31 august, se actualizează lista marilor
contribuabili care urmează a fi administrati începând cu data de 1 ianuarie a
anului următor.
Art.
6. - (1) Începând cu data de 1 aprilie 2005, administrarea marilor
contribuabili, persoane juridice, nominalizati în anexele nr. 2*) si 3*), care
au sediul social în municipiul Bucuresti si judetul Ilfov, se realizează de
către Directia generală de administrare a marilor contribuabili.
(2) De
la aceeasi dată ceilalti mari contribuabili prevăzuti în anexele nr. 2 si 3 se
administrează de compartimentele de specialitate organizate la nivelul directiilor
generale ale finantelor publice judetene unde acestia îsi au sediul social.
(3)
Contribuabilii mari administrati conform alin. (2) si nominalizati în anexa nr.
2 vor fi transferati spre administrare Directiei generale de administrare a
marilor contribuabili, în două etape, respectiv 1 iulie 2005 si 1 octombrie
2005.
(4)
Predarea-primirea se va face conform anexei nr. 4, pe bază de protocol de
predare-primire.
Art 7.
- (1) Sediile secundare ale marilor contribuabili sunt administrate de către
compartimentele de specialitate din cadrul directiilor generale ale finantelor
publice judetene în a căror rază teritorială îsi desfăsoară activitatea.
(2)
Administrarea sediilor secundare care îsi desfăsoară activitatea în municipiul
Bucuresti si judetul Ilfov se realizează de către Directia generală de
administrare a marilor contribuabili.
Art.
8. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
9. - În termen de 20 de zile de la publicarea prezentului ordin în Monitorul
Oficial al României, Partea I, se vor elabora procedurile de administrare si
monitorizare a marilor contribuabili.
Art.
10. - Începând cu data de 1 aprilie 2005 se abrogă Ordinul ministrului
finantelor publice nr.
1.713/2004 privind organizarea activitătii de administrare a marilor
contribuabili, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.124
din 29 noiembrie 2004.
Art.
11. - Directia generală de colectare a creantelor bugetare, Directia generală
de gestiune a impozitelor si contributiilor, Directia generală de inspectie
financiar-fiscală, Directia generală de solutionare a contestatiilor din cadrul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, Directia generală a tehnologiei
informatiei, Directia generală a contabilitătii publice din cadrul Ministerului
Finantelor Publice, precum si Directia generală de administrare a marilor
contribuabili, directiile generale ale finantelor publice judetene, Directia
generală a finantelor publice a municipiului Bucuresti si administratiile
finantelor publice ale sectoarelor 1-6 ale municipiului Bucuresti vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
12. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Ministrul
finantelor publice,
Ionel
Popescu
Bucuresti, 25 martie 2005.
Nr. 343.
A. Contribuabilii mari, persoane
juridice, sunt contribuabilii cu cifra de afaceri raportată în situatiile
financiare încheiate la 31 decembrie 2003 mai mare sau egală cu 500,0 miliarde
lei si/sau contribuabilii mari monitorizati de Fondul Monetar International,
inclusiv entitătile rezultate în urma divizării acestora în anul 2004.
B. Contribuabilii care desfăsoară
activităti specifice:
-
Banca Natională a României;
-
societătile bancare;
-
societătile de asigurări;
-
societătile de investitii financiare;
-
societătile comerciale organizatoare de jocuri de noroc tip “Cazino”.
ANEXE
LISTA
marilor
contribuabili care se administrează de Directia generală de administrare a
marilor contribuabili, precum si de directiile generale ale finantelor publice
judetene
|
|
|
|
|
|
|
LISTA
privind
judetele si numărul de mari contribuabili ce se predau spre administrare de la
directiile generale ale finantelor publice judetene la Directia generală de
administrare a marilor contribuabili
Etapa I - la 1 iulie
2005 - total 347 mari contribuabili, din care:
Judet |
Număr
de mari contribuabili |
Arges |
30 |
Brăila |
7 |
Brasov |
46 |
Buzău |
16 |
Călărasi |
8 |
Caras-Severin |
9 |
Constanta |
35 |
Covasna |
7 |
Dâmbovita |
17 |
Dolj |
23 |
Giurgiu |
12 |
Gorj |
18 |
Harghita |
6 |
Ialomita |
16 |
Mehedinti |
8 |
Olt |
11 |
Prahova |
51 |
Teleorman |
13 |
Vâlcea |
14 |
Etapa
II - la 1 octombrie 2005 - total 444 mari contribuabili, din care:
Judet |
Număr
de mari contribuabili |
Alba |
22 |
Arad |
24 |
Bacău |
44 |
Bihor |
24 |
Bistrita-Năsăud |
8 |
Botosani |
16 |
Cluj |
43 |
Galati |
32 |
Hunedoara |
36 |
Iasi |
28 |
Maramures |
9 |
Mures |
16 |
Neamt |
15 |
Sălaj |
6 |
Satu-Mare |
18 |
Sibiu |
24 |
Suceava |
9 |
Timis |
33 |
Tulcea |
15 |
Vaslui |
15 |
Vrancea |
7 |