MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 173
(XVII) - Nr. 265 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 31
martie 2005
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
1. -
Regulament privind sistemele de plăti care asigură compensarea fondurilor
2. -
Regulament privind ordinul de plată utilizat în operatiuni de
transfer-credit
ACTE ALE
COMITETULUI INTERMINISTERIAL DE GARANTII SI CREDITE DE COMERT EXTERIOR
14.924.
- Hotărâre privind aprobarea Normei pentru modificarea si completarea
Normelor privind operatiunile de emitere a garantiilor de export de către
EXIMBANK, în numele si contul statului, în scopul stimulării realizării de
obiective complexe si a productiei cu ciclu lung de fabricatie, destinate
exportului (cod ISO: NI-GAR-02-II/1)
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind sistemele de plăti care asigură
compensarea fondurilor
Având în vedere
prevederile art. 22 si 23 din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României, ale art. 63 si 64
din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare,
în temeiul
dispozitiilor art. 48 din Legea nr.
312/2004,
Banca Natională
a României emite prezentul
regulament.
CAPITOLUL I
Art. 1. -
Prezentul regulament are ca obiect:
a) autorizarea de
către Banca Natională a României a sistemelor de plăti care asigură compensarea
fondurilor;
b) procedura de
administrare a riscului de decontare impusă de Banca Natională a României pentru
sistemele de plăti care asigură compensarea fondurilor, în conditiile în care
acestea nu au prevăzute proceduri proprii de administrare a riscului de
decontare, impuse de administratorul de sistem si aprobate de Banca Natională a
României.
Art. 2. - În sensul
prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au următoarele
semnificatii:
1. administrator
de sistem - persoana juridică ce stabileste regulile sistemului de plăti
care asigură compensarea fondurilor si răspunde de operarea acestuia;
2. instrumente
financiare eligibile - titluri de stat si certificate de depozit emise de
Banca Natională a României, acceptate de banca centrală pentru garantare în
sistemele de plăti care asigură compensarea fondurilor;
3. participant
compensator - entitătile care participă la un sistem si ale căror pozitii
nete rezultate în urma compensării sunt decontate prin conturi de decontare
deschise în sistemul ReGIS;
4. perioadă de
observare - intervalul de 20 de zile bancare anterioare ultimei zile
bancare a săptămânii curente;
5. perioadă de
aplicare - zilele bancare aferente săptămânii următoare perioadei de
observare;
6. plafon
tehnic de garantare unilaterală - nivelul minim al garantiilor unilaterale
pe care participatii compensatori au obligatia să le constituie la dispozitia
Băncii Nationale a României în perioada de aplicare pentru decontarea
pozitiilor nete calculate de sistemele la care acestia participă;
7. sistem -
un sistem de plăti care asigură compensarea fondurilor, inclusiv un sistem care
asigură si decontarea operatiunilor cu instrumente financiare.
TITLUL I
Art. 3. - Sistemele de
plăti care asigură compensarea fondurilor pot opera pe teritoriul României
numai pe baza autorizatiei acordate de Banca Natională a României în temeiul
art. 22 din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României.
Art. 4. - (1)
Procesul de autorizare de către Banca Natională a României cuprinde următoarele
etape:
a) autorizarea
prealabilă;
b) autorizarea de
functionare.
(2) Autorizarea
prealabilă nu garantează obtinerea autorizatiei de functionare a sistemului.
(3) Aparitia
oricăror modificări fată de conditiile în care a fost acordată autorizatia
prealabilă va determina o nouă evaluare din partea Băncii Nationale a României
în cea de-a doua etapă a procesului de autorizare.
Art. 5. - (1) În
vederea autorizării prealabile a unui sistem, administratorul de sistem va
adresa Directiei reglementare si autorizare din cadrul Băncii Nationale a
României o cerere de autorizare, însotită de următoarele documente:
a) copie conformă
de pe documentele constitutive ale administratorului de sistem;
b) un studiu de
fezabilitate continând cel putin informatii privind necesitatea punerii în
functiune a sistemului, estimarea volumului operatiunilor pentru cel putin un
an de activitate si caracteristicile sistemului proiectat/existent;
c) regulile de
sistem si procedurile de operare;
d) procedurile de
administrare a riscurilor asociate sistemului, inclusiv procedura de
administrare a riscului de decontare, după caz;
e) procedurile
pentru asigurarea continuitătii operationale în situatii neprevăzute;
f) o prezentare a
infrastructurii care urmează a fi utilizată de sistem.
(2) În cazul în
care consideră necesar, Banca Natională a României poate solicita informatii
sau documente suplimentare fată de cele prevăzute la alin. (1).
(3) În cazul
sistemelor care asigură si decontarea operatiunilor cu instrumente financiare,
documentatia prezentată va fi avizată în prealabil de Comisia Natională a
Valorilor Mobiliare.
Art. 6. - Banca
Natională a României va răspunde solicitării de autorizare prealabilă în termen
de 90 de zile de la data depunerii documentatiei complete.
Art. 7. - (1)
Directia reglementare si autorizare din cadrul Băncii Nationale a României va
evalua solicitările de autorizare în functie de obiectivele de politică si de
standardele stabilite de Banca Natională a României în domeniul plătilor,
precum si de standardele si practicile existente la nivel international,
referitoare la criterii de sigurantă, eficientă si accesibilitate aplicabile
diferitelor tipuri de sisteme.
(2) Standardele
avute în vedere de Banca Natională a României sunt specifice tipului de sistem
pentru care se solicită autorizarea, iar procesul de evaluare si
caracteristicile recomandate au în vedere importanta sistemică a sistemului
respectiv în contextul general al stabilitătii sistemului financiar national.
Art. 8. -
Autorizatia prealabilă are o valabilitate de 90 de zile de la data emiterii,
perioadă în care solicitantul are următoarele obligatii:
a) să încheie cu
Banca Natională a României contractul de participare în sistemul ReGIS, care să
prevadă si procedura de administrare a riscului de decontare;
b) să încheie
contracte cu participantii compensatori, conforme cu regulile sistemului
stabilite de administratorul de sistem;
c) să se asigure
că participantii compensatori au încheiat contracte de participare la sistemul
ReGIS cu Banca Natională a României, care să prevadă si aplicarea procedurii de
administrare a riscului de decontare;
d) să asigure
infrastructura necesară functionării sistemului.
Art. 9. - În
vederea autorizării functionării unui sistem, administratorul de sistem va
adresa Directiei reglementare si autorizare din cadrul Băncii Nationale a
României o cerere de autorizare, însotită de următoarele documente:
a) lista
participantilor compensatori;
b) un raport de
audit realizat de un auditor certificat de securitate a datelor (CISA - Certified
Information Security Auditor), independent fată de sistemul auditat, care
să certifice gradul de sigurantă al sistemului pentru care se solicită
autorizarea;
c) declaratie pe
propria răspundere a reprezentantului legal al administratorului de sistem,
referitoare la existenta si functionalitatea infrastructurii prevăzute în
documentatia de autorizare.
Art. 10. - (1)
Banca Natională a României va răspunde solicitării de autorizare de functionare
în termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei complete.
(2) Orice
modificare adusă unui sistem care functionează în conformitate cu prevederile
prezentului regulament este supusă aprobării prealabile a Băncii Nationale a
României.
(3) În vederea
analizării cererilor depuse potrivit alin. (2), Banca Natională a României
poate solicita orice informatie si/sau documente considerate necesare de către
aceasta.
(4) Banca
Natională a României va decide asupra cererilor depuse de administratorul de
sistem în conditiile alin. (2) în termen de 30 de zile de la data primirii
cererii sau a informatiilor si documentatiei prevăzute la alin. (3), după caz.
(5) În cazul în
care Banca Natională a României consideră că modificările aduse sistemului sunt
importante în raport cu obiectivele sale în domeniul plătilor, Banca Natională
a României va putea stabili termenele în care modificările respective vor putea
deveni efective.
TITLUL II
Procedura de administrare a riscului de decontare
CAPITOLUL I
Aspecte
generale
Art. 11. -
Procedura de administrare a riscului de decontare, reglementată prin prezentul
regulament, va fi finantată integral din resursele participantilor
compensatori, cu exceptia sistemului de plăti care asigură compensarea
fondurilor, administrat de Banca Natională a României (respectiv sistemul care
asigură compensarea multilaterală interbancară si compensarea bilaterală a
plătilor de mică valoare în relatia cu contul curent general al Trezoreriei
Statului).
Art. 12. -
Decontarea finală a pozitiilor nete calculate de administratorii de sisteme se
efectuează de către Banca Natională a României prin transferul irevocabil si
neconditionat al fondurilor bănesti între conturile de decontare ale
participantilor compensatori deschise în sistemul ReGIS, în conformitate cu
regulile de sistem ale ReGIS si contractele de participare aferente.
Art. 13. -
Procedura de administrare a riscului de decontare cuprinde două categorii de
proceduri, care se vor aplica în ordine, mai întâi procedura de garantare
unilaterală urmată, în cazul sistemelor care asigură compensarea fondurilor
aferente operatiunilor cu carduri bancare, de procedura de garantare multilaterală.
CAPITOLUL II
Procedura
de garantare unilaterală
SECTIUNEA 1
Plafonul
tehnic de garantare unilaterală
Art. 14. - (1)
Banca Natională a României calculează săptămânal, la nivelul fiecărui sistem,
pentru fiecare participant compensator, un plafon tehnic de garantare
unilaterală.
(2) Plafonul tehnic de
garantare unilaterală se calculează ca fiind cea mai mare dintre pozitiile nete
debitoare înregistrate zilnic de un participant compensator, la nivelul unui
sistem, în cursul perioadei de observare, multiplicată cu indicele 1,2.
(3) În cazul
sistemelor care asigură si decontarea operatiunilor cu instrumente financiare,
plafonul tehnic de garantare unilaterală se calculează ca fiind cea mai mare
dintre pozitiile nete debitoare înregistrate zilnic de un participant
compensator la calculul prealabil al pozitiilor nete realizat de
administratorul de sistem, în cursul perioadei de observare. În vederea
realizării acestui calcul, administratorii de sisteme vor transmite zilnic
Băncii Nationale a României, prin e-mail securizat transmis prin reteaua
proprietară a TransFonD - S.A., semnat electronic sau pe suport hârtie,
pozitiile nete prealabile ale participantilor compensatori prevăzute la art. 26
pct. 1.
(4) Plafonul
tehnic de garantare unilaterală se comunică de către Banca Natională a României
participantului compensator, prin e-mail securizat transmis prin reteaua
proprietară a TransFonD - S.A., semnat electronic sau pe suport hârtie, în
prima zi bancară după perioada de observare si este valabil pe toată durata
perioadei de aplicare, dacă Banca Natională a României nu hotărăste altfel.
(5) În situatia
cresterii sau diminuării rapide a valorii pozitiilor nete aferente unui
participant compensator, precum si în orice alte cazuri, Banca Natională a
României poate decide majorarea sau diminuarea plafonului tehnic de garantare
unilaterală al acestuia la un nivel pe care îl consideră corespunzător pentru
evitarea riscului de nedecontare.
Art. 15. - (1) În
cazul în care un participant compensator constată că există diferente între
plafonul tehnic de garantare unilaterală comunicat si cel rezultat din
propriile calcule, poate comunica prin e-mail securizat semnat electronic,
transmis prin reteaua proprietară a TransFonD - S.A. sau pe suport hârtie,
respectiva neconcordantă Băncii Nationale a României.
(2) Banca
Natională a României are obligatia să comunice prin e-mail securizat semnat
electronic, transmis prin reteaua proprietară a TransFonD - S.A. sau pe suport
hârtie, cel mai târziu în ziua bancară următoare, valoarea corectă a plafonului
tehnic de garantare unilaterală sau valoarea pozitiilor nete care au stat la
baza calculului acestuia.
Art. 16. - Banca
Natională a României calculează si comunică plafonul tehnic de garantare
unilaterală:
a) pentru
participantii compensatori rezultati în urma divizării, prin împărtirea
plafonului de garantare unilaterală existent înainte de divizare, în mod egal
între participantii compensatori rezultati din divizare;
b) pentru
participantii compensatori rezultati în urma fuziunii, prin însumarea
plafoanelor tehnice de garantare unilaterală ale participantilor compensatori
care au fuzionat.
Art. 17. - Pentru
prima săptămână sau fractiune de săptămână de functionare, plafonul tehnic de
garantare unilaterală pentru un nou participant compensator la unul sau mai
multe sisteme va fi stabilit de acesta, pe propria răspundere, în functie de
valoarea estimată a plătilor proprii, si va fi comunicat în prealabil Băncii
Nationale a României.
SECTIUNEA a
2-a
Constituirea
si eliberarea garantiilor unilaterale
Art. 18. -
Participantul compensator este obligat să constituie garantii unilaterale, în
lei, la dispozitia Băncii Nationale a României, cel putin la nivelul plafonului
tehnic de garantare unilaterală calculat si comunicat de Banca Natională a
României pentru fiecare sistem la care participă.
Art. 19. -
Garantiile unilaterale, în lei, constituite de participantii compensatori
pentru asigurarea decontării finale a propriilor pozitii nete, pot fi sub formă
de:
a) fonduri
evidentiate în rezervele din conturile de decontare ale participantilor
compensatori deschise în evidentele sistemului ReGIS;
b) instrumente
financiare eligibile, înregistrate în sistemul de înregistrare si decontare a
titlurilor de stat.
Art. 20. -
Constituirea garantiilor unilaterale, în lei, se face astfel:
a) pentru
garantiile unilaterale sub formă de fonduri, în conturile de decontare ale
participantilor compensatori deschise în evidentele sistemului ReGIS,
constituirea se face zilnic, până la orele stabilite prin contractul de
participare în ReGIS încheiat de Banca Natională a României cu participantii
compensatori, în conformitate si cu regulile de sistem ale ReGIS si regulile
administratorului de sistem;
b) pentru
garantiile unilaterale sub formă de instrumente financiare eligibile,
constituirea garantiilor se face săptămânal, cel mai târziu în prima zi bancară
a perioadei de aplicare sau ori de câte ori este necesar în cursul acestei
perioade, până la orele stabilite prin contractul de participare în ReGIS
încheiat de Banca Natională a României cu participantii compensatori si prin
regulile administratorului de sistem.
Art. 21. - (1)
Până la intrarea în functiune a sistemului electronic de înregistrare si
decontare a titlurilor de stat, în cazul constituirii garantiilor unilaterale
sub formă de instrumente financiare eligibile, participantii compensatori au
obligatia să remită Băncii Nationale a României, prin e-mail securizat transmis
prin reteaua proprietară a TransFonD-S.A., semnat electronic sau pe suport
hârtie, documentul “Borderou pentru constituirea garantiilor unilaterale sub
formă de instrumente financiare eligibile”, prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Se acceptă
drept garantii unilaterale instrumente financiare eligibile aflate în
proprietatea participantului compensator si care nu sunt grevate de alte
garantii reale mobiliare.
(3) După
decontarea pozitiilor nete ale participantilor compensatori, eliberarea
garantiilor unilaterale în fonduri si instrumente financiare eligibile se
realizează de către sistemele ReGIS si, respectiv, sistemul de înregistrare si
decontare a titlurilor de stat, în conformitate cu regulile de sistem ale
acestora.
(4) Până la
intrarea în functiune a sistemului electronic de înregistrare si decontare a
titlurilor de stat, participantii compensatori pot solicita Băncii Nationale a
României, prin e-mail securizat semnat electronic, transmis prin reteaua
proprietară a TransFonD - S.A. sau pe suport hârtie, restituirea instrumentelor
financiare constituite ca garantii, în baza documentului “Borderou pentru
restituirea garantiilor unilaterale sub formă de instrumente financiare
eligibile” (prevăzut în anexa nr. 2), în cazul în care plafonul tehnic de
garantare unilaterală s-a diminuat de la o perioadă la alta, în cazul în care,
pe parcursul perioadei de aplicare, participantul hotărăste să constituie
garantii sub forma rezervelor în sistemul ReGIS sau doreste să înlocuiască
instrumentele financiare eligibile constituite ca garantii cu altele.
Art. 22. -
Garantiile unilaterale sub forma instrumentelor financiare eligibile vor fi
evaluate conform valorii comunicate periodic de Directia operatiuni de piată
din cadrul Băncii Nationale a României.
Art. 23. -
Participantii compensatori sunt obligati să completeze, până cel târziu a doua
zi bancară la ora stabilită prin contractul încheiat cu Banca Natională a
României, garantiile unilaterale până la nivelul plafonului de garantare
unilaterală ori de câte ori garantiile au fost executate partial sau în
totalitate, ca urmare a aplicării procedurilor de garantare unilaterală.
CAPITOLUL III
Art. 24. - (1) În
cazul în care fondurile disponibile din contul de decontare si garantia
unilaterală a unui participant compensator dintr-un sistem nu acoperă pozitia
sa netă debitoare si nici nu pot fi mobilizate fonduri suplimentare pentru
acoperirea acestei pozitii de către participantul respectiv sau de către
administratorul de sistem, Banca Natională a României va refuza decontarea
pozitiilor nete transmise de sistemul respectiv în ReGIS si va solicita
administratorului de sistem aplicarea procedurii de garantare multilaterală,
care constă în recalcularea pozitiilor nete prin excluderea tranzactiilor care
au determinat pozitia netă debitoare neacoperită de către participantul
compensator în cauză.
(2) Transmiterea
pozitiilor nete recalculate conform prevederilor alin. (1) se va face conform
contractului de participare în ReGIS încheiat de Banca Natională a României si
administratorul sistemului respectiv.
(3) Banca
Natională a României nu are nici o responsabilitate privind refacerea
compensării interbancare.
(4) În cazul în
care pozitiile nete nu sunt prezentate în intervalul de timp stabilit prin
regulile de sistem ale ReGIS si prin contractul de participare în ReGIS
încheiat de Banca Natională a României si administratorul sistemului respectiv,
Banca Natională a României nu va efectua decontarea operatiunilor sistemului de
compensare pentru ziua de decontare respectivă.
CAPITOLUL IV
Art. 25. -
Administratorul de sistem aplică procedura de administrare a riscului de
decontare, convenită pe bază contractuală cu Banca Natională a României, având
în vedere următoarele principii, tinând cont de tipul de sistem:
a) pentru
sistemele care asigură si decontarea operatiunilor cu instrumente financiare,
precum si pentru sistemul de plăti care asigură compensarea fondurilor,
administrat de Banca Natională a României, sunt necesare eliminarea riscului de
decontare si decontarea în aceeasi zi în care instructiunea de plată pentru
decontarea pozitiilor nete a fost introdusă în sistemul ReGIS, în acest sens
nefiind aplicabilă procedura de garantare multilaterală;
b) pentru
sistemele de plăti care asigură compensarea fondurilor aferente operatiunilor
cu carduri bancare este posibilă aplicarea procedurii de garantare
multilaterală, iar decontarea pozitiilor nete se poate realiza si ulterior
zilei în care instructiunea de plată pentru decontarea pozitiilor nete a fost
introdusă în sistemul ReGIS.
SECTIUNEA 1
Sistemele
care asigură si decontarea operatiunilor cu instrumente financiare
Art. 26. - În
cazul sistemelor care asigură si decontarea operatiunilor cu instrumente
financiare, procedura de administrare a riscului de decontare se va aplica în
următoarele etape, în conformitate cu prevederile regulilor de sistem ale
sistemului ReGIS si sistemului de înregistrare si decontare a titlurilor de
stat si ale contractului de participare în ReGIS încheiat de Banca Natională a
României si administratorul de sistem:
1. Sistemul va
realiza un calcul prealabil al pozitiilor nete ale participantilor
compensatori.
2. Administratorul
de sistem va solicita sistemului ReGIS si, după caz, sistemului electronic de
înregistrare si decontare a titlurilor de stat sau Băncii Nationale a României,
la ora prevăzută în contractul de participare în ReGIS încheiat cu Banca
Natională a României, comunicarea valorii garantiilor constituite sub formă de
fonduri si, respectiv, instrumente financiare eligibile de către participantii
compensatori pentru sistemul respectiv.
3. În cazul în
care pozitia netă debitoare a unui participant compensator nu este acoperită de
valoarea totală a garantiilor constituite de acesta pentru sistem,
administratorul de sistem va comunica participantului compensator în cauză
valoarea cu care trebuie suplimentate garantiile unilaterale aferente
sistemului, participantii având la dispozitie un interval de timp pentru
această operatiune. Intervalul de timp mentionat va fi corelat cu prevederile
contractului de participare în ReGIS încheiat de administratorul de sistem cu
Banca Natională a României si cu cele ale regulilor de sistem pentru sistemul
ReGIS si pentru sistemul de înregistrare si decontare a titlurilor de stat.
4. La expirarea
intervalului de timp mentionat la pct. 3, administratorul de sistem va solicita
sistemului ReGIS si, după caz, sistemului electronic de înregistrare si
decontare a titlurilor de stat sau Băncii Nationale a României comunicarea
noilor valori ale garantiilor constituite sub formă de fonduri si, respectiv,
instrumente financiare eligibile de către participantii compensatori pentru
sistem.
5. În cazul în
care pozitia netă debitoare a fiecărui participant compensator este acoperită
de valoarea totală a garantiilor constituite de acesta pentru sistem în
sistemul ReGIS si în sistemul de înregistrare si decontare a titlurilor de
stat, administratorul de sistem va transmite o instructiune de plată pentru
decontarea pozitiilor nete în sistemul ReGIS.
6. În cazul în
care pozitia netă debitoare a unui participant compensator nu este acoperită
nici la acest moment de valoarea totală a garantiilor constituite de
respectivul participant pentru sistem în sistemul ReGIS si în sistemul de
înregistrare si decontare a titlurilor de stat, administratorul de sistem va
recalcula pozitiile nete prin excluderea tranzactiilor care au determinat
pozitia debitoare neacoperită, astfel încât pozitiile nete debitoare rezultate
să fie acoperite de garantiile constituite de participanti, si va transmite
instructiunea de plată pentru decontarea pozitiilor nete în sistemul ReGIS în
conformitate cu noile pozitii nete calculate. Pentru tranzactiile excluse din
calculul pozitiilor nete, administratorul de sistem poate transmite
instructiuni de plată în sistemul ReGIS în vederea decontării pe bază brută.
SECTIUNEA a
2-a
Sistemele
de plăti care asigură compensarea fondurilor aferente operatiunilor cu carduri
bancare
Art. 27. - În cazul
sistemelor de plăti care asigură compensarea fondurilor aferente operatiunilor
cu carduri bancare, se va aplica procedura de garantare unilaterală, urmată de
procedura de garantare multilaterală, dacă este cazul.
SECTIUNEA a
3-a
Sistemul
de plăti care asigură compensarea fondurilor si care este administrat de Banca
Natională a României
Art. 28. - (1)
Sistemul de plăti care asigură compensarea fondurilor, administrat de Banca
Natională a României, va utiliza procedura de administrare a riscului de
decontare, reglementată de cap. II.
(2) În cazul în
care un participant compensator nu îsi poate acoperi pozitia netă debitoare în
urma aplicării procedurii de garantare unilaterală si nici nu îsi poate procura
fondurile necesare pentru decontarea propriei pozitii nete debitoare până la
sfârsitul zilei de decontare, orice institutie de credit si/sau Trezoreria
Statului pot să furnizeze participantului respectiv fondurile necesare
decontării, prin constituirea unor depozite interbancare în lei în favoarea
participantului debitor, în conditii stabilite de părti, cu titlu de depozite
de garantare exceptionale.
TITLUL III
Sanctiuni
Art. 29. - (1)
Constituie încălcări ale prevederilor prezentului regulament:
a) aplicarea
procedurilor de garantare multilaterală ca urmare a imposibilitătii de
decontare a unuia dintre participantii compensatori;
b) acoperirea
pozitiei nete debitoare dintr-un credit acordat de o institutie de credit
si/sau Trezoreria Statului, în conformitate cu prevederile art. 28 alin. (2);
c) neconstituirea
sau nerefacerea de către un participant compensator a garantiilor unilaterale până
cel putin la nivelul plafonului tehnic de garantare unilaterală, în
conformitate cu prevederile prezentului regulament, ale contractului de
participare în ReGIS încheiat cu Banca Natională a României si cu cele ale
regulilor sistemului ReGIS;
d) orice altă
nerespectare a prevederilor prezentului regulament si a măsurilor de remediere
dispuse de Banca Natională a României în aplicarea acestuia.
(2) În cazul
nerespectării prevederilor prezentului regulament, Banca Natională a României
poate aplica administratorilor de sisteme si/sau participantilor compensatori
măsuri de remediere si/sau sanctiuni prevăzute în legislatia bancară.
Art. 30. - În
cazul în care, într-o anumită zi bancară, un participant compensator nu
constituie sau nu îsi reface garantiile unilaterale în lei până cel putin la
nivelul plafonului tehnic de garantare unilaterală, Banca Natională a României
poate proceda la excluderea participantului atât din sistemul respectiv, cât si
din toate celelalte sisteme în care acesta este participant, pe baza propriei
analize privind bonitatea participantului respectiv.
Art. 31. - (1) În cazul în care Banca Natională a României constată aparitia unor deficiente în cadrul unui sistem, datorate unui participant compensator, Banca Natională a României poate proceda la suspendarea acestuia atât din sistemul respectiv, cât si din toate celelalte sisteme în care acesta este participant, pe baza propriei analize privind bonitatea participantului respectiv.
(2) Încetarea
suspendării îsi produce efectele în ziua bancară imediat următoare zilei
bancare în care Banca Natională a României constată remedierea deficientelor
mentionate la alin. (1), cu respectarea regulilor administratorului de sistem.
Art. 32. - În
cazul deciziei de suspendare sau de excludere din unul dintre sisteme a unui
participant, Banca Natională a României va consulta administratorul sistemului
respectiv asupra momentului suspendării sau excluderii din sistem a
participantului si va notifica administratorii celorlalte sisteme asupra
acestei decizii.
TITLUL IV
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 33. - Pentru
decontarea finală a operatiunilor aferente unei anumite zile de decontare,
Banca Natională a României nu efectuează corectii prin conturile de decontare
din sistemul ReGIS ale participantilor compensatori în zile de decontare
ulterioare.
Art. 34. - (1)
Sistemele care sunt în functiune la data intrării în vigoare a prezentului
regulament si care intră sub incidenta acestuia se consideră autorizate si îsi
vor desfăsura activitatea cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
(2) Sistemele
mentionate la alin. (1) vor transmite Băncii Nationale a României, în termen de
4 luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, documentatia
actualizată aferentă regulilor de sistem si procedurilor de operare, procedura
de administrare a riscului de decontare si a celorlalte riscuri asociate
sistemului, procedurile pentru asigurarea continuitătii operationale în
situatii neprevăzute, o prezentare a infrastructurii care este utilizată de
sistem, precum si un raport de audit realizat de un auditor certificat de
securitate a datelor (CISA – Certified Information Security Auditor) independent,
care să certifice gradul de sigurantă al sistemului respectiv.
Art. 35. - Anexele
nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul regulament.
Art. 36. - La data
intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Regulamentul Băncii
Nationale a României nr. 8/1996 privind regimul de decontare specială si
autorizare a caselor de compensatii interbancare, republicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 127 din 20 iunie 1997, cu modificările si
completările ulterioare, Norma Băncii Nationale a României nr.
3/1998 privind plafoanele tehnice de garantare unilaterală, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 3 iulie 1998, cu
modificările si completările ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare.
Art. 37. -
Prezentul regulament intră în vigoare la data de 8 aprilie 2005.
Presedintele
Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României,
Mugur
Constantin Isărescu
Bucuresti, 23 februarie 2005.
Nr. 1.
ANEXA Nr. 1
la regulament
Sigla si denumirea participantului
..............................................................
Cod BIC .........................................
BORDEROU
Nr. .......
din data
de ..............
pentru
constituirea garantiilor unilaterale sub formă de instrumente financiare
eligibile
- lei -
Nr. crt. |
Denumirea sistemului1) |
Tipul garantiei2) |
Cod ISIN |
Data scadentei |
Nr. de
bucăti gajate |
Valoarea
nominală totală |
Valoarea la
zi Totală |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
n. |
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL: |
x |
x |
x |
|
|
|
Se confirmă
primirea prezentului portofoliu.
Persoanele
autorizate: Banca
Natională a României ............................................... (numele si
prenumele) ............................................... (functia) (S.S./L.S.) Data
.............. |
TransFonD -
S.A. ............................................... (numele si
prenumele) ............................................... (functia) (S.S./L.S.) Data ............ |
Persoanele
autorizate: Participant ............................................... (numele si
prenumele) .............................................. (functia) (S.S./L.S.) Data
............. |
Participant ............................................... (numele si
prenumele) ............................................... (functia) (S.S./L.S.) Data
............ |
1) Se va completa denumirea sistemului pentru care se constituie garantii
unilaterale (SNCDD, BVB, VISA, MasterCard, CCI).
2) Se va completa cu TS (în cazul titlurilor de stat) sau cu CD (în cazul
certificatelor de depozit).
ANEXA Nr. 2
la regulament
Sigla si denumirea participantului
..............................................................
Cod BIC ..............................................
BORDEROU
Nr. .......
din data
de ..............
pentru
restituirea garantiilor unilaterale sub formă de instrumente financiare
eligibile
- lei -
Nr. crt. |
Denumirea sistemului1) |
Tipul garantiei2) |
Cod ISIN |
Data scadentei |
Nr. de
bucăti gajate |
Valoarea
nominală totală |
Valoarea la
zi Totală |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
|
|
|
n. |
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL: |
x |
x |
x |
|
|
|
Se confirmă
restituirea prezentului portofoliu.
Persoanele
autorizate: Banca
Natională a României ............................................... (numele si
prenumele) ............................................... (functia) (S.S./L.S.) Data
.............. |
TransFonD -
S.A. ............................................... (numele si
prenumele) ............................................... (functia) (S.S./L.S.) Data ............ |
Persoanele
autorizate: Participant ............................................... (numele si
prenumele) .............................................. (functia) (S.S./L.S.) Data
............. |
Participant ............................................... (numele si
prenumele) ............................................... (functia) (S.S./L.S.) Data
............ |
1) Se va completa denumirea sistemului pentru care se constituie garantii
unilaterale (SNCDD, BVB, VISA, MasterCard, CCI).
2) Se va completa cu TS (în cazul titlurilor de stat) sau cu CD (în cazul
certificatelor de depozit).
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind ordinul de plată utilizat în operatiuni de
transfer-credit
Având în vedere
prevederile art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României, ale art. 56 alin. 1
din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, republicată, ale art. 164 si 285 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
200/2002, cu modificările ulterioare, si ale art. 4 alin. (2) din Legea nr.
541/2002 privind economisirea si creditarea în sistem colectiv pentru
domeniul locativ, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul art. 48
din Legea nr.
312/2004,
Banca Natională
a României emite prezentul
regulament.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Prezentul regulament se aplică ordinelor de plată pentru plătile efectuate în monedă natională pe teritoriul României, cu exceptia ordinelor de plată pentru plătile efectuate în baza instructiunilor de transfer-credit între diferite unităti ale Trezoreriei Statului, celor procesate în conformitate cu Regulamentul Băncii Nationale a României nr. 10/1994 privind compensarea multilaterală a plătilor interbancare fără numerar pe suport hârtie, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 bis din 29 martie 1996, cu modificările si completările ulterioare, si ordinelor de plată procesate în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Nationale a României nr. 1/2003 privind decontarea plătilor de mică valoare în relatia cu Trezoreria Statului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 506 din 14 iulie 2003.
Art. 2. - În întelesul
prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au următoarele
semnificatii:
1. ordin de
plată - o instructiune neconditionată, dată în orice formă de emitent
institutiei receptoare, în mod direct sau prin intermediul unui sistem de
plăti, în scopul punerii la dispozitia unui beneficiar a sumei de plată
indicate în ordinul de plată, prin creditarea unui cont al acestuia deschis la
institutia destinatară sau, după caz, prin eliberarea sumei respective în
numerar, în conditiile în care:
a) institutia
receptoare dispune de fondurile corespunzătoare sumei de bani prevăzute în
ordinul de plată fie prin debitarea unui cont al emitentului, fie prin
încasarea în numerar a sumei respective de la emitent;
b) instructiunea
nu prevede că plata trebuie să fie efectuată la cererea beneficiarului;
2. transfer-credit
- o serie de operatiuni care începe prin emiterea de către plătitor a unui
ordin de plată dat unei institutii de a pune la dispozitia unui beneficiar o
anumită sumă de bani si care se finalizează prin acceptarea respectivului ordin
de plată de către institutia destinatară;
3. emitent -
persoana care emite un ordin de plată pe cont propriu; poate fi plătitorul sau
orice institutie emitentă, inclusiv institutia initiatoare;
4. plătitor -
prima persoană care emite, în nume si pe cont propriu, ordinul de plată în
cadrul unui transfer-credit; plătitorul poate fi un client al institutiei
initiatoare sau institutia initiatoare;
5. beneficiar -
persoana desemnată prin ordinul de plată de către plătitor să primească o
anumită sumă de bani; beneficiarul poate fi un client al institutiei
destinatare sau institutia destinatară;
6. institutie
initiatoare - prima institutie care emite un ordin de plată pe cont propriu
în cadrul unui transfer-credit;
7. institutie
destinatară - institutia care receptionează si acceptă un ordin de plată
fie în nume propriu, fie pentru a pune la dispozitia beneficiarului o anumită
sumă de bani, prin creditarea contului beneficiarului sau prin eliberarea sumei
respective în numerar, în cadrul unui transfer-credit;
8. institutie
emitentă - orice institutie, cu exceptia institutiei destinatare, care
emite un ordin de plată, inclusiv institutia initiatoare;
9. institutie
receptoare - institutia care receptionează un ordin de plată în vederea
executării acestuia, inclusiv institutiile initiatoare si destinatară;
10. institutie
intermediară - orice institutie emitentă sau receptoare, alta decât cea a
emitentului sau a beneficiarului, care participă la executarea unui
transfercredit;
11. institutie -
oricare dintre următoarele entităti:
a) o institutie de
credit, în acceptiunea legislatiei bancare în vigoare;
b) Trezoreria
Statului;
c) Banca Natională
a României;
12. receptie -
procedura prin care o institutie recunoaste că a primit un ordin de plată în
vederea verificării autenticitătii acestuia printr-o procedură de securitate, a
acceptării si executării ordinului de plată;
13. acceptare -
procedura prin care o institutie recunoaste ca valabil un ordin de plată
receptionat, în vederea executării, obligându-se să execute serviciul de a
transfera fondurile corespunzătoare sumei prevăzute în ordinul de plată, la
termenele si în conditiile dispuse de emitent prin ordinul de plată respectiv;
14. procedură
de securitate - o procedură stabilită prin conventie între emitent si
institutia receptoare, în scopul:
a) de a determina
dacă un ordin de plată, o modificare sau o revocare a unui ordin de plată
provine de la persoana indicată ca fiind emitent;
b) de a detecta
erorile în transmiterea sau în continutul ordinului de plată ori a comunicării
de modificare sau revocare a acestuia;
15. executare -
procedura de emitere a unui ordin de plată de către o institutie emitentă cu
scopul de a pune în aplicare un ordin de plată acceptat anterior sau, în cazul
institutiei destinatare, punerea la dispozitia beneficiarului a sumei indicate
în ordinul de plată;
16. perioadă de
executare - o perioadă de o zi sau două zile bancare consecutive în care un
ordin de plată poate fi executat, în conformitate cu prevederile prezentului
regulament, care începe cu ziua bancară în care ordinul de plată a fost
acceptat;
17. zi bancară -
acea parte a unei zile pe parcursul căreia o institutie receptionează, acceptă
sau refuză executarea ordinelor de plată, a modificărilor si revocărilor
acestora;
18. procesare
directă (în engl. straight-throughprocessing sau STP) -
procesare automată a ordinelor de plată de către institutii, inclusiv în ceea
ce priveste acceptarea si executarea acestora, fără nici o interventie umană;
19. revocarea unui
ordin de plată - anularea unui ordin de plată dat de un emitent unei
institutii receptoare, la solicitarea emitentului, până cel mai târziu în
momentul acceptării acestuia de către institutia receptoare.
CAPITOLUL II
Continutul
ordinului de plată
Art. 3. - (1) Fără
a restrictiona institutia initiatoare si plătitorul să convină si includerea
altor mentiuni sau utilizarea unui anumit format, ordinul de plată trebuie să
includă următoarele elemente obligatorii:
a) identificarea
ca ordin de plată;
b) identificarea
plătitorului, prin nume/denumire si cont (codul IBAN al contului acestuia
deschis la institutia initiatoare, codul IBAN atribuit centralei ori unitătii
teritoriale a institutiei initiatoare sau, după caz, codul BIC) ori doar prin
nume/denumire, în cazul în care plătitorul nu are cont deschis la institutia
initiatoare;
c) identificarea
beneficiarului, prin nume/denumire si cont (codul IBAN al contului acestuia
deschis la institutia destinatară, codul IBAN atribuit centralei ori unitătii
teritoriale a institutiei destinatare sau, după caz, codul BIC) ori prin
nume/denumire si adresă, în cazul în care beneficiarul nu are cont deschis la
institutia destinatară;
d) identificarea
institutiei initiatoare, prin denumirea centralei sau, după caz, a unitătii
teritoriale si/sau codul BIC, în cazul în care plătitorul diferă de institutia
initiatoare;
e) identificarea
institutiei receptoare, prin denumirea centralei sau, după caz, a unitătii
teritoriale si/sau codul BIC, în cazul în care beneficiarul diferă de institutia
receptoare;
f) suma si
denominarea sumei;
g) data emiterii
ordinului de plată, care trebuie să fie unică, posibilă si certă;
h) elementul sau
elementele care să permită verificarea autenticitătii ordinului de plată de
către institutia initiatoare.
(2) În cazul
plătilor efectuate în relatia cu Trezoreria Statului, ordinul de plată va
contine în plus următoarele elemente obligatorii:
a) codul de
identificare fiscală al plătitorului;
b) codul de
identificare fiscală al beneficiarului;
c) numărul de evidentă
a plătii, alocat de Agentia Natională de Administrare Fiscală;
d) numărul
ordinului de plată dat de plătitor;
e) referinte
privind continutul economic al operatiunii;
f) data debitării contului plătitorului de către institutia initiatoare (care se va completa de către institutia initiatoare).
(3) În plus fată
de mentiunile prevăzute la alin. (1) si
(2), institutia
initiatoare va putea conveni cu plătitorul ca acesta să furnizeze, după caz, si
elemente suplimentare, cum ar fi, spre exemplu:
a) exprimarea în
litere a sumei prevăzute în ordinul de plată;
b) data plătii,
care reprezintă ziua bancară în care plătitorul doreste ca fondurile să fie
puse la dispozitia beneficiarului de către institutia destinatară, în cazul în
care această dată este prevăzută de plătitor;
c) referinte
privind continutul economic al operatiunii care a generat ordinul de plată, în
cazul plătilor interbancare;
d) ordinul expres
al plătitorului ca institutia initiatoare să execute ordinul de plată printr-un
anumit sistem de plăti sau printr-o anumită institutie intermediară;
e) codul de
identificare fiscală al plătitorului, în cazul plătilor interbancare.
(4) Ordinele de
plată introduse de institutii în sistemele de plăti vor satisface si cerintele
prevăzute în regulile sistemelor respective.
(5) În cazul în
care în ordinele de plată sunt prevăzute informatii în formă codificată sau
trunchiată conform întelegerii institutiilor receptoare cu emitentii (inclusiv
institutii emitente), institutiile receptoare vor dezvolta în operatiunile lor
metode de decodificare (relevare) cu performante minime acceptate de comun
acord, care să permită evitarea riscului de a opera cu mentiuni obligatorii
insuficient definite si nesatisfăcătoare pentru cel care se constituie obligat
printr-un ordin de plată.
(6) În cazul
ordinelor de plată care iau forma unor mesaje electronice de plată transmise
prin sisteme de plăti, datorită restrictiilor impuse de utilizarea unor mesaje
electronice standard, numele/denumirile titularilor de conturi si, după caz,
adresele acestora pot fi trunchiate de institutii în momentul completării
mesajelor electronice aferente.
Trunchierea se va
realiza prin metode stabilite prin conventie încheiată între institutii.
Metodele de trunchiere trebuie să asigure un grad adecvat de sigurantă în
interpretarea informatiilor trunchiate si vor fi aduse de institutii la
cunostintă clientilor, în scris.
CAPITOLUL III
SECTIUNEA 1
Obligatiile
emitentului
Art. 4. - (1) Ordinele
de plată vor fi completate în conformitate cu cerintele prevăzute la art. 3.
(2) Un emitent
este obligat printr-un ordin de plată numai dacă acesta a fost emis de el sau
de o persoană mandatată de acesta.
(3) În cazul în
care un ordin de plată a fost supus aplicării unei proceduri de securitate,
alta decât simpla comparare a semnăturilor, un prezumat emitent, care nu este
obligat conform prevederilor alin. (2), va fi tinut răspunzător dacă:
a) institutia
receptoare a acceptat ordinul de plată receptionat, în urma verificării
autenticitătii acestuia prin aplicarea procedurii de securitate;
b) procedura de
securitate aplicată de institutia receptoare reprezintă o metodă rezonabilă
pentru asigurarea protectiei împotriva plătilor neautorizate, acceptată si
utilizată de institutiile de credit.
Art. 5. - (1) Un
prezumat emitent nu este totusi tinut răspunzător conform art. 4 alin. (3) dacă
dovedeste că ordinul de plată acceptat de institutia receptoare, în forma
receptionată, a rezultat din actiunea unei persoane, alta decât:
a) un actual sau
un fost angajat al prezumatului emitent; sau
b) o persoană a cărei relatie cu prezumatul emitent i-a permis acesteia accesul la procedura de securitate.
(2) Prevederile
alin. (1) nu se aplică în situatia în care institutia receptoare dovedeste că
ordinul de plată a rezultat din actiunea unei persoane care a avut acces la
procedura de securitate din vina prezumatului emitent.
Art. 6. - (1) Un
emitent este obligat printr-un ordin de plată în termenii prevăzuti în ordinul
de plată receptionat de institutia receptoare.
(2) Emitentul nu
este tinut răspunzător de un duplicat eronat al unui ordin de plată, de o
eroare sau de o neconcordantă dintr-un ordin de plată, dacă:
a) emitentul si
institutia receptoare au convenit o procedură de detectare a duplicatelor
eronate, a erorilor sau neconcordantelor din ordinele de plată; si
b) utilizarea
procedurii de la lit. a) de către institutia receptoare a evidentiat ori ar fi
putut evidentia duplicatul eronat, eroarea sau neconcordanta.
Art. 7. -
Obligatia emitentului de a plăti institutiei receptoare pentru un ordin de
plată emis se naste la momentul când institutia receptoare acceptă respectivul
ordin de plată, dar această plată nu este obligatoriu a fi efectuată înainte de
începutul perioadei de executare a respectivului ordin de plată. În cazul în
care plata se face totusi înaintea începutului perioadei de executare a
ordinului de plată, aceasta se consideră efectuată pe riscul emitentului.
Art. 8. -
Prevederile art. 4-7 se aplică în mod corespunzător si în cazul modificării si
revocării unui ordin de plată.
Art. 9. - Plata
obligatiei emitentului fată de institutia receptoare, conform art. 7, se
consideră a fi efectuată:
a) în momentul în
care s-a făcut debitarea contului emitentului, în cazul în care acesta are un
cont deschis la institutia receptoare, sau în momentul punerii la dispozitie
institutiei receptoare a fondurilor aferente ordinului de plată, în numerar, în
cazul în care emitentul nu detine un cont la institutia receptoare; sau
b) în momentul în
care institutia emitentă creditează un cont al institutiei receptoare deschis
la aceasta; sau
c) în momentul în
care institutia emitentă creditează un cont al institutiei receptoare deschis
la o altă institutie; sau
d) în momentul în
care decontarea finală este făcută în contul institutiei receptoare în
conformitate cu regulile unui sistem de plăti sau cu un acord de compensare
bilaterală existent între institutia emitentă si cea receptoare; sau
e) la un alt
moment prevăzut de legislatie, dacă prevederile lit. a), b), c) si d) nu sunt
aplicabile.
SECTIUNEA a
2-a
Acceptarea
sau refuzul unui ordin de plată de către o institutie receptoare, alta decât
institutia destinatară
Art. 10. - O
institutie receptoare poate accepta sau poate refuza un ordin de plată receptionat
de la emitent.
Art. 11. - Un
ordin de plată se consideră acceptat de către institutia receptoare în oricare
dintre următoarele situatii:
a) la receptia sa
de la emitent, în cazul în care între emitent si institutia receptoare există
un acord în acest sens, în vigoare la începutul perioadei de executare a
ordinului de plată, inclusiv cu privire la procedura de înregistrare a
momentului receptiei;
b) în momentul în
care institutia receptoare l-a înstiintat pe emitent privind acceptarea; sau
c) în momentul în
care institutia receptoare procedează la executare;
d) în momentul în
care institutia receptoare a debitat un cont al emitentului deschis la aceasta,
ca plată pentru ordinul de plată respectiv;
e) în momentul
încasării în numerar de la emitent a sumei prevăzute în ordinul de plată, în
cazul în care emitentul nu are cont deschis la institutia receptoare.
Art. 12. - O
institutie receptoare care nu acceptă un ordin de plată este obligată să
transmită emitentului, în forma convenită între acestia, o comunicare de refuz
a executării ordinului de plată, inclusiv motivul refuzului, până cel târziu la
sfârsitul ultimei zile a perioadei de executare.
Fac exceptie de la
această regulă situatiile în care:
a) institutia
receptoare nu îl poate identifica pe emitent din lipsă de informatii;
b) plata urmează
să se realizeze prin debitarea contului emitentului deschis la institutia
receptoare si nu există suficiente fonduri pentru aceasta;
c) plata urmează
să se realizeze în alte moduri si aceasta nu a fost efectuată.
Art. 13. - Un
ordin de plată receptionat îsi încetează efectele dacă nu este nici acceptat
nici refuzat, conform art. 10-12, până la sfârsitul celei de-a doua zile
bancare următoare momentului receptiei inclusiv.
SECTIUNEA a
3-a
Art. 14. - (1) O
institutie receptoare care acceptă un ordin de plată are obligatia să execute
respectivul ordin de plată până cel târziu în ziua bancară următoare datei
acceptării.
(2) Dacă în
ordinul de plată este indicată o anumită dată a plătii mai îndepărtată,
institutia receptoare va executa ordinul de plată acceptat, astfel încât data
respectivă să fie respectată.
Art. 15. - O
institutie receptoare care receptionează un ordin de plată după încheierea
zilei bancare are dreptul să considere că ordinul de plată respectiv a fost
receptionat în ziua bancară următoare acestei date.
Art. 16. - (1)
Dacă o institutie receptoare consideră că nu este posibil să execute un ordin
de plată primit de la un emitent în conditiile cerute de acesta sau că
executarea respectivului ordin de plată ar determina costuri excesive ori
întârzieri în finalizarea transferului-credit, respectiva institutie trebuie să
aducă de îndată acest fapt la cunostintă emitentului, printr-o comunicare în
scris, înainte de încheierea perioadei de executare a ordinului de plată si să
îi solicite instructiuni suplimentare.
(2) Dacă un ordin
de plată nu poate fi executat deoarece nu contine poate mentiunile obligatorii
sau datorită insuficientei ori inconsecventei datelor pe care le contine,
institutia receptoare îl va înstiinta pe emitent, dacă acesta poate fi identificat, prin mijloacele convenite de
părti, cel mai târziu în ziua bancară următoare ultimei zile a perioadei de
executare.
(3) Dacă termenul
prevăzut la alin. (1) si (2) nu a fost respectat, institutia receptoare poate
datora emitentului dobânzi de întârziere pentru orice sumă primită de la
emitent pentru perioada în care a retinut suma respectivă peste termenele
prevăzute la alin. (1) si (2). Această dobândă va fi dedusă din dobânda de
întârziere plătibilă beneficiarului conform art. 30 alin. (1).
SECTIUNEA a
4-a
Acceptarea
sau refuzul unui ordin de plată de către institutia destinatară
Art. 17. -
Institutia destinatară poate accepta sau poate refuza un ordin de plată primit
de la un emitent.
Art. 18. - (1) În
cazul în care ordinul de plată primit de la institutia destinatară identifică
beneficiarul atât prin nume/denumire, cât si printr-un cod IBAN/BIC, iar aceste
două informatii identifică persoane diferite, în vederea acceptării, institutia
beneficiarului poate proceda după cum urmează:
a) în cazul în
care institutia destinatară procesează ordinele de plată în mod direct, aceasta
va lua în considerare doar codul IBAN/BIC ca element unic de identificare a
beneficiarului în vederea creditării contului acestuia;
b) în celelalte
cazuri, institutia destinatară va verifica dacă numele/denumirea beneficiarului
si codul IBAN/BIC identifică acelasi beneficiar, în caz contrar acceptarea
ordinului de plată neputându-se realiza.
(2) În cazul
prevăzut la alin. (1) lit. a), institutia destinatară nu este tinută
răspunzătoare pentru ordinele de plată în care numele/denumirea beneficiarului
si codul IBAN/BIC nu identifică acelasi beneficiar.
(3) În cazul prevăzut
la alin. (1) lit. a), la solicitarea emitentului, institutia destinatară va
depune diligentele necesare pentru recuperarea fondurilor bănesti directionate
în mod necuvenit în contul beneficiarului identificat doar după codul IBAN/BIC
si pentru returnarea acestora emitentului, cu deducerea corespunzătoare a
tuturor cheltuielilor legate de returnare.
(4) În cazul prevăzut
la alin. (1) lit. b), pentru creditarea eronată a unui cont, altul decât cel al
beneficiarului identificat si prin nume/denumire, institutia destinatară este
tinută răspunzătoare de consecintele ce decurg din această actiune.
(5) În cazul în
care ordinul de plată primit de Trezoreria Statului în calitate de institutie
destinatară identifică beneficiarul atât prin nume/denumire, cât si printr-un
cod de identificare fiscală, iar aceste două informatii identifică persoane
diferite, aceasta va lua în considerare doar codul de identificare fiscală ca
element unic de identificare a beneficiarului în vederea creditării contului
acestuia.
(6) În cazul în
care ordinul de plată primit de Trezoreria Statului în calitate de institutie
destinatară identifică continutul economic al operatiunii atât prin explicatii,
cât si printr-un cod IBAN, iar aceste două informatii reprezintă informatii
diferite, aceasta va lua în considerare doar codul IBAN ca element unic de
identificare a continutului economic al operatiunii în vederea creditării
contului beneficiarului.
(7) În cazurile
prevăzute la alin. (5) si (6), Trezoreria Statului nu este tinută răspunzătoare
pentru ordinele de plată în care numele/denumirea beneficiarului si codul de
identificare fiscală nu identifică acelasi beneficiar sau pentru ordinele de
plată în care referintele privind continutul economic al operatiunii si codul
IBAN nu exprimă acelasi lucru.
(8) Restituirea,
la solicitarea emitentului, a sumelor înregistrate în conturi bugetare de către
Trezoreria Statului potrivit prevederilor alin. (5) si (6) se efectuează
potrivit reglementărilor legale în vigoare în domeniul fiscal.
Art. 19. - Un
ordin de plată se consideră acceptat de către institutia destinatară în oricare
dintre următoarele situatii:
a) la receptia sa
de la emitent, în cazul în care între emitent si institutia destinatară există
un acord în acest sens în vigoare la momentul receptiei, inclusiv cu privire la
procedura de înregistrare a momentului receptiei;
b) în momentul în
care institutia destinatară l-a înstiintat pe emitent privind acceptarea;
c) în momentul în
care institutia destinatară a debitat un cont al emitentului deschis la aceasta
ca plată pentru ordinul de plată respectiv;
d) în momentul în
care a creditat contul beneficiarului sau a pus, în alt mod, fondurile bănesti
la dispozitia acestuia;
e) în momentul în
care a comunicat beneficiarului că are dreptul să retragă sau să utilizeze
fondurile provenite în urma acceptării ordinului de plată respectiv;
f) în momentul în
care institutia destinatară a utilizat fondurile pentru acoperirea unei datorii
a beneficiarului fată de aceasta sau le-a folosit în conformitate cu hotărârea
unei instante judecătoresti ori a unei alte autorităti competente.
Art. 20. -
Institutia destinatară care nu acceptă un ordin de plată receptionat este
obligată să transmită emitentului, în forma convenită între acestia, o
comunicare de refuz a executării ordinului de plată, inclusiv motivul
refuzului, până cel târziu la sfârsitul zilei bancare următoare ultimei zile
din perioada de executare. Fac exceptie de la această regulă situatiile în
care:
a) institutia
destinatară nu poate identifica emitentul din lipsă de informatii;
b) plata
obligatiei emitentului fată de institutia destinatară, respectiv a sumei
prevăzute în ordinul de plată, nu se poate realiza;
c) executarea
ordinului de plată a fost refuzată de un sistem de plăti, caz în care
comunicarea de refuz se realizează în conformitate cu regulile sistemului
respectiv.
Art. 21. - Un
ordin de plată îsi încetează efectele dacă nu este nici acceptat nici refuzat,
conform art. 19 si 20, până la sfârsitul celei de-a doua zile bancare următoare
ultimei zile a perioadei de executare.
Obligatiile
institutiei destinatare
Art. 22. - În urma
acceptării unui ordin de plată, institutia destinatară are obligatia să pună
fondurile la dispozitia beneficiarului în ziua acceptării sau cel mai târziu în
ziua bancară următoare ori să le folosească în concordantă cu mentiunile
continute de ordinul de plată si cu relatiile contractuale existente între ea
si beneficiar.
Art. 23. - Dacă un
ordin de plată nu poate fi executat deoarece nu contine toate mentiunile
obligatorii sau datorită insuficientei ori inconsecventei datelor pe care le
contine, institutia destinatară îl va înstiinta pe emitent, dacă acesta poate
fi identificat, prin mijloacele convenite de părti, cel mai târziu în ziua
bancară următoare ultimei zile a perioadei de executare.
Art. 24. - (1) În
cazul în care beneficiarul, altul decât o institutie, nu are cont deschis la
institutia destinatară, iar fondurile prevăzute în ordinul de plată urmează să
fie puse la dispozitia beneficiarului în numerar, institutia destinatară are
obligatia înstiintării beneficiarului identificabil, cel mai târziu în ziua
bancară următoare finalizării transferuluicredit.
(2) În situatiile
prevăzute la alin. (1), institutia destinatară va păstra la dispozitia
beneficiarului suma aferentă ordinului de plată pentru o perioadă de maximum 10
zile bancare de la data finalizării transferului-credit, după care va returna
institutiei initiatoare suma respectivă în ziua bancară următoare expirării
acestui termen, mai putin costurile aferente returnării.
CAPITOLUL IV
SECTIUNEA 1
Art. 25. - (1) În
cazul în care un transfer-credit nu este finalizat, institutia initiatoare este
obligată să returneze plătitorului suma primită de la acesta în baza odinului
de plată.
(2) Dacă la
restituirea sumei rezultând din ordinul de plată neexecutat apar din partea
plătitorului pretentii de dobânzi de întârziere, acestea vor fi achitate
plătitorului de către institutia initiatoare, pentru intervalul de timp cuprins
între începutul perioadei de executare si data returnării sumei.
(3) Institutia
initiatoare si fiecare institutie emitentă ulterioară au dreptul la recuperarea
oricăror fonduri bănesti plătite institutiei receptoare către care au emis
ordinul de plată, împreună cu dobânda de întârziere calculată pentru intervalul
de timp cuprins între începutul perioadei de executare si data returnării
sumei.
(4) Prevederile
alin. (1)-(3) nu pot fi schimbate printr-un acord intervenit între părti.
(5) Dacă ordinul
de plată nu s-a executat din cauza unor motive care nu tin de plătitor,
achitarea dobânzilor de întârziere datorate conform alin. (2) si (3) se va face
la cererea plătitorului sau a oricărei institutii emitente.
(6) O institutie
receptoare nu este obligată conform alin. (1) să returneze fondurile bănesti
care au făcut obiectul unui ordin de plată receptionat dacă, la rândul său,
institutia nu poate obtine returnarea respectivelor fonduri deoarece institutia
intermediară care a primit ordin expres să execute transferul-credit a
suspendat executarea respectivei plăti sau este oprită de lege să efectueze
returnarea respectivei sume.
Art. 26. - O
institutie receptoare obligată să returneze o sumă pentru un transfer-credit
nefinalizat este descărcată de această obligatie fată de emitentul ordinului de
plată respectiv atunci când face returnarea direct plătitorului. În aceste
conditii, institutia initiatoare, precum si orice altă institutie obligată să
returneze suma sunt descărcate de respectiva obligatie de plată.
Art. 27. - Un
plătitor care, conform prevederilor prezentei sectiuni, are dreptul să
recupereze o sumă prevăzută într-un ordin de plată poate recupera fondurile
respective de la orice institutie obligată să returneze suma, în cazul în care
acea institutie nu a făcut anterior acest lucru.
Art. 28. -
Prevederile art. 26-27 nu se aplică unei institutii dacă prin aplicarea
acestora ar fi afectate drepturile si obligatiile institutiei respective
decurgând dintr-un acord sau din regulile unui sistem de plăti, în vigoare, si
la care ea participă.
SECTIUNEA a
2-a
Solutionarea
transferurilor-credit eronate
Art. 29 - (1) În
cazul în care suma prevăzută într-un ordin de plată emis de către o institutie
receptoare este mai mică decât suma prevăzută în ordinul de plată pe care l-a
acceptat anterior în vederea executării si aceasta nu se datorează deducerii
costurilor aferente transferului, respectiva institutie este obligată să emită
un ordin de plată pentru diferentă.
(2) În cazul în
care transferul-credit a fost finalizat, dar suma prevăzută într-un ordin de
plată emis de către institutia emitentă este mai mare decât cea prevăzută în
ordinul de plată pe care l-a acceptat anterior în vederea executării,
respectiva institutie are dreptul să recupereze diferenta de la beneficiar,
respectiv beneficiarul este obligat să restituie în această circumstantă
diferenta respectivă către institutia emitentă la prima cerere a acesteia.
Solutionarea
transferurilor-credit finalizate cu întârziere
Art. 30. - (1) În cazul în care un transfer-credit este finalizat cu întârziere datorită faptului că o institutie receptoare nu si-a respectat obligatiile conform art. 16 alin. (1) si (2), beneficiarul poate solicita plata unei dobânzi de întârziere, calculată la suma prevăzută în ordinul de plată pentru perioada de întârziere cauzată, pentru această obligatie fiind emise instrumente de plată distincte.
(2) Obligatia unei
institutii receptoare conform alin. (1) poate fi stinsă prin efectuarea plătii
către institutia receptoare următoare sau direct către beneficiarul ordinului
de plată. În cazul în care o institutie receptoare, alta decât institutia destinatară, primeste o astfel de sumă,
aceasta are obligatia să transmită respectiva sumă următoarei institutii
receptoare. În cazul în care institutia receptoare este institutia destinatară,
aceasta va transmite respectiva sumă beneficiarului.
Art. 31. -
Institutia initiatoare si orice institutie receptoare ulterioară care nu este
institutie obligată conform art. 30 alin. (1) are dreptul să-si recupereze
dobânda de întârziere plătită emitentului de la care a receptionat un ordin de
plată, fie de la institutia receptoare căreia i-a transmis această sumă, fie de
la institutia obligată conform aceluiasi articol.
Art. 32. - (1) O
institutie receptoare care nu face o comunicare conform art. 16 alin. (1) si
(2) este obligată să plătească dobândă de întârziere emitentului ordinului de plată
pentru orice sumă pe care a primit-o de la acesta conform art. 7 pentru
perioada în care a retinut suma respectivă peste perioada prevăzută la art. 16
alin. (1) si (2).
(2) O institutie
destinatară care nu face o comunicare conform art. 23-24 este obligată să
plătească dobândă de întârziere emitentului ordinului de plată pentru orice
sumă pe care a primit-o de la acesta conform art. 7, calculată pentru perioada
în care a retinut suma respectivă.
(3) În cazul în
care institutia destinatară nu îsi îndeplineste una dintre obligatiile
prevăzute la art. 22-24, aceasta este obligată fată de beneficiar, în termenii
întelegerilor dintre cele două părti.
Art. 33. - (1)
Dobânzile de întârziere datorate conform art. 30-32 se achită la cererea celor
îndreptătiti.
(2) Dobânda de
întârziere se va calcula prin aplicarea unei rate a dobânzii convenite, care nu
poate fi mai mică decât rata dobânzii de referintă stabilită de Banca Natională
a României.
CAPITOLUL V
Art. 34. - (1) În
cazul în care un ordin de plată a fost emis în scopul stingerii unei obligatii
a plătitorului fată de beneficiar, această obligatie este stinsă în momentul în
care institutia destinatară acceptă ordinul de plată în favoarea
beneficiarului.
(2) Un
transfer-credit este finalizat atunci când are loc acceptarea prevăzută la
alin. (1).
(3) În momentul în
care transferul-credit este finalizat, institutia destinatară devine obligată
fată de beneficiar pentru suma înscrisă pe ordinul de plată acceptat.
Art. 35. - (1) Un
transfer-credit este finalizat indiferent dacă suma prevăzută în ordinul de
plată acceptat de institutia destinatară este mai mică decât suma prevăzută
initial de către plătitor în ordinul de plată datorită faptului că una sau mai
multe institutii receptoare au dedus valoarea costurilor aferente.
(2) Finalizarea
transferului-credit nu împiedică exercitarea dreptului beneficiarului de a
recupera ulterior totalul acestor costuri aferente de la plătitor.
Art. 36. - Până la
finalizarea unui transfer-credit fiecare institutie implicată în acesta are
obligatia de a sprijini plătitorul sau oricare institutie emitentă anterioară.
De asemenea, fiecare institutie implicată are dreptul de a solicita sprijinul
oricărei institutii receptoare ulterioare, în vederea finalizării în conditii
corespunzătoare a transferuluicredit.
CAPITOLUL VI
Dispozitii
finale
Art. 37. -
Prezentul regulament intră în vigoare la data de 8 aprilie 2005.
Presedintele
Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României,
Mugur
Constantin Isărescu
Bucuresti, 23 februarie 2005.
Nr. 2.
COMITETUL INTERMINISTERIAL DE GARANTII SI
CREDITE DE COMERT EXTERIOR
privind aprobarea Normei pentru
modificarea si completarea Normelor privind operatiunile de emitere a
garantiilor de export de către EXIMBANK, în numele si contul statului, în
scopul stimulării realizării de obiective complexe si a productiei cu ciclu
lung de fabricatie, destinate exportului (cod ISO: NI-GAR-02-II/1)
Comitetul
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, întrunit în plenul
sedintei din ziua de 14 martie 2005,
în baza Hotărârii
Guvernului nr. 844/1991 privind înfiintarea Comitetului Interministerial de
Garantii si Credite de Comert Exterior, cu modificările si completările
ulterioare, si a Hotărârii Guvernului nr. 293/1992 pentru aprobarea
atributiilor, competentelor si modului de functionare ale Comitetului
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, precum si a
conventiilor-cadru pentru derularea activitătii de finantare si asigurare a
creditelor de comert exterior în numele si contul statului, cu modificările si
completările ulterioare, luând în analiză prezentarea spre aprobare a Normei
pentru modificarea si completarea Normelor privind operatiunile de emitere a
garantiilor de export de către EXIMBANK, în numele si contul statului, în
scopul stimulării realizării de obiective complexe si a productiei cu ciclu
lung de fabricatie, destinate exportului (cod ISO: NI-GAR-02-II/1), si tinând
seama de:
- Legea nr.
96/2000 privind organizarea si functionarea Băncii de Export-Import a
României EXIMBANK - S.A. si instrumentele specifice de sustinere a comertului
exterior, cu modificările si completările ulterioare;
- Nota nr. 195 din
7 martie 2005, întocmită de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.;
- avizul favorabil
acordat de Comisia pregătitoare în sedinta din data de 9 martie 2005 si
propunerile formulate în sedinta din data de 14 martie 2005 de către membrii
Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior,
HOTĂRĂSTE:
Se aprobă Norma pentru
modificarea si completarea Normelor privind operatiunile de emitere a
garantiilor de export de către EXIMBANK, în numele si contul statului, în
scopul stimulării realizării de obiective complexe si a productiei cu ciclu
lung de fabricatie, destinate exportului (cod ISO: NI-GAR-02-II/1), conform
anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Presedintele
Consiliului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior,
Dragos
Neacsu
Bucuresti, 14 martie 2005.
Nr. 14.924.
ANEXĂ
NORMĂ
pentru
modificarea si completarea Normelor privind operatiunile de emitere a
garantiilor de export de către EXIMBANK, în numele si contul statului, în
scopul stimulării realizării de obiective complexe si a productiei cu ciclu
lung de fabricatie, destinate exportului (cod ISO: NI-GAR-02-II/1)
Art. I. - Normele privind operatiunile de emitere a
garantiilor de export de către EXIMBANK, în numele si contul statului, în
scopul stimulării realizării de obiective complexe si a productiei cu ciclu
lung de fabricatie, destinate exportului (NI-GAR-02-II/0), reconfirmate prin
Hotărârea Consiliului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior
nr.
14.700/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64
si nr. 64 bis din 19 ianuarie 2005, se modifică si se completează după cum
urmează:
- Litera c) a
alineatului (1) al articolului 18 va avea următorul continut:
“c) Comision de
garantare, care se va plăti de către Garantat/Ordonator la data semnării
Conventiei de contragarantare, în valuta scrisorii de garantie emise de
EXIMBANK, această obligatie de plată constituind conditie de intrare în vigoare
a Conventiei.
Comisionul se va plăti
pe baza notificărilor prealabile emise de EXIMBANK, cu 5 zile înainte de
termenul de plată convenit. După încasarea comisionului, EXIMBANK va realiza
plata acestui comision în contul de corespondent al statului.
Pentru alimentarea
fondurilor statului, sumele încasate vor fi convertite în lei de către EXIMBANK
la cursul de schimb comunicat de B.N.R., valabil la data plătii comisionului de
garantie.”
Art. II. - Prezenta normă intră în vigoare la data aprobării de către Consiliul Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior si va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.