MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 1041 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 23 noiembrie 2005
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 517 din 11 octombrie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47
si ale art. 48 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul
general de reglementare a comunicatiilor
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.404. – Hotărâre pentru
modificarea anexelor privind subventiile unitare pentru companiile, societătile
nationale si societătile comerciale aflate sub autoritatea sau în coordonarea
Ministerului Economiei si Comertului pe anul 2005, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 144/2005
1.414. – Hotărâre privind
suplimentarea bugetului Ministerului Sănătătii din Fondul de rezervă bugetară
la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2005
1.435. – Hotărâre privind
alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut
în bugetul de stat pe anul 2005, pentru judetul Iasi
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
1.226/236. – Ordin al
ministrului sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate pentru aprobarea Metodologiei de analiză, evaluare si restructurare a
unitătilor sanitare cu paturi în vederea prevenirii înregistrării de noi
datorii si decontării obligatiilor restante la data de 31 mai 2005
1.252. – Ordin al ministrului
sănătătii privind modificarea Ordinului ministrului sănătătii nr. 10/2005
pentru aprobarea derulării programelor si subprogramelor de sănătate finantate
din bugetul de stat în anul 2005
Rectificări la:
- Hotărârea
Guvernului nr. 1.253/2005
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 octombrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de
reglementare a comunicatiilor
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Claudia Margareta Nită – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Argirom International“ – S.A.
din Bucuresti în Dosarul nr. 5.232/2004 al Curtii de Apel Bucuresti – Sectia a
VIII-a contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal răspund autorul exceptiei, prin
avocat Florin Andreescu, si partea Autoritatea Natională de Reglementare în
Comunicatii, prin reprezentant Vlad Mihai Cercel.
Apărătorul autorului exceptiei de
neconstitutionalitate solicită admiterea acesteia, arătând, mai întâi, că
instanta de judecată a transat definitiv problema admisibilitătii sau
inadmisibilitătii exceptiei, motivând solutia de admisibilitate prin aceea că,
indiferent de textele actelor normative ce ar putea fi invocate, toate fac
trimitere la modul de calcul al cifrei de afaceri mentionate în art. 47 si art.
48 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002.
Textele de lege criticate sunt contrare prevederilor
art. 56 alin. (2) din Constitutie, întrucât, în esentă, veniturile încasate ca
urmare a aplicării tarifului de monitorizare nu reprezintă doar o sursă de
finantare din venituri proprii pentru cheltuieli curente si de capital ale
Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii, ci reprezintă o sarcină
fiscală, în sensul unei impuneri stabilite prin acte administrative în temeiul
unor legi sau ordonante cu caracter de lege. Taxele impuse se încadrează în
categoria cheltuielilor publice, deoarece de domeniul comunicatiilor si
serviciilor se ocupă agentii special înfiintate, a căror activitate este
asimilată celei a administratiei publice centrale, iar actele normative ale
ministrilor de resort din respectivul domeniu se încadrează în categoria
actelor administratiei publice centrale. Actele elaborate de agentiile
înfiintate pe domenii de interes national sunt acte administrative si au
caracter obligatoriu pentru categoriile de contribuabili cărora li se
adresează, chiar dacă sumele obtinute din aceste taxe sunt considerate venituri
proprii ale acestor agentii. Mai mult, însăsi Agentia Natională de Reglementare
în Comunicatii recunoaste că, în calitate de institutie publică, are rolul de a
pune în aplicare politica natională în domeniul comunicatiilor
electronice si al serviciilor postale, de unde rezultă că veniturile astfel
obtinute au caracter public. În consecintă, impunerile vizate au caracterul
unor sarcini fiscale, fiind taxe datorate cheltuielilor publice, si, în
concordantă cu prevederile art. 56 din Constitutie, statul trebuie să asigure
justa lor asezare.
În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate
fată de dispozitiile art. 148 alin. (2) din Constitutie, se arată că sarcinile
fiscale ale contribuabililor sunt asemănătoare si se aliniază la politica
Uniunii Europene, chiar si până la momentul aderării României la Uniunea
Europeană. Mai mult, dubla impunere economică, interzisă în Uniunea Europeană,
reprezintă principiul de bază si în dreptul român, în sensul că baza de calcul
a veniturilor este depăsită prin luarea în calcul si a altor venituri decât
cele care vizau domeniul comunicatiilor.
În ceea ce priveste contrarietatea art. 47 si a art.
48 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 fată de art. 139 alin. (3) din Constitutie, referitor la destinatia
veniturilor impuse în diverse domenii, se arată că folosirea veniturilor
potrivit destinatiei acestora implică în mod obligatoriu si stabilirea acestora
potrivit provenientei lor.
În sfârsit, consideră că modificările legislative din
domeniul comunicatiilor reprezintă o recunoastere implicită a
neconstitutionalitătii dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
79/2002, care sunt abrogate începând cu data de 31 decembrie 2005. Depune
note scrise.
Reprezentantul Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii consideră că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă, datorită lipsei legăturii textelor de lege criticate cu solutionarea cauzei în fond. În continuare, sustine că tariful de monitorizare anual se determină în functie de cifra de afaceri, asa cum aceasta rezultă din situatiile financiare prevăzute de Legea contabilitătii nr. 82/1991, republicată, si transmise de furnizorii de retele sau servicii de comunicatii electronice, în temeiul art. 47 alin. (7) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002. Aceste situatii financiare reprezintă singurele documente financiar-contabile care oferă garantii privind corectitudinea datelor din contabilitatea furnizorului, în conditiile în care nici Legea contabilitătii si nici alt act normativ nu reglementează evidentierea distinctă a veniturilor obtinute din desfăsurarea unor activităti diferite de către acelasi furnizor.
Pe de altă parte, arată că prin modul de determinare a
tarifului de monitorizare, stabilit potrivit art. 47 din ordonanta criticată,
se realizează si obiectivul referitor la protectia concurentei loiale, deoarece,
prin stabilirea în sarcina furnizorilor care desfăsoară si alte activităti
decât furnizarea retelelor sau serviciilor de comunicatii electronice a
obligatiei de plată a tarifului de monitorizare determinat în functie de
întreaga lor cifră de afaceri, se încurajează crearea unor entităti cu
personalitate juridică distinctă având ca obiect de activitate doar furnizarea
de retele sau servicii de comunicatii electronice, în conditii de egalitate de
tratament si evitare a subventionării încrucisate.
În final, precizează că tariful de monitorizare nu
reprezintă o sarcină fiscală, în sensul de contributie la cheltuielile publice,
ci este o modalitate de constituire a resurselor financiare ale Autoritătii
Nationale de Reglementare în Comunicatii. Spre deosebire de tariful de
monitorizare, sarcinile fiscale nu se caracterizează prin interdependentă, în
sensul că stabilirea unei sarcini fiscale pentru un anumit operator economic nu
poate avea nici un efect direct cu privire la sarcina fiscală datorată de un alt
operator economic. Prin urmare, nu se poate retine neconstitutionalitatea
dispozitiilor care reglementează tariful de monitorizare fată de prevederile
art. 56 alin. (2) din Constitutie, întrucât tariful de monitorizare nu poate fi
asimilat taxelor sau impozitelor, acesta având altă natură juridică.
În ceea ce priveste pretinsa contrarietate a textelor
de lege criticate fată de dispozitiile art. 139 alin. (3) si ale art. 148 alin.
(2) din Constitutie, precizează că nici acestea nu au incidentă în cauză.
În concluzie, solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, mai întâi ca inadmisibilă, iar în măsura în care Curtea
nu-si va însusi această solutie si va proceda la examinarea pe fond a textelor
de lege criticate, exceptia să fie respinsă ca neîntemeiată, sens în care
depune si note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată. În acest sens sustine că textele de lege criticate nu stabilesc sarcini fiscale, ci determină doar modul de calcul al tarifului de monitorizare. Veniturile astfel obtinute au caracter extrabugetar, constituindu-se în surse de finantare pentru cheltuieli curente si de capital ale Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii. Pe de altă parte, se arată că baza de calcul a tarifului de monitorizare este diferită de cea a impozitului pe profit, astfel că nu se poate invoca dubla impunere, prin încălcarea art. 56 alin. (2) din Constitutie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 10 mai 2005, pronuntată în Dosarul
nr. 5.232/2004, Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a contencios
administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor “art. 47–48 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobată
prin Legea nr.
591/2002“. Exceptia a fost ridicată de Societatea Comercială “Argirom
International“ – S.A. din Bucuresti în dosarul cu numărul de mai sus, având ca
obiect solutionarea unei actiuni în contencios administrativ formulate de
aceasta în contradictoriu cu pârâta Autoritatea Natională de Reglementare în
Comunicatii.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că textele de lege criticate instituie o dublă impunere, mai întâi prin
stabilirea unor taxe asupra întregii cifre de afaceri a unei societăti
comerciale si apoi prin supunerea aceleiasi cifre de afaceri unei alte
impozitări asupra profiturilor obtinute. Astfel se realizează o “încălcare
gravă a prevederilor constitutionale“ cuprinse în art. 56 alin. (2),
referitoare la justa asezare a sarcinilor fiscale.
În cauză, autorul exceptiei contestă o decizie a
Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii, sustinând că la
stabilirea sarcinilor fiscale datorate către aceasta trebuie avute în vedere
doar veniturile realizate de o societate comercială din activitătile de
furnizare a serviciilor publice de comunicatii electronice, si nu întreaga
cifră de afaceri, care poate include si venituri înregistrate ca urmare a
prestării unor alte activităti ce excedează domeniului comunicatiilor. Se arată
în acest sens că atât Legea gazelor nr.
351/2004, cât si Legea nr.
304/2003 pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire
la retelele si serviciile de comunicatii electronice instituie taxe care,
potrivit art. 139 alin. (3) din Constitutie, se folosesc numai în domeniul
specific de reglementare al legii respective, astfel că tarifarea acestor taxe
din venituri obtinute din alte domenii contravine normei constitutionale
indicate.
Se mai sustine si încălcarea art. 148 alin. (2) din
Legea fundamentală, arătându-se că supraimpozitarea contribuabililor a
constituit o preocupare permanentă la nivel international, iar codul nostru
fiscal, care corespunde conventiilor internationale de evitare a dublei
impozitări, respectă acest principiu nu numai în ceea ce priveste
contribuabilii din state diferite, dar si în plan intern, astfel încât nici o
lege nu poate avea efecte prin care să se ajungă la impozitatea repetată a
aceleiasi materii. Chiar dacă obligatiile fiscale în spetă sunt impuse de legi
speciale, si nu în mod direct de Codul fiscal, se apreciază că acestea trebuie “să
se supună prevederilor constitutionale în materie fiscală“.
Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a contencios
administrativ si fiscal apreciază că dispozitiile art. 47 si ale
art. 48 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 nu încalcă prevederile constitutionale invocate.
“Contributia pentru compensarea costului net al
furnizării serviciilor din sfera serviciului universal nu este o sarcină
fiscală în sensul de contributie la cheltuielile publice, ci reprezintă o
modalitate de constituire a resurselor financiare ale unei activităti finantate
integral din venituri proprii, conform art. 32 din Decizia nr.
1.074/EN/2004 a presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în
Comunicatii privind implementarea serviciului universal în sectorul
comunicatiilor electronice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 750/2004.”
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor este
neîntemeiată.
În ceea ce priveste pretinsa contrarietate a textelor
de lege criticate fată de art. 56 alin. (2) din Constitutie, se arată că
acestea nu au ca obiect de reglementare stabilirea unor “sarcini fiscale“, ci
stabilesc modul de calcul al tarifului de monitorizare perceput de Autoritatea
Natională de Reglementare în Comunicatii de la toti furnizorii de retele si
servicii de comunicatii electronice, iar potrivit art. 41 din ordonanta
criticată, veniturile obtinute de Autoritatea Natională de Reglementare în
Comunicatii în urma încasării tarifului legal de monitorizare nu constituie
surse ale bugetului de stat, ci au natura unor venituri extrabugetare la
bugetul Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii. Mai mult, se
precizează că textele de lege criticate nu impun o dublă impozitare, asa cum
sustine autorul exceptiei, ci tariful de monitorizare are ca bază de
determinare cifra de afaceri a furnizorilor serviciilor prevăzute de lege, în
timp ce impozitul pe profit se determină, în esentă, potrivit regulilor
generale prevăzute de art. 19 din Codul fiscal, prin aplicarea cotei de
impozitare de 16% la profitul impozabil, care constituie o bază de calcul
diferită de cifra de afaceri.
În ceea ce priveste sustinerile potrivit cărora
supraimpozitarea contribuabililor, ca urmare a aplicării art. 47–48 din
ordonanta criticată, reprezintă si o încălcare a normelor internationale în
materie, precum si a art. 148 alin. (2) din Constitutie, se sustine că si
aceste critici sunt neîntemeiate. Pentru aplicarea principiului evitării dublei
impozitări, invocat de autorul exceptiei si consacrat atât la nivel
international, cât si în plan intern prin art. 87–91 din Codul fiscal, este
necesară prezenta unui element de extraneitate. Or, prevederile art. 47–48 din
ordonanta criticată nu contin un asemenea element, astfel că nu au nici o
legătură cu dubla impunere.
În final, se mentionează că în Proiectul de lege
privind modificarea si completarea unor acte normative din domeniul comunicatiilor,
trimis Presedintelui României spre promulgare în data de 6 iulie 2005, se
prevăd, la art. II pct. 4, abrogarea art. 47–48 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
79/2002 si introducerea unui capitol distinct referitor la tariful de
monitorizare. Tototdată, la art. II pct. 5 din acest proiect de lege “se
preconizează ca, pentru calcularea tarifului de monitorizare, să fie avute în
vedere, din cifra de afaceri, numai veniturile realizate din activitatea
desfăsurată în domeniul comunicatiilor“.
Avocatul Poporului consideră că dispozitiile art. 47
si ale art. 48 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 sunt constitutionale.
În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
textelor de lege indicate fată de prevederile art. 56 alin. (2) din
Constitutie, se apreciază că aceasta nu poate fi retinută. “Tariful de
monitorizare datorat de furnizorii de servicii de comunicatii electronice
reprezintă sursa pentru finantarea cheltuielilor curente si de capital ale
Autoritătii Nationale de Reglementare în Comunicatii“, ceea ce nu constituie o
încălcare a dispozitiilor din Legea fundamentală referitoare la justa asezare a
sarcinilor fiscale. În plus, se mentionează că “modul de stabilire a
cuantumului tarifului de monitorizare reprezintă atributul legiuitorului si nu
constituie o problemă de constitutionalitate“.
În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 fată de prevederile art. 139 alin. (3) si ale art. 148 alin. (2)
din Constitutie, se apreciază că acestea nu au incidentă în cauza de fată.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile procurorului si
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2002, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
591/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 791 din
30 octombrie 2002, cu modificările si completările ulterioare. Dispozitiile de
lege criticate au următorul continut:
– Art. 47: “(1) Furnizorii de retele si de servicii
de comunicatii electronice autorizati în conditiile prezentei ordonante de
urgentă datorează ANRC un tarif de monitorizare anual, calculat ca un procent
din cifra de afaceri a fiecărui furnizor.
(2) Procentul prevăzut la alin. (1) este egal pentru
toti furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice si se
determină anual, fără a depăsi 0,5%, ca raport între:
a) cheltuielile estimate pe anul în curs, prevăzute în
bugetul aprobat potrivit art. 42, din care se scad veniturile estimate a se
realiza din alte surse, prevăzute în bugetul aprobat; si
b) cifra de afaceri cumulată, corespunzătoare anului
anterior, a tuturor furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii
electronice autorizati în conditiile art. 4.
(3) Tariful de monitorizare datorat de fiecare
furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice se stabileste
prin decizie a presedintelui ANRC, ca produs între:
a) procentul determinat potrivit prevederilor alin.
(2); si
b) cifra de afaceri a furnizorului respectiv,
corespunzătoare anului anterior.
(4) Decizia prin care se stabileste tariful de
monitorizare datorat pentru un an se comunică în scris fiecărui furnizor, până
la data de 15 mai a anului respectiv, prin serviciul de trimitere recomandată
cu confirmare de primire.
(5) Tariful de monitorizare datorat trebuie achitat în
două transe egale, prima în cel mult 45 de zile de la data comunicării deciziei
prevăzute la alin. (4), iar cea de-a doua până la data de 31 decembrie a anului
respectiv.
(6) În scopul aplicării prevederilor prezentului
capitol cifra de afaceri este suma veniturilor realizate
din vânzările de produse sau din prestările de servicii efectuate de agentul
economic în cursul unui exercitiu financiar.
(7) În vederea determinării cifrei de afaceri
furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice au obligatia de
a transmite ANRC un exemplar al situatiilor financiare anuale, o dată cu
depunerea acestora la directia generală a finantelor publice judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, în termenul prevăzut de lege.
(8) Sunt exceptate de la plata tarifului de
monitorizare annual persoanele autorizate în conditiile art. 4, care furnizează
exclusiv pentru nevoi proprii retele si servicii de comunicatii electronice ce
utilizează frecvente radioelectrice.“;
– Art. 48: “(1) La încetarea activitătii în
domeniul comunicatiilor electronice, indiferent de forma acestei încetări,
orice furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice autorizat
potrivit art. 4, cu exceptia celor prevăzuti la art. 47 alin. (8), are
obligatia de a achita un tarif de monitorizare corespunzător, stabilit astfel:
a) în cazul în care încetarea activitătii se produce
înainte de stabilirea tarifului de monitorizare anual, în conditiile art. 47,
furnizorul datorează un tarif de monitorizare ce reprezintă produsul dintre
procentul stabilit de ANRC în conditiile art. 47 alin. (2) pentru anul anterior
si cifra de afaceri cumulată a anului anterior si a anului în curs a
furnizorului respectiv;
b) în cazul în care încetarea activitătii se produce
după stabilirea tarifului de monitorizare anual, în conditiile art. 47, pe
lângă acest tarif furnizorul datorează si un tarif suplimentar, calculat ca
produs între procentul stabilit de ANRC în conditiile art. 47 alin. (2) pentru
anul în curs si cifra de afaceri a furnizorului pe anul în curs.
(2) Tariful de monitorizare prevăzut la alin. (1)
trebuie achitat la data determinării, în conditiile legii, a cifrei de
afaceri.“
Autorul exceptiei sustine că prevederile legale
mentionate încalcă dispozitiile art. 56 alin. (2), art. 139 alin. (3) si ale
art. 148 alin. (2) din Constitutie, care au următorul continut:
– Art. 56 alin. (2): “Sistemul legal de impuneri
trebuie să asigure asezarea justă a sarcinilor fiscale.“;
– Art. 139 alin. (3): “Sumele reprezentând
contributiile la constituirea unor fonduri se folosesc, în conditiile legii,
numai potrivit destinatiei acestora.“;
– Art. 148 alin. (2): “Ca urmare a aderării,
prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte
reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fată de
dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului
de aderare.“
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutională retine următoarele:
Critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor vizează contrarietatea acestora fată de prevederile art. 56 alin. (2), art. 139 alin. (3) si ale art. 148 alin. (2) din Constitutie. Astfel, autorul exceptiei sustine, în esentă, că prin modul de calcul al tarifului de monitorizare anual datorat de fiecare furnizor de retele sau de servicii de comunicatii electronice se realizează o dublă impunere a acestora, în conditiile în care suma datorată se determină prin raportarea la cifra de afaceri obtinută ca urmare a desfăsurării activitătii respectivului furnizor, indiferent dacă aceasta se include sau nu în domeniul comunicatiilor.
În ceea ce priveste sustinerea Autoritătii Nationale
de Reglementare în Comunicatii de inadmisibilitate a exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
79/2002, Curtea nu si-o Onsuseste, întrucât solutia stabilită în domeniul
comunicatiilor electronice privitoare la “cifra de afaceri“ este cea consacrată
de art. 47 alin. (6) din ordonantă, si, sub acest aspect, textele de lege
criticate au legătură cu solutionarea cauzei.
Curtea constată că, potrivit art. 37 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
79/2002, Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii este o
institutie publică cu personalitate juridică aflată în subordinea Guvernului,
finantată integral din venituri extrabugetare, care are rolul de a pune în
aplicare politica natională în domeniul comunicatiilor electronice si al
serviciilor postale. În exercitarea atributiilor sale, Autoritatea Natională de
Reglementare în Comunicatii are, potrivit art. 5 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
79/2002, dreptul de a stabili conditiile în care se realizează această
activitate, precum si drepturile si obligatiile care revin furnizorilor
fiecărui tip de retea sau de serviciu. Printre obligatii este prevăzută, la
art. 5 alin. (2) lit. b) din ordonantă, si plata tarifului de monitorizare
anual. Dispozitiile art. 47 prevăd că acest tarif este calculat ca un procent
din cifra de afaceri a fiecărui furnizor, că procentul este egal pentru toti
furnizorii de retele si de servicii de comunicatii electronice si se determină
anual, fără a depăsi 0,5%, ca raport între cheltuielile estimate pe anul în
curs, prevăzute în bugetul aprobat de Guvern, potrivit art. 42, din care se
scad veniturile estimate a se realiza din alte surse, prevăzute în bugetul
aprobat si cifra de afaceri cumulată, corespunzătoare anului anterior, a
tuturor furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii electronice
autorizati potrivit legii.
Curtea constată, totodată, că aspectul esential vizat
de critica de neconstitutionalitate formulată de autorul prezentei exceptii
priveste natura tarifului de monitorizare, respectiv dacă acesta se încadrează
sau nu în categoria sarcinilor fiscale, asa cum acestea sunt prevăzute de art.
139 din Constitutie si asupra cărora art. 56 alin. (2) din aceasta impune o
asezare justă.
Pentru ca tariful de monitorizare anual să reprezinte,
asa cum sustine autorul exceptiei, o contributie financiară destinată
cheltuielilor publice, deci bugetului de stat, acesta ar trebui să aibă natura
juridico-economică de impozit, de taxe sau de alte contributii care, potrivit
legii, constituie sursă de venituri la bugetul de stat.
Potrivit art. 2 pct. 29 din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 597 din 13 august 2002, impozitul este acea “prelevare
obligatorie, fără contraprestatie si nerambursabilă, efectuată de către
administratia publică pentru satisfacerea necesitătilor de interes general“, iar
potrivit pct. 40 al aceluiasi articol, taxa este “suma plătită de o
persoană fizică sau juridică, de regulă, pentru serviciile prestate acesteia de
către un agent economic, o institutie publică sau un serviciu public“. Pe
de altă parte, tariful exprimă pretul oficial stabilit pentru serviciile
prestate sau lucrările executate, în functie de importanta, volumul si valoarea
acestora.
Prin urmare, Curtea retine că tariful de monitorizare
anual, stabilit prin decizia Autoritătii Nationale de Reglementare în
Comunicatii în sarcina fiecărui furnizor de retele sau servicii de comunicatii
electronice, nu reprezintă o sarcină fiscală, în sensul de impozite sau de taxe
ce constituie venituri la bugetul de stat, ci este o plată legală pentru
activitatea de supraveghere si control al pietei comunicatiilor electronice,
desfăsurată de Autoritatea Natională de Reglementare în Comunicatii. Pe de altă
parte, chiar din economia dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
79/2002 rezultă faptul că sumele încasate din tariful de monitorizare
datorat, în conformitate cu prevederile art. 47 si 48, se retin integral ca
venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia Autoritătii
Nationale de Reglementare în Comunicatii si sunt folosite în conformitate cu
prevederile bugetului de venituri si cheltuieli, aprobat potrivit legii. Chiar
dacă modul de calcul al tarifului de monitorizare anual se raportează la cifra
de afaceri ca sumă a veniturilor realizate din vânzările de produse sau din
prestările de servicii efectuate de agentul economic în cursul unui exercitiu
financiar, aceasta nu permite o asimilare a tarifului cu impozitul pe profit,
care, potrivit reglementărilor Codului fiscal, are o altă formulă de calcul,
respectiv o cotă de impozitare de 16% din profitul impozabil.
În consecintă, Curtea constată că în spetă nu este incidentă problema unei duble impuneri, astfel că pretinsa contrarietate a dispozitiilor art. 47 si 48 din ordonantă fată de prevederile art. 56 alin. (2) si ale art. 139 alin. (3) din Constitutie nu poate fi retinută. În ceea ce priveste invocarea art. 148 alin. (2) din Constitutie ca pretins a fi încălcat, Curtea constată, de asemenea, că nici această critică nu poate fi retinută, în conditiile în care normele constitutionale indicate au aplicabilitate după momentul aderării României la tratatele constitutive ale Uniunii Europene.
În sfârsit, Curtea consideră ca fiind oportună
adoptarea unor reglementări care să prevadă posibilitatea utilizării unor
evidente contabile distincte, în functie de activitătile pe care un agent
economic le desfăsoară în cadrul aceleiasi entităti juridice. În acest sens,
Curtea constată că art. II pct. 4 din Legea nr.
239/2005 privind modificarea si completarea unor acte normative din
domeniul comunicatiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 663 din 26 iulie 2005, prevede abrogarea art. 47 si a art. 48 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
79/2002, care, potrivit art. III, intră în vigoare la data de 31 decembrie
2005. Totodată, Legea nr.
239/2005 introduce, prin art. II pct. 5, un nou capitol – Capitolul VIII1 – “Tariful
de monitorizare“, în cuprinsul căruia, la art. 484 alin.
(2), se prevede că furnizorii de retele publice de comunicatii electronice,
furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau
furnizorii de servicii postale pot solicita, în vederea determinării tarifului
de monitorizare aplicabil, luarea în consideratie a veniturilor rezultate din
furnizarea de retele sau de servicii de comunicatii electronice ori din
furnizarea de servicii postale, în locul cifrei de afaceri prevăzute în
situatiile financiare anuale întocmite pentru anul anterior celui pentru care
se datorează tariful de monitorizare estimativ.
În ceea ce priveste modul de determinare a
contributiei pentru compensarea costului net al furnizării serviciilor din
sfera serviciului universal la plata căreia a fost obligată Societatea
Comercială “Argirom International“ – S.A. din Bucuresti, Curtea constată că
aceasta nu este o problemă de constitutionalitate, ci o problemă de
interpretare si aplicare a textelor de lege, care este de competenta instantei
de judecată sesizate cu judecarea cauzei în fond.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 47 si ale art. 48 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Argirom International“ – S.A. din Bucuresti
în Dosarul nr. 5.232/2004 al Curtii de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a contencios
administrativ si fiscal.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 11 octombrie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Nită
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
pentru
modificarea anexelor privind subventiile unitare pentru companiile, societătile
nationale si societătile comerciale aflate sub autoritatea sau în coordonarea
Ministerului Economiei si Comertului pe anul 2005, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 144/2005
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – (1) Anexa nr. II (1–7 si 9–11)
la Hotărârea Guvernului nr.
144/2005 privind aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli pentru anul
2005 pentru companiile, societătile nationale si societătile comerciale aflate
sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Economiei si Comertului, precum
si a transferurilor pentru societătile comerciale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 188 din 4 martie 2005, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se înlocuieste cu anexa nr. II (1–7 si
9–11)*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Cu sumele prevăzute în anexa la prezenta hotărâre
se suplimentează în mod corespunzător, atât la venituri, cât si la cheltuieli,
bugetele de venituri si cheltuieli ale companiilor, societătilor nationale si
societătilor comerciale aflate sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului
Economiei si Comertului pe anul 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei si comertului,
Octavian Nichifor Bîgiu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
11 noiembrie 2005.
Nr.
1.404.
ANEXA
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind suplimentarea bugetului
Ministerului Sănătătii din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2005
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 30 alin. (2) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art.
21 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă suplimentarea bugetului
Ministerului Sănătătii, la capitolul 58.01 “Sănătate“, titlul 38 “Transferuri“,
art. 40 “Transferuri neconsolidabile“, alin. 40.79 “Transferuri pentru
aparatura medicală de mare performantă“, si a Programului de administratie
sanitară si politici de sănătate cu suma de 115 mii lei (RON) din Fondul de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul
2005, pentru achizitionarea de aparate de anestezie generală necesare
interventiilor chirurgicale si oftalmologice la Spitalul Clinic de Urgentă
“Sfânta Treime“ Iasi.
Art. 2. – Ministerul Finantelor Publice, la propunerea
ordonatorului principal de credite, este autorizat să introducă modificările
corespunzătoare în structura bugetului de stat si în volumul si structura
bugetului Ministerului Sănătătii pe anul 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul finantelor publice,
Bucuresti,
17 noiembrie 2005.
Nr. 1.414.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2005, pentru judetul Iasi
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al art. 30 alin. (2) si (3) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si
al art. 21 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă suplimentarea sumelor defalcate
din taxa pe valoarea adăugată pentru sustinerea sistemului de protectie a persoanelor
cu handicap, cultură, culte si echilibrarea bugetelor locale pe anul 2005 cu
suma de 1.448,2 mii lei (RON) pentru judetul Iasi, din Fondul de rezervă
bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2005, si
alocarea acesteia bugetelor locale ale unitătilor administrativ-teritoriale
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, pentru
finantarea unor lucrări de reparatii, consolidări si investitii.
Art. 2. – Utilizarea sumei prevăzute la art. 1 se va
face de către ordonatorii principali de credite, potrivit dispozitiilor legale.
Art. 3. – Ministerul Finantelor Publice este autorizat
să introducă modificările corespunzătoare în volumul si în structura bugetului
de stat pe anul 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
17 noiembrie 2005.
Nr.
1.435.
ANEXĂ
sumelor repartizate pe unităti
administrativ-teritoriale din judetul Iasi, pentru finantarea unor lucrări de
reparatii, consolidări si investitii
Nr. crt. |
Unitatea administrativ-teritorială |
Destinatia |
Suma – mii lei (RON) – |
1. |
Comuna
Belcesti |
Sala
de sport de la Grupul scolar “Victor Mihăilescu Craiu“ |
186,6 |
2. |
Comuna
Helesteni |
Centrul
educativ pentru copii săraci |
261,6 |
3. |
Comuna
Mogosesti –Siret, satul Muncelu de Sus |
Grădinita
cu program normal |
500,0 |
4. |
Orasul
Târgu Frumos |
Casa
de cultură |
500,0 |
|
TOTAL: |
1.448,2 |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII Nr. 1.226 din 21 noiembrie 2005 |
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 236 din 21 noiembrie 2005 |
pentru aprobarea Metodologiei de analiză,
evaluare si restructurare a unitătilor sanitare cu paturi în vederea prevenirii
înregistrării de noi datorii si decontării obligatiilor restante la data de 31
mai 2005
În temeiul
prevederilor Legii nr.
100/1998 privind asistenta de sănătatea publică, cu modificările si
completările ulterioare, ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare, ale Hotărârii
Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii,
având în vedere Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
154/2005 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2005,
văzând Referatul de aprobare nr. E.N./4.201/3.928 din
21 noiembrie 2005 al secretarului general al Ministerului Sănătătii si al
directorului general al Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
ministrul sănătătii si presedintele Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă Metodologia de analiză, evaluare
si restructurare a unitătilor sanitare cu paturi în vederea prevenirii
înregistrării de noi datorii si decontării obligatiilor restante la data de 31
mai 2005, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Directiile de specialitate ale Ministerului
Sănătătii si ale Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, directiile de
sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti, casele de asigurări de
sănătate, precum si unitătile sanitare cu paturi vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3. – Metodologia prevăzută la art. 1 se aplică si
unitătilor sanitare cu paturi aflate în subordinea altor ministere.
Art. 4. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii, Gheorghe Eugen Nicolăescu |
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate, Cristian Vlădescu |
ANEXĂ
de analiză, evaluare si restructurare a unitătilor
sanitare cu paturi în vederea prevenirii înregistrării de noi datorii si
decontării obligatiilor restante la data de 31 mai 2005
Art. 1. – În sensul
prezentei metodologii, obligatiile restante de plată ale unitătilor sanitare cu
paturi sunt sumele datorate furnizorilor de bunuri si servicii înregistrate în
contabilitatea spitalelor până la data de 31 mai 2005 pe baza documentatiei
justificative, aprobată si avizată de persoanele în drept.
Art. 2. – (1) Sunt recunoscute ca obligatii restante
de plată acele bunuri si servicii achizitionate de unitătile sanitare cu paturi
prin aplicarea procedurilor legale privind achizitiile publice.
(2) În acest sens conducătorii unitătilor sanitare cu
paturi au obligatia de a certifica printr-o declaratie pe proprie răspundere
respectarea procedurilor legale, conform modelului din anexa nr. 1 la
metodologie.
Art. 3. – (1) Sumele datorate furnizorilor pentru anul
2004 si rămase nedecontate se suportă de unitătile sanitare cu paturi din
sumele aferente serviciilor medicale realizate si nedecontate de casele de
asigurări de sănătate.
(2) Sumele datorate furnizorilor pentru perioada 1
ianuarie–31 mai 2005 si rămase nedecontate se suportă de unitătile sanitare cu
paturi din sumele aferente serviciilor medicale realizate si nedecontate de
casele de asigurări de sănătate.
Art. 4. – (1) Plătile obligatiilor restante către
furnizorii de bunuri si servicii se efectuează de unitătile sanitare cu paturi,
după analiza, evaluarea si restructurarea acestora.
(2) Restructurarea unitătilor sanitare cu paturi se
realizează prin ordin al ministrului sănătătii si, respectiv, al ministrilor
care au în subordine unităti sanitare cu paturi, pe baza datelor cuprinse în
rapoartele comisiilor mixte de analiză si evaluare.
Art. 5. – (1) Pentru punerea în aplicare a
prevederilor art. 4 ministrul sănătătii si presedintele Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate, în calitate de ordonatori principali de credite,
stabilesc componenta comisiilor mixte de analiză si evaluare.
(2) Comisiile mixte de analiză si evaluare îsi
desfăsoară activitatea în institutia din care este nominalizat presedintele
comisiei.
Art. 6. – Comisiile mixte de analiză si evaluare
constituite conform prevederilor art. 5 au următoarele atributii:
a) analiza si evaluarea serviciilor medicale realizate
si nedecontate, precum si stabilirea cuantumului în limita căruia se pot plăti
arieratele prevăzute la art. 3;
b) analiza si evaluarea unitătilor sanitare cu paturi,
care au înregistrat arierate potrivit lit. a), în scopul prevenirii
înregistrării de noi datorii. Analiza si evaluarea se efectuează pe baza
indicatorilor financiari si de performantă ai managementului spitalelor.
Art. 7. – Referitor la art. 6 lit. a) comisiile mixte
de analiză si evaluare au următoarele atributii:
a) analizează evolutia aerieratelor înregistrate la
sfârsitul anilor 2002, 2003 si 2004 de unitătile sanitare cu paturi;
b) analizează serviciile medicale realizate si
nedecontate de la fiecare unitate sanitară din judet, respectiv din municipiul
Bucuresti, care a înregistrat arierate conform datelor furnizate de casele de
asigurări de sănătate;
c) analizează fundamentarea cererilor spitalelor,
transmise la casele de asigurări de sănătate;
d) analizează situatia facturilor, în ordine
cronologică, rămase neachitate către furnizorii de bunuri si servicii, situatie
care se anexează la cererea mentionată la lit. c), care va fi întocmită de
spitale conform machetei prevăzute în anexa nr. 2 la metodologie;
e) stabilesc sumele ce pot fi achitate, potrivit
legii;
f) întocmesc situatia centralizată pe judet si,
respectiv, pe municipiul Bucuresti a sumelor ce urmează să fie decontate
conform machetei din anexa nr. 3 la metodologie, pe care o transmit Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate.
Art. 8. – (1) Referitor la art. 6 lit. b) comisiile
mixte de analiză si evaluare au ca atributii analiza si evaluarea indicatorilor
medico-economici ai managementului spitalului, cel putin a următorilor:
a) numărul de pacienti externati;
b) durata medie de spitalizare;
c) rata de utilizare a paturilor;
d) proportia urgentelor din totalul pacientilor
internati;
e) indicele de complexitate al cazurilor;
f) procentul pacientilor cu interventii chirurgicale
din totalul pacientilor externati din sectiile chirurgicale;
g) numărul pacientilor reinternati (fără programare)
în intervalul de 30 de zile de la externare;
h) procentul pacientilor internati si transferati
către alte spitale;
i) raportul dintre numărul spitalizărilor de o zi si
numărul spitalizărilor de lungă durată;
j) costul total pe zi de spitalizare, pe bolnav
internat, pe pat;
k) costul medicamentelor pe zi, pe bolnav internat, pe
pat;
l) numărul de bolnavi internati/medic;
m) număr de bolnavi internati/asistentă medicală;
n) număr de bolnavi internati/infirmieră;
o) procentul personalului medical din spital din
totalul personalului angajat al spitalului;
p) procentul personalului medical cu studii superioare
din totalul personalului medical;
q) procentul personalului medical cu studii medii din
totalul personalului medical;
r) numărul personalului cu studii superioare
economice;
s) procentul pacientilor care vin cu bilet de
trimitere de la medicul de familie;
s) rata infectiilor nosocomiale;
t) rata mortalitătii în spitale;
t) decese în primele 24 de ore de la internare;
u) concordanta dintre diagnosticul la internare si cel
de la externare;
v) modul de utilizare a fondurilor pe anul 2005 fată
de bugetul aprobat;
x) planul de achizitii.
(2) Datele se analizează pe tipuri de sectii si pe
total spital, avându-se în vedere valorile medii nationale pe anii 2004 si 2005
ai acestor indicatori si valorile cuprinse în contractul de administrare al
spitalului.
(3) Informatiile solicitate, precum si cele din
anexele nr. 1 si 2 la metodologie se vor pune la dispozitie comisiilor mixte de
analiză si evaluare, în termen de 24 de ore de la data solicitării;
Art. 9. – (1) Comisiile mixte de analiză si evaluare
întocmesc rapoarte pe judet, respectiv pe municipiul Bucuresti, cu referire la
analiza indicatorilor aferenti fiecărei unităti sanitare cu paturi evaluate,
precum si a sumelor propuse a fi decontate pentru arieratele verificate.
(2) Rapoartele mentionate se transmit Comisiei
centrale de analiză si evaluare.
Art. 10. – (1) Comisia centrală de analiză si evaluare
îsi desfăsoară activitatea la Ministerul Sănătătii.
(2) Componenta nominală a membrilor Comisiei centrale
de analiză si evaluare este stabilită prin ordin comun al ministrului sănătătii
si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate.
(3) Presedintele Comisiei centrale de analiză si
evaluare este un secretar de stat din Ministerul Sănătătii.
Art. 11. – Comisia centrală de analiză si evaluare are
următoarele atributii:
a) analizează rapoartele comisiilor mixte de analiză
si evaluare;
b) prezintă ministrului sănătătii rezultatele
analizei, în vederea luării măsurilor de restructurare.
Art. 12. – Casa Natională de Asigurări de Sănătate
centralizează situatiile primite, mentionate la art. 7, de la comisiile mixte
(conform machetei din anexa nr. 3 la metodologie) si supune aprobării
ordonatorului principal de credite cuantumul sumelor în limita cărora casele de
asigurări de sănătate vor face plătile.
Art. 13. – După aprobarea sumelor prevăzute la art.
12, casele de asigurări de sănătate virează în contul spitalelor sumele pentru
plata obligatiilor restante.
Art. 14. – Spitalele au obligatia să justifice
utilizarea sumelor primite si în acest scop prezintă casei de asigurări de
sănătate, în termen de 48 de ore de la data efectuării plătii, ordinele de
plată către furnizori, cu viza trezoreriei.
Art. 15. – Anexele nr. 1–3 fac parte integrantă din
prezenta metodologie.
ANEXA
Nr. 1
la
metodologie
Subsemnatul/Subsemnata
...................................................., având functia de
(director general, contabil-sef) ........................... la
................................................., declar pe propria
răspundere, cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal cu privire la falsul
în declaratii, că bunurile si serviciile cuprinse în situatia facturilor rămase
nedecontate către furnizorii de bunuri si servicii (anexa nr. 2 la metodologie)
au fost achizitionate cu respectarea prevederilor legale privind achizitiile
publice, cuprinse în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
60/2001 si, respectiv, în Ordonanta Guvernului nr.
20/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
468/2003, cu modificările ulterioare, încheindu-se cu furnizorii contracte
legale de furnizare de bunuri si servicii.
Data ......................... |
Semnătura ................................. |
ANEXA
Nr. 2
la
metodologie
SPITALUL ...........................
SITUATIA
facturilor rămase nedecontate către furnizorii de
bunuri si servicii
– lei (RON) –
Nr. crt. |
Denumirea furnizorilor, cu indicarea facturilor în
ordine cronologică |
Numărul si data facturii |
Natura bunurilor sau serviciilor |
Procedura de achizitie |
Obligatiile nedecontate utilizată |
|||
Numărul |
Data |
31 decembrie2004 |
1 ianuarie - 31 mai 2005 |
Total |
||||
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total general: |
|
|
|
|
|
|
|
Răspundem de realitatea si exactitatea datelor.
Director, ......................... |
Contabil-sef, ........................... |
la
metodologie
SITUATIA CENTRALIZATĂ
a sumelor ce urmează să fie decontate, pentru
obligatiile restante, către furnizorii de bunuri si servicii
– lei
(RON) –
Nr. crt. |
Denumirea unitătii sanitare cu paturi |
Valoarea serviciilor medicale realizate peste valoarea de contract în anul 2004 |
Valoarea decontată conform Hotărârii Guvernului nr. 1.006/2005 |
Valoarea serviciilor medicale rămase nedecontate din anul 2004 |
Obligatiile de plată la finele anului 2004 si nedecontate în limita indicatorilor realizati în anul 2004 |
Valoarea serviciilor medicale realizate în anul 2005 si nedecontate |
Obligatiile de plată ale unitătilor sanitare cu paturi nedecontate si care pot fi decontate în limita serviciilor medicale prestate |
1 |
2 |
3 |
4 |
5=3-4 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Presedintele Comisiei mixte de analiză
si evaluare,*) ......................................................... |
Comisia mixtă de analiză si evaluare:*) ............................................. |
NOTĂ: Sumele cuprinse în coloanele
6 si 8 nu pot depăsi sumele evidentiate în coloana 5 si, respectiv, în coloana
7.
*) Se
vor trece numele, prenumele si semnătura presedintelui si membrilor Comisiei
mixte de analiză si evaluare.
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII
privind
modificarea Ordinului ministrului sănătătii nr. 10/2005 pentru aprobarea
derulării programelor si subprogramelor de sănătate finantate din bugetul de
stat în anul 2005
În temeiul prevederilor Legii bugetului de stat pe
anul 2005 nr.
511/2004, cu modificările si completările ulterioare, ale Hotărârii
Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare al Directiei generale de
asistentă medicală, structuri sanitare si salarizare si al Directiei de
sănătate publică nr. EN 4.315/2005,
ministrul sănătătii emite următorul ordin:
Art. I. – Ordinul ministrului sănătătii nr.
10/2005 pentru aprobarea derulării programelor si subprogramelor de
sănătate finantate din bugetul de stat în anul 2005, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 18 ianuarie 2005, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 8 se completează cu alineatul (4), cu
următorul cuprins:
“(4) În cadrul programului comunitar de sănătate
publică, subprogramul 1.1 «Supravegherea si controlul bolilor transmisibile»,
se cuprind si cheltuieli pentru constituirea la nivelul directiilor de sănătate
publică judetene si a municipiului Bucuresti a rezervei antiepidemice pentru
interventii în situatii epidemiologice cu risc pentru sănătatea
populatiei."
2. La anexa nr. II, punctul II/1 “Program comunitar
de sănătate publică“, subprogramul 1.5 “Promovarea sănătătii si educatia pentru
sănătate“, obiectivul 1 “Dezvoltarea atitudinilor si comportamentelor
favorabile sănătătii prin metode de promovare a sănătătii si educatie pentru
sănătate“, activitătile de la nr. 15 “Realizarea de studii calitative privind
atitudini si comportamente în rândul populatiei generale si al diverselor
grupuri populationale la nivel local si regional folosite ca bază pentru
realizarea campaniilor IEC, ca si de evaluarea impactului acestora la nivel
local si regional“, se notează cu** cu următorul cuprins:
“** Activitătile mentionate la pct. 15 fac obiectul
contractului încheiat între Ministerul Sănătătii si Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare în Sănătate.“
3. La anexa nr. II, punctul II/1 “Program comunitar
de sănătate publică“, subprogramul 1.4 “Evaluarea stării de sănătate si a
factorilor de risc“, obiectivul 1 “Protejarea sănătătii si prevenirea
îmbolnăvirilor asociate factorilor de risc din mediul de viată“ se completează
cu următoarea activitate:
“18. Procurarea de multivitamine destinate copiilor în
vârstă de 0–16 ani, în vederea prevenirii aparitiei îmbolnăvirilor datorate
agresiunii factorilor de mediu (calamităti naturale).“
4. La anexa nr. II, punctul II/2 “Program de
prevenire si control al bolilor netransmisibile“, subprogramul 2.10
“Reabilitarea serviciilor de urgentă prespitalicească“, rubrica “Activităti“ se
completează cu:
“– Completarea trusei de urgentă pentru serviciile de
urgentă judetene si substatiile acestora.“
Art. II. – Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti,
22 noiembrie 2005.
Nr.
1.252.
La Hotărârea Guvernului nr.
1.253/2005 privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2005, pentru judetul
Vaslui, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.001 din 11
noiembrie 2005, se face următoarea rectificare (care nu apartine Redactiei
“Monitorul Oficial“, Partea I):
– la art. 1, în loc de: “Se aprobă suplimentarea sumelor defalcate din impozitul pe venit pentru bugetele locale pe anul 2005...“, se va citi: “Se aprobă suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru sustinerea sistemului de protectie a persoanelor cu handicap, cultură, culte si echilibrarea bugetelor locale pe anul 2005...“.