MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 1057 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Sâmbătă, 26 noiembrie 2005
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 510 din 6 octombrie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15
lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Decizia nr. 560 din 25 octombrie
2005 referitore la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14
alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul
pasapoartelor în România
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
1.015. – Ordin al
ministrului administratiei si internelor pentru publicarea în Monitorul Oficial
al României, Partea I, a Memorandumului de întelegere dintre România si
Comunitatea Europeană privind participarea României la Programul comunitar de
actiune pentru promovarea cetăteniei europene active (participare civică),
semnat la Bruxelles la 4 aprilie 2005
Memorandum
de întelegere între România si Comunitatea Europeană privind participarea
României la Programul comunitar de actiune pentru promovarea cetăteniei
europene active (participare civică)
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 octombrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. p) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Mădălina Stefania Diaconu – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. p)
din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicată de
Federalcoop Constanta în Dosarul nr. 48/2005 al Judecătoriei Mangalia.
La apelul nominal se prezintă autorul exceptiei, prin
consilier juridic, lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare
este legal îndeplinită.
Autorul exceptiei, Federalcoop Constanta, solicită
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a art. 15 lit. p) din Legea nr.
146/1997, pe care îl consideră neconstitutional “prin raportare la
prevederile Legii nr.
10/2001 privind regimul juridic al imobilelor preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, dar si referitor la art. 16 din
Constitutie“. Astfel, arată că persoana care revendică un imobil si unitatea
detinătoare a acestuia sunt tratate în mod diferit, deoarece persoana
îndreptătită la restituire nu plăteste taxă de timbru, în vreme ce unitatea
detinătoare, care revendică o parte din imobil sau cere despăgubiri pentru
îmbunătătirile substantiale aduse acestuia, este obligată la plata unei sume
mari, cu titlu de taxă de timbru.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că plata
taxelor sau impozitelor reprezintă o obligatie constitutională a cetătenilor,
iar textul legal criticat nu face diferentieri între contribuabili pe criterii
arbitrare.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 14 martie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 48/2005, Judecătoria Mangalia a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor a art. 15 lit. p) din
Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Exceptia a fost ridicată
de către Federalcoop Constanta cu prilejul solutionării unei contestatii la
executare.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia a arătat, sumar, că invocă “neconstitutionalitatea art. 15 lit. p) din
Legea nr.
146/1997 raportată la art. 51 din Legea nr. 10/2001, în raport cu art. 16
din Constitutia României“, fără a-si prezenta însă argumentele pe care întelege
să îsi întemeieze critica de neconstitutionalitate.
Judecătoria Mangalia apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiată, arătând că
nemultumirea autorului acesteia se leagă, în principal, de faptul că nu a fost
scutit de taxa de timbru în baza Legii nr.
10/2001, iar nu de încălcarea vreunui text din Constitutie.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicată.
Guvernul apreciază că textele de lege
criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate. Astfel, autorul
exceptiei îsi raportează critica mai degrabă la art. 55 din Legea nr.
10/2001, decât la un text din Constitutie. “Asa fiind, este evident că cele
invocate de semnatarul exceptiei nu reprezintă o problemă de
constitutionalitate, ci vizează modul de interpretare si de aplicare a normelor
în discutie de către instanta de judecată.“ De altfel, potrivit practicii
constante a Curtii Constitutionale, textul de lege criticat de autorul
exceptiei nu face nici o discriminare între contribuabili si nu constituie o
atingere adusă principiului egalitătii în drepturi consacrat de Legea
fundamentală.
Avocatul Poporului arată că textul de lege criticat
este constitutional. Astfel, fată de prevederile art. 16 din Constitutie, se
constată că “instituirea de către legiuitor a unor scutiri de taxe de timbru
pentru anumite categorii de cereri nu face nici o diferentiere între
contribuabili si nu constituie o discriminare sau o atingere adusă principiului
constitutional al egalitătii în drepturi [...].“ Totodată, stabilirea si
dimensionarea taxelor judiciare de timbru reprezintă atributia exclusivă a
legiuitorului, potrivit art. 139 alin. (1) din Constitutie, care prevede că “Impozitele,
taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului
asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege“. În acest sens,
Curtea Constitutională s-a pronuntat prin Decizia nr.
162/2003. Mai mult, dispozitiile art. 15 lit. p) din Legea nr.
146/1997 sunt constitutionale si pentru faptul că, potrivit art. 21 din
Legea nr.
146/1997, “[...] instanta judecătorească, pe baza unor criterii clare si în
conditiile prevăzute de art. 74–81 din Codul de procedură civilă,
poate acorda înlesniri (scutiri, reduceri, esalonări sau amânări) la plata
taxelor judiciare de timbru“.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 15 lit. p) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, dispozitii potrivit cărora:
“Sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si
cererile, inclusiv cele pentru exercitarea căilor de atac, referitoare la:
[...] p) orice alte actiuni, cereri sau acte de procedură pentru care se
prevăd, prin legi speciale, scutiri de taxă judiciară de timbru.“
Din sustinerea neconstitutionalitătii acestor texte de
lege reiese că autorul exceptiei invocă încălcarea prevederilor art. 16 alin.
(1) si (2) din Constitutie, potrivit cărora: “(1) Cetătenii sunt egali în fata
legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.“
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că prevederile Legii nr.
146/1997 au fost supuse în numeroase rânduri controlului de
constitutionalitate, iar, prin numeroase decizii, instanta de contencios
constitutional a respins criticile de neconstitutionalitate ca neîntemeiate. În
acest sens sunt Decizia nr.
202 din 29 aprilie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 520 din 9 iunie 2004, Decizia nr.
151 din 25 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 340 din 19 aprilie 2004, Decizia nr.
373 din 2 octombrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 801 din 13 noiembrie 2003, ori Decizia nr.
509 din 18 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 69 din 20 ianuarie 2005.
În aceste decizii, Curtea a statuat că stabilirea
cuantumului taxelor de timbru, precum si posibilitatea scutirii anumitor
subiecte de drept de la plata acestora nu aduc atingere principiului egalitătii
în drepturi, deoarece nu fac diferentieri între contribuabili pe criterii
arbitrare. Cu privire la obligativitatea plătii taxelor de timbru, Curtea a
arătat că Legea fundamentală nu instituie nici o interdictie cu privire la
taxele în justitie, asa încât este legal si firesc ca justitiabilii care trag
un folos nemijlocit din activitatea desfăsurată de autoritătile judecătoresti
să contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora. Mai mult, potrivit
dispozitiilor art. 53 alin. (1) din Constitutie, în conformitate cu care “Cetătenii
au obligatia să contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile
publice“, plata taxelor sau impozitelor reprezintă o obligatie constitutională
a cetătenilor. Pe de altă parte, Curtea a arătat că echivalentul taxelor
judiciare de timbru este integrat în valoarea cheltuielilor de judecată
stabilite de instanta de judecată prin hotărârea pe care o pronuntă în cauză,
plata acestora revenind părtii care cade în pretentii.
De asemenea, nici scutirea anumitor subiecte de drept
de la plata taxei de timbru nu este neconstitutională dacă este prevăzută prin
lege si este justificată, în mod obiectiv si rational, asa cum este cazul, spre
exemplu, în art. 17 din Legea nr.
146/1997 sau în legi speciale. Întrucât nu au intervenit elemente noi, de
natură a determina reconsiderarea jurisprudentei în materie a Curtii
Constitutionale, argumentarea si solutia retinute în deciziile mentionate mai
sus îsi mentin valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. p) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicată de
Federalcoop Constanta în Dosarul nr. 48/2005 al Judecătoriei Mangalia.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 octombrie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mădălina Stefania Diaconu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 25 octombrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (1) lit. d)
din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor în România
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Florentina Baltă – procuror
Cristina Toma – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin.
(1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor
în România, exceptie ridicată de Constantin Spătaru în Dosarul nr.
2.140/CAF/2005 al Tribunalului Arges – Sectia civilă.
La apelul nominal răspunde autorul exceptiei, prin avocat Gherghina Florea, cu împuternicire la dosar.
Lipseste partea Prefectura Judetului Arges, fată de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Având cuvântul, reprezentantul autorului exceptiei sustine
exceptia astfel cum a fost formulată, sens în care invocă si dispozitiile art.
1 si 2 din Protocolul nr. 4 la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale, recunoscând anumite drepturi si libertăti, altele
decât cele care figurează deja în Conventie si în primul Protocol aditional la
Conventie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ca fiind neîntemeiată. În acest sens arată că textul de
lege criticat nu încalcă prevederile art. 25 din Constitutie, întrucât dreptul
la libera circulatie nu este un drept absolut, iar exercitiul unor drepturi sau
al unor libertăti poate fi restrâns în conformitate cu dispozitiile art. 53 din
Legea fundamentală.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 27 iunie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 2.140/CAF/2005, Tribunalul Arges – Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 14 alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul
pasapoartelor în România, exceptie ridicată de Constantin Spătaru într-o
cauză de contencios administrativ.
În motivarea exceptiei autorul
acesteia sustine că refuzul eliberării ori retragerea pasaportului încalcă
dreptul fundamental al cetăteanului la liberă circulatie, prevăzut de
Constitutie. Consideră că existenta debitului de o anumită valoare reprezintă o
cauză civilă, ce poate fi solutionată chiar si prin executare silită, iar
restrângerea exercitiului dreptului de liberă circulatie ar putea fi dispusă
“numai în cazul în care ar exista o hotărâre definitivă si irevocabilă de
condamnare a persoanei cu interdictia de a părăsi tara sau când aceasta ar
executa o pedeapsă privativă de libertate“.
Tribunalul Arges – Sectia civilă apreciază
că dispozitiile art. 14 alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997
“au caracter discriminatoriu si sunt neconstitutionale, întrucât încalcă
dreptul la libera circulatie“.
Mai arată că existenta unei creante exigibile de 25
milioane lei vechi, neconstatată printr-un titlu executoriu si nepusă în
executare, poate da nastere abuzului de drept din partea creditorului si
restrictiona libera circulatie a debitorului.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că prevederile de lege
criticate nu încalcă art. 25 din Constitutie, deoarece, “potrivit dispozitiilor
cuprinse în teza a doua a alin. (1), conditiile în care se exercită acest drept
se stabilesc prin lege“, iar măsura refuzului de a elibera ori a retragerii pasaportului
se poate lua pentru apărarea drepturilor si libertătilor cetătenilor, asa cum
prevede art. 53 din Constitutie. Arată că Legea fundamentală prevede la art. 57
că “cetătenii români, cetătenii străini si apatrizii trebuie să-si exercite
drepturile si libertătile constitutionale cu bună-credintă, fără să încalce
drepturile si libertătile celorlalti“.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile legale
criticate sunt constitutionale, întrucât nu îngrădesc sub nici un aspect
dreptul la liberă circulatie, drept care nu poate fi absolut, ci trebuie
exercitat cu îndeplinirea si respectarea unor conditii prevăzute de lege. Arată
că, potrivit prevederilor art. 12 pct. 3 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice, “libera circulatie poate face obiectul unor
restrictii dacă sunt prevăzute prin lege, necesare pentru a ocroti securitatea
natională, ordinea publică, sănătatea ori moralitatea publică sau drepturile si
libertătile altora si este compatibilă cu celelalte drepturi recunoscute“.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie prevederile art. 14 alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului nr.
65/1997 privind regimul pasapoartelor în România, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 30 august 1997, aprobată cu
modificări prin Legea nr.
216/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din
23 noiembrie 1998, care au următorul cuprins: “Cetăteanului român i se poate
refuza, temporar, eliberarea pasaportului, iar dacă i-a fost eliberat, îi poate
fi retras, ori i se poate suspenda dreptul de folosire a acestuia, atunci când:
[...]
d) este urmărit pentru creante exigibile mai mari de
25 milioane lei, datorate unor persoane fizice, persoane juridice sau statului,
iar executarea acestora nu este garantată; în acest caz, măsura se ia la
cererea celor interesati, dacă plata creantelor a fost dispusă prin hotărâre
judecătorească rămasă definitivă si irevocabilă.“
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile art. 25 din Constitutie, care au următorul
cuprins: “(1) Dreptul la liberă circulatie, în tară si în străinătate, este
garantat. Legea stabileste conditiile exercitării acestui drept.
(2) Fiecărui cetătean îi este asigurat dreptul de a-si
stabili domiciliul sau resedinta în orice localitate din tară, de a emigra,
precum si de a reveni în tară.“
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutională constată că aceasta este neîntemeiată si, în consecintă,
urmează să fie respinsă pentru următoarele considerente:
Potrivit prevederilor art. 25 alin. (1) din
Constitutie este garantat dreptul la liberă circulatie, în tară si în
străinătate, iar conditiile de exercitare a acestui drept se stabilesc prin
lege. Astfel, prin lege pot fi stabilite si motive ori conditii în care exercitiul
acestui drept fundamental poate fi restrâns temporar.
Art. 53 alin. (1) din Constitutie, în acord deplin cu
reglementările din pactele si conventiile internationale la care România este
parte, prevede posibilitatea restrângerii prin lege a exercitiului unor
drepturi sau al unor libertăti, dacă aceasta se impune, printre altele, pentru
apărarea drepturilor si libertătilor cetătenilor.
Orice persoană care are fată de un cetătean român o
creantă de o valoare importantă are dreptul si interesul legitim de a i se
asigura recuperarea acesteia, precum si pretentia justificată de a se preveni,
prin măsuri legale, imposibilitatea executării creantelor sale, datorită
plecării din tară a debitorului.
Curtea observă că nu orice debit este de natură să
justifice refuzul eliberării pasaportului, retragerea ori suspendarea dreptului
de folosire a acestuia, ci doar creantele urmărite în valoare de peste 25
milioane lei, exigibile, a căror executare nu este garantată si a căror plată a
fost dispusă prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă si irevocabilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (1) lit. d) din Ordonanta
Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor în România, exceptie
ridicată de Constantin Spătaru în Dosarul nr. 2.140/CAF/2005 al Tribunalului
Arges – Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 25 octombrie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Toma
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
pentru
publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Memorandumului de
întelegere dintre România si Comunitatea Europeană privind participarea
României la Programul comunitar de actiune pentru promovarea cetăteniei
europene active (participare civică), semnat la Bruxelles la 4 aprilie 2005
În conformitate cu prevederile art. 28 alin. (2) din
Legea nr.
590/2003 privind tratatele,
în temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
604/2003, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite
următorul ordin:
Art. 1. – Se dispune publicarea în Monitorul Oficial
al României, Partea I, a Memorandumului de întelegere dintre România si
Comunitatea Europeană privind participarea României la Programul comunitar de
actiune pentru promovarea cetăteniei europene active (participare civică),
semnat la Bruxelles la 4 aprilie 2005, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Bucuresti,
7 noiembrie 2005.
Nr.
1.015.
MEMORANDUM DE ÎNTELEGERE *)
între România si Comunitatea Europeană privind
participarea României la Programul comunitar de actiune pentru promovarea
cetăteniei europene active (participare civică)
*) Traducere.
Comisia Comunitătilor Europene, denumită în continuare
Comisia, în numele Comunitătii Europene, pe de o parte, si Guvernul
României, pe de altă parte,
luând în considerare:
1. Decizia nr. 1/2002 a Consiliului de asociere UE –
România din 18 februarie 20021), care stabileste principiile
generale pentru participarea României la programele Comunitătii, lăsând la
latitudinea Comisiei si a autoritătilor române competente determinarea exactă a
termenilor si conditiilor specifice, inclusiv contributia financiară, în
legătură cu participarea la fiecare program;
2. Programul comunitar de actiune pentru promovarea
cetăteniei europene active (participare civică), initiat prin Decizia
Consiliului nr. 2004/100/EC din 26 ianuarie 20042),
au convenit
următoarele:
ARTICOLUL 1
România va participa la Programul comunitar de actiune
pentru promovarea cetăteniei europene active (participare civică), denumit în
continuare Programul, în conformitate cu conditiile stipulate în Decizia
nr. 1/2002 a Consiliului de asociere UE – România din 18 februarie 2002, care
stabileste principiile generale pentru participarea României la programele
Comunitătii, si cu termenii si conditiile cuprinse în anexele nr. I, II si III
la prezentul memorandum de întelegere.
ARTICOLUL 2
Prezentul memorandum de întelegere se va aplica pe
durata Programului, începând cu data de 1 ianuarie 2005.
Totusi, în cazul în care Comunitatea Europeană decide
să extindă durata Programului fără ca acesta să fie substantial schimbat,
prezentul memorandum de întelegere se va extinde si el automat, în afara
cazului în care una dintre părti îl denuntă.
Anexele nr. I, II si III fac parte integrantă din prezentul
memorandum de întelegere.
Prezentul memorandum de întelegere se poate modifica
doar în scris, prin acordul ambelor părti.
Prezentul memorandum de întelegere intră în vigoare la
data de 1 ianuarie 2005.
Semnat la Bruxelles la data de 4 aprilie 2005.
Pentru Guvernul României, Lazăr Comănescu, ambasador, seful Misiunii României pe lângă Uniunea Europeană |
Pentru Comisie, din partea Comunitătii Europene, Nikolaus G. Van der Pas, director general pentru educatie si cultură |
1) OJ L 91,
6 aprilie 2002, p. 20.
2) OJ L 30,
4 februarie 2004, p. 6.
ANEXA
Nr. I
la
memorandumul de întelegere
1. România va participa la activitătile Programului
comunitar de actiune pentru promovarea cetăteniei europene active (participare
civică), denumit în continuare Programul, în conformitate – dacă nu este
altfel prevăzut în memorandumul de întelegere – cu obiectivele, criteriile,
procedurile si termenele limită, asa cum au fost ele stabilite în Decizia
Consiliului nr. 2004/100/EC din 26 ianuarie 2004, prin care se stabileste acest
program al Comunitătii.
2. Pentru a participa la Program, România va plăti în
fiecare an o contributie la bugetul general al Uniunii Europene, conform
procedurilor descrise în anexa nr. II la memorandumul de întelegere. Dacă este
necesar pentru a lua în considerare dezvoltarea Programului sau capacitatea
României de absorbtie, această contributie poate fi modificată în scris prin
acordul comun al părtilor, astfel încât să se poată evita balante de plăti
deficitare în implementarea Programului.
3. Termenii si conditiile pentru depunerea, evaluarea
si selectia cererilor raportate la institutiile eligibile din România vor fi
aceleasi ca cele aplicabile organismelor din Comunitate.
4. Pentru a asigura dimensiunea comunitară a
Programului si pentru a fi eligibile pentru sprijinul financiar al Comunitătii,
proiectele de cooperare transnatională vor trebui să includă cel putin un
partener dintre statele membre ale Comunitătii.
5. Fără a prejudicia responsabilitătile Comisiei
Comunitătilor Europene si pe cele ale Curtii de Auditori a Comunitătilor
Europene în ceea ce priveste monitorizarea si evaluarea Programului,
participarea României la Program va fi în permanentă monitorizată pe baza unui
parteneriat care implică România si Comisia Comunitătilor Europene.
România va propune Comisiei rapoarte relevante si va
lua parte la alte activităti specifice, puse la dispozitie de către Comunitate
în acest sens.
Regulile privind controlul financiar, recuperarea si
alte măsuri antifraudă sunt mentionate în anexa nr. III la memorandumul de
întelegere.
6. Limba folosită în toate contactele cu Comisia, în
ceea ce priveste procesul de aplicatie, contractele, rapoartele care trebuie
depuse si alte aranjamente administrative, va fi una dintre limbile oficiale
ale Comunitătii.
7. Comunitatea si România pot pune capăt activitătilor
stipulate în cadrul memorandumului de întelegere, cu un preaviz scris, înmânat
cu 12 luni înainte. Proiectele si activitătile în curs de desfăsurare la data
încheierii acordului vor continua până la finalizarea lor în conditiile
prevăzute în memorandumul de întelegere.
la
memorandumul de întelegere
1. Contributia financiară anuală a României la bugetul
Uniunii Europene pentru a putea participa la Program este de 250.000 euro.
2. România va plăti contributia mentionată mai sus
partial din bugetul de stat si partial din Programul national PHARE, care face
subiectul procedurilor anuale ale Programului PHARE. Fondurile PHARE solicitate
vor fi transferate României conform unui memorandum de finantare PHARE.
Împreună cu partea venită de la bugetul de stat, aceste fonduri vor constitui
contributia natională a României, din care se vor efectua plăti în urma
solicitărilor anuale de fonduri ale Comisiei.
3. Programarea provizorie a fondurilor PHARE este
următoarea (în euro):
Anul
2005 (Programul national PHARE 2003 sau 2004) |
Anul
2006 (Programul national PHARE 2005) |
125.000 |
100.000 |
Dacă aceste sume indicate nu vor fi confirmate în
procedura anuală a Programului PHARE, bugetul national va acoperi diferenta
dintre contributia financiară totală indicată la pct. 1 de mai sus si sprijinul
PHARE disponibil.
4. Regulamentul financiar aplicabil bugetului general
al Uniunii Europene se va adresa în special administrării contributiei
României.
5. După punerea în practică a memorandumului de
întelegere si la începutul fiecărui an următor, Comisia va solicita României
fonduri corespunzătoare contributiei la bugetul Programului din cadrul
memorandumului de întelegere.
Această contributie va fi plătită în euro, într-un
cont bancar euro al Comisiei.
România va plăti contributia sa până la data de 1 mai,
dacă solicitarea fondurilor este trimisă de către Comisie înainte de 1 aprilie,
sau cel târziu la o lună de la solicitarea fondurilor, dacă aceasta s-a făcut
mai târziu.
Orice întârziere la plata contributiei va avea drept consecintă plata unei dobânzi de către România pentru suma datorată, începând cu termenul de plată. Rata dobânzii corespunde ratei aplicate de Banca Europeană Centrală operatiunilor de refinantare, după cum este publicat în seria C a Jurnalului Oficial al Comunitătilor Europene, intrată în vigoare în prima zi calendaristică a lunii în care expiră termenul limită, la care se adaugă 3,5 puncte procentuale.
ANEXA
Nr. III
la
memorandumul de întelegere
I. Controale si măsuri antifraudă ale Comunitătii
1. În conformitate cu regulamentele (EC, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 si (EC, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002 si cu alte reguli la care se face referire în memorandumul de întelegere, contractele finalizate cu beneficiarii programelor stabiliti în România vor prevedea ca auditul financiar sau alte forme de audit să poată fi efectuate oricând la locatiile beneficiarilor si subcontractorilor lor de către agentii Comisiei sau de către alte persoane mandatate de către Comisie.
2. Agentii Comisiei si alte persoane mandatate de
către Comisie vor avea acces la locatiile, lucrările si documentele, inclusiv
la toate informatiile necesare pentru a desfăsura auditul, inclusiv în format
electronic. Acest drept de acces va fi exprimat clar în contractele finalizate
pentru a implementa instrumentele mentionate în memorandumul de întelegere.
Curtea Europeană de Audit va avea aceleasi drepturi ca si Comisia.
3. În cadrul memorandumului de întelegere,
Comisia/OLAF (Biroul European Antifraudă) va fi autorizată/autorizat să
realizeze verificări si controale pe teritoriul României, în conformitate cu
prevederile procedurale ale Regulamentului Consiliului (EC, Euratom) nr.
2.185/96 din 11 noiembrie 1996.
Aceste controale si inspectii se vor desfăsura în
strânsă colaborare cu autoritătile române competente, desemnate de autoritătile
române, iar acestea vor fi informate în timp util asupra obiectului, scopului
si bazei legale ale verificărilor si inspectiilor, pentru a le oferi destul
timp în scopul pregătirii materialelor si asistentei necesare.
Dacă autoritătile române doresc acest lucru,
verificările pe teren si inspectiile pot fi organizate în comun cu ei.
În cazul în care participantii la programe se opun
verificărilor pe teren si inspectiilor, autoritătile române, actionând în
conformitate cu reglementările nationale, vor acorda sprijinul necesar de care
inspectorii Comisiei/OLAF, au nevoie pentru a le permite să îsi îndeplinească
obligatia de a efectua verificări pe teren sau inspectii.
Comisia/OLAF va raporta cât de curând posibil
autoritătilor române orice actiune sau suspiciune privind neregularităti care
i-au fost semnalate pe parcursul verificărilor pe teren si al inspectiilor. În
orice caz, Comisia/OLAF va trebui să informeze autoritătile mentionate mai sus
asupra rezultatelor unor astfel de verificări si inspectii.
II. Informatii si consultări
1. În scopul implementării corespunzătoare a prezentei
anexe, autoritătile competente ale României si ale Comisiei vor face mereu
schimb de informatii si, la cererea uneia dintre părti, se vor desfăsura si
consultări.
2. Autoritătile competente române vor informa fără
întârziere Comisia despre orice actiuni sau suspiciuni privind neregularităti
care au fost constatate în legătură cu concluziile si implementarea
contractelor finalizate în aplicarea instrumentelor la care s-a făcut referire
în memorandumul de întelegere.
III. Măsuri administrative si penalizări
Fără a prejudicia aplicarea legislatiei penale române,
Comisia ar putea impune măsuri administrative si penalizări, în conformitate cu
regulamentele (EC, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 si (EC, Euratom)
nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002.
IV. Recuperarea
Deciziile luate de către Comisie în cadrul
memorandumului de întelegere, care impun obligatii financiare asupra
persoanelor, altele decât statele, vor putea intra în vigoare în România.
Aplicarea va fi efectuată conform unor proceduri civile aflate în vigoare în
statul în care se desfăsoară actiunea. Ordinea aplicării va fi adăugată
deciziei, fără alte formalităti în afara verificării autenticitătii acesteia de
către autoritatea natională care va fi desemnată de Guvernul României în acest
scop, si apoi înmânată Comisiei. Atunci când formalitătile de aplicare au fost
încheiate de către Comisie, aceasta va putea continua cu aplicarea, în
conformitate cu legea natională, aducând propunerea direct autoritătii
competente. Legalitatea deciziei Comisiei va constitui subiectul controlului
Curtii de Justitie a Comunitătilor Europene.
Sentintele exprimate de Curtea de Justitie a
Comunitătilor Europene, care urmăresc o clauză arbitrară într-un contract în
cadrul memorandumului de întelegere, vor fi aplicate în aceiasi termeni.
V. Comunicarea directă
Comisia va comunica direct cu participantii la Program stabiliti în România si cu subcontractorii lor. Acestia vor putea pune la dispozitie direct Comisiei toate informatiile si documentatia care le-au fost cerute pe baza instrumentelor mentionate în memorandumul de întelegere si a contractelor încheiate pentru implementarea lor.