MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 1061 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 28 noiembrie 2005
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 548 din 18 octombrie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24,
art. 25, art. 26 si art. 27 alin. (2) din Legea nr. 22/1969 privind angajarea
gestionarilor, constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu
gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritătilor sau institutiilor
publice
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
163. – Ordonantă de
urgentă pentru modificarea Legii nr. 102/2005 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale de Supraveghere a Prelucrării
Datelor cu Caracter Personal
1.360. – Hotărâre pentru
modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 964/2000 privind aprobarea
Planului de actiune pentru protectia apelor împotriva poluării cu nitrati
proveniti din surse agricole
1.438. – Hotărâre privind
înfiintarea Sport Club Municipal Deva în subordinea Agentiei Nationale pentru
Sport
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 octombrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24, art. 25, art. 26
si art. 27 alin. (2) din Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor,
constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor
agentilor economici, autoritătilor sau institutiilor publice
Ioan Vida – presedinte
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Benke Károly – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si
răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritătilor sau institutiilor
publice, exceptie ridicată de Sandu Gârbăcea în Dosarul nr. 611/2005 al
Tribunalului Ialomita – Sectia civilă.
La apelul nominal răspund autorul exceptiei, personal
si asistat de avocat, precum si Regia Natională a Pădurilor – Directia
Silvică Ialomita, prin consilier juridic, procedura de citare fiind legal
îndeplinită.
Reprezentantul autorului exceptiei solicită acordarea
unui nou termen de judecată pentru ca, în baza prevederilor art. 17 alin. (2)
din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, să se
înainteze dosarul instantei de fond Curtii Constitutionale, iar aceasta să
poată lua la cunostintă toate dovezile si argumentele scrise depuse. De
asemenea, se mai arată că această măsură este necesară si pentru a cunoaste
solutia pronuntată în recurs de Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VIII-a
civilă împotriva Încheierii din 16 mai 2005 a Tribunalului Ialomita – Sectia
civilă cu privire la exceptia de nelegalitate a unor acte administrative.
Reprezentantul Regiei Nationale a Pădurilor – Directia
Silvică Ialomita solicită respingerea cererii autorului exceptiei, arătând,
totodată, că recursul formulat împotriva Încheierii din 16 mai 2005 a
Tribunalului Ialomita – Sectia civilă cu privire la exceptia de nelegalitate a
respectivelor acte administrative a fost respins de Curtea de Apel Bucuresti –
Sectia a VIII-a civilă.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea cererii de acordare a unui nou termen de judecată. Curtea respinge
cererea autorului exceptiei, întrucât apreciază că solutia pronuntată în recurs
împotriva Încheierii din 16 mai 2005 a Tribunalului Ialomita – Sectia civilă cu
privire la exceptia de nelegalitate a unor acte administrative nu are relevantă
în fata Curtii Constitutionale, care este sesizată prin Încheierea din 16 mai
2005 cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 22/1969. De asemenea,
Curtea nu consideră necesară solicitarea trimiterii Dosarului nr. 611/2005 al
Tribunalului Ialomita – Sectia civilă, în care s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate, întrucât sesizarea sa s-a făcut conform prevederilor
art. 29 alin. (4) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul autorului exceptiei de
neconstitutionalitate solicită admiterea acesteia, întrucât consideră că Legea
nr. 22/1969 este anacronică. În acest sens, se arată că prin stabilirea de
către ministere si organele centrale a functiilor prin a căror ocupare
angajatul dobândeste calitatea de gestionar se ajunge la situatia ca sectorul
privat să nu mai aibă nici un cuvânt de spus; totodată se apreciază că art. 4
din lege încalcă dreptul moral si penal la reabilitare, precum si prezumtia de
nevinovătie consacrată de art. 23 alin. (11) din Constitutie. De asemenea, reprezentantul
autorului exceptiei consideră că prevederile referitoare la garantii si
răspunderi cuprinse în lege încalcă art. 53 din Constitutie.
Reprezentantul Regiei Nationale a Pădurilor – Directia
Silvică Ialomita solicită respingerea exceptiei. În acest sens, se arată că
prevederile legale care instituie răspunderea gestionarului sunt în concordantă
cu art. 23 alin. (11) din Constitutie, având în vedere că textul constitutional
se referă la prezumtia de nevinovătie în materie penală.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că prevederile legale
criticate sunt în concordantă cu dispozitiile art. 23 alin. (11) din
Constitutie. Se mai arată că prezumtia de culpă a gestionarului a fost instituită
pe cale jurisprudentială, prin Decizia de îndrumare nr. 1/1976 a Plenului
Tribunalului Suprem, însă textul legal criticat nu consacră decât răspunderea
materială a gestionarului pentru faptele sale culpabile. Reprezentantul
Ministerului Public apreciază că art. 53 si art. 124 alin. (1) din Constitutie
nu au incidentă în cauză. Totodată se arată că solutionarea eventualelor
contradictii între prevederile legale nu intră în competenta Curtii.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Încheierea din 16 mai 2005, pronuntată în Dosarul
nr. 611/2005, Tribunalul Ialomita – Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr.
22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si
răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor agentilor economici,
autoritătilor sau institutiilor publice, exceptie ridicată de Sandu
Gârbăcea într-o cauză având ca obiect solutionarea unei cereri pentru
stabilirea răspunderii patrimoniale a unui pădurar.
În motivarea exceptiei autorul
acesteia sustine că dispozitiile art. 24, 25, 26 si ale art. 27 alin. (2) din
Legea nr. 22/1969 încalcă “principiul de drept constitutional, democrat al
prezumtiei de nevinovătie“. Se apreciază că “Legea nr. 22/1969 creează
prezumtia răspunderii materiale a gestionarului pentru pagubele din gestiunea
sa, ceea ce este nelegal si contrar Constitutiei României si ordinii de drept
instaurate după 1989, când nimeni nu poate fi obligat să suporte vreo
despăgubire decât în baza «răspunderii civile contractuale» în raporturile de
muncă si dacă a fost dovedită «vina» sa în legătură cu munca prestată“. În
consecintă, în opinia autorului exceptiei, dispozitiile legii încalcă atât
prevederile art. 23 alin. (11), ale art. 44 alin. (8), ale art. 53 si ale art.
124 alin. (1) din Constitutie, cât si pe cele ale art. 270 si 271 din Codul
muncii.
De asemenea, în sustinerea motivelor de
neconstitutionalitate a Legii nr. 22/1969 se invocă si faptul că “functia de
serviciu de pădurar de canton silvic nu este o functie de gestionar în sensul
legii [criticate]“, precizânduse că nici “contractul individual de muncă si
salarizarea nu prevăd functia de pădurar ca functie de gestiune în sensul Legii
nr. 22/1969 si al hotărârii de aplicare“.
Tribunalul Ialomita – Sectia civilă apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. În
argumentarea acestei opinii, se apreciază că “prezumtia de nevinovătie este
statuată constitutional numai în materie penală, în dreptul privat instituirea
prin lege a unor prezumtii de vinovătie necontrazicând norma constitutională“.
În acest sens, sunt invocate deciziile Curtii Constitutionale nr. 45 din 24
aprilie 1996 si nr. 446 din 26 octombrie 2004.
Totodată instanta consideră că “sustinerile [...]
potrivit cărora functia de pădurar nu este o functie de gestionare în sensul
Legii nr. 22/1969, iar serviciul de pază nu se încadrează printre categoriile
prevăzute de Legea nr. 22/1969, nu privesc constitutionalitatea actului
normativ atacat, ci tin de aplicarea legii, fiind de competenta instantelor
judecătoresti“. În acest sens, sunt invocate si dispozitiile art. 23 din Legea
nr. 24/2000 privind Normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor
normative. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât prezumtia de nevinovătie,
prevăzută de art. 23 alin. (11) din Constitutie, este reglementată în legătură
cu libertatea individuală a persoanei. În acest sens, sunt invocate deciziile
Curtii Constitutionale nr. 39 din 5 aprilie 1995, nr. 446 din 26 octombrie 2004
si nr. 45 din 24 aprilie 1996.
Totodată Guvernul apreciază că “sustinerile autorului
exceptiei, potrivit cărora functia de pădurar nu este o functie de gestionar în
sensul Legii nr. 22/1969, iar serviciul de pază nu se încadrează printre
categoriile prevăzute de această lege, [...] nu vizează constitutionalitatea
actului normativ atacat, fiind o problemă ce tine de aplicarea legii, care se
află în competenta instantei de judecată.“
Avocatul Poporului apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, având în vedere că
“dispozitiile art. 23 alin. (11) din Legea fundamentală consacră prezumtia de
nevinovătie exclusiv pentru ipoteza răspunderii penale, această concluzie
rezultând nu numai din reglementarea constitutională care face referire
explicită la «hotărârea judecătorească de condamnare», dar si din economia
reglementărilor constitutionale referitoare la prezumtia de nevinovătie“.
Totodată se arată că dispozitiile criticate nu contin
norme contrare prevederilor art. 44 alin. (8) din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile Legii nr.
22/1969 înu pun în discutie restrângerea exercitiului unor drepturi sau libertăti
fundamentale“, neîncălcând astfel textul art. 53 din Constitutie.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile scrise depuse de
autorul exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezultă din încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale, îl constituie dispozitiile Legii nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritătilor sau institutiilor publice, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 132 din 18 noiembrie 1969, modificată si completată prin Legea nr. 54 din 8 iulie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 181 din 15 iulie 1994.
Curtea observă că, astfel cum rezultă din memoriul
prin care a fost ridicată exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr.
22/1969, autorul acesteia critică numai dispozitiile art. 24, 25, 26 si ale
art. 27 alin. (2) din Legea nr. 22/1969. În consecintă, Curtea se va pronunta
asupra exceptiei de neconstitutionalitate cu privire la aceste dispozitii
legale, care au următorul cuprins:
– Art. 24: “Angajatii răspund material, potrivit
Codului muncii si prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate în
gestiuni prin fapte ce nu constituie infractiuni.“
– Art. 25: “Gestionarul răspunde integral fată de
agentii economici, autoritătile sau institutiile publice pentru pagubele pe
care le-a cauzat în gestiunea sa.
Primirea bunurilor în cantităti inferioare celor
înscrise în actele însotitoare sau cu vicii aparente, fără a se fi întocmit
acte legale de constatare, precum si nesolicitarea asistentei tehnice de
specialitate la primirea bunurilor, desi aceasta era necesară, atrag
răspunderea gestionarului în conditiile alineatului 1.“
– Art. 26: “Gestionarul răspunde integral si în
cazul în care atributiile sale fiind exercitate, potrivit dispozitiilor legale,
de un delegat sau de o comisie, se constată o pagubă fără a se putea stabili că
aceasta s-a produs în absenta gestionarului.“
– Art. 27 alin. (2): “Dacă nu se poate determina
măsura în care fiecare a contribuit la producerea pagubei, despăgubirea se
repartizează între cei în cauză proportional cu câstigul mediu al fiecăruia pe
ultimele 3 luni; în cazul pagubei constatate într-o gestiune în care
manipularea bunurilor se face în colectiv de mai multi angajati sau în
schimburi succesive, fără predare de gestiune între schimburi, despăgubirea se
repartizează si proportional cu timpul lucrat de fiecare, de la ultima
inventariere, în gestiunea în care s-a produs paguba.“
Textele constitutionale invocate în sustinerea
exceptiei sunt cele ale art. 23 alin. (11), ale art. 44 alin. (8), ale art. 53
si ale art. 124 alin. (1), care au următorul cuprins:
– Art. 23 alin. (11): “Până la rămânerea definitivă
a hotărârii judecătoresti de condamnare, persoana este considerată nevinovată.“
– Art. 44 alin. (8): “Averea dobândită licit nu
poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se prezumă.“
– Art. 53: “(1) Exercitiul unor drepturi sau al
unor libertăti poate fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după
caz, pentru: apărarea securitătii nationale, a ordinii, a sănătătii ori a
moralei publice, a drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea
instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamităti naturale, ale unui
dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară
într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proportională cu situatia
care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu si fără a aduce
atingere existentei dreptului sau a libertătii.“
– Art. 124 alin. (1): “Justitia se înfăptuieste în
numele legii.“
Totodată în sustinerea exceptiei sunt invocate si
prevederile art. 270 si ale art. 271 din Codul
muncii. Autorul exceptiei consideră, în esentă, că prevederile legale
criticate instituie o prezumtie de culpă în sarcina gestionarului, ceea ce este
de natură a contraveni, în principal, prevederilor constitutionale ale art. 23
alin. (11), dar si celor ale art. 44 alin. (8), ale art. 53 si ale art. 124
alin. (1).
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată,
Curtea retine:
I. Articolul 27 alin. (2) din Legea nr. 22/1969 se
referă la determinarea cuantumului despăgubirilor între persoanele care au
contribuit la producerea pagubei în gestiune. În consecintă, Curtea constată
că, potrivit art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 alin.
(2) din Legea nr. 22/1969 este inadmisibilă, neavând legătură cu solutionarea
cauzei, întrucât aceasta are ca obiect solutionarea unei cereri pentru
stabilirea răspunderii patrimoniale a unui pădurar pentru o gestiune de care
răspunde exclusiv, iar nu de o gestiune colectivă.
II. În legătură cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 24 si 25 din Legea nr. 22/1969 în raport cu art. 23 alin. (11) din Constitutie, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 45 din 24 aprilie 1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 129 din 21 iunie 1996, iar cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 26 din Legea nr. 22/1969, prin Decizia nr. 446 din 26 octombrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 15 din 5 ianuarie 2005. Astfel, prin Decizia nr. 45 din 24 aprilie 1996, Curtea a retinut, în esentă, că “art. 23 alin. (8) din Constitutie [devenit, după revizuirea si republicarea Constitutiei, art. 23 alin. (11)] consacră într-adevăr prezumtia de nevinovătie, dar exclusiv pentru ipoteza răspunderii penale. Această concluzie rezultă nu numai din termenii reglementării constitutionale, făcându-se referire explicită la «hotărârea judecătorească de condamnare», dar si din economia reglementărilor, prevederile art. 23 alin. (8) [devenit art. 23 alin. (11)] fiind înscrise în cuprinsul dispozitiilor cu privire la «libertatea individuală». Asa fiind, prevederile art. 23 alin. (8) din Constitutie [devenit art. 23 alin. (11)] nu pot fi considerate un obstacol pentru instituirea prin lege a unei prezumtii de vinovătie în alte ipoteze de răspundere juridică decât cea penală“.
În ceea ce priveste constitutionalitatea prevederilor
art. 26 din Legea nr. 22/1969 în raport cu art. 23 alin. (11) din Constitutie,
prin Decizia nr. 446 din 26 octombrie 2004 Curtea a stabilit că “drepturile si
îndatoririle, ca si sarcinile de serviciu, sunt concretizate pentru toate
categoriile de salariati, inclusiv pentru gestionari, în contractele
individuale de muncă. În cazul producerii unor prejudicii materiale, faptul
dacă acestea s-au produs în legătură cu munca anumitor salariati si din vina
acestora se examinează în raport cu sarcinile concrete, prevăzute în contractul
individual de muncă, si cu modul de îndeplinire a acestora“.
Prin aceeasi decizie Curtea a retinut că “în situatia
reglementată de dispozitiile criticate, gestionarul răspunde patrimonial pentru
o pagubă cauzată în gestiune prin fapte ce nu constituie infractiune, nefiind
vorba, în acest caz, despre o răspundere penală, ci despre o răspundere
patrimonială“.
De asemenea, în ceea ce priveste invocarea de către
autorul exceptiei a principiului referitor la prezumtia de nevinovătie, Curtea
a constatat “că acesta nu poate fi desprins din contextul său constitutional.
Prezumtia de nevinovătie este reglementată în legătură cu libertatea
individuală a persoanei, privind retinerea, arestarea si solutionarea
procesului penal, până la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare“.
Neexistând elemente noi de natură a determina
schimbarea jurisprudentei Curtii în această materie, solutiile pronuntate prin
aceste decizii, precum si considerentele care au stat la baza acestora îsi
păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
În ceea ce priveste invocarea în sustinerea exceptiei
a încălcării prevederilor art. 44 alin. (8) din Constitutie, Curtea retine că
textele de lege criticate nu cuprind dispozitii prin care se prezumă caracterul
ilicit al dobândirii averii, nu răstoarnă sarcina probei în această privintă si
nici nu dispun confiscarea averii. În baza acestor texte legale, care stabilesc
răspunderea patrimonială a gestionarului în anumite cazuri, se poate recupera
prejudiciul cauzat de către acesta ca urmare a faptei sale culpabile si
nicidecum nu se poate sustine că în acest mod averea dobândită în mod licit ar
fi confiscată. Curtea constată că prevederile art. 53 si ale art. 124 alin. (1)
din Constitutie, invocate în sustinerea exceptiei, nu au incidentă în cauză,
tinând seama de continutul dispozitiilor respective.
În ceea ce priveste neconcordanta sesizată de autorul
exceptiei între referirea pe care o face textul art. 25 din Legea nr. 22/1969
la răspunderea materială a angajatului, potrivit Codului muncii, si prevederile
actuale ale art. 270 alin. (1) din noul Cod al muncii, potrivit cărora
“salariatii răspund patrimonial, în temeiul normelor si principiilor
răspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse
angajatorului din vina si în legătură cu munca lor“,
Curtea observă că aceasta nu este o problemă de
constitutionalitate, în sensul prevederilor art. 2 alin. (1) si (2) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
revenind instantei de judecată să se pronunte asupra interpretării si aplicării
legii.
De asemenea, Curtea retine că depăsesc cadrul
controlului de constitutionalitate consideratiile autorului exceptiei
referitoare la faptul că prin îcontractul individual de muncă si salarizarea nu
[se] prevede functia de pădurar ca functie de gestiune în sensul Legii nr.
22/1969 si al hotărârii de aplicare“ sau că “functia de serviciu de pădurar de
canton silvic nu este o functie de gestionar în sensul legii [criticate]“.
Examinarea acestor aspecte semnalate de autorul exceptiei revine în
exclusivitate instantei judecătoresti competente să aplice legea în cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
I. Respinge ca fiind
inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 alin.
(2) din Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii
si răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor agentilor economici,
autoritătilor sau institutiilor publice, exceptie ridicată de Sandu Gârbăcea în
Dosarul nr. 611/2005 al Tribunalului Ialomita – Sectia civilă.
II. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 24, 25 si 26 din Legea nr. 22/1969 privind angajarea
gestionarilor, constituirea de garantii si răspunderea în legătură cu
gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritătilor sau institutiilor
publice, exceptie ridicată de acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din 18 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Károly
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea Legii nr. 102/2005 privind înfiintarea, organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter
Personal
Având în vedere:
– numirea presedintelui
Autoritătii Nationale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter
Personal la data de 22 septembrie 2005, prin Hotărârea Senatului nr. 20,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 865 din 26 septembrie
2005;
– aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare a Autoritătii Nationale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu
Caracter Personal de către Biroul permanent al Senatului României, în cadrul
sedintei din 2 noiembrie 2005
– constatarea întârzierii înregistrate în operationalizarea
efectivă a Autoritătii Nationale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu
Caracter Personal, prin Raportul de monitorizare comprehensiv pentru România,
dat publicitătii de Comisia Europeană la 25 octombrie 2005;
– necesitatea operationalizării Autoritătii Nationale
de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, prin trecerea
personalului de specialitate de la Avocatul Poporului sub autoritatea
presedintelui autoritătii;
– rolul deosebit al Autoritătii Nationale de
Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal de gardian al
drepturilor si libertătilor fundamentale ale persoanelor fizice, în special al
dreptului la viată intimă, familială si privată, în legătură cu prelucrarea
acestor date;
– urgenta remedierii acestei stări de fapt;
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. I. – Legea nr.
102/2005 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391 din 9 mai 2005, cu
modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
“Art.19. – (1) Autoritatea natională de supraveghere
preia activitatea de protectie a persoanelor cu privire la prelucrarea datelor
cu caracter personal, personalul aferent acestei activităti, precum si baza de
date, evidentele, arhiva si celelalte documente detinute si gestionate de institutia
Avocatul Poporului, ca autoritate de supraveghere.
(2) Personalul aferent activitătii de protectie a
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal se preia
potrivit Regulamentului de organizare si functionare al Autoritătii nationale
de supraveghere, aprobat potrivit art. 15 alin. (3).
(3) În situatia în care Guvernul nu va putea asigura
până cel târziu la data de 1 decembrie 2005 un spatiu adecvat pentru
desfăsurarea activitătii Autoritătii nationale de supraveghere, aceasta poate
proceda la închirierea unui imobil corespunzător de pe piata imobiliară,
cheltuielile necesare în acest scop, precum si cele pentru dotările aferente
functionării fiind asigurate prin alocarea de fonduri din bugetul institutiei
Avocatul Poporului si din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului.
(4) Autoritatea natională de supraveghere va încadra
personalul necesar pentru îndeplinirea atributiilor prevăzute de lege, cu
respectarea dispozitiilor art. 15 alin. (2).“
2. Alineatul (1) al articolului 20 va avea
următorul cuprins:
“Art.20. – (1) Fondurile aferente numărului de posturi
prevăzut pentru Autoritatea natională de supraveghere după rectificarea
bugetară din cursul anului 2005, precum si functiilor de demnitate publică se
asigură de Ministerul Finantelor Publice.“
3. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
“Art.21. – Avocatul Poporului îndeplineste atributiile
de protectie a persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal, până la preluarea activitătii si a personalului de către Autoritatea
natională de supraveghere.“
Art. II. – Dispozitiile art. 19 alin. (1)
si ale art. 20 alin. (1) din Legea nr.
102/2005, cu modificările ulterioare si cu cele aduse prin prezenta
ordonantă de urgentă, se duc la îndeplinire în termen de 5 zile de la intrarea
în vigoare a prezentului act normativ.
Art. III. – Pe data intrării în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă se abrogă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
131/2005 pentru prorogarea termenului prevăzut la art. 19 alin. (1) din Legea
nr.
102/2005 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 3 octombrie 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
Bucuresti,
24 noiembrie 2005.
Nr.
163.
pentru modificarea si completarea
Hotărârii Guvernului nr. 964/2000 privind aprobarea Planului de actiune pentru
protectia apelor împotriva poluării cu nitrati proveniti din surse agricole
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. – Hotărârea Guvernului nr.
964/2000 privind aprobarea Planului de actiune pentru protectia apelor
împotriva poluării cu nitrati proveniti din surse agricole, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 526 din 25 octombrie 2000, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. La anexa “Planul de actiune pentru protectia
apelor împotriva poluării cu nitrati proveniti din surse agricole“, alineatul
(3) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“(3) Metodele de măsurare si analiză de referintă sunt
cele prevăzute în anexa nr. 2. Metodele de măsurare si analiză de referintă,
corespunzătoare standardelor indicate, au caracter voluntar, iar alte metode
alternative pot fi folosite dacă se demonstrează că au aceeasi limită de detectie,
precizie si acuratete cu a celor prevăzute în anexa nr. 2. Reactualizarea
metodelor de măsurare si analiză de referintă se face pe baza progreselor în
domeniu si a metodelor noi de măsurare si analiză cu performante ale limitei de
detectie, preciziei si acuratetei cel putin echivalente celor prevăzute în
anexa nr. 2.“
2. La anexa nr. 1 “Criterii pentru identificarea
apelor afectate de poluarea cu nitrati si a apelor care sunt susceptibile să
fie expuse unei astfel de poluări“ la Planul de actiune, literele a) si b) ale
punctului 1 vor avea următorul cuprins:
“a) dacă apa dulce de suprafată, utilizată sau în
perspectivă de a fi utilizată ca sursă de apă potabilă, contine sau este
susceptibilă să contină cantităti (concentratii) ale azotului din nitrati mai
mari decât cele prevăzute în anexa nr. 1 b) la normativul prevăzut în anexa nr.
1 la Hotărârea Guvernului nr. 100/2002 pentru aprobarea Normelor de calitate pe
care trebuie să le îndeplinească apele de suprafată utilizate pentru
potabilizare NTPA-013 si a Normativului privind metodele de măsurare si
frecventa de prelevare si analiză a probelor din apele de suprafată destinate
producerii de apă potabilă, cu modificările ulterioare, dacă nu se actionează
conform prevederilor art. 6 din planul de actiune;
b) dacă apele subterane contin sau sunt susceptibile
să contină cantităti de nitrati în concentratii mai mari decât limita maximă
admisibilă prin normativele în vigoare, dacă nu se actionează conform
prevederilor art. 6 din planul de actiune.“
3. Anexa nr. 2 “Metode de măsurare – Îngrăsăminte
chimice“ la Planul de actiune se înlocuieste cu anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. II. – Hotărârea Guvernului nr.
964/2000 privind aprobarea Planului de actiune pentru protectia apelor
împotriva poluării cu nitrati proveniti din surse agricole, publicată îm
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 526 din 25 octombrie 2000, cu
modificările si completările aduse prin prezenta hotărâre, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul mediului si gospodăririi apelor,
Attila Korodi,
secretar de stat
Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării
rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul sănătătii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti,
10 noiembrie 2005.
Nr.
1.360.
ANEXĂ
METODE DE MĂSURARE SI ANALIZĂ DE REFERINfTĂ
Îngrăsăminte chimice
Metodele de referintă pentru determinarea compusilor
azotului din îngrăsăminte sunt:
1. SR ISO 4176/1994
Îngrăsăminte. Dozarea azotului nitric. Metoda
Gravimetrică cu nitron
2. SR ISO 5314/1994
Îngrăsăminte. Dozarea azotului amoniacal. Metoda
titrimetrică după distilare.
Apă dulce, ape costale si ape marine
Concentratia în azotati se determină cu ajutorul următoarelor
metode de referintă:
3. SR ISO 7890-1/1998
Calitatea apei. Determinarea continutului de azotati.
Partea 1: Metoda spectrometrică cu 2,6-dimetilfenol
4. SR ISO 7890-2/2000
Calitatea apei. Determinarea continutului de azotati.
Partea a 2-a: Metoda spectometrică cu 4-fluorfenol
după distilare
5. SR ISO 7890-3/2000
Calitatea apei. Determinarea continutului de azotati.
Partea a 3-a: Metoda spectrometrică cu acid
sulfsalicilic.
6. STAS 8900/1-1971
Ape de suprafată si ape uzate. Determinarea azotatilor
7. STAS 12999/1991
Apă de mare. Determinarea continutului de azotati.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
înfiintarea Sport Club Municipal Deva în subordinea Agentiei Nationale pentru
Sport
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 22 alin. (2) si al art. 29 alin. (1) din
Legea educatiei fizice si sportului nr.
69/2000, cu modificările si completările ulterioare, precum si al art. 12
alin. (1) si (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se înfiintează Sport Club Municipal Deva,
institutie publică cu personalitate juridică în subordinea Agentiei Nationale
pentru Sport, cu sediul în municipiul Deva, str. Octavian Goga nr. 1, judetul
Hunedoara, prin reorganizarea Directiei pentru Sport a Judetului Hunedoara.
Art. 2. – (1) Sport Club Municipal Deva are
următoarele atributii principale:
a) realizarea performantei, selectia, pregătirea si
participarea la competitii interne si internationale;
b) promovarea spiritului de fair-play, combaterea si
prevenirea violentei si dopajului în activitatea sportivă;
c) promovarea uneia sau mai multor discipline
sportive;
d) administrarea bazei materiale sportive proprii;
e) organizarea de competitii sportive în conformitate
cu statutele si regulamentele federatiilor sportive nationale.
(2) Sport Club Municipal Deva poate desfăsura si alte
activităti în vederea realizării atributiilor sale, în conditiile legii.
Art. 3. – Bunurile imobile proprietate publică a
statului, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre,
precum si celelalte bunuri aflate în administrarea unitătii de administrare a
bazelor sportive din subordinea Directiei pentru Sport a Judetului Hunedoara se
transmit în administrarea Sport Club Municipal Deva.
Art. 4. – Bunurile
prevăzute la art. 3 se preiau pe bază de protocol de predare-preluare încheiat
între Directia pentru Sport a Judetului Hunedoara din subordinea Agentiei Nationale
pentru Sport si Sport Club Municipal Deva, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, pe baza situatiei financiare la data
de 30 iunie 2005.
Art. 5. – (1) Finantarea cheltuielilor curente si de
capital ale Sport Club Municipal Deva se asigură din venituri proprii si din
subventii de la bugetul de stat.
(2) În anul 2005 subventia de la bugetul de stat
pentru Sport Club Municipal Deva se asigură din prevederile bugetare aprobate
Agentiei Nationale pentru Sport.
Art. 6. – (1) Structura organizatorică, statul de
functii si Regulamentul de organizare si functionare ale Sport Club Municipal
Deva se aprobă prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Sport.
(2) Numărul de posturi aferent statului de functii al
Sport Club Municipal Deva se stabileste cu încadrarea în numărul maxim de
personal aprobat pentru unitătile care functionează în subordinea Agentiei
Nationale pentru Sport.
(3) Personalul salariat de la unitatea de administrare
a bazelor sportive din subordinea Directiei pentru Sport a Judetului Hunedoara
se preia de către Sport Club Municipal Deva.
(4) Salarizarea personalului din cadrul Sport Club
Municipal Deva se face potrivit prevederilor legale în vigoare, aplicabile
personalului din unitătile bugetare.
Art. 7. – (1) Sport Club Municipal Deva este condus de
un director, numit prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Sport,
în conditiile legii.
(2) Directorul Sport Club Municipal Deva are în
principal următoarele atributii:
a) organizează si conduce activitatea clubului si
răspunde de îndeplinirea obiectivelor stabilite;
b) reprezintă, personal sau prin delegat, clubul în
relatiile cu organismele sportive interne si/sau internationale, cu celelalte
institutii publice ori private, organe jurisdictionale, organizatii sau agenti
economici, precum si cu persoanele fizice si juridice române si străine;
c) în calitate de ordonator tertiar de credite,
îndeplineste toate atributiile ce îi revin, conform dispozitiilor legale în
vigoare, si răspunde potrivit legii de utilizarea creditelor bugetare,
realizarea veniturilor, folosirea cu eficientă si eficacitate a sumelor primite
de la bugetul de stat, integritatea bunurilor încredintate clubului,
organizarea si tinerea la zi a contabilitătii, prezentarea la termen a dărilor
de seamă contabile asupra executiei bugetare;
d) stabileste si deleagă atributii pe trepte ierarhice
si functii, având în vedere regulamentul de organizare si functionare propriu
si structura organizatorică;
e) orice alte atributii, cu exceptia celor date,
potrivit reglementărilor legale, în competenta altor organe.
Art. 8. – Anexa nr. 2 “Unitătile care functionează în
subordinea Agentiei Nationale pentru Sport si sursele de finantare ale
acestora“ la Hotărârea Guvernului nr.
759/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Sport, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 497 din 9
iulie 2003, cu modificările si completările ulterioare, se completează la
litera A punctul II cu pozitia 48, cu următorul cuprins:
Nr. crt. |
Denumirea unitătii |
Sursa de finantare |
“48. |
Sport
Club Municipal Deva |
Venituri
proprii si subventii de la bugetul de stat“ |
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANUI
Contrasemnează:
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian Frâncu
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
p. Presedintele Agentiei Nationale pentru Sport,
Constantin Liviu Cepoi
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
17 noiembrie 2005.
Nr. 1.438.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a bunurilor imobile proprietate publică a statului,
care se transmit de la Directia pentru Sport a Judetului Hunedoara în
administrarea Sport Club Municipal Deva
Codul de clasificare |
Nr. M.F.P. |
Adresa si denumirea imobilelor care se transmit |
Persoana juridică de la care se transmit imobilele |
Persoana juridică la care se transmit imobilele |
Caracteristicile tehnice ale imobilelor |
8.29.13 |
39.243 |
Sediu
administrativ, str.
Octavian Goga nr.
1, municipiul Deva, judetul
Hunedoara |
Agentia
Natională pentru Sport, prin Directia
pentru Sport a Judetului Hunedoara |
Agentia
Natională pentru Sport, Sport
Club Municipal
Deva |
3
birouri: suprafata prin
construită = 36,78 m2 |
8.29.13 |
39.245 |
Sală
de gimnastică, str.
Axente Sever nr.
3, municipiul Deva, judetul
Hunedoara |
Agentia
Natională pentru Sport, prin Directia
pentru Sport a Judetului Hunedoara |
Agentia
Natională pentru Sport, Sport
Club Municipal
Deva |
Sală
de gimnastică cu tribună de 120 de locuri si anexe: –
suprafata totală = 4.409,426 m2; – suprafata
construită = 1.460 m2 |
8.29.13 |
101.723 |
Sala
Sporturilor, str.
Mărăsti nr. 30, municipiul
Deva, judetul
Hunedoara |
Agentia
Natională pentru Sport, prin Directia
pentru Sport a Judetului Hunedoara |
Agentia
Natională pentru Sport, Sport
Club Municipal
Deva |
Sală
de jocuri cu tribună de 1.000 de locuri si anexe, P+1: –
suprafata totală = 5.195,55 m2; –
suprafata construită = 2.670,045 m2 |