MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 967 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 1 noiembrie 2005
SUMAR
LEGI SI DECRETE
307. – Lege pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 45/2005 privind organizarea pietei produselor
agricole si agroalimentare
1.020. – Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 45/2005 privind
organizarea pietei produselor agricole si agroalimentare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
274. – Ordin al presedintelui
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare pentru aprobarea
Normelor privind controlul si supravegherea expedierilor internationale de
deseuri radioactive implicând teritoriul României
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 45/2005 privind organizarea pietei
produselor agricole si agroalimentare
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. – Se aprobă Ordonanta Guvernului nr.
45 din 4 august 2005 privind organizarea pietei produselor agricole si
agroalimentare, adoptată în temeiul art. 1 pct. IV.12 din Legea nr.
209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 754 din 18 august 2005, cu
următoarele modificări si completări:
1. La articolul 2, partea introductivă va avea
următorul cuprins:
“Art.2. – Mecanismele si instrumentele de reglementare
a pietelor agricole si agroalimentare se adoptă de către Guvern, la propunerea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, în colaborare cu Consiliul
pe produs, si se pun în aplicare de organismele institutionale prevăzute de
lege cu atributii în domeniu, pentru a asigura, în principal, realizarea următoarelor
obiective:“.
2. La articolul 3 alineatul (1), după litera p) se
introduce o literă nouă, litera p1), cu
următorul cuprins:
“p1) miere de albine, alte produse
apicole si produse procesate;“.
3. La articolul 12, după alineatul (2) se introduce
un alineat nou, alineatul (3), cu următorul cuprins:
“(3) Reprezentantul autoritătii publice în Consiliul
pe produs va monitoriza modul de realizare a măsurilor cuprinse
în acordul interprofesional si va depune ministrului un raport, la sfârsitul
anului de piată.“
4. La articolul 15 alineatul (1), litera e) va avea
următorul cuprins:
“e) initierea, organizarea si declansarea de
interventii pe piată, precum si orice alte măsuri similare propuse de
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale în cazul perturbării
pietei, datorată unui surplus sau deficit de produse pe piată, conform
reglementărilor în vigoare;“.
5. La articolul 15, alineatul (2) va avea următorul
cuprins:
“(2) În cazuri bine justificate, rezultate din
necesitatea organizării pietelor agricole si agroalimentare, a specificului
acestora, schemele, măsurile si instrumentele de reglementare pot fi adoptate
individual sau simultan, până la disparitia factorilor care au generat
adoptarea acestora.“
6. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
“Art.16. – (1) Pentru informarea operatorilor asupra
conditiilor pietei, cu 30 de zile înaintea începerii anului de piată,
partenerii de pe filieră convin în cadrul Consiliului pe produs asupra
preturilor indicative, preturilor de bază sau preturilor de referintă, pentru
principalele produse de pe filieră.
(2) Preturile convenite conform prevederilor alin. (1)
se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării
rurale.“
7. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
“Art.17. – Corectarea, înregistrarea, stocarea,
consultarea si diseminarea informatiilor de piată privind stocurile, productia
marfă si preturile sintetice, din baza de date a filierelor agroalimentare sau
pe produs, se asigură prin Sistemul informatic al pietelor agricole, sistem
informatic integrat, organizat în conditiile legii.“
8. La articolul 18, alineatul (2) va avea următorul
cuprins:
“(2) Sustinerea financiară a măsurilor de reglementare
a pietelor agricole si agroalimentare se poate asigura si din fonduri private,
constituite pe filiera produselor, în conditiile legii.“
9. Articolul 19 va avea următorul cuprins:
“Art.19. – Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale, împreună cu celelalte autorităti publice implicate si
consiliile pe produs, asigură elaborarea si implementarea măsurilor de
organizare si functionare a pietelor agricole si agroalimentare din România.“
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, DAN RADU RUSANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU
|
Bucuresti,
25 octombrie 2005.
Nr.
307.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 45/2005 privind
organizarea pietei produselor agricole si agroalimentare
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr.
45/2005 privind organizarea pietei produselor agricole si agroalimentare si
se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
24 octombrie 2005.
Nr.
1.020.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
GUVERNUL
ROMÂNIEI
COMISIA
NATIONALĂ PENTRU CONTROLUL ACTIVITĂTILOR NUCLEARE
pentru
aprobarea Normelor privind controlul si supravegherea expedierilor
internationale de deseuri radioactive implicând teritoriul României
În conformitate cu prevederile Legii nr.
111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, si ale Hotărârii
Guvernului nr.
1.627/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare, cu modificările
ulterioare,
presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare emite următorul ordin:
Art. 1. – Începând cu
data prezentului ordin se aprobă Normele privind controlul si supravegherea
expedierilor internationale de deseuri radioactive implicând teritoriul
României, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Normele prevăzute la art. 1 intră în vigoare
la data aderării României la Uniunea Europeană.
Art. 3. – (1) Comisia Natională pentru Controlul
Activitătilor Nucleare (CNCAN) va comunica Comisiei Europene, la data
aderării României la Uniunea Europeană, adresa sa si toate celelalte informatii
necesare în vederea comunicării rapide cu autoritătile competente din tările
membre ale Uniunii Europene, neacceptarea procedurii de aprobare automată a
expedierii internationale de deseuri radioactive, precum si cerintele
suplimentare fată de prevederile Directivei 92/3/Euratom transpuse în normele
prevăzute la art. 1.
(2) Totodată CNCAN va solicita Comisiei Europene
transmiterea adreselor autoritătilor competente din tările membre ale Uniunii
Europene si a tuturor informatiilor necesare în vederea comunicării rapide cu
aceste autorităti.
(3) Până la aceeasi dată CNCAN va solicita Comisiei
Europene sprijin pentru obtinerea acelorasi date si pentru alte tări din afara
Uniunii Europene, dar care au transmis datele respective Comisiei Europene.
Art. 4. – La data intrării în vigoare a prezentelor
norme se abrogă Ordinul presedintelui CNCAN nr.
183/2002 pentru aprobarea Normelor pentru expedieri internationale de
deseuri radioactive implicând teritoriul României, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 913 din 14 decembrie 2002.
Art. 5. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 6. – Directia radioprotectie si deseuri
radioactive si Directia relatii internationale vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Presedintele Comisiei Nationale pentru Controlul
Activitătilor Nucleare,
Bucuresti,
26 septembrie 2005.
Nr.
274.
ANEXĂ
NORME
privind controlul si supravegherea expedierilor
internationale de deseuri radioactive implicând teritoriul României
CAPITOLUL I
Art. 1. – (1) Prezentele norme sunt emise în temeiul art.
5 din Legea nr.
111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, de către Comisia
Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare ca autoritate competentă în
domeniul nuclear, denumită în continuare CNCAN.
(2) CNCAN va actiona ca autoritate competentă a tării
de origine, de destinatie sau de tranzit, după cum România este tară de
origine, tară de destinatie sau tară de tranzit.
(3) Prezentele norme de aplică la expedierile internationale
de deseuri radioactive a căror desfăsurare implică teritoriul României, în
cazul în care nu sunt îndeplinite cerintele de exceptare prevăzute în anexa nr.
2 la Normele fundamentale de securitate radiologică, aprobate prin Ordinul
presedintelui CNCAN nr.
14/2000 si publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 si
nr. 404 bis din 29 august 2000.
(4) Prevederile specifice privind reexpedierea
deseurilor radioactive sunt stabilite în cap. IV.
(5) Prezentele norme reprezintă transpunerea
Directivei 92/3/Euratom privind controlul si supravegherea expeditiilor
internationale de deseuri radioactive implicând teritoriul României.
Art. 2. – În cuprinsul prezentelor norme se definesc
următorii termeni:
a) deseu radioactiv – orice material care
contine sau este contaminat cu radionuclizi si pentru care nu este prevăzută
nici o utilizare;
b) expediere – operatiile de transport de la
locul de origine la locul de destinatie al deseurilor radioactive, inclusiv
încărcarea si descărcarea acestora;
c) detinător de deseuri radioactive – orice
persoană fizică sau juridică care, înainte de desfăsurarea expedierii, are
răspunderea legală pentru asemenea materiale si intentionează să desfăsoare o
expediere către un destinatar;
d) destinatar de deseuri radioactive – orice
persoană fizică sau juridică către care sunt expediate asemenea materiale;
e) loc de origine si loc de destinatie –
locuri situate în două tări diferite, atât în tările membre ale Comunitătii
Europene, cât si în tări terte, numite tară de origine, respectiv tară
de destinatie;
f) autorităti competente – orice autoritate
care, potrivit legii sau reglementărilor tării de origine, de tranzit ori de
destinatie, este împuternicită să implementeze sistemul de supraveghere si
control definit la cap. I–IV; aceste autorităti competente vor fi desemnate în
conformitate cu art. 17;
g) sursă închisă – o sursă radioactivă a cărei
structură este astfel încât să prevină, în conditii normale de utilizare, orice
dispersie a substantelor radioactive în mediu.
Art. 3. – Operatiile de transport necesare pentru
orice expediere internatională de deseuri radioactive a căror desfăsurare
implică teritoriul României trebuie să respecte integral prevederile
legislatiei române, ale reglementărilor emise de CNCAN si ale conventiilor si
acordurilor internationale privind transportul materialelor radioactive la care
România este parte.
CAPITOLUL II
Expedieri internationale de deseuri radioactive între
tările membre
Art. 4. – (1) Un detinător de deseuri radioactive care
intentionează să realizeze o expediere de astfel de deseuri sau să facă
aranjamentele pentru o astfel de expediere trebuie să trimită o cerere de
autorizare la autoritătile competente din tara de origine.
(2) Autoritătile competente din tara de origine
trebuie să trimită cereri pentru aprobare la autoritătile competente din tara
de destinatie si din tara sau tările de tranzit, dacă aceasta/acestea există.
(3) Pentru cererile mentionate la alin. (1) si (2)
trebuie utilizat documentul standard mentionat la art. 20.
(4) Transmiterea cererii mentionate la alin. (1) si
(2) trebuie să nu afecteze deciziile ulterioare mentionate la art. 7.
Art. 5. – (1) O cerere poate acoperi în principiu mai
mult de o singură expediere, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele
conditii:
a) deseurile radioactive mentionate în cerere au, în
esentă, pentru fiecare expediere, aceleasi caracteristici fizice, chimice si
radioactive;
b) expedierile au loc de la acelasi detinător către
acelasi destinatar si implică aceleasi autorităti competente;
c) în cazul în care expedierile implică tări terte,
tranzitul are loc prin aceleasi puncte de frontieră de intrare si/sau de iesire
din Comunitatea Europeană si prin aceleasi puncte de frontieră ale tării terte
sau ale tărilor implicate, cu exceptia cazului în care există alte aranjamente
între autoritătile competente.
(2) Autorizatia de expediere de deseuri radioactive
poate fi acordată pentru o perioadă nu mai mare de 3 ani.
Art. 6. – (1) Nu mai târziu de două luni de la primirea cererii completate în mod corespunzător, autoritatea competentă din tara de destinatie si din orice tară de tranzit trebuie să notifice autoritatea competentă din tara de origine asupra acceptării sau asupra conditiilor pe care le consideră necesare ori asupra refuzului de acordare a aprobării. Pentru acest scop trebuie utilizat documentul standard mentionat la art. 20.
(2) Orice conditie cerută de autoritătile competente
din statele membre, dacă acestea sunt tări de tranzit sau tări de destinatie,
nu trebuie să fie mai severă decât conditiile pentru expedieri similare pe
teritoriul acelor state si trebuie să fie în conformitate cu acordurile
internationale existente.
Pentru orice refuz de acordare a aprobării sau pentru
conditiile mentionate în aprobare trebuie precizate motivele, în conformitate
cu art. 3.
(3) Autoritatea competentă din tara de destinatie sau
din orice tară de tranzit poate solicita în plus o perioadă nu mai mare de o
lună fată de perioada mentionată la alin. (1) pentru a-si face cunoscută
pozitia.
(4) Dacă până la expirarea perioadei mentionate la
alin. (1) si (3), după caz, nu s-a primit nici un răspuns de la autoritătile
competente ale tării de destinatie si/sau ale tărilor de tranzit, atunci tările
solicitante consideră acordul dat la solicitarea de expediere numai dacă aceste
tări au informat Comisia Europeană, în conformitate cu art. 17, că nu acceptă
procedura de acceptare tacită.
Art. 7. – (1) Dacă toate aprobările necesare pentru
expediere au fost acordate, autoritătile competente din tara de origine trebuie
să autorizeze detinătorul de deseuri radioactive să expedieze si trebuie să
informeze despre aceasta autoritătile competente din tara de destinatie si din
tările de tranzit, dacă acestea există.
(2) În acest scop trebuie utilizat documentul standard
mentionat la art. 20. Orice cerintă suplimentară pentru astfel de expedieri
trebuie atasată la acest document.
(3) Această autorizatie trebuie să nu afecteze în nici
un fel responsabilitătile detinătorului, transportatorului, proprietarului,
destinatarului sau ale oricărei persoane fizice ori juridice implicate în
expediere.
Art. 8. – (1)
Documentele mentionate la art. 4 si 6 trebuie să însotească fiecare expediere
de deseuri radioactive, inclusiv în cazul aprobării mai multor expedieri,
prevăzute la art. 5.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) nu exclud ca
orice alt document cerut de reglementările în vigoare să însotească expedierea.
(3) Când expedierea are loc pe calea ferată,
documentele prevăzute la alin. (1) trebuie să fie disponibile la toate
autoritătile competente din domeniul feroviar al tărilor implicate în
expediere.
Art. 9 – (1) În termen de 15 zile de la primire,
destinatarul deseurilor radioactive trebuie să trimită autoritătilor competente
din propria tară o Onstiintare de primire, utilizând documentul standard
mentionat la art. 20.
(2) Autoritatea competentă din tara de destinatie
trebuie să trimită copii ale Onstiintării de primire la celelalte tări
implicate în expediere. Autoritatea competentă a tării de origine trebuie să
trimită Onstiintarea de primire la detinătorul original.
CAPITOLUL III
Importul si exportul în/din Comunitatea Europeană
Art. 10. – (1) În cazul în care deseurile radioactive
intră în Comunitatea Europeană dintr-o tară tertă si tara de destinatie este
tară membră a Comunitătii Europene, destinatarul trebuie să trimită o cerere de
autorizare la autoritatea competentă din acea tară membră, utilizând documentul
standard prevăzut la art. 20. Destinatarul trebuie să actioneze ca detinător si
autoritatea competentă a tării de destinatie trebuie să actioneze ca si cum ar
fi autoritatea competentă a tării de origine, asa cum aceasta este prevăzută la
cap. II, în relatie cu tara sau cu tările de tranzit.
(2) În cazul în care deseurile intră în Comunitate dintr-o tară tertă si tara de destinatie nu este tară membră a Comunitătii Europene, atunci tara membră al cărei teritoriu este primul la intrarea deseurilor în Comunitatea Europeană va fi considerată tara de origine pentru scopul expedierii.
(3) Pentru expedierile prevăzute la alin. (1)
destinatarul expedierii din Comunitatea Europeană trebuie să informeze
autoritatea competentă din tara sa în scopul initierii procedurilor
corespunzătoare.
(4) Pentru expedierile prevăzute la alin. (2) persoana
care are responsabilitatea expedierii din tara membră pe al cărei teritoriu
deseurile intră prima dată în Comunitatea Europeană trebuie să informeze
autoritatea competentă din tara sa în scopul initierii procedurilor
corespunzătoare.
(5) Importul de deseuri radioactive în România este
interzis, cu exceptia cazului prevăzut la art. 7 din Legea nr.
111/1996, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 11. – CNCAN nu va autoriza expedieri de deseuri
radioactive:
a) spre o destinatie situată la sud de paralela de 60s
latitudine sudică;
b) spre un stat parte al celei de-a patra Conventii
ACP–CEE, care nu este membru al Uniunii Europene, tinând seama totusi de
prevederile art. 14;
c) spre o tară tertă care, în opinia autoritătii competente
din tara de origine, nu are resurse tehnice, legislative sau administrative
pentru a gospodări în sigurantă deseurile radioactive.
Art. 12. – (1) În cazul în care deseurile sunt
exportate din Comunitatea Europeană într-o tară tertă, autoritătile competente
din tara membră de origine trebuie să contacteze autoritătile din tara de
destinatie cu privire la aceste expedieri.
(2) Dacă toate conditiile pentru expediere sunt
îndeplinite, autoritătile competente ale tării membre de origine trebuie să autorizeze
detinătorul deseurilor radioactive să efectueze expedierea si să informeze
autoritătile din tara de destinatie despre această expediere.
(3) Această autorizatie trebuie să nu afecteze în nici
un fel responsabilitătile detinătorului, transportatorului, proprietarului,
destinatarului sau ale oricărei persoane fizice ori juridice implicate în
expediere.
(4) Pentru expedierile prevăzute la alin. (1) trebuie
utilizat documentul standard prevăzut la art. 20.
(5) Detinătorul de deseuri radioactive trebuie să
notifice autoritătilor competente din tara de origine că deseurile au ajuns la
destinatia lor în tara tertă, în termen de două săptămâni de la data sosirii si
trebuie să precizeze ultimul punct de frontieră din Comunitatea Europeană prin
care a trecut.
(6) Această notificare trebuie să fie justificată
printr-o declaratie sau certificare a destinatarului de deseuri radioactive că
deseurile au ajuns la destinatia corespunzătoare, indicând si punctul de
frontieră la intrarea în tara tertă.
CAPITOLUL IV
Operatii de reexpediere
Art. 13. – (1) Prezentele norme nu se aplică la
returnarea surselor închise de către utilizator la furnizorul surselor din altă
tară.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1),
prezentele norme se aplică la reexpedierile de surse închise cu continut de
materiale fisile.
Art. 14. – (1) Prezentele norme nu afectează dreptul
unei tări membre sau al unei institutii dintr-o tară membră, unde urmează să
fie exportate deseuri în scopul reprocesării lor, de a returna deseurile în
tara de origine după tratarea acestora.
(2) Prezentele norme nu afectează dreptul unei tări
membre sau al unei institutii dintr-o tară membră, unde urmează să fie exportat
combustibil nuclear ars în scopul reprocesării lui, de a returna în tara de
origine deseurile si/sau alte produse rezultate din operatia de reprocesare.
Art. 15. – (1) În cazul în care o expediere de deseuri
radioactive nu poate avea loc sau conditiile pentru efectuarea expedierii nu
sunt în conformitate cu prevederile cap. II, autoritătile competente din tara
membră de expediere trebuie să se asigure că deseurile radioactive în cauză
sunt luate înapoi de către detinătorul deseurilor.
(2) În cazul expedierilor de deseuri radioactive
dintr-o tară tertă la o destinatie din Comunitata Europeană, autoritătile
competente din tara membră de destinatie trebuie să se asigure că destinatarul
acelor deseuri negociază o clauză cu detinătorul de deseuri, prin care se
stabileste că tara tertă se obligă ca detinătorul să ia înapoi deseurile în
cazul în care expedierea nu a avut loc.
Art. 16. – Tările membre sau tările care aprobă un
tranzit pentru expedierea initială nu pot refuza aprobarea reexpedierii în
următoarele cazuri:
– cele mentionate la
art. 14, dacă reexpedierea priveste aceleasi materiale după tratare sau
reprocesare si dacă toată legislatia relevantă este respectată;
– cele mentionate la art. 15, dacă reexpedierea este
realizată în aceleasi conditii si cu aceleasi specificatii.
CAPITOLUL V
Prevederi procedurale
Art. 17. – (1) CNCAN va transmite Comisiei Europene
adresa sa si adresa celorlalte autorităti competente, toate informatiile
necesare pentru comunicarea rapidă, precum si informatiile privind neacceptarea
posibilă a procedurii de aprobare automată mentionată la art. 6 alin. (4).
(2) CNCAN trebuie să transmită în mod regulat orice
informatie privind modificarea acestor date.
Art. 18. – La fiecare 2 ani CNCAN va transmite
Comisiei Europene rapoarte despre expedierile efectuate pe teritoriul României.
Art. 19. – CNCAN poate solicita Comisiei europene
sprijin în implementarea directivei ori de câte ori este necesar.
Art. 20. – (1) Documentul standard folosit la
expedierile internationale de deseuri radioactive este prezentat în anexă.
(2) Documentul standard trebuie completat în limba engleză
si în conformitate cu notele continute în diversele sale sectiuni.
(3) Documentul standard trebuie să fie tipărit cu
cerneală neagră pe hârtie albă, cântărind cel putin 40 g/m2, iar
rezistenta hârtiei trebuie să fie suficientă pentru ca la folosire normală
aceasta să nu se rupă sau să nu se sifoneze.
(4) Documentul standard va avea dimensiunile de 210 x
297 mm (A4), cu o tolerantă maximă a fiecărei dimensiuni de –5 si +8 mm.
CAPITOLUL VI
Prevederi finale
Art. 21. – Anexa face parte integrantă din prezentele
norme.
Art. 22. – Prezentele norme intră în vigoare la data
aderării României la Uniunea Europeană.
Art. 23. – La data intrării în vigoare a prezentelor
norme se abrogă Ordinul presedintelui CNCAN nr.
183/2002 pentru aprobarea Normelor pentru expedieri internationale de
deseuri radioactive implicând teritoriul României, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 913 din 14 decembrie 2002.
ANEXĂ*)
la norme