MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 893 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 6 octombrie 2005
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 429 din 13 septembrie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4001 din Codul
de procedură civilă
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.141. – Hotărâre privind
aprobarea renuntării la cetătenia română unor persoane
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
519. – Ordin al
presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală privind aprobarea
Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată
1.000. – Ordin al ministrului sănătătii privind aprobarea Metodologiei pentru desfăsurarea concursului de rezidentiat în medicină, medicină dentară si farmacie, sesiunea 20 noiembrie 2005
1.001. – Ordin al ministrului
sănătătii privind stabilirea cuantumului taxei de participare la concursul de
rezidentiat în medicină, medicină dentară si farmacie, sesiunea 20 noiembrie
2005
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 13 septembrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4001 din Codul de procedură civilă
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Daniela Ramona Maritiu – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4001 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Ion Matei în Dosarul nr. 4.391/2004 al Judecătoriei
Sectorului 3 Bucuresti.
La apelul nominal răspunde personal Ionel Dumitru,
lipsă fiind celelalte părti, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, partea prezentă
solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că instanta
de contencios constitutional s-a mai pronuntat asupra constitutionalitătii
acestor dispozitii, statuând prin Decizia nr.
379 din 14 octombrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 785 din 7 noiembrie 2003, că acestea sunt constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 16 martie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 4.391/2004, Judecătoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4001 din Codul de procedură civilă.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile art. 4001din Codul de procedură civilă
sunt neconstitutionale, deoarece contravin prevederilor art. 44 alin. (1) din
Constitutie. În acest sens arată că, prin posibilitătile oferite instantei de
textul de lege criticat, dreptul de proprietate al contestatorului-debitor
(autor al exceptiei) asupra unui imobil este afectat deoarece permite
intimatului-creditor să se îndestuleze de pe urma acestui imobil pentru o
creantă cu care nu are nici o legătură.
Judecătoria Sectorului 3 Bucuresti apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece cererea de
împărtire a bunurilor comune, formulată de către creditor, în cadrul executării
silite, conform art. 4001 din Codul de procedură civilă,
nu aduce atingere dreptului de proprietate al contestatorului-debitor, fiind o
deposedare cu cauză, ce se realizează în scopul satisfacerii creantei pe care
acesta o are împotriva debitorului care nu a înteles să-si execute de bunăvoie
obligatia de plată.
Potrivit prevederilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicată.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că art. 4001 din Codul de procedură civilă
reglementează calea procedurală prin care creditorul poate să-si realizeze un
drept recunoscut de lege, si anume formulând, în cadrul unei contestatii la
executare, cererea de a se împărti bunurile pe care debitorul le are în
proprietate comună, în scopul de a se determina în concret care bunuri sau alte
valori care pot fi urmărite apartin numai debitorului, pentru a fi supuse
urmăririi, în virtutea dreptului de gaj general recunoscut creditorilor de art.
1718 din Codul civil.
Astfel, textul de lege criticat oferă posibilitatea creditorilor să treacă la
executarea silită, al cărei obiect îl pot constitui doar bunurile debitorului,
asigurând totodată protejarea intereselor patrimoniale ale coproprietarilor
debitorilor care nu sunt parte în raportul juridic supus judecătii, respectiv
în raportul de obligatie fată de creditorul urmăritor. În acest sens Curtea
Constitutională s-a pronuntat prin Decizia nr.
379 din 14 octombrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 785 din 7 noiembrie 2003.
Avocatul Poporului apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că textul de lege
criticat nu aduce atingere dreptului de proprietate, ci, dimpotrivă, dă
expresie acestuia într-o manieră specifică. Departe de a constitui o atingere a
dreptului subiectiv în sine, asemenea reglementări creează conditiile
indispensabile valorificării acestuia, prin posibilitatea dată creditorului de
a cere împărtirea bunurilor proprietate comună, în scopul satisfacerii creantei
sale împotriva debitorului care nu a înteles să o execute de bunăvoie.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele: Curtea Constitutională a fost legal sesizată
si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicată, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 4001 din Codul de procedură civilă,
introdus prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
138/2000, ordonantă publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 479 din 2 octombrie 2000.
Textul de lege criticat are următorul continut:
– Art. 4001 din Codul de procedură civilă: “Împărtirea
bunurilor proprietate comună poate fi hotărâtă, la cererea părtii interesate,
si în cadrul judecării contestatiei la executare.“ În sustinerea
neconstitutionalitătii acestor dispozitii legale autorul exceptiei invocă
încălcarea prevederilor art. 44 alin. (1) din Constitutie, care au următorul
continut: “Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.“
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că, după urmărirea bunurilor proprii, creditorul personal va putea
cere împărteala bunurilor comune, în acest fel bunurile atribuite fiecărui sot
devenind bunuri proprii si putând forma obiectul urmăririi silite din partea
creditorului. Prin Decizia nr.
379 din 14 octombrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 785 din 7 noiembrie 2003, Curtea a statuat că dispozitiile art. 4001 asigură,
pe de o parte, protejarea intereselor patrimoniale ale acelor coproprietari
care nu sunt parte în raportul juridic supus judecătii, iar pe de altă parte,
permit creditorilor să treacă la executarea silită al cărei obiect îl pot
constitui doar bunurile debitorului. Asa fiind, existenta proprietătii comune
împiedică temporar realizarea executării silite, numai după finalizarea
procedurii de împărteală a bunurilor indivize executarea putând continua cu
privire la bunurile ce apartin exclusiv debitorului urmărit.
Prin efectul partajului, creditorul păstrează
posibilitatea fie de a urmări întregul bun care a făcut obiectul partajului,
dacă acesta a fost atribuit debitorului, fie sulta la care a fost obligat
coproprietarul nedebitor căruia i-a fost atribuit bunul, fie partea cuvenită
debitorului din pretul obtinut din vânzarea întregului imobil. Asa fiind,
Curtea retine că reglementarea criticată are ca finalitate protejarea
intereselor coproprietarilor nedebitori, pusi, în acest mod, la adăpost de
riscul de a fi obligati să participe la achitarea unei datorii care nu le
incumbă, efectuând astfel o plată nedatorată.
Prin urmare, se constată că textul de lege criticat nu
aduce atingere dreptului de proprietate, consacrat de art. 44 din Constitutie,
critica autorului exceptiei fiind neîntemeiată.
Pentru considerentele
expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4001 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Ion Matei în Dosarul nr. 4.391/2004 al Judecătoriei
Sectorului 3 Bucuresti.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 13
septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea renuntării la cetătenia română unor persoane
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 30 din Legea cetăteniei române nr.
21/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Se aprobă renuntarea la cetătenia
română persoanelor prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul justitiei,
Monica Luisa Macovei
p. Ministrul afacerilor externe,
Valentin Naumescu,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Bucuresti,
29 septembrie 2005.
Nr.
1.141.
ANEXĂ*)
LISTA
persoanelor
care au promisiunea altei cetătenii, pentru care comisia a avizat favorabil
cererea de renuntare la cetătenia română în temeiul art. 26 din Legea cetăteniei
române nr. 21/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare
|
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA
NATIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
privind
aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată
În temeiul
dispozitiilor art. 33 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
în baza prevederilor pct. 32.1 din anexa la Hotărârea
Guvernului nr.
1.050/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei
Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă Instructiunile pentru aplicarea
titlului IX din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, prevăzute în anexa
la prezentul ordin.
Art. 2. – Dispozitiile prezentului ordin se aplică de
toate organele fiscale implicate în solutionarea unor contestatii formulate
împotriva actelor administrative fiscale.
Art. 3. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare
Fiscală,
Sebastian Bodu
Bucuresti,
27 septembrie 2005.
Nr.
519.
ANEXĂ
INSTRUCTIUNI
pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată
1. Instructiuni pentru aplicarea art. 174 –
Posibilitatea de contestare
1.1. Orice persoană
care formulează o contestatie pentru lipsa unui act administrativ fiscal
trebuie să demonstreze dreptul său sau interesul legitim lezat.
1.2. Prin lipsa actului administrativ fiscal se
întelege nesolutionarea în termenul legal a unei cereri a contribuabilului
pentru emiterea unui act administrativ fiscal.
1.3. În cazul deciziilor emise potrivit art. 86 din
Codul de procedură fiscală, republicat, bazele de impunere se pot contesta
numai prin contestarea deciziei referitoare la baza de impunere, nu si a
deciziilor de impunere emise ulterior în temeiul acesteia.
2. Instructiuni pentru aplicarea art. 175 – Forma
si continutul contestatiei
2.1. În situatia în care contestatorul precizează că
obiectul contestatiei îl formează actul administrativ atacat, fără însă a
mentiona, înăuntrul termenului acordat de organul de solutionare, cuantumul
sumei totale contestate, individualizată pe feluri de impozite, taxe, datorie
vamală, contributii, precum si accesorii ale acestora, sau măsurile pe care le
contestă, contestatia se consideră formulată împotriva întregului act
administrativ fiscal.
2.2. În situatia în care contestatia nu îndeplineste
cerintele care privesc depunerea împuternicirii, semnătura, precum si
stampilarea, în original, organele de solutionare competente vor solicita
contestatorului, printr-o scrisoare recomandată cu confirmare de primire, ca în
termen de 5 zile de la comunicarea acesteia să îndeplinească aceste cerinte. În
caz contrar, contestatia va fi respinsă, fără a se mai antama fondul cauzei.
2.3. Confirmările de primire se vor anexa la dosarul
cauzei.
2.4. Organul de solutionare competent nu se poate
substitui contestatorului cu privire la motivele de fapt si de drept pentru
care a contestat actul administrativ fiscal respectiv.
2.5. În exercitarea rolului activ, organul de
solutionare va solicita contestatorului, pe bază de scrisoare recomandată cu
confirmare de primire, prezentarea, în termen de cinci zile de la data
comunicării acesteia, a motivelor de fapt si de drept, sub sanctiunea
respingerii contestatiei ca nemotivată.
3. Instructiuni pentru aplicarea art. 176 –
Termenul de depunere a contestatiei
3.1. La primirea contestatiei, organul emitent al
actului administrativ fiscal va întocmi dosarul contestatiei, precum si referatul
cu propuneri de solutionare. Întocmirea dosarului contestatiei nu este
obligatorie în situatia în care, potrivit art. 178 alin. (2) din Codul
de procedură fiscală, republicat, organul emitent este competent pentru
solutionarea contestatiei.
3.2. Dosarul contestatiei va cuprinde: contestatia în
original, care trebuie să poarte semnătura persoanei îndreptătite, precum si
amprenta stampilei, în cazul contestatorului persoană juridică, împuternicirea
avocatială, după caz, actul administrativ fiscal atacat, în copie, precum si
anexele acestuia, copii ale documentelor care au legătură cu cauza supusă
solutionării, documentele depuse de contestator, decizia de instituire a
măsurilor asiguratorii si sesizarea penală în copie, după caz.
3.3. În situatia în care competenta de solutionare nu
îi apartine, organul emitent al actului atacat va înainta dosarul contestatiei,
precum si referatul cu propuneri de solutionare organului de solutionare
competent, numai după verificarea îndeplinirii cerintelor procedurale.
3.4. În cazul în care contestatia este depusă direct
la organul competent de solutionare, acesta o va transmite organului emitent al
actului atacat, în vederea constituirii dosarului contestatiei, a verificării
conditiilor procedurale, precum si a întocmirii referatului cu propuneri de
solutionare.
3.5. În situatiile prevăzute de art. 176 alin. (2) si
(3) din Codul
de procedură fiscală, republicat, contestatorul va fi Onstiintat printr-o
adresă.
3.6. Referatul cu propuneri de solutionare cuprinde
precizări privind îndeplinirea conditiilor de procedură, mentiuni privind instituirea
măsurilor asiguratorii sau sesizarea organelor de urmărire si cercetare penală,
după caz, precum si propuneri de solutionare a contestatiei, având în vedere
toate argumentele si documentele contestatorului.
3.7. În referat se va mentiona obligatoriu dacă s-a
făcut sau nu sesizare penală.
3.8. Referatul se aprobă de conducătorul organului
fiscal emitent al actului administrativ fiscal atacat.
3.9. În conditiile în care din actele dosarului cauzei
nu se poate verifica respectarea termenului de depunere a contestatiei, iar în
urma demersurilor întreprinse nu se poate face dovada datei la care
contestatorul a luat la cunostintă de actul administrativ fiscal atacat,
aceasta va fi considerată depusă în termenul legal.
În situatia depunerii prin postă a contestatiei,
organul emitent al actului administrativ fiscal atacat este obligat să anexeze
la dosarul contestatiei plicul prin care a fost transmisă.
3.10. Persoanele care nu respectă prevederile legale
privind comunicarea actelor administrative fiscale si nu anexează la dosarul
cauzei dovada comunicării actului atacat, precum si dovada depunerii
contestatiei sunt direct răspunzătoare de acest fapt.
3.11. Dispozitiile privind termenele din Codul de procedură civilă se
aplică în mod corespunzător, astfel: 1. Termenul de depunere a contestatiei se
calculează pe zile libere, cu exceptia cazului în care prin lege se prevede
altfel, neintrând în calcul nici ziua când a început, nici ziua când s-a
sfârsit termenul.
Exemplu:
Actul administrativ fiscal este comunicat
contribuabilului în data de 29 iunie, termenul de 30 de zile începe să curgă de
la data de 30 iunie si se Omplineste în data de 29 iulie, astfel încât ultima
zi de depunere a contestatiei este 30 iulie.
2. Termenul care se sfârseste într-o zi de sărbătoare
legală sau când serviciul este suspendat (de exemplu, zile de repaus
săptămânal) se va prelungi până la sfârsitul primei zile de lucru următoare.
Exemplu:
În situatia în care data de 30 iunie prezentată la
exemplul anterior este sâmbătă, ultima zi de depunere a contestatiei este luni,
1 august.
3. Termenul de 3 luni prevăzut la art. 176 alin. (4)
din Codul de procedură fiscală se sfârseste în ziua lunii corespunzătoare zilei
de plecare.
Exemplu:
Actul administrativ fiscal este comunicat
contribuabilului în data de 15 ianuarie, termenul de 3 luni se sfârseste în
data de 15 aprilie, astfel încât ultima zi de depunere a contestatiei este data
de 15 aprilie.
4. Termenul care, începând la data de 29, 30 sau 31
ale lunii, se sfârseste într-o lună care nu are o asemenea zi se va socoti
împlinit în ultima zi a lunii.
Exemplu:
Actul administrativ fiscal este comunicat în data de
30 noiembrie, termenul de 3 luni se sfârseste în ultima zi a lunii februarie,
respectiv 28 februarie sau 29 februarie, reprezentând ultima zi de depunere a
contestatiei.
3.12. Organele care au încheiat actul administrativ
fiscal atacat vor păstra, în copie, dosarul contestatiei, la care vor anexa si
deciziile emise în solutionarea contestatiei.
3.13. Când contestatorul îsi majorează pretentiile,
dispozitiile procedurale privind termenul de depunere a contestatiei se aplică
corespunzător pentru diferenta contestată suplimentar.
3.14. Contestatia se consideră depusă în termenul de 3
luni în situatia în care actul administrativ atacat nu cuprinde unul dintre
elementele prevăzute la art. 42 alin. (2) lit. i) din Codul de procedură
fiscală, republicat.
4. Instructiuni pentru aplicarea art. 177 –
Retragerea contestatiei
4.1. Cererea de retragere trebuie să fie semnată de
contestator sau de împuternicit, iar în cazul contestatorilor persoane
juridice, cererea trebuie să poarte stampila persoanei juridice. Dovada
calitătii de împuternicit se face potrivit legii.
4.2. Persoanele fizice vor anexa la cererea de
retragere copia actului de identitate.
4.3. Organul de solutionare competent va comunica
decizia prin care ia act de renuntarea la contestatie după expirarea termenului
general de depunere a contestatiei.
5. Instructiuni pentru aplicarea art. 178 – Organul
competent
5.1. Actele administrative fiscale care intră în
competenta de solutionare a organelor specializate prevăzute la art 178 alin.
(1) din Codul
de procedură fiscală, republicat, sunt cele prevăzute expres si limitativ
de lege.
În situatia în care, ca urmare a raportului privind
rezultatele inspectiei fiscale, nu se modifică baza de impunere, de la data aducerii
la cunostinta contribuabilului a acestui fapt, titlul de creantă fiscală
susceptibil de a fi contestat este declaratia fiscală, asimilată cu o decizie
de impunere în conditiile art. 83 din Codul de procedură fiscală, republicat.
5.2. Alte acte administrative fiscale pot fi:
dispozitia de măsuri, decizia privind stabilirea răspunderii reglementată de
art. 28 din Codul
de procedură fiscală, republicat, notele de compensare, înstiintări de
plată, procesul-verbal privind calculul dobânzilor cuvenite contribuabilului
etc. 5.3. Titluri de creantă privind datoria vamală pot fi: declaratia vamală
în detaliu, chitanta vamală, procesul-verbal prin care se stabileste si se
individualizează datoria vamală, inclusiv accesoriile, potrivit legii, precum
si actul constatator, în măsura în care nu s-a încheiat proces-verbal.
5.4. Competenta de solutionare este dată de cuantumul
total al sumelor contestate, reprezentând impozite, taxe, contributii stabilite
de plată de către organul fiscal, precum si accesorii ale acestora, sau de
cuantumul total al taxelor, impozitelor, contributiilor, aprobate la
rambursare, respectiv restituire, după caz.
Exemplu:
a) Atunci când, ca urmare a solutionării deconturilor
cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, se stabileste TVA de plată
sub 500.000 lei (RON), iar TVA-ul respins la rambursare este peste 500.000 lei
(RON), competenta de solutionare este dată de cuantumul taxei pe valoarea
adăugată de plată.
b) Dacă, ca urmare a solutionării deconturilor cu sume
negative de TVA cu optiune de rambursare, rezultă diferente care diminuează
suma solicitată la rambursare, dar care nu determină stabilirea TVA de plată,
competenta de solutionare a contestatiei este dată de cuantumul taxei pe
valoarea adăugată aprobată la rambursare prin decizia de rambursare.
c) Atunci când, ca urmare a solutionării deconturilor
cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, rezultă diferente de TVA
nedeductibil si/sau colectat în cuantum egal cu TVA-ul solicitat la rambursare,
competenta de solutionare a deciziei de rambursare apartine organelor
specializate de solutionare, constituite la nivel teritorial.
d) Diminuarea pierderii fiscale prin neadmiterea ca
deductibile a unor cheltuieli, fără a rezulta, pe cale de consecintă, impozit
pe profit, reprezintă măsura si intră în competenta de solutionare a organului
emitent al actului administrativ atacat, indiferent de cuantumul sumei
contestate.
e) Atunci când, ca urmare a constatării pierderii
înlesnirilor la plată, contestatorului i se stabilesc, pe cale de consecintă,
debite si accesorii, competenta de solutionare a contestatiei apartine
organelor prevăzute la art. 178 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, republicat,
în functie de cuantumul sumei contestate.
5.5. Contestatiile formulate de sucursalele
persoanelor juridice, al căror cuantum este sub 500.000 lei (RON), se
solutionează de organele de solutionare competente, constituite la nivelul
directiilor generale teritoriale care au competenta de administrare a acestor
sucursale si în a căror rază teritorială se află situate.
6. Instructiuni pentru aplicarea art. 179 – Decizia
sau dispozitia de solutionare
6.1 În situatia în care la solutionarea contestatiei
participă mai multe persoane, iar una dintre persoanele care au participat,
potrivit competentelor ce îi revin, la întocmirea deciziei emise în
solutionarea contestatiei nu este de acord cu solutia propusă, are
posibilitatea de a semna cu opinie separată exemplarul deciziei care rămâne la
dosarul contestatiei si pe cel care se păstrează la dosarul deciziilor.
6.2. Opinia separată va fi motivată în fapt si în
drept, prezentându-se considerentele de natură fiscală pe care se bazează
aceasta.
6.3. Decizia emisă în solutionarea contestatiei este
definitivă în sistemul căilor administrative de atac, în sensul că asupra ei
organul de solutionare competent nu mai poate reveni, cu exceptia situatiilor
privind îndreptarea erorilor materiale, potrivit legii.
7. Instructiuni pentru aplicarea art. 180 – Forma
si continutul deciziei de solutionare a contestatiei
7.1. Decizia se semnează de către directorul general
al Directiei generale de solutionare a contestatiilor din cadrul Agentiei Nationale
de Administrare Fiscală, de directorii executivi ai directiilor generale ale
finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si ai
Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, sau de înlocuitorii
acestora, după caz.
7.2. În situatia în care înlocuitorii directorilor
executivi ai directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si ai Directiei generale de administrare a marilor
contribuabili sunt directorii organului de inspectie fiscală, va fi desemnată o
altă persoană din cadrul directiei generale respective, care să semneze decizia
de solutionare.
7.3. În cazul contestatiilor solutionate potrivit art.
178 alin. (2) din Codul
de procedură fiscală, republicat, decizia se semnează de conducătorul
organului fiscal din care face parte organul fiscal competent în solutionarea
acestor contestatii.
7.4. Decizia privind solutionarea contestatiei se
întocmeste si se comunică astfel:
a) câte un exemplar se comunică contestatorului,
persoanelor introduse în procedura de solutionare a contestatiei, organului
care a întocmit actul atacat, după caz;
b) un exemplar rămâne la dosarul contestatiei; În situatia
în care decizia de solutionare se semnează cu opinie separată, la dosarul
contestatiei va fi atasat si exemplarul cu opinie separată.
c) un exemplar se păstrează la dosarul deciziilor.
7.5. În situatia în care decizia de solutionare a
contestatiei priveste creante fiscale, organul emitent al actului atacat va
înainta o copie a deciziei la compartimentul/serviciul/biroul cu atributii de
evidentă analitică pe plătitori prin subsistemul de preluare a actelor de
colectare a veniturilor.
7.6. Organele care solutionează contestatiile vor tine
evidenta acestora într-un registru, din care să rezulte identitatea
contestatorului, obiectul cauzei, modul de solutionare si de comunicare a
solutiei si calea de atac.
8. Instructiuni pentru aplicarea art. 181 – Introducerea
altor persoane în procedura de solutionare
8.1. Interventia voluntară este forma de participare
la cerere, în solutionarea contestatiilor, a tertilor ale căror interese
juridice de natură fiscală sunt afectate în urma emiterii deciziei.
8.2. Interventia fortată este forma de participare a
tertilor în solutionarea contestatiilor, care sunt introdusi de către organele
de solutionare din oficiu sau la cererea contestatorului. În cazul în care
cererea de interventie fortată este formulată de contestator, aceasta va fi
motivată în fapt si în drept.
8.3. Organul de solutionare competent se va pronunta
asupra admisibilitătii cererii, iar în situatia în care aceasta nu e
admisibilă, va înstiinta contestatorul printr-o adresă.
Dacă cererea de interventie formulată de contestator
este admisă, aceasta se va comunica intervenientului.
8.4. Introducerea din oficiu a intervenientilor se
realizează printr-o adresă a organului de solutionare care instrumentează
cauza.
8.5. Atunci când interventia este făcută pentru
apărarea dreptului uneia dintre părti, aceasta are caracter accesoriu.
8.6. Atunci când interventia urmăreste realizarea sau
conservarea unor interese de natură juridică fiscală proprii, aceasta are
caracter principal. În această situatie, cererea de interventie trebuie să
îndeplinească cerintele prevăzute pentru forma si continutul contestatiei, iar
asupra cererii de interventie principală organele competente de solutionare se
vor pronunta prin decizie.
8.7. Interventia se poate depune la organul competent
de solutionare până la emiterea deciziei de solutionare a contestatiei.
9. Instructiuni pentru aplicarea art. 182 –
Solutionarea contestatiei
9.1. Pentru lămurirea cauzelor organul de solutionare
competent poate solicita directiilor de specialitate din cadrul Ministerului
Finantelor Publice si Agentiei Nationale de Administrare Fiscală puncte de
vedere.
Respectivele directii de specialitate vor transmite
punctele de vedere în termen de cel mult zece zile de la solicitare.
9.2. În situatia în care pentru aceeasi spetă avizele
comunicate sunt contradictorii sau sunt contrare punctului de vedere exprimat
de organul de solutionare competent, cauza respectivă va fi supusă dezbaterii
comisiei fiscale centrale din Ministerul Finantelor Publice, potrivit legii.
9.3. În solutionarea contestatiilor, exceptiile de
procedură pot fi următoarele: nerespectarea termenului de depunere a
contestatiei, lipsa calitătii procesuale, lipsa capacitătii, lipsa unui interes
legitim, contestarea altor sume si măsuri decât cele care au făcut obiectul
actului atacat.
9.4. Exceptiile de fond în procedura de solutionare a
contestatiilor pot fi următoarele: necompetenta organului care a încheiat actul
contestat, prescriptia, exceptia prevăzută de art. 102 alin. (3) din Codul
de procedură fiscală, republicat, autoritatea de lucru judecat etc.
9.5. În situatiile în care organele competente au de solutionat
două sau mai multe contestatii, formulate de aceeasi persoană fizică sau
juridică împotriva unor titluri de creantă fiscală, sau alte acte
administrative fiscale încheiate de aceleasi organe fiscale sau alte organe
fiscale vizând aceeasi categorie de obligatii fiscale sau tipuri diferite, dar
care sub aspectul cuantumului se influentează reciproc, se va proceda la
conexarea dosarelor, dacă prin aceasta se asigură o mai bună administrare si
valorificare a probelor în rezolvarea cauzei.
9.6. Prin conexarea dosarelor nu se poate stabili o
altă competentă de solutionare decât cea care rezultă din contestarea fiecărui
act administrativ fiscal luat individual.
9.7. În cazul în care contestatorul îsi restrânge sau
îsi majorează pretentiile formulate initial, organul de solutionare învestit
îsi va declina competenta în favoarea organului de solutionare competent.
9.8. În cazul în care contestatiile sunt astfel
formulate încât au si alt caracter pe lângă cel de cale administrativă de atac,
pentru aceste aspecte cererea se va înainta organelor competente de către
organul învestit cu solutionarea căii administrative de atac, după solutionarea
acesteia.
9.9. La solicitarea organului competent de
solutionare, organele care au efectuat activitatea de inspectie fiscală vor
întocmi un proces-verbal de cercetare la fata locului, pentru lămurirea
aspectelor care fac obiectul contestatiei, semnat de organul de inspectie
fiscală, si care va fi adus la cunostintă si contestatorului.
9.10. Prin acestea nu se vor putea stabili debite noi,
iar împotriva lor nu va putea fi exercitată calea administrativă de atac,
procesul-verbal de cercetare la fata locului urmând a fi conexat la dosarul
contestatiei aflat în curs de solutionare.
9.11. Dispozitiile art. 40 din Codul
de procedură fiscală, republicat, privind abtinerea si recuzarea se aplică
în mod corespunzător.
10. Instructiuni pentru aplicarea art. 183 –
Suspendarea procedurii de solutionare a contestatiei pe cale administrativă
10.1. În cazul în care referatul nu contine mentiuni
privind formularea sau nu a unei sesizări penale în cauză, organul de
solutionare competent va solicita, printr-o adresă, completarea în acest sens a
referatului cu propuneri de solutionare.
10.2. Informatiile cerute vor fi înaintate organului
de solutionare în termen de maximum 5 zile de la data comunicării acestora.
10.3. În situatia neprimirii răspunsului în termenul
solicitat, organele de solutionare vor analiza fondul cauzei, urmând ca de
nerespectarea prevederilor alineatului precedent să fie tinute răspunzătoare
persoanele care nu au depus diligentele necesare.
10.4. Dacă prin decizie se suspendă solutionarea
contestatiei până la rezolvarea cauzei penale, dosarul contestatiei se
transmite, după caz, organului care a efectuat inspectia fiscală, urmând ca
acesta să fie restituit, la încetarea motivului care a determinat suspendarea,
organului de solutionare competent.
10.5. Organul de solutionare competent va relua
procedura administrativă, în conditiile art. 183 alin. (1) din Codul
de procedură fiscală, republicat, numai după încetarea definitivă si
irevocabilă a motivului care a determinat suspendarea. Aceasta trebuie dovedită
de către organele fiscale sau de contestator printr-un înscris emis de organele
abilitate. Solutia dată de organele de cercetare si urmărire penală trebuie
însotită de rezolutia motivată, atunci când suspendarea a fost pronuntată până
la rezolvarea cauzei penale.
10.6. În situatia în care solicitarea de reluare a
procedurii apartine contestatorului, organele de solutionare vor cere organului
fiscal abilitat, printr-o adresă, comunicarea faptului că motivul de încetare a
suspendării solutionării contestatiei a rămas definitiv si irevocabil.
10.7. La reluarea procedurii administrative, organul
de solutionare competent poate solicita organului fiscal care a sesizat
organele de urmărire si cercetare penală punctul de vedere privind solutionarea
contestatiei în raport de solutia organelor penale.
10.8. La solutionarea contestatiilor, organele de
solutionare se vor pronunta si în raport de motivarea rezolutiilor de scoatere
de sub urmărire penală, neîncepere sau încetare a urmăririi penale, precum si a
expertizelor efectuate în cauză, în măsura în care acestea se regăsesc la
dosarul contestatiei.
10.9. În situatia prevăzută la art. 204 alin. (2) din Codul
de procedură fiscală, republicat, reanalizarea contestatiei se va face si
în raport de prevederile art. 346 din Codul de procedură penală.
11. Instructiuni pentru aplicarea art. 184 –
Suspendarea executării actului administrativ fiscal
11.1. Organul de solutionare competent poate acorda
suspendarea executării actului administrativ fiscal atacat, până la
solutionarea pe cale administrativă a contestatiei, indiferent dacă procedura
de executare a fost sau nu începută.
11.2. Aprobarea de către organul de solutionare a
cererii de suspendare a executării actului administrativ fiscal prin care s-au
stabilit obligatii de plată are ca efect, pentru contribuabil, suspendarea
obligatiei de plată, iar pentru organul fiscal, suspendarea dreptului de a
începe sau de a continua executarea silită, după caz, pentru sumele ce fac
obiectul suspendării obligatiei de plată respective.
11.3. Motivele de acordare a suspendării executării
actului administrativ fiscal contestat pot fi: existenta unei îndoieli
puternice asupra legalitătii actului atacat, iminenta producerii unei vătămări
ireparabile a drepturilor contestatorului, bonitatea contribuabilului,
comportamentul fiscal al acestuia etc.
11.4. În vederea solutionării cererii de suspendare,
organele de solutionare a contestatiei pot solicita informatii si/sau documente
organului de executare sau altor compartimente specializate privind bonitatea
contribuabilului, fisa de analiză de risc, cazierul fiscal etc. În acest caz
informatiile vor fi transmise pe baza unei adrese, care va cuprinde si punctul
de vedere al organului fiscal privind posibilitatea suspendării actului
administrativ.
11.5. Contestatorul poate depune orice înscrisuri pe
care le consideră relevante în sustinerea cererii de suspendare a executării
actului administrativ fiscal atacat.
11.6. Organul de solutionare va dispune organului de
executare competent instituirea măsurilor asigurătorii atunci când acestea se
impun, potrivit legii.
11.7. Contestatorul va fi înstiintat de modul de
rezolvare a cererii de suspendare a executării actului administrativ fiscal
prin decizie de solutionare a contestatiei sau prin decizie privind
solutionarea cererii de suspendare a executării, după caz, care pot fi atacate
potrivit legii.
11.8. Un exemplar al acestei decizii privind
solutionarea cererii de suspendare a executării se comunică organului de
executare competent, potrivit legii.
11.9. În toate cazurile, suspendarea executării
actului administrativ fiscal dăinuie până la solutionarea căii administrative
de atac, chiar dacă pentru a se pronunta organul de solutionare a emis anterior
o decizie de suspendare a solutionării contestatiei, urmând ca procedura să fie
reluată după încetarea motivului care a determinat suspendarea solutionării
cauzei.
11.10. În solutionarea cererii de suspendare a
executării, prin decizie se vor prezenta motivele ce au format convingerea
organului de solutionare.
12. Instructiuni pentru aplicarea art. 185 –
Solutii asupra contestatiei
12.1. Contestatia poate fi respinsă ca:
a) neîntemeiată, în situatia în care argumentele de
fapt si de drept prezentate în sustinerea contestatiei nu sunt de natură să
modifice cele dispuse prin actul administrativ fiscal atacat;
b) nemotivată, în situatia în care contestatorul nu
prezintă argumente de fapt si de drept în sustinerea contestatiei sau
argumentele aduse nu sunt incidente cauzei supuse solutionării;
c) fiind fără obiect, în situatia în care sumele si
măsurile contestate nu au fost stabilite prin actul administrativ fiscal atacat
sau dacă prin reluarea procedurii administrative, luându-se act de solutia
pronuntată de instanta penală, se constată că cererea rămâne lipsită de obiect;
d) inadmisibilă, în situatia contestării deciziilor de
impunere emise în temeiul deciziei referitoare la baza de impunere, având în
vedere prevederile art. 174 alin. (6) din Codul
de procedură fiscală, republicat.
12.2. Prin decizie se poate lua act de renuntarea la
contestatie, în situatia în care contestatorul solicită retragerea acesteia.
12.3. Contestatia poate fi admisă si actul
administrativ fiscal atacat anulat si în situatii cum sunt: constatarea
existentei unei exceptii de fond sau de procedură, lipsa unuia dintre
elementele referitoare la numele, prenumele si calitatea persoanei
împuternicite a organului fiscal, la numele si prenumele ori denumirea
contribuabilului, a obiectului actului administrativ sau a semnăturii persoanei
împuternicite a organului fiscal, cu exceptia prevăzută la art. 42 alin. (3)
din Codul de procedură fiscală, republicat.
12.4. Prin decizie se poate constata autoritatea de
lucru judecat atunci când există identitate de obiect, părti si cauză.
12.5. Aceste solutii nu sunt prevăzute limitativ.
12.6. În situatia în care se pronuntă o solutie de
desfiintare totală sau partială a actului atacat, în considerentele deciziei se
vor prezenta numai motivele care au condus la desfiintare.
12.7. Decizia de desfiintare va fi pusă în executare
în termen de 30 de zile de la data comunicării, iar verificarea va viza strict
aceeasi perioadă si acelasi obiect al contestatiei pentru care s-a emis
decizia, inclusiv pentru calculul accesoriilor aferente.
12.8. Prin noul act administrativ fiscal, întocmit
conform considerentelor deciziei de solutionare, nu se pot stabili în sarcina
contestatorului sume mai mari decât cele din actul desfiintat, acesta putând fi
contestat potrivit legii.
12.9. În situatia în care obligatiile bugetare se
stabilesc pe bază de raport de inspectie fiscală sau proces-verbal, încheiate
conform art. 105 alin. (2) si art. 106 alin. (1) din Codul
de procedură fiscală, republicat, se va pronunta solutia de anulare a
măsurilor stabilite suplimentar, urmând ca respectivele constatări să fie
valorificate la emiterea actului administrativ fiscal, conform legii.
13. Instructiuni pentru aplicarea art. 186 –
Respingerea contestatiei pentru neîndeplinirea conditiilor procedurale
13.1. Contestatia poate fi respinsă ca:
a) nedepusă la termen, în situatia în care aceasta a
fost depusă peste termenul prevăzut de prezenta lege;
b) fiind depusă de o persoană lipsită de calitatea de
a contesta, în situatia în care aceasta este formulată de o persoană fizică sau
juridică lipsită de calitate procesuală;
c) fiind depusă de o persoană lipsită de capacitate de
exercitiu, potrivit legii;
d) lipsită de interes, în situatia în care
contestatorul nu demonstrează că a fost lezat în dreptul sau interesul său
legitim;
e) prematur formulată, în situatia în care sumele
contestate nu sunt stabilite cu titlu definitiv în sarcina acestuia sau în
situatia în care contribuabilul contestă un act premergător care stă la baza
emiterii unui act administrativ fiscal.
13.2. Aceste solutii nu sunt prevăzute limitativ.
14. Instructiuni pentru aplicarea art. 187 –
Comunicarea deciziei si calea de atac
14.1. Atunci când decizia de solutionare este
returnată de postă, comunicarea se face prin publicarea unui anunt într-un
cotidian national de largă circulatie si/sau într-un cotidian local ori în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, decizia considerându-se
comunicată în termen de 5 zile de la data publicării anuntului.
14.2. Retururile corespondentei purtate de organul de
solutionare, altele decât ale deciziilor de solutionare si/sau ale deciziilor
privind solutionarea cererii de suspendare a executării actului administrativ
fiscal atacat, vor fi transmise organului fiscal cel mai în măsură să efectueze
comunicarea către contestator.
15. Instructiuni privind întocmirea situatiilor
referitoare la activitatea de solutionare a contestatiilor
15.1. Directiile generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si Directia generală de
administrare a marilor contribuabili vor înainta Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală – Directia generală de solutionare a contestatiilor semestrial
si anual, până la data de 25 iulie pentru semestrul I si respectiv până la data
de 25 ianuarie pentru întregul an expirat:
a) situatia privind contestatiile înregistrate, precum
si modul de solutionare, conform anexei nr. 1 la prezentele instructiuni;
b) situatia privind solutiile irevocabile pronuntate
de instantele judecătoresti în perioada de referintă, în cauzele având ca
obiect deciziile de solutionare a contestatiilor emise de directia în cauză,
conform anexei nr. 2 la prezentele instructiuni. La aceasta vor fi anexate
copiile hotărârilor judecătoresti irevocabile în baza cărora s-a întocmit
situatia.
Situatiile vor fi însotite de calculul indicatorilor
de performantă precizati în Circulara nr. 94.408 din 19 iulie 2004, precum si
de raportul privind activitatea de solutionare a contestatiilor care să
cuprindă motivele care au determinat admiterea contestatiilor sau desfiintarea
totală ori partială a actelor atacate, motivele pentru care instantele au
pronuntat solutii favorabile contribuabililor, precum si propuneri de
îmbunătătire a cadrului legislativ.
Aceleasi situatii se vor întocmi si la nivelul
Directiei generale de solutionare a contestatiilor.
15.2. Trimestrial, până la data de 10 a lunii
următoare trimestrului expirat, directiile generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si Directia generală de
administrare a marilor contribuabili vor înainta Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală – Directia generală de solutionare a contestatiilor
situatia privind contestatiile în curs de solutionare la finele perioadei de
referintă, în care vor fi evidentiate distinct contestatiile cu termen de
solutionare depăsit. Situatia va fi întocmită conform anexei nr. 3 la
prezentele instructiuni.
ANEXA
Nr. 1*)
la
instructiuni
PRIVIND CONTESTATIILE ÎNREGISTRATE SI SOLUTIONATE în
perioada ................
ANEXA Nr.
2
la
instructiuni
în perioada ...........
Solutii irevocabile pronuntate în perioada: ..... |
Din care: |
||||||
admis actiune contribuabil |
respins actiune contribuabil |
alte solutii |
|||||
Cazuri |
SUME
(LEI) |
Cazuri |
SUME
(LEI) |
Cazuri |
SUME
(LEI) |
Cazuri |
SUME
(LEI) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr.
3
la
instructiuni
SITUATIA CONTESTATIILOR ÎN CURS DE SOLUTIONARE
la data ...............................
Nr. crt. |
Nume contestator |
Data înregistrării |
Total sumă contestată |
Număr de zile contestatiei depăsire termen de solutionare (dacă este cazul) |
Observatii |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII
privind
aprobarea Metodologiei pentru desfăsurarea concursului de rezidentiat în
medicină, medicină dentară si farmacie, sesiunea 20 noiembrie 2005
În temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii,
cu modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul Directiei de resurse umane si
dezvoltare profesională nr. EN/1.492 din 28 septembrie 2005,
ministrul sănătătii emite prezentul ordin.
Art. 1. – Se aprobă Metodologia pentru desfăsurarea
concursului de rezidentiat în medicină, medicină dentară si farmacie, sesiunea
20 noiembrie 2005, conform anexei care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. – Directia de resurse umane si dezvoltare
profesională va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti,
29 septembrie 2005.
Nr.
1.000.
METODOLOGIE
pentru desfăsurarea concursului de rezidentiat în
medicină, medicină dentară si farmacie, sesiunea 20 noiembrie 2005
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
1. Ministerul Sănătătii organizează concurs national
de intrare în rezidentiat de medicină, medicină dentară si
farmacie
la data de 20 noiembrie 2005. Concursul se va desfăsura în următoarele centre universitare:
– centrul universitar Bucuresti – grupa
specialitătilor chirurgicale si grupa medicină dentară;
– centrul universitar Cluj-Napoca– grupa
specialitătilor medicale si grupa medicină de familie;
– centrul universitar Craiova – grupa medicină de laborator;
– centrul universitar Târgu Mures – grupa farmacie.
2. Numărul de locuri pe profiluri, grupe de
specialităti si specialităti, precum si centrele de pregătire pentru fiecare
specialitate sunt aprobate prin ordin comun emis de ministrul educatiei si
cercetării si ministrul sănătătii.
3. Pentru organizarea concursului de rezidentiat sunt
desemnate o comisie comună natională si comisii comune zonale. Comisiile comune
sunt formate din reprezentanti ai Ministerului Sănătătii si ai Ministerului
Educatiei si Cercetării si aprobate prin ordin comun al ministrului educatiei
si cercetării si al ministrului sănătătii.
4.1. Concursul se desfăsoară sub formă de test-grilă
cu 200 de întrebări, cu o durată de 4 ore.
4.2. Se declară promovati candidatii care obtin
minimum 50% din punctajul maxim realizat la cele 200 de întrebări de primii 10
candidati din fiecare grupă, în limita numărului de locuri publicat pentru
fiecare grupă de specialităti.
4.3. Doctoranzii cu frecventă pot fi admisi în
rezidentiat în situatia îndeplinirii conditiilor de admitere la grupa sau
subgrupa de specialităti respectivă.
4.4. Medicii rezidenti au obligatia să efectueze
pregătirea si să sustină examenul de medic specialist în
specialitatea
pentru care au optat, în primii 2 ani de la absolvirea stagiului.
5. Informatiile generale importante despre concursul
de rezidentiat sunt făcute publice prin presă, radio, tv, iar cele de detaliu,
prin publicare în ziarul “Viata Medicală“ si în “Observatorul Medical“, precum
si prin Internet, la adresa www.rezidentiat2005.ro.
CAPITOLUL II
Tematică, bibliografie, întrebări
6.1. Tematicile concursului de rezidentiat sunt
diferite pe profiluri si grupe de specialităti, ca si bibliografia aferentă.
Ele sunt elaborate de Colegiul Medicilor din România,
Colegiul Medicilor Dentisti din România, respectiv Colegiul Farmacistilor din
România, aprobate de presedintele comisiei comune de rezidentiat si sunt
publicate în ziarul “Viata Medicală“ si în “Observatorul Medical“ din 13 mai
2005.
6.2. Întrebările vor fi diferite în functie de profil
sau grupe de specialităti. Fiecare dintre seturile de întrebări este creat de
grupuri de lucru diferite. Coordonatorul fiecărui grup de lucru este desemnat
de presedintele comisiei centrale a rezidentiatului, la propunerea presedintilor
comisiilor comune zonale, iar numele lui va fi făcut public odată cu închiderea
concursului. Coordonatorul fiecărui grup răspunde întru totul de corectitudinea
formulării întrebării, alegerea răspunsurilor corecte si de păstrarea
secretului întrebării. Coordonatorul va da avizul “bun de tipar“ pentru
multiplicarea caietelor de întrebări.
CAPITOLUL III
Înscrierea candidatilor
7.1. La concurs se pot prezenta:
– candidati care au diplomă de licentă în profil
medicofarmaceutic uman sau o diplomă echivalentă cu aceasta;
– rezidenti aflati în pregătire;
– specialisti care doresc să efectueze pregătire în
cea de-a doua specialitate, cu respectarea prevederilor legale;
– medicii, medicii dentisti si farmacistii care au obtinut
intrarea în specialitate în urma promovării unui concurs de rezidentiat pe
post; reusita la acest concurs nu îi absolvă de respectarea prevederilor
stabilite prin actul aditional la contractul de muncă.
7.2. A doua specialitate se poate obtine numai în
regim cu taxă.
7.3. Candidatii sunt apti din punct de vedere medical
(fizic si neuropsihic) pentru exercitarea activitătii în grupa de specialitate
pentru care candidează.
8.1. Înscrierile la concurs se fac la sediile
directiilor de sănătate publică judetene sau a municipiului Bucuresti din
momentul aparitiei în presă a publicatiei de concurs si se termină cu 25 de
zile înaintea concursului.
8.2. Publicatia de concurs va cuprinde următoarele:
a) data, locul si ora desfăsurării concursului;
b) conditii de participare;
c) locul si perioada de înscriere;
d) numărul de locuri;
e) informatii generale.
9. Dosarele de înscriere a candidatilor trebuie să
contină următoarele documente:
a) cerere de înscriere la concurs, cu numele de
familie, initiala tatălui si toate prenumele înscrise în buletinul de
identitate sau în cartea de identitate, precum si grupa de specialităti pentru
care concurează (se va mentiona acordul pentru folosirea numelui, precum si
pentru afisarea rezultatului pe Internet);
b) xerocopie a buletinului de identitate sau a cărtii
de identitate (paginile din care reies numele si prenumele candidatului, precum
si data nasterii);
c) copie legalizată a diplomei de licentă de medic,
stomatolog (medic dentist) sau farmacist; absolventii promotiei 2005 pot
prezenta adeverintă privind promovarea examenului de licentă; absolventii din
anul 2004 si din anii anteriori care au promovat examenul de licentă în anul
2005 sunt considerati promotia acelui an în care au absolvit facultatea;
d) medicii rezidenti si medicii specialisti vor depune
adeverintă eliberată de unitatea în care sunt încadrati, din care să reiasă
specialitatea în care sunt confirmati si tipul contractului de muncă;
e) certificat medical privind starea de sănătate,
eliberat de unitatea sanitară teritorială desemnată de directia de sănătate
publică judeteană sau a municipiului Bucuresti, în care se va preciza că este
apt/inapt din punct de vedere medical (fizic si neuropsihic) pentru exercitarea
activitătii în grupa de specialitate pentru care candidează;
f) copii legalizate ale actelor doveditoare
(certificat de căsătorie etc.) pentru cei care si-au schimbat numele;
g) chitanta de plată a taxei de concurs, stabilită de
Ministerul Sănătătii.
10.1. După verificarea documentelor din dosare si a conditiilor
de participare pentru fiecare candidat, directiile de sănătate publică vor
alcătui o singură listă cu candidatii, în ordinea alfabetică a numelor în
cadrul profilului sau grupei de specialităti, care va cuprinde următoarele
rubrici:
Nr.
crt. |
DSP |
Profil/
grupă (M,G,C,L,S,F) |
Numele,
initiala tatălui, prenumele |
Promotia(absolvent) |
UMF
Absolvit |
Locul
actual de muncă |
Nr.
chitantei de plată a taxei de concurs |
Observatii privind
starea de
sănătate |
|
|
|
|
|
|
|
functia
|
unitatea |
|
|
LEGENDA:
DSP: Directia de sănătate publică judeteană sau a municipiului Bucuresti (indicativ auto, ex.
BZ pentru DSPBuzău, B pentru DSPM Bucuresti)
Profil/Grupă:
M – pentru grupa specialitătilor medicale
G – pentru grupa medicină de familie
C – pentru grupa specialitătilor chirurgicale
L – pentru grupa medicină de laborator
S – pentru profilul medicină dentară
F – pentru profilul farmacie
Locul actual de muncă:
Pentru cei neîncadrati se trece “FP“ în rubrica pentru
unitate, iar rubrica pentru functie se lasă necompletată.
Observatii privind starea de sănătate:
Se va completa numai cu “Apt“ sau “Inapt“.
Întreaga responsabilitate a corectitudinii datelor
înscrise apartine directiilor de sănătate publică ce vor întocmi tabelele.
10.2. Listele vor fi redactate, conform structurii de
mai sus, într-un fisier Excel si vor fi trimise la Centrul National de
Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti (Bucuresti, str. Bodesti nr. 1,
sectorul 2) prin e-mail la adresa rezidentiat@perfmed.ro, în termen de două
zile de la terminarea înscrierilor, iar originalele vor fi transmise prin
Prioripost la adresa de mai sus, însotite de dischetă. Instructiunile privind modul de completare a
listelor înformat electronic, precum si modelul de fisier Excel care va fi folosit se găsesc la adresa de
Internet www.rezidentiat2005.ro.
10.3. După centralizarea si verificarea tabelelor cu
candidatii înscrisi, Centrul National de Perfectionare în Domeniul Sanitar
Bucuresti va proceda la redactarea listei finale cu candidatii înscrisi la
concurs pe profiluri si grupe de specialităti, în ordine alfabetică.
Repartizarea candidatilor pe săli se va face diferentiat, pe profilul si grupa
de specialităti pentru care s-au înscris.
10.4. La data de 17 noiembrie 2005 candidatii vor
putea afla sala si ora începerii probei de concurs, cercetând adresa de
Internet pe site-ul: www.rezidentiat2005.ro.
La sediile universitătilor de medicină si farmacie se
vor afisa listele cu candidatii înscrisi pentru grupa de specialitate pentru
care se organizează concurs, cu exceptia grupei specialitătilor chirurgicale si
grupei medicină dentară, pentru care listele se vor afisa si la Centrul
National de Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti (str. Bodesti nr. 1,
sectorul 2, Bucuresti).
10.5. Cu cel putin 24 de ore înainte de concurs, la
fiecare sală se va afisa lista candidatilor repartizati în sala respectivă.
CAPITOLUL IV
Desfăsurarea concursului
11.1. Concursul de desfăsoară în ziua de duminică, 20 noiembrie 2005.
11.2. În dimineata concursului, la ora 7,30, seful de
sală si supraveghetorii vor lipi în dreptul fiecărui loc din sală o legitimatie
de bancă cu numărul de ordine al candidatului respectiv, număr corespunzător cu
cel aflat în listele candidatilor.
11.3. Începând cu ora 8,30, candidatii vor putea intra
în sala în care au fost repartizati. La intrare se vor legitima în fata sefului
de sală cu buletinul de identitate sau pasaportul, documente ce trebuie să fie
în termen de valabilitate. Cei fără un astfel de document valabil nu vor fi
primiti în sala de concurs.
12.1. Candidatii vor fi asezati în sală în ordine
alfabetică, conform listelor finale afisate, cu exceptia perechilor sot-sotie,
frati, candidati care au obligatia, sub sanctiunea anulării lucrării si
eliminării din concurs, să semnaleze aceste situatii pentru a putea fi asezati
separat.
Candidatii aflati în sală pot declara, sub semnătură,
situatiile mentionate mai sus. Fiecare candidat se va aseza la locul indicat
prin legitimatia de bancă. Candidatii ocupă numai locurile indicate de
organizatori si nu au voie să le schimbe între ei. În cazul în care locul
desemnat initial nu este corespunzător, candidatul poate fi mutat pe un loc
disponibil, dar numai la indicatia sefului de sală.
12.2. Candidatii vor fi asezati în sală în asa fel
încât să rămână cel putin un loc liber între doi candidati.
12.3. În prezenta tuturor candidatilor sefii de sală
vor citi instructiunile privind modul de desfăsurare a concursului.
13.1. Începând cu ora 8,45, se vor împărti
candidatilor grilele pentru răspuns si câte o carioca neagră pentru completat
grila (atât pentru completat răspunsurile considerate corecte, cât si pentru
completat datele de identitate). Cele 4 tipuri de grile pentru răspuns se vor
împărti după un algoritm stabilit de comisia centrală.
13.2. Se va proceda la verificarea de către fiecare
candidat a grilei, pentru a se identifica eventualele greseli de tipărire, caz
în care grila respectivă va fi înlocuită. Fiecare candidat va completa apoi
datele personale în spatiul special de pe grilă, cu litere majuscule.
13.3. Seful de sală si supraveghetorii vor verifica corectitudinea
datelor înscrise, confruntându-le cu actul de identitate al candidatului si cu
legitimatia de bancă. După această operatiune, actul de identitate al fiecărui
candidat va rămâne pe bancă pe toată durata probei scrise.
Candidatii poartă întreaga responsabilitate asupra
datelor personale înscrise pe grilă.
13.4. Sacii sigilati continând caietele cu întrebări
vor fi adusi la săli în jurul orei 9,30. Integritatea acestor saci va fi
constatată de seful de sală si de 3 candidati din sala respectivă. La ora 10,00
se vor desigila sacii în toate sălile de concurs din toate centrele
universitare. Se vor împărti apoi candidatilor caietele cu întrebări,
tinându-se cont de tipul de grilă primit anterior. Din momentul în care a fost
distribuit ultimul caiet începe măsurarea timpului de concurs, care este de 4
ore. Seful de sală va nota la loc vizibil si va informa candidatii despre ora
de începere si despre ora de terminare a concursului (fie prin scriere pe
tablă, fie pe o hârtie, care va fi afisată).
13.5. Fiecare candidat va verifica caietul, fiind
schimbate caietele cu greseli de tipărire.
13.6. Întreaga responsabilitate asupra corespondentei
între tipul de grilă si cel al caietului cu întrebări revine candidatului.
13.7. Candidatii care nu sunt prezenti în sală în
momentul deschiderii sacilor cu caiete cu întrebări nu mai au acces în sala de
concurs.
13.8. În timpul concursului candidatii nu au voie să
consulte nici un fel de materiale, să discute cu ceilalti candidati, să copieze
sau să aibă asupra lor aparatură electronică de comunicare. Materialele
documentare vor fi depozitate într-un colt al sălii, unde candidatii nu vor
avea acces până la terminarea concursului.
13.9. La terminarea concursului candidatii vor preda
sefului de sală, sub semnătură, grila de răspuns. Caietul cu întrebări rămâne
în posesia candidatilor, cu exceptia celor care, din orice motiv, părăsesc sala
în primele 3 ore de concurs.
13.10. Candidatii absenti si cei care se retrag din
concurs vor fi mentionati ca atare în procesul-verbal (nominal). Cei care se
retrag vor preda grila de răspuns si caietul cu întrebări, sub semnătură, si
vor putea părăsi sala doar după expirarea primelor 30 de minute de la începerea
concursului. Seful de sală va scrie pe grila lor “Retras din concurs“. Aceste
grile vor fi preluate, constituind documente pe baza cărora, în lista finală,
pentru candidatul care s-a retras, se va face mentiunea “Retras din concurs“.
După părăsirea sălii nici unui candidat nu îi mai este permisă revenirea (pe
perioada desfăsurării probei) pentru nici un motiv, cu exceptia situatiei în
care un candidat are necesităti fiziologice, când va fi însotit de 2
supraveghetori si se va accepta o lipsă din sală de maximum 10 minute. Timpul
absentei din sală nu prelungeste durata probei pentru candidatul respectiv.
13.11. Grilele de răspuns bune de corectat se predau
de către candidati, sub semnătură, sefului de sală. Corectura acestor grile se
face în mod electronic, în sala de concurs, în prezenta autorului si a încă 2
candidati din sala respectivă, care vor semna pe grilă. După anuntarea
punctajului tuturor candidatilor din sala respectivă, seful de sală, în
prezenta a 3 candidati, ambalează si sigilează plicul cu grilele corectate si
discheta.
13.12. Grilele de răspuns cu mentiunea “Retras din
concurs“ se ambalează separat.
13.13. Grilele de răspuns gresite si cele nefolosite
vor fi ambalate separat si vor purta mentiunea “Anulat“.
13.14. Pe fiecare plic cu grile (grile corectate;
grile “Retras din concurs“ si grile cu mentiunea “Anulat“) se vor mentiona
sala, numărul de candidati, numărul de grile corectate, respectiv “Retras din
concurs“, “Anulat“.
13.15. Sefii de sală vor completa un proces-verbal
privind numărul de candidati înscrisi, numărul de candidati prezenti, numărul
de grile, caiete si dischete primite si returnate. Procesele-verbale vor fi
semnate de sefii de sală, supraveghetori si 3 candidati.
13.16. Coletele si procesele-verbale vor fi puse în
saci, care vor fi sigilati la rândul lor si vor fi predati reprezentantilor
comisiei comune zonale. Pentru sigilare se vor folosi clesti speciali, care se
vor găsi la reprezentantul desemnat de comisia comună zonală, care răspunde de
localul respectiv de concurs.
13.17. Sacii vor fi transportati la sediul comisiei
comune zonale. Camerele unde se vor depozita sacii vor fi sigilate de comisia
comună zonală.
CAPITOLUL V
Clasificarea candidatilor
14. Presedintele comisiei comune zonale de rezidentiat
împreună cu colectivele care au alcătuit întrebările de concurs vor fi prezenti
în ziua concursului, începând cu ora 11,00, la sediul comisiei comune zonale.
Grilele cu răspunsuri vor fi multiplicate în prezenta comisiei comune zonale de
rezidentiat si transmise în săli prin delegati, în plicuri sigilate. Plicul va
fi înmânat sefului de sală de către delegati la expirarea celor 4 ore de
concurs si după predarea de către candidati a grilelor pentru corectat.
15.1. Eventualele contestatii privind răspunsurile
corecte vor fi depuse de candidati în termen de 24 de ore din momentul
transmiterii grilelor în sălile de concurs.
Contestatiile se depun la universitatea de medicină si
farmacie sau se transmit prin fax la numerele communicate de comisia comună
zonală. Pentru centrul universitar Bucuresti contestatiile se depun la Centrul
National de Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti (Bucuresti, str.
Bodesti nr. 1, sectorul 2) sau prin fax la nr. 2556406. Comisia comună zonală
va analiza si va comunica răspunsurile corecte rămase definitive în termen de
48 de ore de la expirarea termenului de depunere a contestatiilor.
Comunicarea grilei corecte rămase definitivă se va
face prin publicarea pe Internet pe site-ul www.rezidentiat2005.ro si prin
afisarea la universitătile de medicină si farmacie din Cluj-Napoca, Craiova,
Târgu Mures, respectiv la Centrul National de Perfectionare în Domeniul Sanitar
Bucuresti pentru centrul universitar Bucuresti, si constituie răspuns la
contestatiile primite.
15.2. În urma analizării contestatiilor si stabilirii
grilei corecte rămase definitivă, punctajele comunicate în săli pot suferi
modificări.
16. Prelucrarea rezultatelor stabilite în urma
aplicării grilei corecte rămase definitivă se va face de către o comisie de
specialisti propusi de comisiile comune zonale si desemnati prin ordin al
ministrului sănătătii. Componentii acestei comisii nu au voie să introducă sau
să scoată din sala respectivă nici un fel de material. În sala respectivă nu
vor avea acces decât persoanele care formează comisia mentionată.
17. Înainte de alcătuirea clasificărilor, comisia
desemnată la pct. 16 va proceda la desfacerea sacilor si la verificarea
continutului fiecărui colet, semnalând eventualele neconcordante.
18.1. Clasificarea pe profiluri si grupe de
specialităti va rezulta prin unificarea electronică a rezultatelor stabilite în
urma aplicării grilei corecte rămase definitivă.
18.2. Rezultatele concursului national pentru
rezidentiat se confirmă prin ordin al ministrului sănătătii.
CAPITOLUL VI
Rezultate
19.1. Data afisării clasificărilor va fi anuntată în
timp util prin mass-media si pe site-ul www.rezidentiat2005.ro.
19.2. Clasificările, data si locul alegerii
specialitătilor si centrelor de pregătire vor fi afisate la universitatea de
medicină si farmacie si la directia de sănătate publică unde se desfăsoară
concursul sau vor putea fi accesate pe Internet.
20. Alegerea specialitătii si a centrelor de pregătire
va avea loc la aceeasi dată pentru toate grupele de specialităti, prin
teleconferintă. Candidatii au posibilitatea de a se prezenta la unul dintre
centrele universitare medicale: Arad, Bucuresti, Brasov, Cluj-Napoca, Craiova,
Constanta, Iasi, Oradea, Sibiu, Târgu Mures sau Timisoara.
CAPITOLUL VII
Alegerea specialitătii si a centrelor de pregătire
21. Ocuparea locurilor în specialitate se face în
ordinea punctajului obtinut în limita locurilor publicate pentru fiecare grupă
de specialitate.
22.1. Pentru absolventii facultătilor de medicină
promotia 2005 (absolvirea facultătii în anul 2005, cu licentă în 2005) candidatii
care la concursul de rezidentiat au obtinut punctajul de promovare, dar nu s-au
clasificat în limita numărului de locuri publicate la grupa de specialitate la
care au participat, vor fi confirmati, la cerere, ca rezidenti în medicina de
familie.
22.2. Redistribuirea către medicina de familie, pe
baza cererilor, va avea loc după ce se repartizează cei reusiti în limita
locurilor publicate pentru fiecare grupă de specialităti.
22.3. Redistribuirea către medicina de familie,
alegerea centrului universitar si, prin intermediul acestuia, a unitătii
sanitare de formare se vor face pe baza unui punctaj ponderat, calculat în
functie de punctajul obtinut în concurs de către comisia comună zonală de
rezidentiat si validat de comisia centrală de rezidentiat.
23. Candidatii sau împuternicitii acestora care nu
sunt prezenti în data, ora si locul fixate pentru alegerea specialitătii si a
centrului de pregătire pierd drepturile conferite de concurs.
CAPITOLUL VIII
Exemplificări privind tipurile de întrebări si modul de
punctare
24. Caietele de concurs vor avea un număr de 200 de întrebări pentru fiecare profil si grupă de specialităti. Toate întrebările de concurs vor fi elaborate de comisiile de specialisti stabilite de responsabilii zonali si vor fi diferite de cele deja publicate. Întrebările de tip complement simplu vor reprezenta 25% din totalul întrebărilor, iar cele de tip complement multiplu vor reprezenta 75%. 25. Cele 200 de întrebări de concurs pot fi de două tipuri:
1. întrebări tip complement simplu, cu un singur
răspuns corect posibil din 5; se notează fiecare întrebare cu răspuns corect cu
4 puncte; dacă la aceste întrebări candidatii marchează mai mult sau mai putin
de un răspuns corect, întrebarea se anulează (punctaj 0);
2. întrebări tip complement multiplu cu 2–4 răspunsuri
corecte, fiecare întrebare cu răspunsuri corecte va fi notată cu 5 puncte; dacă
la aceste întrebări candidatul marchează mai putin de 2 sau mai mult de 4
răspunsuri, întrebarea se anulează (punctaj 0).
În caietul de concurs se vor preciza întrebările de
tip complement simplu si întrebările de tip complement multiplu.
Exemplu de punctare:
A |
B |
C |
D |
E |
=
întrebare cu două răspunsuri corecte A si C |
x |
|
x |
|
|
|
În cazul în care marchează corect A si C, va primi 5
puncte.
În cazul în care marchează A si B, va fi punctat
astfel:
A |
B |
C |
D |
E |
|
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
= 3
puncte |
Departajarea candidatilor cu punctaj egal se va face pe baza punctajului ponderat, care reprezintă calculul statistic în functie de răspunsurile corecte date de toti candidatii la întrebarea considerată cu gradul de dificultate cel mai mare.
Departajarea candidatilor care au obtinut punctajul
maxim posibil se va face prin sustinerea unei probe suplimentare de
departajare. Această probă constă din 100 de întrebări, din tematica si
bibliografia aprobate, de tip complement multiplu, alcătuite cu 24 de ore
înainte de sustinerea probei, într-un sediu securizat. Această probă va avea
loc în ziua de sâmbătă, 26 noiembrie 2005, în centrul universitar în care s-a
desfăsurat concursul.
Corectura se va face în mod electronic în sala de
concurs, în prezenta candidatilor. Rezultatele vor fi folosite pentru
alcătuirea unei ierarhizări a candidatilor care au obtinut punctaj maxim
posibil. Candidatii care nu se prezintă la proba de departajare vor figura în
clasificare în ordine alfabetică, după ierarhizarea candidatilor care au
sustinut proba de departajare.
Pentru sustinerea probei de departajare nu se percepe
taxă.
CAPITOLUL IX
Probleme de organizare
26. Pentru buna desfăsurare a concursului de rezidentiat se stabilesc o serie de grupuri de lucru pentru îndeplinirea următoarelor obligatii:
• publicarea tematicii de concurs si a bibliografiei,
precum si a metodologiei de desfăsurare a concursului; coordonator este
presedintele comisiei comune centrale de rezidentiat;
• stabilirea numărului de locuri pe profiluri, grupe
de specialităti si centre de pregătire, conform prevederilor legale (ordin
comun al ministrului sănătătii si al ministrului educatiei si cercetării);
• rezolvarea problemelor financiare (încasări taxe,
cheltuieli pentru chirii, materiale, plata promptă a personalului care a contribuit
la concurs etc.); responsabil este Centrul National de Perfectionare în
Domeniul Sanitar Bucuresti;
• închirierea sălilor pentru concurs si prezentarea
unui tabel cu locul, numele si capacitatea fiecărei săli, având grijă să rămână
în fiecare sală 1–3 locuri libere (în functie de capacitatea sălii);
verificarea cu o săptămână înainte a conditiilor de lucru în sala respectivă
(căldură, lumină, aerisire, scaune bune etc.); responsabil este presedintele
comisiei comune zonale;
• asigurarea materialelor necesare întregii sesiuni
(hârtie, carioci de culori diferite, hârtie de împachetat, plicuri pentru
grile, sfoară, ceară rosie, dischete noi, clesti pentru sigilat etc.);
responsabil este Centrul National de Perfectionare în Domeniul Sanitar
Bucuresti;
• organizarea supravegherii concursului, responsabil
fiind presedintele comisiei comune zonale:
– solicitarea prin UMF-uri si DSP-uri a unui număr
suficient de supraveghetori (1 supraveghetor la 25 de candidati cu un minim de
3 persoane pentru o sală);
– desemnarea sefilor de clădire, de sală si a
supraveghetorilor pe locuri de concurs;
– instruirea acestora cu o săptămână înainte de
concurs;
• întocmirea si tipărirea listelor cu candidatii, a
legitimatiilor de bancă si împărtirea candidatilor pe săli în functie de
capacitatea fiecăreia, afisarea acestora si transmiterea spre web master pentru
publicare pe Internet; responsabili sunt Centrul National de Perfectionare în
Domeniul Sanitar Bucuresti si presedintii comisiilor comune zonale;
• elaborarea si tipărirea instructiunilor pentru sefii
de clădire, de sală, supraveghetori si candidati; coordonator este presedintele
comisiei centrale de rezidentiat;
• elaborarea si tipărirea documentelor nesecrete
(procese-verbale – diferentiate pentru sefii de clădiri si de sală – de
predare-primire a sacilor cu caiete cu întrebări si de predare-primire de la
sfârsitul concursului, adică plicuri cu grile corectate, dischete, plicuri cu
grile anulate sau nefolosite, grile “Retras din concurs“, caiete cu întrebări
nefolosite, atât ale sefilor de sală către sefii de clădire, cât si ale sefilor
de clădire către comisiile comune zonale; procese-verbale privind derularea
concursului, completate si semnate de sefii de sală si de supraveghetori,
grilele de răspuns, plicurile ce vor contine borderourile de predare a grilei
pentru corectat si de luare la cunostintă a punctajului); responsabil este
Centrul National de Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti;
• tipărirea ceietelor cu întrebări; responsabil este
presedintele comisiei comune zonale;
• transportul caietelor cu întrebări la sălile de
concurs si apoi al grilelor corectate la locul stabilit de comisia comună
zonală, pregătire de masini si personal de însotire; responsabil este
presedintele comisiei comune zonale;
• pregătirea pentru corectură: după aducerea la săli a
aparaturii electronice si asigurarea personalului necesar, altul decât sefii de
sală sau supraveghetorii; responsabil este presedintele comisiei comune zonale;
• stabilirea programului de corectare a grilelor pe calculator;
responsabil este Centrul National de Perfectionare în Domeniul Sanitar
Bucuresti;
• citirea grilelor prin scanare; responsabil este
presedintele comisiei comune zonale;
• stabilirea grilei de răspuns; responsabil este
presedintele comisiei comune zonale;
• stabilirea clasificărilor finale în ordinea
descrescătoare a punctajelor, cu departajare conform prevederilor pct. 25, pe
profiluri si grupe de specialităti; responsabil este presedintele comisiei
comune centrale;
• afisarea clasificărilor finale; responsabil este
presedintele comisiei comune centrale;
• crearea unei pagini de web pe Internet în care se
vor publica toate informatiile
nesecrete legate de concurs (distributia pe săli a candidatilor, locul de
afisare a acestor date, instructiuni pentru candidati, punctaje obtinute,
cataloagele finale în ordinea clasificării etc.); responsabil este Centrul
National de Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti;
• alegerea locurilor publicate la rezidentiat si a centrelor
de pregătire; responsabil este presedintele comisiei comune centrale;
• redistribuirea către medicina de familie, alegerea
centrului universitar si, prin intermediul acestuia, a unitătii sanitare de
formare; responsabil este presedintele comisiei comune centrale.
27.1. Materialele necesare concursului, achizitionate
de Centrul National de Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti, vor fi
transmise comisiilor comune zonale până la data de 10 noiembrie 2005.
27.2. Pregătirea materialelor necesare desfăsurării
concursului:
I. Grilele pentru răspuns vor fi tipărite până la data
de 5 noiembrie 2005, într-un număr dublu fată de numărul candidatilor înscrisi
pe liste, plus o rezervă de 10% din fiecare tip, pentru a preîntâmpina
posibilele dificultăti generate de distributia diferită a fiecărui tip de grilă
în săli. Grilele vor fi de 4 tipuri, notate cu A, B, C si D, pentru fiecare
profil si grupă de specialităti corespunzător cu notarea caietelor cu
întrebări, în asa fel încât în săli candidatii care au locurile apropiate să
aibă grile si caiete de tipuri diferite.
Pregătirea sacilor pentru săli continând toate
materialele nesecrete necesare (cu exceptia caietelor cu întrebări) se va face
de către comisiile comune zonale, în săptămâna premergătoare concursului.
Fiecare sac, pe care se vor scrie profilul, grupa de
specialităti, clădirea, sala, precum si continutul sacului, va cuprinde
următoarele materiale:
• colete sigilate cu grile pentru răspuns; numărul
grilelor pentru răspuns va fi dublu fată de numărul candidatilor din sala
respectivă (+10%), în asa fel încât să se asigure posibilitatea schimbării
grilei cu una de acelasi tip, o dată pentru fiecare candidat, în cazul în care
candidatul a făcut greseli si solicită schimbarea grilei; pe fiecare colet se
vor scrie sala, numărul de candidati din sala respectivă, numărul de grile
pentru răspuns continute de colet (numărul candidatilor din sala respectivă x 2
+ 10%);
• pixuri-carioca negre pentru completarea grilei de
răspuns; numărul pixurilor-carioca este corespunzător numărului candidatilor
din sala respectivă + 30% rezervă;
• plicuri format A4 pentru împachetarea grilelor
corectate;
• coli albe format A4 pentru protejarea grilelor ce
vor fi introduse în plicuri;
• plicuri format A5 continând plumbii si sârma pentru
sigilat sacii;
• bandă adezivă pentru sigilat plicurile cu grilele
corectate si coletele cu grile anulate si retrase din concurs;
• sfoară pentru legat coletele cu grile;
• hârtie de împachetat pentru coletele cu grile
anulate si retrase din concurs;
• sârme cu plumbi;
• pixuri-carioca de culoare rosie.
Sacii cu materialele nesecrete sigilati vor fi
depozitati la nivelul comisiilor comune zonale, cu două zile înainte de
concurs. Sediul va fi sigilat.
În dimineata zilei de concurs sacii sigilati,
continând cele de mai sus, separat pentru fiecare sală de concurs, vor fi
transportati de comisiile special desemnate la locurile de desfăsurare a
concursului.
II. Caietele cu întrebări (crearea si multiplicarea
lor)
Presedintele comisiei comune zonale stabileste
responsabilii creării de subiecte pentru fiecare grupă de specialităti. Acestia
îsi aleg grupul de lucru pentru conceperea întrebărilor. Aceste grupuri de
lucru vor fi făcute publice în ziua concursului.
Întrebările vor fi create după tematica si
bibliografia deja anuntate. Ele vor fi prezentate în anumite conditii de punere
în pagină si/sau pe dischetă pe un anumit tipar.
Caietele cu întrebări vor fi alcătuite si multiplicate
de o comisie special desemnată care va lucra într-un loc de unde nu va avea
nici o legătură cu exteriorul si nu va părăsi locul respectiv, decât după
minimum o oră de la începerea probei scrise (nu mai devreme de ora 11,00). La
locul respectiv, comisia desemnată va dispune de toate materialele si
echipamentele necesare multiplicării caietelor cu întrebări si ambalării lor în
sacii ce vor fi sigilati.
Caietele vor fi multiplicate într-un număr stabilit în
functie de numărul candidatilor din fiecare sală, plus o rezervă de 20%.
Caietele vor fi multiplicate pe 4 tipuri, notate A, B, C si D pentru fiecare
profil si grupă de specialităti. Caietele vor contine aceleasi întrebări, dar
ordinea acestor întrebări va fi diferită pentru fiecare dintre cele 4 tipuri de
caiete.
După multiplicarea caietelor într-un număr
corespunzător din fiecare tip acestea vor fi împachetate, pachetele vor fi
sigilate cu bandă adezivă si stampilate (stampila va fi emisă de Centrul
National de Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti), puse în saci, iar
sacii vor fi sigilati cu clestii transmisi de Centrul National de Perfectionare
în Domeniul Sanitar Bucuresti. Caietele vor fi multiplicate într-un număr egal
cu numărul candidatilor care vor primi caietul de tipul respectiv + 20%, pentru
înlocuire, în cazul unor eventuale greseli de tipărire si pentru preîntâmpinarea
dificultătilor legate de distributia diferită a fiecărui tip în săli.
Această rezervă de caiete pentru fiecare tip va fi
pusă în sacul desemnat pentru fiecare sală de concurs.
În dimineata zilei de concurs, sacii sigilati, separat
pentru fiecare sală de concurs, vor fi transportati la locul de desfăsurare a
concursului de comisiile special desemnate, în masini însotite de două
persoane.
După terminarea operatiunilor de multiplicare, toate
materialele rămase (rebuturi, plusuri, matrite din copiatoare etc.) vor fi
împachetate separat, sigilate si transportate la sediul comisiei comune zonale,
unde vor fi păstrate până după alegerea specialitătilor si a centrelor de
pregătire.
După această dată toate documentele rezultate în urma acestui
concurs (grilele cu răspunsurile candidatilor, grilele “Anulat“ sau “Retras din
concurs“, dischete, proceseverbale, contestatiile candidatilor, documentele
emise de comisia comună zonală privind rezolvarea contestatiilor si stabilirea
grilei corecte rămase definitivă, tabelele originale cu alegerea specialitătii
si a centrului de pregătire etc.) vor fi împachetate si sigilate. Pachetele vor
fi transmise prin delegat si vor fi predate cu proces-verbal de predareprimire
Centrului National de Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti, în termen de
5 zile.
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII
privind
stabilirea cuantumului taxei de participare la concursul de rezidentiat în
medicină, medicină dentară si farmacie, sesiunea 20 noiembrie 2005
Văzând Referatul Directiei de resurse umane si
dezvoltare profesională nr. E.N./1.495 din 28 septembrie 2005,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu modificările si completările ulterioare, si al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 64/2002,
ministrul sănătătii emite următorul ordin:
Art. 1. – (1) Cuantumul taxei de participare la
concursul de rezidentiat în medicină, medicină dentară si farmacie, sesiunea 20
noiembrie 2005, se stabileste la suma de 200 lei (RON)/participant.
(2) Candidatii depun această taxă în contul Centrului
National de Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti, cod fiscal (CUI)
16142125, str. Bodesti nr. 1, sectorul 2, cod postal: 022434, cont nr.
RO72TREZ7025025XXX000266, deschis la Trezoreria Sectorului 2, cod cont 5025.
Art. 2. – Sumele încasate de Centrul National de
Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti se vor utiliza pentru acoperirea
cheltuielilor curente si de capital aferente activitătii de organizare si
desfăsurare a concursurilor anuale de rezidentiat, în conditiile legii.
Art. 3. – Directia de resurse umane si dezvoltare
profesională si Centrul National de Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti,
29 septembrie 2005.
Nr. 1.001.