MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
Anul 173 (XVII) - Nr. 959 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 28 octombrie 2005
SUMAR
LEGI SI DECRETE
290. – Lege pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul,
resedinta si actele de identitate ale cetătenilor români
1.002. – Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale
cetătenilor români
292. – Lege pentru respingerea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 89/2005 privind modificarea si
completarea Legii nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului
1.004. – Decret privind
promulgarea Legii pentru respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
89/2005 privind modificarea si completarea Legii nr. 373/2004 pentru alegerea
Camerei Deputatilor si a Senatului
294. – Lege privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 43/2005 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele
măsuri pentru privatizarea Societătii Comerciale Combinatul Siderurgic “Sidex“
– S.A. Galati si a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului
1.006. – Decret pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
43/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societătii Comerciale
Combinatul Siderurgic “Sidex“ – S.A. Galati si a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
296. – Lege pentru modificarea si
completarea art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 94/2002 privind
transmiterea, cu titlu gratuit, a unui imobil, proprietate privată a statului,
în proprietatea Comitetului Olimpic Român
1.008. – Decret privind
promulgarea Legii pentru modificarea si completarea art. 1 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 94/2002 privind transmiterea, cu titlu gratuit, a unui
imobil, proprietate privată a statului, în proprietatea Comitetului Olimpic
Român
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 489 din 29
septembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si
sanctionarea faptelor de coruptie
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta,
domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetătenilor români
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. – Se aprobă Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
97 din 14 iulie 2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de
identitate ale cetătenilor români, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 641 din 20 iulie 2005, cu următoarele modificări si completări:
1. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
“Art.3. – Sistemul national informatic de evidentă a
populatiei, denumit în continuare S.N.I.E.P., este administrat de către
Centrul National de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor
din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, denumit în continuare C.N.A.B.D.E.P.,
si reprezintă ansamblul activitătilor desfăsurate cu mijloace informatice
pentru tinerea evidentei persoanelor, producerea, emiterea si evidenta
documentelor de stare civilă, a cărtilor de identitate, a cărtilor de alegător
si a altor documente necesare persoanei în relatiile cu statul.“
2. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
“Art.11. – (1) Actul de identitate este
documentul care se eliberează, în conditiile prezentei ordonante de urgentă,
cetăteanului român si care face dovada identitătii, a domiciliului si, după
caz, a resedintei titularului acestuia.
Acest document se eliberează începând cu vârsta de 14
ani.
(2) În sensul prezentei ordonante de urgentă, prin act
de identitate se întelege cartea de identitate, precum si cartea de
identitate provizorie si buletinul de identitate, aflat în termen de
valabilitate.
(3) Buletinele de identitate, eliberate în conditiile
legii, rămân valabile până la preschimbarea lor în totalitate.“
3. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
“Art.12. – Dovada identitătii si a cetăteniei române
în cazul minorului căruia nu i s-a eliberat primul act de identitate se face cu
certificatul de nastere al acestuia, iar dovada domiciliului se face cu actul
de identitate al părintelui la care locuieste statornic sau cu actul de
identitate al reprezentantului său legal, precum si cu unul dintre documentele
prevăzute la art. 27.“
4. La articolul 13, alineatele (2) si (5) vor avea
următorul cuprins:
“(2) Minorul depune cererea pentru eliberarea actului
de identitate, însotit de unul dintre părinti sau, după caz, de reprezentantul
său legal, de persoana desemnată din cadrul centrului specializat aflat sub
autoritatea serviciului public de asistentă socială sau de persoana căreia i-a
fost încredintat în plasament.
..........................................................................................
(5) În cazul pierderii, furtului, distrugerii sau al
deteriorării actelor de identitate, solicitantii vor prezenta un alt document
oficial, cu fotografie de dată recentă, pentru certificarea identitătii. Pentru
persoana care nu detine astfel de documente ori în situatia în care se constată
diferente între fizionomia solicitantului si documentele prezentate sau informatiile
din R.N.E.P., se solicită verificarea identitătii de către structura
teritorială a politiei.“
5. La articolul 13, după alineatul (7) se introduce
alineatul (8) cu următorul cuprins:
“(8) Pentru testarea si urmărirea functionării
aplicatiilor informatice, pentru solutionarea unor cazuri deosebite, precum si
pentru sprijinirea structurilor cu atributii în domeniul ordinii publice si
sigurantei nationale, în activitatea specifică, actele de identitate se
eliberează si de către Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor, de
către serviciile publice comunitare judetene de evidentă a persoanelor,
respectiv al municipiului Bucuresti.“
6. La articolul 14, alineatul (1) va avea următorul
cuprins:
“Art.14. – (1) În termen de 15 zile de la împlinirea vârstei
de 14 ani, minorul are obligatia să solicite serviciului public comunitar de
evidentă a persoanelor eliberarea actului de identitate, prezentând, după caz,
documentele mentionate la art. 13 alin. (3) si (4).“
7. La articolul 17, alineatul (3) va avea următorul
cuprins:
“(3) Politistul care constată una dintre situatiile
prevăzute la alin. (1) este obligat să retină actul de identitate si să îl
depună la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidentă a persoanelor,
în termen de 24 de ore, cu proces-verbal din care să rezulte împrejurările si
motivul retinerii.“
8. La articolul 23, alineatul (1) va avea următorul
cuprins:
“Art.23. – (1) Persoana care a găsit un act de
identitate, indiferent cine este titularul acestuia, este obligată să îl depună
ori să îl trimită, în 24 de ore, la cea mai apropiată unitate de politie sau la
cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidentă a persoanelor.“
9. La articolul 25, alineatul (1) se abrogă.
10. Articolul 26 va avea următorul cuprins:
“Art.26. – (1) Domiciliul persoanei fizice este la
adresa la care aceasta declară că are locuinta principală.
(2) Domiciliul minorului este la părintii săi sau la acela dintre părinti la care el locuieste statornic ori, după caz, la reprezentantul său legal sau la persoana fizică ori juridică la care este încredintat în plasament.
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplică si în cazul
persoanei fizice puse sub interdictie.“
11. La articolul 27, litera d) va avea următorul
cuprins:
“d) documentul eliberat de primării, din care să
rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris
în Registrul agricol, pentru mediul rural.“
12. Articolul 28 va avea următorul cuprins:
“Art.28. – Declaratia de primire în spatiu a
găzduitorului poate fi dată în fata lucrătorului din cadrul serviciului public
comunitar de evidentă a persoanelor, a politistului de sigurantă publică, a
notarului public ori a functionarului misiunii diplomatice sau oficiului
consular al României.“
13. Articolul 29 va avea următorul cuprins:
“Art.29. – Resedinta este adresa la care
persoana fizică declară că are locuinta secundară, alta decât cea de
domiciliu.“
14. La articolul 30, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
“Art.30. – (1) Resedinta se înscrie în actul de
identitate la cererea persoanei fizice care locuieste mai mult de 15 zile la
adresa la care are locuinta secundară.“
15. La articolul 31, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
“Art.31. – (1) Pentru înscrierea resedintei
solicitantul va completa cererea pentru stabilirea resedintei, pe care o va
depune împreună cu actul său de identitate si cu unul dintre documentele
prevăzute la art. 27.“
16. La articolul 34, după alineatul (1) se
introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) În situatia prevăzută la alin. (1), autoritatea care
a constatat nulitatea mentiunii comunică serviciului public comunitar de
evidentă a persoanelor situatia intervenită.“
17. Articolul 35 va avea următorul cuprins:
“Art.35. – Persoana care găzduieste o altă persoană,
în mod neîntrerupt, pe o perioadă mai mare de 30 de zile, cu exceptia
situatiilor prevăzute la art. 31 alin. (2) lit. a), are obligatia de a anunta
politia sau serviciul public comunitar de evidentă a persoanelor de la locul
unde este situat imobilul.“
18. La articolul 37, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
“(2) Cartea de imobil se întocmeste si se actualizează
de către persoana anume desemnată, cu acordul acesteia, de către proprietarul
imobilului sau de asociatia de proprietari; în cazul asociatiei de proprietari,
responsabilul cărtii de imobil este, de regulă, administratorul sau un membru
al comitetului executiv al asociatiei.“
19. Articolul 42 va avea următorul cuprins:
“Art.42. – Constituie contraventii si se sanctionează
după cum urmează:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 15 alin. (1), art.
22 alin. (1), art. 23 si art. 37 alin. (4), cu amendă de la 25 lei (RON) la 50
lei (RON);
b) nerespectarea dispozitiilor art. 14 alin. (1), art.
17 alin. (1), art. 18 alin. (2) si (3), art. 38 si 39, cu amendă de la 40 lei
(RON) la 80 lei (RON);
c) nerespectarea dispozitiilor art. 24 si 35, cu
amendă de la 75 lei (RON) la 150 lei (RON).“
20. Articolul 47 va avea următorul cuprins:
“Art.47. – Forma si continutul actelor de identitate,
ale autocolantului privind stabilirea resedintei si ale cărtii de imobil se
stabilesc de Ministerul Administratiei si Internelor, la propunerea
Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor si a C.N.A.B.D.E.P., si se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.“
Art. II. – În tot cuprinsul Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale
cetătenilor români, precum si în toate actele normative în vigoare la data
intrării în vigoare a legii de aprobare a acestei ordonante de urgentă,
sintagmele “Registrul permanent de evidentă a populatiei“ (R.P.E.P.),
“dovada domiciliului“ si “dovada resedintei“ se înlocuiesc cu
sintagmele “Registrul national de evidentă a persoanelor“ (R.N.E.P.),
“dovada adresei de domiciliu“ si “dovada adresei de resedintă“.
Art. III. – Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
97/2005, cu modificările si completările aduse prin prezenta lege, va fi
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o
nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
p. PRESDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, DAN RADU RUSANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
24 octombrie 2005.
Nr.
290.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale
cetătenilor români
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale
cetătenilor români si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
21 octombrie 2005.
Nr.
1.002.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru
respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 89/2005 privind modificarea
si completarea Legii nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. – Se respinge Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
89 din 14 iulie 2005 privind modificarea si completarea Legii nr.
373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din 19 iulie 2005.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia
României, republicată.
p. PRESDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, DAN RADU RUSANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
24 octombrie 2005.
Nr. 292.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru respingerea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
89/2005 privind modificarea si completarea Legii nr. 373/2004 pentru alegerea
Camerei Deputatilor si a Senatului
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea pentru respingerea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
89/2005 privind modificarea si completarea Legii nr.
373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
21 octombrie 2005.
Nr.
1.004.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 43/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societătii
Comerciale Combinatul Siderurgic “Sidex“ – S.A. Galati si a Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. – Se aprobă Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
43 din 26 mai 2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr.
119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societătii Comerciale
Combinatul Siderurgic “Sidex“ – S.A. Galati si a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 469 din 2 iunie 2005.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, DANIELA POPA |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
24 octombrie 2005.
Nr.
294.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
43/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societătii Comerciale
Combinatul Siderurgic “Sidex“ – S.A. Galati si a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
43/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societătii Comerciale
Combinatul Siderurgic “Sidex“ – S.A. Galati si a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
21 octombrie 2005.
Nr.
1.006.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL
|
pentru modificarea si completarea art. 1
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 94/2002 privind transmiterea, cu
titlu gratuit, a unui imobil, proprietate privată a statului, în proprietatea
Comitetului Olimpic Român
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. – Articolul 1 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
94/2002 privind transmiterea, cu titlu gratuit, a unui imobil, proprietate
privată a statului, în proprietatea Comitetului Olimpic Român, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 463 din 28 iunie 2002, aprobată cu
completări prin Legea nr.
665/2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Bunurile prevăzute la alin. (1) vor fi utilizate
pentru desfăsurarea activitătii miscării olimpice române, a altor actiuni de
natură sportivă si de natură economică.“
2. După alineatul (2) se introduce un alineat nou,
alineatul (21), cu
următorul cuprins:
“(21) Actiunile de natură economică,
precum stagii de perfectionare, actiuni de reprezentare, protocol, actiuni
oficiale, vor fi desfăsurate cu respectarea interdictiei prevăzute la alin.
(3), astfel încât să nu afecteze actiunile de natură sportivă. Veniturile
realizate din activităti economice, după acoperirea costurilor aferente, vor fi
utilizate pentru realizarea obiectivelor prevăzute la alin. (4) si a
obiectivelor pentru care Comitetul Olimpic Român a fost autorizat, conform
statutului propriu.“
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, LUCIAN AUGUSTIN BOLCAS |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
24 octombrie 2005.
Nr.
296.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru modificarea si completarea art. 1 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 94/2002 privind transmiterea, cu titlu gratuit, a unui
imobil, proprietate privată a statului, în proprietatea Comitetului Olimpic
Român
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea pentru modificarea
si completarea art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
94/2002 privind transmiterea, cu titlu gratuit, a unui imobil, proprietate
privată a statului, în proprietatea Comitetului Olimpic Român si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
21 octombrie 2005.
Nr.
1.008.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 29 septembrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. c) din Legea
nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de
coruptie
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Nicoleta Grigorescu – procuror
Irina Loredana Lăpădat – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. c) din Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de
coruptie, exceptie ridicată de Gabriela Grigore în Dosarul nr. 314/P/2005 al
Tribunalului Arges – Sectia penală – Complet specializat anticoruptie.
La apelul nominal răspunde partea Societatea
Comercială “Banc Post“ – S.A., reprezentată prin consilier juridic. Lipsesc
celelalte părti, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Partea Societatea Comercială “Banc Post“ – S.A.
solicită respingerea exceptiei ca neîntemeiată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, arătând că, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, redactarea defectuoasă a unui text de lege nu poate face obiect al controlului de constitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 3 mai 2005, pronuntată în Dosarul
nr. 314/P/2005, Tribunalul Arges – Sectia penală – Complet specializat
anticoruptie a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. c) din Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de
coruptie, exceptie ridicată de Gabriela Grigore în dosarul mentionat.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
sustine că textul de lege criticat utilizează sintagmele “bani, bunuri sau
alte foloase necuvenite“, respectiv “utilizarea creditelor sau a
subventiilor“, fără “o explicitare clară“ a acestora, ceea ce este de
natură să încalce dispozitiile constitutionale cuprinse în art. 21 alin. (3),
art. 23 alin. (1), art. 45 si art. 124 alin. (1) si (2). Se arată că este
încălcată prezumtia de nevinovătie prin faptul că simpla folosire a unor
credite în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate este prezumată
a fi obtinere de foloase necuvenite, apreciindu-se că “interesele
finantatorului [...] ar fi protejate prin introducerea unei alte sintagme,
anume «dacă s-a produs o pagub㻓. Totodată, se subliniază că “legea vizează
situatia utilizării unor subventii sau a unor credite preferentiale, tot cu
caracter de subventie/facilitate, în alte scopuri decât cele pentru care au
fost acordate“.
Tribunalul Arges – Sectia penală – Complet specializat
anticoruptie apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, întrucât dispozitiile legale criticate nu încalcă nici una dintre
prevederile constitutionale invocate.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Arată că prevederile art. 21 alin. (3)
si cele ale art. 23 alin. (1) din Constitutie, invocate de autoarea exceptiei
în motivarea acesteia, nu au relevantă în cauză. Cât priveste critica formulată
în raport de prevederile art. 45 din Constitutie, se arată că nu poate fi
retinută, întrucât norma constitutională invocată garantează accesul liber al
persoanei la o activitate economică si libera initiativă numai dacă acestea
sunt exercitate în conditiile legii.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Se arată că dispozitiile art. 10 lit.
c) din Legea nr. 78/2000
nu opresc părtile interesate de a se adresa instantelor judecătoresti, de a fi
apărate si de a beneficia de un proces echitabil, incriminarea unor fapte ca
fiind infractiuni nefiind de natură să limiteze accesul liber la justitie.
Totodată, se apreciază că dispozitiile constitutionale cuprinse în art. 23
alin. (1), art. 45 si 124, invocate de asemenea în motivarea exceptiei, nu au
incidentă în cauză.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 10 lit. c) din Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de
coruptie, potrivit cărora: “Sunt pedepsite cu închisoare de la 5 la 15 ani
si interzicerea unor drepturi următoarele fapte, dacă sunt săvârsite în scopul
obtinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase
necuvenite:
[...] c) utilizarea creditelor sau a subventiilor în
alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate.“
Autoarea exceptiei sustine că aceste dispozitii legale
sunt contrare prevederilor constitutionale cuprinse în art. 21 alin. (3), art.
23 alin. (1), art. 45 si art. 124 alin. (1) si (2), având următorul cuprins:
– Art. 21 alin. (3): “Părtile au dreptul la un
proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil.“;
– Art. 23 alin. (1): “Libertatea individuală si
siguranta persoanei sunt inviolabile.“;
– Art. 45: “Accesul liber al persoanei la o
activitate economică, libera initiativă si exercitarea acestora în conditiile
legii sunt garantate.“;
– Art. 124 alin. (1) si (2): “(1) Justitia se
înfăptuieste în numele legii.
(2) Justitia este unică, impartială si egală pentru
toti.“
Se sustine, în esentă, că textul criticat este
defectuos redactat, fiind încălcată prezumtia de nevinovătie prin aceea că
simpla folosire a unor credite în alte scopuri decât cele pentru care au fost
acordate este prezumată a fi obtinere de foloase necuvenite. Se apreciază că se
impune completarea acestuia cu sintagma «dacă s-a produs o pagubă».
Examinând exceptia de neconstitutionalitate Curtea
constată că s-a mai pronuntat în jurisprudenta sa asupra constitutionalitătii
art. 10 lit. c) din Legea nr.
78/2000, prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale, si, în
esentă, cu aceeasi motivare, de exemplu prin Decizia nr.
227 din 21 aprilie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 518 din 17 iunie 2005. Cu acel prilej, respingând exceptia de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, Curtea a retinut că prin incriminarea
faptei de utilizare a creditelor sau a subventiilor în alte scopuri decât cele
pentru care au fost acordate nu este îngrădită libertatea economică, întrucât
art. 45 din Legea fundamentală garantează exercitarea liberei initiative si
accesul persoanei la o activitate economică “în conditiile legii“, iar
textul de lege criticat nu face decât să sanctioneze nerespectarea unor astfel
de conditii legale. De asemenea, Curtea a retinut că art. 10 lit. c) din Legea nr.
78/2000 nu contine nici o prevedere de natură să împiedice părtile
interesate să se prevaleze, fără nici o îngrădire, de toate garantiile care
caracterizează dreptul la un proces echitabil, reglementat de dispozitiile
constitutionale cuprinse în art. 21 alin. (3), si nu aduce atingere libertătii
individuale sau principiilor constitutionale care guvernează înfăptuirea
justitiei, întrucât nu afectează în vreun fel impartialitatea, unicitatea,
egalitatea si independenta acesteia. Deoarece nu au intervenit elemente noi de
natură să determine schimbarea jurisprudentei Curtii, solutia si considerentele
deciziei mentionate îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Cât priveste criticile privind lipsa de claritate a
textului ce face obiectul exceptiei, precum si propunerea în sensul completării
sale cu sintagma «dacă s-a produs o pagubă», acestea excedează competentei
Curtii, întrucât, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, “Curtea Constitutională se pronuntă numai asupra
constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului“, si, prin urmare, nu
are competenta de a cenzura o eventuală redactare defectuoasă a textului legal
criticat si nici de a face propuneri de lege ferenda. În acest sens,
Curtea Constitutională a statuat în mod constant în jurisprudenta sa faptul că
nu îsi poate asuma rolul de a crea, de a abroga sau de a modifica o normă
juridică, spre a îndeplini rolul de legislator pozitiv.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. c) din Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de
coruptie, exceptie ridicată de Gabriela Grigore în Dosarul nr. 314/P/2005 al
Tribunalului Arges – Sectia penală.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 29
septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Lăpădat