MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 962 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 31 octombrie 2005
SUMAR
LEGI SI DECRETE
301. – Lege pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 44/2005 privind unele măsuri pentru construirea si/sau reabilitarea caselor de locuit din zonele afectate de inundatiile produse în anul 2005
1.013. – Decret privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 44/2005 privind
unele măsuri pentru construirea si/sau reabilitarea caselor de locuit din
zonele afectate de inundatiile produse în anul 2005
306. – Lege privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 113/2005 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România
1.019. – Decret pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
113/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
33. – Hotărâre privind
modificarea Hotărârii Camerei Deputatilor nr. 42/2004 pentru aprobarea
componentei nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 466 din 20
septembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calitătii de luptător în rezistenta anticomunistă
persoanelor condamnate pentru infractiuni săvârsite din motive politice,
persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri
administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de
împotrivire cu arme si de răsturnare prin fortă a regimului comunist instaurat
în România
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.523/C. – Ordin al ministrului justitiei privind aprobarea Regulamentului pentru ocuparea, prin concurs, a posturilor vacante de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor si procurorilor, din Ministerul Justitiei
LEGI SI DECRETE
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 44/2005 privind unele măsuri pentru
construirea si/sau reabilitarea caselor de locuit din zonele afectate de
inundatiile produse în anul 2005
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. – Se aprobă Ordonanta Guvernului nr.
44 din 4 august 2005 privind unele măsuri pentru construirea si/sau
reabilitarea caselor de locuit din zonele afectate de inundatiile produse în
anul 2005, adoptată în temeiul art. 1 pct. III.4 din Legea nr.
209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 732 din 11 august 2005, cu
următoarea modificare:
– Articolul 1 va avea următorul cuprins:
“Art.1. – Pentru construirea si/sau reabilitarea caselor de locuit din zonele afectate de inundatii, de către proprietarii acestora, în regie proprie sau prin antreprenori autorizati, se abilitează Agentia Natională pentru Locuinte să achizitioneze materialele si produsele necesare pe care să le pună la dispozitia proprietarilor caselor, prin consiliile locale de care acestea apartin.“
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, LUCIAN AUGUSTIN BOLCAS |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
24 octombrie 2005.
Nr.
301.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 44/2005 privind
unele măsuri pentru construirea si/sau reabilitarea caselor de locuit din
zonele afectate de inundatiile produse în anul 2005
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr.
44/2005 privind unele măsuri pentru construirea si/sau reabilitarea caselor
de locuit din zonele afectate de inundatiile produse în anul 2005 si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
21 octombrie 2005.
Nr.
1.013.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 113/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. – Se aprobă Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
113 din 14 iulie 2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 658 din 25 iulie 2005, cu următoarele modificări si
completări:
1. La articolul unic punctul 3, alineatul (1) al
articolului 12 va avea următorul cuprins:
“Art.12. – (1) Străinul intrat legal pe teritoriul
României are obligatia să anunte despre aceasta organul de politie competent
teritorial, în termen de 3 zile de la data intrării. Fac exceptie cetătenii
statelor membre ale Uniunii Europene, precum si ale Spatiului Economic
European.“
2. La articolul unic, după punctul 8 se introduce
punctul 81 cu următorul cuprins:
“81. La
articolul 24 alineatul (1), litera h) va avea următorul cuprins:
«h) activităti religioase sau umanitare –
străinilor care urmează să intre în România pentru a desfăsura activităti în
domeniul cultelor recunoscute, la cererea acestora, sau în scop umanitar;»“.
3. La articolul unic, după punctul 9 se introduce
punctul 91 cu
următorul cuprins:
“91. La
articolul 26, după alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu următorul
cuprins: «(4) Viza colectivă poate fi acordată la frontieră de
organele competente si în cazul marinarilor străini având aceeasi cetătenie,
care solicită tranzitul în grupuri de 5 până la 50 de persoane, pentru a se
îmbarca, reîmbarca sau pentru a părăsi o navă în scopul repatrierii la încetarea
contractului de muncă, precum si în cazul schimburilor de echipaje.»“
4. La articolul unic, după punctul 30 se introduce
punctul 301 cu
următorul cuprins:
301. La
articolul 91, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
«(3) Instanta de judecată poate dispune ca străinul să fie luat în custodie publică, până la efectuarea expulzării, fără ca perioada acestei măsuri să depăsească 2 ani.»“
5. La articolul unic, după punctul 31 se introduce
punctul 311 cu
următorul cuprins:
“311. La
articolul 93, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
«(3) În cazul străinilor împotriva cărora s-a dispus măsura expulzării, instanta poate dispune ca străinul să fie luat în custodie publică până la efectuarea expulzării de către organele de politie, în conformitate cu prevederile Codului de procedură penală, fără ca perioada de custodie publică să depăsească 2 ani.»“
6. La articolul unic, după punctul 311 se
introduce punctul 312 cu
următorul cuprins:
“312. La
articolul 99 alineatul (1), după litera f) se introduce litera g) cu următorul
cuprins:
«g) străinii împotriva cărora s-a dispus luarea în
custodie publică în vederea punerii în executare a măsurii expulzării si care
nu au putut fi expulzati în termen de 2 ani.»“
7. La articolul unic, după punctul 312 se
introduce punctul 313 cu
următorul cuprins:
“313. La
articolul 99, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
«(2) Tolerarea nu se acordă străinilor care au fost
declarati indezirabili.»“
Art. II. – Autoritatea pentru străini
acordă străinilor împotriva cărora instanta a dispus măsura expulzării si care,
la data intrării în vigoare a prezentei legi, sunt luati în custodie publică de
o perioadă care a depăsit 2 ani, tolerarea rămânerii pe teritoriul României.
Art. III. – Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta
lege, se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din
Constitutia
României, republicată.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, DANIELA POPA |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
25 octombrie 2005.
Nr.
306.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
113/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
113/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
24 octombrie 2005.
Nr.
1.019.
HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
privind
modificarea Hotărârii Camerei Deputatilor nr. 42/2004 pentru aprobarea
componentei nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputatilor
În temeiul art. 38, 41 si 59 din Regulamentul
Camerei Deputatilor, republicat, cu modificările si completările
ulterioare,
Camera Deputatilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Hotărârea Camerei Deputatilor nr.
42/2004 pentru aprobarea componentei nominale a comisiilor permanente ale
Camerei Deputatilor, cu modificările ulterioare, se modifică în sensul că
domnul deputat Mihai Cristian Apostolache, apartinând Grupului parlamentar al
Partidului Social Democrat, trece de la Comisia pentru învătământ, stiintă,
tineret si sport la Comisia pentru administratie publică, amenajarea
teritoriului si echilibru ecologic, în calitate de membru.
Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor
în sedinta din 24 octombrie 2005, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2)
din Constitutia României, republicată.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
MIRON TUDOR MITREA
Bucuresti,
24 octombrie 2005.
Nr. 33.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 20 septembrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitătii de
luptător în rezistenta anticomunistă persoanelor condamnate pentru infractiuni
săvârsite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse,
din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum si persoanelor care
au participat la actiuni de împotrivire cu arme si de răsturnare prin fortă a
regimului comunist instaurat în România
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Aurelia Rusu – procuror
Claudia Margareta Nită – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calitătii de luptător în rezistenta
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infractiuni săvârsite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la
actiuni de împotrivire cu arme si de răsturnare prin fortă a regimului comunist
instaurat în România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
568/2001, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de
Livius Frâncu în Dosarul nr. 55/F/CA/2005 al Curtii de Apel Brasov – Sectia
contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, arătând în acest sens că
termenul prevăzut de dispozitiile de lege criticate se aplică tuturor
persoanelor cărora acestea li se adresează, astfel că nu se poate sustine
încălcarea art. 16 din Constitutie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 26 aprilie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 55/F/CA/2005, Curtea de Apel Brasov – Sectia contencios
administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calitătii de luptător în rezistenta
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infractiuni săvârsite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la
actiuni de împotrivire cu arme si de răsturnare prin fortă a regimului comunist
instaurat în România, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
568/2001, cu modificările si completările ulterioare. Exceptia a fost
ridicată de Livius Frâncu în dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect
constatarea calitătii de luptător în rezistenta anticomunistă a celui în cauză.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că “dispozitiile art. 5 alin. (1) limitează în timp (18 luni)
posibilitatea depunerii cererilor pentru stabilirea drepturilor ce se cuvin în
temeiul Legii nr.
568/2001 pentru categoriile de persoane care se încadrează la fel în
prevederile acesteia, încălcându-se astfel art. 16 din Constitutia României“.
Curtea de Apel Brasov – Sectia contencios
administrativ si fiscal apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este întemeiată, întrucât dispozitiile legale criticate
limitează în timp posibilitatea depunerii cererilor pentru stabilirea
drepturilor cuvenite în temeiul Legii nr.
568/2001, în functie de calitatea persoanei, ceea ce înseamnă o limitare a
principiului egalitătii cetătenilor în fata legii.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată. Termenul stabilit de art. 5 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
214/1999 este un termen aplicabil tuturor persoanelor aflate în ipoteza reglementată
de acest text, astfel că nu se poate sustine încălcarea principiului
constitutional al egalitătii în drepturi, care, asa cum reiese si din
jurisprudenta constantă în materie a Curtii Constitutionale, presupune
instituirea unui tratament juridic egal pentru situatii care, în functie de scopul
urmărit, nu sunt diferite.
“Mai mult, recunoasterea sine die a
posibilitătii persoanei interesate de a declansa procedura pentru acordarea calitătii
de luptător în rezistenta anticomunistă, potrivit ordonantei criticate, ar fi
de natură să genereze un climat de insecuritate juridică a raporturilor civile,
intolerabil într-un stat de drept.“
“Pe de altă parte, împrejurarea că persoana
interesată, desi cunostea sau ar fi trebuit să cunoască acest termen, ca si
consecintele juridice ale nerespectării acestuia, nu s-a conformat exigentei
legale dă expresie propriei sale culpe, cu atât mai putin scuzabilă cu cât
acest termen a mai fost prelungit de trei ori.“
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile art. 5 alin.
(1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
214/1999, aprobată prin Legea nr.
568/2001, sunt constitutionale. Textul criticat determină categoriile de persoane
beneficiare ale legii si stabileste, totodată, un termen de depunere a cererii
privind constatarea calitătii de luptător în rezistenta anticomunistă a
persoanelor condamnate pentru infractiuni săvârsite din motive politice sau
supuse, din motive politice, unor măsuri administrative abuzive. Instituirea
termenului până la care se pot depune cererile pentru recunoasterea calitătii
de luptător în rezistenta anticomunistă se aplică în mod egal tuturor persoanelor
mentionate în ipoteza normei legale si nu contravine principiului
constitutional al egalitătii în drepturi.
Mai mult, exercitarea unui drept de către titularul
său nu poate avea loc decât într-un anumit cadru, stabilit de legiuitor, cu
respectarea anumitor exigente, cărora li se subsumează instituirea unor
termene, după a căror expirare valorificarea respectivului drept nu mai este
posibilă.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului si al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale
art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel
cum a fost formulat de către autorul exceptiei, îl constituie dispozitiile art.
5 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calitătii de luptător în rezistenta
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infractiuni săvârsite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la
actiuni de împotrivire cu arme si de răsturnare prin fortă a regimului comunist
instaurat în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
650 din 30 decembrie 1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
568/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din
30 octombrie 2001. Aceste dispozitii aveau următorul continut: “Cererea poate
fi introdusă de persoana condamnată sau supusă unei măsuri administrative abuzive
ori, după decesul acesteia, de sotul sau rudele până la gradul al patrulea
inclusiv, în termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă.“
Textul art. 5 alin. (1) a suferit, ulterior aprobării Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr.
214/1999 prin Legea nr.
568/2001, două modificări, mai întâi prin Ordonanta Guvernului nr.
64/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din
31 august 2002, si apoi prin Legea nr.
670/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 935 din
20 decembrie 2002, astfel că textul în vigoare la acest moment si asupra căruia
Curtea Constitutională urmează să se pronunte are următorul cuprins: “Cererea
poate fi introdusă de persoana condamnată sau supusă unei măsuri administrative
abuzive ori, după decesul acesteia, de sotul sau rudele până la gradul al
patrulea inclusiv, până cel târziu la 31 decembrie 2003.“
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prevederile legale mentionate
încalcă dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit căruia “Cetătenii
sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice [...].“
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată, raportat
la dispozitiile din Constitutie invocate, Curtea retine următoarele:
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate consideră
că dispozitiile legale criticate contravin principiului egalitătii în drepturi,
deoarece termenul prevăzut pentru depunerea cererilor pentru stabilirea
drepturilor ce se cuvin persoanelor la care se referă Legea nr.
568/2001 limitează în timp posibilitatea acestora de a beneficia de
respectivele drepturi.
Instituirea unui termen înăuntrul căruia titularul
unui drept subiectiv îsi poate exercita prerogativa conferită de lege nu
contravine principiului egalitătii în drepturi, atât timp cât tuturor
persoanelor vizate de ipoteza normei le este aplicabil acelasi tratament
juridic, fără privilegii si fără discriminări. Principiul egalitătii în
drepturi presupune aplicarea unui tratament juridic egal persoanelor aflate în situatii
identice si impune, totodată, reguli diferite pentru persoane care se află în
situatii deosebite. Or, instituirea unui termen în cadrul căruia se poate
valorifica un drept nu poate crea o stare de inegalitate, de discriminare între
persoanele aflate în aceeasi situatie, atât timp cât acestea actionează în
concordantă si cu respectarea dispozitiilor legii. Imposibilitatea exercitării
dreptului are natura unei sanctiuni legale, fiind o consecintă firească a
nerespectării normelor juridice aplicabile.
De altfel, Curtea Constitutională a statuat constant
în jurisprudenta sa, de exemplu în Decizia nr.
253 din 15 iunie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 728 din 12 august 2004, că “exercitarea unui drept de către titularul
său nu poate avea loc decât într-un anumit cadru si cu respectarea anumitor
exigente legale, între care si stabilirea unor termene, după a căror expirare valorificarea
respectivului drept nu mai este posibilă“.
Curtea Constitutională observă că recunoasterea
calitătii de luptător în rezistenta anticomunistă si, ca urmare a recunoasterii
acestei calităti, acordarea drepturilor prevăzute de Ordonanta Guvernului nr.
214/1999, nu pot avea loc sine die, stabilirea unui termen pentru
exercitarea acestui drept fiind necesară pentru instituirea si mentinerea stabilitătii
si securitătii raporturilor juridice civile si a ordinii de drept, specifice
unui stat democratic. Lipsa de diligentă a titularului dreptului nu se poate
constitui într-un argument pentru a sustine încălcarea principiului
nediscriminării între persoanele care îsi exercită dreptul subiectiv în
limitele termenului prescris si cele care, neglijând prevederile legale, sunt
în situatia de a fi pierdut posibilitatea exercitării dreptului.
Totodată, Curtea constată că dispozitiile legale
criticate sunt norme de procedură. Or, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie,
“Competenta instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt
prevăzute numai prin lege“, astfel că, pentru situatii deosebite,
legiuitorul poate stabili reguli speciale de procedură, precum si modalităti de
exercitare a drepturilor procesuale, care sunt aplicabile tuturor persoanelor
aflate în situatii identice, fără ca prin aceasta să se poată sustine încălcarea
drepturilor si libertătilor fundamentale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calitătii de luptător în rezistenta
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infractiuni săvârsite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la
actiuni de împotrivire cu arme si de răsturnare prin fortă a regimului comunist
instaurat în România, exceptie ridicată de Livius Frâncu în Dosarul nr.
55/F/CA/2005 al Curtii de Apel Brasov – Sectia contencios administrativ si
fiscal.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 20
septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Nită
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
JUSTITIEI
privind
aprobarea Regulamentului pentru ocuparea, prin concurs, a posturilor vacante de
personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor si procurorilor, din
Ministerul Justitiei
Având în vedere dispozitiile art. 87 alin. (1) din
Legea nr.
303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor, republicată,
în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.
83/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul justitiei emite următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă Regulamentul pentru ocuparea, prin
concurs, a posturilor vacante de personal de specialitate juridică asimilat
judecătorilor si procurorilor, din Ministerul Justitiei, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Directia pentru resurse umane si relatii cu Consiliul
Superior al Magistraturii va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul justitiei,
Monica Luisa Macovei
Bucuresti,
21 octombrie 2005.
Nr.
1.523/C.
ANEXĂ
REGULAMENT
pentru ocuparea, prin concurs, a posturilor vacante de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor si procurorilor, din Ministerul Justitiei
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – (1) Poate ocupa un post de personal de
specialitate juridică asimilat judecătorilor si procurorilor, în Ministerul
Justitiei, persoana care îndeplineste conditiile prevăzute la art. 14 alin. (2)
lit. a)–e) din Legea nr.
303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor, republicată,
denumită în continuare lege, si a promovat concursul organizat de
Ministerul Justitiei.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică si personalului
transferat din alte institutii sau profesii în Ministerul Justitiei, cu
exceptia judecătorilor, procurorilor, precum si a personalului de specialitate
juridică asimilat acestora, care pot fi numiti fără concurs, în conditiile
legii.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru
ocuparea posturilor de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor
si procurorilor – inspector general, este necesară o vechime în specialitate de
cel putin 5 ani.
(4) Numirea pe posturi de personal de specialitate
juridică asimilat judecătorilor si procurorilor a persoanelor care îndeplinesc
conditiile prevăzute de prezentul regulament se face prin ordin al ministrului
justitiei.
Art. 2. – Pentru înscrierea la concurs candidatii vor
prezenta:
a) copie de pe actul de identitate;
b) copie de pe certificatul de nastere si, unde este
cazul, certificatul de căsătorie;
c) copie de pe diploma de licentă si foaia matricolă a
anilor de studii;
d) certificatul de cazier judiciar;
e) certificatul de cazier fiscal;
f) cerere-tip;
g) curriculum vitae;
h) copie de pe carnetul de muncă sau alte acte
doveditoare ale vechimii în specialitate;
i) chitanta de plată a taxei de înscriere;
j) două fotografii color tip buletin.
CAPITOLUL II
Procedura de desfăsurare a concursului
Art. 3. – Concursul pentru ocuparea posturilor vacante
de personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor si procurorilor,
din Ministerul Justitiei constă din sustinerea unui interviu, a unei probe
scrise de limbă străină, la alegere dintre engleză, franceză, germană,
italiană, spaniolă, si a unei probe scrise de verificare a cunostintelor
teoretice.
Art. 4. – Disciplinele specifice prevăzute la art. 15
si tematica pe materii pentru toate probele de concurs se propun de directiile
în care există posturi vacante scoase la concurs si se înaintează Directiei
pentru resurse umane si relatii cu Consiliul Superior al Magistraturii din
cadrul Ministerului Justitiei, care le supune spre aprobare ministrului
justitiei.
Art. 5. – (1) Data si locul sustinerii concursului,
modul de desfăsurare, numărul posturilor vacante, termenul pentru depunerea
actelor de înscriere la concurs si cuantumul taxei de înscriere se aduc la
cunostintă celor interesati prin afisare la sediul Ministerului Justitiei, prin
publicarea pe pagina de Internet a Ministerului Justitiei si prin intermediul
mass-media, cu cel putin 30 de zile înainte de data concursului. Disciplinele
de concurs, precum si tematica se publică pe pagina de Internet a Ministerului
Justitiei si se afisează la sediul Ministerului Justitiei.
(2) Cererile pentru înscrierea la concurs se adresează
ministrului justitiei si se depun cu cel putin 15 zile înainte de data
concursului la Ministerul Justitiei, Directia pentru resurse umane si relatii
cu Consiliul Superior al Magistraturii.
(3) În cuprinsul cererii de înscriere la concurs
candidatul specifică directia pentru care doreste să sustină concursul,
respectiv directiile pentru care doreste să sustină concursul, în ordinea
preferintei, în cazul în care există posturi vacante în cadrul directiilor
pentru care au fost stabilite tematici identice, precum si optiunea pentru limba
străină.
Art. 6. – Pentru fiecare probă de concurs, în functie
de numărul candidatilor, ministrul justitiei numeste, prin ordin, comisia de
intervievare, comisiile de examinare a lucrărilor scrise la o limbă străină, de
verificare a cunostintelor teoretice, precum si comisiile de solutionare a
contestatiilor.
Art. 7. – (1) Candidatii sustin un interviu în fata
unei comisii compuse din directorul directiei în cadrul căreia există postul
vacant pentru care s-au înscris la concurs, un psiholog, precum si alti
specialisti, desemnati prin ordin al ministrului justitiei.
(2) Interviul va urmări motivatia, abilitătile de
comunicare, atitudinea si experienta profesională a candidatilor.
(3) În cadrul interviului se pot testa si cunostintele
la limba străină.
(4) Întrebările si răspunsurile la interviu se
consemnează în fisa de interviu de către secretarul comisiei de intervievare si
se semnează de membrii comisiei si de candidat.
(5) Interviul este eliminatoriu, candidatii fiind
declarati admisi sau respinsi.
Art. 8. – Candidatii nemultumiti de rezultatul
interviului pot depune contestatie la Directia pentru resurse umane si relatii
cu Consiliul Superior al Magistraturii din cadrul Ministerului Justitiei în
termen de 48 de ore de la data afisării rezultatelor.
Art. 9. – Candidatii declarati admisi în urma
interviului sustin proba scrisă la o limbă străină.
Art. 10. – (1) Comisiile de examinare a lucrărilor
scrise la o limbă străină si de verificare a cunostintelor teoretice întocmesc,
cu o zi înainte de data desfăsurării concursului, 3 variante de subiecte pentru
fiecare materie de concurs, care vor fi puse în plicuri separate si sigilate.
(2) Prin tragere la sorti, în ziua concursului, în
prezenta membrilor comisiilor de examinare si a unui reprezentant al
candidatilor, se aleg subiectele pentru probele mentionate.
Art. 11. – (1) Intrarea candidatilor în sălile de
concurs se face pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală si a actului de
identitate. După verificarea identitătii, fiecare candidat păstrează pe bancă actul
de identitate, până la predarea lucrării scrise. Pe listă se mentionează
prezenta fiecărui candidat.
(2) Candidatii care nu se află în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba scrisă.
(3) Înainte de dictarea subiectelor, candidatii
înscriu numele si prenumele pe coltul foii ce urmează a fi lipit, după care se
aplică stampila Ministerului Justitiei (Directia pentru resurse umane si
relatii cu Consiliul Superior al Magistraturii).
(4) Plicul cu subiectele de concurs se desface de un
candidat care semnează si procesul-verbal încheiat în ziua sustinerii probei
scrise.
(5) Pe toată durata desfăsurării probei scrise la
limba străină, în sălile de concurs au acces numai membrii comisiei de
examinare, persoanele care supraveghează desfăsurarea probei si persoanele
desemnate cu aplicarea stampilei pe coltul îndoit al colilor destinate probei
scrise.
(6) În vederea elaborării lucrării scrise, candidatii
primesc coli de hârtie având stampila Ministerului Justitiei. Se poate folosi
numai cerneală de culoare albastră sau pix cu pastă de culoare albastră. La
cerere, se pot pune la dispozitie, în mod suplimentar, coli de hârtie, iar dacă
este necesar, cerneală sau pixuri.
(7) La expirarea timpului prevăzut la art. 12, delegatul
care a supravegheat desfăsurarea probei strânge toate lucrările în ordinea
predării lor de către candidati, sub semnătură, după care le predă comisiei de
examinare, care le înscrie într-un borderou.
(8) Dacă examinarea se face în mai multe săli, se
întocmeste câte un borderou pentru lucrările din fiecare sală.
(9) Lucrarea se consideră predată de candidat după
verificarea stării acesteia de către delegatul care a supravegheat desfăsurarea
probei si după semnarea borderoului de către candidat.
(10) Pe toată durata desfăsurării probei scrise este
interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidati. În cazuri
exceptionale, părăsirea temporară a sălii de concurs se poate face numai cu
însotitor.
(11) Orice fraudă sau tentativă de fraudă dovedită se sanctionează
cu eliminarea din concurs. În aceste cazuri, delegatii care supraveghează
lucrările îl sesizează de îndată pe presedintele comisiei de examinare, care
întocmeste un proces-verbal despre constatările făcute si măsurile luate, iar
lucrarea se anulează cu mentiunea “fraudă“.
Art. 12. – Timpul destinat pentru elaborarea lucrării
scrise la limba străină este de două ore din momentul comunicării subiectelor.
Art. 13. – Pentru a fi declarati admisi la proba
scrisă la o limbă străină, candidatii trebuie să obtină cel putin nota 7.
Art. 14. – (1) Candidatii nemultumiti de rezultatul la
proba scrisă la o limbă străină pot depune contestatie la Directia pentru
resurse umane si relatii cu ConsiliulSuperior al Magistraturii din cadrul
Ministerului Justitiei în termen de 48 de ore de la data afisării rezultatelor.
(2) În vederea solutionării contestatiilor, colturile
lucrărilor se lipesc din nou. Nota obtinută în urma contestatiei nu poate fi
mai mică decât nota contestată.
(3) Contestatiile se solutionează de către comisia de
solutionare a contestatiilor, numită în conformitate cu art. 6.
Art. 15. – Candidatii care au obtinut cel putin nota 7
la proba scrisă la o limbă străină vor sustine lucrările scrise de verificare a
cunostintelor teoretice la următoarele discipline: drept civil, drept procesual
civil, drept penal si drept procesual penal, precum si la alte două discipline
specifice, la propunerea conducătorilor compartimentelor în care se află
posturile vacante, în functie de specificul activitătii compartimentului
respectiv.
Art. 16. – (1) Verificarea cunostintelor teoretice are
loc pe parcursul a două zile consecutive. În prima zi se sustin lucrările la
disciplinele drept civil, drept penal, drept procesual civil, drept procesual
penal, iar în cea de-a doua zi se sustin lucrările la disciplinele specifice.
(2) Timpul alocat pentru elaborarea lucrărilor scrise
destinate verificării cunostintelor teoretice, în fiecare dintre cele două zile
de concurs, este stabilit de comisia de examinare si nu poate depăsi 3 ore din
momentul comunicării subiectelor.
Art. 17. – Dispozitiile art. 11 se aplică în mod
corespunzător.
Art. 18. – (1) Corectarea lucrărilor scrise de
verificare a cunostintelor teoretice se face pe baza baremului stabilit
de membrii comisiei de examinare.
(2) Notele acordate la fiecare disciplină, de la 1 la
10, potrivit baremului afisat imediat după fiecare probă scrisă, vor fi
trecute, în cifre si în litere, în borderoul de notare, care va fi semnat pe
fiecare filă de comisia de examinare.
(3) Nota probei scrise de verificare a cunostintelor
teoretice o reprezintă media aritmetică a notelor obtinute la fiecare dintre
cele 6 discipline de concurs.
Art. 19. – Pentru a fi declarati admisi la proba
scrisă de verificare a cunostintelor teoretice, candidatii trebuie să obtină
cel putin media 7, dar nu mai putin de nota 5 la fiecare disciplină de concurs.
Art. 20. – (1) Candidatii nemultumiti de notele
acordate pot depune contestatie la Directia pentru resurse umane si relatii cu
Consiliul Superior al Magistraturii din cadrul Ministerului Justitiei în termen
de 48 de ore de la data afisării rezultatelor.
(2) Dispozitiile art. 14 alin. (2) si (3) se aplică în
mod corespunzător.
Art. 21. – (1) Media generală de promovare a
concursului este de cel putin 7.
(2) Media generală a concursului reprezintă media
aritmetică a notelor obtinute la proba scrisă la o limbă străină si la proba
scrisă de verificare a cunostintelor teoretice.
(3) Departajarea candidatilor cu note egale, care
concurează pentru posturile vacante din cadrul aceleiasi directii, se face în
ordinea descrescătoare a mediilor de la examenul de licentă si apoi în ordinea
descrescătoare a mediilor aritmetice obtinute în facultate la disciplinele de
concurs prevăzute la art. 15.
Art. 22. – (1) Prin derogare de la prevederile art. 5,
în cazul în care între data anuntării concursului si data încheierii probelor
de concurs se vacantează posturi, acestea pot fi ocupate în ordinea
descrescătoare a mediilor de către candidatii care au obtinut media prevăzută la
art. 21, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele conditii:
a) posturile vacante sunt la directiile pentru care au
candidat ori la directiile pentru care au fost sustinute probe de concurs
pentru aceleasi discipline;
b) candidatul să fi obtinut media generală stabilită
de art. 21 alin. (1).
(2) Dispozitiile art. 21 alin. (3) se aplică în mod
corespunzător.
Art. 23. – Candidatii declarati admisi potrivit art.
21–22 sunt supusi unei examinări medicale si psihologice.
Art. 24. – În termen de cel mult 30 de zile de la data
finalizării concursului, comisiile de examinare vor preda documentatia de
concurs Directiei pentru resurse umane si relatii cu Consiliul Superior al
Magistraturii din cadrul Ministerului Justitiei, care va lua măsuri pentru
afisarea rezultatelor concursului, la sediul Ministerului Justitiei.
Art. 25. – Candidatii declarati admisi în urma
concursului si apti din punct de vedere medical si psihologic vor fi numiti în
functia de consilier juridic, respectiv inspector general, personal de specialitate
juridică asimilat judecătorilor si procurorilor, prin ordin al ministrului
justitiei.
Art. 26. – Consilierii juridici, respectiv inspectorii
generali, încadrati în urma promovării concursului ca definitivi, vor depune
jurământul în fata secretarului de stat coordonator al Directiei pentru resurse
umane si relatii cu Consiliul Superior al Magistraturii din cadrul Ministerului
Justitiei.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 27. – Fisele interviului, lucrările scrise,
procesele-verbale privind rezultatele concursului si, după caz, procesul-verbal
încheiat cu ocazia depunerii jurământului vor fi anexate la dosarele
profesionale ale candidatilor declarati admisi.
Art. 28. – Dosarele, lucrările scrise,
procesele-verbale referitoare la ceilalti candidati si alte lucrări privind
concursul se arhivează si se păstrează potrivit nomenclatoarelor arhivistice.
Art. 29. – Taxa de înscriere se restituie candidatilor
care îsi anuntă retragerea cu cel putin 15 zile înainte de prima probă de
concurs.
Art. 30. – La data intrării în vigoare a prezentului
regulament se abrogă Regulamentul privind organizarea si desfăsurarea
concursului pentru ocuparea posturilor vacante de personal de specialitate
juridică asimilat magistratilor, din Ministerul Justitiei.
Art. 31. – Prezentul regulament se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.