MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 795 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 1 septembtie 2005
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 396 din 12 iulie
2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 305,
ale art. 315 alin. 4 si ale art. 316 din Codul de procedură civilă
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
424. – Decizie privind eliberarea,
la cerere, a domnului Mihai Marian Eftimescu din functia de secretar de stat în
cadrul Ministerului Justitiei
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
471.– Ordin al ministrului
economiei si comertului pentru modificarea si completarea Prescriptiei tehnice
PT R 19–2002, editia 1, “Cerinte tehnice de securitate privind echipamentele si
instalatiile montate si utilizate în cadrul parcurilor de distractii si
spatiilor de joacă“
1.358. – Ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului privind exercitarea controlului
respectării reglementărilor din domeniul transporturilor rutiere, precum si
constatarea si sanctionarea contraventiilor
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 12 iulie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 305, ale art. 315
alin. 4 si ale art. 316 din Codul de procedură civilă
Ion Predescu – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Aurelia Rusu – procuror
Benke Károly – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 305, ale art.
315 alin. 4 si ale art. 316 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Aurelian-Ionel Zanfirescu în Dosarul nr. 114/2005 al
Curtii de Apel Bucuresti – Sectia a VII-a civilă si pentru cauze privind
conflicte de muncă si asigurări sociale.
La apelul nominal se prezintă autorul exceptiei prin
mandatar, lipsind cealaltă parte, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul autorului exceptiei solicită Curtii
amânarea pronuntării pentru a depune note scrise în sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune cererii
formulate.
Curtea respinge cererea de amânare a pronuntării
formulată de reprezentantul autorului exceptiei si îi pune în vedere acestuia
să depună notele scrise până la terminarea sedintei de judecată.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 305 din Codul de
procedură civilă, arătând că inadmisibilitatea probelor în recurs, altele
decât înscrisurile, se aplică tuturor părtilor în proces, ceea ce nu contravine
dispozitiilor art. 16 din Constitutie. În acest sens se invocă si Decizia
Curtii Constitutionale nr.
234 din 5 iulie 2001. În ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 315 alin. 4 si ale art. 316 din Codul de procedură civilă,
se apreciază că aceasta este inadmisibilă, potrivit dispozitiilor art. 2 alin.
(3) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
întrucât autorul exceptiei critică faptul că dispozitiile respective nu prevăd
si o “aderare la recurs“.
În subsidiar se arată că prevederile
legale criticate nu contravin textelor constitutionale invocate în sustinerea
exceptiei, si nici art. 13 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 23 martie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 114/2005, Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VII-a civilă si
pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 305,
ale art. 315 alin. 4 si ale art. 316 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Aurelian-Ionel Zanfirescu într-o cauză
având ca obiect judecarea recursului declarat
împotriva unei sentinte prin care s-a solutionat un litigiu de muncă.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că prevederile art. 305, ale art. 315 alin. 4 si ale art. 316
din Codul de procedură civilă
contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16, 21 si ale art. 13 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Autorul exceptiei arată că prin prevederile art. 305
din Codul de procedură civilă
“este prohibită, între altele, si administrarea probei cu martori în recurs,
fără a se face distinctie după cum recursul este sau nu singura cale de atac
aflată la dispozitia părtilor“. În consecintă, se apreciază că “în cauzele în
care recursul este singura cale de atac [...] dispozitiile art. 305 din Codul de procedură civilă
instituie o îngrădire a accesului liber la justitie, astfel cum este acesta
garantat de Constitutie, de Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale si de Declaratia Universală a Drepturilor Omului“.
Totodată, se arată că, anterior modificării art. 305 din Codul de procedură civilă
prin Legea nr.
59/1993, “administrarea probei cu martori în recurs era pe deplin
admisibilă“.
De asemenea, autorul exceptiei consideră că
dispozitiile art. 315 alin. 4 si cele ale art. 316 din Codul de procedură civilă
încalcă textul art. 21 din Constitutie, întrucât prevăd “imposibilitatea
exercitării unei căi de atac – «aderare» – prevăzută de legea procesual civilă
expres pentru situatia apelului, dar înlăturată în cazul hotărârilor pentru
care recursul este singura cale de atac, situatie în care recursul este cale
devolutivă de atac“. În consecintă, se consideră că aceste dispozitii “creează
o discriminare în raport cu partea care poate declara recurs si în raport cu
situatia în care exista posibilitatea exercitării apelului“, ceea ce este
contrar textului art. 16 din Constitutie. Totodată, se sustine că sunt
încălcate si prevederile art. 13 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, referitoare la dreptul la un recurs
efectiv.
Curtea de Apel Bucuresti – Sectia a VII-a civilă si
pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. În argumentarea
acestui punct de vedere, instanta arată că “recursul este o cale extraordinară
de atac, de reformare, nedevolutivă si, în principiu, nesuspensivă de
executare, prin care se exercită controlul de legalitate asupra hotărârilor
recurate“. Se apreciază că, în cazul prevăzut de art. 3041 din Codul de procedură civilă,
nu se poate sustine că “recursul ar îmbrăca caracterul unei căi ordinare de
atac, asemenea apelului, si s-ar confunda cu acesta“. Totodată, se arată că, în
conformitate cu prevederile art. 126 alin. (2) si ale art. 129 din Constitutie,
conditiile si procedura de exercitare a căilor de atac se stabilesc prin lege,
domeniu, de altfel, reglementat de prevederile legale criticate.
Instanta opinează că
textele legale considerate a fi neconstitutionale “controlează din punct de
vedere legal cadrul de judecare a recursului“, ceea ce nu este de natură a
contraveni principiilor constitutionale prevăzute de dispozitiile art. 16 si
21. Totodată, se arată că “atât timp cât legiuitorul nu a reglementat aderarea
la recurs, dispozitiile art. 316 din Codul de procedură civilă nu
pot fi apreciate ca neconstitutionale“.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct de
vedere, se apreciază că, potrivit dispozitiilor art. 126 alin. (2) din
Constitutie, legiuitorul “poate institui, în considerarea unor situatii
deosebite, reguli speciale de procedură, [si, în consecintă,] accesul liber la
justitie presupune posibilitatea neîngrădită a celor interesati de a le
utiliza, în formele si în modalitătile prevăzute de lege“. Totodată, se
consideră că dispozitiile criticate urmăresc “instaurarea unui climat de
ordine, indispensabil, în vederea exercitării dreptului constitutional prevăzut
de art. 21 [din Constitutie], prevenindu-se, astfel, abuzurile si asigurându-se
protectia drepturilor si intereselor legitime ale celorlalte părti“. În acest
sens se face referire si la jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. În argumentarea acestui punct
de vedere, se arată că textele legale criticate “instituie un tratament juridic
egal pentru toate părtile aflate în aceeasi situatie procesuală, fără nici o
discriminare pe criterii arbitrare“, ceea ce nu este de natură a încălca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie. Totodată, Avocatul Poporului
apreciază că nici prevederile art. 21 din Constitutie nu sunt încălcate,
întrucât, potrivit dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, este de
competenta exclusivă a legiuitorului “instituirea regulilor de desfăsurare a
procesului în fata instantelor judecătoresti, respectiv reglementarea
conditiilor de judecată a recursului“. În acest sens este invocată si Decizia
Curtii Constitutionale nr. 92 din 11 septembrie 1996.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, notele scrise depuse de autorul exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele: Curtea Constitutională a fost legal sesizată
si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 305, ale art. 315 alin. 4 si ale art. 316 din Codul de procedură civilă,
care au următorul cuprins:
– Art. 305: “În instanta de recurs nu se pot
produce probe noi, cu exceptia înscrisurilor, care pot fi depuse până la
închiderea dezbaterilor.“;
– Art. 315 alin. 4: “La judecarea recursului,
precum si la rejudecarea procesului după casarea hotărârii de către instanta de
recurs, dispozitiile art. 296 sunt aplicabile în mod corespunzător.“;
– Art. 316: “Dispozitiile de procedură privind
judecata în apel se aplică si în instanta de recurs, în măsura în care nu sunt
potrivnice celor cuprinse în acest capitol.“
Textele constitutionale invocate în sustinerea
exceptiei sunt cele ale art. 16 si 21. Curtea observă că, astfel cum rezultă
din motivarea exceptiei, autorul acesteia invocă în sustinerea ei numai
prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 21 alin. (1)–(3),
care au următorul cuprins:
– Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata
legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.“;
– Art. 21 alin. (1)–(3): “(1) Orice persoană se
poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor
sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui
drept.
(3) Părtile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil.“
Totodată, autorul exceptiei invocă în sustinerea
acesteia Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, referindu-se, în special, la dispozitiile art. 13 ale acesteia
privind dreptul la un recurs efectiv, si Declaratia Universală a Drepturilor
Omului. Textul art. 13 din Conventie are următorul cuprins:
– Art. 13: “Orice persoană, ale cărei drepturi si
libertăti recunoscute de prezenta conventie au fost încălcate, are dreptul să
se adreseze efectiv unei instante nationale, chiar si atunci când încălcarea
s-ar datora unor persoane care au actionat în exercitarea atributiilor lor
oficiale.“
În esentă, autorul exceptiei de neconstitutionalitate
apreciază că neaplicarea procedurii de aderare la apel si în ceea ce priveste
recursul, precum si imposibilitatea de a aduce probe noi în recurs fată de
judecata în fond, altele decât înscrisurile, sunt de natură a încălca atât
prevederile art. 16 alin. (1) si ale art. 21 alin. (1)–(3) din Constitutie, cât
si pe cele ale art. 13 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale. Examinând exceptia de neconstitutionalitate
ridicată, Curtea retine următoarele:
I. În ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 305 din Codul de procedură civilă,
Curtea retine că prin Decizia nr.
234 din 5 iulie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 558 din 7 septembrie 2001, a statuat că “trăsătura esentială a statului de
drept o constituie suprematia Constitutiei si obligativitatea respectării
legii. Or, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie [devenit art. 126 alin.
(2), după revizuirea si republicarea Constitutiei], «Competenta si procedura de
judecată sunt stabilite de lege», iar conform art. 128 [devenit art. 129] din
Legea fundamentală, «Împotriva hotărârilor judecătoresti, părtile interesate si
Ministerul Public pot exercita căile de atac, în conditiile legii». Din analiza
celor două texte constitutionale rezultă că reglementarea conditiilor si a
procedurii de exercitare a căilor de atac se stabileste prin lege [...]. În
consecintă, dispozitia cuprinsă în art. 305 din Codul de procedură civilă,
conform căreia «În instanta de recurs nu se pot produce probe noi, cu exceptia
înscrisurilor», reprezintă o normă prin care se stabileste, în raport cu
celelalte dispozitii care reglementează sistemul probelor si cel al căilor de
atac, o regulă de bază a judecării recursului.
Este, de altfel, semnificativ faptul că, în urma
modificărilor si completărilor aduse Codului de procedură civilă prin Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
138/2000, în prezent recursul este o cale extraordinară de atac. Or, se
justifică si din acest punct de vedere deosebirea fată de apel în ceea ce
priveste inadmisibilitatea probelor noi, cu exceptia înscrisurilor“.
Neexistând elemente noi de natură a determina
schimbarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutia acestei decizii îsi
păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
II. Cu privire la critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 315 alin. 4 si ale art. 316 din Codul de procedură civilă,
Curtea constată că, astfel cum rezultă din memoriul formulat de autorul
exceptiei, acesta sugerează că solutia problemei pe care o ridică ar fi
prevederea explicită în lege a posibilitătii “aderării la recurs“, ceea ce însă
ar constitui o completare a Codului de procedură civilă. Or, conform
dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, Curtea nu poate prin decizia sa să modifice sau să completeze prevederile
supuse controlului, exceptia, sub acest aspect, fiind inadmisibilă.
Totodată, Curtea retine că în cauză nu se pune o
problemă de constitutionalitate, ci de aplicare a legii, care este de
competenta exclusivă a instantelor de judecată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
I. Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 305 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Aurelian-Ionel Zanfirescu în Dosarul nr. 114/2005 al
Curtii de Apel Bucuresti – Sectia a VII-a civilă si pentru cauze privind
conflicte de muncă si asigurări sociale.
II. Respinge, ca fiind inadmisibilă, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 315 alin. 4 si ale art. 316 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 12 iulie
2005.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Benke Károly
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
GUVERNUL ROMÂNIEI
PRIMUL-MINISTRU
privind
eliberarea, la cerere, a domnului Mihai Marian Eftimescu din functia de
secretar de stat în cadrul Ministerului Justitiei
Tinându-se cont de cererea domnului Mihai
Marian Eftimescu, adresată primului-ministru al României, referitoare la
eliberarea sa din functia de secretar de stat în cadrul Ministerului Justitiei,
înregistrată la Secretariatul General al Guvernului sub nr. 20/8.731 din 12
august 2005,
având în vedere cererea persoanei sus-mentionate,
înregistrată la Consiliul Superior al Magistraturii sub nr. 9.765/CSM din 12
august 2005, privitoare la încetarea detasării sale la Ministerul Justitiei,
dispuse în baza Hotărârii Consiliului Superior al Magistraturii nr. 18 din 2
martie 2005,
în temeiul art. 15 lit. d) si al art. 19 din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
primul-ministru emite următoarea decizie:
Articol unic. – Începând cu data intrării în vigoare a
prezentei decizii, domnul Mihai Marian Eftimescu se eliberează, la cerere, din
functia de secretar de stat în cadrul Ministerului Justitiei.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Constantin Gheorghe
Bucuresti, 24 august 2005.
Nr.
424.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
ECONOMIEI SI COMERTULUI
pentru
modificarea si completarea Prescriptiei tehnice PT R 19 – 2002, editia 1,
“Cerinte tehnice de securitate privind echipamentele si instalatiile montate si
utilizate în cadrul parcurilor de distractii si spatiilor de joacă
În aplicarea Hotărârii
Guvernului nr.
1.340/2001 privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru
Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 21 ianuarie
2002, modificată si completată prin Hotărârea Guvernului nr.
182/2005 privind unele măsuri pentru reorganizarea Inspectiei de Stat
pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de
Ridicat si înfiintarea Societătii Comerciale “ISCIR–CERT“ – S.A., publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 28 martie 2005,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 7
iulie 2003, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul economiei si comertului emite
prezentul ordin.
Art. I. – Se modifică si se completează
Prescriptia tehnică PT R 19 – 2002, editia 1, “Cerinte tehnice de securitate
privind echipamentele si instalatiile montate si utilizate în cadrul parcurilor
de distractii si spatiilor de joacă“, aprobată prin Ordinul ministrului
industriei si resurselor nr. 98/2003, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 162 din 13 martie 2003, cu modificările ulterioare,
după cum urmează:
– La capitolul I, punctul 1.2 “Domeniu de aplicare“
va avea următorul cuprins:
“1.2. Prezenta prescriptie tehnică se aplică
echipamentelor si instalatiilor montate si utilizate în cadrul parcurilor de
distractii, spatiilor de joacă si sporturi extreme.
Echipamentele de joacă pentru copiii la care miscarea
acestora sau initierea acesteia se datorează utilizării greutătii corporale, în
plan orizontal, în plan vertical sau pe plan înclinat, nu necesită autorizarea
ISCIR Inspect, acestea trebuind doar certificate de către organismele
abilitate.
Fabricatia, montarea-instalarea, punerea în functiune,
utilizarea si întretinerea se vor efectua în conformitate cu SR EN 1176-2002,
fiind responsabilitatea proprietarului/detinătorului.
Nu fac obiectul prezentei prescriptii tehnice
echipamentele si instalatiile montate si utilizate în spatiile de joacă aflate
pe domeniul privat si folosite numai pentru uz propriu.“
Art. II. – Prezentul ordin va fi publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 1. – Controlul respectării reglementărilor din
domeniul transporturilor rutiere, constatarea si sanctionarea contraventiilor
corespunzătoare, prevăzute la art. 58 lit. a), b), c), d), e), f), g), h), i),
j), m), n) si o) si la art. 61 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
109/2005 privind transporturile rutiere, la art. 8 din Ordonanta Guvernului
nr.
15/2002 privind introducerea unor tarife de utilizare a infrastructurii de
transport rutier, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
424/2002, cu modificările si completările ulterioare, la art. 15 din
Ordonanta Guvernului nr.
17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de
odihnă ale conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere
nationale, aprobată cu modificări prin Legea nr.
466/2003, cu modificările ulterioare, la art. 55 din Legea nr.
38/2003 privind transportul în regim de taxi si în regim de închiriere, cu
modificările ulterioare, la art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 951/1995
privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice în
trafic intern si international si pentru transporturi publice de persoane în
trafic international, la art. 11 din Normele privind aplicarea etapizată în
traficul intern a prevederilor Acordului european referitor la transportul
rutier international al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la
30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr.
1.374/2000, cu modificările si completările ulterioare, la art. 30 alin.
(1) din Hotărârea Guvernului nr.
1.173/2003 privind atribuirea electronică si distribuirea autorizatiilor de
transport rutier international de marfă, la art. 12 lit. c), e) si g) din
Hotărârea Guvernului nr.
899/2003 privind stabilirea conditiilor referitoare la aprobarea de model
pentru aparatul de control în transporturile rutiere, la omologarea de tip a
limitatoarelor de viteză, precum si a conditiilor de montare, reparare, reglare
si verificare a aparatelor de control în transporturile rutiere si a
limitatoarelor de viteză se efectuează de personalul împuternicit de ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului, în baza legitimatiei nominale de
control, ale cărei model, formă si continut sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. – Locul de încadrare, functiile si competenta
de control, constatare si sanctionare a contraventiilor ale personalului
împuternicit de ministrul transporturilor, constructiilor si turismului sunt
prevăzute în anexa nr. 2.
p. Ministrul economiei si comertului,
Iuliu Winkler,
ministru delegat pentru comert
Bucuresti,
18 august 2005.
Nr.
471.
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
privind
exercitarea controlului respectării reglementărilor din domeniul
transporturilor rutiere, precum si constatarea si sanctionarea contraventiilor
În temeiul prevederilor art. 60 lit. a)
si ale art. 61 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
109/2005 privind transporturile rutiere, ale art. 9 lit. b) din Ordonanta
Guvernului nr.
15/2002 privind introducerea unor tarife de utilizare a infrastructurii de
transport rutier, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
424/2002, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 13 lit. b)
din Ordonanta Guvernului nr.
17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de
odihnă ale conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere
nationale, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
466/2003, cu modificările ulterioare, ale art. 37 alin. (1) lit. d) din
Legea nr.
38/2003 privind transportul în regim de taxi si în regim de închiriere, cu
modificările ulterioare, ale art. 9 din Hotărârea Guvernului nr. 951/1995
privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice în
trafic intern si international si pentru transporturi publice de persoane în
trafic international, ale art. 13 alin. (1) lit. a) din Normele privind
aplicarea etapizată în traficul intern a prevederilor Acordului european
referitor la transportul rutier international al mărfurilor periculoase
(A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat
prin Legea nr. 31/1994, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.374/2000, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 30 alin.
(2) si (3) din Hotărârea Guvernului nr.
1.173/2003 privind atribuirea electronică si distribuirea autorizatiilor de
transport rutier international de marfă, ale art. 14 din Hotărârea Guvernului nr.
899/2003 privind stabilirea conditiilor referitoare la aprobarea de model
pentru aparatul de control în transporturile rutiere, la omologarea de tip a
limitatoarelor de viteză, precum si a conditiilor de montare, reparare, reglare
si verificare a aparatelor de control în transporturile rutiere si a
limitatoarelor de viteză, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului emite prezentul ordin.
Art. 3. – Modul de eliberare a legitimatiilor de
control si evidenta controalelor executate în baza acestora sunt prevăzute în
anexa nr. 3.
Art. 4. – Modelul si continutul procesului-verbal de
constatare si sanctionare a contraventiei se aprobă prin decizie a directorului
general al Autoritătii Rutiere Române – A.R.R. si contin datele prevăzute de
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
si completările ulterioare.
Art. 5. – Anexele nr. 1–3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 6. – Inspectoratul rutier din cadrul Autoritătii
Rutiere Române – A.R.R. va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 7. – La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, dispozitiile Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor
si locuintei nr.
658/2002 privind exercitarea controlului respectării reglementărilor din
domeniul transporturilor rutiere, precum si constatarea si sanctionarea
contraventiilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513
din 16 iulie 2002, se abrogă.
Art. 8. – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
Bucuresti,
17 august 2005.
Nr.
1.358.
ANEXE
MODUL DE
ELIBERARE
a legitimatiilor de control si evidenta controalelor executate
în baza acestora
1. Legitimatiile de control se atribuie
de ministrul transporturilor, constructiilor si turismului si se eliberează de
către Inspectoratul rutier din cadrul Autoritătii Rutiere Române – A.R.R., care
va tine evidenta acestora într-un registru.
2. Anual legitimatiile de control se vor viza pentru
valabilitate de către secretarul de stat coordonator al activitătii de
transport rutier.
3. Pentru personalul încadrat la sediul central, la
agentiile Autoritătii Rutiere Române – A.R.R. si la serviciile de inspectie si
control frontieră eliberarea legitimatiilor de control se face la cererea
acestora, adresată inspectorului-sef al Autoritătii Rutiere Române – A.R.R.
4. Lista nominală a persoanelor din cadrul
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului cuprinse în anexa
nr. 2, care beneficiază de legitimatii de control, se aprobă de ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului, la propunerea secretarului
general al ministerului.
5. Inspectoratul rutier din cadrul Autoritătii Rutiere Române – A.R.R. va tine evidenta centralizată a tuturor controalelor executate de agentiile teritoriale ale Autoritătii Rutiere Române – A.R.R., serviciile de inspectie si control teritoriale, precum si de personalul propriu, în baza prevederilor art. 58 lit. a), b), c), d), e), f), g), h), i), j), m), n) si o) si ale art. 61 alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, ale art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea unor tarife de utilizare a infrastructurii de transport rutier, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihnă ale conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere nationale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 466/2003, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 55 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi si în regim de închiriere, cu modificările ulterioare, ale art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 951/1995 privind clasificarea autocarelor utilizate pentru transporturi turistice în trafic intern si international si pentru transporturi publice de persoane în trafic international, ale art. 11 din Normele privind aplicarea etapizată în traficul intern a prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier international al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.374/2000, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 30 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.173/2003 privind atribuirea electronică si distribuirea autorizatiilor de transport rutier international de marfă, precum si ale art. 12 lit. c), e) si g) din Hotărârea Guvernului nr. 899/2003 privind stabilirea conditiilor referitoare la aprobarea de model pentru aparatul de control în transporturile rutiere, la omologarea de tip a limitatoarelor de viteză, precum si a conditiilor de montare, reparare, reglare si verificare a aparatelor de control în transporturile rutiere si a limitatoarelor de viteză.