MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 796 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 1 septembrie 2005
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
16. – Hotărâre pentru
modificarea Hotărârii Senatului nr. 8/2005 privind înfiintarea Comisiei
speciale pentru modificarea si completarea Regulamentului Senatului
DECIZII
8. – Decizie privind convocarea
Camerei Deputatilor în sesiune ordinară
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
53. – Ordonantă privind
reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar si al contabilitătii
publice
ACTE ALE CURTII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI
Hotărârea nr. 1 (solutionare
amiabilă) în cauza Moldovan si altii împotriva României (cererile nr. 41.138/98
si 64.320/01)
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL
pentru
modificarea Hotărârii Senatului nr. 8/2005 privind înfiintarea Comisiei
speciale pentru modificarea si completarea Regulamentului Senatului
În temeiul prevederilor art. 64 alin. (4) din Constitutia
României, republicată, si ale art. 70 din Regulamentul
Senatului, republicat, cu modificările si completările ulterioare,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Hotărârea Senatului nr.
8/2005 privind înfiintarea Comisiei speciale pentru modificarea si
completarea Regulamentului Senatului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 168 din 25 februarie 2005, cu modificările ulterioare,
se modifică după cum urmează:
– la nr. crt. 2 din anexă “Componenta nominală a
Comisiei speciale pentru modificarea si completarea Regulamentului Senatului“,
doamna senator Norica Nicolai, Grupul parlamentar al Aliantei D.A. P.N.L.–P.D.,
se înlocuieste, în perioada 1–4 septembrie 2005, cu domnul senator Mario-Ovidiu
Oprea, Grupul parlamentar al Aliantei D.A. P.N.L.–P.D.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta
din 29 august 2005, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din
Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucuresti,
29 august 2005.
Nr. 16.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
privind
convocarea Camerei Deputatilor în sesiune ordinară
În temeiul art. 66 alin. (1) si (3) din Constitutia
României, republicată, Camera Deputatilor este convocată în cea de-a doua
sesiune ordinară a anului 2005 în ziua de luni, 5 septembrie 2005, ora 14,00.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NĂSTASE
Bucuresti,
30 august 2005.
Nr. 8.
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar si al contabilitătii
publice
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 1 pct. II.3 din Legea nr.
209/2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Reglementări ale unor operatiuni bugetare si contabile
SECTIUNEA 1
Reglementări cu privire la utilizarea
unor fonduri publice
Art. 1. – Sumele necesare
continuării finantării măsurilor din cadrul programului ISPA, în cazul
indisponibilitătii temporare a sumelor de cofinantare asigurate prin tragerile
din împrumuturile contractate de Ministerul Finantelor Publice cu Banca
Europeană de Investitii, se prevăd în bugetul de stat la pozitia “Transferuri
aferente Fondului national de preaderare“, în bugetul Ministerului Finantelor
Publice – “Actiuni generale“.
Art. 2. – Dobânda acumulată la disponibilitătile din
contributia financiară nerambursabilă a Comunitătii Europene, aflate în
conturile Fondului national si ale agentiilor de implementare în cadrul
programului PHARE, se utilizează începând cu memorandumurile de finantare PHARE
2003 pentru finantarea costurilor bancare ale transferurilor de fonduri de la
agentiile de implementare către contractori/ beneficiari, urmând ca dobânda
netă rămasă la finalizarea memorandumului de finantare să se constituie venit
al bugetului de stat si care va fi utilizat de către Fondul national pentru
finantarea cheltuielilor prevăzute în bugetul Ministerului Finantelor Publice
la pozitia “Transferuri aferente Fondului national de preaderare“ – “Actiuni
generale“.
Art. 3. – Dobânda acumulată la disponibilitătile din
contributia financiară nerambursabilă a Comunitătii Europene, aflate în
conturile Fondului national si ale agentiilor de implementare în cadrul
programului ISPA, poate fi folosită pentru asigurarea cofinantării nationale
sau pentru finantarea unor componente suplimentare ale măsurilor ISPA la
finalizarea programului, cu acordul Comisiei Europene.
Art. 4. – În vederea aplicării prevederilor Legii nr.
656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spălării banilor, cu
modificările si completările ulterioare, precum si pentru instituirea unor
măsuri de prevenire si combatere a finantării actelor de terorism, cu
modificările si completările ulterioare, se autorizează Oficiul National de
Prevenire si Combatere a Spălării Banilor să introducă modificările
corespunzătoare în anexele la bugetul aprobat acestuia, privind cheltuielile cu
salariile, numărul de posturi si fondul aferent salariilor de bază, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice si cu încadrarea în cheltuielile cu salariile
si numărul maxim de posturi aprobate pe anul 2005.
SECTIUNEA a 2-a
Reglementări privind preluarea în
evidentele contabile ale Ministerului Finantelor Publice a participatiilor
statului la unele institutii financiare internationale
Art. 5. – Se aprobă preluarea în evidentele contabile
ale Ministerului Finantelor Publice din evidentele contabile ale Băncii
Nationale a României, începând cu trimestrul III al anului 2005, a
participatiilor statului la institutii financiare internationale, după cum
urmează:
Nr. crt. |
Denumirea institutiilor financiare internationale |
Nr. de actiuni |
Valuta |
Suma în valută confirmată de organismele internationale |
Echivalent RON (curs B.N.R. valabil la data de 1 iulie 2005) |
1. |
Banca
Europeană pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) |
9.600 |
USD |
16.804.955,20 |
89.165.691,59 |
EUR |
10.800.000,00 |
||||
2. |
Banca
Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) |
4.011 |
USD |
30.508.591,50 |
97.944.688,14 |
3. |
Corporatia
Financiară Internatională (CFI) |
2.661 |
USD |
2.661.000,00 |
7.953.995,10 |
4. |
Agentia
Multilaterală pentru Garantarea Investitiilor (MIGA) |
978 |
USD |
2.008.836,00 |
6.004.611,69 |
|
TOTAL: |
|
USD |
51.983.382,70 |
201.068.986,52 |
EUR |
10.800.000,00 |
Art. 6. – Din suma de 30.508.591,50 USD, reprezentând participatia
statului la BIRD, 27.457.732,35 USD reprezintă participatia României în monedă
natională. Mentinerea valorii cotei de participare la capitalul BIRD în monedă
natională se face prin procedura stabilită de institutiile financiare
internationale.
Art. 7. – Operatiunile prevăzute la art. 5 se
evidentiază în situatiile financiare ale Ministerului Finantelor Publice si
Băncii Nationale a României, corespunzătoare lunii iulie 2005.
SECTIUNEA a 3-a
Scutiri de la plata taxelor, tarifelor si
comisioanelor
Art. 8. – Transferul actiunilor detinute de stat către
Fondul Proprietatea constituit potrivit prevederilor titlului VII din Legea nr.
247/2005 privind reforma în domeniile proprietătii si justitiei, precum si
unele măsuri adiacente si transferul actiunilor de la Fondul Proprietatea către
titularii titlurilor de despăgubire sau dobânditorii acestora, atât în
registrul comertului, cât si în registrul de evidentiere a actionarilor sunt
scutite de la plata oricăror taxe, tarife ori comisioane.
SECTIUNEA a 4-a
Măsuri pentru finantarea
reconstruirii/reparării unor case de locuit din zonele în care s-au produs
calamităti
Art. 9. – (1) Din
fondul constituit în conformitate cu prevederile art. 40 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea în constructii, cu modificările ulterioare, se poate asigura
participarea, în mod exceptional, la reconstruirea/repararea unor case de
locuit din zonele în care s-au produs calamităti naturale în anul 2005 –
inundatii si/sau alunecări de teren, prin cofinantarea unor actiuni ale
autoritătilor administratiei publice locale.
(2) Localitătile, actiunile si sumele ce se acordă
potrivit prevederilor alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(3) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului este autorizat să opereze modificările corespunzătoare în bugetul
activitătilor finantate integral din venituri proprii, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice.
SECTIUNEA a 5-a
Interpretarea unor dispozitii legale
Art. 10. – În cadrul art. 1 si 5 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
249/2000 privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru produse
petroliere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din
12 decembrie 2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
382/2002, cu modificările si completările ulterioare, termenii si
expresiile următoare se interpretează după cum urmează:
a) în sensul art. 1 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
249/2000, expresia produse petroliere livrate se referă la produse
livrate pe piata internă;
b) în sensul art. 5 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
249/2000, expresia destinatia produsului se referă la categoria de
folosintă si tipurile de utilizatori ai produsului în cauză, iar nu la
localizarea utilizatorilor.
CAPITOLUL II
Art. I. – Ordonanta Guvernului nr.
79/2003 privind controlul si recuperarea fondurilor comunitare, precum si a
fondurilor de cofinantare aferente utilizate necorespunzător, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 30 august 2003, aprobată
cu modificări prin Legea nr.
529/2003, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. La articolul 2, după litera d) se introduce o
nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
“e) agentia de implementare este persoana juridică sau
institutia publică responsabilă cu implementarea proiectului, desemnată în
cadrul memorandumului de finantare încheiat între Guvernul României si Comisia
Europeană, care va întocmi actul de control cu valoare de titlu de creantă.“
2. Alineatele (3) si (4) ale articolului 3 vor avea
următorul cuprins:
“(3) Titlul de creantă este actul/documentul prin care
se stabileste si se individualizează obligatia de plată privind creantele
bugetare rezultate din nereguli si/sau fraudă, întocmit de agentiile de
implementare în cadrul programelor PHARE si ISPA, precum si de Agentia SAPARD
în cadrul programului SAPARD, după cum urmează:
a) actul/documentul de constatare si stabilire a
obligatiilor de plată privind creantele bugetare provenite din sumele plătite
necuvenit din fonduri comunitare si/sau din sume de cofinantare aferente, ca
urmare a neregulilor si/sau fraudei, precum si a accesoriilor acestora si a
costurilor bancare, care se emite de către agentiile de implementare în cadrul
programelor PHARE si ISPA, precum si de Agentia SAPARD în cadrul programului
SAPARD;
b) hotărârea judecătorească executorie, prin care se
stabileste obligatia de plată privind creantele bugetare rezultate din nereguli
si/sau fraudă;
c) alte documente emise de organele competente, prin
care, potrivit legii, se constată si se individualizează creantele bugetare
rezultate din nereguli si/sau fraudă.
(4) Titlul de creantă constituie înstiintare de plată
si va cuprinde elementele actului administrativ fiscal prevăzute de Codul de
procedură fiscală, precum si elemente specifice, acolo unde este necesar.“
3. După alineatul (4) al articolului 3 se introduce
un alineat nou, alineatul (5), cu următorul cuprins:
“(5) Titlul de creantă se aduce la cunostintă
debitorului în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală, care
reglementează comunicarea actului administrativ fiscal.“
4. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
“Art.11. – Pentru recuperarea creantelor bugetare
rezultate din nereguli si/sau fraudă Agentia Natională de Administrare Fiscală
si ceilalti creditori bugetari care administrează, potrivit legii, creantele
bugetului Comunitătii Europene si ale bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2)
lit. a)–f) si i) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si la art.
1 alin. (2) lit. a)–d) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
45/2003 privind finantele publice locale, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
108/2004, cu modificările si completările ulterioare, respectiv, după caz,
compartimentele de specialitate din cadrul organelor teritoriale subordonate,
sunt abilitati să ducă la îndeplinire măsurile asigurătorii si să efectueze
procedura de executare silită, în conformitate cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.“
Art. II. – La articolul 2 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, litera g) se modifică si va avea
următorul cuprins:
“g) activitătile de asigurări si ale caselor de
pensii, precum si activitătile de intermedieri financiare, inclusiv
activitătile auxiliare acestora, cu exceptia activitătilor de schimb valutar cu
numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decât
operatiunile efectuate prin intermediul automatelor de schimb valutar;“.
Art. III. – La articolul 29 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
66/2005 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2005,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 5 iulie 2005,
cu modificările si completările ulterioare, după alineatul (3) se introduce un
alineat nou, alineatul (4), cu următorul cuprins:
“(4) În cazuri temeinic justificate, altele decât cele
prevăzute la alin. (2), la solicitarea ministrului educatiei si cercetării,
ministrului sănătătii, respectiv a presedintelui Casei Nationale de Asigurări
de Sănătate, ministrul finantelor publice poate aproba achizitii de mobilier
necesar desfăsurării în bune conditii a activitătii institutiilor publice din
domeniul învătământului si sănătătii, cu încadrare în bugetul aprobat pe anul
2005.“
Art. IV. – Prezenta ordonantă intră în
vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
25 august 2005.
Nr. 53.
ACTE ALE CURTII EUROPENE A DREPTURILOR OMULUI
CURTEA EUROPEANĂ A DREPTURILOR OMULUI
FOSTA SECTIE A II-A
(solutionare
amiabilă)
în
cauza Moldovan si altii împotriva României
(cererile nr. 41.138/98 si
64.320/01)
Strasbourg, 5 iulie 2005
Această hotărâre este
definitivă (cu privire la reclamantii Valentina Rostas, Lucretia Rostas, Silvia
Moldovan, Eleonora Rostas, Octavian Rostas, Bazil Moldovan, Ghioloanca Lăcătus,
Adrian Moldovan, Lucretia Moldovan, Maria Lăcătus, Ferdinand Lăcătus, Adrian
Moldovan, Petru “Gălbinus“ Lăcătus, Petru “Petrisor“ Lăcătus, Persida Dorina
Rostas, Mariana Moldovan, Bazil-Sami Lăcătus si Lucaci Moldovan), dar poate fi
supusă unor modificări de formă.
În cauza Moldovan si altii împotriva României, Curtea
Europeană a Drepturilor Omului (Sectia a II-a), reunită într-o cameră formată
din:
domnul J.-P. Costa, presedinte,
domnul L. Loucaides,
domnul C. Bîrsan,
domnul K. Jungwiert,
domnul V. Butkevych,
doamna W. Thomassen,
doamna A. Mularoni, judecători,
si doamna S. Dollé, grefier de sectie,
după ce a deliberat în secret la 3 iunie 2003 si 16
iunie 2005, pronuntă prezenta hotărâre, adoptată la această ultimă dată:
PROCEDURA
1. La originea cauzei se află două cereri
(nr. 41.138/98 si 64.320/01) împotriva României, adresate Comisiei Europene a
Drepturilor Omului (Comisia) în temeiul fostului art. 25 al Conventiei
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale (Conventia)
la data de 14 aprilie 1997 si Curtii Europene a Drepturilor Omului (Curtea)
la data de 9 mai 2000. Reclamantii sunt 25 de cetăteni români de origine romă:
primul reclamant, Iulius Moldovan, s-a născut în 1959; al doilea reclamant,
Melenuta Moldovan, s-a născut în 1963; al treilea reclamant, Valentina Rostas,
s-a născut în 1964; al patrulea reclamant, Lucretia Rostas, s-a născut în 1950;
al cincilea reclamant, Silvia Moldovan, s-a născut în 1955; al saselea
reclamant, Eleonora Rostas, s-a născut în 1956; al saptelea reclamant, Octavian
Rostas, s-a născut în 1958; al optulea reclamant, Bazil Moldovan, s-a născut în
1943; al nouălea reclamant, Maria Moldovan, s-a născut în 1940; al zecelea
reclamant, Ghioloanca Lăcătus, s-a născut în 1933; al unsprezecelea reclamant,
Adrian Moldovan (domiciliat în Hădăreni nr. 195A), s-a născut în 1943; al
doisprezecelea reclamant, Lucretia Moldovan, sotia celui de-al optulea
reclamant, s-a născut la o dată necunoscută; al treisprezecelea reclamant,
Maria Lăcătus, sotia celui de-al nouăsprezecelea reclamant, s-a născut în 1959;
datele de nastere ale celui de-al paisprezecelea, cincisprezecelea,
saisprezecelea, saptesprezecelea, optsprezecelea si nouăsprezecelea reclamant –
Otilia Rostas, Ferdinand Lăcătus, Adrian Moldovan (domiciliat în Hădăreni nr.
170), Petru “Gălbinus“ Lăcătus (domiciliat în Hădăreni nr. 51), Petru
“Petrisor“ Lăcătus (domiciliat în Hădăreni nr. 115) si Petru “Gruia“ Lăcătus (domiciliat
în Hădăreni nr. 114) – sunt necunoscute; al douăzecilea reclamant, Maria Florea
Zoltan, s-a născut în 1964; al douăzeci si unulea reclamant, Persida Dorina
Rostas, s-a născut în 1970; al douăzeci si doilea reclamant, Mariana Moldovan,
a introdus cererea în numele mamei sale decedate, Rozalia Rostas (datele de
nastere necunoscute); al douăzeci si treilea reclamant, Bazil-Sami Lăcătus,
fiul celui de-al zecelea reclamant, si cel de-al douăzeci si patrulea
reclamant, Lucaci Moldovan, s-au născut, de asemenea, la date necunoscute, iar
al douăzeci si cincilea reclamant, Petru Lăcătus (domiciliat în Hădăreni nr.
148), s-a născut în 1962.
2. Reclamantii din ambele cereri, cu
exceptia primului reclamant, domnul Iulius Moldovan, au fost reprezentati în fata
Curtii de Centrul European pentru Drepturile Romilor (ERRC), o
organizatie cu sediul la Budapesta, unii dintre ei fiind initial reprezentati
de primul reclamant. Guvernul român (Guvernul) a fost reprezentat de
agentul său, doamna R. Rizoiu, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
3. Reclamantii au invocat, în special,
faptul că distrugerea bunurilor lor în timpul unei revolte care a avut loc în
data de 20 septembrie 1993 si consecintele care au decurs din aceasta au
reprezentat o încălcare de către statul pârât a obligatiilor ce-i revin în
temeiul art. 3, 6, 8 si 14 din Conventie, care garantează, între altele,
dreptul de a nu fi supus tratamentelor inumane sau degradante, accesul la
instantă în vederea stabilirii corecte a drepturilor si libertătilor civile,
dreptul la respectarea vietii private si de familie, precum si a domiciliului
si dreptul de a nu fi discriminat în exercitarea drepturilor si libertătilor
garantate de Conventie.
4. Cererea nr. 41.138/98 a fost înaintată
Curtii la 1 noiembrie 1998, când Protocolul nr. 11 la Conventie a intrat în
vigoare (art. 5 § 2 din Protocolul nr. 11).
5. Cererile au fost atribuite Sectiei a
II-a a Curtii (regula 52 § 1 din Regulamentul Curtii). În cadrul acestei sectii
cauza a fost examinată de o cameră (art. 27 § 1 din Conventie) constituită în
conformitate cu regula 26 § 1.
6. La data de 13 martie 2001, Camera a
decis reunirea celor două cereri (regula 42 § 1).
7. La 1 noiembrie 2001, Curtea a schimbat
compunerea sectiilor (regula 25 § 1). Prezenta cauză a fost atribuită noii
Sectii a II-a (regula 52 § 1).
8. Printr-o decizie din 3 iunie 2003 Curtea
a declarat cererile partial admisibile.
9. Camera a decis, după consultarea
părtilor, că nu este necesară o audiere privind fondul cauzei (regula 59 § 3 in
fine), fiecare parte răspunzând în scris observatiilor celeilalte.
10. La 4 si 19 martie 2004, în urma unui
schimb de corespondentă, grefierul a propus părtilor să încerce să ajungă la o
solutionare amiabilă în sensul art. 38 § 1 (b) din Conventie. La 19 aprilie si
18 mai 2004, următorii 18 reclamanti si Guvernul au depus declaratii formale
prin care au acceptat solutionarea amiabilă a cauzei: Bazil Sami Lăcătus,
Adrian Moldovan si sotia sa, Silvia Moldovan, Ferdinand Lăcătus, Ghioloanca
Lăcătus, Lucaci Moldovan, Octavian Rostas si sotia sa, Eleonora Rostas,
Lucretia Rostas, Adrian Moldovan (imobilul nr. 195A), Mariana Moldovan, Maria
Lăcătus, Petru “Gălbinus“ Lăcătus, Persida Dorina Rostas, Valentina Rostas,
Petru “Petrisor“ Lăcătus, Bazil Moldovan si sotia sa, Lucretia Moldovan.
11. La 19 aprilie 2004, următorii 7
reclamanti au informat Curtea că nu doresc solutionarea amiabilă a prezentei
cauze: Iulius Moldovan, Melenuta Moldovan, Maria Moldovan, Petru “Gruia“
Lăcătus, Petru “Dîgăla“ Lăcătus, Otilia Rostas si Maria Floarea Zoltan. Cauza
lor formează obiectul unei hotărâri separate care solutionează fondul, adoptată
în aceeasi zi cu prezentul text.
12. La 19 aprilie 2004, reprezentantii
reclamantilor au informat Curtea că reclamanta Silvia Moldovan a decedat, iar sotul
ei, Adrian Moldovan, el însusi reclamant în prezenta cauză, si copiii lor
minori, Adrian Silviu si Adriana Moldovan, doresc să continue procesul în
numele ei.
13. La 17 august 2004, reprezentantii
reclamantilor au informat Curtea că reclamantul Bazil Moldovan a decedat, iar
sotia sa, Lucretia Moldovan, si cei 11 copii ai lor doresc să continue
procesul.
14. La 1 noiembrie 2004, Curtea a modificat
compunerea sectiilor (regula 25 § 1), însă prezenta cauză a fost retinută de
fosta Sectie a II-a.
ÎN FAPT
15. Reclamantii sunt toti cetăteni români de
origine romă care au locuit în acelasi sat. În septembrie 1993 s-a iscat o
ceartă între 3 bărbati romi si un alt sătean, ce a condus la moartea fiului celui
din urmă, care a încercat să intervină. Cei 3 bărbati s-au refugiat într-o casă
din apropiere. O multime numeroasă si furioasă, în care s-au aflat comandantul
postului local de politie si câtiva politisti, s-a adunat în fata casei. Casa a
fost incendiată. Doi dintre bărbati au reusit să iasă din casă, dar au fost
urmăriti de multime si omorâti în bătaie. Cel de-al treilea a fost împiedicat
să iasă din clădire si a murit în incendiu.
Reclamantii au sustinut că politistii au încurajat
multimea să distrugă si alte bunuri ale romilor din sat. Până a doua zi, 13
case ale romilor au fost complet distruse, iar alte câteva au fost avariate
grav. Multe dintre obiectele personale ale reclamantilor au fost, de asemenea,
distruse.
16. După incident, locuitorii romi din
Hădăreni au formulat o plângere penală la parchet. Petitionarii au identificat
un număr de persoane responsabile pentru evenimentele din 20 septembrie 1993.
Printre cei identificati se aflau câtiva politisti.
17. În iulie 1994, 3 civili au fost arestati
si acuzati de comiterea infractiunii de omor deosebit de grav. Totusi, acestia
au fost pusi în libertate după câteva ore, iar mandatele lor de arestare au
fost anulate. Având în vedere implicarea politistilor în incident, cauza a fost
trimisă parchetului militar în octombrie 1994.
18. În septembrie 1995 s-a dispus scoaterea
de sub urmărire penală a politistilor de la postul local de politie cu
motivarea că incapacitatea lor de a opri multimea nu a reprezentat în sine o
formă de participare.
19. În august 1997, procurorul a emis un
rechizitoriu prin care a trimis în judecată 11 civili. Procesul penal, la care
a fost atasată actiunea civilă, a început în noiembrie. La proces, mai multi
martori au declarat că politistii au fost implicati activ în omoruri si
incendieri.
20. Hotărârea care a solutionat latura
penală a cauzei a fost pronuntată la data de 17 iulie 1998. Instanta a
constatat că inculpatii au actionat împreună, în moduri diferite, pentru a
elimina romii din satul lor. Urmărirea penală a fost considerată
necorespunzătoare. Cinci săteni au fost condamnati pentru omor deosebit de
grav, iar 12 săteni, printre care si cei 5, au fost condamnati pentru alte
infractiuni. Instanta i-a condamnat la pedepse cuprinse între 1 si 7 ani de
închisoare.
21. Parchetul a formulat apel, considerând
pedepsele prea blânde. Instanta de apel a condamnat un al saselea sătean pentru
omor deosebit de grav si a mărit pedeapsa unuia dintre inculpati; celorlalti
inculpati le-au fost reduse pedepsele. În noiembrie 1999, Curtea Supremă de
Justitie a mentinut condamnările pentru distrugere, dar a schimbat încadrarea
din omor deosebit de grav în omor calificat pentru 3 dintre inculpati.
22. În 2000, 2 dintre sătenii condamnati au
fost gratiati.
23. La scurt timp după atacul asupra bunurilor
romilor, Guvernul român a alocat suma de 25.000.000 lei1) pentru
reconstructia caselor avariate sau distruse. Numai 4 case au fost reconstruite
din aceste fonduri. În noiembrie 1994, Guvernul a alocat încă 30.000.000 lei2), alte
4 case fiind reconstruite. Reclamantii au depus fotografii care arată că aceste
case au fost reconstruite foarte prost.
24. Trei case nu au fost încă reconstruite.
25. La 12 mai 2003, Tribunalul Mures a
pronuntat o hotărâre privind latura civilă a cauzei. Instanta a acordat
reclamantilor daune materiale pentru distrugerea caselor, constatând că în
timpul evenimentelor din 20 septembrie 1993 18 case apartinând populatiei rome
din Hădăreni au fost distruse total sau partial si 3 romi au fost ucisi, iar o
instantă penală a găsit 12 săteni vinovati de aceste acte. Întemeindu-se pe un
raport de expertiză, instanta a acordat daune materiale pentru acele case care
nu fuseseră reconstruite între timp, precum si pensie de întretinere pentru
copiii romilor ucisi în incident. În temeiul unei expertize, instanta a acordat
daune materiale pentru distrugerea partială sau totală a caselor celui de al
cincilea, al nouălea, al cincisprezecelea, al saptesprezecelea, al
optsprezecelea si al nouăsprezecelea reclamant. Capetele de cerere privitoare
la pierderea obiectelor personale si la daune morale au fost respinse ca
neîntemeiate.
26. La 24 februarie 2004, Curtea de Apel
Târgu Mures a acordat reclamantilor daune morale. Recursul este pendinte la
Curtea Supremă de Justitie.
27. Reclamantii au arătat că, în general, în
urma evenimentelor din septembrie 1993, au fost nevoiti să locuiască în cotete
de păsări, cocini (Rozalia Rostas), beciuri fără ferestre (Bazil si Lucretia
Moldovan) sau în conditii deplorabile, fără încălzire: 16 persoane într-o singură
cameră fără încălzire, 7 persoane într-o cameră cu podea de pământ, familii
dormind pe pământ sau podele de beton, fără îmbrăcăminte adecvată, încălzire
sau pături (Ghioloanca Lăcătus, Maria Lăcătus, Octavian si Eleonora Rostas,
Petru “Petrisor“ Lăcătus, Valentina Rostas), 31 de victime ale evenimentelor
într-o singură casă (Ferdinand Lăcătus, Lucaci Moldovan, Rozalia Rostas, Adrian
si Silvia Moldovan), 14 persoane înghesuite în două camere mici, fără
electricitate si cu încălzire inadecvată (Ferdinand Lăcătus); 12 persoane au
locuit timp de un an într-o bucătărie de vară fără acoperis corespunzător, usă
sau ferestre (Adrian Moldovan) etc. Aceste conditii au persistat timp de mai
multi ani, iar în unele cazuri continuă încă.
28. Ca o consecintă, multi reclamanti si
familiile lor s-au “mbolnăvit. În special, Octavian Rostas s-a îmbolnăvit de
ulcer; Eleonora Rostas s-a îmbolnăvit de hepatită; Bazil Moldovan s-a
îmbolnăvit de hepatită, iar Lucretia Moldovan de spondiloză; Rozalia Rostas s-a
îmbolnăvit de inimă si a murit în urma unui infarct în 1998; Adrian Moldovan
s-a îmbolnăvit de diabet; fiica Valentinei Rostas s-a îmbolnăvit de meningită
din cauza unei răceli foarte puternice contractate în noaptea incendiului si
datorită faptului că reclamanta nu a avut bani pentru tratament. Ea este acum
retardată mintal.
ÎN DREPT
I. Optsprezece reclamanti
A. Declaratiile privind solutionarea amiabilă
29. Prin scrisorile din 18 mai si 19
octombrie 2004, Guvernul a făcut următoarea declaratie:
“1. Declar că Guvernul României se oferă
să plătească ex gratia către reclamantii mentionati în anexa la prezenta
declaratie suma totală de 262.000 euro (două sute saizeci si două de mii de
euro) în vederea solutionării amiabile a cererilor acestora înregistrate sub
numerele 41.138/98 si 64.320/01. Sumele individuale sunt specificate în anexa
la prezenta declaratie.
Această sumă, care acoperă si cheltuielile de judecată determinate de cauză, nu va fi impozitată si va fi plătită în euro, fiind convertită în lei la cursul de schimb aplicabil la data plătii, într-un cont bancar indicat de reclamanti si/sau de reprezentantii lor autorizati. Această sumă va fi plătită în termen de trei luni de la data comunicării hotărârii pronuntate de Curte în temeiul art. 39 din Conventia europeană a drepturilor omului. De la data expirării termenului de trei luni mentionat mai sus si până la data plătii, la suma mentionată se va plăti o dobândă la o rată egală cu rata marginală de împrumut practicată de Banca Centrală Europeană în perioada de neplată la care se adaugă trei puncte procentuale. Această plată va reprezenta solutionarea definitivă a cauzei, inclusiv a pretentiilor civile ale reclamantilor în fata instantelor interne.
1) Astăzi, această sumă reprezintă
aproximativ contravaloarea sumei de 720 euro.
2) Aproximativ 920 euro.
2. Guvernul regretă sincer faptul că ancheta penală nu
a reusit să clarifice toate împrejurările care au condus la distrugerea caselor
si bunurilor reclamantilor si i-au obligat să locuiască în conditii improprii,
fortându-i astfel pe unii dintre ei să-si părăsească satul si a făcut dificilă
posibilitatea introducerii, de către reclamanti, a unei actiuni civile.
Regretă, de asemenea, durata procesului civil care s-a aflat pe rolul
instantelor civile, precum si anumite remarci făcute de unele autorităti cu
privire la originea romă a reclamantilor.
3. Se acceptă faptul că astfel de evenimente ridică
probleme sub aspectul respectării art. 3, 6 si 8 din Conventie si, având în
vedere consecintele distrugerii caselor si suferinta emotională decurgând din
aceasta, probleme exceptionale pot să apară sub aspectul respectării art. 3 din
Conventie, precum si a art. 14. Guvernul se angajează să emită instructiuni
corespunzătoare si să adopte toate măsurile
necesare pentru a asigura respectarea în viitor a drepturilor
individuale garantate de aceste articole. În special, Guvernul se angajează să
adopte următoarele măsuri generale:
– îmbunătătirea programelor educationale pentru
prevenirea si combaterea discriminării romilor în programa scolară în
comunitatea din Hădăreni, judetul Mures;
– elaborarea unor programe de informare publică si de
înlăturare a stereotipurilor, prejudecătilor si practicilor care afectează
comunitatea romilor în institutiile publice din Mures competente pentru comunitatea din Hădăreni;
– initierea unor programe de educatie juridică în
cooperare cu membrii comunitătilor de romi;
– sustinerea schimbărilor pozitive în rândul opiniei
publice din comunitatea din Hădăreni privitoare la romi, pe baza tolerantei si
a principiului solidaritătii sociale;
– stimularea participării romilor la viata economică,
socială, educatională, culturală si politică a comunitătii locale din judetul
Mures, prin promovarea unor programe de asistentă mutuală si dezvoltare
comunitară;
– implementarea unor programe de reabilitare a
locuintelor si a mediului în comunitate;
– identificarea, prevenirea si solutionarea activă a
conflictelor care pot genera violente familiale, comunitare sau interetnice.
În plus, Guvernul se angajează să prevină aparitia în viitor a unor probleme similare prin efectuarea unor anchete adecvate si eficiente si prin adoptarea, în viitor, a unor politici sociale, economice, educationale si politice menite să îmbunătătească situatia comunitătii romilor, în conformitate cu strategia guvernamentală existentă în acest domeniu. În special, va adopta măsuri generale reclamate de nevoile specifice ale comunitătii din Hădăreni în vederea facilitării solutionării generale a cazului, luând în considerare si pasii care au fost făcuti deja în acest scop si anume reconstruirea unora dintre casele distruse.
4. Guvernul consideră că supravegherea executării
hotărârilor Curtii privitoare la România în aceste cauze de către Comitetul
Ministrilor al Consiliului Europei reprezintă un mecanism adecvat de asigurare
a continuării acestor îmbunătătiri în acest context.
5. În sfârsit, Guvernul se angajează să nu solicite
trimiterea cauzei la Marea Cameră în conformitate cu art. 43 § 1 din Conventie,
după pronuntarea hotărârii Curtii.“
30. Prin scrisorile din 19 aprilie si 19
octombrie 2004, reprezentantii reclamantilor au depus următoarea declaratie:
“1. Luăm
act de faptul că Guvernul României este pregătit să adopte o strategie generală
pentru îmbunătătirea situatiei comunitătii romilor si să ne plătească ex
gratia suma de 262.000 euro (două sute saizeci si două de mii de euro) în
vederea solutionării amiabile a cererilor noastre înregistrate sub numerele
41.138/98 si 64.320/01, sumele individuale fiind arătate în anexa la prezenta
declaratie.
Această sumă, care va acoperi orice prejudiciu
material sau moral, precum si cheltuielile judiciare determinate de cauză, va
fi plătită în euro, fiind convertită în lei la cursul de schimb aplicabil la
data plătii, într-un cont bancar pe care îl vom indica. Suma nu va fi
impozitată si va fi plătită în termen de trei luni de la data hotărârii
pronuntate de Curte în conformitate cu art. 39 din Conventia europeană a
drepturilor omului. De la data expirării termenului de trei luni mentionat mai
sus si până la data plătii se va plăti o dobândă simplă la suma amintită, la o
rată egală cu rata marginală de împrumut practicată de Banca Centrală Europeană
în perioada de neplată, la care se adaugă trei puncte procentuale.
2. Acceptăm propunerea si renuntăm la orice alte
pretentii împotriva României legate de faptele la care se referă prezentele
cereri. Declarăm că aceasta reprezintă solutionarea definitivă a cauzelor,
inclusiv a pretentiilor noastre civile interne.
3. Această declaratie este făcută în contextul unei
întelegeri amiabile la care Guvernul si noi am ajuns.
4. Ne angajăm, de asemenea, să nu solicităm trimiterea
cauzei la Marea Cameră în temeiul art. 43 § 1 din Conventie, după pronuntarea
hotărârii Curtii.“
B. Opinia Curtii
31. Curtea ia notă de acordul la care au
ajuns părtile (art. 39 din Conventie). Consideră că acordul se bazează pe
respectarea drepturilor omului, asa cum sunt definite în Conventie sau în
protocoalele sale (art. 37 § 1 in fine din Conventie si regula 62 § 3 din
Regulamentul Curtii).
32. În consecintă, cauzele, în măsura în
care îi privesc pe Bazil Sami Lăcătus, Adrian Moldovan si sotia sa, Silvia
Moldovan, Ferdinand Lăcătus, Ghioloanca Lăcătus, Lucaci Moldovan, Octavian
Rostas si sotia sa, Eleonora Rostas, Lucretia Rostas, Adrian Moldovan (casa nr.
195A), Mariana Moldovan, Maria Lăcătus, Petru “Gălbinus“ Lăcătus, Persida
Dorina Rostas, Valentina Rostas, Petru “Petrisor“ Lăcătus, Bazil Moldovan si
sotia sa, Lucretia Moldovan, vor fi scoase de pe rol. (Sumele individuale sunt
indicate în anexă.)
II. Ceilalti sapte reclamanti
33. Curtea retine că reclamantii Iulius
Moldovan, Melenuta Moldovan, Maria Moldovan, Petru “Gruia“ Lăcătus, Petru
“Dîgăla“ Lăcătus, Otilia Rostas si Maria Floarea Zoltan nu au dorit solutionarea
amiabilă a cauzei.
Decide să amâne solutionarea cererilor lor în vederea
unei examinări separate a fondului cauzei.
PENTRU ACESTE MOTIVE, CURTEA, ÎN UNANIMITATE:
1. decide scoaterea cauzelor de pe rol cu
privire la Bazil Sami Lăcătus, Adrian Moldovan si sotia sa, Silvia Moldovan,
Ferdinand Lăcătus, Ghioloanca Lăcătus, Lucaci Moldovan, Octavian Rostas si
sotia sa, Eleonora Rostas, Lucretia Rostas, Adrian Moldovan (casa nr. 195 A),
Mariana Moldovan, Maria Lăcătus, Petru “Gălbinus“ Lăcătus, Persida Dorina
Rostas, Valentina Rostas, Petru “Petrisor“ Lăcătus, Bazil Moldovan si sotia sa,
Lucretia Moldovan;
2. ia act de angajamentele părtilor de a nu
solicita trimiterea cauzei în fata Marii Camere;
3. decide disjungerea si amânarea
solutionării cererilor reclamantilor Iulius Moldovan, Melenuta Moldovan, Maria
Moldovan, Petru “Gruia“ Lăcătus, Petru “Dîgăla“ Lăcătus, Otilia Rostas si Maria
Floarea Zoltan.
Redactată în limba engleză si comunicată în scris la 5
iulie 2005, în conformitate cu regula 77 § 2 si 3 din Regulamentul Curtii.
S. Dollé grefier |
J.-P. Costa, Presedinte |
ANEXĂ
Reclamanti |
Sume |
1.
Bazil Sami Lăcătus |
11.000 euro |
2.
Adrian si Silvia Moldovan (nr. 170) |
27.000 euro |
3.
Ferdinand Lăcătus |
19.000 euro |
4. Ghioloanca
Lăcătus |
18.000 euro |
5.
Lucaci Moldovan |
23.000 euro |
6.
Octavian si Eleonora Rostas |
24.000 euro |
7.
Lucretia Rostas |
18.000 euro |
8.
Adrian Moldovan (nr. 195A) |
16.000 euro |
9.
Rozalia Rostas (Mariana Moldovan) |
13.000 euro |
10.
Maria Lăcătus |
13.000 euro |
11.
Petru “Gălbinus“ Lăcătus |
13.000 euro |
12.
Persida Dorina Rostas |
13.000 euro |
13.
Valentina Rostas |
13.000 euro |
14.
Petru “Petrisor“ Lăcătus |
13.000 euro |
15. Bazil
si Lucretia Moldovan |
28.000 euro |
16.
Silvia Moldovan (a se vedea nr. 2) |
– |
17.
Eleonora Rostas (a se vedea nr. 6) |
– |
18.
Lucretia Moldovan (a se vedea nr. 15) |
– |
TOTAL: |
262.000 euro |