MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 798 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 2 septembrie 2005
SUMA
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 378 din 7 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1
din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
975. – Hotărâre privind
asigurarea fondurilor necesare aplicării măsurilor prevăzute de legislatia
sanitară veterinară în scopul identificării animalelor domestice aflate pe
teritoriul Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării“
980. – Hotărâre pentru aprobarea
efectuării concedierilor colective în baza prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare,
reorganizare si privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si
societăti comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor
comerciale si regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei
publice locale, de către Societatea Comercială “Uzina Termoelectrica Giurgiu“ –
S.A.
981. – Hotărâre pentru aprobarea
efectuării concedierilor colective în baza prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare
si privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si
regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei publice locale, de
către Societatea Comercială “Centrala Electrică de Termoficare Arad“ – S.A.
REPUBLICĂRI
Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22
decembrie 1989
Rectificări la:
- Legea
nr. 122/2005
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 iulie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 din Legea
nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Constantin Doldur – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Cristina Cătălina Turcu – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Urb Rulmenti
Suceava“ – S.A. în Dosarul nr. 8.400/2004 al Judecătoriei Suceava.
La apelul nominal răspund, pentru autorul exceptiei,
consilier juridic Carmen Bârsan, cu delegatie la dosar, si personal partea Mihaela
Corduneanu, constatându-se lipsa celorlalte părti, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Partea Mihaela Corduneanu învederează Curtii că
procedura de citare nu este legal îndeplinită fată de partea Silvia Lazurcă.
Din verificările făcute rezultă însă că procedura de
citare este legal îndeplinită, potrivit art. 20 alin. (1) din Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale.
Presedintele constată cauza în stare de judecată si
acordă cuvântul pe fond.
Consilierul juridic Carmen Bârsan, pentru autorul
exceptiei, solicită admiterea acesteia, arătând că textul de lege criticat,
care obligă o societate comercială să vândă chiriasilor o locuintă care în
prezent face parte din patrimoniul societătii comerciale cu capital integral
privat, reprezintă o încălcare a dreptului său de proprietate, drept a cărui
respectare este garantată atât de Constitutie, cât si de art. 1 din Primul
protocol aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Prin dispozitiile Legii nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, obligatia de
a face instituită de textul de lege criticat a fost limitată în timp până la
momentul privatizării societătii comerciale. În aceste conditii motivele
retinute de Curtea Constitutională în cuprinsul deciziilor anterioare, prin
care a fost respinsă exceptia de neconstitutionalitate a aceluiasi text de
lege, nu-si găsesc aplicarea si în prezenta cauză.
Partea prezentă, Mihaela Corduneanu, solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei, arătând că asupra constitutionalitătii textului de lege
criticat, prin raportare la aceleasi dispozitii din Legea fundamentală, Curtea
s-a mai pronuntat respingând de fiecare dată exceptia de neconstitutionalitate.
Asa fiind, si întrucât nu au intervenit elemente noi
de natură a schimba jurisprudenta Curtii Constitutionale, se impune mentinerea
acesteia si, în consecintă, respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 14 februarie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 8.400/2004, Judecătoria Suceava a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Urb Rulmenti
Suceava“ – S.A. într-o cauză civilă având ca obiect o “obligatie de a face“.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
sustine că textul de lege criticat aduce atingere art. 44 alin. (1) si alin.
(2) teza întâi, art. 135 alin. (2) lit. a) si art. 136 alin. (5) din
Constitutie. În acest sens arată că unitătile economice sau bugetare de stat au
fost privatizate si, prin urmare, patrimoniul lor a fost preluat de societăti
comerciale cu capital integral privat. Obligarea acestora, prin dispozitiile
legale criticate, la vânzarea locuintelor din patrimoniul lor către titularii
contractului de închiriere reprezintă o atingere adusă dreptului de proprietate
privată.
De asemenea, stabilirea prin lege a unui pret de
vânzare a locuintei mai mic decât pretul pietei are drept consecintă încălcarea
prevederilor art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Judecătoria Suceava apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenta
Curtii Constitutionale în materie.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, apreciind că prin textul de lege
criticat se stabileste, în acord cu dispozitiile art. 53 din Constitutie, o
limitare privind exercitarea dreptului de dispozitie apartinând proprietarului
unei locuinte construite din fondurile statului, limitare care constă în
obligatia impusă acestuia de a vinde locuinta titularului contractului de
închiriere, dacă cel din urmă formulează cerere de cumpărare.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile legale
criticate sunt constitutionale, arătând totodată că asupra exceptiei de
neconstitutionalitate invocate Curtea Constitutională s-a mai pronuntat prin
Decizia nr.
40 din 14 martie 2000, Decizia nr.
362 din 23 septembrie 2004, Decizia nr.
388 din 30 septembrie 2004 si prin Decizia nr.
252 din 15 iunie 2004.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile reprezentantului autorului exceptiei si ale părtii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 7 alin. 1 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
264 din 15 iulie 1998, dispozitii care au următorul continut:
– Art. 7 alin. 1: “Locuintele construite din
fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat, până la data intrării în
vigoare a prezentei legi, altele decât locuintele de interventie, vor fi
vândute titularilor contractelor de închiriere, la cererea acestora, cu plata
integrală sau în rate a pretului, în conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si
ale prezentei legi.“
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza întâi, art.
135 alin. (2) lit. a) si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie, care au
următorul continut:
– Art. 44: “(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privată este garantată si ocrotită în
mod egal de lege, indiferent de titular [...]“;
– Art. 135 alin. (2): “Statul trebuie să asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.“;
– Art. 136 alin. (5): “Proprietatea privată este
inviolabilă, în conditiile legii organice.“
Examinând exceptia, Curtea constată că asupra
constitutionalitătii dispozitiilor art. 7 din Legea nr.
85/1992, prin raportare la aceleasi texte constitutionale, s-a mai
pronuntat prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 10 din 8 martie 1994,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 114 din 5 mai 1994,
Decizia nr.
40 din 14 martie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 242 din 1 iunie 2000, Decizia nr.
164 din 22 mai 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 492 din 23 august 2001, Decizia nr.
278 din 1 iulie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 565 din 6 august 2003, precum si prin Decizia nr.
388 din 30 septembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.168 din 9 decembrie 2004.
Cu acele prilejuri Curtea a statuat că dispozitiile
art. 7 din Legea nr.
85/1992 consacră o normă de justitie socială, întrucât dau posibilitatea
chiriasilor să cumpere locuintele la construirea cărora au contribuit direct
sau indirect în vechiul sistem statal-juridic. Pe această bază s-a apreciat că
dispozitiile criticate sunt nu numai conforme literei si spiritului art. 44 si
135 din Constitutie, ci si legitime din punct de vedere economic, social si
moral.
În cazul privatizării unitătilor din ale căror fonduri
a fost construită locuinta ce a făcut obiectul vânzării, obligatia de vânzare
către chiriasi, prevăzută de dispozitiile Legii nr.
85/1992, este – astfel cum a statuat Curtea Constitutională – o obligatie in
rem, instituită în considerarea obiectului (locuinta construită din
fondurile unitătii economice sau bugetare), iar nu o obligatie in personam, reglementată
în considerarea subiectului, societatea comercială care s-a format în urma
privatizării.
Atât solutia, cât si considerentele cuprinse în aceste
decizii îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză, neintervenind
elemente noi de natură a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1–3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Urb Rulmenti
Suceava“ – S.A. în Dosarul nr. 8.400/2004 al Judecătoriei Suceava.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 7 iulie
2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
asigurarea fondurilor necesare aplicării măsurilor prevăzute de legislatia
sanitară veterinară în scopul identificării animalelor domestice aflate pe
teritoriul Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării“
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 63 lit. m) din Ordonanta Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii sanitar-veterinare si pentru
siguranta alimentelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările si completările ulterioare, al art. 30 alin. (2)
din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art.
21 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – (1) În scopul identificării animalelor domestice din Rezervatia Biosferei “Delta Dunării“, precum si al evaluării stării de sănătate a acestora, finantarea cheltuielilor pentru amenajarea oboarelor-capcană, plata personalului ajutător, acoperirea cheltuielilor necesare crotaliilor, materialelor sanitar-veterinare de diagnostic si eutanasie, substantelor dezinfectante, combustibililor, a manoperei cheltuielilor sanitar-veterinare executate, achizitionarea echipamentelor pentru contentie, îmbarcarea, transportul, asigurarea conditiilor de hrană si, după caz, ecarisarea teritoriului se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(2) Fondurile alocate conform alin. (1) se gestionează
de Autoritatea Natională Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor,
prin Directia Sanitară Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor Tulcea.
(3) Pentru anul 2005, fondurile necesare finantării
activitătilor prevăzute la alin. (1), în sumă de 750 mii lei (RON), se asigură
din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului.
(4) Cu suma de 750 mii lei (RON) se suplimentează
bugetul Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor, la capitolul “Agricultură si Silvicultură“, titlul “Subventii“,
prin diminuarea cu aceeasi sumă a Fondului de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2005.
(5) Se autorizează Ministerul Finantelor Publice să
introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificările în
structura bugetului de stat si în volumul si structura bugetului Autoritătii
Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor pe anul 2005.
Art. 2. – Ministerul Mediului si Gospodăririi Apelor,
Administratia Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării“, Garda Natională de Mediu si
Ministerul Administratiei si Internelor vor asigura, după caz, sprijinul
necesar pentru aplicarea măsurilor sanitar-veterinare în scopul identificării
animalelor domestice aflate pe teritoriul Rezervatiei Biosferei “Delta Dunării“
la solicitarea Autoritătii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul mediului si gospodăririi apelor,
Lucia Ana Varga,
secretar de stat
Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe Flutur
p. Presedintele Autoritătii Nationale Sanitare
Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor,
Dan Marcu
p. Ministrul administratiei si internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Nicolae Ivan,
secretar de stat
Bucuresti,
25 august 2005.
Nr. 975.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea efectuării concedierilor colective în baza prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare,
reorganizare si privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si
societăti comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor
comerciale si regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei
publice locale, de către Societatea Comercială “Uzina Termoelectrica Giurgiu“ –
S.A.
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si
regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei publice locale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
569/2003, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Se aprobă efectuarea concedierilor
colective în baza prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare,
reorganizare si privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si
societăti comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor
comerciale si regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei
publice locale, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
569/2003, cu modificările si completările ulterioare, de către
Societatea Comercială “Uzina Termoelectrica Giurgiu“ – S.A., subordonată
Consiliului Judetean Giurgiu.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finantelor publice,
Nicolae Ivan,
secretar de stat
Bucuresti,
25 august 2005.
Nr.
980.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
aprobarea efectuării concedierilor colective în baza prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare,
reorganizare si privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si
societăti comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor
comerciale si regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei
publice locale, de către Societatea Comercială “Centrala Electrică de
Termoficare Arad“ – S.A.
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 6 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si
regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei publice locale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
569/2003, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Se aprobă efectuarea concedierilor
colective în baza prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, precum si a societătilor comerciale si
regiilor autonome subordonate autoritătilor administratiei publice locale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
569/2003, cu modificările si completările ulterioare, de către Societatea
Comercială “Centrala Electrică de Termoficare Arad“ – S.A., subordonată
Consiliului Local al Municipiului Arad.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul finantelor publice,
Nicolae Ivan,
secretar de stat
Bucuresti,
25 august 2005.
Nr.
981.
REPUBLICĂRI
privind
regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie
1945 – 22 decembrie 1989*)
*)
Republicată în temeiul art. VII din titlul I al Legii nr.
247/2005 privind reforma în domeniile proprietătii si justitiei, precum si
unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 653 din 22 iulie 2005, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr.
10/2001 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
279 din 4 aprilie 2005.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – (1) Imobilele preluate în mod abuziv de
stat, de organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice în
perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, precum si cele preluate de stat în
baza Legii nr. 139/1940 asupra rechizitiilor si nerestituite, se restituie, în
natură, în conditiile prezentei legi.
(2) În cazurile în care restituirea în natură nu este
posibilă se vor stabili măsuri reparatorii prin echivalent. Măsurile
reparatorii prin echivalent vor consta în compensare cu alte bunuri sau
servicii oferite în echivalent de către entitatea învestită potrivit prezentei
legi cu solutionarea notificării, cu acordul persoanei îndreptătite, sau
despăgubiri acordate în conditiile prevederilor speciale privind regimul
stabilirii si plătii despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv.
(3) Măsurile reparatorii prin echivalent constând în
compensare cu alte bunuri sau servicii se acordă prin decizia sau, după caz,
dispozitia motivată a entitătii învestite potrivit prezentei legi cu
solutionarea notificării. Măsurile reparatorii în echivalent constând în
despăgubiri acordate în conditiile legii speciale privind regimul de stabilire
si plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv se propun
a fi acordate prin decizia sau, după caz, dispozitia motivată a entitătii
învestite potrivit prezentei legi cu solutionarea notificării.
(4) Măsurile reparatorii prin echivalent pot fi
combinate.
Art. 2. – (1) În sensul prezentei legi, prin imobile
preluate în mod abuziv se întelege:
a) imobilele nationalizate prin Decretul nr. 92/1950
pentru nationalizarea unor imobile, cu modificările si completările ulterioare,
prin Legea nr. 119/1948 pentru nationalizarea întreprinderilor industriale,
bancare, de asigurări, miniere si de transporturi, precum si prin alte acte
normative de nationalizare;
b) imobilele preluate prin confiscarea averii, ca
urmare a unei hotărâri judecătoresti de condamnare pentru infractiuni de natură
politică, prevăzute de legislatia penală, săvârsite ca manifestare a opozitiei
fată de sistemul totalitar comunist;
c) imobilele donate statului sau altor persoane
juridice în baza Decretului nr. 410/1948 privind donatiunea unor întreprinderi
de arte grafice, a Decretului nr. 479/1954 privitor la donatiile făcute
statului s.a., neîncheiate în formă autentică, precum si imobilele donate
statului sau altor persoane juridice, încheiate în forma autentică prevăzută de
art. 813 din Codul civil, în acest din urmă caz dacă s-a admis actiunea în
anulare sau în constatarea nulitătii donatiei printr-o hotărâre judecătorească
definitivă si irevocabilă;
d) imobilele preluate de stat pentru neplata
impozitelor ca urmare a unor măsuri abuzive impuse de stat, prin care
drepturile proprietarului nu puteau fi exercitate;
e) imobilele considerate a fi fost abandonate, în baza
unei dispozitii administrative sau a unei hotărâri judecătoresti pronuntate în
temeiul Decretului nr. 111/1951 privind reglementarea situatiei bunurilor de
orice fel supuse confiscării, confiscate, fără mostenitori sau fără stăpân,
precum si a unor bunuri care nu mai folosesc institutiilor bugetare, în
perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989;
f) imobilele preluate de stat în baza unor legi sau a
altor acte normative nepublicate, la data preluării, în Monitorul Oficial al
României, Partea I, sau în Buletinul Oficial;
g) imobilele preluate de stat în baza Legii nr.
139/1940 asupra rechizitiilor si care nu au fost restituite ori pentru care
proprietarii nu au primit compensatii echitabile;
h) orice alte imobile preluate de stat cu titlu
valabil, astfel cum este definit la art. 6 alin. (1) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare;
i) orice alte imobile preluate fără titlu valabil sau
fără respectarea dispozitiilor legale în vigoare la data preluării, precum si
cele preluate fără temei legal prin acte de dispozitie ale organelor locale ale
puterii sau ale administratiei de stat.
(2) Persoanele ale căror imobile au fost preluate fără
titlu valabil îsi păstrează calitatea de proprietar avută la data preluării, pe
care o exercită după primirea deciziei sau a hotărârii judecătoresti de
restituire, conform prevederilor prezentei legi.
Art. 3. – (1) Sunt îndreptătite, în întelesul prezentei legi, la măsuri reparatorii constând în restituire în natură sau, după caz, prin echivalent:
a) persoanele fizice, proprietari ai imobilelor la
data preluării în mod abuziv a acestora;
b) persoanele fizice, asociati ai persoanei juridice
care detinea imobilele si alte active în proprietate la data preluării acestora
în mod abuziv;
c) persoanele juridice, proprietari ai imobilelor
preluate în mod abuziv de stat, de organizatii cooperatiste sau de orice alte
persoane juridice după data de 6 martie 1945; îndreptătirea la măsurile
reparatorii prevăzute de prezentul articol este conditionată de continuarea
activitătii ca persoană juridică până la data intrării în vigoare a prezentei
legi sau de împrejurarea ca activitatea lor să fie fost interzisă sau
întreruptă în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, iar acestea să-si fi
reluat activitatea după data de 22 decembrie 1989, dacă, prin hotărâre
judecătorească, se constată că sunt aceeasi persoană juridică cu cea
desfiintată sau interzisă, precum si partidele politice a căror activitate a
fost interzisă sau întreruptă în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989,
dacă si-au reluat activitatea în conditiile legii.
(2) Ministerele, celelalte institutii publice ale
statului sau ale unitătilor administrativ-teritoriale, inclusiv cele autonome
sau independente, regiile autonome, companiile/societătile nationale,
societătile comerciale cu capital de stat, precum si cele privatizate, potrivit
legii, nu au calitatea de persoane îndreptătite si nu fac obiectul prezentei
legi.
Art. 4. – (1) În cazul în care restituirea este cerută
de mai multe persoane îndreptătite coproprietare ale bunului imobil solicitat,
dreptul de proprietate se constată sau se stabileste în cote-părti ideale,
potrivit dreptului comun.
(2) De prevederile prezentei legi beneficiază si
mostenitorii legali sau testamentari ai persoanelor fizice îndreptătite.
(3) Succesibilii care, după data de 6 martie 1945, nu
au acceptat mostenirea sunt repusi de drept în termenul de acceptare a
succesiunii pentru bunurile care fac obiectul prezentei legi. Cererea de
restituire are valoare de acceptare a succesiunii pentru bunurile a căror
restituire se solicită în temeiul prezentei legi.
(4) De cotele mostenitorilor legali sau testamentari
care nu au urmat procedura prevăzută la cap. III profită ceilalti mostenitori
ai persoanei îndreptătite care au depus în termen cererea de restituire.
Art. 5. – Nu sunt
îndreptătite la restituire în natură sau la măsuri reparatorii în echivalent
persoanele care au primit despăgubiri potrivit acordurilor internationale
încheiate de România privind reglementarea problemelor financiare în suspensie,
enumerate în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta lege.
Art. 6. – (1) Prin imobile, în sensul prezentei
legi, se înteleg terenurile, cu sau fără constructii, cu oricare dintre
destinatiile avute la data preluării în mod abuziv, precum si bunurile mobile
devenite imobile prin încorporare în acest constructii.
(2) Măsurile reparatorii privesc si utilajele si
instalatiile preluate de stat sau de alte persoane juridice odată cu imobilul,
în afară de cazul în care au fost înlocuite, casate sau distruse.
(3) În situatia prevăzută la alin. (2), restituirea în
natură se va dispune prin decizia sau dispozitia unitătii detinătoare.
(4) În situatia în care utilajele si instalatiile
solicitate sunt evidentiate în patrimoniul unor societăti comerciale
privatizate, altele decât cele prevăzute la art. 21 alin. (1) si
(2), după stabilirea contravalorii acestora, prin
decizia entitătii implicate în privatizare se va propune acordarea de
despăgubiri în conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plată
a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv.
Art. 7. – (1) De regulă, imobilele preluate în mod
abuziv se restituie în natură.
(2) Dacă restituirea în natură este posibilă, persoana
îndreptătită nu poate opta pentru măsuri reparatorii prin echivalent decât în
cazurile expres prevăzute de prezenta lege.
(3) În situatia în care anumite imobile-terenuri
libere situate în intravilan sunt solicitate de două persoane îndreptătite
dintre cele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a), dintre care unul este fostul
proprietar, căruia i s-a preluat terenul prin măsurile abuzive aplicate în
perioada ulterioară datei de 6 martie 1945, si cel de-al doilea, persoana
căreia i s-a atribuit teren din cel preluat de la fostul proprietar, iar
ulterior acest teren a fost preluat prin măsurile abuzive arătate la art. 2
alin. (1), se va restitui în natură terenul celui dintâi proprietar, iar cei
care au fost împroprietăriti cu asemenea terenuri vor beneficia de celelalte
măsuri reparatorii în echivalent, în conditiile legii.
(4) În cazurile prevăzute la alin. (3) dacă
restituirea în natură nu este posibilă potrivit prezentei legi, ambele persoane
îndreptătite beneficiază de măsuri reparatorii în echivalent.
Art. 8. – (1) Nu intră sub incidenta prezentei legi
terenurile situate în extravilanul localitătilor la data preluării abuzive sau
la data notificării, precum si cele al căror regim juridic este reglementat
prin Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si prin
Legea nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr.
169/1997, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Regimul juridic al imobilelor care au apartinut
cultelor religioase preluate de stat este reglementat prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au
apartinut cultelor religioase din România, republicată*).
(3) Regimul juridic al imobilelor care au apartinut
comunitătilor minoritătilor nationale preluate de stat este reglementat prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut
comunitătilor cetătenilor apartinând minoritătilor nationale din România,
republicată*).
(4) Regimul juridic al imobilelor care au apartinut
patrimoniului sindical preluate de stat sau de alte persoane juridice, va fi
reglementat prin acte normative speciale.
*)
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
94/2000 si Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
83/1999 au fost republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
797 din 1 septembrie 2005.
CAPITOLUL II
Restituirea în natură sau măsuri reparatorii prin
echivalent
Art. 9. – Imobilele preluate în mod abuziv, indiferent
în posesia cui se află în prezent, se restituie în natură în starea în care se
află la data cererii de restituire si libere de orice sarcini.
Art. 10. – (1) În situatia imobilelor preluate în mod
abuziv si ale căror constructii edificate pe acestea au fost demolate total sau
partial, restituirea în natură se dispune pentru terenul liber si pentru
constructiile rămase nedemolate, iar pentru constructiile demolate si
terenurile ocupate măsurile reparatorii se stabilesc prin echivalent.
(2) În cazul în care pe terenurile pe care s-au aflat constructii preluate în mod abuziv s-au edificat noi constructii, autorizate, persoana îndreptătită va obtine restituirea în natură a părtii de teren rămase liberă, iar pentru suprafata ocupată de constructii noi, cea afectată servitutilor legale si altor amenajări de utilitate publică ale localitătilor urbane si rurale, măsurile reparatorii se stabilesc în echivalent.
(3) Se restituie în natură terenurile pe care s-au
ridicat constructii neautorizate în conditiile legii după data de 1 ianuarie
1990, precum si constructii usoare sau demontabile.
(4) Se restituie în natură inclusiv terenurile fără
constructii afectate de lucrări de investitii de interes public aprobate, dacă
nu a început constructia acestora, ori lucrările aprobate au fost abandonate.
(5) Se restituie în natură si terenurile pe care,
ulterior preluării abuzive, s-au edificat constructii autorizate care nu mai
sunt necesare unitătii detinătoare, dacă persoana îndreptătită achită acesteia
o despăgubire reprezentând valoarea de piată a constructiei respective,
stabilită potrivit standardelor internationale de evaluare.
(6) În cazul imobilelor preluate în mod abuziv si ale
căror constructii edificate pe acestea au fost distruse ca urmare a unor
calamităti naturale, persoana îndreptătită beneficiază de restituirea în natură
pentru terenul liber.
Dacă terenul nu este liber, măsurile reparatorii
pentru acesta se stabilesc în echivalent.
(7) Dispozitiile alin. (6) se aplică în mod
corespunzător si imobilelor rechizitionate în baza Legii nr. 139/1940 si ale
căror constructii edificate pe acestea au fost distruse în timpul războiului,
dacă proprietarii nu au primit despăgubiri.
(8) Valoarea corespunzătoare a constructiilor preluate
în mod abuziv si demolate se stabileste potrivit valorii de piată de la data
solutionării notificării, stabilită potrivit standardelor internationale de
evaluare în functie de volumul de informatii puse la dispozitia evaluatorului.
(9) Valoarea terenurilor, precum si a constructiilor
nedemolate preluate în mod abuziv, care nu se pot restitui în natură, se
stabileste potrivit valorii de piată de la data solutionării notificării, stabilită
potrivit standardelor internationale de evaluare.
(10) În situatiile prevăzute la alin. (1), (2) si (6),
măsurile reparatorii prin echivalent vor consta în compensare cu alte bunuri
sau servicii oferite în echivalent de către entitatea învestită potrivit
prezentei legi cu solutionarea notificării, cu acordul persoanei îndreptătite
sau despăgubiri acordate în conditiile legii speciale privind regimul de
stabilire si plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv.
Art. 11. – (1) Imobilele expropriate si ale căror constructii edificate pe acestea nu au fost demolate se vor restitui în natură persoanelor îndreptătite, dacă nu au fost înstrăinate, cu respectarea dispozitiilor legale. Dacă persoana îndreptătită a primit o despăgubire, restituirea în natură este conditionată de rambursarea unei sume reprezentând valoarea despăgubirii primite, actualizată cu coeficientul de actualizare stabilit conform legislatiei în vigoare.
(2) În cazul în care constructiile expropriate au fost
demolate partial sau total, dar nu s-au executat lucrările pentru care s-a
dispus exproprierea, terenul liber se restituie în natură cu constructiile
rămase, iar pentru constructiile demolate măsurile reparatorii se stabilesc în
echivalent. Dacă persoana îndreptătită a primit o despăgubire, restituirea în
natură este conditionată de rambursarea diferentei dintre valoarea despăgubirii
primite si valoarea constructiilor demolate asa cum a fost calculată în
documentatia de stabilire a despăgubirilor, actualizată cu coeficientul de
actualizare stabilit conform legislatiei în vigoare.
(3) În cazul în care constructiile expropriate au fost
integral demolate si lucrările pentru care s-a dispus exproprierea ocupă
terenul partial, persoana îndreptătită poate obtine restituirea în natură a
părtii de teren rămase liberă, pentru cea ocupată de constructii noi,
autorizate, cea afectată servitutilor legale si altor amenajări de utilitate
publică ale localitătilor urbane si rurale, măsurile reparatorii stabilindu-se
în echivalent. Dispozitiile art. 10 alin. (3), (4), (5) si (6) se vor aplica în
mod corespunzător.
(4) În cazul în care lucrările pentru care s-a dispus
exproprierea ocupă functional întregul teren afectat, măsurile reparatorii se
stabilesc în echivalent pentru întregul imobil.
(5) Valoarea constructiilor expropriate si demolate se
stabileste potrivit valorii de piată de la data solutionării notificării,
stabilită potrivit standardelor internationale de evaluare în functie de
volumul de informatii puse la dispozitia evaluatorului.
(6) Valoarea constructiilor expropriate, care nu se
pot restitui în natură si a terenurilor aferente acestora se stabileste
potrivit valorii de piată de la data solutionării notificării, stabilită
potrivit standardelor internationale de evaluare.
(7) În situatiile prevăzute la alin. (2), (3) si (4)
valoarea măsurilor reparatorii în echivalent se stabileste prin scăderea
valorii actualizate a despăgubirilor primite pentru teren, respectiv pentru
constructii, din valoarea corespunzătoare a părtii din imobilul expropriat –
teren si constructii – care nu se poate restitui în natură, stabilită potrivit
alin. (5) si (6).
(8) În situatiile prevăzute la alin. (2), (3) si (4),
măsurile reparatorii prin echivalent vor consta în compensare cu alte bunuri
sau servicii oferite în echivalent de către entitatea învestită potrivit
prezentei legi cu solutionarea notificării, cu acordul persoanei îndreptătite
sau despăgubiri acordate în conditiile legii speciale privind regimul de
stabilire si plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv.
Art. 12. – În situatia imobilelor detinute de stat, de
o organizatie cooperatistă, sau de orice altă persoană juridică dintre cele
prevăzute la art. 21 alin. (1), (2) si (4), dacă persoana îndreptătită a primit
o despăgubire, restituirea în natură este conditionată de rambursarea unei sume
reprezentând valoarea despăgubirii primite, actualizată cu coeficientul de
actualizare stabilit.
Art. 13. – (1) În cazul imobilelor restituite prin
procedurile administrative prevăzute de prezenta lege sau prin hotărâre
judecătorească sunt aplicabile prevederile privind contractele de închiriere
cuprinse în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile
cu destinatia de locuinte, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Contractele de locatiune pentru imobilele restituite în natură având destinatiile arătate în anexa nr. 2 lit. b) pct. 2 care face parte integrantă din prezenta lege, se prelungesc de drept pentru o perioadă de 3 ani cu renegocierea celorlalte clauze ale contractului, iar contractele de locatiune pentu imobilele restituite în natură având destinatiile arătate în anexa nr. 2 lit. b) pct. 1 se prelungesc de drept pentru o perioadă de 1 an cu renegocierea celorlalte clauze ale contractului.
Art. 14. – Dacă imobilul restituit prin procedurile
administrative prevăzute de prezenta lege sau prin hotărâre judecătorească face
obiectul unui contract de locatiune, concesiune, locatie de gestiune sau
asociere în participatiune, noul proprietar se va subroga în drepturile
statului sau ale persoanei juridice detinătoare, cu renegocierea celorlalte
clauze ale contractului, dacă aceste contracte au fost încheiate potrivit
legii.
Art. 15. – (1) Contractele de închiriere prevăzute la
art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 se vor încheia pentru o perioadă de 5 ani. În cazul în care
chiriasului i se pune la dispozitie o altă locuintă corespunzătoare, acesta
este obligat să elibereze de îndată locuinta ocupată.
(2) Neîncheierea noului contract de închiriere în
cazul prevăzut la art. 9 si 10 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, cauzată de neîntelegerea asupra cuantumului chiriei cerute de
proprietar sau de pretentia acestuia de restrângere a suprafetei locative
pentru persoanele prevăzute la art. 32 alin. (1) din aceeasi ordonantă, atrage
prelungirea de drept a contractului de închiriere până la încheierea noului
contract.
(3) Pentru chiriasii persoane fizice din imobilele
restituite în natură, precum si pentru cei din locuintele prevăzute la art. 26
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, ale căror venituri nete lunare pe membru de familie se situează
între venitul mediu net lunar pe economie si dublul acestuia, nivelul maxim al
chiriei nu poate depăsi 25% din venitul net lunar pe familie. Dispozitiile art.
31 alin. (2) si ale art. 33*) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 se aplică în mod corespunzător. În cazul în care chiria astfel
calculată este mai mică decât cea calculată potrivit art. 26–30 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, proprietarul este scutit de impozitul pe teren si clădire si este
exonerat de răspundere pentru obligatiile ce îi revin pe durata contractului de
închiriere respectiv.
(4) Pentru persoanele cu handicap, pentru persoanele
prevăzute în Legea nr. 42/1990**) pentru cinstirea eroilormartiri si acordarea
unor drepturi urmasilor acestora, rănitilor, precum si luptătorilor pentru
victoria Revolutiei din Decembrie 1989, republicată, cu modificările
ulterioare, în Legea nr. 44/1994
privind veteranii de război, precum si unele drepturi ale invalizilor si
văduvelor de război, republicată, cu modificările ulterioare, si în
Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite în
prizonieri, republicat, cu modificările ulterioare, la efectuarea schimbului
obligatoriu prevăzut la cap. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 locuinta oferită trebuie să asigure conditii de folosintă similare
celor existente în locuinta detinută.
(5) Chiriasii ale căror contracte de închiriere nu
s-au reînnoit pentru motivele prevăzute la art. 14 alin. (2) lit. a) si b) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 au prioritate la acordarea înlesnirilor prevăzute de Legea
locuintei nr.
114/1996, republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum
si a celor prevăzute de Legea nr.
152/1998 privind înfiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 16. – (1) În situatia imobilelor având
destinatiile arătate în anexa nr. 2 lit. a) care face parte integrantă din
prezenta lege, necesare si afectate exclusiv si nemijlocit activitătilor de
interes public, de învătământ, sănătate, ori social-culturale, fostilor
proprietari sau, după caz, mostenitorilor acestora, li se restituie imobilul în
proprietate cu obligatia de a-i mentine afectatiunea pe o perioadă de până la 3
ani, pentru cele arătate la pct. 3 si 4 din anexa nr. 2 lit. a) sau, după caz,
de până la 5 ani de la data emiterii deciziei sau a dispozitiei, pentru cele
arătate la pct. 1 si 2 din anexa nr. 2 lit. a).
(2) În acest interval plata cheltuielilor de
întretinere aferente imobilului respectiv revine detinătorilor.
(3) Proprietarii vor intra în posesia bunurilor
imobile restituite în termen de cel mult 5 ani de la redobândirea dreptului de
proprietate.
(4) În cazul în care proprietarul pune la dispozitie
un alt imobil corespunzător, care respectă normele si cerintele legale
incidente desfăsurării în conditii adecvate a activitătii prevăzute la alin.
(1), utilizatorul este obligat ca, în termen de 90 de zile, să procedeze la
eliberarea acestuia.
Art. 17. – (1) Locatarii imobilelor având destinatiile
arătate în anexa nr. 2 lit. a) si lit. b) pct. 1, care face parte integrantă
din prezenta lege, au drept de preemtiune la cumpărarea acestora.
(2) Acest drept se poate exercita, sub sanctiunea
decăderii, în termen de 90 de zile de la data primirii notificării privind
intentia de vânzare.
(3) Notificarea se face prin executorul judecătoresc,
potrivit legii.
(4) Contractele de vânzare-cumpărare încheiate cu
încălcarea dreptului de preemtiune sunt lovite de nulitate.
Art. 18. – Măsurile reparatorii se stabilesc numai în
echivalent si în următoarele cazuri:
a) persoana îndreptătită era asociat la persoana
juridică proprietară a imobilelor si a activelor la data preluării acestora în
mod abuziv, cu exceptia cazului în care persoana îndreptătită era unic asociat
sau persoanele îndreptătite asociate erau membri ai aceleiasi familii;
b) imobilul nu mai există la data intrării în vigoare
a prezentei legi, cu exceptia imobilelor distruse ca urmare a unor calamităti
naturale;
c) imobilul a fost înstrăinat cu respectarea
dispozitiilor legale.
Art. 19. – (1) În situatia imobilelor-constructii care fac obiectul notificărilor formulate potrivit procedurilor prevăzute la cap. III si cărora le-au fost adăugate, pe orizontală si/sau verticală, în raport cu forma initială, noi corpuri a căror arie desfăsurată însumează peste 100% din aria desfăsurată initial si dacă părtile nu convin altfel, fostilor proprietari li se acordă sau, după caz, propun măsuri reparatorii prin echivalent. Măsurile reparatorii prin echivalent vor consta în compensare cu alte bunuri sau servicii oferite în echivalent de către entitatea învestită potrivit prezentei legi cu solutionarea notificării, cu acordul persoanei îndreptătite, sau despăgubiri acordate în conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv.
(2) În situatia imobilelor-constructii care fac
obiectul notificărilor formulate potrivit procedurilor prevăzute la cap. III si
cărora le-au fost adăugate, pe orizontală si/sau verticală, în raport cu forma
initială, corpuri suplimentare de sine stătătoare, fostilor proprietari sau,
după caz, mostenitorilor acestora, li se restituie, în natură, suprafata
detinută în proprietate la data trecerii în proprietatea statului.
(3) Detinătorul suprafetei adăugate imobilului preluat
are drept de preemtiune la cumpărarea suprafetei restituite fostului proprietar
sau, după caz, mostenitorului acestuia, dispozitiile art. 17 fiind aplicabile
în aceste situatii indiferent de calitatea detinătorului.
(4) Noul proprietar al suprafetei restituite în
proprietate potrivit alin. (2) are un drept de preemtiune la cumpărarea
suprafetei adăugate imobilului după trecerea acestuia în proprietatea statului,
dispozitiile art. 17 alin. (2) si (3) fiind aplicabile în mod corespunzător.
Art. 20. – (1) Persoanele care au primit despăgubiri
în conditiile Legii nr. 112/1995
pot solicita numai restituirea în natură, cu obligatia returnării sumei
reprezentând despăgubirea primită, actualizată cu indicele inflatiei, dacă
imobilul nu a fost vândut până la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) În cazul în care imobilul a fost vândut cu
respectarea prevederilor Legii nr. 112/1995
pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de
locuintă, trecute în proprietatea statului, cu modificările ulterioare,
persoana îndreptătită are dreptul la măsuri reparatorii prin echivalent pentru
valoarea de piată corespunzătoare a întregului imobil, teren si constructii,
stabilită potrivit standardelor internationale de evaluare.
Dacă persoanele îndreptătite au primit despăgubiri
potrivit prevederilor Legii nr. 112/1995,
ele au dreptul la diferenta dintre valoarea încasată, actualizată cu indicele
inflatiei, si valoarea corespunzătoare a imobilului.
(3) În cazurile prevăzute la alin. (2) măsurile
reparatorii prin echivalent constau în compensare cu alte bunuri sau servicii
oferite în echivalent de către entitatea învestită potrivit prezentei legi cu
solutionarea notificării, cu acordul persoanei îndreptătite, sau despăgubiri
acordate în conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plată a
despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv.
(4) Persoanele îndreptătite care nu au formulat cereri
potrivit prevederilor Legii nr. 112/1995,
precum si cele ale căror cereri au fost respinse ori nu au fost solutionate
până la data intrării în vigoare a prezentei legi au dreptul de a formula o
asemenea cerere în conditiile prezentei legi.
(5) În situatia imobilelor prevăzute la alin. (2),
măsurile reparatorii în echivalent se acordă sau, după caz, se propun prin
dispozitia motivată a primarului, respectiv a primarului general al
municipiului Bucuresti.
*) Art. 33 a fost abrogat prin Legea nr. 241/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte.
**) Legea nr. 42/1990 a fost abrogată prin art. 17 din Legea nr.
341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din
20 iulie 2004.
CAPITOLUL III
Proceduri de restituire
Art. 21. – (1) Imobilele – terenuri si constructii –
preluate în mod abuziv, indiferent de destinatie, care sunt detinute la data
intrării în vigoare a prezentei legi de o regie autonomă, o societate sau
companie natională, o societate comercială la care statul sau o autoritate a
administratiei publice centrale sau locale este actionar ori asociat majoritar,
de o organizatie cooperatistă sau de orice altă persoană juridică de drept
public, vor fi restituite persoanei îndreptătite, în natură, prin decizie sau,
după caz, prin dispozitie motivată a organelor de conducere ale unitătii
detinătoare.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si în cazul
în care statul sau o autoritate publică centrală sau locală ori o organizatie
cooperatistă este actionar sau asociat minoritar al unitătii care detine
imobilul, dacă valoarea actiunilor sau părtilor sociale detinute este mai mare
sau egală cu valoarea corespunzătoare a imobilului a cărui restituire în natură
este cerută.
(3) După emiterea
deciziei de restituire în natură a imobilelor, organele de conducere ale
societătilor comerciale prevăzute la alin. (1) si (2) vor proceda, potrivit
prevederilor Legii nr.
31/1990 privind societătile comerciale, republicată, la reducerea
capitalului social cu valoarea bunului imobil restituit si la recalcularea
patrimoniului. Cota de participatie a statului sau a autoritătii administratiei
publice ori, după caz, a organizatiei cooperatiste se va diminua în mod
corespunzător cu valoarea bunului imobil restituit.
(4) În cazul imobilelor detinute de unitătile
administrativteritoriale restituirea în natură sau prin echivalent către
persoana îndreptătită se face prin dispozitia motivată a primarilor, respectiv
a primarului general al municipiului Bucuresti, ori, după caz, a presedintelui
consiliului judetean.
(5) Sub sanctiunea nulitătii absolute, până la
solutionarea procedurilor administrative si, după caz, judiciare, generate de
prezenta lege, este interzisă înstrăinarea, concesionarea, locatia de gestiune,
asocierea în participatiune, ipotecarea, locatiunea, precum si orice închiriere
sau subînchiriere în beneficiul unui nou chirias, schimbarea destinatiei,
grevarea sub orice formă a bunurilor imobile – terenuri si/sau constructii
notificate potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 22. – (1) Persoana îndreptătită va notifica în
termen de 6 luni*) de la data intrării în vigoare a prezentei legi persoana
juridică detinătoare, solicitând restituirea în natură a imobilului. În cazul
în care sunt solicitate mai multe imobile, se va face câte o notificare pentru
fiecare imobil.
(2) Notificarea va cuprinde denumirea si adresa
persoanei notificate, elementele de identificare a persoanei îndreptătite,
elementele de identificare a bunului imobil solicitat, precum si valoarea
estimată a acestuia.
(3) Notificarea va fi comunicată prin executorul judecătoresc de pe lângă judecătoria în a cărei circumscriptie teritorială se află imobilul solicitat sau în a cărei circumscriptie îsi are sediul persoana juridică detinătoare a imobilului. Executorul judecătoresc va înregistra notificarea si o va comunica persoanei notificate în termen de 7 zile de la data înregistrării.
(4) Notificarea înregistrată face dovada deplină în
fata oricăror autorităti, persoane fizice sau juridice, a respectării
termenului prevăzut la alin. (1), chiar dacă a fost adresată altei unităti
decât cea care detine imobilul.
(5) Nerespectarea termenului de 6 luni*) prevăzut
pentru trimiterea notificării atrage pierderea dreptului de a solicita în
justitie măsuri reparatorii în natură sau prin echivalent.
*)
Termenul de 6 luni a fost prelungit succesiv prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
109/2001 si prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
145/2001.
Art. 23. – Actele doveditoare ale dreptului de
proprietate ori, după caz, ale calitătii de asociat sau actionar al persoanei
juridice, precum si, în cazul mostenitorilor, cele care atestă această calitate
si, după caz, înscrisurile care descriu constructia demolată si orice alte înscrisuri
necesare evaluării pretentiilor de restituire decurgând din prezenta lege, pot
fi depuse până la data solutionării notificării.
Art. 24. – (1) În absenta unor probe contrare,
existenta si, după caz, întinderea dreptului de proprietate, se prezumă a fi
cea recunoscută în actul normativ sau de autoritate prin care s-a dispus măsura
preluării abuzive sau s-a pus în executare măsura preluării abuzive.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) si în absenta
unor probe contrare, persoana individualizată în actul normativ sau de
autoritate prin care s-a dispus sau, după caz, s-a pus în executare măsura
preluării abuzive este presupusă că detine imobilul sub nume de proprietar.
Art. 25. – (1) În termen de 60 de zile de la
înregistrarea notificării sau, după caz, de la data depunerii actelor
doveditoare potrivit art. 23 unitatea detinătoare este obligată să se pronunte,
prin decizie sau, după caz, prin dispozitie motivată, asupra cererii de
restituire în natură.
(2) Persoana îndreptătită are dreptul să sustină în
fata organelor de conducere ale unitătii detinătoare cererea de restituire în
natură. În acest scop ea va fi invitată în scris, în timp util, să ia parte la
lucrările organului de conducere al unitătii detinătoare.
(3) Decizia sau, după caz, dispozitia motivată se
comunică persoanei îndreptătite în termen de cel mult 10 zile de la data
adoptării.
(4) Decizia sau, după caz, dispozitia de aprobare a
restituirii în natură a imobilului face dovada proprietătii persoanei
îndreptătite asupra acestuia, are forta probantă a unui înscris autentic si
constituie titlu executoriu pentru punerea în posesie, după îndeplinirea
formalitătilor de publicitate imobiliară.
(5) Proprietarii cărora, prin procedurile
administrative prevăzute de prezenta lege, le-au fost restituite în natură
imobilele solicitate vor încheia cu detinătorii actuali ai acestora un protocol
de predare-preluare, în mod obligatoriu, în termen de 30 de zile de la data
rămânerii definitive a deciziei/dispozitiei de restituire, termen după care,
dacă protocolul nu a fost semnat, se va încheia în prezenta executorului
judecătoresc un proces-verbal de constatare unilaterală a preluării imobilului.
(6) Decizia sau, după caz, dispozitia prevăzută la
alin. (4) trebuie pusă în executare în termen de 3 ani de la data primirii ei
de către persoana îndreptătită.
(7) Prevederile alin. (1)–(6) sunt aplicabile si
dispozitiilor emise de primari ori, după caz, de presedintii consiliilor
judetene potrivit art. 21 alin. (4).
Art. 26. – (1) Dacă restituirea în natură nu este
posibilă, detinătorul imobilului sau, după caz, entitatea învestită potrivit
prezentei legi cu solutionarea notificării este obligată ca, prin decizie sau,
după caz, prin dispozitie motivată, în termenul prevăzut la art. 25 alin. (1),
să acorde persoanei îndreptătite în compensare alte bunuri sau servicii ori să
propună acordarea de despăgubiri în conditiile legii speciale privind regimul
de stabilire si plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod
abuziv, în situatiile în care măsura compensării nu este posibilă sau aceasta
nu este acceptată de persoana îndreptătită.
(2) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile si în cazul
imobilelor înstrăinate de persoanele juridice prevăzute la art. 21 alin. (1),
(2) si (4).
(3) Decizia sau, după caz, dispozitia motivată de
respingere a notificării sau a cererii de restituire în natură poate fi atacată
de persoana care se pretinde îndreptătită la sectia civilă a tribunalului în a
cărui circumscriptie se află sediul unitătii detinătoare sau, după caz, al entitătii
învestite cu solutionarea notificării, în termen de 30 de zile de la
comunicare.
(4) În cazul în care dispozitia motivată de solutionare a cererii de restituire în natură este atacată în justitie de persoana îndreptătită, în functie de probele de la dosar, entitatea care a emis dispozitia va adopta o pozitie procesuală raportată la acestea. De asemenea, entitatea care a emis dispozitia va decide, motivat, de la caz la caz, dacă va exercita căile de atac prevăzute de lege, în cazul solutiilor date de instantele de judecată.
(5) Dacă oferta acceptată constă în bunuri imobile,
sunt aplicabile prevederile art. 25 alin. (4).
(6) Dacă oferta acceptată constă în bunuri mobile sau
servicii, sunt aplicabile dispozitiile dreptului comun în materie, după caz.
Art. 27. – (1) Dispozitiile art. 25 sunt aplicabile si
în situatia în care persoana juridică notificată detine numai în parte bunurile
imobile solicitate. În această situatie persoana juridică detinătoare va emite
decizia motivată de retrocedare numai pentru partea din imobil pe care o
detine.
(2) Persoana juridică notificată va comunica persoanei
îndreptătite toate datele privind persoana fizică sau juridică detinătoare a
celeilalte părti din imobilul solicitat. Totodată va anexa la comunicare si
copii de pe actele de transfer al dreptului de proprietate sau, după caz, de
administrare. În cazul în care nu detine aceste date persoana juridică
notificată va comunica acest fapt persoanei îndreptătite.
(3) Comunicarea prevăzută la alin. (2) si, după caz,
actele anexate vor fi transmise persoanei îndreptătite prin scrisoare
recomandată cu confirmare de primire.
(4) Termenul de 6 luni*) prevăzut la art. 22 alin. (1)
curge în acest caz de la data primirii comunicării prevăzute la alin. (3).
(5) Dispozitiile alin. (2), (3) si (4) se aplică în
mod corespunzător si în cazul în care unitatea notificată nu detine nici măcar
în parte imobilul solicitat, dar comunică persoanei îndreptătite datele de
identificare a unitătii detinătoare.
(6) Dispozitiile art. 26 se aplică în mod
corespunzător.
Art. 28. – (1) În cazul în care persoana îndreptătită
nu cunoaste detinătorul bunului imobil solicitat, notificarea se va trimite
primăriei în a cărei rază se află imobilul, respectiv Primăriei Municipiului
Bucuresti. Termenul de 6 luni*) prevăzut la art. 22 alin. (1) curge, după caz,
de la data intrării în vigoare a prezentei legi sau de la data primirii
comunicării prevăzute la art. 27 alin. (3).
(2) În termen de 30 de zile primăria notificată este
obligată să identifice unitatea detinătoare si să comunice persoanei
îndreptătite elementele de identificare a acesteia.
(3) În cazul în care unitatea detinătoare nu a fost
identificată, persoana îndreptătită poate chema în judecată statul, prin
Ministerul Finantelor Publice, în termen de 90 de zile de la data la care a
expirat termenul prevăzut la alin. (1), dacă nu a primit comunicarea din partea
primăriei, sau de la data comunicării, solicitând restituirea în natură sau,
după caz, măsuri reparatorii prin echivalent în formele prevăzute de prezenta
lege.
Art. 29. – (1) Pentru imobilele evidentiate în
patrimoniul unor societăti comerciale privatizate, altele decât cele prevăzute
la art. 21 alin. (1) si (2), persoanele îndreptătite au dreptul la despăgubiri
în conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plată a
despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv, corespunzătoare
valorii de piată a imobilelor solicitate.
*)
Termenul a fost prelungit. A se vedea nota de subsol de la art. 22 alin. (1).
(2) Dispozitiile alin. (1) sunt aplicabile si în cazul
în care imobilele au fost înstrăinate.
(3) În situatia imobilelor prevăzute la alin. (1) si
(2), măsurile reparatorii în echivalent se propun de către institutia publică
care efectuează sau, după caz, a efectuat privatizarea, dispozitiile art. 26
alin. (1) fiind aplicabile în mod corespunzător.
(4) În situatia bunurilor imobile preluate cu titlu
valabil, înstrăinate sub orice formă din patrimoniul administratiei publice
centrale sau locale, persoana îndreptătită va notifica organele de conducere
ale acesteia. În acest caz, măsurile reparatorii în echivalent vor consta în
compensare cu alte bunuri sau servicii oferite în echivalent de către entitatea
învestită potrivit prezentei legi cu solutionarea notificării, cu acordul persoanei
îndreptătite, sau despăgubiri acordate în conditiile legii speciale privind
regimul de stabilire si plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în
mod abuziv.
Art. 30. – (1) Dacă în termenul stabilit la art. 28
alin. (1)*) nu s-a convenit asupra valorii corespunzătoare si asupra
modalitătilor de acordare a măsurilor reparatorii, se va încheia un
proces-verbal de divergentă.
(2) În termen de 6 luni de la data procesului-verbal
de divergentă persoana îndreptătită se poate adresa sectiei civile a
tribunalului în a cărui circumscriptie teritorială se află sediul persoanei
juridice cu care este în litigiu, sub sanctiunea pierderii dreptului la
măsurile reparatorii prevăzute de prezenta lege.
(3) Cererea se va judeca cu celeritate. La primirea
cererii se va fixa un prim termen cu citarea părtilor în camera de consiliu, la
care se va dispune efectuarea unei expertize având ca obiect stabilirea valorii
corespunzătoare a imobilului în vederea acordării măsurilor reparatorii prin
echivalent si se va desemna un expert tehnic sau contabil, după caz. Valoarea
corespunzătoare a imobilului va fi stabilită numai pe bază de expertiză, care
va tine seama si de sarcinile bunului, atât la preluare, cât si la restituire.
(4) Dacă persoana îndreptătită optează prin cerere
pentru titluri de valoare nominală folosite exclusiv în procesul de
privatizare, va fi citat în cauză si Ministerul Finantelor Publice.
(5) Hotărârea tribunalului este supusă căilor legale
de atac.
(6) În cazul în care persoana îndreptătită a optat în
cererea adresată justitiei pentru actiuni, prin hotărâre judecătorească
instanta va constata valoarea corespunză toare stabilită prin expertiză si va
obliga institutia publică implicată în privatizare să emită o decizie sau, după
caz, o dispozitie motivată în temeiul căreia persoana îndreptătită va primi
actiuni.
(7) Dacă persoana îndreptătită a optat în cerere
pentru titluri de valoare nominală folosite exclusiv în procesul de
privatizare, prin hotărâre judecătorească instanta va constata valoarea corespunzătoare
stabilită prin expertiză si va obliga Ministerul Finantelor Publice să emită
titlurile respective.
Art. 31. – (1) Persoanele arătate la art. 3 alin. (1)
lit. b) au dreptul la despăgubiri în conditiile legii speciale privind regimul
de stabilire si plată a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod
abuziv.
(2) De prevederile alin. (1) nu beneficiază persoanele
fizice sau juridice care au primit despăgubiri până la data intrării în vigoare
a prezentei legi, în conditiile art. 5.
(3) Măsurile reparatorii prin echivalent prevăzute la
alin. (1) se vor propune, după stabilirea valorii recalculate a actiunilor,
prin decizia motivată a institutiei publice implicate în privatizarea
societătii comerciale care a preluat patrimoniul persoanei juridice sau, după
caz, prin ordin al ministrului finantelor publice, în cazul în care societatea
comercială care a preluat patrimoniul persoanei juridice nationalizate nu mai
există, nu poate fi identificată, ori nu a existat o asemenea continuitate.
(4) Recalcularea valorii actiunilor se face în baza
valorii activului net din ultimul bilant contabil, cu utilizarea coeficientului
de actualizare stabilit de Banca Natională a României prin Ordinul nr. 3 din 27
aprilie 2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 229 din
4 mai 2001, si a indicelui inflatiei stabilit de Institutul National de
Statistică si a prevederilor Legii nr. 303/1947 pentru recalcularea
patrimoniului societătilor pe actiuni, în cazul în care bilantul este anterior
acesteia.
(5) În termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi Banca Natională a României va stabili coeficientul de
actualizare a valorii leului de la data de 11 iunie 1948 până la data intrării
în vigoare a prezentei legi.
(6) În termen de 60 de zile de la data primirii
cererii persoanei îndreptătite sau în termenul prelungit conform art. 28*)
institutia publică implicată în privatizare va stabili prin decizie sau, după
caz, prin dispozitie motivată valoarea recalculată a actiunilor.
Art. 32. – (1) În situatia imobilelor-constructii
demolate, notificarea formulată de persoana îndreptătită se solutionează
potrivit art. 10 sau 11 prin dispozitia motivată a primarului unitătii
administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a aflat imobilul, respectiv a primarului
general al municipiului Bucuresti.
(2) Dispozitiile art. 22–28 se aplică în mod
corespunzător.
*)
Trimiterea se referă la vechiul art. 28 din Legea nr.
10/2001, astfel cum a fost republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 279 din 4 aprilie 2005, care a fost abrogat prin art. I pct. 65
din Titlul I al Legii nr.
247/2005 privind reforma în domeniile proprietătii si justitiei, precum si
unele măsuri adiacente.
Articolul
28, abrogat, avea următorul continut:
“Art.28.
– (1) În termen de 60 de zile de la data primirii cererii persoanei
îndreptătite organele de conducere ale institutiei publice implicate în
privatizare, prevăzută la art. 27 alin. (2), respectiv ale organizatiei
cooperatiste prevăzute la art. 27 alin. (4), vor stabili prin decizie sau, după
caz, prin dispozitie motivată valoarea si modalitatea măsurilor reparatorii
corespunzătoare convenite prin negociere.
(2)
Termenul de 60 de zile prevăzut la alin. (1) poate fi prelungit numai la
cererea persoanei îndreptătite, în vederea completării dovezilor necesare, sau
în caz de imposibilitate a prezentării persoanei îndreptătite, dovedită cu
înscrisuri. Prelungirea termenului în vederea completării dovezilor necesare nu
poate depăsi 18 luni de la data înregistrării notificării, sub sanctiunea
solutionării cererii pe baza actelor doveditoare existente la dosar.“
CAPITOLUL IV
Răspunderi si sanctiuni
Art. 33. – Încălcarea dispozitiilor prezentei legi
atrage, după caz, răspunderea disciplinară, administrativă, contraventională,
civilă sau penală.
Art. 34. – Exercitarea abuzivă a dreptului de a depune
notificări în vederea restituirii de imobile în temeiul prezentei legi atrage
răspunderea civilă pentru pagubele pricinuite.
Art. 35. – Fapta de a notifica persoana juridică
detinătoare a imobilului, stiind că nu este îndreptătită potrivit prezentei
legi la măsuri reparatorii, în scopul de a împiedica încheierea actelor
juridice de înstrăinare a acestuia sau a actelor juridice în cadrul procesului
de privatizare, dacă s-a pricinuit o pagubă, constituie infractiune si se
pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.
Art. 36. – (1) Emiterea deciziei sau a dispozitiei de
restituire în lipsa actelor doveditoare a dreptului de proprietate, a calitătii
de mostenitor al fostului proprietar sau, după caz, a calitătii de asociat al
persoanei juridice proprietare a imobilului preluat constituie infractiune si
se pedepseste cu închisoare de la 1 an la 5 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsă se sanctionează si emiterea deciziei sau a dispozitiei de restituire în lipsa dovezilor privind îndreptătirea persoanelor juridice prevăzute la art. 3 lit. c) de a obtine măsuri reparatorii.
(3) Cu aceeasi pedeapsă se sanctionează si emiterea
deciziei sau a dispozitiei continând propunerea de acordare a despăgubirilor în
conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plată a
despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv, întocmită în lipsa
înscrisurilor prevăzute la alin. (1) si (2).
Art. 37. – Dacă infractiunile prevăzute la art.
288–293 din Codul penal
sunt săvârsite în cadrul procedurilor de restituire a imobilelor stabilite prin
prezenta lege, minimul si maximul special al pedepsei închisorii se majorează
cu 2 ani.
Art. 38. – (1) Nerespectarea obligatiilor prevăzute de
prezenta lege atrage răspunderea contraventională a autoritătii administratiei
publice centrale sau locale, a institutiei sau, după caz, a societătii, regiei
autonome ori a organizatiei cooperatiste căreia îi incumbă aceste obligatii.
(2) Constituie contraventii următoarele fapte:
a) tergiversarea nejustificată a solutionării
notificării persoanei îndreptătite;
b) încălcarea obligatiei prevăzute la art. 25 alin.
(2) teza a II-a;
c) încălcarea obligatiei prevăzute la art. 25 alin.
(3);
d) încălcarea obligatiei prevăzute la art. 25 alin. (5);
e) încălcarea interdictiei de înstrăinare, prevăzută
la art. 21 alin. (5).
(3) Faptele prevăzute la alin. (2) lit. a)–d) se
sanctionează cu amendă de la 500 lei (RON) la 5.000 lei (RON).
Faptele prevăzute la alin. (2) lit. e) se sanctionează
cu amendă de la 50.000 lei (RON) la 100.000 lei (RON).
(4) În cazul regiilor
autonome, societătilor comerciale prevăzute la art. 21 alin. (1) si (2),
organizatiilor cooperatiste, ministerelor si altor institutii publice centrale,
constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor revin Autoritătii
Nationale pentru Restituirea Proprietătilor, prin corpul de control al
acesteia.
(5) În cazul autoritătilor administratiei publice
locale situate pe raza teritorială a judetului, respectiv a municipiului
Bucuresti, constatarea contraventiilor revine prefectului judetului, respectiv
prefectului municipiului Bucuresti, iar aplicarea sanctiunilor revine
Autoritătii Nationale pentru Restituirea Proprietătilor.
(6) Activitatea prefectului judetului, respectiv al
municipiului Bucuresti, prevăzută la alin. (5) este supusă controlului
Autoritătii Nationale pentru Restituirea Proprietătilor, prin corpul de control
al acesteia. În măsura în care acesta constată neîndeplinirea sau îndeplinirea
necorespunzătoare a obligatiilor prevăzute la alin. (5) va propune ministrului
administratiei si internelor măsurile corespunzătoare.
Art. 39. – Dispozitiile art. 38 se completează cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 40. – Nerespectarea obligatiei prevăzute la art.
25 alin. (5) atrage obligatia detinătorului căruia îi revine această obligatie
de a plăti noului proprietar o sumă calculată pe zi de întârziere, reprezentând
contravaloarea lipsei de folosintă a imobilului restituit.
CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 41. – (1) Distrugerile si degradările cauzate
imobilelor care fac obiectul prezentei legi după intrarea în vigoare a acesteia
si până în momentul predării efective către persoana îndreptătită cad în
sarcina detinătorului imobilului.
(2) Detinătorul imobilului, în prezenta persoanei
îndreptătite, va încheia un proces-verbal privind starea de fapt a imobilului,
în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
(3) În cazul nerespectării de către detinătorul
imobilului a termenului prevăzut la alin. (2), persoana îndreptătită se poate
adresa executorului judecătoresc, care va întocmi procesul-verbal privind
situatia reală a imobilului.
(4) În vederea recuperării cheltuielilor suportate de
persoana îndreptătită pentru întocmirea procesului-verbal privind situatia de
fapt a imobilului prin executorul judecătoresc copia legalizată de pe
procesul-verbal constituie titlu executoriu împotriva detinătorului imobilului.
Art. 42. – (1) Imobilele care în urma procedurilor
prevăzute la cap. III nu se restituie persoanelor îndreptătite rămân în
administrarea detinătorilor actuali.
(2) Imobilele cu altă destinatie decât cea de
locuintă, prevăzute la alin. (1), se pot înstrăina potrivit legislatiei în
vigoare. Detinătorii cu titlu valabil la data intrării în vigoare a prezentei
legi au drept de preemtiune.
(3) Imobilele cu destinatia de locuinte, prevăzute la
alin. (1), pot fi înstrăinate potrivit legislatiei în vigoare, chiriasii având
drept de preemtiune.
(4) Sumele încasate ca urmare a vânzării imobilelor
prevăzute la alin. (3) vor alimenta fondul prevăzut la art. 13 alin. 6 din
Legea nr.
112/1995.
Art. 43. – (1) Chiriasii cărora, în temeiul
prevederilor art. 9 alin. 1–4 din Legea nr. 112/1995,
li s-au vândut, cu respectarea prevederilor acestei legi, apartamentele în care
locuiau au dreptul să le înstrăineze sub orice formă înainte de împlinirea
termenului de 10 ani de la data cumpărării numai persoanei îndreptătite, fost
proprietar al acelei locuinte.
(2) Sub sanctiunea nulitătii absolute, este interzisă
înstrăinarea în orice mod a imobilelor dobândite în baza Legii nr. 112/1995,
cu modificările si completările ulterioare, până la solutionarea definitivă si
irevocabilă a actiunilor formulate de persoanele îndreptătite fosti proprietari
sau, după caz, mostenitori ai acestora, potrivit art. 45.
(3) Pretul vânzării nu poate fi mai mare decât
valoarea actualizată a pretului plătit de chirias la cumpărarea locuintei în
baza Legii nr.
112/1995, cu exceptia situatiilor când părtile convin altfel.
(4) În termen de 90 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi persoana îndreptătită trebuie să notifice chiriasului
dobânditor intentia de a cumpăra locuinta si adresa unde poate fi găsită.
(5) Persoana îndreptătită care a primit despăgubiri
bănesti pentru imobil este obligată să restituie statului, dacă este cazul,
diferenta dintre valoarea despăgubirilor primite si pretul de cumpărare plătit
fostului chirias, actualizate.
Art. 44. – (1)
Persoanele cărora li s-a restituit în natură un imobil cu destinatia de
locuintă si care detin cu chirie în aceeasi localitate o locuintă din fondul
locativ de stat sunt obligate să pună la dispozitie primăriei această locuintă
la data mutării efective în imobilul restituit.
Locuintele din fondul locativ de stat eliberate se
constituie într-un fond locativ special destinat chiriasilor din imobilele
restituite fostilor proprietari.
(2) Familiilor cu mijloace financiare situate sub
nivelul venitului minim pe economie, invalizilor, pensionarilor si persoanelor
cu handicap li se vor asigura locuinte sociale construite dintr-un fond
constituit în cotă de 2% din sumele obtinute din privatizare si care va fi
prevăzut anual în legea bugetului de stat.
Art. 45. – (1) Actele juridice de înstrăinare,
inclusiv cele făcute în cadrul procesului de privatizare, având ca obiect
imobile care cad sub incidenta prevederilor prezentei legi, sunt valabile dacă
au fost încheiate cu respectarea legilor în vigoare la data înstrăinării.
(2) Actele juridice de înstrăinare, inclusiv cele
făcute în cadrul procesului de privatizare, având ca obiect imobile preluate
fără titlu valabil, sunt lovite de nulitate absolută, în afară de cazul în care
actul a fost încheiat cu bună-credintă.
(3) Actele juridice de înstrăinare, inclusiv cele
făcute în cadrul procesului de privatizare, având ca obiect imobilele prevăzute
la art. 2 alin. (1) lit. b), sunt lovite de nulitate absolută, buna-credintă
neputând fi invocată în aceste cazuri.*)
(4) Actele juridice de înstrăinare, inclusiv cele
întocmite în cadrul procesului de privatizare, având ca obiect imobile preluate
cu titlu valabil, sunt lovite de nulitate absolută dacă au fost încheiate cu
încălcarea dispozitiilor imperative ale legilor în vigoare la data
înstrăinării.
(5) Prin derogare de la dreptul comun, indiferent de
cauza de nulitate, dreptul la actiune se prescrie în termen de un an**) de la
data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 46. – (1) Prevederile prezentei legi sunt
aplicabile si în cazul actiunilor în curs de judecată, persoana îndreptătită
putând alege calea aceste legi, renuntând la judecarea cauzei sau solicitând
suspendarea cauzei.
(2) În cazul actiunilor formulate potrivit art. 45 si
47, procedura de restituire începută în temeiul prezentei legi este suspendată
până la solutionarea acelor actiuni prin hotărâre judecătorească definitivă si
irevocabilă. Persoana îndreptătită va Onstiinta de îndată persoana notificată,
potrivit art. 22 alin. (1).
(3) În cazul în care persoanei îndreptătite i s-a
respins, prin hotărâre judecătorească definitivă si irevocabilă, actiunea
privind restituirea în natură a bunului solicitat, termenul de notificare
prevăzut la art. 22 alin. (1) curge de la data rămânerii definitive si
irevocabile a hotărârii judecătoresti.
Art. 47. – Persoanele îndreptătite, precum si
persoanele vătămate într-un drept al lor, cărora până la data intrării în
vigoare a prezentei legi li s-au respins, prin hotărâri judecătoresti definitive
si irevocabile, actiunile având ca obiect bunuri preluate în mod abuziv de
stat, de organizatii cooperatiste sau de orice alte persoane juridice, pot
solicita, indiferent de natura solutiilor pronuntate, măsuri reparatorii în
natură sau prin echivalent, în conditiile prezentei legi.
Art. 48. – (1) Chiriasii au dreptul la despăgubire
pentru sporul de valoare adus imobilelor cu destinatia de locuintă prin
îmbunătătirile necesare si utile.
(2) În cazul în care imobilul care se restituie a fost
preluat cu titlu valabil, obligatia de despăgubire prevăzută la alin. (1)
revine persoanei îndreptătite.
(3) În cazul în care imobilul care se restituie a fost
preluat fără titlu valabil, obligatia de despăgubire revine statului sau
unitătii detinătoare.
(4) Valoarea despăgubirilor prevăzute la alin. (1) se
stabileste pe bază de expertiză.
(5) Prin îmbunătătiri, în sensul prezentei
legi, se întelege cheltuielile necesare si utile. Cuantumul despăgubirilor se
stabileste la valoarea actualizată a cheltuielilor, scăzându-se gradul de uzură
al îmbunătătirilor, în raport cu durata de viată normală a acestora, care se
suportă de chiriasi.
Art. 49. – Secretarii unitătilor
administrativ-teritoriale vor lua măsuri pentru conservarea tuturor dosarelor
constituite de comisiile de aplicare a Legii nr. 112/1995,
vor elibera, la cerere, copii de pe actele existente la dosar si vor da
relatiile solicitate de persoanele îndreptătite.
Art. 50. – (1) Cererile sau actiunile în justitie, precum si transcrierea sau intabularea titlurilor de proprietate, legate de aplicarea prevederilor prezentei legi si de bunurile care fac obiectul acesteia, sunt scutite de taxe de timbru.
(2) Cererile sau actiunile în justitie privind
restituirea pretului actualizat plătit de chiriasii ale căror contracte de
vânzare-cumpărare, încheiate cu eludarea prevederilor Legii nr. 112/1995,
au fost desfiintate prin hotărâri judecătoresti definitive si irevocabile sunt
scutite de taxe de timbru.
(3) Restituirea pretului actualizat plătit de
chiriasii ale căror contracte de vânzare-cumpărare, încheiate cu eludarea
prevederilor Legii nr. 112/1995,
cu modificările si completările ulterioare, au fost desfiintate prin hotărâri
judecătoresti definitive si irevocabile se face de către Ministerul Finantelor
Publice din fondul extrabugetar constituit în temeiul art. 13 alin. 6 din Legea
nr. 112/1995,
cu modificările ulterioare.
Art. 51. – În vederea organizării executării
prevederilor prezentei legi, Guvernul este abilitat să emită norme metodologice
de aplicare unitară a acesteia.
Art. 52. – La data intrării în vigoare a prezentei
legi se aprobă orice alte dispozitii contrare.
NOTĂ:
A se vedea si titlul II din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
184/2002.
*)
Textul acestui alineat a fost declarat neconstitutional de către Curtea
Constitutională prin Decizia nr. 98
din 21 martie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
301 din 8 mai 2002.
**)
Termenul de un an a fost prelungit succesiv prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
109/2001 si prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
145/2001.
ANEXA
Nr. 1
cuprinzând acordurile încheiate de România cu alte
state privind reglementarea problemelor financiare în suspensie
a) Acord între România
si Republica Austria, semnat la Bucuresti la 3 iulie 1963, intrat în vigoare la
27 aprilie 1965, ratificat prin Decretul nr. 784 din 31 decembrie 1963,
publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 25 din 31 decembrie 1963
b) Acord între Guvernul României, pe de o parte, si
Guvernul Regatului Belgiei si Marelui Ducat de Luxemburg, pe de altă parte,
semnat la Bucuresti la 13 noiembrie 1970, intrat în vigoare la 9 septembrie
1971, aprobat prin H.C.M. nr. 197 din 2 martie 1971
c) Acord între România si Regatul Danemarcei, semnat
la Bucuresti la 17 martie 1960, intrat în vigoare la 12 septembrie 1960,
ratificat prin Decretul nr. 173/1960, publicat în Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 8 din 17 iunie 1960
d) Acord între România si Republica Franceză, semnat
la Bucuresti la 9 februarie 1959, intrat în vigoare la data semnării, ratificat
prin H.C.M. nr. 353 din 25 martie 1959
e) Acord între România si Grecia, semnat la Atena la 2
septembrie 1966, intrat în vigoare la data semnării, ratificat prin Decretul
nr. 956 din 30 noiembrie 1966, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 76
din 6 decembrie 1966
f) Acord între România si Guvernul Italiei, semnat la
Roma la 23 ianuarie 1968, intrat în vigoare la 7 martie 1972, ratificat prin
Decretul nr. 569 din 4 iulie 1968, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr.
91 din 10 iulie 1968
g) Acord între Guvernul României si Guvernul Regatului
Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, semnat la Londra la 10 noiembrie
1960, intrat în vigoare la data semnării
h) Acord între România si Regatul Norvegiei, semnat la
Bucuresti la 21 mai 1964, intrat în vigoare la 5 aprilie 1966, ratificat prin
Decretul nr. 425 din 5 iulie 1965, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr.
22 din 9 iulie 1965
i) Acord între Guvernul României si Guvernul Regal al
Olandei, semnat la Haga la 8 mai 1967, intrat în vigoare la 31 iulie 1967,
aprobat prin H.C.M. nr. 1.645 din 13 iulie 1967
j) Acord între Guvernul României si Guvernul
Republicii Turcia, semnat la Bucuresti la 22 iunie 1965, intrat în vigoare la
15 martie 1967, ratificat prin Decretul nr. 623 din 19 august 1965, publicat în
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 28 din 20 august 1965
k) Acord între Guvernul României si Guvernul Canadei,
semnat la Ottawa la 13 iulie 1971, intrat în vigoare la 14 decembrie 1971,
ratificat prin Decretul nr. 373 din 18 octombrie 1971, publicat în Buletinul
Oficial, Partea I, nr. 136 din 27 octombrie 1971
l) Acord între România si Statele Unite ale Americii,
semnat la Washington la 30 martie 1960, intrat în vigoare la data semnării
m) Orice alte asemenea acorduri încheiate de România cu alte state privind reglementarea problemelor financiare în suspensie
ANEXA
Nr. 2
a) Lista imobilelor ce intră sub incidenta art. 16
din Legea nr. 10/2001, republicată:
1. Imobile ocupate de unităti si institutii de
învătământ din sistemul de stat (grădinite, scoli, licee, colegii, scoli
profesionale, scoli postliceale, institutii de învătământ superior)
2. Imobile ocupate de unităti sanitare si de asistentă
medico-socială din sistemul public (crese, cămine-spital pentru bătrâni,
spitale, centre de plasament, case de copii)
3. Imobile ocupate de institutii publice
(administratii financiare, trezorerii, ministere si alte autorităti ale
administratiei publice centrale, parchete, judecătorii, tribunale, curti de
apel, sedii de politie si inspectorate judetene, sedii vamale, arhive
nationale, directii judetene, case de asigurări de sănătate, primării,
prefecturi, consilii locale si judetene, inspectorate scolare)
4. Imobile ocupate de institutii culturale (teatre,
opere, biblioteci, muzee)
b) Lista imobilelor ce intră sub incidenta art. 13
alin. (2) din Legea nr.
10/2001, republicată:
1. Imobile ocupate de sedii ale partidelor politice
legal înregistrate
2. Imobile ocupate de sedii ale misiunilor
diplomatice, oficiilor consulare, reprezentantelor organizatiilor
internationale interguvernamentale acreditate în România si imobile ocupate de
personalul acestora
*) Art.
46 alin. (1) a devenit, în forma republicată, art. 41 alin. (1).
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II–VI din titlul I
al Legii nr.
247/2005, care nu sunt încorporate în textul republicat al Legii nr.
10/2001 si care se aplică în continuare ca dispozitii proprii ale Legii nr.
247/2005: “Art.II. – (1) Deciziile sau dispozitiile ori, după caz, ordinele
conducătorilor autoritătilor administratiei publice centrale, având ca obiect
acordarea de măsuri reparatorii în echivalent pentru imobilele prevăzute la
art. 16 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările aduse
de prezentul titlu, emise până la data intrării în vigoare a prezentei legi si
nevalorificate, pot fi atacate la sectia civilă a tribunalului în a cărui
circumscriptie teritorială se află sediul unitătii detinătoare, în termen de 12
luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
(2) Hotărârea pronuntată de prima instantă poate fi
atacată cu recurs la curtea de apel.
Art. III*). – Actele juridice de înstrăinare având ca
obiect imobile cu destinatia de locuintă, încheiate după 14 februarie 2001 cu
nerespectarea interdictiei prevăzute de art. 44 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile
cu destinatia de locuinte, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, cu modificările ulterioare, si care nu au fost atacate în
instantă în conditiile art. 46 alin. (1) din Legea nr.
10/2001, republicată, pot fi atacate la sectia civilă a tribunalului în a
cărui rază teritorială se află imobilul notificat în termen de 12 luni de la
data intrării în vigoare a prezentului titlu sau, după caz, de la data luării la
cunostintă a încheierii contractului.
Art. IV*). – (1) În cazul în care, la data intrării în
vigoare a prezentei legi, societatea comercială prevăzută la art. 20 alin. (1)
si (2) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările aduse
prin prezentul titlu, si-a încetat activitatea ca persoană juridică, competenta
de solutionare a cererii de restituire revine entitătii care a exercitat, în
numele statului, calitatea de actionar la respectiva societate comercială.
(2) În situatia prevăzută la alin. (1) dispozitiile
art. 27 alin. (1), (11) si (2) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările aduse
prin prezentul titlu, se vor aplica în mod corespunzător.
Art. V. – (1) Notificările nesolutionate până la data
intrării în vigoare a prezentului titlu, având ca obiect constructii de orice
fel, situate în extravilanul localitătilor, apartinând exploatatiilor agricole
si care au fost trecute în proprietatea statului, constructii de pe terenurile
forestiere, care au făcut parte din exploatatia forestieră la data trecerii în
proprietatea statului, se vor înainta în vederea solutionării, în termen de 60
de zile, comisiilor comunale, orăsenesti si municipale constituite potrivit
Legii fondului funciar nr.
18/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare, si Legii nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr.
169/1997, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplică în mod
corespunzător si pentru terenurile prevăzute la art. 8 alin. (1) din Legea nr.
10/2001, republicată.
Art. VI**). – Imobilele înstrăinate cu încălcarea
prevederilor legale, obiect al unor acte juridice desfiintate prin hotărâri
judecătoresti definitive si irevocabile, notificate potrivit art. 21 alin. (1)
din Legea nr.
10/2001, republicată, se restituie în natură.“
*) Art.
20 alin. (1) si (2) si art. 27 alin. (1), (11) si (2) au devenit, în forma
republicată, art. 21 alin. (1) si (2), respectiv art. 29 alin. (1), (2) si (3).
**) Art.
21 alin. (1) a devenit, în forma republicată, art. 22 alin. (1).
În Legea nr.
122/2005 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2001
privind unele măsuri pentru privatizarea Societătii Comerciale Combinatul
Siderurgic “Sidex“ – S.A. Galati, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 415 din 17 mai 2005, se face următoarea rectificare (care nu
apartine Redactiei “Monitorul Oficial“ Partea I):
– la pct. 9 al art. I, cu referire la art. 101, în loc de: “... Compania Natională de Căi Ferate C.F.R. – S.A....“ se va citi: “... Societatea Natională a Căilor Ferate Române...“.