MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 173 (XVII) - Nr. 880 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 30 septembrie 2005
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 439 din 15
septembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 2 alin. (1) lit. a) teza a treia din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale
Decizia nr. 451 din 15
septembrie 2005 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) lit. b) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
în străinătate ori constituite în prizonieri
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.103. – Hotărâre privind
redobândirea cetăteniei române de către unele persoane
1.110. – Hotărâre privind
aprobarea plătii contributiei anuale pentru participarea Politiei Române la
Asociatia Sefilor de Politie din Sud-Estul Europei
1.111. – Hotărâre privind
alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2005, pentru judetul Mures
1.112. – Hotărâre privind
transmiterea unor imobile din domeniul privat al statului si din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al municipiului Brăila,
judetul Brăila, si al comunei Bragadiru, judetul Ilfov, si în administrarea
consiliilor locale ale acestora
1.113. – Hotărâre privind
transmiterea unui imobil din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al comunei Sâncraiu si în
administrarea Consiliului Local al Comunei Sâncraiu, judetul Cluj
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
986/131. – Ordin al ministrului
sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate pentru modificarea
si completarea Ordinului ministrului sănătătii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 849/297/2003 privind aprobarea
formularelor de prescriptie medicală cu regim special pentru medicamente cu si
fără contributie personală, precum si cele cu timbru sec si a normelor
metodologice privind utilizarea si modul de completare a formularelor de
prescriptie medicală cu regim special pentru medicamente cu si fără contributie
personală, precum si cele cu timbru sec, cu modificările si completările
ulterioare
998. – Ordin al ministrului
sănătătii privind modificarea Ordinului ministrului sănătătii nr. 764/2005
pentru aprobarea procedurii de înregistrare la Ministerul Sănătătii a
laboratoarelor care efectuează monitorizarea calitătii apei potabile în cadrul controlului oficial al
apei potabile
1.445. – Ordin al ministrului
finantelor publice privind aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 2
din 19 septembrie 2005 pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unitară a
unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adăugată, conventiile de evitare
a dublei impuneri si probleme de procedură fiscală/
4.975. – Ordin al ministrului
educatiei si cercetării privind desemnarea membrilor Comisiei pentru aplicarea
prevederilor Hotărârii Guvernului nr 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor
si a cuantumului sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul
Programului national de protectie socială “Bani de liceu“
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 septembrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) lit. a) teza
a treia din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia
agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Ion Predescu – judecător
Petre Ninosu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Valentina Bărbăteanu – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) lit. a) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Ascendent Imexcom“ – S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr. 308/2005 al
Tribunalului Bacău – Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal răspunde autorul exceptiei, prin
avocat, doamna Iatan Ileana-Monica, cu delegatie la dosar, constatându-se lipsa
celeilalte părti, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza aflându-se în stare de judecată, Curtea acordă
cuvântul reprezentantului autorului exceptiei de neconstitutionalitate, care
solicită admiterea acesteia, considerând că textul de lege criticat este
contrar prevederilor art. 16 si 135 din Constitutie. Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate. Precizează că, în jurisprudenta sa, Curtea
Constitutională a statuat că, în ceea ce priveste persoanele colective, se
poate vorbi de incidenta dispozitiilor art. 16 din Constitutie numai dacă inegalitatea
dintre persoanele juridice s-ar răsfrânge asupra cetătenilor, situatie care nu
se regăseste în cauza de fată. De asemenea, consideră că norma criticată este
conformă si prevederilor art. 135 din Constitutie, conform cărora statul
trebuie să asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale si
crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Încheierea din 7 martie 2005, pronuntată în
Dosarul nr. 308/2005, Tribunalul Bacău – Sectia comercială si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicată de
Societatea Comercială “Ascendent Imexcom“ – S.R.L. din Bucuresti într-o cauză
civilă având ca obiect solutionarea recursului declarat de aceasta împotriva
unei sentinte prin care Judecătoria Onesti a respins plângerea formulată
împotriva procesului-verbal de constatare a unei contraventii, încheiat de
reprezentantii Gărzii Financiare Bacău.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul
acesteia sustine că textul de lege criticat este contrar prevederilor art. 16
alin. (1) din Constitutie. Consideră că principiul constitutional al egalitătii
în drepturi “se aplică, în egală măsură, societătilor comerciale de
nationalitate română, care trebuie să fie tratate egal de lege si de
autoritătile publice, fără privilegii si fără discriminări“. În acest sens
arată că art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/1999 generează o inegalitate între societătile comerciale
care detin masini de joc prevăzute cu acceptatoare de bancnote si monede si
cele care detin masini de joc nedotate cu astfel de acceptatoare. În
argumentarea acestei afirmatii, precizează că “din punctul de vedere al
contorizării veniturilor prin intermediul caselor de marcat electronice
fiscale, precum si al eliberării de bon fiscal, numai una dintre cele două
categorii este exceptată de la obligativitatea dotării cu case de marcat
electronice fiscale“. Aceasta, în pofida faptului că “masinile care
functionează pe baza acceptatoarelor de bancnote si monede nu îndeplinesc
functii de înregistrare a veniturilor si eliberare de bon fiscal, ci sunt
identice cu cele nedotate cu astfel de dispozitive, care sunt supuse regimului
caselor de marcat electronice fiscale“. În continuare, apreciază că introducerea
casei de marcat electronice fiscale ar modifica implicit dispozitiile Hotărârii
Guvernului nr.
251/1999 privind conditiile de autorizare, organizare si exploatare a jocurilor
de noroc, în baza căreia se efectuează contabilitatea în acest domeniu, “fără a
le înlocui cu altele similare si functionale“, ajungându-se astfel la un vid
legislativ.
De asemenea, autorul exceptiei consideră că art. 2
alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/1999 încalcă dispozitiile art. 135 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, întrucât, pe de o parte, îngrădeste libertatea comertului “prin
impunerea unui sistem deficitar si inoperant“, iar pe de altă parte, nu asigură
protectia concurentei loiale, deoarece numai unele societăti comerciale
beneficiază de exceptarea prevăzută de textul de lege criticat.
Tribunalul Bacău – Sectia comercială si de contencios
administrativ consideră că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată. În acest sens, arată că, actionând în interes public, statul este
îndreptătit să ia, în toate domeniile de activitate, măsurile legale în vederea
protejării acestui interes, în conformitate cu dispozitiile art. 135 alin. (2)
lit. b) din Constitutie. Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/1999 reglementează măsurile necesare
asigurării disciplinei fiscale si realizării veniturilor publice.
Apreciază că textul criticat nu contravine nici art.
16 alin. (1) si nici art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, întrucât
măsurile dispuse de acesta “au un caracter de protectie a agentilor economici
care desfăsoară activităti de jocuri de noroc, ce s-au dotat si functionează cu
mijloace tehnice de natura acceptatoarelor de bancnote sau monede, care asigură
posibilitatea înregistrării operatiunilor financiar-contabile si care fac de
prisos dotarea cu aparate de marcat electronice, nemafiind supusi, în acest
fel, la eforturi financiare suplimentare“.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Precizează că exceptarea prevăzută de
art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/1999 nu aduce atingere egalitătii în drepturi a
cetătenilor si nici libertătii comertului. Arată că, “potrivit art. 135 alin.
(2) lit. b) din Constitutie, statul, actionând în interes public, este
legitimat să ia măsurile ce se impun pentru asigurarea disciplinei
financiar-fiscale si realizarea veniturilor bugetare, la situatii diferite
stabilind solutii diferite“. În continuare, mentionează Decizia nr.
529 din 25 noiembrie 2004, în care Curtea Constitutională a statuat că
îprincipiul egalitătii în drepturi a cetătenilor poate fi invocat de o persoană
juridică numai în situatia în care, datorită unui tratament juridic diferentiat
promovat fată de aceasta, regimul juridic diferit s-ar răsfrânge asupra
cetătenilor, implicând inegalitatea lor în fata legii sau a autoritătilor
publice (...)“.
Avocatul Poporului consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât textul de lege criticat “se
aplică în mod egal tuturor categoriilor de agenti economici care desfăsoară
activităti de natura celor prevăzute de ipoteza normei legale“. Apreciază că
dispozitiile art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/1999 “nu contravin nici prevederilor art. 135 alin. (2)
lit. a) din Constitutie, ci, dimpotrivă, dau expresie exigentelor
constitutionale privind obligatia statului de a asigura libertatea comertului
si protectia concurentei loiale“.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile reprezentantului autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 2 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005. Din motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se observă însă că autorul acesteia critică numai teza a treia a textului mentionat. Prin urmare, Curtea Constitutională urmează să se pronunte asupra constitutionalitătii prevederilor art. 2 alin. (1) lit. a) teza a treia din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, al căror continut este următorul:
– Art. 2 alin. (1) lit. a) teza a treia: “(1) Se
exceptează de la prevederile art. 1 alin. (1):
a) (...) activitătile de jocuri de noroc desfăsurate
cu mijloace tehnice de joc ce functionează pe baza acceptatoarelor de bancnote
sau monede;“.
Art. 1 alin. (1), la care se face trimitere, are
următoarea redactare: “Agentii economici care efectuează livrări de bunuri
cu amănuntul, precum si prestări de servicii direct către populatie sunt
obligati să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.“
În opinia autorilor exceptiei de
neconstitutionalitate, textul de lege criticat contravine dispozitiilor art. 16
alin. (1) si ale art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, care au următorul
cuprins:
– Art. 16 alin. (1): “Cetătenii sunt egali în fata
legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.“;
– Art. 135 alin. (2) lit. a): “(2) Statul trebuie
să asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei
loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie;“.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
observă că art. 2 alin. (1) lit. a) teza a treia din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
28/1999 exceptează agentii economici care desfăsoară
activităti de jocuri de noroc cu mijloace tehnice de joc ce functionează pe baza
acceptatoarelor de bancnote sau monede de la obligatia de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale. Autorul exceptiei sustine că, prin această
exceptare, s-ar încălca art. 16 alin. (1) din Constitutie, întrucât s-ar
institui un tratament inegal între societătile comerciale care detin masini de
joc prevăzute cu acceptatoare de bancnote si monede si cele care detin masini
de joc nedotate cu astfel de acceptatoare. Curtea constată că această critică
nu poate fi retinută, deoarece prevederea constitutională invocată de autorul
exceptiei consacră egalitatea cetătenilor români în fata legii si a
autoritătilor publice, nicidecum egalitatea persoanelor juridice. Curtea
Constitutională a statuat în acest sens, de exemplu prin Decizia nr. 102 din 31
octombrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287
din 11 decembrie 1995:
“Art.16 alin. (1) din Constitutie proclamă si
garantează egalitatea în drepturi a cetătenilor, deci a persoanelor fizice,
care apartin statului român, iar nu egalitatea persoanelor colective, a
persoanelor juridice. Textul art. 16 alin. (1) ar fi aplicabil, în cazul
persoanelor colective fată de care s-a promovat un tratament juridic
diferentiat, numai dacă astfel regimul juridic diferit s-ar răsfrânge asupra cetătenilor,
implicând inegalitatea lor în fata legii si a autoritătilor publice“. Or, în
speta de fată, cetătenii nu sunt în nici un fel afectati de reglementarea
impusă de textul de lege criticat.
Autorul exceptiei mai sustine că introducerea
obligativitătii utilizării casei de marcat electronice fiscale pentru
operatiunile efectuate cu masini de joc neprevăzute cu acceptatoare de bancnote
si monede ar modifica implicit dispozitiile Hotărârii Guvernului nr.
251/1999 privind conditiile de autorizare, organizare si exploatare a
jocurilor de noroc, generând vid legislativ. Aceasta este însă o problemă ce
excedează competentei Curtii Constitutionale, astfel cum este prevăzută de art.
146 din Constitutie si de art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, conform căruia “Curtea Constitutională se pronuntă numai asupra
constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului“.
Nici sustinerea referitoare la pretinsa încălcare a
art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie nu este întemeiată, întrucât
reglemetarea criticată reprezintă o modalitate prin care statul îsi
îndeplineste obligatia constitutională de a asigura libertatea comertului si
protectia concurentei loiale, prin organizarea cadrului legal de exercitare a
anumitor activităti economice, în ceea ce priveste disciplina financiarfiscală.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) lit. a) teza a treia din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Ascendent Imexcom“ – S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr. 308/2005 al
Tribunalului Bacău – Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 15
septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 15 septembrie 2005
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) lit. b)
din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6
martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite în
prizonieri
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru – judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Serban Viorel Stănoiu – judecător
Ion Tiucă – procuror
Cristina Toma – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1)
lit. b) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere
de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite
în prizonieri, exceptie ridicată de Dombi Andrei în Dosarul nr. 9.890/2004 al
Curtii de Apel Cluj – Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ca fiind inadmisibilă, întrucât autorul exceptiei
critică modul în care instanta de judecată a interpretat si aplicat
dispozitiile legale criticate. Arată că autorul exceptiei solicită modificarea
si completarea legii, atributie ce nu intră în competenta Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 19 mai 2005, pronuntată în Dosarul
nr. 9.890/2005, Curtea de Apel Cluj – Sectia comercială si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura
instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în
străinătate ori constituite în prizonieri, exceptie ridicată de Dombi
Andrei în cadrul unui litigiu de contencios administrativ, în faza recursului.
În motivarea exceptiei, autorul
acesteia sustine că instanta de fond în mod gresit nu i-a admis cererea de a
beneficia de prevederile Decretului-lege nr. 118/1990, iar art. 1 lit. b) din
acest act normativ în mod nejustificat nu se aplică si situatiei sale, desi din
motive politice a fost încorporat în armată la muncă fortată. Consideră că
textul de lege criticat este neconstitutional, contrar prevederilor art. 52
alin. (2) din Constitutie, precum si art. 4 §2 si art. 5 §1 si §5 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Curtea de Apel Cluj – Sectia comercială si de
contencios administrativ apreciază că exceptia ridicată este
nefondată, deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
art. 52 din Constitutie, iar reglementările invocate din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale nu au relevantă în
cauză.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că, în realitate,
autorul exceptiei de neconstitutionalitate nu critică incompatibilitatea
textului de lege criticat cu dispozitiile art. 52 din Constitutie, ci
interpretarea acestuia de către instanta de judecată. Arată că dispozitiile
art. 1 alin. (1) lit. b) din Decretul-lege nr. 118/1990 nu creează premisele
supunerii unei persoane la muncă fortată sau instituirea unui regim de sclavie
si nici nu fac posibilă tolerarea unui astfel de tratament.
Apreciază că actul normativ a cărui legitimitate este
contestată are ca principal obiectiv acordarea unor reparatii morale si
materiale persoanelor persecutate din motive politice în regimul comunist,
persecutare manifestată si sub forma privării de libertate, ceea ce se înscrie
în spiritul prevederilor art. 5 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile legale
criticate sunt constitutionale, întrucât nu aduc atingere dreptului persoanei
vătămate de o autoritate publică. Arată că, de altfel, autorul exceptiei nu
critică neconstitutionalitatea textului de lege, ci modul de interpretare a
acestuia. Consideră că textul de lege criticat nu contine dispozitii contrare
reglementărilor internationale invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, notele scrise depuse de autorul exceptiei, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile art. 1 alin. (1) lit. b) din Decretul-lege nr. 118/1990
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate
în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 118 din 18 martie 1998, dispozitii care au următorul
continut:
– Art. 1 alin. (1) lit. b): “(1) Constituie vechime
în muncă si se ia în considerare la stabilirea pensiei si a celorlalte drepturi
ce se acordă, în functie de vechimea în muncă, timpul cât o persoană, după data
de 6 martie 1945, pe motive politice: [...]
b) a fost privată de libertate în locuri de detinere
în baza unor măsuri administrative sau pentru cercetări de către organele de
represiune.“
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale criticate
încalcă prevederile art. 52 din Constitutie, care au următorul continut:
– Art. 52: “(1) Persoana vătămată într-un drept al
său ori într-un interes legitim, de o autoritate publică, printr-un act
administrativ sau prin nesolutionarea în termenul legal a unei cereri, este
îndreptătită să obtină recunoasterea dreptului pretins sau a interesului
legitim, anularea actului si repararea pagubei.
(2) Conditiile si limitele exercitării acestui drept
se stabilesc prin lege organică.
(3) Statul răspunde patrimonial pentru prejudiciile
cauzate prin erorile judiciare. Răspunderea statului este stabilită în
conditiile legii si nu înlătură răspunderea magistratilor care si-au exercitat
functia cu rea-credintă sau gravă neglijentă.“
De asemenea, autorul exceptiei invocă si încălcarea
dispozitiilor cuprinse în art. 4 §2 si art. 5 §1 si §5 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care au următorul
continut:
– Art. 4 §2: “Nimeni nu poate fi constrâns să
execute o muncă fortată sau obligatorie.“;
– Art. 5 § 1 si § 5: “1. Orice persoană are dreptul
la libertate si la sigurantă. Nimeni nu poate fi lipsit de libertatea sa, cu
exceptia următoarelor cazuri si potrivit căilor legale: a) dacă este detinut
legal pe baza condamnării pronuntate de către un tribunal competent;
b) dacă a făcut obiectul unei arestări sau al unei
detineri legale pentru nesupunerea la o hotărâre pronuntată, conform legii, de
către un tribunal ori în vederea garantării executării unei obligatii prevăzute
de lege;
c) dacă a fost arestat sau retinut în vederea aducerii
sale în fata autoritătii judiciare competente, atunci când există motive
verosimile de a bănui că a săvârsit o infractiune sau când există motive
temeinice de a crede în necesitatea de a-l “mpiedica să săvârsească o
infractiune sau să fugă după săvârsirea acesteia;
d) dacă este vorba de detentia legală a unui minor,
hotărâtă pentru educatia sa sub supraveghere sau despre detentia sa legală, în
scopul aducerii sale în fata autoritătii competente;
e) dacă este vorba despre detentia legală a unei
persoane susceptibile să transmită o boală contagioasă, a unui alienat, a unui
alcoolic, a unui toxicoman sau a unui vagabond;
f) dacă este vorba despre arestarea sau detentia
legală a unei persoane pentru a o împiedica să pătrundă în mod ilegal pe
teritoriu sau împotriva căreia se află în curs o procedură de expulzare ori de
extrădare. [...]
5. Orice persoană care este victima unei arestări sau a unei detineri în conditii contrare dispozitiilor acestui articol are dreptul la reparatii.“
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutională constată că aceasta este inadmisibilă si, în consecintă,
urmează a fi respinsă pentru următoarele considerente:
Exceptia de neconstitutionalitate a acelorasi dispozitii legale, ridicată de acelasi autor în acelasi dosar al Curtii de Apel Cluj – Sectia comercială si de contencios administrativ, a mai fost supusă Curtii Constitutionale spre solutionare în Dosarul nr. 668D/2004. Exceptia a fost respinsă, prin Decizia nr. 143 din 15 martie 2005, ca fiind inadmisibilă, având în vedere că autorul exceptiei a criticat modul de interpretare si de aplicare a dispozitiilor legale, iar nu neconstitutionalitatea acestora.
Acelasi autor a reiterat exceptia de
neconstitutionalitate în fata aceleiasi instante, în aceeasi cauză, sustinând
că, din vina instantei de fond, la prima exceptie nu a fost trimis Curtii
Constitutionale si memoriul cu motive, atasat recursului. Consideră că acesta
este motivul pentru care instanta de contencios constitutional a apreciat
exceptia ridicată ca fiind inadmisibilă, întrucât nu a fost motivată.
În consecintă, Curtea de Apel Cluj a trimis si
memoriul autorului exceptiei cu motivele de neconstitutionalitate invocate. Din
acest document rezultă că autorul exceptiei este nemultumit de modul de
interpretare a dispozitiilor art. 1 lit. b) din Decretul-lege nr. 118/1990, si,
în acelasi timp, solicită completarea sau modificarea acestuia, pentru ca
lezarea drepturilor sale să înceteze. Curtea Constitutională a statuat că, de
principiu, nu intră în atributiile sale cenzurarea interpretării date de către
instantele judecătoresti unei dispozitii legale, controlul judecătoresc
realizându-se exclusiv în cadrul sistemului căilor de atac prevăzut de lege.
S-a apreciat, de asemenea, că o asemenea ingerintă a Curtii în activitatea de
judecată ar fi neconstitutională, fiind contrară prevederilor art. 126 din
Constitutie, potrivit cărora justitia se înfăptuieste prin Înalta Curte de
Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege.
De asemenea, în temeiul dispozitiilor art. 2 alin. (3)
din Legea nr.
47/1992, potrivit cărora “Curtea Constitutională se pronuntă numai
asupra constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a
putea modifica sau completa prevederile supuse controlului“, exceptia de
neconstitutionalitate urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1–3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1) lit. b) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere
de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în străinătate ori constituite
în prizonieri, exceptie ridicată de Dombi Andrei în Dosarul nr. 9.890/2004 al
Curtii de Apel Cluj – Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 15
septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Toma
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
redobândirea cetăteniei române de către unele persoane
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 10 si 11 din Legea cetăteniei române nr.
21/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. – Se acordă cetătenia română persoanelor
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, care au
avut această cetătenie si au solicitat redobândirea ei, cu stabilirea
domiciliului în România.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul justitiei,
Monica Luisa Macovei
Ministrul afacerilor externe,
Mihai Răzvan Ungureanu
p. Ministrul administratiei
si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Bucuresti,
22 septembrie 2005.
Nr.
1.103.
ANEXĂ*)
LISTA
persoanelor pentru care comisia a avizat pozitiv
redobândirea cetăteniei române cu stabilirea domiciliului în România
|
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
aprobarea plătii contributiei anuale pentru participarea Politiei Române la
Asociatia Sefilor de Politie din Sud-Estul Europei
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – (1) Se aprobă plata contributiei anuale a
Politiei Române pentru participarea în calitate de membru activ la Asociatia Sefilor
de Politie din Sud-Estul Europei.
(2) Sumele necesare plătii contributiei anuale
prevăzute la alin. (1) se asigură de la bugetul de stat, prin bugetele anuale
aprobate Ministerului Administratiei si Internelor, pentru Inspectoratul
General al Politiei Române, cu această destinatie.
Art. 2. – (1) Pentru anul 2005 suma necesară plătii
contributiei este echivalentul în lei al sumei de 3.000 euro.
(2) Suma prevăzută la alin. (1) se suportă din bugetul
aprobat Ministerului Administratiei si Internelor, pentru Inspectoratul General
al Politiei Române, pe anul 2005.
Art. 3. – Începând cu anul 2006, plata contributiei
prevăzute la art. 1 se asigură în limita echivalentului în lei al sumei stabilite
de Adunarea anuală generală a Asociatiei Sefilor de Politie din Sud-Estul
Europei si se calculează pe baza cursului de schimb leu/euro stabilit de Banca
Natională a României la data efectuării plătii.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe,
Mihai Răzvan Ungureanu
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
Bucuresti,
22 septembrie 2005.
Nr.
1.110.
privind
alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2005, pentru judetul Mures
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al art. 30 alin. (2) si (3) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art.
21 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă suplimentarea sumelor defalcate
din taxa pe valoarea adăugată pentru sustinerea sistemului de protectie a
persoanelor cu handicap, cultură, culte si echilibrarea bugetelor locale pe anul
2005 cu suma de 300 mii lei (RON), pentru judetul Mures, din Fondul de rezervă
bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2005, si
alocarea acesteia bugetului local al comunei Acătari, judetul Mures, pentru
finalizarea obiectivului de investitii “Reabilitarea si extinderea Scolii
generale cu clasele I–VIII Acătari“.
Art. 2. – Utilizarea sumei prevăzute la art. 1 se va
face de către ordonatorul principal de credite, potrivit dispozitiilor legale.
Art. 3. – Ministerul Finantelor Publice este autorizat
să introducă modificările corespunzătoare în volumul si în structura bugetului
de stat pe anul 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
p. Ministrul educatiei si cercetării,
József Koto,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
Bucuresti,
22 septembrie 2005.
Nr. 1.111.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transmiterea unor imobile din domeniul privat al statului si din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al municipiului Brăila,
judetul Brăila, si al comunei Bragadiru, judetul Ilfov, si în administrarea
consiliilor locale ale acestora
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al art. 8 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2)
din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – (1) Se aprobă transmiterea unor imobile,
având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre, din domeniul privat al statului si din administrarea
Ministerului Apărării Nationale în domeniul public al municipiului Brăila,
judetul Brăila, si al comunei Bragadiru, judetul Ilfov, si în administrarea
consiliilor locale ale acestora.
(2) Imobilele prevăzute în anexă sunt destinate pentru
realizarea de locuinte pentru tineri si pentru dezvoltarea edilitară a
localitătilor în care acestea se află situate.
Art. 2. – Predarea-preluarea imobilelor transmise
potrivit prevederilor art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile
interesate, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul apărării nationale,
Marius Bălu,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
Bucuresti,
22 septembrie 2005.
Nr.
1.112.
DATELE DE IDENTIFICARE
a unor imobile care se transmit din domeniul privat al
statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul
public al municipiului Brăila, judetul Brăila, si al comunei Bragadiru, judetul
Ilfov, si în administrarea consiliilor locale ale acestora
Locul unde sunt situate imobilele care se transmit |
Persoana juridică de la care se transmit imobilele |
Persoana juridică la care se transmit imobilele |
Caracteristicile tehnice ale imobilelor |
Municipiul
Brăila, Sos.
Buzăului, judetul
Brăila |
Statul
român, din administrarea Ministerului
Apărării Nationale |
Municipiul
Brăila, în administrarea
Consiliului Local
al Municipiului Brăila |
Suprafata
construită = 765,75 m2 Suprafata
desfăsurată = 765,75 m2 Suprafata
totală a terenului, inclusiv constructiile = 1.523,41 m2 Executat
– fundatie si pereti numai la subsolul blocului B20 |
Comuna
Bragadiru, Sos.
Alexandriei, judetul
Ilfov |
Statul
român, din administrarea Ministerului
Apărării Nationale |
Comuna
Bragadiru, în
administrarea Consiliului Local
al Comunei Bragadiru |
Suprafata
construită = 341 m2 Suprafata
desfăsurată = 1.753 m2 Suprafata
totală a terenului, inclusiv constructiile = 341 m2 Executat:
– infrastructură 100% –
suprastructură 100% |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
transmiterea unui imobil din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului
Apărării Nationale în domeniul public al comunei Sâncraiu si în administrarea
Consiliului Local al Comunei Sâncraiu, judetul Cluj
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2)
din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se aprobă transmiterea unui imobil, având datele
de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre, din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului
Apărării Nationale în domeniul public al comunei Sâncraiu si în administrarea
Consiliului Local al Comunei Sâncraiu, judetul Cluj.
Art. 2. – Predarea-preluarea imobilului transmis
potrivit art. 1 se face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate,
în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul apărării nationale,
Marius Bălu,
secretar de stat
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
Bucuresti,
22 septembrie 2005.
Nr.
1.113.
DATELE DE IDENTIFICARE
a imobilului care se transmite din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul public
al comunei Sâncraiu si în administrarea Consiliului Local al Comunei Sâncraiu,
judetul Cluj
Locul unde este situat imobilul care se transmite |
Persoana juridică de la care se transmite imobilul |
Persoana juridică la care se transmite imobilul |
Codul de clasificare din inventarul bunurilor aflate în administrarea Ministerului Apărării Nationale, care alcătuiesc domeniul public al statului |
Caracteristicile tehnice ale imobilului |
Comuna
Sâncraiu, judetul
Cluj |
Statul
român, din administrarea Ministerului
Apărării Nationale |
Consiliul
Local al
Comunei Sâncraiu |
–
Imobil 995 – cod
8.29.09 – nr.
MF 106803 |
Suprafata
construită = 2.383 m2 Suprafata
desfăsurată = 2.383 m2 Suprafata
totală a terenului, inclusiv constructiile = 57.546 m2 |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII Nr. 986 din 26 septembrie 2005 |
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr. 131 din 26 septembrie 2005 |
pentru
modificarea si completarea Ordinului ministrului sănătătii si al presedintelui
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 849/297/2003 privind
aprobarea formularelor de prescriptie
medicală cu regim special pentru medicamente cu si fără contributie personală,
precum si cele cu timbru sec si a normelor metodologice privind utilizarea si
modul de completare a formularelor de prescriptie medicală cu regim special
pentru medicamente cu si fără contributie personală, precum si cele cu timbru
sec, cu modificările si completările ulterioare
În temeiul prevederilor:
– Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare;
– Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
152/1999 privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobată si
modificată prin Legea nr.
336/2002, cu modificările si completările ulterioare;
– Legii nr. 73/1969 privind regimul produselor si al
substantelor stupefiante;
– Hotărârii Guvernului nr.
235/2005 privind aprobarea pentru anul 2005 a listei cuprinzând denumirile comune
internationale ale medicamentelor din Nomenclatorul medicamentelor de uz uman,
de care beneficiază asiguratii în tratamentul ambulatoriu, cu sau fără
contributie personală, pe bază de prescriptie medicală, cu modificările si
completările ulterioare,
– Hotărârii Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, având
în vedere Referatul comun al Ministerului Sănătătii si al Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate nr. EN 1.344 din 26 septembrie 2005/nr. DG 3.168 din 21
septembrie 2005,
ministrul sănătătii si presedintele Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. I. – Ordinul ministrului sănătătii
si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr.
849/297/2003 privind aprobarea formularelor de prescriptie medicală cu
regim special pentru medicamente cu si fără contributie personală, precum si
cele cu timbru sec si a normelor metodologice privind utilizarea si modul de
completare a formularelor de prescriptie medicală cu regim special pentru
medicamente cu si fără contributie personală, precum si cele cu timbru sec,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 665 din 19 septembrie
2003, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se completează
după cum urmează:
1. Alineatul (11) al
articolului 1 se abrogă.
2. Alineatul (2) al articolului 1 va avea următorul
cuprins:
“(2) Casa Natională de
Asigurări de Sănătate organizează tipărirea, distribuirea, înserierea si
numerotarea formularelor de prescriptie medicală pentru medicamente cu si fără
contributie personală, potrivit tuturor elementelor prevăzute în anexa nr. 1.
Ministerul Sănătătii prin directiile de sănătate publică organizează tipărirea,
distribuirea, înserierea si numerotarea formularelor de prescriptie medicală cu
timbru sec.“
3. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
“Art.4. – Anexele nr. 1–3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.“
4. Anexa nr. 1 se modifică si se completează
conform anexei nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
5. Anexa nr. 3 se modifică si se completează
conform anexei nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
6. Anexa nr. 4 se abrogă.
Art. II. – Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. – Prezentul ordin intră în
vigoare începând cu data de 17 octombrie 2005.
Ministrul sănătătii, Gheorghe Eugen Nicolăescu |
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate, Cristian Vlădescu |
(Anexa
nr. 1 la Ordinul nr. 849/297/2003)
NORME METODOLOGICE
privind utilizarea si modul de completare a formularelor
de prescriptie medicală cu regim special pentru medicamente cu si fără
contributie personală, precum si pentru cele cu timbru sec
1. Prescrierea
medicamentelor cu si fără contributie personală se face pe formularul cu regim
special descris în anexa nr. 1, iar pentru produsele si substantele
stupefiante, pe formularul cu regim special descris în anexa nr. 2, de către
medicii care au, potrivit legii, dreptul de a prescrie.
Utilizarea altor formulare pentru prescrierea
medicamentelor cu si fără contributie personală atrage răspunderea persoanelor
vinovate, în conformitate cu dispozitiile legale.
2. Retetele existente cu codul 18.1.155 1/3 A4 îsi
mentin utilitatea numai pentru prescriptii medicale contra cost, întocmindu-se
într-un singur exemplar cu mentiunea “contra cost“.
3. Se interzic:
– emiterea prescriptiilor medicale continând
medicamente care se eliberează cu si fără contributie personală de către
medicii care nu au încheiat contracte de furnizare de servicii medicale cu
casele de asigurări de sănătate, direct sau prin intermediul furnizorilor de
servicii medicale;
– emiterea prescriptiilor medicale continând
medicamente care se eliberează compensat 100% din pretul de referintă sau
pretul de decontare altor categorii de asigurati decât cele prevăzute în
contractul-cadru si în normele metodologice de aplicare a acestuia în vigoare
la data respectivă;
– emiterea de către unitătile spitalicesti, pentru
pacienti, pe timpul internării acestora, a prescriptiilor medicale cu si fără
contributie personală, precum si a prescriptiilor medicale contra cost,
deoarece medicatia necesară si tratamentul pacientilor spitalizati se asigură
integral de către unitatea spitalicească respectivă, indiferent de afectiunile
asociate.
4. Durata pentru care se pot prescrie medicamente cu
si fără contributie personală este cea prevăzută în contractul-cadru si în
normele metodologice de aplicare a acestuia în vigoare la data respectivă.
5. Prescriptiile medicale cu si fără contributie
personală se pot elibera de către orice farmacie care a încheiat contract de
furnizare de medicamente cu casa de asigurări de sănătate.
6. Prescriptiile medicale pentru medicamente cu si
fără contributie personală se completează în 3 exemplare, cu respectarea
tuturor elementelor prevăzute de formular; exemplarul 3 rămâne în carnet, la
medicul care a prescris, iar
exemplarele 1 si 2 se predau asiguratului.
Prescriptiile medicale cu si fără contributie
personală vor fi tipărite pe hârtie autocopiantă în 3 culori: alb, roz si
verde.
Exemplarele 1 (alb) si 2 (roz) se înmânează
pacientului pentru farmacie.
Farmacia va păstra exemplarul roz, iar exemplarul alb
(originalul) va fi înaintat casei de asigurări de sănătate împreună cu factura
si borderourile centralizatoare.
7. În situatia în care în interiorul carnetului de
prescriptii medicale există formulare gresit tipărite, incomplete sau
completate gresit de către medic, se va scrie “ANULAT“ pe formular si nu va fi
decupat din carnet. Aceste file vor fi pliate, rămânând în carnet. Pe versoul
cotorului ultimei prescriptii medicale se va preciza: “Acest carnet contine
........... file (în cifre si în litere) de la numărul ......... la numărul
......... si ......... file anulate.“
8. Prescriptiile medicale vor fi tipizate pe hârtie,
potrivit modelului prezentat în anexa nr. 1, si vor fi brosate în carnete de
câte 50 de file.
9. Fiecare prescriptie medicală va fi înseriată si
numerotată, conform instructiunilor Casei Nationale de Asigurări de Sănătate.
10. (1) Carnetele înseriate si numerotate vor fi distribuite
de către fiecare casă de asigurări de sănătate, în functie de necesităti,
pentru o perioadă de cel mult 3 luni, fiecărui furnizor de servicii medicale
care a încheiat în prealabil contract cu aceasta.
(2) Gestionarea carnetelor de prescriptii medicale la
nivelul caselor de asigurări de sănătate se va face potrivit reglementărilor
legale în vigoare.
(3) Furnizorii de servicii medicale îsi vor asigura la
cerere, contra cost, carnetele respective de la casele de asigurări de sănătate
cu care se află în relatii contractuale.
(4) Achizitia formularelor de prescriptii medicale se
va face de către reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale sau
de delegatul acestuia, pe baza facturii fiscale.
11. (1) Furnizorul de servicii medicale îsi va organiza
modul de gestionare si evidentă a carnetelor cu prescriptii medicale cu si fără
contributie personală, precum si modul de păstrare a carnetelor epuizate.
(2) Pentru furnizorii de servicii medicale care au mai
multi medici angajati cu drept de prescriere, distribuirea si arhivarea
carnetelor de prescriptii medicale la nivelul furnizorului se vor face pe baza
unui tabel centralizator care va contine următoarele rubrici obligatorii:
numele medicului, data repartizării carnetului/carnetelor, seria (cu numerele)
carnetului/carnetelor repartizate, semnătura de primire si parafa, data
returnării în arhivă a exemplarului 3, seria retetelor returnate (exemplarul
3), semnătura de returnare si parafa.
(3) Înregistrarea prescriptiilor medicale emise
asiguratilor se va face în documentele medicale primare, pentru fiecare
prescriptie în parte, după cum urmează:
a) se notează seria si numărul prescriptiei medicale
emise în registrul de consultatii, la rubrica “Tratamente“;
b) la externarea pacientului din spital, se notează
seria si numărul prescriptiei medicale emise în epicriză si în scrisoarea
medicală.
Modul de completare a formularelor de prescriptie
medicală cu regim special pentru medicamente cu si fără contributie personală
si a celor cu timbru sec
Formularele de prescriptii medicale se completează în
succesiunea numerelor si în ordinea cronologică a consultatiilor.
1. “Unitate medicală“ – se completează cu denumirea
cabinetului medical sau a unitătii sanitare, adresa completă, casa de asigurări
de sănătate cu care a încheiat contractul, numărul contractului de furnizare de
servicii medicale si se alege prin bifare cu “x“ categoria de furnizor de
servicii medicale;
– “LS“ – loc stampilă furnizor de servicii medicale. 2.
“Asigurat“:
– “la CJAS“ – se va nota casa de asigurări de sănătate
în evidenta căreia se află asiguratul;
– “FO/RC“ – se completază numărul foii de observatie
(FO) doar în cazul prescrierii retetei la externarea pacientului din spital sau
numărul din registrul de consultatii;
– se alege prin bifare cu “x“ categoria în care se
găseste asiguratul. Pentru PNS, după bifare, se va nota numărul
programului/subprogramului national de sănătate pentru care se emite
prescriptia medicală. Pentru persoanele care nu se încadrează în categoriile de
asigurat mentionate pe formular se va bifa “Alte categorii“, mentionându-se
categoria de asigurat (exemplu: Legea nr.
309/2002, Decretul-lege nr. 118/1990 etc.);
– se vor nota datele de identificare ale pacientului
(numele, prenumele, adresa completă);
– “CNP“ – se completează codul numeric personal al
asiguratului, format din 13 cifre.
3. “Diagnostic“:
– se vor nota toate diagnosticele pacientului pentru
care au fost prescrise medicamente cu sau fără contributie personală.
4. “Dată prescriere“ – se completează cu data emiterii
prescriptiei medicale.
– “Semnătură medic“ (parafă/cod) – se execută
specimenul de semnătură a medicului care a emis prescriptia si se aplică parafa
si codul corespunzător acestuia.
Prescriptia propriu-zisă:
– “% pret ref.“, “Listă“ – se notează procentul
corespunzător de compensare (90%, 50% sau 100%) aferent medicamentelor din
sublistele A, B, C sau sublistele 2A, 2B, 3 pentru categoriile de asigurati:
copil (< 18 ani), elev/ucenic/student (18–26 ani), gravidă/lehuză;
– “Cod boală“ – se va înscrie codul
diagnosticului/diagnosticelor, conform Clasificatiei internationale a
maladiilor (CIM), revizia a 10-a OMS, corespunzătoare diagnosticelor mentionate
la pct. 3;
– “Tip dg“ – pentru fiecare cod de boală se va nota
categoria în care se încadrează diagnosticul – acut/subacut/cronic;
– se completează cu denumirea comună internatională
(DCI) însotită de forma farmaceutică si de concentratie sau denumirea
comercială a medicamentului/medicamentelor (în cazurile justificate medical)
corespunzătoare Listei cuprinzând denumirile comune internationale ale
medicamentelor, aprobată prin hotărâre a Guvernului, sau Listei medicamentelor
(denumiri comerciale), aprobată prin ordin al presedintelui Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate, aflate în vigoare la data respectivă, modul de
administrare si cantitatea necesară tratamentului, trecută în cifre si în
litere.
5. “Am primit medicamentele“ – se completează de
asigurat sau de împuternicitul acestuia (persoana care ridică medicamentele
pentru asigurat, fără a fi nevoie de
împuternicire legală).
– “Asigurat/Împuternicit“ – se alege prin bifare cu
“x“ categoria în care se încadrează persoana care ridică medicamentele; datele
de identificare (numele, prenumele, BI/CI, seria, numărul, adresa completă,
CNP) vor fi ale persoanei care ridică medicamentele (asigurat sau
împuternicit).
– “Semnătură primitor“ – se execută semnătura
persoanei care ridică medicamentele din farmacie.
– “Data eliberării“ – se completează cu data
eliberării medicamentelor din farmacie.
– “Sunt de acord să plătesc ... medicamente mai scumpe
decât cele compensate de CNAS la pretul de referintă“ – se va nota numărul de
medicamente în spatiul liber, iar persoana care ridică medicamentele va semna
de confirmare.
6. “Taxare“ – farmacistul va mentiona în rubrica
“Denumire comercială“ si în fata persoanei care ridică medicamentele (asigurat
sau împuternicitul acestuia) medicamentele pe care le eliberează.
– “Bon fiscal nr.“ – se completează de către farmacie
cu numărul bonului fiscal generat cu ocazia eliberării medicamentelor.
NOTĂ:
Pct. 1, 2, 3 si 4 se completează de către medic.
Formularele cu regim special pentru prescriptiile
medicale cu timbru sec, necesare pentru eliberarea de către farmacii a
produselor si substantelor stupefiante, se completează conform normelor
metodologice actuale si Instructiunilor ministrului sănătătii nr. 103/1970
pentru executarea prevederilor Legii nr. 73/1969 privind regimul produselor si
al substantelor stupefiante.
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII
privind
modificarea Ordinului ministrului sănătătii nr. 764/2005 pentru aprobarea
procedurii de înregistrare la Ministerul Sănătătii a laboratoarelor care efectuează
monitorizarea calitătii apei potabile în cadrul controlului oficial al apei
potabile
Văzând Referatul de aprobare al Directiei de sănătate
publică nr. E.N. 1.167 din 21 septembrie 2005,
în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (11), (12), (5),
(51) si (6) din Legea nr.
458/2002 privind calitatea apei potabile, astfel cum a fost modificată prin
Legea nr.
311/2004, precum si ale art. 9 alin. (1), art. 15 alin. (1)–(9), art. 16
alin. (1) si (2) si ale art. 20 alin. (6) si (7) din Normele de supraveghere,
inspectie sanitară si monitorizare a calitătii apei potabile si a Procedurii de
autorizare sanitară a productiei si distributiei apei potabile, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr.
974/2004,
în temeiul
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
168/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul sănătătii emite următorul ordin:
Art. I. – Ordinul ministrului sănătătii nr.
764/2005 pentru aprobarea procedurii de înregistrare la Ministerul
Sănătătii a laboratoarelor care efectuează monitorizarea calitătii apei
potabile în cadrul controlului oficial al apei potabile, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 729 din 11 august 2005, se modifică după cum
urmează:
– Alineatul (1) al articolului 8 va avea următorul
cuprins:
“Art.8. – (1) Referatul de evaluare în vederea
înregistrării laboratoarelor se eliberează de institutele de sănătate publică
Bucuresti, Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara si Centrul de Sănătate Publică Târgu
Mures.“
Art. II. – Prezentul ordin va fi publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Bucuresti,
26 septembrie 2005.
Nr.
998.
MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
privind
aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 2 din 19 septembrie 2005 pentru
aprobarea solutiilor privind aplicarea unitară a unor prevederi referitoare la
taxa pe valoarea adăugată, conventiile de evitare a dublei impuneri si probleme
de procedură fiscală
În temeiul art. 11
alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările
ulterioare, în baza prevederilor art. 6 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările si completările
ulterioare,
ministrul finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. – Se aprobă Decizia Comisiei fiscale centrale
nr. 2 din 19 septembrie 2005 pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unitară
a unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adăugată, conventiile de
evitare a dublei impuneri si probleme de procedură fiscală, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. – Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
Bucuresti,
28 septembrie 2005.
Nr.
1.445.
ANEXĂ
DECIZIA Nr. 2
din 19 septembrie 2005
pentru aprobarea solutiilor privind aplicarea unitară
a unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adăugată, conventiile de
evitare a dublei impuneri si probleme de procedură fiscală
1. Prevederile art. 6
lit. A.b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată sunt aplicabile unitătilor si
institutiilor de învătământ superior nominalizate la art. 55 din Legea
învătământului nr.
84/1995, republicată, precum si celorlalte unităti si institutii cuprinse
în sistemul national de învătământ potrivit art. 15 coroborat cu art. 103 alin.
(2) din aceeasi lege.
2. În baza conventiilor de evitare a dublei impuneri,
coroborat cu legislatia internă în materie:
În situatia prezentării, în termenul de prescriptie, a
certificatului de rezidentă fiscală care atestă că beneficiarul venitului are
rezidenta fiscală într-un stat semnatar al conventiei de evitare a dublei impuneri
cu România, veniturile obtinute de acest nerezident din România sunt impozabile
potrivit conventiei, în conditiile în care certificatul de rezidentă fiscală
mentionează că beneficiarul venitului a avut, în termenul de prescriptie,
rezidenta fiscală în acel stat contractant pentru toată perioada în care s-au
realizat veniturile.
3. Art. 114 alin. (1) coroborat cu art. 47 din
Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, si cu art. 12 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicată, cu
modificările si completările ulterioare:
Pentru contribuabilii persoane juridice, ale căror
sedii secundare au declarat impozitul pe veniturile din salarii la organul fiscal
competent, folosind codul de identificare fiscală al sediului secundar, dar
plata aferentă acestei obligatii bugetare a fost efectuată de către
contribuabilul pesoană juridică folosind propriul cod de identificare fiscală,
plata se consideră efectuată de către sediul secundar, fără calcul de obligatii
fiscale accesorii de la data efectuării plătii de către contribuabilul persoană
juridică.
Reglarea evidentei analitice pe plătitori se va face
pe baza cererii depuse de contribuabili, însotită de documentatia necesară.
MINISTERUL
EDUCATIEI SI CERCETĂRII
privind
desemnarea membrilor Comisiei pentru aplicarea prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor si a cuantumului
sprijinului financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului national de
protectie socială “Bani de liceu“
În temeiul art. 8 din
Hotărârea Guvernului nr.
1.488/2004 privind aprobarea criteriilor si a cuantumului sprijinului
financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului national de protectie
socială “Bani de liceu“,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetării,
ministrul educatiei si cercetării emite
prezentul ordin.
Art. 1. – La nivelul Ministerului Educatiei si
Cercetării se constituie Comisia pentru aplicarea prevederilor Hotărârii
Guvernului nr.
1.488/2004 privind aprobarea criteriilor si a cuantumului sprijinului
financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului national de protectie
socială “Bani de liceu“, formată din:
– presedinte: Adrian Gorun, secretar general;
– membri:
Liliana Preoteasa, director general, Directia generală
învătământ preuniversitar;
Gabriela Gutu, director, Directia generală învătământ
preuniversitar;
Ion Ivan, director, Directia informatizare, statistică
si personal;
Rodica Stefănescu, consilier, Directia informatizare,
statistică si personal;
Mihai Păunică, director general, Directia generală
bugetfinan te, patrimoniu si investitii;
Gabriel Stefănescu, director, Directia audit.
Art. 2. – Comisia are următoarele atributii:
– validează listele cu beneficiari transmise de
inspectoratele scolare judetene;
– monitorizează modul de aplicare a Programului
national de protectie socială “Bani de liceu“.
Art. 3. – Prezentul ordin abrogă prevederile Ordinului
ministrului educatiei si cercetării nr. 4.838/2004 privind numirea membrilor
Comisiei pentru aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
1.488/2004 privind aprobarea criteriilor si a cuantumului sprijinului
financiar ce se acordă elevilor în cadrul Programului national de protectie
socială “Bani de liceu“.
Art. 4. – Directia generală învătământ preuniversitar,
Directia generală buget-finante, patrimoniu si investitii Directia audit,
Directia informatizare, statistică si personal si persoanele nominalizate vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educatiei si cercetării,
Mircea Miclea
Bucuresti,
19 septembrie 2005.
Nr. 4.975.