PARAGRAFUL 3
Art. 76. - (1) Modalitătile de plată a serviciilor medicale de
urgentă sunt:
a) tarif pe kilometru
echivalent parcurs în mediul urban, tarif pe kilometru efectiv realizat în
mediul rural, milă parcursă sau oră de zbor pentru serviciile de
transport medical;
b) tarif pe solicitare
pentru serviciile medicale de urgentă, pe tipuri de solicitare
(2) Pentru alte tipuri
de transport sanitar se utilizează tarif pe kilometru echivalent parcurs în
mediul urban, tarif pe kilometru efectiv realizat în mediu rural, milă
parcursă sau oră de zbor, după caz.
Art. 77. - Sumele aferente serviciilor contractate cu unitătile medicale
specializate au în vedere toate cheltuielile aferente care, potrivit legii,
sunt suportate din Fondul national unic de asigurări sociale de
sănătate.
Art. 78. - Modalitătile de decontare de către casele de asigurări
de sănătate a serviciilor medicale de urgentă si de transport
sanitar se stabilesc prin norme.
Art. 79. - (1) Nerespectarea oricăreia dintre obligatiile unitătilor
medicale specializate prevăzute in contractul incheiat cu casa de
asigurări de sănătate atrage după sine diminuarea valorii
de contract după cum urmează:
a) la prima constatare
cu 1% din valoarea de contract aferenta lunii respective;
b) la a doua constatare
cu 3% din valoarea de contract lunara;
c) la a treia constatare
cu 5% din valoarea de contract lunara;
(2) Prevederile art. 18 nu se
aplică.
SECTIUNEA a 10-a
PARAGRAFUL 1
Art. 80. - (1) îngrijirile medicale la domiciliu se acordă de către
furnizorii de îngrijiri medicale la domiciliu, persoane fizice sau juridice,
autorizate si evaluate în conditiile legii, altii decât medicii de familie si
spitalele, care încheie contracte cu casele de asigurări de
sănătate pentru servicii de îngrijiri medicale la domiciliu.
(2) Conditiile
acordării serviciilor de îngrijiri medicale la domiciliu se stabilesc în
norme.
PARAGRAFUL 2
Art. 81. - Furnizorii de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu aflati în
relatie contractuală cu casele de asigurări de sănătate
sunt obligati:
a) să acorde
asiguratilor servicii de îngrijiri medicale la domiciliu numai pe baza
biletelor de recomandare eliberate de medicii din unitătile sanitare -
furnizori de servicii medicale, aflate în relatii contractuale cu casele de
asigurări de sănătate; medicii de specialitate care recomandă
servicii de îngrijiri medicale la domiciliu nu pot fi reprezentanti legali,
angajati, asociati sau administratori ai unui furnizor de servicii de îngrijiri
medicale la domiciliu;
b) să nu modifice
sau să nu întrerupă din proprie initiativă schema de îngrijire
recomandată;
c) să comunice
direct atât medicului care a recomandat îngrijirile medicale la domiciliu, cât
si medicului de familie al asiguratului evolutia stării de
sănătate a acestuia;
d) să tină
evidenta serviciilor furnizate la domiciliul asiguratului, privind tipul serviciului
acordat, data si ora acordării, durata, evolutia stării de
sănătate;
e) să
urmărească prezentarea la controlul medical a asiguratului pe care
l-a îngrijit, atunci când acest lucru a fost solicitat de medicul care a
făcut recomandarea îngrijirii medicale la domiciliu, si să nu
depăsească din proprie initiativă perioada de îngrijire la
domiciliu, care nu poate fi mai mare decât cea stabilită prin norme.
PARAGRAFUL 3
Art. 82. - (1) Contractul de furnizare de servicii de îngrijiri medicale la
domiciliu se reziliază de plin drept pentru situatiile prevăzute la
art. 18 alin.(1).
(2) Contractul de
furnizare de servicii de îngrijiri medicale se reziliază de plin drept
printr-o notificare scrisă a casei de asigurări de
sănătate, în termen de maxim 10 zile calendaristice de la data
constatării situatiilor de la art. 18 alin.(2), precum si în cazul
nerespectarii situatiilor prevăzute la art. 81 alin.(1)lit. a)-d)
PARAGRAFUL 4
Art. 83. - Modalitatea de plată a furnizorilor de îngrijiri medicale la
domiciliu este tariful pe serviciu medical. Tarifele aferente serviciilor de
îngrijiri medicale la domiciliu si conditiile acordării acestora se
stabilesc prin norme.
SECTIUNEA a 11-a
Asistenta medicală de recuperare-reabilitare a
sănătătii - în unităti sanitare cu paturi
PARAGRAFUL 1
Art. 84. - Asistenta medicală de recuperare - reabilitare se asigură în
unităti medicale de specialitate autorizate si evaluate conform legii,
respectiv în spitale de recuperare, sectii/compartimente din spitale, sanatorii
pentru adulti si copii, preventorii cu sau fără personalitate
juridică.
PARAGRAFUL 2
Art. 85. - în relatiile contractuale cu casele de asigurări de
sănătate furnizorii de servicii medicale de recuperare au
următoarele obligatii:
a) să acorde
servicii medicale asiguratilor, numai pe bază de bilet de trimitere de la
medicul de familie, de la medicul de specialitate din ambulatoriu sau de la
medicul din spital, aflat în relatii contractuale cu casele de asigurări
de sănătate;
b) să informeze
medicul de familie al asiguratului, prin scrisoare medicală trimisă
direct, despre tratamentul efectuat si despre orice alte aspecte privind starea
de sănătate a acestuia.
PARAGRAFUL 3
Art. 86. - Modalitătile de plată în asistenta medicală de
recuperare - reabilitare sunt:
a) tarif pe zi de
spitalizare, stabilit pe baza unor indicatori specifici prevăzuti în norme
pentru serviciile medicale acordate în spitalele de recuperare si în
sectiile/compartimentele de recuperare din spitale; contravaloarea acestor
servicii este suportată din fondul aferent asistentei medicale
spitalicesti, în conditiile prevăzute în norme;
b) tarif pe zi de
spitalizare, stabilit pe baza unor indicatori specifici prevăzuti în norme
pentru serviciile medicale acordate în sanatorii, inclusiv în sanatoriile
balneare, si în preventorii.
Contravaloarea acestor
servicii este suportată din fondul aferent asistentei medicale de
recuperare -reabilitare. în cadrul sumelor negociate si contractate casele de
asigurări de sănătate vor deconta în primele 10 zile ale lunii
următoare sumele aferente lunii precedente. Pentru fiecare lună
casele de asigurări de sănătate pot efectua până la data de
20 decontarea lunii curente pentru perioada 1 -15 a lunii, în baza
indicatorilor specifici realizati si în limita sumelor contractate pe baza
facturii si a documentelor însotitoare.
În cazul sanatoriilor
balneare sumele negociate si contractate cu casele de asigurări de
sănătate sunt diminuate cu partea de contributie suportată de
asigurati si care reprezintă 30-35% din indicatorul specific, în functie
de tipul de asistentă medicală balneară si de durata
tratamentului, în conditiile stabilite în norme;
Art. 87. - (1) Recomandările pentru tratament de recuperare- reabilitare în
statiunile balneoclimatice se fac de către medicii de familie, de
către medicii de specialitate din ambulatoriu si medicii din spital,
aflati în relatii contractuale cu casele de asigurări de
sănătate, pentru perioade si potrivit unui ritm stabilite de medicul
de recuperare - reabilitare.
(2) Recomandările
pentru tratament de recuperare- reabilitare în statiunile balneoclimatice se
întocmesc în două exemplare, astfel încât un exemplar să fie
prezentat de către asigurat furnizorului de servicii de recuperare-
reabilitare.
Art. 88. - (1) Nerespectarea oricăreia dintre obligatiile contractuale
furnizorilor de servicii medicale de recuperare, prevăzute in contractul
încheiat cu casa de asigurări de sănătate atrage după sine
diminuarea valorii de contract după cum urmează :
a) la prima constatare
cu 1% din valoarea de contract aferenta lunii respective;
b) la a doua constatare
cu 3% din valoarea de contract lunara;
c) la a treia constatare
cu 5% din valoarea de contract lunara;
(2) Prevederile art. 18
nu se aplică unitătilor sanitare cu paturi de recuperare-reabilitare.
CAPITOLUL III
Acordarea medicamentelor cu si fără contributie personală în
tratamentul ambulatoriu
SECTIUNEA 1
Art. 89. - Medicamentele cu si fără contributie personală se
asigură de farmaciile autorizate de Ministerul Sănătătii
Publice, evaluate conform reglementărilor legale în vigoare, în baza
contractelor încheiate cu casele de asigurări de sănătate.
Art. 90. - (1) Lista cuprinzând denumirile comune internationale (DCI) ale
medicamentelor din Nomenclatorul medicamentelor de uz uman de care
beneficiază asiguratii pe bază de prescriptie medicală în
tratamentul ambulatoriu, cu sau fără contributie personală,
denumită în continuare listă, se elaborează anual de Ministerul
Sănătătii Publice si de Casa Natională de Asigurări de
Sănătate, cu consultarea Colegiului Farmacistilor din România, si se
aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Lista, după 3
luni de la intrarea în vigoare, se poate modifica/completa trimestrial prin
hotărâre a Guvernului, în cazul în care nu mai corespunde nevoilor de
asistentă medicală, pe baza analizei Ministerului
Sănătătii Publice, a Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate cu consultarea Colegiului Farmacistilor din România, care
adoptă măsurile ce se impun pentru a asigura functionarea în continuare
a sistemului, având în vedere sumele ce pot fi acordate cu această
destinatie.
Art. 91. - (1) Casele de asigurări de sănătate încheie contracte cu
reprezentantii legali ai societătilor comerciale farmaceutice pentru
farmaciile acestora, autorizate si evaluate, precum si cu cei ai farmaciilor
care functionează în structura unor unităti sanitare din ambulatoriul
de specialitate apartinând ministerelor si institutiilor din domeniul
apărării, ordinii publice, sigurantei nationale si autoritătii
judecătoresti, pe baza următoarelor documente:
a) certificat de
înmatriculare la Registrul Comertului / actul de înfiintare, după caz
b) cod unic de
înregistrare;
c) autorizatia de
functionare;
d) contul deschis ia
Trezoreria Statului sau la bancă;
e) dovada de evaluare a
farmaciei;
f) dovada
asigurării de răspundere civilă în domeniul medical, atât pentru
furnizor cât si pentru personalul farmaceutic (farmacistii si asistentii de
farmacie) pe toată perioada derulării contractului;
(2) Casele de
asigurări de sănătate pot solicita si alte documente strict
necesare încheierii contractelor, aprobate prin decizie a
presedintilor-directori generali, cu acordul prealabil al tuturor furnizorilor
de medicamente.
(3) în contractul de
furnizare de medicamente cu si fără contributie personală se va
specifica valoarea acestuia, defalcată pe trimestre si luni. Valoarea
contractului se va negocia între furnizorii evaluati si casele de
asigurări de sănătate, în baza criteriilor stabilite prin norme.
(4) Clauzele
contractului pot fi modificate prin acte aditionale, iar valoarea contractului
poate fi corectată:
a) ori de câte ori este
nevoie dacă fondul cu această destinatie suferă modificări
în cursul anului sau dacă se înregistrează economii la unii furnizori
de medicamente, în conditiile prevăzute în norme, cu încadrarea în sumele
alocate cu această destinatie;
b) în functie de
modificarea criteriilor care au stat la baza stabilirii valorii de contract în
conditiile stabilite prin norme.
(5) Contractele pot fi
încheiate de reprezentantul legal al societătii comerciale farmaceutice cu
casa de asigurări de sănătate în a cărei rază
administrativ-teritorială se află sediul social al societătii
respective si/sau Casa Asigurărilor de Sănătate a
Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritătii
Judecătoresti, respectiv Casa Asigurărilor de Sănătate a
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. în situatia în care
în cadrul aceleiasi societăti comerciale farmaceutice functionează
mai multe farmacii, situate în judete diferite, reprezentantul legal al
societătii comerciale încheie contracte cu casele de asigurări de
sănătate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, în a
căror rază teritorială se află amplasate farmaciile
respective, si/sau Casa Asigurărilor de Sănătate a
Apărării, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritătii
Judecătoresti, respectiv Casa Asigurărilor de Sănătate a
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
În situatia în care o
societate comercială farmaceutică are deschise puncte de lucru,
înfiintate conform prevederilor legale în vigoare, în alte judete aceasta va
încheia contract cu casa de asigurări de sănătate în a
cărei rază administrativ teritorială se află punctul de
lucru, în conditiile stabilite prin norme.
(6) Reprezentantii
legali ai furnizorilor care functionează în structura unor unităti
sanitare din ambulatoriul de specialitate apartinând ministerelor si
institutiilor din domeniul apărării, ordinii publice, sigurantei
nationale si autoritătii judecătoresti încheie contracte cu Casa
Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritătii Judecătoresti.
SECTIUNEA a 2-a
Drepturile si obligatiile furnizorilor de medicamente, precum si
obligatiile caselor de asigurări de sănătate
Art. 92. - în relatiile contractuale cu casele de asigurări de
sănătate, furnizorii de medicamente evaluati au următoarele
obligatii:
a) să se
aprovizioneze continuu cu medicamentele corespunzătoare DCI prevăzute
în listă, cu prioritate medicamentele cu preturile de referintă;
b) să asigure
acoperirea cererii de produse comerciale ale aceleiasi denumiri comune
internationale (DCI) la preturile cele mai mici din Lista cu denumirile
comerciale ale medicamentelor;
c) să practice o
evidentă de gestiune cantitativ valorică;
d) să verifice
prescriptiile medicale cu privire la datele obligatorii pe care acestea trebuie
să le cuprindă pentru a fi eliberate si decontate de casele de
asigurări de sănătate, precum si să verifice dacă au
fost respectate conditiile prevăzute în normele privind eliberarea
prescriptiilor medicale referitoare la numărul de
medicamente si durata terapiei în functie de tipul de afectiune: acut, subacut,
cronic;
e) să
transmită caselor de asigurări de sănătate datele
solicitate, prin programul implementat de Casa Natională de Asigurări
de Sănătate sau printr-un program compatibil cu cerintele Casei
Nationale de Asigurări de Sănătate, avizat de aceasta;
f) să
întocmească si să prezinte caselor de asigurări de
sănătate documentele necesare în vederea decontării
medicamentelor: factură, borderou centralizator, prescriptii medicale, cu
înscrierea numărului de ordine a bonului fiscal si a datei de emitere a
acestora, pe baza cărora au fost eliberate medicamentele, în conditiile
stabilite prin norme;
g) să respecte
modul de eliberare a medicamentelor cu sau fără contributie
personală, în conditiile stabilite prin norme;
h) să functioneze
cu personal farmaceutic care posedă drept de liberă practică,
conform legii;
i) să informeze
asiguratii despre drepturile si obligatiile ce decurg din calitatea de asigurat
privind eliberarea medicamentelor, precum si modul de utilizare a acestora,
conform prescriptiei medicale;
j) să respecte
prevederile Codului deontologic al farmacistilor în relatiile cu asiguratii;
k) să îsi
stabilească programul de functionare, pe care să îl afiseze la loc
vizibil în farmacie, să participe la sistemul organizat pentru asigurarea
furnizării medicamentelor în zilele de sâmbătă, duminică si
sărbători legale si să afiseze la loc vizibil programul
farmaciilor care asigură continuitatea furnizării de medicamente.
Acest program se comunică autoritătilor de sănătate
publică si caselor de asigurări de sănătate;
l) să
elibereze în limita valorii de contract, medicamentele din prescriptiile medicale
asiguratilor, indiferent de casa de asigurări de sănătate la
care este luat în evidentă asiguratul, în conditiile în care furnizorul de
medicamente are contract cu casa de asigurări de sănătate cu
care medicul care a eliberat prescriptia medicală a încheiat contract sau
conventie în vederea recunoasterii prescriptiilor medicale eliberate în
situatiile prevăzute în norme ; în cazul medicamentelor antidiabetice
orale si pentru alte boli cronice prevăzute în norme valorile de contract
sunt orientative;
m) să anuleze
medicamentele / DCI care nu au fost eliberate, în fata primitorului, pe toate
exemplarele prescriptiei medicale;
n) să nu elibereze
medicamentele din prescriptiile medicale care si-au încetat valabilitatea;
o) să păstreze
la loc vizibil în farmacie condica de sugestii si reclamatii; condica va fi
numerotată de farmacie si stampilată de casa/casele de asigurări
de sănătate cu care furnizorul se află în relatie
contractuală.
p) să asigure
prezenta unui farmacist în farmacie si la punctele de lucru pe toată
durata programului de lucru declarat la casa de asigurări de
sănătate ;
q) să depună
în primele 15 zile calendaristice ale lunii următoare celei pentru care
s-au eliberat medicamentele documentele necesare în vederea decontării
pentru luna respectivă, în limita valorii de contract; pentru
medicamentele antidiabetice orale si pentru alte boli cronice prevăzute în
norme decontarea se face la nivelul realizat cu încadrarea în fondul aprobat la
nivelul casei de asigurări de sănătate;
r) să se informeze
asupra conditiilor de furnizare de medicamente cu si fără contributie
personală.
s) să elibereze
medicamentele la preturile cele mai mici si numai la solicitarea si cu acordul
asiguratului sa elibereze medicamentele din cadrul aceluiasi DCI la preturi mai
mari decât preturile de referintă.
t) să respecte
confidentialitatea tuturor datelor si informatiilor privitoare la asigurati,
precum si intimitatea si demnitatea acestora;
u) să anunte casa
de asigurări de sănătate despre modificarea uneia sau mai multora
dintre conditiile care au stat la baza încheierii contractului de furnizare de
medicamente în termen de maxim 10 zile lucrătoare de la data producerii
modificării si să îndeplinească în permanentă aceste
conditii pe durata derulării contractelor;
Art. 93. - în relatiile contractuale cu casele de asigurări de
sănătate furnizorii de medicamente au următoarele drepturi:
a) să
primească de la casa de asigurări de sănătate, la termenele
prevăzute în contract, contravaloarea medicamentelor cu si fără
contributie personală eliberate, conform facturilor emise si documentelor
însotitoare, în limita valorii contractate, respectiv la nivelul realizat
pentru bolile cronice pentru care s-a stabilit
valoare de contract orientativă în limita sumelor alocate la nivelul casei
de asigurări de sănătate cu această destinatie;
b) să se informeze
si să fie informati asupra modalitătii de furnizare a medicamentelor
cu si fără contributie personală;
c) să cunoască
conditiile de contractare a furnizării de medicamente cu si fără
contributie personală în tratamentul ambulatoriu, suportate din Fondul
national unic de asigurări sociale de sănătate si decontate de
casele de asigurări de sănătate, precum si eventualele
modificări ale acestora survenite ca urmare a aparitiei unor noi acte
normative;
d) să încaseze de
la asigurati contributia personală reprezentând diferenta dintre pretul de
vânzare cu amănuntul si suma corespunzătoare aplicării
procentului de compensare a medicamentelor corespunzătoare DCI
prevăzute în sublista A si B, asupra pretului de referintă, respectiv
diferenta dintre pretul de vânzare cu amănuntul si pretul de
referintă / pretul de decontare al medicamentelor, decontată de
casele de asigurări de sănătate;
e) să nu elibereze
prescriptiile medicale care nu contin toate datele obligatorii pe care acestea
trebuie să le cuprindă, precum si dacă nu au fost respectate
conditiile prevăzute în norme privind eliberarea prescriptiilor medicale
referitoare la numărul de medicamente si la durata terapiei, exceptie
făcând situatiile de la art. 94 lit. c);
f) să negocieze în
calitate de parte contractantă clauze suplimentare la contractele
încheiate cu casele de asigurări de sănătate, în limita
prevederilor legale în vigoare.
Art. 94. - în relatiile contractuale cu furnizorii de medicamente casele de
asigurări de sănătate au următoarele obligatii:
a) să încheie
contracte de furnizare de medicamente cu si fără contributie
personală în tratamentul ambulatoriu numai cu furnizorii de medicamente
autorizati si evaluati conform reglementărilor legale în vigoare si
să facă publică, pentru informarea asiguratilor lista acestora
si valoarea de contract;
b) Casa
Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice,
Sigurantei Nationale si Autoritătii Judecătoresti si Casa
Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului sunt obligate să încheie contracte cu cel
putin o farmacie în localitătile în care acestea au contracte încheiate cu
furnizori de servicii medicale;
c) să nu deconteze
contravaloarea prescriptiilor medicale care nu contin datele obligatorii
privind prescrierea si eliberarea acestora; casele de asigurări de
sănătate decontează prescriptii medicale care nu contin toate
datele, dar numai pentru afectiuni acute si dacă se poate identifica medicul,
asiguratul si se specifică faptul că tratamentul este prescris pentru
afectiune acută. în această situatie casele de asigurări de
sănătate vor atentiona medicii care prescriu retete fără
toate datele obligatorii necesare în vederea decontării acestora, iar
începând cu cea de-a treia abatere constatată casele de asigurări de
sănătate vor încasa de la medicii care au eliberat prescriptia
medicală valoarea decontată pentru fiecare prescriptie medicală
la care s-au constatat astfel de deficiente. Sumele obtinute din aceste
încasări se vor folosi la întregirea Fondului national unic de
asigurări sociale de sănătate;
d) să deconteze
furnizorilor de medicamente cu care au încheiat contracte, în limita valorii
contractate, contravaloarea medicamentelor eliberate cu si fără
contributie personală sau la nivelul realizat pentru medicamentele
aferente bolilor cronice pentru care s-a stabilit valoare de contract
orientativă în limita sumelor alocate cu această destinatie la
nivelul casei de asigurări de sănătate, la termenele
prevăzute în norme;
e) să
urmărească lunar evolutia consumului de medicamente comparativ cu
fondul alocat cu această destinatie, luând măsurile ce se impun;
f) să controleze
furnizorii de medicamente privind modul de desfăsurare a activitătii
ce face obiectul contractului încheiat cu casa de asigurări de
sănătate;
g) să monitorizeze
lunar consumul de medicamente cu si fără contributie personală,
pe medic si pe asigurat, pe baza raportărilor validate de aceasta;
h) să acorde, în
cadrul sumelor negociate si contractate, avansuri de până la 30% din
valoarea anuală a contractului pentru farmaciile care functionează în
structura unor unităti sanitare din ambulatoriile de specialitate din
sistemul de apărare, ordine publică, sigurantă natională si
autoritate judecătorească;
i) să informeze
furnizorii de medicamente asupra conditiilor de contractare si asupra
modificărilor apărute ulterior ca urmare a modificării actelor
normative.
j) să înmâneze la
momentul efectuării controlului sau, după caz să comunice furnizorilor
de medicamente procesele verbale si / sau notele de constatare ca urmare a
controalelor efectuate în termen de 3 zile lucrătoare de la efectuarea
controlului;
k) să aducă la
cunostinta furnizorilor de medicamente numele si codul de parafă al medicilor
care nu mai sunt în relatie contractuală cu casa de asigurări de
sănătate.
l) să
utilizeze „sistemul informatic unic integrat”; până la intrarea în
functiune a „sistemului informatic unic integrat” se utilizează sistemul
informatic existent la nivelul casei de asigurări de sănătate;
SECTIUNEA a 3-a
Modalitătile de decontare a medicamentelor cu si fără
contributie personală în tratamentul ambulatoriu
Art. 95. - (1) Suma maximă care se suportă de casele de asigurări
de sănătate din Fondul national unic de asigurări sociale de
sănătate, pentru fiecare medicament corespunzător denumirii
comune internationale (DCI) din listă, este cea corespunzătoare
aplicării procentului de compensare a medicamentelor asupra pretului de
referintă pentru DCI cuprinse în sublistele A, B si C, respectiv pretul de
decontare pentru medicamentele la care nu se stabileste pret de referintă.
Pretul de decontare este cel prevăzut prin ordin al ministrului
sănătătii publice.
(2) Procentul de
compensare a medicamentelor corespunzătoare DCI prevăzute în sublista
A este de 90% din pretul de referintă, al celor din sublista B este de 50%
din pretul de referintă, iar al celor din sublista C este de 100% din
pretul de referintă.
(3) Pretul de
referintă reprezintă pretul cel mai mic corespunzător
unitătii terapeutice aferente aceleiasi forme farmaceutice din cadrul DCI
si pentru fiecare concentratie.
Art. 96. - (1) Modalitătile de prescriere, eliberare si de decontare a
medicamentelor cu si fără contributie personală în tratamentul
ambulatoriu se stabilesc prin norme.
Medicii prescriu
medicamentele din sublista A, B sau C sub forma denumirii comune
internationale, cu exceptia cazurilor justificate medical în fisa medicală
a pacientului. Prin ordin al ministrului sănătătii publice pot
fi desemnate unele medicamente din sublista B sau C pentru a căror
eliberare este necesară aprobarea prealabilă a Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate, pe baza unor metodologii si criterii care
vor fi aprobate prin acelasi ordin al ministrului sănătătii publice.
Pentru bolile cronice,
medicii pot prescrie unui asigurat medicamente, cu si fără
contributie personală, cu următoarele restrictii:
a) pentru sublista A - o
singură prescriptie lunar, cu maximum 4 medicamente ;
b) pentru sublista B - o
singură prescriptie lunar, cu maximum 3 medicamente cu valoarea
totală calculată la pretul de vânzare cu amănuntul de maximum
300 lei, cu exceptia medicamentelor prevăzute în această sublista,
notate cu #, situatie în care se prescrie o singura prescriptie cu o valoare
maximă a tratamentului pe o lună mai mare de 300 lei cu un medicament
notat cu # pe lună, fără a se mai prescrie si alte medicamente
din sublista B în luna respectivă;
c) pentru sublista C
sectiunea C1 - pe fiecare cod de boală, o singură prescriptie lunar,
cu maximum 3 medicamente;
d) pentru sublista C
sectiunea C3 - o singura prescriptie lunar cu maximum 4 medicamente.
(2) Prin exceptie, în
cazul medicamentelor stupefiante se pot emite pentru acelasi asigurat două
sau trei prescriptii cu timbru sec, cuprinzând tratamentul necesar pentru 15,
respectiv 10 zile, conform reglementărilor specifice în vigoare.
(3) Casele de
asigurări de sănătate sunt obligate să aducă la
cunostintă furnizorilor de servicii medicale si asiguratilor cazurile în
care s-a eliberat mai mult de o prescriptie medicală pe lună atât
pentru medicamentele cuprinse în sublista A cât si cele cuprinse în sublista B,
precum si cazurile în care s-a eliberat mai mult de o prescriptie medicală
pe lună pentru fiecare cod de boală pentru medicamentele cuprinse în
sublista C sectiunea C1 si mai mult de o prescriptie medicală pe lună
pentru medicamentele cuprinse în sublista C sectiunea C3; în această
situatie asiguratii respectivi nu mai beneficiază de o altă
prescriptie medicală pentru perioada acoperită cu medicamentele
eliberate suplimentar, cu exceptia situatiei prevăzute la alin. (2).
(4) Pentru persoanele
prevăzute în legile speciale, care beneficiază de gratuitate
suportată din Fondul national unic de asigurări sociale de
sănătate în conditiile legii, casele de asigurări de
sănătate suportă integral
contravaloarea medicamentelor cu pretul cel mai mic corespunzătoare
fiecărei denumiri comune internationale (DCI) cuprinse în sublistele A, B
si C sectiunea C1, pentru aceeasi concentratie si formă farmaceutică
în conditiile alin. (1) - (3).
(5) Pe acelasi formular
de prescriptie se pot înscrie medicamente din subliste diferite, farmaciile
întocmind borderou centralizator cu evidentă distinctă pentru fiecare
sublistă, cu exceptia medicamentelor antidiabetice orale
corespunzătoare DCI-urilor din grupa de boala cronica diabet zaharat si
boli de nutritie - G21 pentru care se completează prescriptie
distinctă.
(6) În cazul în care
pretul de vânzare cu amănuntul al medicamentelor de pe sublistă B
depăseste limitele prevăzute la alin. (1) lit. b), diferenta va fi
suportată integrai de asigurat.
(7) În mod exceptional,
în alte situatii complexe, cu risc crescut de handicap major sau de pierdere a
vietii, numărul de medicamente si sumele prevăzute la alin. (1) - (6)
se poate depăsi numai cu acordul scris al comisiilor de specialitate ale
Ministerului Sănătătii Publice.
(8) Copiii cu vârsta
cuprinsă între 0-12 luni vor beneficia de medicamente gratuite
fără plafonare valorică si cantitativă. Valoarea
medicamentelor prescrise pentru tratamentul afectiunilor copiilor cu vârsta
cuprinsă între 0-12 luni va fi suportată integral din Fondul national
unic de asigurări sociale de sănătate, conform prevederilor
legale în vigoare.
SECTIUNEA a 4-a
Art. 97. - (1) Contractul de furnizare de medicamente cu si fără
contributie personală în tratamentul ambulatoriu se reziliază de plin
drept la data producerii următoarelor situatii:
a) dacă farmacia
evaluată nu începe activitatea în termen de cel mult 30 de zile
calendaristice de la data semnării contractului;
b) dacă din motive
imputabile farmaciei evaluate aceasta îsi întrerupe activitatea pe o
perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice;
(2) Contractul de
furnizare de medicamente cu si fără contributie personală în
tratamentul ambulatoriu se reziliază de plin drept printr-o notificare
scrisă a casei de asigurări de sănătate, în termen de
maximum 10 zile calendaristice de la data constatării, în următoarele
situatii:
a) expirarea perioadei
de 30 de zile calendaristice de la ridicarea de către organele în drept a
autorizatiei de functionare, de la încetarea termenului de valabilitate a
acesteia;
b) retragerea de
către organele în drept a dovezii de evaluare farmaciei sau expirarea
termenului de valabilitate a acesteia;
c) dacă farmacia
evaluată înlocuieste medicamentele neeliberate din prescriptia
medicală cu orice alte medicamente sau produse din farmacie;
d) o dată cu prima
constatare după aplicarea de 3 ori în cursul uni an a măsurilor
prevăzute la art. 100;
e) nerespectarea
termenelor de depunere a facturilor însotite de borderouri si prescriptii
medicale privind eliberarea de medicamente conform contractului, în vederea
decontării de către casele de asigurări de sănătate ,
pentru o perioadă de două luni consecutive în cadrul unui trimestru,
respectiv trei luni într-un an;
f) nerespectării
prevederilor de la art. 92 lit. c), e), g), h), I), n), p), t) si u);
g) la a doua constatare
a nerespectării termenului de 5 zile pentru remedierea situatiilor
prevăzute la art. 92 lit. a), b), f), m), q), r), s);
h) la a patra constatare
a nerespectării în cursul unui an a oricăreia dintre obligatiile
prevăzute la art. 92 lit. d), i), j), k) si o).
i) refuzul furnizorilor
de a pune la dispozitia organelor de control ale Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate si ale caselor de asigurări de
sănătate actele de evidentă financiar-contabilă a
medicamentelor eliberate conform contractelor încheiate si documentele
justificative privind sumele decontate din Fondul national unic de
asigurări sociale de sănătate;
Art. 98. - Contractul de
furnizare de medicamente cu si fără contributie personală în
tratamentul ambulatoriu se suspendă cu data la care a intervenit una din
următoarele situatii:
a) - expirarea
termenului de valabilitate a autorizatiei de functionare cu conditia ca
furnizorul să facă dovada demersurilor întreprinse pentru prelungirea
acesteia până la termenul de expirare; suspendarea se face pentru o
perioadă de maxim 30 zile calendaristice de la data expirării
acesteia;
b) - pentru cazurile de
fortă majoră confirmate de autoritătile publice competente,
până la încetarea cazului de fortă majoră dar nu mai mult de 6
luni sau până la data ajungerii la termen a contractului;
Art. 99. - Contractul de furnizare de medicamente cu si fără contributie
personală în tratamentul ambulatoriu încetează cu data la care a
intervenit una dintre următoarele:
a) furnizorul de
medicamente se mută din raza administrativ teritorială a casei de
asigurări de sănătate cu care se află în relatie
contractuală ;
b) încetarea prin
faliment, dizolvare cu lichidare, lichidare a furnizorului de medicamente;
c) încetarea
definitivă a activitătii casei de asigurări de
sănătate;
d) acordul de
vointă al părtilor;
e) denuntarea
unilaterală a contractului de către reprezentantul legal al farmaciei
sau al casei de asigurări de sănătate , printr-o notificare
scrisă si motivată, în care se va preciza temeiul legal, cu 30 de
zile calendaristice anterioare datei de ia care se doreste încetarea
contractului.
Art.
100. - în cazul în care se constată nerespectarea
programului de lucru comunicat la casă si prevăzut în contract suma
cuvenită pentru luna în care s-au înregistrat aceste situatii se
diminuează după cum urmează:
a) 10% la prima
constatare;
b) 15% la a doua
constatare;
c) 20% la a treia
constatare.
Sumele obtinute din
aceste încasări se vor folosi ia întregirea fondului alocat consumului de
medicamente cu si fără contributie personală în tratamentul
ambulatoriu, la nivelul casei de asigurări de sănătate.
Art.
101. - Lista preturilor de referintă la nivel de
unitate terapeutică corespunzătoare medicamentelor - denumiri
comerciale din Catalogul national al preturilor medicamentelor de uz uman
autorizate de punere pe piată (CANAMED) - aprobat prin ordin al
ministrului sănătătii publice, se elaborează de Casa
Natională de Asigurări de Sănătate si se aproba prin ordin
al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, în
conditiile stabilite prin norme.
CAPITOLUL
IV
Acordarea
dispozitivelor medicale destinate recuperării unor deficiente organice sau
functionale
în ambulatoriu
SECTIUNEA 1
Art.
102. - Dispozitivele medicale se acordă, pentru o
perioadă determinată sau nedeterminată, de către furnizorii
de dispozitive medicale avizati de Ministerul Sănătătii Publice
si evaluati potrivit dispozitiilor legale în vigoare.
Art.
103. - Contractul de furnizare de dispozitive medicale
destinate recuperării unor deficiente organice sau functionale în
ambulatoriu se încheie între furnizorul de dispozitive medicale avizat,
evaluat, prin reprezentantul său legal, si casa de asigurări de
sănătate, pe baza următoarelor documente:
a) certificatul de
înregistrare cu cod unic de înregistrare sau, după caz, actul de
înfiintare conform prevederilor legale în vigoare;
b) contul deschis la
Trezoreria Statului sau la bancă;
c) dovada de evaluare,
pentru sediul social si pentru punctele de lucru;
d)
autorizatia/autorizatiile de utilizare a dispozitivelor medicale si/sau,
după caz, certificatul/certificatele de înregistrare a dispozitivelor
medicale, emise de Ministerul Sănătătii Publice sau declaratia
de conformitate EC emisă de producător;
e) avizul de functionare
si / sau certificatul de înregistrare al producătorului de dispozitive
medicale, după caz, emis de Ministerul Sănătătii Publice;
f) dovada de
răspundere civilă în domeniul medical, pe toată perioada
derulării contractului;
g) lista preturilor de
vânzare cu amănuntul pentru dispozitivele a căror furnizare face
obiectul contractului cu casa de asigurări de sănătate;
SECTIUNEA a 2-a
Drepturile si obligatiile furnizorilor, precum si obligatiile caselor
de asigurări de sănătate
Art.
104. - în relatiile contractuale cu casele de asigurări
de sănătate furnizorii de dispozitive medicale evaluati au
următoarele obligatii:
a) să respecte
prevederile legale privind conditiile de introducere pe piată si de punere
în functiune a dispozitivelor medicale;
b) să asigure
service pentru dispozitivul medical livrat, conform prevederilor legale în
vigoare;
c) să livreze
dispozitivele medicale si să desfăsoare activităti de protezare
numai la sediul social sau la punctul/punctele de lucru pentru care detin
dovada de evaluare;
d) să verifice la
livrare, după caz, adaptabilitatea si buna functionare a dispozitivului
medical;
e) să livreze
dispozitivul medical comandat la termenul specificat în nota de comandă,
astfel încât datele avute în vedere de către medicul specialist la
emiterea recomandării medicale să nu sufere modificări, în
conditiile în care asiguratul respectă programarea pentru probă a
dispozitivului medical la comandă;
f) să
transmită Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, în
vederea calculării preturilor de referintă ale dispozitivelor
medicale, preturile de vânzare cu amănuntul ale dispozitivelor medicale,
însotite de autorizatiile de utilizare si/sau, după caz, de certificatele
de înregistrare a dispozitivelor medicale, emise de Ministerul
Sănătătii Publice, care trebuie să fie aceleasi cu cele
prevăzute la art. 103 lit. g);
g) să respecte
confidentialitatea tuturor datelor si informatiilor privitoare la asigurati,
precum si demnitatea si intimitatea acestora;
h) să emită,
în vederea decontării, facturile însotite de: copia certificatului de
garantie, declaratia de conformitate pentru dispozitivele la comandă,
după caz, conform prevederilor legale în vigoare, audiogramele efectuate
după protezarea auditivă de către furnizorul care a efectuat
audiogramele initiale si care a încheiat cu casa de asigurări de
sănătate contract de furnizare de servicii medicale, taloanele lunare
pentru dispozitivele de protezare stomii si incontinentă urinară,
după caz, confirmarea primirii dispozitivului medical sub semnătura
beneficiarului, cu specificarea domiciliului, a actului de identitate si a
codului numeric personal sau a documentelor ce confirmă expedierea prin
postă si primirea la domiciliu; cheltuielile cu transportul dispozitivului
medical la domiciliul asiguratului nu se decontează de casele de asigurări
de sănătate;
i) să respecte
dreptul asiguratului de a alege furnizorul de dispozitive medicale în mod
nediscriminatoriu;
j) să anunte casa
de asigurări de sănătate, în cazul dispozitivelor medicale la
comandă, despre primirea deciziilor de aprobare în termen de maxim 5 zile
lucrătoare de la data primirii acestora.
k) să utilizeze
„sistemul informatic unic integrat”. In situatia in care se utilizează un
alt sistem informatic acesta trebuie sa fie compatibil cu „sistemul informatic
unic integrat” caz in care furnizorii sunt obligati să asigure
confidentialitatea in procesul de transmitere a datelor;
l) să
anunte casa de asigurări de sănătate despre modificarea uneia
sau mai multora dintre conditiile care au stat la baza încheierii contractului
de furnizare de dispozitive medicale în termen de maxim 10 zile lucrătoare
de la data producerii modificării si să îndeplinească în
permanentă aceste conditii pe durata derulării contractelor;
Art.
105. - în relatiile contractuale cu casele de asigurări
de sănătate furnizorii de dispozitive medicale au următoarele
drepturi:
a) să
primească de la casa de asigurări de sănătate
contravaloarea dispozitivelor medicale furnizate, conform facturilor emise si
documentelor însotitoare, inclusiv sumele de închiriere;
b) să fie informati
ori de câte ori este nevoie si din timp asupra modalitătii de furnizare a
dispozitivelor medicale;
c) să încaseze
contributie personală de la asigurati.
Art.
106. - în relatiile contractuale cu furnizorii de
dispozitive medicale, casele de asigurări de sănătate au următoarele
obligatii:
a) să încheie
contracte cu furnizorii de dispozitive medicale evaluati astfel încât să
se asigure punerea în aplicare a prevederilor prezentei hotărâri si
să se facă publică lista în ordine alfabetică a acestora,
cu indicarea datelor de contact pentru sediul social si punctul de lucru din
judetul respectiv, pentru informarea asiguratului;
b) să informeze
furnizorii de dispozitive medicale asupra conditiilor de contractare si a
negocierii clauzelor contractuale;
c) să verifice
activitatea furnizorilor de dispozitive medicale conform contractelor încheiate
cu acestia;
d) să emită
decizii privind aprobarea procurării dispozitivului medical, conform
bugetului aprobat.
e) să precizeze in
decizia de procurare a dispozitivului medical pretul de referintă / suma
de închiriere suportată de casa de asigurări de sănătate
din Fondul national unic de asigurări sociale de sănătate a
dispozitivului medical furnizat de acestia si sa specifice pe verso-ul deciziei
lista furnizorilor de dispozitive medicale, care furnizează dispozitivul
medical aprobat în decizie, cu care casa de asigurări de
sănătate se află în relatii contractuale;
f) să respecte
dreptul asiguratului de a-si alege furnizorul de dispozitive medicale evaluat
si să pună la dispozitie asiguratilor, o dată cu decizia, prin
postă, lista tuturor preturilor de vânzare cu amănuntul pentru
dispozitivul medical aprobat prin decizie;
g) să asigure
decontarea pe baza facturilor de decontare emise de furnizor si a documentelor
însotitoare;
h) să raporteze
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, la termenele
stabilite, datele solicitate privind activitatea desfăsurată de
furnizorii de dispozitive medicale, în baza contractelor încheiate cu acestia;
i) să tină
evidenta deciziilor de aprobare a dispozitivelor medicale pe fiecare asigurat,
precum si evidenta dispozitivelor medicale decontate pe fiecare asigurat;
j) să verifice
dacă emitentul prescriptiei medicale se află în relatii contractuale
cu o casă de asigurări de sănătate. Prin emitent se
întelege furnizorul de servicii medicale, si nu cel de dispozitive medicale.
k) să utilizeze
„sistemul informatic unic integrat”; până la intrarea în functiune a
„sistemului informatic unic integrat” se utilizează sistemul informatic
existent la nivelul casei de asigurări de sănătate;
SECTIUNEA a 3-a
Art.
107. - Suma maximă care se suportă de casele de
asigurări de sănătate din Fondul national unic de asigurări
sociale de sănătate pentru fiecare dispozitiv medical sau tip de
dispozitiv medical este pretul de referintă sau, după caz, suma de
închiriere. Pretul de referintă si suma de închiriere se stabilesc
potrivit dispozitiilor cuprinse în norme.
Lista dispozitivelor
medicale care se acordă pentru o perioadă determinată, prin închiriere,
se stabileste prin norme. Suma de închiriere este suma pe care o
decontează casele de asigurări de sănătate pentru
dispozitivele acordate pentru o perioadă determinată.
Art.
108. - (1) Casele de asigurări de sănătate
decontează integral pretul de vânzare cu amănuntul al dispozitivului
medical, dacă acesta este mai mic decât pretul de referintă.
Dacă pretul de vânzare cu amănuntul al dispozitivului medical este
mai mare decât pretul de referintă, diferenta se suportă de asigurat
prin contributie personală si se achită direct furnizorului, care
eliberează chitantă fiscală.
(2) Pentru persoanele
prevăzute în legi speciale, care beneficiază de gratuitate din Fondul
national unic de asigurări sociale de sănătate în conditiile
prevederilor legale în vigoare, în situatia în care pentru un dispozitiv
medical preturile de vânzare cu amănuntul ale tuturor furnizorilor
evaluati de dispozitive medicale sunt mai
mari decât pretul de referintă al acestui dispozitiv medical, casa de
asigurări de sănătate decontează contravaloarea
dispozitivului medical la pretul de vânzare cu amănuntul cel mai mic. în
situatia în care pentru un dispozitiv medical preturile de vânzare cu
amănuntul ale tuturor furnizorilor evaluati de dispozitive medicale sunt
mai mici sau mai mari decât pretul de referintă, casele de asigurări
de sănătate decontează integral pretul de vânzare cu
amănuntul al dispozitivului medical, dacă acesta este mai mic decât
pretul de referintă, respectiv pretul de referintă, dacă pretul
de vânzare cu amănuntul al dispozitivului medical este mai mare decât
pretul de referintă.
(3) Casele de
asigurări de sănătate decontează suma de închiriere pentru
unele dispozitive medicale, potrivit dispozitiilor cuprinse în norme.
Art.
109. - (1) Pentru încadrarea în fondul aprobat pentru
acordarea de dispozitive medicale si asigurarea accesului asiguratilor la toate
categoriile de dispozitive medicale, casele de asigurări de
sănătate vor analiza lunar numărul de cereri, respectiv
numărul de decizii privind aprobarea procurării dispozitivelor
medicale emise în luna anterioară, alcătuind, după caz, liste de
prioritate pentru asigurati, pe categorii de dispozitive medicale.
(2) Criteriile de
prioritate pentru acordarea dispozitivelor medicale precum si pentru
solutionarea listelor de prioritate se vor stabili prin norme.
Art.
110. - (1) Dispozitivele medicale se acordă pe baza
recomandării medicale a medicilor de specialitate aflati în reiatii
contractuale cu casele de asigurări de sănătate, direct sau prin
reprezentantul legal, pe baza prescriptiei medicale si a cererii scrise
întocmite de asigurat, de către unul dintre membrii de familie
(părinte, sot/sotie, fiu/fiică), de o persoană
împuternicită de către acesta sau de reprezentantul legal al asiguratului.
Prescriptia medicală va contine în mod obligatoriu numele casei de
asigurări de sănătate cu care medicul care eliberează
prescriptia medicală se află în relatie contractuală si
numărul contractului. Cererea se înregistrează la casa de asigurări
de sănătate în ale cărei evidente se află asiguratul.
Medicul sau
reprezentantul legai al medicului reprezintă furnizorul de servicii
medicale si nu cel de dispozitive medicale.
(2) Pentru dispozitivele
de protezare stomii si incontinentă urinară recomandarea se poate
face si de către medicii de familie aflati în relatie contractuală cu
casa de asigurări de sănătate în baza scrisorii medicale de la
medicul de specialitate aflat în relatie contractuală cu casele de
asigurări de sănătate si a cererii scrise întocmite de asigurat,
de către unul dintre membrii de familie (părinte, sot/sotie,
fiu/fiică), de o persoană împuternicită de către acesta sau
de reprezentantul legal al asiguratului. Recomandarea medicală va contine
în mod obligatoriu numele casei de asigurări de sănătate cu care
medicul care eliberează prescriptia medicală se află în relatie
contractuală si numărul contractului. Cererea se înregistrează
la casa de asigurări de sănătate în a cărei evidentă
se află asiguratul.
(3) Modul de prescriere,
procurare, închiriere si decontare a dispozitivelor medicale se stabileste prin
norme.
(4) Termenele de
înlocuire, conditiile de reparare a dispozitivelor medicale si modul de
decontare a reparatiilor se stabilesc prin norme, în conditii de eficientă
a utilizării fondului alocat cu această destinatie.
(5) Medicii de specialitate aflati în relatie contractuală cu casa de asigurări de sănătate, care prescriu dispozitive medicale si îsi desfăsoară activitatea în cadrul unei unităti sanitare autorizate si evaluate , nu pot reprezenta interesele unui furnizor de dispozitive medicale evaluat.
SECTIUNEA
a 4-a
Art.
111. - (1) Contractul de furnizare de dispozitive medicale
se reziliază de plin drept la data producerii situatiei în care din motive
imputabile furnizorului de dispozitive medicale acesta îsi întrerupe
activitatea pe o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice;
(2) Contractul de
furnizare de dispozitive medicale se reziliază de plin drept printr-o
notificare scrisă a casei de asigurări de sănătate, în
termen de maximum 10 zile calendaristice de la data constatării, în
următoarele situatii:
a) ridicarea de
către organele în drept a avizului de functionare a furnizorului de
dispozitive medicale sau expirarea termenului de valabilitate a acestora;
b) retragerea
evaluării sau expirarea termenului de valabilitate a evaluării;
c) furnizarea de
dispozitive medicale pentru care nu detine autorizatie de utilizare/certificat
de înregistrare a dispozitivului medical, emisă/emis de Ministerul Sănătătii
Publice;
d) nerespectarea
obligatiilor contractuale prevăzute la art. 104 lit. a), b), c), d), g),
k) si I).
e) la a doua constatare
a nerespectării termenului de 5 zile pentru remedierea situatiilor
prevăzute la art. 104 lit. e), h), i) si j).
f) refuzul furnizorilor
de a pune la dispozitia organelor de control ale Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate si ale caselor de asigurări de
sănătate actele de evidentă financiar-contabilă a
dispozitivelor medicale furnizate conform contractelor încheiate si documentele
justificative privind sumele decontate din Fondul national unic de
asigurări sociale de sănătate;
Art.
112. - Contractul de furnizare de dispozitive medicale
încetează la data la care a intervenit una dintre următoarele
situatii:
a) încetarea prin
faliment, dizolvare cu lichidare, lichidare a furnizorului de dispozitive
medicale;
b) încetarea
definitivă a activitătii caselor de asigurări de
sănătate;
c) acordul de
vointă ai părtilor;
d) denuntarea
unilaterală a contractului de către reprezentantul legal al
furnizorului de dispozitive medicale sau al casei de asigurări de
sănătate, printr-o notificare scrisă si motivată în care se
va preciza temeiul legal, cu 30 de zile calendaristice anterior datei de la
care se doreste încetarea contractului.
CAPITOLUL
V
Dispozitii
finale
Art.
113. - Lista serviciilor medicale si lista dispozitivelor
medicale de care beneficiază asiguratii în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate, cuprinse în pachetul de servicii
medicale de bază, pachetul minimal de servicii medicale si în pachetul de
servicii medicale de care beneficiază persoanele care se asigură
facultativ pentru sănătate sunt prevăzute în norme.
Art.
114. - Centrele de sănătate cu personalitate
juridică înfiintate de Ministerul Sănătătii Publice, care
au în structură paturi de spital si ambulatoriu de specialitate, încheie
contract direct cu casele de asigurări de sănătate pentru
activitatea medicală desfăsurată în calitate de furnizor de
servicii medicale. Aceste centre de sănătate sunt asimilate cu
spitalele comunale. Pentru serviciile medicale acordate se aplică aceleasi
prevederi prevăzute în prezentul contract-cadru si în norme, referitoare
la serviciile medicale spitalicesti.
Art.
115. - Pentru centrele de sănătate cu paturi,
fără personalitate juridică, înfiintate de Ministerul
Sănătătii Publice, care se află în structura unui spital,
reprezentantul legal al spitalului respectiv ia în calcul la încheierea
contractului de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurări de
sănătate si activitatea medicală desfăsurată în
centrul de sănătate, considerat sectie a spitalului respectiv.
Art.
116. - Pentru centrele de sănătate fără
paturi si fără personalitate juridică, înfiintate de Ministerul
Sănătătii Publice, care se află în structura unui spital,
reprezentantul legal al spitalului respectiv ia în calcul la încheierea
contractului de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurări de
sănătate si activitatea medicală desfăsurată în
centrul de sănătate.
Art.
117.-Casele de asigurări de sănătate încheie
contracte cu centrele de sănătate multifunctionale distinct pentru
fiecare tip de asistentă medicală conform prevederilor prezentului
contract-cadru si ale normelor, pentru tipurile de asistentă medicală
respective.
Art.
118. - Contractele de furnizare de servicii medicale, de
medicamente cu si fără contributie personală în tratamentul
ambulatoriu si de dispozitive medicale destinate recuperării unor
deficiente organice sau functionale în ambulatoriu se încheie anual. Decontarea
serviciilor medicale si a dispozitivelor medicale aferente lunii decembrie a
anului în curs se face în luna ianuarie a anului următor, conform normelor
de închidere a exercitiului bugetar.
Art.
119. - Contractele încheiate cu furnizorii de servicii
medicale, de medicamente si de dispozitive medicale pentru anul 2006 se
prelungesc prin acte aditionale până la încheierea noilor contracte. Suma
înscrisă în actul aditional va fi consemnată distinct ca sumă
inclusă în valoarea totală, în contractul pe anul 2007. Conditiile
acordării asistentei medicale în baza actului aditional sunt cele
prevăzute în actele normative în vigoare la data încheierii actului
aditional.
Art.
120. - (1) Sunt incluse în lista denumirilor comerciale
corespunzătoare denumirilor comune internationale (DCI) din lista cu
medicamente de care beneficiază asiguratii cu sau fără
contributie personală numai medicamentele cu studii de
bioechivalentă, cu exceptia situatiilor în care DCI-ul respectiv nu este
inclus pe lista DCI-urilor care necesită studii de bioechivalentă
conform normelor în vigoare si a situatiilor în care pentru un anumit DCI nu
există medicamente care detin astfel de studii.
(2) Criteriile
prevăzute la alin. (1) se aplică si în cazul medicamentelor prescrise
pentru tratamentul afectiunilor persoanelor prevăzute la art. 213 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 95/2006, cu modificările si completările
ulterioare, precum si pentru femeile gravide si lăuze.
Art.
121. - (1) Pentru asigurarea continuitătii
tratamentului bolnavilor inclusi în programul national cu scop curativ,
până la finalizarea licitatiilor nationale pentru subprogramele din
programul national cu scop curativ, si încheierea contractelor de furnizare de
medicamente si materiale sanitare specifice, Casa Natională de Asigurări
de Sănătate este abilitată să utilizeze fondurile alocate
cu această destinatie în baza actelor aditionale la contractele derulate
în anul 2006.
(2) Furnizarea
cantitătilor de medicamente si/sau de materiale sanitare specifice,
corespunzătoare necesarului lunar, se face în conditiile mentinerii
ofertei de către furnizorii de medicamente si/sau de materiale sanitare
specifice.
(3) Pentru subprogramele
din programul national cu scop curativ pentru care achizitia de medicamente
si/sau materiale sanitare specifice se realizează prin licitatia la nivel
national, casele de asigurări de sănătate sunt abilitate să
încheie contracte cu unitătile sanitare nominalizate până la
finalizarea licitatiei la nivel national, cu exceptia situatiilor prevăzute
ia alin. (1).
(4) Pentru subprogramele
din programul national cu scop curativ pentru care achizitia de medicamente
si/sau materiale sanitare specifice nu se realizează prin licitatia la
nivel national, casele de asigurări de sănătate sunt abilitate
să încheie contracte cu unitătile sanitare nominalizate.
Art.
122. - Furnizorii de servicii medicale sunt obligati să
transmită, la solicitarea Ministerului Sănătătii Publice,
prin autoritătile de sănătate publică, datele de
identificare a persoanelor, înregistrate la acestea, pentru bolile cu declarare
nominală obligatorie, conform reglementărilor legale în vigoare.
Art.
123. - Casele de asigurări de sănătate sunt
obligate:
a) să raporteze
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate datele solicitate
privind activitatea desfăsurată de furnizorii de servicii medicale,
pe baza contractelor încheiate cu acestia, precum si evidenta asiguratilor si a
documentelor justificative utilizate si să respecte termenele de
raportare;
b) să respecte
termenele de raportare stabilite de Casa Natională de Asigurări de
Sănătate; să raporteze Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate, până la data de 15 a lunii următoare încheierii
fiecărui trimestru, datele solicitate în vederea calculării valorilor
definitive ale punctelor;
c) să monitorizeze
pe codul numeric personal (CNP) al fiecărui asigurat numărul
serviciilor medicale acordate de furnizorii cu care se află în relatie
contractuală.
Art.
124. - Pentru asigurarea continuitătii acordării
serviciilor medicale, medicamentelor în tratamentul ambulatoriu si dispozitivelor
medicale destinate recuperării unor deficiente organice sau functionale în
ambulatoriu în sistemul de asigurări sociale de sănătate,
până la definitivarea procesului de evaluare certificatele de acreditare
sunt asimilate dovezii de evaluare.
Art.
125. - Lista de servicii medicale acordate la nivel regional
precum si modalitatea de incheiere a contractelor de furnizare de servicii
medicale cu mai multe case de asigurări de sănătate dintr-o
anumita regiune, se stabilesc după reorganizarea si restructurarea
unitătilor sanitare cu paturi de către Ministerul
Sănătătii Publice.
Art.
126. - Orice împrejurare independentă de vointa
părtilor, intervenită în termenele de depunere a cererilor însotite
de documentele prevăzute de actele normative în vigoare, necesare
încheierii si negocierii contractelor sau după data semnării
contractului/conventiei si care împiedică executarea acestuia, este
considerată ca fortă majoră si exonerează de
răspundere partea care o invocă. în întelesul prezentului act
normativ prin fortă majoră se întelege: război, revolutie,
cutremur, marile inundatii, embargo. Partea care invoca forta majora trebuie
să anunte cealaltă parte, în termen de 5 zile calendaristice de la
data aparitiei respectivului caz de fortă majoră si să prezinte
un act confirmativ eliberat de autoritatea competentă din propriul judet,
respectiv Municipiul Bucuresti prin care să se certifice realitatea si
exactitatea faptelor si împrejurărilor care au condus la invocarea fortei
majore.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea anexei nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr. 725/2003 privind structura
organizatorică si efectivele Ministerului Administratiei si Internelor
În temeiul art. 108 din
Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Anexa nr. 2 „Numărul posturilor necesare Ministerului
Administratiei si Internelor la pace” la Hotărârea Guvernului nr. 725/2003
privind structura organizatorică si efectivele Ministerului Administratiei
si Internelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr.
478 din 4 iulie 2003, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si se înlocuieste cu anexa*) care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. II. - Aplicarea prevederilor prezentei hotărâri
se realizează cu încadrarea în numărul de posturi si în fondurile
aprobate Ministerului Administratiei si Internelor prin legile bugetare anuale.
PRIM-MINISTR
CALIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul administratiei si internelor,
Mircea
Nicu Toader,
secretar
de stat
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe
Barbu
Ministrul
finantelor publice,
Sebastian
Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 21 decembrie 2006.
Nr. 1.851
*) Anexa nu se publică, fiind
clasificată potrivit legii.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru
aplicarea sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley
privind
comertul international cu diamante brute
În temeiul art. 108 din
Constitutia României, republicată, al prevederilor art. 1, art. 2 pct. 1
lit. c), pct. 2 si 4, art. 8-10, art. 11 alin. 2, art. 14 lit. c), art. 18 si
22 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul
metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase în România,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, al
prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1), art. 45 alin. (2), art. 64
alin. (1) si (2), art. 83 alin. (1), art. 101-106, art. 107-111, art. 181-182
si ale art. 201-205 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României si al
prevederilor art. 1, 19, 24 si 26-28 din Regulamentul Consiliului (CE) nr.
2.368/2002 de punere în aplicare a sistemului de certificare pentru Procesul
Kimberiey privind comertul international cu diamante brute, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre instituie regimul de import, export si
tranzit al diamantelor brute si controlul intern al operatiunilor cu diamante
brute pe teritoriul României, având ca scop aplicarea sistemului de certificare
pentru Procesul Kimberiey.
Art. 2. - Operatiunile cu diamante se desfăsoară în conditiile
reglementate de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 190/2000 privind
regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase în
România, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, si de prezenta hotărâre.
Art. 3. - în sensul prezentei hotărâri, termenii si expresiile de mai jos au
următoarele semnificatii:
a) control intern -
totalitatea procedurilor reglementate, la nivel national, de punere în aplicare
a sistemului de certificare pentru Procesul Kimberiey, în vederea
eliminării diamantelor conflictuale din comertul legitim cu diamante
brute;
b) dovezi
concludente:
- un certificat sau
copia certificată pentru conformitate cu originalul a acestuia, emis de o
autoritate competentă a unui participant la Procesul Kimberiey, care, pe
timpul importului, a însotit diamantele brute ce sunt exportate;
- o factură sau un
alt document, cuprinzând informatii cu privire la vânzătorul, donatorul
sau testatorul si la cumpărătorul sau detinătorul diamantelor
brute, din care rezultă că diamantele brute exportate se află pe
teritoriul Comunitătii Europene, în concordantă cu prevederile
sistemului de certificare pentru Procesul Kimberiey;
- un document prin care
se confirmă certificarea stocurilor sau o confirmare, emisă potrivit
art. 6 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 2.368/2002 de punere în aplicare a
sistemului de certificare pentru Procesul Kimberiey privind comertul
international cu diamante brute, cu modificările si completările
ulterioare, denumit în continuare Regulament,
- o declaratie
scrisă potrivit art. 13 din Regulament.
c) operatiuni cu
diamante - orice operatiuni cu diamante brute sau prelucrate, asa cum sunt
acestea definite la art. 2 pct. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 190/2000, republicată, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 4. - (1) Autoritatea română desemnată pentru aplicarea sistemului
de certificare pentru Procesul Kimberiey este Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor, prin Directia metale pretioase si pietre pretioase,
denumită în continuare Autoritate Comunitară.
(2) În exercitarea
atributiilor ce îi revin, Autoritatea Comunitară colaborează cu
Comisia Europeană, cu celelalte autorităti comunitare, cu
autoritătile competente din statele participante, cu autoritătile
responsabile de aplicarea reglementărilor Procesului Kimberiey din alte
state, cu Secretariatul Procesului Kimberiey si cu organizatiile internationale
care îndeplinesc atributii cu privire la sistemul de certificare a diamantelor
brute.
(3) Pentru aplicarea
sistemului de certificare pentru Procesul Kimberiey pe teritoriul României,
Autoritatea Comunitară colaborează cu Autoritatea Natională a Vămilor,
cu Comitetul Interministerial înfiintat potrivit Legii nr. 206/2005 privind
punerea în aplicare a unor sanctiuni internationale, cu alte autorităti si
institutii publice, cu organizatiile neguvernamentale si profesionale din
domeniul comertului cu diamante brute.
Art. 5. - (1) Autoritatea Comunitară are următoarele atributii:
a) confirmă
certificatele ce însotesc importurile de diamante brute;
b) emite si
validează certificatele comunitare ce însotesc exporturile de diamante
brute;
c) efectuează verificarea
fizică pentru fiecare încărcătură de diamante brute
prezentată pentru import sau export, precum si pentru fiecare
încărcătură de diamante prelucrate în sistem de perfectionare
activă;
d) confirmă si
certifică, după caz, stocurile de diamante brute existente la nivelul
Comunitătii Europene înainte de intrarea în vigoare a Regulamentului sau
exporturile către Comunitatea Europeană, cu maximum 5 zile înainte de
intrarea în vigoare a Regulamentului;
e) raportează
Comisiei Europene, conform prevederilor art. 5 alin. (3), ale art. 10 alin.
(1), ale art. 14 alin. (3) si ale art. 15 alin. (1) din Regulament;
f) păstrează
documentele conform prevederilor art. 10 alin. (2) si ale art. 15 alin. (2) din
Regulament;
g) întocmeste si
păstrează evidenta persoanelor fizice si juridice înregistrate si
păstrează rapoartele anuale înaintate de acestea;
h) păstrează
evidente ale controalelor efectuate si ale rezultatelor acestora;
i) alte atributii
stabilite prin actele normative în vigoare.
(2) Autoritatea
Comunitară percepe o redeventă pentru tipărirea, confirmarea,
emiterea si/sau validarea unui certificat si pentru verificarea fizică
efectuată în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri. Valoarea
acestei redevente nu poate fi mai mare decât costurile prestatiilor curente în
materie, realizate de Autoritatea Comunitară.
Art. 6. - Autoritatea Natională a Vămilor stabileste, prin decizie a
conducătorului institutiei, birourile vamale desemnate pentru introducerea
diamantelor brute pe teritoriul României, tranzitul si, respectiv, scoaterea
diamantelor brute de pe teritoriul României.
Art. 7. - (1) Persoanele fizice si juridice care desfăsoară operatiuni
de import, export sau tranzit de diamante brute asigură transportul
acestora, pe toată durata procedurilor prevăzute de prezenta
hotărâre, pe riscul si cheltuiala proprie.
(2) Persoanele
prevăzute la alin. (1) au dreptul de a fi prezente în timpul
verificării integritătii containerului si a sigiliilor acestuia,
precum si la deschiderea si verificarea fizică a fiecărui lot.
CAPITOLUL
II
Art. 8. - (1) La importul diamantelor brute, birourile vamale desemnate
aplică procedura vamală prevăzută prin actele normative în
vigoare.
(2) Dacă în
aplicarea atributiilor ce le revin, inclusiv pentru verificarea existentei
originalului certificatului însotitor, agentii vamali verifică fizic
continutul containerelor în care sunt transportate diamante brute, prin ruperea
sigiliilor originale aplicate, certifică acest fapt în documentul vamal,
resigilează coletul prin aplicarea sigiliului vamal si notifică
Autoritătii Comunitare, prin transmiterea unei copii a declaratiei vamale.
(3)
Încărcăturile de diamante brute vor fi transportate la Autoritatea
Comunitară în termen de 3 zile de la data eliberării acestora din
vamă.
Art. 9. - (1) Autoritatea Comunitară verifică de îndată, la
prezentarea încărcăturii, integritatea containerelor si a sigiliilor
aplicate, precum si existenta certificatului emis si validat de autoritatea
competentă a unui participant.
(2) Autoritatea Comunitară
este abilitată să rupă atât sigiliile originale, cât si pe cele
aplicate în conditiile art. 8 alin. (2).
(3) Pentru a stabili
dacă continutul unei încărcături corespunde datelor ce
figurează în certificatul însotitor, Autoritatea Comunitară deschide
fiecare container, efectuează verificarea fizică a fiecărui lot
de diamante brute si întocmeste buletinul de analiză aferent, în două
exemplare originale.
(4) Dacă
Autoritatea Comunitară constată că sunt îndeplinite conditiile
prevăzute la art. 3 din Regulament, confirmă certificatul care
însoteste încărcătura.
(5) În cazul în care
Autoritatea Comunitară constată diferente cantitative sau valorice,
acestea sunt consemnate în buletinul de analiză, precum si în confirmarea
de import aferentă certificatului si sunt notificate biroului vamal
desemnat, în vederea regularizării operatiunii vamale.
(6) Autoritatea
Comunitară furnizează importatorului o copie certificată pentru
conformitate cu originalul a certificatului si un exemplar al buletinului de
analiză.
(7) Dacă
Autoritatea Comunitară constată că nu sunt îndeplinite
conditiile prevăzute la art. 3 din Regulament, pune sechestru pe
încărcătură si dispune măsuri de verificare.
(8) Dacă
Autoritatea Comunitară, în urma verificărilor efectuate,
constată buna-credintă a importatorului sau faptul că
neîndeplinirea conditiilor decurge din actiunea altei autorităti în
exercitiul functiunii, dispune remedierea deficientelor constatate, iar
după constatarea remedierii acestora ridică sechestrul si aplică
procedura prevăzută la alin. (4).
CAPITOLUL
III
Regimul
de export
Art.
10. - (1) La prezentarea unei încărcături de diamante brute
destinate exportului, Autoritatea Comunitară va proceda de îndată la
emiterea unui certificat comunitar, dacă constată că sunt
îndeplinite conditiile prevăzute la art. 12 alin. (1) din Regulament si la
art. 3 lit. b) din prezenta hotărâre.
(2)
Pentru a stabili dacă continutul unei încărcături corespunde
datelor ce figurează în certificatul emis, Autoritatea Comunitară
deschide fiecare container, efectuează verificarea fizică a
fiecărui lot de diamante brute si întocmeste buletinul de analiză
aferent, în trei exemplare originale.
(3)
Autoritatea Comunitară validează certificatul comunitar care
însoteste încărcătura numai dacă a stabilit că datele
înscrise pe certificat corespund cu continutul acesteia si că fiecare
container a fost sigilat corespunzător.
(4)
Dacă Autoritatea Comunitară constată că nu sunt îndeplinite
conditiile prevăzute la alin. (1), pune sechestru pe
încărcătură si dispune măsuri de verificare.
(5)
Dacă Autoritatea Comunitară, în urma verificărilor efectuate,
constată buna-credintă a exportatorului, dispune remedierea
deficientelor constatate, iar după constatarea remedierii acestora
ridică sechestrul si aplică procedura prevăzută la alin.
(3).
(6)
Autoritatea Comunitară furnizează exportatorului o copie
certificată pentru conformitate cu originalul a certificatului comunitar
si două exemplare ale buletinului de analiză, din care unul pentru
autoritatea vamală.
Art.
11. - (1) Autoritatea Comunitară informează exportatorul cu
privire la birourile vamale desemnate, în vederea începerii procedurilor vamale
de export.
(2)
La exportul diamantelor brute, birourile vamale desemnate aplică procedura
vamală prevăzută prin actele normative în vigoare.
(3)
Dacă în aplicarea atributiilor ce le revin agentii vamali verifică
fizic continutul containerelor în care sunt transportate diamante brute, prin
ruperea sigiliilor originale aplicate, certifică acest fapt în documentul
vamal, resigilează coletul prin aplicarea sigiliului vamal si
notifică Autoritătii Comunitare, prin transmiterea unei copii a
declaratiei vamale.
(4)
Birourile vamale, stabilite conform art. 6, notifică Autoritătii
Comunitare iesirea de pe teritoriul României a unui transport de diamante
brute, prin transmiterea unei copii a declaratiei vamale.
CAPITOLUL
IV
Regimul
de tranzit
Art.
12. - (1) Prevederile art. 2 alin. (1) si ale art. 8-11 nu se aplică
diamantelor brute aflate în tranzit pe teritoriul României.
(2)
La tranzitul diamantelor brute, birourile vamale desemnate aplică
procedura vamală prevăzută prin actele normative în vigoare.
(3)
Dacă scopul declarat al tranzitului este acela de a supune transportul
verificărilor unei Autorităti Comunitare în
vederea confirmării certificatului însotitor,
biroul vamal desemnat va notifica Autoritătii Comunitare, prin
transmiterea unei copii a declaratiei vamale de tranzit.
(4)
Autoritatea Comunitară îsi va îndeplini atributiile conform procedurii
stabilite la art. 9.
CAPITOLUL
V
Controlul
intern
Art.
13. - (1) Persoanele fizice si juridice care desfăsoară
operatiuni cu diamante brute sunt obligate să se înregistreze la
Autoritatea Comunitară.
(2)
La cererea de înregistrare, depusă în scris, persoanele fizice trebuie
să anexeze:
- copia actului de
identitate;
- declaratie pe propria
răspundere privind tipul de operatiuni cu diamante brute pe care le
desfăsoară;
- copia autorizatiei
pentru operatiuni cu metale pretioase si pietre pretioase, emisă de
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor.
(3)
La cererea de înregistrare, depusă în scris, persoanele juridice trebuie
să anexeze:
-
copia certificatului unic de înregistrare sau a altui document echivalent
stabilit prin legislatia în vigoare;
-
declaratie pe propria răspundere a persoanei autorizate de către
persoana juridică să semneze cererea de înregistrare, privind tipul
de operatiuni cu diamante brute pe care persoana juridică le
desfăsoară;
-
copia autorizatiei pentru operatiuni cu metale pretioase si pietre pretioase,
emisă de Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor.
(4) Nu sunt supuse
înregistrării Autoritatea Comunitară si Autoritatea Natională a
Vămilor.
(5) în cazul în care
intervin modificări în datele furnizate conform alin. (2) si (3) sau în
cazul în care persoana fizică sau juridică încetează să
desfăsoare operatiuni cu diamante brute, aceasta este obligată
să le comunice Autoritătii Comunitare în termen de 10 zile de la data
producerii lor.
(6) Autoritatea
Comunitară înregistrează persoanele fizice si juridice în termen de
10 zile de la depunerea unei cereri complete si conforme, aplicantul fiind
informat în scris asupra acestui aspect.
(7) înregistrarea nu
stabileste drepturi de natura unei autorizatii si nu acordă persoanelor
fizice sau juridice dreptul de a desfăsura operatiuni cu metale pretioase
si pietre pretioase.
(8) înregistrarea se
face fără plata unor taxe.
Art. 14. - Fiecare act de comert sau fapt de comert translativ de drepturi cu
privire la diamante brute, cu exceptia celor de import, export sau tranzit,
trebuie să fie însotit de cel putin unul din documentele prevăzute la
art. 3 lit. b).
Art. 15. - (1) Persoanele fizice si juridice care desfăsoară operatiuni
de procesare a diamantelor brute trebuie să tină evidente privind cel
putin:
- denumirea bunurilor si
pozitiile tarifare vamale aferente;
- caracteristicile
calitative si cantitative ale diamantelor brute ce urmează a fi supuse
procesării;
- calitatea si
cantitatea diamantelor rezultate în urma procesării;
- pierderi si reziduuri
tehnologice.
(2) Evidentele
prevăzute la alin. (1) se păstrează pe o durată de minimum
5 ani de la data întocmirii lor.
Art. 16. - Persoanele fizice si juridice care desfăsoară operatiuni cu
diamante brute sunt obligate să păstreze
documentele aferente
importului, exportului si tranzitului pe o durată de minimum 5 ani de la
data intrării în posesia lor.
Art. 17. - Persoanele fizice si juridice care desfăsoară operatiuni cu
diamante brute sunt obligate să întocmească si să înainteze
Autoritătii Comunitare un raport anual privind operatiunile cu diamante
brute desfăsurate, până la data de 31 martie a fiecărui an,
pentru anul calendaristic precedent.
Art. 18. - (1) Controlul respectării prevederilor legale privind aplicarea
sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley se face de către
personalul Autoritătii Nationale a Vămilor, în ceea ce priveste
reglementările vamale, si de către personalul Autoritătii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor, în ceea ce priveste celelalte
prevederi.
(2)
încărcăturile de diamante brute care, la introducerea sau scoaterea
din tară, nu îndeplinesc conditiile stabilite prin Regulament si prezenta
hotărâre, se retin si se înregistrează de biroul vamal, care le
predă imediat în depozit Autoritătii Comunitare.
(3) Controalele dispuse
de Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor se fac de
către personalul cu atributii de control, împreună cu cel putin un
specialist anume împuternicit din cadrul Directiei metale pretioase si pietre
pretioase.
(4) Persoana fizică
sau juridică controlată are următoarele obligatii:
a) să permită
accesul în toate spatiile în care desfăsoară sau care au
legătură cu desfăsurarea operatiunilor cu diamante brute;
b) să prezinte
diamantele brute, diamantele procesate si reziduurile tehnologice pe care le
detine;
c) să prezinte
documentele, înregistrările, evidentele si orice alte documente
solicitate, care au legătură cu operatiunile cu diamante
desfăsurate;
d) să furnizeze
dovezi în sustinerea declaratiilor pe care le face pe durata verificării;
e) să furnizeze în
scris explicatii;
f) să permită
ridicarea de înscrisuri, în copie si original;
g) să permită
ridicarea de probe de diamante.
(5) Persoana fizică
sau juridică controlată are următoarele drepturi:
a) să solicite ca
personalul care face verificarea să se legitimeze;
b) să formuleze
obiectii;
c) să formuleze
contestatii în conditiile prevăzute de lege.
(6) Rezultatul
controlului se consemnează într-un proces-verbal de constatare.
Art. 19. - (1) Constituie contraventii, dacă nu au fost săvârsite în
astfel de conditii încât, potrivit legii penale, să fie considerate
infractiuni, următoarele fapte:
a) importul de diamante
brute cu nerespectarea prevederilor art. 3 din Regulament;
b) neprezentarea la
Autoritatea Comunitară în termenul stabilit la art. 8 alin. (3) din
prezenta hotărâre;
c) exportul diamantelor
brute cu nerespectarea prevederilor art. 11 din Regulament;
d) nereturnarea
certificatului comunitar a cărui perioadă de valabilitate a expirat
către Autoritatea Comunitară, în termen de 10 zile de la data
expirării;
e) desfăsurarea de
operatiuni cu diamante brute fără înregistrarea prevăzută
la art. 13 alin. (1) din prezenta hotărâre;
f) necomunicarea
modificărilor intervenite în termenul si conditiile prevăzute la art.
13 alin. (5) din prezenta hotărâre;
g) nerespectarea
prevederilor art. 14 din prezenta hotărâre;
h) neîntocmirea,
întocmirea defectuoasă sau nepăstrarea evidentelor în conditiile
prevăzute la art. 15 din prezenta hotărâre;
i) nepăstrarea
documentelor prevăzute la art. 16 din prezenta hotărâre;
j) încălcarea
prevederilor art. 17 din prezenta hotărâre;
k) nerespectarea
prevederilor art. 18 alin. (4) din prezenta hotărâre.
(2) Contraventiile
prevăzute la alin. (1) lit. a)-c), e) si g) se sanctionează cu
amendă de la 25.000 lei la 50.000 lei si confiscarea bunurilor ce fac
obiectul contraventiei.
(3) Contraventiile
prevăzute la alin. (1) lit. d), f) si h)-k) se sanctionează cu
amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
Art. 20. - Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii se fac de către
personalul prevăzut la art. 18 alin. (3).
Art. 21. - Contraventiilor prevăzute la art. 19 le sunt aplicabile
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL
VI
Dispozitii
finale si tranzitorii
Art.
22. - în aplicarea prevederilor prezentei hotărâri, Autoritatea
Natională a Vămilor si Autoritatea Natională pentru Protectia
Consumatorilor pot elabora proceduri, în conditiile reglementate prin actele de
organizare si functionare ale acestora.
Art.
23. - Prevederile prezentei hotărâri intră în vigoare la data
aderării României la Uniunea Europeană, cu exceptia prevederilor
privind Autoritatea Comunitară, care intră în vigoare la data
publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a Regulamentului
Comisiei Europene de modificare a Regulamentului Consiliului (CE) nr.
2.368/2002, în sensul completării anexei III cu datele de identificare si
de contact ale Autoritătii Comunitare române.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN
POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Ion-Mircea
Plângu
p.
Presedintele Autoritătii Nationale
pentru
Protectia Consumatorilor,
Ciubotaru
Gheorghe
Ministrul
integrării europene,
Anca
Daniela Boagiu
Ministrul
finantelor publice,
Sebastian
Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 21 decembrie 2006.
Nr. 1.856.
ACTE
ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI SI ALE COMISIEI NATIONALE A VALORILOR
MOBILIARE
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr.
14 din 14 decembrie 2006 |
COMISIA
NATIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Nr.
111 din 14 decembrie 2006 |
pentru
aprobarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei
Nationale a Valorilor
Mobiliare
nr. 17/22/2006 privind supravegherea pe bază consolidată a
institutiilor de credit
si a
firmelor de investitii
Având
în vedere dispozitiile art. 122, 178, 198, 278 si 282 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si
adecvarea capitalului,
în
temeiul dispozitiilor art. 420 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006 si ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul
Băncii Nationale a României, precum si ale art. 1, 2 si ale art. 7 alin.
(1), (2), (10) si (15) din Statutul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
aprobat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 514/2002, modificat si
completat prin Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificările
si completările ulterioare,
Banca
Natională a României si Comisia Natională a Valorilor Mobiliare emit următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Regulamentul Băncii Nationale a României si al
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 17/22/2006 privind supravegherea
pe bază
consolidată a institutiilor de credit si a
firmelor de investitii, prevăzut în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Banca Natională a României si Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Presedintele
Consiliului de administratie al
Băncii Nationale a României, Mugur
Constantin Isărescu |
Presedintele
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Gabriela
Anghelache |
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.034 bis în afara abonamentului, care se
poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
„Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr.
15 din 14 decembrie 2006 |
COMISIA
NATIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Nr.
112 din 14 decembrie 2006 |
pentru
aprobarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei
Nationale a Valorilor
Mobiliare
nr. 18/23/2006 privind fondurile proprii ale institutiilor de credit si ale
firmelor de investitii
Având
în vedere dispozitiile art. 11, 124, 126, 278, ale art. 345 alin. (4) si ale
art. 384 si 385 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006 privind
institutiile de credit si adecvarea capitalului,
în
temeiul prevederilor art. 420 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului
si ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a
României, precum si ale art. 1, 2 si ale art. 7 alin. (1), (3), (10) si (15)
din Statutul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 514/2002, modificat si completat prin Legea nr.
297/2004 privind piata de capital, cu modificările si completările
ulterioare,
Banca
Natională a României si Comisia Natională a
Art.
1. - Se aprobă Regulamentul Băncii Nationale a României si al
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind fondurile
proprii ale institutiilor de credit si ale firmelor de investitii,
prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Banca Natională a României si Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Presedintele
Consiliului de administratie al
Băncii Nationale a României, Mugur
Constantin Isărescu |
Presedintele
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Gabriela
Anghelache |
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr.
16 din 14 decembrie 2006 |
COMISIA
NATIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Nr.
113 din 14 decembrie 2006 |
pentru
aprobarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei
Nationale
a
Valorilor Mobiliare nr. 19/24/2006 privind tehnicile de diminuare a riscului de
credit utilizate
de
institutiile de credit si firmele de investitii
Având în vedere dispozitiile art.
126, art. 134 lit. a) si ale art. 278, 384 si 385 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea
capitalului, precum si ale art. 2 lit. a) din Regulamentul Băncii
Nationale a României si al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
13/18/2006 privind determinarea cerintelor minime de capital pentru institutiile de credit si firmele de
investitii,
în temeiul dispozitiilor aii. 420 alin. (3) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 99/2006 si ale art. 48 din Legea nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României, precum si ale art.
1,2 si ale art. 7 alin. (1), (3) (10) si (15) din Statutul Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare, aprobat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
25/2002, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
514/2002, modificat si completat prin Legea nr. 297/2004 privind piata de
capital, cu modificările si completările ulterioare,
Banca
Natională a României si Comisia Natională a Valorilor Mobiliare emit următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Regulamentul Băncii Nationale a României si al
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 19/24/2006 privind tehnicile de
diminuare a riscului de credit utilizate de institutiile de credit si firmele
de investitii, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Banca Natională a României si Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Presedintele
Consiliului de administratie al
Băncii Nationale a României, Mugur
Constantin Isărescu |
Presedintele
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Gabriela
Anghelache |
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.034 bis în afara abonamentului, care se
poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
„Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
BANCA
NATIONALĂ A ROMÂNIEI Nr.
17 din 14 decembrie 2006 |
COMISIA
NATIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Nr.
114 din 14 decembrie 2006 |
pentru
aprobarea Regulamentului Băncii Nationale a României si al Comisiei
Nationale
a Valorilor Mobiliare nr. 20/25/2006
privind tratamentul riscului de credit al contrapartidei
în
cazul instrumentelor financiare derivate, al tranzactiilor de
răscumpărare, al operatiunilor
de
dare/luare de titluri/mărfuri cu împrumut, al tranzactiilor cu termen lung
de decontare
si al
tranzactiilor de creditare în marjă
Având
în vedere dispozitiile art. 126, 134, 278, art. 340 alin. (1), ale art. 384 si
385, precum si ale art. 421 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului,
în
temeiul prevederilor art. 420 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 99/2006 si ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul
Băncii Nationale a României, precum si ale art. 1, 2 si ale art. 7 alin.
(1), (3) (10) si (15) din Statutul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
aprobat prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 514/2002, modificat si
completat prin Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu
modificările si completările ulterioare,
Banca
Natională a României si Comisia Natională a Valorilor Mobiliare emit următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Regulamentul Băncii Nationale a României si al
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr. 20/25/2006 privind tratamentul
riscului de credit al contrapartidei în cazul instrumentelor financiare
derivate, al tranzactiilor de răscumpărare, al operatiunilor de dare/luare
de titluri/mărfuri cu împrumut, al tranzactiilor cu termen lung de
decontare si al tranzactiilor de creditare în marjă, prevăzut în
anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Banca Natională a României si Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Presedintele
Consiliului de administratie al
Băncii Nationale a României, Mugur
Constantin Isărescu |
Presedintele
Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Gabriela
Anghelache |
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.034 bis în afara abonamentului, care se
poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
„Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.