MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr. 573 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 3 iulie 2006
SUMAR
LEGI SI DECRETE
259. – Lege pentru modificarea si
completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice
872. – Decret privind promulgarea
Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea
monumentelor istorice
261. – Lege privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 26/2006 pentru completarea art. 16 din
Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării
878. – Decret pentru promulgarea
Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 26/2006 pentru
completarea art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru
accelerarea privatizării
264. – Lege pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 20/2006 privind sprijinul direct al
statului acordat producătorilor agricoli din sectorul vegetal în anul 2006
881. – Decret privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 20/2006 privind
sprijinul direct al statului acordat producătorilor agricoli din sectorul
vegetal în anul 2006
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
1.120. – Ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 206/2003 privind înfiintarea Comisiei de coordonare a miscării
navelor maritime si fluviale în porturile maritime Constanta, Mangalia si Midia
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
64. – Hotărâre a
Conferintei Camerei Auditorilor Financiari din România cu privire la aprobarea
materialelor prezentate în cadrul acestei conferinte
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor
istorice
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. – Legea nr.
422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 407 din 24 iulie 2001, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (2) va avea următorul
cuprins:
“(2) În sensul prezentei legi, monumentele istorice
sunt bunuri imobile, constructii si terenuri situate pe teritoriul
României, semnificative pentru istoria, cultura si civilizatia natională si
universală.“
2. La articolul 1, după alineatul (3) se introduce
un nou alineat, alineatul (4) cu următorul cuprins:
“(4) Pot fi clasate ca monumente istorice bunurile
imobile situate în afara granitelor, proprietăti ale statului român, cu
respectarea legislatiei statului pe teritoriul căruia se află.“
3. La articolul 4, alineatele (2), (4), (5), (6),
(7) si (8) vor avea următorul cuprins:
“(2) Monumentele istorice proprietate publică a
statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale sunt inalienabile,
imprescriptibile si insesizabile; aceste monumente istorice pot fi date în
administrare institutiilor publice, pot fi concesionate, date în folosintă
gratuită institutiilor de utilitate publică sau închiriate, în conditiile
legii, cu avizul Ministerului Culturii si Cultelor sau, după caz, al
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor.
..........................................................................................
(4) Monumentele istorice aflate în proprietatea
persoanelor fizice sau juridice de drept privat pot fi vândute numai în
conditiile exercitării dreptului de preemtiune ale statului român, prin
Ministerul Culturii si Cultelor, pentru monumentele istorice clasate în grupa
A, sau prin serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si
Cultelor, pentru monumentele istorice clasate în grupa B, ori al unitătilor
administrativ-teritoriale, după caz, potrivit prezentei legi, sub sanctiunea
nulitătii absolute a vânzării.
(5) Proprietarii, persoane fizice sau juridice de drept
privat, care intentionează să vândă monumente istorice, transmit serviciilor
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor înstiintarea
privind intentia de vânzare, însotită de documentatia stabilită prin ordin al
ministrului culturii si cultelor.
(6) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii si Cultelor transmit Ministerului Culturii si Cultelor înstiintarea,
documentatia si propunerea de răspuns, în termen de 5 zile lucrătoare de la
primirea acestora.
(7) Termenul de exercitare a dreptului de preemtiune
al statului este de maximum 25 de zile de la data înregistrării Onstiintării,
documentatiei si a propunerii de răspuns la Ministerul Culturii si Cultelor
sau, după caz, la serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si
Cultelor; titularii dreptului de preemtiune vor prevedea în bugetul propriu
sumele necesare destinate exercitării dreptului de preemtiune; valoarea de
achizitionare se negociază cu vânzătorul.
(8) În cazul în care Ministerul Culturii si Cultelor sau
serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor nu îsi
exercită dreptul de preemtiune în termenul prevăzut la alin. (7), acest drept
se transferă autoritătilor publice locale, care îl pot exercita în maximum 15
zile.“
4. La articolul 4, după alineatul (8) se introduce
un nou alineat, alineatul (81), cu
următorul cuprins:
“(81) Comunicările privind
neexercitarea dreptului de preemtiune au termen de valabilitate pentru întregul
an calendaristic în care au fost emise, inclusiv pentru situatiile în care
monumentul istoric este vândut de mai multe ori.“
5. După articolul 4 se introduce un nou articol,
articolul 41, cu următorul cuprins:
“Art.41. – În
actele de înstrăinare, concesionare, închiriere, dare în administrare sau dare
în folosintă gratuită a monumentelor istorice se va mentiona regimul de
monument istoric al imobilelor si obligatia protejării acestora potrivit
prezentei legi.“
6. La articolul 8, alineatele (1) si (2) vor avea
următorul cuprins:
“Art.8. – (1) Pentru fiecare monument istoric se
instituie zona sa de protectie, delimitată pe baza reperelor topografice,
geografice sau urbanistice, în functie de trama stradală, relief si
caracteristicile monumentului istoric, după caz, prin care se asigură
conservarea integrată si punerea în valoare a monumentului istoric si a
cadrului său construit sau natural.
(2) Delimitarea si instituirea zonei de protectie se
realizează, simultan cu clasarea bunului imobil ca monument istoric, în
conditiile legii.“
7. La articolul 8, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (21), cu
următorul cuprins:
“(21) Autoritătile publice locale
competente vor include în planurile urbanistice si în regulamentele aferente
zonele de protectie delimitate conform alin. (2).“
8. La articolul 8, alineatul (4) se abrogă.
9. Denumirea capitolului II al titlului II va avea
următorul cuprins:
“CAPITOLUL II
Inventarierea si clasarea monumentelor
istorice“
10. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
“Art.11. – (1) Inventarierea monumentelor istorice reprezintă
actiunea de strângere a totalitătii informatiilor, documentelor, studiilor,
cercetărilor si a documentatiilor cu privire la identificarea imobilelor
susceptibile de a dobândi calitatea de monument istoric, a imobilelor clasate
ca monumente istorice, a monumentelor istorice declasate, precum si a celor
distruse sau dispărute.
(2) Inventarul monumentelor istorice reprezintă o bază de date, actualizată permanent prin operatiunile necesare de corelare, în vederea asigurării unei informări permanente si exacte în legătură cu situatia imobilelor monumente istorice.
(3) Clasarea este procedura prin care se
conferă regim de monument istoric unui bun imobil conform art. 7.
(4) Inventarierea si clasarea se realizează potrivit
dispozitiilor prevăzute de prezenta lege si în conformitate cu normele
metodologice de inventariere si clasare a monumentelor istorice, aprobate prin
ordin al ministrului culturii si cultelor.
(5) Pentru realizarea inventarierii monumentelor
istorice, autoritătile si institutiile publice competente comunică serviciilor
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, la solicitarea
acestora, date privind situatia juridică a imobilelor.“
11. La articolul 12 alineatul (1) punctul 2,
literele a) si c) vor avea următorul cuprins:
“a) proprietarului bunului imobil;
.........................................................................................
c) Comisiei Nationale
a Monumentelor Istorice, a Comisiei Nationale de Arheologie sau a Comisiei
Nationale a Muzeelor si Colectiilor;“.
12. La articolul 12 alineatul (1) punctul 2, după
litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
“e) institutiilor publice cu atributii în domeniu.“
13. La articolul 12, alineatele (2) si (4) vor avea
următorul cuprins:
“(2) Dosarul de clasare sau de declasare este întocmit
de serviciile deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, de regulă,
prin experti autorizati sau specialisti atestati înscrisi în registrele
Ministerului Culturii si Cultelor si se înaintează compartimentului de
specialitate din Ministerul Culturii si Cultelor, care îl analizează si îl
prezintă, după caz, Comisiei Nationale de Arheologie si/sau Comisiei Nationale
a Monumentelor Istorice spre analiză si propuneri. Secretarul Comisiei
Nationale a Monumentelor Istorice elaborează proiectul de ordin de clasare sau
de declasare, pe care îl înaintează ministrului culturii si cultelor spre
aprobare.
...........................................................................................
(4) Comunicarea de clasare sau de declasare,
respectiv, după caz, răspunsul motivat privind neclasarea sau nedeclasarea, se
comunică proprietarului si titularilor altor drepturi reale, precum si
autoritătii administratiei publice locale de către serviciile publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, în termen de cel mult 30
de zile de la data primirii lor de la Ministerul Culturii si Cultelor sau de la
publicarea lor în Monitorul Oficial al României, Partea I, după caz.“
14. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
“Art.13. – (1) Serviciile publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii si Cultelor au obligatia de a comunica de îndată
proprietarului, titularului dreptului de administrare sau, respectiv,
titularului altui drept real asupra bunului imobil declansarea procedurii de
clasare sau de declasare.
(2) De la data comunicării către proprietar sau către
titularul altor drepturi reale a declansării procedurii de clasare si până la
publicarea ordinului de clasare sau până la comunicarea neclasării, după caz,
dar nu mai mult de 12 luni, bunului imobil în cauză i se aplică regimul juridic
al monumentelor istorice.“
15. La articolul 14, alineatele (1), (6) si (7) vor
avea următorul cuprins:
“Art.14. – (1) Comunicarea de clasare, de declasare
sau răspunsul privind neclasarea sau nedeclasarea pot fi contestate de
proprietarul bunului imobil în cauză la Ministerul Culturii si Cultelor în
termen de 30 de zile de la data comunicării; contestatia se solutionează în
termen de 30 de zile de la înregistrare.
.............................................................................................
(6) La data rămânerii definitive a comunicării de declasare sau de la data comunicării răspunsului privind neclasarea, regimul de monument istoric al bunului încetează, iar reluarea procedurii de clasare sau de declasare nu poate interveni înainte de 3 ani, în absenta descoperirii unor elemente noi care să o justifice.
(7) În situatia introducerii unei actiuni în
contencios administrativ împotriva ordinului de clasare sau a comunicării
declansării procedurii de clasare, până la pronuntarea unei hotărâri
judecătoresti rămase definitive si irevocabile, asupra bunului imobil în cauză
se aplică regimul juridic al monumentelor istorice.“
16. La articolul 15, alineatul (1) va avea următorul
cuprins:
“Art.15. – (1) Ordinul de clasare sau de declasare se
publică, prin grija Ministerului Culturii si Cultelor, în Monitorul Oficial al
României, Partea I, în termen de 15 zile de la rămânerea definitivă.“
17. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
“Art.17. – (1) Monumentele istorice, zonele de
protectie si zonele construite protejate, definite potrivit legii, se
evidentiază în planurile de amenajare a teritoriului si în planurile
urbanistice ale unitătilor administrativ-teritoriale.
(2) În conditiile legii si în baza avizului
Ministerului Culturii si Cultelor, în scopul protejării valorilor de patrimoniu
cultural ce au determinat instituirea zonei construite protejate, autoritătile
publice locale pot institui servituti, pot interzice desfiintarea sau
modificarea constructiilor.
(3) Calitatea de monument istoric, precum si cea de
zonă construită protejată, de oras istoric sau de sat istoric se marchează
printr-un însemn distinctiv amplasat de reprezentantii primăriilor pe
monumentul istoric, la intrarea în zona construită protejată sau în orasul
istoric ori satul istoric, după caz, în conformitate cu normele metodologice
aprobate prin ordin al ministrului culturii si cultelor. Costul însemnelor
distinctive se suportă de către autoritătile publice locale.“
18. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
“Art.18. – (1) În sensul prezentei legi, prin declasare
se întelege radierea din Lista monumentelor istorice a unui bun imobil sau
a unei părti din acesta, prin mentionarea în listă a ordinului de declasare.
(2) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii si Cultelor comunică proprietarului, titularului dreptului de
administrare sau titularului altui drept real asupra monumentului istoric
declasat, după caz, în maximum 5 zile de la publicarea ordinului de declasare,
efectuarea radierii.
(3) Declasarea monumentelor istorice urmează aceeasi
procedură ca cea prevăzută pentru clasare. Ea este declansată din oficiu în
oricare dintre situatiile următoare:
a) descărcarea de sarcină arheologică, în cazul
siturilor arheologice, conform avizului Comisiei Nationale de Arheologie;
b) disparitia monumentului istoric;
c) constatarea pierderii calitătii de monument istoric
a imobilului.
(4) Erorile materiale din Lista monumentelor istorice
pot fi îndreptate din oficiu sau în urma solicitării oricărei persoane
interesate.“
19. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
“Art.20. – (1) Clasarea de urgentă este
procedura exceptională prin care un bun imobil aflat în pericol iminent de
distrugere sau de alterare fizică este clasat în grupa A sau B, după caz, în
vederea luării măsurilor urgente necesare pentru salvarea sa.
(2) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii si Cultelor pot declansa procedura de clasare de urgentă, din oficiu
sau la solicitarea oricărei persoane interesate.
(3) Declansarea procedurii de clasare de urgentă se
efectuează în maximum 3 zile de la identificarea situatiei imobilului sau
înregistrarea solicitării privind situatia imobilului, pe baza notei de
constatare elaborate de delegatul serviciului public deconcentrat al
Ministerului Culturii si Cultelor al muzeului judetean, respectiv al muzeului
municipiului Bucuresti, sau al autoritătilor administratiei publice locale,
după caz.
(4) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii si Cultelor comunică imediat în scris proprietarului bunului imobil
declansarea procedurii de clasare de urgentă a imobilului în Lista monumentelor
istorice. De la data comunicării declansării procedurii de clasare de urgentă
până la finalizarea procedurii, imobilului i se aplică regimul juridic al
monumentelor istorice.
(5) Împotriva declansării procedurii de clasare de
urgentă sau a ordinului de clasare de urgentă, proprietarul se poate adresa
instantei de contencios administrativ.
(6) Până la solutionarea litigiului, bunului imobil în
cauză i se aplică regimul juridic al monumentelor istorice.
(7) La solicitarea serviciilor deconcentrate ale
Ministerului Culturii si Cultelor, proprietarii imobilelor propuse pentru
clasare din oficiu sau de urgentă vor transmite acestora documentele necesare
completării dosarului de clasare.“
20. La articolul 21, alineatele (1) si (3) vor avea
următorul cuprins:
“Art.21. – (1) Lista monumentelor istorice cuprinde
monumentele istorice clasate în grupa A sau B si se întocmeste de Institutul
National al Monumentelor Istorice.
...........................................................................................
(3) Lista monumentelor istorice stă la baza întocmirii
cadastrului de specialitate al monumentelor istorice, a planurilor de amenajare
a teritoriului si a planurilor urbanistice.“
21. La articolul 22, alineatele (1) si (3) vor avea
următorul cuprins:
“Art.22. – (1) Interventiile asupra monumentelor istorice se fac numai pe baza si cu respectarea avizului emis de către Ministerul Culturii si Cultelor sau, după caz, de către serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor.
............................................................................................
(3) Autorizatia de construire, autorizatia de
desfiintare, precum si autorizatiile referitoare la interventiile prevăzute la
alin. (2) se eliberează numai pe baza si în conformitate cu avizul Ministerului
Culturii si Cultelor sau, după caz, al serviciilor publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii si Cultelor si cu celelalte avize, potrivit dispozitiilor
legale în vigoare.“
22. La articolul 22 alineatul (2), literele a) si
d) vor avea următorul cuprins:
“a) toate lucrările de cercetare, conservare,
construire, extindere, consolidare, restructurare, amenajări peisagistice si de
punere în valoare, care modifică substanta sau aspectul monumentelor istorice;
...........................................................................................
d) schimbări ale functiunii sau destinatiei
monumentelor istorice, inclusiv schimbările temporare;“.
23. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
“Art.23. – (1) Interventiile care se efectuează asupra
imobilelor care nu sunt monumente istorice, dar care se află în zone de
protectie a monumentelor istorice sau în zone construite protejate se
autorizează pe baza avizului Ministerului Culturii si Cultelor sau, după caz,
al serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor si a
celorlalte avize, potrivit dispozitiilor legale în vigoare.
(2) Toate interventiile care se efectuează asupra
monumentelor istorice, altele decât cele de schimbare a functiunii sau a
destinatiei, de întretinere sau de reparatii curente, indiferent de sursa lor
de finantare si de regimul de proprietate a imobilului, se fac sub inspectia si
controlul propriu ale Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv ale
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, cu
personal atestat, în conditiile legii.
(3) În conditiile legii, în cazul realizării de
lucrări neautorizate, fără avize sau care încalcă avizele de specialitate,
personalul de inspectie abilitat are dreptul să întrerupă lucrările până la
intrarea în legalitate, să aplice sanctiuni si, după caz, să dispună revenirea
la situatia initială si să sesizeze organele de cercetare penală.
(4) Elaborarea expertizelor tehnice, a proiectelor de
consolidare, restaurare, verificarea tehnică a proiectelor si dirigentarea
lucrărilor se efectuează numai de experti si/sau specialisti atestati de către
Ministerul Culturii si Cultelor, cu respectarea exigentelor specifice
domeniului monumentelor istorice si a cerintelor privind calitatea lucrărilor
în constructii.
(5) Protejarea si conservarea monumentelor istorice
reprezentând descoperiri arheologice rămase decopertate se face, în conditiile
legii, de către investitori, sub coordonarea responsabilului stiintific al
santierului si a institutiei organizatoare.“
24. Articolele 24–26 se abrogă.
25. La articolul 27, alineatul (4) va avea următorul
cuprins:
“(4) Pentru îndeplinirea atributiilor sale, potrivit
prevederilor prezentei legi, Ministerul Culturii si Cultelor organizează
compartimente de specialitate în aparatul propriu, precum si institutii
subordonate, având drept atributii activitătile de cercetare, inventariere,
avizare, inspectie si control, conservare, restaurare si punere în valoare a
monumentelor istorice.“
26. Articolul 28 va avea următorul cuprins:
“Art.28. – (1) În vederea protejării monumentelor
istorice Ministerul Culturii si Cultelor îndeplineste, direct sau prin
serviciile sale publice deconcentrate ori prin alte institutii publice
subordonate, următoarele atributii:
1. organizează sistemul national de cercetare,
inventariere, clasare a monumentelor istorice, de elaborare a reglementărilor
din domeniu, de inspectie si control a monumentelor istorice;
2. avizează reglementările, normele si metodologiile
cu aplicabilitate pentru domeniul monumentelor istorice, în cazul în care
acestea sunt elaborate de alte autorităti decât Ministerul Culturii si
Cultelor;
3. conferă, prin ordin al ministrului culturii si
cultelor, regimul de monument istoric;
4. publică Lista monumentelor istorice, întocmită de
Institutul National al Monumentelor Istorice, în Monitorul Oficial al României,
Partea I, si o actualizează, potrivit legii, la fiecare 5 ani;
5. face propuneri pentru cuprinderea în proiectul
bugetului de stat a sumelor necesare în vederea finantării cheltuielilor pentru
protejarea monumentelor istorice;
6. emite avizele necesare în vederea eliberării
autorizatiilor de construire pentru lucrările si interventiile asupra
monumentelor istorice;
7. emite avizul privind regulamentele de constructie
din zonele de protectie a monumentelor istorice si în zonele construite
protejate;
8. emite avizul privind studiile de fundamentare istorico-stiintifică pentru delimitarea zonelor de protectie a monumentelor istorice sau a zonelor construite protejate, ale sectiunilor de specialitate din planurile de amenajare a teritoriului si planurilor urbanistice, precum si pentru proiectele de restaurare a monumentelor istorice;
9. emite avizul pentru Planul de amenajare a
teritoriului national – sectiunea “Zone construite protejat“, precum si pentru
sectiunile de specialitate din planurile de amenajare a teritoriului care au ca
obiect monumente istorice sau zone construite protejate;
10. emite avizele pentru sectiunile de specialitate
din planurile urbanistice generale ale unitătilor administrativteritoriale,
planurile urbanistice zonale, precum si din planurile urbanistice de detaliu,
care au ca obiect monumente istorice sau zone construite protejate;
11. emite avizele pentru interventii asupra imobilelor
situate în zonele de protectie a monumentelor istorice si în zonele construite
protejate, pentru care nu există regulamente de constructie avizate conform
pct. 7;
12. initiază, atunci când este necesar, sau solicită
consiliilor judetene sau Consiliului General al Municipiului Bucuresti, după
caz, exproprierea pentru cauză de utilitate publică a monumentelor istorice, în
vederea salvării acestora de la distrugere si degradare;
13. coordonează, prin diriginti de specialitate ai
Oficiului National al Monumentelor Istorice, atestati de Ministerul Culturii si
Cultelor, lucrările de conservare, consolidare si restaurare a monumentelor
istorice, atunci când interventiile sunt finantate total sau partial din
fondurile alocate de Ministerul Culturii si Cultelor;
14. asigură inspectia si controlul propriu la
monumentele istorice privind starea lor de conservare si respectarea avizelor
de specialitate emise, precum si controlul propriu al santierelor având drept
obiect monumentele istorice, indiferent de regimul de proprietate si de grupa
monumentului istoric, de natura operatiunilor si de sursa lor de finantare;
15. constată contraventii si aplică sanctiuni prin
împuternicitii săi si ia măsurile corespunzătoare de sesizare a organelor de
cercetare penală, în cazul infractiunilor;
16. instituie, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, Registrul specialistilor, Registrul
expertilor si verificatorilor tehnici, precum si Registrul operatorilor
economici din domeniul protejării monumentelor istorice;
17. emite atestate pentru specialistii si expertii în
domeniul protejării monumentelor istorice, în conformitate cu metodologia
aprobată prin ordin al ministrului culturii si cultelor;
18. reglementează pentru domeniul monumentelor
istorice functionarea operatorilor economici care au ca obiect de activitate
efectuarea de cercetări, proiectarea si executarea de lucrări la monumente
istorice, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului
culturii si cultelor;
19. avizează reglementările, normele si metodologiile
elaborate de autoritătile si institutiile publice abilitate, privind:
a) organizarea si functionarea sistemului national de
educatie, formare, specializare si perfectionare a specialistilor din domeniul
protejării monumentelor istorice;
b) prevenirea si stingerea incendiilor la monumente
istorice;
c) măsurile de protectie specială a monumentelor
istorice în caz de conflict armat, de protectie împotriva actelor de terorism
sau în situatii de urgentă;
d) stabilirea planurilor si măsurilor de prevenire a
distrugerilor cauzate de calamităti sau dezastre naturale la monumente
istorice;
e) înlăturarea sau diminuarea factorilor poluanti la
monumente istorice si în zonele de protectie a acestora;
f) elaborarea cadastrului monumentelor istorice;
20. avizează folosirea materialelor, tehnicilor si
tehnologiilor noi pentru restaurarea monumentelor istorice;
21. sustine, în conditiile legii, programe si proiecte
de revitalizare si punere în valoare a monumentelor istorice, hotărăste
strategii si cofinantează programe si publicatii pentru animarea culturală si
stimularea interesului public fată de monumentele istorice;
22. instituie si controlează amplasarea însemnului
distinctiv care atestă regimul de monument istoric al unui bun imobil, în
vederea protejării sale în timp de pace sau de conflict armat;
23. colaborează cu organizatiile neguvernamentale, în
conditiile legii, la realizarea de programe si proiecte de protejare a
monumentelor istorice;
24. asigură functionarea, logistica, secretariatul si sediul Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice si, prin serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, pentru comisiile regionale ale monumentelor istorice;
25. colaborează cu organismele internationale
interesate si participă, în cooperare cu acestea, la finantarea programelor de
protejare a monumentelor istorice, inclusiv a celor înscrise în Lista
Patrimoniului Mondial;
26. exercită, în numele statului, dreptul de
preemtiune asupra monumentelor istorice clasate în grupa A;
27. initiază, la propunerea Comisiei Nationale a
Monumentelor Istorice si, după caz, a Comisiei Nationale de Arheologie,
proiecte de hotărâre a Guvernului privind acordarea statutului de oras istoric
sau sat istoric;
28. finantează editarea si publicarea Revistei
monumentelor istorice si a Buletinului monumentelor istorice.
(2) În situatii de urgentă, stări potential
generatoare de situatii de urgentă, situatii care privesc siguranta natională
sau în alte situatii exceptionale, Ministerul Culturii si Cultelor poate emite
avize de urgentă pentru interventii asupra monumentelor istorice, fără
consultarea Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice sau, după caz, a
Comisiei Nationale de Arheologie, cu conditia ca interventiile să fie
reversibile.
(3) Pentru eliberarea avizelor prevăzute la alin. (1)
pct. 6–10 nu se percep taxe sau tarife.
(4) Pentru eliberarea atestatelor, avizelor si
autorizatiilor prevăzute la alin. (1) pct. 11, 17 si 18 se percep taxe si
tarife, care se fac venit la Ministerul Culturii si Cultelor sau la serviciile
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor si se gestionează în
regim extrabugetar, în conditiile legii, exclusiv pentru actiuni, proiecte si
programe în domeniul monumentelor istorice.
(5) Nivelul taxelor si tarifelor care se percep
potrivit alin. (3) se stabileste prin ordin al ministrului culturii si
cultelor.“
27. La articolul 29, alineatele (3), (4) si (6) vor
avea următorul cuprins:
“(3) Principalele atributii ale Institutului National
al Monumentelor Istorice sunt:
a) actualizarea inventarului monumentelor istorice;
b) actualizarea periodică a Listei monumentelor
istorice;
c) elaborarea normelor si metodologiilor specifice
pentru domeniul monumentelor istorice, care se aprobă prin ordin al ministrului
culturii si cultelor;
d) elaborarea dosarelor pentru monumentele istorice
propuse a fi incluse în Lista Patrimoniului Mondial;
e) gestionarea, în conditiile legii, a fondurilor
destinate inventarierii, elaborării normelor si metodologiilor pentru monumente
istorice, investigatiilor, proiectelor-pilot, expertizelor tehnice,
cercetărilor si studiilor specifice;
f) administrarea inventarului si fondului documentar
al monumentelor istorice – care cuprinde: arhiva, fototeca, fondul cartografic
si biblioteca monumentelor istorice – care sunt proprietatea publică a statului
român;
g) coordonarea activitătii serviciilor publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor si a oficiilor de cadastru
si publicitate imobiliară privind realizarea inventarului si a cadastrului de
specialitate al monumentelor istorice, care au obligatia includerii
monumentelor istorice în planurile cadastrale si în hărtile topografice;
h) editarea Revistei monumentelor istorice si a
Buletinului monumentelor istorice, precum si a altor publicatii de
specialitate, pe orice tip de suport;
i) colaborarea cu Oficiul National al Monumentelor
Istorice pentru completarea inventarului, editarea unor publicatii de
specialitate si pentru punerea în valoare a monumentelor istorice;
j) elaborarea si actualizarea Listei monumentelor
istorice distruse sau dispărute;
k) gestionarea Registrului specialistilor, Registrului
expertilor si verificatorilor tehnici, precum si a procedurilor si mecanismelor
de atestare si înscriere în acestea în conformitate cu metodologia aprobată
prin ordin al ministrului culturii si cultelor;
l) constituirea si actualizarea Registrului zonelor
construite protejate.
(4) Institutul National al Monumentelor Istorice
organizează si realizează si alte activităti aducătoare de venituri, specifice
atributiilor sale, conform prevederilor legale, inclusiv prin încheierea de
contracte cu persoane juridice sau fizice de specialitate, venituri pe care le
gestionează în regim extrabugetar.
................................................................................................
(6) Institutul National al Monumentelor Istorice
dezvoltă inventarul si fondul documentar al monumentelor istorice, inclusiv
prin achizitii.“
28. La articolul 29, după alineatul (6) se
introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
“(7) Institutiile publice cu atributii în domeniu colaborează cu serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor si cu Institutul National al Monumentelor Istorice pentru actualizarea inventarului si fondului documentar al monumentelor istorice si transmit acestora, la cerere, copii de pe documentele, studiile, cercetările si publicatiile privind monumentele istorice de care dispun.“
29. La articolul 30, alineatul (3) va avea
următorul cuprins:
“(3) Principalele atributii ale Oficiului National al
Monumentelor Istorice sunt:
a) gestionarea, în conditiile legii, a fondurilor
destinate cercetării, expertizării si executării lucrărilor de
consolidarerestaurare si punere în valoare a monumentelor istorice finantate de
la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Culturii si Cultelor si
încredintate prin transfer Oficiului National al Monumentelor Istorice;
b) fundamentarea, în conformitate cu normele privind
creditarea, elaborate de Ministerul Culturii si Cultelor si aprobate prin
hotărâre a Guvernului, a necesarului de credite; propunerea prioritătilor si evaluarea
documentatiilor prezentate de persoanele de drept privat în vederea obtinerii
de credite fără dobândă, cu dobândă redusă sau cu dobânda pietei, pentru
efectuarea de lucrări de protejare la monumentele istorice detinute;
c) gestionarea, prin acordarea de credite în
conformitate cu prevederile lit. b), în regim extrabugetar, a sumelor provenite
din aplicarea timbrului monumentelor istorice, precum si din alte surse cu
aceeasi destinatie, obtinute în conditiile legii; sumele încasate din
rambursări de credite si plăti din dobânzi se utilizează în sistem revolving,
cu acelasi scop;
d) administrarea, în numele Ministerului Culturii si
Cultelor, a monumentelor istorice intrate cu orice titlu în proprietatea
statului, altele decât cele administrate de alte institutii publice; propunerea
eficientizării acestora prin promovarea de proiecte si programe de
revitalizare, realizarea de parteneriate sau prin concesionare, dare în
folosintă gratuită ori închiriere, în conditiile legii;
e) predarea documentatiilor pentru monumentele
istorice la care au fost efectuate lucrări si receptii finale Institutului
National al Monumentelor Istorice, pentru actualizarea inventarului
monumentelor istorice si arhivare;
f) punerea la dispozitie Institutului National al
Monumentelor Istorice a documentelor si informatiilor detinute, necesare
actualizării inventarului monumentelor istorice;
g) elaborarea reglementărilor, normelor si
metodologiilor specifice domeniului protejării monumentelor istorice privind
continutul-cadru al documentatiilor, tarifarea acestora, executarea lucrărilor,
organizarea achizitiilor publice, contractarea si decontarea lucrărilor;
h) editarea pe orice tip de suport si comercializarea
materialelor privind protejarea si punerea în valoare a monumentelor istorice;
i) organizarea si realizarea altor activităti
specifice atributiilor sale, aducătoare de venituri, conform prevederilor
legale, inclusiv prin încheierea de contracte cu persoane juridice sau fizice
de specialitate, pe care le gestionează în regim extrabugetar;
j) gestionarea Registrului operatorilor economici din
domeniul protejării monumentelor istorice, precum si a procedurilor si
mecanismelor de atestare si înscriere în acestea, în conformitate cu
metodologia aprobată prin ordin al ministrului culturii si cultelor.“
30. Articolul 31 va avea următorul cuprins:
“Art.31. – În vederea realizării măsurilor de
protejare a monumentelor istorice, în termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, în cadrul serviciilor publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii si Cultelor, prin ordin al ministrului culturii si
cultelor, se înfiintează si se stabilesc atributiile Serviciului monumentelor
istorice, încadrat cu personal specializat în domeniu.“
31. La articolul 32, alineatele (1)–(3) vor avea
următorul cuprins:
“Art.32. – (1) La data intrării în vigoare a prezentei
legi, se reorganizează Comisia Natională a Monumentelor Istorice, organism
stiintific de specialitate, fără personalitate juridică, cu rol consultativ în
domeniul protejării monumentelor istorice, care functionează pe lângă
Ministerul Culturii si Cultelor.
(2) Comisia Natională a Monumentelor Istorice propune
strategiile si avizarea metodologiilor, normativelor si măsurilor
tehnico-stiintifice din domeniul protejării monumentelor istorice.
(3) Comisia Natională a Monumentelor Istorice este
formată din 21 de membri, personalităti, specialisti si experti atestati în
domeniul protejării monumentelor istorice.“
32. La articolul 33, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
“Art.33. – (1) Independenta membrilor Comisiei
Nationale a Monumentelor Istorice în adoptarea propunerilor Comisiei este
garantată prin prezenta lege.“
33. La articoul 34, alineatul (2) va avea următorul
cuprins:
“(2) Functia de secretar al Comisiei Nationale a Monumentelor
Istorice este îndeplinită de seful compartimentului de specialitate din cadrul
Ministerului Culturii si Cultelor. Functiile de secretari ai sectiunilor de
specialitate ale Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice sunt îndeplinite de
specialisti din cadrul compartimentului de specialitate al Ministerului
Culturii si Cultelor.“
34. Articolul 35 va avea următorul cuprins:
“Art.35. – (1) Comisia Natională a Monumentelor
Istorice are următoarele atributii:
a) propune aprobarea strategiei nationale privind
protejarea monumentelor istorice, elaborată de Institutul National al
Monumentelor Istorice;
b) formulează prioritătile privind lucrările si
măsurile necesare pentru asigurarea protejării monumentelor istorice,
indiferent de situatia lor juridică si de sursa de finantare;
c) propune aprobarea, prin ordin al ministrului culturii si cultelor, a metodologiilor, normelor, normativelor si reglementărilor din domeniul protejării monumentelor istorice, elaborate de Ministerul Culturii si Cultelor sau de institutiile specializate din subordinea acestuia;
d) propune clasarea, declasarea, neclasarea sau
nedeclasarea si schimbarea grupei de clasare a monumentelor istorice;
e) propune criteriile de atestare a specialistilor si
expertilor din domeniul protejării monumentelor istorice, precum si criteriile
de reglementare a activitătii operatorilor economici cu activitate în domeniul
protejării monumentelor istorice;
f) propune avizarea Planului de amenajare a
teritoriului national – sectiunea “Zone construite protejate“;
g) propune avizarea pentru sectiunile de specialitate
din planurile privind amenajarea teritoriului care au ca obiect monumentele
istorice sau zone construite protejate;
h) propune avizul privind studiile de fundamentare
istorico-stiintifică pentru delimitarea zonelor de protectie a monumentelor
istorice clasate în grupa A sau a zonelor construite protejate care cuprind
monumente istorice clasate în grupa A, ale sectiunilor de specialitate din
planurile de amenajare a teritoriului si planurile urbanistice, precum si
pentru proiectele de restaurare a monumentelor istorice clasate în grupa A;
i) propune avizul pentru studiile de fundamentare si
sectiunile de specialitate din planurile urbanistice generale ale unitătilor
administrativ-teritoriale si din planurile urbanistice zonale, precum si pentru
planurile urbanistice de detaliu, care au ca obiect monumente istorice clasate
în grupa A sau zone construite protejate care cuprind monumente istorice
clasate în grupa A;
j) propune avizul pentru documentatiile privind
interventiile asupra monumentelor istorice sau inscriptionarea monumentelor
istorice, având la bază texte avizate de organisme sau institutii stiintifice
de specialitate;
k) propune avizul pentru interventii asupra imobilelor situate în zonele de protectie a monumentelor istorice si în zonele construite protejate, pentru care nu există regulamente de constructie avizate conform art. 28 alin. (1) pct. 7;
l) propune monumente istorice pentru a fi incluse în
Lista patrimoniului cultural si natural mondial, precum si în Lista
patrimoniului mondial în pericol, elaborate de UNESCO;
m) propune avizarea folosirii unor materiale, tehnici
si tehnologii noi pentru restaurarea monumentelor istorice, în baza
documentatiilor de specialitate;
n) propune programe de pregătire a specialistilor,
precum si planuri-cadru de învătământ, de formare si specializare în domeniul
protejării monumentelor istorice.
(2) Atributiile Comisiei Nationale a Monumentelor
Istorice mentionate la alin. (1) lit. d), g), j) si k) pot fi delegate
comisiilor regionale ale monumentelor istorice, în conditiile stabilite de
Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale a Monumentelor
Istorice.
(3) Membrii Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice
si ai comisiilor zonale ale monumentelor istorice primesc o indemnizatie
lunară, pentru lunile în care comisiile se întrunesc, reprezentând 20% din
indemnizatia lunară a unui secretar de stat, la care se adaugă decontarea
cheltuielilor de participare la lucrările comisiilor.“
35. Articolul 36 va avea următorul cuprins:
“Art.36. – (1) Comisiile regionale ale monumentelor
istorice se reorganizează în comisii zonale ale monumentelor istorice pe lângă
serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, ca
organisme stiintifice de specialitate descentralizate ale Comisiei Nationale a
Monumentelor Istorice, fără personalitate juridică, cu rol consultativ în
domeniul protejării monumentelor istorice.
(2) Numărul, teritoriul de competentă, organizarea si
functionarea comisiilor zonale ale monumentelor istorice sunt stabilite prin
Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale a Monumentelor
Istorice, aprobat prin ordin al ministrului culturii si cultelor.
(3) Comisiile zonale ale monumentelor istorice au câte
9 membri, iar presedintii acestora sunt membri ai Comisiei Nationale a
Monumentelor Istorice.
(4) Componenta comisiilor zonale ale monumentelor
istorice se aprobă prin ordin al ministrului culturii si cultelor la propunerea
compartimentului de specialitate din Ministerul Culturii si Cultelor. În cadrul
acestora vor fi inclusi arhitectii sefi ai judetelor, respectiv arhitectul sef
al municipiului Bucuresti.
(5) Comisiile zonale ale monumentelor istorice au
următoarele atributii:
a) fundamentează si propun elementele specifice
strategiei regionale privind protejarea monumentelor istorice;
b) formulează prioritătile pentru protejarea
monumentelor istorice în plan regional, în vederea evaluării si asigurării
fondurilor necesare;
c) analizează si propun Comisiei Nationale a
Monumentelor Istorice clasarea sau declasarea monumentelor istorice din
regiunile lor de competentă în grupa A sau B, după caz;
d) propun avizul privind documentatiile de urbanism si amenajarea teritoriului pentru instituirea, delimitarea si reglementarea construirii zonelor de protectie a monumentelor istorice clasate în grupa B sau a zonelor construite protejate cu monumente istorice clasate în grupa B;
e) propun avizarea studiilor de fundamentare din
planurile de amenajare a teritoriului, planurile urbanistice generale,
planurile urbanistice zonale ale localitătilor care cuprind monumente istorice
clasate în grupa B;
f) propun avizarea planurilor urbanistice de detaliu si a proiectelor de executie în zonele de protectie a monumentelor istorice din grupa A si în zonele protejate cu monumente istorice clasate în grupa A, pentru care există reglementări avizate de Ministerul Culturii si Cultelor;
g) propun avizul privind documentatiile tehnice care
cuprind lucrări de cercetare, investigatii expertize tehnice, proiecte tehnice
si detalii de executie pentru monumentele istorice clasate în grupa B;
h) propun avizul privind documentatiile pentru lucrări
de întretinere si reparatii curente la monumentele istorice clasate în grupa A,
care nu aduc modificări de arhitectură ori ale componentelor artistice, în
conditiile în care lucrările se execută cu materiale si tehnici de lucru
specifice epocii de edificare a monumentului istoric;
i) îndeplinesc alte atributii date în competentă,
potrivit dispozitiilor prevăzute în Regulamentul de organizare si functionare a
Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice.“
36. Articolul 37 va avea următorul cuprins:
“Art.37. – (1) În cadrul Ministerului Culturii si
Cultelor se constituie, prin ordin al ministrului culturii si cultelor, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, un
colectiv de control pentru activitatea de protejare a monumentelor istorice.
(2) Colectivul de control pentru activitatea de
protejare a monumentelor istorice are următoarele atributii:
a) controlează, în conditiile legii, documentele si
documentatiile de orice fel privind conservarea, restaurarea si protejarea
monumentelor istorice;
b) constată încălcarea prevederilor legale în domeniul
conservării, restaurării si protejării monumentelor istorice si propune luarea
măsurilor legale ce se impun;
c) are acces, în conditiile legii, la orice monument
istoric, precum si pe santierele de cercetare sau de conservare-restaurare a
monumentelor istorice; în acest scop, organele abilitate ale statului au
obligatia să sprijine personalul colectivului în exercitarea atributiilor;
d) face propuneri de sanctionare, în conditiile legii,
a abaterilor constatate.
(3) În îndeplinirea atributiilor prevăzute la alin.
(2), colectivul de control pentru activitatea de protejare a monumentelor
istorice are dreptul să solicite si să primească informatii si documente, în
conditiile legii, de la orice persoană fizică sau juridică, aceasta având
obligatia de a da curs solicitării în termen de 15 zile calendaristice de la
data emiterii cererii.“
37. La articolul 38 alineatul (1), literele b), f)
si k) vor avea următorul cuprins:
“b) să asigure paza, integritatea si protectia
monumentelor istorice, să ia măsuri pentru prevenirea si stingerea incendiilor,
să asigure efectuarea lucrărilor de conservare, consolidare, restaurare,
reparatii curente si de întretinere a acestora în conditiile legii;
...........................................................................................
f) în cazul în care
solicită descărcarea imobilului de sarcină arheologică, să finanteze săpătura,
cercetarea arheologică, elaborarea documentatiei aferente, conservarea si
protejarea eventualelor vestigii descoperite cu ocazia efectuării cercetării
arheologice;
............................................................................................
k) să permită montarea si să întretină însemnul
distinctiv care marchează calitatea de monument istoric a imobilului;“.
38. La articolul 38, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (11), cu
următorul cuprins:
“(11) Prin derogare de la prevederile
alin. (1) lit. h), lucrările de constructie ce fac obiectul autorizării, la
monumentele istorice de categorie B, cu exceptia lucrărilor la componentele
artistice, pot fi efectuate si de persoane fizice sau juridice neatestate, cu
conditia respectării avizelor de specialitate.“
39. La articolul 39, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
“Art.39. – (1) Pentru protejarea monumentelor istorice aflate în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice, Ministerul Culturii si Cultelor, serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor si autoritătile administratiei publice locale, după caz, pot asigura, la cererea proprietarilor, cu titlu gratuit, consultantă de specialitate, în conditiile legii.“
40. La articolul 39, alineatele (2)–(5) se abrogă.
41. La articolul 40, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
“Art.40. – (1) Contributia financiară a statului,
constând în sume alocate prin bugetul Ministerului Culturii si Cultelor cu
destinatia protejării monumentelor istorice, indiferent de detinător, poate să
acopere total sau partial costul lucrărilor de protejare a monumentelor istorice.“
42. După articolul 40 se introduce un nou articol,
articolul 401, cu
următorul cuprins:
“Art.401. – (1)
Costul lucrărilor de proiectare, expertizare, conservare, reparare,
consolidare, restaurare si punere în valoare a monumentelor istorice, indiferent
de grupa în care sunt clasate, ori a altor imobile din
ansambluri
sau situri istorice, aflate în proprietate publică ori privată, incluse în
programe de importantă natională sau internatională, stabilite prin hotărâre a
Guvernului initiată la propunerea ministerelor implicate în realizarea
acestora, poate fi acoperit integral ori partial de la bugetul de stat sau al
unitătilor administrativ-teritoriale, prin bugetul ordonatorilor de credite
care participă la realizarea programelor.
(2) Pentru acoperirea costului lucrărilor prevăzute la
alin. (1) nu este obligatorie constituirea de garantii de către beneficiarii
contributiei.
(3) Lucrările prevăzute la alin. (1) sunt lucrări de
interes public national, pentru care nu se datorează taxa pentru eliberarea certificatului
de urbanism si autorizatiei de construire.“
43. La articolul 42, alineatele (1) si (2) vor avea
următorul cuprins:
“Art.42. – (1) Proprietarii imobilelor monumente
istorice, definite potrivit art. 3 lit. a) din prezenta lege, sunt scutiti în
totalitate de plata impozitului pe clădiri, cu exceptia spatiilor în care se
desfăsoară activităti economice sau comerciale.
(2) Pentru suprafata ocupată la sol de imobilele
prevăzute la alin. (1) nu se plăteste impozitul pe teren.“
44. La articolul 46 alineatul (1), după litera h)
se introduce o nouă literă, litera i), cu următorul cuprins:
“i) elaborează planurile anuale de gestiune si
protectie a monumentelor istorice de pe teritoriul unitătii
administrativteritoriale care sunt înscrise în Lista patrimoniului mondial si
asigură monitorizarea acestora prin personalul propriu.“
45. La articolul 47, literele c)–e) vor avea
următorul cuprins:
“c) prevăd, în termen de 12 luni de la clasarea
monumentelor istorice, fondurile bugetare necesare pentru elaborarea documentatiilor
de urbanism si amenajare a teritoriului si a regulamentelor aferente;
d) elaborează regulamentele de urbanism pentru zonele
de protectie a monumentelor istorice si pentru zonele construite protejate si
le aprobă numai pe baza si în conditiile avizului Ministerului Culturii si
Cultelor sau al serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si
Cultelor, după caz;
e) elaborează sau, după caz, aprobă programe ori
măsuri administrative, bugetare sau fiscale speciale de prevenire a degradării
monumentelor istorice si a zonelor protejate din municipiul, orasul sau comuna
respectivă, cu respectarea avizului Ministerului Culturii si Cultelor sau al
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, după
caz;“.
46. La articolul 47, după alineatul (1) se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2) La data emiterii autorizatiilor de constructie
sau de desfiintare, pentru lucrări ce urmează a se executa la monumente
istorice, în zonele de protectie a acestora sau în zonele construite protejate,
autoritătile emitente ale autorizatiilor transmit copii ale acestor documente
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor.“
47. La articolul 49, literele b) si d) vor avea
următorul cuprins:
“b) initiază, cu avizul Ministerului Culturii si
Cultelor, procedura de expropriere pentru cauză de utilitate publică în vederea
protejării monumentelor istorice, în situatiile si cu respectarea conditiilor
prevăzute de lege;
..........................................................................................
d) eliberează autorizatii de construire sau de
desfiintare pentru monumente istorice si pentru imobile aflate în zona de
protectie a monumentelor istorice sau în zonele construite protejate, numai pe
baza si în conditiile avizului Ministerului Culturii si Cultelor sau ale
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii si Cultelor, după
caz.“
48. La articolul 50, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
“Art.50. – (1) Protejarea monumentelor istorice se
finantează de proprietarii sau detinătorii acestora si poate fi cofinantată din
fonduri asigurate de la bugetul de stat, bugetele locale sau din alte surse.“
49. La articolul 52, alineatele (3) si (4) vor avea
următorul cuprins:
“(3) Timbrul monumentelor istorice este obligatoriu
pentru:
a) cărtile postale ilustrate, plicurile, mărcile
postale, hărtile, pliantele, brosurile, revistele, ghidurile turistice,
cărtile, albumele, atlasele, enciclopediile, filmele artistice si documentare,
casetele video, compact-discurile, diapozitivele, videoclipurile, cardurile
bancare si cartelele telefonice comercializate în România, reprezentând
monumente istorice individualizate sau în ansambluri, prin imagini fotografice
sau reprezentări grafice de interior sau exterior;
b) biletele de intrare, inclusiv taxele de
fotografiere sau de filmare, pentru monumentele istorice puse la dispozitie
publicului, în totalitate ori în parte, aflate în proprietatea sau în folosinta
persoanelor juridice de drept privat care desfăsoară activităti economice;
c) biletele de intrare la manifestările culturale,
sportive sau de agrement, târguri si expozitii desfăsurate în spatii situate în
zona de protectie a acestora sau în zonele construite protejate;
d) activitătile de cazinou, jocuri de noroc si jocuri
mecanice.
(4) Timbrul monumentelor istorice se percepe de la
operatorii economici, editori sau producători, de la proprietari, titulari ai
dreptului de administrare sau ai altor drepturi reale asupra imobilelor situate
în zona de protectie a monumentelor istorice în zonele construite protejate sau
de la beneficiarii veniturilor realizate, după caz.“
50. La articolul 52, după alineatul (4) se introduc
două noi alineate, alineatele (5) si (6), cu următorul cuprins:
“(5) Se exceptează de la plata timbrului muzeele care
functionează în clădiri monumente istorice sau în zone de protectie ale
acestora.
(6) Prin derogare de la prevederile alin. (3) si (4),
pot fi exceptati de la plata taxei timbrului monumentelor istorice operatorii
economici care, prin activitătile pe care le desfăsoară, contribuie la
protejarea monumentelor istorice, cu o sumă cel putin egală celei pe care o
datorează la plata taxei timbrului monumentelor istorice.“
51. Articolul 53 va avea următorul cuprins:
“Art.53. – (1) Fondurile obtinute din aplicarea
timbrului monumentelor istorice se utilizează de către Oficiul National al
Monumentelor Istorice în mod exclusiv pentru:
a) acordarea de credite în conditiile art. 30 alin.
(3) lit. b) si c), cu prioritate pentru lucrări de interventie urgentă la
monumente istorice, în functie de strategia protejării monumentelor istorice;
b) finantarea elaborării de reglementări tehnicoeconomice, de norme si metodologii privind elaborarea de documentatii specifice, executării de lucrări, realizării de achizitii, contractării si decontării de lucrări privind monumentele istorice;
c) finantarea unor amenajări în vederea pregătirii
monumentelor istorice pentru vizitare gratuită, precum si pentru realizarea
unor programe sau proiecte culturale.
(2) Cuantumul timbrului monumentelor istorice se
stabileste prin hotărâre a Guvernului si se actualizează, anual, prin ordin al
ministrului culturii si cultelor.“
52. La articolul 56, alineatele (1) si (2) vor avea
următorul cuprins:
“Art.56. – (1) Constituie contraventii la regimul de
protejare a monumentelor istorice următoarele fapte, dacă, potrivit legii, nu
constituie infractiuni:
a) executarea de lucrări asupra unui imobil după
declansarea procedurii de clasare sau asupra unui monument istoric, fără avizul
Ministerului Culturii si Cultelor;
b) încălcarea de către proprietar sau de către
titularul dreptului de administrare a unui monument istoric a obligatiilor
prevăzute la art. 38;
c) nevirarea contravalorii timbrului monumentelor istorice,
precum si a taxelor si tarifelor prevăzute de prezenta lege;
d) organizarea manifestărilor prevăzute la art. 8
alin. (5) si (6), în lipsa acordului autoritătii competente;
e) neprecizarea în certificatul de urbanism a
necesitătii obtinerii avizului Ministerului Culturii si Cultelor sau a
serviciilor deconcentrate ale acestuia, după caz, pentru lucrările propuse la
monumente istorice în zona de protectie a acestora ori în zonele protejate;
f) eliberarea autorizatiilor de construire sau de
desfiintare pentru lucrări la monumente istorice în zonele protejate fără
avizul Ministerului Culturii si Cultelor ori a serviciilor deconcentrate, după
caz.
(2) Contraventiile prevăzute la alin. (1) lit. a), e)
si f) se sanctionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, iar cele
mentionate la alin. (1) lit. b)–d) se sanctionează cu amendă de la 4.000 lei la
8.000 lei.“
53. După articolul 56 se introduce un nou articol,
articolul 561, cu
următorul cuprins:
“Art.561. –
Nivelul amenzilor prevăzute la art. 56 poate fi actualizat prin hotărâre a
Guvernului.“
54. Articolul 58 va avea următorul cuprins:
“Art.58. – Contraventiilor prevăzute la art. 56 le
sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.“
55. Articolul 60 va avea următorul cuprins:
“Art.60. – (1) Lista cuprinzând monumentele, ansamblurile si siturile istorice, aprobată de Comisia Natională a Monumentelor, Ansamblurilor si Siturilor Istorice în anii 1991–1992, cu modificările si completările ulterioare, rămâne în vigoare. În termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Institutul National al Monumentelor Istorice va actualiza Lista monumentelor istorice, potrivit atributiilor stabilite prin art. 29 alin. (3).
(2) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii si Cultelor sunt obligate să înstiinteze, în scris, proprietarii sau
titularii drepturilor reale asupra monumentelor istorice despre regimul juridic
special al imobilelor în cauză si să le transmită obligatia privind folosinta
monumentului istoric.“
56. Articolele 61 si 63 se abrogă.
Art. II. – În cuprinsul actelor normative
în vigoare sintagma Lista cuprinzând monumentele istorice se înlocuieste
cu sintagma Lista monumentelor istorice.
Art. III. – În termen de 3 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, în cadrul Inspectoratului General al
Politiei Române din Ministerul Administratiei si Internelor se organizează
structuri specializate în prevenirea, descoperirea si urmărirea faptelor
ilegale care privesc monumentele istorice, zonele de protectie ale acestora,
precum si zonele construite protejate.
Art. IV. – În termen de 3 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, autoritătile administratiei publice
centrale si locale comunică Ministerului Culturii si Cultelor monumentele
istorice si zonele de protectie pe care le propun în vederea declarării de
interes public national sau local, potrivit legii.
Art. V. – Legea nr.
422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu modificările si
completările ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, se va
republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
23 iunie 2006.
Nr.
259.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 422/2001 privind
protejarea monumentelor istorice
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea pentru modificarea
si completarea Legii nr.
422/2001 privind protejarea monumentelor istorice si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
22 iunie 2006.
Nr.
872.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 26/2006 pentru completarea art. 16 din Legea nr. 137/2002
privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. – Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 26 din 29 martie 2006 pentru completarea art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 3 aprilie 2006.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
27 iunie 2006.
Nr. 261.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
pentru
promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
26/2006 pentru completarea art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele măsuri
pentru accelerarea privatizării
În temeiul prevederilor
art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
26/2006 pentru completarea art. 16 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
26 iunie 2006.
Nr.
878.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 20/2006 privind sprijinul direct al statului acordat
producătorilor agricoli din sectorul vegetal în anul 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. – Se aprobă Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
20 din 2 martie 2006 privind sprijinul direct al statului acordat
producătorilor agricoli din sectorul vegetal în anul 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 216 din 9 martie 2006, cu
următoarele modificări si completări:
1. Alineatul (1) al articolului 1 va avea următorul
cuprins:
“Art.1. – (1) Producătorii agricoli, persoane fizice
si/sau juridice, care înfiintează si/sau exploatează culturile prevăzute în
anexa nr. 1, înscrisi în Registrul agricol/Registrul fermelor/alte evidente
funciare, beneficiază de sprijin direct al statului, denumit în continuare sprijin
direct, pe unitatea de suprafată, de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, în cadrul
programului «Dezvoltarea durabilă a sectorului vegetal, a sectorului zootehnic
si piscicol, precum si alte programe pe care Ministerul Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale trebuie să le pună în aplicare».“
2. La articolul 4, alineatul (1), litera a) a
alineatului (2) si alineatul (3) vor avea următorul cuprins:
“Art.4. – (1) Sprijinul direct se acordă
producătorilor agricoli prevăzuti la art. 1, care au calitatea de: proprietari,
arendasi, concesionari, asociati în participatiune, societăti agricole
constituite în baza Legii nr. 36/1991
privind societătile agricole si alte forme de asociere în agricultură,
societăti comerciale constituite în baza Legii nr.
31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, cooperative agricole constituite în baza Legii
cooperatiei agricole nr.
566/2004, cu modificările ulterioare, unităti de învătământ agricol si/sau
silvic, institute si statiuni de cercetare si productie agricolă, societăti
nationale, unităti de cult si penitenciare.
............................................................................................
a) fac dovada utilizării semintei certificate ca
sământă prebază, bază, certificată, comercială sau standard, în functie de
specie, conform legislatiei în vigoare;
.............................................................................................
(3) Proprietarii fac dovada dreptului de proprietate
asupra terenurilor înscrise în Registrul agricol/Registrul fermelor/alte
evidente funciare.“
3. La articolul 4, după alineatul (4) se introduce
un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
“(5) Documentele doveditoare ale plătii
arendei/redeventei sau a altor obligatii contractuale legate de folosinta
terenurilor sunt: copie de pe borderoul de plată a arendei/adeverintă de la
Agentia Domeniilor Statului sau alte documente doveditoare, după caz.“
4. La articolul 5, partea introductivă a
alineatului (2) va avea următorul cuprins:
“(2) Cererile solicitantilor sprijinului direct sunt
înregistrate de reprezentantii teritoriali ai sucursalelor judetene si a
municipiului Bucuresti ale Agentiei în Registrul unic pentru acordarea
sprijinului direct, însotite de documentele care fac dovada îndeplinirii
conditiilor prevăzute la art. 4 alin. (3), (4) si (5) si de următoarele
documente de identificare:“.
5. Alineatele (1) si (2) ale articolului 8 vor avea
următorul cuprins:
“Art.8. – (1) Reprezentantii teritoriali ai
sucursalelor judetene si a municipiului Bucuresti ale Agentiei, ai Oficiului
National al Denumirilor de Origine pentru Vinuri si Alte Produse Vitivinicole
si ai fabricii de zahăr contractante, după caz, verifică suprafetele
înfiintate/exploatate, pentru care s-a acordat sprijinul direct, conform celor
declarate în cererea întocmită de beneficiar, si întocmesc în prezenta
beneficiarului «Procesul-verbal de receptie si restituire», al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 9.
(2) La întocmirea proceselor-verbale de receptie si
restituire, beneficiarii sprijinului direct prezintă o copie a facturii de
cumpărare a semintei certificate sau o copie a avizului de expeditie a semintei
din partea unitătii contractante, după caz, însotită de certificatul de
calitate al furnizorului, conform regulilor si normelor în vigoare, si o copie
a politei de asigurare a culturilor.“
6. La articolul 8, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (21), cu
următorul cuprins:
“(21) Solicitantii sprijinului direct
care folosesc sământă certificată proprie prezintă o copie a buletinului de
analiză oficială.“
7. Articolul 11 va avea următorul cuprins:
“Art.11. – După
aprobarea deschiderii creditelor bugetare de către Ministerul Finantelor
Publice, din bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
se alimentează contul Agentiei, care virează sumele în conturile solicitantilor
astfel: pentru persoane juridice, la trezorerii sau la bănci comerciale, după
caz, iar pentru persoane fizice, în contul deschis de acestea la băncile
comerciale, la Casa de Economii si Consemnatiuni C.E.C. – S.A. sau la Casa
Centrală a Cooperativelor de Credit – «CREDITCOOP», după caz.“
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR BOGDAN OLTEANU |
PRESEDINTELE SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti,
27 iunie 2006.
Nr.
264.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind
promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
20/2006 privind sprijinul direct al statului acordat producătorilor agricoli
din sectorul vegetal în anul 2006
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art.
100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României decretează:
Articol unic. – Se promulgă Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
20/2006 privind sprijinul direct al statului acordat producătorilor
agricoli din sectorul vegetal în anul 2006 si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti,
26 iunie 2006.
Nr.
881.
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
pentru
modificarea si completarea Ordinului ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 206/2003 privind înfiintarea Comisiei de
coordonare a miscării navelor maritime si fluviale în porturile maritime
Constanta, Mangalia si Midia
În temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului emite următorul ordin:
Art. I. – Ordinul ministrului lucrărilor
publice, transporturilor si locuintei nr.
206/2003 privind înfiintarea Comisiei de coordonare a miscării navelor
maritime si fluviale în porturile maritime Constanta, Mangalia si Midia,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 143 din 5 martie 2003,
se completează după cum urmează:
1. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
“Art.5. – Operatorii portuari, societăti comerciale
care asigură încărcarea, descărcarea si transbordarea mărfurilor în porturile
Constanta, Mangalia si Midia, vor stabili zilnic, împreună cu reprezentantii
Societătii Nationale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» – S.A. –
Sucursala Constanta si cu cei ai Companiei Nationale de Căi Ferate «C.F.R.» –
S.A. – Sucursala Regională C.F. Constanta, programul de încărcare si descărcare
a vagoanelor, precum si programul de circulatie al trenurilor. Realizarea
programului stabilit va fi prezentată de către cei implicati, spre informare,
în cadrul sedintelor zilnice ale Comisiei de coordonare a miscărilor navelor
maritime si fluviale în porturile maritime Constanta, Mangalia si Midia.“
2. După pozitia 9 din anexa nr. 1 “Componenta
Comisiei de coordonare a miscării navelor maritime si fluviale în porturile
maritime Constanta, Mangalia si Midia“ se introduce o nouă pozitie, pozitia 10,
cu următorul cuprins:
“10. Reprezentantul Companiei Nationale de Căi Ferate
«C.F.R.» – S.A. – Sucursala Regională C.F. Constanta.“
Art. II. – Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor, constructiilor si
turismului,
Radu Mircea Berceanu
Bucuresti,
22 iunie 2006.
Nr.
1.120.
ACTE ALE CAMEREI AUDITORILOR FINANCIARI DIN
ROMÂNIA
CAMERA
AUDITORILOR FINANCIARI DIN ROMÂNIA
a
Conferintei Camerei Auditorilor Financiari din România cu privire la aprobarea
materialelor prezentate în cadrul acestei conferinte
Conferinta anuală
ordinară a Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunită în baza
prevederilor art. 12 din Regulamentul de organizare si functionare a Camerei
Auditorilor Financiari din România, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
983/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din
13 iulie 2004, cu modificările si completările ulterioare, având în vedere
prevederile art. 12 lit. a)–e) si k) din acelasi regulament, hotărăste:
Art. 1. – Se aprobă materialele prezentate în cadrul
Conferintei anuale ordinare a Camerei Auditorilor Financiari din România, după
cum urmează:
a) raportul anual de activitate al Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din România în anul 2005;
b) raportul privind executia bugetului de venituri si
cheltuieli al Camerei Auditorilor Financiari din România în anul 2005 si
situatiile financiare ale Camerei Auditorilor Financiari din România la 31
decembrie 2005;
c) raportul Comisiei de auditori statutari privind
gestiunea Camerei Auditorilor Financiari din România pentru anul 2005;
d) bugetul de venituri si cheltuieli pentru anul 2006;
e) programul de activităti al Consiliului Camerei
Auditorilor Financiari din România pentru anul 2006;
f) Obiectivele strategice ale Camerei Auditorilor
Financiari din România pentru perioada 2006–2010.
Art. 2. – Prezenta hotărâre va fi publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit prevederilor art. 6 alin. (5)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu
modificările si completările ulterioare.
Presedintele Camerei Auditorilor Financiari din
România,
Ion Mihăilescu
Bucuresti,
6 mai 2006.
Nr. 64.