MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI

 

P A R T E A  I

Anul 174 (XVIII) - Nr. 488         LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE         Marti, 6 iunie 2006

 

SUMAR

 

ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE

 

48/3.533. – Ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei si al ministrului educatiei si cercetării privind modificarea Nomenclatorului calificărilor pentru care se pot organiza programe finalizate cu certificate de calificare

 

332. – Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale privind modificarea anexei la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nr. 1.305/2005 pentru aprobarea modelului de uniformă de serviciu a personalului silvic

 

460. – Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale privind aprobarea Contractului-cadru pentru prestarea serviciilor de transport al gazelor naturale cu rezervare de capacitate prin Sistemul national de transport

 

DECIZII ALE ÎNALTEI CURTI DE CASATIE SI JUSTITIE

 

Decizia nr. VI din 20 februarie 2006 

 

ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE

 

MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂTII SOCIALE SI FAMILIEI

Nr. 48 din 25 ianuarie 2006

MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETĂRII

Nr. 3.533 din 3 aprilie 2006

 

ORDIN

privind modificarea Nomenclatorului calificărilor pentru care se pot organiza programe finalizate cu certificate de calificare

 

Având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 412/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei, cu modificările si completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetării, cu modificările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 575 bis/1992 cu privire la realizarea unor nomenclatoare unitare de interes general prevăzute în conceptia generală a informatizării în România, Ordinul ministrului muncii si solidaritătii sociale si al ministrului educatiei, cercetării si tineretului nr. 35/3.112/2004 privind aprobarea Nomenclatorului calificărilor pentru care se pot organiza programe finalizate cu certificate de calificare,

ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei si ministrul educatiei si cercetării emit următorul ordin:

Articol unic. – Se aprobă modificarea Nomenclatorului calificărilor pentru care se pot organiza programe finalizate cu certificate de calificare, aprobat prin Ordinul ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei si al ministrului educatiei, cercetării si tineretului nr. 35/3.112/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 4 februarie 2004, conform anexei care face parte integrantă din prezentul ordin.

 

Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,

Gheorghe Barbu

Ministrul educatiei si cercetării,

Mihail Hărdău

 

ANEXĂ*)

 

Pagina 1

Pagina a 2-a

 

MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR SI DEZVOLTĂRII RURALE

 

ORDIN

privind modificarea anexei la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nr. 1.305/2005 pentru aprobarea modelului de uniformă de serviciu a personalului silvic

 

În temeiul art. 39 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 427/2001,

având în vedere Referatul de aprobare nr. 165.258 din 23 mai 2006,

în baza art. 9 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, cu modificările si completările ulterioare,

ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale emite următorul ordin:

Art. I. – Anexa la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale nr. 1.305/2005 pentru aprobarea modelului de uniformă de serviciu a personalului silvic, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 134 din 13 februarie 2006, se modifică după cum urmează:

1. La capitolul I “Obiectele din care se compun uniformele, sortimentele de material din care se confectionează si durata de uzură normată“, punctul I.1 “Uniforme pentru personal de birou“ si punctul I.2 “Uniforme pentru personal de teren“ vor avea următorul cuprins:

 

“I.1. UNIFORME PENTRU PERSONAL DE BIROU:

 

Nr. crt.

Obiectele din care se compune uniforma

Sortimente de material

Durata

de uzură normată

1.

Costum vară

– pentru bărbati – 2 pantaloni, vestă, bluză

– pentru femei – fustă, pantalon, vestă, bluză

– tesătură BBC+PA; culoare verde*)

24 luni

2.

Costum primăvară–toamnă

– pentru bărbati – veston, 2 pantaloni drepti

– pentru femei – veston, 1 pantalon, 1 fustă

– stofă semigroasă amestec lână fină + PES

– tratamente tehnice

• teflonare

• antipiling

– culoare verde*)

24 luni

3.

Costum iarnă

– pentru bărbati – veston + 2 pantaloni drepti

– pentru femei – veston + 1 pantalon + 1 fustă

– stofă groasă amestec lână + PES

– tratamente tehnice

• teflonare

• antipiling

– culoare verde*)

24 luni

4.

Scurtă primăvară–toamnă

– stofă lână; culoare verde*)

36 luni

5.

Scurtă iarnă

– material impermeabil cu tratamente; culoare verde*)

36 luni

6.

Minim 6 cămăsi

– BBC + PES; culoare verde*)

12 luni

7.

Pantofi vară

– piele naturală

12 luni

8.

Pantofi primăvară–toamnă

– piele naturală

12 luni

9.

Ghete căptusite

– piele si blană sintetică

12 luni

10.

Geantă de serviciu

– piele naturală semigroasă

48 luni

11.

Mănusi

– piele naturală

48 luni

12.

Curea pentru pantaloni

– piele naturală semigroasă

36 luni

13.

Pălărie tip vânătoresc

– fetru; culoare verde

24 luni

14.

Căciulă

– blană naturală neagră sau brumărie

36 luni

15.

18 perechi sosete

– BBC în amestec; culoare verde

12 luni

16.

5 perechi ciorapi

– lână în amestec; culoare verde

12 luni

17.

Cravată

– mătase sau tesătură sintetică; culoare verde

12 luni

18.

Fular

– lână sau tip lână; culoare verde

24 luni

19.

Însemne

 

 

 


*) Culoarea se identifică în conformitate cu ghidul “Pantone textile“ (varianta 1992, ISBN 1-881509-32) si se explicitează pe articole după cum urmează:

– nr. crt. 1 – pantalon, vestă – cod 19-Q511 TP, bluză personal birou – cod 17-0517 TP;

– nr. crt. 2 – costum primăvară–toamnă – cod 19-0511 TP;

– nr. crt. 3 – costum iarnă – cod 19-0511 TP, cod culoare contrast: 18-1031 TP;

– nr. crt. 4 – scurtă primăvară–toamnă – cod 19-0511 TP;

– nr. crt. 5 – scurtă iarnă – cod 19-0511 TP;

– nr. crt. 6 – cămasă – coduri:   17-0517 TP;

17-0625 TP;

15-0522 TP;

15-5704 TP

ALB

 

I.2. UNIFORME PENTRU PERSONAL DE TEREN:

 

Nr. crt.

Obiectele din care se compune uniforma

Sortimente de material

Durata

de uzură normată

1.

Costum vară – bluză + vestă + 2 pantaloni

– tesătură BBC

– tesătură tip BBC; culoare verde*)

24 luni

2.

Costum primăvară–toamnă – scurtă + 2 pantaloni

– tesătură peliculizată BBC 80% + PA 20%; culoare verde*)

24 luni

3.

Costum iarnă – scurtă + 2 pantaloni

– tesătură 100% PES peliculizată impermeabilă + tratamente

ECO-CLIMATE; culoare verde*)

24 luni

4.

Scurtă iarnă

– tesătură 100% PES peliculizată impermeabilă + tratamente

ECO-CLIMATE; culoare verde*)

36 luni

5.

Minim 6 cămăsi

– BBC + PES; culoare verde*)

12 luni

6.

Pantofi

– fată din piele naturală

12 luni

7.

Bocanci sau cizme scurte

– fată din piele naturală

12 luni

8.

Cizme cauciuc

– cauciuc si BBC caserat

24 luni

9.

Geantă de serviciu

– piele naturală sau sintetică

48 luni

10.

Curea pentru pantaloni

– piele naturală

36 luni

11.

Mănusi

– piele naturală

48 luni

12.

Pălărie tip vânătoresc

– fetru; culoare verde

24 luni

13.

Căciulă

– blană sintetică si tesătură

impermeabilă neagră sau brumărie

36 luni

14.

18 perechi sosete

– BBC în amestec; culoare verde

12 luni

15.

5 perechi ciorapi

– lână în amestec; culoare verde

12 luni

16.

Fular

– fire sintetice, tip lână; culoare verde

24 luni

17.

Însemne

 

 

 


*) Culoarea se identifică în conformitate cu ghidul “Pantone textile“ (varianta 1992, ISBN 1-881509-32) si se explicitează pe articole după cum urmează:

– nr. crt. 1 – pantalon, vestă – cod 19-Q511 TP, bluză personal birou – cod 17-0517 TP;

– nr. crt. 2 – costum primăvară–toamnă – cod 19-0511 TP;

– nr. crt. 3 – costum iarnă – cod 19-0511 TP, cod culoare contrast: 18-1031 TP;

– nr. crt. 4 – scurtă iarnă – cod 19-0511 TP;

– nr. crt. 5 – cămasă – coduri:   17-0517 TP;

17-0625 TP;

15-0522 TP;

15-5704 TP

ALB“

 

2. La capitolul II, punctul II.1.2-1 “Materiale utilizate pentru costum vară – personal birou“, pozitiile nr. 5 si 6 vor avea următorul cuprins:

 

Nr. crt.

Denumire articol

Utilizare

“5.

Fermoare cu dinti turnati tip YKK

Buzunar, închidere vestă

6.

Fermoare cu dinti spiralati tip YKK

Slit pantalon“

 

3. La capitolul II punctul II.1.2-2 “Materiale utilizate pentru costum primăvară–toamnă – personal birou“, la tesătura de bază, greutatea stofei se înlocuieste cu greutatea de 395 g/ml.

4. La capitolul II punctul II.1.2-3 “Materiale utilizate pentru costum iarnă – personal birou“, la tesătura de bază, greutatea stofei se înlocuieste cu greutatea de 425 g/ml.

5. La capitolul II punctul II.1.1-4 “Descriere pentru scurta de primăvară–toamnă – personal de birou“, greutatea stofei de lână din care se confectionează scurta se înlocuieste cu greutatea de 520 g/ml.

6. La capitolul II punctul II.1.2-5 “Materiale utilizate pentru scurtă iarnă – personal birou“, pozitiile nr. 7, 8 si 9 vor avea următorul cuprins:

 

Nr. crt.

Denumire articol

Utilizare

“7.

Fermoar cu dinti turnati tip YKK detasabil

Închidere produs

8.

Fermoar cu dinti turnati tip YKK fix

Închidere buzunar

9.

Fermoar cu dinti spiralati tip YKK detasabil

Fixare guler si mesadă“

 

7. La capitolul II punctul II.2.2-2 “Materiale utilizate pentru costum primăvară–toamnă – personal teren“, pozitia nr. 7 va avea următorul cuprins:

 

Nr. crt.

Denumire articol

Utilizare

“7.

Fermoar detasabil cu dinti turnati tip YKK

Fermoar fix cu dinti turnati si spiralati tip YKK

Deschidere produs, buzunar, slit, refilet spate pantalon“

 

8. La capitolul II punctul II.2.2-3 “Materiale utilizate pentru costum iarnă – personal teren“, pozitia nr. 9 va avea următorul cuprins:

 

Nr. crt.

Denumire articol

Utilizare

“9.

Fermoar fix cu dinti turnati tip YKK

Buzunar spate“

 

Art. II. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

p. Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,

Vasile Lupu,

secretar de stat

 

Bucuresti, 24 mai 2006.

Nr. 332.

 

AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL GAZELOR NATURALE

 

DECIZIE

privind aprobarea Contractului-cadru pentru prestarea serviciilor de transport al gazelor naturale cu rezervare de capacitate prin Sistemul national de transport

 

Având în vedere prevederile Legii nr. 210/2005 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,

în temeiul prevederilor art. 8 lit. m), respectiv ale art. 10 alin. (4) si (5) din Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările si completările ulterioare,

presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale emite prezenta decizie.

Art. 1. – Se aprobă Contractul-cadru pentru prestarea serviciilor de transport al gazelor naturale cu rezervare de capacitate prin Sistemul national de transport, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.

Art. 2. – La data intrării în vigoare a prezentei decizii se abrogă Decizia presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 888/2004 privind aprobarea Contractului-cadru de transport al gazelor naturale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 588 din 1 iulie 2004, cu modificările si completările ulterioare.

Art. 3. – Compartimentele de resort din cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, precum si părtile din contractele de transport al gazelor naturale au obligatia să ducă la îndeplinire prevederile prezentei decizii.

Art. 4. – Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare la data de 1 iulie 2006.

 

Presedintele Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale,

Stefan Cosmeanu

 

Bucuresti, 20 aprilie 2006.

Nr. 460.

 

ANEXĂ

 

CONTRACT - CADRU

pentru prestarea serviciilor de transport al gazelor naturale cu rezervare de capacitate prin Sistemul national de transport

nr. ........... din anul ........ luna ................. ziua .........

 

I. Părtile contractante:

Societatea Comercială ...................................., cu sediul în .................................., str. ......................... nr. ........, judetul/sectorul .........., cod postal ............., telefon ............, fax ..........., cod unic de înregistrare ........................., atribut fiscal ......................, nr. de ordine la oficiul registrului comertului ....................., având contul nr. .............., deschis la ......................., reprezentată legal prin .............................., în calitate de prestator al serviciilor de transport al gazelor naturale, titular al licentei de transport al gazelor naturale, denumită în cele ce urmează operator al sistemului de ransport, pe de o parte,

si

Societatea Comercială ...................................., cu sediul în ............................, str. ............................ nr. ..........., judetul/sectorul ............, cod postal ........, telefon ................., fax ..............., cod unic de înregistrare ......................, atribut fiscal ................., nr. de ordine la oficiul registrului comertului ................................., având contul nr. .........., deschis la ................................................., reprezentată legal prin ................................, în calitate de beneficiar al serviciilor de transport, denumită în cele ce urmează utilizator al sistemului de transport, pe de altă parte, au convenit încheierea prezentului contract.

II. Terminologie si elemente conexe

Art. 1. – Termenii utilizati în prezentul contract sunt definiti în anexa nr. 1, precum si în celelalte reglementări în vigoare.

Art. 2. – (1) Fac parte de drept din prezentul contract:

a) Regulamentul de programare, functionare si dispecerizare a sistemului national de transport gaze naturale, aprobat prin Decizia presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 52/2001, denumit în continuare RPFD al SNT;

b) Acordul tehnic privind exploatarea punctelor de predare/preluare comercială a gazelor naturale, aprobat prin Decizia presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 260/2001, denumit în cele ce urmează Acord tehnic;

c) Regulamentul privind managementul congestiilor contractuale din Sistemul national de transport al gazelor naturale, aprobat prin Decizia presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 757/2005, denumit în continuare Regulament.

III. Obiectul contractului

Art. 3. – (1) Obiectul prezentului contract îl constituie prestarea serviciilor de transport, desemnând ansamblul de activităti si operatiuni desfăsurate de operatorul sistemului de transport pentru sau în legătură cu rezervarea capacitătii de transport si transportul prin Sistemul national de transport al gazelor naturale, denumit în continuare SNT, al cantitătilor determinate de gaze naturale, pe perioada de valabilitate a prezentului contract.

(2) Rezervarea capacitătii în SNT se realizează pentru întreaga durată de valabilitate a prezentului contract. Capacitatea de transport rezervată este de ..... mii m3 pentru fiecare oră a perioadei de valabilitate a prezentului contract; în cazul în care utilizatorul sistemului de transport este un furnizor, capacitatea de transport rezervată trebuie defalcată pentru fiecare punct de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT si pentru fiecare client al acestuia.

(3) Capacitatea de transport rezervată se stabileste la solicitarea utilizatorului sistemului de transport, de comun acord cu operatorul sistemului de transport, în conditiile prevăzute în Regulament.

(4) Capacitatea rezervată în conditiile alin. (2) va fi contractată în următoarea ordine de prioritate:

a) din capacitatea mentinută disponibilă de operatorul sistemului de transport, potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) din Regulament;

b) din capacitatea obtinută prin unul dintre mecanismele de management al congestiilor, prevăzute în Regulament;

c) din capacitatea care nu a fost contractată si nici nu este mentinută disponibilă în conditiile prevăzute la lit. a), cu conditia mentinerii SNT în conditii de sigurantă si securitate în exploatare.

(5) Transportul cantitătii de gaze naturale se realizează de la punctele de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT până la punctele de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT, în conditiile prevăzute în prezentul contract. Programul de transport se stabileste de comun acord, la solicitarea utilizatorului sistemului de transport, cu respectarea RPFD al SNT si este prevăzut în anexa nr. 2.

IV. Durata contractului

Art. 4. – (1) Prezentul contract se încheie pentru un an gazier, în intervalul 1 iulie ...... – 30 iunie ....... .

(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), contractul se poate încheia pentru o perioadă determinată, în intervalul prevăzut la alin. (1), în situatia unei solicitări justificate de încheiere a contractului de transport, potrivit prevederilor Regulamentului.

V. Predarea/preluarea comercială a gazelor naturale; măsurarea gazelor naturale

Art. 5. – (1) Operatorul sistemului de transport va prelua gazele naturale în punctele de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT, dacă acestea respectă cel putin conditiile de calitate prevăzute în Acordul tehnic, precum si prevederile anexei nr. 2.

(2) Cantitatea de gaze naturale preluată de operatorul sistemului de transport în conditiile prevăzute la alin. (1) va fi livrată utilizatorului sistemului de transport sau unui tert desemnat de acesta, în punctele de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT, cu respectarea cel putin a conditiilor de calitate prevăzute în Acordul tehnic, precum si a prevederilor anexei nr. 2.

Art. 6. – (1) Calitatea gazelor naturale va fi atestată lunar, pe baza buletinelor de analiză cromatografică si de determinare a punctului de rouă al apei si hidrocarburilor în punctele de predare/preluare comercială de la intrarea, respectiv iesirea din SNT. Buletinul de analiză cromatografică va preciza în mod expres puterea calorifică inferioară si superioară, exprimată în kWh. La solicitarea justificată a uneia dintre părti se vor efectua analize ori de câte ori este necesar, conform prevederilor Acordului tehnic.

(2) Utilizatorul sistemului de transport va pune la dispozitie operatorului sistemului de transport, cu titlu gratuit, buletinele de analiză prevăzute la alin. (1) pentru punctele de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT.

(3) Operatorul sistemului de transport va pune la dispozitie utilizatorului sistemului de transport, cu titlu gratuit, buletinele de analiză prevăzute la alin. (1) pentru punctele de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT.

Art. 7. – Măsurarea cantitătilor de gaze naturale se face continuu, în punctele de predare/preluare comercială, cu ajutorul contoarelor/sistemelor si al echipamentelor de măsurare care îndeplinesc conditiile prevăzute de reglementările metrologice si de standardele în vigoare.

Determinarea cantitătilor de gaze naturale în punctele de predare/preluare comercială se realizează conform prevederilor Acordului tehnic.

Art. 8. – (1) Cantitătile de gaze naturale predate/preluate se consemnează în procese-verbale încheiate decadal/lunar, de operatorul sistemului de transport si de utilizatorul sistemului de transport, în conformitate cu prevederile Acordului tehnic. Procesul-verbal final trebuie încheiat cel târziu în a 5-a zi calendaristică de la finele lunii de livrare.

(2) Părtile pot contesta cantitătile de gaze naturale predare/preluate în SNT, situatie în care se aplică prevederile Acordului tehnic.

VI. Tariful de transport; modalităti si conditii de plată

Art. 9. – Utilizatorul sistemului de transport va plăti operatorului sistemului de transport contravaloarea serviciilor de transport prestate, calculată în baza tarifului de transport prevăzut în anexa nr. 3, stabilit în conformitate cu legislatia în vigoare.

Art. 10. – (1) Facturarea lunară a contravalorii serviciilor de transport al gazelor naturale prestate se realizează în baza capacitătii rezervate în SNT, a numărului de ore din fiecare lună si a cantitătilor de gaze naturale predate/preluate de operatorul sistemului de transport, consemnate în procesele-verbale întocmite la punctele de predare/preluare comercială, precum si, după caz, a celorlalte obligatii de plată care derivă din executarea prezentului contract.

(2) Modalitatea de plată, precum si desemnarea băncilor agreate pentru derularea operatiunilor bancare se stabilesc de comun acord, cu respectarea legislatiei în vigoare.

(3) Plata contravalorii serviciilor de transport al gazelor naturale se face în termen de 15 zile calendaristice de la data emiterii facturii de către operatorul sistemului de transport. În cazul în care data scadentei este zi nelucrătoare, termenul se socoteste împlinit în următoarea zi lucrătoare.

(4) Obligatia de plată este considerată îndeplinită la data intrării sumelor respective totale în contul operatorului sistemului de transport.

VII. Drepturile si obligatiile operatorului sistemului de transport

Art. 11. – Operatorul sistemului de transport are următoarele drepturi:

a) să încaseze contravaloarea serviciilor de transport al gazelor naturale prestate;

b) să limiteze/întrerupă prestarea serviciilor de transport al gazelor naturale, cu preavizare conform prevederilor din contract, în cazul neîndeplinirii la termenele si în conditiile stipulate prin prezentul contract a obligatiilor de plată;

c) să limiteze preluarea/predarea cantitătilor de gaze naturale la nivelul capacitătii de transport rezervate, în situatia în care, fără acordul operatorului sistemului de transport, cantitătile de gaze naturale ce urmează să fie predate în/preluate din SNT necesită o capacitate mai mare decât capacitatea de transport rezervată prin contract;

d) să limiteze sau să întrerupă transportul gazelor naturale, cu preavizare conform prevederilor RPFD al SNT, în scopul remedierii avariilor apărute în sistemul de transport, reluarea acestuia urmând să se facă imediat după înlăturarea cauzelor întreruperii;

e) să initieze modificarea si/sau completarea prezentului contract, în cazul modificării circumstantelor care au stat la baza încheierii acestuia;

f) să procedeze la transferul obligatoriu de capacitate, în conformitate cu prevederile Regulamentului, modificând unilateral, în mod corespunzător, prezentul contract;

g) să refuze aprobarea transferului de capacitate, în conformitate cu prevederile Regulamentului;

h) să sisteze prestarea serviciilor de transport, în cazul în care utilizatorul sistemului de transport nu respectă prevederile Regulamentului referitoare la derularea prezentului contract;

i) să refuze prestarea serviciilor de transport, în cazul în care utilizatorul sistemului de transport refuză să preia capacitatea rezervată aferentă unui nou client, corespunzător capacitătii nepreluate;

j) să modifice unilateral prezentul contract, în conformitate cu prevederile Regulamentului;

k) să refuze preluarea în SNT a gazelor naturale care nu respectă cel putin conditiile de calitate prevăzute în Acordul tehnic;

l) să refuze modificarea programului de transport sau executarea de manevre tehnice ce fac posibilă compensarea cantitătilor de gaze naturale, la solicitarea utilizatorului sistemului de transport, dacă prin aceasta operarea SNT nu se mai poate face în conditii de echilibru si sigurantă.

Art. 12. – Operatorul sistemului de transport are următoarele obligatii:

a) să factureze lunar utilizatorului sistemului de transport contravaloarea serviciilor de transport al gazelor naturale prestate;

b) să permită accesul la SNT al utilizatorului sistemului de transport sau al unui tert desemnat de acesta, în punctele de predare/preluare comercială prevăzute în contract, în conformitate cu prevederile RPFD al SNT si ale Acordului tehnic;

c) să mentină la dispozitia utilizatorului sistemului de transport capacitatea rezervată la nivelul prevăzut în contract;

d) să preia cantitătile de gaze naturale în conditiile de calitate si de presiune specificate în contract, la punctele de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT, să le transporte si să le livreze utilizatorului sistemului de transport sau unui tert desemnat de acesta, în punctele de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT, la nivelurile si în conditiile de calitate si de presiune specificate în contract;

e) să consemneze în procesele-verbale încheiate decadal/lunar, potrivit art. 8 alin. (1) din prezentul contract, cantitătile de gaze naturale preluate în punctele de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT de la utilizatorul SNT sau de la un tert desemnat de acesta, cu defalcarea acestora pe punctele de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT. În cazul în care în punctul de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT măsurarea este comună mai multor utilizatori, va fi încheiat un proces-verbal unic în care se va mentiona cantitatea totală preluată, defalcată pe fiecare utilizator;

f) să consemneze în procesele-verbale încheiate decadal/lunar, în punctele de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT, încheiate potrivit art. 8 alin. (1) din prezentul contract, cantitătile de gaze naturale predate utilizatorului sistemului de transport sau tertului desemnat de acesta. În cazul în care în punctul de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT măsurarea este comună mai multor utilizatori, va fi încheiat un proces-verbal unic în care se va mentiona cantitatea totală predată, defalcată pe fiecare utilizator;

g) să anunte utilizatorul sistemului de transport despre eventualele întreruperi în efectuarea transportului gazelor naturale, în situatiile prevăzute la art. 11 lit. b) si d);

h) se reia prestarea serviciilor de transport al gazelor naturale, cu respectarea prevederilor RPFD al SNT, în termen de maximum 48 de ore de la data efectuării plătii, în cazul în care întreruperea prestării serviciului de transport a fost efectuată în conditiile art. 11 lit. b);

i) să preia riscurile legate de preluarea în transportul prin si predarea din SNT a gazelor naturale, cu exceptia riscurilor contractuale ce derivă din obligatia prevăzută la lit. d) privind conditiile de calitate a gazelor naturale, obligatie pentru care răspunderea contractuală a operatorului sistemului de transport este angajată începând cu 1 iulie 2007;

j) să asigure functionarea corespunzătoare a sistemelor si a echipamentelor de măsurare în punctele de predare/preluare comercială, conform prevederilor Acordului tehnic;

k) să livreze cantitătile de gaze naturale în conformitate cu programul de transport, în punctele de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT, cu exceptia cazurilor prevăzute la art. 11 lit. b) si d);

l) să notifice utilizatorului sistemului de transport orice modificare a circumstantelor care au stat la baza întocmirii prezentului contract, cu respectarea prevederilor RPFD al SNT;

m) să preia capacitatea rezervată returnată voluntar de utilizatorul sistemului de transport, exclusiv în cazul în care există o solicitare pentru respectiva capacitate, în conformitate cu prevederile Regulamentului;

n) să informeze utilizatorul sistemului de transport în legătură cu motivele limitării sau întreruperii prestării serviciilor de transport al gazelor naturale, în conformitate cu prevederile RPFD al SNT.

VIII. Drepturile si obligatiile utilizatorului sistemului de transport

Art. 13. – Utilizatorul sistemului de transport are următoarele drepturi:

a) să aibă acces la SNT, în punctele de predare/preluare comercială prevăzute în contract, în conformitate cu prevederile RPFD al SNT si ale Acordului tehnic;

b) să solicite operatorului sistemului de transport executarea unor manevre tehnice ce fac posibilă compensarea cantitătilor de gaze naturale prin preluări din alte puncte de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT, în situatia în care la un anumit punct de predare/preluare comercială conditiile de preluare se deteriorează;

c) să solicite operatorului sistemului de transport revenirea la parametrii tehnologici prevăzuti în contract, în situatia în care conditiile de livrare a gazelor naturale în punctele de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT se modifică;

d) să solicite operatorului sistemului de transport modificarea si completarea prezentului contract, în cazul modificării circumstantelor care au stat la baza încheierii acestuia;

e) să solicite operatorului sistemului de transport preluarea integrală sau partială a capacitătii rezervate, în conformitate cu prevederile Regulamentului; returnarea voluntară de capacitate poate fi solicitată exclusiv pentru perioada cuprinsă între data la care solicitarea devine efectivă si data încetării contractului;

f) să transfere integral sau partial capacitatea rezervată, cu acordul operatorului sistemului de transport, în conformitate cu prevederile Regulamentului;

g) să solicite si să primească din partea operatorului sistemului de transport sumele prevăzute la art. 22 alin. (1) din prezentul contract.

Art. 14. – Utilizatorul sistemului de transport are următoarele obligatii:

a) să plătească integral si la termen facturile emise de operatorul sistemului de transport, reprezentând contravaloarea serviciilor de transport prestate, precum si, după caz, a celorlalte obligatii de plată care derivă din executarea prezentului contract;

b) să asigure cantitătile de gaze naturale, cel putin în conditiile de calitate prevăzute în Acordul tehnic, în punctele de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT, stipulate în prezentul contract, în limita capacitătii rezervate, corespunzător programului de transport prevăzut în anexa nr. 2;

c) să comunice operatorului sistemului de transport cantitatea de gaze naturale pentru fiecare punct de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT, conform prezentului contract;

d) să preia cantitatea de gaze naturale transportată la punctele de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT, prevăzută în prezentul contract;

e) să consemneze în procesele-verbale încheiate decadal/lunar, potrivit art. 8 alin. (1) din prezentul contract, cantitătile de gaze naturale predate operatorului sistemului de transport în punctele de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT, direct sau prin tertul desemnat, cu defalcarea acestora pe punctele de predare/preluare comercială de la iesire din SNT. În cazul în care în punctul de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT măsurarea este comună mai multor utilizatori, va fi încheiat un proces-verbal unic în care se va mentiona cantitatea totală preluată, defalcată pe fiecare utilizator;

f) să consemneze în procesele-verbale încheiate decadal/lunar, în punctele de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT, încheiate potrivit art. 8 alin. (1) din prezentul contract, cantitătile de gaze naturale preluate, direct sau prin tertul desemnat, de la operatorul sistemului de transport. În cazul în care în punctul de predare/preluare comercială de la iesirea din SNT măsurarea este comună mai multor utilizatori, va fi încheiat un proces-verbal unic în care se va mentiona cantitatea totală predată, defalcată pe fiecare utilizator;

g) să notifice operatorului sistemului de transport orice modificare a circumstantelor care au stat la baza întocmirii prezentului contract, cu respectarea prevederilor RPFD al SNT;

h) să notifice operatorului sistemului de transport nominalizarea tertului desemnat să asigure/să preia cantitatea de gaze naturale, conform programului de transport;

i) să accepte neconditionat amestecul gazelor naturale predate în punctele de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT cu cele existente în conducte, sub rezerva asigurării de către operatorul sistemului de transport cel putin a conditiilor de calitate prevăzute în Acordul tehnic.

IX. Garantii

Art. 15. – (1) La data încheierii prezentului contract părtile pot să îsi prezinte reciproc unul sau mai multe instrumente de garantare a propriilor obligatii convenite de acestea.

(2) Garantia prevăzută la alin. (1) este destinată îndeplinirii obligatiilor contractuale ale părtilor, la adăpostul unor evenimente viitoare neprevăzute care ar putea să îl aducă pe operatorul sistemului de transport/utilizatorul sistemului de transport în imposibilitatea de a-si îndeplini obligatiile contractuale.

(3) Constituirea instrumentelor de garantare, potrivit alin. (1), se realizează în conditii de echivalentă.

X. Modificarea programului de transport

Art. 16. – (1) Utilizatorul sistemului de transport poate solicita operatorului sistemului de transport modificarea programului prevăzut în anexa nr. 2. Notificarea privind modificarea programului de transport se transmite operatorului sistemului de transport, cu respectarea termenelor prevăzute în RPFD al SNT.

(2) Părtile vor conveni asupra modificărilor, în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării.

(3) În cazul în care operatorul sistemului de transport nu înaintează observatiile în termenul prevăzut la alin. (2), programul de transport notificat de utilizatorul sistemului de transport este considerat acceptat.

(4) În situatia notificării de către operatorul sistemului de transport a refuzului de modificare a programului de transport, acesta trebuie motivat, cu respectarea termenului prevăzut la alin. (2). În cazul lipsei motivării refuzului, programul de transport notificat de utilizatorul sistemului de transport este considerat acceptat.

Art. 17. – (1) Operatorul sistemului de transport poate solicita utilizatorului sistemului de transport modificarea programului prevăzut în anexa nr. 2. Notificarea privind modificarea programului de transport se transmite utilizatorului sistemului de transport, cu respectarea termenelor prevăzute în RPFD si SNT.

(2) Părtile vor conveni asupra modificărilor, în termen de 3 zile lucrătoare de la data solicitării.

(3) În cazul în care utilizatorul sistemului de transport nu înaintează observatiile în termenul prevăzut la alin. (2), programul de transport notificat de operatorul sistemului de transport este considerat acceptat.

(4) În situatia notificării de către utilizatorul sistemului de transport a refuzului de modificare a programului de transport, acesta trebuie motivat, cu respectarea termenului prevăzut la alin. (2). În cazul lipsei motivării refuzului, programul de transport notificat de operatorul sistemului de transport este considerat acceptat.

Art. 18. – În cazul în care părtile nu convin asupra modificărilor solicitate, conform art. 16 si 17, părtile vor proceda la respectarea programului de transport prevăzut în anexa nr. 2.

Art. 19. – (1) Utilizatorul sistemului de transport poate depăsi capacitatea rezervată, în limita a 5% din aceasta.

Pentru luna în care capacitatea rezervată a fost depăsită în limita a 5%, operatorul sistemului de transport va factura utilizatorului sistemului de transport o sumă corespunzătoare capacitătii majorate.

(2) Orice depăsire a capacitătii rezervate, peste limita prevăzută la alin. (1), se face numai cu acordul prealabil al operatorului sistemului de transport, în functie de regimul tehnologic admis pentru conducte.

Art. 20. – Părtile sunt obligate să îsi notifice situatiile care ar putea cauza o întrerupere temporară sau o limitare a preluării, transportului ori livrării cantitătilor de gaze naturale, cu minimum 3 zile lucrătoare înaintea producerii acestora, inclusiv în cazul efectuării lucrărilor de întretinere si reparatii periodice.

XI. Clauza de confidentialitate

Art. 21. – (1) Părtile sunt obligate ca pe perioada valabilitătii prezentului contract să păstreze confidentialitatea datelor, a documentelor si a informatiilor obtinute în baza acestuia.

(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) următoarele date, documente si informatii:

a) cele pentru a căror dezvăluire s-a primit acordul scris al celeilalte părti contractante;

b) cele care la data dezvăluirii sunt de circulatie publică;

c) cele solicitate de organele abilitate ale statului, în baza unei obligatii legale de informare;

d) cele considerate a nu avea caracter confidential, conform legislatiei în vigoare.

XII. Răspunderea contractuală

Art. 22. – (1) Utilizatorul sistemului de transport este îndrituit să solicite si să primească:

a) o sumă calculată prin înmultirea diferentei dintre cantitatea predată si cea preluată de utilizatorul sistemului de transport cu pretul gazelor naturale din import, considerat de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale la evaluarea sumei fixe unitare pentru achizitia gazelor naturale în perioada respectivă – în situatia în care cantitatea de gaze naturale predată operatorului sistemului de transport la punctul de predare/preluare de la intrarea în SNT nu este integral livrată utilizatorului sistemului de transport în punctul de predare/preluare de la iesirea din SNT;

b) începând cu 1 iulie 2007, o sumă egală cu 0,1% din contravaloarea gazelor naturale predate la iesirea din SNT si care se află în conditii de calitate sub cele prevăzute în Acordul tehnic, potrivit buletinelor de analiză cromatografică întocmite conform art. 6 alin. (1) din prezentul contract, calculată prin înmultirea cantitătii de gaze naturale consemnate în procesul-verbal încheiat în punctul de perdare/preluare comercială de la iesirea din SNT, corespunzător perioadei de neasigurare a calitătii, cu suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor de achizitie a gazelor naturale, evaluată de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale în perioada respectivă;

c) o sumă egală cu contravaloarea componentei pentru rezervarea capacitătii de transport, majorată cu 100%, aplicată la diferenta dintre capacitatea rezervată prin contract si cea efectiv asigurată de operatorul sistemului de transport, pentru luna respectivă – în situatia în care, pe parcursul lunii de livrare, operatorul sistemului de transport nu mentine la dispozitia utilizatorului sistemului de transport întreaga capacitate de transport rezervată de acesta.

(2) În cazul în care suma prevăzută la alin. (1) nu acoperă integral prejudiciul înregistrat, utilizatorul sistemului de transport are dreptul să solicite si să primească suplimentar daune-interese, până la acoperirea integrală a prejudiciului cauzat, pentru situatia în care operatorul sistemului de transport nu îsi îndeplineste din culpă obligatia de prestare a serviciilor de transport al gazelor naturale, precum si orice alte obligatii stabilite prin prezentul contract.

Art. 23. – (1) Neîndeplinirea obligatiei de plată a contravalorii serviciilor de transport al gazelor naturale, prevăzută la art. 10 alin. (3), atrage:

a) perceperea unei cote a majorărilor de întârziere, calculată asupra valorii neachitate, egală cu nivelul majorărilor de întârziere datorate pentru neplata la termen a obligatiilor bugetare, pentru fiecare zi de întârziere, începând cu a 16-a zi calendaristică de la data emiterii facturii până la achitarea integrală a acesteia, inclusiv ziua plătii, în cazul neîndeplinirii obligatiei de plată în termenul de gratie prevăzut de Legea nr. 469/2002 privind unele măsuri pentru întărirea disciplinei contractuale, cu modificările ulterioare;

b) limitarea prestării serviciului de transport al gazelor naturale începând cu a 26-a zi de la data emiterii facturii, cu preaviz de 5 zile calendaristice, în cazul neîndeplinirii obligatiei de plată;

c) întreruperea prestării serviciului de transport al gazelor naturale, cu preaviz de 5 zile calendaristice, începând cu ziua imediat următoare expirării termenului de gratie prevăzut în Legea nr. 469/2002, cu modificările ulterioare, în cazul neîndeplinirii obligatiei de plată, inclusiv a majorărilor de întârziere aferente.

(2) În cazul în care data scadentei sau ziua imediat următoare expirării termenului de gratie este zi nelucrătoare, termenele prevăzute la alin. (1) se decalează în mod corespunzător.

Art. 24. – (1) În cazul depăsirii capacitătii rezervate, peste limita prevăzută la art. 19 alin. (1) din prezentul contract, utilizatorul sistemului de transport va datora operatorului sistemului de transport contravaloarea componentei pentru rezervarea capacitătii de transport, majorată cu 100%, aplicată la depăsirea de capacitate rezervată fată de capacitatea de transport rezervată prin contract, pentru luna respectivă.

(2) În cazul în care utilizatorul sistemului de transport, la cererea operatorului sistemului de transport, nu cedează voluntar/nu recurge la facilitatea de transfer al capacitătii rezervate si neutilizate, procedându-se la transferul obligatoriu de capacitate, utilizatorul sistemului de transport este obligat la plata a 5% din capacitatea transferată, pentru perioada cuprinsă între data transferului obligatoriu de capacitate si cea a încetării contractului.

(3) În situatia în care, începând cu 1 iulie 2007, pe parcursul lunii de livrare, utilizatorul sistemului de transport nu asigură conditiile de calitate a gazelor naturale în punctele de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT cel putin la nivelul prevăzut în prezentul contract si în Acordul tehnic, operatorul sistemului de transport este îndrituit să solicite si să primească o sumă egală cu 0,1% din contravaloarea gazelor naturale predate la intrarea în SNT si care se află în conditii de calitate sub cele prevăzute în Acordul tehnic, potrivit buletinelor de analiză cromatografică întocmite conform art. 6 alin. (1) din prezentul contract; contravaloarea gazelor naturale este calculată prin înmultirea cantitătii de gaze naturale consemnate în procesul-verbal încheiat în punctul de predare/preluare comercială de la intrarea în SNT, corespunzător perioadei de neasigurare a calitătii, cu suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor de achizitie a gazelor naturale, evaluată de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale în perioada respectivă.

(4) În cazul în care suma prevăzută la alin. (1)–(3) nu acoperă integral prejudiciul înregistrat, operatorul sistemului de transport are dreptul să solicite si să primească suplimentar daune-interese, până la acoperirea integrală a prejudiciului cauzat, pentru situatia în care utilizatorul sistemului de transport nu îsi îndeplineste din culpă obligatiile în cauză, precum si orice alte obligatii stabilite prin prezentul contract.

Art. 25. – Pentru obligatiile contractuale, altele decât cele prevăzute la art. 23 si 24, utilizatorul sistemului de transport va plăti operatorului sistemului de transport daune-interese, în conformitate cu reglementările în vigoare.

XIII. Încetarea contractului

Art. 26. – (1) Prezentul contract încetează:

a) la încheierea perioadei de valabilitate a contractului;

b) prin acordul părtilor;

c) prin denuntare unilaterală;

d) de drept, în conditiile art. 30 alin. (4) din prezentul contract;

e) în cazul preluării de către operatorul sistemului de transport a capacitătii totale rezervate;

f) în cazul cesionării totale de către utilizatorul sistemului de transport a capacitătii rezervate;

g) în cazul transferului obligatoriu al capacitătii totale rezervate, în conditiile prevăzute în Regulament.

(2) Părtile sunt îndreptătie să procedeze la denuntarea unilaterală a contractului în următoarele situatii:

a) neexecutarea de către una dintre părti a obligatiilor contractuale principale, derivate din obiectul prezentului contract;

b) declansarea procedurii falimentului uneia dintre părti;

c) dacă în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data notificării motivate a intentiei de amendare a prezentului contract, având ca obiect una dintre obligatiile contractuale principale, părtile nu ajung la o întelegere comună în legătură cu modificarea si/sau cu completarea acestuia;

d) modificarea obiectului propriu de activitate, de natură a conduce la infirmarea calitătii de operator al sistemului de transport/utilizator al sistemului de transport.

Art. 27. – Intentia de denuntare unilaterală a contractului trebuie notificată celeilalte părti în termen de 60 de zile calendaristice de la data exigibilitătii obligatiei neîndeplinite/declansării procedurii falimentului/expirării termenului prevăzut la art. 26 alin. (2) lit. c)/modificării obiectului propriu de activitate, conform art. 26 alin. (2) lit. d).

Art. 28. – Încetarea valabilitătii prezentului contract nu are nici un efect asupra obligatiilor contractuale decurgând din executarea acestuia până la data încetării.

XIV. Notificări

Art. 29. – (1) Părtile sunt obligate ca pe parcursul derulării prezentului contract să îsi notifice reciproc, la sediul prevăzut în partea introductivă a prezentului contract, orice modificare a circumstantelor avute în vedere la data semnării acestuia.

(2) Termenul de notificare este de maximum 5 zile calendaristice de la data producerii modificării de circumstante, dacă prin prezentul contract nu se prevede un alt termen.

(3) Modalitătile de notificare sunt stabilite de părtile contractante de comun acord.

XV. Forta majoră

Art. 30. – (1) Cazul de fortă majoră este acel eveniment viitor, absolut imprevizibil si insurmontabil, care exonerează de răspundere partea care îl invocă.

(2) Partea care invocă un caz de fortă majoră este obligată să îl notifice celeilalte părti în termen de 48 de ore de la declansarea evenimentului, respectiv să remită documentele justificative în termen de 10 zile calendaristice de la încetarea evenimentului; de asemenea, partea în cauză este obligată să ia măsurile posibile în vederea limitării consecintelor produse de un asemenea caz.

(3) Cazurile de fortă majoră vor fi certificate de Camera de Comert si Industrie a României.

(4) În cazul în care forta majoră nu încetează în termen de 60 de zile calendaristice, părtile au dreptul să solicite încetarea de plin drept a contractului, fără ca vreuna dintre ele să pretindă daune-interese.

XVI. Legislatia aplicabilă. Solutionarea litigiilor

Art. 31. – Prevederile prezentului contract se supun legislatiei române în vigoare.

Art. 32. – (1) Părtile convin ca toate neîntelegerile privind validitatea contractului sau cele rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă.

(2) În caz contrar, litigiile vor fi deduse spre solutionare instantelor judecătoresti competente ori vor fi supuse arbitrajului.

XVII. Cesiune

Art. 33. – (1) Nici una dintre părti nu va putea ceda sau transfera în orice mod, în tot sau în parte, drepturile si/sau obligatiile sale corelative decurgând din prezentul contract decât cu acordul scris si prealabil al celeilalte părti, cu exceptia celor care derivă din rezervarea de capacitate; în acest ultim caz, cesionarea este posibilă exclusiv în conditiile Regulamentului.

(2) Notificarea intentiei de cesionare se înaintează celeilalte părti contractante cu minimum 10 zile calendaristice înaintea datei transferului.

(3) Partea notificată are obligatia de a răspunde motivat în termen de maximum 3 zile calendaristice de la data înregistrării notificării.

(4) În situatia în care partea notificată nu răspunde sau, după caz, nu răspunde motivat în termenul prevăzut la alin. (3), cesionarea este considerată acceptată.

XVIII. Alte clauze

Art. 34. – ....................................................................................................................................................................

XIX. Clauze finale

Art. 35. – În cazul schimbării formei juridice/reorganizării judiciare, părtile se obligă să comunice, în termen de maximum ... zile calendaristice de la această dată, modul de îndeplinire a obligatiilor contractuale reciproce.

Art. 36. – Dispozitiile prezentului contract se completează cu prevederile Codului comercial, ale Codului civil, ale Regulamentului, precum si cu celelalte reglementări în vigoare.

Art. 37. – Prezentul contract poate fi modificat si/sau completat cu prevederi specifice, potrivit întelegerii părtilor, cu conditia ca acestea să nu fie neconforme cu obligatiile părtilor, în calitate de titular de licente/consumator eligibil, respectiv să nu contravină prevederilor prezentului contractcadru, precum si celorlalte reglementări în vigoare.

Art. 38. – Anexa nr. 1 “Definirea unor termeni“, anexa nr. 2 “Programul de transport“ si anexa nr. 3 “Tariful pentru prestarea serviciilor de transport al gazelor naturale cu rezervare de capacitate prin SNT“ fac parte integrantă din prezentul contract.

Art. 39. – Prezentul contract a fost încheiat astăzi, ... , în două exemplare egal autentice sau cu aceeasi valoare juridică, câte unul pentru fiecare parte.

 

Operator al sistemului de transport

Reprezentant legal,

...................................

Vizat

Oficiul juridic

Utilizator al sistemului de transport

Reprezentant legal,

.....................................

Vizat

Oficiul juridic

 

ANEXA Nr. 1

la contractul-cadru

 

DEFINIREA UNOR TERMENI

 

ANRGN – institutie publică autonomă de interes national, cu personalitate juridică, aflată în coordonarea primului-ministru, independentă din punct de vedere decizional, care elaborează, aplică si monitorizează respectarea sistemului de reglementări obligatorii la nivel national, necesar pentru functionarea sectorului si a pietei gazelor naturale în conditii de eficientă, sigurantă, concurentă, transparentă, tratament nediscriminatoriu al participantilor la piata de gaze naturale si de protectie a consumatorilor si a mediului;

cantitate contractată – cantitatea de gaze naturale stabilită prin contract, exprimată în mc, în conditii standard;

cantitate orară/zilnică/lunară contractată – cantitatea de gaze naturale stabilită prin contract, exprimată în mc, în conditii standard, cu referire la fiecare oră/zi/lună calendaristică cuprinsă în perioada din contract;

capacitate operatională – capacitatea de transport a SNT, luată în considerare la fundamentarea tarifului pentru prestarea serviciilor de transport, aplicabil în perioada de valabilitate a contractului de transport;

capacitate rezervată – capacitatea pe care operatorul sistemului de transport se obligă să o pună la dispozitie utilizatorului sistemului de transport, în orice moment pe perioada de valabilitate a contractului, si care se stabileste pe baza cantitătii maxime orare de gaze aprobate pentru transport si exprimată în mii mc pe oră, în conditii de referintă, conform reglementărilor în vigoare;

modificare de circumstante – schimbarea conditiilor tehnice, comerciale, economico-financiare si legale care au servit drept bază si care au fost avute în vedere la data semnării contractului;

prejudiciu – daune patrimoniale directe si indirecte, produse din cauza neîndeplinirii culpabile a obligatiilor contractuale;

punct de predare/preluare comercială a gazelor naturale – ansamblul instalatiilor care asigură măsurarea gazelor naturale din punctul în care acestea trec din proprietatea/custodia furnizorului/operatorului sistemului de transport în cea a operatorului de distributie/înmagazinare sau a consumatorului;

solicitant – persoana juridică română sau străină care îsi exprimă intentia încheierii contractului de transport al gazelor naturale;

tarif de transport – tariful aferent prestării, de către operatorul sistemului de transport, a serviciilor de transport al gazelor naturale;

tert – persoana juridică română, titulară a licentei de furnizare a gazelor naturale, precum si a dreptului de proprietate asupra unor cantităti determinate de gaze naturale, destinate utilizatorului sistemului de transport din contractul de transport al gazelor naturale;

utilizator al sistemului de transport – persoana juridică română, titulară a licentei de furnizare/licentei de distributie/licentei de înmagazinare, consumatorul eligibil, precum si persoana juridică străină care are dreptul de acces la SNT.

 

ANEXE

la contractul-cadru

 

Pagina 1

Pagina a 2-a

 

DECIZII ALE ÎNALTEI CURTI DE CASATIE SI JUSTITIE

 

ÎNALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE

– SECTIILE UNITE –

 

DECIZIA Nr. VI

din 20 februarie 2006

 

Dosar nr. 39/2005

 

Sub presedintia domnului prof. univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Înaltei Curti de Casatie si Justitie Înalta Curte de Casatie si Justitie, constituită în Sectii Unite în conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-a întrunit pentru a examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la aplicarea dispozitiilor art. 52 alin. 5 din Codul de procedură penală, referitoare la recuzarea care priveste întreaga instantă.

Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea prevederilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenti 81 de judecători din totalul de 106 judecători în functie.

Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Nicoleta Eucarie.

Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul în interesul legii, punând concluzii pentru admiterea acestuia, în sensul de a se stabili că neindicarea concretă, în cuprinsul cererii de recuzare care priveste întreaga instantă, a cazului de incompatibilitate în care se află fiecare judecător atrage respingerea cererii ca nefondată.

SECTIILE UNITE,

deliberând asupra recursului în interesul legii, constată următoarele:

În practica instantelor judecătoresti nu există un punct de vedere unitar în legătură cu aplicarea dispozitiilor art. 52 alin. 5 din Codul de procedură penală, referitoare la cererea de recuzare care priveste întreaga instantă.

Astfel, unele instante au respins ca inadmisibilă cererea de recuzare privind întreaga instantă dacă aceasta nu cuprinde indicarea concretă a cazului de incompatibilitate în care se află fiecare judecător, considerând că o atare cerere nu întruneste conditiile de formă instituite prin art. 52 alin. 5 din Codul de procedură penală, iar alte instante au respins astfel de cereri, cu motivarea că nu se încadrează în dispozitiile legale.

În fine, alte instante, apreciind că inadmisibilitatea constituie o sanctiune procedurală îndreptată împotriva unui act pe care legea nu îl prevede sau îl exclude, au respins ca nefondată o asemenea cerere.

Aceste din urmă instante au interpretat si au aplicat corect dispozitiile legii.

Într-adevăr, potrivit art. 52 alin. 5 din Codul de procedură penală, “abtinerea sau recuzarea care priveste întreaga instantă trebuie să cuprindă indicarea concretă a cazului de incompatibilitate în care se află fiecare judecător“.

Din această prevedere a legii rezultă că nu poate fi admisă decât cererea de recuzare în care se face referire la cazul de incompatibilitate în care se află fiecare judecător al instantei recuzate în întregime, iar nu doar o parte dintre acestia.

Tot astfel, pentru ca o astfel de cerere să poată fi considerată întemeiată, este necesar să se confirme, în cazul fiecărui judecător, incompatibilitatea care se invocă.

În raport cu aceste cerinte, care rezultă fără echivoc din dispozitiile legale mentionate, se impune concluzia că, în cazul neîndeplinirii uneia dintre cele două conditii, care privesc, pe de o parte, aspectul formal al indicării cazului de incompatibilitate în care se află fiecare judecător al instantei recuzate în întregime, iar pe de altă parte, aspectul de fond al temeiniciei fiecărui caz invocat, cererea de recuzare este nefondată.

Ca urmare, din moment ce verificarea întrunirii conditiei referitoare la indicarea cazului concret de incompatibilitate invocat pentru fiecare judecător face necesară implicarea instantei care solutionează cererea de recuzare în verificarea fondului acesteia, iar nu doar a unui aspect formal, cum ar fi acela dacă legea dă posibilitate să se recurgă la o atare cerere, reiese că neindicarea concretă a cazului de incompatibilitate pentru vreunul dintre judecătorii instantei recuzate în întregime nu atrage inadmisibilitatea, ci respingerea ei ca nefondată.

Asa fiind, din moment ce formularea cererii de recuzare constituie un drept procesual al părtilor, care poate fi exercitat în conditiile stabilite de lege, neindicarea concretă într-o atare cerere a cazului de incompatibilitate pentru unul sau mai multi dintre judecătorii instantei vizate nu poate atrage ab initio inadmisibilitatea sa, ci necesită o verificare judicioasă din partea instantei superioare căreia i s-a adresat cererea, pentru a se constata dacă, eventual, cazul de incompatibilitate nu rezultă în mod implicit din cuprinsul cererii.

În consecintă, în temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, precum si ale art. 4142 din Codul de procedură penală, urmează a se admite recursul în interesul  legii si a se stabili că neindicarea concretă, în cuprinsul cererii de recuzare care priveste întreaga instantă, a cazului de incompatibilitate în care se află fiecare judecător, atrage respingerea cererii ca nefondată.

Pentru aceste motive

În numele legii

DECID:

Admit recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie.

În aplicarea dispozitiilor art. 52 alin. 5 din Codul de procedură penală, stabilesc:

Neindicarea concretă, în cuprinsul cererii de recuzare care priveste întreaga instantă, a cazului de incompatibilitate în care se află fiecare judecător atrage respingerea cererii ca nefondată.

Obligatorie, potrivit art. 4142 alin. 2 din Codul de procedură penală.

Pronuntată în sedintă publică, astăzi, 20 februarie 2006.

 

PRESEDINTELE ÎNALTEI CURTI DE CASATIE SI JUSTITIE,

prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent sef,

Victoria Maftei