MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 174 (XVIII) - Nr.
216 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Joi, 9 martie 2006
SUMAR
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 146 din 23 februarie 2006 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 206 din Codul penal
Decizia
nr. 154 din 23 februarie 2006 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 185 alin. (31) lit. b)
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
20. – Ordonantă de
urgentă privind sprijinul direct al statului acordat producătorilor
agricoli din sectorul vegetal în anul 2006
293. – Hotărâre
privind stabilirea tarifului de licentiere al Regiei Autonome “Administratia
Română a Serviciilor de Trafic Aerian“ – ROMATSA pentru anul 2006
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A
ROMÂNIEI
5. – Circulară
privind nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României,
valabil în luna martie 2006
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 23 februarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 206 din Codul penal
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu – judecător
Aspazia Cojocaru –
judecător
Constantin Doldur –
judecător
Acsinte Gaspar –
judecător
Kozsokár Gábor – judecător
Petre Ninosu – judecător
Ion Predescu – judecător
Marinela Mincă – procuror
Florentina Geangu – magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 206 din Codul penal, exceptie
ridicată de Cornel Claudiu Dumitru în Dosarul nr. 566/P/2005 al Tribunalului
Călărasi.
La apelul nominal lipsesc părtile,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Cauza fiind în stare
de judecată, se dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune
concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiată, invocând jurisprudenta
Curtii Constitutionale în această materie si apreciind că dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 20 octombrie
2005, pronuntată în Dosarul nr. 566/P/2005, Tribunalul Călărasi a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 206 din Codul penal,
exceptie ridicată de Cornel Claudiu Dumitru în dosarul mentionat.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se consideră că dispozitia legală criticată contravine prevederilor
constitutionale ale art. 30 alin. (1), (2) si (8) teza finală, referitoare la
libertatea de exprimare, precum si ale art. 31 alin. (1) referitoare la dreptul
persoanelor la informatie, deoarece îngrădeste libertatea de exprimare a gândurilor,
opiniilor si credintelor, libertatea creatiilor de orice fel prin intermediul
presei, precum si dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de
interes public, constituind un mijloc de a cenzura libertatea presei. Delictele
de presă, în opinia autorului exceptiei, trebuie reglementate prin lege, si nu
printr-un articol din Codul
penal, care, prin modul în care a fost formulat, oferă o mare larghete de
incriminare, inclusiv a folosirii stilului gazetăresc pamfletar sau acid.
Tribunalul Călărasi apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Astfel, instanta de judecată arată că
prevederile legale criticate nu încalcă dispozitiile constitutionale, întrucât
libertatea de exprimare nu poate aduce atingere onoarei, demnitătii, vietii
intime si dreptului la imagine al persoanei, iar legiuitorul nu a urmărit să
cenzureze libertatea de exprimare, ci doar să asigure cadrul în care
exercitarea acestui drept să nu aducă limitări sau încălcări drepturilor si
libertătilor celorlalti.
Totodată, se arată că stabilirea
prin lege a unor restrângeri sau sanctiuni nu este incompatibilă nici cu
libertatea de exprimare si nici cu dreptul persoanei de a avea acces la orice
informatie de interes public, atâta timp cât acestea sunt absolut necesare
pentru apărarea onoarei si demnitătii persoanei.
În conformitate cu dispozitiile art.
30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 206 din Codul penal, în raport cu
art. 30 alin.
(1), (2) si (8) si cu art. 31 alin. (1) din Constitutie, este întemeiată.
Avocatul Poporului consideră că dispozitiile
art. 206 din Codul penal
sunt constitutionale, sens în care a statuat Curtea în jurisprudenta sa.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 206 din Codul penal, având
următorul cuprins: “Afirmarea sau imputarea în public, prin orice mijloace,
a unei fapte determinate privitoare la o persoană, care, dacă ar fi adevărată,
ar expune acea persoană la o sanctiune penală, administrativă sau disciplinară,
ori dispretului public, se pedepseste cu închisoare de la 2 luni la 2 ani sau
cu amendă.
Actiunea penală se pune în
miscare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate.
Împăcarea părtilor
înlătură răspunderea penală.“
Aceste dispozitii sunt considerate de
autorul exceptiei ca fiind neconstitutionale în raport cu prevederile
constitutionale ale art. 30 alin. (1), (2) si (8) teza finală, referitoare la
libertatea de exprimare, precum si ale art. 31 alin. (1) referitoare la dreptul
persoanelor la informatie. Examinând exceptia de neconstitutionalitate, se
constată că asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 206 din Codul penal Curtea
Constitutională s-a mai pronuntat în jurisprudenta sa, de exemplu, prin Decizia
nr.
32/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din
21 februarie 2002, Decizia nr.
276/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 687 din
30 iulie 2004, Decizia nr.
32/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din
23 februarie 2005, si Decizia nr.
139/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 din
24 aprilie 2005.
Prin deciziile mentionate,
respingând exceptia ca neîntemeiată, Curtea a constatat că dispozitiile art.
206 din Codul penal,
care incriminează si sanctionează faptele de calomnie ca infractiuni contra
demnitătii persoanei, valoare supremă, garantată în statul de drept si
consacrată în art. 1 alin. (3) din Constitutie, nu încalcă prevederile
constitutionale ale art. 30 alin. (1) care reglementează libertatea de exprimare.
Curtea a retinut în acest sens că libertatea de exprimare, astfel cum este
consfintită de art. 30 din Legea fundamentală, impune respectarea cerintei
înscrise la alin. (6) al aceluiasi articol, si anume aceea de a nu prejudicia
demnitatea, onoarea, viata particulară a persoanei si dreptul la propria
imagine.
Încălcarea acestor limite, stabilite
de art. 30 alin. (6) din Constitutie, este sanctionată prin incriminarea
calomniei în dispozitiile art. 206 din Codul penal. Stabilirea
limitelor exercitării unui drept sau a unei libertăti poate fi făcută de
legiuitor cu respectarea art. 53 alin. (1) din Constitutie, în scopul apărării
drepturilor si a libertătilor cetătenilor, fără a putea fi considerată o
modalitate de cenzură, asa cum sustine în mod gresit autorul exceptiei. De
altfel, posibilitatea limitării libertătii de exprimare este prevăzută si în
art. 10 paragraful 2 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, care dispune că “Exercitarea acestor libertăti ce
comportă îndatoriri si responsabilităti poate fi supusă unor formalităti,
conditii, restrângeri sau sanctiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri
necesare, într-o societate democratică, pentru [...] protectia reputatiei sau a
drepturilor altora [...]“.
Cu aceleasi prilejuri,
Curtea a mai constatat că art. 206 din Codul penal nu aduce
atingere nici prevederilor art. 31 alin. (1) din Legea fundamentală, deoarece
nu încalcă dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes
public, ci constituie o garantie a informării corecte a persoanei.
Atât considerentele, cât si solutia
pronuntată în aceste decizii îsi păstrează valabilitatea si în cauza de fată,
neintervenind elemente noi, de natură să ducă la reconsiderarea jurisprudentei
Curtii.
Fată de cele arătate, în temeiul
art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art.
1–3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 206 din Codul
penal, exceptie ridicată de Cornel Claudiu Dumitru în Dosarul nr.
566/P/2005 al Tribunalului Călărasi.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 23 februarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 23 februarie 2006
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 185 alin. (31) lit. b) din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Ioan Vida – presedinte
Nicolae Cochinescu –
judecător
Aspazia Cojocaru –
judecător
Constantin Doldur –
judecător
Acsinte Gaspar – judecător
Kozsokár Gábor –
judecător
Petre Ninosu –
judecător
Ion Predescu –
judecător
Ion Tiucă – procuror
Florentina Geangu –
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 185 alin. (31) lit. b)
din Legea nr.
571/2003 privind Codul
fiscal, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Questa“ – S.R.L. din
Somcuta Mare în Dosarul nr. 18.209/2005 al Curtii de Apel Cluj – Sectia
comercială, de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc părtile,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a exceptiei ca fiind inadmisibilă, întrucât
pretinsa neconstitutionalitate este dedusă exclusiv din modul de aplicare a
prevederilor legale în cauză, iar, în subsidiar, apreciază că dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea din 5 decembrie
2005, pronuntată în Dosarul nr. 18.209/2005, Curtea de Apel Cluj – Sectia comercială,
de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 185 alin. (31) lit. b)
din Legea nr.
571/2003 privind Codul
fiscal, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Questa“ – S.R.L.
din Somcuta Mare în dosarul mentionat.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că dispozitiile art. 185 alin. (31) lit. b) din Legea nr.
571/2003 contravin prevederilor art. 23 alin. (11) din Constitutie,
deoarece “măsura suspendării autorizatiei de antrepozit fiscal a fost luată în
mod nelegal, în conditiile în care petenta îsi desfăsura activitatea cu
respectarea tuturor cerintelor legale în materie. În privinta acestei societăti
nu este începută urmărirea penală si nici nu s-a întocmit dosar penal fată de
administrator sau alte persoane din cadrul societătii, astfel că măsura este
abuzivă si aduce prejudicii societătii“.
Curtea de Apel Cluj – Sectia
comercială, de contencios administrativ si fiscal apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată.
În conformitate cu dispozitiile art.
30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciază că dispozitiile
legale criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire
la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul
de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal
sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 185 alin. (31) lit. b) din Legea nr.
571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din
23 decembrie 2003, cu modificările si completările ulterioare, având următorul cuprins: “La
propunerea organelor de control, autoritatea fiscală competentă suspendă
autorizatia pentru un antrepozit fiscal astfel: [...]
b) până la solutionarea
definitivă a cauzei penale în cazul în care a fost făcută o sesizare penală
referitoare la faptele incriminate ca infractiuni la regimul produselor
accizabile.“
În motivarea exceptiei
se invocă încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 23 alin. (11), conform cărora, “Până
la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoresti de condamnare, persoana este
considerată nevinovată.“
Analizând critica de
neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, deoarece,
pe de o parte, prin art. 185 alin. (31) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal este instituită măsura suspendării autorizatiei de antrepozit
fiscal, la propunerea organului de control, în cazul în care a fost făcută o
sesizare penală referitoare la faptele incriminate ca actiuni la regimul produselor
accezabile, iar, pe de altă parte, pentru că prezumtia de nevinovătie este un
principiu ce guvernează procesul penal, fără a se aplica si procedurii
contenciosului fiscal. Se observă că pretinsa neconstitutionalitate este dedusă
exclusiv din modul de aplicare a prevederilor legale în cauză, sustinerile
autorului exceptiei demonstrând că, în realitate, obiectul criticii sale
îl constituie această operatiune, pe care Curtea ar urma să o cenzureze. Or,
exercitarea controlului asupra aplicării în concret a normelor legale
reprezintă atributul exclusiv al instantelor judecătoresti.
Fată de cele arătate, în temeiul
art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art.
1–3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 185 alin. (31) lit. b) din Legea nr.
571/2003 privind Codul
fiscal, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Questa“ – S.R.L. din
Somcuta Mare în Dosarul nr. 18.209/2005 al Curtii de Apel Cluj – Sectia
comercială, de contencios administrativ si fiscal.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 23 februarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind sprijinul direct al
statului acordat producătorilor agricoli din sectorul vegetal în anul 2006
Având în vedere perioada scurtă de
timp rămasă până la începerea campaniei agricole de primăvară si necesitatea
achizitionării de resurse materiale pentru realizarea de productii agricole
eficiente, cu respectarea tehnologiilor de cultură de către producătorii
agricoli si în scopul asigurării securitătii alimentare a populatiei, se impune
acordarea unui sprijin cu finantare de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale. Producătorii
agricoli în cadrul consiliilor pe produs au solicitat acordarea formelor de
sprijin pentru sectorul vegetal sub forma plătilor directe pe suprafată, prin atribuirea
de bonuri valorice. Durata negocierilor avute cu structurile interprofesionale
pe produs privind acordarea subventiilor pe suprafată, realocarea cotelor de
zahăr la fabricile de zahăr, precum si reevaluarea structurii si reamplasarea
culturilor de primăvară, ca urmare a calamitătilor naturale provocate de
temperaturile excesiv de scăzute, înregistrate în cursul lunilor ianuarie si
februarie, impune caracterul de urgentă al ordonantei.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 1. – (1) Producătorii agricoli,
persoane fizice si/sau juridice, care înfiintează si/sau exploatează culturile prevăzute în anexa nr.
1, înscrisi în Registrul agricol, beneficiază de sprijin direct al statului,
denumit în continuare
sprijin direct, pe unitatea de suprafată, de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, în cadrul
programului “Dezvoltarea durabilă a sectorului vegetal, a sectorului zootehnic
si piscicol, precum si alte programe pe care Ministerul Agriculturii, Pădurilor
si Dezvoltării Rurale trebuie să le pună în aplicare“.
(2) Pentru legumele de câmp si
cartofii timpurii, legumele de solarii si sere reci, plantatii de pomi si
arbusti fructiferi,
prevăzute în anexa nr. 1, beneficiarii sprijinului direct sunt producătorii agricoli
persoane juridice, persoane fizice autorizate si persoane fizice – membri ai
asociatiilor profesionale sau ai grupurilor de producători legal constituite.
Art. 2. – (1) Sprijinul direct
pentru culturile de sfeclă de zahăr, soia din soiuri nemodificate genetic,
plante textile, orez, plante medicinale si aromatice, hamei, legume de câmp si
cartofi timpurii, legume de solarii si sere reci, prevăzut în anexa nr. 1 la
nr. crt. 1–8, se acordă în două etape:
a) în prima etapă se acordă 50% din
sprijinul direct sub formă de bonuri valorice;
b) în etapa a doua se acordă 50% din
sprijinul direct cu plata în lei.
(2) Sprijinul direct pentru orzoaică
de primăvară, plantatii de pomi, arbusti fructiferi si căpsuni, prevăzut în
anexa nr. 1 la nr. crt. 9 si 10, se acordă într-o singură etapă prin atribuire
de bonuri valorice.
(3) Sprijinul direct pentru
vita-de-vie din soiuri nobile, prevăzut în anexa nr. 1 la nr. crt. 11, se
acordă sub formă de bonuri valorice, iar pentru vita-de-vie din soiuri nobile
pentru vinuri cu denumire de origine controlată (DOC) se acordă si plată în
lei.
(4) Sprijinul direct pentru
culturile ecologice, prevăzut în anexa nr. 1 la nr. crt. 12, se acordă într-o
singură etapă cu plata în lei.
Art. 3. – (1) Bonurile valorice, al
căror model este prevăzut în anexa nr. 2, se utilizează pentru: procurarea de
seminte, material săditor, îngrăsăminte chimice, pesticide, motorină, folie de
polietilenă, apă pentru irigat, denumite în continuare resurse materiale.
(2) Bonurile valorice se vor
completa de către reprezentantii teritoriali ai sucursalelor judetene si a
municipiului Bucuresti ale Agentiei de Plăti si Interventie pentru Agricultură,
denumită în continuare Agentie, în prezenta beneficiarului.
Art. 4. – (1) Sprijinul direct se
acordă producătorilor agricoli prevăzuti la art. 1, care au calitate de: proprietari,
arendasi, concesionari, asociati în participatiune, societăti agricole
constituite în baza Legii nr. 36/1991
privind societătile agricole si alte forme de asociere în agricultură,
societăti comerciale constituite în baza Legii nr.
31/1990 privind societătile comerciale, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, unităti de învătământ agricol si/sau silvic, institute
si statiuni de cercetare si productie agricolă, societăti nationale, unităti de
cult si penitenciare.
(2) Pentru a beneficia de sprijin
direct, producătorii agricoli prevăzuti la alin. (1) trebuie să îndeplinească
următoarele conditii:
a) fac dovada utilizării semintei
certificate;
b) au culturile asigurate, conform
legislatiei în vigoare.
(3) Proprietarii fac dovada
dreptului de proprietate asupra terenurilor înscrise în registrul agricol.
(4) Arendasii, concesionarii si
reprezentantii asociatiilor în participatiune fac dovada exploatării
terenurilor prin contract de arendă, contract de concesionare, contract de
asociere în participatiune si fac dovada plătii arendei/redeventei sau a altor
obligatii contractuale legate de folosinta terenului, din anul anterior.
Art. 5. – (1)
Sprijinul direct se acordă beneficiarilor prevăzuti la art. 1, pe baza
cererii-tip ale cărei model si termen de depunere se stabilesc prin normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgentă, pentru fiecare
cultură.
(2) Cererile solicitantilor
sprijinului direct sunt înregistrate de reprezentantii teritoriali ai
sucursalelor judetene si a municipiului Bucuresti ale Agentiei, în Registrul
unic pentru acordarea sprijinului direct, însotite de documentele care fac
dovada îndeplinirii conditiilor prevăzute la art. 4 alin. (2)
lit. a) si b) si de următoarele
documente de identificare:
a) pentru persoana fizică – copie de
pe buletin/cartea de identitate;
b) pentru persoana juridică – copie
de pe certificatul de înmatriculare si certificatul de înregistrare fiscală.
(3) Reprezentantii teritoriali ai
sucursalelor judetene si a municipiului Bucuresti ale Agentiei întocmesc Lista producătorilor
agricoli care solicită sprijin direct, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
(4) În situatia în care un
producător agricol înfiintează si/sau exploatează culturi prevăzute în anexa
nr. 1, ale căror suprafete sunt situate în mai multe unităti
administrativ-teritoriale, acesta formulează cerere în fiecare unitate unde
este situat terenul.
(5) Lista producătorilor agricoli
care solicită sprijin direct se afisează la sediul primăriilor comunelor,
oraselor, municipiilor sau sectoarelor municipiului Bucuresti, în termen de 5
zile de la data depunerii cererilor pentru solicitarea sprijinului direct.
(6) Producătorii agricoli,
beneficiari ai sprijinului direct, care au fost omisi din lista producătorilor
care au solicitat sprijin direct sau cărora li s-a stabilit o sumă în lei mai
mică decât cea cuvenită, pot depune contestatii la reprezentantii sucursalelor
judetene si a municipiului Bucuresti ale Agentiei, în termen de 5 zile de la
data afisării listei.
(7) Persoanele desemnate din cadrul
sucursalelor judetene si a municipiului Bucuresti ale Agentiei solutionează
contestatiile în termen de 5 zile de la data depunerii acestora si dispun, după
caz, întocmirea listelor suplimentare.
Art. 6. – În termen de 5 zile de la
data afisării, listele cuprinzând producătorii agricoli care solicită sprijin
direct, precum si listele suplimentare pentru suprafete de teren cultivate
si/sau exploatate se înaintează reprezentantilor sucursalelor judetene si a
municipiului Bucuresti ale Agentiei, pentru validare în vederea acordării
sprijinului direct.
Art. 7. – (1)
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale va achizitiona bonurile valorice,
potrivit prevederilor
legale privind achizitiile publice.
(2) Fondurile necesare
tipăririi bonurilor valorice, precum si a formularelor specifice se asigură de la bugetul de
stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale.
(3) Ministerul Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale împuterniceste sucursalele judetene si a
municipiului Bucuresti ale Agentiei să ridice bonurile valorice pe bază de
proces-verbal de la furnizorul acestora.
(4) Agentia, prin reprezentantul
desemnat pentru localitatea respectivă, eliberează bonurile valorice pe baza
listelor vizate de reprezentantii sucursalelor judetene si a municipiului
Bucuresti ale Agentiei.
(5) Furnizorii de resurse materiale
care primesc bonuri valorice vor emite facturi cu mentiunea “Cu plata pe bază
de bonuri valorice pentru producătorii agricoli“, incluzând si taxa pe valoarea
adăugată, si le vor completa cu datele de identificare a bonului.
(6) În cazul în care valoarea
facturii este mai mare decât valoarea bonului valoric, diferenta va fi
suportată de producătorii agricoli, iar pe factură furnizorii de resurse
materiale vor face mentiunea “Suma de ..... lei, cu plata pe bază de bonuri
valorice pentru producătorii agricoli, si diferenta de ..... lei, cu plata în
lei“.
(7) Furnizorii de resurse materiale
prevăzuti la alin. (5) depun Centralizatorul facturilor emise în baza bonurilor valorice la sucursalele
judetene si a municipiului Bucuresti ale Agentiei, pe raza teritorială a
judetului unde sunt înregistrati beneficiarii prevăzuti la art. 1, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 4, împreună cu copia exemplarului 3 al
facturilor emise si bonurile valorice originale prevăzute în facturile emise.
(8) Reprezentantii sucursalelor
judetene si a municipiului Bucuresti ale Agentiei au obligatia de a verifica autenticitatea
bonurilor valorice aferente facturilor.
(9) Pe baza documentatiei depuse de
furnizorii de resurse materiale prevăzuti la alin. (5) sucursalele judetene si
a municipiului Bucuresti ale Agentiei întocmesc următoarele situatii:
a) “Centralizatorul sumelor
solicitate de furnizorii de resurse materiale“, conform modelului prevăzut în
anexa nr. 5;
b) “Situatia centralizatoare a
sumelor necesare decontării bonurilor valorice“, pe care o transmit Agentiei, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 6.
(10) Agentia, în baza
“Situatiei centralizatoare a sumelor necesare decontării bonurilor valorice“
transmise de sucursalele
judetene si a municipiului Bucuresti ale Agentiei, întocmeste “Situatia
centralizatoare a sumelor necesare decontării bonurilor valorice“, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 7, pe care o transmite Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale.
(11) Ministerul Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, în baza “Situatiei centralizatoare a sumelor necesare
decontării bonurilor valorice“, solicită Ministerului Finantelor Publice
deschiderea creditelor bugetare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8.
(12) După aprobarea de
către Ministerul Finantelor Publice a deschiderii creditelor bugetare,
Ministerul Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale alimentează conturile Agentiei, pentru a
dispune operativ de sumele de plată necesare decontării facturilor emise de
furnizorii de resurse materiale.
(13) Agentia virează sumele
solicitate de furnizorii de resurse materiale prevăzuti la alin. (5) conform
centralizatoarelor sumelor solicitate de furnizorii de resurse materiale, al
căror model este prevăzut în anexa nr. 5.
(14) Sucursalele judetele si a
municipiului Bucuresti ale Agentiei au obligatia să păstreze timp de minimum 5
ani facturile decontate si bonurile valorice depuse de furnizori, precum si
matca rămasă după distribuirea bonurilor valorice.
(15) Beneficiarii bonurilor valorice
si furnizorii de resurse materiale care primesc bonuri valorice pentru plata
acestora au obligatia de a le păstra în stare perfectă; bonurile valorice
deteriorate, a căror autenticitate nu poate fi dovedită, nu sunt valabile si nu
pot fi plătite.
(16) Bonurile valorice pentru
achizitionarea de resurse materiale îsi pierd valabilitatea după data limită,
prevăzută în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgentă,
pentru fiecare cultură în parte, devenind nule.
Art. 8. – (1) Reprezentantii
teritoriali ai sucursalelor judetene si a municipiului Bucuresti ale Agentiei,
ai Oficiului National al Denumirilor de Origine pentru Vinuri si Alte Produse
Vitivinicole si ai Asociatiei cultivatorilor de sfeclă de zahăr, după caz,
verifică suprafetele înfiintate/exploatate, pentru care s-a acordat sprijinul
direct, conform celor declarate în cererea întocmită de beneficiar, si
întocmesc în prezenta beneficiarului “Procesul-verbal de receptie si
restituire“, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 9.
(2) La întocmirea proceselor-verbale
de receptie si restituire beneficiarii sprijinului direct prezintă o copie a
facturii de cumpărare a semintei certificate si o copie a politei de asigurare
a culturilor.
(3) Procesele-verbale de receptie si
restituire se înregistrează într-un registru special deschis de reprezentantii
teritoriali ai sucursalelor judetene si a municipiului Bucuresti ale Agentiei.
Art. 9. – În baza proceselor-verbale
de receptie si restituire reprezentantii teritoriali ai sucursalelor judetene
sia municipiului Bucuresti ale Agentiei întocmesc si transmit sucursalei
judetene sau a municipiului Bucuresti a Agentiei “Centralizatorul justificativ al
sumelor acordate ca sprijin direct sub formă de bonuri valorice în prima etapă, si
plată în lei, etapa a doua“, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 10.
Art. 10. – (1)
Agentia, în baza “Centralizatorului justificativ al sumelor acordate ca sprijin
direct sub formă de bonuri valorice în prima etapă, si plată în lei, etapa a doua“, transmis
de sucursalele judetene si a municipiului Bucuresti ale Agentiei, întocmeste
“Situatia centralizatoare a sumelor necesare plătilor în lei, etapa a doua“, al
cărei model este prevăzut în anexa nr. 11, pe care o transmite Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale.
(2) Ministerul Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, în baza “Situatiei centralizatoare a sumelor necesare plătilor în lei, etapa a
doua“, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 12, solicită Ministerului
Finantelor Publice deschiderea creditelor bugetare la capitolul 83.01
“Agricultură, silvicultură, piscicultură si vânătoare“, titlul “Subventii“.
Art. 11. – După
aprobarea deschiderii creditelor bugetare de către Ministerul Finantelor
Publice, din bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale se alimentează
contul Agentiei, care virează sumele în conturile solicitantilor astfel: pentru
persoane juridice la trezorerii, iar pentru persoane fizice, în contul deschis
de acestea la băncile comerciale sau la Casa de Economii si Consemnatiuni –
S.A.
Art. 12. – Sucursalele judetene si a
municipiului Bucuresti ale Agentiei au obligatia de a înregistra si de a
monitoriza toti beneficiarii sprijinului direct pentru suprafata cultivată
si/sau exploatată.
Art. 13. – (1) Următoarele fapte
constituie contraventii si se sanctionează după cum urmează:
a) înstrăinarea,
deteriorarea sau pierderea Registrului unic pentru acordarea sprijinului direct producătorilor
agricoli pentru suprafete de teren arabil cultivate si/sau exploatate, precum
si a proceselor-verbale de receptie, cu amendă de la 10.000 lei (RON) la 30.000
lei (RON);
b) încasarea sumelor de la bugetul
de stat, în mod necuvenit, prin înscrierea sau atestarea de date ori de
situatii nereale pe documentele de decontare, cu amendă de la 10.000 lei (RON)
la 30.000 lei (RON), precum si cu obligarea la restituirea sumelor încasate
nejustificat, majorate potrivit indicelui de inflatie.
(2) Sanctiunile prevăzute la alin.
(1) se aplică si persoanelor juridice.
(3) Constatarea contraventiilor si
aplicarea amenzilor se fac de persoanele cu atributii de control, împuternicite
de Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale.
(4) Contravenientul poate achita pe
loc sau în termen de 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal de
contraventie ori, după caz, de la data comunicării acestuia jumătate din minimul
amenzii, agentul constatator făcând mentiune despre această posibilitate în
procesul-verbal.
Art. 14. –
Dispozitiile referitoare la contraventiile prevăzute la art. 13 se completează
cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
180/2002, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 15. – Persoanele împuternicite
de Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale verifică permanent
modul de acordare si utilizare a sumelor alocate potrivit prezentei ordonante
de urgentă.
Art. 16. – Normele metodologice privind
conditiile de acordare a sprijinului direct pentru culturile care se
înfiintează si/sau se exploatează în anul 2006 se aprobă prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale.
Art. 17. – Anexele nr.
1–12*) fac parte integrantă din prezenta ordonantă de urgentă.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii,
pădurilor si dezvoltării rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul finantelor
publice,
Sebastian Teodor
Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 2 martie 2006.
Nr. 20.
*) ANEXE
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind stabilirea tarifului
de licentiere al Regiei Autonome “Administratia Română a Serviciilor de Trafic
Aerian“ – ROMATSA pentru anul 2006
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, si al art. 3 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligatiilor
asumate de România prin aderarea la Conventia internatională EUROCONTROL
privind cooperarea pentru securitatea navigatiei aeriene si la Acordul
multilateral privind tarifele de rută aeriană, republicată, cu modificările
ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Tariful de
licentiere pentru anul 2006 al Regiei Autonome “Administratia Română a
Serviciilor de Trafic Aerian“ – ROMATSA, ca operator economic aeronautic
prestator de servicii de trafic aerian civil, se stabileste la nivelul echivalentului
în lei al sumei de 7,029 milioane euro, prin utilizarea cursului de schimb
leu/euro de la data plătii.
Art. 2. – Regia
Autonomă “Administratia Română a Serviciilor de Trafic Aerian“ – ROMATSA înregistrează în
contabilitate, pe cheltuieli, la 31 decembrie 2006 echivalentul în lei al ratei
tarifului de licentiere pentru trimestrul IV al anului 2006, scadentă la 25
martie 2007, prin utilizarea cursului de schimb leu/euro de la 31 decembrie
2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul finantelor
publice,
Sebastian Teodor Gheorghe
Vlădescu
Bucuresti, 2 martie 2006.
Nr. 293.
ACTE ALE BĂNCII NATIONALE A
ROMÂNIEI
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind nivelul ratei
dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României, valabil în luna martie
2006
Având în vedere prevederile Legii nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României si tinând seama de
evolutiile macroeconomice si monetare recente,
Banca Natională a României hotărăste:
Articol unic. – Pentru luna martie
2006, nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României este de
8,47% pe an.
p. Guvernatorul Băncii
Nationale a României,
Florin Georgescu
Bucuresti, 1 martie 2006.
Nr. 5.