Lista de obiective pentru verificarea calitătii activitătilor
conexe auditului financiar:
Angajamente de audit cu scop special (ISA 800)
Nr. crt. |
Obiective
ale controlului calitătii activitătii de audit cu scop special
desfăsurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice
si persoane fizice, pe baza politicilor si procedurilor referitoare la
aplicarea ISA 220, ISQC1 si a Standardelor Internationale de Audit (ISA)
relevante |
DA/NU
|
I
|
Cunoasterea
ariei de cuprindere a contractelor de audit cu scop special si concordanta
acestora cu ISA relevante |
|
A |
OBIECTIVE
GENERALE |
|
1 |
Sunt anexate la
dosarul angajamentului copii ale situatiilor financiare întocmite potrivit
bazei contabile de raportare convenite, semnate si stampilate de conducerea societătii? |
|
2 |
Contine dosarul
angajamentului: |
|
|
- Contractul de
prestări servicii/scrisoarea de acceptare a angajamentului; - Raportul prezentat
conducerii societătii întocmit conform ISA 800 “Raportul auditorului
asupra angajamentelor cu scop special”, modificat pentru conformitate cu ISA
700”Raportul auditorului asupra situatiilor financiare” (Revizuit); |
|
B |
TERMENII
ANGAJAMENTULUI |
|
1 |
Contine scrisoarea de
angajament/contractul de audit cu scop special referiri cu privire la natura
angajamentului de audit cu scop special ? Aceasta poate fi: - un set complet de
situatii financiare pregătit în conformitate cu o altă bază
contabilă cuprinzătoare. Exemple: - baza de impozitare
contabilă pentru un set de situatii financiare care însoteste
fisa de impozit pe venituri a unei societăti; o baza contabilă a
chitantelor pentru numerar si plăti pentru informatii de flux de
lichidităti pe care o societate le poate avea de întocmit la cererea
creditorilor, o prevederile de raportare financiară ale unei agentii
guvernamentale de reglementare pentru un set de situatii financiare întocmit
conform reglementărilor; - componentă a
setului complet de situatii financiare de interes general sau special (o
situatie financiară unică, conturi specificate, elemente de conturi
sau articole dintr-o situatie financiară); - conformarea cu
acordurile contractuale; - situatii financiare
sintetizate. |
|
2 |
Contine scrisoarea de
angajament/contractul de audit cu scop special referiri cu privire la forma
si continutul raportului auditorului privind angajamentul de audit cu scop
special ce trebuie elaborat ? |
|
3 |
Dacă există
cerinte speciale referitoare la modul în care auditorul financiar a fost
solicitat să raporteze, a analizat auditorul financiar continutul de
fond si formulările raportului în format prestabilit si, în
consecintă: o a operat modificările de rigoare conform cerintelor
ISA 800 sau o a anexat auditorul financiar un raport separat, precizând
aceasta în scrisoarea de angajament ? |
|
4 |
Contine scrisoarea de
angajament/contractul de audit cu scop special referiri cu privire la scopul
pentru care vor fi folosite informatiile, precum si la limitările
existente în distribuirea si utilizarea raportului de audit cu scop special ? |
|
5 |
A analizat auditorul
financiar dacă interpretările semnificative ale unui acord/
contract, pe care se bazează informatiile financiare, sunt
dezvăluite în mod clar în situatiile financiare, făcând referire la
nota din situatiile financiare în care sunt descrise aceste interpretări
? |
|
6 |
Contine scrisoarea de
angajament/contractul de audit cu scop special referiri cu privire la natura
informatiilor ce trebuie furnizate si semnate de către clientul de
audit, în functie de natura angajamentului de audit cu scop special ? |
|
VI |
Respectarea
prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisa a auditului cu scop
special în conformitate cu Normele Minimale de Audit ale Camerei si ISA |
|
A |
PLANIFICAREA
AUDITULUI |
|
1 |
Au fost documentate de
către auditor aspectele legate de independentă, conform testelor
din cadrul sectiunii El “Acceptarea/reînnoirea mandatului” din Normele
Minimale de Audit ? |
|
2 |
A fost
documentată de auditor, în cadrul dosarului permanent, cunoasterea
generală a activitătii clientului (conform cerintelor sectiunii F
pct. a) ? |
|
3 |
S-au stabilit
sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, de exemplu întocmirea unor
situatii cuprinzând componenta soldurilor conturilor, potrivit cerintelor
sectiunii E “Confirmarea planului de audit” ? |
|
4 |
S-au transmis
către terti scrisorile bancare si cererile de confirmare a soldurilor
debitoare si creditoare, conform cerintelor ISA 501 “Probe de audit -
considerente suplimentare pentru elemente specifice” (sectiunea E- pct. 4) |
|
5 |
S-au trimis scrisori
avocatilor pentru investigatii privind litigiile si revendicările (ISA
501 si sectiunea E pct. 5) ? |
|
6 |
Dacă s-a
determinat în cadrul sectiunii F”Abordarea auditului” bugetul de timp al
misiunii si dacă acesta s-a alocat echipei de audit. |
|
7 |
A fost
documentată calcularea pragului de semnificatie (sectiunea F0) în raport
cu obiectul angajamentului de audit cu scop special si respectiv alegerea
esantionului? |
|
8 |
A fost
documentată o evaluare a riscului de audit si a componentelor sale,
riscul inerent general (sectiunea F1), riscul inerent specific (sectiunea
F2), de control si nedetectare (sectiunea F3) ? |
|
B
|
ACTIVITATEA
DE AUDIT CU SCOP SPECIAL |
|
1 |
A fost întocmit dosar
de lucru? |
|
2 |
Există în dosarul
curent informatiile financiare stabilite în contract, semnate si stampilate
de client ? |
|
3 |
Au fost utilizate
procedurile specifice pentru obtinerea probelor de audit prevăzute de
ISA 500 (inspectia, observatia, investigarea si confirmarea, calculul,
procedurile analitice) ? |
|
4 |
Dacă au fost
asigurate probe de audit, interne sau externe, în legătură cu toate
asertiunile conducerii referitoare la situatiile financiare care fac obiectul
auditului. În cazul neobtinerii de probe
suficiente si adecvate, auditorul trebuie să exprime o opinie
calificată, conform ISA 500 “Probe de audit”. |
|
5 |
Existenta tabelelor
principale si a foilor de lucru pentru toate sectiunile prevăzute în
Normele Minimale de Audit, în functie de obiectivul auditului cu scop special
si conformitatea acestora cu conturile contabile. |
|
6 |
Dacă societatea
utilizează un sistem de referentiere adecvat care permite evidenta
probelor de audit. |
|
7 |
Verificarea calculelor
matematice si existenta unui sistem de bifare. |
|
8 |
Respectarea structurii
foilor de lucru (denumire client, exercitiul auditat, data
desfăsurării activitătii, referinta, obiectivul, procedurile,
activitatea desfăsurată, rezultat, concluzii si propuneri,
semnătura celui care a întocmit foaia de lucru si a verificatorului). |
|
9 |
A documentat auditorul
financiar, în cadrul sectiunii/sectiunilor din dosarul de audit, în functie
de natura angajamentului de audit cu scop special, cerintele specifice ale
fiecăreia, după caz ? Obiectivele concrete, pe fiecare sectiune în
parte, sunt prezentate în cadrul procedurilor aferente activitătii de
audit al situatiilor financiare cu scop general. |
|
10 |
Pentru oricare eroare
semnificativă, s-au documentat prin probe semnate si stampilate de
client discutiile cu conducerea ? |
|
11 |
A fost obtinută
declaratia conducerii, pentru asumarea responsabilitătii acesteia pentru
întocmirea situatiilor financiare/ componentelor acestora/ situatiilor
sintetizate care fac obiectul auditului cu scop special ? |
|
C
|
FINALIZAREA
ANGAJAMENTULUI |
|
1 |
Dacă firma de
audit a documentat sectiunea A “Lista de verificare a finalizării
angajamentului”. |
|
2 |
Dacă firma a
documentat sectiunea B ccRevizuirea generală a situatiilor
financiare”. |
|
3 |
Dacă firma de
audit a întocmit “Lista de verificare a documentelor de lucru (sectiunea C); |
|
4 |
S-a întocmit un raport
al auditorului ca urmare a efectuării angajamentului de audit cu scop
special, cuprinzând elementele de bază prevăzute de paragraful 5 si
respectiv 25 (pentru raportul privind situatiile financiare sintetizate) din
ISA 800? |
|
5 |
A fost exprimată
o opinie clară, în raportul de audit, în conformitate cu ISA 700
(revizuit), în functie de cadrul de raportare si natura angajamentului cu
scop special ? |
|
6 |
S-au documentat
discutiile finale cu clientul (sectiunea D), privind problemele constatate în
realizarea angajamentului de audit în scop special ? |
|
7 |
S-a întocmit o
sinteză a erorilor neajustate care a fost comparată cu pragul de
semnificatie ? |
|
|
Notă: Capitolele II, EI, IV, V si VII sunt identice cu cele prevăzute în cadrul procedurilor de
control al calitătii auditului financiar. |
|
ANEXA
Nr. 4
Lista de obiective pentru verificarea calitătii Activitătilor
conexe auditului financiar:
Angajamente pentru efectuarea procedurilor convenite privind informatiile
financiare (ISRS 4400)
Nr. crt. |
Obiective
ale controlului calitătii activitătii de efectuare a procedurilor
convenite desfăsurată de către membrii CAFR - auditori
persoane juridice si persoane fizice, pe baza politicilor si procedurilor
referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 si a Standardelor Internationale de
Audit (ISA) relevante |
DA/NU
|
I
|
Cunoasterea
ariei de cuprindere a contractelor de efectuare a procedurilor convenite si
concordanta acestora cu ISA relevante |
|
A |
OBIECTIVE
GENERALE |
|
1 |
Sunt anexate la
dosarul angajamentului copii ale informatiilor financiare solicitate potrivit
naturii angajamentului, semnate si stampilate de conducerea societătii ? |
|
2 |
Contine dosarul
angajamentului: |
|
|
- Contractul de
prestări servicii/scrisoarea de acceptare a angajamentului; - Raportul de
constatări efective prezentat conducerii societătii întocmit
conform ISRS 4400 “Angajamente pentru efectuarea procedurilor convenite
privind informatiile financiare “(fost 920) ? |
|
B |
TERMENII
ANGAJAMENTULUI |
|
1 |
S-a asigurat auditorul
împreună cu reprezentantii entitătii si cu părtile specificate
care vor primi copii ale raportului de constatări efective, că
există un acord clar privind procedurile stabilite si conditiile
angajamentului, conform prevederilor paragrafului nr. 9 din ISRS 4400?
Problemele asupra cărora trebuie să se convină sunt
următoarele: - Natura
angajamentului, inclusiv faptul că procedurile efectuate nu vor
constitui un audit sau o revizuire si, prin urmare, nu va fi exprimată
nici o asigurare; - Scopul declarat al
angajamentului; - Identificarea
informatiilor financiare pentru care vor fi aplicate procedurile convenite; - Natura, coordonarea
si extensia procedurilor specifice care trebuie aplicate, - Forma
anticipată a raportului constatărilor efective; - Limitările
existente în distribuirea si utilizarea raportului constatărilor
efective. Dacă o asemenea limitare există si este în contradictie
cu cerintele legale, care este cauza pentru care auditorul a acceptat
angajamentul. |
|
2 |
în cazul
neparticipării unor părti beneficiare a raportului, la stabilirea
procedurilor, a documentat auditorul: - Discutarea
procedurilor care trebuie aplicate cu reprezentantii adecvati ai tuturor
părtilor implicate; - Revizuirea corespondentei relevante cu aceste părti; - Trimiterea
către aceste părti a unei schite a tipului de raport care va fi
emis ? |
|
3 |
Contine scrisoarea de
angajament/contractul de servicii financiare elementele prevăzute la
paragraful 12 din ISRS 4400 si anexa 1 la acesta ? Aceste elemente sunt: - Elementele enuntate
la pct 1 de mai sus (paragraful 9 din ISRS 4400); - Referire la ISA 4400
(sau standardele ori practicile nationale relevante) aplicabil angajamentelor
privind procedurile convenite; - Enumerarea
procedurilor care trebuie efectuate ca proceduri convenite între părti; - O declaratie a
faptului că distribuirea raportului de constatări efective va fi
restrânsă la părtile specificate care au convenit asupra
procedurilor ce trebuie efectuate; - Precizarea faptului
că nu se va emite un raport de audit (o opinie), ci un raport al
constatărilor efective. După caz, auditorul poate atasa la
scrisoarea de angajament o variantă preliminară a tipului de raport
de constatări efective ce urmează a fi emis. - Natura informatiilor
ce trebuie furnizate si semnate de către clientul de audit, în functie
de natura angajamentului de efectuare a procedurilor convenite ? |
|
VI
|
Respectarea
prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a angajamentului de
proceduri convenite privind informatiile financiare, în conformitate cu
reglementările Camerei si ISA relevante |
|
A |
PLANIFICAREA
AUDITULUI |
|
1 |
Au fost documentate de
către auditor aspectele legate de independentă, conform testelor
din cadrul sectiunii El “Acceptarea/reînnoirea mandatului” din Normele
Minimale de Audit? |
|
2 |
Dacă în urma
documentării sectiunii El rezultă că auditorul nu este
independent fată de client, acest lucru trebuie stipulat în Raportul
constatărilor efective. Este precizat acest lucru ? |
|
3 |
S-au stabilit
sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, de exemplu întocmirea unor
situatii cuprinzând componenta soldurilor conturilor, potrivit cerintelor
sectiunii E “Confirmarea planului de audit” ? |
|
4 |
S-au transmis
către terti, în functie de obiectivele procedurilor convenite, scrisori
de corifirmare a soldurilor debitoare si creditoare, conform cerintelor ISA
501 “Probe de audit -considerente suplimentare pentru elemente specifice”
(sectiunea E- pct. 4) |
|
5 |
S-au trimis, după
caz, scrisori avocatilor pentru investigatii privind litigiile si
revendicările (ISA 501 si sectiunea E pct 5) ? |
|
6 |
Dacă în urma
procedurilor convenite, la efectuarea propriu-zisă a testelor de audit,
auditorul financiar foloseste un prag de semnificatie si o dimensiune a
esantionului, atunci auditorul a prezentat - Descrierea
rationamentului profesional după care au fost stabilite cele două
elemente ? - Procentul în care
s-a testat soldul sau rulajul respectiv ? |
|
7 |
S-a determinat în
cadrul sectiunii F “Abordarea auditului” bugetul de timp al misiunii? |
|
8 |
Dacă auditorul a
întocmit un plan de abordare a procedurilor convenite, astfel încât să
efectueze un angajament eficient. |
|
B
|
ACTIVITATEA
DE EFECTUARE A PROCEDURILOR CONVENITE |
|
1 |
A fost întocmit dosar de lucru?
|
|
2 |
Au fost utilizate
procedurile specifice pentru obtinerea probelor de audit prevăzute de
paragraful 16 din ISA 4400 (investigatii si analize, recalculări,
comparări si alte verificări ale acuratetei redactării,
observări, inspectii, obtinerea de confirmări ? |
|
3 |
În functie de
informatiile financiare pentru care vor fi aplicate procedurile convenite au
fost preluate din Normele Minimale de Audit toate obiectivele din cadrul
sectiunilor aferente ? |
|
4 |
Pentru toate
obiectivele din Normele Minimale de Audit aplicabile, în functie de
informatiile financiare pentru care vor fi aplicate procedurile convenite,
există foi de lucru întocmite? Obiectivele concrete, pe fiecare sectiune
în parte sunt prezentate în cadrul procedurilor aferente activitătii de
audit al situatiilor financiare cu scop general. |
|
5 |
Se confirmă
că auditorul financiar utilizează un sistem de referentiere adecvat
care permite evidenta probelor de audit ? |
|
6 |
Se confirmă
că auditorul financiar efectuează verificarea calculelor matematice
si existenta unui sistem de bifare. |
|
7 |
A fost respectată
structura foilor de lucru (denumire client, exercitiul auditat, data
desfăsurării activitătii, referinta, obiectivul, procedurile,
activitatea desfăsurată, rezultat, concluzii si propuneri,
semnătura celui care a întocmit foaia de lucru si a verificatorului) ? |
|
8 |
S-a efectuat o revizuire
analitică a informatiilor financiare pentru care vor fi aplicate
procedurile convenite ? |
|
9 |
A fost obtinută
declaratia conducerii, semnată si stampilată de client pentru
asumarea responsabilitătii acesteia pentru realitatea informatiilor
financiare care fac obiectul angajamentului de proceduri convenite ? |
|
C
|
FINALIZAREA
ANGAJAMENTULUI |
|
1 |
Dacă societatea
de audit a documentat sectiunea A “Lista de verificare a finalizării
angajamentului”. |
|
2 |
Dacă societatea
de audit a documentat sectiunea B “Revizuirea generală a situatiilor
financiare”. |
|
3 |
Dacă societatea
de audit a întocmit “Lista de verificare a documentelor de lucru” (sectiunea
C). |
|
4 |
S-a întocmit un raport
al auditorului ca urmare a efectuării angajamentului, cuprinzând
elementele de bază prevăzute de paragraful 18 din ISRS 4400 ? Aceste elemente sunt: - Identificarea
informatiilor financiare sau nefinanciare specifice asupra cărora au
fost aplicate procedurile convenite. - O declaratie a
faptului că procedurile efectuate au fost acelea asupra cărora s-a
convenit cu clientul. - O declaratie a
faptului că angajamentul a fost efectuat în conformitate cu Standardul
International de Servicii Conexe aplicabil angajamentelor privind procedurile
convenite sau cu standardele si practicile nationale relevante. - O declaratie a
faptului că auditorul nu este independent fată de
entitate(după caz). - Identificarea
scopului pentru care au fost efectuate procedurile agreate. - O enumerare a
procedurilor specifice efectuate. - O descriere a
constatărilor efective ale auditorului, incluzând suficiente detalii cu
privire la erori si exceptiile găsite. - O declaratie a
faptului ca procedurile efectuate nu constituie nici audit, nici revizuire si
de aceea nu este exprimată nici o asigurare. - O declaratie a
faptului că, dacă auditorul ar fi efectuat proceduri suplimentare,
un audit sau o revizuire, ar fi putut apărea alte probleme care ar fi
fost raportate; - O declaratie a
faptului că raportul este adresat în mod strict acelor părti care
au convenit asupra procedurilor ce trebuie efectuate; - O declaratie a
faptului că raportul se referă numai la elementele, conturile,
articolele sau informatiile financiare si nefinanciare specificate si că
acesta nu se extinde asupra situatiilor financiare ale entitătii,
considerate în ansamblu. |
|
5 |
S-au documentat
discutiile finale cu clientul (sectiunea D), privind problemele constatate în
realizarea angajamentului privind procedurile convenite ? |
|
|
Notă:
Capitolele II, III, IV, V si VII sunt identice cu cele prevăzute în cadrul procedurilor de
control al calitătii auditului financiar. |
|
ANEXA
Nr. 5
Lista de obiective pentru verificarea calitătii activitătilor
conexe auditului financiar
Angajamente de revizuire a situatiilor financiare (ISRE 2400)
Nr.
crt. |
Obiective
ale controlului calitătii activitătii de revizuire
desfăsurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridke
si persoane fizice, pe baza politicilor si procedurilor referitoare la
aplicarea ISA 220, ISQC1 si a Standardelor Internationale de Audit (ISA)
relevante |
DA/NU |
I
|
Cunoasterea
ariei de cuprindere a contractelor de revizuire a situatiilor financiare si
concordanta acestora cu ISA relevante |
|
A |
OBIECTIVE
GENERALE |
|
1 |
Sunt anexate la
dosarul angajamentului copii ale situatiilor financiare, întocmite
potrivit prevederilor reglementărilor contabile aplicabile, semnate si
stampilate de conducerea societătii si înregistrate la Administratia
Finantelor Publice ? |
|
2 |
Contine dosarul de
lucru contractul de prestări servicii/scrisoarea de acceptare a
angajamentului ? |
|
3 |
Este anexat la dosarul
de lucru o copie după raportul emis de auditorul financiar în
legătură cu situatiile financiare supuse revizuirii ? |
|
|
|
|
B
|
TERMENE
ANGAJAMENTULUI |
|
1 |
Contine scrisoarea de
angajament/contractul de prestări servicii principalele clauze
prevăzute de paragraful 12 din ISRE 2400 ? Acestea se referă
la: - Obiectivul
angajamentului de revizuire a situatiilor financiare; - Natura serviciului
care este prestat; - Responsabilitatea
conducerii pentru întocmirea si prezentarea adecvată a situatiilor
financiare. - Sfera angajamentului
de revizuire, incluzând trimiterile la acest Standard International de Audit
(ori la standarde si practici nationale relevante); - Accesul
fără restrictii la oricare dintre registre, documentatii si alte
informatii cerute în legătură cu revizuirea; - O mostră din
raportul care se preconizează a fi predat; - Faptul că
angajamentul nu se poate baza pe prezentarea de acte ilegale sau alte
neregularităti, de exemplu, fraude sau delapidări care ar putea
exista; - O declaratie conform
căreia nu se desfăsoară un audit si nu va fi exprimată o
opinie de audit. |
|
2 |
Contine scrisoarea de
angajament/contractul referiri la planificarea desfăsurării
angajamentului? |
|
3 |
Contine scrisoarea de
angajament orice restrictie asupra răspunderii auditorului (eventual în
limita onorariului) ? |
|
VI |
Respectarea
prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a angajamentului de
revizuire a situatiilor financiare |
|
A
|
PLANIFICAREA
AUDITULUI |
|
1 |
Au fost documentate de
către auditor aspectele legate de independentă, conform testelor
din cadrul sectiunii E1 “Acceptarea/reînnoirea mandatului” din Normele
Minimale de Audit ? |
|
2 |
A fost
documentată de auditor, conform cerintelor sectiunii F pct. a,
cunoasterea generală a activitătii clientului, incluzând
considerente cu privire la organizarea entitătii, sistemele de
contabilitate ale entitătii, caracteristicile operationale ale acesteia,
natura activelor, datoriilor, veniturilor si cheltuielilor ? |
|
3 |
S-au stabilit
sarcinile ce pot fi mdeplinite de client, de exemplu întocmirea unor situatii
cuprinzând componenta soldurilor conturilor, potrivit cerintelor sectiunii E
“Confirmarea planului de audit” ? |
|
4 |
S-au transmis
către terti scrisorile bancare si cererile de confirmare a soldurilor
debitoare si creditoare, conform cerintelor ISA 501 “Probe de audit
-considerente suplimentare pentru elemente specifice” (sectiunea E- pct. 4) |
|
5 |
S-au trimis scrisori
avocatilor pentru investigatii privind litigiile si revendicările (ISA
501 si sectiunea E pct. 5) ? |
|
6 |
Dacă s-a
determinat în cadrul sectiunii F “Abordarea auditului” bugetul de timp al
misiunii si dacă acesta s-a alocat echipei de audit. |
|
7 |
Dacă auditorul a
întocmit un plan de abordare a activitătii de revizuire, astfel încât
să efectueze un angajament eficient. |
|
8 |
A fost
documentată calcularea pragului de semnificatie (sectiunea F0) si
respectiv alegerea esantionului ? |
|
9 |
A fost
documentată o evaluare a riscului de audit si a componentelor sale,
riscul inerent general (sectiunea FI), riscul inerent specific (sectiunea
F2), de control si nedetectare (sectiunea F3) ? |
|
10 |
A fost
documentată existenta si evaluarea sistemului contabil si de control
intern al chentului de audit (conform cerintelor sectiunii F pct b) ? |
|
11 |
Au fost luate în
considerare rezultatele din activitatea altui auditor sau a unui expert? |
|
12 |
A fost
determinată dimensiunea esantionului si consecventa în utilizarea
acestuia? |
|
B |
ACTIVITATEA
DE REVIZUIRE A SITUATIILOR FINANCIARE |
|
1 |
S-a întocmit dosarul
de lucru? |
|
2 |
Obtineti lista procedurilor
de revizuire efectuate. A fost aplicat de
către auditor rationamentul profesional în determinarea naturii, duratei
si întinderii specifice a procedurilor de revizuire? |
|
3 |
Sunt incluse în
procedurile de revizuire utilizate elementele prevăzute de paragraful 20
din ISRE 2400? Aceste elemente sunt: - Obtinerea unei
întelegeri a activitătilor entitătii si a sectorului în care
aceasta operează; - Investigatii privind
principiile de contabilitate si practicile entitătii; - Investigatii privind
procedurile entitătii în legătură cu înregistrarea,
clasificarea, sintetizarea tranzactiilor, acumularea de informatii pentru
prezentarea lor în situatiile financiare si prezentarea acestora; - Investigatii privind
toate asertiunile semnificative din situatiile financiare; - Procedurile
analitice proiectate pentru a identifica relatiile si elementele individuale
care par neobisnuite. Astfel de proceduri includ: - Compararea
situatiilor financiare cu situatiile din perioadele anterioare; - Compararea
situatiilor financiare cu rezultatele si pozitia financiară; - Studiul relatiilor
dintre elementele situatiilor financiare care se asteaptă să
fie în conformitate cu un model previzionat bazat pe experienta
entitătii sau pe normele din sectorul de activitate. |
|
4 |
Au fost considerate de
auditor tipurile de aspecte care cer ajustări contabile în perioadele
anterioare? Aceste aspecte sunt: - Investigări
privind actiuni ce au avut loc la întâlnirile actionarilor, ale Consiliului
de Administratie, comitetelor CA si la alte mtâlniri, care pot afecta
situatiile financiare; - Citirea situatiilor
financiare pentru a stabili dacă, pe baza informatiilor ce vin în
atentia auditorului, situatiile financiare par să fie în conformitate cu
baza de contabilitate indicată; - Obtinerea de rapoarte
de la alti auditori, care au fost angajati pentru a audita sau revizui
situatiile financiare ale componentelor entitătii; - Investigarea
persoanelor ce au responsabilitatea aspectelor financiare si de contabilitate
privind: - Faptul dacă
toate tranzactiile au fost înregistrate corect; - Faptul dacă
situatiile financiare au fost întocmite în concordantă cu baza de
contabilitate indicată; - Modificări ale
activitătilor entitătii si ale principiilor si practicilor
contabile; - Aspecte în
legătură cu care au apărut întrebări pe parcursul
aplicării procedurilor anterioare; - Obtinerea de
declaratii scrise din partea conducerii când acest lucru se consideră
adecvat. |
|
5 |
Au fost utilizate
procedurile ilustrative detaliate care pot fi efectuate într-un angajament de
revizuire a situatiilor financiare si descrise în lista ilustrativă ce
constituie anexa 2 la ISRE 2400 (anexa la prezenta lista de obiective) ? Aceste proceduri sunt: - Proceduri de ordin
general (20 proceduri); - Proceduri pentru
revizuirea unor elemente specifice (70 proceduri), cum sunt: o numerar,
creante, stocuri, plasamente, mijloace fixe si amortizarea, cheltuieli în
avans, imobilizări necorporale si alte active (40 proceduri) o
împrumuturi de plătit, datorii comerciale, obligatii angajate si datorii
contigente (17 proceduri); o venituri si alte taxe, evenimente ulterioare,
litigii, capitalul propriu (13 proceduri). |
|
6 |
Existenta foilor de
lucru pentru toate procedurile sectiunile prevăzute în anexa 2 la ISRE
2400, în functie de obiectivul angajamentului si conformitatea acestora cu
conturile contabile |
|
7 |
Dacă societatea
utilizează un sistem de referentiere adecvat care permite evidenta
probelor de audit. |
|
8 |
Verificarea calculelor
matematice si existenta unui sistem de bifare. |
|
9 |
Respectarea structurii
foilor de lucru (deriumire client, exercitiul auditat, data
desfăsurării activitătii, referinta, obiectivul, procedurile,
activitatea desfăsurată, rezultat, concluzii si propuneri,
semnătura celui care a întocmit foaia de lucru si a verificatorului). |
|
10 |
Au fost cercetate
evenimentele ulterioare datei situatiilor financiare care pot implica
ajustarea sau prezentarea lor în situatiile financiare? |
|
11 |
În cazul în care
auditorul are motive să creadă că informatiile care fac
obiectul revizuirii pot fi denaturate în mod semnificativ, a efectuat acesta
proceduri suplimentare sau mult extinse, pentru a putea exprima o certificare
negativă sau să confirme că se cere un raport modificat? |
|
C |
FINALIZAREA
ANGAJAMENTULUI DE REVIZUIRE |
|
1 |
Au fost revizuite si
evaluate de către auditor concluziile ce reies din probele obtinute ca
bază a exprimării certificării negative? Bazându-se pe
activitatea desfăsurată, auditorul trebuie să evalueze
dacă oricare din informatiile obtinute pe parcursul revizuirii
indică faptul că situatiile financiare nu oferă o imagine
fidelă în conformitate cu cadrul identificat de raportare
financiară. |
|
2 |
S-a întocmit un raport
de revizuire, care contine o formă clară scrisă a
certificării negative? |
|
3 |
Cuprinde raportul de
revizuire elementele de bază prevăzute de paragraful 26 din ISRE
2400? Aceste elemente sunt: |
|
|
- Identificarea
situatiilor financiare asupra cărora s-a făcut revizuirea; - declaratie privind
responsabilitatea conducerii entitătii pentru elaborarea situatiilor
financiare si responsabilitatea auditorului de a emite un raport asupra
acestor situatii financiare; - Un paragraf ce
cuprinde aria de aplicabilitate, descriind natura revizuirii, si incluzând: - declaratie a
faptului că angajamentul a fost efectuat în conformitate cu Standardul
International de Audit aplicabil angajamentelor de revizuire; - declaratie a
faptului că revizuirea este limitată, în primul rând la
investigatii si proceduri analitice. - declaratie că
nu a fost efectuat un audit, că procedurile întreprinse oferă o
certificare moderată si că nu este exprimată o opinie de
audit; - Declaratia de
certificare negativă; - Mentiunea că în
timpul revizuirii nimic nu a atras atentia auditorului pentru a-1 determina
să creadă că situatiile financiare nu oferă o imagine
fidelă, sub toate aspectele semnificative, în conformitate cu cadrul
general de raportare financiară identificat (certificare negativă). |
|
4 |
Dacă anumite
aspecte au atras atentia auditorului, că deteriorează imaginea
fidelă, sunt descrise aceste aspecte în raportul de revizuire, cu
cuantificarea efectelor posibile asupra situatiilor financiare, si
modificarea corespunzătoare a opiniei asupra certificării negative? Aceste modificări
pot fi: - Exprimarea unei
calificări a certificării negative (opinie cu rezerve asupra
certificării negative) sau - Inserarea în
raportul de revizuire a unei declaratii contrare, din care să rezulte
că situatiile financiare nu oferă o imagine fidelă, în
conformitate cu cadrul general de raportare financiară |
|
5 |
Dacă există o
limitare semnificativă a sferei angajamentului, a fost descrisă
limitarea în raportul de revizuire si a fost exprimată o opinie
corespunzătoare asupra certificării negative? |
|
|
Această
concluzie, potrivit cerintelor paragraf 27 din ISRE 2400 poate fi: - opinie cu rezerve
asupra certificării negative privind posibila ajustare a situatiilor
financiare care ar fi putut fi determinată ca fiind necesară
dacă limitarea nu ar fi existat, sau - Nu se oferă
nici o certificare, atunci când posibilul efect al limitării este atât
de semnificativ si cuprinzător încât auditorul conchide că nu poate
fi oferit nici un nivel de certificare. |
|
6 |
S-au documentat
discutiile finale cu clientul (sectiunea D), privind problemele constatate în
realizarea angajamentului de revizuire a situatiilor financiare? |
|
|
Notă: Capitolele II, III, IV, V si VII sunt identice cu cele prevăzute în cadrul procedurilor de
control al calitătii auditului financiar. La aceste proceduri se
adaogă si cele prevăzute în anexa. |
|
ANEXĂ
la anexa
nr. 5
Lista de obiective pentru verificarea calitătii activitătilor
conexe auditului financiar
Angajamente de revizuire a situatiilor financiare (ISRE 2400) - Proceduri
detaliate
Nr.
crt |
Obiective
ale controlului calitătii activitătii de revizuire a situatiilor financiare
desfăsurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice
si persoane fizice, pe baza politicilor si procedurilor referitoare la
aplicarea ISA 220, ISQC1 si a Standardelor Internationale de Audit (ISA)
relevante |
DA/NU
|
|
Generalităti |
|
1. |
Discutarea termenilor
si a sferei angajamentului cu clientul si echipa implicată în
angajament. |
|
2. |
Pregătirea unei
scrisori de angajament stabilind termenii si sfera angajamentului. |
|
3. |
Obtinerea unei
întelegeri a activitătilor entitătii si a sistemului de
înregistrare a informatiilor financiare si de întocmire a situatiilor
financiare. |
|
4. |
Se cercetează
dacă toate informatiile financiare sunt înregistrate: a) Complet; b) Prompt; si c) După primirea
autorizărilor necesare. |
|
5. |
Obtinerea balantei de
verificare si determinarea conformitătii acesteia cu cartea mare si
situatiile financiare. |
|
6. |
Luarea în considerare
a rezultatelor obtinute în angajamentele de audit si de revizuire anterioare,
inclusiv a ajustărilor contabile cerute. |
|
7. |
Se investighează
dacă au avut loc modificări semnificative în entitate fată de
anul trecut (de exemplu, modificări ale actionariatului sau
modificări în structura capitalului). |
|
8. |
Se cercetează
politicile contabile si se consideră dacă: a) Acestea sunt în
conformitate cu standardele nationale sau internationale; b) Au fost aplicate
corect; si c) Au fost aplicate în
mod consecvent si, dacă nu, se ia în considerare dacă au fost
prezentate orice modificări ale politicilor contabile. |
|
9. |
Se citesc
procesele-verbale de la mtâlnirile actionarilor, Consiliului de Administratie
si ale altor comitete abilitate pentru a identifica aspectele ce pot fi
importante la revizuire. |
|
10. |
Se cercetează
dacă actiunile întreprinse la Întâlnirile actionarilor, Consiliului de
Administratie sau la alte întâlniri comparabile care afectează
situatiile financiare au fost în mod adecvat reflectate în acestea. |
|
11. |
Se cercetează
existenta tranzactiilor cu părtile afiliate, cum au fost contabilizate
astfel de tranzactii si dacă acestea au fost în mod corect prezentate |
|
12. |
Se fac investigatii
privind contingentele si angajamentele. |
|
13. |
Se fac investigatii
privind planurile de cedare a activelor sau a segmentelor de afacere majore. |
|
14. |
Se obtin situatiile
financiare si se discută cu conducerea. |
|
15. |
Se ia în considerare
gradul de adecvare a prezentării de informatii în situatiile financiare
si compatibilitatea lor cu clasificarea. |
|
16. |
Se compară
rezultatele prezentate în situatiile financiare ale perioadei curente cu cele
prezentate în situatiile financiare pentru perioade anterioare comparabile
si, dacă este posibil, cu prognoze si previziuni. |
|
17. |
Se obtin explicatii
din partea conducerii pentru orice fluctuatii sau inconsecvente neobisnuite
din situatiile financiare. |
|
18. |
Se ia în considerare efectul
oricăror erori necorectate - individual sau cumulat. Se aduc în atentia
conducerii aceste erori si se determină modul în care erorile
necorectate vor influenta raportul asupra revizuirii. |
|
19. |
Se ia în considerare
obtinerea unei scrisori de declaratie din partea conducerii. |
|
|
Numerar |
|
20. |
Se obtin
reconcilierile bancare. Se investighează orice elemente de reconciliere
mai vechi sau neobisnuite cu personalul clientului. |
|
21. |
Se investighează
transferurile de numerar pentru perioada anterioară si ulterioară
datei revizuirii. |
|
22. |
Se cercetează
dacă există vreo restrictie asupra soldurilor de numerar. |
|
|
Creante |
|
23. |
Se cercetează
politicile contabile privind înregistrarea initială a creantelor
comerciale si se determină dacă s-au acordat reduceri la aceste
tranzactii. |
|
24. |
Se obtine un tabel al
creantelor si se determină dacă totalul este în concordantă cu
balanta de verificare. |
|
25. |
Se obtin si se iau în
considerare explicatiile referitoare la variatiile semnificative din
soldurile conturilor fată de perioadele anterioare sau fată de
valorile anticipate. |
|
26. |
Se obtine o
analiză privind maturitatea creantelor comerciale. Se investighează
motivul unor solduri sau rulaje neobisnuit de mari, soldurilor creditoare ale
conturilor sau orice alte solduri neobisnuite, cercetându-se din punct de
vedere al încasării acestora. |
|
27. |
Se discută cu
conducerea clasificarea creantelor, incluzând soldurile pe termen lung,
soldurile creditoare nete si sumele datorate de actionari, directori si alte
părti afiliate, din situatiile financiare. |
|
28. |
Se investighează
metoda de identificare a conturilor „cu plată lentă” si de
stabilire a reducerilor pentru conturile îndoielnice, având în vedere gradul
de rezonabilitate a metodei. |
|
29. |
Se cercetează
dacă creantele au fost depuse drept garantie, dacă au fost
recuperate prin contracte de factoring sau dacă au fost actualizate. |
|
30. |
Se cercetează
procedurile aplicate pentru a asigura că s-a obtinut separarea
adecvată a tranzactiilor de vânzare de încasările din vânzări. |
|
31. |
Se cercetează
dacă conturile reprezintă bunuri în consignatie si, în acest caz,
dacă au fost făcute ajustări pentru a transforma aceste
tranzactii si pentru a include aceste bunuri în stocuri. |
|
32. |
Se cercetează
dacă după data bilantului au fost acordate credite mari în
comparatie cu venitul înregistrat si dacă au fost constituite
provizioane pentru aceste valori. |
|
|
Stocuri |
|
33. |
Se obtine lista
stocurilor si se determină dacă: a) Totalul corespunde
cu soldul din balanta de verificare; si b) Lista se
bazează pe inventarierea stocului. |
|
34. |
Se cercetează
metoda de inventariere a unitătilor din stoc. |
|
35. |
Acolo unde nu a fost
efectuată o inventariere la data bilantului, se cercetează
dacă: (a) Este folosit un
sistem de inventariere continuu si dacă sunt făcute comparări
periodice cu cantitătile din stoc; si dacă (b) Este folosit un
sistem de cost integrat si dacă acesta a produs informatii credibile în
trecut. |
|
36. |
Se discută
ajustările făcute ce rezultă din ultima inventariere a
stocului. |
|
37. |
Se cercetează
procedurile aplicate pentru a controla separarea exercitiilor si orice alte
miscări ale stocului. |
|
38. |
Se cercetează
baza utilizată la evaluarea fiecărei categorii de stoc si în
special referitor la eliminarea profiturilor inter-filiale. Se cercetează
dacă stocul este evaluat la minimul dintre cost si valoarea
realizabilă netă. |
|
39. |
Se ia în considerare
consecventa cu care au fost aplicate metodele de evaluare a stocurilor,
incluzând factori cum sunt cheltuielile cu materialele, cu forta de muncă
si cheltuielile de regie. |
|
40. |
Se compară
valorile categoriilor majore de stoc cu acelea din perioadele anterioare si
cu cele anticipate pentru perioada curentă. Se cercetează
fluctuatiile si diferentele majore. |
|
41. |
Se compară stocul
cu cel din perioadele anterioare. |
|
42. |
Se cercetează
metoda folosită pentru a identifica stocurile lente si pe cele
depreciate si dacă astfel de stocuri au fost contabilizate la valoarea
realizabilă netă. |
|
43. |
Se cercetează
dacă vreunul dintre stocuri este în consignatie si, în acest caz,
dacă au fost efectuate ajustări pentru a exclude astfel de bunuri
din stoc. |
|
44. |
Se cercetează
dacă există vreo parte a stocului depusă drept garantie,
stocată în alte locuri sau în consignatie la altii si să se ia în
considerare dacă astfel de tranzactii au fost contabilizate ca atare. |
|
|
Plasamente (incluzând
companii asociate si titluri tranzactionabile) |
|
45. |
Se obtine un tabel al
plasamentelor existente la data bilantului si se determină dacă
acesta este în concordantă cu balanta de verificare. |
|
46. |
Se investighează
politica contabilă aplicată plasamentelor. |
|
47. |
Se cer informatii de
la conducere despre valoarea contabilă a plasamentelor. Se
consideră dacă există orice fel de probleme de realizare. |
|
48. |
Se apreciază
dacă câstigurile, pierderile si veniturile din investitii au fost
contabilizate corect. |
|
49. |
Se cercetează
clasificarea plasamentelor pe termen lung si pe termen scurt. |
|
|
Mijloacele fixe si
amortizarea |
|
50. |
Se obtine un tabel al
mijloacelor fixe indicând costul si amortizarea cumulată si se
determină dacă respectivele sume sunt în concordantă cu sumele
din balanta de verificare. |
|
51. |
Se cercetează
politica de contabilitate aplicată privind provizioanele pentru
amortizări si se face distinctie între elementele de capital si de
mentinere a acestuia. Se determină dacă mijloacele fixe au suferit
o depreciere semnificativă, permanentă a valorii. |
|
52. |
Se discută cu
conducerea adăugările si eliminările din conturile mijloacelor
fixe si modul de contabilizare a câstigurilor si pierderilor din vânzări
sau casări. Se cercetează dacă toate aceste tranzactii au fost
contabilizate. |
|
53. |
Se cercetează
consecventa cu care metodele si ratele de amortizare au fost aplicate si se
compară provizioanele pentru amortizare cu cele din anii anteriori. |
|
54. |
Se cercetează
dacă există sechestru pe mijloacele fixe. |
|
55. |
Se discută
dacă operatiunile de leasing au fost corect reflectate în situatiile
financiare în conformitate cu reglementările contabile în vigoare. |
|
|
Cheltuieli
plătite în avans, imobilizări necorporale si alte active |
|
56. |
Se obtine un tabel
identificând natura acestor conturi si se discută cu conducerea
recuperabilitatea acestora. |
|
57. |
Se cercetează
baza pe care s-au făcut mregistrări în aceste conturi si metodele
de amortizare folosite. |
|
58. |
Se compară
soldurile conturilor de cheltuieli conexe cu cele din perioadele anterioare
si se discută variatiile semnificative cu conducerea. |
|
59. |
Se discută cu
conducerea separarea între conturile pe termen lung si cele pe termen scurt. |
|
|
Împrumuturi de
plătit |
|
60. |
Se obtine de la
conducere un tabel al împrumuturilor de plătit si se determină
dacă totalul este în concordantă cu balanta de verificare. |
|
61. |
Se cercetează
dacă există vreun împrumut pentru care conducerea nu a satisfăcut
prevederile din contract si, dacă există, se cercetează ce
actiuni a întreprins conducerea în acest sens si dacă au fost
făcute ajustări adecvate în situatiile financiare. |
|
62. |
Se ia în considerare
caracterul rezonabil al dobânzilor în relatie cu soldurile împrumuturilor. |
|
63. |
Se cercetează
dacă împrumuturile de plătit sunt garantate. |
|
64. |
Se cercetează
dacă împrumuturile de plătit au fost clasificate ca împrumuturi
curente si pe termen lung. |
|
|
Datorii comerciale |
|
65. |
Se cercetează
politicile contabile aplicate pentru înregistrarea initială a datoriilor
comerciale si dacă entitatea are dreptul să facă orice fel de
reduceri pentru astfel de tranzactii. |
|
66. |
Se obtin si să se
iau în considerare explicatiile variatiilor semnificative din soldurile conturilor
fată de perioadele anterioare sau fată de valorile anticipate. |
|
67. |
Se obtine un tabel al
datoriilor comerciale si se determină dacă totalul concordă cu
balanta de verificare. |
|
68. |
Se cercetează
dacă soldurile sunt reconciliate cu situatiile creditorilor si să
se compară cu soldurile din perioadele anterioare. Se compară cifra
de afaceri cu cea din perioadele anterioare. |
|
69. |
Se ia în considerare
posibilitatea existentei datoriilor semnificative neînregistrate. |
|
70. |
Se cercetează
dacă datoriile către actionari, directori si alte părti
afiliate sunt prezentate separat. |
|
|
Obligatii angajate si
datorii contingente |
|
71. |
Se obtine un tabel al
obligatiilor angajate si să se determine dacă totalul concordă
cu balanta de verificare. |
|
72. |
Se compară soldurile
de cheltuieli majore cu cele similare din perioadele anterioare. |
|
73. |
Se cercetează
aprobările pentru astfel de obligatii, termenele de plată,
respectarea clauzelor, garantiile si clasificările. |
|
74. |
Se cercetează
metoda de determinare a obligatiilor angajate. |
|
75. |
Se cercetează
natura sumelor incluse în datoriile contingente si în angajamente. |
|
76. |
Se cercetează
dacă există vreo datorie contingentă sau efectivă care nu
a fost înregistrată în conturi. Dacă există, se discută
cu conducerea dacă trebuie constituite provizioane sau necesită o
prezentare în notele la situatiile financiare. |
|
|
Venituri si alte taxe |
|
77. |
Se chestionează
conducerea în legătură cu existenta de evenimente, inclusiv dispute
cu autoritătile fiscale, care ar putea avea un efect important asupra
datoriilor fiscale ale entitătii. |
|
78. |
Se iau în considerare
cheltuielile fiscale în relatie cu venitul entitătii pentru acea
perioadă. |
|
79. |
Se chestionează
conducerea în legătură cu gradul de adecvare a înregistrării
obligatiilor fiscale amânate sau curente, inclusiv a provizioanelor în ceea
ce priveste perioadele anterioare. |
|
|
Evenimente ulterioare |
|
80. |
Se obtin de la
conducere ultimele situatii financiare interimare si se compară cu
situatiile financiare revizuite sau cu cele din perioadele comparabile ale
anului precedent. |
|
81. |
Se cercetează
evenimentele ce au un efect major asupra situatiilor financiare aflate sub
revizuire petrecute după data bilantului, în special dacă: (a) au apărut
ulterior datei bilantului angajamente sau incertitudini substantiale; (b) au apărut
până la data investigatiei schimbări semnificative în capitalul
social, debitele pe termen lung sau în capitalul circulant; si (c) au fost
făcute ajustări neobisnuite în timpul perioadei dintre data
bilantului si data investigatiei. Se ia în consideratie
nevoia de ajustări sau prezentări în situatiile financiare. |
|
82. |
Se obtin si se citesc
procesele-verbale ale mtâlnirilor actionarilor, directorilor si comitetelor
abilitate ulterioare datei bilantului. |
|
|
Litigii |
|
83. |
Se chestionează
conducerea dacă entitatea este subiectul unei amenintări de
actionare în justitie, o actiune în derulare sau pe cale de a se produce. Se
consideră efectul acestora asupra situatiilor financiare. |
|
|
Capitalul propriu |
|
84. |
Se obtine si se
consideră un tabel al tranzactiilor de capital propriu, incluzând noi
emiteri, retrageri si dividende. |
|
85. |
Se cercetează
dacă există vreo restrictie asupra câstigurilor retinute sau asupra
altor conturi de capital propriu. |
|
|
Operatiuni |
|
86. |
Se compară
rezultatele din perioadele anterioare cu cele estimate pentru perioada în
curs. Se discută variatiile semnificative cu conducerea. |
|
87. |
Se discută
dacă recunoasterea vânzărilor si cheltuielilor majore a avut loc în
perioadele adecvate. |
|
88. |
Se iau în considerare
elementele extraordinare si neobisnuite. |
|
89. |
Se are în vedere si se
discută cu conducerea relatia dintre elementele conexe din situatia
veniturilor si se evaluează caracterul rezonabil al acestora în
contextul unor relatii similare pentru perioadele anterioare, precum si alte
informatii disponibile auditorului. |
|
ANEXA
Nr. 6
Lista de obiective pentru verificarea calitătii activitătilor
conexe auditului financiar:
Angajamente pentru consultantă financiară
Nr. crt. |
Obiective
ale controlului calitătii activitătii de consultantă
financiară desfăsurată de către membrii CAFR - auditori
persoane juridice si persoane fizice, pe baza politicilor si procedurilor
referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 si a reglementărilor nationale
relevante (OMFP 1702/2005 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si
exercitarea activitătii de consiliere desfăsurată de auditorii
interni din cadrul entitătilor publice) |
DA/NU
|
I
|
Cunoasterea
ariei de cuprindere a contractelor de consultantă financiară si
concordanta acestora cu reglementările nationale relevante |
|
A |
OBIECTIVE
GENERALE |
|
1 |
Sunt anexate la
dosarul angajamentului copii ale informatiilor financiare solicitate potrivit
naturii angajamentului, semnate si stampilate de conducerea societătii ? |
|
2 |
Contine dosarul
angajamentului: - Contractul de
consultantă/scrisoarea de acceptare a angajamentului; - Raportul de
consiliere prezentat conducerii societătii la încheierea misiunii de
consultantă ? |
|
B |
TERMENII
ANGAJAMENTULUI |
|
1 |
S-a asigurat
auditorul, împreună cu reprezentantii entitătii, că
există un acord clar privind scopul si obiectivele misiunii de
consiliere? |
|
2 |
S-au cuprins în
contractul de consultantă referiri la responsabilitătile conducerii
entitătii, cunoscând că activitatea de consiliere este definită
ca “activitatea desfăsurată de auditorii interni/auditorii
financiari menită să aducă plusvaloare si să
îmbunătătească administrarea entitătii, gestiunea
riscului si controlul intern, fără ca auditorul să îsi asume
responsabilităti manageriale” ? |
|
VI |
Respectarea
prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a activitătii
de consultantă, în conformitate cu reglementările relevante |
|
A |
PLANIFICAREA
MISIUNII DE CONSULTANTA |
|
1 |
Au fost documentate de
către auditorul financiar aspectele legate de independentă, conform
testelor din cadrul sectiunii E l “Acceptarea/reînnoirea mandatului” din
Normele Minimale de Audit ? |
|
2 |
A semnat auditorul
intern declaratia de independentă ? |
|
3 |
S-a determinat în
cadrul sectiunii F “Abordarea auditului” bugetul de timp al misiunii ? |
|
4 |
Dacă auditorul a
întocmit un plan de abordare a consultantei, astfel încât să efectueze
un angajament eficient. |
|
5 |
A fost notificat
clientul despre scopul, obiectivele si durata (bugetul de timp), persoanele
implicate, cu indicarea responsabilitătilor si activitătile care
vor fi initiate ? |
|
6 |
A fost detaliată
fiecare activitate si tehnicile adecvate pentru atingerea obiectivelor
(simularea, observarea fizică, interviul) ? |
|
7 |
Au fost identificate
punctele slabe si zonele de risc? |
|
8 |
S-au identificat toate
sursele de informatii care ar putea fi de folos activitătii de
consultantă? |
|
9 |
A fost
documentată sedinta de deschidere a interventiei la fata locului, având
ca scop: - Prezentarea
auditorilor, - Prezentarea
obiectivelor misiunii de consiliere; - Prezentarea
tematicii de detaliu; - Calendarul
mtâlnirilor de lucru; - Stabilirea
termenelor de raportare. |
|
B |
ACTIVITATEA
DE CONSULTANTA |
|
1 |
A fost întocmit dosar
de lucru? |
|
2 |
A fost
documentată existenta discutiilor cu personalul angajat al clientului
pentru culegerea de informatii relevante pentru realizarea scopului misiunii
? |
|
3 |
Au fost testate
existenta si evaluarea eficacitătii sistemului contabil si de control
intern al clientului ? |
|
4 |
S-a asigurat
efectuarea testelor si întocmirea foilor de lucru pentru fundamentarea
constatărilor ? |
|
5 |
Se confirmă
existenta probelor de audit care să sustină concluziile foilor de
lucru si a raportului activitătii de consultantă ? |
|
6 |
S-a utilizat un sistem
de referentiere adecvat a testelor si documentelor de lucru ? |
|
C |
FINALIZAREA
ANGAJAMENTULUI |
|
1 |
Dacă firma de
audit a întocmit o listă cu concluzii si propuneri de verificare a
finalizării angajamentului. |
|
2 |
Dacă a fost
documentată sedinta de închidere a interventiei la fata locului. |
|
3 |
S-a întocmit un raport
adecvat de consiliere, cuprinzând elementele de bază prevăzute de
art. 21 din OMFP 1702/2005 ? Aceste elemente sunt: - Scopul si
obiectivele misiunii; - Datele de
identificare a misiunii de conciliere; - Modul de
desfăsurare a actiunii de consiliere (documentarea, procedurile,
metodele, tehnicile si instrumentele utilizate, materialele examinate si
întocmite în cursul actiunii de consiliere); - Constatările
rezultate; - Concluziile si
propunerile de solutii; - Documentatia
prezentată (documentele, testele si simulările efectuate, precum si
orice alt material probant). |
|
|
Notă: Capitolele II, III, IV, V si VII sunt identice cu cele prevăzute în cadrul procedurilor de
control al calitătii auditului financiar. |
|