MONITORUL OFICIAL AL
ROMANIEI
P A R T E A I
Anul
174 (XVIII) - Nr. 933 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 17 noiembrie 2006
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE PARLAMENTULUI ROMÂNIEI
41. - Hotărâre pentru modificarea Hotărârii
Parlamentului României nr. 6/2006 privind numirea membrilor Colegiului
Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitătii
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.297. - Ordin al ministrului sănătătii
publice pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului
sănătătii nr. 466/2006 privind înfiintarea comisiilor
consultative ale Ministerului Sănătătii, cu modificările si
completările ulterioare
1.497. - Ordin al ministrului administratiei si internelor
privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere
ACTE ALE COLEGIULUI MEDICILOR DIN ROMÂNIA
6.
- Decizie pentru modificarea Deciziei Consiliului national al Colegiului
Medicilor din România nr. 67/2005 privind stabilirea sistemului de credite de
educatie medicală continuă, pe baza căruia se evaluează
activitatea de perfectionare profesională a medicilor, a criteriilor si
normelor de acreditare a educatiei medicale continue, precum si a criteriilor
si normelor de acreditare a furnizorilor de educatie medicală
continuă
10.
- Decizie privind componenta comisiilor de specialitate ale Colegiului
Medicilor din România
12.
- Decizie pentru modificarea Deciziei Consiliului national al Colegiului
Medicilor din România nr. 7/2006 privind modificarea organizării
activitătii de acordare a avizelor anuale pentru prelungirea
activitătii medicilor care au împlinit vârsta legală de pensionare
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
114.132.
- Decizie privind deschiderea procedurii de redresare financiară pe
bază de plan de redresare financiară a Societătii Comerciale
„Asigurarea Românească - ASIROM” - S.A.
HOTĂRÂRI ALE PARLAMENTULUI ROMÂNIEI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
|
SENATUL |
pentru modificarea Hotărârii Parlamentului României nr. 6/2006 privind
numirea membrilor Colegiului Consiliului National pentru Studierea Arhivelor
Securitătii
În temeiul prevederilor art. 8
alin. (2) si (6) din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar si
deconspirarea politiei politice comuniste, cu modificările si
completările ulterioare,
Parlamentul
României adoptă prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Domnul Târău Virgiliu Leon se numeste membru al
Colegiului Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitătii, în
locul devenit vacant prin demisia domnului Lazea Dorin Dan, pentru durata
restantă a mandatului aprobat prin Hotărârea Parlamentului României
nr. 6 din 23 martie 2006.
Această
hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor si de Senat în sedinta
comună din 15 noiembrie 2006, cu respectarea prevederilor art. 76 alin.
(2) din Constitutia României.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR, Lucian
Augustin Bolcas |
p. PRESEDINTELE SENATULUI, Teodor
Viorel Melescanu |
Bucuresti, 15 noiembrie
2006.
Nr. 41.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII PUBLICE
pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului
sănătătii nr. 466/2006 privind înfiintarea comisiilor
consultative ale Ministerului Sănătătii, cu modificările si
completările ulterioare
În
temeiul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 72/2006 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătătii si pentru abrogarea unor dispozitii din alte acte
normative în domeniul sanitar, ale Hotărârii Guvernului nr. 862/2006
privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii
Publice,
văzând
Referatul de aprobare al Directiei generale buget si credite externe nr. E.N.
5.919/2006,
ministrul
sănătătii publice emite următorul
ordin:
Art. I. - Regulamentul de organizare si
functionare a comisiilor consultative ale Ministerului Sănătătii
Publice*), prevăzut în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului
sănătătii nr. 466/2006 privind înfiintarea comisiilor consultative
aie Ministerului Sănătătii, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 434 din 19 mai 2006, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. La
litera a) „Comisia de specialitate a Ministerului Sănătătii
Publice”, articolul 2 alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art.
2. - (1) Comisia de specialitate este formată dintr-un număr
variabil de personalităti ale lumii medicale, numite prin ordin de
către ministrul sănătătii publice. Numărul persoanelor
cu drept de vot din comisie va fi impar.”
2. La
litera a) „Comisia de specialitate a Ministerului Sănătătii
Publice”, articolul 3 alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art.
3. - (1) Comisia de specialitate îsi desfăsoară activitatea în
sedinte plenare, organizate lunar sau ori de câte ori este nevoie, la
solicitarea presedintelui acesteia, cu acordul ministrului
sănătătii publice sau al secretarului de stat coordonator.”
3. La
litera a) „Comisia de specialitate a Ministerului Sănătătii
Publice”, articolul 7 va avea următorul cuprins:
„Art.
7. - (1) Presedintele, membrii si secretarul comisiei de specialitate
beneficiază de o indemnizatie lunară de 10% din indemnizatia
secretarului de stat, care se acordă proportional cu numărul de
participări efective la sedinte.
(2) În
situatia în care comisia de specialitate nu si-a desfăsurat activitatea pe
parcursul unei luni, membrii acesteia nu beneficiază de indemnizatie în
această perioadă.
(3) În
situatia în care comisia de specialitate îsi desfăsoară activitatea o
singură dată pe lună, iar unul dintre membri nu participă
la sedintă, acesta nu beneficiază de indemnizatie în această
perioadă.
(4) În
cazul în care un membru se retrage în timpul sedintei acesta nu
beneficiază de indemnizatie.
(5) În
cazul în care comisia de specialitate îsi desfăsoară activitatea în
mai multe sedinte într-o lună, iar unul dintre membri a lipsit la una din
sedinte, acesta primeste indemnizatia proportional cu numărul de
participări efective la sedinte.
(6)
Cheltuielile reprezentând plata indemnizatiei lunare de 10% din indemnizatia
secretarului de stat se suportă de la titlul I „Cheltuieli de personal” (articolul 01 alineatul 12) din bugetul
Ministerului Sănătătii Publice, pe baza situatiei privind
prezenta nominală a membrilor comisiei la sedintele desfăsurate în
fiecare lună.
(7)
Situatia prezentei membrilor comisiei, certificată prin semnătura
presedintelui comisiei si cu avizul secretarului de stat, este depusă la
serviciul financiar din cadrul Directiei generale buget si credite externe din
cadrul Ministerului Sănătătii Publice, lunar, până la data
de 5 a lunii curente pentru luna expirată.”
4. La
litera a) „Comisia de specialitate a Ministerului Sănătătii
Publice”, după articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 71,
cu următorul cuprins:
„Art. 71.
- (1) Cheltuielile de deplasare ocazionate de participarea în comisiile de
specialitate sunt suportate de institutiile publice respective în care
persoanele sunt încadrate sau unde acestea desfăsoară activitate prin
integrare clinică.
(2)
Cheltuielile de deplasare din alte localităti, ocazionate de participarea
în Comisia de specialitate de medicină de familie, sunt suportate din
bugetul Ministerului Sănătătii Publice de la titlul II „Bunuri si servicii - Deplasări, detasări,
transferări”. În vederea decontării, documentele de transport se
depun la serviciul financiar din cadrul Directiei generale buget si credite
externe din cadrul Ministerului Sănătătii Publice până la
aceeasi dată precizată la art. 7 alin. (7).
(3)
Specialistii invitati la lucrările comisiei de specialitate nu
beneficiază de indemnizatie si de decontarea cheltuielilor de deplasare.”
Art. II. - Prezentul ordin va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătătii publice,
Gheorghe Eugen Nicoiăescu
Bucuresti, 26 octombrie
2006.
Nr. 1.297.
*) Conform prevederilor
art. 2. alin.(6) din Legea nr. 95/2006, publicata în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006 în
cuprinsul actelor normative în vigoare denumirea „Ministerul
Sănătătii” se înlocuieste cu denumirea „Ministerul
Sănătătii Publice”, iar sintagma „ministrul
sănătătii”, cu sintagma „ministrul sănătătii
publice”.
MINISTERUL
ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
privind procedura de
examinare pentru obtinerea permisului de conducere
Având
în vedere prevederile art. 23 alin. (10) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 63/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 604/2003, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
administratiei si internelor emite următorul ordin:
CAPITOLUL I
Dispozitii generale si comune
Art. 1. - (1) Prezentul ordin stabileste procedura de examinare pentru obtinerea
permisului de conducere.
(2)
Examinarea pentru obtinerea permisului de conducere se realizează potrivit
prevederilor prezentului ordin, cu respectarea conditiilor prevăzute de
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, si de Regulamentul de aplicare a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006.
Art. 2. - În sensul prezentului ordin, expresiile si termenii de mai jos au
următoarele întelesuri:
a) servicii
publice comunitare - serviciile publice comunitare regim permise de
conducere si înmatriculare a vehiculelor organizate în cadrul institutiei
prefectului;
b) candidati
- cetătenii români si cetătenii străini cu domiciliul sau
resedinta în România, care solicită examinarea pentru obtinerea permisului
de conducere;
c) examinatori
- lucrători ai serviciilor publice comunitare regim permise de
conducere si înmatriculare a vehiculelor, atestati potrivit art. 4.
Art. 3. - (1) Examinarea pentru obtinerea permisului de conducere se efectuează
la serviciile publice comunitare pe a căror rază de competentă
teritorială candidatii îsi au domiciliul sau resedinta.
(2)
Examinarea pentru obtinerea permisului de conducere poate fi efectuată si
în alte localităti decât în municipiul resedintă de judet în care
candidatii îsi au domiciliul sau resedinta, în baza ordinului prefectului
unitătii administrativ-teritoriale respective.
(3)
Examinarea militarilor profesionisti, a cursantilor, elevilor si studentilor
institutiilor de învătământ din sistemul national de apărare,
ordine publică si securitate natională, precum si a candidatilor care
solicită obtinerea permisului de conducere pentru categoriile Tv si Tb se
poate efectua la serviciile publice comunitare pe a căror rază de
competentă teritorială îsi are sediul unitatea care organizează
cursurile de pregătire.
Art. 4. - (1) Examinarea candidatilor se efectuează de către o comisie
de examinare a cărei componentă se stabileste de către seful
serviciului public comunitar, pe programator.
(2) Din
comisia de examinare fac parte examinatori atestati de Directia regim permise
de conducere si înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor.
Art. 5. - (1) Examinarea candidatilor cuprinde proba teoretică si proba
practică.
(2) Proba
teoretică constă în indicarea variantelor corecte de răspuns la
întrebările cuprinse în chestionarele de examen. Indicarea
răspunsurilor corecte se face fie prin completarea unei anexe la
chestionar, pe suport hârtie, fie prin utilizarea unei aplicatii informatice,
avizată de Directia regim permise de conducere si înmatriculare a
vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
(3) Proba
practică cuprinde testarea conducerii unui autovehicul în poligon si/sau,
după caz, în traseu, atât în localităti, cât si în afara acestora,
inclusiv după lăsarea serii.
Art. 6. - (1) Examinarea candidatilor la proba teoretică se efectuează,
de regulă, în limba română.
(2) În
cazul candidatilor cetăteni români apartinând minoritătilor
nationale, examinarea la proba teoretică se poate efectua, la cerere, în
limba maternă, în conditiile art. 17 din Legea administratiei publice
locale nr. 215/2001, cu modificările si completările ulterioare.
(3) În
cazul candidatilor cetăteni străini cu domiciliul sau resedinta în
România, examinarea la proba teoretică se poate efectua, la cerere, într-o
limbă de circulatie internatională.
CAPITOLUL II
Organizarea si desfăsurarea examenului pentru obtinerea
permisului de conducere
SECTIUNEA 1
Art. 7. - (1) La data depunerii dosarului de examinare, candidatii trebuie
să îndeplinească conditiile referitoare la vârstă, potrivit
categoriei si/sau subcategoriei pentru care se solicită permis de
conducere, antecedente penale, examinarea medicală si, după caz,
examinarea psihologică, prevăzute la art. 33 din Regulamentul de
aplicare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.391/2006.
(2)
Pentru constituirea dosarului de examinare candidatii trebuie să
depună la serviciile publice comunitare competente următoarele
documente:
a)
cererea-tip, semnată de candidat, al cărei model este prevăzut
în anexa nr. 1;
b) fisa
de scolarizare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2;
c)
certificatul de cazier judiciar, în termenul de valabilitate;
d)
copia actului de identitate;
e)
chitantele de plată a taxelor aferente obtinerii permisului de conducere;
f)
copia permisului de conducere, în cazul persoanelor care solicită
obtinerea unor noi categorii si/sau subcategorii;
g)
avizul psihologic, până la data aderării României la Uniunea
Europeană.
(3)
Pentru candidatii cetăteni străini care si-au stabilit resedinta sau
domiciliul în România, certificatul de cazier judiciar prevăzut la alin.
(2) lit. c) este cel eliberat de Inspectoratul General al Politiei Române,
potrivit legii.
(4)
Candidatii cetăteni străini care si-au stabilit resedinta sau
domiciliul în România, precum si candidatii cetăteni români cu domiciliul
în străinătate, pe lângă documentele prevăzute la alin.
(2), depun la dosarul de examinare documente care să facă dovada
stabilirii resedintei sau domiciliului în România, în conditiile legii, si, în
situatia în care nu prezintă documentul mentionat la alin. (2) lit. f), o
declaratie notarială din care să rezulte că nu mai posedă
un alt permis de conducere eliberat de o autoritate străină sau
că dreptul de a conduce nu a fost suspendat ori anulat.
(5)
Candidatii ale căror permise de conducere au fost anulate, aflati în una
dintre situatiile prevăzute la art. 116 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, trebuie
să depună, pe lângă documentele prevăzute la alin. (2) lit.
a)-e) si g), o copie a hotărârii judecătoresti de condamnare sau de
revocare a pedepsei complementare a interzicerii exercitării profesiei sau
ocupatiei de conducător de vehicule, prevăzută de Codul penal,
după caz, rămasă definitivă.
Art. 8. - (1) Programarea candidatilor la primul examen se stabileste de
către unitătile autorizate în care acestia au urmat cursurile de
pregătire teoretică si practică.
(2)
Programarea candidatilor pentru sustinerea examenului, în alte situatii decât
cea prevăzută la alin. (1), se solicită de către acestia.
Art. 9. - Examinarea candidatilor la proba teoretică se desfăsoară
în săli adecvate acestei activităti, stabilite prin dispozitie a
sefului serviciului public comunitar, cu aprobarea prefectului.
Art. 10. - (1) Examinarea candidatilor, atunci când se solicită permise de
conducere pentru mai multe categorii si/sau subcategorii, se efectuează în
zile diferite, pentru fiecare categorie si/sau subcategorie de permis de
conducere solicitată.
(2)
Perioada de examinare a candidatilor care solicită permise de conducere
pentru mai multe categorii si/sau subcategorii nu trebuie să
depăsească 10 zile lucrătoare de la data efectuării primei
examinări.
(3)
Examinarea candidatilor la fiecare dintre componentele probei practice se poate
efectua de către examinatori diferiti.
Art. 11. - Examinarea candidatilor la proba teoretică are ca scop verificarea
cunostintelor necesare conducătorului de vehicul, potrivit categoriei si
subcategoriei de permis de conducere solicitate, si se face după cum
urmează:
a)
pentru permisele din categoriile A, B, BE, Tr, Tb si Tv si subcategoriile A1 si
B1, pe baza unui chestionar de cunoastere a regulilor de circulatie, notiunilor
de prim ajutor si conduită preventivă si a notiunilor elementare de
mecanică;
b) pentru permisele din categoriile C si
CE si subcategoriile C1 si C1E, pe baza unui chestionar de cunoastere a
regulilor de circulatie, notiunilor de prim ajutor, conduită
preventivă si a notiunilor elementare de mecanică, precum si a unui
chestionar cu reguli specifice pentru categoria C;
c)
pentru permisele din categoriile D si DE si subcategoriile D1 si D1E, pe baza
unui chestionar de cunoastere a regulilor de circulatie, notiunilor de prim
ajutor, conduită preventivă si a notiunilor elementare de
mecanică, precum si a unui chestionar cu reguli specifice pentru categoria
D.
Art. 12. - (1) Chestionarele de examen si grilele de corectare folosite la proba
teoretică se elaborează de Directia regim permise de conducere si
înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor.
(2) În
functie de categoria ori de subcategoria pentru care se sustine examinarea,
chestionarele contin:
a) câte
26 de întrebări referitoare la regulile de circulatie, notiunile de prim
ajutor, conduita preventivă si la notiunile elementare de mecanică;
b) câte
11 întrebări referitoare la regulile specifice pentru categoria C sau D.
(3)
Chestionarele de examen trebuie să cuprindă notiuni generale
referitoare la toate categoriile de vehicule, care privesc:
a)
dispozitiile legale în materie de circulatie rutieră, în special cele care
vizează semnalizarea rutieră, regulile de prioritate si restrictiile
de viteză;
b)
conducătorul auto:
1.
importanta unui comportament vigilent si a unei atitudini adecvate fată de
alti participanti la trafic;
2.
functiile de perceptie, de evaluare si de decizie, în special timpul de
reactie, si modificările comportamentului conducătorului auto ca
urmare a efectelor consumului de alcool, droguri si medicamente cu influente
negative asupra conducerii unui autovehicul, a stărilor emotionale si a
oboselii;
c)
drumul:
1.
normele legale referitoare la respectarea distantelor de sigurantă dintre
vehicule, distantei de frânare si tinutei de drum a vehiculului în diferite
conditii meteorologice si în functie de starea carosabilului;
2.
riscurile de conducere legate de starea diferită a carosabilului si mai
ales variatiile acestuia în functie de conditiile amosferice si de
vizibilitate;
3.
caracteristicile diferitelor tipuri de drumuri si dispozitiile legale conexe;
d)
ceilalti paticipanti la trafic:
1.
riscurile specifice în raport cu lipsa de experientă a celorlalti
participanti la trafic si cu categoriile de participanti la trafic cu
vulnerabilitate sporită, cum sunt: copiii, pietonii, biciclistii si
persoanele cu mobilitate redusă;
2.
riscurile inerente circulatiei si conducerii diferitelor tipuri de vehicule si
conditiilor de vizibilitate pe care le au conducătorii acestora;
e)
reglementări generale si diverse:
1.
reglementări referitoare la documentele administrative necesare folosirii
vehiculului;
2.
reguli generale privind comportamentul pe care trebuie să îl adopte
conducătorul auto în cazul producerii unui accident din care au rezultat
victime omenesti (acordarea primului ajutor, prezervarea urmelor de la locul
accidentului, anuntarea politiei si a salvării etc.) sau doar pagube
materiale (aplicarea procedurilor de constatare amiabilă) si luarea altor
măsuri pentru îndepărtarea sau diminuarea efectelor accidentului;
3.
măsuri de securitate referitoare la încărcătura vehiculului si
la persoanele transportate;
f)
precautiile care trebuie luate la părăsirea vehiculului;
g)
elementele mecanice legate de securitatea conducerii auto: posibilitatea de a
sesiza defectiunile curente care pot afecta îndeosebi eficacitatea sistemului
de directie, de suspensie, de frânare, rulare, farurile si semnalizatoarele,
catadioptrii, oglinzile retrovizoare, spălătoarele si
stergătoarele de parbriz, sistemul de esapament, centurile de
sigurantă si claxonul;
h)
echipamentele de sigurantă ale vehiculelor, mai ales folosirea centurilor
de sigurantă si a echipamentelor de sigurantă pentru copii;
i)
regulile de folosire a vehiculului referitoare la protectia mediului
înconjurător: folosirea corespunzătoare a sistemului de avertizare
sonoră, consumul moderat de carburant, limitarea emisiilor poluante etc.
(4) Chestionarele de examen trebuie
să cuprindă si notiuni specifice categoriilor si subcategoriilor
pentru care se sustine examinarea, după cum urmează:
A.
pentru categoria A si subcategoria A1:
a)
folosirea echipamentelor de protectie, cum ar fi: mănusile, cizmele,
îmbrăcămintea si casca;
b)
vizibilitatea motociclistilor pentru ceilalti participanti la trafic;
c)
riscurile legate de diferitele conditii de circulatie, acordându-se atentie si
portiunilor alunecoase de sosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate
pe carosabil, sinelor de tramvai etc;
d)
elementele mecanice legate de siguranta conducerii auto, acordându-se atentie
si comutatorului pentru întreruperea curentului în cazuri de urgentă,
nivelului de ulei si curelei de transmisie;
B.
pentru categoriile C, CE, D si DE si subcategoriile C1, C1E, D1 si D1E:
a)
regulile referitoare la timpii de conducere si perioadele de repaus, conform
Regulamentului nr. 3.820/85/CEE; utilizarea dispozitivului de înregistrare
prevăzut de Regulamentul nr. 3.821/85/CEE;
b)
regulile referitoare la tipul de transport: de mărfuri sau de
călători;
c)
documentele referitoare la vehicul si la transport, necesare pentru transportul
national si international de mărfuri si călători;
d)
comportamentul care trebuie adoptat în caz de accident; cunoasterea
măsurilor care trebuie luate după un accident sau un eveniment
similar, mai ales a interventiilor de evacuare a pasagerilor, precum si
cunostintele de bază în materie de prim ajutor;
e)
măsurile de precautie care trebuie luate la scoaterea si înlocuirea
rotilor;
f)
regulile privitoare la masa si dimensiunea vehiculelor, precum si la
dispozitivele de limitare a vitezei;
g)
împiedicarea vizibilitătii conducătorului auto si a celorlalti
participanti la trafic din cauza caracteristicilor vehiculului;
h)
citirea unei hărti rutiere, planificarea unui itinerar, inclusiv folosirea
sistemelor de navigatie electronice, facultativ;
i)
factorii de securitate privitori la încărcătura vehiculului:
controlul încărcăturii - stivuire si fixare -, dificultăti
legate de anumite tipuri de încărcături, de exemplu, lichide,
încărcături suspendate etc, încărcarea si descărcarea mărfurilor
si folosirea materialului de încărcare, numai pentru categoriile C si CE,
respectiv pentru subcategoriile C1 si C1E;
j)
responsabilitatea conducătorului auto în ceea ce priveste transportul
pasagerilor, confortul si siguranta călătorilor, transportul
copiilor, controalele necesare înaintea plecării;
C.
pentru categoriile C, CE, D si DE:
a)
principiile de constructie si de functionare a următoarelor elemente:
motoare cu combustie internă, circuitul fluidelor (de exemplu, uleiul de
motor, lichidul de răcire, lichidul pentru spălătorul de
parbriz), circuitul carburantului, circuitul electric, sistemul de aprindere,
sistemul de transmisie (ambreiaj, cutie de viteze etc);
b)
sistemul de ungere si protectia antigel;
c)
principiile de constructie, montare, utilizare si întretinere a anvelopelor;
d)
principiile, tipurile si functionarea principalelor piese, atasarea, folosirea
si întretinerea atentă a garniturilor de frâna si dispozitivelor de
limitare a vitezei;
e)
principiile, tipurile si functionarea principalelor piese, atasarea, folosirea
si întretinerea atentă a dispozitivelor de cuplare, numai pentru
categoriile CE si DE;
f)
metode pentru detectarea cauzelor de producere a penelor;
g)
întretinerea preventivă a vehiculelor si reparatiile curente necesare;
h)
responsabilitatea conducătorului auto în ceea ce priveste receptia,
transportul si livrarea mărfurilor, conform conditiilor convenite, numai
pentru categoriile C si CE.
SECTIUNEA a 2-a
§.1.
Sustinerea probei teoretice
Art. 13. - (1) Solutionarea chestionarului de examen se face prin completarea cu
litera „X” a casetei sau casetelor din
anexa la chestionar corespunzătoare răspunsului/răspunsurilor
considerat/considerate corect/ corecte. Celelalte casete, continând
răspunsurile considerate gresite, rămân necompletate.
(2)
Completarea anexei la chestionar, al cărei model este prevăzut în
anexa nr. 3, se face numai cu pastă sau cerneală de culoare
albastră ori neagră.
(3)
Timpul afectat solutionării chestionarelor de examen este de 30 de minute,
pentru cele prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. a), si de 10 minute,
pentru cele prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. b).
Art. 14. - (1) Înainte de începerea probei teoretice, candidatii completează
anexa la chestionar, prin înscrierea datelor personale pe fila „fată”,
respectiv prin înscrierea mentiunilor referitoare la perioada de pregătire
teoretică si la scoala de pregătire a conducătorilor de
autovehicule absolvită, pe fila „verso”. Anexa la chestionar se
semnează de către candidat pe ambele file.
(2)
Candidatilor le sunt interzise efectuarea oricăror însemnări pe
chestionare, folosirea de materiale ajutătoare ori a echipamentelor de
comunicare sau de înregistrare, precum si consultarea între ei.
(3)
Înainte de începerea probei teoretice, examinatorii au următoarele
obligatii:
a)
să stabilească identitatea candidatilor, prin confruntarea
fizionomiei acestora cu fotografiile de pe unul dintre următoarele
documente aflate în termenul de valabilitate: cartea de identitate, cartea de
identitate provizorie, buletinul de identitate, pasaportul sau permisul de
sedere; să verifice prezenta conform programatorului de examen;
b)
să verifice chestionarele si anexele la chestionare pentru depistarea
eventualelor însemnări ce ar putea influenta răspunsurile candidatilor;
c)
să instruiască candidatii cu privire la modul de desfăsurare a
examenului si de completare a anexei la chestionar, precum si cu privire la
timpul afectat solutionării fiecărui chestionar;
d)
să verifice anexele la chestionare cu privire la înscrierea datelor si a
mentiunilor prevăzute la alin. (1);
e)
să atentioneze candidatii cu privire la interdictiile prevăzute la
aiin. 2).
Art. 15. - (1) In timpul probei teoretice, examinatorii au următoarele
obligatii:
a)
să supravegheze cu atentie, pe tot parcursul examenului, modul de
desfăsurare a activitătii si să reverifice concordanta dintre
datele consemnate pe anexa la chestionar cu cele din documentul de identitate,
pentru a elimina orice încercare de substituire a candidatilor;
b)
să interzică accesul în sala de examen al altor persoane decât cele
prevăzute în programator, cu exceptia persoanelor cu atributii de control;
c)
să întrerupă examinarea candidatilor care încearcă să
promoveze examenul prin fraudă, a celor care se consultă între ei ori
care consemnează răspunsurile la întrebările din chestionare pe
alte materiale decât anexa la chestionar distribuită, declarându-i
respinsi.
(2) În
timpul probei teoretice, examinatorilor le este interzis să comunice
candidatilor răspunsurile la întrebările din chestionare ori să
desfăsoare alte activităti care ar împiedica supravegherea
desfăsurării examinării.
Art. 16. - La expirarea timpului afectat solutionării chestionarelor de
examen, anexele la chestionare si chestionarele de examen se ridică de
către examinatori, care au obligatia de a le verifica în ceea ce priveste
îndeplinirea obligatiilor si respectarea interdictiilor prevăzute la art.
14 alin. (1) si (2).
Art. 17. - (1) Evaluarea răspunsurilor indicate pe anexele la chestionare,
respectiv verificarea corectitudinii evaluării, se efectuează, pe
baza grilelor de verificare corespunzătoare, separat, de către cel
putin 2 membri ai comisiei de examinare nominalizati în programator.
(2)
Operatiunile prevăzute la alin. (1) se pot efectua si în prezenta candidatilor.
(3)
Sunt considerate gresite răspunsurile care nu corespund cu grila de
verificare a chestionarului de examen, cele care prezintă stersături
sau corecturi si cele care sunt indicate cu alte caractere decât litera „X” sau
sunt completate cu creionul.
(4)
Pentru a fi declarat admis la proba teoretică, candidatul trebuie să
răspundă corect la cel putin 22 de întrebări, pentru
chestionarul prevăzut la art. 12 alin. (2) lit. a), si la cel putin 8
întrebări, pentru chestionarul prevăzut la art. 12 alin. (2) lit. b).
Art. 18. - După efectuarea operatiunilor prevăzute la art. 17 alin. (1),
examinatorii au următoarele obligatii:
a)
să înscrie în anexa la chestionar calificativul „Admis” sau „Respins”
obtinut de candidat, gradul profesional, numele si prenumele si să
semneze;
b)
să consemneze în programatoare seria anexei atribuite fiecărui
candidat, precum si rezultatele obtinute de acesta la proba teoretică sau,
după caz, mentiunile corespunzătoare referitoare la neprezentarea
candidatului;
c)
să comunice candidatilor declarati admisi la proba teoretică data,
ora si locul pentru sustinerea probei practice de conducere;
d)
să anuleze chitantele de plată a taxelor aferente obtinerii
permisului de conducere si să consemneze în rubrica corespunzătoare
din fisa de scolarizare calificativul „Respins”.
Art. 19. - (1) Candidatii declarati respinsi la proba teoretică pot fi
reprogramati pentru sustinerea unui nou examen, din oficiu sau la cerere,
ocazie cu care le sunt aduse la cunostintă conditiile si documentele ce
trebuie actualizate si li se restituie dosarele de examinare. Dosarele de
examinare restituite vor cuprinde documentele prevăzute la art. 7, cu
exceptia chitantelor de plată a taxelor aferente obtinerii permisului de
conducere.
(2)
Candidatii declarati respinsi la proba teoretică se pot programa la un nou
examen pentru sustinerea probei teoretice după cel putin 15 zile de la
data la care au fost declarati respinsi, dar nu mai târziu de un an de la
absolvirea scolii de pregătire a conducătorilor de autovehicule.
(3)
Candidatii declarati admisi la proba teoretică, care nu se prezintă
la proba practică într-un termen de cel mult un an de la data absolvirii
scolii de pregătire a conducătorilor de autovehicule, sunt declarati
respinsi.
(4) În
cazul depăsirii termenului de un an de la data absolvirii scolii de
pregătire a conducătorilor de autovehicule, în situatiile
prevăzute la alin. (2) si (3), examinarea pentru obtinerea permisului de
conducere este conditionată de efectuarea unui nou curs de pregătire.
§. 2.
Sustinerea probei practice
Art. 20. - (1) Autovehiculele folosite la proba practică trebuie să fie
din categoria celor pentru care se solicită obtinerea permisului de
conducere si trebuie să respecte conditiile stabilite conform anexei nr.
4.
(2)
Autovehiculele prevăzute la alin. (1) trebuie să fie dotate în mod
obligatoriu cu:
a)
dublă comandă la pedalele de ambreiaj si frână, cu exceptia
motocicletelor;
b)
oglinzi retrovizoare pentru candidat si examinator;
c)
casetă omologată cu inscriptia „examen”.
(3)
Persoanele cu handicap fizic sustin examenul cu autovehicule dotate potrivit
alin. (2), adaptate infirmitătii lor.
(4) În
timpul examenului, autovehiculele si remorcile nu trebuie să fie
încărcate.
Art. 21. - (1) Traseele folosite la proba practică se stabilesc de politia
rutieră si sunt, de regulă, altele decât cele folosite în procesul de
instruire practică a cursantilor. Traseele trebuie să fie stabilite
astfel încât să permită examinatorului aprecierea deprinderilor si
aptitudinilor necesare conducerii în sigurantă a unui autovehicul.
(2)
Modalitatea de sustinere a probei practice se stabileste prin ordin al
prefectului, cu avizul Directiei regim permise de conducere si înmatriculare a
vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 22. - (1) Proba practică de conducere a autovehiculelor din categoria A
si subcategoria A1 se realizează numai în poligoane special amenajate,
conform schitei prevăzute în anexa nr. 5, si cuprinde următoarele
manevre:
a)
coborârea motocicletei de pe cric cu motorul pornit si deplasarea acesteia pe o
distantă de 5 m într-un spatiu cu lătimea de 0,5 m, fără
ajutorul motorului, mergând alături de vehicul până la locul de
plecare. Neîncadrarea în spatiul delimitat de marcajul lateral sau nementinerea
în pozitie verticală pe cele două roti se penalizează;
b)
mersul sinuos printre jaloane, constând în parcurgerea continuă cu
ajutorul motorului a unui traseu printre 5 jaloane. Atingerea unuia dintre
jaloane, neîncadrarea în spatiul delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea
cu piciorul de sol se penalizează;
c)
executarea de opturi printre 4 jaloane, constând în efectuarea continuă a
6 astfel de manevre, câte 3 manevre într-un sens si în celălalt, cu
începerea executiei din partea dreaptă a ultimului jalon. Atingerea unuia
dintre jaloane, neîncadrarea în spatiul delimitat de marcajul lateral ori
sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează;
d)
deplasarea în linie dreaptă, constând în parcurgerea cu ajutorul motorului
a unei distante de 50 m într-un spatiu cu lătimea de 0,5 m, cu bratul
stâng ridicat orizontal. Neîncadrarea în spatiul delimitat de marcajul lateral
sau sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează;
e) urcarea motocicletei pe cric.
Neefectuarea acestei manevre se penalizează.
(2)
Proba practică de conducere a motocicletei în poligon este promovată
de candidatii care într-un interval de 4 minute nu au cumulat mai mult de 3
greseli.
Art. 23. - În timpul probei practice, examinatorii verifică modul de
comportare a candidatilor, în functie de categoria vehiculului, după cum
urmează:
A.
Aptitudini si mod de comportare supuse testării, specifice pentru
categoriile B si BE, respectiv pentru subcategoria B1
a)
Pregătirea si controlul vehiculului din punctul de vedere al sigurantei
circulatiei. Candidatii trebuie să facă dovada capacitătii de a
se pregăti să conducă în sigurantă, prin respectarea
următoarelor cerinte:
1.
să regleze scaunul dacă este nevoie pentru a obtine o pozitie
corectă;
2.
să regleze oglinzile retrovizoare, centurile de sigurantă si,
dacă este cazul, rezemătoarele pentru cap;
3.
să se asigure că usile sunt închise;
4.
să efectueze un control sumar al stării cauciucurilor, frânelor,
directiei, fluidelor (de exemplu, uleiul de motor, lichidul de răcire,
lichidul pentru spălătorul de parbriz), farurilor, dispozitivelor
reflectorizante, semnalizatoarelor si claxonului;
5.
să controleze elementele legate de securitatea încărcării
vehiculului: caroseria, obloanele de încărcare, modul de încărcare,
stivuirea încărcăturii, numai pentru categoria BE;
6.
să controleze dispozitivul de tractiune si conexiunile frânei si
circuitului electric, numai pentru categoria BE.
b)
Manevre speciale care trebuie testate în legătură cu siguranta
circulatiei, pentru categoria B si subcategoria B1. Se asigură testarea
modului de executare a cel putin două manevre, dintre care o manevră
de mers înapoi, dintre următoarele:
1.
să efectueze o manevră de mers înapoi mentinând o traiectorie
rectilinie sau să efectueze o manevră de mers înapoi cu un viraj la
dreapta ori la stânga la coltul străzii, fără a părăsi
banda de circulatie;
2.
să facă o întoarcere printr-o manevră de mers înainte si de mers
înapoi;
3.
să parcheze vehiculul si să se repună în miscare dintr-un loc de
stationare paralel, oblic sau perpendicular, mergând pe directia înainte ori
înapoi, pe teren neted, în pantă si în rampă;
4.
să frâneze pentru a opri cu precizie; executarea unei opriri de
urgentă este facultativă.
c)
Manevre speciale care trebuie testate din punctul de vedere al sigurantei
circulatiei, pentru categoria BE:
1.
să efectueze atasarea si detasarea remorcii sau semiremorcii la/de la
vehiculul trăgător; manevra trebuie să înceapă cu vehiculul
si remorca sau semiremorca în stationare, unul lângă celălalt (nu
unul în spatele celuilalt);
2.
să meargă pe directia înapoi, descriind astfel o curbă
prestabilită;
3.
să parcheze în sigurantă pentru încărcare/descărcare.
d)
Comportamentul în trafic. Candidatii trebuie să efectueze în mod
obligatoriu toate manevrele în situatii normale de trafic, în conditii de sigurantă
completă si cu precautiile necesare, astfel:
1.
să părăsească un loc de stationare, să plece din nou
după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum lateral;
2.
să folosească drumuri drepte, să întâlnească vehicule,
inclusiv în pasaje înguste;
3. să
abordeze curbe;
4.
să pătrundă si să traverseze intersectii si jonctiuni;
5.
să schimbe directia: să vireze la dreapta sau la stânga, să schimbe banda de
circulatie;
6. să intre/să iasă de
pe o autostradă sau o altă cale similară, dacă este cazul;
să treacă de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
7.
să depăsească/să se intersecteze cu alte vehicule,
dacă este posibil, să depăsească obstacole, cum ar fi
masini care stationează, să fie depăsiti de alte vehicule,
dacă este cazul;
8.
să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere
speciale, dacă este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la
nivel, statii de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/parite
prelungite la urcare/la coborâre;
9.
să fie precauti si să ia măsurile de sigurantă înainte de
coborârea din vehicule.
B.
Aptitudini si mod de comportare supuse testării, specifice pentru
categoriile C, CE, D si DE, respectiv pentru subcategoriile C1, C1E, D1 si D1E
a)
Pregătirea si controlul tehnic al vehiculului din punctul de vedere al
sigurantei traficului. Candidatii trebuie să facă dovada
capacitătii de a se pregăti pentru conducerea în sigurantă, prin
respectarea următoarelor cerinte:
1.
să regleze scaunul pentru a obtine o pozitie corectă;
2.
să regleze oglinzile retrovizoare, centurile de sigurantă si,
eventual, rezemătoarele pentru cap;
3.
să efectueze o verificare sumară a frânelor, directiei, farurilor,
dispozitivelor reflectorizante, semnalizatoarelor si claxonului;
4.
să controleze servofrâna, servodirectia, starea pneurilor, a piulitelor de
fixare a rotilor, a aripilor, a parbrizului, a ferestrelor si a
stergătoarelor de parbriz, a fluidelor, în special uleiul de motor,
lichidul de răcire, lichidul pentru spălătorul de parbriz; să
urmărească indicatiile tabloului de bord, inclusiv ale dispozitivului
de înregistrare a vitezei;
5.
să controleze presiunea aerului, rezervoarele de aer si suspensia;
6.
să controleze elementele de securitate legate de încărcarea
vehiculului: caroseria remorcii, obloanele de încărcare, mecanismul de
încărcare, dacă este cazul, sistemul de închidere a cabinei, modul de
încărcare, fixarea încărcăturii, numai pentru categoriile C si
CE, respectiv pentru subcategoriile C1 si C1E;
7.
să controleze mecanismul de cuplare si conexiunile sistemului de frânare
si ale circuitului electric, numai pentru categoriile CE si DE, respectiv
pentru subcategoriile C1E si D1E;
8.
să fie capabili să ia măsurile speciale pentru securitatea
vehiculului, să controleze caroseria remorcii, usile de serviciu, iesirile
de urgentă, instrumentarul de acordare a primului ajutor,
stingătoarele si alte echipamente de sigurantă, numai pentru
categoriile D si DE, respectiv pentru subcategoriile D1 si D1E;
9.
să citească o hartă rutieră, facultativ.
b)
Manevre speciale care trebuie testate pentru siguranta circulatiei:
1.
să efectueze atasarea si detasarea remorcii sau semiremorcii la/de la
vehiculul trăgător, numai atentai categoriile CE si DE, respectiv
pentru subcategoriile C1E si D1E; manevra trebuie să înceapă cu vehiculul
si remorca în stationare unul lângă altul (nu în linie dreaptă);
2.
să meargă pe directia înapoi, astfel încât să realizeze
descrierea unei curbe prestabilite;
3.
să parcheze în mod sigur pentru a încărca/descărca pe o
rampă/pe un chei de descărcare sau pe o instalatie/
asemănătoare, numai pentru categoriile C si CE, respectiv pentru
subcategoriile C1 si C1E;
4.
să parcheze pentru a lăsa să urce sau să coboare în
sigurantă călătorii unui autobuz, numai pentru categoriile D si
DE, respectiv pentru subcategoriile D1 si D1E.
c)
Comportamentul în trafic. Candidatii trebuie să efectueze în mod
obligatoriu toate manevrele în situatii normale de trafic, în conditii de
deplină sigurantă si luând toate precautiile necesare, astfel:
1.
să părăsească un loc de stationare, să plece din nou
după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum fără
prioritate;
2.
să folosească drumuri drepte, să se intersecteze cu alte
vehicule, inclusiv în pasaje înguste;
3.
să abordeze curbe;
4.
să pătrundă si să traverseze intersectii si jonctiuni;
5.
să schimbe directia: să vireze la dreapta si la stânga, să
schimbe banda de circulatie;
6.
să intre/să iasă de pe autostradă sau de pe drumuri .
similare, dacă este cazul; intrare de pe banda de accelerare si iesire pe
banda de decelerare;
7.
să depăsească/să se intersecteze cu alte vehicule,
dacă este posibil; să depăsească obstacole, cum ar fi
masini care stationează, să fie depăsiti de alte vehicule,
dacă este cazul;
8.
să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale,
dacă este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii
de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/la
coborâre;
9.
să fie precauti si să ia măsurile de sigurantă înainte de
coborârea din vehicule.
Art. 24. - Evaluarea probei practice se efectuează după următoarele
criterii:
a) Evaluarea tine cont de
usurinta candidatului de a manipula diferitele comenzi ale vehiculului si de
stăpânirea de care acesta va da dovadă în încadrarea în trafic în
deplină sigurantă. De-a lungul probei, examinatorul trebuie să
perceapă faptul că se află în sigurantă. Greselile de
conducere sau comportamentul periculos care amenintă siguranta
imediată a vehiculului de examen, a călătorilor sau a altor
participanti la trafic, fie că au necesitat sau nu interventia
examinatorului, vor fi sanctionate cu acordarea calificativului „Respins”,
examinatorul având libertatea de a hotărî dacă se impune continuarea
examinării până la expirarea timpului afectat probei practice.
b) În timpul evaluării,
examinatorul acordă o atentie deosebită comportamentului preventiv si
calm adoptat de candidati la volan, tinând seama de stilul de conducere în
ansamblu, de modul de conducere adaptat si ferm, în deplină
sigurantă, în raport cu starea drumului, a conditiilor meteorologice, a
actiunilor celorlalte vehicule si a celorlalti participanti la trafic, în
special a celor cu vulnerabilitate sporită, cum ar fi: copiii, pietonii,
biciclistii si persoanele cu mobilitate redusă; de asemenea, se va tine
seama de capacitatea de anticipare si, după caz, de solutionare a
situatiilor periculoase cu risc crescut de producere a accidentelor.
c) În
plus fată de elementele prevăzute la lit. a) si b), examinatorul
evaluează candidatul cu privire la:
1.
stăpânirea vehiculului, tinând cont de următoarele: folosirea
corectă a centurii de sigurantă, a oglinzilor retrovizoare, a
rezemătoarei pentru cap, a scaunului; folosirea corectă a farurilor
si a oricăror dotări care asigură siguranta deplasării;
folosirea corectă a ambreiajului, a cutiei de viteze, a acceleratiei, a
sistemelor de frânare (inclusiv a celui de-al treilea sistem de frânare,
dacă este cazul), a directiei, numai pentru categoriile BE, C, CE si DE,
respectiv pentru subcategoriile C1, C1E si D1E; confortul călătorilor,
care implică conducerea calmă, fără accelerări brutale
sau frânări bruste, numai pentru categoriile D si DE, respectiv pentru
subcategoriile D1 si D1E;
2.
conducerea judicioasă si cu grijă pentru mediul înconjurător,
tinând cont de turatia motorului, de treptele de viteză, de frână si
de acceleratie, numai pentru categoriile BE, C, CE, D si DE, respectiv pentru
subcategoriile C1, C1E, D1 si D1E;
3.
capacitatea de observatie: observatia panoramică, folosirea corectă a
oglinzilor retrovizoare, vizibilitate la distantă mare, medie si
mică;
4.
prioritate/cedarea trecerii: acordarea prioritătii în intersectii si
jonctiuni, cedarea trecerii în celelalte situatii (de exemplu, la schimbarea
directiei de mers sau a benzii de circulatie; când execută manevre particulare);
5.
încadrarea corectă pe drum, pe benzile de circulatie, în intersectiile cu
sens giratoriu, în curbe, în functie de tipul si de caracteristicile
vehiculului; preselectarea;
6.
distanta de sigurantă: mentinerea unei distante adecvate în fată si
în spate, mentinerea unei distante adecvate fată de ceilalti participanti
la trafic;
7.
viteză: respectarea limitelor maxime de viteză; adaptarea vitezei la
conditiile meteorologice si de circulatie si, dacă este cazul, la limitele
maxime de viteză, mentinerea unei viteze care să permită oprirea
la distantă vizibilă si în sigurantă; corelarea vitezei cu cea a
vehiculelor de aceeasi categorie;
8.
comportamentul corect la semafoare, respectarea indicatiilor agentilor de
politie rutieră, luarea în consideratie a indicatoarelor rutiere
(interdictii sau obligatii), respectarea semnificatiei marcajelor rutiere;
9.
semnalizarea în timp util, prin semnalele necesare si corecte; reactia
corectă la toate semnalele date de ceilalti participanti la trafic;
10. frânare si
oprire; încetinire la timp, frânare si oprire în functie de împrejurări;
anticipare; folosirea diverselor sisteme de frânare sau a celor de reducere a
vitezei, altele decât frâna, numai pentru categoriile C, CE, D si DE.
Art. 25. - În cadrul probei practice de conducere a autovehiculului în traseu,
examinatorii sunt obligati:
a)
să nu modifice locul de plecare la proba practică, comunicat
candidatilor;
b)
să verifice identitatea candidatilor, documentele acestora, prezenta
conform programatorului de examen, precum si starea tehnică a vehiculelor
cu care se efectuează proba de traseu;
c)
să consemneze în anexa la chestionar, sub semnătură, mentiunile
referitoare la candidatii declarati admisi la proba teoretică, care nu se
prezintă la proba practică;
d)
să explice candidatilor modul de desfăsurare a probei si să le
comunice clar si din timp traseul ce urmează a fi parcurs;
e)
să nu permită accesul în vehicul al altor persoane, cu exceptia
candidatilor sau a persoanelor cu atributii de control;
f)
să nu permită transmiterea de indicatii si sfaturi candidatului în
timpul examinării;
g)
să urmărească cu atentie modul de efectuare a manevrelor de
conducere a vehiculului, să intervină în situatii deosebite când din
cauza unor manevre periculoase se pot produce accidente de circulatie;
h)
să nu angajeze cu candidatii discutii de altă natură decât cele
legate de executarea probelor respective;
i)
să nu indice candidatilor efectuarea unor manevre care ar încălca
regulile de circulatie sau semnalizarea rutieră;
j)
să manifeste obiectivitate în aprecierea cunostintelor si în acordarea
calificativelor, având o comportare civilizată fată de candidati.
Art. 26. - (1) Examinarea la proba practică de conducere a autovehiculului în
traseu se face separat pentru fiecare categorie sau subcategorie, în zile
diferite.
(2)
Timpul afectat probei practice trebuie să fie de minimum 25 de minute
pentru categoriile B, BE si subcategoria B1 si de minimum 45 de minute pentru
celelalte categorii si subcategorii, iar distanta parcursă trebuie să
fie suficientă pentru ca examinatorul să poată aprecia
aptitudinile si comportamentul candidatilor.
(3) În
cazul în care proba practică se desfăsoară prin parcurgerea a
două sau trei componente ale probei, timpii aferenti cumulati trebuie
să respecte conditiile prevăzute la alin. (2).
Art. 27. - (1) Neexecutarea corectă a manevrelor prevăzute la art. 23 se
penalizează de către examinator prin consemnarea, pe fila „verso” a
anexei la chestionar, a literei „I” în căsutele
corespunzătoare regulii încălcate, fa fiecare greseală
repetată.
(2)
Calculul punctelor de penalizare acumulate pentru fiecare regulă
încălcată se realizează prin înmultirea punctelor de penalizare
cu numărul de greseli consemnate de examinator.
Art. 28. - (1) Candidatul care cumulează cel mult 20 de puncte penalizare în
timpii prevăzuti la art. 26 alin. (2) este declarat admis la proba
practică.
(2)
Candidatul care a depăsit punctajul maxim de penalizare înaintea
expirării timpilor prevăzuti la art. 26 alin. (2) este declarat
respins.
(3) Candidatul
declarat respins la proba practică poate fi reprogramat pentru sustinerea
unui nou examen în conditiile art. 19 alin. (1) si (2).
CAPITOLUL III
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 29. - (1) Restrictiile medicale, adaptările obligatorii ale
autovehiculelor si aspectele administrative se înscriu la rubrica restrictii
din permisul de conducere, potrivit codurilor prevăzute în anexa nr. 6.
(2)
Restrictiile medicale se înscriu, potrivit reglementărilor legale, în fisa
medicală.
(3)
Adaptările obligatorii ale autovehiculelor pentru conducerea acestora de
către persoane cu anumite dizabilităti se stabilesc de către
unitatea autorizată să efectueze pregătirea candidatului, cu
viza unitătii de asistentă medicală ambulatorie de specialitate
autorizate, care a emis fisa medicală pentru persoana respectivă.
(4)
Codurile aferente aspectelor administrative se stabilesc si se înscriu în
permisul de conducere, potrivit prezentului ordin, de către personalul
serviciilor publice comunitare.
(5) Cu
ocazia preschimbării unor permise de conducere emise de alte state
comunitare, restrictiile înscrise în acestea se preiau în permisele de
conducere preschimbate.
Art. 30. - (1) La data intrării în vigoare a Legii nr. 49/2006 pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulatia pe drumurile publice, examinarea candidatilor la proba
teoretică se va efectua pe baza chestionarelor de examen existente,
adaptate la noile prevederi legislative.
(2)
Chestionarele de examen, inclusiv cele formulate în limbi de circulatie
internatională si în limbile minoritătilor nationale; precum si
grilele de corectare folosite la proba teoretică se elaborează „de
către Directia regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor
din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, în termen de 6 luni de la
data intrării în vigoare a Legii nr. 49/2006.
(3)
Până la împlinirea termenului de 6 luni, documentele prevăzute la
alin. (2) se asigură, în conditiile legii, potrivit solicitărilor
candidatilor, prin grija institutiilor prefectului în cadrul cărora sunt
organizate serviciile publice comunitare.
Art. 31. - În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Directia regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor din
cadrul Ministerului Administratiei si Internelor va reatesta lucrătorii
din cadrul serviciilor publice comunitare.
Art. 32. - Anexele nr. 1-6*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 33. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I, si intră în vigoare la data intrării în vigoare a Legii nr.
49/2006.
(2) La
data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul
ministrului administratiei si internelor nr. 574/2005 privind organizarea si
desfăsurarea examenului pentru obtinerea permisului de conducere, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 19 aprilie 2005.
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Bucuresti, 9 noiembrie
2006.
Nr. 1.497.
Anexa
nr.
1
DOMNULE SEF SERVICIU,
Subsemnatul
/Subsemnata
.............................................................................
cu domiciliul/ resedinta în România, localitatea....................
................................................. judetul ......................................
posesor/posesoare al/a actului de identitate
seria_____________nr.________________ eliberat/eliberată de
________________________
la data de |
|_|_|_| |
-
|_|_| - |
|_|_|, |
valabil până la data de |
|_|_|_|
- |
-
|_|_| - |
|_|_|, |
|
anul |
luna |
ziua |
|
anul |
luna |
ziua |
CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|- solicit prezentarea la examenul pentru obtinerea permisului de conducere categoria/subcategoria ....................................
Mentionez
că pregătirea necesară sustinerii acestui examen am efectuat-o:
- în
cadrul Scolii de pregătire a conducătorilor de autovehicule
______________________________
- cu
instructor auto atestat ...............................................
Anexez dosarul de
examinare care cuprinde:
Ť 1. fisa de
scolarizare:
Ť 2. certificat de
cazier judiciar:
Ť 3. copia actului de identitate:
Ť 4. chitante de plată a laxelor aferente obtinerii permisului de
conducere:
si,
după caz :
Ť 5. copia permisului de
conducere:
Ť 6. avizul psihologic:
Ť7. documente care
să facă dovada stabilirii resedintei sau domiciliului în România, în
conditiile legii:
Ť 8. declaratie
notarială;
Ť 9. copia
hotărârii judecătoresti de condamnare sau de revocare a pedepsei
complementare a interzicerii exercitării profesiei sau ocupatiei de
conducător de vehicule.
Data
nasterii - |
|_|_|_| |
- |_|_| - |
|_|_|, |
Anul |
Luna |
ziua |
Semnătura
NOTĂ
* se completează
numai în cazul în care se solicită obtinerea permisului de conducere
pentru categoriile A, B, BE si subcategoriile A 1 si B1, dacă
pregătirea practică a fost efectuată, conform art.29
alin.(3) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002, aprobat prin H.G. nr.
1391/2006, cu un instructor auto atestat în conditiile legii, care are
încheiat un contract cu scoala de pregătire a conducătorilor auto în
care solicitantul a efectuat pregătirea teoretică.
* * Documentele
prevăzute la punctele 5-9 se solicita doar în următoarele situatii:
5. pentru persoanele
care solicită obtinerea unor noi categorii si sau subcategorii:
6. până la data
aderării României la Uniunea Europeană:
7. pentru cetătenii
străini care si-au stabilit domiciliul sau resedinta în România si pentru
cetătenii români cu domiciliul în străinătate:
8. pentru persoanele de
la punctul 7, dacă nu prezintă documentul de la punctul 5. Din
declaratia notarială trebuie să rezulte că solicitantul nu mai
posedă un alt permis de conducere eliberat de o autoritate
străină sau că dreptul de a conduce nu i-a fost suspendat sau
anulat:
9. pentru cei aflati în
situatiile prevăzute la art. 116 alin.(1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
republicată.
ANEXA nr. 2
Institutia Prefectului
Judetului______________________
Serviciul public
comunitar regim permise
de conducere si
înmatricularea vehiculelor
Nr. din
Nr.crt. |
Data
programarii la examen |
Gradul
profesional, numele si prenumele lucratorului care a primit si verificat
dosarul |
Rezultatul
examenului |
Categoria/ subcategoria |
Data
obtinerii categoriei/ subcategoriei |
Semnatura
examinatorului |
1. |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
Scoala
de pregatire a conducatorilor de
autovehicule .................................................. (nr.
Avizului de functionare, data eliberarii) |
Instructor
auto atestat ....................................... (seria
si numarul atestatului, data eliberarii) |
NOTA
– se completeaza numai in cazul in care se solicita obtinerea permisului de
conducere pentru categoriile A, B, BE si subcategoriile A1 si B1, daca
pregatirea a fost efectuata conform art. 29 alin. (3) din Regulamentul de
aplicare a OUG nr. 195/2002, aprobat prin H.G. nr. 1391/2006, cu un instructor
auto atestat in conditiile legii, care are incheiat un contract cu scoala de
pregatire a conducatorilor auto in care solicitantul a efectuat pregatirea
teoretica.
1. FISA DE SCOLARIZARE PENTRU CONDUCEREA
AUTOVEHICULELOR
Nr. __________ din _________
CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Motivul emiterii: Ť EXAMEN PENTRU OBTINERE PERMIS Ť EXAMEN PENTRU ADAUGARE CATEGORII/SUBCATEGORII Ť EXAMEN PENTRU OBTINEREA UNUI NOU PERMIS Numele .....................................
Prenumele ................................ Nume anterior
.......................... Prenumele parintilor: Tata
...................... Mama ........................ Cetatenie .................................. Sex: M Ť F Ť
Locul nasterii: Tara
…………………………..jud. (sect) …………….. localitatea Domiciliul: jud.(sect.)
………………….. localitatea ………………str. ……………….nr. …………bl. ……….. sc. …………… etaj
………………. ap. ……………. Act de identitate: ……………………
seria ………….. nr. ……………….
Ť Nu am posedat permis de
conducere Ť Am posedat permis de
conducere categoria/subcategoria …………………. care a fost anulat in anul |_|_|_| Ť Posed permis de conducere
categoria/subcategoria …………………… numarul ……………….. eliberat de
Semnatura
candidatului Certific autenticitatea
imaginii si corectitudinea datelor: Lucrator serviciul public
comunitar ________________________(grad profesional, nume si prenume),
Semnatura ___________________ Operator introducere date
(nume si prenume) _________________________ Semnatura
___________________ Chitanta reprezentând
contravaloarea permisului de conducere, cu seria _________ nr. _______ Taxa prestari servicii
____________ |
- verso -
CERTIFICAT DE ABSOLVIRE |
2. Se
certifică absolvirea cursurilor de pregătire pentru sustinerea
examenului în vederea obtinerii permisului de comliicere pentru
calegoria/subcategoria__________, organizate de ________________, în
perioada___________________.
DIRECTOR ___________________ nume,
prenume, semnatura si stampila |
SECRETAR ___________________ nume,
prenume si semnatura |
PROFESOR
DE LEGISLATIE ___________________ nume,
prenume si semnatura |
INSTRUCTOR
DE CONDUCERE AUTO ___________________ nume,
prenume si semnatura |
MEDIC ___________________ nume,
prenume, semnatura, stampila si parafa |
Anexa nr. 3
ANEXA
LA CHESTIONARUL NR. .....................................
Anexa nr. 4
Conditii pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele
folosite pentru examinarea la proba practică
Categoria A:
- accesul progresiv:
motocicletă fară atas cu o capacitate cilindrică mai mare de 120
cmc si a cărei viteză maximă, prin constructie, este de cel
putin 100 km/h.
- acces direct:
motocicletă tară atas cu o putere de cel putin35 k\V.
Subcatcgoria A1:
- motocicletă fară
atas cu o capacitate cilindrică de cel putin 75 cmc.
Categoria B:
- vehicul de categoria B cu
4 roti si care trebuie să aluigă o viteză de cel putin 100 km/h.
Categoria B + E:
- ansamblu format dintr-un
vehicul de examen din categoria B si dintr-o remorcă cu masă
maximă autorizată de cel putin 1000 kg. care atinge o viteză de
cel putin 100 km/h si care nu intră în categoria B: compartimentul pentru
mărfuri al remorcii trebuie să fie dintr-o caroserie închisă,
cel putin la fel de lată si de înaltă ca si vehiculul: caroseria
închisă poate fi si putin mai lată decât vehiculul cu conditia ca
vizibilitatea spre spate să fie posibilă cu ajutorul oglinzilor
retrovizoare exterioare ale autovehiculului: remorca trebuie să aibă
o greutate reală de minimum 800 kg.
Subcatcgoria B1:
- autovehicul cu trei sau
patru roti care poate atinge o viteză de cel putin 60 km/h.