MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul
175 (XIX) - Nr. 554 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 14 august 2007
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 528 din 31 mai 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II
alin. (3) din Legea nr.
219/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 138/2000
pentru modificarea si completarea Codului de procedură civilă
Decizia nr. 532 din 31 mai 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(2) si (3), art. 2, art. 4 si art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 110/2005 privind vânzarea spatiilor proprietate privată a statului sau
a unitătilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete
medicale, precum si a spatiilor în care se desfăsoară activităti
conexe actului medical
Decizia nr. 536 din 31 mai 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 616 din
Codul civil
Decizia nr. 543 din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din
Legea petrolului nr. 238/2004
Decizia nr. 544 din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin.
(1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
Decizia nr. 545 din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 si 38
din Codul familiei
Decizia nr. 546 din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin.
3 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 547 din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454 alin.
1 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 548 din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 lit.
a) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetătenilor
români în străinătate
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 31 mai 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. (3) din Legea nr. 219/2005 privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 138/2000 pentru modificarea si
completarea Codului de procedură civilă
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. (3) din Legea nr. 219/2005 privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 138/2000 pentru modificarea si
completarea Codului de procedură civilă, exceptie ridicată de
Bogdan Liviu Necula si Mihaela Dora Necula în Dosarul nr. 28.293/2/2005 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
La apelul nominal se prezintă partea Badea Taylor
Dragos Sorin, prin avocat Constantin Amzută, lipsind autorii exceptiei si
celelalte părti, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Apărătorul prezent sustine netemeinicia
criticii de neconstitutionalitate, arătând că exceptia a fost
ridicată exclusiv în scopul tergiversării cauzei. Asa fiind,
solicită Curtii să dispună aplicarea dispozitiilor art. 723 din
Codul de procedură civilă si să-i oblige pe autorii exceptiei la
plata cheltuielilor ocazionate de solutionarea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, invocând
jurisprudenta constantă în această materie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele: Prin Încheierea din 15 martie 2006, pronuntată în
Dosarul nr. 28.293/2/2005, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a
civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II
alin. (3) din Legea nr.
219/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 138/2000
pentru modificarea si completarea Codului de procedură civilă, exceptie ridicată de Bogdan Liviu Necula si
Mihaela Dora Necula.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii exceptiei sustin că textele de lege
criticate îngrădesc dreptul părtilor la un recurs efectiv, întrucât
calea de atac împotriva unei hotărâri judecătoresti se
solutionează de instanta care a pronuntat hotărârea, iar nu de
către instanta superioară, asa cum prevede Codul de procedură
civilă. Or, un proces echitabil este un proces bazat pe drept si legalitate,
caracterizat prin trei grade de jurisdictie, care înseamnă instante
distincte, constituite din judecători cu grade si competentă
superioare, care să asigure controlul legalitătii hotărârilor
pronuntate. Distinctia constitutională între gradele de jurisdictie este
categorică: nu numărul de judecători din completul de
judecată constituie gradul jurisdictional, ci calificarea acestora si
competenta diferită, potrivit legii privind organizarea judiciară.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civilă apreciază exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată. Asigurarea accesului la justitie prin formularea căilor
de atac prevăzute de lege nu implică în mod necesar ideea unor
instante de grad diferit, ci solutionarea cauzei de către alti
judecători, cerintă care este asigurată atâta timp cât calea de
atac este judecată de un alt complet.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază
exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, dispozitiile art.
II alin. (3) din Legea
nr. 219/2005 respectând principiul egalitătii în drepturi si dreptul la un
proces echitabil.
Avocatul Poporului arată că dispozitiile legale criticate nu sunt
de natură a îngrădi dreptul părtilor interesate de a apela la
instantele judecătoresti si de a beneficia de toate garantiile menite
să le asigure dreptul la un proces echitabil.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. II alin.
(3) din Legea nr. 219/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 138/2000 pentru modificarea si completarea Codului de
procedură civilă, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
609 din 14 iulie 2005, care are următorul cuprins: „(3) Recursurile
aflate pe rolul Înaltei Curti de Casatie si Justitie la data intrării în
vigoare a prezentei legi si care, potrivit prezentei legi, sunt de competenta
curtilor de apel se trimit la curtile de apel.”
În sustinerea neconstitutionalitătii acestor
dispozitii legale autorul exceptiei invocă încălcarea prevederilor
constitutionale ale art. 20 alin. (2) referitoare la tratatele internationale
privind drepturile omului, ale art. 21 alin. (2) referitoare la accesul liber
la justitie si ale art. 126 alin. (3) privitoare la obligatia Înaltei Curti de
Casatie si Justitie de a asigura interpretarea si aplicarea unitară a
legii.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că asupra constitutionalitătii textelor de lege
criticate s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 137 din 21 februarie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 229 din 14 martie 2006.
Cu acel prilej a retinut că reglementarea criticată a fost adoptată
de legiuitor în cadrul competentei sale, astfel cum este determinată prin
dispozitiile art. 126 alin. (2) si art. 129 din Constitutie potrivit
cărora „Competenta instantelor judecătoresti si procedura de
judecată sunt prevăzute numai prin lege”, iar „Împotriva
hotărârilor judecătoresti, părtile interesate si Ministerul
Public pot exercita căile de atac, în conditiile legii”.
Potrivit art. II din Legea nr. 219/2005, apelurile aflate pe rolul
curtilor de apel la data intrării în vigoare a legii si care, potrivit
acesteia, sunt de competenta tribunalului se trimit la tribunal, iar, în mod
similar, recursurile aflate pe rolul Înaltei Curti de Casatie si Justitie la
data intrării în vigoare a legii si care, potrivit acesteia, sunt de
competenta curtilor de apel, se trimit la curtile de apel. În toate aceste
cazuri, trimiterea dosarelor la instantele competente potrivit legii noi se
face pe cale administrativă, fără a se mai pronunta o
hotărâre de declinare a competentei. Solutia trimiterii pe cale administrativă
a dosarelor s-a impus pentru a se evita pe cât posibil tergiversarea
solutionării cauzelor.
Chiar dacă, prin efectul aplicării imediate a
noii reglementări referitoare la competenta materială, aceeasi
instantă urmează să solutioneze o cale de atac împotriva
propriei sale hotărâri, solutia legislativă adoptată nu
relevă niciun fine de neconstitutionalitate. Astfel, dincolo de faptul
că ne aflăm în prezenta unei reglementări cu caracter
tranzitoriu, solutionarea apartine unor complete cu o compunere diferită,
iar părtile beneficiază de toate drepturile si garantiile procesuale
menite să le asigure dreptul la apărare, dreptul la un proces
echitabil si la solutionarea acestuia într-un termen rezonabil. Mai mult, noua
solutie legislativă nu instituie nicio discriminare si, ca atare, nu
contravine nici principiului egalitătii de tratament între subiectele de
drept.
Totodată, dispozitiile legale ce fac obiectul
exceptiei nu aduc nicio atingere principiului impartialitătii instantelor
judecătoresti, în contextul dreptului la un proces echitabil prevăzut
de art. 21 din Legea fundamentală si de art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. Judecarea
recursului de către aceeasi instantă care a solutionat apelul, dar în
complete diferite, nu constituie, în sine, o prezumtie a lipsei de
impartialitate a judecătorilor care se pronuntă asupra recursului.
Cele două căi de atac - apelul si recursul - sunt guvernate de reguli
procedurale distincte, menite să asigure realizarea dreptului la un proces
echitabil.
Ratiunile care au stat la baza adoptării solutiei
anterioare îsi păstrează valabilitatea si în prezent, astfel încât
aceasta se impune a fi mentinută.
În fine, în ceea ce priveste cererea avocatului
părtii prezente formulată în sedinta publică, Curtea
constată că instan t a de judecată este singura în
măsură a aprecia dacă excepia de neconstitutionalitate a fost
ridicată cu rea-credintă, pentru a întârzia rezolvarea procesului.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II alin. (3) din Legea nr. 219/2005 privind aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 138/2000 pentru modificarea si completarea
Codului de procedură civilă, exceptie ridicată de Bogdan Liviu
Necula si Mihaela Dora Necula în Dosarul nr. 28.293/2/2005 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 31
mai 2007.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 31 mai 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1
alin. (2) si (3), art. 2, art. 4 si art. 5 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spatiilor proprietate privată a
statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de
cabinete medicale, precum si a spatiilor în care se desfăsoară
activităti conexe actului medical
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Irina Loredana Gulie - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) si (3), art. 2, art. 4 si
art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea
spatiilor proprietate privată a statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a
spatiilor în care se desfăsoară activităti conexe actului
medical, exceptie invocată de Consiliul local al comunei Ionesti în
Dosarul nr. 6.406/90/2006 al Tribunalului Vâlcea - Sectia Comercială „si
de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părtile. Procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea exceptiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 30 ianuarie 2007, pronuntată în
Dosarul nr. 6.406/90/2006, Tribunalul Vâlcea - Sectia Comercială „si de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) si (3), art. 2, art. 4 si
art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea
spatiilor proprietate privată a statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a
spatiilor în care se desfăsoară activităti conexe actului
medical.
Exceptia a fost ridicată de Consiliul Local al
Comunei Ionesti într-o cauză având ca obiect actiunea în contencios
administrativ privind obligarea acestuia să aprobe lista spatiilor
medicale ce urmează să fie vândute în conditiile art. 4 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 110/2005.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine încălcarea dreptului de proprietate
privată apartinând unitătii administrativ-teritoriale, prin faptul
că legiuitorul se substituie proprietarului în exercitarea prerogativei
dispozitiei. De asemenea, se sustine că art. 1 alin. (2) si (3), art. 2,
art. 4 si art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005
afectează dreptul de proprietate, ca drept fundamental, în dezacord cu
interdictia instituită prin dispozitiile constitutionale cuprinse în art.
115 alin. (6) referitor la limitele delegării legislative prin
ordonantă de urgentă a Guvernului.
Tribunalul Vâlcea - Sectia Comercială „si de
contencios administrativ apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece
consiliile locale au dreptul si capacitatea de a solutiona si gestiona
treburile publice, în conditiile legii, în vederea finalizării procesului
de reformă a asistentei medicale ambulatorii, fapt ce constituie o
situatie extraordinară, în acord cu dispozitiile art. 115 alin. (4) din
Constitutie, a cărei reglementare nu putea fi amânată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază
că prevederile legale criticate nu contravin protectiei constitutionale a
dreptului de proprietate privată si sunt în acord cu dispozitiile
constitutionale privind delegarea legislativă, având în vedere scopul
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 110/2005, si anume realizarea unui
interes public, constând în finalizarea procesului de reformă a asistentei
medicale ambulatorii.
Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt
constitutionale, fiind în deplină concordantă cu dispozitiile art. 44
alin. (1) teza a doua din Legea fundamentală, potrivit cărora
continutul si limitele dreptului de proprietate se stabilesc prin lege, precum
si cu dispozitiile constitutionale referitoare la delegarea legislativă,
având în vedere scopul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 110/2005.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul acesteia îl constituie prevederile art. 1 alin.
(2) si (3), art. 2, art. 4 si art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 110/2005 privind vânzarea spatiilor proprietate privată a statului sau
a unitătilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete
medicale, precum si a spatiilor în care se desfăsoară activităti
conexe actului medical, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 654 din 22 iulie
2005, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 236/2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 515 din 14 iunie 2006,
potrivit cărora:
- Art. 1 alin. (2) si (3): „(2) În sensul prezentei
ordonante de urgentă, prin spatiu medical se întelege spatiul în care se
desfăsoară efectiv activitate medicală si activitate
medicală conexă, precum si cota indiviză corespunzătoare
din spatiul comun.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică si spatiilor
medicale ale ministerelor cu retea sanitară proprie, cu acordul
ministerelor de resort.”
- Art. 2: „(1) Dispozitiile prezentei ordonante de
urgentă sunt aplicabile si spatiilor medicale situate în imobilele aflate
în zona de protectie a unui monument istoric. Vânzarea acestor spatii se poate
face numai cu avizul conform al Ministerului Culturii si Cultelor, respectiv al
Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice.
(2) Până la adoptarea unei legi speciale privind
regimul juridic al imobilelor care au apartinut cultelor religioase sau
comunitătilor minoritătilor nationale, preluate de stat sau de alte
persoane juridice, este interzisă înstrăinarea spatiilor medicale
situate în imobilele în cauză ori schimbarea destinatiei acestora.
(3) Spatiile medicale situate în imobile reglementate de
Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv
în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu
modificările ulterioare, pot fi vândute după definitivarea situatiei
juridice a acestora, potrivit legislatiei în vigoare.”
- Art. 4: „(1) În termen de 45 de zile de la data
intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de
urgentă, consiliile judetene sau consiliile locale, după caz,
aprobă prin hotărâre lista spatiilor din proprietatea privată a
acestora ori din proprietatea privată a statului si care se află în
administrarea lor, ce urmează să fie vândute potrivit dispozitiilor
prezentei ordonante de urgentă. Listele astfel aprobate vor fi afisate în
mod obligatoriu la sediul consiliului local/judetean si publicate pe site-ul
consiliului judetean.
(2) Institutiile proprietare ale spatiilor medicale au
obligatia de a comunica actualilor utilizatori, prin scrisoare cu confirmare de
primire, faptul că spatiul respectiv face obiectul prezentei ordonante de
urgentă.”
- Art. 5: „(1) Prefectii vor veghea ca hotărârea
prevăzută la art. 4 să cuprindă toate spatiile medicale
care cad sub incidenta prezentei ordonante de urgentă. În acest scop
hotărârile consiliilor locale si ale consiliilor judetene vor fi
comunicate prefectilor în termen de cel mult 10 zile de la adoptare si vor fi
afisate la sediul primăriei, respectiv al consiliului judetean. Prefectul
va cere completarea sau modificarea listei, dacă este cazul, iar în
situatia în care se refuză solicitarea prefectului, acesta se va putea
adresa instantei de contencios administrativ.
(2) În cazul municipiului Bucuresti, lista spatiilor
supuse vânzării se aprobă pe sectoare de către consiliile locale
ale sectoarelor, respectiv de către Consiliul General al Municipiului
Bucuresti pentru spatiile aflate în proprietatea ori administrarea acestuia.
Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător.”
Autorul exceptiei invocă încălcarea
dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza
întâi privind garantarea si ocrotirea dreptului de proprietate si a proprietătii
private, art. 115 alin. (6) referitor la limitele delegării legislative
prin ordonantă de urgentă a Guvernului si art. 136 alin. (1)
referitor la garantarea prin lege a proprietătii publice si alin. (5)
privind inviolabilitatea proprietătii private.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
retine următoarele:
Potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 110/2005, cu modificările ulterioare, actul
normativ criticat stabileste cadrul juridic pentru vânzarea spatiilor
proprietate privată a statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale în care functionează unităti medicale,
precum si a spatiilor cu destinatie pentru activităti medicale sau
activităti conexe actului medical, neutilizate.
În temeiul art. 4 din acelasi act normativ, consiliile
judetene sau locale aprobă prin hotărâre lista spatiilor cu
destinatia de cabinete medicale sau în care se desfăsoară
activităti conexe actului medical, aflate în proprietatea acestora ori în
proprietatea privată a statului, si care se află în administrarea
lor.
Asadar, competenta stabilirii listei
cu spatiile având destinatia de cabinete medicale sau în care se
desfăsoară activităti conexe actului medical, ce urmează a
fi vândute, apartine, potrivit legii, consiliilor judetene sau celor locale.
Această reglementare nu contravine dispozitiilor constitutionale privind
protectia dreptului de proprietate privată, ci, dimpotrivă, este în
conformitate cu principiul constitutional stabilit prin art. 44 alin. (1) teza
a doua, potrivit căruia continutul si limitele dreptului de proprietate
sunt stabilite prin lege.
În ceea ce priveste invocarea încălcării
dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 115 alin. (6) referitor la
limitele delegării legislative prin ordonantă de urgentă a Guvernului,
autorul exceptiei sustine, în esentă, că reglementarea printr-o
ordonantă de urgentă a modalitătii de exercitare a unui drept de
proprietate este de natură a afecta regimul juridic general al acestui
drept fundamental, ceea ce contravine reglementării constitutionale
invocate.
Curtea constată însă că actul normativ
criticat a fost emis în domeniul privatizării asistentei medicale
ambulatorii, cu respectarea dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 115
alin. (1) privind domeniile rezervate legii organice si alin. (4) referitoare
la urgenta reglementării, având în vedere că scopul acestui act
normativ este finalizarea procesului de reformă a asistentei medicale
ambulatorii, ca o conditie esentială în alocarea eficientă a
resurselor în sistemul sanitar, reducerea costurilor asistentei medicale
acordate în spitale si diminuarea deficitului bugetar al sistemului sanitar.
Astfel, includerea în continutul normativ al unei ordonante de urgentă a
unor măsuri ce vizează dreptul de proprietate nu este de natură
a afecta regimul juridic general al acestui drept fundamental, sau să
diminueze sfera garantiilor legale acordate dreptului de proprietate. Asadar,
nu se poate retine încălcarea dispozitiilor constitutionale cuprinse în
art. 115 alin. (6).
Mai mult, obligatia consiliilor locale de a aproba prin
hotărâre lista spatiilor din proprietatea lor privată ori din
proprietatea privată a statului, aflate în administrarea lor, ce
urmează a fi vândute potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de
urgentă, se circumscrie principiului constitutional al respectării
legilor, prevăzut de art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală. De
altfel, asa cum s-a statuat în jurisprudenta Curtii, de exemplu prin Decizia
nr. 136 din 3 mai 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 647 din 16
octombrie 2001, principiul constitutional al autonomiei locale nu presupune
existenta unei autonomii de decizie în afara cadrului legal, care este general
obligatoriu.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d)
si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) si (3), art. 2, art. 4
si art. 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind
vânzarea spatiilor proprietate privată a statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a
spatiilor în care se desfăsoară activităti conexe actului
medical, exceptie invocată de Consiliul Local al comunei Ionesti în Dosarul
nr. 6.406/90/2006 al Tribunalului Vâlcea - Sectia comercială si de
contencios administrativ.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 31
mai 2007.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 31 mai 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 616
din Codul civil
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Irina Loredana Gulie - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 616 din Codul civil, exceptie
invocată de Riza Fila în Dosarul nr. 7.188/215/2006 (număr în format
vechi 1.142/C/2006) al Judecătoriei Craiova - Sectia civilă.
La apelul nominal lipsesc părtile. Procedura de
citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea exceptiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 7 februarie 2007, pronuntată în
Dosarul nr. 7.188/215/2006 (număr în format vechi 1.142/C/2006),
Judecătoria Craiova - Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 616 din Codul civil.
Exceptia a fost ridicată de Riza Fila într-o
cauză având ca obiect actiunea civilă privind acordarea unei
servituti de trecere.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arată că prin instituirea unei servituti de
trecere se creează o inegalitate între proprietarul fondului dominant si
proprietarul fondului aservit, ceea ce contravine dreptului de proprietate
garantat de Constitutie. De asemenea, se sustine că servitutea de trecere
pe terenul proprietatea altei persoane conduce la o „veritabilă
expropriere” a fondului aservit, care „devine practic inutilizabil” de
către proprietarul său.
Judecătoria Craiova - Sectia civilă apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, deoarece servitutea legală reprezintă o
îngrădire legală a dreptului de proprietate, în deplin acord cu
dispozitiile constitutionale ale art. 44 alin. (1) teza a doua, potrivit
cărora continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de
lege.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, invocând în
acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt
constitutionale. În acest sens, arată că instituirea unei servituti
de trecere este în deplină concordantă cu dispozitiile
constitutionale referitoare la continutul si limitele dreptului de proprietate,
iar, pe de altă parte, reglementarea legală a conditiilor în care se
poate institui dreptul de servitute nu echivalează cu o expropriere. În
opinia sa, dispozitiile art. 27 din Constitutie nu sunt incidente în
cauză.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul acesteia îl constituie prevederile art. 616 din
Codul civil, potrivit cărora „Proprietarul al cărui loc este
înfundat, care nu are nicio iesire la calea publică, poate reclama o
trecere pe locul vecinului său pentru exploatarea fondului, cu îndatorire
de a-l despăgubi în proportie cu pagubele ce s-ar putea ocaziona.”
Autoarea exceptiei invocă încălcarea
dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 16 alin. (1) privind egalitatea
în fata legii si a autoritătilor publice, art. 27 - Inviolabilitatea
domiciliului si art. 44 alin. (1) si (2) teza întâi referitoare la garantarea
si ocrotirea dreptului de proprietate si a proprietătii private, în mod
egal, indiferent de titular, precum si alin. (3) privind exproprierea.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că invocarea încălcării dispozitiilor
constitutionale referitoare la egalitatea în fata legii si a autoritătilor
publice, prin inegalitatea creată între proprietarul fondului dominant si
proprietarul fondului asupra căruia s-a instituit o servitute de trecere,
este neîntemeiată.
Dreptul de servitute este un drept real imobiliar,
dezmembrământ al dreptului de proprietate, care presupune prin natura sa
imposibilitatea exercitării dreptului de proprietate în deplinătatea
atributelor sale, proprietarul fondului asupra căruia se exercită
servitutea fiind obligat să permită folosirea bunului imobil aservit.
Prin urmare, cei doi proprietari se află în situatii juridice obiectiv
diferite, astfel încât este justificată instituirea unui tratament juridic
diferit în ceea ce priveste exercitarea dreptului de proprietate.
Mai mult, dreptul de servitute reprezintă o limitare
legală a dreptului de proprietate, permisă de dispozitiile constitu t
ionale cuprinse în art. 44 alin. (1) teza a doua, potrivit cărora
coninutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege. Asadar,
legiuitorul este competent să stabilească cadrul juridic pentru
exercitarea atributelor dreptului de proprietate, instituind anumite
limitări rezonabile în valorificarea acestuia, în asa fel încât să nu
interfereze cu interesele generale sau cu interesele particulare ale altor
subiecte de drept.
Referitor la invocarea dispozitiilor constitutionale
cuprinse în art. 44 alin. (3) privind exproprierea, Curtea constată
că reglementarea legală a conditiilor în care se poate institui
servitutea de trecere în favoarea unui proprietar al cărui teren sau
constructie nu are iesire la calea publică nu echivalează cu o
expropriere a proprietarului fondului aservit.
Dispozitiile art. 27 referitoare la inviolabilitatea
domiciliului nu au incidentă în cauză.
De altfel, Curtea constată că prevederile art.
616 din Codul civil au mai fost supuse controlului de constitutionalitate, prin
raportare si la dispozitiile art. 44 alin. (1)-(3) din Legea fundamentală.
Prin Decizia nr. 166 din 27 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 203 din 26 martie 2007, Curtea a respins exceptia ca
neîntemeiată, solutie valabilă si în prezenta cauză, neexistând
elemente noi de natură a determina schimbarea jurisprudentei.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d)
si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 616 din Codul civil, exceptie invocată de Riza Fila în Dosarul nr. 7.188/215/2006 (număr în format vechi 1.142/C/2006) al Judecătoriei Craiova - Sectia civilă. Definitivă si general obligatorie. Pronuntată în sedinta publică din data de 31 mai 2007.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din
Legea petrolului nr. 238/2004
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Antonia Constantin - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea petrolului nr. 238/2004,
exceptie ridicată de Societatea Comercială „Conpet” - S.A. din
Ploiesti în Dosarul nr. 5.212/2006 al Judecătoriei Ploiesti.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public solicită respingerea exceptiei ca neîntemeiată,
invocând în acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Încheierea din 11 octombrie 2006, pronuntată în
Dosarul nr. 5.212/2006, Judecătoria Ploiesti a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7
din Legea petrolului nr. 134/1995, republicată prin Legea nr. 238/2004,
exceptie ridicată de Societatea Comercială „Conpet” - S.A. din
Ploiesti într-un litigiu comercial având ca obiect pretentii.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că art. 7 din Legea
petrolului nr. 134/1995, si în special alin. (3) si (4) ale acestui articol,
contravine dispozitiilor art. 1 alin. (5), ale art. 16 alin. (2) si art. 44
alin. (2) si (3) din Constitutie, cu motivarea că „statul încalcă
aceste dispozitii constituionale, deoarece în mod abuziv s-a creat o situatie
privilegiată atât în detrimentul societătilor comerciale titulare ale
operatiunilor petroliere, cât si al persoanelor fizice si juridice care detin
actiuni la aceste societăti”. În opinia autorului exceptiei, prin acest
text de lege se constituie un nou drept de servitute legală cu privire la
conductele petroliere, desi această servitute există de peste 30 de
ani, iar proprietarilor terenurilor agricole scoase din circuitul agricol le-au
fost plătite despăgubiri, astfel că „s-a ajuns la crearea unor
servituti privilegiate în favoarea actualilor proprietari de terenuri, care
solicită din nou despăgubiri pentru aceleasi terenuri”. Legiuitorul,
sustine autorul exceptiei, nu a avut în vedere că exista deja o servitute
legală si că această servitute se transmite odată cu fondul
principal la noii dobânditori, indiferent de proprietarul de la care a dobândit
acel teren.
De asemenea, se sustine că prevederile de lege
criticate contravin principiului constitutional al ocrotirii proprietătii
private în mod egal, indiferent de titular. În argumentarea acestei critici,
autorul exceptiei consideră că „statul român este si în prezent
proprietarul acestor conducte petroliere”, de aceea, având în vedere că
„dreptul de servitute este un dezmembrământ al dreptului de proprietate,
el se creează în favoarea proprietarului fondului dominant si nu se
transmite altor terti care nu sunt proprietari ai fondului dominat”. În
spetă, statul, încălcând legea si principiile de drept, a
înstrăinat acest drept de servitute titularilor operatiunilor petroliere.
În acest fel, „prin transmiterea dreptului de servitute, statul a dorit să
scape de eventualele despăgubiri pe care urma să le
plătească celor care au pornit în prezent actiuni în justitie”,
astfel că „pe căi ocolite este expropriată o parte din veniturile
societătilor comerciale si ale persoanelor care detin actiuni la aceste
societăti”.
Judecătoria Ploiesti arată că nu-si poate exprima opinia, întrucât
Tribunalul Prahova, prin Decizia nr. 227/2005, a casat sentinta nr.
10.584/2004, pronuntată de această judecătorie, prin care a fost
respinsă ca neîntemeiată cererea de sesizare a Curtii
Constitutionale, fiind obligată, astfel, să se conformeze
dispozitiilor instantei de control, dar „oricum este relevant faptul că,
la data la care s-a invocat exceptia, Legea nr. 134/1995 era abrogată prin
Legea nr. 238/2004”.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază
că exceptia este neîntemeiată. În acest sens, arată că
prevederile de lege criticate circumstantiază exercitiul prerogativelor
dreptului de proprietate asupra terenurilor afectate de conductele care le tranzitează,
instituind o servitute legală în favoarea titularilor acordurilor
petroliere, fiind, astfel, în concordantă cu dispozitiile art. 44 alin.
(1) din Constitutie. Legiuitorul este competent să reglementeze cadrul
juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în asa fel
încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu
interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept.
Avocatul Poporului consideră că prevederile de lege criticate nu
contravin dispozitiilor constitutionale invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale
criticate raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Examinând exceptia, Curtea constată că a fost
sesizată de instanta de judecată cu neconstitutionalitatea prevederilor
art. 7 din Legea petrolului nr. 134/1995, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 301 din 29 decembrie 1995. Această lege a fost abrogată
expres potrivit art. 65 din Legea petrolului nr. 238/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2004, prevederile art. 7 fiind
preluate în aceeasi numerotare si cu acelasi continut. Asadar, Curtea va
exercita controlul de constitutionalitate asupra prevederilor art. 7 din Legea
petrolului nr. 238/2004, care are următoarea redactare: „(1) Asupra
terenurilor, altele decât cele declarate de utilitate publică, necesare
accesului în perimetrele de explorare sau exploatare si asupra terenurilor
necesare oricăror activităti pe care acestea le implică, altele
decât cele declarate de utilitate publică, se instituie, în favoarea
titularului, un drept de servitute legală.
(2) Exercitarea dreptului de servitute legală
stabilit potrivit prevederilor alin. (1) se face contra plătii unei rente
anuale către proprietarii terenurilor afectate de acesta, pe baza
conventiei încheiate între părti cu respectarea prevederilor legale, în
termen de 60 de zile de la comunicarea către proprietarii de terenuri a
unei notificări scrise din partea titularului de acorduri si/sau permise.
(3) În cazul în care părtile nu ajung la un acord de
vointă în termenul prevăzut la alin. (2), stabilirea cuantumului
rentei se va face de către instanţă, în conditiile legii.
(4) Durata servitutii legale
stabilite potrivit prevederilor alin. (1) este cea a operatiunilor petroliere,
iar terenurile ce urmează a fi afectate vor fi determinate, în ceea ce
priveste suprafetele si proprietarii, după principiul celei mai mici
atingeri aduse dreptului de proprietate.”
Textele constitutionale considerate a fi încălcate
sunt cele ale art. 1 alin. (5) privind obligativitatea respectării
Constitutiei si a legilor, ale art. 16 alin. (2) referitor la egalitatea în
drepturi a cetătenilor si ale art. 44 alin. (2) si (3) privind dreptul de
proprietate privată.
Analizând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că este neîntemeiată pentru motivele ce vor urma.
Textul art. 7 din Legea petrolului nr. 238/2004 instituie
un drept de servitute legală asupra terenurilor, altele decât cele
declarate de utilitate publică, necesare accesului în perimetrele de
explorare sau exploatare în favoarea titularului acestor operatiuni.
Principala critică de neconstitutionalitate priveste
faptul că prin reglementarea cuprinsă în acest text de lege se
instituie o nouă servitute asupra acelorasi terenuri pentru care era deja
constituit un drept de servitute si că statul „a înstrăinat acest
drept de servitute titularilor operatiunilor petroliere, încălcând
principiile de drept si urmărind de altfel să scape de eventualele
despăgubiri pe care ar urma să le plătească celor care au
formulat actiuni în justitie”.
În spetă, autorul exceptiei desfăsoară o
activitate de transport al petrolului prin sistemul national pentru care
percepe tarife de transport stabilite de Agentia Natională pentru Resurse
Minerale.
Potrivit dreptului civil, servitutea este un accesoriu al
fondului si nu poate fi despărtită de acesta pentru a constitui un
drept de sine stătător, ci se transmite odată cu acesta. Astfel
că statul, proprietar al sistemului national de transport al petrolului,
concesionând acest sistem societătii transportatoare în vederea
realizării serviciului public de transport, odată cu transferul
folosintei acestuia a transmis si dreptul de servitute creat în favoarea sa
asupra terenurilor traversate de conductele petroliere.
Asadar, prevederile art. 7 din Legea nr. 238/2004,
instituind un drept de servitute în favoarea societătilor comerciale
titulare ale operatiunilor petroliere, sunt în deplină concordantă cu
dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, potrivit
cărora: „Continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite
de lege.”
Pe de altă parte, Curtea retine că textul de
lege criticat este în acord si cu art. 44 alin. (5) din Constitutie, care
prevede că: „Pentru lucrări de interes general, autoritatea
publică poate folosi subsolul oricărei proprietăti imobiliare,
cu obligatia de a despăgubi proprietarul pentru daunele aduse solului,
plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru alte daune imputabile
autoritătii.”
În ce priveste aspectul referitor la plata acestor
despăgubiri, dacă au fost plătite sau nu, aceasta constituie o
problemă de aplicare a legii, care excedează contenciosului
constitutional, fiind de competenta instantei de judecată.
De altfel, asupra constitutionalitătii prevederilor
art. 7 din Legea nr. 238/2004, Curtea Constitutională s-a mai pronuntat
într-o altă cauză având o motivare similară si acelasi autor al
exceptiei. Astfel, prin Decizia nr. 160 din 22 martie 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 17 mai 2005, Curtea a statuat că acest
text este constitutional.
Atât considerentele, cât si solutia
deciziei sus-mentionate sunt valabile si în cauza de fată, întrucât nu au
intervenit elemente noi de natură a determina o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 7 din Legea petrolului nr. 238/2004, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Conpet” - S.A. din Ploiesti în Dosarul nr. 5.212/2006 al
Judecătoriei Ploiesti. Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 7 iunie 2007.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
DECIZIA Nr. 544 din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10
alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii
fiscale
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Marinela Mincă - procuror
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005
pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, exceptie ridicată de
Adrian Jipa în Dosarul nr. 5.395/30/2006 (număr în format vechi
5.162/2006) al Tribunalului Timis - Sectia penală.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor,
fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent învederează Curtii că la dosarul cauzei partea
Directia Regională Vamală Timisoara a depus note scrise prin care
sustine că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Curtea dispune a se face apelul si în Dosarele nr. 85D/2007,
nr. 121D/2007, nr. 455D/2007, nr. 540D/2007, nr. 547D/2007 si nr. 580D/2007,
având ca obiect aceeasi exceptie, ridicată de Ioan Popan si Ana Dobre în
Dosarele nr. 5.075/111/2006 si, respectiv, nr. 5.118/111/2006 ale Tribunalului
Bihor - Sectia penală, de George Oprisan si Eugen Mihai Mereută în
dosarele nr. 12.757/2005 si, respectiv, nr. 2.491/180/2006 (număr vechi
5.384/2006) ale Judecătoriei Bacău si de Marioara Lazau si Adrian
Laurian Dobai în dosarele nr. 5.017/R/2006 si, respectiv, nr. 1.676/R/2006 ale
Judecătoriei Oradea.
La apelul nominal răspunde partea Agentia
Natională de Administrare Fiscală, prin consilier juridic Oana
Scrobotă, constatându-se lipsa autorilor exceptiei si a celorlalte
părti, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că
în Dosarul nr. 121D/2007 autorul exceptiei, George Oprisan, a depus o cerere
prin care solicită acordarea unui nou termen de judecată, întrucât se
află în imposibilitate de prezentare.
Reprezentantul Ministerului Public consideră că
cererea nu este dovedită.
Constatând că adeverinta medicală anexată
cererii este ilizibilă, Curtea apreciază că cererea este
insuficient probată, motiv pentru care o respinge.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor.
Partea prezentă, prin consilier, si reprezentantul
Ministerului Public sunt de acord cu conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 si al art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune
conexarea dosarelor nr. 85D/2007, nr. 121D/2007, nr. 455D/2007, nr. 540D/2007,
nr. 547D/2007 si nr. 580D/2007 la Dosarul nr. 78D/2007, care a fost primul
înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
acordă cuvântul părtii prezente. Reprezentantul Agenţiei
Nationale de Administrare Fiscală solicită respingerea exceptiei ca
nefondată, depunând, în acest sens, si note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate, precizând
că asupra prevederilor criticate Curtea Constitutională s-a pronuntat
prin numeroase decizii, constatând constitutionalitatea acestora.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarelor,
constată următoarele:
Prin
Încheierile din 15 ianuarie 2007, 17 ianuarie 2007, 20 noiembrie 2006, 27
februarie 2007, 28 martie 2007, 26 martie 2007 si 2 aprilie 2007, pronuntate de
Tribunalul Timis - Sectia penală în Dosarul nr. 5.395/30/2006
(număr vechi 5.162/2006), de Tribunalul Bihor - Sectia penală în
dosarele nr. 5.075/111/2006 si nr. 5.118/111/2006, de Judecătoria
Bacău în dosarele nr. 12.757/2005 si nr. 2.491/180/2006 (număr
vechi 5.384/2006) si de Judecătoria Oradea în dosarele nr.
5.017/R/2006 si 1.676/R/2006, Curtea Constitutională a fost
sesizată cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10
alin. (1) si, respectiv, ale art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea
evaziunii fiscale. Exceptia a fost
ridicată de Adrian Jipa, Ioan Popan, Ana Dobre, George Oprisan, Eugen
Mihai Mereută, Marioara Lazau si, respectiv, Adrian Laurian Dobai în
procese având ca obiect cauze penale.
În motivările exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în primul rând, că textul de lege
criticat contravine prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie. Se
arată că din interpretarea textului constitutional rezultă
că legea penală mai favorabilă se aplică retroactiv, pentru
toate infractiunile comise înainte de intrarea sa în vigoare, indiferent de
stadiul procesual în care se află judecarea acestora. Or, limitarea
impusă de prevederile de lege criticate, referitoare la reducerea sau
chiar înlocuirea pedepsei închisorii numai pentru inculpatii care achită
prejudiciul până la primul termen de judecată, contravine atât
dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, pentru motivele mai sus
arătate, cât si celor referitoare la dreptul la un proces echitabil si la
egalitatea de tratament. Aceasta, deoarece se creează o discriminare între
inculpatii fată de care procesul penal s-a desfăsurat cu celeritate
si care, depăsind primul termen de judecată, nu mai pot beneficia de
legea mai favorabilă, pe de o parte, si cei care s-au sustras de la
efectuarea cercetărilor si de la punerea în miscare a actiunii penale sau
au tergiversat cursul acestora, dar care beneficiază de prevederile art.
10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005, pe de altă parte. Totodată, se
mai sustine că este afectat principiul referitor la înfăptuirea
justitiei, întrucât prejudiciul ce urmează a fi recuperat este stabilit de
procuror, iar nu de judecător. În plus, se arată că, pentru a
putea beneficia de cauza de impunitate, inculpatul este pus în situatia de a
acoperi, anticipat pronuntării hotărârii, o pagubă. Or, sub
aspect subiectiv această conduită echivalează cu o recunoastere
implicită a comiterii infractiunii si, pe cale de consecintă,
presupune stabilirea apriorică a unei vinovătii. De asemenea, se mai
sustine că, prin conditionarea aplicării cauzei de nepedepsire sau de
reducere a pedepsei de acceptarea si acoperirea unui cuantum al prejudiciului
stabilit de organele de urmărire penală, pagubă care nu poate fi
contestată în fata judecătorului, este afectat liberul acces la
justitie si dreptul la apărare. În fine, se mai formulează o critică
de neconstitutionalitate prin raportare la prevederile art. 73 alin. (3) lit.
h) din Constitutie.
Judecătoria Bacău, exprimându-si opinia în Dosarul nr. 2.491/180/2006
(5.384/2006) si Judecătoria Oradea în Dosarul nr. 5.017/R/2006
apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată. Tribunalul Timis - Sectia penală, Tribunalul Bihor -
Sectia penală, precum si Judecătoria Bacău în Dosarul
nr. 12.757/2005 si Judecătoria Oradea în dosarul nr. 1.676/R/2006
consideră că exceptia este întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Guvernul, în
punctele de vedere exprimate în dosarele Curtii Constitutionale nr. 78D/2007,
nr. 85D/2007, nr. 121D/2007 si nr. 455D/2007, consideră că exceptia
de neconstitutionalitate ridicată nu este întemeiată. În acest sens,
invocă jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului apreciază că prevederile de lege criticate nu
sunt de natură să vină în contradictie cu niciunul dintre
textele din Legea fundamentală la care autorii exceptiei si-au raportat criticile
de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticat raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si
combaterea evaziunii fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
672 din 27 iulie 2005. Desi în Dosarele Curtii Constitutionale nr. 85D/2007,
nr. 121D/2007, nr. 455D/2007, nr. 540D/2007, nr. 547D/2007 si nr. 580D/2007 în
încheierile de sesizare s-au retinut, ca obiect al exceptiei, dispozitiile art.
10 din Legea nr. 241/2005, din motivarea acesteia rezultă că, în
realitate, autorii exceptiei vizează doar dispozitiile alin. (1) al art.
10 din legea mentionată, care au următorul cuprins: „(1) În cazul
săvârsirii unei infractiuni de evaziune fiscală prevăzute de
prezenta lege, dacă în cursul urmăririi penale sau al judecătii,
până la primul termen de judecată, învinuitul ori inculpatul
acoperă integral prejudiciul cauzat, limitele pedepsei prevăzute de
lege pentru fapta săvârsită se reduc la jumătate. Dacă
prejudiciul cauzat si recuperat în aceleasi conditii este de până la
100.000 euro, în echivalentul monedei nationale, se poate aplica pedeapsa cu
amendă. Dacă prejudiciul cauzat si recuperat în aceleasi conditii
este de până la 50.000 euro, în echivalentul monedei nationale, se
aplică o sanctiune administrativă, care se înregistrează în
cazierul judiciar.”
În opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate,
aceste prevederi de lege contravin următoarelor dispozitii din
Constitutie: art. 15 alin. (2) potrivit căruia legea dispune numai pentru
viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile, art. 16
alin. (1) si (2) care consacră egalitatea cetătenilor în fata legii,
fără privilegii si fără discriminări, art. 21 care
garantează dreptul de acces liber la justitie - în special dispozitiile
alin. (3) al acestui articol privitor la dreptul părtilor la un proces
echitabil -, art. 23 alin. (11) care instituie prezumtia de nevinovătie,
art. 24 care garantează dreptul la apărare, art. 73 alin. (3) lit. h)
potrivit căruia infractiunile, pedepsele si regimul executării acestora
se reglementează prin lege organică si art. 124 referitor la
înfăptuirea justitiei.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 au
mai format obiect al controlului de constitutionalitate, cu motivări
asemănătoare si prin raportare la aceleasi prevederi din Constitutie
ca si în prezenta cauză. Prin mai multe decizii, printre care Decizia nr.
529 din 27 iunie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 664 din 2 august 2006,
Decizia nr. 932 din 14 decembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
42 din 19 ianuarie 2007, si Decizia nr. 276 din 22 martie 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 271 din 24 aprilie 2007, Curtea Constitutională
a respins exceptia de neconstitutionalitate, pentru argumentele acolo retinute.
Cele statuate prin
deciziile mentionate îsi păstrează valabilitatea, în cauza de
fată neintervenind elemente noi de natură să determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii în această materie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005
pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, exceptie ridicată de
Adrian Jipa în Dosarul nr. 5.395/30/2006 (număr în format vechi
5.162/2006) al Tribunalului Timis - Sectia penală, de Ioan Popan si Ana
Dobre în Dosarele nr. 5.075/111/2006 si, respectiv, nr. 5.118/111/2006 ale
Tribunalului Bihor - Sectia penală, de George Oprisan si Eugen Mihai
Mereută în Dosarele nr. 12.757/2005 si, respectiv, nr. 2.491/180/2006
(număr vechi 5.384/2006) ale Judecătoriei Bacău si de Marioara
Lazau si Adrian Laurian Dobai în dosarele nr. 5.017/R/2006 si, respectiv, nr.
1.676/R/2006 ale Judecătoriei Oradea.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 7
iunie 2007.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
DECIZIA Nr. 545 din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 si
38 din Codul familiei
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Șerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin – procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 si 38 din Codul familiei,
exceptie ridicată de Gabriela Bălu în Dosarul nr. 1.535/94/2006 al
Judecătoriei Buftea.
La apelul nominal se prezintă avocatul părtii,
Ion Florin Bălu, lipsind autoarea exceptiei, fată de care procedura
de citare a fost legal îndeplinită.
Apărătorul prezent sustine netemeinicia
criticii de neconstitutionalitate, arătând că exceptia a fost
ridicată exclusiv în scopul tergiversării cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, invocând
jurisprudenta Curtii Constitutionale în această materie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele: Prin Încheierea din 5 decembrie 2006, pronuntată
în Dosarul nr. 1.535/94/2006, Judecătoria Buftea a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
37 si 38 din Codul familiei, exceptie ridicată de Gabriela Bălu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că textele de lege
criticate acordă unui sot posibilitatea de a solicita si obtine divortul
în conditiile în care nu poate dovedi săvârsirea unor actiuni culpabile
imputabile celuilalt sot, ci doar propriile sale actiuni săvârsite tocmai
în ideea de a obtine în acest mod divortul. Astfel, se aduce o gravă
atingere principiilor protejării vietii familiale, precum si principiului
protejării copiilor, care se realizează mai ales prin contributia
părintilor la cresterea, educarea si instruirea lor.
Judecătoria Buftea consideră exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitu t
ionalitate.
Guvernul consideră
că instanele de judecată dispun de instrumente legale pentru a nu
permite desfacerea cu usurintă a căsătoriei, pe care trebuie
să le aplice în litera si spiritul lor, actionând astfel în sensul
îndeplinirii obligatiei ce revine autoritătilor publice de a respecta si
ocroti viata de familie. Se îmbină în mod rational principiul
stabilităii căsătoriei cu admisibilitatea desfacerii ei, când
continuarea căsătoriei nu mai este posibilă.
Avocatul Poporului arată că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, textele de lege criticate fiind în deplină
concordantă cu dispozitiile constitutionale invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 37 si 38 din Codul familiei, republicat în Buletinul Oficial
al României, Partea I, nr. 13 din 18 aprilie 1956, cu modificările ulterioare, texte legale
care au următorul continut:
- Art. 37: „Căsătoria încetează prin
moartea unuia dintre soti sau prin declararea judecătorească a mortii
unuia dintre ei.
Căsătoria se poate desface prin divort.”;
- Art. 38: „Instanta judecătorească poate
desface căsătoria prin divort atunci când, datorită unor motive
temeinice, raporturile dintre soti sunt grav vătămate si continuarea
căsătoriei nu mai este posibilă. Divortul poate fi pronuntat si
numai pe baza acordului ambilor soti, dacă sunt îndeplinite următoarele
conditii:
a) până la data cererii de divort a trecut cel putin
un an de la încheierea căsătoriei si
b) nu există copii minori rezultati din
căsătorie.
Oricare dintre soti poate cere divortul atunci când
starea sănătătii sale face imposibilă continuarea
căsătoriei.
La solutionarea cererilor accesorii divortului,
referitoare la încredintarea copiilor minori, obligatia de întretinere si
folosirea locuintei, instanta va tine seama si de interesele minorilor.”
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate consideră
că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile constitutionale
ale art. 26 referitoare la viata intimă, familială si privată si
ale art. 48 alin. (1) privitoare la familie.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că asupra constitutionalitătii textelor de lege
criticate s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 163 din 22 mai 2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 453 din 9 august 2001,
sau Decizia nr. 116 din 18 martie 2003, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
296 din 5 mai 2003. Cu acel prilej, a retinut că, „departe de a
încălca principiul constitutional al căsătoriei liber consimtite
si al egalitătii între soti, reglementarea institutiei divortului prin
art. 38 din Codul familiei dă expresie acestui principiu, stabilind
conditiile în care instantele judecătoresti pot pronunta desfacerea
căsătoriei. Astfel, pronuntarea divortului este subsecventă
îndeplinirii cumulative a următoarelor trei conditii: existenta unor
motive temeinice, apreciate ca atare de către instanta
judecătorească, motive de natură a vătăma în mod grav
raporturile dintre soti, astfel încât continuarea căsătoriei să
nu mai fie posibilă, iar imposibilitatea continuării
căsătoriei să existe pentru cel care cere desfacerea ei. Prin
urmare, culpa exclusivă a reclamantului nu justifică prin ea
însăsi pronuntarea divortului, dovadă fiind si practica instantelor
noastre în această materie, care a fost consecventă în a respinge
actiunea de divort în situatiile în care sotul pârât s-a opus divortului, iar
probele administrate au evidentiat culpa exclusivă a sotului reclamant,
făcând aplicarea principiului „nemo auditur propriam turpitudinem
allegans”. Într-o asemenea situatie nu este îndeplinită cerinta
imposibilitătii continuării căsătoriei pentru motive temeinice,
faptele nelegale si cele contrare regulilor moralei neputând constitui motive
temeinice pentru cel care le-a săvârsit.
Pe de altă parte, pentru divortul reglementat de
art. 38 alin. 2 din Codul familiei, bazat pe acordul ambilor so t i,
legiuitorul a impus, de asemenea, îndeplinirea a două condiii cumulative:
durata minimă de un an a căsătoriei care se desface, precum si
inexisten t a copiilor minori rezultati din căsătorie.
Condiionarea pronuntării hotărârii
judecătoresti de desfacere a căsătoriei de respectarea unor
cerinte stabilite în mod imperativ de lege demonstrează grija
legiuitorului pentru mentinerea institutiei căsătoriei, protejarea
familiei si înlăturarea posibilitătii de tratare cu usurintă a
responsabilitătilor fată de copiii minori rezultati din
căsătorie.”
Ratiunile care au stat la baza adoptării solutiei
anterioare îsi păstrează valabilitatea si în prezent, astfel încât
aceasta se impune a fi mentinută.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art.1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37 si 38 din Codul familiei, exceptie ridicată de
Gabriela Bălu în Dosarul nr. 1.535/94/2006 al Judecătoriei Buftea.
Definitivă si general obligatorie. Pronuntată în sedinta publică
din data de 7 iunie 2007.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403
alin. 3
din Codul de procedură civilă
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 403 alin. 3 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Shell Gas România” - S.A. din
Bucuresti în Dosarul nr. 15.081/299/2006 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
III-a civilă.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, invocând
jurisprudenta Curtii Constitutionale în această materie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin Încheierea din 30 octombrie 2006, pronuntată în
Dosarul nr. 15.081/299/2006, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a
civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 3 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Shell Gas România” - S.A. din Bucuresti.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arată că în conditiile în care
toate încheierile premergătoare, cu exceptia celor prin care s-a întrerupt
sau suspendat cursul judecătii, pot fi atacate numai o dată cu
fondul, faptul că, potrivit textului de lege criticat, împotriva
încheierii interlocutorii prin care s-a suspendat executarea silită
până la solutionarea contestatiei la executare recursul poate fi exercitat
anterior creează mijloace inegale de apărare pentru părtile
implicate în proces. Or, conform principiilor constitutionale, fiecare parte
trebuie să beneficieze de posibilitatea rezonabilă de a-si sustine
cauza în conditii care să nu îi creeze un dezavantaj fată de
cealaltă parte. Prevederile art. 403 alin. 3 din Codul de procedură
civilă încalcă si principiul fundamental al securitătii circuitului
civil, întrucât partea care ar fi obligată să suporte efectele
exercitării căii de atac este privată de garantiile procesuale
prevăzute de lege.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civilă consideră exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată, arătând că nu se poate sustine încălcarea
dreptului la apărare si la un proces echitabil ori a principiului
suprematiei legii atâta timp cât se exercită o cale de atac cu respectarea
regulilor de procedură stabilite prin lege, iar eventualele conditii de
formă impuse de legiuitor nu aduc atingere substantei dreptului de acces
la justitie.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază
că, prin mijloacele procesuale puse la dispozitia părtilor,
legiuitorul a asigurat echilibrul procesual pe care îl implică un proces
echitabil, asigurând atât exercitarea neîngrădită a drepturilor
procesuale ale părtilor, cât si controlul jurisdictional al solutiei
pronuntate cu privire la cererea de suspendare.
Avocatul Poporului arată că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, textul de lege criticat reprezentând o normă de
procedură a cărei adoptare este de competenta exclusivă a
legiuitorului, potrivit art. 126 alin. (2) si art. 129 din Constitutie.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitatea îl
constituie dispozitiile art. 403 alin. 3 din Codul de procedură
civilă, text de lege care are următorul continut: „Asupra cererii
de suspendare formulate potrivit alin. 1 si 2, instanta, în toate cazurile, se
pronuntă prin încheiere, care poate fi atacată cu recurs, în mod
separat.”
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2)
care consacră egalitatea în drepturi a cetătenilor, art. 21 alin. (3)
privind dreptul la un process echitabil, precum si ale art. 124 alin. (2)
referitoare la justitie. De asemenea, se mai sustine nesocotirea prevederilor
referitoare la dreptul la un proces echitabil, cuprinse în art. 6 paragraful 1
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile de lege criticate au mai făcut, în numeroase
rânduri, obiect al controlului de constitutionalitate, prin raportare la
aceleasi prevederi din Legea fundamentală ca si în prezenta cauză,
solutia adoptată fiind de respingere a criticilor ca neîntemeiate. Astfel,
prin Decizia nr. 271 din 16 martie 2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
345 din 17 aprilie 2006, Curtea Constitutională a arătat că
dispozitiile art. 403 alin. 3 din Codul de procedură civilă nu
încalcă principiul liberului acces la justitie si dreptul la un proces
echitabil, ci, dimpotrivă, reprezintă o garantie recunoscută
părtilor interesate de a ataca încheierea pronuntată cu privire la
cererea de suspendare a executării silite.
De asemenea, Curtea retine că dispozitiile cuprinse
în art. 403 alin. 3 din Codul de procedură civilă reprezintă
norme procedurale care tin de optiunea legiuitorului, exercitate în
conformitate cu art. 126 alin. (2) din Constitutie, potrivit căruia „Competenta
instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt
prevăzute numai prin lege”. De altfel, chiar autorul exceptiei, în
sustinerea criticii sale, învederează existenta unor situatii expres
prevăzute de Codul de procedură civilă prin care legiuitorul
dă posibilitatea părtilor de a exercita calea de atac a recursului
împotriva unor încheieri în mod separat, iar nu odată cu fondul, asa cum
este, de exemplu, cazul stipulat în art. 2441 din Codul de
procedură civilă. Or, Curtea observă că, într-o atare
situatie, rationamentul prin care se tinde la argumentarea exceptiei de
neconstitutionalitate rămâne tributar unei viziuni pro causa, determinată
de interesul exclusiv al autorului, care nu tine seama de drepturile celorlalti
titulari, în mod egal protejate de lege.
Ratiunile care au stat la baza adoptării solutiei
anterioare îsi păstrează valabilitatea si în prezent, astfel încât
aceasta se impune a fi mentinută.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 3 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Shell Gas România” - S.A. din Bucuresti în Dosarul nr.
15.081/299/2006 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 7
iunie 2007.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
DECIZIA Nr. 547 din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454
alin. 1 din Codul de procedură civilă
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454 alin. 1 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Cribo Impex” - S.R.L. din Sighisoara în Dosarul nr. 522/2006
al Judecătoriei Sighisoara.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, invocând
jurisprudenta Curtii Constitutionale în această materie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele: Prin Încheierea din 9 ianuarie 2007, pronuntată
în Dosarul nr. 522/2006, Judecătoria Sighisoara a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
454 alin. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată
de Societatea Comercială „Cribo Impex” - S.R.L. din Sighisoara.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arată că, în cazul popririi,
lipsa somatiei dă posibilitatea creditorului de a executa silit debitorul
în mod direct, fără a-i acorda optiunea unei executări de
bunăvoie. Astfel, se creează premisele unei ingerinte nejustificate
în patrimoniul debitorului, care este pus în situatia de a-i fi
indisponibilizate bunurile aflate în posesia unor terte persoane, împrejurare
de natură a provoca un real prejudiciu în planul activitătii sale
comerciale.
Judecătoria Sighisoara si-a exprimat opinia în sensul netemeiniciei exceptiei,
apreciind că poprirea este reglementată ca o procedură
specială, pentru ratiuni ce tin de prevenirea unor eventuale abuzuri ale
debitorilor rău-platnici.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Guvernul arată
că modul în care se desfăsoară procedura popririi, ca formă
indirectă de executare silită, se circumscrie imperativului
celeritătii, fără, însă, a încălca drepturile
debitorului, astfel cum sunt acestea garantate prin Constitutie.
Avocatul Poporului apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, textele de lege criticate fiind în deplină
concordantă cu dispozitiile constitutionale invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispoziţiile art. 454 alin. 1 din Codul de procedură civilă,
dispozitii care au următorul continut: „Poprirea se înfiintează
fără somatie, prin adresă însotită de o copie
certificată de pe titlul executoriu, comunicată celei de-a treia
persoane arătate la art. 452, înstiintându-se totodată si debitorul
despre măsura luată.”
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile constitutionale cuprinse în art. 44
referitoare la garantarea dreptului de proprietate.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile art. 454 alin. 1 din Codul de procedură
civilă au fost supuse controlului de constitutionalitate în repetate
rânduri, solutia pronuntată fiind de respingere a criticii ca
neîntemeiată. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 181 din 2 martie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 23
martie 2006, Curtea a retinut că „poprirea se realizează prin
intermediul unei proceduri suple si rapide în vederea recuperării
creditului, art. 454 din Codul de procedură civilă având ca
finalitate asigurarea celeritătii executării prestatiei la care
debitorul este obligat printr-un titlu executoriu. În considerarea acestor
ratiuni si pentru prevenirea unor eventuale abuzuri din partea debitorilor
rău-platnici, în sensul tergiversării executării obligatiilor ce
le incumbă, legiuitorul a prevăzut în mod expres înfiintarea popririi
fără obligatia somării prealabile a debitorului”.
Prin urmare, Curtea constată că dispozitia
legală criticată este în spiritul prevederilor constitutionale care
garantează dreptul de proprietate, ca un drept al cărui continut si
limite sunt stabilite prin lege, altfel spus, susceptibil de a suporta
ingerinte doar în măsura în care acestea răspund exigentelor de
legalitate si proportionalitate între interesele generale si imperativele
apărării drepturilor fundamentale ale indivizilor.
Ratiunile care au stat la baza adoptării solutiei
anterioare îsi păstrează valabilitatea si în prezent, astfel încât
aceasta se impune a fi mentinută.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454 alin. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea Comercială „Cribo Impex” - S.R.L. din Sighisoara în Dosarul nr. 522/2006 al Judecătoriei Sighisoara. Definitivă si general obligatorie. Pronuntată în sedinta publică din data de 7 iunie 2007.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38
lit. a) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a
cetătenilor români în străinătate
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Antonia Constantin – procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005
privind regimul liberei circulatii a cetătenilor români în
străinătate, exceptie ridicată de Marius Grosu în Dosarul nr.
2.150/113/2006 al Tribunalului Brăila - Sectia civilă.
La apelul nominal se prezintă Gheorghe
Mădălin Felix, consilier juridic al Directiei Generale de Pasapoarte,
lipsind autorul exceptiei, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Partea prezentă solicită respingerea exceptiei
ca neîntemeiată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată,
arătând că măsura restrângerii exercitării dreptului la
liberă circulatie în străinătate corespunde exigentelor art. 25
si art. 53 din Constitutie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin Încheierea din 30 noiembrie 2006, pronuntată în
Dosarul nr. 2.150/113/2006, Tribunalul Brăila - Sectia civilă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei
circulatii a cetătenilor români în străinătate, exceptie
ridicată de Marius Grosu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arată că, potrivit art. 25 din
Constitutie, fiecărui cetătean îi este garantat dreptul de a-si
stabili domiciliul sau resedinta în orice localitate din tară, de a
emigra, precum si de a reveni în tară. Or, textul de lege criticat
restrânge în mod nepermis libertatea de circulatie în străinătate a
cetătenilor români, fapt ce este de natură a contraveni prevederilor
constitutionale mentionate.
Tribunalul Brăila - Sectia civilă consideră exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată, arătând că instituirea de reguli privind
exercitarea dreptului la liberă circulatie si sanctiuni în cazul
nerespectării lor nu încalcă prevederile art. 25 din Constitutie.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază
exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, legiuitorul având
competenta exclusivă de a reglementa conditiile în care cetătenii
români pot circula în străinătate.
Avocatul Poporului arată că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, textele de lege criticate fiind în deplină
concordantă cu dispozitiile constitutionale invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei
circulatii a cetătenilor români în străinătate, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, text de lege care are
următorul continut: „Restrângerea exercitării dreptului la
liberă circulatie în străinătate a cetătenilor români poate
fi dispusă pentru o perioadă de cel mult 3 ani numai în conditiile si
cu privire la următoarele categorii de persoane:
a) cu privire la persoana care a fost returnată
dintr-un stat în baza unui acord de readmisie încheiat între România si acel
stat;”.
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile constitutionale ale art. 25 care
consacră dreptul la liberă circulatie si ale art. 53 privind
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile criticate au mai făcut obiectul
controlului de constitutionalitate, solutia pronuntată fiind de respingere
a criticii ca neîntemeiată. Astfel, prin Decizia nr. 855 din 28 noiembrie
2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 31 din 17 ianuarie
2007, Curtea a retinut că „Articolul 38 din Legea nr. 248/2005
enumeră categoriile de persoane cu privire la care poate fi dispusă
măsura restrângerii exercitării dreptului la liberă circulatie
în străinătate a cetătenilor români, printre acestia fiind,
potrivit lit. a) a articolului, persoanele care au fost returnate dintr-un stat
în baza unui acord de readmisie încheiat între România si acel stat.
Măsura dispusă de textul de lege criticat se circumscrie situatiilor
expres si limitativ prevăzute în art. 53 din Constitutie, respectiv
apărarea securitătii nationale si a ordinii publice, având în vedere
că problema controlului migratiei ilegale din România spre statele europene
prezintă interes atât pe plan intern, cât si extern. În acest sens, chiar
în expunerea de motive a Legii nr. 248/2005 se arată că «adoptarea
unui act normativ care să reglementeze conditiile exercitării
dreptului la liberă circulatie în străinătate, în acord cu
prevederile Constitutiei, precum si cu alte documente internationale în
domeniul protectiei drepturilor omului, la care România este parte, se
constituie într-un demers necesar într-o societate democratică având la
baza sistemului de valori principiile umaniste promovate în spatiul european.
Pentru aceste considerente a fost elaborată prezenta lege, care
asigură implementarea atât a prevederilor constitutionale, cât si a art.
13 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, art. 12 din Pactul international
cu privire la drepturile civile si politice si a art. 2 din Protocolul nr. 4 la
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.»”
Asa fiind, nu se poate sustine că măsura
restrângerii exercitării dreptului la liberă circulatie în
străinătate a persoanelor care au fost returnate dintr-un stat în
baza unui acord de readmisie încheiat între România si acel stat încalcă
prevederile din Constitutie sau alte instrumente juridice internationale referitoare
la dreptul la liberă circulatie.
Ratiunile care au stat la baza adoptării solutiei
anterioare îsi păstrează valabilitatea si în prezent, astfel încât
aceasta se impune a fi mentinută.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 38 lit. a) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei
circulatii a cetătenilor români în străinătate, exceptie
ridicată de Marius Grosu în Dosarul nr. 2.150/113/2006 al Tribunalului
Brăila - Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie. Pronuntată
în sedinta publică din data de 7 iunie 2007.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu