MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 175 (XIX) - Nr. 81 LEGI, DECRETE, HOTĂRĀRI SI ALTE ACTE Joi, 1 februarie 2007
SUMAR
71. - Decret privind trecerea īn rezervă a unui general de
brigadă cu o stea din cadrul Serviciului Romān de Informatii
72. - Decret privind acordarea gradului profesional de chestor
de politie unui comisar sef de politie si īncetarea raporturilor sale de
serviciu cu Ministerul Administratiei si Internelor
73. - Decret privind acordarea gradului de general de
brigadă cu o stea unui colonel din Ministerul Apărării si
trecerea acestuia īn rezervă cu noul grad
74. - Decret privind acordarea gradului de general de
brigadă cu o stea unui colonel din Ministerul Apărării si
trecerea acestuia īn rezervă cu noul grad
13. - Ordonantă pentru completarea art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 43/2000 privind protectia patrimoniului arheologic si declararea
unor situri arheologice ca zone de interes national
15. - Ordonantă pentru modificarea si completarea Legii
nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din
institutiile publice de apărare natională, ordine publică si
sigurantă natională, precum si acordarea unor drepturi salariate
personalului civil din aceste institutii
16. - Ordonantă privind cresterile salariate ce se vor
acorda īn anul 2007 personalului salarizat potrivit Legii nr. 495/2004 privind
salarizarea si alte drepturi bănesti ale personalului din administratia
centrală a Ministerului Afacerilor Externe si de la misiunile diplomatice,
oficiile consulare si institutele culturale romānesti din străinătate
18. - Ordonantă pentru modificarea alin. (3) al art. 51 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismului
19. - Ordonantă privind protejarea patrimoniului cultural
imaterial
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
2.462/2006. - Ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului de aprobare a Normelor privind aprobarea modalitătilor
de agreare de către Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului a unitătilor specializate, medicale si/sau psihologice, īn
vederea examinării personalului cu responsabilităti īn siguranta
circulatiei rutiere
55. - Ordin al ministrului mediului si gospodăririi apelor
pentru īnfiintarea Registrului national al informatiei cu privire la
modificările genetice din organismele modificate genetic si transmiterea
informatiei către Comisia Europeana
DECRETE
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
privind
trecerea īn rezervă a unui general de brigadă cu o stea din cadrul
Serviciului Romān de Informatii
Īn temeiul prevederilor art. 94
lit. b) si ale art. 100 din Constitutia Romāniei, republicată, ale Legii
nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările si
completările ulterioare,
avānd
īn vedere propunerea directorului Serviciului Romān de Informatii,
Presedintele
Romāniei decretează:
Articol
unic. - Domnul general de brigadă cu o stea Doncean
Gavril Ioan trece īn rezervă.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Īn temeiul art. 100 alin. (2)
din Constitutia Romāniei,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Bucuresti, 30 ianuarie
2007.
Nr. 71.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
privind acordarea gradului profesional de chestor de politie unui comisar
sef de politie si īncetarea raporturilor sale de serviciu cu Ministerul
Administratiei si Internelor
Īn temeiul prevederilor art. 94
lit. b) si ale art. 100 din Constitutia Romāniei, republicată, ale Legii
nr. 360/2002 privind Statutul politistului, cu modificările si
completările ulterioare,
avānd
īn vedere propunerea ministrului administratiei si internelor,
Presedintele
Romāniei decretează:
Articol
unic. - Domnului comisar sef de politie Chirilă Maria
Mircea i se acordă gradul profesional de chestor de politie si īi
īncetează raporturile de serviciu cu Ministerul Administratiei si
Internelor.
TRAIAN BĂSESCU
Īn temeiul art. 100 alin. (2)
din Constitutia Romāniei,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Bucuresti, 30 ianuarie
2007.
Nr. 72.
privind
acordarea gradului de general de brigadă cu o stea unui colonel din
Ministerul Apărării si trecerea acestuia īn rezervă cu noul grad
Īn temeiul prevederilor art. 94
lit. b) si ale art. 100 din Constitutia Romāniei, republicată, ale Legii
nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările si
completările ulterioare, precum si ale Legii nr. 415/2002 privind organizarea
si functionarea Consiliului Suprem de Apărare a Tării,
avānd
īn vedere propunerea ministrului apărării si Hotărārea
Consiliului Suprem de Apărare a Tării nr. 4 din data de 26 ianuarie
2007,
Presedintele
Romāniei decretează:
Articol
unic. - Domnului colonel Acăi Neculai Ghiocel i se
acordă gradul de general de brigadă cu o stea si trece īn
rezervă cu noul grad.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Īn temeiul art. 100 alin. (2)
din Constitutia Romāniei,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Bucuresti, 30 ianuarie
2007.
Nr. 73.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
privind
acordarea gradului de general de brigadă cu o stea unui colonel din
Ministerul Apărării si trecerea acestuia īn rezervă cu noul grad
Īn temeiul prevederilor art. 94
lit. b) si ale art. 100 din Constitutia Romāniei, republicată, ale Legii
nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările si
completările ulterioare, precum si ale Legii nr. 415/2002 privind
organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Apărare a Tării,
avānd
īn vedere propunerea ministrului apărării si Hotărārea
Consiliului Suprem de Apărare a Tării nr. 4 din data de 26 ianuarie
2007,
Presedintele
Romāniei decretează:
Articol
unic. - Domnului colonel Ene Gheorghe Nicolae-Aurel i se
acordă gradul de general de brigadă cu o stea si trece īn
rezervă cu noul grad.
PRESEDINTELE ROMĀNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Īn temeiul art. 100 alin,. (2)
din Constitutia Romāniei,
republicată, contrasemnăm acest decret.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Bucuresti, 30 ianuarie
2007.
Nr. 74.
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMĀNIEI
GUVERNUL ROMĀNIEI
pentru completarea art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 43/2000 privind
protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri arheologice ca
zone de interes national
Īn temeiul art. 108 din
Constitutia Romāniei, republicată, si al art. 1 pct. II.5 din Legea nr.
502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
Romāniei adoptă prezenta hotărāre.
Art. I. -
După alineatul (16) al articolului 5 din Ordonanta Guvernului nr. 43/2000
privind protectia patrimoniului arheologic si declararea unor situri
arheologice ca zone de interes national, republicată īn Monitorul Oficial
al Romāniei, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2006, se introduce un nou
alineat, alineatul (17), cu următorul cuprins:
(17)
Īn cazul proiectelor de infrastructură de transport de interes national,
Certificatul de descărcare de sarcină arheologică se va emite
pentru fiecare parte din teren care poate fi redată activitătilor
umane curente."
Art. II. - Īn
termen de 60 de zile de la data intrării īn vigoare a prezentei ordonante,
Ministerul Culturii si Cultelor si Ministerul Transporturilor, Constructiibr si
Turismului vor elabora metodologia cercetării arheologice pentru
proiectele de infrastructură de transport de interes national, care
cuprinde măsurile necesar a fi īntreprinse pentru accelerarea
eliberării Certificatului de descărcare de sarcină
arheologică, aprobată prin ordin comun al ministrului culturii si
cultelor si al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
Art.
III. - Prezenta ordonantă intră īn vigoare la 3 zile
de la data publicării īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul culturii si cultelor,
Adrian lorgulescu
Bucuresti, 31 ianuarie
2007.
Nr. 13.
GUVERNUL ROMĀNIEI
pentru modificarea si completarea Legii nr. 138/1999 privind salarizarea si
alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de apărare
natională, ordine publică si sigurantă
natională, precum si acordarea unor drepturi salariate personalului
civil din aceste institutii
Īn temeiul art. 108 din
Constitutia Romāniei, republicată, si al art. 1 pct. III.5 din Legea nr.
502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
Romāniei adoptă prezenta ordonantă.
Art. I. - Legea
nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din
institutiile publice de apărare natională, ordine publică si
sigurantă natională, precum si acordarea unor drepturi salariate
personalului civil din aceste institutii, publicată īn Monitorul Oficial al
Romāniei, Partea I,
nr. 347 din 22 iulie 1999, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1. După
alineatul (1) al articolului 61 se introduce un nou alineat, alineatul (11),
cu următorul cuprins:
(11)
Indemnizatia lunară prevăzută la art. 19 din Legea nr. 154/1998
privind sistemul de stabilire a salariilor de bază īn sectorul bugetar si
a indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate
publică, cu modificările si completările ulterioare, se ia īn
calcul ca soldă de functie la actualizarea pensiei militare de stat."
2. La
anexa nr. 1 litera A1, după numărul curent 1 se introduc două
noi numere curente, numerele curente 11 si 12, cu
următorul cuprins:
Nr. crt. |
Functia |
Gradul militar |
Nivelul studiilor |
Coeficientul de ierarhizare |
|
minim |
maxim |
||||
11. |
Director
general al Directiei generale de informatii a apărării, director
general (asimilat
functiei de secretar de stat), functii militare prevăzute īn statele anexă «M», asimilate cu
functia de secretar de stat |
general |
S |
- |
8,80 |
12. |
Functii
militare asimilate cu functia de subsecretar de stat |
general |
S |
8,00 |
8,20" |
3. La
anexa nr. 3, punctul IV se abroga.
4. La
anexa nr. 4, punctul I pozitia 4, punctul II pozitia 7 si punctul III pozitia 5 se abrogă.
5. La
anexa nr. 8 se introduce nota de subsol cu următorul cuprins:
NOTĂ:
Prevederile
pct. 1 nu se aplică personalului militar din Ministerul Administratiei si
Internelor."
Art. II. - Prevederile prezentei ordonante se aplică īncepānd cu drepturile
salariale aferente lunii ianuarie 2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul apărării,
Ioan Ion,
secretar de stat
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 31 ianuarie
2007.
Nr. 15.
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind cresterile salariale ce se vor acorda īn anul 2007 personalului
salarizat potrivit Legii nr. 495/2004 privind salarizarea si alte drepturi
bănesti ale personalului din administratia
centrală
a Ministerului Afacerilor Externe si de la misiunile diplomatice, oficiile
consulare si institutele culturale romānesti din străinătate
Īn temeiul art. 108 din
Constitutia Romāniei, republicată, si al art. 1 pct. III.4 din Legea nr.
502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
Romāniei adoptă prezenta ordonantă.
Art. 1. - (1) Īn anul 2007, valoarea de referintă sectorială,
prevăzută īn anexele nr. 1 si 2 la Legea nr. 495/2004 privind
salarizarea si alte drepturi bănesti ale personalului din administratia
centrală a Ministerului Afacerilor Externe si de la misiunile diplomatice,
oficiile consulare si institutele culturale romānesti din
străinătate, cu modificările si completările ulterioare,
avută la 31 decembrie 2006, se majorează īn 3 etape, după cum
urmează:
a) cu
2,5% īncepānd cu data de 1 ianuarie 2007, fată de nivelul din luna
decembrie 2006;
b) cu
2,5% īncepānd cu data de 1 aprilie 2007, fată de nivelul din luna martie
2007;
c) cu
8% īncepānd cu data de 1 octombrie 2007, fată de nivelul din luna
septembrie 2007.
(2)
Salariile de bază calculate pentru fiecare etapă de majorare,
potrivit prevederilor prezentei ordonante, vor fi rotunjite din 1 leu īn 1 leu
īn favoarea salariatilor.
(3)
Prevederile alin. (1) si (2) se aplică si personalului īncadrat pe functii
si grade diplomatice din Ministerul Economiei si Comertului. L
Art. 2. - (1) Personalul salarizat potrivit prevederilor Legii nr. 495/2004, cu
modificările si completările ulterioare, care lucrează īn
centrala Ministerului Afacerilor Externe si este īncadrat sau care va fi
īncadrat ca debutant, pānă la trecerea īn gradul imediat superior,
beneficiază de o majorare de pānă la 10% a valorii de referintă
sectoriale, calculată potrivit art. 1.
(2)
Stabilirea concretă a procentului de majorare, pe categorii de personal,
se va face de ordonatorul principal de credite.
Art. 3. - (1) Personalul īncadrat īn centrala Ministerului Afacerilor Externe
beneficiază de spor pentru conditii vătămătoare, de
pānă la 10% din salariul de bază, dacă desfăsoară
activitate īn locuri īn care functionează instalatii care generează
cāmpuri electromagnetice de īnaltă frecventă.
(2)
Categoriile de personal, cuantumurile sporului prevăzut la alin. (1) si
conditiile de acordare se stabilesc, īn limitele prevăzute de lege, prin
actul administrativ al ordonatorului principal de credite, cu īncadrarea īn
cheltuielile de personal prevăzute īn bugetul aprobat.
(3)
Locurile de muncă pentru care se acordă sporul prevăzut la alin.
(1) vor fi stabilite pe baza buletinelor de determinare emise de
autoritătile abilitate īn acest sens.
Art. 4. - Salariile de bază pentru functiile publice de executie specifice
Ministerului Integrării Europene, precum si Departamentului pentru Afaceri
Europene din cadrul
aparatului
de lucru al Guvernului se stabilesc, prin echivalare, cu cele prevăzute la
poz. 4-8 din anexa nr. 1 la Legea nr. 495/2004, cu modificările si
completările ulterioare, astfel:
a)
consilier negociator, consilier armonizare legislativă, consilier
evaluare-examinare - poz. 4;
b)
expert negociator, expert armonizare legislativă, expert
evaluare-examinare - poz. 5-7, corespunzător atributiilor;
c)
analist negociator, analist armonizare legislativă, analist evaluare-examinare
- poz. 8.
Art. 5. - Cheltuielile rezultate ca urmare a aplicării prevederilor
prezentei ordonante se asigură din alocatiile bugetare aprobate
Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Economiei si Comertului,
Ministerului Integrării Europene, precum si Departamentului pentru Afaceri
Europene din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, pe anul 2007.
Art. 6. - Prevederile prezentei ordonante se aplică īncepānd cu drepturile
salariale aferente lunii ianuarie 2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂR1CEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Adrian Cosmin Vierita,
secretar de stat
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti,
31 ianuarie 2007.
Nr. 16.
GUVERNUL ROMĀNIEI
pentru modificarea alin. (3) al art. 51 din Legea nr. 350/2001 privind
amenajarea teritoriului si urbanismul
Īn temeiul art. 108 din
Constitutia Romāniei, republicată, si al art. 1 pct. II.3 din
Legea nr. 502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
Romāniei adoptă prezenta ordonantă.
Art. I. -
Alineatul (3) al articolului 51 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea
teritoriului si urbanismul, publicată īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea
I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si va avea următorul cuprins:
(3)
Metodologia finantării de la bugetul de stat a hărtilor de risc se
elaborează de către Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului si se aprobă prin hotărāre a Guvernului."
Art. II. - Prezenta ordonantă intră īn vigoare la 3 zile de la data
publicării īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul delegat pentru lucrări publice
si amenajarea teritoriului,
Lįszlö Borbély
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 31 ianuarie
2007.
Nr. 18.
GUVERNUL ROMĀNIEI
privind protejarea patrimoniului cultural imaterial
Īn temeiul art. 108 din
Constitutia Romāniei, republicată, si al art. 1 pct. V. 3 din
Legea nr. 502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
Romāniei adoptă prezenta ordonantă.
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prezenta ordonantă reglementează regimul juridic al
protejării patrimoniului cultural imaterial.
Art. 2. - (1) Īn īntelesul prezentei ordonante, patrimoniu cultural imaterial cuprinde
totalitatea practicilor, reprezentărilor si formelor de exprimare ale
culturii traditionale a unei comunităti, īmpreună cu produsele
materiale si spatiile culturale asociate acestora, transmise continuu de o comunitate.
(2) Din
patrimoniul cultural imaterial fac parte:
a) mestesugul
traditional - activitatea care are ca scop obtinerea de produse, prestarea
de servicii ori efectuarea de lucrări, folosind doar unelte, instrumente
si materii prime traditionale, cu respectarea caracteristicilor expresiei
culturale traditionale;
b) creatia
artistică si tehnică traditională - forma de manifestare a
creativitătii umane, cu exprimare materială, verbală,
muzicală, coregrafică, grafică, arhitecturală,
caracterizată prin:
1.
transmitere si păstrare fără folosirea tiparului sau a
mijloacelor de comunicare īn masă si la distantă īn timp īntr-o
comunitate;
2.
respectarea caracteristicilor expresiei culturale traditionale;
c) cu/tura
populară contemporană - ansamblul manifestărilor culturii
traditionale īn formele actuale, desfăsurate īn mod spontan, de-a lungul
timpului, īn spatiul comunitătilor sau īn afara lor;
d) purtătorii
elementelor de cultură traditională.
Art. 3. - (1) Măsurile de protejare a patrimoniului cultural imaterial sunt:
a)
conservarea - reprezentānd un demers sistematic si coordonat pentru protejarea
elementelor de viată culturală traditională a
comunitătilor, bazat pe recunoasterea expresiei culturale de către
specialisti īn resurse culturale si adoptarea următoarelor măsuri:
1.
elaborarea de strategii de salvgardare a patrimoniului cultural imaterial din
Romānia;
2.
stabilirea de standarde si procedee de utilizare si de punere īn valoare
adecvată a reprezentărilor culturale ale comunitătilor;
3.
constituirea de comisii consultative, de expertiză si omologare, destinate
să certifice valoarea formatiilor artistice care propun un repertoriu de
folclor prelucrat sau stilizat;
4.
reconstituirea segmentelor vietii traditionale - materiale si imateriale -
despre care comunitătile detin doar informatii documentare orale sau
scrise;
b)
punerea īn valoare prin:
1.
sustinerea proiectelor care promovează elementele patrimoniului cultural
imaterial;
2.
sprijinirea initiativelor comunitare de revitalizare a manifestărilor de viată
traditională, cu luarea īn considerare a faptului că elementele de
patrimoniu cultural imaterial sunt o sursă de dezvoltare economică īn
regiune;
3.
sprijinirea proiectelor de evidentiere a patrimoniului comun īn zonele si
asezările multietnice, pentru a contribui la structurarea unei imagini
reale a culturii populare contemporane.
(2)
Măsurile de protejare a patrimoniului cultural imaterial prevăzute la
alin. (1) nu se aplică:
a)
rezultatelor īnsusirii abuzive a creatiei muzicale folclorice, prin care
creatiile unor interpreti reprezentativi pentru o cultură au fost preluate
si introduse īn circuitul universal si depersonalizate;
b)
Īnregistrărilor, publicărilor, traducerilor, prelucrărilor
manifestărilor oral-narative sau poetice de orice fel, care astfel au
devenit obiecte comerciale ce si-au pierdut referinta de identitate
culturală si sensul initial;
c)
caricaturilor si produselor comerciale de calitate mediocră, care au ca
sursă de inspiratie motive folclorice emblematice pentru spiritualitatea
de pe teritoriul Romāniei.
Art. 4. - Ministerul Culturii si Cultelor si institutiile din subordinea acestuia
cu atributii īn domeniul patrimoniului cultural imaterial au următoarele
obligatii:
a)
să protejeze cultura traditională a tuturor comunitătilor etnice,
īn toate formele ei de manifestare si īn toate tipurile de limbaje specifice
folosite pentru exprimarea acesteia;
b)
să sprijine financiar institutiile nationale cu atributii īn procesele de
identificare, conservare si sistematizare a formelor de manifestare a culturii
traditionale, exprimate prin toate formele de limbaj;
c)
să asigure procesul de punere īn valoare a elementelor culturii
traditionale;
d)
să sprijine protejarea tipurilor reprezentative ale culturii traditionale
romānesti īn comunitătile din afara granitelor tării;
e)
să sprijine institutiile cu atributii īn implementarea strategiilor de
conservare a elementelor de patrimoniu cultural imaterial;
f)
să protejeze elementele de patrimoniu cultural imaterial de orice fel de
exploatare comercială sau ideologică neloială, de
prelucrări abuzive care ar atrage deformarea sensului de bază al
acestora, de piraterie natională si internatională, de alte
modalităti de prejudiciere;
g)
să sprijine specializarea cercetătorilor īn domeniul de reglementare
al prezentei ordonante.
CAPITOLUL II
Art. 5. - Īn sensul prezentei ordonante:
1. Mestesugarul
este persoana fizică:
a) care
execută mestesugul cu respectarea tehnicii traditionale;
b) care
detine un certificat de calificare sau de absolvire pentru mestesugul
practicat, eliberat īn conditiile Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind
formarea profesională a adultilor, republicată, cu modificările
si completările ulterioare;
c) care
este persoană fizică autorizată īn conditiile Legii nr. 300/2004
privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care
desfăsoară activităti economice īn mod independent, cu
modificările si completările ulterioare.
2. Asociatia
familială mestesugărească este asociatia familială
caracterizată prin:
a)
membrii asociatiei familiale mestesugăresti sunt singurii executanti ai
mestesugului traditional si nu pot folosi fortă de muncă din afara
asociatiei familiale decāt pe durata unui contract de ucenicie la locul de
muncă;
b) cel
putin un membru al asociatiei familiale mestesugăresti detine un
certificat de calificare sau de absolvire pentru mestesugul practicat, eliberat
īn conditiile Ordonantei Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu
modificările si completările ulterioare;
c) este
autorizată īn conditiile Legii nr. 300/2004, cu modificările si
completările ulterioare, si respectă prevederile acestei legi īn
practicarea mestesugului.
3. Societatea
comercială mestesugărească este societatea comercială
care se caracterizează prin:
a) are
ca principal obiect de activitate practicarea unui mestesug si este
īncadrată īn categoria īntreprinderilor mici si mijlocii;
b)
poate desfăsura alte activităti economice numai īn măsura īn
care acestea se află īn strānsă legătură cu practicarea
mestesugului si sunt necesare pentru valorificarea produselor, serviciilor si
lucrărilor mestesugăresti;
c) este
īnfiintată cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990 privind
societătile comerciale, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, si este organizată doar sub forma
societătii comerciale cu răspundere limitată sau a
societătii comerciale īn nume colectiv;
d)
asociatul unic, cel putin un asociat, după caz, sau cel putin un salariat
angajat cu contract individual de muncă pe perioadă
nedeterminată detine un certificat de calificare sau un certificat de
absolvire pentru mestesugul practicat, eliberat īn conditiile Ordonantei
Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
4. Societatea
cooperativă mestesugărească este societatea cooperativă
caracterizată prin:
a) este
īnfiintată si organizată ca societate cooperativă de gradul I, cu
respectarea prevederilor Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea
cooperatiei;
b)
majoritatea membrilor cooperatori detin un certificat de calificare, certificat
de absolvire pentru mestesugul practicat, eliberat īn conditiile Ordonantei
Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 6. - (1) Mestesugarul poate folosi fortă de muncă numai pe durata
unui contract de ucenicie la locul de muncă.
(2)
Mestesugarul care practică un mestesug traditional cu respectarea
prevederilor alin. (1) este creator.
Art. 7. - Asociatia familială mestesugărească poate comercializa
propriile produse.
Art. 8. - (1) Mestesugul traditional poate fi practicat si īn puncte de lucru
mobile, cu respectarea cumulativă a următoarelor conditii:
a)
afisarea vizibilă a certificatului de īnregistrare a mestesugarului,
asociatiei familiale mestesugăresti, a societătii comerciale mestesugăresti
sau a societătii cooperative mestesugăresti, după caz;
b)
afisarea vizibilă a certificatului de calificare sau a certificatului de
absolvire detinut de persoana care efectuează activitatea
mestesugărească;
c)
activitatea mestesugărească este practicată cu caracter temporar
īn acel loc.
(2)
Comercializarea produselor mestesugăresti īn afara spatiilor comerciale
sau a locurilor de productie este permisă cu respectarea cumulativă a
următoarelor conditii:
a)
afisarea vizibilă a certificatului de īnregistrare a mestesugarului, a
asociatiei familiale mestesugăresti, a societătii comerciale
mestesugăresti sau a societătii cooperative mestesugăresti,
după caz;
b)
afisarea vizibilă a certificatului de calificare sau a certificatului de
absolvire detinut de persoana care efectuează activitatea
mestesugărească;
c)
aplicarea pe fiecare produs mestesugăresc sau pe ambalajul acestuia,
după caz, a unei etichete care să cuprindă denumirea produsului,
numele sau denumirea producătorului, localitatea sau zona etnografică
de provenientă.
Art. 9. - (1) Pregătirea profesională īn domeniul mestesugurilor se
face cu respectarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000,
republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(2)
Pregătirea profesională īn domeniul activitătilor
mestesugăresti se poate face si de către mestesugari sau īn cadrul
asociatiilor familiale mestesugăresti, societătilor comerciale
mestesugăresti ori societătilor cooperative mestesugăresti.
Creatia artistică si tehnică traditională
Art. 10. - (1) Creatia artistică si tehnică traditională
realizată īn cadrul comunitătilor umane de către creatorii
populari care trăiesc īn mod obisnuit īn aceste comunităti si pentru
satisfacerea nevoilor culturale, materiale, economice, religioase sau de
altă natură ale membrilor respectivei comunităti este
denumită creatie populară.
(2)
Creatia artistică si tehnică traditională realizată pentru
satisfacerea altor nevoi decāt cele obisnuite ale membrilor unei
comunităti umane si īn afara acesteia este denumită:
a) creatie
interpretativă, pentru formele de creatie exprimate prin poveste,
basm, snoavă, ghicitoare, legendă, baladă, oratie, cāntec si
incantatie;
b) creatie
artizanală, pentru formele de creatie exprimate prin desen si model
decorativ, obiecte, instrumente, unelte si instalatii, retete sau instructiuni de pregătire
a unei substante chimice, material ori aliment.
CAPITOLUL IV
Marca traditională distinctivă
Art. 11. - (1) Marca traditională distinctivă este īnsemnul
grafic, elementul de port sau orice formă cu exprimare fizică
creată īn scopul deosebirii unei creatii populare de altele asemenea din
alte zone etnografice, al cărei regim juridic este reglementat de
dispozitiile prezentei ordonante.
(2) Īn
vederea adoptării unei mărci traditionale distinctive, organizatiile
creatorilor populari vor elabora, cu sprijinul institutiilor abilitate să
desfăsoare activităti īn domeniul patrimoniului imaterial, o
descriere detaliată pentru creatiile populare cărora li se
aplică marca traditională distinctivă.
(3)
Descrierea creatiilor populare va contine referiri la tehnicile, metodele,
uneltele si materiile prime utilizate, elementele de design caracteristice,
inclusiv regimul cromatic, precum si la orice alte elemente care să
poată permite identificarea corectă si completă a creatiei
populare.
(4)
Marca traditională distinctivă poate fi utilizată pentru orice
creatie artistică si tehnică traditională care īntruneste
conditiile prevăzute īn descrierea realizată conform alin. (1) si (3).
Art. 12. - (1) Creatorii populari se pot asocia īn vederea adoptării
mărcii traditionale distinctive.
(2)
Asocierea creatorilor populari īn vederea adoptării mărcii
traditionale distinctive se poate face sub forma asociatiei sau fundatiei.
(3) Īn
cazul īn care īntr-o zonă etnografică există mai multe
organizatii ale creatorilor populari, acestea vor adopta de comun acord o
singură marcă traditională distinctivă.
Art. 13. - Mărcile traditionale distinctive pentru fiecare zonă
etnografică vor fi inventariate de Ministerul Culturii si Cultelor, prin
Centrul National de Conservare si Promovare a Culturii Traditionale.
Art. 14. - Asociatiile sau fundatiile care, potrivit statutelor proprii,
desfăsoară activităti īn domeniul expresiilor culturale
traditionale, dar nu sunt organizatii ale creatorilor populari nu pot adopta o
marcă traditională distinctivă.
CAPITOLUL V
Tezaure umane vii
Art. 15. - Īn cazul īn care pentru un element al patrimoniului cultural imaterial
sau pentru o ocupatie din cadrul creatiei populare există creatori
populari perceputi de comunitate ca reper pentru acel domeniu sau pentru acea
ocupatie, acestia sunt declarati tezaure umane vii.
Art. 16. - Creatorii populari prevăzuti la art. 15 beneficiază de
următoarele drepturi:
a)
posedă de drept calitatea de evaluator sau formator pentru domeniul ori
ocupatia īn care īsi desfăsoară activitatea;
b)
beneficiază de sprijin financiar sau material din partea institutiilor
publice cu atributii īn domeniul patrimoniului cultural imaterial, īn vederea
organizării de cursuri, īn conditiile legii, de initiere sau de formare
profesională pentru tineri si adulti, pentru domeniul ori pentru ocupatia
īn care īsi desfăsoară activitatea;
c)
participă la tārguri de specialitate nationale sau internationale,
expozitii demonstrative pentru specificul activitătii lor, organizate īn
tară ori īn străinătate, cu decontarea tuturor cheltuielilor
aferente de către institutiile publice centrale pentru tārgurile
internationale, respectiv de către institutiile publice locale pentru
tārgurile nationale.
Art. 17. - Criteriile īn baza cărora creatorii populari sunt declarati
tezaure umane vii sunt elaborate de Comisia natională pentru salvgardarea
patrimoniului cultural imaterial si se aprobă prin ordin al ministrului
culturii si cultelor.
CAPITOLUL VI
Art. 18. - Īn institutiile specialīzate/cu atributii īn domeniul patrimoniului
cultural imaterial se organizează arhivele neconventionale de folclor, īn
care sunt colectionate, inventariate si păstrate cele mai importante piese
ale patrimoniului cultural imaterial, prin fixare pe orice fel de suport
material.
Art. 19. - Institutiile care creează si/sau gestionează documente
apartinānd patrimoniului cultural imaterial au următoarele obligatii:
a)
să respecte criteriile stiintifice nationale si internationale de
apreciere a valorii si de alcătuire a documentelor de patrimoniu cultural
imaterial;
b)
să alcătuiască īntregul sistem de cartoteci si de fise solicitat
de metoda stiintifică prin care s-a operat pentru identificarea
fiecărei piese de patrimoniu cultural imaterial;
c)
să asigure conditii optime de conservare si de protejare fiecărui
document purtător al unui element de patrimoniu cultural imaterial, care
să īl ferească de degradarea fizică si de utilizarea frauduloasă;
d)
să elaboreze si să pună īn aplicare programe periodice pentru
cercetarea stadiului īn care se află elementele apartinānd patrimoniului
cultural imaterial;
e)
să publice lucrări stiintifice privind rezultatele studiilor
fundamentale, pentru a evita diletantismul si contrafacerea;
f)
să sprijine proiectele care stimulează interesul tinerilor pentru
domeniul patrimoniului cultural imaterial;
g)
să protejeze, atunci cānd se solicită, confidentialitatea informatiei
dobāndite īn timpul culegerii si identitatea informatorului.
Comisia natională pentru salvgardarea patrimoniului cultural imaterial
Art. 20. - Se īnfiintează Comisia natională pentru salvgardarea
patrimoniului cultural imaterial, structură fără personalitate
juridică, īn subordinea Ministerului Culturii si Cultelor, avānd atributii
de coordonare a activitătilor de protejare si promovare a patrimoniului
cultural imaterial, desfăsurate īn baza politicilor culturale ale
Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 21. - Organizarea, functionarea si atributiile Comisiei nationale pentru
salvgardarea patrimoniului cultural imaterial se stabilesc prin ordin al
ministrului culturii si cultelor, īn termen de 60 de zile de la intrarea īn
vigoare a prezentei ordonante.
Art. 22. - Comisia natională pentru salvgardarea patrimoniului cultural
imaterial declară tezaurele umane vii pentru domeniul patrimoniului
imaterial si alcătuieste Lista patrimoniului cultural imaterial national.
CAPITOLUL VIII
Contraventii si sanctiuni
Art. 23. - (1) Utilizarea unei mărci traditionale distinctive fără
acordul exprimat īn scris al organizatiei creatorilor populari care a
adoptat-o, precum si utilizarea unei mărci traditionale distinctive cu
īncălcarea dispozitiilor art. 11 alin. (4) constituie contraventii si se sanctionează
cu amendă īntre 500 si 2.000 lei.
(2)
Săvārsirea faptelor prevăzute la alin. (1) de către persoana
juridică se sanctionează cu amendă īntre 1.000 si 3.000 lei si
cu sanctiunea complementară a suspendării activitătii persoanei
juridice pe o durată de pānă la 2 ani.
Art. 24. - (1) Constatarea contraventiilor prevăzute la art. 23 si aplicarea
sanctiunilor se fac de către persoanele īmputernicite prin ordin al
ministrului culturii si cultelor.
(2)
Contraventiilor prevăzute la art. 23 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 25. - Prezenta ordonantă intră īn vigoare la 3 zile de la data
publicării īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii si cultelor,
Adrian lorgulescu
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 31 ianuarie
2007.
Nr. 19.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
de aprobare a Normelor privind aprobarea modalitătilor de agreare de
către Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a
unitătilor specializate, medicale si/sau psihologice, īn vederea
examinării personalului cu responsabilităti īn siguranta circulatiei
rutiere
Īn vederea aplicării
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 109/2005 privind
transporturile rutiere, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 102/2006, cu modificările ulterioare,
īn temeiul prevederilor art. 5
alin. (4) din Hotărārea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind aprobarea modalitătilor de agreare
de către Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a
unitătilor specializate, medicale si/sau psihologice, īn vederea
examinării personalului cu responsabilităti īn siguranta circulatiei
rutiere, prezentate īn anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Directia de securitate medico-socială si sănătate din
cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului va duce la
īndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică īn Monitorul Oficial al Romāniei,
Partea I.
Art. 4. - La data intrării īn vigoare a prezentului ordin orice altă
dispozitie contrară prevederilor lui se abrogă.
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Constantin Dascălu,
secretar de stat
Bucuresti, 19 decembrie
2006.
Nr. 2.462.
NORME
privind aprobarea modalitătilor de agreare de către Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului a unitătilor specializate,
medicale si/sau psihologice, īn vederea examinării personalului cu
responsabilitătiīn siguranta circulatiei rutiere
Art. 1. - Īn vederea obtinerii agreării pentru efectuarea examinărilor
medicale si/sau psihologice a persoanelor cu functii īn siguranta circulatiei
rutiere, unitatea specializată medicală si/sau psihologică
trebuie să īndeplinească următoarele conditii:
a)
să solicite īn scris agrearea;
b)
să prezinte copie după raportul de inspectie al autoritătii de
sănătate publică;
c)
să facă dovada că este organizată ca operator economic
avānd ca obiect principal activitatea medicală si/sau psihologică ori
īn una dintre formele de exercitare a profesiei de medic sau psiholog, conform
reglementărilor legale īn vigoare;
d)
să facă dovada detinerii unui spatiu corespunzător desfăsurării
activitătilor de examinare medicală si/sau psihologică, conform
reglementărilor legale īn vigoare. Pentru examinările medicale sunt
necesare cabinete cu folosire exclusivă pentru medicii specialisti, iar pentru
examinările psihologice sunt necesare minimum două īncăperi cu
folosire exclusivă;
e)
să facă dovada că are angajat personal de specialitate medical
si/sau psihologic, conform cerintelor stabilite īn Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr. 447/2003 privind aprobarea
Instructiunilor privind examinarea medicală si psihologică a
personalului din transporturi cu responsabilităti īn siguranta circulatiei
si a navigatiei, precum si organizarea, functionarea si componenta comisiilor
medicale si psihologice de siguranta circulatiei, cu modificările si
completările ulterioare;
f)
unitătile medicale trebuie să facă dovada posibilitătii
efectuării analizelor medicale de laborator si radiologie-imagistică
necesare examinării personalului. Aceste investigatii nu pot fi subcontractate
către terti de către unitatea ce urmează a fi agreată;
g)
să facă dovada detinerii aparaturii specifice necesare
efectuării investigatiilor medicale si/sau psihologice pentru acoperirea
cerintelor metodologice din Ordinul ministrului lucrărilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 447/2003, cu modificările si
completările ulterioare;
h)
să depună īnsusit contractul de colaborare īn vederea agreării,
conform modelului din anexa nr. 2 la prezentele norme.
Art. 2. - (1) Dosarul de agreare este analizat de directia de specialitate din
cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Aceasta
realizează o verificare a unitătii solicitante, īn cel mult 30 de
zile de la data depunerii dosarului, īn vederea confirmării datelor cu situatia
concretă a fiecărui solicitant.
(2)
Verificarea este efectuată de personalul abilitat al Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, pe baza unei note de serviciu
semnate de directorul directiei de specialitate si aprobată de conducerea
ministerului.
(3)
Directia de specialitate propune conducerii ministerului, īn baza
verificării efectuate, agrearea sau neaprobarea respectivei agreări.
Propunerea de agreare se va face cu precizarea unitătii sanitare din
subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, care va
elibera Certificatul de agreare si va semna contractul de colaborare cu
unitatea solicitantă.
(4)
Unitatea agreată īncheie un contract de colaborare (conform modelului din
anexa nr. 2 la prezentele norme) cu unitatea sanitară din reteaua proprie
a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
nominalizată.
(5)
După obtinerea aprobării de agreare, unitatea sanitară din
structura sanitară proprie a Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului, nominalizată de directia de specialitate a ministerului,
eliberează, contra unui tarif, certificatul de agreare al cărui model
este prezentat īn anexa nr. 1 la prezentele norme.
(6)
Directia de specialitate din Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului va transmite anual colaboratorului tariful de examinare recomandat.
(7)
Certificatul de agreare are o valabilitate de 5 ani, cu avizare anuală.
Avizarea anuală se va face pe baza unui control anual īn care va fi
verificată concordanta conditiilor initiale cu cele prezente.
Art. 3. - Examinările medicale si/sau psihologice efectuate de
unitătile agreate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului se desfăsoară īn coordonarea comisiei teritoriale de
siguranta circulatiei si a navigatiei, denumită īn continuare comisie
teritorială, apartinānd unitătii sanitare nominalizate, astfel:
a)
Comisia teritorială realizează instruirea personalului care
efectuează examinările medicale si/sau psihologice de siguranta
circulatiei īn unitatea agreată, privind procedurile specifice din
domeniul sigurantei circulatiei, si mandatează specialistul propus de
această unitate pentru a semna avizele medicale, respectiv psihologice
emise. Acesta răspunde de īntocmirea lor conform prevederilor legale īn
vigoare.
b)
Īntocmirea documentatiei de examinare si eliberarea avizului se vor face īn
conformitate cu prevederile stabilite īn Ordinul ministrului lucrărilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 447/2003, cu modificările si
completările ulterioare.
c)
Lunar, unitatea agreată va transfera comisiei teritoriale, pe bază de
borderou, dosarele celor examinati, īn copie, acestea devenind parte a
fisierului de sigurantă a circulatiei. Fiecare pagină a copiei
dosarului va avea mentiunea conform cu originalul", semnătura
specialistului mandatat si stampila unitătii agreate. Datele din dosarele
de examinare vor fi transmise si īn format electronic.
d) Īn
cadrul unitătii medicale si/sau psihologice agreate va exista un registru
de evidentă al examinărilor, cu rubricile: numele si prenumele, CNP,
functia, unitatea angajatoare, după caz, tipul de examen solicitat, data
efectuării examenului, avizul obtinut, data transmiterii datelor din dosar
(īn copie) la comisia teritorială.
e)
Persoanele abilitate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului efectuează la unitătile agreate controale care
vizează modul īn care sunt respectate prevederile legale īn examinarea
medicală si psihologică a persoanelor cu functii īn siguranta
circulatiei rutiere.
f) Īn
timpul acestor controale, īn cazul constatării nerespectării
prevederilor īnscrise īn contractul de colaborare, persoanele care le-au
constatat comunică acest lucru directiei de specialitate din Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, prin unitatea sanitară din reteaua proprie
semnatară a contractului de colaborare. Sesizarea este analizată de o
comisie din Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, care
poate decide anularea agreării pe perioadă determinată,
pānă la remedierea abaterilor, sau, după caz, anularea
definitivă a acesteia.
g)
Anularea definitivă a agreării se face īn următoarele situatii:
-
neremedierea īn termen de o lună a abaterilor constatate;
-
avizarea personalului fără efectuarea examinărilor respective
sau fără īnregistrarea persoanelor examinate;
-
efectuarea examinărilor de către alt personal decāt cel de
specialitate stabilit īn contractul de colaborare.
Art. 4. - (1) Examinarea medicală si/sau psihologică de către
unitătile agreate se efectuează persoanelor cu atributii din
siguranta circulatiei rutiere īn curs de formare profesională, care se
angajează, angajate sau care desfăsoară activitate
independentă īn domeniul transportului rutier. Persoanele examinate sunt
obligate să dovedească cu acte că sunt angajate la unităti
īnregistrate īn judetul īn care īsi are resedinta unitatea medicală sau
psihologică agreată la care solicită examinarea.
(2)
Pentru examinările medicale si/sau psihologice efectuate, unitătile
agreate vor percepe tarife de examinare care vor fi suportate de angajator sau,
după caz, de persoana examinată.
Art. 5. - Unitătile sanitare si/sau psihologice agreate au următoarele
obligatii:
a)
să īndeplinească īn totalitate conditiile stabilite prin prezentele
norme;
b)
să aibă posibilitatea desfăsurării activitătilor
concomitent pentru toate specialitătile medicale stabilite īn Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr. 447/2003,
cu modificările si completările ulterioare;
c)
unitătile psihologice trebuie să aibă cel putin 2 psihologi
angajati īn scopul asigurării continuitătii activitătii si
pentru a putea oferi ori de cāte ori este necesar informatii legate de
activitatea desfăsurată. Laboratoarele de psihologie organizate īn
cadrul unor unităti economice pentru asigurarea examinărilor necesare
conducătorilor auto angajati ai respectivelor unităti pot īncheia
contracte de colaborare si īn cazul unui singur psiholog angajat permanent.
Pentru transporturile de produse cu reglementare specifică este necesar ca
unul dintre cei 2 psihologi să fie psiholog practicant specialist;
d)
să aibă īncheiate contracte de muncă pe durata de cel putin 5
ore zilnic pentru personalul medical angajat. Pentru psihologi durata de
muncă va fi de 8 ore pentru cel putin unul dintre psihologi si minimum 4
ore pentru ceilalti psihologi angajati;
e)
să aibă personal de specialitate care trebuie să detină
certificatele/atestatele de liberă practică īn specialitatea īn care
efectuează examinările;
f)
să īntocmească lista cu personalul de specialitate care va efectua
examinările medicale si/sau psihologice si să notifice īn scris, īn
maximum 5 zile, orice modificare apărută īn componenta acestei liste;
g)
să aibă posibilitatea efectuării numărului minim de
examinări lunare stabilit prin contract īn timpul afectat acestor
activităti;
h)
fiecare unitate va avea afisat programul de lucru destinat activitătilor
de examinare medicală si/sau psihologică pentru personalul din
siguranta circulatiei rutiere, pe care īl va face cunoscut īn scris comisiei
teritoriale;
i)
să dispună de dotarea cu aparatură necesară
īnregistrării activitătilor desfăsurate, raportării lor la
cerere si emiterii de documente īn conformitate cu prevederile stabilite īn
Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr.
447/2003, cu modificările si completările ulterioare;
j)
să detină facilităti de raportare către comisia
teritorială din reteaua sanitară a Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului a activitătilor medicale si/sau psihologice
desfăsurate pentru personalul din siguranta circulatiei rutiere.
Art. 6. - Certificatul de agreare īsi pierde valabilitatea īn următoarele
conditii:
a)
dacă unitatea agreată nu īncepe activitatea īn termen de cel mult 30
de zile calendaristice de la data obtinerii agreării;
b)
dacă din motive imputabile unitătii agreate aceasta īsi īntrerupe
activitatea pe o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice;
c)
ridicarea de către organele īn drept a autorizatiei sanitare de
functionare sau expirarea termenului de valabilitate a acesteia;
d)
nerespectarea obligatiilor contractuale, constatată cu ocazia controlului
efectuat de institutiile abilitate să efectueze acest control;
e)
neanuntarea comisiei teritoriale cu privire la orice modificare īn
legătură cu conditiile care au stat la baza agreării, īn termen
de 10 zile lucrătoare;
f)
īncetarea activitătii unitătii agreate, prin faliment, dizolvare,
lichidare, desfiintare sau reprofilare, după caz;
g)
depăsirea numărului de examinări medicale si/sau psihologice stabilite
conform reglementărilor īn vigoare.
Art. 7. - (1) Lista cu unitătile medicale si/sau psihologice agreate va fi
publicată de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului īn
Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, si va fi actualizată din 6
īn 6 luni. Unitătile agreate īn perioada de pānă la publicarea listei
īsi pot desfăsura activitatea după primirea certificatului de
agreare.
(2)
Lista cu unitătile medicale si/sau psihologice agreate va fi
publicată si pe site-ul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului.
Art. 8. - Comisiile teritoriale din cadrul ambulatoriilor de specialitate ale
retelei sanitare proprii a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului īsi desfăsoară activitatea fără agreare.
Art. 9. - Laboratoarele de psihologie rutieră agreate īn cursul anului 2006
īn baza Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei si al ministrului sănătătii si familiei nr.
649/492/2002 pentru aprobarea Instructiunilor privind agrearea/autorizarea
laboratoarelor de psihologie rutieră, altele decāt cele din reteaua
sanitară proprie a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, publicat īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 672
din 10 septembrie 2002, vor depune solicitările de agreare īn baza
prezentului ordin, conform unei planificări care le va fi comunicată
de directia de specialitate a ministerului.
la norme
Nr.........../.................
Unitatea
........................................... situată īn localitatea
............................. str. ....................... nr. .........
judetul .............................. este agreată să efectueze
examinări medicale/psihologice pentru personalul cu responsabilităti
īn siguranta circulatiei rutiere. Activitatea va fi coordonată de comisia
teritorială de siguranta circulatiei din ambulatoriul de specialitate CF
al Spitalului .......................................
Prezentul
certificat este valabil de la data de ................. pānă la data de
...................... cu avizare anuală.
Presedintele Comisiei teritoriale de siguranta circulatiei,
..........................................................................................
ANEXA
Nr. 2
la norme
CONTRACT DE COLABORARE
Nr.........../.........................
I. Părtile
contractante
1.1. Spitalul Universitar/General ...................................... cu
sediul īn ............................, str. ....................... nr.
.......... CUI ........................... nr. de īnregistrare īn registrul
comertului .............................................................. cont
IBAN nr. ................................, deschis la Banca
............................ sucursala ................................................................
reprezentat de .................................., īn calitate de coordonator,
si
1.2.
Unitatea sanitară/psihologică .....................................
cu sediul īn ......................................... str.
............................ nr............, CUI .................... nr. de
īnregistrare īn registrul comertului ................................................................
cont IBAN nr. ............................. deschis la Banca
............................... sucursala
............................................... reprezentată de
......................................
īn calitate de colaborator, agreată prin Certificatul de agreare nr.
................ din
au
convenit să īncheie prezentul contract de colaborare, cu respectarea
următoarelor clauze:
II. Obiectul
contractului
1.
Obiectul contractului īl reprezintă efectuarea de examinări
medicale/psihologice ale personalului din siguranta circulatiei rutiere de
către colaborator, īn conformitate cu reglementările si metodologia
stabilite de către coordonator.
III. Termenul contractului
1. Contractul se īncheie pe o durată de un an, īncepānd de la data
de .................................. pānă la data de
..........................
IV. Modalitatea
de plată
1.
Pentru efectuarea examinărilor medicale si/sau psihologice, colaboratorul
va percepe tarife de examinare calculate īn functie de cheltuielile necesare
efectuării acestor examinări.
2.
Colaboratorul va achita către coordonator un cuantum de 10% din tariful de
examinare recomandat, pentru fiecare examinare efectuată, acest cuantum
reprezentānd contravaloarea activitătilor de gestiune a datelor, īndrumare
si control metodologic, efectuate de acesta.
3.
Colaboratorul va plăti sumele datorate pānă la data de 20 a lunii
următoare celei īn care s-au efectuat examinările.
4.
Plătile către coordonator se fac prin virament īn contul acestuia.
V. Drepturile
si obligatiile părtilor
1.
Drepturile coordonatorului:
-
să verifice oricānd este cazul modul de desfăsurare a
activitătilor de examinare si fisele celor examinati;
-
să propună măsurile necesare pentru eliminarea eventualelor
erori din activitatea colaboratorului.
2.
Obligatiile coordonatorului:
-
să ofere toate informatiile cu privire la conditiile de organizare si
desfăsurare a examinărilor medicale/ psihologice;
-
să instruiască, după caz, initial si periodic, personalul unitătilor
medicale si/sau psihologice agreate, implicat īn efectuarea si gestiunea
datelor examinărilor medicale si/sau psihologice ale personalului din
siguranta circulatiei rutiere;
-
să asigure gestiunea informatiilor (copie de pe dosarul de siguranta circulatiei)
predate lunar de către colaborator;
-
să efectueze periodic monitorizarea modului īn care se
desfăsoară activitatea de examinare medicală/ psihologică;
-
să aibă posibilitatea desfăsurării activitătilor
concomitent pentru toate specialitătile medicale stabilite prin Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr. 447/2003,
cu modificările si completările ulterioare;
-
să asigure modelele documentelor utilizate īn procesul de examinare
medicală/psihologică si de raportare a acestora la comisia
teritorială de către colaborator;
-
sumele īncasate de la colaborator vor fi utilizate pentru activitătile de
gestiune a datelor, īndrumare si control metodologic, efectuate de acesta.
3.
Obligatiile colaboratorului:
-
să respecte instructiunile privind examinarea
medicală/psihologică, conform actelor normative si
reglementărilor stabilite de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului;
-
să īntocmească lista cu personalul de specialitate angajat care va
efectua i examinările medicale si/sau psihologice si să notifice īn
scris orice modificare apărută īn componenta acestei liste;
- să respecte timpul de lucru destinat activitătilor de
examinare medicală si/sau psihologică, īn conformitate cu metodologia
de examinare stabilită prin instructiunile specifice;
-
să nu depăsească numărul de examinări medicale si/sau
psihologice stabilite conform reglementărilor īn vigoare;
-
să afiseze la sediul său orarul destinat activitătilor de
examinare medicală si/sau psihologică pentru personalul din siguranta
circulatiei rutiere, precum si tarifele de examinare;
-
să stabilească cuantumul tarifelor de examinare īn concordantă
cu cheltuielile necesitate de efectuarea examinărilor medicale si/sau
psihologice;
-
să transmită lunar o copie de pe documentele examinărilor
medicale/psihologice;
-
să achite coordonatorului 10% din contravaloarea tarifelor īncasate
pānă la data de 20 a lunii următoare;
-
să aibă pagină web, acces la internet, adresă de e-mail,
fax;
-
să aibă bază de date electronică;
-
să asigure securizarea datelor electronice si a documentelor conform
reglementărilor īn vigoare;
-
să permită coordonatorului să verifice modul de desfăsurare
a activitătilor ori de cāte ori acesta consideră necesar.
VI. Conditii
de īncetare a contractului
1.
Contractul de colaborare īncetează īncepānd cu data de la care a
intervenit una dintre următoarele situatii:
a)
unitatea agreată se mută din teritoriul de functionare;
b)
Īncetarea activitătii unitătii agreate prin faliment, dizolvare,
lichidare, desfiintare sau reprofilare, după caz;
c)
Īncetarea definitivă a activitătii comisiei teritoriale;
d)
acordul de vointă al pārtilor;
e)
denuntarea unilaterală a contractului de către reprezentantul legal
al părtilor, printr-o notificare scrisă, cu 30 de zile calendaristice
anterioare datei de la care se doreste īncetarea contractului.
VII. Penalizări
Pentru īntārzieri la plata sumelor datorate de către colaborator, se va percepe o penalizare de 1% pe zi din suma datorată.
VIII. Forta majoră
1.
Niciuna dintre părtile contractante nu răspunde de neexecutarea la
termen si/sau de executarea īn mod necorespunzător - total sau partial - a
oricărei obligatii care īi revine īn baza prezentului contract, dacă
neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligatiei respective a
fost cauzată de forta majoră asa cum este definită prin lege.
2.
Partea care invocă forta majoră este obligată să notifice
celeilalte părti, īn termen de 30 de zile, producerea evenimentului si
să ia toate măsurile posibile īn vederea limitării consecintelor
lui.
3.
Dacă īn termen de 90 de zile de la producere evenimentul respectiv nu
īncetează, părtile au dreptul să-si notifice īncetarea de plin
drept a prezentului contract fără ca vreuna dintre ele să
pretindă daune-interese.
IX. Litigii
1.
Părtile au convenit ca toate neīntelegerile privind prezentul contract
să fie rezolvate pe cale amiabilă de către reprezentantii lor.
2. Īn
cazul īn care nu este posibilă rezolvarea litigiilor pe cale
amiabilă, părtile se vor adresa instantelor judecătoresti
competente.
X. Clauze
finale
1.
Modificarea prezentului contract se face prin act aditional īncheiat īntre
părtile contractante.
2.
Prezentul contract reprezintă vointa părtilor si īnlătură
orice altă īntelegere verbală dintre acestea, anterioară sau ulterioară
īncheierii lui.
3. Īn
cazul īn care părtile īsi īncalcă obligatiile, neexercitarea de
partea care suferă vreun prejudiciu a dreptului de a cere executarea
īntocmai sau prin echivalent bănesc a obligatiei respective nu
īnseamnă că ea a renuntat la acest drept al său.
4.
Notificările īntre părti se fac īn formă scrisă, prin fax
sau postă, si se consideră primite la data de pe avizul postal de la
domiciliul părtii destinatare.
5.
Prezentul contract a fost īncheiat astăzi .................. īn 2 (două) exemplare, cāte
unul pentru fiecare parte.
Reprezentantul coordonatorului, .................................................... |
Reprezentantul colaboratorului, .................................................... |
MINISTERUL MEDIULUI SI
GOSPODĂRIRII APELOR
pentru
īnfiintarea Registrului national al informatiei cu privire la modificările
genetice din organismele modificate genetic si transmiterea informatiei
către Comisia Europeană
Īn baza art. 2 din Legea nr.
157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica
Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica
Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză,
Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica
Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica
Malta, Regatul Tărilor de Jos, Republica Austria, Republica PoIonă,
Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă,
Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei
de Nord (state membre ale Uniunii Europene) si Republica Bulgaria si Romānia
privind aderarea Republicii Bulgaria si a Romāniei la Uniunea Europeană,
semnat de Romānia la Luxemburg la 25 aprilie 2005,
īn temeiul art. 69 din Acordul
european instituind o asociere īntre Romānia, pe de o parte, si
Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de altă
parte, ratificat de Romānia prin Legea nr. 20/1993, cu modificările si
completările ulterioare,
īn temeiul art. 5 alin. (8) din
Hotărārea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Mediului si Gospodăririi Apelor, cu modificările si
completările ulterioare,
ministrul
mediului si gospodăririi apelor emite următorul
ordin:
Art. 1. - (1) Se īnfiintează Registrul national al informatiei cu privire la
modificările genetice din organismele modificate genetic, denumit īn
continuare Registrul.
(2)
Registrul reprezintă o bază de date realizată īn format
electronic, gestionată si actualizată de Agentia Natională
pentru Protectia Mediului, aflată īn subordinea Ministerului Mediului si
Gospodăririi Apelor.
(3)
Informatia inclusă īn registrul prevăzut la alin. (1) reprezintă
informatia suplimentară, conform notificărilor privind introducerea
pe piată a organismelor modificate genetic, obtinute prin tehnicile
biotehnologiei moderne, ca atare sau componente ale unor produse.
(4)
Informatia inclusă īn registrul prevăzut la alin. (1) este
necesară pentru detectia si identificarea unui anumit organism modificat
genetic cu ocazia introducerii sale pe piată, īn vederea facilitării
controlului si inspectiei.
Art. 2. - (1) Registrul asigură baza de date pentru Registrul Comisiei
Europene privind informatia referitoare la modificările genetice din
organismele modificate genetic, prevăzută la art. 1 alin. (1).
(2)
Transmiterea informatiei din Registru la Comisia Europeană se
realizează de Agentia Natională pentru Protectia Mediului, pe baza
avizului Ministerului Mediului si Gospodăririi Apelor.
(3)
Agentia Natională pentru Protectia Mediului asigură ca transmiterea
datelor către Comisia Europeană să se facă īn maximum
două săptămāni de la aparitia unei informatii noi la nivel
national.
Art. 3. - (1) Informatia cuprinsă īn Registru este prevăzută īn
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin si se
actualizează īn functie de evolutia legislatiei comunitare si nationale īn
domeniul organismelor modificate genetic.
(2)
Registrul contine două seturi de date:
a) un
set de date accesibil publicului, continānd toată informatia inclusă
īn Registru, cu exceptia datelor care nu pot fi dezvăluite, fiind
confidentiale;
b) un
set de date continānd informatia considerată confidentială,
suplimentară celei mentionate la lit. a). După transmiterea la
Comisia Europeană, această informatie devine accesibilă, exclusiv
autoritătilor competente ale statelor membre ale Uniunii Europene,
Comisiei Europene si Autoritătii Europene pentru Siguranta Alimentelor,
prin intermediul registrului comunitar.
(3)
Īncadrarea informatiei conform alin. (2) lit. a) si b) se face cu respectarea
prevederilor legislatiei nationale si comunitare privind organismele modificate
genetic si drepturile de proprietate intelectuală.
(4)
Accesul publicului la informatia din Registru prevăzută la alin. (2)
lit. a) se face pe baza legislatiei nationale.
Art. 4. - Functionarea Registrului si comunicarea cu Comisia Europeană
cuprind următoarele etape:
a)
Agentia Natională pentru Protectia Mediului preia din notificările
prevăzute la art. 1 alin. (3) informatia privind modificările
genetice, include informatia īn Registru, īn formatul solicitat de Comisia
Europeană si cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (3), si o transmite
spre avizare la Ministerul Mediului si Gospodăririi Apelor;
b)
după obtinerea avizului Ministerului Mediului si Gospodăririi Apelor,
Agentia Natională pentru Protectia Mediului transmite informatia
către Comisia Europeană odată cu raportul de evaluare a
notificării privind introducerea pe piată a organismelor modificate
genetic sau, cel tārziu, la două săptămāni după trimiterea raportului
de evaluare, cu respectarea prevederilor legislatiei nationale īn domeniu;
c)
Agentia Natională pentru Protectia Mediului asigură conexiunea
Registrului cu alte registre proprii, cu alte registre nationale sau cu
registre apartinānd Comisiei Europene ori cu cele stabilite prin mecanismul
international de schimb de informatii īn domeniul biosecuritătii,
Biosafety Clearing-House (BCH) din cadrul Secretariatului Protocolului de la
Cartagena la Conventia privind securitatea biologică.
Art. 5. - Agentia Natională pentru Protectia Mediului asigură ca
Registrul să fie operational īn termen de 30 de zile de la data
publicării prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică īn Monitorul Oficial al Romāniei.
Prezentul
ordin asigură conditiile pentru implementarea Deciziei Comisiei
2004/204/CE de stabilire a normelor de functionare a registrelor pentru
īnregistrarea informatiei privind modificările genetice din organismele
modificate genetic, prevăzute prin Directiva Parlamentului European si a
Consiliului 2001/18/CE. Decizia sus-mentionată a fost publicată īn
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 65 din 3 martie 2004.
Ministrul mediului si gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Bucuresti, 16 ianuarie
2007.
Nr. 55.
INFORMATIA
cuprinsă īn Registrul national al informatiei cu privire la
modificările genetice din organismele modificate genetic
1.
Informatii privind notificatorul si persoanele responsabile:
a)
numele si adresa completă ale notificatorului;
b)
numele si adresa completă ale persoanei stabilite ca fiind
responsabilă, la nivelul Uniunii Europene, pentru introducerea pe
piată, fie că este producător, fie că este
importator
sau distribuitor, dacă aceasta este diferită de notificator.
2.
Informatii generale referitoare la organismul modificat/organismele modificate
genetic:
a)
denumirea sau denumirile comerciale ale produselor modificate genetic si
denumirile organismelor modificate genetic, continute īn acestea, inclusiv
denumirea sau denumirile stiintifice si denumirea sau denumirile comune ale organismului
recipient ori, dacă este cazul, ale organismului parental al organismului
modificat genetic;
b)
codul unic*)/codurile unice de identificare*) al/ale organismului modificat
genetic/organismelor modificate genetic continut/continute īn produs/produse;
c)
numele statului membru īn care s-a depus notificarea;
d)
numărul notificării.
3.
Informatii privind insertul:
a)
informatii privind secventa nucleotidică a insertului, utilizată
pentru elaborarea metodei de detectie, inclusiv, unde este cazul, secventa
completă a insertului, precum si numărul de perechi de bază ale
secventei care īncadrează ADN-ul**) gazdă, necesare pentru a stabili
o metodă de detectie specifică evenimentului de transformare si metode
de detectie referitoare la pragurile stabilite prin legislatia natională
si comunitară, precum si coduri de acces la bazele de date publice si
trimiteri privind orice informatii referitoare la secventa insertului sau la
părti din aceasta;
b) o
hartă detaliată a ADN-ului inserat, care să cuprindă toate
elementele genetice, secventele codificatoare si necodificatoare, cu indicarea
ordinii si orientării acestora.
4.
Informatii privind metodele de detectie si identificare:
a)
descrierea tehnicilor de identificare si de detectie a unui eveniment specific
de transformare, incluzānd, unde este cazul, metodele de detectie a pragurilor,
stabilite īn conformitate cu legislatia natională si comunitară;
b)
informatii privind instrumentele de detectie si identificare, cum sunt primerii
PCR***) si anticorpii;
c)
dacă este cazul, informatii privind parametrii de validare, īn acord cu
ghidurile internationale.
5.
Informatii privind preluarea, depozitarea si furnizarea mostrelor:
a)
numele si adresa persoanei/persoanelor responsabile pentru preluarea, depozitarea
si furnizarea mostrelor de control (mostre martor);
b)
informatii privind mostrele depozitate, cum ar fi: tipul materialului,
caracterizarea modificării genetice, cantitatea de material, stabilitatea,
conditiile pentru depozitare corespunzătoare si durata de păstrare.
*) Codul
unic de identificare al organismului modificat genetic - un cod numeric sau
alfanumeric care foloseste la identificarea unui organism modificat genetic pe
baza evenimentului de transformare prin care a fost realizat si care prevede
mijloacele pentru a găsi informatii specifice pertinente privind acest
organism modificat genetic.
**) ADN
- acid dezoxiribonucleic.
***) Primeri
PCR (Polimerase Chain Reaction) - primeri pentru reactia īn lant a
polimerazei.