MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul
175 (XIX) - Nr. 701 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 17 octombrie 2007
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 870 din 9 octombrie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 4
alin. (1), art. 5 alin. (1) si art. 8 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
110/2005 privind vânzarea spatiilor proprietate privată a statului sau a
unităilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum
si a spatiilor în care se desfăsoară
activităti conexe actului medical
Opinie separată
Decizia nr. 871 din 9 octombrie
2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spatiilor
proprietate privată a statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale, cu
destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor în care se desfăsoară activităti
conexe actului medical, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
236/2006
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.210. - Hotărâre pentru
modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 532/2007 privind organizarea
si functionarea Autoritătii Nationale a Vămilor
1.213. - Hotărâre pentru
înfiintarea secretariatelor tehnice comune si a Subsecretariatului tehnic comun
în cadrul programelor PHARE de cooperare transfrontalieră
1.237. - Hotărâre pentru aprobarea
Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Franceze privind
cooperarea în vederea protectiei minorilor români neînsotiti pe teritoriul
Republicii Franceze si a întoarcerii acestora în tara de origine, precum si în
vederea luptei împotriva retelelor de exploatare a minorilor, semnat la
Bucuresti la 1 februarie 2007
Acord între Guvernul României si Guvernul Republicii
Franceze privind cooperarea în vederea protectiei minorilor români neînsotiti
pe teritoriul Republicii Franceze si a întoarcerii acestora în tara de origine,
precum si în vederea luptei împotriva retelelor de exploatare a minorilor
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
772. - Ordin al ministrului
agriculturii si dezvoltării rurale privind criteriile de recunoastere a
organizatiilor de producători din sectorul pescuitului si acvaculturii
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 9 octombrie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1,
art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) si art. 8 din Ordonana de urgentă a
Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spatiilor proprietate privată a
statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete
medicale, precum si a spatiilor în care se desfăsoară activităti conexe actului
medical
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) si art. 8 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind
vânzarea spatiilor proprietate privată a statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a
spatiilor în care se desfăsoară activităti conexe actului medical, exceptie
ridicată de Consiliul Local al Comunei Bogdănesti, judetul Bacău, în Dosarul
nr. 1.880/110/2006 (număr în format vechi 3.600/2006) al Tribunalului Bacău -
Sectia comercială si de contencios administrativ si de pârâtul Consiliul Local
al Comunei Solont, judetul Bacău, în Dosarul nr. 150/110/2005 al Curtii de Apel
Bacău - Sectia comercială si de contencios administrativ.
Conexarea dosarelor si dezbaterile au avut loc în sedin î
a publică din data de 20 septembrie 2007, fiind consemnate în încheierea de la
acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat
pronuntarea pentru data de 2 octombrie 2007 si apoi pentru data de 9 octombrie
2007.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarelor, retine
următoarele: Prin Încheierea din 7 martie 2007, pronuntată în Dosarul nr.
1.880/110/2006 (număr în format vechi 3.600/2006), Tribunalul Bacău - Sectia
comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (1),
art. 5 alin. (1) si art. 8 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005
privind vânzarea spatiilor proprietate privată a statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a
spatiilor în care se desfăsoară activităti conexe actului medical, exceptie
ridicată de Consiliul Local al Comunei Bogdănesti, judetul Bacău, în dosarul
mentionat.
Prin Încheierea din 30 martie 2007, pronuntată în Dosarul
nr. 150/110/2005, Curtea de Apel Bacău - Sectia comercială si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) si
art. 8 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea
spatiilor proprietate privată a statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a
spatiilor în care se desfăsoară activităti conexe actului medical, exceptie
ridicată de Consiliul Local al Comunei Solont, judetul Bacău, în dosarul
mentionat.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, asemănătoare în cele două dosare conexate, se sustine,
în esentă, că instituirea, prin textele legale criticate, a obligativitătii
vânzării spatiilor proprietatea statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale în care functionează unităti medicale contravine
protectiei constitutionale a dreptului de proprietate privată, principiului autonomiei
locale si deconcentrării serviciilor publice; aceasta cu atât mai mult cu cât
vânzarea are loc fără o negociere directă si fără licitatie publică, la un pret
impus de legiuitor.
Tribunalul Bacău - Sectia comercială si de contencios
administrativ apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece scopul urmărit de
legiuitor a fost acela de finalizare a procesului de reformă în domeniul
asistentei medicale ambulatorii, cu reducerea costurilor asistentei medicale
acordate în spital si reducerea deficitului bugetar al sistemului sanitar.
Curtea de Apel Bacău - Sectia comercială si de contencios
administrativ apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază
că exceptia este neîntemeiată, arătând că textele de lege criticate nu încalcă
prevederile constitutionale invocate în motivarea exceptiei.
Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt în
concordantă cu dispozitiile constitutionale invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) si art. 8 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spatiilor proprietate
privată a statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de
cabinete medicale, precum si a spatiilor în care se desfăsoară activităti
conexe actului medical, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 654 din 22 iulie 2005,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 236/2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 14 iunie 2006, potrivit cărora:
- Art. 1: „(1) Prezenta ordonantă de urgentă
stabileste cadrul juridic pentru vânzarea spatiilor proprietate privată a
statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale în care, la data intrării
în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, functionează unităti medicale
înfiintate si organizate potrivit Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind
organizarea si functionarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările
si completările ulterioare, precum si a spatiilor în care se desfăsoară
activităti conexe actului medical, conform Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 83/2000 privind organizarea si functionarea cabinetelor de liberă practică
pentru serviciile publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 598/2001, a spatiilor organizate ca centre de diagnostic si tratament
sau centre medicale cu personalitate juridică, precum si a spatiilor cu
destinatie pentru activităti medicale sau activităti conexe actului medical,
neutilizate.
(2) În sensul prezentei ordonante de urgentă, prin spatiu
medical se întelege spatiul în care se desfăsoară efectiv activitate medicală
si activitate medicală conexă, precum si cota indiviză corespunzătoare din
spatiul comun.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică si spatiilor medicale
ale ministerelor cu retea sanitară proprie, cu acordul ministerelor de
resort.”;
- Art. 4 alin. (1): „(1)În termen de 45 de zile de la
data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgentă,
consiliile judetene sau consiliile locale, după caz, aprobă prin hotărâre lista
spatiilor din proprietatea privată a acestora ori din proprietatea privată a
statului si care se află în administrarea lor, ce urmează să fie vândute
potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă. Listele astfel aprobate
vor fi afisate în mod obligatoriu la sediul consiliului local/judetean si
publicate pe site-ul consiliului judetean.”;
- Art.
5 alin. (1): „(1)Prefectii vor veghea ca hotărârea prevăzută la art. 4 să
cuprindă toate spatiile medicale care cad sub incidenta prezentei ordonante de
urgentă. În acest scop hotărârile consiliilor locale si ale consiliilor
judetene vor fi comunicate prefectilor în termen de cel mult 10 zile de la
adoptare si vor fi afisate la sediul primăriei, respectiv al consiliului
judetean. Prefectul va cere completarea sau modificarea listei, dacă este
cazul, iar în situatia în care se refuză solicitarea prefectului, acesta se va
putea adresa instantei de contencios administrativ.”;
- Art. 8: „(1)Pretul de vânzare al spatiului medical
se stabileste diferentiat, pe categorii de localităti, conform Legii nr.
351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national -
sectiunea a IV-a «Reteaua de localităti», cu modificările ulterioare, prin
stabilirea de preturi maximale, după cum urmează:
a) pentru localitătile de gradul 0, municipiul Bucuresti,
70 euro/m2;
b) pentru localităile de rangul I,
50 euro/m2;
c) pentru localitătile de rangul II,
40 euro/m2;
d) pentru localitătile de rangul III, 30 euro/m2;
e) pentru localitătile de rangul IV,
20 euro/m2;
f) pentru localitătile de rangul V,
15 euro/m2.
(2) Preturile stabilite conform prevederilor alin. (1)
sunt diminuate de către comisie cu câte 10%, dacă:
a) clădirea este mai veche de 30 de ani;
b) spatiul este situat într-o localitate cu deficit de
medici.” Autorii exceptiei
invocă încălcarea dispozitiilor constitutionale
cuprinse în art. 44 alin. (1) teza întâi privind
garantarea dreptului de proprietate, în art. 44 alin. (2) privind garantarea si
ocrotirea în mod egal a proprietătii private, indiferent de titular, în art. 44
alin. (3) privind exproprierea, în art. 44 alin. (6) privind despăgubirile ce
se cuvin proprietarului în cazul exproprierii, în art. 120 alin. (1) care
consacră principiile descentralizării, autonomiei locale si deconcentrării
serviciilor publice si în art. 136 alin. (2) privind garantarea si ocrotirea
proprietătii publice.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată,
Curtea retine următoarele:
Potrivit art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
110/2005, aceasta stabileste cadrul juridic pentru vânzarea spatiilor
proprietate privată a statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale care
au destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor în care se desfăsoară
activităti conexe actului medical, a spatiilor organizate ca centre de
diagnostic si tratament sau centre medicale cu personalitate juridică, către
medicii, medicii dentisti, dentistii, biologii, biochimistii, fizicienii,
tehnicienii dentari si celelalte persoane fizice cu drept de liberă practică ce
desfăsoară activităti conexe actului medical si care detin în mod legal spatiul
respectiv, precum si către persoanele juridice/institutiile de învătământ
superior medical, care, detinând în mod legal spatiul, au ca obiect unic de
activitate furnizarea serviciilor medicale sau desfăsoară activităti de
învătământ superior medical.
În conformitate cu dispozitiile art. 4 alin. (1) din
ordonanta de urgentă, consiliile judetene sau consiliile locale, după caz,
aprobă, prin hotărâre, lista spatiilor din proprietatea privată a acestora ce
urmează să fie vândute în baza dispozitiilor ordonantei de urgentă, iar
potrivit art. 5 alin. (1) din acelasi act normativ, prefectii vor veghea ca
hotărârea să cuprindă toate spatiile medicale care cad sub incidenta ordonantei
de urgentă.
Din examinarea textelor legale mai sus mentionate,
criticate de autorii exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constată că se
instituie obligatia autoritătilor locale de a întocmi o listă completă a
spatiilor cu destinatia mentionată si obligatia acestora de a scoate la vânzare
toate bunurile în cauză. Prin înlăturarea posibilitătii autoritătilor publice
locale de a dispune în mod liber de bunurile aflate în proprietatea privată a
unitătilor administrativ-teritoriale, în sensul de a opta sau nu pentru
vânzarea acestora, se încalcă în mod vădit dreptul unitătilor
administrativ-teritoriale de exercitare a prerogativei dispozitiei, ca atribut
ce tine de esenta dreptului de proprietate. Asa fiind, Curtea constată că
normele ce fac obiectul exceptiei aduc atingere dispozitiilor constitutionale
cuprinse în art. 44 alin. (1) teza întâi privind garantarea dreptului de
proprietate privată.
Curtea constată, totodată, că dispozitiile criticate
reglementează un transfer silit de proprietate, care nu respectă prevederile
referitoare la expropriere consacrate de art. 44 alin. (1) si (3) din
Constitutie si de art. 1 din primul Protocol la Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. În acest sens, Curtea
Europeană a Drepturilor Omului a statuat în jurisprudenta sa că o privare de
proprietate trebuie să fie prevăzută de lege, să urmărească o cauză de
utilitate publică, să fie conformă normelor de drept intern si să respecte un raport
de proportionalitate între mijloacele folosite si scopul vizat. Cu privire la
indemnizarea titularului dreptului de proprietate pentru privarea de dreptul
său, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a retinut că, în absenta unei
compensatii reparatorii, art. 1 din Protocolul nr. 1 n-ar asigura decât o
protectie iluzorie si ineficace a dreptului de proprietate, în totală
contradictie cu dispozitiile Conventiei (Cauza „James si altii împotriva
Marii Britanii”, 1986). Privarea de proprietate impune, asadar, statului
obligatia de a despăgubi pe proprietar, pentru că fără plata unei sume
rezonabile, raportată la valoarea bunului, măsura constituie o atingere
excesivă a dreptului la respectarea bunurilor sale. Imposibilitatea de a obtine
fie si o despăgubire partială, dar adecvată în cadrul privării de proprietate
constituie o rupere a echilibrului dintre necesitatea protectiei dreptului de
proprietate si exigentele de ordin general. În prezenta cauză, analizând
dispozitiile art. 8 si 14 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005,
care stabilesc pretul maximal de vânzare a spatiului medical în mod
diferentiat, pe categorii de localităti, iar în privinta terenului aferent a
unui pret fix de 1 euro/m2 (în limita a 250 m2), Curtea
constată că preturile astfel determinate nu tin seama de valoarea pe piată a
bunului. Disproportia vădită dintre cele două valori conduce la calificarea
pretului ca fiind neserios, astfel încât exigentele impuse de normele
constitutionale si internationale mentionate nu sunt îndeplinite.
Curtea mai constată că dispozitiile legale criticate
încalcă si prevederile art. 34 din Constitutie privind dreptul la ocrotirea
sănătătii. Garantând acest drept complex, textul constitutional mentionat
stabile s te obligatia statului de luare a măsurilor pentru asigurarea igienei
si a sănătătii publice, ceea ce implică si crearea de conditii care să asigure
prestarea de servicii medicale, inclusiv sub aspectul asigurării bazei
materiale necesare. Or, în măsura în care se reglementează vânzarea spatiilor
care au destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor în care se
desfăsoară activităti conexe actului medical, cu riscul schimbării, pe viitor,
a destinatiei acestora, statul nu va mai dispune de o bază materială care să
asigure îndeplinirea obligatiei constitutionale mentionate si, ca urmare, nu va
mai putea garanta dreptul cetătenilor la ocrotirea sănătătii.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, Cu
majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicată de
Consiliul Local al Comunei Bogdănesti, judetul Bacău, în Dosarul nr.
1.880/110/2006 (număr în format vechi 3.600/2006) al Tribunalului Bacău -
Sectia comercială si de contencios administrativ si de Consiliul Local al
Comunei Solont, judetul Bacău, în Dosarul nr. 150/110/2005 al Curtii de Apel
Bacău - Sectia comercială si de contencios administrativ, si constată că
dispozitiile art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) si art. 8 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spatiilor proprietate
privată a statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale, cu destinaia de
cabinete medicale, precum si a spatiilor în care se desfăsoară activităti
conexe actului medical, sunt neconstitutionale.
Definitivă si general obligatorie.
Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului
si Guvernului.
Pronuntată în sedinta publică din data de 9 octombrie
2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta
OPINIE SEPARATĂ
Sustinem mentinerea practicii Curtii Constitutionale, în
sensul că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, pentru
următoarele argumente:
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005, asa cum a
fost modificată si adoptată prin Legea nr. 236/2006, reglementează cadrul
juridic pentru vânzarea spatiilor proprietate privată a statului sau a
unitătilor administrativ-teritoriale în care functionează unităti medicale,
precum si a spatiilor cu destinatie pentru activităti medicale sau activităti
conexe actului medical neutilizate.
Or, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 a fost
adoptată pentru ratiuni de politică sanitară si medicală, fiind vorba de spatii
care au această destinatie si sunt neutilizate sau folosite în alte scopuri
decât cel medical.
Potrivit art. 4, consiliile judetene sau cele locale
aprobă prin hotărâre lista spatiilor aflate în proprietatea lor ori în
proprietatea privată a statului si care se află în administrarea acestora.
Asadar, stabilirea listei cu spatiile având destinatia de
cabinete medicale sau în care se desfăsoară activităti conexe actului medical,
ce urmează a fi vândute, este dată prin lege în competenta consiliilor judetene
sau a celor locale, aspect ce nu contravine dispozitiilor Constitutiei privind
protectia dreptului de proprietate. Este vorba de o obligatie de „a face” si nu
de transmiterea automată a dreptului de proprietate. Mai mult, în art. 5 se
reglementează obligatia prefectilor de a veghea ca toate spatiile medicale care
cad sub incidenta Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 să fie
trecute pe listele întocmite de consiliile locale sau judetene.
Dacă în privinta dreptului de proprietate privată a
statului nu există nicio îndoială că acesta poate dispune de dreptul său, s-ar
putea invoca faptul că în privinta proprietătii private a unitătilor
administrativ-teritoriale legiuitorul nu poate interveni nici chiar atunci când
se pune problema interesului general sau al unei comunităti, în spetă
stabilitatea cadrelor medicale din unitătile administrativ-teritoriale si ca
urmare asigurarea asistentei medicale. Acest lucru nu poate fi sustinut,
deoarece, potrivit art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, „continutul
si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege”.
Se sustine că se încalcă dreptul de dispozitie al
unitătilor administrativ-teritoriale. Nu se poate retine un astfel de argument,
întrucât acestea au calitatea de vânzători, cumpărători fiind exclusiv cadre
medicale, iar pretul obtinut se face venit la bugetele locale. Se apreciază că
prin ordonantă s-a stabilit un pret neserios cuprins între un minim si un
maxim, dar preturile sunt stabilite pe categorii de localităti, asa cum sunt
clasificate de Legea nr. 351/2001 privind reteaua localitătilor din România.
Mai mult, art. 11 din ordonantă de urgentă reglementează
regimul juridic al acestor bunuri. Astfel, se precizează că spatiile medicale
cumpărate nu pot fi folosite decât pentru activităti medicale si/sau pentru
activităti conexe actului medical. Spatiile dobândite nu pot fi înstrăinate,
închiriate sau folosite de cumpărător pentru alte activităti decât în scopul
desfăsurării activitătilor medicale, activităti de învătământ superior si/sau
activităti conexe actului medical. Destinatia spatiului medical poate fi
schimbată la cererea noului proprietar, dar numai cu acordul cumulativ al
Directiei de sănătate publică si al Colegiului Medicilor din România sau, după
caz, al consiliului judetean sau al consiliului local si al casei de asigurări
de sănătate. Mai mult, spatiile dobândite pot fi înstrăinate cu schimbarea
destinatiei numai dacă consiliul judetean sau consiliul local, după caz, nu a
optat, în scris, pentru a redeveni proprietarul spatiului. Este vorba de un
drept de preemptiune prevăzut de lege, asa cum si alte reglementări prevăd
acest drept (de exemplu: în Codul silvic, în Legea nr. 10/2001 etc.). Se
prevede chiar că „în cazul în care consiliul judetean sau consiliul local
optează pentru redobândirea spatiului, vânzarea se face la pret initial,
actualizat cu indicele mediu al inflatiei, la care se adaugă contravaloarea
îmbunătătirilor aduse spatiului pentru care există documente fiscale”.
Ordonanta de urgentă prevede si sanctiunea în cazul în care s-ar încheia acte,
altfel decât în conditiile arătate, si anume nulitatea absolută, sanctiune
constatată de instantă la solicitarea oricărei persoane fizice sau persoane
juridice interesate. Restrictii sunt prevăzute si în art. 12 din ordonantă.
În aceste conditii, socotim că nu se încalcă sub nicio
formă art. 44 alin. (1) din Constitutie, iar art. 44 alin. (3) si alin. (6) nu
au relevantă în cauză.
În ceea ce priveste invocarea încălcării dispozitiilor
constitutionale ale art. 120 alin. (1) referitor la principiile
descentralizării autonomiei locale si deconcentrării serviciilor publice din
unitătile administrativ-teritoriale, se constată că exercitarea autonomiei
locale se circumscrie principiului constitutional al respectării legilor,
prevăzut de art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală.
Asupra semnificatiei principiului statuat prin art. 120
alin. (1) din Constitutie, Curtea Constitutională a retinut, prin Decizia nr.
136 din 3 mai 2001, că acest text constitutional se referă la principiul
autonomiei locale în cadrul organizării administratiei publice din unitătile
administrativ-teritoriale, iar nu la existenta unei autonomii de decizie în
afara cadrului legal, care este general obligatoriu. Asa fiind, principiul
autonomiei locale nu exclude, ci impune obligatia autoritătilor administratiei
publice locale de a respecta legile cu caracter general, aplicabile pe întreg
teritoriul tării, în interesul comunitătilor locale, interese care, în acest
domeniu, al sănătătii, nu trebuie să fie în contradictie cu interesele
nationale.
De asemenea, în lumina Cartei europene a autonomiei
locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985 si ratificată de România
prin Legea nr. 199/1997, „prin autonomie locală se întelege dreptul si
capacitatea efectivă ale autoritătilor administratiei publice locale de a
solutiona si de a gestiona, în cadrul legii, în nume propriu si în interesul
populatiei locale, o parte importantă a treburilor publice”.
În concluzie, exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată atât în ceea ce priveste invocarea art. 44 alin. (1) si art. 120
alin. (1), dar si a art. 34 alin. (2) din Constitutie care prevede că „statul
este obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei si a sănătătii publice”.
Judecător,
prof. univ. dr. Aspazia Cojocaru
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 9 octombrie 2007
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spatiilor proprietate
privată a statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de
cabinete medicale, precum si a spatiilor în care se desfăsoară activităti
conexe actului medical, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
236/2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonanei de urgentă a Guvernului nr.
110/2005 privind vânzarea spatiilor proprietate privată a statului sau a
unitătilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale,
precum si a spatiilor în care se desfăsoară activităti conexe actului medical,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 236/2006, exceptie
ridicată de Consiliul Local al Comunei Bontida, judetul Cluj, în Dosarul nr.
9.847/117/2006 al Tribunalului Cluj - Sectia mixtă de contencios administrativ
si fiscal, de conflicte de muncă si asigurări sociale.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din data de 20
septembrie 2007, fiind consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea,
având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea pentru data de 2
octombrie 2007 si apoi pentru data de 9 octombrie 2007.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele: Prin Încheierea din 23 martie 2007, pronuntată în Dosarul nr.
9.847/117/2006, Tribunalul Cluj - Sectia mixtă de contencios administrativ
si fiscal, de conflicte de muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spatiilor proprietate
privată a statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de
cabinete medicale, precum si a spatiilor în care se desfăsoară activităti
conexe actului medical si a dispozitiilor Legii nr. 236/2006 pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 110/2005, exceptie invocată de
Consiliul Local al Comunei Bontida, judetul Cluj, în dosarul mentionat.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că actele normative criticate sunt
neconstitutionale, deoarece „bunurile la care acestea se referă fac parte din
domeniul public al unitătii administrativ-teritoriale, iar nu din domeniul
privat”. Mai mult, se arată că o institutie publică, în spetă Guvernul
României, nu poate dispune de bunurile proprietate privată apartinând unei alte
institutii publice.
Tribunalul Cluj - Sectia mixtă de contencios
administrativ si fiscal, de conflicte de muncă si asigurări sociale apreciază că exceptia este întemeiată, arătând că actele
normative criticate contravin dreptului de proprietate privată a unitătilor
administrativ-teritoriale, iar această încălcare nu este justificată de
protectia constitutională a dreptului la viată si sănătate, în conditiile în
care asistenta medicală obligatorie poate fi desfăsurată si în cadrul
cabinetelor medicale proprietate publică. De asemenea, instanta de judecată
arată că scopul legiuitorului poate fi usor eludat, prin schimbarea destinatiei
imobilelor din cabinete medicale în locuinte si, ulterior, vânzarea acestora.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază
că exceptia este neîntemeiată, arătând că legiuitorul a avut în vedere atât
aspecte ce tin de competenta autoritătilor publice, cât si protectia
constitutională a dreptului de proprietate, stabilind în art. 3 alin. (3) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 că spatiile proprietate privată
a statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de
cabinete medicale, precum si spatiile în care se desfăsoară activităti conexe
actului medical pot fi vândute numai cu acordul proprietarului. Se mai arătă că
exercitiul dreptului de proprietate nu trebuie absolutizat, iar dispozitiile
art. 136 alin. (5) din Constitutie consacră caracterul inviolabil al
proprietătii private, „în conditiile legii organice”.
Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt
constitutionale, invocând în acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale în
materie.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului
si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea
spatiilor proprietate privată a statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a
spatiilor în care se desfăsoară activităti conexe actului medical, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 iulie 2005, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 236/2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
515 din 14 iunie 2006.
Autorul exceptiei invocă încălcarea dispozitiilor
constitutionale cuprinse în art. 136 alin. (2) si (4) privind garantarea si
ocrotirea proprietătii publice, respectiv inalienabilitatea bunurilor
proprietate publică.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată,
Curtea constată următoarele:
Potrivit art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
110/2005, aceasta stabileste cadrul juridic pentru vânzarea
spatiilor proprietate privată a statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale care au destinatia de cabinete medicale, precum si a
spatiilor în care se desfăsoară activităti conexe actului medical, a spatiilor
organizate ca centre de diagnostic si tratament sau centre medicale cu
personalitate juridică, către medicii, medicii dentisti, dentistii, biologii,
biochimistii, fizicienii, tehnicienii dentari si celelalte persoane fizice cu
drept de liberă practică ce desfăsoară activităti conexe actului medical si
care detin în mod legal spatiul respectiv, precum si către persoanele juridice/institutiile
de învătământ superior medical, care, detinând în mod legal spatiul, au ca
obiect unic de activitate furnizarea serviciilor medicale sau desfăsoară
activităti de învătământ superior medical.
În conformitate cu dispozitiile art. 4 alin. (1) din
ordonanta de urgentă, consiliile judetene sau consiliile locale, după caz,
aprobă prin hotărâre lista spaiilor din proprietatea privată a acestora ce
urmează să fie vândute potrivit dispozitiilor ordonantei de urgentă, iar,
potrivit art. 5 alin. (1) din acelasi act normativ, prefectii vor veghea ca
hotărârea să cuprindă toate spatiile medicale care cad sub incidenta
ordonantei de urgentă.
Din examinarea textelor legale mai sus mentionate, Curtea
constată că se instituie obligatia autoritătilor locale de a întocmi o listă
completă a spatiilor cu destinatia mentionată si obligatia acestora de a scoate
la vânzare toate bunurile în cauză. Prin înlăturarea posibilitătii
autoritătilor publice locale de a dispune în mod liber de bunurile aflate în
proprietatea privată a unitătilor administrativ-teritoriale, în sensul de a
opta sau nu pentru vânzarea acestora, se încalcă în mod vădit dreptul
unitătilor administrativ-teritoriale de exercitare a prerogativei dispozitiei,
ca atribut ce tine de esenta dreptului de proprietate. Asa fiind, Curtea
constată că actul normativ criticat aduce atingere dispozitiilor
constitutionale cuprinse în art. 44 alin. (1) teza întâi privind garantarea
dreptului de proprietate privată.
Curtea constată totodată că Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 110/2005, în ansamblul său, reglementează un transfer silit de proprietate,
care nu respectă prevederile referitoare la expropriere consacrate de art. 44
alin. (1) si (3) din Constitutie si de art. 1 din primul Protocol la Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. În acest
sens, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a statuat în jurisprudenta sa că o
privare de proprietate trebuie să fie prevăzută de lege, să urmărească o cauză
de utilitate publică, să fie conformă normelor de drept intern si să respecte
un raport de proportionalitate între mijloacele folosite si scopul vizat. Cu
privire la indemnizarea titularului dreptului de proprietate pentru privarea de
dreptul său, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a retinut că, în absenta
unei compensatii reparatorii, art. 1 din Protocolul nr. 1 n-ar asigura decât o
protectie iluzorie si ineficace a dreptului de proprietate, în totală
contradictie cu dispozitiile Conventiei (Cauza James si altii împotriva
Marii Britanii, 1986). Privarea de proprietate impune, asadar, statului
obligatia de a-l despăgubi pe proprietar, pentru că, fără plata unei sume
rezonabile, raportată la valoarea bunului, măsura constituie o atingere
excesivă a dreptului la respectarea bunurilor sale. Imposibilitatea de a obtine
fie si o despăgubire partială, dar adecvată în cadrul privării de
proprietate, constituie o rupere a echilibrului între necesitatea protectiei
dreptului de proprietate si exigentele de ordin general. În prezenta cauză,
analizând dispozitiile art. 8 si ale art. 14 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 110/2005, care stabilesc pretul maximal de vânzare a spatiului
medical în mod diferentiat, pe categorii de localităti, iar în privinta
terenului aferent, un pret fix de 1 euro/m2 (în limita a 250 m2),
Curtea constată că preturile astfel determinate nu tin seama de valoarea pe
piată a bunului. Disproportia vădită între cele două valori conduce la
calificarea pretului ca fiind neserios, astfel încât exigentele impuse de
normele constitutionale si internationale menionate nu sunt îndeplinite.
Curtea mai constată că actul normativ criticat încalcă si
dispozitiile art. 34 din Constitutie privind dreptul la ocrotirea sănătăii.
Garantând acest drept complex, textul constitutional mentionat stabile s te
obligatia statului de luare a măsurilor pentru asigurarea igienei si a
sănătătii publice, ceea ce implică si crearea conditiilor care să asigure
prestarea de servicii medicale, inclusiv sub aspectul asigurării bazei
materiale necesare. Or, în măsura în care se reglementează vânzarea spatiilor
care au destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor în care se
desfăsoară activităti conexe actului medical, cu riscul schimbării pe viitor a
destinaiei acestora, statul nu va mai dispune de baza materială care să asigure
îndeplinirea obligatiei constitutionale mentionate si, ca urmare, nu va mai
putea garanta dreptul cetătenilor la ocrotirea sănătătii.
Având în vedere că dispozitiile art. 1, 4, 5, 8 si 14 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 110/2005, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 236/2006, mai sus examinate, constituie însăsi
substanta reglementării criticate, Curtea constată că actul normativ, în
ansamblul său, este neconstitutional, impunându-se, prin urmare, admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate astfel cum a fost formulată.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, Cu
majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate ridicată de
Consiliul Local al Comunei Bontida, judetul Cluj, în Dosarul nr. 9.847/117/2006
al Tribunalului Cluj - Sectia mixtă de contencios administrativ si fiscal, de
conflicte de muncă si asigurări sociale si constată că dispozitiile Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spatiilor proprietate
privată a statului sau a unitătilor administrativ-teritoriale, cu destinaia de
cabinete medicale, precum si a spatiilor în care se desfăsoară activităti
conexe actului medical, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
236/2006, sunt neconstitutionale.
Definitivă si general obligatorie.
Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului
si Guvernului.
Pronuntată în sedinta publică din data de 9 octombrie
2007.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 532/2007 privind
organizarea si functionarea Autoritătii Nationale a Vămilor
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. -
Hotărârea Guvernului nr. 532/2007 privind organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale a Vămilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 405 din 18 iunie 2007, cu modificările ulterioare, se modifică si
se completează după cum urmează:
1. La articolul 4 alineatul (1), după punctul 45 se
introduc două noi puncte, punctele 451 si 452, cu
următorul cuprins:
„451. efectuează inspectia fiscală, în
conditiile Codului de procedură fiscală, în domeniul produselor accizabile;
452. emite decizii de impunere în urma
inspectiei fiscale, în conditiile Codului de procedură fiscală, în domeniul
produselor accizabile;”.
2. La articolul 8, după alineatul (4) se introduce un
nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Calitatea de ordonator tertiar de
credite a directorilor executivi ai directiilor judetene pentru accize si
operatiuni vamale, prevăzută la alin. (4), se exercită începând cu data de 1
ianuarie 2008, dată până la care directorii executivi ai directiilor regionale
pentru accize si operatiuni vamale exercită calitatea de ordonator tertiar de
credite atât pentru activitatea proprie, cât si pentru cea a directiilor
judetene pentru accize si operatiuni vamale din subordine.”
3. La articolul 10, după alineatul (1) se introduce un
nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Vicepresedintele Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală, care conduce Autoritatea Natională a Vămilor, poate
redistribui, prin ordin, între aparatul central, directiile regionale pentru
accize si operatiuni vamale, directiile judetene pentru accize si operatiuni
vamale, birourile vamale si punctele vamale, posturile repartizate, cu
încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru aceste unităti conform
prevederilor art. 7 alin. (5).”
4. Anexa nr. 2 se modifică si se înlocuieste cu anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
5. În cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 532/2007,
sintagma „directii judetene pentru accize si operatiuni vamale” se înlocuieste
cu sintagma „directii judetene si a municipiului Bucuresti pentru accize si
operatiuni vamale”.
Art. II. -
Prevederile art. 7 alin. (8) din Hotărârea Guvernului nr. 495/2007 privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 382 din 6 iunie 2007, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică în mod corespunzător.
Art. III. -
Hotărârea Guvernului nr. 532/2007 privind organizarea si functionarea
Autoritătii Nationale a Vămilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 405 din 18 iunie 2007, cu modificările ulterioare si cu
modificările si completările aduse prin prezenta hotărâre, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 4 octombrie 2007.
Nr. 1.210.
ANEXĂ (Anexa nr. 2
la Hotărârea Guvernului nr. 532/2007)
Numărul maxim de posturi, inclusiv demnitarul si cabinetul acestuia = 4.589
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a aparatului central al Autoritătii Nationale a Vămilor
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru înfiintarea secretariatelor tehnice comune si a Subsecretariatului
tehnic comun în cadrul programelor PHARE de cooperare transfrontalieră
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1.
- Obiectul prezentei hotărâri îl constituie înfiintarea secretariatelor tehnice
comune si a Subsecretariatului tehnic comun în cadrul programelor PHARE de
cooperare transfrontalieră, potrivit acordurilor de finantare dintre Guvernul
României si Comisia Europeană, referitoare la programele de cooperare
transfrontalieră ale României pentru anii 2005 si
2006, intrate în vigoare la 16 august 2006, respectiv 16
iulie
2007, denumite în continuare acorduri de finantare.
Art. 2.
- (1) În sensul prezentei hotărâri, următorii termeni se definesc astfel:
a) Comitetul comun de cooperare este organismul care
asigură o politică si o supraveghere de ansamblu asupra functionării
Programului de cooperare transfrontalieră;
b) Comitetul comun de monitorizare este organismul
responsabil cu supervizarea si monitorizarea implementării întregului program
în concordantă cu politica de cooperare transfrontalieră din zona de granită
comună, urmărirea eficacitătii si calitătii implementării asistentei
comunitare, modul de utilizare a asistentei comunitare si impactul acesteia, cu
respectarea prevederilor comunitare în materie, din zona de granită comună;
c) Comitetul comun de coordonare este organismul
care asigură coordonarea politicilor de cooperare transfrontalieră din zona de
granită comună, urmărirea eficacitătii si calitătii implementării asistentei
comunitare, modul de utilizare a asistentei comunitare si impactul acesteia, cu
respectarea prevederilor comunitare în materie;
d) Secretariatul tehnic comun este structură fără
personalitate juridică care se înfiintează si functionează, potrivit
acordurilor de finantare în vigoare si în conformitate cu prevederile prezentei
hotărâri, în cadrul birourilor regionale pentru cooperare transfrontalieră, ca
organism administrativ al programului;
e) Subsecretariatul tehnic comun este structură
fără personalitate juridică care se înfiintează si functionează, potrivit
acordurilor de finantare în vigoare si în conformitate cu prevederile prezentei
hotărâri, în cadrul Biroului Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Oradea,
ca organism administrativ al programului.
(2) Comitetele comune prevăzute la alin. (1) lit. a)-c)
sunt constituite si functionează în conformitate cu acordurile de finantare.
Art. 3.
- Pentru fiecare dintre programele PHARE de cooperare transfrontalieră,
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice si Locuintelor îndeplineste functia
de agentie de implementare si/sau autoritate contractantă, în conformitate cu
legislatia în vigoare.
Art. 4.
- În cadrul programelor PHARE de cooperare transfrontalieră derulate în zona de
granită România- Republica Ungară si în baza documentelor comune de programare,
a regulamentelor si a liniilor directoare ale Comisiei Europene sunt
constituite si functionează, potrivit acordurilor de finantare, următoarele
structuri comune, fără personalitate
juridică: Comitetul comun de monitorizare si Comitetul
comun de coordonare.
Art. 5.
- În cadrul programelor PHARE de cooperare transfrontalieră derulate în zonele
de granită: România- Ucraina, România-Republica Moldova, România-Serbia si
România-Republica Bulgaria si în baza documentelor comune de programare, a
regulamentelor si a liniilor directoare ale Comisiei Europene sunt constituite
si functionează, potrivit acordurilor de finantare, următoarele structuri
comune, fără personalitate juridică: Comitetul comun de cooperare si Comitetul
comun de coordonare.
Art. 6.
- (1) În regiunea de granită România-Republica Ungară functionează Biroul
Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Oradea, organism neguvernamental,
nonprofit, cu personalitate juridică, care îsi desfăsoară activitatea în
domeniul cooperării transfrontaliere si care s-a constituit, în conditiile
legii, ca urmare a asocierii dintre Agentia de Dezvoltare Regională Nord-Vest
si Agentia de Dezvoltare Regională Vest.
(2) Pentru programele prevăzute la art. 4 se înfiintează
Subsecretariatul tehnic comun al Programului PHARE de cooperare
transfrontalieră România-Ungaria în cadrul biroului prevăzut la alin. (1),
structură fără personalitate juridică.
Art. 7.
- (1) În regiunea de granită România-Republica Bulgaria functionează Biroul
Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Călărasi, organism neguvernamental,
nonprofit, cu personalitate juridică, care îsi desfăsoară activitatea în
domeniul cooperării transfrontaliere si care s-a constituit, în conditiile
legii, ca urmare a asocierii dintre Agentia de Dezvoltare Regională Sud-Vest
Oltenia, Agentia de Dezvoltare Regională Sud Muntenia si Agentia de Dezvoltare
Regională Sud-Est.
(2) Pentru programele prevăzute la art. 5 se înfiintează
Secretariatul tehnic comun al Programului PHARE de cooperare transfrontalieră
România-Bulgaria în cadrul biroului prevăzut la alin. (1), structură fără
personalitate juridică.
Art. 8.
- (1) În regiunea de granită România-Ucraina functionează Biroul Regional
pentru Cooperare Transfrontalieră Suceava, organism neguvernamental, nonprofit,
cu personalitate juridică, care îsi desfăsoară activitatea în domeniul
cooperării transfrontaliere si care s-a constituit, în conditiile legii, ca
urmare a asocierii dintre Agentia de Dezvoltare Regională Nord-Vest, Agentia de
Dezvoltare Regională Nord-Est si Agentia de Dezvoltare Regională Sud-Est.
(2) Pentru programele prevăzute la art. 5 se înfiintează
Secretariatul tehnic comun al Programului PHARE de cooperare transfrontalieră
România-Ucraina în cadrul biroului prevăzut la alin. (1), structură fără
personalitate juridică.
Art. 9.
- (1) În regiunea de granită România-Republica Moldova functionează Biroul
Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Iasi, organism neguvernamental,
nonprofit, cu personalitate juridică, care îsi desfăsoară activitatea în
domeniul cooperării transfrontaliere si care s-a constituit, în conditiile
legii, ca urmare a asocierii dintre Agentia de Dezvoltare Regională Nord-Vest
si Agentia de Dezvoltare Regională Nord-Est.
(2) Pentru programele prevăzute la art. 5, se înfiintează
Secretariatul tehnic comun al Programului PHARE de cooperare transfrontalieră
România-Republica Moldova în cadrul biroului prevăzut la alin. (1), structură
fără personalitate juridică.
Art. 10.
- (1) În regiunea de granită România-Serbia functionează Biroul Regional pentru
Cooperare Transfrontalieră Timisoara, organism neguvernamental, nonprofit, cu
personalitate juridică, care îsi desfăsoară activitatea în domeniul cooperării
transfrontaliere si care s-a constituit, în conditiile legii, ca urmare a
asocierii dintre Agentia de Dezvoltare Regională Vest si Agentia de Dezvoltare
Regională Sud-Vest Oltenia.
(2) Pentru programele prevăzute la art. 5, se înfiintează
Secretariatul tehnic comun al Programului PHARE de cooperare transfrontalieră
România-Serbia în cadrul biroului prevăzut la alin. (1), structură fără
personalitate juridică.
Art. 11.
- (1) Pentru implementarea programelor PHARE de cooperare transfrontalieră,
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice si Locuintelor încheie contracte negociate
pentru managementul administrativ, tehnic si financiar al programelor de
cooperare transfrontalieră, cu birourile regionale pentru cooperare
transfrontalieră, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2) din Legea
nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările si
completările ulterioare.
(2) Contractele prevăzute la alin. (1) cuprind în mod
expres atributiile secretariatelor tehnice comune si ale Subsecretariatului
tehnic comun în cadrul programelor PHARE de cooperare transfrontalieră, precum
si sursele de finantare.
Art. 12.
- Finantarea programelor PHARE de cooperare transfrontalieră, derulate prin
birourile regionale pentru cooperare transfrontalieră se realizează în baza
acordurilor de finantare în vigoare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice si locuintelor,
László Borbély
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 4 octombrie 2007.
Nr. 1.213.
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României si Guvernul Republicii
Franceze privind cooperarea în vederea protectiei minorilor români neînsotiti
pe teritoriul Republicii Franceze si a întoarcerii acestora în tara de origine,
precum si în vederea luptei împotriva retelelor de exploatare a minorilor,
semnat la Bucuresti la 1 februarie 2007
În temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, si al art. 20 din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Acordul dintre Guvernul României si Guvernul Republicii
Franceze privind cooperarea în vederea protectiei minorilor români neînsotiti
pe teritoriul Republicii Franceze si a întoarcerii acestora în tara de origine,
precum si în vederea luptei împotriva retelelor de exploatare a minorilor,
semnat la Bucuresti la 1 februarie 2007.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul justitiei,
Tudor-Alexandru Chiuariu
Ministrul internelor si reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei si egalitătii de sanse,
Paul Păcuraru
Ministrul afacerilor externe,
Adrian Mihai Cioroianu
Bucuresti, 10 octombrie 2007.
Nr. 1.237.
ACORD
între Guvernul României si Guvernul Republicii Franceze
privind cooperarea în vederea protectiei minorilor români neînsotiti pe
teritoriul Republicii Franceze si a întoarcerii acestora în tara de origine,
precum si în vederea luptei împotriva retelelor de exploatare a minorilor
Guvernul României si Guvernul Republicii Franceze,
denumite în continuare părti,
aspirând la dezvoltarea si continuarea relatiilor
bilaterale, în spiritul Tratatului de întelegere amicală si de cooperare dintre
România si Republica Franceză, încheiat la Paris la 20 noiembrie 1991,
reafirmând angajamentele asumate prin Acordul dintre
Guvernul României si Guvernul Republicii Franceze privind readmisia persoanelor
aflate în situatie ilegală, semnat la Bucuresti la 12 aprilie 1994, precum si
prin Acordul dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Franceze privind
cooperarea în domeniul afacerilor interne, semnat la Bucuresti la 21 februarie
1997,
reiterând angajamentele cuprinse în Declaratia comună
privind cooperarea în domeniul protectiei si sprijinirii minorilor români
aflati în Franta, neînsotiti, semnată la Paris la 4 martie 2002, si în
Memorandumul de întelegere încheiat între România si Republica Franceză asupra
problemelor minorilor români aflati în dificultate pe teritoriul francez,
încheiat la Bucuresti la 30 august 2002,
reafirmându-si angajamentele care rezultă din Protocolul
încheiat de ministrii de interne din România si Republica Franceză referitor la
întărirea cooperării bilaterale în scopul luptei împotriva criminalitătii
organizate, traficului de fiinte umane si al asigurării securitătii interne în
cele două tări, semnat la Bucuresti la 30 august 2002,
convinse de necesitatea cooperării bilaterale în domeniul
protectiei copilului, atât în scopul solutionării situatiei minorilor români
aflati în dificultate pe teritoriul Republicii Franceze, cât si în scopul
prevenirii unor astfel de situatii de risc pentru copiii români,
convinse de interesul continuării cooperării operationale
initiate în cadrul Acordului din 4 octombrie 2002 privind protectia minorilor
români aflati în dificultate pe teritoriul Republicii Franceze si întoarcerea
acestora în tara de origine, precum si lupta împotriva retelelor de exploatare
a minorilor,
dorind astăzi să dezvolte cooperarea prevăzută de acest
acord, în sensul unei actiuni comune de luptă împotriva retelelor de exploatare
a minorilor,
conformându-se principiilor egalitătii si reciprocitătii,
respectând legislatiile nationale ale statelor lor,
normele si principiile dreptului international si având în vedere prevederile
Conventiei cu privire la drepturile copilului, adoptată de Adunarea Generală a
Organizatiei Natiunilor Unite la 20 noiembrie 1989,
au convenit următoarele:
ARTICOLUL 1
Domeniul de aplicare
În baza prezentului acord si în conformitate cu
legislatiile nationale ale statelor lor, cu normele si principiile dreptului
international, părtile vor colabora pentru:
1. solutionarea situatiei minorilor români aflati în
dificultate pe teritoriul Republicii Franceze, respectiv copiii români expusi
riscurilor de abuz, exploatare sau delincventă, si prevenirea unor astfel de
situatii;
2. facilitarea schimburilor de date si informatii, pentru
a solutiona cât mai eficient situatia copiilor români aflati în dificultate pe
teritoriul Republicii Franceze si pentru a contribui la prevenirea situatiilor
de neînsotire sau de risc a acestora, inclusiv a recidivelor;
3. întărirea luptei împotriva criminalitătii organizate,
a delincventei itinerante si anihilarea retelelor de exploatare a minorilor.
ARTICOLUL 2
Obiectivele colaborării
Pentru îndeplinirea prevederilor prezentului acord,
părtile convin asupra următoarelor obiective:
1. identificarea si protejarea minorilor români
neînsotiti, victime sau autori de infractiuni aflati în dificultate pe
teritoriul Republicii Franceze;
2. favorizarea întoarcerii în tara lor a minorilor români
neînsotiti, printr-un schimb de informatii privind starea lor civilă,
localizarea reprezentantilor lor legali si orice alte date legate de conditiile
lor de viată, si asigurarea de conditii bune pentru întoarcere (adoptarea de
măsuri de protectie, monitorizarea reintegrării sociale în primele 6 luni de la
întoarcere);
3. prevenirea riscurilor de exploatare sau de represalii
asupra minorilor redati părintilor lor din România, prin schimbul de informatii
privind retelele si organizatiile criminale care îi exploatează în România si
Republica Franceză.
ARTICOLUL 3
Asistenta minorilor si organizarea întoarcerii în
România, organizarea grupului de legătură operational (GLO)
1. Asistenta minorilor români aflati în dificultate pe
teritoriul francez
Partea franceză organizează un dispozitiv de asistentă a
minorilor români aflati în dificultate pe teritoriul său.
Asistenta minorilor cuprinde: luarea de contact pe
teritoriul francez, crearea unei legături de încredere, primirea, găzduirea,
supravegherea sanitară, elaborarea unui proiect de întoarcere în România,
pregătirea întoarcerii si însotirea minorilor până în România.
2. Organizarea grupului de legătură operational (GLO)
În scopul facilitării relatiilor operationale dintre
autoritătile române si franceze, în special a schimbului de informatii, se
creează un grup de legătură operational format din specialisti desemnati de
către părti. Acest grup este constituit din specialisti, puncte de contact;
lista membrilor săi si modalitătile de functionare sunt stabilite prin acord
între părti, iar presedintia este asigurată de Ministerul Justitiei.
Grupul are ca scop:
- facilitarea identificării minorilor români aflati pe
teritoriul francez;
- îmbunătătirea asistentei acordate minorilor si
facilitarea întoarcerii acestora în tară, atunci când sunt îndeplinite
conditiile;
- contributia la cooperarea dintre cele două tări în
lupta împotriva organizatiilor criminale române care vizează minorii, a căror
activitate se extinde si pe teritoriul francez, contribuind astfel la lupta
împotriva criminalitătii organizate si la anihilarea retelelor de exploatare a
minorilor neînsotiti.
Activitatea grupului de legătură operational va face
obiectul unei evaluări anuale, conform unei proceduri care va fi stabilită
ulterior de către părti. Un raport anual de activitate se va distribui tuturor
membrilor grupului de legătură operational.
ARTICOLUL 4
Plan de măsuri: asistenta minorilor si organizarea
întoarcerii în România; primirea minorilor în România
Autoritătile franceze se asigură cu privire la starea
civilă reală a minorului neînsotit, în cooperare cu autoritătile române, în
cadrul schimburilor de informatii prevăzute la art. 1.
Parchetul pentru minori sau judecătorul pentru copii,
competent din punct de vedere teritorial, sesizat în privinta unui minor român
neînsotit, îndeplineste imediat toate demersurile necesare pentru a obtine, în
Republica Franceză si în România, elementele relevante privind situatia
personală si administrativă a acestuia, potrivit legislatiei în materie de
protectie a copilului. Acesta informează de îndată autoritatea judiciară sau
administrativă competentă din România, care, după examinarea situatiei
administrative si personale a minorului si după determinarea exactă a
modalitătilor de asistentă a acestuia în România, poate solicita în scris
returnarea sa.
Dacă Parchetul pentru minori nu sesizează judecătorul
pentru copii, acesta poate să dea curs cererii române în cazul în care
consideră, pe baza datelor furnizate de partea română, că sunt îndeplinite
toate garantiile pentru asigurarea protectiei minorului.
Dacă judecătorul pentru copii este sesizat, poate
dispune, tinând cont de aceste elemente, ridicarea plasamentului judiciar
pentru a permite întoarcerea minorului în tara sa de origine.
Dacă în momentul primirii cererii minorul nu mai este
localizat, Parchetul solicită înscrierea acestuia în Sistemul de informatii
Schengen (SIS). În cazul în care minorul este ulterior descoperit, măsura se
pune în executare de către Parchetul pentru minori competent teritorial, dacă
informatiile obtinute privind situatia minorului, în special cele primite de la
partea română, sunt suficiente si nu sunt mai vechi de 12 luni.
Partea română adoptă, imediat după întoarcerea minorilor,
măsurile de protectie pe care le consideră necesare conform legislatiei române
si informează anual partea franceză despre situatia respectivilor minori.
ARTICOLUL 5
Finantarea actiunilor
Partea franceză asigură finantarea actiunilor de
evaluare, identificare, protectie a minorilor pe teritoriul Republicii
Franceze, precum si de transport al minorilor români în tara lor.
ARTICOLUL 6
Solutionarea litigiilor
Eventualele litigii privind interpretarea sau aplicarea
prezentului acord vor fi solutionate prin negocieri directe între autoritătile
competente ale celor două state.
În cazul nesolutionării unui litigiu prin procedura
prevăzută la alin. 1, acesta va fi rezolvat pe cale diplomatică.
ARTICOLUL 7
Relatia cu alte acorduri internationale
Prezentul acord nu aduce atingere obligatiilor asumate de
către părti prin alte acorduri internationale.
ARTICOLUL 8
Limba oficială
În aplicarea prezentului acord, autoritătile competente
vor utiliza limbile oficiale ale statelor lor.
ARTICOLUL 9
Punerea în aplicare
1. În termen de două luni de la semnarea prezentului
acord, se vor preciza, prin întelegere între părti, modalitătile concrete
pentru punerea sa în aplicare.
2. La fiecare 6 luni, se va întocmi un raport de etapă,
care va evalua progresele înregistrate în aplicarea prezentului acord. Primul
raport va fi redactat la 8 luni după semnarea prezentului acord. Modalitătile
de redactare a acestor rapoarte vor fi prevăzute prin întelegerea dintre părti
mentionată la alin. 1.
3. Actiunile prevăzute la articolele precedente vor fi
desfăsurate în complementaritate cu programele finantate de către Uniunea
Europeană în domeniile care vizează prezentul acord.
ARTICOLUL 10
Dispozitii finale
1. Prezentul acord va intra în vigoare în prima zi a
lunii următoare datei de primire a ultimei dintre cele două notificări prin
care părtile îsi comunică reciproc îndeplinirea procedurilor interne necesare
intrării acestuia în vigoare.
2. Prezentul acord este încheiat pentru o perioadă de 3
ani si se va reînnoi tacit, cu exceptia cazului în care una sau cealaltă parte
îl denuntă în mod expres cu cel putin 6 luni înaintea datei de reînnoire
tacită.
3. Prezentul acord poate fi denuntat în orice moment de
către oricare dintre părti, prin notificare scrisă. În acest caz denuntarea îsi
produce efectele după trecerea a 3 luni de la data primirii acestei notificări.
4. Părtile pot hotărî modificarea prezentului acord
printr-un protocol de amendare care va intra în vigoare în conditiile prevăzute
la alin. 1.
Prezentul acord a fost semnat la Bucuresti la 1 februarie
2007, în două exemplare originale, fiecare în limbile română si franceză, toate
textele fiind egal autentice.
Pentru Guvernul României, Ion Codescu, secretar de stat |
Pentru Guvernul Republicii Franceze, Hervé Bolot, ambasador |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTĂRII RURALE
privind criteriile de recunoastere a organizatiilor de
producători din sectorul pescuitului si acvaculturii
Având în vedere prevederile:
- art. 5 si 6 din cap. I
din Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 104/2000;
- art. 73 lit. e) si j) din Legea nr. 192/2001
privind resursele acvatice vii, pescuitul si acvacultura, republicată, cu
modificările si completările ulterioare;
- art. 9 alin. (1) lit. B.c) din Hotărârea Guvernului nr.
865/2005 privind reorganizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Pescuit si Acvacultură,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 385/2007 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii si Dezvoltării Rurale,
văzând Referatul de aprobare al Agentiei Nationale pentru Pescuit si
Acvacultură nr. 3.760 din 23 august 2007,
ministrul agriculturii si dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. 1.
- Sunt recunoscute ca organizatii de producători în sectorul pescuitului si
acvaculturii orice organizatie sau grup de organizatii, constituite din
initiativa producătorilor, care îndeplinesc conditiile mentionate în
regulamentele comunitare si au ca scop garantarea practicării rationale a
pescuitului si acvaculturii, precum si îmbunătătirea conditiilor de vânzare a
productiei.
Art. 2.
- Zonele de pescuit si volumul minim de productie anuală, măsurate în tone
realizate, care se cer în vederea recunoasterii organizatiilor de producători
din sectorul pescuitului si acvaculturii, sunt cele prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 3.
- (1) Pentru pescuitul comercial, productia realizată se stabileste pe baza
declaratiei de descărcare.
(2) Pentru acvacultură, productia realizată se stabileste
pe baza facturilor de vânzare a pestelui.
Art. 4.
- Organizatiile de producători din sectorul pescuitului comercial elaborează
planuri proprii de captură, pe specii si luni calendaristice, pe care le
prezintă, la începutul fiecărei campanii de pescuit, Agentiei Nationale pentru
Pescuit si Acvacultură.
Art. 5.
- (1) În conformitate cu cerintele comunitare, Agentia Natională pentru Pescuit
si Acvacultură asigură controlul organizatiilor de producători, cu scopul
realizării obiectivelor pentru care au fost create si pentru asigurarea
respectării prevederilor prezentului ordin.
(2) Activitătile care presupun aplicarea regulamentelor
comunitare din care rezultă ajutoare si subventii pentru reglementarea pietei
produselor rezultate din pescuit si acvacultură constituie obiectul principal
al controlului.
(3) Organizatiile de producători din sectorul pescuitului
si acvaculturii sunt obligate să sprijine activitatea de control si să pună la
dispozitie documentatia si informatiile solicitate de către inspectorii
piscicoli.
Art. 6.
- (1) În vederea obtinerii recunoasterii organizatiilor de producători,
solicitantii depun la Agentia Natională pentru Pescuit si Acvacultură cereri
însotite de documentele si informatiile stabilite în regulamentele comunitare,
astfel:
A. pentru pescuitul comercial:
a) statutul organizatiei de producători conform
prevederilor regulamentelor comunitare;
b) lista membrilor si ambarcatiunilor organizatiei de
producători si datele de identificare ale acestora, pe puncte de descărcare;
c) lista centrelor de primă vânzare autorizate, unde se
realizează prima vânzare de către membrii organizatiei;
d) normele adoptate de organizatie;
e) identitatea persoanelor care sunt împuternicite de
organizatie pentru a actiona si a semna în numele ei;
f) bilantul contabil al organizatiei pe anul anterior,
din care să reiasă capacitatea financiară a organizatiei;
g) centralizator cu declaratiile de descărcare pe ultimele
12 luni, pentru fiecare membru; B. pentru acvacultură:
a) statutul organizatiei de producători conform
prevederilor regulamentelor comunitare;
b) lista membrilor organizatiei de producători si datele
de identificare ale acestora;
c) normele adoptate de organizatie;
d) identitatea persoanelor care sunt împuternicite de
organizatie pentru a actiona si a semna în numele ei;
e) bilantul contabil pe anul anterior al membrilor
organizatiei, din care să reiasă capacitatea financiară a acestora;
f) centralizator cu facturile de vânzare pe ultimele 12
luni, pentru fiecare membru.
(2) Modelul cererii de recunoastere este prezentat în
anexa nr. 2.
(3) Modelul listei membrilor titulari ai organizatiei de
producători este prezentat în anexa nr. 3.
Art. 7.
- (1) După depunerea documentatiei personalul specializat din cadrul Agentiei
Nationale pentru Pescuit si Acvacultură verifică autenticitatea datelor si
informatiilor depuse si întocmeste un proces-verbal de constatare, care stă la
baza emiterii avizului de recunoastere.
(2) Modelul procesului-verbal de constatare este
prezentat în anexa nr. 4.
Art. 8.
- (1) Agentia Natională pentru Pescuit si Acvacultură emite, în termen de 3
luni de la depunerea documentatiei, avizul de recunoastere celor care
îndeplinesc conditiile mentionate în regulamentele comunitare si în prezentul
ordin.
(2) Dacă documentatia este incompletă sau organizatia de
producători nu îndepline s te conditiile mentionate în regulamentele comunitare
si în prezentul ordin, Agentia Natională pentru Pescuit si Acvacultură, în
termen de 10 zile, comunică acesteia observatiile în vederea completării
documentatiei sau neacordarea avizului de recunoastere.
(3) Modelul avizului de recunoastere este prezentat în
anexa nr. 5.
Art. 9.
- (1) Organizatiile de producători din sectorul pescuitului si acvaculturii
recunoscute sunt înregistrate în Registrul unic de evidentă a organizatiilor de
producători organizat la nivelul Agentiei Nationale pentru Pescuit si
Acvacultură.
(2) Modelul Registrului unic de evidentă a organizatiilor
de producători este prezentat în anexa nr. 6.
Art. 10. - (1) Recunoasterea unei organizatii de
producători din sectorul pescuitului si acvaculturii poate fi retrasă în cazul
în care nu mai sunt îndeplinite conditiile prevăzute în regulamentele comunitare
si în prezentul ordin.
(2) În cazul în care o organizatie de producători din
sectorul pescuitului si acvaculturii se află în situatia prevăzută la alin.
(1), Agentia Natională pentru Pescuit si Acvacultură va comunica acesteia
intentia de a i se retrage recunoasterea, cu termen de contestare de 30 de zile
de la data înstiintării.
(3) Modelul deciziei de retragere a recunoasterii este
prezentat în anexa nr. 7.
Art. 11.
- Presedintele Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultură emite, în
conformitate cu atributiile sale, decizii pentru stabilirea comisiilor de
avizare a cererilor de recunoastere sau a sesizărilor de retragere.
Art. 12.
- Agentia Natională pentru Pescuit si Acvacultură duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 13.
- La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr. 418/2003 privind criteriile de
recunoastere a organizatiilor de producători din sectorul pescuitului si
acvaculturii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 503 din
11 iulie 2003.
Art. 14.
- Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 15.
- Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii si dezvoltării rurale,
Decebal Traian Remes
Bucuresti, 6 septembrie 2007.
Nr. 772.
ANEXA Nr. 1
ZONELE DE PESCUIT SI VOLUMUL MINIM DE PRODUCTIE ANUALĂ
REALIZATĂ
pentru recunoasterea organizatiilor de producători din
sectorul pescuitului si acvaculturii
Tipul de organizatie de producători |
Zona/Volumul minim al productiei anuale (greutate
realizată) |
1. Pescuit comercial |
Marea Neagră - minimum 500 t Delta Dunării - minimum 1.000 t Dunăre si ape interioare - minimum 300 t |
2. Acvacultură |
Dacă acea organizatie produce minimum 30% în greutate din productia
totală la o specie sau un grup de specii din acvacultură, la nivel national |
Nr. ... din ..../.../....
Solicitant
..........................................................., cu sediul în
......................................., telefon/fax
............................, cod fiscal ................................,
reprezentat prin ........................................, domiciliat în
localitatea ....................................., str. ...............................................
nr. ....., bl. ...., ap. ...., judetul........................................,
posesor al CI seria..... nr.............., eliberată de
........................................... la data de .......................,
CNP.............................., vă solicităm recunoasterea ca organizatie de
producători în sectorul pescuitului si acvaculturii, în conformitate cu
prevederile art. 5 si 6 din cap. I din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000, ale art.
73 lit. e) si j) din Legea nr. 192/2001 privind resursele acvatice
vii, pescuitul si acvacultura, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, si ale Ordinului ministrului agriculturii si dezvoltării rurale nr.
772/2007.
Pentru aceasta, anexez în
copie:..........................................
Cunoscând că falsul în declaratii este pedepsit de legea
penală, declar pe propria răspundere că informatiile înscrise în documentele
sus-mentionate sunt în conformitate cu realitatea.
Data .................... |
Presedinte, .................................... |
ANEXA Nr. 3
LISTA
membrilor titulari ai
organizatiei................................................, aprobată în adunarea
generală din data de.................
Nr. crt |
Numele si prenumele |
CNP |
Domiciliul stabil |
Telefon/Fax |
Nr. permis de pescuit comercial |
Ambarcatiunea de pescuit Nr. fisier |
Productie totală realizată în anul anterior |
Semnătura |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total productie pe organizatie: |
|
|
|
Întocmit, ................................ (numele si prenumele) ................................. (semnătura) |
Presedintele organizatiei, ...................................... (numele si prenumele) ................................. (semnătura) |
ANEXA Nr. 4
PROCES-VERBAL DE CONSTATARE
Încheiat
astăzi,................/..................../...................
Subsemnatul
...................................................., având functia de ...............................................
în cadrul ......................., verificând îndeplinirea de către
................................................., cu sediul în
........................................., a criteriilor de recunoastere în conformitate
cu prevederile art. 5 si 6 din cap. I din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 104/2000 si ale
art. 73 lit. e) si j) din Legea nr. 192/2001 privind resursele
acvatice vii, pescuitul si acvacultura, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, am constatat:
A. pentru pescuitul comercial:
a) statutul organizatiei de producători corespunde
prevederilor regulamentelor comunitare;
b) existenta listei membrilor si ambarcatiunilor
organizatiei de producători si datele de identificare ale acestora, pe puncte
de descărcare;
c) existenta listei centrelor de primă vânzare
autorizate, unde se realizează prima vânzare de către membrii organizatiei;
d) identitatea persoanelor care sunt împuternicite de
organizatie pentru a actiona si a semna în numele ei;
e) bilantul contabil al organizatiei pe anul anterior,
din care reiese capacitatea financiară a organizatiei;
f) centralizator cu declaratiile de descărcare pe
ultimele 12 luni, pentru fiecare membru;
B. pentru acvacultură:
a) statutul organizatiei de producători corespunde
prevederilor regulamentelor comunitare;
b) existenta listei membrilor organizatiei de producători
si datele de identificare ale acestora;
c) identitatea persoanelor care sunt împuternicite de
organizatie pentru a actiona si a semna în numele ei;
d) bilantul contabil pe anul anterior al organizatiei,
din care reiese capacitatea financiară a acesteia;
e) centralizator cu facturile de vânzare pe ultimele 12
luni, pentru fiecare membru.
Inspector, ........................ Semnătura ....................... Data ...................... |
Reprezentantul organizatiei de producători, ............................... Semnătura .............................. |
ANEXA Nr. 5
AVIZ DE RECUNOASTERE
Nr..................../...............................
Eliberat în temeiul prevederilor art. 5 si 6 din cap. I
din Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 104/2000, ale art. 73 lit. e) si j) din Legea
nr. 192/2001 privind resursele acvatice vii, pescuitul si acvacultura,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, si al
Procesului-verbal nr....................din data de ......................
Prezentul aviz de recunoastere conferă statutul de
organizatie de producători ..........................................,
înregistrată sub nr. ................................ din data de
....................... în Registrul unic de evidentă a organizatiilor de
producători constituite în sectorul pescuitului si acvaculturii, si asigură
titularului toate drepturile conferite de lege.
Avizul de recunoastere îsi păstrează valabilitatea pe
durata cât titularul îndeplineste criteriile de recunoastere pentru care a
primit prezentul aviz de recunoastere.
Presedinte,
...........................
ANEXA Nr. 6
REGISTRUL UNIC DE EVIDENTĂ
a organizatiilor de producători din sectorul pescuitului
si acvaculturii, recunoscute conform prevederilor art. 5 si 6 din cap. I
din Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 104/2000 si ale art. 73 lit. e) si j) din Legea
nr. 192/2001 privind resursele acvatice vii, pescuitul si acvacultura, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, de către Agentia Natională pentru
Pescuit si Acvacultură
Nr. crt. |
Nr. si data cererii de recunoastere |
Numele organizatiei de producători |
Sediul administrativ |
Sectorul pentru care solicită recunoasterea |
Nr. si data avizului de recunoastere |
Numele reprezentantului si CI. seria ... nr...... |
Semnătura reprezentantului |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 7
DECIZIE DE RETRAGERE A RECUNOASTERII
Eliberată în temeiul prevederilor art. 5 si 6 din cap. I
din Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 104/2000 si ale Ordinului ministrului agriculturii si
dezvoltării rurale nr. 772/2007
Către.....................................................................................................................................................................................
Întrucât nu au fost respectate conditiile de recunoastere
ca organizatie de producători, se emite prezenta decizie care anulează
titularului toate drepturile conferite de reglementările în vigoare.
Prezenta decizie de retragere a avizului de recunoastere
a fost înregistrată sub nr. ............................................ din
data de ........................... în Registrul unic de evidentă a
organizatiilor de producători constituite în sectorul pescuitului si
acvaculturii.
Presedinte,
.........................................