MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI Nr. 466/2009

MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI

 

PARTEA I

Anul 177 (XXI) - Nr. 466            LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE            Marti, 7 iulie 2009

 

SUMAR

 

DECRETE

 

1.127. - Decret privind conferirea Ordinului National Steaua României în grad de Colan

 

1.128. - Decret privind conferirea Ordinului National Steaua României în grad de Mare Cruce

 

1.129. - Decret privind conferirea unor decoratii

 

1.130. - Decret privind conferirea unor decoratii

 

1.131. - Decret privind conferirea Ordinului National Steaua României în grad de Comandor

 

1.132. - Decret privind conferirea Ordinului National Pentru Merit în grad de Mare Ofiter

 

DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE

 

Decizia nr. 665 din 30 aprilie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei

 

Decizia nr. 701 din 5 mai 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei

 

Decizia nr. 702 din 5 mai 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I, art. II si art. V din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei

 

Decizia nr. 723 din 7 mai 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei

 

Decizia nr. 784 din 12 mai 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei si ale Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii

 

ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE

 

            M.70. - Ordin al ministrului apărării nationale privind gestionarea deseurilor de echipamente electrice si electronice în Armata României


 

DECRETE

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

 

DECRET

privind conferirea Ordinului National Steaua României în grad de Colan

 

În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată, ale art. 4 alin. (3), ale art. 6 lit. Asi ale art. 11 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările si completările ulterioare,

în semn de înaltă apreciere pentru poporul si suveranii belgieni,

 

Presedintele României decretează:

 

Articol unic. - Se conferă Ordinul National Steaua României în grad de Colan Majestătii Sale Albert II, Regele Belgienilor.

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

TRAIAN BĂSESCU

În temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,

republicată, contrasemnăm acest decret.

PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

 

Bucuresti, 1 iulie 2009.

Nr. 1.127.

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

 

DECRET

privind conferirea Ordinului National Steaua României în grad de Mare Cruce

 

În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată, ale art. 4 alin. (3), ale art. 6 lit. Asi ale art. 11 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările si completările ulterioare,

în semn de înaltă apreciere pentru poporul si suveranii belgieni,

 

Presedintele României decretează:

 

Articol unic. - Se conferă Ordinul National Steaua României în grad de Mare Cruce Majestătii Sale Paola, Regina Belgienilor.

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

TRAIAN BĂSESCU

În temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,

republicată, contrasemnăm acest decret.

PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

 

Bucuresti, 1 iulie 2009.

Nr. 1.128.

 


PRESEDINTELE ROMÂNIEI

 

DECRET

privind conferirea unor decoratii

 

În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată, ale art. 4 alin. (3), ale art. 6, 7 si 11 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările si completările ulterioare,

în semn de apreciere deosebită pentru contributia avută la dezvoltarea relatiilor de colaborare si prietenie româno-belgiene,

 

Presedintele României decretează:

 

Art. 1. - Se conferă Ordinul National Steaua României în grad de Mare Ofiter Excelentei Sale domnului Karel De Gucht, ministru al afacerilor externe.

Art. 2. - Se conferă Ordinul National Serviciul Credinciosîn grad de Mare Cruce Excelentei Sale domnului Leo D'aes, ambasador extraordinar si plenipotentiar al Regatului Belgiei la Bucuresti.

Art. 3. - Se conferă Ordinul National Serviciul Credincios în grad de Mare Ofiter:

- domnului Dirk Achten, presedintele Comitetului Director al Serviciului Public Federal al Afacerilor Externe, Comertului Exterior si Cooperării pentru Dezvoltare;

- domnului ambasador Peter Martin, seful Protocolului din cadrul Serviciului Public Federal al Afacerilor Externe, Comertului Exterior si Cooperării pentru Dezvoltare.

Art. 4. - Se conferă Ordinul National Serviciul Credincios în grad de Comandor domnului Willy DeBuck, director pentru Europa Centrală si de Est în cadrul Serviciului Public Federal al Afacerilor Externe, Comertului Exterior si Cooperării pentru Dezvoltare.

Art. 5. - Se conferă Ordinul National Pentru Merit în grad de Comandor domnului Henk Mahie'u, Serviciul Public Federal al Afacerilor Externe, Comertului Exterior si Cooperării pentru Dezvoltare.

Art. 6. - Se conferă Ordinul Meritul Diplomatic în grad de Comandor doamnei Sophie Geeroms, director adjunct, Cabinetul ministrului afacerilor externe.

Art. 7. - Se conferă Ordinul Meritul Diplomatic în grad de Ofiter doamnei Monique Driesmans, sef de sectie la Directia de protocol din cadrul Serviciului Public Federal al Afacerilor Externe, Comertului Exterior si Cooperării pentru Dezvoltare.

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

TRAIAN BĂSESCU

În temeiul art. 100 alin. 2 din Constitutia României,

republicată, contrasemnăm acest decret.

PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

 

Bucuresti, 1 iulie 2009.

Nr. 1.129.

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

 

DECRET

privind conferirea unor decoratii

 

În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată, ale art. 4 alin. (3), ale art. 6, 7, 8 si 11 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările si completările ulterioare,

în semn de apreciere deosebită pentru contributia avută la dezvoltarea relatiilor de colaborare si prietenie româno-belgiene,

 

Presedintele României decretează:

 

Art. 1. - Se conferă Ordinul National Serviciul Credincios în grad de Mare Ofiter:

- domnului Jacques van Ypersele de Strihou, sef de cabinet al Majestătii Sale Regele Belgienilor;

- domnului Vincent Pardoen, intendent al Listei Civile a Majestătii Sale Regele Belgienilor;

- domnului ambasador Ghislain D'hoop, sef al Departamentului Relatii Externe din cadrul Palatului Regal;

- domnului Marc Mullie, sef al Departamentului Economic, Social si Cultural din cadrul Palatului Regal.

Art. 2. - Se conferă Ordinul National Serviciul Credincios în grad de Mare Ofiter, cu însemn pentru militari:

- domnului general Joseph Van den put, seful Casei Militare a Majestătii Sale Regele Belgienilor;

- domnului vice-amiral Pierre Warnauts, sef al Protocolului Curtii Regale.

Art. 3. - Se conferă Ordinul National Pentru Merit în grad de Comandor:

- doamnei Caroline Vermeulen, secretar al Majestătii Sale Regina Belgienilor;

- domnului Pierre-Emmanuel De Bauw, consilier pentru media în cadrul Cabinetului Majestătii Sale Regele Belgienilor.

Art. 4. - Se conferă Ordinul Virtutea Militară în grad de Comandor, cu însemn pentru militari:

- domnului colonel Robert Vandezande, comandant al Palatelor Regale;

- domnului căpitan-comandant Michel Flohimont, ofiter de ordonantă al Majestătii Sale Regele Belgienilor;

- domnului superintendent sef Dirk Vancoillie, comandant al Serviciului de Securitate al Palatului Regal.

Art. 5. - Se conferă Ordinul Meritul Sanitar în grad de Comandor doamnei Catherine le Clement de Saint Marcq, medic al Majestătii Sale Regele Belgienilor.

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

TRAIAN BĂSESCU

În temeiul art. 100 alin. 2 din Constitutia României,

republicată, contrasemnăm acest decret.

PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

 

Bucuresti, 1 iulie 2009.

Nr. 1.130.

 


PRESEDINTELE ROMÂNIEI

 

DECRET

privind conferirea Ordinului National Steaua României în grad de Comandor

 

În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată, precum si ale art. 4 alin. (3), ale art. 6 lit. Asi ale art. 11 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările si completările ulterioare,

în semn de înaltă apreciere a talentului deosebit si contributia remarcabilă la dezvoltarea patrimoniului cultural românesc si mondial,

 

Presedintele României decretează:

 

Articol unic. - Se conferă Ordinul National Steaua României în grad de Comandor domnului Marcel Guguianu, sculptor.

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

TRAIAN BĂSESCU

În temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,

republicată, contrasemnăm acest decret.

PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

 

Bucuresti, 3 iulie 2009.

Nr. 1.131.

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

 

DECRET

privind conferirea Ordinului National Pentru Merit în grad de Mare Ofiter

 

În temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată, precum si ale art. 4 alin. (1), ale art. 6 lit. Asi ale art. 11 din Legea nr. 29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările si completările ulterioare,

având în vedere propunerea presedintelui Institutului Cultural Român, în semn de recunoastere a meritelor sale deosebite la promovarea si dezvoltarea relatiilor culturale româno-italiene, pentru promovarea imaginii reale a tării noastre si sustinerea românilor în Italia,

 

Presedintele României decretează:

 

Articol unic. - Se conferă Ordinul National Pentru Merit în grad de Mare Ofiter domnului profesor Massimo Cacciari, primarul Venetiei, Republica Italiană.

 

PRESEDINTELE ROMÂNIEI

TRAIAN BĂSESCU

În temeiul art. 100 alin. (2) din Constitutia României,

republicată, contrasemnăm acest decret.

PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

 

Bucuresti, 3 iulie 2009.

Nr. 1.132.

 


DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE

 

CURTEA CONSTITUTIONALĂ

 

DECIZIA Nr. 665

din 30 aprilie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei

 

Ioan Vida - presedinte

Nicolae Cochinescu - judecător

Aspazia Cojocaru - judecător

Acsinte Gaspar - judecător

Petre Lăzăroiu - judecător

Ion Predescu - judecător

Tudorel Toader - judecător

Puskás Valentin Zoltán - judecător

Augustin Zegrean - judecător

Carmen-Cătălina Gliga - procuror

Marieta Safta - magistrat-asistent

 

Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie ridicată, din oficiu, de instanta de judecată în dosarele nr. 2090.1/30/2008, nr. 809/59/2008, nr. 825/59/2008, nr. 1.080/59/2008, nr. 1.190/115/2008, nr. 904/108/2008, nr. 1.112/59/2008, nr. 1.043/59/2008, nr. 762/115/2008, nr. 785/115/2008, nr. 844/59/2008, nr. 733/59/2008 si nr. 3.784/30/2008 ale Curtii de Apel Timisoara - Sectia litigii de muncă si asigurări sociale, precum si în Dosarul nr. 20.739/3/2008 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a Vll-a civilă si pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale.

La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Din oficiu, Curtea pune în dezbatere problema conexării dosarelor nr. 271 D/2009, nr. 272 D/2009, nr. 273 D/2009, nr. 274 D/2009, nr. 275 D/2009, nr. 276 D/2009, nr. 277 D/2009, nr. 278 D/2009, nr. 279 D/2009, nr. 280 D/2009, nr. 281 D/2009, nr. 282 D/2009, nr. 283 D/2009 si nr. 507 D/2009, înregistrate pe rolul său, având în vedere că obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate este identic.

Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind întrunite conditiile conexării dosarelor.

Retinând identitatea de obiect, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, Curtea dispune conexarea dosarelor nr. 272'D/2009, nr. 273 D/2009, nr. 274 D/2009, nr. 275 D/2009, nr. 276 D/2009, nr. 277 D/2009, nr. 278 D/2009, nr. 279 D/2009, nr. 280 D/2009, nr. 281 D/2009, nr. 282 D/2009, nr. 283 D/2009 si nr. 507 D/2009 la Dosarul nr. 271 D/2009, care a fost primul înregistrat.

Cauza se află în stare de judecată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibilă, deoarece prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, Curtea Constitutională a admis exceptia de neconstitutionalitate având ca obiect prevederile art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, constatând că acestea sunt neconstitutionale.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrările dosarelor, retine următoarele:

Prin încheierile din 10 decembrie 2008, pronuntate în dosarele nr. 2090.1/30/2008, nr. 809/59/2008, nr. 825/59/2008, nr. 1.080/59/2008, nr. 1.190/115/2008, nr. 904/108/2008, nr. 1.112/59/2008, nr. 1.043/59/2008, nr. 762/115/2008, nr. 785/115/2008, nr. 844/59/2008, nr. 733/59/2008 si nr. 3.784/30/2008, Curtea de Apel Timisoara - Sectia litigii de muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie ridicată din oficiu în cauze civile având ca obiect drepturi bănesti.

Prin încheierea din 13 ianuarie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 20.739/3/2008 (4.855/2008), Curtea de Apei Bucuresti - Sectia a Vll-a civilă si pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie ridicată, din oficiu, într-o cauză având ca obiect drepturi bănesti ale personalului de sistemul justitiei.

În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, similară în dosarele conexate, se sustine, în esentă, că normele criticate sunt neconstitutionale, deoarece nu există o situatie extraordinară legată de competenta de solutionare a cauzelor a cărei reglementare să nu poată fi amânată. Aceste dispozitii de lege cuprind norme de procedură referitoare la competenta de solutionare a cauzelor în primă instantă si în recurs; or, aspectele si implicatiile financiare legate de punerea în executare a hotărârilor judecătoresti nu îsi pot găsi o solutie în aceste norme, indiferent dacă acestea sunt legiferate pe calea unei proceduri legislative obisnuite sau de urgentă. Nici unificarea practicii judiciare nu poate fi realizată prin simpla schimbare a competentei de solutionare a cauzelor, ci doar prin mijloace procedurale specifice puse la dispozitia judecătorului de Codul de procedură civilă, legea de organizare judecătorească si regulamentul de organizare si functionare a instantelor judecătoresti. Astfel, art. 329 din Codul de procedură civilă, reglementând institutia recursului în interesul legii, dă dreptul procurorului general si colegiilor de conducere ale curtilor de apel să solicite Înaltei Curti de Casatie si Justitie să se pronunte asupra chestiunilor de drept care au fost solutionate diferit de instantele judecătoresti, pentru a se asigura interpretarea si aplicarea unitară a legii pe întreg teritoriul României.

Se mai sustine că textele legale criticate încalcă si art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală, deoarece stabilesc competente speciale, derogatorii de la dreptul comun al muncii pentru judecarea actiunilor introduse de o singură categorie profesională, cea a personalului din domeniul justitiei, fără o justificare obiectivă si serioasă. Totodată, se aduce atingere si dispozitiilor art. 124 alin. (2) din Constitutie, care consacră posibilitatea oricărei persoane de a beneficia de o justitie unică, egală si impartială.

În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

Guvernul, având în vedere Decizia nr. 104/2009, prin care Curtea Constitutională a constatat că dispozitiile art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstitutionale, apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă.

Avocatul Poporului consideră că exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 a devenit inadmisibilă, deoarece, prin Decizia nr. 104/2009, Curtea Constitutională a admis exceptia având ca obiect prevederile de lege criticate si a constatat că acestea sunt neconstitutionale.

Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:

Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,'3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, având următorul cuprins:

„Art. I. - (1) Cererile având ca obiect acordarea unor drepturi salariate, formulate de personalul salarizat potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările si completările ulterioare, precum si potrivit Ordonantei Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instantelor judecătoresti si al parchetelor de pe lângă acestea, precum si din cadrul altor unităti din sistemul justitiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2007, cu modificările ulterioare, sunt solutionate, în primă instantă, de curtile de apel.

(2) Recursul împotriva hotărârilor pronuntate în primă instantă de curtile de apel se judecă de Înalta Curte de Casatie si Justitie.

Art. II. - (1) Dispozitiile art. I se aplică si proceselor în curs de judecată, având ca obiect solutionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariate formulate de personalul din sistemul justitiei, începute sub legea anterioară.

(2) Cauzele prevăzute la alin. (1) aflate în curs de judecată în fond la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă vor fi trimise de îndată spre solutionare curtilor de apel, prin încheiere care nu este supusă niciunei căi de atac.

(3) Recursurile împotriva hotărârilor pronuntate cu privire la cererile prevăzute la alin. (1) aflate pe rolul curtilor de apel la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se trimit de îndată la Înalta Curte de Casatie si Justitie, prin încheiere care nu este supusă niciunei căi de atac."

În sustinerea neconstitutionalitătii textelor de lege criticate se invocă încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, ale art. 115 alin. (4) privind conditiile de adoptare a ordonantelor de urgentă si ale art. 124 alin. (2) privind înfăptuirea justitiei.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate astfel cum a fost formulată, Curtea retine următoarele:

Prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, Curtea Constitutională a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008. Ulterior pronuntării deciziei mentionate, aceste prevederi legale au fost abrogate prin Legea nr. 76/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009. Asa fiind, având în vedere dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor judecătoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în vigoare", urmează ca exceptia de neconstitutionalitate să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.

Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si art. 29 alin. (1)si (6) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUTIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie ridicată, din oficiu, de instanta de judecată în dosarele nr. 2090.1/30/2008, nr. 809/59/2008, nr. 825/59/2008, nr. 1.080/59/2008, nr. 1.190/115/2008, nr. 904/108/2008, nr. 1.112/59/2008, nr. 1.043/59/2008, nr. 762/115/2008, nr. 785/115/2008, nr. 844/59/2008, nr. 733/59/2008 si nr. 3.784/30/2008 ale Curtii de Apel Timisoara - Sectia litigii de muncă si asigurări sociale, precum si în Dosarul nr. 20.739/3/2008 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a Vll-a civilă si pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale.

Definitivă si general obligatorie.

Pronuntată în sedinta publică din data de 30 aprilie 2009.

 

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Marieta Safta


 

CURTEA CONSTITUTIONALĂ

 

DECIZIA Nr. 701

din 5 mai 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei

 

Ioan Vida - presedinte

Nicolae Cochinescu - judecător

Aspazia Cojocaru - judecător

Acsinte Gaspar - judecător

Ion Predescu - judecător

Puskás Valentin Zoltán - judecător

Tudorel Toader - judecător

Augustin Zegrean - judecător

Simona Ricu - procuror

Oana Cristina Puică - magistrat-asistent

 

Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie ridicată, din oficiu, de Curtea de Apel Timisoara - Sectia litigii de muncă si asigurări sociale, în dosarele nr'. 8804.2/30/2007, nr. 682/59/2008, nr. 2725.1/30/2008, nr. 1.126/59/2008, nr. 1.291/59/2008, nr. 5.348/30/2008, nr. 1.175/59/2008, nr. 1.153/59/2008, nr. 1.119/59/2008 si nr. 1.217/59/2008.

La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Curtea, având în vedere că exceptiile de neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr. 479D/2009, nr. 480D/2009, nr. 481 D/2009, nr. 482D/2009, nr. 483D/2009, nr. 484D/2009, nr. 485D/2009, nr. 486D/2009, nr. 487D/2009 si nr. 488D/2009 au obiect identic, pune în discutie, din oficiu, problema conexării cauzelor.

Reprezentantul Ministerului Public apreciază că sunt întrunite conditiile conexării dosarelor.

Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea dosarelor nr. 480D/2009, nr. 481 D/2009, nr. 482D/2009, nr. 483D/2009, nr. 484D/2009, nr. 485D/2009, nr. 486D/2009, nr. 487D/2009 si nr. 488D/2009 la Dosarul nr. 479D/2009, care este primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrările dosarelor, retine următoarele:

Prin încheierile din 9 decembrie 2008 si 14 ianuarie 2009, pronuntate în dosarele nr. 8804.2/30/2007 si nr. 2725.1/30/2008, respectiv nr. 682/59/2008, nr. 1.126/59/2008, nr. 1.291/59/2008, nr. 5.348/30/2008, nr. 1.175/59/2008, nr. 1.153/59/2008, nr. 1.119/59/2008 si nr. 1.217/59/2008, Curtea de Apel Timisoara - Sectia litigii de muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitu­tionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei. Exceptia a fost ridicată, din oficiu, de instanta de judecată cu ocazia solutionării unor cauze civile având ca obiect drepturi salariale ale personalului din sistemul justitiei.

În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate instanta de judecată sustine că prevederile art. I si II din Ordonanta de

urgentă a Guvernului nr. 75/2008, care cuprind norme de procedură referitoare la competenta de solutionare în primă instantă si în recurs a cererilor formulate de personalul din sistemul justitiei, având ca obiect acordarea unor drepturi salariale, încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 115 alin. (4), potrivit cărora „Guvernul poate adopta ordonante de urgentă numai în situatii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligatia de a motiva urgenta în cuprinsul acestora". Arată că motivele invocate de Guvern pentru a justifica urgenta reglementării în cazul de fată, si anume unificarea practicii judiciare si implicatiile financiare legate de punerea în executare a hotărârilor judecătoresti având ca obiect drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sistemul justitiei, nu răspund cerintelor unei situatii extraordinare care să fie legată de competenta de solutionare a cauzelor si a cărei reglementare să nu poată fi amânată. În legătură cu definirea „situatiei extraordinare" avute în vedere de art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală, face trimitere la deciziile Curtii Constitutionale nr. 255/2005 si nr. 421/2007.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Avocatul Poporului, în punctul său de vedere, transmis Curtii cu Adresa nr. 1.987 din 2 martie 2009, arată că, prin Decizia nr. 104/2009, Curtea Constitutională a admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 si, având în vedere prevederile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioară a Curtii Constitutionale, consideră că exceptia de neconstitutionalitate a devenit inadmisibilă.

Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:

Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, prevederi abrogate prin Legea nr. 76/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009.


Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că, ulterior sesizării cu prezenta cauză, prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, ceea ce a determinat interventia legiuitorului, care a abrogat textele de lege criticate prin Legea nr. 76/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 75/2008.

Fată de cele precizate, Curtea constată că în cauză sunt aplicabile dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în vigoare. Prin urmare, retinând că acest caz de inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate a intervenit după sesizarea Curtii, urmează ca exceptia să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUTIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie ridicată, din oficiu, de Curtea de Apel Timisoara - Sectia litigii de muncă si asigurări sociale în dosarele nr. 8804.2/30/2007, nr. 682/59/2008, nr. 2725.1/30/2008, nr. 1.126/59/2008, nr! 1.291/59/2008, nr. 5.348/30/2008, nr. 1.175/59/2008, nr. 1.153/59/2008, nr. 1.119/59/2008 si nr. 1.217/59/2008.

Definitivă si general obligatorie.

Pronuntată în sedinta publică din data de 5 mai 2009.

 

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Oana Cristina Puică

 

CURTEA CONSTITUTIONALĂ

 

DECIZIA Nr. 702

din 5 mai 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I, art. II si art. V din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei

 

Ioan Vida - presedinte

Nicolae Cochinescu - judecător

Aspazia Cojocaru - judecător

Acsinte Gaspar - judecător

Ion Predescu - judecător

Puskás Valentin Zoltán - judecător

Tudorel Toader - judecător

Augustin Zegrean - judecător

Simona Ricu - procuror

Oana Cristina Puică - magistrat-asistent

 

Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I, II si V din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie ridicată de Paula Baciu, Liliana Camelia Otovescu, Cătălin Stoiculescu, Horia Lixandru, Antoaneta Popa, Cristiana Mădălina Maroga, Cristian Onete, Cristian Dută, Marius Tiugan si Corina Dur, respectiv, din oficiu, de instanta de judecată în Dosarul nr. 17.829/63/2007 al Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia civilă si de proprietate intelectuală.

La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin încheierea din 15 ianuarie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 17.829/63/2007, Înalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia civilă si de proprietate intelectuală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I, art. II si art. V din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei. Exceptia a fost ridicată de Paula Baciu, Liliana Camelia Otovescu, Cătălin Stoiculescu, Horia Lixandru, Antoaneta Popa, Cristiana Mădălina Maroga, Cristian Onete, Cristian Dută, Marius Tiugan si Corina Dur, respectiv, din oficiu, de instanta de judecată, dar de către aceasta din urmă numai cu privire la dispozitiile art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, cu ocazia solutionării unui recurs formulat împotriva unei sentinte pronuntate de Tribunalul Dolj - Sectia conflicte de muncă si asigurări sociale într-o cauză având ca obiect drepturi salariale ale personalului din sistemul justitiei.


În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate instanta de judecată consideră că dispozitiile art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, care cuprind norme de procedură referitoare la competenta de solutionare în primă instantă si în recurs a cererilor formulate de personalul din sistemul justitiei având ca obiect acordarea unor drepturi salariale, aduc atingere dispozitiilor constitutionale ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil si ale art. 115 alin. (4) si (6) referitoare la delegarea legislativă. Totodată, autorii exceptiei Paula Baciu, Liliana Camelia Otovescu, Cătălin Stoiculescu, Horia Lixandru, Antoaneta Popa, Cristiana Mădălina Maroga, Cristian Onete, Cristian Dută, Marius Tiugan si Corina Dur sustin că prevederile art. I, II si V din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 încalcă, pe lângă prevederile din Legea fundamentală arătate mai sus, si dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (3)-(5) privind statul român, ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 73 alin. (3) lit. I) referitoare la reglementarea prin lege organică a organizării si functionării instantelor judecătoresti, ale art. 124 alin. (2) privind unicitatea, impartialitatea si egalitatea justitiei, ale art. 126 alin. (2)-(5) referitoare la instantele judecătoresti, ale art. 129 cu privire la folosirea căilor de atac si ale art. 141 referitoare la Consiliul Economic si Social, precum si ale art. 11 privind dreptul international si dreptul intern si ale art. 20 referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului raportate la prevederile art. 14 referitoare la interzicerea discriminării din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si ale Protocolului nr. 12 la Conventie, respectiv la dispozitiile art. 2 paragraful 1 privind interzicerea discriminării, ale art. 7 referitoare la egalitatea în fata legii si ale art. 23 paragraful 2 privind dreptul la salariu egal pentru muncă egală din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, precum si la „toate celelalte conventii privind nondiscriminareaîn materie de remunerare".

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Avocatul Poporului, în punctul său de vedere, transmis Curtii cu Adresa nr. 1.986 din 2 martie 2009, arată că, prin Decizia nr. 104/2009, Curtea Constitutională a admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 si, având în vedere prevederile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioară a Curtii Constitutionale, consideră că exceptia de neconstitutionalitate a devenit inadmisibilă.

Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:

Curtea Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. I, II si V din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, prevederi abrogate prin Legea nr. 76/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că, ulterior sesizării cu prezenta cauză, prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, ceea ce a determinat interventia legiuitorului, care, prin Legea nr. 76/2009 pentru aprobarea acestei ordonante de urgentă, a abrogat atât art. I si II, cât si art. V din respectiva ordonantă.

Fată de cele precizate, Curtea constată că, în cauză, sunt aplicabile dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în vigoare. Prin urmare, retinând că acest caz de inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate a intervenit după sesizarea Curtii, urmează ca exceptia să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUTIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge, ca devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I, art. II si art. V din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie ridicată de Paula Baciu, Liliana Camelia Otovescu, Cătălin Stoiculescu, Horia Lixandru, Antoaneta Popa, Cristiana Mădălina Maroga, Cristian Onete, Cristian Dută, Marius Tiugan si Corina Dur, respectiv, din oficiu, de instanta de judecată în Dosarul nr. 17.829/63/2007 al Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia civilă si de proprietate intelectuală.

Definitivă si general obligatorie.

Pronuntată în sedinta publică din data de 5 mai 2009.

 

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Oana Cristina Puică


 

CURTEA CONSTITUTIONALĂ

 

DECIZIA Nr. 723

din 7 mai 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei

 

Ioan Vida - presedinte

Nicolae Cochinescu - judecător

Aspazia Cojocaru - judecător

Acsinte Gaspar - judecător

Petre Lăzăroiu - judecător

Ion Predescu - judecător

Puskás Valentin Zoltán - judecător

Augustin Zegrean - judecător

Tudorel Toader - judecător

Simona Ricu - procuror

Benke Károly - magistrat-asistent

 

Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie ridicată din oficiu de Curtea de Apel Timisoara - Sectia litigii de muncă si asigurări sociale în Dosarul acesteia nr. 1.177/59/2008.

La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Presedintele dispune a se face apelul si în dosarele nr. 316D- 320D/2009, nr. 371 D/2009 si nr. 372D/2009, având ca obiect exceptii de neconstitutionalitate identice cu cea ridicată în Dosarul nr. 315D/2009.'

La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea, având în vedere identitatea dintre obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate în dosarele sus-mentionate, din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor nr. 316D- 320D/2009, nr. 371D'/2009 si nr. 372D/2009 la Dosarul nr. 315D/2009.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu măsura conexării.

Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea'dosarelor nr. 316D-320D/2009, nr. 371 D/2009 si nr. 372D/2009 la Dosarul nr. 315D/2009, care este primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca devenită inadmisibilă, a exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:

Prin încheierile din 14 ianuarie 2009, pronuntate în dosarele nr. 1.177/59/2008, nr. 1.172/59/2008, nr. V. 138/59/2008, nr. 1.111/59/2008, nr. 3938.2/108/2007, nr. 1.187/59/2008, nr. 1.211/59/2008 si nr. 1.118/59/2008, Curtea de Apel Timisoara - Sectia litigii de muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitu­tionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptii ridicate din oficiu în cauze având ca obiect drepturi bănesti ale personalului din sistemul justitiei.

În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arată că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, în privinta celor două articole criticate, a fost adoptată cu încălcarea exigentelor constitutionale ale art. 115 alin. (4) din Constitutie. Invocarea, în expunerea de motive a ordonantei de urgentă, a necesitătii unificării practicii judiciare nu este de natură a justifica situatia extraordinară ce urma a fi reglementată. Unificarea practicii judiciare se realizează prin promovarea unui recurs în interesul legii, si nu prin adoptarea unei ordonante de urgentă.

De asemenea, se mai apreciază că celelalte motive invocate de Guvern pentru adoptarea ordonantei de urgentă în cauză vizează chestiuni cu implicatii economice, reglementate de art. III-VI ale ordonantei de urgentă, si nu pot justifica situatia extraordinară ce a stat la baza modificării competentei de judecată în materia litigiilor de muncă în care este implicat personalul din sistemul justitiei.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

Guvernul apreciază că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este inadmisibilă.

Avocatul Poporului apreciază că exceptia de neconstitutionalitate ridicată a devenit inadmisibilă.

Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:

Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, aprobată prin Legea nr. 76/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009, care au următorul cuprins:

„Art. I. - (1) Cererile având ca obiect acordarea unor drepturi salariate, formulate de personalul salarizat potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările si completările ulterioare, precum si potrivit Ordonantei Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instantelor judecătoresti si al parchetelor de pe lângă acestea, precum si din cadrul altor unităti din sistemul justitiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2007, cu modificările ulterioare, sunt solutionate, în primă instantă, de curtile de apel.


(2) Recursul împotriva hotărârilor pronuntate în primă instantă de curtile de apel se judecă de Înalta Curte de Casatie si Justitie.

Art. II. - (1) Dispozitiile art. I se aplică si proceselor în curs de judecată, având ca obiect solutionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariate formulate de personalul din sistemul justitiei, începute sub legea anterioară.

(2) Cauzele prevăzute la alin. (1) aflate în curs de judecată în fond la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă vor fi trimise de îndată spre solutionare curtilor de apel, prin încheiere care nu este supusă niciunei căi de atac.

(3) Recursurile împotriva hotărârilor pronuntate cu privire la cererile prevăzute la alin. (1) aflate pe rolul curtilor de apel la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se trimit de îndată la Înalta Curte de Casatie si Justitie, prin încheiere care nu este supusă niciunei căi de atac."

În sustinerea neconstitutionalitătii textelor legale criticate se invocă încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 115 alin. (4) privind conditiile de adoptare a ordonantelor de urgentă.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine că, prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei.

Ulterior, prin articolul unic, pct. 1 si 2 din Legea nr. 76/2009, dispozitiile art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 au fost abrogate în mod expres.

Având în vedere cele de mai sus, în conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei urmează a fi respinsă ca devenită inadmisibilă.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUTIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

Respinge ca devenită inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie ridicată din oficiu de Curtea de Apel Timisoara - Sectia litigii de muncă si asigurări sociale în dosarele acesteia nr. 1.177/59/2008, nr. 1.172/59/2008, nr. 1.138/59/2008, nr. 1.111/59/2008, nr. 3938'.2/108/2007, nr. 1.187/59/2008, nr. 1.211/59/2008 si nr. 1.118/59/2008.

Definitivă si general obligatorie.

Pronuntată în sedinta publică din data de 7 mai 2009.

 

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Benke Károly

 

CURTEA CONSTITUTIONALĂ

 

DECIZIA Nr. 784

din 12 mai 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei si ale Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii

 

Ioan Vida - presedinte

Nicolae Cochinescu - judecător

Aspazia Cojocaru - judecător

Acsinte Gaspar - judecător

Petre Lăzăroiu - judecător

Ion Predescu - judecător

Tudorel Toader - judecător

Puskás Valentin Zoltán - judecător

Augustin Zegrean - judecător

Antonia Constantin - procuror

Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

 

Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei si ale Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, exceptie ridicată de Alina Izabela Stănescu, Aida lolanda Slate, Alexandru Gârbă, Daniela Ivan, Claudiu Râpeanu, Florina Izabela Cârstea, Andreea Bianca Stoianoglo, Lavinia Magdalena Pătrăschioiu, Erich Emilian Măsăcan, Mirela Simona Vasile Cristea, Angelica Vali Vamvu, Lucian Mihai Viorescu si Mihaela Ciobanu în Dosarul nr. 15.103/212/2008 al Judecătoriei Constanta - Sectia civilă.


Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din data de 31 martie 2009, în prezenta reprezentantului Ministerului Public, fiind consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea pentru data de 7 aprilie 2009, apoi pentru data de 7 mai 2009 si apoi pentru data de 12 mai 2009.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin încheierea din 30 septembrie 2008, pronuntată în Dosarul nr. 15.103/212/2008, Judecătoria Constanta - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 si ale art. I din Legea nr. 110/2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, exceptie ridicată de Alina Izabela Stănescu, Aida lolanda Slate, Alexandru Gârbă, Daniela Ivan, Claudiu Râpeanu, Florina Izabela Cârstea, Andreea Bianca Stoianoglo, Lavinia Magdalena Pătrăschioiu, Erich Emilian Măsăcan, Mirela Simona Vasile Cristea, Angelica Vali Vamvu, Lucian Mihai Viorescu si Mihaela Ciobanu în cauza având ca obiect judecarea contestatiei la executare silită.

În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că prevederile art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstitutionale în raport cu dispozitiile art. 1 alin. (4), art. 16 alin. (1), art. 21, art. 44 alin. (2) si art. 53 din Constitutie. În acest sens, arată că termenul de executare de 18 luni nu poate reprezenta un termen de gratie si nici o cauză de suspendare a termenului de prescriptie a executării sentintei, acestea fiind limitativ prevăzute de Codul de procedură civilă.

Totodată, din punct de vedere extrinsec, se apreciază că prin legile de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante în anul 2008 nu s-a acordat un astfel de mandat, Guvernul depăsindu-si atributiile.

În ceea ce priveste dispozitiile art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, raportat la art. 16 alin. (1) din Constitutie, autorii exceptiei consideră că dispozitiile criticate, „prin teza I", limitează aria de aplicare a acestui act normativ la creditorii unor drepturi de natură salarială cu titluri executorii emise până la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, respectiv până la 20 iunie 2008, fiind astfel exclusi de la aplicarea actului normativ creditorii care fac parte tot din personalul sistemului de justitie cu titluri obtinute după această dată.

În opinia autorilor exceptiei, este încălcat si art. 21 din Constitutie, întrucât ordonanta de urgentă prevede esalonarea plătii sumelor stabilite în titlurile executorii emise până la intrarea sa în vigoare. Or, plata drepturilor restante, de natură salarială, se prelungeste nejustificat, iar motivatia dată de Guvern nu are o justificare rezonabilă. În acest sens, este mentionată hotărârea Curtii Europene a Drepturilor Omului, în Cauza Ruianu împotriva României, 2003.

Referitor la invocarea dispozitiilor art. 44 din Constitutie, se arată că prevederile legale creează o inegalitate între institutiile statului si particulari în ceea ce priveste regimul executării silite asupra fondurilor bănesti. În acest sens, se invocă hotărârile Curtii Europene a Drepturilor Omului în cauzele Burdov împotriva Rusiei, 2002, si Sandor împotriva României, 2005.

De asemenea, autorii exceptiei sustin că prevederile art. I din Legea nr. 110/2007 încalcă dispozitiile art. 16 si art. 44 alin. (2) din Constitutie, deoarece exclud posibilitatea aplicării reglementărilor dreptului comun fată de institutiile publice debitoare.

Judecătoria Constanta - Sectia civilă apreciază că exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 si ale art. I din Legea nr. 110/2007 este întemeiată.

Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate, iar, în baza art. 50 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, s-au solicitat puncte de vedere de la Ministerul Justitiei si Libertătilor Cetătenesti, Ministerul Finantelor Publice, Consiliul Superior al Magistraturii, Înalta Curte de Casatie si Justitie si Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie.

Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece esalonarea plătilor a fost concepută astfel încât să respecte garantiile constitutionale în materia accesului la justitie, precum si prevederile tratatelor internationale la care România este parte.

Avocatul Poporului consideră că dispozitiile art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstitutionale, întrucât aduc atingere dreptului la un proces echitabil, iar prevederile art. I din Legea nr. 110/2007 sunt constitutionale.

Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie consideră că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 a fost emisă pentru a se acorda timpul necesar găsirii resurselor financiare, fiind vorba de sume foarte mari în vederea acoperirii drepturilor salariale din sistemul justitiei, iar ordonanta de urgentă în discutie nu contine nicio dispozitie potrivit căreia titlurile executorii nu vor fi puse în executare. Totodată, invocă si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, care, în Cauza Burdov contra Rusiei, a considerat că „o anumită perioadă de timp pentru punerea în executare a unei hotărâri defavorabile administratiei poate fi acceptată în circumstantele specifice ale cauzei", în Cauza Marako contra Rusiei a considerat că un interval de 9 luni în care autoritătile nu au executat o hotărâre nu este un termen nerezonabil din punctul de vedere al Conventiei, iar în Cauza Sabin Popescu contra României a arătat că „statele se bucură de o oarecare marjă de apreciere în ceea ce priveste reglementarea dreptului la executarea unei hotărâri, dar ingerinta statului nu trebuie să aducă atingere însesi substantei dreptului, trebuind să existe, de asemenea, un raport de proportionalitate între mijloacele utilizate si scopul urmărit".

Referitor la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 22/2002, apreciază că aceasta este neîntemeiată, cu referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.

Consiliul Superior al Magistraturii apreciază că „esalonarea plătii sumelor respective nu a fost determinată de o suspendare a punerii în executare a hotărârilor judecătoresti si nici nu poate fi vorba de o suspendare realizată cu acordul creditorilor".


Înalta Curte de Casatie si Justitie apreciază că nu poate comunica puncte de vedere decât în conditiile în care o exceptie de neconstitutionalitate a fost ridicată în cadrul unui complet al acestei instante, în afara acestui cadru legal neputându-se pronunta, deoarece există riscul să se încalce principiul impartialitătii.

Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si celelalte autorităti nu au comunicat Curtii Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, Avocatului Poporului, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie, Consiliului Superior al Magistraturii si Înaltei Curti de Casatie si Justitie, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:

Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum este mentionat în încheierea de sesizare, îl constituie dispozitiile art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 si art. I din Legea nr. 110/2007. Din analiza sustinerilor autorului exceptiei rezultă că, în realitate, sunt criticate prevederile art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 76/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009, si ale Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii (art. 1-5), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2002, astfel cum a fost modificată si completată prin art. I din Legea nr. 110/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 5 mai 2007.

Textele de lege considerate a fi neconstitutionale au următorul continut:

- Art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008: „(1) Plata sumelor prevăzute în titlurile executorii emise până la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salariată stabilite în favoarea personalului din sistemul justitiei, se va realiza, esalonat, în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă, modalitatea de esalonare fiind stabilită prin ordin comun al ministrului justitiei, ministrului economiei si finantelor, presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, presedintelui Înaltei Curti de Casatie si Justitie si al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie.

(2) Ordinul prevăzut la alin. (1) se emite în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă si va fi comunicat executorilor judecătoresti, precum si trezoreriei ori institutiei bancare unde debitorii au deschise conturi."

Ordonanta Guvernului nr. 22/2002, cu modificările si completările ulterioare, are următorul continut:

„Art. 1. - Creantele stabilite prin titluri executorii în sarcina institutiilor publice se achită din sumele aprobate prin bugetele acestora, de la titlurile de cheltuieli la care se încadrează obligatia de plată respectivă.

Art. 2. - Dacă executarea creantei stabilite prin titluri executorii nu începe sau continuă din cauza lipsei de fonduri, institutia debitoare este obligată ca, în termen de 6 luni, să facă demersurile necesare pentru a-si îndeplini obligatia de plată. Acest termen curge de la data la care debitorul a primit somatia de plată comunicată de organul competent de executare, la cererea creditorului.

Art. 3. - În cazul în care institutiile publice nu îsi îndeplinesc obligatia de plată în termenul prevăzut la art. 2, creditorul va putea solicita efectuarea executării silite potrivit Codului de procedură civilă si/sau potrivit altor dispozitii legale aplicabile în materie.

Art. 4. - (1) Ordonatorii principali de credite bugetare au obligatia să dispună toate măsurile ce se impun, inclusiv virări de credite bugetare, în conditiile legii, pentru asigurarea în bugetele proprii si ale institutiilor din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea plătii sumelor stabilite prin titluri executorii.

(2) Virările de credite bugetare prevăzute la alin. (1) se pot efectua pe parcursul întregului an bugetar, prin derogare de la prevederile art. 47 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si ale art. 49 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale.

Art. 5. - Creditorul si debitorul pot conveni asupra altui termen decât cel prevăzut la art. 2, precum si asupra unor alte conditii de îndeplinire a oricăror obligatii stabilite prin titlul executoriu."

Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin că au fost încălcate dispozitiile constitutionale cuprinse în art. 1 alin. (4) referitor la separatia si echilibrul puterilor, art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 21 referitoare la accesul la justitie, art. 44 alin. (2) privind garantarea proprietătii private si art. 53 referitor la restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:

I. În ceea ce priveste aspectele de neconstitutionalitate extrinsecă a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, Curtea constată că sustinerile autorilor exceptiei, în sensul că Guvernul si-a depăsit atributiile, reglementând într-un domeniu fără să existe lege de abilitare în acest sens, nu pot fi primite, deoarece, potrivit dispozitiilor constitutionale, există două categorii de ordonante. Pe de o parte, sunt ordonantele emise în baza unei legi de abilitare prevăzute de art. 115 alin. (1)-(3) din Constitutie, care pot fi emise doar în domenii ce fac obiectul legii de abilitare, precum si numai în limitele si până la data abilitării si care se supun aprobării Parlamentului, dacă legea de abilitare o cere, iar pe de altă parte, sunt ordonantele de urgentă, prevăzute de alin. (4) al art. 115 din Constitutie, care se pot adopta numai în situatii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată. Or, în cazul de fată este criticată o prevedere dintr-o ordonantă de urgentă.

Referitor însă la aspectele de neconstitutionalitate extrinsecă, Curtea retine că, prin Decizia nr. 104/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, a constatat că dispozitiile art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei încalcă prevederile art. 115 alin. (4) teza întâi din Constitutie, cu următoarea motivare:

„Astfel cum rezultă din nota de fundamentare care însoteste Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, existenta situatiei extraordinare, de care textul constitutional conditionează posibilitatea Guvernului de a recurge la această modalitate de delegare legislativă, este justificată, în primul rând, de «faptul că justitia trebuie să reprezinte un factor esential de echilibru si stabilitate socială într-un stat de drept si că în realizarea deplină a acestui rol se impun o unificare a practicii judiciare si o asigurare a stabilitătii raporturilor juridice, inclusiv în domeniul stabilirii drepturilor salariale ale personalului din sistemul justitiei», de asemenea, de «necesitatea asigurării unui cadru unitar privind administrarea fondurilor în domeniul justitiei» si de «imperativul identificării de noi resurse financiare în vederea îmbunătătirii capacitătii administrative a instantelor si parchetelor». Totodată se mai arată că s-au luat în considerare «dificultătile întâmpinate până în prezent în ceea ce priveste executarea hotărârilor judecătoresti având ca obiect drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sistemul justitiei», precum si «consecintele negative pe care le presupune pentru bugetul de stat întârzierea identificării unor solutii eficiente pentru punerea în executare a hotărârilor judecătoresti având ca obiect solutionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariale formulate de personalul din sistemul justitiei», în fine, se are în vedere si «faptul că întârzierea adoptării unor măsuri legislative conduce la crearea unor diferentieri cu privire la modalitatea de stabilire si la cuantumul drepturilor salariale acordate în temeiul hotărârilor judecătoresti pronuntate în domeniul stabilirii drepturilor salariale ale personalului din sistemul justitiei».

Prin aceeasi decizie, Curtea a constatat că aceste elemente cuprinse în nota de fundamentare „nu sunt de natură să justifice adoptarea ordonantei de urgentă, în conditiile stabilite de art. 115 alin. (4) teza întâi din Constitutie. Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 nu a fost motivată de necesitatea unei situatii extraordinare a cărei reglementare nu putea fi amânată, ci a fost impusă de diverse situatii cu implicatii financiare legate de punerea în executare a hotărârilor judecătoresti."

Întrucât subzistă aceleasi ratiuni pentru care Curtea a admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, se impune adoptarea aceleiasi solutii si în cauza de fată. Prin urmare, Curtea urmează să admită exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, întrucât esalonarea plătii sumelor prevăzute în titlurile executorii emise până la intrarea în vigoare a ordonantei de urgentă, având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sistemul justitiei, nu a fost determinată de necesitatea unei situatii extraordinare a cărei reglementare nu putea fi amânată, ceea ce contravine prevederilor art. 115 alin. (4) teza întâi din Constitutie.

Totodată, Curtea retine că aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 prin Legea nr. 76/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009, nu poate avea relevantă asupra neconstitutionalitătii art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008, deoarece, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale (a se vedea Decizia nr. 95/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 23 februarie 2006), aprobarea prin lege a unei ordonante a Guvernului nu acoperă viciul de neconstitu­tionalitate extrinsecă a acesteia.

II. Cât priveste exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 22/2002, cu modificările si completările ulterioare (art. 1-5), Curtea constată că dispozitiile criticate referitoare la procedura executării obligatiilor de plată ale institutiilor publice se aplică fără nicio discriminare tuturor creditorilor institutiilor publice, acestea fiind conforme cu prevederile art 16 si art. 44 alin. (2) din Constitutie.

Potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, legiuitorul poate stabili regulile de desfăsurare a procedurii de judecată fără să aducă atingere substantei drepturilor si libertătilor fundamentale.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUTIONALĂ

În numele legii

DECIDE:

1. Admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie ridicată de Alina Izabela Stănescu, Aida lolanda Slate, Alexandru Gârbă, Daniela Ivan, Claudiu Râpeanu, Florina Izabela Cârstea, Andreea Bianca Stoianoglo, Lavinia Magdalena Pătrăschioiu, Erich Emilian Măsăcan, Mirela Simona Vasile Cristea, Angelica Vali Vamvu, Lucian Mihai Viorescu si Mihaela Ciobanu în Dosarul nr. 15.103/212/2008 al Judecătoriei Constanta - Sectia civilă.

2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, exceptie ridicată de aceiasi autori în acelasi dosar al aceleiasi instante.

Definitivă si general obligatorie.

Decizia se comunică presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Pronuntată în sedinta publică din data de 12 mai 2009.

 

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Ioana Marilena Chiorean

 


ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE

 

MINISTERUL APĂRĂRII NATIONALE

 

ORDIN

privind gestionarea deseurilor de echipamente electrice si electronice în Armata României

 

Având în vedere Avizul nr. 3.133/NN din data de 19 mai 2009 al Ministerului Mediului,

pentru aplicarea prevederilor art. 47 lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările si completările ulterioare, ale art. 5 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea si functionarea Ministerului Apărării Nationale, cu modificările ulterioare,

luând în considerare prevederile Hotărârii Guvernului nr. 448/2005 privind deseurile de echipamente electrice si electronice,

în temeiul dispozitiilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006, cu modificările ulterioare,

ministrul apărării nationale emite prezentul ordin.

Art. 1. - (1) Fac obiectul prezentului ordin echipamentele electrice si electronice prevăzute în anexa nr. 1B la Hotărârea Guvernului nr. 448/2005 privind deseurile de echipamente electrice si electronice, care au fost scoase din functiune si declasate, care nu au putut fi valorificate prin parcurgerea procedurilor de valorificare a bunurilor aflate în administrarea Ministerului Apărării Nationale si care, în sensul definitiei prevăzute la art. 3 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 448/2005, constituie deseuri de echipamente electrice si electronice, denumite în continuare DEEE.

(2) Unitătile militare din Ministerul Apărării Nationale în sensul prezentului ordin sunt considerate surse institutionale, astfel cum prevede art. 3 lit. k) din Hotărârea Guvernului nr. 448/2005.

(3) Prezentul ordin nu se aplică echipamentelor prevăzute la art. 2 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 448/2005, mentionate în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - DEEE se predau astfel:

a) la punctele de colectare selectivă a deseurilor, înfiintate de producători, DEEE istorice, cele provenite de la echipamentele electrice si electronice introduse pe piată înainte de 1 ianuarie 2007;

b) la producători, asa cum sunt definiti la art. 3 lit. i) din Hotărârea Guvernului nr. 448/2005, cele provenite de la echipamentele electrice si electronice introduse pe piată după 1 ianuarie 2007.

Art. 3. - (1) Predarea DEEE la punctele de colectare selectivă se face pe bază de contract în care sunt înscrise: denumirea bunurilor materiale, unitatea de măsură, cantitatea, datele de identificare - dacă este cazul, seria, anul de fabricatie si valoarea de înregistrare în contabilitate. Contractul se întocmeste de unitatea militară care are în evidentă bunurile, prin compartimentele de specialitate, si se semnează din partea unitătii militare de către comandantul/seful acesteia, ce are calitatea de ordonator de credite.

(2) Bunurile materiale înscrise la nr. crt. 5 din anexa nr. 1B la Hotărârea Guvernului nr. 448/2005 si care se scad din evidentă cu formularul „bon de consum" se colectează, după iesirea lor din starea de functionare, în recipiente special destinate si se predau punctelor de colectare specializate.

Art. 4. - (1) DEEE prevăzute la art. 2 lit. b) se predau de către unitătile militare detinătoare structurii nominalizate de seful categoriei de forte ale armatei/similar care are capacitatea de a depozita si preda bunurile, pe baza documentelor justificative reglementate de Instructiunile privind organizarea si conducerea evidentei cantitativ-valorice a bunurilor materiale aflate în administrarea Ministerului Apărării Nationale - la pace.

(2) Structurile prevăzute la alin. (1) predau DEEE producătorilor, în baza actelor justificative convenite cu acestia si cu aplicabilitate în Ministerul Apărării Nationale în domeniul evidentei cantitativ-valorice a bunurilor materiale.

(3) în situatia în care producătorii, asa cum sunt definiti la art. 3 lit. i) din Hotărârea Guvernului nr. 448/2005, nu mai desfăsoară activităti specifice domeniului lor de activitate, DEEE se predau punctelor de colectare, conform procedurilor prevăzute la art. 3.

Art. 5. - Pentru echipamentele prevăzute la art. 1 alin. (3) se aplică prevederile Regulamentului privind organizarea procedurilor pentru valorificarea bunurilor aflate în administrarea Ministerului Apărării Nationale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2005, cu modificările ulterioare, respectiv prevederile Fi. - 11, Instructiuni privind scoaterea din functiune, declasarea si casarea activelor fixe si a bunurilor materiale, altele decât activele fixe, în Ministerul Apărării, aprobate prin Ordinul ministrului apărării nr. M.148/2007*).

Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

p. Ministrul apărării nationale,

Aurel Ionel Lascu,

secretar de stat

 

Bucuresti, 26 iunie 2009.

Nr. M.70.


*) Ordinul nr. M.148/2007 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din sectorul de apărare a tării si securitate natională.


 

ANEXA

 

LISTA

cuprinzând bunurile materiale care au legătură cu protectia intereselor privind securitatea natională

 

1. Aparatură de navigatie, recunoastere, cercetare, observare, bruiaj, căutare antisubmarină si convorbiri sub apă, echipamente de semnalizare

2. Tehnică de aerodrom, mijloace si aparatură pentru navigatie, transmisiuni, vizualizare si observare

3. Mijloace si materiale speciale pentru interventii si control antiterorist, de împiedicare si neutralizare a actiunilor agresive - aparate cu raze X, detectoare, sisteme de supraveghere, roboti si miniroboti

4. Tehnică specifică de instructie - aparatură pentru poligoane automatizate, simulatoare pentru pregătirea de luptă

5. Aparatură artileristică, sisteme si subsisteme de observare, ochire si conducere a focului pe timp de zi si de noapte

6. Autostatii, radiorelee, statii radio si de radiolocatie

7. Aparatură, mijloace, echipamente de transmisiuni si de prelucrare a datelor destinate apărării nationale:

a) echipamente de multiplexare, comutare, separatoare de retea, rutere, sisteme de management si terminale aferente pentru transmisiuni voce, date, video, fax, cu posibilitatea de protectie, criptare, secretizare a comunicatiilor, inclusiv autospeciale ce contin aceste tipuri de echipamente;

b) echipamente pentru criptarea si decriptarea semnalelor analogice si digitale, sisteme de management ale căilor de codificare;

c) aparatură de măsură, control si aparatură specifică utilizată în ingineria semnalelor modulate si pentru măsurarea si analiza datelor si informatiilor de telecomunicatii, inclusiv aparatură de criptoanaliză;

d) statii radio de bază, comutatoare radio fixe, mobile si portabile, conventionale si cu acces multiplu prevăzute cu echipamente de secretizare si seturi de corp inductive, inclusiv sisteme de antene si dispecerate de transmisiuni care contin asemenea echipamente;

e) mijloace pentru extensia radio a canalelor de comunicatii, statii radio, echipamente de comutatie, terminale de satelit pentru interconectarea si extensia locală a punctelor de radiocomunicatii si a nodurilor de transmisiuni cu posibilităti de criptare a semnalelor, inclusiv autospeciale ce contin astfel de echipamente;

f) sisteme de determinare a pozitiei autospecialelor aflate în deplasare;

g) mijloace de pază, supraveghere si alarmare a obiectivelor speciale si militare, precum si sisteme de anuntare operativă a personalului;

h) receptoare de trafic, panoramice, de bandă lungă si echipamente pentru analiza complexă si criptografică a semnalelor analogice si digitale;

i) aparatură de goniometrie fixă, mobilă si portabilă, inclusiv autospeciale ce contin astfel de echipamente;

j) echipamente protejate de emisii secundare destinate prelucrării datelor si proceselor criptografice;

k) mijloace tehnice special concepute destinate activitătilor de supraveghere si culegerii de informatii, inclusiv aparatura pentru depistarea dispozitivelor de supraveghere, ascultare si interceptare a comunicatiilor;

l) instalatii, mijloace tehnice si materiale folosite pentru blocarea emisiei semnalelor/radiatiilor, provenind de la echipamente de prelucrare a datelor si informatiilor specifice;

m) echipamente de calcul destinate agregării, stocării, analizei si prelucrării datelor în formă criptată;

n) mijloace fixe, mobile si portabile pentru amplificarea semnalelor audio;

o) echipamente destinate protejării informatiilor electronice în stare de stocare, transport si prelucrare;

p) sisteme integrate pentru asigurarea continuă a electroalimentării în conditii deosebite.

8. Mijloace tehnice pentru iluminat electric

9. Tehnică si materiale de protectie nucleară, biologică, chimică si radiologică

10. Tehnică si materiale pentru controlul nuclear, biologic, chimic si radiologie

11. Instalatii, ansambluri, subansambluri, agregate, accesorii, piese de schimb si componente pentru bunurile cuprinse în prezenta listă, folosite exclusiv la repararea ori exploatarea acestora

12. Instalatii de electroalimentare si baterii de acumulatoare pentru alimentarea electrică a echipamentelor prezentate în listă


Copyright 1998-2015 DSC.NET   All rights reserved.