MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul XXII - Nr.
544 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Miercuri, 4 august
2010
SUMAR
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 938
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (1) si art. 276 alin. (1) lit. d) din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii
Decizia nr. 941
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 11 alin. (1), art. 19, art.20, art. 21 alin. (2) lit. n) si alin. (4) lit.
d), e), g) si I), art. 26, art. 115, art. 137, art.
145, art. 1473, art.156, art. 1561 si art. 159 din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Decizia nr. 942
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind
unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi
ale functionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici,
precum si cresterile salariale care se acordă functionarilor publici în
anul 2007 si art. 3 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 19/2006 privind
cresterile salariale ce se vor acorda personalului militar si functionarilor
publici cu statut special din institutiile publice de apărare
natională, ordine publică si sigurantă natională
Decizia nr. 945
din 6 iulie 2010 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.866. - Ordin
al ministrului dezvoltării regionale si turismului pentru aprobarea
Normelor metodologice privind criteriile si metodologia pentru eliberarea
licentei si brevetului de turism
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (1) si art. 276 alin.
(1) lit. d) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Iulia Antoanella Motoc -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (1) si art.
276 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Laco del Garda" din Arad în
Dosarul nr. 5.724/55/2009 al Judecătoriei Arad.
Dezbaterile au avut loc în
sedinta publică din 29 iunie 2010 si au fost consemnate în încheierea de
la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a
amânat pronuntarea la data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 4 noiembrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 5.724/55/2009, Judecătoria Arad a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (1) si art. 276 alin. (1) lit. d) din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii. Exceptia a fost ridicată de Societatea
Comercială „Laco del Garda" din Arad cu prilejul solutionării
unei plângeri formulate împotriva Procesului-verbal de contraventie nr. 013.517
din 23 aprilie 2009, întocmit de intimatul Inspectoratul Teritorial de
Muncă Arad.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că textele
de lege criticate contravin art. 41 si art. 135 alin. (2) din Constitutie.
Astfel, arată că se îngrădeste dreptul la muncă al
cetătenilor si se creează o discriminare, deoarece angajatorul este
pus în situatia să încheie contractul de muncă în prima zi în care
salariatul se prezintă la muncă, fără să i se dea
dreptul de a efectua o perioadă de probă. În acelasi timp, arată
că nu i se poate impune angajatorului să angajeze persoanele care
printr-un acord tacit sunt de acord nu să lucreze, ci să ajute
benevol la sediu un patron.
Judecătoria Arad consideră că
dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale.
În conformitate cu dispozitiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere
cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului, invocând jurisprudenta
Curtii Constitutionale, prin deciziile nr. 665/2006 si nr. 1.003/2009,
consideră că dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor două Camere
ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 16 alin. (1) si art. 276
alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie
2003, cu modificările ulterioare.
Textele de lege criticate au
următoarea redactare:
- Art. 16 alin. (1): „Contractul
individual de muncă se încheie în baza consimtământului
părtilor, în formă scrisă, în limba română. Obligatia de
încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă
revine angajatorului. Angajatorul persoană juridică, persoana
fizică autorizată să desfăsoare o activitate
independentă, precum si asociatia familială au obligatia de a
încheia, în formă scrisă, contractul individual de muncă
anterior începerii raporturilor de muncă.";
- Art. 276 alin. (1) lit. d): „(1)
Constituie contraventie si se sanctionează astfel următoarele fapte:
[...]
d) stipularea în contractul
individual de muncă a unor clauze contrare dispozitiilor legale, cu
amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei;".
Autorul exceptiei consideră
că aceste dispozitii de lege contravin următoarelor texte din
Constitutie: art. 41 referitor la muncă si protectia socială a muncii
si art. 135 alin. (2) lit. a) referitor la obligatia statului de a asigura
libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate,
Curtea constată că dispozitiile de lege criticate au mai constituit
obiect al controlului de constitutionalitate în raport cu aceleasi texte din
Constitutie si sustineri asemănătoare celor din prezenta cauză.
Astfel, prin Decizia nr. 448 din 15 septembrie 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 872 din 28 septembrie
2005, a fost respinsă ca neîntemeiată exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (1) si art. 276 alin. (1)
lit. d) din Codul muncii, retinându-se, în esentă, că încheierea
contractului individual de muncă reprezintă o garantie a
asigurării sigurantei si stabilitătii raporturilor de muncă,
întrucât stabileste toate elementele necesare pentru cunoasterea conditiilor de
desfăsurare si de încetare a raportului de muncă, drepturile,
obligatiile si răspunderile ambelor părti. Existenta contractului
previne comportamentul abuziv al angajatorului, dar si atitudinea
incorectă a salariatului în îndeplinirea sarcinilor pentru care s-a
angajat. De asemenea, Curtea a retinut că încheierea în formă
scrisă a acestui contract este în interesul ambelor părti, în
situatia aparitiei unui litigiu. În concluzie, s-a statuat că „prevederea
obligatiei încheierii contractului individual de muncă, în formă
scrisă, precum si sanctionarea neîndeplinirii acestei obligatii legale nu
îngrădesc în niciun fel exercitiul dreptului la muncă si, cu atât mai
putin, libertatea comertului".
Întrucât nu au intervenit
elemente noi, de natură a justifica reconsiderarea jurisprudentei în
materie a Curtii Constitutionale, considerentele si solutia deciziei amintite
îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (1)si art. 276 alin. (1)
lit. d) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicată de
Societatea Comercială „Laco del Garda" din Arad în Dosarul nr.
5.724/55/2009 al Judecătoriei Arad.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena lonea
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (1), art. 19, art. 20,
art. 21 alin. (2) lit. n) si alin. (4) lit. d), e), g) si l), art. 26, art. 115, art. 137, art. 145, art. 1473,
art. 156, art. 1561 si art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Iulia Antoanella Motoc -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (1), art. 19,
art. 20, art. 21 pct. 2 lit. n) si pct. 4 lit. d), e), g) si l), art. 26, art. 115, art. 137, art. 145, art. 1473, art.
156, art.1561 si art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Telex" - S.R.L. Ploiesti în
Dosarul nr. 447/42/2009 al Curtii de Apel Ploiesti - Sectia comercială si
contencios administrativ si fiscal.
Dezbaterile au avut loc în
sedinta publică din 29 iunie 2010, în prezenta reprezentantului
Ministerului Public, si au fost consemnate în încheierea din aceeasi dată,
când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea, în conformitate cu
dispozitiile art. 14 si ale art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a amânat pronuntarea pentru
data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 12 noiembrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 447/42/2009, Curtea de Apel Ploiesti -
Sectia comercială si contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
11 alin. (1), art. 19, art. 20, art. 21 pct. 2 lit. n) si pct. 4 lit. d), e),
g) si l), art. 26, art. 115, art.
137, art. 145, art. 1473, art. 156, art. l561 si art. 159 din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Telex" - S.R.L. Ploiesti într-o cauză având ca
obiect anularea unor acte administrativ-fiscale.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că organele fiscale încalcă, în mod
flagrant, competenta instantelor judecătoresti, întrucât textul de lege
criticat le dă posibilitatea să califice caracterul economic sau nu
al unei tranzactii încheiate de un operator economic. Totodată, se
arată că reglementarea impozitului pe veniturile
microîntreprinderilor, precum si obligativitatea plătii taxei pe valoare
adăugată încalcă principiul egalitătii, întrucât interesul
privat este sacrificat în dauna celui public. În fine, se arată că o
persoană înregistrată ca plătitoare de taxă pe valoare
adăugată nu poate solicita si raporta soldul negativ al taxei
plătite ulterior formulării unei cereri de rambursare a acesteia,
ceea ce echivalează cu o confiscare abuzivă a bunurilor proprietate
privată.
Curtea de Apel Ploiesti - Sectia
comercială si contencios administrativ si fiscal apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (1) din Codul fiscal
este întemeiată, întrucât dă posibilitatea organului fiscal să
interpreteze conventiile părtilor într-un mod în care să reflecte
continutul economic al acestora, contrar vointei părtilor. Totodată,
se arată că reprezentantii organului fiscal nu au competenta de a
interpreta o conventie încheiată. Cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ce priveste celelalte texte legale, se apreciază
că aceasta este neîntemeiată.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 11 alin. (1), art. 19,
art. 20, art. 21 alin. (2) (si nu pct. 2, cum, în mod eronat, mentionează
autorul exceptiei) lit. n) si alin. (4) (si nu pct. 4) lit. d), e), g) si l), art. 26, art. 115, art. 137, art. 145, art. 1473,
art. 156, art. 1561 si art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările si
completările ulterioare. Aceste dispozitii legale vizează regulile
generale privind calculul profitului impozabil, veniturile neimpozabile,
cheltuielile, pierderile fiscale, veniturile impozabile din România, baza de
impozitare pentru livrările de bunuri si prestări de servicii
efectuate în interiorul tării, veniturile impozabile obtinute din România
de către nerezidenti, sfera de aplicare a dreptului de deducere,
rambursările de taxă către persoanele impozabile înregistrate în
scopuri de TVA, evidenta operatiunilor, perioada fiscală si corectarea
documentelor.
Textele constitutionale invocate
sunt cele ale art. 1 alin. (4) privind principiul separatiei si echilibrului
puterii în stat, art. 11 privind dreptul international si dreptul intern, art.
16 privind egalitatea în drepturi, art. 20 alin. (1) referitor la tratatele
internationale privind drepturile omului, art. 21 privind accesul liber la
justitie, art. 24 privind dreptul la apărare, art. 44 privind dreptul de
proprietate privată, art. 124 alin. (2) privind înfăptuirea
justitiei, art. 135 privind economia si art. 136 alin. (5) privind
proprietatea. Sunt invocate si prevederile art. 7 si art. 17 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale cu
privire la legalitatea incriminării si la interzicerea abuzului de drept.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, prin raportare la
prevederile constitutionale invocate, Curtea constată următoarele:
1. Critica de neconstitutionalitate
referitoare la art. 11 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 este neîntemeiată.
Nemultumirea autorului exceptiei porneste de la faptul că, prin efectul
textului de lege criticat, organul de inspectie fiscală nu a calificat
unele tranzactii pe care operatorul economic Ie-a făcut drept tranzactii
cu scop economic si, astfel, Ie-a considerat cheltuieli nedeductibile, ceea ce
a avut efect direct asupra cuantumului impozitului care trebuia prelevat. Or,
de esenta unei inspectii este chiar verificarea si controlul legalitătii
actelor cu incidentă fiscală ale operatorului economic controlat, în
caz contrar, s-ar ajunge la situatia ca inspectia fiscală să
consemneze numai ceea ce operatorul economic în cauză îi pune la
dispozitie, fără a avea nicio putere de decizie si apreciere asupra
actelor controlate. Desigur, în cadrul inspectiilor realizate, organul fiscal
trebuie să manifeste bună-credintă, mai ales că,
datorită specificului materiei, stabilirea unor criterii rigide si stricte
nu este de dorit.
În viziunea autorului exceptiei,
instanta de judecată ar trebui să preia acest rol al inspectiei
fiscale, ceea ce per absurdum ar însemna transformarea instantei de
judecată într-un organ de inspectie fiscală. O atare ipoteză
este inacceptabilă din moment ce rolul esential al instantei de
judecată, în cadrul contenciosului fiscal, este verificarea actelor
administrativ-fiscale întocmite (a se vedea art. 205 si următoarele din
Codul de procedură fiscală).
În aceste conditii, nu se poate
retine, în niciun fel, încălcarea art. 1 alin. (4) si art. 124 alin. (2)
din Constitutie.
2. Dispozitiile art. 19, art. 20,
art. 21 alin. (2) lit. n) si alin. (4) lit. d), e), g) si l) si art. 26 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
sunt criticate prin prisma faptului că reglementarea impozitului pe
veniturile microîntreprinderilor, precum si obligativitatea plătii taxei
pe valoare adăugată încalcă principiul egalitătii, întrucât
interesul privat este sacrificat în dauna celui public. Or, Curtea, în mod constant,
a stabilit în jurisprudenta sa, spre exemplu, Decizia nr. 1.637 din 10
decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 20 ianuarie 2010, că „principiul
egalitătii priveste egalitatea cetătenilor în fata legilor si a
autoritătilor publice, iar nu egalitatea de tratament juridic între
cetăteni si autoritătile publice (de exemplu, Decizia nr. 77/1997 si
Decizia nr. 322/1997)". Curtea a retinut că „în dreptul fiscal
întotdeauna o parte este statul (prin organul fiscal), iar raporturile juridice
care se constituie în sfera dreptului fiscal tin de dreptul public, astfel
încât situatia juridică a statului nu se poate compara cu cea a altor
creditori de drept privat". Raportând aceste considerente de principiu la
cauza de fată, se constată că statul, în materie fiscală,
are deplină legitimitate constitutională, în temeiul art. 56 si art.
139 din Constitutie, să stabilească impozite si taxe. Critica de
neconstitutionalitate vizează tocmai reglementarea unor obligatii fiscale
în sarcina persoanelor juridice, ceea ce nu este decât o expresie a textelor
constitutionale de referintă mai sus mentionate.
De
asemenea, nu se poate face o comparatie bazată pe principiul
egalitătii între competentele unei autorităti publice si drepturile
unei persoane de drept privat. Asadar, art. 16 din Constitutie nu este incident
în cauză.
Critica de neconstitutionalitate
ce vizează art. 135 din Constitutie nu este motivată, astfel încât
Curtea ex officio nu se poate substitui părtii care a ridicat
exceptia pentru a o motiva.
3. De asemenea, Curtea retine
că exceptia de neconstitutionalitate ce vizează art. 115, art. 137,
art. 145, art. 1473, art. 156, art. 1561 si art. 159 din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal este neîntemeiată. Normele
criticate sunt norme tehnice puse la îndemâna autoritătilor fiscale prin
care se prevede procedura de rambursare a taxei pe valoare adăugată,
iar chestiunile ridicate de autorul exceptiei îsi găsesc rezolvarea chiar
în textele de lege criticate. Prin urmare, mai degrabă se ridică
aspecte de interpretare a legii, însă aceste chestiuni nu intră în
competenta Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (1), art. 19,
art. 20, art. 21 alin. (2) lit. n) si alin. (4) lit. d), e), g) si l), art. 26, art. 115, art. 137, art. 145, art. 1473,
art. 156, art. 1561 si art. 159 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, exceptie ridicată de Societatea Comercială „Telex" -
S.R.L. Ploiesti în Dosarul nr. 447/42/2009 al Curtii de Apel Ploiesti - Sectia
comercială si contencios administrativ si fiscal.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Károly
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor
salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici până la intrarea
în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale
functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acordă
functionarilor publici în anul 2007 si art. 3 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 19/2006 privind cresterile salariale ce se vor acorda
personalului militar si functionarilor publici cu statut special din
institutiile publice de apărare natională, ordine publică si
sigurantă natională
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Iulia Antoanella Motoc -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Károly - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind
unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi
ale functionarilor publici până la intrarea în vigoare a legii privind
sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici,
precum si cresterile salariale care se acordă functionarilor publici în
anul 2007 si art. 3 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 19/2006 privind
cresterile salariale ce se vor acorda personalului militar si functionarilor
publici cu statut special din institutiile publice de apărare
natională, ordine publică si sigurantă natională, exceptie
ridicată de Liviu Constantin Balaur si altii în Dosarul nr. 3.300/2/2008
al înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si
fiscal.
Dezbaterile au avut loc în
sedinta publică din 29 iunie 2010, în prezenta reprezentantului
Ministerului Public, si au fost consemnate în încheierea din aceeasi dată,
când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea, în conformitate cu
dispozitiile art. 14 si ale art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a amânat pronuntarea pentru
data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 6 noiembrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 3.300/2/2008, înalta Curte de Casatie
si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
15 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de
reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor
publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de
salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile
salariale care se acordă functionarilor publici în anul 2007 si art. 3
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 19/2006
privind cresterile salariate ce se vor acorda personalului militar si
functionarilor publici cu statut special din institutiile publice de
apărare natională, ordine publică si sigurantă
natională, exceptie ridicată de Liviu Constantin Balaur si altii într-o
cauză având ca obiect solutionarea recursului formulat împotriva unei
sentinte prin care cererea acestora de acordare a unor sporuri salariale
cuvenite altor categorii socio-profesionale a fost respinsă.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată că dispozitiile criticate sunt
neconstitutionale, întrucât limitează sfera functionarilor publici
cărora li se acordă anumite sporuri.
Înalta Curte de Casatie si
Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal apreciază că
exceptia ridicată este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră că
exceptia ce priveste art. 15 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 este
inadmisibilă, întrucât textul legal criticat a fost abrogat.
Totodată, se arată că art. 3 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 19/2006 este constitutional.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, notele scrise
depuse, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie art. 15 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 6/2007 privind unele măsuri de reglementare a drepturilor salariale si
a altor drepturi ale functionarilor publici până la intrarea în vigoare a
legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor
publici, precum si cresterile salariale care se acordă functionarilor
publici în anul 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 29 ianuarie 2007, si art. 3 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 19/2006 privind cresterile salariale ce se vor acorda
personalului militar si functionarilor publici cu statut special din
institutiile publice de apărare natională, ordine publică si
sigurantă natională, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 83 din 30 ianuarie 2006, care
au următorul cuprins:
- Art. 15 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 6/2007: „(1) Sporul de confidentialitate se acordă
functionarilor publici din aparatul de lucru al Guvernului în cuantum de
până la 15% din salariul de bază, precum si functionarilor publici
din cadrul Administratiei Prezidentiale, Consiliului National pentru Studierea
Arhivelor Securitătii, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului
Integrării Europene, directiilor subordonate ministrului delegat pentru
comert din cadrul Ministerului Economiei si Comertului, Consiliului
Legislativ."
- Art. 3 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 19/2006: „(1) Pentru păstrarea confidentialitătii
în legătură cu informatiile clasificate, în functie de
certificatul/avizul de securitate detinut, cadrele militare în activitate,
functionarii publici cu statut special, militarii angajati pe bază de
contract si personalul civil din institutiile publice de apărare
natională, ordine publică si sigurantă natională
beneficiază de un spor lunar de până la 15% din solda lunară,
respectiv din salariul de bază, cu încadrarea în limitele bugetelor
aprobate."
Autorii exceptiei sustin că
textele legale criticate încalcă prevederile constitutionale ale art. 16
alin. (1) privind egalitatea în drepturi.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, prin
raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea constată
următoarele:
I. Prevederile art. 15 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 au fost abrogate prin prevederile art.
48 alin. (1) pct. 13 din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea
unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie
2009. Sistemul de salarizare a fost reasezat prin legea mentionată, astfel
încât solutia legislativă criticată nu se mai regăseste în noua
reglementare legală. În consecintă, în temeiul art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 a devenit inadmisibilă.
II. Exceptia de
neconstitutionalitate ce vizează art. 3 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 19/2006 este inadmisibilă, întrucât autorii
exceptiei critică textul de lege prin prisma unei omisiuni legislative, în
sensul că si categoria de functionari publici din care fac parte ar trebui
să beneficieze de sporul de confidentialitate acordat cadrelor militare în
activitate, functionarilor publici cu statut special, militarilor angajati pe bază
de contract si personalului civil din institutiile publice de apărare
natională, ordine publică si sigurantă natională.
Desi Curtea, prin Decizia nr. 503
din 20 aprilie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 353 din 28 mai 2010, a statuat că viciul de
neconstitutionalitate sesizat, chiar dacă îmbracă forma unei omisiuni
legislative, „nu poate fi ignorat, deoarece o atare omisiune este cea care
generează, eo ipso, încălcarea dreptului constitutional
[...]", în cauza de fată o eventuală omisiune legislativă
nu are relevantă constitutională, din moment ce sporurile sau
adaosurile la salariu nu se circumscriu vreunui drept fundamental cuprins în
Constitutie. În lipsa relevantei constitutionale, nu este de competenta Curtii
Constitutionale să complinească o eventuală omisiune
legislativă, ci a legiuitorului.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca devenită
inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2007 privind unele măsuri de
reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor
publici până la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de
salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile
salariale care se acordă functionarilor publici în anul 2007, exceptie
ridicată de Liviu Constantin Balaur si altii în Dosarul nr. 3.300/2/2008
al înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si
fiscal.
2. Respinge ca inadmisibilă
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 19/2006 privind cresterile salariale ce se vor acorda
personalului militar si functionarilor publici cu statut special din
institutiile publice de apărare natională, ordine publică si
sigurantă natională, exceptie ridicată de acelasi autor în
acelasi dosar al aceleiasi instante.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Károly
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Iulia Antoanella Motoc -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de
discriminare, exceptie invocată de Gheorghe Alexa în Dosarul nr. 338/36/2009
al Curtii de Apel Constanta - Sectia comercială, maritimă si
fluvială, contencios administrativ si fiscal.
Dezbaterile au avut loc în
sedinta publică din 29 iunie 2010, în prezenta reprezentantului
Ministerului Public, si au fost consemnate în încheierea din aceeasi dată,
când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea, în conformitate cu
dispozitiile art. 14 si ale art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a amânat pronuntarea pentru
data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din data de 23
octombrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 338/36/2009, Curtea de Apel
Constanta - Sectia comercială, maritimă si fluvială, contencios
administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, exceptie
invocată de Gheorghe Alexa într-o cauză având ca obiect solutionarea
unei plângeri contraventionale.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că dispozitiile
criticate sunt neconstitutionale, întrucât diferă de textul transpus al
art. 3 din Directiva Consiliului 2000/78/CE si, în consecintă, subiect
activ al faptelor de discriminare poate fi orice persoană fizică sau
juridică, publică sau privată, indiferent de atributii sau
obiectul de activitate, iar, în ceea ce priveste institutiile publice, numai cele
cu atributii în domeniile de activitate enumerate de art. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 137/2000. Or, sub incidenta art. 3 din directiva mentionată
intră numai persoanele fizice sau juridice, publice sau private, si
institutiile publice, cu atributii în domeniile de activitate enumerate.
De asemenea, textul de lege
criticat extinde sfera competentelor Consiliului National pentru Combaterea
Discriminării, care se suprapun astfel cu atributiile puterii
judecătoresti, din moment ce Consiliul poate sanctiona contraventional
săvârsirea unei fapte de discriminare.
Curtea de Apel Constanta - Sectia
comercială, maritimă si fluvială, contencios administrativ si
fiscal apreciază
că normele criticate nu încalcă dispozitiile constitutionale invocate
si, prin urmare, exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
notele scrise depuse, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 8 februarie 2007, cu modificările si
completările ulterioare. Textul de lege criticat are următorul
cuprins:
„Dispozitiile prezentei ordonante
se aplică tuturor persoanelor fizice sau juridice, publice sau private,
precum si institutiilor publice cu atributii în ceea ce priveste:
a) conditiile de încadrare în
muncă, criteriile si conditiile de recrutare, selectare si promovare,
accesul la toate formele si nivelurile de orientare, formare si perfectionare
profesională;
b) protectia si securitatea
socială;
c) serviciile publice sau alte
servicii, accesul la bunuri si facilităti;
d) sistemul educational;
e) asigurarea libertătii de
circulatie;
f) asigurarea linistii si ordinii
publice;
g) alte domenii ale vietii
sociale."
Textele constitutionale invocate
în sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în
drepturi si ale art. 1 alin. (4) privind principiul separatiei si echilibrului
puterilor.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, prin raportare la
prevederile constitutionale invocate, Curtea constată următoarele:
Curtea Constitutională, prin
Decizia nr. 646 din 11 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 368 din 4 iunie 2010, a
analizat o exceptie de neconstitutionalitate cu o motivare identică,
formulată chiar de autorul prezentei exceptii. Prin decizia
mentionată, Curtea a statuat că „autorul exceptiei de
neconstitutionalitate ajunge la concluzia neconstitutionalitătii textului
art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 prin prisma faptului că
acesta nu a transpus în mod exact o directivă, mai precis, arată
că legiuitorul român a omis «să adauge o virgulă» în textul
contestat. În lipsa acestei virgule, se arată că textul este
neconstitutional".
Curtea a observat că „nu are
competenta de a efectua un control de conformitate între o directivă si
actul normativ national prin care aceasta este transpusă (a se vedea, în
acest sens, Decizia nr. 137 din 25 februarie 2010, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 22 martie
2010). Mai mult, o eventuală neconformitate a actului national cu cel
european nu atrage, în mod implicit, si neconstitutionalitatea actului national
de transpunere. Astfel, nimic nu împiedică legiuitorul national să
acorde sau să prevadă un grad mai mare de protectie în dreptul
national fată de reglementarea incidentă a Uniunii Europene".
Curtea a mai retinut că
întreaga critică a autorului exceptiei vizează o anumită
interpretare pe care instantele judecătoresti o dau unui text de lege. Or,
interpretarea si aplicarea legii nu sunt de competenta Curtii Constitutionale,
acest aspect fiind apanajul exclusiv al instantelor judecătoresti.
De
asemenea, Curtea a arătat că, „de fapt, autorul exceptiei, pentru a
evita o anumită interpretare ce se dă de către instantele
judecătoresti textului legal criticat, doreste introducerea unei virgule
în cadrul acestuia, ceea ce echivalează cu o modificare legislativă.
Or, Curtea Constitutională nu este competentă să modifice sau
să completeze un text de lege".
În fine, Curtea a retinut că
„invocarea textelor constitutionale este una formală, existând o
diferentă notabilă între continutul acestora si motivarea criticii de
neconstitutionalitate".
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de
discriminare, exceptie invocată de Gheorghe Alexa în Dosarul nr.
338/36/2009 al Curtii de Apel Constanta - Sectia comercială, maritimă
si fluvială, contencios administrativ si fiscal.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ronto Kărnlu
Magistrat-asistent,
Benke Károly
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
DEZVOLTĂRII
REGIONALE SI TURISMULUI
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind criteriile si metodologia pentru eliberarea licentei si
brevetului de turism
În temeiul art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 238/2001 privind
conditiile de acordare a licentei si brevetului de turism, cu modificările
si completările ulterioare, si al prevederilor art. 13 alin. (6) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea si functionarea
Ministerului Dezvoltării Regionale si Turismului, cu modificările
ulterioare,
ministrul dezvoltării
regionale si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind criteriile
si metodologia pentru eliberarea licentei si brevetului de turism,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prevederile prezentului ordin se completează cu
dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2009 privind
libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii si libertatea de a furniza
servicii în România, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 68/2010.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul ministrului turismului nr. 170/2001 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind criteriile si metodologia pentru eliberarea
licentelor si brevetelor de turism, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 225 din 3 mai 2001, cu
modificările ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Ministrul dezvoltării regionale si turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general
Bucuresti, 16 iulie 2010.
Nr. 1.866.
NORME METODOLOGICE
privind criteriile si
metodologia pentru eliberarea licentei si brevetului de turism
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezentele norme metodologice, elaborate în
conformitate cu prevederile art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 238 /2001
privind conditiile de acordare a licentei si brevetului de turism, cu
modificările si completările ulterioare, se aplică operatorilor
economici si persoanelor fizice care desfăsoară, în conditiile legii,
activităti economice specifice agentiilor de turism în România.
(2) în sensul prezentelor norme
metodologice, următorii termeni se definesc astfel:
a) operatorul economic -
persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală sau
familială, societatea comercială ori altă persoană
juridică constituită conform legii, care desfăsoară
activităti economice specifice agentiilor de turism;
b) agentia de turism -
unitatea specializată, persoană juridică, care organizează,
oferă si vinde pachete de servicii turistice sau componente ale acestora,
în baza licentei de turism emise de Ministerul Dezvoltării Regionale si
Turismului;
c) sediul secundar/reprezentanta
agentiei de turism - punctul de lucru al operatorului economic titular al
licentei de turism, în care se desfăsoară activităti specifice
agentiei de turism si care poate functiona în aceeasi localitate cu sediul
agentiei de turism sau într-o altă localitate.
CAPITOLUL II
Acordarea, suspendarea,
retragerea si radierea licentei de turism
Art. 2. - (1) Licenta de turism se eliberează de către
Ministerul Dezvoltării Regionale si Turismului - Directia generală
control si autorizare pentru turism, denumită în continuare D.G.C.A.T.,
la cererea operatorilor economici.
(2) Criteriile privind acordarea
licentei de turism pentru agentia de turism de tip touroperatoare sau
detailistă si a anexei licentei de turism pentru sediul
secundar/reprezentanta acesteia sunt prevăzute în anexa nr. 1, care face
parte integrantă din prezentele norme metodologice.
(3) Macheta licentei de turism -
pentru agentia de turism si macheta anexei licentei de turism - pentru sediul
secundar/reprezentanta agentiei de turism sunt prezentate în anexa nr. 2 si,
respectiv, în anexa nr. 3, care fac parte integrantă din prezentele norme
metodologice.
Art. 3. -în vederea obtinerii/preschimbării licentei de
turism, operatorul economic depune următoarele documente:
a) cerere de eliberare a licentei
de turism;
b) certificat constatator emis de
oficiul registrului comertului în baza Legii nr. 26/1990 privind registrul
comertului, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, din care să rezulte activitătile autorizate a fi desfăsurate
la punctul de lucru si codul/codurile CAEN
corespunzător/corespunzătoare, pentru agentia de turism
respectivă, conform art. 15 din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea
formalitătilor la înregistrarea
în registrul comertului a
persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice,
înregistrarea fiscală a acestora, precum si la autorizarea
functionării persoanelor juridice, cu modificările si
completările ulterioare;
c) copie de pe cel putin unul
dintre următoarele documente ce apartin persoanei care asigură
conducerea operativă a agentiei de turism: certificat de absolvire a unui
curs de formare managerială în domeniu, organizat de un furnizor de
formare profesională autorizat, diplomă de licentă/masterat/doctorat
privind absolvirea de cursuri universitare/postuniversitare în domeniul
turismului, brevet de turism specific functiei;
d) copie de pe contractul
individual de muncă al persoanei care asigură conducerea
operativă a agentiei de turism, înregistrat conform prevederilor legale;
e) copia politei de asigurare
privind asigurarea turistilor în cazul insolvabilitătii sau falimentului
agentiei de turism.
Art. 4. - Procedura de autorizare a agentiilor de turism poate fi
îndeplinită si prin intermediul punctului de contact unic electronic, în
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 49/2009
privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii si libertatea de a
furniza servicii în România, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 68/2010, în termen de 60 de zile de la
operationalizarea punctului de contact unic electronic.
Art. 5. - (1) Documentatia prevăzută la art. 3 se
transmite Ministerului Dezvoltării Regionale si Turismului - Directia
generală control si autorizare pentru turism.
(2) Cererea operatorului economic
este procesată în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile
calendaristice de la data depunerii documentatiei complete. Termenul poate fi
prelungit o singură dată, pentru o perioadă de maximum 15 zile
calendaristice. Valabilitatea documentelor depuse initial nu este afectată
de prelungirea dispusă de minister.
(3) Prelungirea termenului de
acordare a licentei, precum si durata acestei prelungiri trebuie motivate în
mod corespunzător si notificate operatorului economic înainte de expirarea
termenului initial.
(4) Eliberarea licentei de turism
se face, după verificarea la fata locului a îndeplinirii criteriilor de
licentiere, prevăzute în anexa nr. 1, de către specialisti din cadrul
Ministerului Dezvoltării Regionale si Turismului - Directia generală
control si autorizare pentru turism, în prezenta reprezentantului operatorului
economic în cauză. Constatările rezultate în urma verificării se
consemnează în nota de licentiere întocmită în 3 exemplare, dintre
care un exemplar se predă reprezentantului legal al operatorului economic.
(5) La verificarea agentiilor de
turism pot participa si reprezentanti ai asociatiilor profesionale de profil.
(6) Licenta se consideră
acordată în situatia în care ministerul nu a răspuns în termenul prevăzut
la alin. (2), cu exceptia cazului în care acest lucru este justificat de motive
imperative de interes general, inclusiv un interes legitim al unei terte
părti.
(7) Ministerul Dezvoltării
Regionale si Turismului, prin Directia generală control si autorizare
pentru turism, va transmite operatorului economic o confirmare de primire a
cererii, în termen de 5 zile calendaristice de la data primirii acesteia.
Confirmarea de primire a cererii trebuie să precizeze următoarele:
a) termenul de procesare a cererii;
b) căile de atac
disponibile;
c) după caz, mentiunea
că, în lipsa unui răspuns în termenul specificat, licenta se
consideră acordată.
(8) în cazul unei cereri sau al
unei documentatii incomplete, operatorul economic este informat în cel mai
scurt timp, dar nu în mai mult de 5 zile lucrătoare de la primirea
cererii, cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare,
precum
si cu privire la consecintele
asupra termenului de procesare a cererii, prevăzut la alin. (2).
(9) în cazul în care o cerere
este respinsă pentru motive de natură procedurală, operatorul
economic este informat în cel mai scurt termen, dar nu în mai mult de 5 zile
lucrătoare de la depunerea cererii.
(10) în situatia în care
solicitantul nu îndeplineste conditiile pentru eliberarea licentei de turism,
acestuia i se comunică în scris motivul în termenul prevăzut la alin.
(2).
Art. 6. – În cazul în care este necesară verificarea
legalitătii documentelor depuse de către operatorii economici
străini apartinând statelor membre ale Uniunii Europene sau Spatiului
Economic European, în vederea obtinerii licentei de turism, Ministerul
Dezvoltării Regionale si Turismului contactează autoritătile
competente din statul membru de care apartine operatorul economic în cauză,
prin intermediul Sistemului de Informare în cadrul Pietei Interne, în
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
49/2009, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
68/2010.
Art. 7. - La schimbarea sediului agentiei de turism sau a titularului
licentei de turism, operatorul economic în cauză este obligat să
solicite eliberarea unei noi licente de turism, întocmind în acest sens
următoarea documentatie:
a) cerere;
b) certificat constatator emis de
oficiul registrului comertului în baza Legii nr. 26/1990, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, din care să rezulte
activitătile autorizate a fi desfăsurate la punctul de lucru si
codul/codurile CAEN corespunzător/corespunzătoare, pentru agentia de
turism respectivă, conform art. 15 din Legea nr. 359/2004, cu
modificările si completările ulterioare;
c) licenta de turism
eliberată anterior, în original;
d) copia politei de asigurare
privind asigurarea turistilor în cazul insolvabilitătii sau falimentului
agentiei de turism.
Art. 8. - Pentru înscrierea sediului secundar/reprezentantei unei
agentii de turism, operatorul economic depune următoarele documente:
a) cerere;
b) certificat constatator emis de
oficiul registrului comertului în baza Legii nr. 26/1990, republicată, cu
modificările si completările ulterioare, din care să rezulte
activitătile autorizate a fi desfăsurate la punctul de lucru si
codul/codurile CAEN corespunzător/corespunzătoare, pentru agentia de
turism respectivă, conform art. 15 din Legea nr. 359/2004, cu modificările
si completările ulterioare;
c) licenta de turism, în copie, a
agentiei de turism pentru care se solicită înscrierea unui/unei sediu
secundar/reprezentante;
d) copie de pe cel putin unul
dintre următoarele documente ce apartin persoanei care asigură conducerea
operativă a agentiei de turism: certificat de absolvire a unui curs de
formare managerială în domeniu, organizat de un furnizor de formare
profesională autorizat, diplomă de licentă/masterat/doctorat
privind absolvirea de cursuri universitare/postuniversitare în domeniul
turismului, brevet de turism;
e) copie de pe contractul
individual de muncă al persoanei care asigură conducerea
operativă a agentiei de turism, înregistrat conform prevederilor legale;
f) copia politei de asigurare
privind asigurarea turistilor în cazul insolvabilitătii sau falimentului
agentiei de turism.
Art. 9. - Documentele necesare pentru radierea agentiei de turism
si, respectiv, a sediului secundar/reprezentantei acesteia sunt
următoarele:
a) cerere;
b) licenta de turism si,
respectiv, anexa licentei de turism, în original.
Art. 10. - Termenul de eliberare a licentei de turism este de 30
de zile de la data înregistrării cererii operatorului economic.
Art. 11. - Suspendarea licentei de
turism de către Ministerul Dezvoltării Regionale si Turismului -
Directia generală control si autorizare pentru turism se face în
situatiile prevăzute la art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 238/2001,
cu modificările si completările ulterioare.
Art. 12. - Retragerea licentei de turism
de către Ministerul Dezvoltării Regionale si Turismului - Directia
generală control si autorizare pentru turism se face în situatiile
prevăzute la art. 9 din Hotărârea Guvernului nr. 238/2001, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 13. - În situatia în care, la
verificarea efectuată de reprezentantii Ministerului Dezvoltării
Regionale si Turismului - Directia generală control si autorizare pentru
turism, se constată că agentia de turism nu mai functionează la
sediul înscris în licenta de turism, aceasta se retrage din oficiu, după
15 zile de la notificarea prin scrisoare recomandată a operatorului
economic, titular al licentei de turism în cauză.
CAPITOLULUI
Acordarea brevetului de
turism
Art. 14. - Conducerea operativă a
unei structuri de primire turistice sau a unei agentii de turism trebuie
să fie asigurată de o persoană fizică care detine brevet de
turism în domeniu ori certificat de absolvire a unui curs de formare
managerială în domeniu, organizat de un furnizor de formare profesională
autorizat, sau diplomă de licentă/masterat privind absolvirea
cursurilor universitare în domeniul turismului.
Art. 15. - (1) În functie de nivelul si
de pregătirea profesională, precum si de îndeplinirea criteriilor
prevăzute la art. 16 alin. (2)-(6), se eliberează brevet de turism
pentru următoarele functii:
a) manager în activitatea de
turism;
b) director de agentie de turism;
c) director de hotel;
d) director de restaurant;
e) cabanier.
(2) Posesorul brevetului de
turism poate ocupa si alte functii decât cele înscrise pe acesta, astfel:
a) managerul în activitatea de
turism poate ocupa oricare dintre functiile prevăzute la alin. (1);
b) directorul de hotel poate
asigura fie functia înscrisă în brevet, fie conducerea operativă a
activitătilor unui alt tip de unitate de cazare.
(3) Macheta brevetului de turism
este prezentată în anexa nr. 4, care face parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
Art. 16. - (1) În vederea obtinerii
brevetului de turism persoana fizică trebuie sa prezinte următoarele
documente:
a) cerere;
b) curriculum vitae, cu
precizarea expresă a pregătirii profesionale si a experientei
profesionale, precum si cu următoarea declaratie: „Declar pe propria
răspundere că datele cuprinse în prezentul înscris sunt reale, iar în
cazul în care se constată contrariul, să îmi fie anulat brevetul de
turism.";
c) copie de pe actul de
identitate;
d) copii de pe actele care
atestă pregătirea profesională;
e) atestat de limbă
străină de circulatie internatională, cu exceptia cabanierului;
f) certificat de cazier judiciar.
(2) Brevetul de turism pentru
manager în activitatea de turism se eliberează pentru:
a) absolvent, cu examen de
licentă, al unei facultăti acreditate cu profil de turism,
absolventul unui master sau doctorat în turism;
b) absolvent, cu examen de licentă,
al unei facultăti acreditate sau al unui colegiu universitar, care a
absolvit un curs de formare managerială în turism si care detine atestat
de limbă străină de circulatie internatională.
(3) Brevetul de turism pentru
director de agentie de turism se eliberează pentru:
a) absolvent, cu examen de
licentă, al unei facultăti acreditate sau al unui colegiu
universitar, care a absolvit un curs de formare managerială specific
activitătilor agentiilor de turism si care detine atestat de limbă
străină de circulatie internatională;
b) absolvent al unui liceu, care
a absolvit un curs de formare managerială specific activitătii
agentiilor de turism si care detine atestat de limbă străină de
circulatie internatională.
(4) Brevetul de turism pentru
director de hotel se eliberează pentru:
a) absolvent, cu examen de
licentă, al unei facultăti acreditate sau al unui colegiu
universitar, care a absolvit un curs de formare managerială specific
activitătii hoteliere si care detine atestat de limbă
străină de circulatie internatională;
b) absolvent al unui liceu, care
a absolvit un curs de formare managerială specific activitătii
hoteliere si care detine atestat de limbă străină de circulatie
internatională.
(5) Brevetul de turism pentru
director de restaurant se eliberează pentru:
a) absolvent, cu examen de
licentă, al unei facultăti acreditate sau al unui colegiu
universitar, care a absolvit un curs de formare managerială specific
activitătii de restauratie si care detine atestat de limbă
străină de circulatie internatională;
b) absolvent al unui liceu, care
a absolvit un curs de formare managerială specific activitătii de
restauratie si care detine atestat de limbă străină de
circulatie internatională.
(6) Brevetul de turism pentru
cabanier se eliberează pentru:
a) absolvent, cu examen de
licentă, al unei facultăti acreditate sau al unui colegiu
universitar, care a absolvit un curs de formare managerială specific
activitătii de cabanier;
b) absolvent al unui liceu, care
a absolvit un curs de formare managerială specific activitătii de
cabanier.
Art. 17. - (1) Documentatia de brevet de
turism se transmite Ministerului Dezvoltării Regionale si Turismului -
Directia generală control si autorizare pentru turism.
(2) Cererea solicitantului este
procesată în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 30 de zile
calendaristice de la data depunerii documentatiei complete. Termenul poate fi
prelungit o singură dată, pentru o perioadă de maximum 15 zile
calendaristice. Valabilitatea documentelor depuse initial nu este afectată
de prelungirea dispusă de minister.
(3) Prelungirea termenului de
emitere a brevetului, precum si durata acestei prelungiri trebuie motivate în
mod corespunzător si notificate solicitantului înainte de expirarea
termenului initial.
(4) Brevetul de turism se consideră
acordat în situatia în care ministerul nu a răspuns în termenul
prevăzut la alin. (2), cu exceptia cazului în care acest lucru este
justificat de motive imperative de interes general, inclusiv un interes legitim
al unei terte părti.
(5) Ministerul Dezvoltării
Regionale si Turismului, prin Directia generală control si autorizare
pentru turism, va transmite solicitantului o confirmare de primire a cererii,
în termen de 5 zile calendaristice de la data primirii acesteia. Confirmarea de
primire a cererii trebuie să precizeze următoarele:
a) termenul de procesare a
cererii;
b) căile de atac
disponibile;
c) după caz, mentiunea
că, în lipsa unui răspuns în termenul specificat, brevetul de turism
se consideră acordat.
(6) În cazul unei cereri sau al
unei documentatii incomplete, solicitantul este informat în cel mai scurt timp,
dar nu în mai mult de 5 zile lucrătoare de la primirea cererii, cu privire
la necesitatea transmiterii de documente suplimentare, precum si cu privire la
consecintele asupra termenului de procesare a cererii, prevăzut la alin.
(2).
(7) În cazul în care o cerere
este respinsă pentru motive de natură procedurală, solicitantul
este informat în cel mai scurt termen, dar nu în mai mult de 5 zile
lucrătoare de la depunerea cererii.
(8) În situatia în care
solicitantul nu îndeplineste conditiile pentru eliberarea brevetului de turism,
acestuia i se comunică în scris motivul în termenul prevăzut la alin.
(1).
(9) Brevetul de turism se eliberează
pe o perioada nelimitată.
Art. 18. - Retragerea brevetului de turism de către Ministerul
Dezvoltării Regionale si Turismului - Directia generală control si
autorizare pentru turism se face în situatiile prevăzute la art. 11 din
Hotărârea Guvernului nr. 238/2001, cu modificările si
completările ulterioare.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
CRITERII
privind
acordarea licentei de turism pentru agentia de turism de tip touroperatoare sau
detailistă si a anexei licentei de turism pentru sediul
secundar/reprezentanta*) acesteia
Nr. crt. |
Criterii privind acordarea
licentei de turism pentru agentia de turism de tip touroperatoare sau
detailistă si a anexei licentei de turism pentru sediul
secundar/reprezentanta*) acesteia |
|
1. |
înscrierea la oficiul registrului comertului a
punctului de lucru al agentiei de turism, precum si a activitătii
desfăsurate specifice agentiei de turism în cauză, încadrată
în clasa CAEN corespunzătoare |
|
2. |
Starea clădirii să fie bună si
salubră |
|
3. |
Amplasarea agentiei de turism în clădire1):
la demisol, parter, mezanin sau la etajul I,
usor
accesibilă |
|
4. |
Suprafata agentiei de turism să fie de
minimum: |
16 m2 pentru agentia de turism
touroperatoare |
10 m2 pentru agentia de turism
detailistă |
||
5. |
Suprafata comercială să fie
folosită în exclusivitate pentru activitatea de turism2) |
|
6. |
Grup sanitar propriu pentru personal sau acces
facil |
|
7. |
Persoana care asigură conducerea
operativă a agentiei de turism sau a sediului secundar/reprezentantei3)
acesteia trebuie să detină cel putin unul dintre următoarele
documente4) : certificat de absolvire a unui curs de formare
managerială în domeniu, organizat de un furnizor de formare
profesională autorizat, diplomă de licentă/masterat/doctorat
privind absolvirea de cursuri universitare/postuniversitare în domeniul
turismului, brevet de turism specific functiei. |
|
8. |
Asigurarea cu personal calificat ca agent de
turism si cu ghizi posesori ai atestatului de ghid de turism |
|
9. |
Polita de asigurare privind asigurarea
turistilor în cazul insolvabilitătii sau falimentului agentiei de turism |
|
10. |
Utilizarea de autocare clasificate |
|
11. |
Asigurarea serviciilor de cazare si alimentatie
publică numai în structuri de primire turistice clasificate |
|
12. |
Firmă cu denumirea agentiei de turism, iar
în cazul amplasării acesteia în imobile cu spatii de
locuit/activităti economice, aplicarea unui autocolant sau a unei
plăcute la intrarea în imobil cu denumirea agentiei de turism |
|
13. |
Mobilier adecvat activitătii
desfăsurate |
|
14. |
Mijloace de comunicatie: fax, telefon, acces
internet |
|
15. |
Afisarea într-un loc vizibil pentru clienti a
plachetei cu numărul de telefon, la dispozitia turistilor, al
Ministerului Dezvoltării Regionale si Turismului |
*) Doar operatorul economic care detine agentie de
turism touroperatoare poate înfiinta sediul secundar/reprezentanta
touroperatoare.
1) Pot fi acceptate si alte
amplasamente, dacă sunt situate în clădiri cu destinatie
publică. Agentia de turism touroperatoare care nu are activitate de
vânzare directă către turisti poate functiona si la alte niveluri ale
clădirii.
2) Pot fi acceptate, în măsura
în care spatiul permite, si alte activităti, cum sunt: schimb valutar,
xerox, vânzări de suveniruri, ilustrate, cărti de turism, ghiduri,
hărti.
3) în cazul sediului
secundar/reprezentantei situate în aceeasi localitate cu agentia de turism,
este suficient ca persoana care asigură conducerea operativă a
acestuia să fie:
- calificată ca agent de turism, prin curs de
calificare organizat de institutii autorizate;
- absolventă a unei scoli postliceale de
turism;
- absolventă a unui liceu sau a unei clase cu
profil de turism.
4) În situatia în care
încetează contractul de muncă încheiat între operatorul economic si
persoana care asigură conducerea operativă a agentiei de turism sau a
sediului secundar/reprezentantei agentiei de turism, înlocuirea acestei persoane
se va face în termen de 30 de zile.
ANEXA Nr. 3*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |