MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 582 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 17 august
2010
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 751
din 1 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997
Decizia nr. 765
din 3 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 31 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
Decizia nr. 817
din 3 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 141 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolventei
Decizia nr. 861 din 24 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului
Decizia nr. 875
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 4 alin. (1) si alin. (11)-(19) din
Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997
Decizia nr. 879
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 48 din Legea fondului funciar nr. 18/1991
Decizia nr. 885
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 506 alin. 2 din Codul de procedură penală
Decizia nr. 891
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 44 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscală
Decizia nr. 893
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 209 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si
art. 220 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedură fiscală
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.977/C.- Ordin
al ministrului justitiei privind aprobarea schimbării sediului Autoritătii
Nationale pentru Cetătenie
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 1 iunie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Augustin Zegrean - judecător
Simona Ricu - procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea
nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, exceptie invocată de Ion
Moise Fulga si Nela Fulgaîn Dosarul nr. 14.498/299/2007 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
La apelul nominal se
prezintă pentru autorii exceptiei avocatul ales, lipsind celelalte
părti, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă
asupra faptului că autorii exceptiei au depus la dosar o cerere prin care
completează exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(2) din Legea nr. 1/2000.
Dosarul se află la al doilea
termen de judecată.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului
Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierea din 16 decembrie
2008, pronuntată în Dosarul nr. 14.498/299/2007, Tribunalul Bucuresti -
Sectia a IV-a civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 2 alin. (2) din Legea nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997.
Exceptia a fost ridicată de Ion Moise Fulga si Nela Fulga într-un
dosar având ca obiect o actiune privind fondul funciar.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii consideră că articolul criticat
încalcă în mod flagrant dreptul de proprietate garantat de art. 1 din
Primul Protocol la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, întrucât paralizează în mod evident orice
tentativă din partea reclamantului în a-si realiza dreptul de proprietate.
Încalcă, de asemenea, art. 11 si 20 din Constitutie, întrucât este în
evidentă opozitie cu principiul potrivit căruia statul român se
obligă să îndeplinească cu bună-credintă obligatiile
ce îi revin potrivit tratatelor la care este parte, iar aceste tratate au
prevalentă în fata legilor nationale. Accesul liber la justitie trebuie
să fie efectiv si să dea posibilitatea reală pentru obtinerea
recunoasterii dreptului de proprietate. Articolul criticat contravine si
prevederilor art. 44 din Constitutie, pentru că nesocoteste dreptul de
proprietate si garantiile date de legiuitor acestuia. Sunt încălcate si
prevederile art. 78 din Constitutie întrucât se nesocoteste principiul
neretroactivitătii legii si faptul că legea civilă intră în
vigoare după publicarea în Monitorul Oficial.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a
IV-a civilă apreciază că dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că
prevederile legale criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, actele depuse de părti, sustinerile autorilor
exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 2 alin. (2) din Legea nr.
1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie
2000, modificate si completate prin Legea nr. 247/2005 privind reforma în
domeniile proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri
adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, prevederi care au
următorul continut: „(2) Drepturile dobândite cu respectarea
prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991, pentru care au fost eliberate
adeverinte de proprietate, proces-verbal de punere în posesie sau titlu de
proprietate, rămân valabile fără nicio altă
confirmare."
În opinia autorului exceptiei de
neconstitutionalitate prevederile legale criticate contravin dispozitiilor
constitutionale cuprinse în art. 11 privind dreptul international si dreptul
intern, art. 20 referitoare la tratatele internationale privind drepturile
omului, art. 21 privind liberul acces la justitie, art. 44 privind dreptul de
proprietate privată si ale art. 78 privind intrarea în vigoare a legii,
precum si art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că prevederile legale
criticate nu fac altceva decât să dea expresie preocupării
legiuitorului de a institui garantii pentru asigurarea respectării
stabilitătii raporturilor juridice în materia proprietătii. Astfel,
legiuitorul are competenta de a stabili continutul si limitele dreptului de
proprietate, în asa fel încât să nu vină în contradictie cu
drepturile altor titulari, în egală măsură ocrotite.
Prevederile legale criticate nu
contravin astfel dispozitiilor constitutionale invocate de autorii exceptiei.
Pentru motivele mai sus
arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (2) din Legea
nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, exceptie invocată de Ion
Moise Fulga si Nela Fulga în Dosarul nr. 14.498/299/2007 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 1 iunie 2010.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 3 iunie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (2) teza a
doua din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Augustin Zegrean - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Károly - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (2)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicată din oficiu de Judecătoria Zimnicea - Sectia mixtă în
Dosarul acesteia nr. 1.601/339/2009.
La apelul nominal se
constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului
Public apreciază că exceptia ridicată este neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 5 octombrie 2009, pronuntată
în Dosarul nr. 1.601/339/2009, Judecătoria Zimnicea - Sectia mixtă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 31 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
exceptie ridicată din oficiu de instanta de judecată într-o
cauză având ca obiect pronuntarea unei hotărâri judecătoresti
care să tină loc de act autentic.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că prevederile criticate impun o majorare
excesivă a taxelor judiciare de timbru. Totodată, se arată
că stabilirea de către camera notarilor publici a cuantumului acestor
taxe încalcă art. 139 alin. (1) din Constitutie, iar raportarea pe care o
face legea la expertiza efectuată de către această institutie
este discriminatorie.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră că
textul legal criticat este neconstitutional. În acest sens, se arată
că orice conditionare de ordin financiar care vizează accesul liber
la justitie trebuie să îsi găsească o justificare
rezonabilă si proportională cu obiectivul propus si să nu
ducă la imposibilitatea efectivă de exercitare a acestui drept. Or,
prevederile legale criticate „nu păstrează un echilibru just între
interesul [statului] de a percepe cheltuieli de judecată, pe de o parte,
si interesul reclamantilor de a-si expune pretentiile în fata unei instante, pe
de altă parte". Se arată că aceste dispozitii legale nu
asigură o asezare justă a sarcinilor fiscale.
în fine, în sprijinul
sustinerilor sale, Avocatul Poporului invocă hotărârile Curtii
Europene a Drepturilor Omului pronuntate în cauzele Weissman si altii
împotriva României si losif si altii împotriva României.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 31 alin. (2)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 276/2009 privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 212/2008 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 13 iulie 2009. Totusi, din motivarea
exceptiei, rezultă că este criticată numai teza a doua a art. 31
alin. (2) din Legea nr. 146/1997, care are următorul cuprins:
„(2) În cazul în care valoarea
declarată de părti este inferioară valorii orientative stabilite
prin expertiza întocmită de camerele notarilor publici, taxarea cererilor
se va face la această din urmă valoare."
Textele constitutionale invocate
în sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 16 privind egalitatea în drepturi,
ale art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 124 alin. (2) privind
înfăptuirea justitiei si art. 139 alin. (1) referitor la impozite, taxe si
alte contributii.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, prin raportare la
prevederile constitutionale invocate, Curtea constată următoarele:
Prevederea legală
criticată a format obiectul unui amendament introdus la Comisia
juridică a Camerei Deputatilor, fără însă ca noua solutie
legislativă să fi fost motivată în vreun fel. Totusi, din logica
modificărilor aduse Legii nr. 146/1997 prin Legea nr. 276/2009, se
desprinde faptul că ratiunea pentru care a fost adoptat un asemenea
amendament tine de politica statului de a limita folosirea procedurilor
judiciare de către cetăteni doar pentru a evita costurile unei
proceduri notariale mult mai oneroase si, astfel, o procedură eminamente
necontencioasă să fie transformată, în mod indirect, într-una
contencioasă. Pentru a-si atinge scopul, Legea nr. 276/2009, prin textul
criticat, a prevăzut ca taxele judiciare de timbru aplicabile procedurii
judiciare să nu fie mai mici decât costurile pe care le implică
procedura notarială. Numai în acest fel se pot evita actiunile judiciare
promovate, din punctul de vedere al timbrajului, în frauda legii.
Această motivatie care a
stat la baza adoptării solutiei legislative criticate nu relevă
niciun fine de neconstitutionalitate atât timp cât etalonul folosit pentru
stabilirea taxei judiciare de timbru este unul obiectiv. În spetă,
legiuitorul a ales ca taxa judiciară de timbru să fie calculată
în functie de valoarea imobilului stabilită prin expertiza întocmită
de camerele notarilor publici.
Dispozitiile art. 771
alin. (4) si (5) din Codul fiscal stabilesc obligatia camerelor notarilor
publici de a efectua expertize cu privire la valoarea de circulatie a bunurilor
imobile si de a le reactualiza anual. Aceste expertize constituie un criteriu
suficient de obiectiv si precis în functie de care să fie calculată
taxa judiciară de timbru având în vedere entitatea care le dispune (camera
notarilor publici) si persoanele care le întocmesc (experti). Astfel,
raportarea la aceste expertize evită declararea valorii imobilului la cote
inferioare valorii sale de circulatie în scopul plătii unei taxe judiciare
de timbru mult diminuate fată de situatia în care s-ar fi stabilit
valoarea reală de circulatie a bunului imobil.
În fine, Curtea constată
că autorul exceptiei nu contestă taxarea la valoare a actiunii, ci
doar obiectivitatea expertizei dispuse de camera notarilor publici si
imposibilitatea judecătorului de a dispune o altă expertiză.
Totusi, se retine că pe tot parcursul procesului judecătorul trebuie
să manifeste o atitudine activă, astfel încât, dacă există
indicii care demonstrează existenta unor diferente vădite între
valoarea de circulatie a imobilului stabilită prin expertiza camerei
notarilor publici si cea reală, va putea face aplicarea art. 201 si a
următoarelor din Codul de procedură civilă, întrucât textul de
lege criticat nu îi interzice, expres sau implicit, acest lucru.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
în numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (2)
teza a doua din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicată din oficiu de Judecătoria Zimnicea - Sectia mixtă în
Dosarul acesteia nr. 1.601/339/2009.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 3 iunie 2010.
PRESEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Károly
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 3 iunie 2010
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin. (1) teza a
doua din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei
Augustin Zegrean - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Simona Ricu - procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin. (1) teza a
doua din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, exceptie
ridicată din oficiu de Tribunalul Comercial Mures - prin
judecătorul-sindic în Dosarul nr. 700/1.371/2009.
La apelul
nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului
Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierea din 13 ianuarie
2010, pronuntată în Dosarul nr. 700/1.371/2009, Tribunalul Comercial
Mures - prin judecătorul-sindic a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 141 alin. (1) teza a doua
din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei.
Exceptia a fost ridicată într-un dosar având ca obiect instituirea
unui sechestru asigurător.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate Tribunalul Comercial Mures - prin judecătorul-sindic
apreciază că din analiza dispozitiilor art. 20, respectiv art. 25 din
Legea nr. 85/2006, rezultă că administratorul-lichidatorul judiciar
se exprimă profesional si procesual ca un agent al statului, fiind supus
unor exigente profesionale, morale ridicate si fiindu-i instituite interdictii
si obligatii, toate acestea pentru a garanta exercitarea nepărtinitoare,
profesionistă a atributiilor acordate de lege. În îndeplinirea
atributiilor, administratorul-lichidatorul judiciar utilizează fonduri din
averea debitorului, iar în situatia în care acesta nu detine astfel de resurse,
utilizează fonduri special alocate potrivit regulilor instituite de
dispozitiile art. 4 din lege. Din aceste dispozitii legale rezultă că
administratorul-lichidatorul judiciar nu este o parte litigantă ori
interesată în cadrul procedurii judiciare, ci un participant
fără drepturi si obligatii contradictorii cu părtile ori
persoanele interesate ale unei astfel de proceduri judiciare. Cu toate acestea,
legiuitorul, fără a distinge, conditionează primirea unei cereri
judiciare speciale si incidente circumscrise de art. 141 alin. (1) teza
finală din lege de constituirea unei cautiuni de 10% din valoarea
pretentiilor ridicate de administratorul-lichidatorul judiciar în numele si
beneficiul falitei în contra persoanelor evidentiate de dispozitiile art. 138
alin. (1) din lege. Or, participantul la insolventă nu are obligatia de a
aloca fonduri pentru constituirea unor astfel de cautiuni din resurse proprii,
private. În acest fel, obligativitatea constituirii cautiunii în cuantumul
prescris în art. 141 alin. (1) teza finală din lege se constituie ca o
piedică în promovarea cu succes a cererii incidente circumscrise aceleiasi
norme juridice, împiedicând titularul cererii să se adreseze judecătorului-sindic
cu o sperantă legitimă că aceasta i-ar putea fi primită.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 141 alin. (1) teza a doua
din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie
2006, prevederi care au următorul continut: „Fixarea unei cautiuni de
10% din valoarea pretentiilor este obligatorie."
În opinia autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, prevederile legale criticate contravin dispozitiilor
constitutionale cuprinse în art. 21 privind liberul acces la justitie, art. 44
alin. (1) si (2) privind dreptul de proprietate privată, art. 53 alin. (2)
privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti,
precum si art. 6 paragraful 1 si art. 14 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si art. 1 din Primul
Protocol aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia, Curtea
constată că s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor art. 141 din Legea
nr. 85/2006 privind procedura insolventei, prin raportare la critici
asemănătoare, constatând că sunt constitutionale. Astfel, prin
Decizia nr. 701 din 11 septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 720 din 24 octombrie 2007,
Curtea a retinut că aceste texte de lege, care reglementează
posibilitatea si conditiile instituirii măsurilor asigurătorii asupra
bunurilor membrilor organelor de supraveghere din cadrul societătii sau de
conducere, precum si ale oricărei persoane care a cauzat starea de
insolventă a debitorului, constituie reguli de procedură a căror
stabilire, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, intră în
atributiile exclusive ale legiuitorului. Aceste norme corespund cerintelor unei
proceduri speciale, derogatorii de la dreptul comun, asa cum este procedura
insolventei sau, la modul general, luarea măsurilor asigurătorii.
Reglementarea obligatiei de a depune o cautiune pentru aceia care solicită
instituirea măsurilor asigurătorii reprezintă atât o
piedică a exercitării acestui drept cu rea-credintă, cât si o
garantie pentru cel căruia i se adresează aceste măsuri că
îsi va putea recupera eventualele prejudicii suferite.
Întrucât nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei
jurisprudente, atât considerentele, cât si solutiile deciziei mentionate îsi
păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus
arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin. (1) teza a
doua din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, exceptie
ridicată din oficiu de Tribunalul Comercial Mures - prin judecătorul-sindic
în Dosarul nr. 700/1.371/2009.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 3 iunie 2010.
PRESEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 24 iunie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind
registrul comertului
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Iulia Antoanella Motoc -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Károly - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 26/1990
privind registrul comertului, exceptie invocată de Alexandru lonescu în
Dosarul nr. 57.806/2009 al judecătorului-delegatde la Oficiul Registrului
Comertului de pe lângă Tribunalul Arges.
La apelul
nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Presedintele dispune a se face
apelul si în Dosarul nr. 67D/2010 având ca obiect o exceptie de
neconstitutionalitate identică cu cea ridicată în Dosarul nr.
66D/2010.
La apelul nominal se
constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere
identitatea dintre obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate în
dosarele sus-mentionate, din oficiu, pune în discutie conexarea Dosarului nr.
67D/2010 la Dosarul nr. 66D/2010.
Reprezentantul Ministerului
Public este de acord cu măsura conexării.
Curtea, în temeiul dispozitiilor
art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr.
67D/2010 la Dosarul nr. 66D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele Curtii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile nr. 16.229 si
nr. 16.230 din data de 29 decembrie 2009, pronuntate în dosarele nr.
57.806/2009 si nr. 57.816/2009, judecătorul-delegat de la Oficiul
Registrului Comertului de pe lângă Tribunalul Arges a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, exceptie
invocată de Alexandru lonescu în cauze având ca obiect înregistrarea în
registrul comertului a unor hotărâri ale Adunării Generale a
Actionarilor.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine, în esentă, că dispozitiile
criticate sunt neconstitutionale, întrucât înregistrarea în registrul
comertului a hotărârilor Adunării Generale a Actionarilor numai în
baza hotărârii judecătorului-delegat, fără a se da
posibilitatea actionarilor, administratorilor sau celorlalti reprezentanti ai
societătilor comerciale vizate prin aceste hotărâri de a stopa actele
frauduloase si păguboase ce afectează societătile acestora din
urmă.
Judecătorul-delegat de la
Oficiul Registrului Comertului de pe lângă Tribunalul Arges arată că
exceptia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată,
întrucât problemele ridicate de autorul acesteia tin de interpretarea si
aplicarea textului legal criticat de către instantele judecătoresti.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de
sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, notele scrise
depuse, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 6 din Legea nr. 26/1990
privind registrul comertului, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 49 din 4 februarie 1998, care
au următorul cuprins:
- Art. 6 din Legea nr. 26/1990: „(1)
Înregistrările în registrul comertului se fac pe baza unei încheieri a
judecătorului-delegat sau, după caz, a unei hotărâri
judecătoresti irevocabile, în afară de cazurile în care legea prevede
altfel.
(11) Judecătorul-delegat
întâi sesizat spre a dispune înregistrarea în registrul comertului a
mentiunilor privind fuziunea, divizarea sau schimbarea sediului social al unei
persoane juridice în alt judet se va pronunta, prin aceeasi încheiere, si
asupra înmatriculării persoanelor juridice astfel înfiintate, radierii
celor care îsi încetează existenta ori înregistrării în registrul
comertului a modificării actelor constitutive ale persoanelor juridice
care dobândesc o parte din patrimoniul persoanei juridice divizate, după
caz, precum si asupra înmatriculării si radierii persoanelor juridice care
îsi schimbă sediul social în alt judet.
(2) Încheierile
judecătorului-delegat privitoare la înmatriculare sau la orice alte
înregistrări în registrul comertului sunt executorii de drept si sunt
supuse numai recursului.
(3) Termenul de recurs este de 15
zile si curge de la data pronuntării încheierii pentru părti si de la
data publicării încheierii sau a actului modificator al actului
constitutiv în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pentru orice alte
persoane interesate.
(4) Recursul se depune si se
mentionează în registrul comertului unde s-a făcut înregistrarea. În
termen de 3 zile de la data depunerii, oficiul registrului comertului
înaintează recursul curtii de apel în a cărei rază
teritorială se află domiciliul sau sediul comerciantului, iar în
cazul sucursalelor înfiintate în alt judet, la curtea de apel în a cărei
rază teritorială se află sediul sucursalei.
(5) Motivele recursului se pot
depune la instantă, cu cel putin două zile înaintea termenului de
judecată.
(6) În cazul admiterii
recursului, decizia instantei de recurs va fi mentionată în registrul
comertului."
Textele constitutionale invocate
în sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în
drepturi, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 24 privind dreptul la
apărare, art. 44 privind dreptul de proprietate privată, art. 45
privind libertatea economică, art. 124 privind înfăptuirea justitiei
si art. 135 privind economia.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:
I. Sub aspectul
admisibilitătii exceptiei de neconstitutionalitate, se observă
că art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 116/2009 pentru
instituirea unor măsuri privind activitatea de înregistrare în registrul
comertului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din 30 decembrie 2009, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 84/2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 323 din 17 mai 2010,
prevede: „[...] competenta de solutionare a cererilor de înregistrare în
registrul comertului si, după caz, a altor cereri aflate în competenta de
solutionare a judecătorului delegat, pe o perioadă de maximum 4 luni
de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante
de urgentă, apartine directorului oficiului registrului comertului de pe
lângă tribunal si/sau persoanei sau persoanelor desemnate de către
directorul general al Oficiului National al Registrului Comertului".
În consecintă, se retine
că, în momentul de fată, atributiile judecătorului delegat au
fost preluate de directorul oficiului registrului comertului, fără ca
institutia judecătorului delegat să fi fost, expres sau implicit,
desfiintată. Din textul legal mentionat se întelege că numai pe o
perioadă determinată competentele judecătorului delegat au fost
preluate de către directorul oficiului registrului comertului, urmând ca,
în viitor, potrivit art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 116/2009, activitatea de înregistrare în registrul comertului
să fie efectuată de registratorii comerciali. Însă, până în
momentul de fată, nu a fost adoptată o atare reglementare
legală; implicit, se retine că aplicarea prevederilor legale
referitoare la competentele judecătorul delegat a fost practic
suspendată.
Având în vedere aspectele expuse
mai sus, Curtea constată că aceste dispozitii sunt în vigoare, fiind
doar suspendată aplicarea lor.
II. Dispozitiile art. 6 din
Legea nr. 26/1990 nu au fost abrogate prin art. 6 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 116/2009, care prevăd o procedură cu anumite
similitudini cu cea de la art. 6 din Legea nr. 26/1990, dar în care locul
judecătorului-delegat este luat de directorul oficiului.
Această concluzie
rezultă din cele constatate mai sus, astfel încât dispozitiile legale
criticate sunt în vigoare, numai aplicarea acestora este în mod temporar
suspendată.
III. Curtea, spre exemplu, prin
Decizia nr. 1.670 din 15 decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 156 din 11 martie 2010,
Decizia nr. 1.339 din 22 octombrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 871 din 14 decembrie 2009,
Decizia nr. 699 din 25 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 403 din 17 iunie 2010, a
constatat constitutionalitatea art. 6 din Legea nr. 26/1990, stabilind că,
„potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, este atributul exclusiv al
legiuitorului să reglementeze procedura de judecată, atâta vreme cât
îsi subordonează acest demers regulilor si principiilor constitutionale,
iar prevederile de lege criticate sunt norme procedurale care
reglementează aspecte referitoare la functionarea societătilor
comerciale în conditii de legalitate, fără să contină
dispozitii de natură să îngrădească dreptul de liber acces
la justitie ori dreptul de a beneficia de un proces echitabil".
Neintervenind elemente noi de
natură a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii, considerentele si
solutia deciziilor mentionate îsi păstrează valabilitatea si în cauza
de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 26/1990
privind registrul comertului, exceptie invocată de Alexandru lonescuîn
dosarele nr. 57.806/2009 si nr. 57.816/2009 alejudecătorului-delegatde la
Oficiul Registrului Comertului de pe lângă Tribunalul Arges.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 24 iunie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Károly
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) si alin. (11)-(19)
din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991si ale Legii nr. 169/1997
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Simona Ricu - procuror
Ingrid Alina Tudora -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) si alin. (11)-(19)
din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, exceptie
ridicată de Moise Gârba, David Gârba si Gheorghe Gârba în Dosarul nr.
1.143/187/2006 al Tribunalului Bihor - Sectia civilă.
La apelul nominal lipsesc
părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului
Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
În acest sens, invocă jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie, si
anume Decizia nr. 585/2007.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 17 septembrie
2007, pronuntată în Dosarul nr. 1.143/187/2006, Tribunalul Bihor -
Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate
asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, exceptie ridicată de Moise Gârba, David Gârba
si Gheorghe Gârba într-o cauză având obiect fond funciar.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii acesteia consideră că prevederile de
lege criticate nu „garantează restituirea dreptului de proprietate în
integralitatea sa, cu toate componentele sale, printre care si aceea a
diferentei de valoare dintre terenul forestier si cel de simplă
fâneată". Astfel, apreciază că reglementarea criticată
nu garantează restituirea dreptului de proprietate asupra masei lemnoase,
preluată si folosită în mod abuziv de către Statul român.
Totodată, apreciază că datorită lipsei unei prevederi
legale în materia proprietătii actiunea introdusă de autorii
exceptiei pentru stabilirea dreptului la despăgubiri a fost respinsă
de Judecătoria Beius, pe motiv de inadmisibilitate. Asa fiind, sustine
că legile speciale în materia proprietătii nu recunosc instantelor
judecătoresti competenta de a se pronunta asupra unei actiuni în
desdăunare, care să constate existenta obligatiei.
Tribunalul Bihor - Sectia
civilă si-a exprimat opinia în sensul că „posibilitatea acordării de
despăgubiri în litigiul dedus judecătii ar fi fost necesară,
conditionată însă de dovezi privind modul în care a fost
exploatată masa lemnoasă, în interesul cui s-a făcut, care este diferenta
de valoare dintre terenul de atunci si cel de acum etc."
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
prevederile legale criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost stabilit prin încheierea de sesizare a
Curtii Constitutionale, îl constituie prevederile art. 4 alin. (1) din Legea
nr. 1/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000, astfel cum au fost modificate
prin titlul VI art. I pct. 4 din Legea nr. 247/2005 privind reforma în
domeniile proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri
adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005.
Însă, din examinarea notelor
scrise ale autorilor exceptiei, Curtea constată că acestia au
criticat, ca fiind neconstitutionale, si prevederile art. 4 alin. (11)-(19)
din Legea nr. 1/2000, ce au fost introduse prin titlul VI art. I pct.
5 din Legea nr. 247/2005. Ca atare, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asupra
căruia Curtea urmează a se pronunta, îl constituie art. 4 alin. (1)
si alin. (11)-(19) din Legea nr. 1/2000, prevederi care
au următorul continut:
- Art. 4: „(1) Pentru
terenurile din extravilanul localitătilor, foste proprietăti ale
persoanelor fizice si juridice, care au trecut în proprietatea statului si pe
care se găsesc instalatii hidrotehnice, hidroelectrice sau de
hidroamelioratii, pe care se desfăsoară activităti miniere de
exploatare sau operatiuni petroliere de dezvoltare-explorare si exploatare, se
restituie, în conditiile legii, fostilor proprietari sau mostenitorilor
acestora suprafete echivalente constituite din rezerva existentă la
comisiile locale, iar în situatia în care aceste suprafete sunt insuficiente,
din domeniul privat al statului, din aceeasi localitate sau din alte
localităti, acceptate de fostii proprietari. În cazurile în care
compensarea nu este posibilă se vor acorda despăgubiri fostilor
proprietari sau mostenitorilor acestora, în conditiile legii.
(11) Pentru terenurile
fostilor proprietari persoane fizice sau juridice, inclusiv cooperative
piscicole sau alte forme asociative prevăzute la art. 26 alin. (1), pe
care s-au aflat, la data deposedării, amenajări piscicole, sere sau
plantatii de hamei, de duzi, plantatii viticole sau pomicole, în prezent
proprietatea statului, restituirea se face pe vechile amplasamente, cu
obligatia de a le mentine destinatia si, acolo unde este cazul, unitatea si
functionalitatea.
(12) Pentru terenurile
mentionate mai sus, pe care s-au efectuat de către stat investitii,
neamortizate până la intrarea în vigoare a prezentei legi, fostii
proprietari pot opta pentru reconstituirea pe vechiul amplasament, cu obligatia
de a plăti statului, în termen de 10 ani, contravaloarea neamortizată
a investitiei, dacă aceasta reprezintă mai mult de 30% din valoarea
totală a investitiei la data intrării în vigoare a acestei legi, sau
să primească terenuri pe alte amplasamente, acceptate de acestia, de
aceeasi categorie de folosintă cu terenul pe care l-au predat ori
despăgubiri.
(13) Pentru terenurile
preluate de stat de pe care investitiile au fost vândute cu respectarea legii,
fostii proprietari pot opta pentru alt amplasament, acceptat de acestia, sau
pentru despăgubiri plătite fie de către investitor, fie de către
stat.
(14) În cazul optiunii
pentru despăgubiri plătite de investitori, fostii proprietari vor
conveni cu investitorii, în termen de 3 luni de la data intrării în
vigoare a acestei legi sau de la data validării cererii de reconstituire a
dreptului de proprietate, pretul terenului, care nu poate fi mai mic decât
valoarea sa de piată, si termenul de plată, care nu poate fi mai mare
de 3 ani.
(15) Acordul va fi
înregistrat la comisia judeteană care a validat cererea de reconstituire
si devine titlu executoriu pentru plata pretului dacă investitorul nu îsi
respectă obligatia de plată în termenul convenit. Din momentul
înregistrării acordului, optiunea părtilor este definitivă si
părtile nu mai pot opta pentru alte forme de reconstituire si, respectiv,
despăgubire. Proprietarii se vor putea adresa statului, în conditiile
dispozitiilor legale privind acordarea de despăgubiri de către
acesta, doar pentru acoperirea valorii investitiilor preluate de stat
odată cu terenul pe care l-au avut în proprietate.
(16) Până la
efectuarea plătii, proprietarul investitiei va plăti fostului
proprietar al terenului o sumă, convenită de părti, care nu
poate fi mai mică decât redeventa plătită statului la momentul
acordului si nu va putea înstrăina în niciun mod investitia sa, sub
sanctiunea nulitătii absolute.
(17) Proprietarii
investitiilor dobândesc dreptul de proprietate asupra terenului în momentul
achitării integrale a contravalorii terenului.
(18) În situatia în
care nu se optează pentru despăgubiri plătite de către
investitor, sau în situatia în care fostul proprietar si investitorul nu ajung
la un acord în termenul mentionat la alin. (14), fostul proprietar
va primi teren pe alt amplasament, acceptat de acesta, sau despăgubiri de
la stat, atât pentru teren cât si pentru investitiile dovedite la data
preluării terenului, în conditiile legii.
(19) În cazul
realizării acordului prevăzut la alin. (14), pentru
investitiile dovedite la data preluării terenului, fostul proprietar
primeste despăgubiri de la stat, în conditiile legii."
Autorii exceptiei sustin că
prevederile legale criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art.
21 privind accesul liber la justitie si celor ale art. 44 privind garantarea
dreptului de proprietate privată, prin raportare la art. 1 din Primul
Protocol aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea retine că autorii acesteia afirmă
că, datorită „lipsei unor prevederi legale exprese sau implicite în
materia proprietătii", actiunea introdusă de acestia pentru
stabilirea dreptului la despăgubiri, a fost respinsă de
Judecătoria Beius, pe motiv de inadmisibilitate. În acest context, acestia
arată că prevederile de lege criticate nu „garantează
restituirea dreptului de proprietate în integralitatea sa, cu toate
componentele sale, printre care si aceea a diferentei de valoare dintre terenul
forestier si cel de simplă fâneată".
Asa fiind, Curtea retine că,
în esentă, autorii exceptiei invocă neconstitutionalitatea prevederilor
de lege criticate din perspectiva unei deficiente de reglementare, or, potrivit
dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, „Curtea Constitutională se
pronuntă numai asupra constitutionalitătii actelor cu privire la care
a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului".
Astfel, controlul de
constitutionalitate se efectuează numai prin raportare la prevederile si
principiile Constitutiei, coordonarea, formularea si explicitarea legislatiei
în vigoare fiind de competenta autoritătii legiuitoare.
Pentru motivele expuse mai sus,
în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4
alin. (1) si alin. (11)-(19) din Legea nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997, exceptie ridicată de Moise Gârba, David Gârba
si Gheorghe Gârba în Dosarul nr. 1.143/187/2006 al Tribunalului Bihor -Sectia
civilă.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 48 din Legea fondului funciar nr.
18/1991
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Simona Ricu - procuror
Ingrid Alina Tudora -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 48 din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, exceptie ridicată de Peter Busso Freise în Dosarul
nr. 2.904/197/2007 al Judecătoriei Brasov - Sectia civilă.
La apelul nominal se
prezintă, pentru autorul exceptiei, avocatul Cristina Catrin, cu delegatie
la dosar, si consilierul juridic Măria Dicu, pentru partea Comisia
locală Brasov pentru aplicarea legilor fondului funciar. Lipsesc celelalte
părti, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele acordă cuvântul avocatului autorului exceptiei
de neconstitutionalitate, care solicită admiterea acesteia, astfel cum a
fost formulată. În acest sens, acesta sustine că interdictia
dobândirii pentru cetătenii străini, mostenitorii legali ai fostilor
proprietari, a dreptului de proprietate privată, contravine dispozitiilor
constitutionale ale art. 44 alin. (1), (2) si (3) referitoare la dreptul de
proprietate privată, art. 46 privind dreptul la mostenire, precum si celor
ale art. 20 referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului.
Consilierul juridic solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, sens în care depune note scrise
la dosar.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 26 iunie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 2.904/197/2007, Judecătoria Brasov
- Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 48 din Legea fondului funciar nr.
18/1991, exceptie ridicată de Peter Busso Freise într-o cauză
având ca obiect fond funciar.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că textul de lege criticat
contravine dispozitiilor constitutionale ale art. 44 alin. (1), (2) si (3)
referitoare la dreptul de proprietate privată, art. 46 privind dreptul la
mostenire, precum si celor ale art. 20 referitoare la tratatele internationale
privind drepturile omului, raportate la art. 1 din Primul Protocol aditional la
Conventia Europeană a Drepturilor Omului si la art. 17 din Declaratia
Universală a Drepturilor Omului, în măsura în care art. 48 din Legea
nr. 18/1991 reprezintă o interdictie de a redobândi dreptul de proprietate
asupra terenurilor pentru cetătenii străini mostenitorii legali ai
fostilor proprietari, cărora li s-a preluat terenul fără titlu
valabil.
Judecătoria Brasov - Sectia
civilă si-a exprimat opinia, în sensul că reglementarea criticată este
în concordantă cu normele constitutionale si dispozitiile conventionale
invocate.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor
două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtilor
prezente, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, prevederile
legale criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 48 din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, text de lege care are
următorul continut: „Art- 48. - Cetătenii români cu
domiciliul în străinătate, precum si fostii cetăteni români care
si-au redobândit cetătenia română, indiferent dacă si-au
stabilit sau nu domiciliul în tară, pot face cerere de reconstituire a
dreptului de proprietate pentru suprafetele de terenuri agricole sau terenuri
cu destinatie forestieră, prevăzute la art. 45, care le-au apartinut
în proprietate, dar numai până la limita prevăzută la art. 3
lit. h) din Legea nr. 187/1945, de familie, pentru terenurile agricole, si nu
mai mult de 30 ha de familie, pentru terenurile cu destinatie forestieră,
în termenul, cu procedura si în conditiile prevăzute la art. 9 alin.
(3)-(9)."
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că textul de lege criticat a
mai făcut obiect al controlului de constitutionalitate prin raportare la
aceleasi dispozitii constitutionale si conventionale invocate în prezenta
cauză, si cu o motivare asemănătoare.
În acest sens, este, de exemplu,
Decizia nr. 1.011 din 7 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 804 din 2 decembrie 2008,
prin care Curtea a retinut că prevederile Legii nr. 18/1991 au ca scop
reconstituirea dreptului de proprietate sau constituirea acestuia în favoarea
fostilor cooperatori, a mostenitorilor acestora si a altor persoane care la
data intrării în vigoare a legii nu aveau calitatea de proprietari, asupra
terenurilor ce constituie fondul funciar al României.
Având în vedere obiectul de
reglementare al legii - proprietatea funciară - si scopul declarat al
acesteia - retrocedarea către fostii proprietari sau mostenitorii acestora
a dreptului de proprietate asupra terenurilor preluate de cooperativele
agricole de productie sau de către stat -, reglementarea conditiilor în
care operează această retrocedare, inclusiv sub aspectul persoanelor
îndreptătite, constituie optiunea legiuitorului, astfel încât este pe
deplin constitutională conditionarea exercitării dreptului de a
formula cerere de reconstituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor
de calitatea de cetătean român. Prin decizia mai sus mentionată,
Curtea a constatat că dispozitiile art. 44 alin. (2) teza a doua din
Constitutie, desi nu mai prevăd in terminis interdictia dobândirii
dreptului de proprietate asupra terenurilor de către cetătenii
străini si apatrizi, nu o înlătură, ci doar precizează
cazurile si conditiile în care acestia pot dobândi un asemenea drept,
restrângând astfel sfera de aplicare a acestei incapacităti speciale.
Potrivit Constitutiei, una dintre modalitătile de dobândire a dreptului de
proprietate asupra terenurilor este si mostenirea legală, ceea ce
presupune că mostenitorii pot dobândi, după anul 2003, terenuri în
conditiile dreptului comun (art. 650 din Codul civil si următoarele),
Legea nr. 18/1991, republicată, fiind o lege specială care are ca
destinatari doar pe cetătenii români.
De altfel, asupra
constitutionalitătii art. 48 din Legea nr. 18/1991, Curtea s-a mai
pronuntat si prin Deciziile nr. 842 din 8 iulie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 580 din 1 august
2008, si Decizia nr. 10 din 12 ianuarie 2010, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 22 februarie
2010, statuând că această reglementare este conformă cu Legea fundamentală.
Deoarece ratiunile care au stat
la baza adoptării solutiei anterioare îsi păstrează
valabilitatea si în prezenta cauză, astfel încât aceasta se impune a fi
mentinută.
Pentru motivele expuse mai sus,
în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 48 din
Legea fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicată de Peter Busso
Freise în Dosarul nr. 2.904/197/2007 al Judecătoriei Brasov - Sectia
civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 506 alin. 2 din Codul de
procedură penală
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăteanu -
magistrat-asistent
Pe rol se
află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
506 alin. 2 din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de
Grigore Moica în Dosarul nr. 3.395/208/2007 al Înaltei Curti de Casatie si
Justitie - Sectia civilă si de proprietate intelectuală.
La apelul nominal se
constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele Curtii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 17 septembrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 3.395/208/2007, Înalta Curte de Casatie
si Justitie - Sectia civilă si de proprietate intelectuală a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 506 alin. 2 din Codul de procedură penală.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicată de Grigore Moica
într-o cauză civilă având ca obiect obligarea Statului român la plata
unor despăgubiri pentru prejudiciul suferit în urma unei erori judiciare.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul arată că „nu este corect, moral si
legal să se limiteze dreptul la despăgubiri si să se
stabilească un termen atât de scurt pentru promovarea actiunii".
Precizează că Legea fundamentală nu prevede un termen pentru
repararea de către Statul român a prejudiciilor cauzate prin erorile
judiciare si nici că un asemenea termen ar putea fi stabilit prin lege
organică. De aceea, sustine că dreptul de a solicita despăgubiri
este imprescriptibil, de unde rezultă si posibilitatea repunerii în termen.
Mentionează că textul de lege criticat este neconstitutional si prin
raportare la dispozitiile legilor proprietătii, care stabilesc că
proprietatea asupra bunurilor confiscate abuziv de Statul român poate fi
recuperată.
Înalta Curte de Casatie si
Justitie - Sectia civilă si de proprietate intelectuală apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că
dispozitiile art. 506 alin. 2 din Codul de procedură penală sunt
constitutionale, reiterând, în acest sens, cele retinute de Curtea
Constitutională în jurisprudenta sa referitoare la textul de lege
criticat.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiect al exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 506 alin. 2 din Codul de
procedură penală, având următorul continut: „Actiunea poate
fi introdusă în termen de 18 luni de la data rămânerii definitive,
după caz, a hotărârilor instantei de judecată sau a ordonantelor
procurorului, prevăzute în art.504."
Autorul invocă
încălcarea prevederilor art. 52 alin. (3) din Constitutie privind
răspunderea patrimonială a statului pentru prejudiciile cauzate prin
erorile judiciare.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea observă că dispozitiile de lege
criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, în
Decizia nr. 417 din 14 octombrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.044 din 11 noiembrie 2004,
Curtea a retinut că nici dispozitiile constitutionale invocate de autorul
exceptiei si nici alte norme cuprinse în Constitutia României, în pacte ori
tratate internationale la care România este parte nu prevăd
imprescriptibilitatea dreptului persoanelor prejudiciate, prin măsuri
ilegale de detinere, de a porni actiune în repararea pagubei. De asemenea, nu
este nicăieri stabilit un termen limită în care acest drept poate fi
exercitat. Prin expresia „în conditiile legii", art. 52 alin. (3) teza a
doua din Constitutie permite legiuitorului să detalieze conditiile
procedurale în care dreptul la reparatii poate fi exercitat. Totodată,
prin Decizia nr. 28 din 25 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 158 din 22 februarie 2005,
Curtea a statuat că stabilirea de către legiuitor a unui termen
special de prescriptie, în ceea ce priveste actiunea pentru repararea de
către stat a pagubei suferite în cazul condamnării pe nedrept sau al
privării ori restrângerii de libertate în mod nelegal, constituie expresia
rolului constitutional al acestuia, consfintit si de prevederile art. 126 alin.
(2) din Legea fundamentală. Cu acelasi prilej, Curtea a apreciat că
termenul special de prescriptie de 18 luni, reglementat de textul de lege criticat,
este un termen rezonabil de prescriptie a dreptului la actiune, care
asigură conditiile optime celui prejudiciat pentru a exercita actiune în
justitie în scopul obtinerii reparatiilor legale, în concordantă cu
prevederile constitutionale si conventionale care consacră dreptul la un
proces echitabil.
Întrucât nu au intervenit
elemente noi, de natură a determina reconsiderarea acestei jurisprudente a
Curtii Constitutionale, argumentarea si solutia retinute în deciziile de mai
sus îsi mentin valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 506 alin. 2 din Codul de
procedură penală, exceptie ridicată de Grigore Moica în Dosarul
nr. 3.395/208/2007 al Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia civilă
si de proprietate intelectuală.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Károly - magistrat-asistent
Pe rol se
află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
44 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Tinioris Mar" - S.R.L. din Constanta în Dosarul nr.
499/212/2009 al Judecătoriei Constanta - Sectia civilă.
La apelul nominal răspunde,
pentru partea Serviciul public de impozite, taxe si alte venituri ale bugetului
local din Constanta, avocat Constantin Cojocaru, cu delegatie la dosar, lipsind
autorul exceptiei, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele acordă cuvântul reprezentantului Serviciului
public de impozite, taxe si alte venituri ale bugetului local din Constanta,
care solicită respingerea ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate ridicată.
Reprezentantul Ministerului
Public solicită respingerea ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând, în acest sens, jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 3 aprilie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 499/212/2009, Judecătoria
Constanta - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscală, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Tinioris Mar" - S.R.L. din
Constanta într-o cauză având ca obiect solutionarea unei contestatii la
executare.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată că textul de lege criticat este
neconstitutional, întrucât încunostintarea contribuabilului de existenta unei
decizii de impunere se face prin internet sau prin afisare la sediul organului
fiscal. Or, nu orice persoană are acces la internet, iar contribuabilul nu
este obligat să se prezinte la sediul organului fiscal pentru a vedea
dacă s-a publicat sau nu vreo decizie de impunere împotriva sa. Neluând la
cunostintă despre existenta unei decizii de impunere, prin executarea
acesteia, se ajunge la îngrădirea dreptului de proprietate al
contribuabilului.
Judecătoria Constanta -
Sectia civilă apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
întemeiată, întrucât termenul de contestare al actului fiscal curge de la
momentul comunicării actelor de drept fiscal; or, dacă această
comunicare se realizează prin afisare, contribuabilul nu poate lua la
cunostintă în mod efectiv de actul administrativ fiscal în cauză,
astfel încât contestatia formulată împotriva acestuia este formală,
aceasta urmând să fie respinsă ca tardiv introdusă.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră că
exceptia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 44 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, care au următorul
cuprins:
„(3) Comunicarea prin publicitate
se face prin afisarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent si pe
pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, a unui
anunt în care se mentionează că a fost emis actul administrativ
fiscal pe numele contribuabilului. În cazul actelor administrative emise de
organele fiscale prevăzute la art. 35, afisarea se face, concomitent, la
sediul acestora si pe pagina de internet a autoritătii administratiei
publice locale respective. În lipsa paginii de internet proprii, publicitatea
se face pe pagina de internet a consiliului judetean. În toate cazurile, actul
administrativ fiscal se consideră comunicat în termen de 15 zile de la
data afisării anuntului".
Autorul exceptiei sustine că
dispozitiile legale criticate încalcă prevederile constitutionale ale art.
21 alin. (1), (2) si (4) privind accesul liber la justitie, precum si ale art.
136 alin. (5) privind proprietatea.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, prin raportare la
prevederile constitutionale invocate, Curtea constată următoarele:
Textul legal criticat a mai
format obiect al unei critici identice de neconstitutionalitate. Curtea, prin
Decizia nr. 667 din 30 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României,
Partea I, nr. 437 din 26 iunie 2009, a statuat că, în sine,
textul în cauză nu contravine niciunei dispozitii constitutionale
invocate, reglementând doar o modalitate ultimă si subsidiară de
comunicare a actelor administrative fiscale, folosită doar în cazul în
care celelalte modalităti de comunicare nu au putut fi îndeplinite din
motive obiective. Constatarea folosirii abuzive a acestui mod de comunicare a
actelor administrative este apanajul exclusiv al instantelor judecătoresti,
însă deja acest aspect tine de aplicarea si interpretarea legii. Numai
instanta de judecată este cea competentă să stabilească
dacă comunicarea prin publicitate a actului administrativ fiscal a fost
efectuată în conditiile Codului de procedură fiscală.
Neintervenind elemente noi de
natură a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii, considerentele si
solutia deciziei mentionate îsi păstrează valabilitatea si în cauza
de fată.
Distinct de cele de mai sus,
Curtea observă că instanta de judecată, pentru a aprecia
dacă actiunea formulată împotriva actului administrativ fiscal a fost
tardiv introdusă, va trebui să verifice, chiar si în faza
contestatiei la executare, corectitudinea comunicării acestuia în
conditiile art. 44 alin. (3) din cod, pentru că, în cazul în care o atare
modalitate de comunicare a fost folosită în mod abuziv, înseamnă
că, de fapt, actul administrativ fiscal nu a fost comunicat, în conditiile
legii, persoanei vizate, ceea ce are efecte directe cu privire la executarea
actului respectiv.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 44 alin. (3) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
exceptie ridicată de Societatea Comercială „Tinioris Mar" -
S.R.L. din Constanta în Dosarul nr. 499/212/2009 al Judecătoriei Constanta
- Sectia civilă.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Károly
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 209 alin. (2) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal si art. 220 alin. (2) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Károly - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 209 alin. (3) din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal si art. 220 alin. (2) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Schuster Import Export" -
S.R.L. din Hădăreni în Dosarul nr. 2.634/320/2008 al
Judecătoriei Ludus.
La apelul nominal se
constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului
Public solicită respingerea ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând, în acest sens, jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 15 octombrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 2.634/320/2008, Judecătoria Ludus
a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 209 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si
art. 220 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedură fiscală, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Schuster Import Export" - S.R.L. din Hădăreni
într-o cauză având ca obiect solutionarea unei plângeri contraventionale.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată că art. 209 alin. (3) din Codul fiscal
este neconstitutional, contravenind art. 45 din Constitutie, întrucât
obligă înregistrarea comerciantului la autoritatea fiscală, precum si
la plata accizei corespunzătoare achizitiilor intracomunitare. Se mai
sustine că sunt încălcate si prevederile art. 148 alin. (2) din
Constitutie, coroborate cu art. 25, art. 28 si art. 90 din Tratatul de
instituire a Comunitătilor Europene. În fine, se apreciază că
art. 220 alin. (2) lit. a) din Codul de procedură fiscală, prin
faptul că prevede confiscarea mărfii legal achizitionate,
încalcă dreptul de proprietate privată.
Judecătoria Ludus apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispozitiile
art. 209 alin. (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 927 din
23 decembrie 2003, si art. 220 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie
2007. Ulterior sesizării Curtii Constitutionale, alin. (3) al art. 209 a
devenit alin. (2), astfel încât prin prezenta decizie, Curtea urmează a se
pronunta cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 209 alin. (2) din
Codul fiscal si art. 220 alin. (2) lit. a) din Codul de procedură
fiscală, care au următorul cuprins:
- Art. 209 alin. (2) din Legea
nr. 571/2003: „(2) Operatorii economici care achizitionează din
teritoriul comunitar produsele prevăzute la art. 207, înainte de primirea
produselor trebuie să fie înregistrati la autoritatea competentă, în
conditiile prevăzute în normele metodologice, si să respecte
următoarele cerinte:
a) să garanteze plata
accizelor în conditiile fixate de autoritatea competentă;
b) să tină contabilitatea
livrărilor de produse;
c) să prezinte produsele
oricând li se cere aceasta de către organele de control;
d) să accepte orice
monitorizare sau verificare a stocului.";
- Art. 220 alin. (2) lit. a) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003: „(2) Contraventiile prevăzute la
alin. (1) se sanctionează cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei,
precum si cu:
a) confiscarea produselor, iar în
situatia în care acestea au fost vândute, confiscarea sumelor rezultate din
această vânzare, în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a), c), k), I), m), n), v), x) si y);"-
Autorul exceptiei sustine că
dispozitiile legale criticate încalcă prevederile constitutionale ale art.
45 privind libertatea economică, ale art. 44 alin. (2) si (8) privind
dreptul de proprietate privată si ale art. 148 alin. (2) privind aplicarea
cu prioritate a reglementărilor obligatorii ale Uniunii Europene.
Totodată, mai sunt invocate, în sustinerea exceptiei, dispozitiile art. 1
din Protocolul aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale si art. 25, art. 28 si art. 90 din Tratatul
de instituire a Comunitătilor Europene, devenite, după intrarea în
vigoare a Tratatului de la Lisabona (1 decembrie 2009), art. 30, art. 34 si
art. 110 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:
I. Textul art. 209 alin. (2) din
Codul fiscal, stabilind că operatorii economici care achizitionează
din teritoriul comunitar produsele prevăzute la art. 207 din acelasi cod
(cafea verde, prăjită sau solubilă), înainte de primirea
produselor trebuie să fie înregistrati la autoritatea competentă, în
conditiile prevăzute în normele metodologice, nu contravine art. 45 din
Constitutie. Libertatea economică trebuie exercitată în limitele si
conditiile legii; legiuitorul este îndreptătit să impună,
astfel, conditii în care operatorii economici pot achizitiona anumite produse
tocmai datorită regimului special, din punct de vedere fiscal, al acestor
produse. În spetă, fiind vorba de cafea, produs accizabil, în conformitate
cu art. 207 si următoarele din cod, este firesc ca legiuitorul să
impună anumite conditii suplimentare operatorilor economici atunci când
acestia achizitionează un atare produs în scopul comercializării
sale.
Cu privire la pretinsa
încălcare a prevederilor art. 148 alin. (2) din Constitutie, prin
raportare la art. 30, art. 34 si art. 110 din Tratatul privind functionarea
Uniunii Europene, se constată că instanta constitutională, prin
Decizia nr. 137 din 25 februarie 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 182 din 22 martie 2010, a
statuat că „nu are competenta de a transa un conflict între norma
natională si cea comunitară, această competentă revenind
instantei de drept comun".
II. Art. 220 alin. (2) din
Codul de procedură fiscală, în integralitatea sa, a mai fost supus
controlului de constitutionalitate. Astfel, Curtea, prin Decizia nr. 212 din 4
martie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 26 aprilie 2010, a retinut că
„proprietatea privată poate constitui obiectul unor măsuri
restrictive, cum sunt cele care vizează bunurile folosite sau rezultate
din săvârsirea unor infractiuni ori contraventii; potrivit dispozitiilor art.
44 alin. (8) teza întâi din Constitutie, «Averea dobândită licit nu poate
fi confiscată», ceea ce presupune, per a contrarie, că poate
fi confiscată averea dobândită în mod ilicit si deci este
posibilă instituirea unor sanctiuni pentru ipoteza în care
desfăsurarea activitătii de comercializare a unor produse de
către operatorii economici contravine legii".
Aceste considerente sunt
aplicabile si cu privire la critica de neconstitutionalitate formulată în
raport cu art. 220 alin. (2) lit. a) din Codul de procedură fiscală.
Mai mult, se retine faptul că o atare confiscare a bunurilor intrate în
patrimoniul operatorului economic se justifică prin prisma faptului
că săvârsirea unei fapte de încălcare a legii este ceea ce
generează cresterea patrimoniului acestuia.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 209 alin. (2) din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal si art. 220 alin. (2) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Schuster Import Export" -
S.R.L. din Hădăreni în Dosarul nr. 2.634/320/2008 al
Judecătoriei Ludus.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Károly
ACTE ALE ORGANELOR DE
SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
JUSTITIEI
privind aprobarea
schimbării sediului Autoritătii Nationale pentru Cetătenie
Având în vedere dispozitiile art.
1 alin. (2) si ale art. 20 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
5/2010 pentru înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale pentru Cetătenie, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 112/2010,
în temeiul dispozitiilor art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind
organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu modificările si
completările ulterioare, precum si ale art. 5 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 115/2009 privind stabilirea unor măsuri de
reorganizare în cadrul administratiei publice centrale,
ministrul justitiei emite următorul
ordin:
Art. 1. - Sediul Autoritătii Nationale pentru Cetătenie
din municipiul Bucuresti, str. Petofi Sandor nr. 47, sectorul 1, se
schimbă în municipiul Bucuresti, str. Smârdan nr. 3, sectorul 3.
Art. 2. - Autoritatea Natională pentru Cetătenie va
aduce la îndeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Ministrul justitiei,
Alina Mihaela Bica,
secretar de stat
Bucuresti, 6 august 2010.
Nr. 1.977/C.
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |