MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 610 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 27 august 2010
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 946 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 304 pct.
5, art. 312 alin. 3 si art. 403 alin. 3 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 949 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 286, 287,
288 si art. 298 alin. (2) ultima liniută din Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii, art. 74, 75 si77 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea
conflictelor de muncă si art. 164 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 953 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 87 alin.
(1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România si ale art. II
alin. (1) din Legea nr. 56/2007 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România
Decizia nr. 966 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin.
(4) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiintării si
dezvoltării întreprinderilor mici si mijlocii
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
892. - Hotărâre pentru
aprobarea declasificării informatiilor clasificate secret de stat, nivel
de secretizare secret, cuprinse în documentele de plată a drepturilor
bănesti cuvenite personalului armatei, elaborate de Ministerul
Apărării Nationale în perioada 17 februarie 1972- 31 decembrie 2002
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
186. - Ordin al ministrului
administratiei si internelor privind organizarea si desfăsurarea stagiului
de practică de specialitate în structuri ale Ministerului Administratiei
si Internelor pentru studentii/masteranzii din cadrul institutiilor de
învătământ superior civile
619. - Ordin al ministrului muncii,
familiei si protectiei sociale pentru aprobarea unor acte aditionale la
acordurile de delegare de functii privind implementarea Programului operational
sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013"
1.143. - Ordin al ministrului
muncii, familiei si protectiei sociale privind aprobarea modelului de contract
de finantare de tip grant pentru Programul operational sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013"
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 304
pct. 5, art. 312 alin. 3 si art. 403 alin. 3 din Codul de procedură
civilă
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Antonia Constantin - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 304 pct. 5, art. 312 alin. 3 si art.
403 alin. 3 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Gabriela Radu în Dosarul nr. 6.940/95/2009 al Tribunalului Gorj - Sectia
civilă.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din data
de 29 iunie 2010, fiind consemnate în încheierea de la acea dată, când
Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea pentru
data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin încheierea din 24 noiembrie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 6.940/95/2009, Tribunalul Gorj - Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 304 pct. 5, art. 312 alin. 3 si art. 403 alin. 3 din Codul
de procedură civilă, exceptie ridicată de Gabriela Radu.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că dispozitiile art. 403
alin. 3 încalcă prevederile art. 21 din Constitutie si cele ale art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, deoarece instituirea unui recurs distinct
împotriva încheierii de suspendare duce la prelungirea nejustificată a
procesului, constituind si o interferentă în activitatea instantei de
fond. În ceea ce priveste dispozitiile art. 304 pct. 5 si art. 312 alin. 3, se
arată că acestea contravin dreptului la un proces echitabil, deoarece
impun, fără nicio distinctie, solutia casării cu trimitere spre
rejudecare.
Tribunalul Gorj - Sectia civilă arată că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului arată că dispozitiile de lege criticate
reprezintă norme procedurale care tin de optiunea legiuitorului
exercitată în conformitate cu art. 126 alin. (2) din Constitutie. Textele
criticate nu sunt de natură să îngrădească dreptul
părtilor de a beneficia de toate drepturile si garantiile menite să
ie asigure accesul liber la justitie, dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea acestuia într-un termen rezonabil.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 304 pct. 5, art. 312 alin. 3 si art. 403 alin. 3 din Codul de
procedură civilă, cu următorul continut:
- Art. 304 pct. 5: „Modificarea sau casarea unor
hotărâri se poate cere în următoarele situatii, numai pentru motive
de nelegalitate: [...]
5. când, prin hotărârea dată, instanta a
încălcat formele de procedură prevăzute sub sanctiunea
nulitătii de art. 105 alin. 2;";
- Art. 312 alin. 3: „Modificarea hotărârii
atacate se pronuntă pentru motivele prevăzute de art. 304 pct. 6, 7,
8 si 9, iar casarea pentru cele prevăzute de art. 304 pct. 1, 2, 3, 4 si
5, precum si în toate cazurile în care instanta a cărei hotărâre este
recurată a solutionat procesul fără a intra în cercetarea
fondului sau modificarea hotărârii nu este posibilă, fiind
necesară administrarea de probe noi. Dacă sunt găsite întemeiate
mai multe motive, dintre care unele atrag modificarea, iar altele casarea,
instanta de recurs va casa în întregime hotărârea atacată pentru a se
asigura o judecată unitară.";
- Art. 403 alin. 3: „Asupra cererii de suspendare
formulate potrivit alin. 1 si 2, instanta, în toate cazurile, se pronuntă
prin încheiere, care poate fi atacată cu recurs, în mod separat."
În sustinerea neconstitutionalitătii acestor
dispozitii legale, autorul exceptiei invocă încălcarea prevederilor
constitutionale ale art. 20 referitoare la tratatele internationale privind
drepturile omului, art. 21 referitoare la accesul liber la justitie si art. 24
referitoare la dreptul la apărare, precum si dispozitiile art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 304 pct. 5 si art. 312 alin. 3 din Codul de procedură
civilă, Curtea constată că aceasta trebuie examinată
avându-se în vedere întreaga reglementare a Codului de procedură
civilă referitoare la judecarea recursului.
Astfel, dispozitiile art. 304 pct. 5 din Codul de
procedură civilă constituie unul dintre temeiurile de drept ale
controlului judiciar exercitat pe calea recursului. Acest motiv de recurs
vizează nesocotirea formelor de procedură prevăzute sub
sanctiunea nulitătii de art. 105 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
ce determină, potrivit art. 312 alin. 3 din acelasi cod, pronuntarea
casării hotărârii atacate. Textul art. 105 alin. 2 vizează
două ipoteze care determină nulitatea, si anume nerespectarea
formelor legale la întocmirea unui act sau întocmirea acestuia de către un
functionar necompetent, în măsura în care acestea au pricinuit părtii
o vătămare ce nu se poate înlătura decât prin anularea lor.
În ceea ce priveste casarea hotărârilor împotriva
cărora s-a exercitat calea de atac a recursului, Curtea constată
că, potrivit art. 312 alin. 4 din Codul de procedură civilă,
regula o reprezintă casarea cu retinere a acestora, caz în care curtile de
apel si tribunalele vor rejudeca pricina în fond, fie la termenul când a avut
loc admiterea recursului, situatie în care se pronuntă o singură decizie,
fie la un alt termen stabilit în acest scop.
Casarea cu trimitere spre rejudecare instantei care a
pronuntat hotărârea casată sau altei instante de acelasi grad poate
fi dispusă de către instanta de recurs numai în cazurile strict
prevăzute de dispozitiile art. 312 alin. 5 si 6 din Codul de
procedură civilă, si anume:
1) în cazul în care instanta a cărei hotărâre
este recurată a solutionat procesul fără a intra în cercetarea
fondului;
2) în cazul în care judecata s-a făcut în lipsa
părtii care nu a fost regulat citată atât la administrarea probelor,
cât si la dezbaterea fondului;
3) când hotărârea s-a dat cu încălcarea
competentei altei instante.
Încălcarea normelor procedurale care prevăd
că judecătorul nu poate hotărî asupra unei cereri decât
după citarea sau înfătisarea părtilor, respectiv că
presedintele va amâna judecata ori de câte ori va constata că partea care
lipseste nu a fost citată cu respectarea cerintelor prevăzute de lege
sub pedeapsa nulitătii, norme ce se constituie în garantii ale asigurării
a două dintre principiile fundamentale, si anume accesul liber la justitie
si dreptul la apărare, atrage asupra hotărârii pronuntate în aceste
conditii sanctiunea nulitătii prevăzute de art. 105 alin. 2 din Codul
de procedură civilă, fiind astfel incident motivul de casare
prevăzut de art. 304 pct. 5 din acelasi cod.
Casarea cu trimitere spre rejudecare, în cazurile
prevăzute de lege, inclusiv de cel la care se referă autorul
exceptiei, se justifică pentru a se asigura respectarea principiului contradictorialitătii,
a dreptului la apărare si, în general, a tuturor garantiilor procesuale
privind judecata în fond, precum si parcurgerea în mod real a gradelor de
jurisdictie prevăzute de lege cu scopul pronuntării unor hotărâri
judecătoresti temeinice si legale.
De asemenea, Curtea constată că, asa cum a
retinut si înalta Curte de Casatie si Justitie în jurisprudenta sa, pentru
asigurarea unui echilibru functional în activitatea jurisdictională,
pronuntarea asupra fondului cauzei si stabilirea situatiei de fapt rămân
totusi în sarcina instantelor de fond, iar instanta de recurs nu poate fi decât
o instantă de control judiciar, cu structură specifică în
dreptul de cenzură.
Asa fiind, Curtea constată că exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 304 pct. 5 si art. 312 alin. 3 din
Codul de procedură civilă este neîntemeiată.
Cu privire la dispozitiile art. 403 alin. 3 din Codul de
procedură civilă, Curtea constată că, prin Decizia nr. 394
din 19 martie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 293 din 5 mai 2009, a
retinut, în esentă, că aceste dispozitii nu încalcă principiul
liberului acces la justitie si dreptul la un proces echitabil, ci,
dimpotrivă, reprezintă o garantie recunoscută părtilor
interesate de a ataca încheierea pronuntată cu privire la cererea de
suspendare a executării silite. De asemenea, Curtea a retinut că
dispozitiile cuprinse în art. 403 alin. 3 din Codul de procedură
civilă reprezintă norme procedurale care tin de optiunea
legiuitorului, exercitate în conformitate cu art. 126 alin. (2) din
Constitutie, potrivit căruia „Competenta instantelor judecătoresti
si procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege".
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
în numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 304 pct. 5, art. 312 alin. 3 si art. 403 alin. 3 din Codul
de procedură civilă, exceptie ridicată de Gabriela Radu în
Dosarul nr. 6.940/95/2009 al Tribunalului Gorj - Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6
iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 286,
287, 288 si art. 298 alin. (2) ultima liniută din Legea nr. 53/2003 -
Codul muncii, art. 74, 75 si 77 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea
conflictelor de muncă si art. 164 din Codul de procedură civilă
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Antonia Constantin - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 286, 287, 288 si art. 298 alin. (2)
ultima liniută din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, art. 74, 75 si 77 din
Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de muncă si art. 164
din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Societatea Comercială „Petrom" - S.A. în
Dosarul nr. 2.199/87/2009 al Tribunalului Giurgiu - Sectia civilă.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din data
de 29 iunie 2010, fiind consemnate în încheierea de la acea dată, când
Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronuntarea pentru
data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin încheierea din 3 noiembrie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 2.199/87/2009, Tribunalul Giurgiu - Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 286, 287, 288 si art. 298 alin. (2) ultima liniută din
Codul muncii, art. 74, 75, 77 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea
conflictelor de muncă si art. 164 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că
dispozitiile art. 286, 287 si 288 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii si ale
art. 74, 75 si 77 din Legea nr. 168/1999 sunt de un formalism excesiv, de
natură să afecteze grav efectivitatea exercitării drepturilor
recunoscute de lege atât pentru angajat, cât si pentru angajator si să
restrângă nejustificat dreptul la apărare al angajatorului, care este
pus într-o situatie de dezechilibru fată de angajatul care are calitatea
de reclamant. Autorul exceptiei invocă faptul că intervalul de timp
dintre data primirii citatiei si data termenului de judecată este prea
scurt pentru ca un angajator să îsi exercite dreptul la apărare si
să se achite de sarcina probei care îi revine. De asemenea, faptul că
prevederile art. 164 din Codul de procedură civilă lasă la
aprecierea instantei posibilitatea conexării cauzelor si nu obligă la
luarea unei astfel de măsuri, ceea ce ar conduce la o economie de timp si
cheltuieli, precum si la o judecată unitară, este de natură
să aducă atingere dreptului la apărare. Astfel, dispozitiile
legale atacate încalcă, în opinia autorilor exceptiei, si principiul
efectivitătii juridice. În ceea ce priveste dispozitiile art. 298 alin.
(2) ultima liniută din Codul muncii, se arată, potrivit încheierii de
sesizare, că acestea contravin art. 1 alin. (4) si (5), art. 73 alin. (3)
si art. 79 alin. (1) din Legea fundamentală.
Tribunalul Giurgiu - Sectia civilă arată că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 286, 287, 288 si art. 298 alin. (2) ultima liniută din
Codul muncii, ale art. 74, 75 si 77 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea
conflictelor de muncă, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
582 din 29 noiembrie 1999, cu
modificările si completările ulterioare, precum
si art. 164 din Codul de procedură civilă, dispozitii ce au următorul
continut:
- Art. 286 din Codul muncii: „(1) Cererile referitoare
la solutionarea conflictelor de muncă se judecă în regim de
urgentă.
(2) Termenele de judecată nu pot fi mai mari de 15
zile.
(3) Procedura de citare a părtilor se consideră
legal îndeplinită dacă se realizează cu cel putin 24 de ore
înainte de termenul de judecată.";
- Art. 287 din Codul muncii: „Sarcina probei în
conflictele de muncă revine angajatorului, acesta fiind obligat să
depună dovezile în apărarea sa până la prima zi de înfătisare.";
- Art. 288 din Codul muncii: „Administrarea probelor
se face cu respectarea regimului de urgentă, instanta fiind în drept
să decadă din beneficiul probei admise partea care întârzie în mod
nejustificat administrarea acesteia.";
- Art. 298 alin. (2) ultima liniută din Codul
muncii: „(2) Pe data intrării în vigoare a prezentului cod se
abrogă: [... ]
- orice alte dispozitii contrare.";
- Art. 74 din Legeanr. 168/1999: „(1) Cererile
referitoare la solutionarea conflictelor de drepturi se judecă în regim de
urgentă.
(2) Termenele de judecată nu pot fi mai mari de 10
zile.
(3) Părtile sunt legal citate, dacă citatia
Ie-a fost înmânată cel putin cu o zi înaintea judecării.";
- Art. 75 din Legea nr. 168/1999: „În cazul în care
sunt contestate măsuri unilaterale dispuse de unitate, aceasta are
obligatia ca, până la prima zi de înfătisare, să depună
dovezile în baza cărora a luat măsura respectivă.";
- Art. 77 din Legea nr. 168/1999: „(1) În cazul în
care judecata continuă, administrarea probelor se va face cu respectarea
regimului de urgentă al judecării conflictelor de drepturi.
(2) Instanta poate să decadă din beneficiul
probei admise partea care întârzie nejustificat administrarea acesteia.";
- Art. 164 din Codul de procedură civilă: „(1)
Părtile vor putea cere întrunirea mai multor pricini ce se află
înaintea aceleiasi instante sau instante deosebite, de acelasi grad, în care
sunt aceleasi părti sau chiar împreună cu alte părti si al
căror obiect si cauză au între dânsele o strânsă
legătură.
(2) Întrunirea poate fi făcută de
judecător chiar dacă părtile nu au cerut-o.
(3) Dosarul va fi trimis instantei mai întâi
învestită, afară numai dacă amândouă părtile cer
trimiterea lui la una din celelalte instante.
4) Când una din pricini este de competenta unei instante,
si părtile nu o pot înlătura, întrunirea se va face la acea
instantă."
În sustinerea neconstitutionalitătii acestor
dispozitii legale, autoarea exceptiei invocă încălcarea prevederilor
constitutionale ale art. 1 alin. (4) si (5) referitoare la principiului
separatiei si echilibrului puterilor si la obligativitatea respectării
Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor, art. 21 alin. (1), (2) si (3)
privind accesul liber la justitie, art. 24 privind dreptul la apărare,
art. 53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertăti, art. 73 alin. (3) referitoare la domeniile ce trebuie
reglementate prin lege organică, art. 79 alin. (1) referitoare la
Consiliul Legislativ, precum si dispozitiilor art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale privind dreptul la un
proces echitabil, prin raportare la art. 11 alin. (2) si art. 20 din
Constitutie referitoare la raporturile dintre tratatele internationale în
materia drepturilor omului si dreptul intern.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că asupra dispozitiilor de lege criticate s-a mai pronuntat,
statuând că acestea sunt constitutionale.
Astfel, prin Decizia nr. 1.015 din 7 iulie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 547 din 6 august 2009,
Curtea, pentru argumentele acolo expuse, a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 286, 287 si 288 din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii, ale art. 74, 75 si 77 din Legea nr. 168/1999 privind
solutionarea conflictelor de muncă, precum si ale art. 164 din Codul de
procedură civilă.
De asemenea, prin Decizia nr. 187 din 2 martie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 167 din 16 martie 2010,
si Decizia nr. 149 din 25 februarie 2010, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 170 din 16 martie 2010, Curtea a statuat că dispozitiile art. 298
alin. (2) ultima liniută din Codul muncii sunt constitutionale.
Deoarece nu au intervenit elemente noi, de natură
să modifice jurisprudenta în materie a Curtii, solutia pronuntată
prin decizia indicată, precum si considerentele ce au stat la baza
acesteia îsi mentin valabilitatea si în această cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 286, 287, 288 si art. 298 alin. (2) ultima liniută din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, art. 74, 75 si 77 din Legea nr. 168/1999
privind solutionarea conflictelor de muncă si art. 164 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Petrom" - S.A. în Dosarul nr. 2.199/87/2009 al Tribunalului
Giurgiu - Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6
iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 87
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România si ale art. II alin. (1) din Legea nr. 56/2007 pentru modificarea
si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăteanu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 86 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România si ale art. II alin.
(1) din Legea nr. 56/2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România, exceptie ridicată de Yahia Dawara în Dosarul nr. 5.486/2/2007 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 29
iunie 2010, fiind consemnate în încheierea de sedintă de la acea
dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a dispus
amânarea pronuntării pentru data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 6 august 2007, pronuntată în
Dosarul nr. 5.486/2/2007, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 86 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România si ale art. II
alin. (1) din Legea nr. 56/2007 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România. Exceptia a fost ridicată de Yahia Dawara într-o cauză având ca
obiect contestarea deciziei de returnare a acestuia de pe teritoriul României
si anularea măsurii interdictiei de intrare pe teritoriul României.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia precizează că prevederile art.
86 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 sunt
contrare principiului preeminentei dreptului, principiului separatiei puterilor
în stat, liberului acces la justitie, dreptului la apărare si dreptului la
viată privată si familială. Totodată, sustine că
textul de lege amintit este lipsit de precizie si claritate si nu poate
constitui prin el însusi temei pentru emiterea unei decizii de îndepărtare
sub escortă, întrucât nu contine decât o enumerare a categoriilor de
străini pentru care se realizează îndepărtarea sub escortă.
Arată că nu este prevăzută o procedură specială
de contestare a acestei decizii, „ceea ce face ca recurgerea la dreptul comun -
Legea nr. 554/2004 - să lipsească străinul de minimele garantii
prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002, în
special, caracterul suspensiv de executare al contestatiei împotriva deciziei
de returnare". Sustine că prevederile criticate sunt
neconstitutionale si întrucât nu asigură un recurs efectiv împotriva
deciziei de returnare.
În ceea ce priveste dispozitiile art. II alin. (1) din Legea nr. 56/2007, care, în opinia autorului
exceptiei, instituie doar în aparentă o perioadă de gratie în
privinta returnării de pe teritoriul României, sustine că „lasă
deschisă posibilitatea aplicării arbitrare, prin refuzul Oficiului
Român pentru Imigrări de a aplica străinului beneficiul legii atât cu
privire la termenul de 6 luni, cât si cu privire la neinstituirea interdictiei
de intrare în România, întrucât se ia în considerare întelesul legii că
este o facultate a străinului de a cere, iar nu si o obligatie a Oficiului
Român pentru Imigrări de a acorda acest beneficiu".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios
administrativ si fiscal consideră
că prevederile de lege criticate nu aduc atingere niciunui text sau
principiu din Legea fundamentală, autorul exceptiei fiind nemultumit de
modul de aplicare si interpretare a normelor legale aflate în discutie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că prevederile de lege criticate nu
contravin niciuneia dintre dispozitiile constitutionale invocate si sunt
redactate într-o manieră clară si precisă. Precizează
că instanta de contencios constitutional nu se poate substitui instantei
de judecată pentru a stabili dacă actiunile unei persoane determinate
au constituit sau nu o încălcare a prevederilor imperative ale legii.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îi
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 86 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
201 din 8 martie 2004, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 56/2007
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 26 martie 2007. Ulterior sesizării
Curtii Constitutionale, în temeiul art. 7 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 55/2007 privind înfiintarea Oficiului Român pentru Imigrări
prin reorganizarea Autoritătii pentru străini si a Oficiului National
pentru Refugiati, precum si modificarea si completarea unor acte normative,
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 a fost din nou
republicată, în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 421 din 5 iunie 2008,
iar după renumerotare textul criticat se regăseste la art. 87 alin.
(1).
De asemenea, formează obiectul exceptiei si
dispozitiile art. II alin.
(1) din Legea nr. 56/2007 pentru modificarea si completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România.
Continutul prevederilor legale criticate este
următorul:
- Art. 87 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 194/2002:
„(1) Îndepărtarea sub escortă se
realizează, în conditiile prezentei ordonante de urgentă, de
către personalul specializat al Oficiului Român pentru Imigrări,
pentru următoarele categorii de străini:
a) care nu au părăsit voluntar teritoriul
României la expirarea termenului deciziei de returnare prevăzute la art.
80 alin. (3);
b) care au trecut ilegal frontiera de stat;
c) care au fost declarati indezirabili;
d) împotriva cărora a fost dispusă
expulzarea.";
- Art. II alin.
(1) din Legea nr. 56/2007:
„(1) În termen de 6 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, străinii fără drept de sedere în
România pot solicita Autoritătii pentru străini emiterea unei decizii
de returnare, fără instituirea măsurii de interzicere a
intrării în România."
În opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate
textele de lege criticate contravin următoarelor dispozitii din
Constitutie: art. 1 alin. (3) privind caracterul de stat de drept al României,
art. 1 alin. (4) care statuează principiul separatiei si echilibrului
puterilor în stat, art. 21 care consacră accesul liber la justitie si
dreptul la un proces echitabil, art. 24 care garantează dreptul la
apărare si art. 26 privind viata intimă, familială si
privată. De asemenea, se invocă prevederile Protocolului nr. 12 la
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale privind interzicerea generală a discriminării.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
observă că îndepărtarea sub escortă prevăzută de
art. 87 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002
reprezintă una dintre cele două modalităti de punere în
executare a deciziei de returnare a străinilor care nu se află în
stare de legalitate pe teritoriul României. Ordonanta de urgentă prevede,
în art. 82 alin. (3), situatiile în care străinii fată de care s-a
emis o decizie de returnare vor părăsi tara neînsotiti, iar în
cuprinsul art. 87 alin. (1) individualizează categoriile de străini a
căror îndepărtare se va face sub escortă. Curtea constată
că textul de lege criticat este redactat într-o manieră clară si
precisă, lipsită de orice echivoc, nefiind de natură să
înfrângă vreuna dintre dispozitiile constitutionale invocate de autorul
exceptiei.
Curtea nu poate să retină nici critica
referitoare la lipsa unei proceduri speciale de contestare a măsurii
îndepărtării sub escortă care să îi asigure străinului
anumite garantii pe care o eventuală contestare a acesteia printr-o
actiune în contencios administrativ nu i le-ar putea oferi. Cu privire la acest
aspect, instanta de control constitutional observă că Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 194/2002 reglementează în favoarea
străinului posibilitatea de contestare a deciziei de returnare, pe
parcursul solutionării plângerii formulate executarea măsurii de
îndepărtare fiind suspendată, potrivit art. 84 alin. (3) din
ordonanta de urgentă.
De altfel, Curtea retine că îndepărtarea
străinilor, astfel cum este reglementată de ordonanta de
urgentă, reprezintă o sanctiune aplicată acestora pentru
nerespectarea cerintelor legale referitoare la sederea lor pe teritoriul
statului român.
Potrivit art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 194/2002, străinii aflati temporar în mod legal în
România pot rămâne pe teritoriul statului român numai până la data la
care încetează dreptul de sedere stabilit prin viză sau, după caz,
prin permisul de sedere. La art. 4 alin. (4), ordonanta de urgentă prevede
că străinii aflati pe teritoriul României sunt obligati să
respecte scopul pentru care li s-a acordat dreptul de a intra si, după
caz, de a rămâne pe teritoriul României, să nu rămână pe
teritoriul României peste perioada pentru care li s-a aprobat sederea, precum
si să depună toate diligentele necesare pentru a iesi din România
până la expirarea acestei perioade. Curtea retine că necesitatea
stabilirii unor reguli referitoare la sederea străinilor este pe deplin
justificată de ratiuni de control al fenomenului migrationist si trebuie
privită prin prisma prevederilor art. 1 alin. (5) din Legea
fundamentală, care impun respectarea legilor, această obligatie
revenind, fără distinctie, atât cetătenilor români, cât si celor
străini si apatrizilor.
În ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. II alin.
(1) din Legea nr. 56/2007, Curtea constată că este inadmisibilă,
întrucât, din motivarea acesteia rezultă că autorul său
critică modalitatea concretă de aplicare a textului de lege
mentionat. Potrivit Constitutiei si legii sale de organizare si functionare,
instanta de contencios constitutional verifică doar conformitatea
dispozitiilor din legi si ordonante cu prevederile si principiile constitutionale,
neavând însă competenta de a cenzura actele de aplicare a legii, atributie
care revine exclusiv instantelor judecătoresti.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
I.
Respinge, ca
neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 87
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România, exceptie ridicată de Yahia Dawaraîn
Dosarul nr. 5.486/2/2007 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a
contencios administrativ si fiscal.
II.
Respinge, ca
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. II alin. (1) din Legea nr. 56/2007 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România, exceptie ridicată de acelasi autor în
acelasi dosar al aceleiasi instante.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6
iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13
alin. (4) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiintării si
dezvoltării întreprinderilor mici si mijlocii
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin – procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. (4) din Legea nr. 346/2004
privind stimularea înfiintării si dezvoltării întreprinderilor mici
si mijlocii, exceptie ridicată de Societatea Comercială „Intim" -
S.R.L. din Drobeta-Turnu Severin în Dosarul nr. 24.717/3/2008 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a Vl-a comercială.
Dezbaterile au avut loc în sedinta publică din 29
iunie 2010 si au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când,
având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronuntarea pentru data
de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin încheierea din 1 februarie 2010, pronuntată în
Dosarul nr. 24.717/3/2008, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a Vl-a
comercială a sesizat Curtea Constitutională cu solutionarea exceptiei
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. (4) din Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiintării si dezvoltării
întreprinderilor mici si mijlocii, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Intim" - S.R.L. din Drobeta-Turnu Severin.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciază că prin dispozitiile
art. 13 alin. (4) din Legea nr. 346/2004, care reglementează obligatia
regiilor autonome, societătilor/companiilor nationale, precum si
societătilor comerciale cu capital majoritar de stat de a stabili si
întocmi liste cuprinzând activele disponibile, în conditiile art. 13 alin. (2)
din lege care defineste notiunea de activ disponibil, se realizează, în
mod inadmisibil, „confuziunea legiuitorului si judecătorului cu
partea" (regiile autonome, societătile/companiile nationale,
societătile comerciale cu capital majoritar de stat). Atâta timp cât, pe
de o parte, legiuitorul a stabilit notiunea de activ disponibil utilizat de
întreprinderile mici si mijlocii în baza contractelor de închiriere, iar pe de
altă parte, judecătorul are obligatia de a aplica corect legea,
acesta din urmă nu poate fi conditionat de „stabilirea" de către
una dintre părti a faptului dacă imobilul ce face obiectul litigiului
dedus judecătii este sau nu disponibil.
Sub un alt aspect, dispozitiile art. 13 alin. (4) din
Legea nr. 346/2004 conditionează dreptul legal conferit întreprinderilor
mici si mijlocii ce utilizează active disponibile în sensul legii de a
cumpăra activul detinut în baza contractului de închiriere, locatie de
gestiune sau de asociere în participatiune, de îndeplinirea obligatiei de a
stabili si întocmi liste cuprinzând activele disponibile de către regiile
autonome, societătile/companiile nationale sau societătile comerciale
cu capital majoritar de stat. O atare împrejurare aduce atingere măsurilor
strategice de reformă economică menite a accelera procesul de
privatizare prin stimularea înfiintării si dezvoltării
întreprinderilor mici si mijlocii, încălcându-se astfel dispozitiile art.
135 din Constitutie.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a Vl-a comercială consideră că textul de lege criticat
reprezintă o concretizare a criteriilor legale de identificare a activelor
disponibile prevăzute de art. 13 alin. (2) din Legea nr. 346/2004,
concretizare pe care au obligatia de a o realiza regiile autonome,
societătile/companiile nationale sau societătile comerciale cu
capital majoritar de stat. Asa fiind, nu sunt întemeiate sustinerile autorului
exceptiei de neconstitutionalitate privind îngrădirea accesului liber la
justitie, a dreptului la un proces echitabil, precum si a dreptului la
respectarea proprietătii private.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 13 alin. (4) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiintării
si dezvoltării întreprinderilor mici si mijlocii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, text de lege care are
următorul cuprins: „(4) Regiile autonome, societătile/companiile
nationale, precum si societătile comerciale cu capital majoritar de stat
sunt obligate să stabilească si să întocmească liste
cuprinzând activele disponibile, pe care le vor reactualiza lunar. Listele vor
fi transmise la camerele de comert si industrie judetene si a municipiului
Bucuresti, la organizatiile patronale, asociatiile profesionale prin
autoritatea administratiei publice centrale cu atributii în domeniul
întreprinderilor mici si mijlocii."
În opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate
prevederile legale criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse
în art. 21 si 135, precum si prevederilor art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile Legii nr. 346/2004 reprezintă
măsuri strategice de reformă economică menite a accelera
procesul de privatizare prin stimularea înfiintării si dezvoltării
întreprinderilor mici si mijlocii, statul având obligatia, în virtutea art. 135
din Constitutie, să asigure crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie, protectia concurentei loiale,
precum si protejarea intereselor nationale în activitatea economică.
Astfel, statul, în calitate de actionar majoritar, urmăreste vânzarea
activelor disponibile detinute de regii autonome, societăti/companii
nationale si societăti comerciale către diferiti operatori economici,
întreprinderi mici si mijlocii care au utilizat aceste active în baza unor
contracte. Activele se oferă spre vânzare cu respectarea drepturilor
creditorilor si doar în măsura în care acestea nu apartin
proprietătii publice si asupra lor nu este instituit sechestru
asigurător.
Curtea constată că prevederile art. 13 din
Legea nr. 346/2004 definesc notiunea de active, care anume active se
consideră disponibile si stabilesc modul de întocmire si publicare a
listelor ce cuprind activele disponibile, respectiv cele utilizate de
întreprinderile mici si mijlocii.
Astfel, în conformitate cu dispozitiile art. 13 alin. (4)
din lege, regiile autonome, societătile/companiile nationale, precum si
societătile comerciale cu capital majoritar de stat, după caz, au
obligatia să stabilească si să întocmească liste cuprinzând
activele disponibile, pe care le vor reactualiza lunar, active ce urmează
să fie vândute în baza dispozitiilor legii, la solicitarea locatarului sau
asociatului, la pretul negociat, stabilit pe baza raportului de evaluare
întocmit de un expert acceptat de părti, după deducerea investitiilor
efectuate în activ de către locatar/asociat.
Din examinarea textului legal mai sus mentionat, criticat
de autorul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constată că
acesta instituie o obligatie în sarcina persoanelor juridice enumerate de a
cuprinde în listă toate activele disponibile, asa cum însăsi
legea în art. 13 alin. (2) le defineste, obligatie care exclude posibilitatea
acestora de a dispune cu privire la cuprinsul acestei liste, în sensul de a
opta pentru vânzarea sau păstrarea activelor care îndeplinesc conditiile
prevăzute de lege referitoare la disponibilitate.
În ceea ce priveste critica potrivit căreia instanta
sesizată cu un litigiu în materia reglementată de Legea nr. 346/2004
este tinută de „stabilirea" de către una dintre părti,
respectiv regie autonomă, societate/companie natională sau societate
comercială cu capital majoritar de stat, a faptului dacă imobilul ce
face obiectul litigiului dedus judecătii este sau nu disponibil, Curtea
constată, de asemenea, că este neîntemeiată. Astfel, asa cum s-a
retinut mai sus, operatorii economici enumerati nu au posibilitatea de a
aprecia cu privire la disponibilitatea unui activ pe care îl au în proprietate,
ci sunt obligati ca, în situatia în care este îndeplinită una dintre
conditiile prevăzute de art. 13 alin. (2) din lege, să cuprindă
în listă activul respectiv. Lista întocmită în maniera
prevăzută de lege poate face obiectul controlului de legalitate
exercitat de instanta judecătorească, care este competentă a se
pronunta asupra continutului ei prin raportare la criteriile stabilite de
dispozitiile art. 13 alin. (2).
Asadar, Curtea constată că dispozitiile art. 13
alin. (4) din Legea nr. 346/2004 nu îngrădesc dreptul la un proces
echitabil al întreprinderilor mici si mijlocii ce utilizează active
disponibile în sensul legii si nici nu impietează asupra măsurilor
strategice de reformă economică menite a accelera procesul de
privatizare.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 alin. (4) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea
înfiintării si dezvoltării întreprinderilor mici si mijlocii,
exceptie ridicată de Societatea Comercială „Intim" - S.R.L. din
Drobeta-Turnu Severin în Dosarul nr. 24.717/3/2008 al Curtii de Apel Bucuresti
- Sectia a Vl-a comercială.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6
iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru aprobarea declasificării informatiilor clasificate secret de
stat, nivel de secretizare secret, cuprinse în documentele de plată a
drepturilor bănesti cuvenite personalului armatei, elaborate de Ministerul
Apărării Nationale în perioada 17 februarie 1972-31 decembrie 2002
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, al art. 24 alin. (4) din Legea
nr. 182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, cu modificările
si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă
declasificarea informatiilor clasificate secret de stat, nivel de secretizare
secret, cuprinse în documentele de plată a drepturilor bănesti
cuvenite personalului armatei, elaborate de Ministerul Apărării
Nationale în perioada 17 februarie 1972-31 decembrie 2002, întrucât
dezvăluirea acestora nu mai poate prejudicia siguranta natională,
apărarea tării, ordinea publică ori interesele persoanelor de
drept public sau privat detinătoare.
Art.
2. - Detinătorii
documentelor ce contin informatiile declasificate, prevăzute la art. 1,
precum si cei care detin copii ale acestor informatii iau măsuri pentru
suprimarea marcajelor de clasificare si scoaterea informatiilor de sub
incidenta reglementărilor protective prevăzute de lege.
Art.
3. - (1) Documentele ce contin
informatiile declasificate urmează a fi gestionate în continuare în
conformitate cu prevederile Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, cu
modificările si completările ulterioare.
(2) Consultarea documentelor ce contin informatiile
declasificate, prevăzute la art. 1, se realizează în conformitate cu
prevederile art. 20 si 22 si ale anexei nr. 6 din Legea nr. 16/1996, cu
modificările si completările ulterioare, precum si ale art. 12 din
Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu
modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL
BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul apărării nationale,
Mihail Vasile-Ozunu,
secretar de stat
Directorul general al Oficiului Registrului National
al Informatiilor Secrete de Stat,
Marius Petrescu
Bucuresti, 25 august 2010.
Nr. 892.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
privind organizarea si desfăsurarea stagiului de practică de
specialitate în structuri ale Ministerului Administratiei si Internelor pentru
studentii/masteranzii din cadrul institutiilor de învătământ superior
civile
Având în vedere prevederile Legii nr. 258/2007 privind
practica elevilor si studentilor,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului
Administratiei si Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
15/2008, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite următorul ordin:
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art.
1. - Prevederile prezentului
ordin reglementează organizarea si desfăsurarea stagiului de
practică de specialitate în structuri ale Ministerului Administratiei si
Internelor, denumit în continuare M.A.I., pentru studentii/masteranzii
din cadrul institutiilor de învătământ superior civile.
Art.
2. - (1) Efectuarea stagiului
de practică al studentilor/masteranzilor se organizează si se
desfăsoară pe baza unui contract-cadru de colaborare sau a unei
conventii, după caz, încheiat/încheiată între partenerul de
practică si organizatorul de practică.
(2) Conventia este documentul de practică încheiat
între partenerul de practică si organizatorul de practică, având ca
durată un semestru ori un an universitar.
(3) Modelul contractului-cadru de colaborare privind
practica studentilor/masteranzilor din institutiile de învătământ
superior civile în structurile M.A.I. este prevăzut în anexa nr. 1.
(4) Părtile semnatare ale documentului de
practică mentionat la alin. (3) pot insera si alte clauze contractuale, în
conformitate cu prevederile legale în vigoare, necesare desfăsurării
în bune conditii a activitătii de practică.
(5) Contractele-cadru de colaborare si conventiile
încheiate de structurile M.A.I. se înregistrează si se depun la
secretariatul acestora.
Art.
3. - În sensul prezentului
ordin, termenii si notiunile folosite au următoarele semnificatii:
a) partenerele practică - structura M.A.I.
care a încheiat un contract-cadru de colaborare sau o conventie cu
organizatorul de practică;
b) organizator de practică - institutia de
învătământ superior civilă acreditată sau, după caz,
autorizată să functioneze provizoriu, care desfăsoară
activităti instructiv-educative si formative si care a încheiat un
contract-cadru de colaborare ori o conventie cu partenerul de practică;
c) practicant - studentul/masterandul care
desfăsoară activităti practice pentru consolidarea cunostintelor
teoretice si pentru formarea abilitătilor, spre a le aplica în
concordantă cu specializarea pentru care se instruieste, comunicat de
către organizatorul de practică;
d) îndrumător de practică - persoana
desemnată de partenerul de practică, care monitorizează
activitatea practicantului si îl sprijină în dobândirea competentelor
profesionale planificate pentru perioada stagiului de practică;
e) cadru didactic supervizor - persoana
desemnată de organizatorul de practică, care asigură
planificarea, organizarea si supravegherea desfăsurării stagiului de
practică;
f) stagiu de practică - activitatea
desfăsurată de practicant, în conformitate cu planul de
învătământ, care are drept scop aplicarea cunostintelor teoretice
însusite de acesta în cadrul programului de instruire;
g) portofoliu de practică - documentul atasat
contractului-cadru de colaborare sau conventiei, care cuprinde obiectivele
educationale ce urmează a fi atinse, competentele ce urmează a fi
obtinute prin stagiul de practică, precum si modalitătile de derulare
a stagiului de practică;
h) notă de evaluare - documentul de evaluare
a pregătirii profesionale dobândite de practicant pe perioada stagiului de
practică.
CAPITOLUL II
Desfăsurarea stagiului de practică în
structurile M.A.I.
Art.
4. - Activitătile de
practică urmăresc atingerea următoarelor obiective generale:
a) documentarea practicantilor pe domenii de interes
stabilite împreună cu cadrele didactice supervizoare;
b) însusirea unor deprinderi de lucru specifice
activitătilor desfăsurate în cadrul partenerului de practică;
c) familiarizarea practicantilor cu activitătile
desfăsurate de partenerul de practică, în domeniul de interes al
acestora;
d) aprofundarea cunostintelor obtinute în cadrul
materiilor de studiu din planurile de învătământ aferente
fiecărui an;
e) realizarea unor materiale cu caracter informativ
(buletine, reviste eto).
Art.
5. - (1) Obligatiile
îndrumătorului de practică se stabilesc de partenerul de
practică în acord cu specificul atributiilor de serviciu prevăzute în
fisa postului.
(2) În functie de obiectivele educationale prevăzute
în portofoliile de practică, partenerul de practică poate solicita
implicarea structurilor aflate în subordinea acestuia care, prin profilul
compartimentelor/birourilor/serviciilor proprii, pot contribui la procesul de
instruire a practicantilor, la sesizarea îndrumătorului de practică.
Art.
6. - Pe timpul stagiului de
practică îndrumătorul de practică urmăreste realizarea
obiectivelor si tematicilor stabilite de organizatorul de practică.
Art.
7. - Accesul practicantilor la
informatii clasificate este interzis.
Art.
8. - Corespondenta dintre
partenerul de practică si organizatorul de practică cu privire la
planificarea, organizarea
si supravegherea desfăsurării stagiului de
practică al practicantului se poartă între îndrumătorul de
practică si cadrul didactic supervizor.
Art.
9. - (1) La finalizarea
stagiului de practică, îndrumătorul de practică avizează
raportul/proiectul de practică întocmit de practicant din punctul de
vedere al conformitătii datelor mentionate cu cele la care practicantii au
avut acces în procesul instructiv-educativ.
(2) La finalul desfăsurării stagiului de
practică, îndrumătorul de practică elaborează un raport pe
baza evaluării nivelului de dobândire a cunostintelor, abilitătilor
si competentelor dobândite de practicanti, pe care îl prezintă spre
aprobare conducătorului partenerului de practică, însotit de o
notă de evaluare a activitătii fiecărui practicant, ce contine
calificativul/nota propus(ă), întocmită potrivit procedurii de
evaluare stabilite în contractul-cadru de colaborare sau în conventie.
(3) Partenerul de practică aduce la cunostinta
practicantului calificativul/nota acordat(ă) si furnizează
organizatorului de practică documentele de evaluare cu privire la stagiul
de practică desfăsurat de fiecare practicant.
Art.
10. - Partenerul de
practică are următoarele obligatii:
a) să pună la dispozitia practicantilor
mijloacele logistice, tehnice si tehnologice detinute, în sprijinirea
aplicării cunostintelor teoretice primite de acestia în cadrul procesului
de instruire;
b) să aibă personal specializat care să
coordoneze si să participe la evaluarea desfăsurării stagiului
de practică;
c) să desfăsoare programul de activitate astfel
încât să permită realizarea stagiului de practică în conditii
normale, fără a se depăsi durata normală a programului de
lucru si, în toate cazurile, fără a se depăsi ora 20,00;
d) să desemneze din rândul personalului propriu un
îndrumător de practică;
e) să informeze organizatorul de practică în
legătură cu stabilirea locatiei si a orarului stagiului de
practică pentru fiecare practicant comunicat de acesta;
f) să instruiască practicantul cu privire la
normele de securitate si sănătate în muncă, P.S.I.,
reglementările legale ce vizează securitatea informatiilor
clasificate si consecintele nerespectării lor, specifice
activitătilor pe care le va desfăsura;
g) să tină evidenta documentelor de
practică si să monitorizeze aplicarea acestora în timpul
desfăsurării stagiului de practică împreună cu organizatorul
de practică;
h) să înregistreze prezenta la activitate a
practicantului si să semnaleze organizatorului de practică
eventualele abateri;
i) să îl ajute pe practicant să îsi
urmărească portofoliul de practică, punându-i la dispozitie
mijloacele necesare;
j) să furnizeze organizatorului de practică
documentele de evaluare a stagiului de practică desfăsurat de fiecare
practicant, întocmite potrivit procedurii de evaluare stabilite în
contractul-cadru de colaborare sau în conventie;
k) să analizeze la terminarea stagiului modul de
organizare si desfăsurare a activitătii de practică si să
aducă la cunostinta practicantului calificativele/notele acordate, în
termen de 3 zile de la finalizarea stagiului de practică.
Art. 11.
- Organizatorul de practică are următoarele obligatii:
a) să organizeze pentru studenti/masteranzi o
sesiune premergătoare stagiului în care să le aducă la
cunostintă
obiectivele si durata stagiului, obligatiile ce le revin
pe perioada stagiului, elementele de identificare ale institutiei sau orice
alte informatii considerate necesare;
b) să stabilească durata, perioada si
continutul practicii de specialitate în portofoliile de practică;
c) să desemneze cadrele didactice supervizoare si
să le comunice partenerilor de practică;
d) să informeze partenerul de practică în
legătură cu numărul si datele de identificare ale practicantilor
ce vor efectua stagiul de practică;
e) să precizeze în documentele de practică
reguli privind evaluarea stagiului de practică stabilite în acord cu
obiectivele de pregătire propuse.
Art. 12.
- Practicantii au următoarele obligatii:
a) înainte de începerea stagiului de practică,
să prezinte partenerului de practică copia actului de identitate,
curriculum vitae si declaratia pe propria răspundere, completată potrivit
modelului prevăzut în anexa nr. 2;
b) să desfăsoare activităti conform
portofoliului de practică, respectând durata si perioada impuse de
organizatorul de practică;
c) să respecte normele de ordine interioară ale
partenerului de practică si pe cele de securitate si sănătate în
muncă, P.S.I., reglementările legale ce vizează securitatea
informatiilor clasificate si consecintele nerespectării lor, specifice
activitătii desfăsurate;
d) să fie prezenti la practică potrivit
programului stabilit de comun acord; în caz de boală sau alte cauze
obiective, practica se recuperează fără a perturba procesul de
pregătire teoretică a practicantului;
e) să întocmească si să sustină
raportul/proiectul de practică.
Art. 13.
- (1) Personalul M.A.I. care urmează cursurile unor institutii de
învătământ superior civile beneficiază, la solicitarea acestuia,
de echivalarea activitătii desfăsurate în cadrul structurii M.A.I. cu
stagiul de practică prevăzut în planul de învătământ al
institutiei respective.
(2) Personalul M.A.I. mentionează obligatoriu, cu
ocazia solicitării, datele de identificare ale institutiei de
învătământ superior civile si forma de învătământ
urmată, perioada desfăsurării stagiului de practică si
anexează portofoliul de practică.
(3) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1), structura
M.A.I. În care este încadrat solicitantul îi eliberează acestuia o
adeverintă din care să rezulte parcurgerea activitătilor
specifice pentru realizarea obiectivelor educationale cuprinse în portofoliul de
practică.
(4) Solicitarea prevăzută la alin. (1) este
solutionată favorabil de către seful structurii numai în măsura
în care domeniul studiilor urmate se circumscrie domeniilor de activitate ale
structurii M.A.I. în care este încadrat solicitantul.
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 14.
- Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 15.
- Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
administratiei si
internelor,
Vasile Blaga
Bucuresti, 19 august 2010.
Nr. 186.
CONTRACT-CADRU DE COLABORARE
- model -
Între:
Institutia de învătământ superior civilă
...........................................................................................................,
cu sediul în ...............................................,
tel................................., fax................., e-mail
.............................., reprezentată
prin........................................., în calitate
de........................., denumită în continuare organizator de practică,
si
structura din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor......................................, cu sediul
în............................., tel.................., fax
..................., e-mail ...................................., reprezentată
prin .........................................., în calitate
de............................................, denumită în continuare partener
de practică,
s-a încheiat prezentul contract-cadru de colaborare,
stabilindu-se următoarele:
ARTICOLUL 1
Obiectul contractului-cadru
(1) În baza dispozitiilor Ordinului ministrului
administratiei si internelor nr. 186/2010 privind organizarea si
desfăsurarea stagiului de practică de specialitate în structuri ale
Ministerului Administratiei si Internelor pentru studentii/masteranzii din
cadrul institutiilor de învătământ superior civile, părtile
convin să colaboreze în vederea asigurării bazei de practică
pentru verificarea aplicabilitătii cunostintelor teoretice însusite de către
student/masterand, denumit în continuare practicant, în cadrul
programului de instruire.
(2) Stagiul de practică este efectuat de practicant
în vederea dobândirii competentelor profesionale mentionate în portofoliul de
practică, care face parte integrantă din prezentul contract-cadru.
ARTICOLUL 2
Durata si perioada stagiului de practică
(1) Stagiul de practică va avea durata
de.................
(2) Perioada desfăsurării stagiului de
practică este de la .....................(zi/lună/an) până
la..................(zi/lună/an).
ARTICOLUL 3
Obligatiile partenerului de practică
Partenerul de practică are următoarele
obligatii:
a) să pună la dispozitie mijloacele logistice,
tehnice si tehnologice detinute în sprijinirea aplicării cunostintelor
teoretice primite de practicant în cadrul procesului de instruire;
b) să aibă personal specializat care să
coordoneze si să participe la evaluarea desfăsurării practicii;
c) să desfăsoare programul de activitate astfel
încât să permită realizarea stagiului de practică în conditii
normale, fără a se depăsi durata normală a programului de
lucru si, în toate cazurile, fără a depăsi ora 20,00;
d) să desemneze din rândul personalului propriu un
îndrumător de practică;
e) să informeze organizatorul de practică în
legătură cu stabilirea locatiei si orarului stagiului de
practică pentru fiecare practicant comunicat de acesta;
f) să instruiască practicantul cu privire la
normele de securitate si sănătate în muncă, P.S.I.,
reglementările legale ce vizează securitatea informatiilor
clasificate si consecintele nerespectării lor, specifice
activitătilor pe care le va desfăsura;
g) să tină evidenta documentelor de
practică si să monitorizeze aplicarea acestora în timpul
desfăsurării stagiului de practică împreună cu
organizatorul de practică;
h) să înregistreze prezenta la activitate a
practicantului si să semnaleze organizatorului de practică
eventualele abateri;
i) să îl ajute pe practicant să îsi
urmărească portofoliul de practică, punându-i la dispozitie
mijloacele necesare;
j) să furnizeze organizatorului de practică
documentele de evaluare a stagiului de practică desfăsurat de fiecare
practicant, întocmite potrivit procedurii de evaluare stabilite în
contractul-cadru de colaborare sau în conventie;
k) să analizeze la terminarea stagiului modul de
organizare si desfăsurare a activitătii de practică si să
aducă la cunostinta practicantului calificativele/notele acordate, în
termen de 3 zile de la finalizarea stagiului de practică.
ARTICOLUL 4
Obligatii ale organizatorului de practică
Organizatorul de practică are următoarele
obligatii:
a) să prevadă programul stagiului de
practică, inclusiv procedura de evaluare a acestuia în portofoliul de
practică;
b) să desemneze cadrul didactic supervizor si
să comunice datele de contact ale acestuia partenerului de practică;
c) să informeze practicantii cu privire la
necesitatea completării unei declaratii pe propria răspundere;
d) să comunice partenerului de practică într-un
termen rezonabil, dar nu mai târziu de 20 de zile lucrătoare înainte de
începerea stagiului de practică, numărul si datele de identificare
ale practicantilor repartizati.
ARTICOLUL 5
Desfăsurarea stagiului de practică
Aspectele organizatorice referitoare la desfăsurarea
stagiului de practică sunt în sarcina partenerului de practică si
constau în dispunerea măsurilor necesare pentru:
a) stabilirea locatiei si a orarului stagiului de
practică pentru fiecare practicant comunicat de organizatorul de
practică. Numărul de ore de practică este cel prevăzut în
planul de învătământ al institutiei de învătământ superior
civile la care practicantul este înmatriculat;
b) stabilirea, pe baza prevederilor legale în vigoare, a
îndatoririlor si responsabilitătilor practicantilor;
c) punerea la dispozitia practicantilor a mijloacelor
necesare pentru urmărirea obiectivelor educationale prevăzute în
portofoliul de practică;
d) urmărirea si înregistrarea prezentei la
activităti a practicantilor si semnalarea eventualelor abateri
organizatorului de practică;
e) instruirea practicantilor cu privire la normele de
securitate si sănătate în muncă, P.S.I., reglementările
legale ce vizează securitatea informatiilor clasificate si consecintele
nerespectării lor, specifice activitătii desfăsurate;
f) instruirea practicantilor cu privire la normele si
regulamentele de ordine interioară care trebuie respectate în timpul
stagiului de practică.
ARTICOLUL 6
Evaluarea stagiului de practică
(1) Partenerul de practică evaluează
activitatea desfăsurată de practicant în timpul stagiului de
practică pe baza procedurii de evaluare întocmite de organizatorul de
practică, cu respectarea continutului portofoliului de practică.
(2) La sfârsitul stagiului de practică, partenerul
de practică furnizează organizatorului de practică o notă
de evaluare cu privire la stagiul de practică desfăsurat de
practicant.
ARTICOLUL 7
Termene si conditii finale
(1) Durata prezentului contract-cadru de colaborare este
stabilită pe..................ani universitari.
(2) Data intrării în vigoare a prezentului
contract-cadru de colaborare este data semnării acestuia de către părtile
contractate.
(3) Prezentul contract-cadru de colaborare poate fi
modificat sau completat, prin act aditional, cu acordul ambelor părti
semnatare. Clauzele modificate/inserate se supun prevederilor legale în vigoare
si se circumscriu necesitătii desfăsurării în bune conditii a
stagiului de practică.
(4) Portofoliul de practică se actualizează
anual sau ori de câte ori se impune, potrivit modificărilor intervenite la
nivelul organizatorului de practică si programelor analitice
elaborate/avizate de Ministerul Educatiei, Cercetării, Tineretului si
Sportului.
(5) Oricare dintre părti poate oricând denunta
unilateral prezentul contract-cadru de colaborare, comunicând acest fapt
celeilalte părti, cu respectarea unui termen de preaviz de 30 de zile
calendaristice.
(6) Prezentul contract-cadru de colaborare încetează
de drept în situatia în care institutia de învătământ superior
civilă la care este înmatriculat practicantul nu mai îndeplineste
standardele de calitate necesare desfăsurării, în conditiile legii, a
activitătilor de învătământ superior.
(7) Eventualele probleme ocazionate de realizarea
obiectului prezentului contract-cadru de colaborare vor fi solutionate pe cale
amiabilă între părtile implicate. În cazul în care partenerul de
practică este nemultumit de activitatea unui practicant poate cere
retragerea acestuia înaintea încheierii stagiului de practică convenit
initial. Partenerul de practică va anunta în prealabil organizatorul de
practică, printr-o scrisoare în care vor fi specificate motivele întreruperii
stagiului de practică, precum si actiunile întreprinse pentru rezolvarea
pe cale amiabilă.
(8) În cazul în care derularea stagiului de practică
nu este conformă cu angajamentele luate de către partenerul de
practică în cadrul prezentului contract-cadru de colaborare, organizatorul
de practică poate decide întreruperea stagiului de practică,
după informarea prealabilă a partenerului de practică si
după primirea confirmării de primire a acestei informatii.
(9) Atât pe durata, cât si după denuntarea sau
încetarea în orice mod a prezentului contract-cadru de colaborare,
organizatorul de practică se obligă să nu dezvăluie
tertilor, respectiv să nu folosească în interes propriu informatiile
confidentiale despre care a luat cunostintă în orice fel ca urmare a
colaborării cu partenerul de practică. Prin informatii
confidentiale se întelege orice informatii, fapte, date (indiferent de
suportul de stocare/redare) referitoare la activitatea desfăsurată la
partenerul de practică, precum si cele referitoare la datele/relatiile
personale ale beneficiarilor serviciilor asigurate de partenerul de
practică.
(10) Organizatorul de practică se obligă
să aducă la cunostinta prepusilor săi si a practicantilor
necesitatea respectării obligatiei de confidentialitate prevăzute la
alin. (9), luând toate măsurile legale prin care să asigure
respectarea confidentialitătii si de către acestia.
(11) Pentru informarea corespunzătoare a
studentilor/masteranzilor cu privire la oportunitătile de carieră
comunicate de partenerul de practică, organizatorul de practică va
face publice pe canalele informationale disponibile solicitările transmise
în acest sens de partenerul de practică.
Prezentul contract-cadru de colaborare s-a încheiat la
data de................,în două exemplare originale, câte unul pentru
fiecare parte semnatară.
Organizatorul de practică, .................................................................. reprezentat prin |
Partenerul de practică, .................................................................. reprezentat prin |
ANEXA Nr. 2
DECLARATIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
- model -
Subsemnatul/Subsemnata,....................................născut/ă
în localitatea.......................Judetul.................., la data de
................, fiul/fiica lui ............... si al/a ...................,
CNP .............................., cu cetătenia ...............,
student/masterand în
cadrul.................................................................................................................................................... (Se vor completa denumirea institutiei de
învătământ si anul de studiu.), cu domiciliul în localitatea ............................,
str.......................... nr......., bl.........., sc......., et........,
ap......., judetul/sectorul ............., posesor/posesoare al/a B.l./C.l.
seria ......... nr............., tel..................., adresa e-mail
....................................., mă oblig să păstrez
confidentialitatea informatiilor cu care intru în contact în perioada
desfăsurării stagiului de practică, a normelor interne de
securitate si zonelor de acces în cadrul structurii Ministerului Administratiei
si Internelor în care urmează să desfăsor stagiul de
practică, inclusiv după încetarea activitătilor care presupun
accesul la aceste informatii.
Declar că sunt de acord cu respectarea obligatiilor
ce revin practicantilor pe timpul desfăsurării stagiului de
practică în cadrul structurii Ministerului Administratiei si Internelor ce
are calitatea de partener de practică, prevăzute în Ordinul
ministrului administratiei si internelor nr. 186/2010 privind organizarea si
desfăsurarea stagiului de practică de specialitate în structuri ale
Ministerului Administratiei si Internelor pentru studentii/masteranzii din
cadrul institutiilor de învătământ superior civile.
Mă angajez ca în cazul în care voi încălca
obligatiile asumate să răspund, potrivit legii, disciplinar, civil
ori penal, în raport cu gradul de vinovătie si gravitatea faptei comise.
Data.................. |
Semnătura................. |
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
pentru aprobarea unor acte aditionale la acordurile de delegare de functii
privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013"
Având în vedere:
- Decizia CE nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare
a programului operational de ajutor comunitar din partea Fondului Social
European în conformitate cu obiectivul „Convergentă" în România;
- Hotărârea Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul
institutional de coordonare si de gestionare a instrumentelor structurale;
- Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 64/2009
privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale si utilizarea
acestora pentru obiectivul convergentă, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 362/2009;
- Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei
sociale nr. 308/2009 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru
ocuparea fortei de muncă „Bani pentru completarea echipei";
- Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei
sociale nr. 309/2009 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru formare
profesională generală si specifică „Bani pentru formare
profesională";
- Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei
sociale nr. 310/2009 privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis „Bani
pentru sănătatea si siguranta salariatilor";
- Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitătii
de sanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii
privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013";
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.548/2009
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a
instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul
convergentă, cu modificările si completările ulterioare;
- prevederile art. 18.3 (b) si art. 20.3 (b) din
acordurile de delegare de functii privind implementarea Programului operational
sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013" dintre Autoritatea de
Management pentru Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor
Umane si Organismul Intermediar Regional pentru Programul Operational Sectorial
pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Nord-Est, Organismul Intermediar
Regional pentru Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor
Umane - Regiunea Sud-Est, Organismul Intermediar Regional pentru Programul
Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea
Sud-Muntenia, Organismul Intermediar Regional pentru Programul Operational
Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Sud-Vest Oltenia,
Organismul Intermediar Regional pentru Programul Operational Sectorial pentru
Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Vest, Organismul Intermediar Regional
pentru Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane -
Regiunea Nord-Vest, Organismul Intermediar Regional pentru Programul
Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Centru si
Organismul Intermediar Regional pentru Programul Operational Sectorial pentru
Dezvoltarea Resurselor Umane - Regiunea Bucuresti - Ilfov, semnate la data de
11 septembrie 2008;
- prevederile art. 19.1 (b) si art. 20.2 (b) din acordurile
de delegare de functii privind implementarea Programului operational sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013" dintre Autoritatea de Management
pentru Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane si
Organismul Intermediar pentru Programul Operational Sectorial pentru
Dezvoltarea Resurselor Umane - Ministerul Educatiei, Cercetării,
Tineretului si Sportului, Organismul Intermediar pentru Programul Operational
Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Centrul National de Dezvoltare
a învătământului Profesional si Tehnic si Organismul Intermediar
pentru Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane -
Agentia Natională pentru Ocuparea Fortei de Muncă, semnate la data de
11 septembrie 2008,
în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei si protectiei sociale emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă actele
aditionale la acordurile de delegare de functii privind implementarea
Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013"
dintre Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial pentru
Dezvoltarea Resurselor Umane, denumită în continuare AMPOSDRU, si
organismele intermediare regionale pentru Programul operational sectorial
pentru dezvoltarea resurselor umane, denumite în continuare OIPOSDRU, după
cum urmează:
a) Actul aditional nr. 4 la Acordul de delegare de
functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013" dintre AMPOSDRU si OIPOSDRU - Regiunea
Nord-Est, prevăzut în anexa nr. 1;
b) Actul aditional nr. 4 la Acordul de delegare defunctii
privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013" dintre AMPOSDRU si OIPOSDRU - Regiunea Sud-Est,
prevăzut în anexa nr. 2;
c) Actul aditional nr. 4 la Acordul de delegare de
functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013" dintre AMPOSDRU si OIPOSDRU - Regiunea
Sud-Muntenia, prevăzut în anexa nr. 3;
d) Actul aditional nr. 4 la Acordul de delegare defunctii
privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013" dintre AMPOSDRU si OIPOSDRU - Regiunea Sud-Vest Oltenia,
prevăzut în anexa nr. 4;
e) Actul aditional nr. 4 la Acordul de delegare de
functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013" dintre AMPOSDRU si OIPOSDRU - Regiunea Vest,
prevăzut în anexa nr. 5;
f) Actul aditional nr. 4 la Acordul de delegare de
functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013" dintre AMPOSDRU si OIPOSDRU - Regiunea
Nord-Vest, prevăzut în anexa nr. 6;
g) Actul aditional nr. 4 la Acordul de delegare de
functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013" dintre AMPOSDRU si OIPOSDRU - Regiunea Centru,
prevăzut în anexa nr. 7;
h) Actul aditional nr. 4 la Acordul de delegare de
functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013" dintre AMPOSDRU si OIPOSDRU - Regiunea
Bucuresti-Ilfov, prevăzut în anexa nr. 8;
i) Actul aditional nr. 4 la Acordul de delegare de
functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013" dintre AMPOSDRU si OIPOSDRU - Ministerul
Educatiei, Cercetării, Tineretului si Sportului, prevăzut în anexa
nr. 9;
j) Actul aditional nr. 4 la Acordul de delegare de
functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013" dintre AMPOSDRU si OIPOSDRU - Centrul National
de Dezvoltare a învătământului Profesional si Tehnic, prevăzut
în anexa nr. 10;
k) Actul aditional nr. 4 la Acordul de delegare de
functii privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013" dintre AMPOSDRU si OIPOSDRU - Agentia Natională
pentru Ocuparea Fortei de Muncă, prevăzut în anexa nr. 11.
Art.
2. - Anexele nr. 1-11*) fac
parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
3. - Ministerul Muncii,
Familiei si Protectiei Sociale, prin Directia Generală Autoritatea de
Management pentru Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor
Umane, va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
muncii, familiei si
protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Bucuresti, 27 iulie 2010.
Nr. 619.
*) Anexele nr. 1-11 se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
610 bis, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al
Regiei Autonome „Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
privind aprobarea modelului de contract de finantare de tip grant pentru
Programul operational sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013"
Având în vedere:
- Decizia CE nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare
a programului operational de ajutor comunitar din partea Fondului Social
European în conformitate cu obiectivul „Convergentă" în România;
- Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu
modificările si completările ulterioare;
- Ordonanta Guvernului nr. 79/2003 privind controlul si
recuperarea fondurilor comunitare, precum si a fondurilor de cofinantare
aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 529/2003, cu modificările si completările ulterioare;
- Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul
intern si controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările
ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul
institutional de coordonare si de gestionare a instrumentelor structurale;
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 522/2003
pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea
controlului financiar preventiv, cu modificările si completările
ulterioare;
- Ordinul ministrului economiei si finantelor nr.
911/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor
structurale, a prefinantării si a cofinantării alocate de la bugetul de
stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, în bugetul institutiilor
implicate în gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora
pentru obiectivul convergentă, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 249/2007, cu modificările si
completările ulterioare;
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.792/2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea,
ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si
organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale, cu
modificările si completările ulterioare;
- Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitătii
de sanse si al ministrului economiei si finantelor nr. 3/185/2008 pentru
stabilirea regulilor de eligibilitate si a listei cheltuielilor eligibile în
cadrul operatiunilor finantate prin Programul operational sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", cu modificările ulterioare;
- Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitătii
de sanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii
privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013";
- Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 64/2009
privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale si utilizarea
acestora pentru obiectivul convergentă, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 362/2009;
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.548/2009
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a
instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul
convergentă, cu modificările si completările ulterioare;
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 31/2010
privind aprobarea Manualului de identitate vizuală pentru instrumentele
structurale 2007-2013 în România,
în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei si protectiei sociale emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă modelul de
contract de finantare de tip grant pentru Programul operational sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", prevăzut în anexa*) care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Pentru a putea beneficia
de facilitătile reglementate de anexa la prezentul ordin, beneficiarii de
finantare nerambursabilă prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea
Resurselor Umane (POSDRU) cu care au fost semnate anterior contracte de
finantare nerambursabilă în baza unor modele anterioare de contract de
finantare nerambursabilă pentru proiecte de tip grant, indiferent de
formă, vor putea încheia acte aditionale pentru includerea în întregime a
modificărilor incluse în anexa la prezentul ordin, având în vedere
delegarea de functii către organismele intermediare delegate
realizată prin Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitătii de
sanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de functii
privind implementarea Programului operational sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013".
Art.
3. - Pentru beneficiarii de
finantare nerambursabilă prin POSDRU cu care au fost semnate contracte
ulterior prezentului ordin, Autoritatea de Management pentru Programul
Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane/Organismul Intermediar
pentru Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane
(AMPOSDRU/OIPOSDRU) delegate vor transmite notificări, în temeiul art. 12
alin. (1) din contractele de finantare, către beneficiari, pentru a le
comunica modificările intervenite. Modificările contractului
transmise de AMPOSDRU/OIPOSDRU delegate vor produce efecte de drept de la data
transmiterii notificării către beneficiari.
Art.
4. - AMPOSDRU/OIPOSDRU
delegate au dreptul de a aduce modificări si de a adapta modelul din
anexă, prin decizie a ordonatorului de credite/directorului
AMPOSDRU/OIPOSDRU delegate, pentru reglementarea situatiilor specifice
rezultate din implementarea proiectelor de tip grant sau pentru includerea
modificărilor cauzate de legislatia natională sau comunitară
aplicabilă. OIPOSDRU delegate vor solicita în prealabil avizul AMPOSDRU -
Directia Contractare în acest scop.
Art.
5. - Ministerul Muncii,
Familiei si Protectiei Sociale, prin Directia Generală Autoritatea de
Management pentru Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor
Umane, precum si organismele intermediare responsabile cu implementarea POSDRU
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
6. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
muncii, familiei si
protectiei sociale,
Mihai Constantin Seitan
Bucuresti, 18 august 2010.
Nr. 1.143.
*) Anexa se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 610 bis, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
„Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |