MONITORUL
OFICIAL
P A R T E A I
Anul XXII
- Nr. 611 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI
SI ALTE ACTE Luni, 30 august 2010
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 814 din 3 iunie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin. 2, 21 si 3, art.
31 alin. 1 si 2 si art. 34 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 823 din 22 iunie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având
ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar,
astfel cum au fost modificate prin art. I din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute
în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale
personalului din sectorul bugetar
Decizia nr. 905 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (2) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
Decizia nr. 906 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii
executării obligatiilor de plată rezultate din contracte comerciale
Decizia nr. 908 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea
întârzierii executării obligatiilor de plată rezultate din contracte
comerciale
Decizia nr. 912 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), ale art. 3 pct. 1 si
art. 31 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei
Decizia nr. 913 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1073 si ale art. 1541 din Codul
civil
Decizia nr. 914 din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (11) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 3 iunie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28
alin. 2, 21 si 3, art. 31 alin. 1 si 2 si art. 34 alin. 1 si 2 din
Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Simona
Ricu - procuror
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 pct. 2, 21 si 3, art. 31 alin. 1 si 2 si art. 34
alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Societatea Comercială „Bartolo Prod Corn" - S.R.L. Bacău în
Dosarul nr. 14.335/180/2007 al Tribunalului Bacău - Sectia comercială
si contencios administrativ.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 15 decembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr.
14.335/180/2007, Tribunalul Bacău - Sectia comercială si
contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 pct. 2, 2Î si 3, art. 31 alin. 1
si 2 si art. 34 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă.
Exceptia
a fost ridicată de Societatea Comercială „Bartolo Prod Corn" -
S.R.L. Bacău într-un dosar având ca obiect o cerere de anulare a unor
acte.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
consideră că neconstitutionalitatea articolelor invocate provine din
încălcarea art. 24 alin. (1) si (2) din Constitutie. Autorul
apreciază că, în conditiile în care judecătorii din complet si,
după caz, toti judecătorii din cadrul unei instante de judecată
nu respectă dreptul garantat la apărare, prevederile legale sunt
neconstitutionale, pentru că limitează accesul persoanei la judecarea
cererii sale de o instantă impartială.
Tribunalul
Bacău - Sectia comercială si contencios administrativ apreciază că dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum a fost formulat în fata instantei
de judecată, îl constituie prevederile art. 28 pct. 2, 21 si 3, art. 31
alin. 1 si 2 si art. 34 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă.
Examinând exceptia, Curtea constată că, în realitate, obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, îl constituie prevederile art. 28 alin. 2,
21 si 3, art. 31 alin. 1 si 2 si art. 34 alin. 1 si 2 din Codul de
procedură civilă, texte de lege care au următorul cuprins:
-
Art. 28: „Nu se pot recuza toti judecătorii unei instante sau ai unei
sectii a acesteia.
Cererile
de recuzare a instantelor ierarhic superioare formulate la instanta care
solutionează litigiul sunt inadmisibile.
Pentru
aceleasi motive de recuzare nu se poate formula o nouă cerere împotriva
aceluiasi judecător";
-
Art. 31: „Instanta decide asupra recuzării, în camera de consiliu,
fără prezenta părtilor si ascultând pe judecătorul recuzat.
Nu
se admite interogatoriul sau jurământul ca mijloc de dovadă a
motivelor de recuzare.";
-
Art. 34: „Încheierea prin care s-a încuviintat sau respins abtinerea, ca si
aceea prin care s-a încuviintat recuzarea, nu este supusă la nicio cale de
atac.
Încheierea
prin care s-a respins recuzarea se poate ataca numai odată cu
fondul".
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 24 privind
dreptul la apărare si art. 124 alin. (2) privind înfăptuirea
justitiei.
Examinând
exceptia, Curtea constată că s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor
art. 28 alin. 2, 21 si 3, prin raportare la critici
asemănătoare, constatând că sunt constitutionale. Astfel, prin
Decizia nr. 53 din 16 ianuarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 134 din 23 februarie 2007, Curtea a retinut că
exercitarea unui drept de către titularul său nu poate avea loc decât
într-un anumit cadru juridic, stabilit de legiuitor, cu respectarea anumitor
exigente, de natură a preveni eventualele abuzuri si tergiversarea
solutionării cauzelor deduse judecătii.
De
altfel, Curtea s-a mai pronuntat asupra institutiei recuzării prin mai
multe decizii, cum ar fi Decizia nr. 409 din 13 aprilie 2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351 din 27 mai 2010,
sau Decizia nr. 741 din 12 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 379 din 4 iunie 2009.
În
ceea ce priveste dispozitiile art. 31 din Codul de procedură civilă,
Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 530 din 27 aprilie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
353 din 28 mai 2010. Curtea a retinut că judecarea cererii de recuzare nu
vizează fondul cauzei si nu presupune în mod necesar dezbateri
contradictorii. Prin această reglementare legiuitorul a avut în vedere
instituirea unei proceduri simple si operative de solutionare a acestei cereri;
încheierea prin care s-a respins recuzarea se poate ataca odată cu fondul,
instanta superioară de fond urmând a reface toate actele si dovezile
administrate la prima instantă, atunci când constată că cererea
de recuzare a fost pe nedrept respinsă.
Referitor
la prevederile art. 34 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 268 din 6 martie 2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 20 mai 2008.
Considerentele
si solutia acestor decizii sunt valabile si în cauza de fată, întrucât nu
au intervenit elemente noi, de natură a determina o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28
alin. 2, 21 si 3, art. 31 alin. 1 si 2 si art. 34 alin. 1 si 2 din
Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Bartolo Prod Corn" - S.R.L. Bacău în Dosarul nr.
14.335/180/2007 al Tribunalului Bacău - Sectia comercială si
contencios administrativ.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 3 iunie 2010.
PRESEDINTE,
AUGUSTJN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian
Niculae
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 22 iunie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute
în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale
personalului din sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin art. I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea
art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata
unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de
drepturi salariale personalului din sectorul bugetar
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Simona
Ricu - procuror
Benke
Károly - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata
unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de
drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, exceptie ridicată de
Florenta Nutu în Dosarul nr. 5.718/110/2009 al Tribunalului Bacău - Sectia
comercială si contencios administrativ.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent
referă asupra faptului că autorul exceptiei a depus o cerere de
renuntare la judecată.
Referitor
la cererea depusă, presedintele acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care solicită respingerea acesteia.
Curtea
respinge cererea formulată, întrucât, în temeiul art. 55 din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, în fata
instantei constitutionale nu sunt aplicabile dispozitiile Codului de
procedură civilă referitoare la stingerea procesului.
Presedintele
dispune a se face apelul si în dosarele nr. 239D/2010 si nr. 261 D/2010 având
ca obiect o exceptie de neconstitutionalitate identică cu cea
ridicată în Dosarul nr. 8.038D/2009.
La apelul
nominal în Dosarul nr. 239D/2010 răspund autorul exceptiei, Alexandru
Mihailiuc, iar pentru Parchetul de pe lângă înalta Curte de Justitie si
Casatie, consilier juridic cu delegatie la dosar, lipsind celelalte părti,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. în Dosarul
nr. 261 D/2010 se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea,
având în vedere identitatea dintre obiectul exceptiilor de
neconstitutionalitate ridicate în dosarele sus-mentionate, din oficiu, pune în
discutie conexarea dosarelor nr. 239D/2010 si nr. 261 D/2010 la Dosarul nr.
8.038D/2009.
Partea
prezentă, Alexandru Mihailiuc, reprezentantul Parchetului de pe lângă
înalta Curte de Justitie si Casatie, precum si cel al Ministerului Public sunt
de acord cu măsura conexării.
Curtea,
în temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea dosarelor nr. 239D/2010 si nr. 261D/2010 la Dosarul nr. 8.038D/2009,
care este primul înregistrat.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele Curtii acordă cuvântul
autorului exceptiei din Dosarul nr. 239D/2010, care sustine admiterea exceptiei
formulate.
Reprezentantul
Parchetului de pe lângă înalta Curte de Justitie si Casatie solicită
respingerea exceptiei, invocând deciziile Curtii Constitutionale nr. 188/2010
si nr. 190/2010.
Reprezentantului
Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând jurisprudenta Curtii Constitutionale, si anume
deciziile nr. 188/2010 si nr. 190/2010.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin
încheierile din 21 octombrie 2009, 27 ianuarie 2010 si 23 noiembrie 2009,
pronuntate în dosarele nr. 5.718/110/2009, nr. 17.746/4/2009 si nr.
7.007/320/2009, Tribunalul Bacău - Sectia comercială si contencios
administrativ, Judecătoria Sectorului 4 Bucuresti - Sectia civilă si
Judecătoria Târgu Mures au sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri
executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariate personalului din
sectorul bugetar, exceptie ridicată de Florenta Nutu, Alexandru
Mihailiuc, Ramona Mihaela Cretu si Horatius Nicolae Dumbravă în cauze
având ca obiect anularea unui act administrativ, respectiv solutionarea unor
contestatii la executare.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
arată că suspendarea executării hotărârilor
judecătoresti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură
salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar si
esalonarea plătii acestora încalcă prevederile constitutionale ale
art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21, art. 44 aiin. (1) si (2),
art. 52, 53 si art. 115 alin. (1)-(4) si (6). Se arată că la momentul
emiterii ordonantei de urgentă nu exista o situatie extraordinară si
că ordonanta de urgentă criticată consacră o discriminare
vădită între creditorii unor drepturi de natură salarială
din sistemul bugetar si ceilalti creditori.
În
fine, se apreciază că perioada pe care se întinde executarea
hotărârilor judecătoresti în cauză încalcă cerinta
termenului rezonabil în care trebuie solutionate cauzele aflate în fata
instantelor judecătoresti. Prin urmare, se încalcă si prevederile
art. 1 alin. (5) din Constitutie.
Tribunalul
Bacău - Sectia comercială si contencios administrativ,
Judecătoria Sectorului 4 Bucuresti - Sectia civilă si Judecătoria Târgu Mures apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este întemeiată. Se arată că
ordonanta de urgentă criticată încalcă art. 115 alin. (4) din
Constitutie. Totodată, se creează o inegalitate în fata legii între
institutiile statului si particulari în ceea ce priveste regimul
executării silite asupra fondurilor bănesti, invocându-se în acest
sens, printre altele, hotărârile pronuntate de Curtea Europeană a
Drepturilor Omului în cauzele Hornsby împotriva Greciei, 1997, Burdov
împotriva Rusiei, 2002, si Sandor împotriva României, 2005.
Judecătoria
Sectorului 4 Bucuresti - Sectia civilă mai
apreciază că ordonanta de urgentă criticată pune în
discutie comportamentul constitutional loial al Guvernului în raport cu Curtea
Constitutională, întrucât, după ce dispozitiile art. I-III
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008 au fost declarate
neconstitutionale, Guvernul a emis ordonanta de urgentă criticată,
similară primei, cu diferenta notabilă a măririi termenelor de
esalonare a plătii si extinderii aplicării acesteia la tot personalul
bugetar. Totusi, se arată că o atare esalonare, în conditiile în care
executarea titlurilor executorii devine excesivă pentru bugetul de stat,
ar fi trebuit realizată prin lege, si nu pe calea unei ordonante de
urgentă.
Judecătoria
Târgu Mures mai arată că ordonanta de urgentă
criticată încalcă si competenta instantei de judecată de a
stabili oportunitatea instituirii unor termene de gratie în favoarea
debitorului, competentă prevăzută de art. 1101 alin. 1 si 2 din
Codul civil si de art. 262 din Codul de procedură civilă.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare
au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul,
în dosarele nr. 239D/2010 si nr. 261 D/2010,
apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată. Argumentatia Guvernului se bazează pe faptul că un
termen de maximum 4 ani în care vor fi executate titlurile executorii la care
se referă ordonanta de urgentă criticată este unul rezonabil în
conditiile existentei unei grave crize economice. Neaplicarea unei asemenea
măsuri ar fi dus la crearea unui deficit public excesiv. în Dosarul nr.
8.038D/2009 Guvernul nu a comunicat punctul său de vedere.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele
întocmite de judecătorul-raportor, notele scrise depuse, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezultă din încheierile de
sesizare pronuntate de instantele judecătoresti, îl constituie
dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata
unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de
drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie 2009.
Ulterior sesizării Curtii Constitutionale prin aceste încheieri a fost
adoptată Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 18/2010 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009
privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect
acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
162 din 12 martie 2010, act normativ ce introduce un nou alineat, alin. (11),
si modifică alin. (2) si (3) ale art. 1 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009.
În
fine, prin dispozitiile art. I din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri
executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din
sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
337 din 20 mai 2010, au fost modificate din nou prevederile art. 1 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 si a fost abrogat alin. (11)
al art. 1, alineat ce reglementa plata sumelor prevăzute prin
hotărâri judecătoresti având ca obiect acordarea unor drepturi de
natură salarială devenite executorii în perioada 1 ianuarie-31
decembrie 2010. Totodată, prin art. II din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 45/2010 s-a reglementat plata sumelor
prevăzute prin hotărâri judecătoresti având ca obiect acordarea
unor drepturi de natură salarială devenite executorii după 1
ianuarie 2010 si până la data intrării în vigoare a acestei
ordonante, si anume 20 mai 2010.
Prin
urmare, Curtea urmează să se pronunte asupra dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 71/2009, astfel cum au fost modificate prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 18/2010 si prin art. I din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2010, având în prezent
următorul cuprins:
„Art-
1. - (1) Plata sumelor prevăzute prin hotărâri
judecătoresti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură
salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar,
devenite executorii până la data de 31 decembrie 2009, se va realiza
după o procedură de executare care începe astfel:
a)
în anul 2012 se plăteste 34% din valoarea titlului executoriu;
b)
în anul 2013 se plăteste 33% din valoarea titlului executoriu;
c)
în anul 2014 se plăteste 33% din valoarea titlului executoriu.
(2)
în cursul termenelor prevăzute la alin. (1) si (11) orice
procedură de executare silită se suspendă de drept.
(3)
Sumele prevăzute la alin. (1) si (11), plătite în temeiul
prezentei ordonante de urgentă, se actualizează cu indicele
preturilor de consum comunicat de Institutul National de Statistică.
(4)
În întelesul prezentei ordonante de urgentă, prin sectorul bugetar se întelege autoritătile si institutiile publice a
căror finantare se asigură astfel:
a)
integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor
sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz;
b)
din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, bugetele
locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor
speciale, după caz;
c)
integral din venituri proprii.
Art. 2. - Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilită
procedura de efectuare a plătii titlurilor executorii, cu respectarea
termenelor prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Plătile restante la sumele aferente titlurilor executorii aflate
sub incidenta prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 75/2008
privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare
în sistemul justitiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 76/2009,
si a prevederilor Ordinului ministrului justitiei, al ministrului economiei si
finantelor, al presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, al
presedintelui înaltei Curti de Casatie si Justitie si al procurorului general
al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casatie si Justitie nr.
1.859/C/2.484/26.650/131/3.774/C/2008 privind modalitatea de esalonare a
plătii sumelor prevăzute în titlurile executorii emise până la
intrarea în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 75/2008
privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare
în sistemul justitiei se execută cu respectarea prevederilor art. 1 si
2."
Ca
urmare a abrogării alin. (11) al art. 1 prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 45/2010, referirile din alin. (2) si (3) ale
aceluiasi articol la acest alineat au rămas fără obiect.
Autorii
exceptiei sustin că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile
constitutionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separatiei si
echilibrului puterilor, art. 1 alin. (5) privind suprematia Constitutiei, art.
16 alin. (1) si (2) privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul
liber ia justitie, art. 44 alin. (1) si (2) privind dreptul de proprietate,
art. 52 privind dreptul persoanei vătămate de o autoritate
publică, art. 53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertăti, precum si ale art. 115 alin. (1)-(4) si (6) privind
delegarea legislativă. Totodată, în sustinerea exceptiei sunt
invocate si prevederile art. 6 paragraful 1 privind dreptul la un proces
echitabil din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, precum si ale art. 1 paragraful 1 din Protocolul aditional la
Conventie privind protectia proprietătii.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că asupra
dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009, cu
modificările si completările ulterioare, s-a pronuntat prin Decizia
nr. 712 din 25 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 416 din 22 iunie 2010, Decizia nr. 713 din 25 mai 2010,
nepublicată încă*), si prin Decizia nr. 714 din 25 mai 2010,
nepublicată încă**), prin raportare la aceleasi critici de
neconstitutionalitate ca si cele invocate în prezenta cauză, respingând
exceptia de neconstitutionalitate.
Cu
acele prilejuri, Curtea a retinut - referitor la criticile de neconstitutionalitate
extrinsecă - că sustinerea potrivit căreia Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 71/2009 încalcă prevederile art. 115 alin.
(4) din Constitutie este neîntemeiată. Curtea, în jurisprudenta sa, a
statuat în mod constant că situatiile extraordinare exprimă un grad
mare de abatere de la obisnuit sau comun, aspect întărit si prin
adăugarea sintagmei „a căror reglementare nu poate fi
amânată" (Decizia nr. 255 din 11 mai 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 16 iunie 2005).
Curtea
a mai arătat, prin Decizia nr. 1.008 din 7 iulie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 507 din 23 iulie 2009,
că pentru îndeplinirea cerintelor prevăzute de art. 115 alin. (4) din
Constitutie este necesară existenta unei stări de fapt obiective,
cuantificabile, independente de vointa Guvernului, care pune în pericol un
interes public. Cu privire ia criteriul obiectiv necesar pentru aprecierea
situatiei extraordinare, Curtea a retinut, cu prilejul pronuntării Deciziei
nr. 255 din 11 mai 2005, că „invocarea elementului de oportunitate, prin
definitie de natură subiectivă, căruia i se conferă o
eficientă contributivă determinantă a urgentei, ceea ce,
implicit, îl converteste în situatie extraordinară, impune
concluzia că aceasta nu are, în mod necesar si univoc, caracter obiectiv,
ci poate da expresie si unor factori subiectivi, de oportunitate (...).
Întrucât însă asemenea factori nu sunt cuantificabili, afirmarea
existentei situatiei extraordinare, în temeiul lor sau prin convertirea
lor într-o asemenea situatie, conferă acesteia un caracter arbitrar, de
natură să creeze dificultăti insurmontabile în legitimarea
delegării legislative. S-ar ajunge, astfel, ca un criteriu de
constitutionalitate - situatia extraordinară -, a cărui
respectare este prin definitie supusă controlului Curtii, să fie,
practic, sustras unui atare control, ceea ce ar fi inadmisibil".
Totodată, cu prilejul pronuntării Deciziei nr. 421 din 9 mai 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
367 din 30 mai 2007, Curtea Constitutională a statuat că „urgenta
reglementării nu echivalează cu existenta situatiei extraordinare,
reglementarea operativă putându-se realiza si pe calea procedurii
obisnuite de legiferare".
Mai
mult, Curtea a statuat că nu se constituie într-o situatie
extraordinară cazurile „cu implicatii financiare legate de punerea în
executare a hotărârilor judecătoresti. Aceste aspecte tin de
oportunitatea adoptării reglementării" (Decizia nr. 104 din 20
ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
73 din 6 februarie 2009, si Decizia nr. 784 din 12 mai 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 7 iulie 2009).
Raportat
la cauza de fată, Curtea a observat că Guvernul a motivat situatia
extraordinară ca fiind determinată de:
-
dificultătile întâmpinate cu privire la executarea hotărârilor
judecătoresti având ca obiect drepturi de natură salarială
stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar;
-
influenta substantială asupra bugetului de stat pe anul 2009 pe care o are
executarea, în conditiile dreptului comun, a titlurilor executorii;
-
necesitatea mentinerii echilibrelor bugetare si, în mod implicit, nerespectarea
angajamentelor interne si internationale asumate de Guvernul României, inclusiv
în ceea ce priveste nivelul deficitului bugetar.
Având
în vedere jurisprudenta sa cu privire la art. 115 alin. (4) din Constitutie,
Curtea a analizat fiecare dintre aceste motive invocate de Guvern, pentru a
stabili dacă implicatiile financiare legate de punerea în executare a
hotărârilor judecătoresti, în situatia dată, se circumscriu
situatiei extraordinare sau unor elemente de oportunitate. O atare analiză
este necesară pentru a stabili dacă un considerent de principiu
rezultat din jurisprudenta Curtii Constitutionale, în spetă fiind vorba de
Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009 si Decizia nr. 784 din 12 mai 2009, este
aplicabil fără nicio circumstantiere sau, din contră, în functie
de circumstantele spetei să îi poată fi adăugat un corectiv si
să poată fi considerată ca fiind o situatie extraordinară.
Astfel,
prin Decizia nr. 1.414 din 4 noiembrie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 796 din 23 noiembrie 2009, Curtea a
retinut că situatia de criză financiară mondială ar putea
afecta, în lipsa unor măsuri adecvate, stabilitatea economică a
tării si, implicit, securitatea natională. Aceasta este premisa de la
care Curtea urmează să analizeze relevanta motivelor invocate de
Guvern în adoptarea ordonantei de urgentă criticate.
Primul
motiv pentru justificarea situatiei extraordinare este cel ce vizează
dificultătile întâmpinate cu privire la executarea hotărârilor
judecătoresti având ca obiect drepturi de natură salarială
stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar. Un atare motiv privit ut
singuli nu justifică existenta unei situatii extraordinare, de aceea
Curtea va proceda la analizarea si a următoarelor două motive
invocate de Guvern, respectiv influenta negativă pe care executarea
titlurilor executorii le-ar avea asupra bugetului de stat si cresterea
deficitului bugetar. Aceste ultime două motive sunt sustinute de faptul
că valoarea titlurilor executorii având ca obiect drepturi de natură
salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar este
foarte mare din moment ce nu este vorba despre titluri executorii singulare sau
care afectează un anume domeniu de activitate, ci despre o chestiune
sistemică, la nivel statal. Nici aceste motive privite ut singuli nu
justifică existenta unei situatii extraordinare, însă, privind toate
cele 3 motive în mod cumulat si plecând de la premisa constatată de
către Curte prin Decizia nr. 1.414 din 4 noiembrie 2009, Curtea
Constitutională ajunge la concluzia că, în cauza de fată,
există un grad mare de abatere de la obisnuit, si anume de la conditiile
concrete în care executarea titlurilor executorii se face cu respectarea
Codului de procedură civilă, respectiv a Ordonantei Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plată ale institutiilor
publice, stabilite prin titluri executorii, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I,
nr. 81 din 1 februarie 2002, după caz, astfel încât
consideră că există o situatie extraordinară în sensul art.
115 alin. (4) din Constitutie. Prin urmare, Curtea constată că
există o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă si
independentă de vointa Guvernului, care pune în pericol un interes public,
respectiv stabilitatea economică a statului român.
De
asemenea, Curtea a constatat că ordonanta de urgentă a fost
adoptată în vederea atenuării efectelor unei stări de criză
economică generalizată. O atare finalitate economică implica, în
mod necesar si neechivoc, o reglementare juridică primară,
rapidă, unitară si energică.
În
consecintă, adoptarea măsurii criticate reclama, în mod indubitabil,
urgentă; or, reglementarea urgentă a situatiei rezultate în
conditiile de criză economică nu putea fi făcută în mod
rapid si rezonabil nici prin asumarea răspunderii Guvernului în fata
Camerei Deputatilor si a Senatului asupra unui proiect de lege si nici prin
adoptarea unui proiect de lege cu procedura de urgentă. În aceste
conditii, pentru conservarea stabilitătii economice a statului, singurul
instrument rămas la îndemâna Guvernului a fost adoptarea unei ordonante de
urgentă.
Pentru
aceste motive, Curtea a constatat că reglementarea criticată
îndeplineste exigentele urgentei prevăzute în art. 115 alin. (4) din
Constitutie.
În
consecintă, Curtea a constatat că, în anumite situatii extreme,
precum în cea de fată, implicatiile financiare legate de punerea în
executare a hotărârilor judecătoresti se pot constitui într-o
situatie extraordinară în sensul art. 115 alin. (4) din Constitutie, în
măsura în care asemenea măsuri sunt motivate, în mod fundamentat, de
apărarea stabilitătii economice a statului român. O atare situatie
extraordinară, în mod evident, are un caracter temporar, regula în
această materie fiind executarea hotărârilor judecătoresti în
conformitate cu dreptul comun în materie, respectiv Codul de procedură civilă
sau Ordonanta Guvernului nr. 22/2002, după caz, chiar dacă debitor
este statul. Altfel, Guvernul nu poate uza de reglementarea, în viitor, în mod
nelimitat, a unor proceduri derogatorii de la dreptul comun atunci când statul
este debitor; este sarcina statului să găsească solutii pentru
executarea conformă a hotărârilor judecătoresti, potrivit
dreptului comun. În caz contrar, nu ar mai exista o situatie extraordinară
în sensul art. 115 alin. (4) din Constitutie, ci, mai degrabă, s-ar pune
în evidentă elemente de oportunitate legislativă.
Cu
privire la criticile de neconstitutionalitate intrinsecă, Curtea a
constatat, prin aceleasi decizii, că si acestea sunt neîntemeiate pentru
următoarele motive:
Nu
se poate retine existenta niciunei discriminări între debitori, în sensul
că statul ca debitor si-ar aroga mai multe drepturi decât debitorii
persoane de drept privat în ceea ce priveste executarea hotărârilor
judecătoresti.
Curtea
Europeană a Drepturilor Omului a statuat că o deosebire de tratament
juridic este discriminatorie atunci când nu este justificată în mod
obiectiv si rezonabil, aceasta însemnând că nu urmăreste un scop
legitim sau nu păstrează un raport rezonabil de proportionalitate
între mijloacele folosite si obiectivul avut în vedere (în acest sens, a se
vedea hotărârile pronuntate în cauzele „Aspecte privind regimul
lingvistic în scolile belgiene" împotriva Belgiei, 1968, Marckx împotriva
Belgiei, 1979, Rasmussen împotriva Danemarcei, 1984, Abdulaziz, Cabales si
Balkandali împotriva Regatului Unit, 1985, Gaygusuz împotriva Austriei, 1996,
Larkos împotriva Cipru, 1999, Bocancea si altii împotriva Moldovei, 2004). Totodată,
în conformitate cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, statele
beneficiază de o anumită marjă de apreciere în a decide
dacă si în ce măsură diferentele între diversele situatii
similare justifică un tratament juridic diferit, iar scopul acestei marje
variază în functie de anumite circumstante, de domeniu si de context (în
acest sens, a se vedea hotărârile pronuntate în cauzele „Aspecte
privind regimul lingvistic în scolile belgiene" împotriva Belgiei, 1968,
Gaygusuz împotriva Austriei, 1996, Bocancea si altii împotriva Moldovei, 2004).
Or,
în cauza de fată, astfel cum s-a arătat si mai sus, măsura
contestată urmăreste un scop legitim - asigurarea stabilitătii
economice a tării - si păstrează un raport rezonabil de
proportionalitate între mijloacele folosite si obiectivul avut în vedere -
executarea esalonată a hotărârilor judecătoresti în cauză.
Astfel, situatia particulară ivită si motivată prin existenta
unei situatii extraordinare este una care reclamă o diferentă
evidentă de tratament juridic.
Toate
acestea duc la concluzia că ordonanta de urgentă criticată este
conformă art. 14 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale.
Cu
privire la invocarea art. 21 alin. (1)-(3) privind accesul liber la justitie si
la un proces echitabil, Curtea retine că, potrivit jurisprudentei sale -
Decizia nr. 458 din 31 martie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 256 din 17 aprilie 2009 -, „procesul civil
parcurge două faze: judecata si executarea silită, aceasta din
urmă intervenind în cazul hotărârilor susceptibile de a fi puse în
executare cu ajutorul fortei de constrângere a statului sau a altor titluri
executorii, în măsura în care debitorul nu îsi execută de
bunăvoie obligatia". Însă, asa cum s-a arătat si mai
sus, actul normativ criticat este o măsură de natură să
întărească finalitatea procesului judiciar, în sensul că
reprezintă un prim pas important al debitorului de a-si executa creanta.
Faptul că acesta îsi execută creanta într-o perioadă de 3 ani nu
reprezintă o durată excesivă a executării unei
hotărâri judecătoresti, datorită caracterului sistemic al
problemelor apărute în legătură cu executarea titlurilor
executorii ale personalului bugetar. De altfel, chiar si Curtea Europeană
a Drepturilor Omului, solutionând cererea nr. 60.858/00 si pronuntând decizia
de admisibilitate din 17 septembrie 2002 în cauza Vasyl Petrovych
Krapyvnytskiy împotriva Ucrainei, a apreciat că un termen de 2 ani si
7 luni de executare a unei hotărâri judecătoresti nu este excesiv în
conditiile concrete ale cauzei, respectiv lipsa vădită de fonduri a
unitătii militare debitoare. Totodată, în cauza Burdov împotriva
Rusiei, 2002, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a apreciat că
o autoritate statală nu ar putea să invoce lipsa de lichidităti
pentru a justifica refuzul de a executa o condamnare. Or, în cauza de
fată, Guvernul român nu numai că nu refuză executarea
hotărârilor judecătoresti, ci se obligă la plata esalonată
a sumelor prevăzute prin acestea. Executarea esalonată a unor titluri
executorii care au ca obiect drepturi bănesti nu este interzis în niciun
mod de Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale; executarea uno icto constituie doar o altă modalitate
de executare, fără ca acest lucru să însemne că este
singura si unica posibilă modalitate de executare pe care Guvernul o poate
aplica.
În
ceea ce priveste dreptul de proprietate, Curtea Europeană a Drepturilor
Omului a statuat că despăgubirea recunoscută printr-o decizie
definitivă si executorie constituie un bun în sensul art. 1 din Protocolul
nr. 1 aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale; neexecutarea plătii într-un termen
rezonabil constituie, deci, o atingere a dreptului reclamantului la respectarea
bunurilor, ca si faptul că lipsa de lichidităti nu poate justifica un
asemenea comportament (Ambruosi împotriva Italiei, 2000, Burdov împotriva
Rusiei, 2002). Guvernul, prin adoptarea ordonantei de urgentă
criticate, nu neagă existenta si întinderea despăgubirilor constatate
prin hotărâri judecătoresti si nu refuză punerea în aplicare a
acestora. Măsura criticată este mai degrabă una de garantare a
dreptului de proprietate asupra bunului dobândit în sensul Conventiei, fiind,
deci, o aplicare a art. 44 alin. (2) din Constitutie, în conditiile unei crize
financiare accentuate.
Totodată,
potrivit art. 25 alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 2010 nr.
11/2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
60 din 27 ianuarie 2010, „ordonatorii principali de credite efectuează
plata titlurilor executorii, conform Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având
ca obiect acordarea de drepturi salariate personalului din sectorul bugetar,
din sumele aprobate la titlul «Cheltuieli de personal»", ceea ce
echivalează cu impunerea unei obligatii de rezultat în sarcina acestora.
Totodată, astfel cum prevede art. 25 alin. (2) din aceeasi lege, „prin
hotărâre a Guvernului, în cazuri temeinic justificate, în ultima lună
a fiecărui trimestru pot fi majorate sumele aprobate la titlul «Cheltuieli
de personal» în bugetele ordonatorilor principali de credite finantati integral
de la bugetul de stat, pentru acoperirea necesarului de credite bugetare pentru
plata titlurilor executorii prevăzute de Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009, în mod esalonat pe parcursul anului 2010, din suma
globală prevăzută cu această destinatie în bugetul
Ministerului Finantelor Publice - «Actiuni generale»". Acest
aspect relevă grija pe care legiuitorul delegat o acordă
executării întru totul a hotărârilor judecătoresti ce cad sub
incidenta Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009.
Curtea
a mai retinut că, în aplicarea art. 25 alin. (1) din Legea nr. 11/2010,
Guvernul a adoptat Hotărârea nr. 422 din 28 aprilie 2010 privind
suplimentarea bugetelor Ministerului Justitiei, înaltei Curti de Casatie si
Justitie, Ministerului Public si Consiliului Superior al Magistraturii, la
titlul „Cheltuieli de personal", pentru plata titlurilor executorii
prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind
plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea
de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, hotărâre
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
288 din 3 mai 2010.
Având
în vedere toate aceste considerente, Curtea constată că atât solutia,
cât si considerentele deciziilor mentionate îsi păstrează
valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi
salariale personalului din sectorul bugetar, exceptie ridicată de Florenta
Nutu, Alexandru Mihailiuc, Ramona Mihaela Cretu si Horatius Nicolae Dumbravă
în dosarele nr. 5.718/110/2009, nr. 17.746/4/2009 si nr. 7.007/320/2009 ale
Tribunalului Bacău - Sectia comercială si contencios administrativ,
Judecătoriei Sectorului 4 Bucuresti - Sectia civilă si
Judecătoriei Târgu Mures.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 22 iunie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Károly
*) În prezent,
Decizia nr. 713 din 25 mai 2010 este publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 430 din 28 iunie 2010.
**) În prezent,
Decizia nr. 714 din 25 mai 2010 este publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 422 din 24 iunie 2010.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20
alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Simona
Ricu - procuror
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 20 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, exceptie ridicată de Societatea Comercială „Frederick
Furs" - S.R.L. în Dosarul nr. 8.449/86/2008 al Tribunalului Suceava -
Sectia comercială, de contencios administrativ si fiscal.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura
de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 18 ianuarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 8.449/86/2008, Tribunalul
Suceava - Sectia comercială, de contencios administrativ si fiscal a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 20 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru.
Exceptia
a fost ridicată de Societatea Comercială „Frederick Furs" -
S.R.L. Într-un dosar având ca obiect pretentii.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
consideră că prevederile legale criticate constituie o restrângere
neproportională (cu situatia care a determinat-o), discriminatorie si care
aduce atingere existentei însăsi unui drept, instituind măsuri de
percepere a unei taxe care încalcă art. 56 din Constitutie,
încălcând, în acelasi timp, documentele internationale în materia
drepturilor omului; totodată aceste prevederi legale încalcă dreptul
de proprietate garantat de art. 44 alin. (2) din Constitutie si contravin
principiului egalitătii în fata legii si accesului liber la justitie.
Tribunalul
Suceava - Sectia comercială, de contencios administrativ si fiscal apreciază că dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 20 alin. (2)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997,
cu modificările si completările ulterioare, prevederi care au
următorul continut: „Dacă taxa judiciară de timbru nu a fost
plătită în cuantumul legal, în momentul înregistrării actiunii
sau cererii, ori dacă, în cursul procesului, apar elemente care
determină o valoare mai mare, instanta va pune în vedere petentului
să achite suma datorată până la primul termen de judecată.
În cazul când se micsorează valoarea pretentiilor formulate în actiune sau
în cerere, după ce a fost înregistrată, taxa judiciară de timbru
se percepe la valoarea initială, fără a se tine seama de
reducerea ulterioară."
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 16 alin. (1)
privind egalitatea în drepturi, art. 20 alin. (2) referitoare la tratatele
internationale privind drepturile omului, art. 21 privind accesul liber la
justitie, art. 44 privind dreptul de proprietate privată, art. 53 privind
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti si art. 56
privind contributiile financiare, precum si art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia, Curtea constată că autorul exceptiei de
neconstitutionalitate este nemultumit, în realitate, de faptul că, în
cazul micsorării pretentiilor după înregistrarea cererii, taxa de
timbru se percepe la valoarea initială, spre deosebire de situatia în
care, în cursul procesului, se măresc pretentiile, caz în care taxa de
timbru se recalculează. Asadar, solicitarea autorului exceptiei este aceea
de a se modifica textul dedus controlului de constitutionalitate, or, potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutională se
pronuntă numai asupra constitutionalitătii actelor cu privire la care
a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului.
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20
alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Frederick Furs" - S.R.L. în
Dosarul nr. 8.449/86/2008 al Tribunalului Suceava - Sectia comercială, de
contencios administrativ si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
Întrucât domnul Fabian Niculae se află în concediu,
în locul său semnează,
în temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
Prim-magistrat-asistent delegat,
Ioana Marilena Chiorean
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru
combaterea întârzierii executării obligatiilor de plată rezultate din
contracte comerciale
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Simona
Ricu - procuror
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind
măsurile pentru combaterea întârzierii executării obligatiilor de
plată rezultate din contracte comerciale, exceptie ridicată de
Societatea Comercială „Invest Intermontaj" - S.R.L. în Dosarul nr.
566/320/2009 al Judecătoriei Târgu Mures.
La
apelul nominal se prezintă, pentru partea Societatea Comercială
Electrocentrale Bucuresti - S.A. - Sucursala Electrocentrale Mures, domnul
consilier juridic Dorin Maghiaru, lipsind cealaltă parte, fată de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Reprezentantul
Societătii Comerciale Electrocentrale Bucuresti - S.A. - Sucursala
Electrocentrale Mures solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 20 ianuarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 566/320/2009, Judecătoria
Târgu Mures a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii
executării obligatiilor de plată rezultate din contracte comerciale.
Exceptia
a fost ridicată de Societatea Comercială „Invest Intermontaj" -
S.R.L. Într-un dosar având ca obiect o cerere de ordonantă de plată.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
consideră că ordonanta de urgentă criticată
înlătură procedurile prevăzute de Codul de procedură
civilă, eliminându-se căile si modalitătile prin care „partea
pasivă" ar putea să-si construiască o apărare
eficientă. Chiar în eventualitatea existentei unei creante certe, lichide
si exigibile a cărei executare este pretinsă de creditor, debitorul
nu va putea să invoce în apărare motivele temeinice care l-au
împiedicat în mod obiectiv să-si îndeplinească obligatia, nu va putea
cere administrarea unor probe prevăzute de Codul de procedură
civilă, nu va putea apela la chemarea în garantie, nu va putea parcurge
căile de atac obisnuite. Acest mod de reglementare încalcă
prevederile constitutionale ale art. 21 din Constitutie, îngrădind astfel
dreptul la un proces echitabil.
Judecătoria
Târgu Mures apreciază că dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii
executării obligatiilor de plată rezultate din contracte comerciale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
738 din 31 octombrie 2007, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 118/2008, cu modificările ulterioare.
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 20
referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, art. 21
privind accesul liber la justitie, art. 24 privind dreptul la apărare si
art. 53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertăti si a art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia, Curtea constată că s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile
pentru combaterea întârzierii executării obligatiilor de plată
rezultate din contracte comerciale, prin Decizia nr. 1.490 din 10 noiembrie
2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
42 din 19 ianuarie 2010, prin raportare la critici asemănătoare, constatând
că sunt constitutionale.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, atât considerentele, cât si solutia deciziei mentionate
îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile
pentru combaterea întârzierii executării obligatiilor de plată
rezultate din contracte comerciale, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Invest Intermontaj" - S.R.L. în Dosarul nr. 566/320/2009
al Judecătoriei Târgu Mures.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
Întrucât domnul Fabian Niculae se află în concediu,
în locul său semnează,
în temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
Prim-magistrat-asistent delegat,
Ioana Marilena Chiorean
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind
măsurile pentru combaterea întârzierii executării obligatiilor de
plată rezultate din contracte comerciale
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Simona
Ricu - procuror
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii executării
obligatiilor de plată rezultate din contracte comerciale, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Asesoft International" - S.A.
în Dosarul nr. 2.727/105/2009 al Tribunalului Prahova - Sectia comercială,
de contencios administrativ si fiscal.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 17 februarie 2010, pronuntată în Dosarul nr.
2.727/105/2009, Tribunalul Prahova - Sectia comercială, de contencios
administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea
întârzierii executării obligatiilor de plată rezultate din contracte
comerciale.
Exceptia
a fost ridicată de Societatea Comercială „Asesoft International"
- S.A. Într-un dosar având ca obiect o cerere de emitere a unei ordonante de
plată.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
consideră că articolul criticat consacră norme discriminatorii
între părtile aflate în proces, acordând posibilitatea judecătorului
de a cere explicatii si lămuriri, precum si de a solicita plata sumei
datorate de către debitor ori pentru a media o întelegere între părti
înainte de a se cunoaste actele si celelalte mijloace de probă ale
debitorului. Astfel fiind, autorul apreciază că se aduce atingere
impartialitătii instantei si principiului consacrat în art. 24 alin. (2)
din Constitutie. Principiul procesului echitabil este încălcat în ceea ce
priveste egalitatea de tratament a părtilor, respectiv „egalitatea de arme
procesuale", în măsura în care unul dintre participantii la proces
este favorizat prin dispozitiile de lege criticate. Prin limitarea
posibilitătii administrării de probe se încalcă dreptul
părtii la un proces echitabil, drept consacrat de art. 21 alin. (3) din
Constitutie si dreptul părtii la apărare, care este garantat potrivit
art. 24 alin. (1) din Constitutia României.
Tribunalul
Prahova - Sectia comercială, de contencios administrativ si fiscal apreciază că dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 7 alin. (1)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru
combaterea întârzierii executării obligatiilor de plată rezultate din
contracte comerciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
738 din 31 octombrie 2007, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 118/2008, cu modificările ulterioare, texte de lege care au
următorul continut: „Pentru solutionarea cererii, judecătorul
dispune citarea părtilor, potrivit dispozitiilor Codului de procedură
civilă referitoare la pricinile urgente, pentru explicatii si
lămuriri, precum si pentru a stărui în efectuarea plătii sumei
datorate de debitor ori pentru a se ajunge la o întelegere a părtilor
asupra modalitătilor de plată. Citatia va fi înmânată
părtii cu 3 zile înaintea termenului de judecată."
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 21 alin. (3)
privind liberul acces la justitie, art. 24 alin. (1) privind dreptul la
apărare si art. 124 alin. (2) privind înfăptuirea justitiei, precum
si art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia, Curtea constată că s-a mai pronuntat asupra acelorasi
dispozitii legale, prin raportare la critici asemănătoare, constatând
că sunt constitutionale. Astfel, prin Decizia nr. 270 din 24 februarie
2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
262 din 22 aprilie 2009, Curtea a retinut că prevederea de lege
criticată este în sensul aplicării principiului rolului activ al
judecătorului, care, la solutionarea pricinilor în primă
instantă, are obligatia de a încerca împăcarea părtilor. Faptul
că, potrivit aceluiasi text de lege, judecătorul citează
părtile pentru explicatii si lămuriri si stăruie în efectuarea
plătii sumei datorate nu înseamnă că acesta se
antepronuntă, întrucât hotărârea se va da numai după ce
judecătorul va analiza toate probele aflate la dosar, inclusiv cele
propuse de debitor. Mai mult, art. 10 din actul normativ criticat dispune
că ordonanta de plată se va emite numai în urma verificării
cererii pe baza înscrisurilor depuse, a declaratiilor părtilor, precum si
a celorlalte probe administrate, instanta constatând că cererea este
întemeiată.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, atât considerentele, cât si solutia deciziei mentionate
îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind
măsurile pentru combaterea întârzierii executării obligatiilor de
plată rezultate din contracte comerciale, exceptie ridicată de
Societatea Comercială „Asesoft International" - S.A. în Dosarul nr.
2.727/105/2009 al Tribunalului Prahova - Sectia comercială, de contencios
administrativ si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
Întrucât domnul Fabian Niculae se află în concediu,
în locul său semnează,
în temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
Prim-magistrat-asistent delegat,
Ioana Marilena Chiorean
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1
alin. (1), ale art. 3 pct. 1 si art. 31 din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolventei
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Simona
Ricu - procuror
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1), ale art. 3 pct. 1 si art. 31 din Legea nr.
85/2006 privind procedura insolventei, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Scentrix" - S.R.L. în Dosarul nr. 3.062/63/2009 al
Tribunalului Dolj - Sectia comercială, de contencios administrativ.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 17 februarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 3.062/63/2009,
Tribunalul Dolj - Sectia comercială, de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 alin. (1), ale art. 3 pct. 1 si art. 31 din Legea nr.
85/2006 privind procedura insolventei.
Exceptia
a fost ridicată de Societatea Comercială „Scentrix" - S.R.L. într-un
dosar având ca obiect o cerere de deschidere a procedurii insolventei.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
consideră că art. 1 alin. (1) induce un caracter imperativ al
procedurii pentru că nu instituie în sarcina creditorului nicio obligatie
de a dovedi starea de insolventă a debitorului, iar fată de debitor
„instituie o etichetă", ceea ce îi afectează grav dreptul de
proprietate si contravine astfel art. 44 alin. (2) teza întâi, art. 45 si 53
din Constitutie. Art. 3 pct. 1 încalcă prevederile art. 44 alin. (2) teza
întâi referitoare la garantarea proprietătii private, art. 45 privind
libertatea economică, art. 53 privind restrângerea exercitiului unor
drepturi, art. 57 si art. 135 alin. (2) lit. a), în conditiile în care nu
instituie în sarcina creditorului nicio obligatie de a dovedi starea de
insolventă a debitorului, ci instituie o prezumtie de insolventă în
defavoarea acestuia. Prevederile art. 3 pct. 1 lit. a) încalcă si art. 21
din Constitutie, deoarece dispune că neplata unei datorii în termen de 30
de zile de la scadentă dă dreptul creditorului de a formula o cerere
introductivă de deschidere a procedurii insolventei, indiferent care ar fi
motivul neachitării datoriei. Dispozitiile art. 31 alin. (1) din lege
contravin prevederilor art. 21, 44, 134 si 135 din Constitutie, întrucât
societatea comercială debitoare, desi are suficiente bunuri în patrimoniu,
precum si creante asupra tertilor, nu-si poate dovedi starea de solvabilitate,
fiind la dispozitia oricărui creditor care poate initia procedura
insolventei.
Tribunalul
Dolj - Sectia comercială, de contencios administrativ apreciază că dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile dispozitiilor art.
1 alin. (1), ale art. 3 pct. 1 si ale art. 31 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolventei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
359 din 21 aprilie 2006, cu modificările si completările ulterioare,
texte de lege care au următorul continut:
-
Art. 1 alin. (1): „Procedura generală prevăzută de prezenta
lege se aplică următoarelor categorii de debitori aflati în stare de
insolventă sau de insolventă iminentă, cu exceptia celor
prevăzuti la alin. (2) lit. c) si d):
1.
societătile comerciale;
2.
societătile cooperative;
3.
organizatiile cooperatiste;
4.
societătile agricole;
5.
grupurile de interes economic;
6.
orice altă persoană juridică de drept privat care
desfăsoară si activităti economice.";
-
Art. 3 pct. 1: „În întelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai
jos au următoarele semnificatii:
1.
insolventă este acea stare a patrimoniului debitorului care se
caracterizează prin insuficienta fondurilor bănesti disponibile
pentru plata datoriilor certe, lichide si exigibile:
a)
insolventă este prezumată ca fiind vădită atunci când
debitorul, după 30 de zile de la scadentă, nu a plătit datoria
sa fată de unul sau mai multi creditori;
b)
insolventă este iminentă atunci când se dovedeste că debitorul
nu va putea plăti la scadentă datoriile exigibile angajate, cu
fondurile bănesti disponibile la data scadentei;";
-
Art. 31: „(1) Orice creditor îndreptătit să solicite deschiderea
procedurii prevăzute de prezenta lege împotriva unui debitor prezumat în
insolventă poate introduce o cerere introductivă, în care va preciza:
a)
cuantumul si temeiul creantei;
b)
existenta unei garantii reale, constituite de către debitor sau instituite
potrivit legii;
c)
existenta unor măsuri asigurătorii asupra bunurilor debitorului;
d)
declaratia privind eventuala intentie de a participa la reorganizarea
debitorului, caz în care va trebui să precizeze, cel putin la nivel de
principiu, modalitatea în care întelege să participe la reorganizare.
(2)
Creditorul va anexa documentele justificative ale creantei si ale actelor de
constituire de garantii.
(3)
Dacă între momentul înregistrării cererii de către un creditor
si cel al judecării acestei cereri sunt formulate cereri de către
alti creditori împotriva aceluiasi debitor, tribunalul va verifica, din oficiu,
la data înregistrării, existenta dosarului pe rol, va dispune conexarea
acestora si va stabili îndeplinirea conditiilor prevăzute la alin. (1) referitoare
la cuantumul minim al creantelor, în raport cu valoarea însumată a
creantelor tuturor creditorilor care au formulat cereri si cu respectarea
valorii-prag prevăzute de prezenta lege.
(4)
Dacă există o cerere de deschidere a procedurii insolventei
formulată de către debitor si una sau mai multe cereri formulate de
creditori, nesolutionate încă, toate cererile de deschidere a procedurii
se conexează la cererea formulată de debitor.
(5)
Dacă s-a deschis o procedură într-un dosar, celelalte eventuale
dosare aflate pe rol, cu acelasi obiect, vor fi conexate la acelasi
dosar."
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 16 privind
egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 44
privind dreptul de proprietate privată, art. 45 privind libertatea
economică, art. 53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertăti, art. 57 privind exercitarea drepturilor si a libertătilor
si art. 135 privind economia.
Examinând
exceptia, Curtea constată că s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor
art. 1 alin. (1), ale art. 3 pct. 1 si art. 31 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolventei prin Decizia nr. 941 din 23 iunie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 612 din 9 septembrie
2009, prin raportare la critici asemănătoare, constatând că sunt
constitutionale.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, atât considerentele, cât si solutia deciziei mentionate
îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1
alin. (1), ale art. 3 pct. 1 si art. 31 din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolventei, exceptie ridicată de Societatea Comercială
„Scentrix" - S.R.L. în Dosarul nr. 3.062/63/2009 al Tribunalului Dolj -
Sectia comercială, de contencios administrativ.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
Întrucât domnul Fabian Niculae se află în concediu,
în locul său semnează,
în temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
Prim-magistrat-asistent delegat,
Ioana Marilena Chiorean
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1073
si ale art. 1541 din Codul civil
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Simona
Ricu - procuror
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1073 si ale art. 1541 din Codul civil, exceptie
ridicată de Chiarotto Tiziano în Dosarul nr. 5.750/325/2009 al
Judecătoriei Timisoara.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 13 ianuarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 5.750/325/2009,
Judecătoria Timisoara a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1073 si ale art. 1541 din Codul
civil.
Exceptia
a fost ridicată de Chiarotto Tiziano într-un dosar având ca obiect
obligatia de a face.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
consideră că art. 1541 din Codul civil este neconstitutional în
măsura în care se solicită mandatarului să remită si ceea
ce nu s-ar fi cuvenit mandantului, fiind o prevedere discriminatorie în raport
cu alte contracte similare prin care o persoană este împuternicită de
o altă persoană să efectueze alte demersuri în numele si pentru
acesta, cum ar fi contractul de asistentă juridică sau de comision.
În ceea ce priveste art. 1073 din Codul civil, în opinia autorului, acestea
sunt neconstitutionale, întrucât dau nastere arbitrariului, instantele, în mod
subiectiv, având posibilitatea de a alege fie între obligarea debitorului la
îndeplinirea obligatiei, fie la dezdăunare, neexistând niciun criteriu de
evaluare a daunelor.
Judecătoria
Timisoara apreciază că dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie art. 1073 si ale art. 1541 din
Codul civil, texte de lege care au următorul continut:
-
Art. 1073: „Creditorul are dreptul de a dobândi îndeplinirea exactă a
obligatiei, si în caz contrar are dreptul la dezdăunare.";
-
Art. 1541: „Mandatarul este dator, oricând i se va cere, a da seamă
mandantului de lucrările sale si de a-i remite tot aceea ce ar fi primit
în puterea mandatului, chiar când ceea ce ar fi primit nu s-ar fi cuvenit
mandantului."
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 16 privind
egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 24
privind dreptul la apărare, art. 53 privind restrângerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertăti, art. 57 privind exercitarea drepturilor si
a libertătilor, art. 124 privind înfăptuirea justitiei si art. 135
privind economia.
Examinând
exceptia, Curtea constată că s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor
art. 1073 din Codul civil, prin raportare la critici asemănătoare,
constatând că sunt constitutionale. Astfel, prin Decizia nr. 432 din 15
aprilie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
425 din 6 iunie 2008, Curtea a retinut că art. 1073 din Codul civil
stabileste regula de principiu privind efectele obligatiilor, si anume de a da
creditorului dreptul de a urmări si de a obtine de la debitor îndeplinirea
exactă a prestatiei la care s-a obligat sau de a cere despăgubiri în
caz de neexecutare. Finalitatea textului este evidentă si constă în
realizarea drepturilor legale ale creditorului prin determinarea debitorului de
a executa obligatia la care este tinut în temeiul unui contract încheiat între
părti, sub sanctiunea suportării unor despăgubiri. Asemenea
reglementări creează conditiile indispensabile valorificării
dreptului de proprietate privată, dând expresie principiului
garantării si ocrotirii acestuia, în mod egal, indiferent de titular.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, atât considerentele, cât si solutiile deciziei
mentionate îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
În ceea
ce priveste dispozitiile art. 1541 din Codul civil, Curtea constată
că autorul exceptiei îsi motivează critica prin compararea
contractului de mandat cu alte contracte, cum ar fi contractul de
asistentă juridică. O astfel de abordare a exceptiei de neconstitutionalitate
este inadmisibilă, autorul nefăcând o veritabilă critică de
neconstitutionalitate a art. 1541.
De
altfel, nu se poate sustine că textul de lege care stabileste obligatiile
mandatarului într-un contract de mandat încalcă prevederile constitutionale
ale art. 16 privind la egalitatea cetătenilor în fata legii si a
autoritătilor. Mandantul si mandatarul nu se află în aceeasi situatie
juridică, astfel că este firesc ca obligatiile lor să fie
diferit reglementate. Curtea mai constată că celelalte dispozitii
constitutionale invocate de autor nu sunt incidente în prezenta cauză.
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1.
Respinge, ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1073 din Codul civil, exceptie ridicată de Chiarotto
Tiziano în Dosarul nr. 5.750/325/2009 al Judecătoriei Timisoara.
2.
Respinge, ca inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1541 din Codul civil, exceptie ridicată de acelasi
autor în acelasi dosar al aceleiasi instante.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
întrucât domnul Fabian Niculae se află în concediu,
în locul său semnează,
în temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
Prim-magistrat-asistent delegat,
Ioana Marilena Chiorean
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2
alin. (11) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Augustin
Zegrean - presedinte
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Simona
Ricu - procuror
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Pe
rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (11) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Acaterm" - S.A. în Dosarul nr. 30.936/3/2009 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comercială.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 22 ianuarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 30.936/3/2009, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VI-a comercială a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (11)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
Exceptia
a fost ridicată de Societatea Comercială „Acaterm" - S.A. Într-un
dosar având ca obiect anularea unui act juridic.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
consideră că obligarea la plata unei taxe de timbru exorbitante
(peste 2 miliarde ROL), în conditiile în care se solicită doar
desfiintarea unui contract prejudiciat pentru autor si mai ales pentru
comunitatea locală, fără a se solicita restituirea prestatiilor
efectuate, reprezintă o încălcare a drepturilor fundamentale,
respectiv art. 21, 44 si 56 din Constitutie, prin raportare si la art. 20 alin.
(2). Printr-o interpretare per a contrario, rezultă că în
situatia unei cereri privind declararea nulitătii unui act juridic
patrimonial, chiar dacă nu se solicită repunerea părtilor în
situatia anterioară, taxa de timbru se va calcula la valoarea obiectului
contractului. Or, o persoană care solicită numai constatarea
nulitătii unui act juridic patrimonial nu se află, din punct de
vedere procesual, în aceeasi situatie cu persoana care solicită atât
constatarea nulitătii actului juridic, cât si repunerea părtilor în
situatia anterioară. Această dispozitie legală încalcă
prevederile art. 56 alin. (2) din Constitutie privitoare la sistemul legal de
impunere.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VI-a comercială apreciază
că dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 2 alin. (11)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997,
cu modificările si completările ulterioare, texte de lege care au
următorul continut:
-
Art. 2 alin. (11) din Legea nr. 146/1997:„(V) Dispozitiile
alin. (1) se aplică în mod corespunzător si cererilor privind
declararea nulitătii, anularea, rezolutiunea sau rezilierea unui act
juridic patrimonial, precum si cererilor privind constatarea existentei sau
inexistentei unui drept patrimonial; cererea privind repunerea părtilor în
situatia anterioară este scutită de taxă de timbru dacă
este accesorie cererii privind declararea nulitătii, anularea,
rezolutiunea sau rezilierea actului juridic patrimonial."
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 20 alin. (2)
referitor la tratatele internationale privind drepturile omului, art. 21
privind accesul liber la justitie, art. 44 privind dreptul de proprietate
privată, precum si art. 6 paragrafuH din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia, Curtea constată că s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor
art. 2 alin. (11) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru prin Decizia nr. 1.587 din 19 noiembrie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 28 ianuarie
2010, prin raportare la critici asemănătoare, constatând că sunt
constitutionale. Curtea a retinut că, în cazul drepturilor patrimoniale si
al actelor juridice patrimoniale, actiunile în constatare sau cererile în
anulare, rezolutiune sau reziliere au caracterul unei actiuni în realizarea
dreptului, întrucât tind la readucerea în patrimoniul reclamantului a unui bun
evaluabil în bani. Or, apare ca fiind pe deplin justificată solutia
adoptată de legiuitor în cuprinsul dispozitiilor art. 2 alin. (11)
din lege în materia timbrării unor astfel de actiuni cu o taxă
calculată în functie de valoarea bunului, tocmai în scopul instituirii
unui tratament juridic identic cu cel aplicabil actiunilor sau cererilor
evaluabile în bani, reglementat de prevederile art. 2 alin. (1).
Asa
fiind, pentru actiunile reglementate în ipoteza normei juridice criticate,
indiferent dacă se solicită sau nu, distinct, repunerea părtilor
în situatia anterioară, taxarea actiunii se va face la valoarea bunului,
în vreme ce taxa cu valoare fixă urmează a fi datorată numai în
cazul actiunilor care au ca obiect drepturi, respectiv acte juridice nepatrimoniale.
Referitor
la critica potrivit căreia dispozitiile art. 2 alin. (11) din
Legea nr. 146/1997 contravin prevederilor art. 21 din Constitutie, Curtea a
retinut, în bogata sa jurisprudentă în această materie (de exemplu,
Decizia nr. 421 din 10 aprilie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 344 din 5 mai 2008, sau Decizia nr. 354 din 5 iulie
2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
771 din 24 august
2005),
că accesul liber la justitie nu înseamnă gratuitate. Nicio dispozitie
constitutională nu interzice stabilirea taxelor de timbru în justitie,
fiind justificat ca persoanele care se adresează autoritătilor
judecătoresti să contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de
realizarea actului de justitie. Regula este cea a timbrării actiunilor în
justitie, exceptiile fiind posibile numai în măsura în care sunt stabilite
de legiuitor. Cheltuielile ocazionate de realizarea actului de justitie sunt
cheltuieli publice, la a căror acoperire, potrivit art. 56 din
Constitutie, cetătenii sunt obligati să contribuie prin impozite si
taxe, stabilite în conditiile legii.
Atât
obligatia de plată a taxelor judiciare, cât si exceptiile stabilite de
lege se aplică deopotrivă tuturor cetătenilor aflati în situatii
identice, precum si tuturor litigiilor de aceeasi natură, neexistând
discriminări sau privilegii contrare prevederilor art. 16 alin. (1) si (2)
din Constitutie.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, atât considerentele, cât si solutiile deciziei
mentionate îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru
motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2
alin. (11) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, exceptie ridicată de S.C. „Acaterm" - S.A. în Dosarul nr.
30.936/3/2009 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VI-a comercială.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
Întrucât domnul Fabian Niculae se află în concediu,
în locul său semnează,
în temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
Prim-magistrat-asistent delegat,
Ioana Marilena Chiorean
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |