MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul XXII - Nr. 808 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 3 decembrie 2010
SUMAR
Decizia nr. 1.170 din 30
septembrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 189/2008 privind managementul institutiilor de spectacole sau
concerte, muzeelor si colectiilor publice, bibliotecilor si al
asezămintelor culturale de drept public
Decizia nr. 1.203 din 5 octombrie
2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea
pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat si ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 19/2007
pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurări sociale
Decizia nr. 1.204 din 5 octombrie
2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72
alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici si ale
art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de
muncă
.
Decizia nr. 1.212 din 5 octombrie
2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79
din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat si alte drepturi de
asigurări sociale ale politistilor
Decizia nr. 1.214 din 5 octombrie
2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10
din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
Decizia nr. 1.275 din 12 octombrie
2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 44
alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor si
procurorilor
Decizia nr. 1.278 din 12 octombrie
2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II
si IV
din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale,
precum si a ordonantei de urgentă în ansamblul său
Decizia nr. 1.315 din 14 octombrie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate prevederilor art. 16 alin. (1), art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art. 27, art. 28, art. 33 alin. (1) si art. 34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 30 septembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 189/2008 privind managementul institutiilor de spectacole sau
concerte, muzeelor si colectiilor publice, bibliotecilor si al
asezămintelor culturale de drept public
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul institutiilor de
spectacole sau concerte, muzeelor si colectiilor publice, bibliotecilor si al
asezămintelor culturale de drept public, exceptie ridicată de
Consiliul Judetean Sibiu în Dosarul nr. 2.323/85/2009 al Tribunalului Sibiu -
Sectia comercială si de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezintă personal partea
Corneliu Ioan Bucur. Lipseste autorul exceptiei, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
presedintele acordă cuvântul părtii prezente, care solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, arătând că se
refuză respectarea de către consiliul judetean a prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 189/2008, pentru motive
neîntemeiate. În sustinerea argumentelor sale, depune o serie de înscrisuri referitoare
la activitatea sa profesională.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a exceptiei de neconstitutionalitate,
arătând că norma de drept criticată a avut o aplicare
limitată în timp, care a încetat.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 26 noiembrie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 2.323/85/2009, Tribunalul Sibiu - Sectia comercială si de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II
din Legea nr. 269/2009
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 189/2008 privind
managementul institutiilor de spectacole sau concerte, muzeelor si colectiilor
publice, bibliotecilor si al asezămintelor culturale de drept public. Exceptia a fost ridicată de Consiliul Judetean Sibiu
cu prilejul solutionării unei actiuni în contencios administrativ, având
ca obiect anularea unui act administrativ.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
arată că, prin dispozitiile art. 50 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 189/2009, s-a stabilit un termen de 90 de zile în care
contractele de management încheiate în baza legislatiei anterioare încetau de
drept, urmând a fi încheiate unele noi, cu respectarea legislatiei în vigoare.
Prin art. I pct.
48 din Legea nr. 269/2009 aceste dispozitii au fost abrogate, fiind introdus
art. II, în care se
arată că, de la intrarea în vigoare a acestei legi, conducătorii
institutiilor publice de cultură aflati în exercitiu la data intrării
în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 189/2008 vor încheia
cu ordonatorul principal de credite un nou contract de management. Or,
consideră că legiuitorul nu poate reglementa prin două acte normative
două momente diferite de intrare în vigoare a acelorasi dispozitii de lege
si să fie desfiintate retroactiv efectele juridice produse în perioada de
valabilitate a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 189/2008,
fără ca prin aceasta să contravină dispozitiilor art. 15
alin. (2) si art. 78 din Constitutie. De asemenea, consideră că este
încălcat si art. 115 alin. (8) din Constitutie, Legea nr. 269/2009
modificând dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 189/2008 în
proportie de 95%.
Tribunalul Sibiu - Sectia comercială si de
contencios administrativ consideră
că textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor art. 15 alin. (2)
si art. 78 din Constitutie, dar este contrar prevederilor art. 115 alin. (8)
din Legea fundamentală, în acest sens, arată că prin art. II
din Legea nr. 269/2009 nu
s-a făcut altceva decât să se proroge termenul initial în care
trebuie să se încheie noul contract de management cu managerii aflati în
exercitiu la data de 5 decembrie 2008. Astfel, acest termen s-a prorogat din data
de 5 martie 2009 până la data de 14 octombrie 2009 si se referă
strict la conducătorii institutiilor publice de cultură aflati în
exercitiu la data de 5 decembrie 2008. Art. 115 alin. (8) din Constitutie
prevede că prin legea de aplicare a ordonantei se vor reglementa,
dacă este cazul, măsurile necesare cu privire la efectele juridice
produse pe perioada de aplicare a ordonantei. Or, în spetă, este evident
că efectele juridice pe perioada de aplicare a ordonantei au constat în
încetarea unor contracte de management, cu obligatia concomitentă a
autoritătii de a încheia noi contracte de management până la 5 martie
2009, termen care s-a prelungit. Legea nr. 269/2009 nu prevede ce se
întâmplă cu eventualele contracte de management încheiate cu alte persoane
decât cele care aveau calitatea de conducători ai institutiilor publice de cultură aflati în exercitiu la data de 5 decembrie
2008, contracte încheiate în perioada 5 martie 2009-14 iulie 2009.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiată. În acest
sens, arată că art. II din Legea nr. 269/2009 nu modifică data de intrare în vigoare a unei
dispozitii a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 189/2008, ci
reglementează situatii legislative pentru situatii tranzitorii, în
conditiile în care noua reglementare în materie instituită prin Legea nr.
269/2009 era de natură să afecteze situatiile juridice născute
sub imperiul ordonantei amintite, dar care nu îsi epuizaseră în întregime
efectele până la data intrării în vigoare a legii mentionate. În
plus, textul de lege criticat se aplică de la data intrării în
vigoare a legii, astfel că nu are efecte retroactive, în sfârsit,
arată că nu este încălcat nici art. 115 alin. (8) din
Constitutie, prevederile art. II din Legea nr. 269/2009 reprezentând un adevărat reflex al acestor
dispozitii constitutionale.
Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este
constitutional, nefiind contrar niciuneia dintre dispozitiile constitutionale
invocate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, notele scrise depuse la dosar, sustinerile
părtii prezente, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. II din
Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
189/2008 privind managementul institutiilor de spectacole sau concerte,
muzeelor si colectiilor publice, bibliotecilor si al asezămintelor
culturale de drept public, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
487 din 14 iulie 2009.
Textul de lege criticat are următoarea redactare:
- Art. II: “În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi, conducătorii institutiilor publice de cultură aflati
în exercitiu la data intrării în vigoare a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 189/2008 vor încheia cu ordonatorul principal de credite un nou
contract de management.”
Autorul exceptiei consideră că acest text de
lege este contrar următoarelor texte din Constitutie: art. 15 alin. (2)
referitor la neretroactivitatea legii civile, art. 78 privind intrarea în
vigoare a legii si art. 115 alin. (8) prin care se arată că “Prin
legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, dacă este cazul,
măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de
aplicare a ordonantei”.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
retine că dispozitiile de lege criticate au avut o aplicabilitate
limitată în timp, respectiv până la scurgerea termenului de 90 de
zile de la intrarea în vigoare a Legii nr. 269/2009. Astfel, anterior
pronuntării asupra exceptiei de neconstitutionalitate si chiar anterior
sesizării Curtii, efectele acestor dispozitii au încetat, prin încheierea
obligatorie a unor noi contracte de management în termenul prevăzut de
lege. Or, potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea
nu se poate pronunta decât asupra dispozitiilor dintr-o lege sau ordonantă
care sunt în vigoare.
Pentru argumentele arătate, Curtea constată
că exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d)
si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Legea nr. 269/2009 pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul institutiilor de
spectacole sau concerte, muzeelor si colectiilor publice, bibliotecilor si al
asezămintelor culturale de drept public, exceptie ridicată de
Consiliul Judetean Sibiu în Dosarul nr. 2.323/85/2009 al Tribunalului Sibiu -
Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 30 septembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din
sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de
stat si ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 19/2007 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurări sociale
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din
fostul sistem al asigurărilor sociale de stat si ale Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 19/2007 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, exceptie ridicată de Gheorghe Vlădău în
Dosarul nr. 4.136/30/2009 al Tribunalului Timis - Sectia civilă.
La apelul nominal lipsesc
părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii
de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate
întrucât că textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor din
Constitutie invocate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 7 decembrie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 4.136/30/2009, Tribunalul Timis - Sectia civilă a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat si ale Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 19/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale. Exceptia
a fost ridicată de Gheorghe Vlădău cu prilejul solutionării
unui litigiu de muncă.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că actele normative criticate contravin dispozitiilor art. 115
alin. (1) din Constitutie, întrucât au fost emise în domenii care fac obiectul
legilor organice.
Tribunalul Timis - Sectia civilă consideră că actele normative criticate nu
contravin dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului
Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiată. În acest
sens, arată că art. 115 alin. (1) din Constitutie nu interzice
emiterea ordonantelor de urgentă în domeniul legilor organice, asa cum
sustine autorul exceptiei. De asemenea, arată că actele normative
criticate nu au fost emise în baza art. 115 alin. (1) din Constitutie, ci a
dispozitiilor alin. (4) al aceluiasi articol constitutional.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de
vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
119 din 7 februarie 2005, aprobată cu completări prin Legea nr.
78/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 301 din 11 aprilie
2007.
De asemenea, obiect al exceptiei de neconstitutionalitate
îl constituie si dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
19/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, aprobată prin Legea nr.
273/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 683 din 8 octombrie
2007.
Autorul exceptiei consideră că aceste acte
normative sunt contrare dispozitiilor art. 115 alin. (1) din Constitutie, în
care se arată că ordonantele se emit în domenii ce nu fac obiectul
legilor organice.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că ambele acte normative criticate au fost emise în temeiul
art. 115 alin. (4) din Constitutie, referitor la posibilitatea guvernului de a
emite ordonante de urgentă, iar nu în temeiul art. 115 alin. (1) care se
referă la ordonantele emise în temeiul unei legi de abilitare. Or,
interdictia de a reglementa în domenii ce fac obiectul legii organice se
referă doar la aceste din urmă ordonante, iar nu si la ordonantele de
urgentă ce pot reglementa atât domenii ale legii ordinare, cât si ale
legii organice.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d)
si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din
fostul sistem al asigurărilor sociale de stat si ale Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 19/2007 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, exceptie ridicată de Gheorghe Vlădău în
Dosarul nr. 4.136/30/2009 al Tribunalului Timis - Sectia civilă.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5 octombrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72
alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici si ale
art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de
muncă
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici si ale art. 12 alin. (1) din Legea nr.
130/1996 privind contractul colectiv de muncă, exceptie ridicată de
Arnold Ungar în Dosarul nr. 5.308/62/2007 al Curtii de Apel Brasov - Sectia
contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
exceptiei. Lipsesc celelalte părti, fată de care procedura de citare
este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
acordă cuvântul autorului exceptiei, care solicită admiterea
exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum a fost formulată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate,
considerând că textul de lege criticat nu contravine dispozitiilor din
Constitutie invocate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 24 noiembrie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 5.308/62/2007, Curtea de Apel Brasov - Sectia contencios
administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici si ale art. 12 alin. (1) din Legea nr.
130/1996 privind contractul colectiv de muncă. Exceptia a fost
ridicată de Arnold Ungar cu prilejul solutionării recursurilor
declarate împotriva Sentintei civile nr. 573/CA din 19 aprilie 2009,
pronuntată de Tribunalul Brasov în Dosarul nr. 5.308/62/2007.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine, în esentă, că textele de lege criticate sunt
neconstitutionale, întrucât sunt limitative, nepermitând consiliului local
să acorde aparatului propriu drepturi peste cele prevăzute de lege,
conform puterii economice a unitătii administrativ-teritoriale.
Curtea de Apel Brasov - Sectia contencios administrativ
si fiscal, invocând
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale, consideră că
exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiată.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului
Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Guvernul consideră
că exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiată. În acest
sens, arată că dreptul la negocieri nu este un drept absolut, astfel
că stabilirea conditiilor în care negocierile si conventiile colective
trebuie desfăsurate, respectiv încheiate cu salariatii, revin exclusiv
legiuitorului. De asemenea, arată că negocierea se poate face în
limita fondurilor bugetare alocate pentru functionarea institutiilor publice.
În sfârsit, arată că drepturile de natură salarială ale
functionarilor publici sunt stabilite, sub aspectul cuantumului lor, prin lege,
si nu prin contractul colectiv de muncă, ca urmare a negocierilor, având în
vedere, pe de o parte, statutul profesional al acestora si, pe de altă
parte, sursa de finantare a acestor venituri, si anume fonduri publice.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si
Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile
autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
365 din 29 mai 2007, si ale art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996 privind
contractul colectiv de muncă, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
184 din 19 mai 1998.
Textele de lege criticate au următoarea redactare:
- Art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999: “Autoritătile
si institutiile publice pot încheia anual, în conditiile legii, acorduri cu
sindicatele reprezentative ale functionarilor publici sau cu reprezentantii
functionarilor publici, care să cuprindă numai măsuri referitoare
la:
a) constituirea si folosirea fondurilor destinate
îmbunătătirii conditiilor la locul de muncă;
b) sănătatea si securitatea în muncă;
c) programul zilnic de lucru;
d) perfectionarea profesională;
e) alte măsuri decât cele prevăzute de lege,
referitoare la protectia celor alesi în organele de conducere ale
organizatiilor sindicale.”;
- Art. 12 alin. (1) din Legea nr. 130/1996: “Contracte
colective de muncă se pot încheia si pentru salariatii institutiilor
bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la
drepturile ale căror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii
legale.”
Autorul exceptiei consideră că aceste prevederi
de lege sunt contrare următoarelor texte din Constitutie: art. 120 alin.
(1) prin care se consacră principiile descentralizării, autonomiei
locale si deconcentrării serviciilor publice si art. 121 alin. (1) si (2)
referitoare la autoritătile comunale si orăsenesti. De asemenea,
invocă dispozitiile art. 9 pct. 1 din Carta europeană a autonomiei
locale, ratificată de România prin Legea nr. 199/1997, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 331 din 26 noiembrie 1997, dispozitii referitoare la
resursele proprii ale autoritătilor administratiei publice locale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că autorul acesteia critică, în esentă,
restrângerea posibilitătii de a mai include si alte clauze decât cele
prevăzute de lege în acordurile încheiate de autoritătile si
institutiile publice cu reprezentantii functionarilor publici, restrângere pe
care o consideră ca fiind o atingere adusă principiului autonomiei
locale. Astfel, consideră că autoritătile publice locale trebuie
să dispună liber, neîngrădit, de fondurile ce le sunt alocate.
Fată de acestea, retine că, desi raportată
la alte texte constitutionale, problema vizând clauzele ce pot fi cuprinse în
acordurile încheiate cu institutiile publice a mai fost analizată de
Curtea Constitutională si cu alte prilejuri. Astfel, prin Decizia nr.
1.221 din 29 septembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
759 din 6 noiembrie 2009, Curtea arăta că “functionarii publici
reprezintă o categorie de salariati aparte, ce se deosebesc prin statutul
legal specific, acesta fiind, la rândul său, întemeiat pe principiile
legalitătii, impartialitătii si obiectivitătii, al
transparentei, al responsabilitătii, al stabilitătii în exercitarea
functiei publice si al subordonării ierarhice”. De asemenea, prin Decizia
nr. 768 din 18 septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.
717 din 23 octombrie 2007, Curtea retinea că “contractele colective de
muncă încheiate pentru salariatii institutiilor publice au un regim
juridic special, determinat de situatia deosebită a părtilor acestor
contracte. Astfel, cheltuielile necesare pentru functionarea institutiilor
publice, inclusiv drepturile salariale ale salariatilor, sunt suportate de la
bugetul de stat ori de la bugetele locale ale comunelor, ale oraselor si ale
judetelor”.
Din considerentele deciziilor amintite, Curtea retine
că limitarea criticată de autorul exceptiei apare ca fiind
justificată de considerente ce tin atât de statutul specific al
functionarilor publici, cât si de faptul că resursele financiare din care
este suportată plata drepturilor acestora se întemeiază, după
caz, fie pe bugetul de stat, fie pe bugetele locale ale comunelor, ale oraselor
ori ale judetelor.
Manifestarea autonomiei locale, în acest context, nu
suferă o restrângere neconstitutională. Astfel, aptitudinea
legală a autoritătilor autonome de a decide, în mod independent si
sub propria răspundere, asupra problemelor colectivitătilor
teritoriale în care functionează, nu trebuie absolutizată, neputând
depăsi cadrul legal, aplicabil pe întreg teritoriul tării, asa cum
arată însesi prevederile Cartei europene a autonomiei locale,
amintită de autorul exceptiei, în art. 3 pct. 1. Relevante în acest sens,
sunt si Decizia nr. 298 din 6 iulie 2004 , publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 760 din 19 august 2004, si Decizia nr. 494 din 29 septembrie 2005,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 1.018 din 16 noiembrie
2005.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d)
si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. (1) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul functionarilor publici si ale art. 12 alin. (1) din Legea nr.
130/1996 privind contractul colectiv de muncă, exceptie ridicată
deArnold Ungar în Dosarul nr. 5.308/62/2007 al Curtii de Apel Brasov - Sectia
contencios administrativ si fiscal.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5
octombrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79
din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat si alte drepturi de
asigurări sociale ale politistilor
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror
Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 din Legea nr. 179/2004 privind
pensiile de stat si alte drepturi de asigurări sociale ale politistilor,
exceptie ridicată de Ion Grumeza în Dosarul nr. 27.052/3/2009 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si
asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a exceptiei de neconstitutionalitate,
arătând că dispozitiile de lege criticate si-au încetat aplicarea.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 5 noiembrie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 27.052/3/2009, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte
de muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 din Legea nr.
179/2004 privind pensiile de stat si alte drepturi de asigurări sociale
ale politistilor. Exceptia a fost ridicată de Ion Grumeza cu prilejul
solutionării unei cauze civile având ca obiect recalcularea pensiei.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine, în esentă, că textul de lege criticat, care limitează
dreptul de pensie la 100% din baza de calcul folosită la stabilirea
pensiei, este neconstitutional, întrucât acesta realizează o confuzie
între pensia propriu-zisă si pensia suplimentară. Legiuitorul, stabilind
această limită, nu a avut în vedere pensia suplimentară,
însă reglementarea art. 79 din Legea nr. 179/2004 nu face evident acest
lucru. Prin urmare, este încălcat art. 47 din Constitutie.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de
muncă si asigurări sociale consideră că dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale.
În acest sens, arată că, potrivit art. 47 alin. (2) din Constitutie,
legiuitorul este liber să stabilească în ce conditii si pe baza
căror criterii se acordă pensia, baza de calcul si cuantumul
acesteia, putând astfel să prevadă si o limită minimă a
cuantumului pensiei si plafonul maxim al acesteia.
În conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului
Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 79 din Legea nr. 179/2004 privind pensiile de stat si alte
drepturi de asigurări sociale ale politistilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 31 mai 2004, dispozitii potrivit cărora “Pensia
politistului stabilită în conditiile prezentei legi nu poate fi mai mare
de 100% din baza de calcul folosită la stabilirea pensiei”.
Autorul exceptiei consideră că acest text de
lege este contrar prevederilor art. 47 din Constitutie referitor la nivelul de
trai.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că, ulterior sesizării Curtii Constitutionale cu
exceptia de neconstitutionalitate, a intrat în vigoare Legea nr. 119/2010
privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010. Desi această lege nu
dispune abrogarea dispozitiilor de lege contrare, instituie însă, în art.
1 lit. b), obligatia recalculării pensiilor de stat ale politistilor si
ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei
penitenciarelor potrivit dispozitiilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. În atari conditii, Curtea
retine că aspectele puse în discutie de autorul exceptiei, vizând calculul
pensiei politistilor în conditiile Legii nr. 179/2004, au rămas
fără obiect.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d)
si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenită inadmisibilă exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 din Legea nr. 179/2004 privind
pensiile de stat si alte drepturi de asigurări sociale ale politistilor,
exceptie ridicată de Ion Grumeza în Dosarul nr. 27.052/3/2009 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si
asigurări sociale.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5
octombrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10
din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Iuliana Nedelcu.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii
fiscale, exceptie ridicată de Mihai llarie în Dosarul nr. 10.205/306/2007
al Curtii de Apel Alba Iulia -Sectia penală.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată. În
acest sens face referire la jurisprudenta constantă a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
retine următoarele:
Prin încheierea din 28 ianuarie 2010, pronuntată în
Dosarul nr. 10.205/306/2007, Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia penală
a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii
fiscale, exceptie ridicată de Mihai llarie.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
arată că dispozitiile art. 13 din Legea nr. 87/1994 au fost preluate
de art. 9 alin. (1) lit. c) si art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005 pentru
prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Reglementarea criticată
determină aplicarea unui tratament juridic diferentiat între
cetăteni, în functie de faza procesuală în care se află, desi
faptele de care sunt învinuiti au fost săvârsite în aceeasi perioadă.
Cauza de reducere a pedepsei sau de nepedepsire prevăzută de textul
art. 10 alin. (1) din lege ar trebui, în opinia autorului exceptiei, să
fie operabilă pe întreg parcursul procesului penal, până la pronuntarea
unei hotărâri definitive.
Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia penală arată că legiuitorul este liber să
aprecieze pericolul social al faptei în functie de care urmează să
stabilească conditiile răspunderii juridice pentru această
faptă. Principiul egalitătii în drepturi nu implică tratarea
juridică uniformă a tuturor infractiunilor, iar reglementarea unui
regim sanctionator în functie de acoperirea prejudiciului cauzat prin
infractiunea săvârsită este expresia principiului constitutional
mentionat, care impune ca la aceleasi situatii juridice să se aplice
acelasi regim, iar la situatii juridice diferite tratamentul juridic să
fie diferentiat.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. 13 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 299 din 24 octombrie
1994, lege abrogată prin art. 16 din Legea nr. 241/2005, solutia
legislativă criticată de autorul exceptiei regăsindu-se în
dispozitiile art. 10 din actul normativ abrogator. În aceste conditii, Curtea
Constitutională urmează să se pronunte asupra
constitutionalitătii dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru
prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005, dispozitii care au următorul cuprins: “(1) în cazul săvârsirii unei
infractiuni de evaziune fiscală prevăzute de prezenta lege, dacă
în cursul urmăririi penale sau al judecătii, până la primul
termen de judecată, învinuitul ori inculpatul acoperă integral
prejudiciul cauzat, limitele pedepsei prevăzute de lege pentru fapta
săvârsită se reduc la jumătate. Dacă prejudiciul cauzat si
recuperat în aceleasi conditii este de până la 100.000 euro, în
echivalentul monedei nationale, se poate aplica pedeapsa cu amendă.
Dacă prejudiciul cauzat si recuperat în aceleasi conditii este de
până la 50.000 euro, în echivalentul monedei nationale, se aplică o
sanctiune administrativă, care se înregistrează în cazierul judiciar.
(2) Dispozitiile prevăzute la alin. (1) nu se
aplică dacă făptuitorul a mai săvârsit o infractiune
prevăzută de prezenta lege într-un interval de 5 ani de la comiterea
faptei pentru care a beneficiat de prevederile alin. (1).”
În sustinerea neconstitutionalitătii acestor
dispozitii legale, autorul exceptiei invocă încălcarea prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) - Egalitatea în drepturi si art. 135
alin. (1) lit. a) - Economia României.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispozitiile legale criticate au mai format obiect al
controlului de constitutionalitate în raport cu o motivare similară.
Astfel, prin Decizia nr. 697 din 20 decembrie 2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2006, si Decizia nr. 103 din 9 februarie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 166 din 21 februarie
2006, constatând că textul legal criticat este constitutional, Curtea a
retinut că, potrivit art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie,
Parlamentul are competenta de a reglementa prin lege organică
infractiunile, pedepsele si regimul executării acestora. În virtutea
acestei prevederi constitutionale, legiuitorul este liber să aprecieze
atât pericolul social în functie de care urmează să stabilească
natura juridică a faptei incriminate, cât si conditiile răspunderii
juridice pentru această faptă.
De asemenea, prin Decizia nr. 272 din 16 martie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 254 din 20 aprilie
2010, Curtea a statuat că principiul egalitătii în drepturi nu
implică tratarea juridică uniformă a tuturor infractiunilor, iar
reglementarea unui regim sanctionator în functie de acoperirea prejudiciului
cauzat prin infractiunea săvârsită este expresia firească a
principiului constitutional mentionat, care impune ca la aceleasi situatii
juridice să se aplice acelasi regim, iar la situatii juridice diferite
tratamentul juridic să fie diferentiat.
Totodată, prin Decizia nr. 932 din 14 decembrie
2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 42 din 19 ianuarie
2007, Curtea a statuat că primul termen de judecată, prevăzut de
dispozitiile art. 10 alin. (1), trebuie considerat cel imediat următor
datei intrării în vigoare a Legii nr. 241/2005, indiferent de faza în care
se află judecarea procesului penal.
Întrucât nu au apărut împrejurări noi care
să determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale în
această materie, solutia adoptată în precedent, precum si
considerentele pe care aceasta se întemeiază îsi mentin valabilitatea si
în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru
prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, exceptie ridicată de Mihai
llarieîn Dosarul nr. 10.205/306/2007 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia
penală.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 5
octombrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu
din 12 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 44
alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor si
procurorilor
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 44 alin. (1) din Legea nr. 303/2004
privind statutul judecătorilor si procurorilor, exceptie ridicată de
Alecxandru Ileana în Dosarul nr. 4.882/1/2009 al înaltei Curti de Casatie si
Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra cererii depuse la
dosar de către autorul exceptiei Alecxandru Ileana, prin care acesta
solicită acordarea unui nou termen de judecată, în vederea
angajării unui apărător.
Reprezentantul Ministerului Public arată că se
opune cererii de amânare.
Curtea, deliberând, în temeiul art. 14 din Legea nr.
47/1992, coroborat cu art. 156 alin. 1 din Codul de procedură civilă,
respinge cererea de acordare a unui termen de judecată si constată
cauza în stare de judecată.
Presedintele Curtii acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibilă, deoarece
aceasta vizează aspecte privind interpretarea si aplicarea legii.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 19 februarie 2010, pronuntată în
Dosarul nr. 4.882/1/2009, înalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 44 alin. (1) din Legea
nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor. Exceptia
de neconstitutionalitate a fost ridicată de recurenta Alecxandru Ileana
într-o cauză având ca obiect solutionarea recursului împotriva unei
hotărâri a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, prin care i-a
fost respinsă contestatia privind înscrierea la concursul de promovare a
judecătorilor si procurorilor în functii de executie din data de 31 mai
2009.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
precizează că prevederile art. 44 alin. (1) din Legea nr. 303/2004
contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în fata legii si celor ale art. 143 privind conditiile de numire în
functia de judecător la Curtea Constitutională. Astfel, din moment ce
functia de judecător la Curtea Constitutională este echivalată,
ca rang profesional, de art. 70 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea
Curtii Constitutionale, republicată, cu functia de vicepresedinte al înaltei Curti de Casatie si Justitie, iar pentru această functie, potrivit art. 143 din Constitutie, este suficientă vechimea în activitatea juridică, rezultă că prevederile de lege ce conditionează participarea la concursul de promovare a judecătorilor si procurorilor în functii de executie de un grad inferior celui de vicepresedinte al înaltei Curti de Casatie si Justitie de calitatea de judecător sau procuror încalcă dispozitiile art. 16 din Constitutie.
Înalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de
contencios administrativ si fiscal consideră că exceptia de neconstitutionalitate este
nefondată. În acest sens arată că este atributul exclusiv al
legiuitorului să determine conditiile specifice de exercitare a profesiei
de magistrat, inclusiv din perspectiva vechimii în functia de judecător
sau procuror, necesare pentru promovarea în functii de executie. Pretinsa
discriminare invocată de autorul exceptiei de neconstitutionalitate nu
există, în opinia instantei de judecată, deoarece functia de
judecător sau procuror nu este similară celei de judecător la
Curtea Constitutională, diferentele de statut juridic fiind semnificative.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că prevederile de lege criticate sunt
constitutionale, aplicându-se în mod egal tuturor judecătorilor si
procurorilor care pot participa la concursul de promovare la instantele sau
parchetele imediat superioare, fără discriminări pe considerente
arbitrare. Totodată, statutul de unică autoritate de jurisdictie
constitutională din România al Curtii Constitutionale si de garant al
suprematiei Constitutiei face ca functia de judecător al Curtii Constitutionale
să nu fie similară celei de judecător al puterii
judecătoresti. Îndeplinirea functiei de judecător constitutional
presupune îndeplinirea unor conditii deosebite atât de ordin profesional, cât
si civic, conditii care nu se regăsesc si în cazul judecătorului
clasic si, pe cale de consecintă, nu se poate pune semnul egalitătii
între functia de judecător al puterii judecătoresti si functia de
judecător al Curtii Constitutionale ca autoritate publică
politico-jurisdictională.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 44 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor
si procurorilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 826 din 13 septembrie
2005, cu modificările si completările ulterioare, având
următorul cuprins: “(1) Pot participa la concursul de promovare la
instantele sau parchetele imediat superioare judecătorii si procurorii
care au avut calificativul «foarte bine» la ultima evaluare, nu au fost
sanctionati disciplinar în ultimii 3 ani si îndeplinesc următoarele
conditii minime de vechime:
a) 5 ani vechime în functia de judecător sau
procuror, pentru promovarea în functiile de judecător de tribunal sau
tribunal specializat si procuror la parchetul de pe lângă tribunal sau la
parchetul de pe lângă tribunalul specializat;
b) 6 ani vechime în functia de judecător sau
procuror, pentru promovarea în functiile de judecător de curte de apel si
procuror la parchetul de pe lângă aceasta;
c) 8 ani vechime în functia de judecător sau
procuror, pentru promovarea în functia de procuror la Parchetul de pe
lângă înalta Curte de Casatie si Justitie.”
Autorul exceptiei consideră că legea
mentionată încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1)
privind egalitatea în fata legii si ale art. 143 privind conditiile de numire
în functia de judecător la Curtea Constitutională.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că prin Decizia nr. 1.038 din 14 septembrie 2010*),
nepublicată la data pronuntării prezentei decizii, s-a pronuntat
asupra constitutionalitătii prevederilor art. 44 alin. (1) din Legea nr.
303/2004, prin raportare si la dispozitiile art. 16 si 143 din Constitutie,
respingând ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate ridicată
de acelasi autor. Cu acel prilej, instanta de contencios constitutional a
constatat că prevederile art. 44 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 nu
contravin principiului egalitătii în drepturi a cetătenilor,
consacrat prin art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece, asa cum a stabilit
în mod constant în jurisprudenta sa, principiul egalitătii nu
înseamnă uniformitate, astfel că, dacă unor situatii egale
trebuie să le corespundă un tratament egal, la situatii diferite
tratamentul juridic nu poate fi decât diferit. Violarea principiului
egalitătii si nediscriminării există atunci când se aplică
tratament diferentiat unor cazuri egale, fără a exista o motivare
obiectivă si rezonabilă. Or, în cauza de fată, termenii
comparatiei apartin unor sisteme jurisdictionale distincte, între care nu
există niciun fel de relatie structurală, motiv pentru care nu se
impune existenta unei identităti de tratament juridic. Astfel, caracterul
special si specializat al jurisdictiilor la care face referire autorul
exceptiei reclamă reglementarea unor conditii deosebite, care conferă
acestora statute proprii, distincte. Gradul înalt de profesionalism de care trebuie
să dea dovadă judecătorii membri ai acestor instante este
demonstrat si apreciat cu ajutorul unor criterii obiective, vechimea în
profesia de judecător sau procuror în sistemul national nefiind în mod
necesar unul dintre acestea. Dimpotrivă, în ceea ce priveste magistratii
de la instantele nationale, Curtea Constitutională a retinut că
relevantă în ceea ce priveste promovarea este tocmai vechimea
efectivă în functia de judecător sau procuror, care îl recomandă
pe cel care candidează pentru avansarea la o instantă
superioară, în baza experientei acumulate până la momentul
promovării.
Întrucât criticile de neconstitutionalitate privesc, în
esentă, aceleasi aspecte si avându-se în vedere că nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, solutia si considerentele deciziei mentionate îsi
păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
În plus, Curtea constată că statutul
judecătorilor si procurorilor este reglementat, la nivel constitutional,
în art. 125 - pentru judecători si în art. 132 - pentru procurori,
dispozitii care fac parte din titlul III “Autoritătile publice”, cap.
VI -”Autoritatea
judecătorească”, sectiunea 1 “Instantele judecătoresti” (art.
124-130), sectiunea a 2-a “Ministerul Public” (art. 131 si art. 132) si
sectiunea a 3-a “Consiliul Superior al Magistraturii” (art. 133 si 134).
La nivel infraconstitutional, statutul magistratilor este reglementat prin
Legea nr. 303/2004.
Pe de altă parte, distinct de statutul
judecătorilor si procurorilor, statutul judecătorilor Curtii
Constitutionale este reglementat la nivel constitutional în art. 143 - “Conditii
de numire”, în art. 144 - “Incompatibilităti” si art. 145 - “Independenta
si inamovibilitatea” din titlul V “Curtea Constitutională”. La nivel infraconstitutional, statutul judecătorilor
Curtii Constitutionale este reglementat în cap. VI din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.
643 din 16 iulie 2004, cu modificările si completările ulterioare.
Prin urmare, Curtea constată că este cu atât
mai evident că nu poate exista identitate de tratament juridic între cele
două categorii de magistrati - judecătorii si procurorii, pe de o
parte, si judecătorii Curtii Constitutionale, pe de altă parte, în
ceea ce priveste promovarea la instantele sau parchetele imediat superioare,
din moment ce Curtea Constitutională nu face parte din sistemul
instantelor judecătoresti, astfel cum sunt prevăzute în Legea
fundamentală.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 44 alin. (1) din Legea nr. 303/2004
privind statutul judecătorilor si procurorilor, exceptie ridicată
deAlecxandru Ileana în Dosarul nr. 4.882/1/2009 al înaltei Curti de Casatie si
Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 12
octombrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
*) Decizia nr. 1.038 din 14 septembrie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 44 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor a fost
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 742 din 5 noiembrie
2010.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 12 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II si IV
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, precum si
a ordonantei de urgentă în ansamblul său
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Benke Károly - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II si IV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea
Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, exceptie ridicată de Valentin Gruber în Dosarul
nr. 4.898/3/2009 al Tribunalului Bucuresti - Sectia conflicte de muncă si
asigurări sociale.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
exceptiei, lipsind cealaltă parte, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că
la dosarul cauzei autorul exceptiei a depus concluzii scrise de admitere a
acesteia, solicitând în acelasi timp ca instanta constitutională să
îsi extindă controlul si cu privire la dispozitiile art. V
din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 114/2009 si să constate si
neconstitutionalitatea acestora.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
acordă cuvântul părtii prezente, care sustine că adoptarea
ordonantei de urgentă criticate nu a fost făcută cu respectarea
art. 115 alin. (4) din Constitutie si că stabilirea datei de 1 ianuarie
2010 de la care se vor face recalculările prevăzute de Legea nr.
218/2008 este una aleatorie. Mai mult, se arată că Legea nr. 218/2008
a fost chiar în vigoare timp de o lună până ca aplicarea ei să
fie suspendată. În fine, se arată că sunt încălcate si
prevederile art. 1 alin. (4) din Constitutie referitoare la separatia puterilor
în stat.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea atât a cererii de extindere a controlului de constitutionalitate,
cât si a exceptiei de neconstitutionalitate. Se sustine că textul criticat
nu prezintă probleme de constitutionalitate, ci reprezintă o
măsură de politică economică si fiscală a statului.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 12 noiembrie 2009, pronuntată în
Dosarul nr. 4.898/3/2009, Tribunalul Bucuresti - Sectia conflicte de
muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II
si IV
din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, exceptie ridicată de Valentin Gruber într-o
cauză având ca obiect solutionarea contestatiei formulate împotriva
deciziei de pensionare.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arată
că preambulul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 209/2008 face
mai degrabă referire la o chestiune ce tine de aplicarea legilor în timp,
ceea ce nu echivalează însă cu existenta unei situatii extraordinare.
Se arată că Guvernul invocă un conflict imaginar de legi pentru
a proroga aplicarea prevederilor art. 1651 din Legea nr. 19/2000. Se
mai sustine că motivarea Guvernului în privinta existentei situatiei
extraordinare nu subzistă cu privire la celelalte articole ale ordonantei
de urgentă, întrucât în legătură cu acestea nu există
niciun conflict de legi în timp.
Se consideră că legiuitorul delegat, modificând
o solutie legislativă adoptată prin lege de către Parlament, a
încălcat principiul separatiei puterilor în stat. Totodată, ordonanta
de urgentă criticată încalcă art. 16 din Constitutie, întrucât,
prin amânarea aplicării prevederilor Legii nr. 218/2008, perpetuează
nerecunoasterea vechimii suplimentare în muncă acordate pentru perioadele
lucrate în grupele I si II de
muncă.
În fine, este invocată jurisprudenta Curtii Europene
a Drepturilor Omului, si anume Hotărârea din 7 mai 2002, pronuntată
în Cauza Burdov împotriva Rusiei, prin care s-a statuat că
dificultătile financiare ale statului nu pot justifica încălcarea
drepturilor fundamentale.
Printr-un înscris înregistrat la Curtea
Constitutională sub nr. 5.192 din 26 aprilie 2010, autorul exceptiei
reiterează, în esentă, motivarea exceptiei sale si cu privire la art.
V din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 114/2009, prin care de asemenea a fost prorogat
termenul de intrare în vigoare a art. 1651 din Legea nr. 19/2000.
Tribunalul Bucuresti - Sectia conflicte de muncă si
asigurări sociale apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
notele scrise depuse, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. II si
IV din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 826 din 9 decembrie
2008, astfel cum a fost modificată si completă prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri
financiar-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 919 din 29 decembrie
2009. Totodată, din motivarea exceptiei reiese că Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 209/2008 este criticată în ansamblul
său, astfel încât obiectul exceptiei îl vor constitui atât dispozitiile
art. II si IV
din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 209/2008, cât si ordonanta de urgentă în
ansamblul său. De asemenea, Curtea urmează să aibă în
vedere dispozitiile art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2008 asa cum au fost
modificate prin art. V din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2009, fără a
realiza astfel o extindere a controlului de constitutionalitate. În aceste
conditii, dispozitiile legale criticate punctual au următorul cuprins:
- Art. II: “(1) Prevederile art. 1651 din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările si completările ulterioare, astfel cum au
fost modificate prin prezenta ordonantă de urgentă, se aplică
începând cu data de 1 ianuarie 2011, prin acordarea diferentei dintre punctajul
mediu anual rezultat în urma majorării efectuate conform prevederilor
Legii nr. 218/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cu
modificările ulterioare, si cel acordat conform Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, aprobată prin
Legea nr. 154/2009.
(2) Punctajul mediu anual calculat conform prevederilor
alin. (1) se adaugă la punctajul mediu anual cuvenit sau aflat în
plată în luna decembrie 2010.
(3) în situatia în care cuantumul pensiei aferent punctajului
mediu anual rezultat în urma aplicării prevederilor alin. (2) este mai mic
decât cel cuvenit sau aflat în plată, se mentine cuantumul cuvenit ori
aflat în plată până la data la care, prin aplicarea formulei de
calcul prevăzute de lege, se va obtine un cuantum al pensiei mai mare.
(4) Drepturile de pensie rezultate în urma aplicării
prevederilor alin. (1) si (2) se acordă beneficiarilor începând cu luna
ianuarie 2011.”;
- Art. IV: “Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante
de urgentă se abrogă art. I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 100/2008
pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 637 din 4 septembrie 2008, si art. II
din Legea nr. 218/2008
pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2008.”
Autorul exceptiei sustine că dispozitiile legale
criticate încalcă prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în drepturi si art. 115 alin. (4) privind delegarea
legislativă. Totodată, se consideră că sunt încălcate
prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale referitoare la dreptul la un proces
echitabil.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate
ridicată, Curtea constată următoarele:
I.
Astfel cum reiese din
expunerea de motive a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 209/2008,
aceasta a fost adoptată, în principal, pentru a asigura o unitate de
reglementare în ceea ce priveste situatia persoanelor care au desfăsurat
activităti încadrate în grupele I si II de muncă înainte de data de 1 aprilie 2001. Astfel, situatia acestor
persoane a fost reglementată atât prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 100/2008 pentru completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, cât si prin Legea
nr. 218/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, ceea ce
echivalează cu existenta paralelă a două acte normative care au
continuturi diferite cu privire la aceeasi problematică.
Emiterea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
209/2008 poate fi catalogată ca fiind făcută în conditiile
existentei unei situatii extraordinare atât prin prisma existentei unui
conflict de legi si reglementări, cu efecte dezastruoase cu privire la
cuantumul pensiei persoanelor îndreptătite, cât si prin prisma
evitării eventualelor disfunctionalităti sistemice ce ar putea
să apară tocmai prin conflictul de reglementări existent.
Sustinerea autorului exceptiei, în sensul că
odată cu adoptarea Legii nr. 218/2008 s-ar fi abrogat implicit prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 100/2008 si că astfel nu era
necesară emiterea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 209/2008,
sunt inexacte, întrucât esalonarea operată prin art. III al Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 100/2008 ar fi rămas în continuare în vigoare,
ceea ce ar fi dus la situatia ca persoanele vizate prin aceste măsuri
să fie îndrituite atât la aplicarea esalonată a măsurilor de
recalculare prevăzute de această ordonantă de urgentă,
măsuri care au fost abrogate, cât si la recalcularea prevăzută
de Legea nr. 218/2008.
Prin urmare, era nevoie de o interventie energică a
Guvernului prin care să regleze aceste disfunctionalităti majore
existente într-un domeniu atât de sensibil cum este cel al pensiilor.
Prin prisma celor de mai sus, Curtea constată
că legiuitorul delegat a respectat exigentele art. 115 alin. (4) din
Constitutie.
II.
Singura noutate pe care o
aduce art. IV din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2008 fată de Legea nr.
218/2008, prin abrogările operate, este eliminarea obligatiei
recalculării pensiilor de către Casa Natională de Pensii si Alte
Drepturi de Asigurări Sociale începând cu 1 ianuarie 2009. Abrogându-se
textul art. II din
Legea nr. 218/2008, recalcularea pensiilor potrivit art. 1651 din
Legea nr. 19/2000, cu modificările operate prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 209/2008, se va face, potrivit art. II
alin. (4) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 209/2008, începând cu luna ianuarie 2010, termen
prorogat ulterior, prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2009,
până în luna ianuarie 2011.
Nu se poate sustine că art. II
si IV
din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 209/2008 ar fi discriminatorii în sensul că
perpetuează existenta unei stări de inegalitate, legiuitorul fiind
suveran să decidă momentul intrării în vigoare a unei măsuri
reparatorii. Desigur, prorogarea repetată a intrării în vigoare a
prevederilor art. 1651 din Legea nr. 19/2000 nu este de dorit,
întrucât ar putea înfrânge, în final, chiar esenta dreptului la pensie, ceea ce
este inadmisibil.
În fine, art. 6 paragraful 1 din Conventie invocat în
sustinerea exceptiei nu are incidentă în cauză; mai mult
Hotărârea din 7 mai 2002, pronuntată în Cauza Burdov împotriva
Rusiei, se referă la întârzierea executării unei hotărâri
judecătoresti din cauza dificultătilor financiare ale statului, si nu
la posibilitatea legiuitorului de a proroga intrarea în vigoare a unei
reglementări legale datorită dificultătilor sale financiare.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1)lit. A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II si IV din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, precum si a ordonantei de urgentă în ansamblul
său, exceptie ridicată de Valentin Gruberîn Dosarul nr. 4.898/3/2009
al Tribunalului Bucuresti - Sectia conflicte de muncă si asigurări
sociale.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 12
octombrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Károly
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 octombrie 2010
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate prevederilor art. 16 alin. (1), art. 17,
art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art.
27, art. 28, art. 33 alin. (1) si art. 34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
Aspazia Cojocaru - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Stefan Minea - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (1), art. 17, art. 18, art.
19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art. 27, art. 28,
art. 33 alin. (1) si art. 34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Adriana” - S.R.L. din Arad în Dosarul nr.
1.466/195/2009 al Judecătoriei Brad.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele
Curtii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune
concluzii de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând în acest sens jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin încheierea din 4 februarie 2010, pronuntată în
Dosarul nr. 1.466/195/2009, Judecătoria Brad a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
16 alin. (1), art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3),
art. 26 alin. (3), art. 27, art. 28, art. 33 alin. (1) si art. 34 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor. Exceptia
de neconstitutionalitate a fost ridicată de petenta Societatea
Comercială “Adriana” - S.R.L. din Arad într-o cauză având ca obiect
anularea unui proces-verbal de contraventie.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că prevederile de lege criticate contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 1 alin. (3) privind statul de drept si ale art. 20
alin. (1) referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului,
precum si celor ale art. 6 paragraful 2 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, referitoare la dreptul
la un proces echitabil. În acest sens, arată că textele de lege
criticate instituie vinovătia contraventională, prin faptul că
sarcina probei în procedura judiciară contraventională de drept comun
apartine petentului si încalcă astfel prezumtia de nevinovătie.
Judecătoria Brad consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si
este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 16 alin. (1), art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25
alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art. 27, art. 28, art. 33 alin. (1) si
art. 34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 410 din 25 iulie 2001,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 268 din 22 aprilie
2002, cu modificările si completările ulterioare.
Textele legale criticate fac parte din cap. II
al ordonantei, intitulat “Constatarea
contraventiei”, cap. III, intitulat “Aplicarea sanctiunilor
contraventionale”, si cap. IV, intitulat “Căile de atac”, iar în cuprinsul
acestora sunt reglementate aspecte procedurale referitoare la cuprinsul
procesului-verbal de contraventie, conditiile de întocmire a acestuia si
sanctiunea aplicabilă în cazul lipsei unor mentiuni, precum si
solutionarea căilor de atac.
Autorul exceptiei consideră că prevederile de
lege mentionate contravin dispozitiilor art. 1 alin. (3) privind statul de
drept si ale art. 20 alin. (1) referitoare la tratatele internationale privind
drepturile omului, precum si celor ale art. 6 paragraful 2 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale,
referitoare la dreptul la un proces echitabil.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că, prin numeroase decizii, s-a pronuntat asupra
constitutionalitătii prevederilor criticate, sub aspectul unor critici
asemănătoare celor formulate în prezenta cauză, putând fi
amintită, cu titlu exemplificativ, Decizia nr. 1.333 din 22 octombrie
2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 803 din 25 noiembrie
2009. Cu acel prilej Curtea a respins exceptia ca neîntemeiată, retinând
că utilizarea de către legiuitor a notiunii de “contravenient” nu are
semnificatia înfrângerii prezumtiei de nevinovătie consacrate de art. 23
alin. (11) din Constitutie. De asemenea, Curtea a statuat că din procedura
de solutionare a plângerii împotriva procesului-verbal de stabilire si
sanctionare a contraventiei nu rezultă răsturnarea sarcinii probei,
ci, mai degrabă, exercitarea dreptului la apărare.
Referitor la obligatia contravenientului de a-si dovedi
nevinovătia în legătură cu fapta retinută în sarcina sa de
către organul constatator, Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 1.096 din
8 septembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 695 din 15 octombrie 2009, retinând cu acel prilej
că procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei se
bucură de prezumtia de legalitate, însă, atunci când este
formulată o plângere împotriva acestuia, este contestată chiar
prezumtia de care se bucură. În acest caz, instanta de judecată
competentă va administra probele prevăzute de lege, necesare în
vederea verificării legalitătii si temeiniciei procesului-verbal. Cel
care a formulat plângerea nu trebuie să îsi demonstreze propria
nevinovătie, revenind instantei de judecată obligatia de a administra
tot probatoriul necesar stabilirii si aflării adevărului. Chiar
dacă art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 face referire la
dispozitiile Codului de procedură civilă, instantele de judecată
nu pot face aplicarea strictă a regulii onus probandi incumbit actori, ci,
din contră, chiar ele trebuie să manifeste un rol activ pentru
aflarea adevărului, din moment ce contraventia intră sub incidenta
art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale. Prin urmare, nu se poate sustine
răsturnarea sarcinii probei.
De altfel, Curtea Europeană a Drepturilor Omului,
prin Hotărârea din 4 octombrie 2007, pronuntată în Cauza Anghel
împotriva României, a statuat că, “desi statele au posibilitatea de a
nu sanctiona unele infractiuni sau le pot pedepsi pe cale contraventională
decât pe cale penală, autorii infractiunilor nu trebuie să se afle
într-o situatie defavorabilă pentru simplul fapt că regimul juridic
aplicabil este diferit de cel aplicabil în materie penală”. O asemenea
pozitie este firească, întrucât, în caz contrar, autorul unei
contraventii, din punctul de vedere al protectiei juridice de care se
bucură, s-ar afla pe o treaptă inferioară autorului unei
infractiuni în sensul Codului penal român, ceea ce este inadmisibil din moment
ce ambele fapte tin de materia penală în sensul Conventiei pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Întrucât criticile de neconstitutionalitate privesc, în
esentă, aceleasi aspecte si având în vedere că nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, solutiile si considerentele deciziilor mentionate îsi
păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (1), art. 17, art. 18, art.
19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art. 27, art. 28,
art. 33 alin. (1) si art. 34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Adriana” - S.R.L. din Arad în Dosarul nr.
1.466/195/2009 al Judecătoriei Brad.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 14
octombrie 2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |