MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul XXII - Nr.
530 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI
ALTE ACTE Joi, 29 iulie 2010
SUMAR
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 812
din 3 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3731 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 867
din 24 iunie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2878 si art. 28710 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii
Decizia nr. 877
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 1 alin. (1) - (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009
privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect
acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum
au fost modificate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2010
Decizia nr. 896
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 227 alin. (1) lit. b) si e) din Legea nr. 31/1990 privind
societătile comerciale
Decizia nr. 900
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1361 din Legea nr. 295/2004 privind regimul
armelor si al munitiilor si ale art. 118 din Codul penal
Decizia nr. 924
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1, art. 2 alin. 1 lit. a) si art. 12 din Legea nr. 508/2004
privind înfiintarea, organizarea si functionarea în cadrul Ministerului Public
a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si
Terorism, precum si a prevederilor art. 7 din Legea hr. 39/2003 privind
prevenirea si combaterea criminalitătii organizate
Decizia nr. 933
din 6 iulie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 188/2000 privind executorii
judecătoresti
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 3 iunie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3731 din Codul de
procedură civilă
Augustin Zegrean - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Simona Ricu - procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 42/2009 privind modificările art. 3731 din Codul
de procedură civilă, exceptie ridicată de Victor loan Marghit în
Dosarul nr. 4.209/182/2009 al Tribunalului Maramures - Sectia comercială,
de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se
constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
presedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care
pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierea din 2 octombrie 2009,
pronuntată în Dosarul nr. 4.209/182/2009, Tribunalul Maramures - Sectia
comercială, de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 42/2009 privind modificările
art. 3731 din Codul de procedură civilă.
Exceptia a fost ridicată de
Victor loan Marghit într-un dosar având ca obiect o cerere de încuviintare a
executării silite.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul consideră că dispozitiile legale
criticate încalcă art. 16 alin. (1) si art. 21 alin. (1), (2) si (3),
creditorul fiind privilegiat, iar debitorul discriminat, debitorul fiind în
imposibilitate de a-si apăra drepturile, interesele sale legitime, fiindu-i
îngrădit accesul la justitie în cadrul unui proces echitabil.
Tribunalul Maramures - Sectia
comercială, de contencios administrativ si fiscal apreciază că
dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că
dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege
criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 42/2009 privind modificările art. 3731 din Codul
de procedură civilă.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, asa cum a fost formulată, Curtea constată
că în realitate obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
prevederile art. 3731 din Codul de procedură civilă, cu
modificările si completările ulterioare, prevederi ce au
următorul continut: „Cererea de executare silită, însotită de
titlul executoriu, se depune la executorul judecătoresc, dacă legea
nu prevede altfel. Acesta, de îndată, va solicita instantei de executare
încuviintarea executării silite, înaintându-i în copie cererea de
executare si titlul respectiv.
Asupra cererii de încuviintare,
presedintele instantei de executare se pronuntă prin încheiere dată
în camera de consiliu, fără citarea părtilor. Încheierea de
încuviintare a cererii de executare silită nu este supusă niciunei
căi de atac. Încheierea prin care se respinge cererea de încuviintare a
executării silite poate fi atacată cu recurs numai de către
creditor, în termen de 5 zile de la comunicare.
După încuviintarea cererii
potrivit alin. 2, la instanta de executare se va alcătui un dosar privind
executarea, la care executorul judecătoresc este obligat să
depună câte un exemplar al fiecărui act de executare, în termen de 48
de ore de la efectuarea acestuia.
În tot cursul executării,
executorul judecătoresc este obligat să aibă rol activ,
stăruind, prin toate mijloacele admise de lege, pentru realizarea
integrală si cu celeritate a obligatiei prevăzute în titlul
executoriu, cu respectarea dispozitiilor legii, a drepturilor părtilor si
ale altor persoane interesate.
Dacă socoteste că este
în interesul executării, executorul judecătoresc îl va putea invita
pe debitor pentru a-i cere, în scris, în conditiile legii, lămuriri în
legătură cu veniturile si bunurile sale asupra cărora se poate
efectua executarea, cu arătarea locului unde se află acestea, precum
si pentru a-l determina să execute de bunăvoie obligatia sa,
arătându-i consecintele la care s-ar expune în cazul executării
silite.
Refuzul nejustificat al
debitorului de a se prezenta ori de a da lămuririle necesare, precum si
darea de informatii incomplete ori eronate atrag răspunderea acestuia
pentru toate prejudiciile cauzate, precum si aplicarea sanctiunii
prevăzute de art. 1082 alin. 2, dacă fapta nu întruneste
elementele constitutive ale unei fapte prevăzute de legea penală.
În situatia prevăzută
de art. 3717 alin. 1, executorul judecătoresc este dator
să pună în vedere părtii să îsi îndeplinească de
îndată obligatia de avansare a cheltuielilor de executare.”
În opinia autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, prevederile legale criticate contravin dispozitiilor
constitutionale cuprinse în art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi,
art. 21 alin. (1), (2) si (3) privind liberul acces la justitie, art. 44 alin.
(2) privind dreptul de proprietate privată, art. 124 alin. (1) si (2)
privind înfăptuirea justitiei, precum si art. 6 privind dreptul la un proces
echitabil si art. 13 privind dreptul la un recurs efectiv din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, asa cum a fost formulată, Curtea constată
că dispozitiile legale criticate instituie reguli speciale de
procedură privind exercitarea căilor de atac. Aceste dispozitii nu
contravin prevederilor constitutionale si conventionale invocate de autorul
exceptiei. Ratiunea pentru care legiuitorul delegat a înlăturat, atât pentru
creditor, cât si pentru debitor, calea de atac împotriva încheierii de
încuviintare a cererii de executare silită este aceea a celeritătii
ce se justifică în această etapă procesuală. Astfel,
creditorul este lipsit de interes să atace o hotărâre prin care i s-a
admis cererea, iar debitorul are posibilitatea de a-si apăra drepturile,
în raport cu orice incident de executare silită, pe calea contestatiei la
executare.
Cu privire la încheierea de
respingere a cererii de încuviintare a executării silite, nu există
interesul debitorului de a ataca o asemenea hotărâre si de aceea nici nu a
fost prevăzută pentru el calea de atac a recursului. În schimb,
creditorul are posibilitatea de a-si apăra drepturile prin exercitarea
căii de atac a recursului, posibilitate pe care în domeniul
executării silite debitorul o are asigurată prin dreptul de a formula
contestatii împotriva oricărui act de executare.
Pentru motivele mai sus
arătate, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3731 din
Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Victor loan
Marghit în Dosarul nr. 4.209/182/2009 al Tribunalului Maramures - Sectia
comercială, de contencios administrativ si fiscal.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 3 iunie 2010.
PRESEDINTE,
AUGUSTJN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 24 iunie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2878 si art. 28710
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune
de lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Iulia Antoanella Motoc -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Senia Costinescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2878 si art.
28710 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice si a contractelor de
concesiune de servicii, exceptie ridicată de Societatea Comercială
Marcatin - S.A. din Bucuresti si Societatea Comercială Marcaplast - S.A.
din Otopeni în Dosarul nr. 29.352/3/2009 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
IX-a contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal se
prezintă partea Consiliul General al Municipiului Bucuresti -
Administratia Străzilor, reprezentată de consilierul juridic llona
lovanescu, lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare
a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
presedintele acordă cuvântul părtii prezente, care sustine
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, ca neîntemeiată.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a criticilor formulate,
invocând în acest sens jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierea din 2 februarie
2010, pronuntată în Dosarul nr. 29.352/3/2009, Tribunalul Bucuresti -
Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutională cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2878 si art. 28710 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii, exceptie
ridicată de Societatea Comercială Marcatin - S.A. din Bucuresti si
Societatea Comercială Marcaplast - S.A. din Otopeni.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii consideră că dispozitiile legale
criticate lipsesc de efect garantiile instituite prin art. 2877 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2006, care prevăd conditiile
în care instanta poate dispune suspendarea unei proceduri de achizitie publică
cu consecinta directă a imposibilitătii autoritătii contractante
de a încheia contractul de achizitie publică. Normele reglementate prin
art. 2878 si art. 28710 alin. (1) din ordonantă au
caracter discriminatoriu, întrucât recunosc dreptul de a solicita suspendarea
procedurii unor persoane aflate în situatii fundamental diferite: ofertantii
care au contestat cu bună-credintă procedura de atribuire, respectiv
ofertantii de rea-credintă care au contestat în mod abuziv o atare
procedură. De asemenea, este lezat dreptul agentilor economici de a-si
exercita activitatea economică si este afectat dreptul de proprietate al
ofertantilor declarati câstigători ai procedurii de achizitie
publică, care, desi nu a fost suspendată de instantă, nu se
poate finaliza ca urmare a aplicării dispozitiilor criticate.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a
IX-a contencios administrativ si fiscal apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât textele legale
criticate nu sunt de natură a leza drepturile constitutionale ale
părtilor care participă transparent si legal la procedurile
prevăzute de lege.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 2878 si ale
art. 28710 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice si a contractelor de
concesiune de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 418 din 15 mai 2006, texte de lege care au
următorul continut:
- Art. 2878: „(1) Indiferent
de decizia instantei cu privire la suspendarea procedurii de atribuire,
autoritatea contractantă nu are în nicio situatie dreptul de a încheia
contractul înainte de solutionarea cauzei de către instantă.
(2) În cazul în care
hotărârea prin care instanta a solutionat cauza este comunicată
înainte de expirarea termenelor prevăzute la art. 205 alin. (1) si la art.
206 alin. (3), inclusiv când aceste termene privesc cazurile prevăzute la
art. 28712 alin. (1) si la art. 28713 lit. a),
autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai
după împlinirea termenelor respective.
(3) În cazul în care, în cadrul
aceleiasi proceduri de atribuire, autoritatea contractantă
achizitionează produse, servicii sau lucrări defalcate pe loturi,
prevederile alin. (1) sunt aplicabile numai asupra loturilor pentru care s-a formulat
actiune în justitie.”;
- Art. 28710 alin.
(1): „Instanta constată nulitatea contractului în următoarele
cazuri:
a) autoritatea contractantă
a atribuit contractul fără să respecte obligatiile referitoare
la publicarea unui/unei anunt/invitatii de participare conform prevederilor
prezentei ordonante de urgentă;
b) au fost încălcate
prevederile art. 205 alin. (1), art. 206 alin. (3), art. 277 alin. (3) sau ale
art. 2878 alin. (1) si (2), dacă această încălcare a privat
operatorul economic interesat de posibilitatea de a formula o cale de atac
înainte de încheierea contractului, în cazul în care această
încălcare este combinată cu încălcarea altor dispozitii în
materia achizitiilor publice, dacă această din urmă încălcare
a afectat sansele operatorului economic interesat de a obtine contractul;
c) autoritatea contractantă
nu a respectat prevederile art. 150 sau ale art. 158-160.”
În opinia autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, prevederile legale criticate contravin dispozitiilor
constitutionale cuprinse în art. 16 alin. (1), art. 44, 45 si 53.
Examinând dispozitiile care fac
obiectul criticilor de neconstitutionalitate, Curtea constată că,
potrivit prevederilor art. 286 alin. (2) din ordonantă, litigiile privind
desfăsurarea procedurilor de atribuire a contractelor care intră în
sfera de aplicare a dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă, precum
si cele privind drepturile si obligatiile contractate în cadrul acestor
proceduri se solutionează de urgentă si cu precădere, potrivit
dispozitiilor art. 7202-7207 si ale art. 7209
din Codul de procedură civilă, referitoare la solutionarea litigiilor
în materie comercială. În cazuri temeinic justificate, în scopul
prevenirii unor pagube iminente, instanta poate să dispună, la
cererea părtilor interesate, măsuri cu caracter provizoriu de
suspendare sau care să asigure suspendarea, în stadiul în care se
află, a procedurii de atribuire. Instanta solutionează cererea de
suspendare luând în considerare consecintele probabile ale acestei măsuri
asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra
interesului public. Însă, în cazul în care consecintele negative ale
suspendării procedurii de atribuire sunt mai mari decât beneficiile lor,
instanta poate respinge cererea de suspendare, cu conditia ca această
hotărâre să nu prejudicieze niciun alt drept al persoanei care a
înaintat cererea.
În acest context, dispozitiile
art. 2878 din ordonantă prevăd că, indiferent de
decizia instantei cu privire la suspendarea procedurii de atribuire, autoritatea
contractantă nu poate încheia contractul înainte de solutionarea pe fond a
cauzei de către instantă. Prin urmare, în cazul respingerii cererii
de suspendare, textul de lege criticat reglementează posibilitatea
autoritătii contractante de a continua procedura de atribuire, însă
împiedică finalizarea acesteia, respectiv încheierea contractului de
achizitie publică, de concesiune de lucrări publice sau de servicii.
Dispozitiile art. 28710
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2006 enumera
cazurile de nulitate a contractelor, printre care si cel referitor la
încălcarea prevederilor art. 2878 alin. (1) si (2) din
ordonantă. Textul de lege criticat apare ca un mijloc de garantie a
principiului legalitătii, asigurând realizarea celor două functii ale
nulitătii: preventivă, respectiv sanctionatorie.
În ceea ce priveste sustinerile
autorului exceptiei, potrivit cărora dispozitiile criticate ar crea o
situatie egală tuturor ofertantilor care contestă procedura de
atribuire a contractelor de achizitii publice, indiferent de pozitia
subiectivă pe care au avut-oîn momentul exercitării dreptului la
contestatie, buna sau reaua-credintă, ceea ce ar echivala cu
încălcarea prevederilor art. 16 din Constitutie, Curtea constată că
acestea nu sunt întemeiate.
Astfel, Curtea observă
că cererea de suspendare a procedurii de atribuire poate fi respinsă
de către instanta judecătorească în considerarea consecintelor
probabile ale măsurii asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea
fi lezate sau pe motivul că efectele negative ale suspendării sunt
mai mari decât beneficiile lor, deci fără a fi relevate aspecte ce
tin de exercitarea cu bună sau rea-credintă a drepturilor procesuale
de către contestator. Or, respingerea cererii de suspendare poate
constitui expresia culpei procesuale a părtii care a formulat-o, dar
nicidecum nu echivalează cu exercitarea cu rea-credintă a dreptului
său de a se adresa justitiei. Prin urmare, Curtea apreciază că
dispozitiile art. 2878 din ordonantă asigură o aplicare
nediscriminatorie tuturor persoanelor prevăzute în ipoteza normei,
fără a crea privilegii vreunei categorii de participanti la procedura
de atribuire a contractelor.
În ceea ce priveste critica
potrivit căreia prevederile art. 2878 si ale art. 28710
alin. (1) din ordonantă lezează dreptul de proprietate al agentilor
economici si dreptul acestora de a-si exercita activitatea, Curtea retine
că ratiunea pentru care legiuitorul a instituit interdictia încheierii
contractului de achizitie publică, de concesiune de lucrări publice
sau de servicii, în cazul în care instanta nu a solutionat cauza având ca
obiect desfăsurarea procedurii de atribuire a acestui contract, a fost
aceea de a preîntâmpina încheierea unor contracte nelegale care ulterior ar fi
anulate în temeiul dispozitiilor legale. Prin urmare, scopul urmărit de
legiuitor a fost acela de a asigura stabilitatea raporturilor juridice
comerciale care se nasc între părti prin încheierea unor astfel de
contracte si, în mod mediat, de a garanta tocmai accesul liber al persoanei la
o activitate economică, în conditiile respectării drepturilor si
libertătilor celorlalte persoane participante la procedura de atribuire.
Referitor la critica de
neconstitutionalitate prin raportare la art. 53 din Constitutie, Curtea
constată că dispozitiile legale criticate dau expresie unor exigente
pe care legiuitorul este singurul abilitat să le stabilească în
valorificarea dreptului persoanei la exercitarea unei activităti
economice. Astfel, Curtea constată că obligatia autoritătii
contractante de a nu încheia contractul cu ofertantul, a cărui ofertă
a fost stabilită ca fiind câstigătoare, înainte de solutionarea
cauzei de către instantă, nu încalcă dispozitiile
constitutionale ale art. 53, deoarece acestea sunt aplicabile numai în ipoteza
în care există o restrângere a exercitării drepturilor si
libertătilor fundamentale ale cetătenilor, restrângere care, astfel
cum s-a arătat anterior, nu s-a constatat.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2878 si art. 28710
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 34/2006 privind
atribuirea contractelor de achizitie publică, a contractelor de concesiune
de lucrări publice si a contractelor de concesiune de servicii, exceptie
ridicată de Societatea Comercială Marcatin - S.A. din Bucuresti si
Societatea Comercială Marcaplast - S.A. din Otopeni în Dosarul nr.
29.352/3/2009 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IX-a contencios
administrativ si fiscal.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 24 iunie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 alin. (1) - (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având
ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar,
astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
45/2010
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Simona Ricu - procuror
Ingrid Alina Tudora
-magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) - (4) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi
salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2010, exceptie ridicată de
Liviu Vasiliu în Dosarul nr. 9.312/4/2009 al Judecătoriei Sectorului 4
Bucuresti - Sectia civilă.
La apelul nominal se
prezintă personal autorul exceptiei, fiind lipsă celelalte
părti, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele acordă cuvântul autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, care solicită admiterea acesteia astfel cum a fost
formulată.
În acest context, este
criticată evolutia legislativă a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009, astfel cum a fost modificată succesiv prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 18/2010 si Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 45/2010, autorul exceptiei apreciind că nu se
justifică măsura adoptată de legiuitor prin amânarea, în mod
nejustificat, a plătii unor sume prevăzute în titluri executorii,
având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul
bugetar, inclusiv din sistemul justitiei. În continuare, arată că
prin reglementarea criticată se conferă statului-debitor privilegiul
ca, invocând dificultăti economice, să amâne, dincolo de orice termen
rezonabil, fără niciun fel de justificare (cel putin în ceea ce
priveste anul 2011), executarea obligatiilor de plată fată de
creditori. Depune concluzii scrise la dosar.
Reprezentantului
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate. În acest sens, invocă Decizia Curtii
Constitutionale nr. 188/2010.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 11 septembrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 9.312/4/2009, Judecătoria
Sectorului 4 Bucuresti - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1
alin. (1) - (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind
plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de
drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2010, exceptie
ridicată de Liviu Vasiliu într-o cauză având ca obiect o contestatie
la executare.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 71/2009 se instituie o procedură
specială, derogatorie, în considerarea calitătii de debitor al
statului, procedură ce înlătură dreptul creditorului de a
urmări silit sumele de bani apartinând domeniului privat al statului, desi
acestea sunt supuse regimului de drept comun. Astfel, se conferă statului,
desi este debitor, privilegiul de a amâna si esalona sumele din bugetele
institutiilor publice necesare executării obligatiilor de plată
fată de creditori. Totodată, arată că Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 71/2009 restrânge accesul la justitie, prin
blocarea totală a fazei executionale, dându-se posibilitatea organelor
administrative ale statului să prelungească în mod nejustificat
executarea titlurilor executorii detinute de personalul care lucrează în
cadrul institutiilor bugetare. În final, sustine că, prin crearea unui
regim juridic special, derogatoriu si privilegiat fată de cel de drept
comun, înfrânge principiul constitutional al egalitătii modului de
ocrotire a proprietătii private.
Judecătoria Sectorului 4
Bucuresti - Sectia civilă consideră că reglementarea criticată este
neconstitutională si contravine art. 1, 21 si 125 din Legea
fundamentală. Astfel, arată că prin interventia legiuitorului
într-un domeniu de competenta exclusivă a instantelor judecătoresti,
cum este cel al suspendării executării silite, se încalcă
principiul separatiei puterilor în stat. De asemenea, consideră că,
prin împiedicarea creditorilor de a-si valorifica drepturile lor, se
încalcă si principiul accesului liber la justitie, executarea silită
fiind una dintre componentele procesului civil.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că
prevederile de lege criticate sunt neconstitutionale, întrucât contravin art.
1, 21 si 125 din Legea fundamentală. În acest sens, invocă Decizia
Curtii Constitutionale nr. 1.055/2008, prin care s-a statuat că „o
dispozitie legală prin care se suspendă cursul judecătii sau
executarea hotărârilor judecătoresti definitive referitoare la
anumite cauze determinate este neconstitutională”.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, notele scrise depuse la dosar, concluziile
procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispozitiile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 1 alin. (1) - (4) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi
salariale personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18 iunie
2009. Ulterior sesizării Curtii Constitutionale, Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 71/2009 a fost modificată prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 45 din 19 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 337 din 20 mai 2010, astfel
încât în prezent reglementarea criticată, asupra căreia urmează
a se pronunta, are următorul continut:
„Art. 1. - (1) Plata sumelor
prevăzute prin hotărâri judecătoresti având ca obiect acordarea
unor drepturi de natură salariată stabilite în favoarea personalului
din sectorul bugetar, devenite executorii până la data de 31 decembrie
2009, se va realiza după o procedură de executare care începe astfel:
a) în anul 2012 se plăteste
34% din valoarea titlului executoriu;
b) în anul 2013 se plăteste
33% din valoarea titlului executoriu;
c) în anul 2014 se plăteste
33% din valoarea titlului executoriu.
(2) În cursul termenului
prevăzut la alin. (1) orice procedură de executare silită se
suspendă de drept.
(3) Sumele prevăzute la
alin. (1) plătite în temeiul prezentei ordonante de urgentă se
actualizează cu indicele preturilor de consum comunicat de Institutul
National de Statistică.
(4) În întelesul prezentei
ordonante de urgentă, prin sectorul bugetar se întelege autoritătile
si institutiile publice a căror finantare se asigură astfel:
a) integral din bugetul de stat,
bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor
speciale, după caz;
b) din venituri proprii si
subventii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz;
c) integral din venituri proprii.”
Autorul exceptiei sustine că
reglementarea criticată contravine dispozitiilor constitutionale ale art.
16 alin. (2) potrivit cărora „nimeni nu este mai presus de lege”, art.
44 alin. (1)si (2) care garantează dreptul de proprietate privată,
precum si art. 21 alin. (1)-(3) privind accesul liber la justitie, prin
raportare la art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, art. 10 din Declaratia
Universală a Drepturilor Omului si art. 14 pct. 1 din Pactul international
cu privire la drepturile civile si politice.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că, potrivit Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 71/2009, plata sumelor prevăzute prin
hotărâri judecătoresti având ca obiect acordarea unor drepturi
salariale stabilite în favoarea personalului bugetar urmau să fie
plătite esalonat începând cu anul 2010, pentru hotărârile devenite
executorii până la sfârsitul anului 2009, si începând cu 2011, pentru cele
devenite executorii până la finalul acestui an.
Prin adoptarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 45/2010, s-a amânat plata acestor drepturi salariale câstigate
în instantă, ca urmare a constrângerilor bugetare impuse de situatia
economică actuală, astfel încât, ca urmare a modificărilor aduse
prin acest act normativ, plata sumelor prevăzute prin hotărâri
judecătoresti, devenite executorii până la data intrării în
vigoare a prezentei ordonante de urgentă, se va face astfel: 34% din
valoarea titlului executoriu - în anul 2012, si 33% din valoarea titlului
executoriu -în anul 2013, respectiv în anul 2014. Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009, astfel cum a fost modificată prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 45/2010, reglementează esalonarea
plătii unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect
acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
Instituirea acestei măsuri a
fost determinată de existenta unui număr substantial de cauze având
ca obiect acordarea de drepturi salariale, care a condus la o imposibilitate a
autoritătii statale de a executa hotărârile judecătoresti
pronuntate deja în această materie, în special în actualul context de
acută criză economică. Adoptarea actului normativ supus
controlului de constitutionalitate a fost determinată de circumstantele
exceptionale care au impus instituirea unor măsuri prin care să fie
limitată temporar exercitarea drepturilor decurgând din hotărârile
judecătoresti irevocabile pronuntate în materia respectivă,
fără ca prin aceasta să se aducă atingere substantei însesi
a acestor drepturi.
Pentru a evita devalorizarea
sumelor ce fac obiectul titlurilor executorii, ordonanta de urgentă
prevede că acestea se actualizează cu indicele preturilor de consum,
ceea ce garantează o executare în totalitate a creantei. Acest mecanism
asigură executarea integrală a titlului, acordând totodată
statului posibilitatea să identifice resursele financiare necesare
achitării acestor sume.
Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009 are în vedere rezolvarea unei situatii extraordinare,
prin reglementarea unor măsuri cu caracter temporar si derogatorii de la
dreptul comun în materia executării hotărârilor judecătoresti.
Măsurile instituite urmăresc un scop legitim - asigurarea
stabilitătii economice a tării - si păstrează un raport
rezonabil de proportionalitate între mijloacele folosite si obiectivul avut în
vedere - executarea esalonată a hotărârilor judecătoresti în
cauză. Totodată, măsurile reglementate au un caracter pozitiv,
în sensul că Guvernul recunoaste obligatia de plată a
autoritătii statale si se obligă la plata esalonată a titlurilor
executorii, modalitate de executare impusă de situatia de exceptie pe care
o reprezintă, pe de o parte, proportia deosebit de semnificativă a
creantelor astfel acumulate împotriva statului si, pe de altă parte,
stabilitatea economică a statului român în actualul context de acută
criză economică natională si internatională.
Asupra constitutionalitătii
prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009, Curtea s-a
mai pronuntat prin Decizia nr. 188 din 2 martie 2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 14 aprilie
2010, Decizia nr. 190 din 2 martie 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 224 din 9 aprilie 2010, sau
Decizia nr. 713 din 25 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 430 din 28 iunie 2010,
statuând că acest act normativ nu încalcă normele invocate din Legea
fundamentală.
Întrucât în cauza de fată nu
au intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, considerentele si solutia deciziilor
amintite îsi păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru motivele expuse, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
cu majoritate de voturi,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1)-(4) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în
titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului
din sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 45/2010, exceptie ridicată de Liviu Vasiliu
în Dosarul nr. 9.312/4/2009 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucuresti -
Sectia civilă.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ingrid Alina Tudora
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 227 alin. (1) lit. b) si e) din
Legea nr. 31/1990 privind societătile comerciale
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Károly - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 227 lit. b) si e) din
Legea nr. 31/1990 privind societătile comerciale, exceptie ridicată
de Societatea Comercială „Vega Som” - S.R.L. din Miercurea-Ciuc în Dosarul
nr. 3.105/96/2008 al Curtii de Apel Târgu Mures - Sectia comercială, de
contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal răspunde,
pentru autorul exceptiei, avocat Călin Rusu, cu delegatie la dosar,
lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Reprezentantul autorului
exceptiei formulează o cerere de renuntare la judecată.
Referitor la cererea
formulată, presedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului
Public, care solicită respingerea acesteia, arătând că în
procedura din fata Curtii Constitutionale nu se pot formula astfel de cereri.
Curtea respinge cererea
formulată, întrucât, în temeiul art. 55 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, în fata instantei
constitutionale nu sunt aplicabile dispozitiile Codului de procedură
civilă referitoare la stingerea procesului.
Cauza fiind
în stare de judecată, presedintele Curtii acordă cuvântul
reprezentantului autorului exceptiei, care lasă la aprecierea Curtii
solutionarea exceptiei formulate.
Reprezentantul Ministerului
Public solicită respingerea, ca neîntemeiată, a exceptiei de
neconstitutionalitate, arătând că interventia instantei de
judecată are loc numai când există neîntelegeri grave între asociatii
societătii comerciale.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 7 decembrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 3.105/96/2008, Curtea de Apel Târgu
Mures - Sectia comercială, de contencios administrativ si fiscal a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 227 lit. b) si e) din Legea nr. 31/1990 privind
societătile comerciale, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Vega Som” - S.R.L. din Miercurea-Ciuc într-o cauză având
ca obiect solutionarea recursului împotriva sentintei prin care a fost
dizolvată societatea comercială în cauză.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată că dispozitiile legale criticate
consacră o ingerintă în libertatea comertului. Se arată că
o societate comercială nu ar trebui să fie dizolvată prin vointa
statului, în conditiile în care unul dintre asociati doreste continuarea
activitătii societătii, iar aceasta nu are niciun fel de datorii de
plată restante.
Curtea de Apel Târgu Mures -
Sectia comercială, de contencios administrativ si fiscal apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât statul
trebuie să asigure siguranta circuitului comercial, iar acest lucru
presupune asanarea economiei si comertului de acele societăti comerciale
care din varii motive nu mai pot functiona în conditii normale.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră că
dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispozitiile
art. 227 lit. b) si e) din Legea nr. 31/1990 privind societătile
comerciale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004. În realitate, se
observă că obiect al exceptiei sunt dispozitiile art. 227 alin. (1)
lit. b) si e) din Legea nr. 31/1990, care au următorul cuprins:
„(1) Societatea se dizolvă
prin: [...]
b) imposibilitatea realizării
obiectului de activitate al societătii sau realizarea acestuia; [...]
e) hotărârea tribunalului,
la cererea oricărui asociat, pentru motive temeinice, precum
neîntelegerile grave dintre asociati, care împiedică functionarea
societătii.”
Autorul exceptiei sustine că
dispozitiile legale criticate încalcă prevederile constitutionale ale art.
135 alin. (2) lit. a) teza întâi referitoare la libertatea comertului.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:
Textul constitutional pretins
încălcat consacră o obligatie de rezultat din partea statului, si
anume aceea ca prin măsurile pe care le promovează să creeze un
cadru legislativ care să permită operatorilor economici să îsi
desfăsoare activitatea economică în mod liber si neîngrădit.
Totusi, această libertate economică nu poate fi absolutizată,
întrucât ar crea grave disfunctionalităti la nivelul economiei statului si
ar putea în final afecta stabilitatea economică a acestuia. Pentru a evita
o asemenea finalitate si pentru a crea un climat de ordine si încredere la
nivel economic, din punct de vedere constitutional, statul este îndrituit
să adopte măsuri legislative eficiente si energice. Desigur, aceste
măsuri în final nu trebuie să aibă ca rezultat tocmai negarea
libertătii comertului, ci să se constituie într-un adevărat
corolar al acestuia.
În aceste categorii de
măsuri se încadrează si dispozitiile legale ce vizează
dizolvarea societătilor comerciale. Statul, reglementând asemenea
măsuri, veghează la securitatea circuitului comercial si, pentru a
asigura acel climat de ordine si încredere la nivel economic, a prevăzut
eliminarea de pe piată a operatorilor economici care înregistrează
grave disfunctionalităti la nivel organizatoric si functional. Desigur,
această măsură nu trebuie privită întotdeauna ca o
sanctiune, dovadă că dizolvarea societătii comerciale se poate
face si ca urmare a realizării obiectului de activitate a acestuia, ceea
ce este o consecintă firească a epuizării scopului pentru care a
fost creată societatea în cauză.
Dizolvarea pe fondul existentei unor neîntelegeri grave între asociati
este o măsură extremă ce priveste societatea comercială,
însă statul a pus la dispozitia asociatilor si alte măsuri menite a
evita această finalitate ultimă, spre exemplu, retragerea asociatului
sau excluderea acestuia. În schimb, dizolvarea prin imposibilitatea
realizării obiectului de activitate a societătii este o
consecintă firească a faptului că societatea nu îsi mai poate
atinge scopul pentru care a fost înfiintată. Astfel, Curtea constată
că existenta unor neîntelegeri grave între asociati sau imposibilitatea
realizării obiectului de activitate a societătii sunt motive
suficiente pentru a dizolva societatea în cauză si de a asigura astfel
eliminarea operatorilor economici care prezintă neîncredere sau
incertitudine, deci un pericol iminent pentru circuitul comercial.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 227 alin. (1) lit. b) si
e)din Legea nr. 31/1990 privind societătile comerciale, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Vega Som” - S.R.L. din
Miercurea-Ciuc în Dosarul nr. 3.105/96/2008 al Curtii de Apel Târgu Mures -
Sectia comercială, de contencios administrativ si fiscal.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Károly
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1361 din Legea nr.
295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor si ale art. 118 din Codul
penal
Augustin Zegrean - presedinte
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
luliana Nedelcu - procuror
Valentina Bărbăteanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1361 din
Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor si ale art. 118 din
Codul penal, exceptie ridicată de Stefan Vasvari în Dosarul nr.
5.322/337/2009 al Judecătoriei Zalău.
La apelul nominal răspunde,
pentru autorul exceptiei, domnul avocat Friedmann Nicolescu, membru al Baroului
Bucuresti. Procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele Curtii acordă cuvântul apărătorului
autorului exceptiei. Acesta reiterează argumentele expuse în motivarea
scrisă a exceptiei si solicită admiterea acesteia.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
Observând că autorul exceptiei critică de fapt neconstitutionalitatea
extrinsecă a unei ordonante de urgentă care a modificat Legea nr.
295/2004, precizează că nu este aplicabil art. 115 alin. (1) din Constitutie,
ale cărui prevederi trebuie respectate în cazul edictării unei
ordonante simple. În schimb, pentru emiterea valabilă a unei ordonante de
urgentă este necesară respectarea dispozitiilor art. 115 alin. (4)
din Constitutie, exigentele prevăzute de acestea fiind întrunite în ceea
ce priveste Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 26/2008 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 295/2004. Referitor la pretinsa
neconstitutionalitate a art. 118 din Codul penal, arată că autorul
exceptiei învederează probleme de coroborare si aplicare a acestuia, care
nu intră în competenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 18 decembrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 5.322/337/2009, Judecătoria
Zalău a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1361 din Legea nr.
295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor si ale art. 118 din Codul
penal. Exceptia a fost ridicată de Stefan Vasvari într-o cauză
având ca obiect solutionarea plângerii formulate împotriva unei rezolutii a
Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că prevederile art. 1361
din Legea nr. 295/2004 contravin dispozitiilor art. 73 alin. (3) lit. h) din
Constitutie, întrucât au fost introduse în lege printr-o ordonantă de
urgentă a Guvernului. Arată că „delegarea legislativă de a
adopta ordonante de urgentă se încadrează exclusiv în dispozitiile
art. 108 alin. (1)si (3) din Constitutia României”. Or, „în cauză nu a
existat o lege specială de abilitare”, astfel că „ordonanta s-a emis
de Guvern cu depăsirea limitelor delegării”. De asemenea,
precizează că, din interpretarea art. 7 paragraful 2 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale
rezultă că, „ulterior aparitiei unei legi, nu se poate dispune
incriminarea unei persoane care a dobândit legal un bun”.
În ceea ce priveste prevederile
art. 118 din Codul penal, autorul exceptiei sustine că încalcă
dispozitiile din Legea fundamentală referitoare la protectia
proprietătii private, nefiind corelate cu situatiile prevăzute de
legea penală la înlocuirea răspunderii penale, în special cu cele din
art. 181 alin. (1) si (3) din Codul penal. Arată că
măsura confiscării bunului legal dobândit se face numai în temeiul
unei legi, de către autoritatea judecătorească, nu de organele
politiei sau ale parchetului, în legătură cu care precizează că
în jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului si a Curtii de la
Luxemburg s-a constatat că fac parte din organele administrative.
Judecătoria Zalău nu si-a exprimat opinia
cu privire la constitutionalitatea textelor de lege criticate.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că
prevederile de lege criticate sunt constitutionale. În acest sens, arată
că interdictia reglementării în domenii care fac obiectul legii
organice este prevăzută de art. 115 alin. (1) din Constitutie pentru
ordonantele emise de Guvern în temeiul unei legi speciale de abilitare adoptate
de Parlament, iar nu si în cazul ordonantelor de urgentă, care se
adoptă de către Guvern în temeiul art. 115 alin. (4) din Legea
fundamentală. Precizează totodată că deposedarea unei
persoane de anumite bunuri sau valori în executarea unei sanctiuni penale,
contraventionale, administrative ori civile sau a unei măsuri de
confiscare specială, prevăzute de lege, nu constituie expropriere si
nu încalcă în niciun alt mod dreptul de proprietate garantat
constitutional, astfel cum a retinut si Curtea Constitutională prin
Decizia nr. 1.060/2008.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile apărătorului autorului
exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiect al exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 1361 din Legea
nr. 295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 583 din 30 iunie
2004, introduse prin art. I
pct. 28 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 26/2008 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 17 martie 2008. De asemenea, obiect al
exceptiei îl constituie si dispozitiile art. 118 din Codul penal. Textele de
lege criticate au următoarea redactare:
- Art. 1361 din Legea
nr. 295/2004: „Detinerea sau portul de armă neletală din categoria
celor supuse autorizării, fără drept, constituie infractiune si
se pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 1 an.”;
- Art. 118 din Codul penal: „Sunt
supuse confiscării speciale:
a) bunurile produse prin
săvârsirea faptei prevăzute de legea penală;
b) bunurile care au fost
folosite, în orice mod, la săvârsirea unei infractiuni, dacă sunt ale
infractorului sau dacă, apartinând altei persoane, aceasta a cunoscut
scopul folosirii lor. Această măsură nu poate fi dispusă în
cazul infractiunilor săvârsite prin presă;
c) bunurile produse, modificate
sau adaptate în scopul săvârsirii unei infractiuni, dacă au fost
utilizate la comiterea acesteia si dacă sunt ale infractorului. Când
bunurile apartin altei persoane confiscarea se dispune dacă producerea,
modificarea sau adaptarea a fost efectuată de proprietar ori de infractor cu
stiinta proprietarului;
d) bunurile care au fost date
pentru a determina săvârsirea unei fapte sau pentru a răsplăti
pe făptuitor;
e) bunurile dobândite prin
săvârsirea faptei prevăzute de legea penală, dacă nu sunt
restituite persoanei vătămate si în măsura în care nu servesc la
despăgubirea acesteia;
f) bunurile a căror detinere
este interzisă de lege.
În cazul prevăzut în alin. 1
lit. b), dacă valoarea bunurilor supuse confiscării este vădit
disproportionată fată de natura si gravitatea infractiunii, se
dispune confiscarea în parte, prin echivalent bănesc, tinând seama de
urmarea infractiunii si de contributia bunului la producerea acesteia.
În cazurile prevăzute în
alin. 1 lit. b) si c), dacă bunurile nu pot fi confiscate, întrucât nu
sunt ale infractorului, iar persoana căreia îi apartin nu a cunoscut
scopul folosirii lor, se confiscă echivalentul în bani al acestora.
Dacă bunurile supuse
confiscării nu se găsesc, în locul lor se confiscă bani si
bunuri până la concurenta valorii acestora.
Se confiscă, de asemenea,
bunurile si banii obtinuti din exploatarea sau folosirea bunurilor supuse
confiscării, cu exceptia bunurilor prevăzute în alin. 1 lit. b) si
c).
Instanta poate să nu
dispună confiscarea bunului dacă acesta face parte din mijloacele de
existentă, de trebuintă zilnică ori de exercitare a profesiei
infractorului saua persoanei asupra căreia ar putea opera măsura
confiscării speciale.”
În opinia autorului exceptiei,
sunt încălcate următoarele prevederi din Constitutie: art. 44 alin.
(1), (2), (8) si (9) referitoare ia garantarea proprietătii private, la
prezumtia dobândirii licite a averii, la interdictia confiscării averii
dobândite licit si la posibilitatea confiscării în conditiile legii a
bunurilor destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii;
art. 73 alin. (3) lit. h) potrivit căruia infractiunile, pedepsele si
regimul executării acestora se reglementează prin lege organică;
art. 108 alin. (1) si (3) care prevăd că Guvernul adoptă hotărâri
si ordonante, iar ordonantele se emit în temeiul unei legi speciale de
abilitare. Se invocă, de asemenea, si următoarele dispozitii din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale: art. 6 paragraful 2 care consacră prezumtia de nevinovătie,
art. 7 paragraful 2 referitor la legalitatea pedepsei si art. 18 care
stabileste că restrângerile drepturilor si libertătilor
prevăzute de conventie nu pot fi aplicate decât în scopul pentru care ele
au fost prevăzute.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că nu este întemeiată,
urmând să o respingă ca atare, pentru argumentele ce se vor
arăta în continuare.
În ceea ce priveste dispozitiile
art. 1361 din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor si al
munitiilor, care au fost introduse în cuprinsul legii prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 26/2008, Curtea observă că se sustine o
teză eronată, autorul exceptiei interpretând în mod gresit
prevederile constitutionale care permit Guvernului să legifereze pe calea
ordonantelor, simple sau de urgentă. Instanta de control constitutional nu
poate retine critica potrivit căreia „ordonanta s-a emis de Guvern cu
depăsirea limitelor delegării”, motivată pe observatia că
„în cauză nu a existat o lege specială de abilitare”. Curtea
constată că, în realitate, interdictia reglementării în domenii
rezervate legii organice, potrivit art. 73 alin. (3) din Constitutie,
vizează exclusiv ordonantele simple, care se adoptă numai în baza
unei legi speciale de abilitare. Dimpotrivă, prin intermediul ordonantelor
de urgentă se pot emite reglementări de acest tip, fără
să fie necesară, asa cum sustine autorul exceptiei, emiterea vreunei
legi de abilitare, dreptul Guvernului de a emite ordonante de urgentă în
domenii rezervate legii organice rezultând din însesi prevederile art. 115
alin. (4) si alin. (5) teza finală din Legea fundamentală. În acest
sens a statuat în mod constant Curtea Constitutională, relevante sub acest
aspect fiind, de exemplu, Decizia nr. 146 din 25 martie 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 10 mai 2004,
sau Decizia nr. 684 din 10 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 931 din 16 noiembrie
2006.
Cât priveste prevederile art. 118
din Codul penal, Curtea observă că s-a mai pronuntat asupra
constitutionalitătii acestora, prin raportare la dispozitiile
constitutionale referitoare la dreptul de proprietate privată. Astfel,
prin Decizia nr. 377 din 30 septembrie 2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 19 octombrie
2004, instanta de contencios constitutional a statuat că deposedarea unei
persoane de anumite bunuri sau valori în executarea unei sanctiuni penale,
contraventionale, administrative ori civile sau a unei măsuri de
confiscare specială, prevăzute de lege, nu constituie expropriere si
nu încalcă în niciun alt mod dreptul de proprietate garantat
constitutional. Prin urmare, nefiind vorba de nesocotirea dreptului de
proprietate, care este protejat si prin prevederile art. 1 din primul Protocol
aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, Curtea constată că în cauza de
fată nu se poate retine nici nesocotirea art. 18 din documentul
international mai sus mentionat, care stabileste că restrângerile
drepturilor si libertătilor prevăzute de conventie nu pot fi aplicate
decât în scopul pentru care ele au fost prevăzute.
Totodată, Curtea
Constitutională observă că măsura de sigurantă a
confiscării speciale nu este o pedeapsă în sensul atribuit de art. 53
din Codul penal, care instituie felurile pedepselor aplicabile persoanei
fizice, motiv pentru care art. 7 paragraful 2 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale referitor
la legalitatea pedepsei nu este incident în cauză.
De asemenea, Curtea constată
că măsura confiscării speciale nu este de natură să
înfrângă nici prezumtia de nevinovătie, care este consacrată de
Legea fundamentală în legătură cu libertatea individuală a
persoanei, respectiv în ceea ce priveste retinerea si arestarea. Măsura
confiscării speciale are ca scop, la fel ca celelalte măsuri de
sigurantă, înlăturarea unei stări de pericol si preîntâmpinarea
săvârsirii unor fapte penale, fără să afecteze în vreun fel
dreptul persoanei fată de care aceasta se dispune de a beneficia de
prezumtia de vinovătie pe parcursul întregului proces penal, până la
rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare.
Curtea observă că nu
poate primi nici critica dedusă din sustinerile autorului exceptiei, în
sensul încălcării principiului separatiei si echilibrului puterilor
în stat, întrucât nu se pune problema vreunei intruziuni a puterii executive în
atributiile autoritătii judecătoresti. Aceasta din urmă are ca
rol înfăptuirea justitiei, or punerea în executare a măsurii
confiscării speciale nu este de resortul instantelor de judecată, ci
este firesc ca aceasta să fie adusă la îndeplinire de organe cu
atributii administrative.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1361 din Legea nr.
295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor si ale art. 118 din Codul
penal, exceptie ridicată de Stefan Vasvari în Dosarul nr. 5.322/337/2009
al Judecătoriei Zalău.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 2 alin. 1 lit. a) si art.
12 din Legea nr. 508/2004 privind înfiintarea, organizarea si functionarea în
cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism, precum si a prevederilor art. 7 din
Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitătii organizate
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Iulia Antoanella Motoc -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 2 alin. 1 lit.
a) si art. 12 din Legea nr. 508/2004 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea în cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a
Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism, precum si a
prevederilor art. 7 din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea
criminalitătii organizate, exceptie ridicată de Stelian Buruiană
în Dosarul nr. 940/84/2009 conexat la Dosarul nr. 3.527/84/2008 al Tribunalului
Sălaj - Sectia penală.
Dezbaterile au avut loc în ziua
de 29 iunie 2010 si au fost consemnate în încheierea de sedintă de la acea
dată, când
Curtea, având nevoie de timp
pentru a delibera, a amânat pronuntarea pentru 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 14 octombrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 3.527/84/2008, Tribunalul Sălaj -
Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1, art. 2 alin. 1 lit. a) si art. 12
din Legea nr. 508/2004 privind înfiintarea, organizarea si functionarea în
cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism, precum si a prevederilor art. 7 din
Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea criminalitătii
organizate, exceptie ridicată de Stelian Buruiană.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că prevederile din Legea
nr. 508/2004 încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 16, 21, 24,
art. 124 alin. (2), art. 131 si 20 raportat la art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, deoarece
Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si
Terorism este un organ de urmărire penală cu atributii speciale a
cărui functionare instituie o diferentiere de tratament între persoanele prezumate
a fi săvârsit infractiuni de drept comun si cele presupuse a fi
săvârsit infractiunile prevăzute de art. 12 din Legea nr. 508/2004.
De asemenea, procurorii care efectuează urmărirea penală în
temeiul Legii nr. 508/2004 nu îsi desfăsoară activitatea în cadrul
unui parchet constituit în sensul art. 131 din Constitutie, întrucât DIICOT nu
functionează pe lângă vreo instantă de judecată.
Cât priveste exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 39/2003, este de
observat că autorul exceptiei s-a limitat la o simplă enuntare a ei,
fără a arăta în mod concret în ce constă contrarietatea
reclamată.
Tribunalul Sălaj - Sectia
penală opinează că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 1, art. 2 alin. 1 lit. a)
si art. 12 din Legea nr. 508/2004 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea în cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a
Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.089 din 23
noiembrie 2004, asa cum au fost modificate prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 131/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 508/2004
privind înfiintarea, organizarea si functionarea în cadrul Ministerului Public
a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si
Terorism, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.046 din 29 decembrie 2006, si prin art. XV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 54/2010
privind unele măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 421 din
23 iunie 2010, precum si prevederile art. 7 din Legea nr. 39/2003 privind
prevenirea si combaterea criminalitătii organizate, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 din 29 ianuarie
2003, care au următorul continut:
- Art. 1 din Legea nr. 508/2004: „Art.
1 - (1) Prin prezenta lege se înfiintează Directia de Investigare a
Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism, ca structură
cu personalitate juridică, specializată în combaterea infractiunilor
de criminalitate organizată si terorism, în cadrul Parchetului de pe
lângă înalta Curte de Casatie si Justitie.
(2) Procurorul general al Parchetului
de pe lângă înalta Curte de Casatie si Justitie conduce Directia de
Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism prin
intermediul procurorului-sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism.
(3) Procurorul general al
Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casatie si Justitie
solutionează conflictele de competentă ivite între Directia de
Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism si
celelalte structuri sau unităti din cadrul Ministerului Public.
(4) Procurorul-sef al Directiei
de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism
este ordonator secundar de credite si, în exercitarea atributiilor sale, emite
ordine cu caracter intern.
(5) Finantarea cheltuielilor
curente si de capital ale Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism se asigură de la bugetul de
stat, fondurile destinate Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism fiind evidentiate distinct în bugetul
Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casatie si Justitie.
(6) Anual se constituie un
depozit în valoare de 1.000.000 lei pentru actiuni privind organizarea si
constatarea infractiunilor flagrante sau ocazionate de folosirea
investigatorilor sub acoperire, a informatorilor ori colaboratorilor acestora,
la dispozitia procurorului-sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism, iar modul său de gestionare si
de utilizare se va stabili prin ordin al procurorului-sef al acestei directii.”;
- Art. 2 alin. 1 lit. a) din
Legea nr. 508/2004: „(1) Directia de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism are următoarele atributii:
a) efectuarea urmăririi penale
pentru infractiunile prevăzute în prezenta lege si în legile speciale;”;
- Art. 12 din Legea nr. 508/2004:
„(1) Sunt de competenta Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism următoarele infractiuni din
Codul penal, republicat, cu modificările si completările ulterioare,
si din legi speciale, indiferent de calitatea persoanei, cu exceptia celor date
în competenta Directiei Nationale Anticoruptie, după cum urmează:
a) infractiunile prevăzute
de art. 7 si 8 din Legea nr. 39/2003 privind prevenirea si combaterea
criminalitătii organizate, cu exceptia cazurilor în care infractiunea
gravă este cea prevăzută de art. 215 alin. 1, 2, 3 si 5 din
Codul penal, dacă s-a cauzat o pagubă mai mare decât echivalentul în
lei a 1.000.000 euro sau este una dintre cele definite la art. 2 lit. b) pct.
15 si 20 din Legea nr. 39/2003. Dispozitiile art. 9 si 10 din Legea nr. 39/2003
se aplică în mod corespunzător;
b) infractiunile contra
sigurantei statului prevăzute în Codul penal si în legile speciale;
c) infractiunile prevăzute
de Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului si cele
prevăzute în Legea nr. 111/1996 privind desfăsurarea în
sigurantă, reglementarea, autorizarea si controlul activitătilor
nucleare, republicată;
d) infractiunile prevăzute
la titlul III, „Prevenirea si combaterea criminalitătii informatice”, al
cărtii I din Legea nr. 161/2003
privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea
demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificările si completările
ulterioare;
e) infractiunile din domeniul
proprietătii intelectuale si industriale, dacă sunt săvârsite de
persoane care apartin unor grupuri infractionale organizate sau unor asociatii
sau grupări constituite în scopul săvârsirii de infractiuni;
f) infractiunile prevăzute
de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului
ilicit de droguri, cu modificările si completările ulterioare, si cele
din Legea nr. 300/2002 privind regimul juridic al precursorilor folositi la
fabricarea ilicită a drogurilor, cu modificările si completările
ulterioare;
g) infractiunile prevăzute
în Legea nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de persoane,
cu modificările si completările ulterioare;
h) infractiunile prevăzute
în Legea nr. 365/2002 privind comertul electronic, republicată, dacă
sunt săvârsite de persoane care apartin unor grupuri infractionale
organizate sau unor asociatii sau grupări constituite în scopul
săvârsirii de infractiuni;
i) infractiunile prevăzute
de Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificările si
completările ulterioare;
j) infractiunile prevăzute
de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de
stat a României, aprobată cu modificări prin Legea nr. 243/2002, cu
modificările si completările ulterioare, si de Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte
săvârsite în afara teritoriului tării de cetăteni români sau de
persoane fără cetătenie domiciliate în România, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 252/2002, dacă sunt săvârsite de
persoane care apartin unor grupuri infractionale organizate sau unor asociatii
sau grupări constituite în scopul săvârsirii de infractiuni;
k) infractiunile privind traficul
de tesuturi, celule si organe umane, dacă sunt săvârsite de persoane
care apartin unor grupuri infractionale organizate sau unor asociatii sau
grupări constituite în scopul săvârsirii de infractiuni;
l) infractiunile de contrabandă prevăzute în Codul
vamal al României, indiferent de valoarea prejudiciului, dacă sunt
săvârsite de persoane care apartin unor grupuri infractionale organizate
sau unor asociatii sau grupări constituite în scopul săvârsirii de
infractiuni;
m) celelalte infractiuni
prevăzute în Codul vamal al României, dacă sunt conexe sau
indivizibile cu alte infractiuni aflate în competenta Directiei de Investigare
a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism;
n) infractiunile prevăzute
în Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spălării
banilor, precum si pentru instituirea unor măsuri de prevenire si
combatere a finantării actelor de terorism, cu modificările si
completările ulterioare, dacă banii, bunurile si valorile care au
făcut obiectul spălării banilor provin din săvârsirea
infractiunilor date în competenta Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism.
(2) Procurorii specializati din
cadrul Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate
Organizată si Terorism efectuează în mod obligatoriu urmărirea
penală pentru infractiunile prevăzute la alin. (1).
(3) Pentru infractiunile
prevăzute la alin. (1) săvârsite de minori sau asupra minorilor,
urmărirea penală se efectuează de procurori din cadrul Directiei
de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism,
anume desemnati de către procurorul general al Parchetului de pe
lângă înalta Curte de Casatie si Justitie.”;
- Art. 7 din Legea nr. 39/2003: „Art. 7. - (1) Initierea sau constituirea unui grup infractional organizat
ori aderarea sau sprijinirea sub orice formă a unui astfel de grup se
pedepseste cu închisoare de la 5 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Pedeapsa pentru faptele
prevăzute la alin. (1) nu poate fi mai mare decât sanctiunea
prevăzută de lege pentru infractiunea cea mai gravă care
intră în scopul grupului infractional organizat.
(3) Dacă faptele
prevăzute la alin. (1) au fost urmate de săvârsirea unei infractiuni
grave, se aplică regulile de la concursul de infractiuni.”
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor criticate din Legea nr. 508/2004, Curtea
constată că este neîntemeiată sustinerea referitoare la
încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 131, prin faptul că
directia a fost concepută ca o structură cu personalitate
juridică, specializată în combaterea infractiunilor de criminalitate
organizată si terorism din cadrul Parchetului de pe lângă înalta
Curte de Casatie si Justitie. Astfel, potrivit art. 131 alin. (2) din Legea
fundamentală, „Ministerul Public îsi exercită atributiile prin
procurori constituiti în parchete, în conditiile legii”, conditii care au stat
si la fundamentarea organizării si functionării Directiei de
Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism.
Faptul că în art. 2 alin. (1) si art. 12 din lege s-a prevăzut o
astfel de competentă nu justifică sustinerea că textul de lege
este neconstitutional. Dimpotrivă, având în vedere si prevederile art. 132
alin. (1) din Constitutie, potrivit cărora procurorii îsi
desfăsoară activitatea pe baza principiilor legalitătii,
impartialitătii si controlului ierarhic, se poate constata că
dispozitiile legale criticate nu constituie altceva decât o reflectare a
principiilor constitutionale mentionate.
Este
neîntemeiată si critica referitoare la încălcarea principiului
egalitătii în drepturi, deoarece acesta vizează egalitatea în
drepturi în fata legii a cetătenilor, si nu a procurorilor ca
reprezentanti ai Ministerului Public, calitate în care nu pot fi purtători
de drepturi subiective proprii. Împrejurarea că un dosar penal este
instrumentat în prima fază a procesului de un procuror din cadrul
directiei nu este de natură să afecteze în vreun fel egalitatea justitiabililor
în fata legii, deoarece, indiferent de structura căreia îi apartine,
reprezentantul Ministerului Public are acelasi rol constitutional în
activitatea judiciară, de reprezentant al intereselor generale ale
societătii si de apărător al ordinii de drept, precum si al drepturilor
si libertătilor cetătenilor.
În sfârsit, nu poate fi
primită nici critica referitoare la înfrângerea dispozitiilor
constitutionale referitoare la dreptul la un proces echitabil si la dreptul la
apărare, deoarece prevederile legale contestate nu împiedică în
niciun fel persoana interesată de a se apăra sau de a se adresa
instantei pentru apărarea drepturilor si intereselor sale legitime. De
asemenea, faptul că legiuitorul a instituit o anumită competentă
în sarcina Directiei Nationale Anticoruptie nu este de natură a afecta
dispozitiile constitutionale referitoare la înfăptuirea justitiei, cauzele
judecându-se după aceleasi reguli procedurale pentru toti cetătenii.
Cât priveste exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 39/2003, Curtea
constată că este inadmisibilă, deoarece autorul exceptiei s-a
limitat doar la enuntarea ei, fără a arăta în mod concret care
anume prevederi din Legea fundamentală sunt afectate si în ce constă
aceasta. Or, potrivit art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, „Sesizările trebuie
făcute în formă scrisă si motivate.”
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art.
147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 2 alin. 1 lit. a) si art. 12
din Legea nr. 508/2004 privind înfiintarea, organizarea si functionarea în
cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism, exceptie ridicată de Stelian
Buruiană în Dosarul nr. 940/84/2009, conexat la Dosarul nr. 3.527/84/2008
al Tribunalului Sălaj - Sectia penală.
2. Respinge ca inadmisibilă
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 39/2003
privind prevenirea si combaterea criminalitătii organizate, exceptie
ridicată de acelasi autor în acelasi dosar al aceleiasi instante.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 188/2000 privind
executorii judecătoresti
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Stefan Minea -
judecător
Iulia Antoanella Motoc -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea nr.
188/2000 privind executorii judecătoresti, exceptie ridicată de
Societatea Comercială „Piramid Corporation” - S.R.L. din Ilfov în Dosarul
nr. 7.448/94/2009 al Judecătoriei Buftea.
Dezbaterile au avut loc în
sedinta publică din 29 iunie 2010 si au fost consemnate în încheierea de
la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a
amânat pronuntarea la data de 6 iulie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 19 octombrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 7.448/94/2009, Judecătoria Buftea
a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 188/2000 privind executorii
judecătoresti. Exceptia a fost ridicată de Societatea
Comercială „Piramid Corporation” - S.R.L. din Ilfov cu prilejul
solutionării unei cauze civile având ca obiect o cerere de recuzare a unui
executor judecătoresc.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate
autorul
acesteia sustine în esentă că textul de lege criticat este
neconstitutional, întrucât nu mentionează în mod expres cazurile în care
un executor judecătoresc poate fi recuzat, ci face doar trimitere la
dispozitiile art. 27 din Codul de procedură civilă, care vizează
judecătorii, desi între cele două categorii socio-profesionale nu
există identitate de situatii. De asemenea, consideră că se
încalcă liberul acces la justitie, întrucât este îngrădită
posibilitatea de recuzare a executorului judecătoresc pentru o atitudine
partizană si lipsită de profesionalism. În sfârsit, sustine că
art. 10 din Legea nr. 188/2000 creează o inegalitate între pozitia
părtilor în procedura de executare, creditorul având posibilitatea de a
alege executorul care să instrumenteze procedura executării titlului,
în timp ce debitorului i se răpeste această posibilitate.
Judecătoria Buftea consideră că
art. 10 din Legea nr. 188/2000 nu contravine textelor din Constitutie invocate
de autorul exceptiei. În acest sens, arată că, în situatia în care
una dintre părtile implicate în procedura de executare silită are
motive de a considera că executorul judecătoresc manifestă o
atitudine partizană si lipsită de profesionalism, aceasta poate
formula o cerere de recuzare, invocând una dintre situatiile prevăzute de
art. 27 pct. 1, 2, 3, 5, 6, 8 si 9 din Codul de procedură civilă. O
atitudine partizană sau lipsită de profesionalism a executorului
poate constitui motive de recuzare, dar acestea se încadrează în cele
reglementate de dispozitiile art. 29 din Codul de procedură civilă.
De altfel, într-o asemenea situatie, partea interesată are la
îndemână si calea procesuală a plângerii reglementată de art. 53
din Legea nr. 188/2000, fiind astfel respectate accesul liber la justitie,
dreptul la un proces echitabil si dreptul la apărare. Cât priveste
posibilitatea creditorului de a alege executorul care să instrumenteze
procedura silită a titlului executoriu, instanta apreciază că o
astfel de prevedere nu este neconstitutională, întrucât titlul executoriu
se înmânează doar creditorului si acesta este singurul care poate solicita
executarea silită. De altfel, art. 3711 din Codul de
procedură civilă reglementează în mod amănuntit competenta
executorului, atributiile acestuia si diversele forme de executare silită,
oferind părtii interesate acces efectiv la justitie prin formularea
contestatiei la executare sau a altor cereri specifice procedurii, fiind astfel
exercitat un control judiciar direct asupra oricărui act de executare
îndeplinit de către executorul judecătoresc.
În conformitate cu dispozitiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctul
de vedere solicitat.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 10 din Legea nr. 188/2000
privind executorii judecătoresti, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 559 din 10 noiembrie 2000, cu
modificările ulterioare, dispozitii potrivit cărora: „(1)
Executorii judecătoresti pot fi recuzati în cazul în care se află în
una dintre situatiile prevăzute la art. 27 pct. 1, 2, 3, 5, 6, 8 si 9 din
Codul de procedură civilă.
(2) Executorul judecătoresc
pentru care este cerută recuzarea poate declara că se abtine.
(3) Partea interesată poate
cere instantei de executare recuzarea executorului judecătoresc imediat ce
a aflat despre una dintre situatiile prevăzute la alin. (1), dar numai
până la încheierea executării silite. Încheierea instantei prin care
s-a încuviintat ori s-a respins abtinerea, precum si cea prin care s-a
încuviintat recuzarea nu sunt supuse niciunei căi de atac.
(4) Încheierea prin care s-a
respins recuzarea poate fi atacată cu recurs în termen de 5 zile de la
comunicare.
(5) Încheierea prin care s-a
hotărât recuzarea va arăta în ce măsură actele îndeplinite
de executorul judecătoresc recuzat vor fi păstrate.”
Autorul exceptiei consideră
că aceste dispozitii de lege sunt contrare următoarelor texte din
Constitutie: art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind
accesul liber la justitie si dreptul la un proces echitabil, art. 24 alin. (1)
referitor la dreptul la apărare si art. 53 privind restrângerea
exercitiului unor drepturi sau libertăti.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că s-a mai pronuntat în jurisprudenta
sa asupra constitutionalitătii prevederilor de lege criticate, în raport
cu aceleasi dispozitii din Legea fundamentală si fată de sustineri
similare.
Astfel, prin Decizia nr. 175 din
26 februarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 3 aprilie 2008, Curtea a respins, pentru
considerentele acolo arătate, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 188/2000.
Întrucât nu au intervenit
elemente noi, care să justifice reconsiderarea jurisprudentei în materie a
Curtii Constitutionale, solutia si considerentele deciziei amintite îsi
păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 188/2000 privind
executorii judecătoresti, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Piramid Corporation” - S.R.L. din Ilfov în Dosarul nr.
7.448/94/2009 al Judecătoriei Buftea.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 6 iulie 2010.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena lonea
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |