MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 377 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 8
iunie 2010
SUMAR
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 249
din 16 martie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 din anexa nr. VI si celor ale anexei nr. VI/1 la Legea-cadru nr. 330/2009
privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice
Decizia nr. 265
din 16 martie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 268 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
Decizia nr. 448
din 15 aprilie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor pct. 4 al articolului unic din Legea nr. 295/2002 pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plată, a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, în ansamblul său, precum
si, în special, a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1), (2)
si (4), art. 8 alin. (1) si (2) si ale art. 10 din această ordonantă
Decizia nr. 504
din 20 aprilie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru
Decizia nr. 528
din 27 aprilie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 598 si 600 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 630
din 11 mai 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I, II si V din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/2008
privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare
în sistemul justitiei
Decizia nr. 632
din 11 mai 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 38 din Legea cadastrului si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996
Decizia nr. 693
din 20 mai 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4081 alin. 2 lit. a) si b) si alin. 11 lit. a) si
b) din Codul de procedură penala
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 16 martie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 din anexa nr. VI si celor ale anexei nr. VI/1 la Legea-cadru nr.
330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri
publice
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (1) si ale
lit. Adin anexa la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 27/2006 privind
salarizarea si alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor si altor
categorii de personal din sistemul justitiei, exceptie ridicată de Mihail
Decean în Dosarul nr. 954/30/2009 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia litigii
de muncă si asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc
părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului
Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate
ca neîntemeiată. În acest sens, invocă cele retinute de Curtea
Constitutională prin Decizia nr. 861/2009.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 24 iunie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 954/30/2009, Curtea de Apel Timisoara -
Sectia litigii de muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea
Constitutională cu dispozitiile art. 11 alin. (1) si ale lit. A din anexa
la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte
drepturi ale judecătorilor, procurorilor si altor categorii de personal
din sistemul justitiei. Exceptia a fost ridicată de Mihail Decean cu
prilejul solutionării unei cauze având ca obiect drepturi bănesti.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că
prevederile art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
27/2006 sunt contrare dispozitiilor art. 16 alin. (1) si art. 53 din
Constitutie. În acest sens, arată că dispozitiile de lege criticate
instituie un mod de salarizare care creează o inegalitate vădită
între nivelul indemnizatiilor acordate judecătorilor de la instantele
obisnuite si procurorilor din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie si celor
din cadrul Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate
Organizată si Terorism.
Astfel, consideră că elementele de stabilire a salarizării
personalului prevăzut de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
27/2006 sunt nivelul instantelor sau parchetelor, functia detinută si vechimea
în magistratură, dintre acestea esentială fiind vechimea în
magistratură. Întrucât ultima conditie nu mai este cerută
procurorilor din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie si celor din cadrul
Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si
Terorism, se creează o discriminare între acestia si ceilalti magistrati.
De asemenea, arată că, potrivit celor retinute de Înalta Curte de
Casatie si Justitie în Decizia nr. VI/2007, „folosirea drept criteriu de
diferentiere a tratamentului salarial pentru magistrati doar apartenenta la
anumite segmente restrânse de realizare a justitiei, pe considerentul că
domeniile în care ar activa ar reclama o specializare particularizată si
un risc deosebit, nu se poate justifica atât timp cât varietatea infinită
a situatiilor de coliziune cu legea ce se pot ivi si a timpului de reactie
necesară pentru asigurarea ordinii de drept presupune eforturi chiar mai
importante si riscuri profesionale mai accentuate în multe alte cazuri decât
cele pentru care s-a instituit tratamentul salarial preferential”.
Curtea de Apel Timisoara - Sectia
litigii de muncă si asigurări sociale consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este întemeiată.
În conformitate cu dispozitiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră că
exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiată. În acest sens,
arată că criteriile utilizate pentru stabilirea salariului
judecătorilor, procurorilor, personalului asimilat acestora si
magistratilor-asistenti nu se aplică în mod obligatoriu cumulat, ci în
functie de situatie. De asemenea, arată că în ceea ce priveste
salarizarea procurorilor din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie si a celor
din cadrul Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate
Organizată si Terorism, principalul criteriu de departajare a
salarizării magistratilor este nivelul instantei sau al parchetului, dar
au fost avute în vedere si alte criterii specifice (activitatea
desfăsurată, lucrul pe teren, riscurile profesionale mai mari). De
asemenea, mai arată că judecătorii desfăsoară
activităti diferite de cele ale procurorilor, iar regulile de organizare
si functionare a parchetelor sunt diferite de cele ale instantelor
judecătoresti. În ceea ce priveste încadrarea procurorilor în Directia
Natională Anticoruptie si în Directia de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism, observă că legiuitorul a
mentinut regula numirii acestora, iar nu a promovării. Acestia
exercită functia pe o durată temporară în cadrul acestui parchet,
ei revenind pe postul detinut anterior. Sustinerea că în vederea numirii
nu este necesar ca procurorul în cauză să aibă grad profesional
de procuror al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie
este corectă, însă tocmai acest fapt duce la concluzia inexistentei
unor reguli diferite de promovare în profesie între judecători si
procurori.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, punctul de vedere al
Guvernului, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 11 alin. (1) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi
ale judecătorilor, procurorilor si altor categorii de personal din
sistemul justitiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 314 din 7 aprilie 2006, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările
si completările ulterioare.
Textul de lege criticat are
următoarea redactare:
- Art. 11 alin. (1): „Procurorii
din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie si cei din cadrul Directiei de
Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism sunt
salarizati potrivit nr. crt. 6-13 de la lit. A din anexă, în raport
cu functiile pe care le detin sau cu care sunt asimilati potrivit legii.”
De asemenea, obiect al exceptiei
îl constituie si prevederile lit. Adin anexa la Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 27/2006, care stabileste coeficientii de multiplicare pentru
indemnizatiile judecătorilor, procurorilor si ale personalului de
specialitate juridică asimilat judecătorilor si procurorilor potrivit
Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor si procurorilor,
republicată, cu modificările si completările ulterioare.
Autorul exceptiei consideră
că aceste texte de lege sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1)
privind egalitatea în drepturi a cetătenilor si art. 53 privind
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti din
Constitutie.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea observă că dispozitiile de lege
criticate au fost abrogate prin art. 48 alin. (1) pct. 7 din cap. VI al părtii a III-a din
Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului
plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009.
Solutia legislativă a art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 27/2006 a fost preluată însă în cuprinsul art. 11 din
sectiunea a 2-a a anexei nr. VI la actul abrogator, cu
următoarea redactare: „Pe durata exercitării functiei, procurorii
din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie si cei din cadrul Directiei de
Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizată si Terorism
beneficiază de o indemnizatie de încadrare brută lunară
stabilită pe baza coeficientilor de ierarhizare prevăzuti la nr. crt.
3, 4 si 6-10 din anexa nr. VI/1, în raport cu functiile pe care le detin
sau cu care sunt asimilati potrivit legii.”
De asemenea, dispozitiile care
reglementează coeficientii de ierarhizare pentru judecători, procurori,
magistrati-asistenti si personalul de specialitate juridică asimilat
judecătorilor si procurorilor sunt cuprinse în anexa nr. VI/1 din
Legea-cadru nr. 330/2009.
Prin urmare, Curtea retine ca
obiect al exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile art. 11 din anexa nr.
VI si cele ale anexei nr. VI/1 la Legea-cadru nr.
330/2009.
Curtea constată în
continuare că, prin Decizia nr. 861 din 16 iunie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 28 iulie
2009, s-a mai pronuntat asupra constitutionalitătii dispozitiilor de lege
criticate, în raport cu aceleasi prevederi din Legea fundamentală si prin
analizarea unor argumente asemănătoare. Cu acel prilej, respingând ca
neîntemeiată critica de neconstitutionalitate, a retinut că „esentială
în definirea cadrului juridic analizat este stabilirea gradului instantelor sau
parchetelor pe lângă care magistratii, fie ei procurori, judecători
sau magistrati-asistenti, functionează”.
Astfel, atât Directia
Natională Anticoruptie, cât si Directia de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizată si Terorism functionează în cadrul
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie. Pozitia
ierarhică superioară a acestor structuri este justificată de
importanta obiectivului activitătii acestora, care urmăreste
combaterea unor infractiuni cu pericol social deosebit de grav, si de impactul
major pe care aceste infractiuni îl au în prezent în societate.
Asa cum s-a retinut prin Decizia
nr. 1.220 din 12 noiembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 792 din 26 noiembrie 2008,
conferirea acestei pozitii superioare în ierarhia parchetelor a determinat si
posibilitatea conferită membrilor acestor structuri de a dobândi gradul
profesional corespunzător nivelului parchetului sau structurii în care
functionează. Prin aceeasi decizie, Curtea a arătat că
„legiuitorul este liber să deroge de la regulile generale de promovare în
functii, atât timp cât solutia legislativă impusă este justificată
în mod obiectiv si rational”, iar avansarea în ierarhia parchetelor a Directiei
Nationale Anticoruptie, conform modificărilor aduse de Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 134/2005, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 899 din 7 octombrie 2005,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 54/2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 226 din 13 martie
2006, a fost considerată ca fiind o astfel de împrejurare obiectivă.
Curtea observă însă
că, întrucât doar apartenenta la o astfel de structură justifică
diferenta de tratament juridic criticată de autorul exceptiei, art. 11 din
anexa VI la Legea-cadru nr. 330/2009
specifică faptul că indemnizatia se acordă doar „pe durata
exercitării functiei”.
În concluzie,
în acord cu cele statuate prin Decizia nr. 861/2009, Curtea retine că „o
atare diferentiere este una justificată în mod obiectiv si rational si
că discriminarea salarială ar fi apărut numai atunci când
legiuitorul nu ar fi tinut cont de pozitia superioară a parchetului sau
instantei de judecată, după caz”.
Pentru considerentele expuse, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 din anexa nr. VI si celor ale anexei nr. VI/1 la Legea-cadru nr.
330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din
fonduri publice, exceptie ridicată de Mihail Decean în Dosarul nr.
954/30/2009 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia litigii de muncă si
asigurări sociale.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 16 martie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 16 martie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 268 alin. (2) din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Augustin Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 268 alin. (2) din Legea
nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicată de Spitalul Clinic Judetean
de Urgentă „Sfântul Apostol Andrei” din Galati în Dosarul nr.
1.257/121/2009 al Curtii de Apel Galati - Sectia pentru cauze privind
conflictele de muncă si asigurări sociale.
La apelul nominal se
constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Cauza este în stare de
judecată.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele: Prin Decizia civilă nr.
909/R din 12 octombrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 1.257/121/2009, Curtea
de Apel Galati - Sectia pentru cauze privind conflictele de muncă si
asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 268 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 -
Codul muncii.
Exceptia a
fost ridicată de Spitalul Clinic Judetean de Urgentă „Sfântul Apostol
Andrei” din Galati într-un dosar având ca obiect un litigiu de muncă.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că, prin continutul textelor
criticate, legiuitorul a instituit reguli diferite, creând premisa
încălcării principiului previzibilitătii normei de drept. Art.
268 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, în conformitate cu care
lipsa mentiunilor din decizia de sanctionare constituie motiv de nulitate
absolută a deciziei, este neconstitutional, deoarece, contractul
individual de muncă fiind de natură conventională, sanctiunea
prevăzută nu poate fi nulitatea absolută, ci, eventual, nulitatea
relativă. Prin modalitatea de reglementare s-a creat un regim
discriminatoriu, excesiv si ambiguu împotriva angajatorului.
Curtea de Apel Galati - Sectia
pentru cauze privind conflictele de muncă si asigurări sociale consideră că
dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 268 alin. (2) din Legea
nr. 53/2003 - Codul muncii, prevederi ce au următorul continut: „Sub
sanctiunea nulitătii absolute, în decizie se cuprind în mod obligatoriu:
a) descrierea faptei care
constituie abatere disciplinară;
b) precizarea prevederilor din
statutul de personal, regulamentul intern sau contractul colectiv de muncă
aplicabil, care au fost încălcate de salariat;
c) motivele pentru care au fost
înlăturate apărările formulate de salariat în timpul
cercetării disciplinare prealabile sau motivele pentru care, în conditiile
prevăzute la art. 267 alin. (3), nu a fost efectuată cercetarea;
d) temeiul de drept în baza
căruia sanctiunea disciplinară se aplică;
e) termenul în care sanctiunea
poate fi contestată;
f) instanta competentă la
care sanctiunea poate fi contestată.”
În opinia autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, prevederile legale criticate contravin dispozitiilor
constitutionale cuprinse în art. 16 privind egalitatea în fata legii, art. 20
referitor la tratatele internationale privind drepturile omului si art. 21
privind liberul acces la justitie din Constitutia României si în art. 6 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
Examinând exceptia, Curtea constată că
textul de lege criticat se înscrie printre cele care au ca scop asigurarea
stabilitătii raporturilor de muncă, a desfăsurării acestora
în conditii de legalitate si a respectării drepturilor si îndatoririlor
ambelor părti ale raportului juridic de muncă. În acelasi timp, sunt
menite să asigure apărarea drepturilor si
intereselor legitime ale salariatului, având în vedere pozitia obiectiv
dominantă a angajatorului în desfăsurarea raportului de muncă.
Aplicarea sanctiunilor
disciplinare si, în mod special, încetarea raportului de muncă din vointa
unilaterală a angajatorului sunt permise cu respectarea unor conditii de
fond si de formă riguros reglementate de legislatia muncii, în scopul
prevenirii eventualelor conduite abuzive ale angajatorului.
Mentiunile si precizările pe
care în mod obligatoriu trebuie să le contină decizia de aplicare a
sanctiunii disciplinare au rolul, în primul rând, de a-l informa concret si
complet pe salariat cu privire la faptele, motivele si temeiurile de drept
pentru care i se aplică sanctiunea, inclusiv cu privire la căile de
atac si termenele în care are dreptul să constate temeinicia si
legalitatea măsurilor dispuse din vointa unilaterală a angajatorului.
Angajatorul, întrucât detine
toate datele, probele si informatiile pe care se întemeiază măsura
dispusă, trebuie să facă dovada temeiniciei si legalitătii
acelei măsuri, salariatul putând doar să le combată prin alte
dovezi pertinente. Astfel, mentiunile si precizările prevăzute de
textul de lege sunt necesare si pentru instanta judecătorească, în
vederea solutionării legale si temeinice a eventualelor litigii determinate
de actul angajatorului.
De altfel, aceste considerente au
fost retinute si prin Decizia nr. 319 din 29 martie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 292 din 3 mai 2007,
si prin Decizia nr. 383 din 7 iulie 2005, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 792 din 31 august
2005, când, analizând conformitatea art. 268 din Codul muncii cu dispozitiile
art. 21 alin. (3) si art. 45 din Constitutie, Curtea a respins criticile
formulate ca fiind neîntemeiate.
De asemenea, Curtea
Constitutională s-a mai pronuntat, prin raportare la aceleasi dispozitii
constitutionale invocate de autorul exceptiei de neconstitutionalitate, prin
Decizia nr. 1.675 din 15 decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 112 din 19 februarie 2010, si
prin Decizia nr. 1.412 din 3 noiembrie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 893 din 21 decembrie
2009.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art.
147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 268 alin. (2) din Legea
nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicată de Spitalul Clinic Judetean
de Urgentă „Sfântul Apostol Andrei” din Galati în Dosarul nr.
1.257/121/2009 al Curtii de Apel Galati - Sectia pentru cauze privind
conflictele de muncă si asigurări sociale.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 16 martie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 15 aprilie 2010
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 4 al articolului unic
din Legea nr. 295/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somatiei de plată, a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001,
în ansamblul său, precum si, în special, a dispozitiilor art. 1, art. 4
alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 alin. (1) si (2) si ale art. 10
din această ordonantă
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Augustin Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Daniela Ramona Maritiu -
magistrat-asistent
Pe rol se
află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct.
4 al articolului unic din Legea nr. 295/2002 pentru aprobarea Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată, a Ordonantei
Guvernului nr. 5/2001, în ansamblul său, precum si, în special, a
dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8
alin. (1) si (2) si ale art. 10 din această ordonantă, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Euro Metal Works” - S.R.L. În
Dosarul nr. 1194.1/30/2009 al Tribunalului Timis - Sectia comercială si de
contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc
părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, presedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului
Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate
ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierea din 13 noiembrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 1194.1/30/2009, Tribunalul Timis -
Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor pct. 4 al articolului unic din Legea nr. 295/2002 pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de
plată, a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, în ansamblul său, precum
si, în special, a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1), (2)
si (4), art. 8 alin. (1) si (2) si ale art. 10 din această ordonantă,
exceptie ridicată de Societatea Comercială „Euro Metal Works” -
S.R.L.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile pct. 4 al
articolului unic din Legea nr. 295/2002, care abrogă art. 11 din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001, „fac inexistentă egalitatea în drepturi dintre
creditor si debitor, imposibilă exercitarea dreptului la apărare al
debitorului si restrângerea exercitiului drepturilor acestuia, fără
nicio justificare constitutională”, ceea ce încalcă prevederile art.
16 alin. (1), ale art. 21 alin. (1) si (2), ale art. 24 alin. (1) si ale art.
53 din Constitutie. În continuare, arată că dispozitiile art. 1 alin.
(1), ale art. 4 alin. (2) si ale art. 6 alin. (1) si (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
contravin art. 24 alin. (1), art. 44 alin. (1) si art. 136 alin. (1) si (5) din
Constitutie, „întrucât posibilitatea solutionării cererii creditorului
numai pe baza actelor depuse si a explicatiilor date de părti
împiedică exercitarea dreptului la apărare si asigurarea dreptului la
un proces echitabil, iar emiterea unui titlu executoriu în urma unui proces
sumar si executarea acestuia încalcă reglementarea constitutională a
dreptului la proprietate”. De asemenea, textele criticate contravin art. 20
alin. (2) din Constitutie, fiind în neconcordantă cu art. 6 paragraful 1
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, întrucât nu asigură dreptul la un proces echitabil pentru
toate părtile. Totodată, art. 1 alin. (2) încalcă art. 44 alin.
(1) si art. 136 alin. (1) si (5) din Constitutie, „deoarece prevăd
actualizarea majorărilor si penalitătilor cu rata inflatiei,
indiferent dacă prin cererea creditorului s-a solicitat sau nu acest lucru”;
art. 6 alin. (4) este contrar art. 24 alin. (1), art. 44 alin. (1) si art. 136
alin. (1) si (5) din Constitutie, „având în vedere că înmânarea de
îndată a ordonantei echivalează cu pronuntarea judecătorului
înainte de a se administra orice probe”; art. 8 alin. (1) contravine art. 24
alin. (1) si art. 126 alin. (2) din Legea fundamentală, „întrucât se face
trimitere la exercitarea căii de atac sau a unei actiuni în justitie de
sine stătătoare, care nu este prevăzută de Codul de
procedură civilă”, iar alin. (2) al aceluiasi articol stabileste
numai competenta, iar nu si continutul cererii în anulare, precum si limitele
în care poate fi atacată ordonanta emisă de judecător; art. 10
contravine art. 24 alin. (1) si art. 126 alin. (2) din Constitutie, „deoarece
nu exclud posibilitatea formulării contestatiei la executare alternativ,
simultan sau ulterior cererii de anulare”. Mai arată că executarea
silită în temeiul titlului executoriu emis potrivit ordonantei „poate fi
privită ca o atingere adusă patrimoniului debitorului si ca o
măsură nelegală constând în diminuarea acestui patrimoniu pentru
realizarea abuzivă a creditorului”.
Tribunalul Timis - Sectia
comercială si de contencios administrativ arată că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
În conformitate cu dispozitiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile pct. 4 al articolului unic din
Legea nr. 295/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somatiei de plată, a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, în
ansamblul său, precum si, în special, a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin.
(2), art. 6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 alin. (1) si (2) si ale art. 10 din
această ordonantă.
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somatiei de plată a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001
si a fost aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
295/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 5 iunie 2002.
Textele criticate au
următorul continut:
- Art. 1 alin. (1) si (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001: „(1) Procedura somatiei de plată se
desfăsoară, la cererea creditorului, în scopul realizării de
bunăvoie sau prin executare silită a creantelor certe, lichide si
exigibile ce reprezintă obligatii de plată a unor sume de bani,
asumate prin contract constatat printr-un înscris ori determinate potrivit unui
statut, regulament sau altui înscris, însusit de părti prin
semnătură ori în alt mod admis de lege si care atestă drepturi
si obligatii privind executarea anumitor servicii, lucrări sau orice alte
prestatii.
(2) Suma ce reprezintă
obligatia prevăzută la alin. (1), precum si dobânzile, majorările
sau penalitătile datorate potrivit legii se actualizează în raport cu
rata inflatiei aplicabilă la data plătii efective.”;
- Art. 4 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001: „(2) în toate cazurile, pentru solutionarea cererii,
judecătorul dispune citarea părtilor, potrivit dispozitiilor Codului
de procedură civilă referitoare la pricinile urgente, pentru
explicatii si lămuriri, precum si pentru a stărui în efectuarea
plătii sumei datorate de debitor ori pentru întelegerea părtilor
asupra modalitătilor de plată.”;
- Art. 6 alin. (1), (2) si (4)
din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001: „(1) Dacă nu a intervenit
închiderea dosarului în conditiile art. 5, judecătorul va examina cererea
pe baza actelor depuse, precum si a explicatiilor si lămuririlor
părtilor, ce i-au fost prezentate potrivit art. 4.
(2) Când în urma examinării
prevăzute la alin. (1) constată că pretentiile creditorului sunt
justificate, judecătorul emite ordonanta care va contine somatia de
plată către debitor, precum si termenul de plată. [...]
(4) Ordonanta se va înmâna
părtii prezente sau se va comunica fiecărei părti de
îndată, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.”;
- Art. 8 alin. (1)si (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 5/2001: „(1) împotriva ordonantei prevăzute la
art. 6 alin. (2) debitorul poate formula cererea în anulare, în termen de 10
zile de la data înmânării sau comunicării acesteia.
(2) Cererea în anulare se
solutionează de către instanta competentă pentru judecarea
fondului cauzei în primă instantă.”;
- Art. 10 din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001: „(1) Cel interesat poate face contestatie la
executare, potrivit dispozitiilor Codului de procedură civilă.
(2) Prin contestatia la executare
debitorul poate invoca apărări de fond împotriva titlului executoriu,
cu exceptia cazului în care a formulat, potrivit art. 8, cerere în anulare
împotriva ordonantei de admitere a cererii creditorului.”;
- Articolul unic pct. 4 din Legea
nr. 295/2002: „Articolul 11 se abrogă.” Art. 11 din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 avea următorul continut: „Prevederile prezentei
ordonante se completează cu dispozitiile Codului de procedură
civilă.”
În sustinerea
neconstitutionalitătii acestor dispozitii legale, autorul exceptiei
invocă încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1)
privind egalitatea cetătenilor în fata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări; art. 21
alin. (1) si (2) referitoare la dreptul persoanei de a se adresa justitiei
pentru apărarea drepturilor, libertătilor si intereselor legitime;
art. 24 alin. (1) referitor la dreptul la apărare; art. 53 privind
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti; art. 44
alin. (1) referitor la garantarea dreptului de proprietate; art. 136 alin. (1)
si (5) conform cărora proprietatea este publică si privată, cea
privată fiind inviolabilă, în conditiile legii organice si art. 126
alin. (2) potrivit căruia competenta instantelor de judecată si
procedura de judecată sunt stabilite numai prin lege. De asemenea, este
invocată încălcarea art. 20 alin. (2) din Constitutie, coroborat cu
art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, care consacră dreptul persoanei la
judecarea în mod echitabil, în mod public si într-un termen rezonabil a cauzei
sale, de către o instantă independentă si impartială,
instituită de lege.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că prin Decizia nr. 1.148 din
4 decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 3 ianuarie 2008, răspunzând unei critici
identice a statuat că aceasta este neîntemeiată.
Cu acel prilej, Curtea a statuat
că Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 reglementează o procedură
specială si accelerată, derogatorie de la normele procedurii civile,
care urmăreste recuperarea într-un timp cât mai scurt a creantelor certe,
lichide si exigibile, ce reprezintă obligatii contractuale de plată a
unor sume de bani. Acest caracter special al procedurii a determinat limitarea
mijloacelor de probă utilizabile la înscrisuri, în prima fază,
completate ulterior cu explicatiile si lămuririle date de părti,
limitarea fiind deopotrivă valabilă pentru ambele părti, în
conditii identice pentru exercitarea dreptului la apărare. Celelalte aspecte
ale raporturilor juridice dintre părti urmează a fi rezolvate conform
reglementărilor din dreptul comun. Modul în care instantele
judecătoresti admit sau resping cererile de probatiune reprezintă o
problemă de aplicare, iar nu de constitutionalitate a textului de lege.
Împotriva hotărârii de respingere a cererii în anulare debitorul poate
declara recurs, care se judecă conform normelor dreptului comun, iar
împotriva titlului executoriu poate formula contestatie la executare, potrivit
normelor Codului de procedură civilă.
De asemenea, prin Decizia nr.
1.201 din 13 decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 60 din 25 ianuarie 2008,
referitor la critica de neconstitutionalitate îndreptată împotriva
dispozitiilor pct. 4 al articolului unic din Legea nr. 295/2002, Curtea
Constitutională a statuat că, potrivit art. 721 din Codul de
procedură civilă, dispozitiile codului alcătuiesc procedura de
drept comun în materie civilă si comercială, aplicându-se în
materiile prevăzute de alte legi în măsura în care acestea nu cuprind
dispozitii potrivnice. Totodată, Curtea a constatat că, în urma
modificărilor aduse prin legea de aprobare, Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 contine reglementări în sensul aplicării regulilor procedurale
de drept comun doar în cazuri exprese, acolo unde legiuitorul a considerat
necesară trimiterea directă la prevederile aplicabile din Codul de
procedură civilă, astfel că, din acest punct de vedere,
caracterul superfluu al reglementării abrogate este evident.
Neintervenind elemente noi, de
natură a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii, considerentele si
solutia deciziilor mentionate îsi păstrează valabilitatea si în cauza
de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 4 al articolului unic din Legea nr.
295/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura
somatiei de plată, a Ordonantei Guvernului nr. 5/2001, în ansamblul
său, precum si, în special, a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (2), art.
6 alin. (1), (2) si (4), art. 8 alin. (1) si (2) si ale art. 10 din
această ordonantă, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Euro Metal Works” - S.R.L. În Dosarul nr. 1194.1/30/2009 al
Tribunalului Timis - Sectia comercială si de contencios administrativ.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 15 aprilie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat- Asistent, Daniela
Ramona Maritiu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 20 aprilie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Augustin Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (21)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicată de Radu Ciprian Muresan în Dosarul nr. 12.336/211/2009 al
Judecătoriei Cluj-Napoca - Sectia civilă.
Dezbaterile au avut loc în
sedinta publică din 13 aprilie 2010, fiind consemnate în încheierea de la
acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat
pronuntarea pentru data de 20 aprilie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 27 noiembrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 12.336/211/2009, Judecătoria
Cluj-Napoca - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (21)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicată de Radu Ciprian Muresan.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că
prevederile de lege criticate contravin dispozitiilor art. 21, 53, 56 si 124
din Constitutie, precum si art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, întrucât
conditionează apărarea pe cale judiciară, în cazul proceselor
având ca obiect împărtirea de bunuri, de plata unor taxe de timbru
împovărătoare.
Judecătoria Cluj-Napoca -
Sectia civilă consideră că exceptia este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului,
pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtii
prezente, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la
dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea retine că, desi a fost sesizată de
instanta de judecată cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 1 alin. (21) din Legea nr. 146/1997, în realitate, asa cum
rezultă atât din obiectul litigiului aflat pe rolul instantei de
judecată, cât si din motivarea exceptiei, obiect al exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 3 lit. c) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie
1997, cu modificările si completările ulterioare, astfel cum au fost
modificate prin pct. 3 al articolului unic din Legea nr. 276/2009 privind
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 212/2008 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 13 iulie 2009.
Textul de lege are următorul
cuprins:
- Art. 3 lit. c): „Actiunile
si cererile neevaluabile în bani se taxează astfel: [...]
c) cereri pentru:
- stabilirea calitătii de
mostenitor - 50 lei/mostenitor - stabilirea masei succesorale -
3% la valoarea masei succesorale;
- cereri de raport - 3%
la valoarea bunurilor a căror raportare se solicită;
- cereri de reductiune a
liberalitătilor - 3% la valoarea rezervei care urmează a fi
reîntregită prin reductiunea liberalitătilor;
- cereri de partaj - 3%
la valoarea masei partajabile. Separat de această taxă, dacă
părtile contestă bunurile de împărtit, valoarea acestora sau
drepturile ori mărimea drepturilor coproprietarilor în cadrul cererilor de
mai sus, taxa judiciară de timbru se datorează de titularul cererii
la valoarea contestată în conditiile art. 2 alin. (1).”
În opinia autorului exceptiei,
textele de lege criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 21
privind accesul liber la justitie, art. 53 privind restrângerea exercitiului
unor drepturi sau al unor libertăti, art. 56 - Contributii financiare si
art. 124 - înfăptuirea justitiei. Este invocată si
încălcarea art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale.
Analizând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea retine că asupra constitutionalitătii
prevederilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997, pentru critici similare ca
în prezenta cauză, Curtea s-a pronuntat prin numeroase decizii, precum
Decizia nr. 220 din 28 februarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 209 din 18 martie 2008, si
Decizia nr. 813 din 3 iulie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 574 din 30 iulie 2008,
constatând că acest text de lege este constitutional.
Astfel, Curtea a statuat că
accesul liber la justitie nu interzice stabilirea taxelor de timbru în
justitie, fiind justificat ca persoanele care se adresează
autoritătilor judecătoresti să contribuie la acoperirea
cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justitie. În virtutea
dispozitiilor constitutionale ale art. 56 alin. (1), potrivit cărora „Cetătenii
au obligatia să contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile
publice”, plata taxelor si a impozitelor reprezintă o obligatie
constitutională a cetătenilor. Echivalentul taxelor judiciare de
timbru este integrat în valoarea cheltuielilor stabilite de instanta de
judecată prin hotărârea pe care o pronuntă în cauză, plata
acestora revenind părtii care cade în pretentii. În acelasi sens este, de
altfel, si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, în care s-a
statuat că o caracteristică a principiului liberului acces la
justitie este aceea că nu este un drept absolut (Cauza Ashingdane
împotriva Regatului Unit al Marii Britanii, 1985). Astfel, acest drept,
care cere prin însăsi natura sa o reglementare din partea statului, poate
fi subiectul unor limitări, atât timp cât nu este atinsă însăsi
substanta sa.
De asemenea, Curtea a mai
retinut, că pentru aceleasi considerente, textul de lege criticat nu
cuprinde prevederi de natură să aducă atingere principiului
potrivit căruia justitia este unică, impartială si egală
pentru toti, consacrat de art. 124 alin. (2) din Legea fundamentală.
Considerentele retinute de Curte
în deciziile mentionate sunt valabile si în cauza de fată, întrucât nu au
intervenit elemente noi de natură a determina o reconsiderare a jurisprudentei
acesteia.
Pentru
motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicată de Radu Ciprian
Muresan în Dosarul nr. 12.336/211/2009 al Judecătoriei Cluj-Napoca -
Sectia civilă.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 20 aprilie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 27 aprilie 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 598 si 600 din Codul de
procedură civilă
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Augustin Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 598 si 600 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Autocamioane si Autobuze AB” - S.A. Brasov în Dosarul nr.
3.041/62/2009 al Curtii de Apel Brasov - Sectia comercială.
La apelul nominal se
constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Cauza este în
stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierea din 20 octombrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 3.041/62/2009, Curtea de Apel Brasov -
Sectia comercială a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 598 si 600 din Codul de
procedură civilă.
Exceptia a fost ridicată de Societatea Comercială
„Autocamioane si Autobuze AB” - S.A. Brasov într-un dosar având ca obiect o
cerere de încuviintare a unui sechestru judiciar.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul arată că dispozitiile legale criticate
sunt neconstitutionale, deoarece permit unei terte persoane să
pretindă si să împiedice titularul dreptului de proprietate asupra
unui bun să exercite în mod direct si absolut atributele conferite de
calitatea de proprietar. Prin dispozitiile criticate se creează
posibilitatea ca un tert fată de proprietarul bunului să scoată
bunul respectiv din sfera de dispozitie juridică a proprietarului înainte
ca instanta de judecată să se fi pronuntat cu privire la
valabilitatea titlului de proprietate, proprietatea privată fiind
încălcată prin limitările aduse dreptului de proprietate din
perspectiva atributelor sale, încălcându-se astfel principiul
constitutional al garantării dreptului de proprietate exprimat în
cuprinsul art. 44 alin. (1) si (2) din Constitutie. Sunt încălcate, de
asemenea, dispozitiile constitutionale ale art. 45 din Constitutie privind
libertatea economică, fiind înfrântă si libertatea comertului,
întrucât se blochează posibilitatea transferului dreptului de proprietate
cu privire la bunurile asupra cărora se instituie o asemenea
măsură. Prin dispozitiile art. 598 din Codul de procedură
civilă se încalcă si art. 1 din Primul Protocol aditional la
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale care consacră dreptul la respectarea bunurilor. Astfel, desi
dreptul de proprietate apare din punct de vedere juridic intact, măsura
sechestrului judiciar instituită de dispozitiile art. 598 din Codul de
procedură civilă îi atribuie un caracter precar, deoarece situatia
juridică a bunurilor ce formează obiectul cererii de sechestru se
află în incertitudine dispozitională, aducându-se astfel atingere
însesi substantei dreptului de proprietate.
Curtea de Apel Brasov - Sectia
comercială apreciază că dispozitiile legale criticate sunt constitutionale.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 598 si 600 din Codul de
procedură civilă, prevederi care au următorul continut:
- Art. 598: „Ori de câte ori
există un proces asupra proprietătii sau altui drept real principal,
asupra posesiunii unui bun mobil sau imobil, ori asupra folosintei sau
administrării unui bun proprietate comună, instanta competentă
pentru judecarea cererii principale va putea să încuviinteze, la cererea
celui interesat, punerea sub sechestru judiciar a bunului, dacă
această măsură este necesară pentru conservarea dreptului
respectiv.”;
- Art. 600: „Cererea de
sechestru judiciar se judecă de urgentă, cu citarea părtilor. În
caz de admitere, instanta va putea să oblige pe reclamant la darea unei
cautiuni, iar în cazul bunurilor imobile se va proceda potrivit art. 593 alin.
3. Încheierea este supusă numai recursului, în termen de 5 zile de la
pronuntare. Dispozitiile art. 592 alin. 3 se aplică în mod
corespunzător.
Paza bunului sechestrat va fi
încredintată persoanei desemnate de părti de comun acord, iar în caz
de neîntelegere, unei persoane desemnate de instantă, care va putea fi
chiar detinătorul bunului. În acest scop, executorul judecătoresc se
va deplasa la locul situării bunului ce urmează a fi pus sub
sechestru si-l va da în primire, pe bază de proces-verbal,
administratorului-sechestru. Un exemplar al procesului-verbal va fi înaintat si
instantei care a încuviintat măsura.
Administratorul-sechestru va
putea face toate actele de conservare si administrare, va încasa orice venituri
si sume datorate si va putea plăti datorii cu caracter curent, precum si
cele constatate prin titlu executoriu. De asemenea, el va putea sta în
judecată în numele părtilor litigante cu privire la bunul pus sub
sechestru, dar numai cu autorizarea prealabilă a instantei care l-a numit.
Dacă administrator-sechestru
a fost numită o altă persoană decât detinătorul, instanta
va fixa, pentru activitatea depusă, o sumă drept remuneratie,
stabilind, totodată, si modalitătile de plată.”
În opinia autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, prevederile legale criticate contravin dispozitiilor
constitutionale cuprinse în art. 20 referitoare la tratatele internationale
privind drepturile omului, în art. 44 alin. (1) si (2) privind dreptul de
proprietate, în art. 45 privind libertatea economică si în art. 135 alin.
(2) lit. g) privind economia, precum si dispozitiilor art. 6 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si
art. 1 din Primul Protocol la Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale.
Examinând exceptia, Curtea
constată că s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor legale criticate,
prin raportare la critici asemănătoare, prin numeroase decizii,
constatând că sunt constitutionale.
Astfel, de exemplu, Curtea s-a
mai pronuntat cu privire la dispozitiile art. 598 si 600 din Codul de
procedură civilă prin Decizia nr. 315 din 29 martie 2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 305 din 8 mai 2007, si prin Decizia nr. 621 din 17
noiembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.125 din 13 decembrie 2005.
Cu aceste prilejuri, Curtea a
retinut că, potrivit art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie,
continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege, iar, în
conformitate cu art. 136 alin. (5) din Constitutie, proprietatea privată
este inviolabilă, în conditiile legii organice. Potrivit acestor
dispozitii, legiuitorul ordinar este asadar competent să stabilească
cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în
acceptiunea principială conferită de Constitutie, în asa fel încât
să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu interesele
particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niste
limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv
garantat. Sub acest aspect, Curtea a constatat că prin reglementarea
dedusă controlului legiuitorul nu a făcut decât să dea expresie
acestor imperative, în limitele si potrivit competentei sale constitutionale.
Mai mult, potrivit art. 600 din
Codul de procedură civilă, cererea de sechestru judiciar se
judecă, în mod obligatoriu, cu citarea părtilor, această
procedură având deci caracter contencios. Cu acest prilej, părtile
pot învedera instantei împrejurările care să justifice sau nu luarea
unei asemenea măsuri, beneficiind de toate garantiile procesuale
prevăzute de lege.
Întrucât nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei
jurisprudente, atât considerentele, cât si solutia deciziilor mentionate îsi
păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru motivele expuse mai sus,
în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 598 si 600 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Autocamioane si Autobuze AB” - S.A. Brasov în Dosarul nr.
3.041/62/2009 al Curtii de Apel Brasov - Sectia comercială.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 27 aprilie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 mai 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I, II si V din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru
solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei
Tudorel Toader - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Augustin Zegrean - judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-sef
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I, II si V din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru
solutionarea unor aspecte financiare în
sistemul justitiei, exceptie ridicată de Szabo Tiberiu, Szabo IIdiko Anna
si Mogyoros Vasile Csaba în Dosarul nr. 138.1/96/2008 al Curtii de Apel Târgu
Mures - Sectia civilă, de muncă si asigurări sociale, pentru
minori si familie.
La apelul nominal lipsesc
părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza este în stare de
judecată.
Presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierea din 17 iunie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 138.1/96/2008, Curtea de Apel Târgu
Mures - Sectia civilă, de muncă si asigurări sociale, pentru
minori si familie a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I, II si V din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru
solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei.
Exceptia a
fost ridicată de Szabo Tiberiu, Szabo IIdiko Anna si Mogyoros Vasile Csaba
cu ocazia solutionării recursului formulat împotriva Sentintei civile nr.
420 din 12 martie 2008, pronuntată de Tribunalul Harghita.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că dispozitiile art. I, II si V din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 75/2008 încalcă prevederile constitutionale
ale art. 1 alin. (3)-(5), art. 11, art. 16 alin. (1), art. 20, art. 21 alin.
(3), art. 61 alin. (1), art. 73 alin. (3) lit. I), art. 115 alin. (4)-(6), art. 124 alin. (2), art. 126 alin. (2)-(5), art.
129 si ale art. 141, prevederile art. 14 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si ale Protocolului nr.
12 la Conventie, pe cele ale art. 2 paragraful 1, ale art. 7 si art. 23
paragraful 2 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, precum si
„toate celelalte conventii privind nondiscriminarea în materie de remunerare”.
Instanta de judecată apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă.
Potrivit art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor
celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizată.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. I, II si V din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru
solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 20 iunie
2008, dispozitii abrogate prin Legea nr. 76/2009 pentru aprobarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru
solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie
2009.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea retine că, anterior sesizării sale,
prin Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie
2009, a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 75/2008, ceea ce a determinat interventia
legiuitorului, care, prin Legea nr. 76/2009 pentru aprobarea acestei ordonante
de urgentă, a abrogat atât art. I si art. II,
cât si art. V din ordonanta de urgentă.
Asa fiind, Curtea constată
că în cauză sunt aplicabile dispozitiile art. 29 alin. (1), (3) si
(6) din Legea nr. 47/1992. Prin urmare, retinând că acest caz de
inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate a intervenit anterior sesizării
Curtii, urmează ca exceptia să fie respinsă ca
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I, II si V din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru
solutionarea unor aspecte financiare în sistemul justitiei, exceptie
ridicată de Szabo Tiberiu, Szabo IIdiko Anna si Mogyoros Vasile Csaba în
Dosarul nr. 138.1/96/2008 al Curtii de Apel Târgu Mures - Sectia civilă,
de muncă si asigurări sociale, pentru minori si familie.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 11 mai 2010.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL
TOADER
Magistrat-asistent-sef,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 11 mai 2010
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 din Legea cadastrului
si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996
Tudorel Toader - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Augustin Zegrean - judecător
Simona Ricu - procuror
Cristina Toma -
magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 din Legea cadastrului
si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996, exceptie ridicată de
Gheorghe Platon în Dosarul nr. 1.987/180/2008 al Tribunalului Bacău -
Sectia civilă.
La apelul
nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neîntemeiată, întrucât textul de lege criticat nu contravine
prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei. În acest sens, face
referire la jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea din 27 aprilie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 1.987/180/2008, Tribunalul Bacău -
Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 din Legea cadastrului si a
publicitătii imobiliare nr. 7/1996.
Exceptia de
neconstitutionalitate a fost ridicată de Gheorghe Platon într-o cauză
civilă ce are ca obiect o plângere împotriva încheierii de Carte
funciară.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că sfera actelor si
faptelor juridice prevăzute de art. 38 din Legea nr. 7/1996 nu este
determinată decât prin conditia evazivă impusă de lege,
respectiv să fie în legătură cu imobilele cuprinse în Cartea
funciară. Consideră că textul de lege criticat permite notarea
în Cartea funciară a oricărui aspect, ceea ce conduce la grevarea
imobilului înscris si instituie limitări nejustificate în ceea ce priveste
exercitiul dreptului de proprietate.
Apreciază că, deoarece
în lege nu se determină decât cu titlu exemplificativ ce tipuri de
situatii sunt supuse notării, se poate ajunge la notarea unor acte sau
fapte străine, care în realitate nu au nicio legătură cu
imobilele cuprinse în Cartea funciară. Arată că această
situatie aduce îngrădire dreptului de proprietate în privinta
exercitării acestuia sub ansamblul tuturor atributelor sale,
fără ca cineva să poată interveni si impune limitări.
Consideră că prevederea supusă controlului de constitutionalitate
echivalează cu grevarea imobilului cu o sarcină, întrucât
limitează exercitiul liber si neîngrădit al dreptului de proprietate.
Tribunalul Bacău - Sectia
civilă apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, arătând în acest sens că notarea drepturilor si
faptelor prevăzute în cuprinsul textului de lege criticat poate fi
cenzurată de instantă pe calea plângerii. Posibilitatea notării
unei sfere largi de acte si fapte nu împiedică prin ea însăsi
exercitarea atributelor dreptului de proprietate, ci aduce la cunostinta
tertilor existenta acestor împrejurări, cu efect de opozabilitate.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că
dispozitiile de lege criticate nu încalcă prevederile art. 44 si art. 136
alin. (5) din Constitutie. Arată în acest sens că, în materia
publicitătii imobiliare, inopozabilitatea a fost definită ca fiind
sanctiunea cu caracter civil ce lipseste de eficacitate actele sau faptele
juridice cu privire la care nu s-au efectuat formalitătile de publicitate
imobiliară prevăzute de lege.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiect al exceptiei de neconstitutionalitate
îl constituie prevederile art. 38 din Legea cadastrului si a publicitătii
imobiliare nr. 7/1996, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006, având
următorul continut: „Actele si faptele juridice, privitoare la
drepturile personale, la starea si capacitatea persoanelor în
legătură cu imobilele cuprinse în cartea funciară, vor putea fi
înscrise, la cerere, cu efect de opozabilitate pentru terte persoane”.
Autorul exceptiei invocă
încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 44 alin. (1) si alin.
(2) teza întâi privind dreptul de proprietate privată si art. 136 alin.
(5) referitor la inviolabilitatea proprietătii private.
Curtea constată că,
potrivit alin. (1) al art. 44 din Constitutie, dreptul de proprietate si
creantele asupra statului sunt garantate, continutul si limitele acestor
drepturi fiind stabilite de lege. Asadar, legiuitorul are posibilitatea ca, în
considerarea unor interese specifice, să instituie reguli care să
armonizeze si incidenta altor drepturi fundamentale ale cetătenilor decât
cel de proprietate, într-o interpretare sistematică a Constitutiei, astfel
încât ele să nu fie suprimate prin modul de reglementare a dreptului de
proprietate.
Totodată, Curtea a retinut
constant în jurisprudenta sa, de exemplu prin Decizia nr. 59 din 17 februarie
2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 9 martie 2004, că, în temeiul art. 44
din Constitutie, legiuitorul ordinar este „competent să stabilească
cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în
acceptiunea principială conferită de Constitutie, în asa fel încât
să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu interesele
particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niste
limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat”.
Înscrierea actelor si faptelor
juridice, privitoare la drepturile personale, la starea si capacitatea
persoanelor în legătură cu
imobilele cuprinse în Cartea
funciară, poate fi anulată prin hotărâre
judecătorească, astfel încât aceasta nu reprezintă o
încălcare a dreptului de proprietate, asa cum acesta este prevăzut în
cuprinsul art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza întâi si art. 136 alin. (5) din
Constitutie. Posibilitatea înscrierii în Cartea funciară a unei sfere
largi de acte si fapte juridice, chiar si fără nicio
legătură cu imobilele cuprinse în aceasta, astfel cum sustine autorul
exceptiei, nu echivalează cu grevarea imobilului cu o sarcină si nu
limitează exercitiul dreptului de proprietate, ci, din contră,
reprezintă o garantie a drepturilor si libertătilor tertelor persoane
ce ar putea avea un interes privind imobilele înscrise în Cartea funciară,
oferind, în acelasi timp, posibilitatea aducerii la cunostinta acestora a unor
acte si fapte juridice, cu efect de opozabilitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 38 din
Legea cadastrului si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996, exceptie
ridicată de Gheorghe Platon în Dosarul nr. 1.987/180/2008 al Tribunalului
Bacău - Sectia civilă.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 11 mai 2010.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL
TOADER
Magistrat-asistent,
Cristina Toma
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 20 mai 2010
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4081 alin. 2 lit. a)
si b) si alin. 11 lit. a) si b) din Codul de procedură penală
Tudorel Toader - presedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán -
judecător
Augustin Zegrean - judecător
Marinela Mincă - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-sef
Pe rol se află solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4081 alin. 2
lit. a) si b) si alin. 11 lit. a) si b) din Codul de procedură
penală, exceptie ridicată de Mihai Moldoveanu în Dosarul nr.
3.822/1/2009 al Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Completul de 9
judecători.
Dezbaterile au avut loc în
sedinta publică din data de 11 mai 2010 si au fost consemnate în
încheierea din acea dată, când,
având nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amânat pronuntarea la 20 mai 2010.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierea din 28 septembrie
2009, pronuntată în Dosarul nr. 3.822/1/2009, Înalta Curte de Casatie
si Justitie - Completul de 9 judecători a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
4081 alin. 2 lit. a) si b) si alin. 11 lit. a) si b) din Codul de
procedură penală.
Exceptia a fost ridicată de
Mihai Moldoveanu cu ocazia examinării cererii de revizuire formulată
împotriva Sentintei penale nr. 134 din 8 iunie 1998, pronuntată de
Tribunalul Bihor în Dosarul nr. 554/1996, sentintă rămasă
definitivă prin Decizia penală nr. 4.332 din 7 noiembrie 2000,
pronuntată de Curtea Supremă de Justitie în Dosarul nr. 1.056/2000.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile art.4081
alin. 2 lit. a) si b) si alin. 11 lit. a) si b) din Codul de procedură
penală încalcă prevederile constitutionale ale art. 21, art. 53 si
art. 129, deoarece „limitează dreptul unor părti ale unuia si
aceluiasi proces penal de a exercita căile legale de atac”, iar
„legiuitorul nu poate suprima dreptul substantial al unei părti interesate
de a exercita căile de atac.” în acest sens, arată că „accesul
liber la justitie nu se referă exclusiv la actiunea introductivă la
prima instantă de judecată, ci si la sesizarea oricăror alte
instante care, potrivit legii, au competenta de a solutiona fazele ulterioare
ale procesului, inclusiv, asadar, la exercitarea căilor de atac [...].”
Instanta de judecată apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Guvernul consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă.
Avocatul Poporului apreciază că
textele de lege criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor două
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională a
fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 4081 alin. 2
lit. a) si b) si alin. 11 lit. a) si b) din Codul de procedură
penală, introduse prin art. I pct. 3 din Legea nr. 576/2004 pentru modificarea si
completarea Codului de procedură penală, publicată în Monitorul
Oficial al României,
Partea I, nr. 1.223 din 20 decembrie 2004, si modificate prin art. I pct. 199 din Legea nr. 356/2006 pentru modificarea
si completarea Codului de procedură penală, precum si pentru
modificarea altor legi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 677 din 7 august 2006, dispozitii care au
următorul continut: „Pot cere revizuirea:
a) persoana al cărei drept a
fost încălcat;
b) sotul si rudele apropiate ale
condamnatului, chiar si după moartea acestuia; [...];
Când instanta constată
că cererea este fondată:
a) desfiintează, în parte,
hotărârea atacată sub aspectul dreptului încălcat si, rejudecând
cauza, cu aplicarea dispozitiilor din capitolul III, sectiunea II, înlătură consecintele încălcării
dreptului;
b) desfiintează
hotărârea si, când este necesară administrarea de probe, dispune
rejudecarea de către instanta în fata căreia s-a produs
încălcarea dreptului, aplicându-se dispozitiile din capitolul III,
sectiunea II.”
Aceste texte de lege sunt
raportate la prevederile constitutionale ale art. 21 referitoare la accesul
liber la justitie, art. 53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau
libertăti si art. 129 referitoare la folosirea căilor de atac.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile art. 4081
din Codul de procedură penală reglementează procedura revizuirii
în cazurile în care s-a pronuntat o hotărâre definitivă în cauzele
penale în care Curtea Europeană a Drepturilor Omului a constatat o
încălcare a unui drept prevăzut de Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, dacă consecintele
grave ale acestei încălcări continuă să se producă si
nu pot fi remediate decât prin revizuirea hotărârii pronuntate.
Autorul exceptiei solicită,
în realitate, modificarea dispozitiilor de lege criticate, deoarece
consideră că acestea limitează dreptul unor părti ale unuia
si aceluiasi proces penal de a exercita căile legale de atac.
În conditiile în care, potrivit
art. 126 alin. (2) din Constitutie, legiuitorul este abilitat să
reglementeze competenta si procedura de judecată, stabilind cadrul
organizatoric si functional în care se realizează accesul liber la
justitie si folosirea căilor de atac, Curtea constată că
aspectele criticate vizează domeniul autoritătii legiuitoare, ceea ce
contravine art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea
nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4081
alin. 2 lit. a) si b) si alin. 11 lit. a) si b) din Codul de procedură
penală, exceptie ridicată de Mihai Moldoveanu în Dosarul nr.
3.822/1/2009 al Înaltei Curti de Casatie si Justitie - Completul de 9
judecători.
Definitivă si general
obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 20 mai 2010.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL
TOADER
Magistrat-asisten-sef,
Doina Suliman
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |