MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 394 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 15 iunie 2010
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
15. - Hotărâre pentru numirea
unui judecător la Curtea Constitutională
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 496 din 20 aprilie 2010 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (1) pct. 12 din Ordonanta
Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor
privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihnă ale
conducătorilor auto si utilizarea aparatelor de înregistrare a
activitătii acestora
Decizia nr. 540 din 27 aprilie 2010 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. (1) lit. B), ale art. 22
si art. 48 lit. a) din Legea nr. 7/1996 a cadastrului si a publicitătii
imobiliare, republicată
Decizia nr. 551 din 29 aprilie 2010 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 4 din Codul de
procedură civilă
Decizia nr. 554 din 29 aprilie 2010 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 452 alin. 2 lit. b) din Codul ele
procedură civilă
Decizia nr. 560 din 29 aprilie 2010 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 453 alin. 1 din Codul de
procedură civilă
Decizia nr. 568 din 29 aprilie 2010 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. III alin. (21) din
Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr.
18/1991
Decizia nr. 637 din 11 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 pct. 7 din Codul de
procedură civilă si art. 105 din Legea nr. 161/2003 privind unele
măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnitătilor
publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea si
sanctionarea coruptiei
Decizia nr. 665 din 18 mai 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 78/2006
pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, art. 264
alin. 3 si 4, art. 343 alin. 1 si 2 si art. 356 alin. 1 lit. c) din Codul de
procedură penală, precum si ale Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Natională Anticoruptie
HOTĂRÂRI ALE CAMEREI DEPUTATILOR
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
pentru numirea unui judecător la Curtea Constitutională
În temeiul prevederilor art. 142 si 143 din Constitutia României, republicată, precum si ale art.
5 si 68 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicată, cu modificările ulterioare,
Camera
Deputatilor adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Domnul Minea Mircea Stefan, profesor universitar, doctor în drept, se
numeste, începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
în functia de judecător la Curtea Constitutională, pentru un mandat
de 9 ani, ca urmare a încetării mandatului domnului judecător loan
Vida, profesor universitar, doctor în drept.
Această
hotărâre a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 15
iunie 2010, cu respectarea prevederilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 47/1992,
republicată, cu modificările ulterioare.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
Bucuresti, 15 iunie 2010.
Nr. 15.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 20 aprilie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8
alin. (1) pct. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea
cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si
perioadele de odihnă ale conducătorilor auto si utilizarea aparatelor
de înregistrare a activitătii acestora
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Simona
Ricu - procuror
Ioana
Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 21/2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele
de conducere, pauzele si perioadele de odihnă ale conducătorilor auto
si utilizarea aparatelor de înregistrare a activitătii acestora, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Samson International Group" -
S.R.L. din Iasi în Dosarul nr. 730/45/2009 al Curtii de Apel Iasi - Sectia
contencios administrativ si fiscal.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 30 noiembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 730/45/2009, Curtea
de Apel Iasi - Sectia contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
21/2009 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 37/2007
privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de
conducere, pauzele si perioadele de odihnă ale conducătorilor auto si
utilizarea aparatelor de înregistrare a activitătii acestora, exceptie ridicată de Societatea Comercială „Samson International
Group" - S.R.L. din Iasi în cadrul solutionării unei cauze de
contencios administrativ având ca obiect anulare act administrativ.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile de lege criticate sunt
neconstitutionale deoarece sanctionează contraventional fapte rezultate
din situatii anterioare intrării lor în vigoare, si anume utilizarea unui
vehicul fără tahograf sau a unui vehicul înmatriculat pentru prima
oară după 1 ianuarie 2007, echipat cu tahograf analogic.
Curtea
de Apel Iasi - Sectia contencios administrativ si fiscal si-a exprimat opinia în sensul că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului consideră că dispozitiile de lege
criticate sunt constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au
comunicat Curtii Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezultă din încheierea de
sesizare, îl constituie dispozitiile art. I pct. 5
din Ordonanta Guvernului nr. 21/2009 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de
aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de
odihnă ale conducătorilor auto si utilizarea aparatelor de
înregistrare a activitătii acestora, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 599 din 31 august 2009. Aceste dispozitii
modifică art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea
cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si
perioadele de odihnă ale conducătorilor auto si utilizarea aparatelor
de înregistrare a activitătii acestora, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 565 din 16 august 2007, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 371/2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 898 din 28 decembrie 2007.
Ulterior
sesizării Curtii Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 21/2009 a fost
aprobată cu modificări prin Legea nr. 52/2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 189 din 25 martie 2010,
modificându-se partea introductivă a art. 8 din Ordonanta Guvernului nr.
37/2007.
Curtea
observă, însă, că din motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate rezultă că autorul acesteia critică doar
pct. 12 al alin. (1) al art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 37/2007, iar nu
întregul art. 8, pe care îl modifică dispozitiile art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
21/2009.
Prin
urmare, Curtea constată că obiect al exceptiei de
neconstitutionalitate îl reprezintă dispozitiile art. 8 alin. (1) pct. 12
din Ordonanta Guvernului nr. 37/2007, modificate prin art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
21/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 52/2010, dispozitii
care au, în prezent, următorul continut: „Art. 8. - (1)
Următoarele fapte reprezintă încălcări foarte grave ale
dispozitiilor Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului (CE) nr.
561/2006, ale Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 si, după caz, ale
Acordului AETR si constituie contraventii, dacă acestea nu sunt
considerate infractiuni potrivit legii penale: [..] 12. utilizarea unui vehicul
fără tahograf conform reglementărilor în vigoare sau a unui
vehicul înmatriculat pentru prima oară după 1 ianuarie 2007, echipat
cu tahograf analogic."
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prevederile de lege
criticate încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 15 alin. (2)
privind principiul neretroactivitătii legii, ale art. 45 privind
libertatea economică si ale art. 135 alin. (2) privind obligatiile
statului.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:
Dispozitiile
de lege criticate stabilesc că utilizarea unui vehicul fără
tahograf conform reglementărilor în vigoare sau a unui vehicul
înmatriculat pentru prima oară după 1 ianuarie 2007, echipat cu
tahograf analogic, constituie contraventie.
Curtea
nu poate retine încălcarea principiului neretroactivitătii legii,
consacrat prin art. 15 alin. (2) din Constitutie, deoarece dispozitiile de lege
criticate, desi introduse prin Ordonanta Guvernului nr. 21/2009, nu dispun
pentru trecut, adică din 1 ianuarie 2007, asa cum în mod eronat sustine
autorul exceptiei de neconstitutionalitate, ci doar pentru viitor, de la
intrarea lor în vigoare considerându-se contraventie fapta respectivă.
De
asemenea, Curtea constată că este neîntemeiată critica de
neconstitutionalitate privind încălcarea prevederilor art. 45 din
Constitutie, potrivit cărora accesul liber al persoanei la o activitate
economică, libera initiativă si exercitarea acestora sunt garantate,
în conditiile legii, deoarece întreprinderea sau operatorul de transport rutier
în activitatea căruia s-a constatat săvârsirea unei contraventii nu
poate invoca principiul libertătii economice, câtă vreme acesta nu a
respectat prevederile legale aplicabile.
În ceea
ce priveste invocarea dispozitiilor art. 135 alin. (2) din Legea
fundamentală, privind obligatiile statului referitoare la economia
tării, Curtea observă că acestea nu au relevantă în cauza
de fată.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (1) pct. 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a
regulilor privind perioadele de conducere, pauzele si perioadele de odihnă
ale conducătorilor auto si utilizarea aparatelor de înregistrare a
activitătii acestora, exceptie ridicată de Societatea Comercială
„Samson International Group" - S.R.L. din Iasi în Dosarul nr. 730/45/2009
al Curtii de Apel Iasi - Sectia contencios administrativ si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 20 aprilie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. df. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 27 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. (1)
lit. B), ale art. 22 si art.
48 lit. a) din Legea nr. 7/1996 a cadastrului si a
publicitătii imobiliare, republicată
Ioan Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 19 alin. (1)lit. B), ale art. 22 si art. 48 lit. a) din Legea nr. 7/1996 a
cadastrului si a publicitătii imobiliare, republicată, exceptie
ridicată de Marius Radu în Dosarul nr. 906/198/2009 al Judecătoriei
Brezoi.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
este în stare de judecată.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 26 octombrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 906/198/2009,
Judecătoria Brezoi a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (1) lit. B), ale art. 22 si
art. 48 lit. a) din Legea nr. 7/1996 a cadastrului si a publicitătii
imobiliare, republicată.
Exceptia a fost ridicată de Marius Radu
într-un dosar având ca obiect o plângere împotriva încheierii de carte
funciară.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
consideră că textele legale criticate favorizează debitorul de
rea-credintă si pune în pericol realizarea dreptului creditorului câstigat
printr-o hotărâre judecătorească. Aceste texte golesc de
continut institutia contestatiei la executare si dau dreptul unei
autorităti a statului (Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliară)
învestită cu o altă autoritate să solutioneze anumite aspecte
ivite cu ocazia desfăsurării celei de a doua faze a procesului civil
- executarea silită.
Judecătoria
Brezoi apreciază că dispozitiile legale
criticate sunt constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului apreciază că dispozitiile legale
criticate sunt constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 19 alin. (1)
lit. B), ale art. 22 si art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 7/1996 a
cadastrului si a publicitătii imobiliare, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006, prevederi care au
următorul continut:
- Art.
19 alin. (1) lit. B): „Art. 19. - (1) Cartea funciară este
alcătuită din titlu, indicând numărul ei si numele
localitătii în care este situat imobilul, precum si din trei
părti:[...]
B.
Partea a II-a, referitoare la înscrierile privind dreptul de proprietate, care
cuprinde:
a)
numele proprietarului;
b)
actul sau faptul juridic care constituie titlul dreptului de proprietate,
precum si mentionarea înscrisului pe care se întemeiază acest drept;
c)
strămutările proprietătii;
d)
servitutile constituite în folosul imobilului;
e)
faptele juridice, drepturile personale sau alte raporturi juridice, precum si
actiunile privitoare la proprietate;
f)
orice modificări, îndreptări sau însemnări ce s-ar face în
titlu, în partea I sau a II-a a cărtii funciare, cu privire la
înscrierile făcute."
- Art.
22: „Art. 22. - înscrierea unui drept se poate efectua numai:
a)
împotriva aceluia care, la înregistrarea cererii sale, era înscris ca titular
al dreptului asupra căruia înscrierea urmează să fie
făcută;
b)
împotriva aceluia care, înainte de a fi înscris, si-a grevat dreptul, dacă
amândouă înscrierile se cer deodată."
- Art.
48 alin. (1) lit. a): „Art. 48. - (1) În cazul în care registratorul
admite cererea, dispune intabularea sau înscrierea provizorie prin încheiere,
dacă înscrisul îndeplineste următoarele conditii:
a) este
încheiat cu respectarea formelor prescrise de lege;".
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 1 alin. (1)
si (4), art. 11 alin. (1) si (2) privind raporturile dintre dreptul
international si dreptul intern, art. 21 cu privire la accesul liber la
justitie si art. 126 alin. (1) privind instantele judecătoresti, precum si
prevederilor art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că autorul
exceptiei este nemultumit de modul de redactare al textelor, arătând
că acestea nu fac altceva decât să golească de continut
institutia contestatiei la executare si să favorizeze debitorul de
rea-credintă, fără a arăta în ce constă
încălcarea dispozitiilor constitutionale sau conventionale invocate în
sprijinul exceptiei.
O
astfel de abordare este contrară prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea
nr. 47/1992, republicată, potrivit cărora „Sesizarea trebuie
făcută în formă scrisă si motivată", precum
si dispozitiilor art. 2 alin. (3) care prevăd că instanta de
contencios constitutional „se pronuntă numai asupra
constitutionalitătii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără
a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului."
Pentru
motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19
alin. (1) lit. B), ale art. 22 si art. 48 lit. a) din Legea nr. 7/1996 a
cadastrului si a publicitătii imobiliare, republicata, exceptie
ridicată de Marius Radu în Dosarul nr. 906/198/2009 al Judecătoriei
Brezoi.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publică din data
de 27 aprilie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Fabian
Niculae
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 29 aprilie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403
alin. 4 din Codul de procedură civilă
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Ioana
Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 403 alin. 4 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Viorel Micula în Dosarul nr. 1.461/35/2009 al Curtii de Apel
Oradea - Sectia civilă mixtă si care formează obiectul Dosarului
nr. 50D/2010 al Curtii Constitutionale.
La
apelul nominal răspunde avocatul Gheorghe Piperea, cu împuternicire
avocatială la dosar, pentru partea loan Micula, lipsă fiind autorul
exceptiei de neconstitutionalitate si celelalte părti, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele
dispune a se face apelul si în dosarele nr. 253D/2010 si nr. 254D/2010, având
ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicată de
Sindicatul Solidaritatea al Metalurgistilor Galati în dosarele nr.
21.206/233/2009 si nr. 13.327/233/2009 ale Judecătoriei Galati.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea,
din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor nr. 253D/2010 si nr. 254D/2010
la Dosarul nr. 50D/2010, având în vedere că acestea au un obiect identic.
Avocatul
părtii loan Micula nu se opune conexării cauzelor.
Reprezentantul
Ministerului Public arată că este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea,
în temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea dosarelor nr. 253D/2010 si nr. 254D/2010 la Dosarul nr. 50D/2010,
care este primul înregistrat.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul avocatului
părtii Ioan Micula, care solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, având în vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin
încheierea din 28 decembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 1.461/35/2009,
Curtea de Apel Oradea - Sectia civilă mixtă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia ele neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
403 alin. 4 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată
de Viorel Micula într-o cauză având ca obiect cererea de ordonantă
presedintială referitoare la suspendarea provizorie a executării.
Prin
încheierile din 28 octombrie 2009 si din 23 iulie 2009, pronuntate în dosarele
nr. 21.206/233/2009 si nr. 13.327/233/2009, Judecătoria Galati a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 403 alin. 4din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Sindicatul Solidaritatea al Metalurgistilor Galati într-o
cauză având ca obiect solutionarea cererii de suspendare provizorie a
executării silite.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
acesteia sustin, în esenta, că dispozitiile delege criticate sunt
neconstitutionale, deoarece instituie posibilitatea suspendării
executării fără citarea părtilor si fără să
prevadă criteriile pe baza cărora se poate dispune această
măsură cu efecte păgubitoare pentru creditorii care se văd
în situatia de a nu-si putea realiza drepturile recunoscute prin hotărâre
judecătorească.
Curtea
de Apel Oradea - Sectia civilă mixtă si Judecătoria Galati si-au exprimat opiniaîn sensul că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernuluisi Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul,
exprimându-si punctul de vedere în Dosarul nr. 50D/2010,
apreciază căexceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
cu referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Avocatul
Poporului nu au comunicat Curtii Constitutionale punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie art. 403 alin. 4 din Codul de
procedură civilă, modificate si completate prin art. I pct. 71 din Legea nr. 219/2005 privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 138/2000 pentru modificarea si
completarea Codului de procedură civilă, lege publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609 din 14 iulie 2005, cu
următorul cuprins: „în cazuri urgente, dacă s-a plătit
cautiunea, presedintele instantei poate dispune, prin încheiere si
fără citarea părtilor, suspendarea provizorie a executării
până la solutionarea cererii de suspendare de către instantă,
încheierea nu este supusă niciunei căi de atac. Cautiunea care
trebuie depusă este în cuantum de 10% din valoarea obiectului cererii sau
de 5 milioane lei pentru cererile neevaluabile în bani. Cautiunea depusă
este deductibilă din cautiunea stabilită de instantă, dacă
este cazul."
Autorii
exceptiei de neconstitutionalitate sustin că prevederile de lege criticate
încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 15 alin. (1) privind
universalitatea, art. 16 privind egalitatea în drepturi, ale art. 20
referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, ale art. 21
alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil, ale art. 24 privind dreptul
la apărare, ale art. 57 privind exercitarea drepturilor si a
libertătilor, ale art. 124 alin. (2) potrivit cărora justitia este
unică, impartială si egală pentru toti, precum si prevederile
art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, referitoare la dreptul la un proces echitabil.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că s-a pronuntat
asupra constitutionalitătii dispozitiilor criticate din Codul de
procedură civilă prin Decizia nr. 404/2009, publicată în
Monitorul Oficial a României, Partea I, nr. 328 din 18 mai 2009.
Cu acel
prilej, Curtea a retinut - în ceea ce priveste încălcarea prevederilor
art. 16 alin. (1) din Constitutie -, că,în măsura în care
reglementarea dedusă controlului se aplică tuturor celor aflati în
situatia prevăzută în ipoteza normei legale, fără nicio
discriminare pe considerente arbitrare, critica cu un atare obiect nu este
întemeiată.
Totodată,
împrejurarea că împotriva încheierii instantei prin care s-a dispus
suspendarea provizorie a executării, pană la solutionarea cererii de
suspendare, nu se poate promova nicio cale de atac nu este de natură
să înfrângă dispozitiile constitutionale referitoare la accesul liber
la justitie, la folosirea căilor de atac si la înfăptuirea justitiei,
deoarece, pe de-o parte, legiuitorul, în virtutea prerogativelor conferite de
art. 126 alin. (2) din Constitutie, poate stabili reguli de procedură
diferite, adecvate fiecărei situatii juridice, iar pe de altă parte,
prevederile constitutionale nu garantează folosirea tuturor căilor de
atac.
Distinct
de cele de mai sus, Curtea a retinut că specificul procedurii care
presupune urgenta este un motiv suficient pentru a justifica lipsa
oricărei căi de atac împotriva încheierii prin care s-a dispus
suspendarea provizorie a executării silite. Considerentele expuse
demonstrează si conformitatea textului criticat în raport cu dispozitiile
art. 24 din Constitutie.
Întrucât
criticile de neconstitutionalitate din prezenta cauză privesc, în
esentă, aceleasi aspecte si având în vedere că nu au intervenit
elemente noi.de natură
să determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si
considerentele deciziei mentionate îsi păstrează valabilitatea si în
cauza de fată.
În
plus, pentru toate aceste argumente, Curtea constată că nici
împrejurarea că suspendarea provizorie a executării se dispune de
presedintele instantei prin încheiere si fără citarea
părtilor nu este de natură să contravină prevederilor
constitutionale invocate si nici celor ale art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 403 alin. 4 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Viorel Micula în Dosarul
nr. 1.461/35/2009 al Curtii de Apel Oradea - Sectia civilă mixtă si
de Sindicatul Solidaritatea al Metalurgistilor Galati în dosarele nr.
21.206/233/2009 si nr. 13.327/233/2009 ale judecătoriei Galati.
Definitivă
sigeneral obligatorie.
Pronuntata
în sedinta publică din data de 29 aprilie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. df. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 29 aprilie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 452
alin. 2 lit. b) din Codul de procedură civilă
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Ioana
Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 452 alin. 2 lit. b) din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Corn Util" - S.R.L. din
Constanta în Dosarul nr. 7.907/302/2008 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
V-a civilă.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent
referă asupra cererii de renuntare la exceptia de neconstitutionalitate
depusă la dosar de către autorul acesteia, motivată de
împrejurarea că între părti a intervenit un contract de tranzactie,
litigiul fiind astfel solutionat.
Reprezentantul
MinisteruluiPublic arată că nu poate fi primită cererea de
renuntare, având în vedere dispozitiile Legii nr. 47/1992.
Curtea
respinge cererea de renuntare formulată, în temeiul dispozitiilor art. 55
din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Curtea Constitutională,
legal sesizată, procedează la examinarea constitutionalitătii,
nefiind aplicabile dispozitiile Codului de procedură civilă
referitoare la suspendarea, întreruperea sau stingerea procesului". Fiind
o exceptie de ordine publică, exceptia de neconstitutionalitate nu
rămâne la dispozitia părtii care a invocat-o si nueste
susceptibilă de acoperire nici pe calea renuntării exprese la
solutionarea acesteia de către partea care a ridicat-o.
Cauza
fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 8 octombrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 7.907/302/2008,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
452 alin. 2 lit. b) din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Corn Util" - S.R.L. din
Constanta într-o cauză avâ/id ca obiect solutionarea unei contestatii la
executare.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile de lege criticate sunt
neconstitutionale, deoarece lipsesc de caracter efectiv posibilitatea
creditorului de a realiza o creantă obtinută într-un proces judiciar,
în conditiile în care sunt exceptate de la executare sumele de bani obtinute de
debitor din finantare internatională.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a V-a civilă si-a exprimat opinia în
sensul că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat Curtii Constitutionale punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate fi constituie dispozitiile art. 452 alin. 2
lit. b) din Codul de procedură civilă, introduse prin Legea nr.
459/2006 pentru modificarea si completarea Codului de procedură
civilă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 994
din 13 decembrie 2006, având următorul cuprins: „Nu sunt supuse
executării silite prin poprire: [..] b) sumele reprezentând credite
nerambursabile sau finantări primite de la institutii sau organizatii
internationale pentru derularea unor programe ori proiecte."
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prevederile de lege criticate
încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 21 alin. (3) privind dreptul
la un proces echitabil, ale art. 44 privind dreptul de proprietate si ale art.
53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti,
precum si prevederile art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, referitoare la dreptul la un proces
echitabil.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:
Potrivit
dispozitiilor art. 126 alin. (2) din Constitutie, procedura de judecată,
deci inclusiv stabilirea unor exceptii în materia executării silite, sunt
de competenta exclusivă alegiuitorului, evident cu respectarea celorlalte
principii sau prevederi din Legea fundamentală.
În
acest sens, Curtea retine că dreptul la un proces echitabil, consacrat
prin art. 21 alin. (3) din Constitutie si prin art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, presupune judecarea cauzei în mod echitabil, în mod public si
într-un termen rezonabil, de către o instantă independentă si
impartială, instituită prin lege. Prin exceptarea de la executarea
silita prin poprire a sumelor de bani reprezentând credite nerambursabile sau
finantări primite de la institutii sau organizatii internationale, nu se
încalcă dreptul la un proces echitabil, ci legiuitorul român a instituit o
exceptie firească în această materie, având în vedere natura si
destinatia unor astfel de sume de bani, acordate debitorului de către
institutii sau organizatii internationale sub conditia derulării unor
programe ori proiecte.
Totodată,
exceptarea acestor sume de bani de la executarea silită prin poprire nu
poate avea ca efect încălcarea dreptului de proprietate al creditorului,
deoarece acesta poate cere înfiintarea popririi asupra altor sume de bani sau
poate urmări silit bunurile mobile sau imobile, pentru recuperarea sumelor
datorate de debitor.
În
final, Curtea observă că dispozitiile art. 53 din Legea
fundamentală nu au incidentă în cauză, deoarece nu s-a constatat
restrângerea exercitiului vreunui drept sau al vreunei libertăti
fundamentale si, prin urmare, nu ne aflăm în ipoteza prevăzută
de norma constitutională invocată.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 452 alin. 2 lit. b) din Codul
de procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea
Comercială „Corn Util" - S.R.L. din Constanta în Dosarul nr.
7.907/302/2008 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntata
în sedinta publică din data de 29 aprilie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. df. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 29 aprilie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 453
alin. 1 din Codul de procedură civilă
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Ioana
Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 453 alin. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Nicolae-Tomită Negrea, Ion Toropu, Vasile Berescu,
Constantin Viespe, Grigore Oită, Constantin Berescu, Aurel Lupu, Ion
Stănoiu, Constantin Gomej, Ilie Mohor, Simona-Lavinia Mohor, Ion
Râjnită, Marcel Dionisie Vâlcea, Nicolae Drăgusin, Eleodor Badea,
Alexandru-Viorel Popescu, Gabriel Făget, Constantin Nelutu Râjnită si
Adrian Mincea în Dosarul nr. 5.503/299/2009 al Judecătoriei Sectorului 1
Bucuresti si care formează obiectul Dosarului nr. 245D/2010 al Curtii
Constitutionale.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele
dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 307D/2010, având ca obiect aceeasi
exceptie de neconstitutionalitate, ridicată de Petre Stiucă si Ion
Geană în Dosarul nr. 3.311/299/2009 al Judecătoriei Sectorului 1
Bucuresti.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea Dosarului nr. 307D/2010
la Dosarul nr. 245D/2010, având în vedere că acestea au un obiect identic.
Reprezentantul
Ministerului Public arată că este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea,
în temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea Dosarului nr. 307D/2010 la Dosarul nr. 245D/2010, care este primul
înregistrat.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, invocând jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin
încheierile din 28 octombrie 2009 si din 19 octombrie 2009, pronuntate în
dosarele nr. 5.503/299/2009 si nr. 3.311/299/2009, Judecătoria Sectorului
1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 453 alin. 1 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Nicolae-Tomită
Negrea, Ion Toropu, Vasile Berescu, Constantin Viespe, Grigore Oită,
Constantin Berescu, Aurel Lupu, Ion Stănoiu, Constantin Gomej, Ilie Mohor,
Simona- Lavinia Mohor, Ion Râjnită, Marcel Dionisie Vâlcea, Nicolae
Drăgusin, Eleodor Badea, Alexandru-
Viorel Popescu, Gabriel Făget,
Constantin Nelutu Râjnită, Adrian Mincea si de Petre Stiucă si Ion
Geană în cauze având ca obiect solutionarea unor contestatii la executare.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
acesteia sustin, în esentă, că dispozitiile de lege criticate sunt
neconstitutionale, deoarece îi favorizează pe debitori prin instituirea
competentei organelor de executare de la sediul acestora.
Judecătoria
Sectorului 1 Bucuresti si-a exprimat opinia în sensul
că exceptia de neconstitutionalitate este întemeiată, în raport cu
dispozitiile art. 21 din Constitutie si cu cele ale art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare
au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat Curtii Constitutionale punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, sustinerile
părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 453 alin. 1
din Codul de procedură civilă, având următorul cuprins: „Poprirea
se înfiintează la cererea creditorului, de executorul judecătoresc de
la domiciliul sau sediul debitorului ori de la domiciliul sau sediul tertului
poprit."
Autorii
exceptiei de neconstitutionalitate sustin că prevederile de lege criticate
încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice, art.
21 privind accesul liber la justitie, precum si cele ale art. 6 referitor la
dreptul la un proces echitabil si art. 13 privind dreptul la un recurs efectiv
la instantă, din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că s-a pronuntat
asupra constitutionalitătii dispozitiilor criticate din Codul de
procedură civilă prin Decizia nr. 835/2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 18 iunie 2009,
constatând că acestea nu contravin prevederilor invocate din Constitutie.
Cu acel
prilej, Curtea a retinut că textul de lege criticat stabileste competenta
materială si teritorială pentru solutionarea cererii creditorului de
înfiintare a popririi. Astfel, legea atribuie competenta materială de a
dispune înfiintarea popririi executorului judecătoresc, creditorul având a
alege între două birouri executionale deopotrivă competente, cel de
la domiciliul sau sediul debitorului, respectiv cel de la domiciliul sau sediul
tertului poprit.
Reglementarea
criticată a fost adoptată de legiuitor în cadrul atributiilor sale,
astfel cum sunt determinate prin dispozitiile art. 126 alin. (2) si ale art.
129 din Constitutie, potrivit cărora competenta, procedura de
judecată, inclusiv procedura executării silite, precum si căile
de atac sunt prevăzute numai prin lege.
De
asemenea, textul de lege criticat nu încalcă prevederile art. 16 din
Constitutie, privind egalitatea în drepturi a cetătenilor, întrucât
reglementarea este aplicabilă tuturor persoanelor aflate în situatia prevăzută
de ipoteza normei, fără nicio distinctie sau în considerarea altor
criterii, precum celeritatea desfăsurării procedurii de executare
silită.
Totodată,
Curtea a statuat că este nefondată si critica potrivit căreia
reglementarea dedusă controlului îngrădeste accesul liber la justitie
si dreptul la un proces echitabil, în conditiile în care art. 399 din Codul de
procedură civilă prevede că împotriva oricărui act de
executare se poate face contestatie de către cei interesati sau
vătămati prin executare, oferind toate garantiile procesuale pentru
realizarea deplină a acestor drepturi.
Curtea
a mai retinut faptul că este de competenta legiuitorului de a stabili
procedura de executare silită, astfel încât acesta poate reglementa atât
reguli generale, cât si exceptii de la acestea în functie de specificul
fiecărui caz în parte. În cazul de fată, legiuitorul are deplină
legitimitate constitutională în a reglementa competenta executorului
judecătoresc de la domiciliul sau sediul debitorului ori de la domiciliul
sau sediul tertului poprit de a înfiinta poprirea la cererea creditorului.
Întrucât
criticile de neconstitutionalitate din prezenta cauză privesc, în
esentă, aceleasi aspecte si avându-se în vedere că nu au intervenit
elemente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, solutia si considerentele deciziei mentionate îsi
păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 453 alin. 1 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Nicolae-Tomită
Negrea, Ion Toropu, Vasile Berescu, Constantin Viespe, Grigore Oită,
Constantin Berescu, Aurel Lupu, Ion Stănoiu, Constantin Gomej, Ilie Mohor,
Simona-Lavinia Mohor, Ion Râjnită, Marcel Dionisie Vâlcea, Nicolae Drăgusin,
Eleodor Badea, Alexandru-Viorel Popescu, Gabriel Făget, Constantin Nelutu
Râjnită, Adrian Mincea si de Petre Stiucă si Ion Geană în
dosarele nr. 5.503/299/2009 si nr. 3.311/299/2009 ale Judecătoriei
Sectorului 1 Bucuresti.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 29 aprilie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 29 aprilie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. III
alin. (21) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea
Legii fondului funciar nr. 18/1991
Ioan Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Maria
Bratu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. III alin. (2) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea
Legii fondului funciar nr. 18/1991, exceptie ridicată de Alexandru Preda
în Dosarul nr. 2.730/184/2009 al Judecătoriei Bals.
La
apelul nominal se prezintă partea Vasile Radu, lipsind celelalte
părti, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza
se află în stare de judecată.
Partea
prezentă lasă la aprecierea Curtii solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate, invocând jurisprudenta
în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 2 februarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 2.730/184/2009,
Judecătoria Bals a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. III alin. (2) din Legea nr. 169/1997
pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, exceptie
ridicată de Alexandru Preda.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine, în esentă, că prevederile de lege criticate
contravin dispozitiilor art. 15 din Constitutie, deoarece posibilitatea de a se
invoca nulitatea absolută în litigiile în curs implică
retroactivitatea reglementării.
Judecătoria
Bals consideră că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la
dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observă că a fost
sesizată de instanta de judecată cu exceptia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. III alin. (2) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si
completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, asa cum a fost modificată
prin Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietătii si
justitiei, precum si unele măsuri adiacente. În realitate, asa cum
rezultă atât din cuprinsul încheierii de sesizare, cât si din notele
scrise ale autorului exceptiei, textul de lege criticat este cel al art. III
alin. (21) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea
Legii fondului funciar nr. 18/1991, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 299 din 4 noiembrie 1997, text introdus prin
articolul unic pct. 4 din titlul V al Legii nr. 247/2005 privind
reforma în domeniile proprietătii si justitiei, precum si unele
măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653
din 22 iulie 2005.
Textul
art. III alin. (21)din Legea nr. 169/1997 are următoarea
redactare: „(21) Nulitatea absolută, în sensul prezentei
legi, va putea fi invocată si în litigiile în curs."
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, textul de lege criticat
contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie privind principiul
neretroactivitătii legii.
Analizând
critica de neconstitutionalitate, Curtea constată că prevederile art.
(21) din Legea nr. 169/1997 au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, pentru motive similare.
Astfel,
prin Decizia nr. 186 din 2 martie 2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 335 din 13 aprilie 2006, Curtea a retinut că
aceste prevederi nu contin în sine nicio reglementare cu caracter retroactiv,
ele fiind aplicabile si litigiilor în curs de rezolvare ce au ca obiect
constatarea nulitătii actelor de constituire sau reconstituire a dreptului
de proprietate, încheiate cu încălcarea unor dispozitii legale imperative.
Aceste prevederi precizează încă o dată sanctionarea cu nulitate
absolută a actelor juridice încheiate cu încălcarea unor norme legale
imperative privind reconstituirea dreptului de proprietate.
De
altfel, Curtea, prin Decizia nr. 375/2005, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 591 din 8 iulie 2005, referindu-se la
constitutionalitatea titlului V din Legea nr. 247/2005, a statuat că aceste
dispozitii nu aduc atingere drepturilor câstigate în temeiul unor acte juridice
emise cu respectarea conditiilor legale în vigoare la momentul nasterii lor.
Efectul nulitătii absolute de repunere în situatiile anterioare deschide
posibilitatea celor îndreptătiti să beneficieze de reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor.
Considerentele
retinute de Curte în deciziile mentionate sunt valabile si în prezenta
cauză, întrucât nu au intervenit elemente noi de natură a determina o
reconsiderare a jurisprudentei acesteia.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art.
147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. III alin. (21)
din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar
nr. 18/1991, exceptie ridicată de Alexandru Preda în Dosarul nr.
2.730/184/2009 al Judecătoriei Bals.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 29 aprilie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu
CURTEA CONSTITUTIONALA
din 11 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27
pct. 7 din Codul de procedură civilă si art. 105 din Legea nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în
exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de
afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei
Tudorel
Toader - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Simona
Ricu - procuror
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 pct. 7 din Codul de procedură civilă si art.
105 din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparentei în exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si
în mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, exceptie
ridicată de Societatea Comercială „Rovachim Cin" - S.R.L. din
Deva în Dosarul nr. 2.221/221/2009 al Judecătoriei Deva.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
este în stare de judecată.
Presedintele
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
încheierea din 11 august 2009, pronuntată în Dosarul nr. 2.221/221/2009, Judecătoria
Deva a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 27 pct. 7 din Codul de procedură civilă si art.
105 din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparentei în exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si
în mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei.
Exceptia a fost ridicată de Societatea
Comercială „Rovachim Cin" - S.R.L. din Deva cu ocazia
solutionării cererii de recuzare formulate împotriva presedintelui
completului de judecată învestit cu solutionarea cauzei.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor
constitutionale ale art. 20 si 21, precum si prevederilor art. 6 paragraful 1
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si libertătilor
fundamentale. În acest sens arată, în esentă, că textele de lege
atacate sunt neconstitutionale deoarece limitează motivele de
incompatibilitate si nu asigură impartialitatea instantei. Apreciază
că dispozitiile de lege criticate „sunt profund gresite si înfrâng,
deopotrivă, finalitatea dreptului la un proces echitabil în cadrul
democratiei constitutionale, principiul fundamental al unui stat care
declară preeminenta dreptului, postulat la nivel european în art. 6 al
Conventiei pentru apărarea drepturilor omului si libertătilor
fundamentale". De aceea, autorul exceptiei consideră că institutia
recuzării ar trebui să fie guvernată în exclusivitate de
prevederile art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si libertătilor fundamentale, dat fiind faptul că un
judecător care adoptă măsuri provizorii într-o cauză sau se
pronuntă asupra căilor de atac de retractare nu mai prezintă
garantii de impartialitate.
Instanta
de judecată consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 27 pct. 7
din Codul de procedură civilă si art. 105 din Legea nr. 161/2003
privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea
demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei, lege publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003, dispozitii care au
următorul cuprins:
- Art.27
pct. 7 din Codul de procedură civilă: „Judecătorul poate fi
recuzat: [...]
7.
dacă si-a spus părerea cu privire la pricina ce se
judecă;";
- Art.105 din Legea nr. 161/2003: „Art. 105. - (1) Magistratilor le este
interzis să participe la judecarea unei cauze, în calitate de
judecător sau procuror:
a)
dacă sunt soti sau rude până la gradul IV inclusiv între ei;
b)
dacă ei, sotii sau rudele lor până la gradul IV inclusiv au vreun interes în cauză.
(2)
Dispozitiile alin. (1) se aplică si magistratului care participă, în
calitate de judecător sau procuror, la judecarea unei cauze în căile
de atac, atunci când sotul sau ruda până la gradul IV inclusiv a magistratului a participat, ca judecător sau procuror, la
judecarea în fond a acelei cauze.
(3)
Dispozitiile alin. (1) si (2) se completează cu prevederile Codului de
procedură civilă si ale Codului de procedură penală
referitoare la incompatibilităti, abtinere si recuzare."
Textele
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 20 privind egalitatea
în drepturi si art. 21 privind accesul liber la justitie. De asemenea, autorul
exceptiei apreciază că sunt înfrânte si prevederile art. 6 paragraful
1 din
Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale referitoare la dreptul
la un proces echitabil.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile
art. 27 din Codul de procedură civilă reglementează în mod
limitativ cazurile de recuzare a judecătorilor, protejând astfel partea în
cazul în care se presupune că judecătorul ar putea fi lipsit de
obiectivitate. Curtea retine însă că dispozitiile art. 27 din Codul
de procedură civilă acoperă o paletă foarte largă de
situatii, iar toate cazurile de recuzare enumerate, la baza cărora stau
criterii obiective si rationale, duc la finalitatea mai sus arătată.
Astfel este împiedicată posibilitatea îndepărtării de către
o parte de rea-credintă a unui judecător pentru motive subiective sau
netemeinice, situatie ce nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 20
si 21 si nici art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
În
continuare, Curtea constată că enumerarea limitativă a cazurilor
în care magistratului îi este interzis să participe la
judecarea
unei cauze, în calitate de judecător sau procuror, se completează cu
dispozitiile Codului de procedură civilă si ale Codului de
procedură penală referitoare la incompatibilităti, abtinere si
recuzare. Astfel, pe cale de consecintă, nici art. 105 din Legea nr.
161/2003 nu încalcă principiile statuate în textele constitutionale si
conventionale invocate. Toate aceste interdictii constituie garantii cu privire
la impartialitatea instantei de judecată.
În
fine, Curtea observă că autorul exceptiei de neconstitutionalitate
doreste, în realitate, completarea dispozitiilor de lege criticate si cu alte
cazuri de incompatibilitate, recuzare, abtinere sau interdictie.
În
conformitate cu dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie, potrivit
cărora procedura de judecată este prevăzută de lege,
stabilirea cazurilor de recuzare este de competenta legiuitorului, iar Curtea
Constitutională, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, nu poate
să modifice sau să completeze dispozitiile legale supuse controlului
de constitutionalitate.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 pct. 7 din Codul de
procedură civilă si art. 105 din Legea nr. 161/2003 privind unele
măsuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnitătilor
publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea si
sanctionarea coruptiei, exceptie ridicată de Societatea Comercială
„Rovachim Cin" - S.R.L. din Deva în Dosarul nr. 2.221/221/2009 al
Judecătoriei Deva.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 11 mai 2010.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din
Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de
coruptie, art. 264 alin. 3 si 4, art. 343 alin. 1 si 2 si art. 356 alin. 1 lit.
c) din Codul de procedură penală, precum si ale Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia
Natională Anticoruptie
Acsinte
Gaspar - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Iuliana
Nedelcu - procuror
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 6 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea
faptelor de coruptie, art. 264 alin. 3 si 4, art. 343 alin. 1 si 2 si art. 356
alin. 1 lit. c) din Codul de procedură penală, precum si ale
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 43/2002 privind
Directia Natională Anticoruptie, exceptie ridicată de Lucian Nicu
Caraiman în Dosarul nr. 9.188/30/2007 al Tribunalului Timis - Sectia
penală.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul exceptiei, avocatul
Florin Kovacs, cu delegatie depusă la dosar. Lipsesc celelalte părti,
fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul avocatului
autorului exceptiei, care solicită admiterea exceptiei pentru motivele
invocate în fata instantei de judecată.
Luând
cuvântul, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, sens în care
invocă jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 6 octombrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 9.188/30/2007, Tribunalul
Timis - Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 78/2000 pentru
prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, art. 264 alin. 3
si 4, art. 343 alin. 1 si 2 si art. 356 alin. 1 lit. c) din Codul de
procedură penală, precum si ale Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Natională
Anticoruptie.
Exceptia a fost ridicată de Lucian Nicu
Caraiman într-o cauză penală.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile legale mentionate contravin prevederilor
constitutionale, după cum urmează:
Dispozitiile
art. 6 din Legea nr. 78/2000 înfrâng prevederile constitutionale ale art. 11,
20, 23 si 73, precum si ale art. 7 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, deoarece
reglementează infractiunea de luare de mită în cadrul infractiunilor
de coruptie, urmând atât o procedură specială de urmărire si
judecată, precum si un regim sanctionator special, agravat în raport cu
infractiunea de drept comun prevăzută de art. 254 din Codul penal,
lege specială care însă nu defineste continutul si domeniul
sanctionator, dar care permite aplicarea, prin analogie, a pedepsei
prevăzute în această normă.
Dispozitiile
art. 264 alin. 3 si 4 din Codul de procedură penală contravin
prevederilor constitutionale ale art. 20, 21, 23, 124 si 132, precum si art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, întrucât reprezintă o formă de limitare a independentei
procurorului. De asemenea, se impune instituirea unei proceduri preliminare de
verificare a actului de sesizare a instantei de judecată, în consens cu
exigentele constitutionale, care să asigure verificarea legalitătii
probelor obtinute si legalitatea actelor efectuate în faza preliminară.
Dispozitiile art. 343 alin. 1 si 2 si ale art. 356 alin. 1 lit. c) din
Codul de procedură penală încalcă prevederile constitutionale
ale art. 20, 23, 73 alin. (3) si art. 124, deoarece nesocotesc principiul
preeminentei dreptului, cu precădere legalitatea mijloacelor de probă
prin raportare la modalitatea de obtinere a acestor probe.
Dispozitiile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 43/2002 privind
Directia Natională Anticoruptie contravin prevederilor constitutionale ale
art. 73 alin. (3) lit. I), art. 115, 116, 117 si 131, deoarece ordonantele de
urgentă nu pot fi adoptate în domenii care intră sub incidenta art.
73 din Constitutie si nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale
statului.
Tribunalul
Timis - Sectia penală consideră că exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 78/2000, art. 264
alin. 3 si 4, art. 343 alin. 1 si 2 si art. 356 alin. 1 lit. c) din Codul de
procedură penală este neîntemeiată. În ceea ce priveste
dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 134/2005, instanta de
judecată apreciază că acestea sunt neconstitutionale, deoarece
reglementează „în domenii care intră sub incidenta art. 73 din
Constitutie, cum este si cel care priveste organizarea si functionarea
Ministerului Public, ca institutie fundamentală în stat [...]. Înfiintarea
unei Directii Nationale Anticoruptie vizează modificarea si functionarea
Ministerului Public, iar potrivit art. 73 alin. (3) lit. l) din Constitutie, acest domeniu poate fi reglementat
doar prin lege organică." Totodată, instanta de judecată
arată că, potrivit art. 115 alin. (6) din Constitutie, ordonantele de
urgentă nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului.
Potrivit
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul
apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile avocatului autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 6 din Legea
nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de
coruptie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219
din 18 mai 2000, precum si ale art. 264 alin. 3 si 4, cu denumirea
marginală Actul de sesizare a instantei, art. 343 alin. 1 si 2, cu
denumirea marginală Obiectul deliberării, si art. 356 alin. 1
lit. c), cu denumirea marginală Continutul expunerii, din Codul de
procedură penală, care au următorul continut:
- Art.
6 din Legea nr. 78/2000: „Art. 6. - Infractiunile de luare de mită -
prevăzută la art. 254 din Codul penal, de dare de mită - prevăzută
la art. 255 din Codul penal, de primire de foloase necuvenite - prevăzută
la art. 256 din Codul penal si de trafic de influentă - prevăzută
la art. 257 din Codul penal se pedepsesc potrivit acelor texte de lege.";
- Art.
264 alin. 3 si 4 din Codul de procedură penală: „Rechizitoriul
este verificat sub aspectul legalitătii si temeiniciei de prim-procurorul
parchetului sau, după caz, de procurorul general al parchetului de pe
lângă curtea de apel, iar când urmărirea penală este
făcută de acesta, verificarea se face de procurorul ierarhic
superior. Când urmărirea penală este efectuată de un procuror de
la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie,
rechizitoriul este verificat de procurorul-sef de sectie, iar când
urmărirea penală este efectuată de acesta, verificarea se face
de către procurorul general al acestui parchet. În cauzele cu arestati,
verificarea se face de urgentă si înainte de expirarea duratei
arestării preventive.
Dacă
rechizitoriul nu a fost infirmat, procurorul ierarhic care a efectuat
verificarea fi înaintează instantei competente, împreună cu dosarul
cauzei si cu un număr necesar de copii de pe rechizitoriu pentru a fi
comunicate inculpatilor aflati în stare de detinere.";
- Art.
343 alin. 1 si 2 din Codul de procedură penală: „Completul de
judecată deliberează mai întâi asupra chestiunilor de fapt si apoi
asupra chestiunilor de drept.
Deliberarea
poartă asupra existentei faptei si vinovătiei făptuitorului,
asupra stabilirii pedepsei, asupra măsurii educative ori măsurii de
sigurantă când este cazul să fie luată, precum si asupra
computării retinerii si arestării preventive.";
- Art.
356 alin. 1 lit. c) din Codul de procedură penală: „Expunerea
trebuie să cuprindă: [... ]
c)
analiza probelor care au servit ca temei pentru solutionarea laturii penale a
cauzei, cât si a celor care au fost înlăturate, motivarea solutiei cu
privire la latura civilă a cauzei, precum si analiza oricăror
elemente de fapt pe care se sprijină solutia dată în cauză.
În caz
de condamnare, expunerea trebuie să mai cuprindă fapta sau fiecare
faptă retinută de instantă în sarcina inculpatului, forma si
gradul de vinovătie, circumstantele agravante sau atenuante, starea de
recidivă, timpul ce se deduce din pedeapsa pronuntată si actele din
care rezultă durata acesteia.
Dacă
instanta retine în sarcina inculpatului numai o parte din faptele ce
formează obiectul învinuirii, se va arăta în hotărâre pentru
care anume fapte s-a pronuntat condamnarea si pentru care încetarea procesului
penal sau achitarea;".
De
asemenea, obiect al exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie si
dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 134/2005 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 43/2002
privind Directia Natională Anticoruptie, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 7 octombrie 2005, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 54/2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 226 din 13 martie 2006.
Autorul
exceptiei sustine că aceste dispozitii de lege contravin prevederilor
constitutionale ale art. 11, 20, 21, 23, 73, 115, 116, 117, 124, 131 si 132,
precum si art. 6 paragraful 1 si art. 7 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile
art. 6 din Legea nr. 78/2000 si ale art. 264 alin. 3 si 4, art. 343 alin. 1 si
2 si art. 356 alin. 1 lit. c) din Codul de procedură penală au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi
prevederi constitutionale si conventionale invocate si în prezenta cauză
si cu motivare similară. În acest sens este Decizia nr. 679 din 12 iunie
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561
din 24 iulie 2008.
Cu acel
prilej, Curtea Constitutională a statuat că reglementarea art. 6 din
Legea nr. 78/2000 nu constituie o incriminare prin analogie, ci o legiferare a
răspunderii penale printr-o normă juridică explicativă,
care nu încalcă prevederile art. 23 alin. (12) din Constitutie si nici
prevederile art. 7 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Curtea
a mai constatat că nu poate primi nici sustinerea potrivit căreia
dispozitiile art. 6 din Legea nr. 78/2000 încalcă celelalte principii
constitutionale invocate, deoarece din textul legii nu rezultă vreo
contradictie în sensul reclamat de autorul exceptiei.
Privitor
la pretinsa neconstitutionalitate a prevederilor art. 356 alin. 1 lit. c) din
Codul de procedură penală, Curtea a statuat că aceasta este, de
asemenea, neîntemeiată. Cuprinderea expunerii privitoare la analiza
probelor care au servit ca temei pentru solutionarea laturii penale a cauzei,
precum si a celor care au fost înlăturate, motivarea solutiei cu privire
la latura civilă a cauzei, precum si analiza oricăror elemente de
fapt pe care se sprijină solutia dată în cauză în continutul
hotărârii judecătoresti garantează tocmai dreptul la un proces
echitabil si asigură exercitarea dreptului la apărare.
În
continuare, Curtea a constatat că, în ceea ce priveste dispozitiile art.
264 alin. 3 si 4 din Codul de procedură penală referitoare la
verificarea de către procurorul ierarhic superior a actului de sesizare
sub aspectul legalitătii si temeiniciei, întreaga argumentatie în
sustinerea neconstitutionalitătii acestor dispozitii porneste de la
ipoteza potrivit căreia poate fi pus semnul egalitătii între cele
două faze ale procesului penal, sens în care controlul rechizitoriului
este încorporat în atributia fundamentală a instantelor penale, aceea de
judecată, adică de examinare pe fond sub toate aspectele. Or, textul
legal contestat se referă la o altă etapă procesuală,
specifică fazei de urmărire penală, la verificări
prealabile trimiterii în judecată. De altfel, în conformitate cu art. 126
alin. (2) din Constitutie, legiuitorul, ca un plus de garantie pentru
respectarea dreptului la un proces echitabil, a instituit, potrivit art. 300
din Codul de procedură penală, obligativitatea instantelor de
judecată de a verifica din oficiu, la prima înfătisare, regularitatea
actului de sesizare, judecătorul restituind dosarul organului emitent
atunci când constată încălcări ale legii care nu pot fi
înlăturate de îndată si nici prin acordarea unui nou termen în acest scop.
În
plus, potrivit art. 132 alin. (1) din Constitutie, „Procurorii îsi
desfăsoară activitatea potrivit principiului legalitătii, al
impartialitătii si al controlului ierarhicf...]".
În ceea
ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor referitoare la
obiectul deliberării, este de observat că autorul exceptiei nu a
arătat în mod concret în ce constă viciul de neconstitutionalitate
invocat, limitându-se la a face aprecieri de oportunitate referitoare la
necesitatea unei reglementări de lege ferenda care să instituie o
distinctie între probele care decurg din mijloace de probă obtinute în mod
legal si cele care decurg din mijloace de probă obtinute prin
încălcarea legii. Asa fiind, această critică adusă pentru
neprevederea în sistemul judiciar român a unor noi institutii nu este
întemeiată, având în vedere că solutionarea exceptiilor de
neconstitutionalitate priveste numai texte de lege în vigoare, nu si norme si
institutii care nu există încă si cu privire la care nici Constitutia
si nici Codul de procedură penală nu cuprind nicio referire.
Controlul de neconstitutionalitate nu poate privi omisiuni, deoarece,
altminteri, dintr-un legislator negativ, care este de natura rolului si
functiei Curtii Constitutionale în asigurarea suprematiei Constitutiei, aceasta
s-ar transforma într-un legislator pozitiv, care este de natura rolului si
functiei exclusive a Parlamentului, ca unică autoritate legiuitoare a
tării.
De
altfel, potrivit art. 2 din Codul de procedură penală, procesul penal
este guvernat de principiul legalitătii, iar potrivit art. 64 alin. 2 din
aceIasi cod, „mijloacele de probă obtinute în mod ilegal nu pot fi
folosite în procesul penal".
Referitor
la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 134/2005, Curtea constată că acestea au mai fost
supuse controlului de constitutionalitate din perspectiva unor critici
similare. Astfel, prin Decizia nr. 297 din 23 martie 2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 18 mai 2010, Curtea
a statuat că dispozitiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
134/2005 nu contravin prevederilor art. 115 alin. (4) si (6) din Constitutie
pentru considerentele acolo retinute.
Atât
solutia, cât si considerentele cuprinse în deciziile de mai sus îsi
păstrează valabilitatea si în prezenta cauză, neintervenind
elemente noi, de natură să determine reconsiderarea jurisprudentei
Curtii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în
temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
cu majoritate de voturi în ceea ce priveste dispozitiile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 134/2005,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 78/2000
pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, art. 264
alin. 3 si 4, art. 343 alin. 1 si 2 si art. 356 alin. 1 lit. c) din Codul de
procedură penală, precum si ale Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Natională
Anticoruptie, exceptie ridicată de Lucian Nicu Caraiman în Dosarul nr.
9.188/30/2007 al Tribunalului Timis - Sectia penală.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 18 mai 2010.
PRESEDINTE,
Magistrat-asistent-sef,
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |