MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXII - Nr. 416 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 22 iunie 2010
SUMAR
LEGI SI DECRETE
113. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 22/2009 privind înfiintarea Autoritătii Nationale pentru
Administrare si Reglementare în Comunicatii
594. - Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiintarea Autoritătii
Nationale pentru Administrare si Reglementare în Comunicatii
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 645 din 11
mai 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
11 coroborate cu cele ale art. 128 din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România
Decizia nr. 656 din 11 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. a) din titlul XIII
al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietătii si
justitiei, precum si unele măsuri adiacente
Decizia nr. 676 din 18 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 94 alin. (1) lit. m) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici
Decizia nr. 712 din 25 mai 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având
ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar,
astfel cum au fost modificate prin art. I din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri
executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din
sectorul bugetar
Decizia nr. 723 din 1 iunie 2010 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 33 alin. (6) din Legea cadastrului si
a publicitătii imobiliare nr. 7/1996
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
543. - Hotărâre pentru
modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.627/2008 privind
aprobarea activitătilor pentru care se acordă sprijin financiar
producătorilor agricoli din sectorul zootehnic în anul 2009, a cuantumului
acestuia, precum si a sumei totale alocate fiecărei activităti,
precum si a anexei la Hotărârea Guvernului nr. 693/2009 privind aprobarea
activitătilor pentru care se acordă sprijin financiar
producătorilor agricoli din sectorul vegetal pentru anul 2009, a
cuantumului acestuia si a sumelor totale alocate fiecărei activităti
LEGI SI DECRETE
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 22/2009 privind
înfiintarea Autoritătii Nationale pentru Administrare si Reglementare în
Comunicatii
Parlamentul
României adoptă prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 22 din 11
martie 2009 privind înfiintarea Autoritătii Nationale pentru Administrare
si Reglementare în Comunicatii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 174 din 19 martie 2009.
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor
art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR ROBERTA
ALMA ANASTASE |
PRESEDINTELE SENATULUI MIRCEA-DAN
GEOANĂ
|
Bucuresti, 16 iunie 2010.
Nr. 113.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 22/2009 privind înfiintarea Autoritătii Nationale pentru
Administrare si Reglementare în Comunicatii
În temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României,
republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 22/2009 privind înfiintarea Autoritătii Nationale pentru
Administrare si Reglementare în Comunicatii si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE ROMÂNIEI
TRAIAN BĂSESCU
Bucuresti, 15 iunie 2010.
Nr. 594.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11
coroborate cu cele ale art. 128 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România
Tudorel
Toader - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Simona
Ricu - procuror
Valentina
Bărbăteanu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 11 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România, exceptie ridicată de Zhong Yixiong în Dosarul
nr. 988/46/2009 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia comercială si de
contencios administrativ si fiscal si care formează obiectul Dosarului
Curtii Constitutionale nr. 7.742D/2009.
La
apelul nominal răspunde autorul exceptiei, însotit de domnul loan Budura,
interpret autorizat de limba chineză. Se constată lipsa părtii
Serviciul pentru Imigrări Arges, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Curtea
dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 7.749D/2009 având ca obiect exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (1) coroborate cu cele
ale art. 128 din aceeasi ordonantă de urgentă, ridicată de Wang
Aizhong în Dosarul nr. 986/46/2009 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia comercială
si de contencios administrativ si fiscal.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea,
din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor.
Autorul
prezent si reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu conexarea.
Curtea, observând identitatea
partială de obiect al celor două cauze, în temeiul art. 14 si al art.
53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă,
dispune conexarea Dosarului nr. 7.749D/2009 la Dosarul nr. 7.742D/2009, care a
fost primul înregistrat.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul autorului
exceptiei de neconstitutionalitate ce formează obiectul Dosarului nr.
7.742D/2009. Acesta precizează că lasă la aprecierea Curtii
solutia cu privire la exceptie.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că textele de
lege criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale si conventionale
invocate de autorii exceptiei.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin
încheierile din 8 octombrie 2009, pronuntate în dosarele nr. 988/46/2009 si nr.
986/46/2009, Curtea de Apel Pitesti - Sectia comercială si de
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
respectiv a celor ale art. 11 alin. (1) coroborate cu cele ale art. 128 alin.
(1) din acelasi act normativ. Exceptiile au fost ridicate de Zhong Yixiong
si Wang Aizhong în cauze având ca obiect solutionarea plângerilor formulate
împotriva deciziilor Serviciului pentru Imigrări Arges prin care s-a
instituit interdictia intrării în tară a acestora pentru o
perioadă de 6 luni de la data iesirii din România.
În
motivările exceptiilor de neconstitutionalitate având
un continut similar, se sustine că textele de lege criticate sunt lipsite
de precizie si claritate, întrucât nu cuprind reglementări referitoare la
situatii similare cu cea în care autorii exceptiilor se află si nu
protejează suficient străinii beneficiari ai unei forme de protectie
într-un stat membru al Uniunii Europene împotriva arbitrariului si abuzurilor
Oficiului Român pentru Imigrări, în spetă ale Serviciului pentru
Imigrări Arges. Se arată, totodată, că textele de lege
criticate ar fi trebuit să cuprindă precizări cu privire la
momentul de la care se calculează cele 6 luni în care reclamantii pot
intra si rămâne timp de 90 de zile pe teritoriul României.
Curtea
de Apel Pitesti - Sectia comercială si de contencios administrativ si
fiscal consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este admisibilă, fără să îsi exprime
opinia cu privire la temeinicia acesteia.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare
au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul
precizează că dispozitiile de lege criticate
reglementează obligatii ale străinilor care au dreptul de a intra si,
după caz, de a rămâne pe teritoriul României, respectiv limite ale
dreptului de sedere, nefiind de natură să aducă atingere
prevederilor constitutionale si conventionale amintite în motivarea exceptiei.
Avocatul
Poporului consideră că textele de lege ce
formează obiect al exceptiei sunt constitutionale, fiind în deplină
concordantă cu normele din Legea fundamentală privind libera
circulatie, liberul acces la justitie sau dreptul părtilor la un proces
echitabil.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 11 coroborate
cu cele ale art. 128 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002
privind regimul străinilor în România, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 5 iunie 2008, care au următorul
continut:
- art.
11: „Dispozitii generale privind sederea străinilor
(1)
Străinii aflati temporar în mod legal în România pot rămâne pe
teritoriul statului român numai până la data la care încetează
dreptul de sedere stabilit prin viză sau, după caz, prin permisul de
sedere.
(2) În
cazul în care prin conventiile internationale sau actele normative prin care se
desfiintează unilateral regimul de vize nu este prevăzută
perioada pentru care vizele sunt desfiintate, străinilor care nu au
obligatia obtinerii vizei pentru a intra în România li se permite accesul pe
teritoriul statului român si pot să rămână până la 90 de
zile, în decurs de 6 luni, începând cu ziua primei intrări în
tară.";
- art.
128: „Străinii cu drept de sedere permanentă în statele membre ale
Uniunii Europene
(1)
Străinii, cetăteni ai unor state terte sau apatrizi, cu drept de
sedere permanentă în statele membre ale Uniunii Europene, pot intra si
rămâne pe teritoriul statului român, pentru o perioadă de 90 de zile
în decurs de 6 luni, fără obligativitatea obtinerii unei vize de
intrare.
(2)
Persoanelor prevăzute la alin. (1) li se poate prelungi dreptul de sedere
temporară, fără îndeplinirea conditiei prealabile de obtinere a
unei vize de lungă sedere, în conditiile prevăzute de prezenta
ordonantă de urgentă.
(3)
Persoanele prevăzute la alin. (1) se bucură de tratament egal în
domeniile si în conditiile prevăzute la art. 75.
(4)
Prin derogare de la prevederile alin. (3), accesul pe piata muncii pentru
străinii cu drept de sedere permanentă într-un stat membru al Uniunii
Europene se va realiza în raport cu legislatia muncii în domeniu si cu
necesitatea ocupării locurilor de muncă ce se încadrează în
registrul ocupational deficitar pe teritoriul României, stabilit de structura
specializată din cadrul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei
Sociale."
În
opinia autorilor exceptiei, textele de lege criticate contravin dispozitiilor
art. 21 din Constitutie privind accesul liber la justitie si celor ale art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, care consacră dreptul la un proces
echitabil, precum si prevederilor art. 25 alin. (1) din Legea fundamentală
care garantează dreptul la liberă circulatie.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observă că autorii acesteia
nu formulează veritabile critici de neconstitutionalitate, ci tind la o
complinire a unei pretinse lacune legislative, în sensul introducerii, în
cuprinsul textelor de lege criticate, a unor precizări referitoare la
momentul de la care se calculează termenul în care străinii care nu
au obligatia obtinerii vizei pentru a intra în România pot rămâne pe teritoriul
statului român. Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constitutională nu poate modifica sau completa prevederile de lege supuse
controlului de constitutionalitate. Doar Parlamentul, în calitate de unică
autoritate legiuitoare a tării, si Guvernul, ca legislator delegat, au
competenta de a edicta legi, respectiv de a emite ordonante prin care pot fi
modificate si completate reglementările deja existente.
De
altfel, din lectura prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 194/2002, se poate observa că textul este deosebit de
clar sub aspectul criticat de autorii exceptiei, stabilind în mod neechivoc
momentul de la care termenul de 6 luni începe să curgă, si anume din
ziua primei intrări în tară.
În plus,
autorii exceptiei folosesc în demonstrarea neconstitutionalitătii textelor
de lege supuse controlului de constitutionalitate argumente ce tin, de fapt, de
aplicarea prevederilor de lege criticate la spetele individuale. Or, Curtea nu
poate cenzura nici modul în care Oficiul Român pentru Imigrări întelege
să aplice în mod concret prevederile referitoare la regimul
străinilor, nici hotărârile instantei judecătoresti competente
să se pronunte în solutionarea plângerilor împotriva deciziilor
autoritătii administrative amintite.
În ceea
ce priveste prevederile art. 128 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
194/2002, autorii exceptiei nu formulează nicio critică de
neconstitutionalitate, astfel că nu este îndeplinită cerinta
motivării prevăzută de art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11
coroborate cu cele ale art. 128 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, exceptie ridicată de
Zhong Yixiong si Wang Aizhong în dosarele nr. 988/46/2009 si nr. 986/46/2009
ale Curtii de Apel Pitesti - Sectia comercială si de contencios
administrativ si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 11 mai 2010.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent,
Valentina
Bărbăteanu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 11 mai 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. a) din titlul XIII
al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietătii si
justitiei, precum si unele măsuri adiacente
Tudorel
Toader - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Simona
Ricu - procuror
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 4 alin. (1) lit. a) din titlul XIII al Legii nr. 247/2005 privind reforma
în domeniile proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri
adiacente, exceptie ridicată de Viorel Dragomir în Dosarul nr.
10.203/280/2007 al judecătoriei Pitesti - Sectia civilă.
La apelul nominal se prezintă
partea Gheorghe Roman, lipsind celelalte părti, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul părtii
prezente, care solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, în temeiul jurisprudentei constante
a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin încheierea
din 13 noiembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 10.203/280/2007, Judecătoria
Pitesti - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională pentru
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin.
(î) lit. a) din titlul XIII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri adiacente, exceptie
ridicată de Viorel Dragomir.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
sustine că prevederile textului de lege criticat, fiind prea restrictive,
nu respectă principiul accesului liber la justitie consacrat de art. 21
din Constitutie. Astfel, în practică se pot ivi situatii în care
necesitatea efectuării unei expertize să rezulte din dosar, însă
obiectivele acestei expertize să nu poată fi formulate decât
după ce în cauză se vor administra alte probe (de exemplu,
înscrisuri, interogatorii, martori), probe care ar avea o mare importantă
în stabilirea corectă a obiectivelor de expertiză. Textul
încalcă si prevederile art. 24 din Constitutie, întrucât conditionarea
încuviintării probei cu expertiză de depunerea obiectivelor
limitează considerabil posibilitatea asigurării unei
apărări efective a părtilor.
Judecătoria
Pitesti - Sectia civilă consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată, având în vedere caracterul
special al procedurii reglementate de Legea nr. 247/2005, ce presupune
solutionarea cu celeritate a cauzelor ce au ca obiect litigii privind fondul
funciar.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, textele de lege criticate fiind
în deplină concordantă cu prevederile constitutionale invocate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 4 alin. (1)
lit. a) din titlul XIII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri adiacente,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653
din 22 iulie 2005, cu modificările si completările ulterioare, text
de lege care are următorul continut: „Pentru propunerea si
administrarea probelor vor fi aplicate următoarele reguli:
a) expertiza tehnică nu va fi încuviintată decât dacă partea solicitantă depune în sedinta publică respectivă obiectivele de expertiză solicitate;".
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale criticate
contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 21 alin. (3) si art.
24.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că expertiza tehnică
este acel mijloc de probă la care instanta sau părtile pot recurge
atunci când pentru lămurirea unor împrejurări de fapt sunt necesare
cunostinte de specialitate dintr-un anumit domeniu de activitate. Reglementarea
de drept comun o constituie dispozitiile art. 201 alin. 1 teza întâi din Codul
de procedură civilă, potrivit cărora „Cândpentru lămurirea
unor împrejurări de fapt instanta consideră necesar să
cunoască părerea unor specialisti, va numi, la cererea părtilor
ori din oficiu, unul sau trei experti, stabilind prin încheiere punctele asupra
cărora ei urmează să se pronunte si termenul în care trebuie
să efectueze expertiza". Prevederile art. 4 alin. (1) lit. a) din
titlul XIII al Legii nr. 247/2005 reprezintă aplicarea normelor de drept
comun procesual în materia litigiilor având ca obiect restituirea
proprietătilor funciare.
Expertiza
se dispune de instantă, din oficiu sau la cererea părtii interesate.
Administrarea acestui mijloc de probă este lăsată la aprecierea
instantei, în sensul că aceasta este singura competentă să se
pronunte asupra necesitătii lămuririi unor împrejurări de fapt
care sunt supuse judecătii si care implică o evaluare de
specialitate. Asa fiind, expertiza se efectuează în cursul unui proces
pendinte, instanta fiind obligată ca, în cazul în care a admis acest
mijloc de probă, să stabilească clar, prin încheiere, obiectivele
expertizei, respectiv situatiile de fapt asupra cărora i se cere
expertului să-si exprime părerea sau să le constate ca
specialist. În situatia în care proba este dispusă la cererea unei
părti interesate, aceasta va preciza obiectul expertizei, si anume
întrebările la care expertul trebuie să răspundă.
Obiectivele expertizei se stabilesc la termenul la care se încuviintează
proba, iar nu ulterior. Solutia legislativă este logică si pe deplin
justificată, din moment ce scopul expertizei este acela de a lămuri
aspecte de fapt cunoscute din materialul probator aflat în dosar, asupra
cărora instanta apreciază ca fiind necesară exprimarea opiniei
unor specialisti, iar nu împrejurări care ar urma să transpară
după administrarea altor probe, asa cum pretinde autorul exceptiei. De
altfel, în această din urmă ipoteză, instanta, în temeiul art.
212 din Codul de procedură civilă, ar putea dispune, din oficiu sau
la cererea părtii nemultumite, întregirea expertizei sau efectuarea unei
noi expertize - contraexpertiza.
Asa
fiind, Curtea constată că regula stabilită prin Legea nr.
247/2005 privind reforma în domeniile proprietătii si justitiei, precum si
unele măsuri adiacente, referitoare la propunerea si administrarea probei
cu expertiza tehnică în cadrul proceselor funciare, si anume conditionarea
încuviintării probei de depunerea în sedinta publică a obiectivelor
de expertiză solicitate de către partea interesată, constituie o
aplicare sui generis a reglementării de drept comun cuprinse în
Codul de procedură civilă. Mai mult, în conditiile în care scopul
reglementării titlului XIII din Legea nr. 247/2005 este „accelerarea
judecătilor în materia restituirii proprietătilor funciare", dispozitiile
art. 4 alin. (1) lit. a) din lege asigură realizarea acestui scop, împiedicând
părtile să tergiverseze în mod abuziv solutionarea litigiilor.
Curtea
constată că, în această materie, conditionând valorificarea unui
drept de respectarea anumitor cerinte, legiuitorul nu a urmărit
restrângerea accesului liber la justitie, de care, în mod evident, cel
interesat a beneficiat în cadrul procedurii reglementate, ci exclusiv
instaurarea unui climat de ordine, indispensabil, în vederea exercitării
dreptului constitutional prevăzut de art. 21, prevenind astfel abuzurile
si asigurând protectia drepturilor si intereselor legitime ale celorlalte
părti. De altfel, Curtea a statuat în mod constant că reglementarea
de către legiuitor, în limitele competentei ce i-a fost conferită
prin Constitutie, a conditiilor de exercitare a unui drept - subiectiv sau
procesual, nu constituie o restrângere a exercitiului acestuia, ci doar o
modalitate eficientă de a preveni exercitarea sa abuzivă în
detrimentul altor titulari de drepturi, în egală măsură
ocrotite.
Prin
urmare, prevederile art. 4 alin. (1) lit. a) din titlul XIII al Legii nr.
247/2005 au în vedere solutionarea proceselor funciare cu celeritate, în scopul
asigurării cât mai rapide a stabilitătii si securitătii care
trebuie să caracterizeze raporturile juridice din această materie.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. a) din
titlul XIII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietătii si justitiei, precum si unele măsuri adiacente, exceptie
ridicată de Viorel Dragomir în Dosarul nr. 10.203/280/2007 al Judecătoriei
Pitesti - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 11 mai 2010.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia
Costinescu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 18 mai 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 94 alin. (1) lit. m) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici
Acsinte
Gaspar - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Carmen-Cătălina
Gliga - procuror
Valentina
Bărbăteanu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 94 alin. (1) lit. m) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, exceptie ridicată de Eugen Dincă în Dosarul
nr. 13.997/63/2008 al Tribunalului Dolj - Sectia contencios administrativ si fiscal.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele Curtii acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere ca
neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate, considerând că
textul de lege criticat este în acord cu dispozitiile din Legea
fundamentală si din celelalte documente internationale invocate de autorul
acesteia.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 17 noiembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr.
13.997/63/2008, Tribunalul Dolj - Sectia contencios administrativ si fiscal
a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 94 alin. (î) lit. m) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici. Exceptia de neconstitutionalitate a fost
ridicată de Eugen Dincă, functionar public, într-o cauză de
contencios administrativ având ca obiect anularea unei decizii emise de
Directia Generală a Finantelor Publice Dolj prin care s-a dispus
suspendarea raportului de serviciu al acestuia.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că suspendarea raporturilor de serviciu în temeiul textului
de lege criticat contravine prevederilor constitutionale si conventionale care
instituie prezumtia de nevinovătie. Precizează că legea
română omite necesitatea ocrotirii dreptului la un trai decent, întrucât
nu impune obligativitatea asigurării unor măsuri compensatorii
salariale minime pe perioada suspendării din functie, astfel cum prevede
„Regulamentul 96/2004 în materia functionarilor publici comunitari".
Tribunalul
Dolj - Sectia contencios administrativ si fiscal consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, observând
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie art. 94 alin. (1) lit. m) din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, care
au următorul cuprins:
- art.
94 alin. (1) lit. m): „(1) Raportul de serviciu se suspendă de drept
atunci când functionarul public se află în una dintre următoarele
situatii: (...)
m) în
cazul în care s-a dispus trimiterea în judecată pentru săvârsirea
unei infractiuni de natura celor prevăzute la art. 54 lit. h);".
Dispozitiile
art. 54 lit. h), la care face referire art. 94 alin. (1) lit. m), prevăd
că poate ocupa o functie publică persoana care îndeplineste si
conditia de a nu fi fost condamnată pentru săvârsirea unei
infractiuni contra umanitătii, contra statului sau contra
autoritătii, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care
împiedică înfăptuirea justitiei, de fals ori a unor fapte de coruptie
sau a unei infractiuni săvârsite cu intentie, care ar face-o
incompatibilă cu exercitarea functiei publice, cu exceptia situatiei în
care a intervenit reabilitarea.
În
opinia autorului exceptiei, textele de lege criticate contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2) referitor la egalitatea
cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice si ale art. 15
alin. (1) care consacră principiul universalitătii drepturilor si
obligatiilor ce revin cetătenilor. Se invocă, de asemenea,
prevederile art. 6 paragraful 2 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, care consacră prezumtia de
nevinovătie.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observă că asupra
constitutionalitătii dispozitiilor de lege ce fac obiectul prezentei
exceptii s-a mai pronuntat prin mai multe decizii, prin raportare la aceleasi
texte din Legea fundamentală si prin prisma unor critici similare. Dintre
acestea pot fi amintite Decizia nr. 247 din 16 martie 2010, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 13 aprilie 2010,
Decizia nr. 1.437 din 5 noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 881 din 17 decembrie 2009, sau Decizia nr. 539 din 27
aprilie 2010, încă nepublicată*) în Monitorul Oficial al României.
Curtea a constatat că textul de lege criticat este constitutional,
statuând, cu acele prilejuri, că sanctiunea administrativă a
suspendării functionarului public din functia publică pe care acesta
o detine, în cazul în care s-a dispus trimiterea în judecată a acestuia,
are ca finalitate protejarea autoritătii sau a institutiei publice
fată de pericolul continuării activitătii ilicite si al
extinderii consecintelor periculoase ale faptei penale săvârsite de
către functionarul public. Or, tinând cont de natura administrativă a
acestei măsuri, nu sunt incidente prevederile constitutionale si
conventionale care instituie prezumtia de nevinovătie, care va trebui
însă respectată pe tot parcursul desfăsurării întregului
proces penal pornit împotriva respectivului functionar public, până la
rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare. Totodată,
Curtea a retinut că măsura suspendării din functie se
aplică tuturor functionarilor publici aflati în situatia
prevăzută în ipoteza normei legale.
De
asemenea, Curtea observă că stabilirea compatibilitătii
prevederilor din legislatia natională cu cele cuprinse în acte emise de
institutiile Uniunii Europene nu poate fi realizată de instanta de
contencios constitutional, ci revine, în cadrul operatiunii de interpretare si
aplicare a legii, judecătorului învestit cu solutionarea litigiului în
cursul solutionării căruia a fost ridicată exceptia de
neconstitutionalitate.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi care să justifice reconsiderarea acestei
jurisprudente, se impune mentinerea aceleiasi solutii si în cauza de fată.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 94 alin. (1) lit. m) din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, exceptie
ridicată de Eugen Dincă în Dosarul nr. 13.997/63/2008 al Tribunalului
Dolj - Sectia contencios administrativ si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 18 mai 2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Valentina
Bărbăteanu
*) Decizia Curtii
Constitutionale nr. 539 din 27 aprilie 2010 a fost publicată ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 2 iunie 2010.
CURTEA CONSTITUTIONALA
din 25 mai 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute
în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale
personalului din sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin art. I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea
art. 1 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata
unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de
drepturi salariale personalului din sectorul bugetar
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Antonia
Constantin - procuror
Daniela
Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi
salariale personalului din sectorul bugetar, exceptie ridicată de Marian
Rolf Sîntion în Dosarul nr. 7.745/302/2009 al Judecătoriei Sectorului 5
Bucuresti - Sectia a II-a civilă.
Dezbaterile
au avut loc în sedinta publică din 4 mai 2010, fiind consemnate în
încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a
delibera, în conformitate cu prevederile art. 14 si ale art. 58 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a
amânat pronuntarea pentru data de 6, respectiv 20 mai 2010, dată la care,
având în vedere imposibilitatea constituirii legale a completului de
judecată, în temeiul art. 260 alin. 1 din Codul de
procedură
civilă si a art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea a amânat
pronuntarea pentru data de 25 mai 2010.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 14 iulie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 7.745/302/2009, Judecătoria
Sectorului 5 Bucuresti - Sectia a II-a civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi
salariale personalului din sectorul bugetar, exceptia ridicată de
Marian Rolf Sîntion într-o cauză civilă având ca obiect solutionarea
unei contestatii la executare.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul
acesteia sustine că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009
încalcă principiul egalitătii cetătenilor în fata legii si a
autoritătilor publice, întrucât limitează aria de aplicare a acestui
mod de executare doar la creditorii unor drepturi de natură salarială
din sistemul bugetar, toti ceilalti creditori (inclusiv statul, care conform
Legii fundamentale nu poate avea o situatie privilegiată) fiind exclusi de
la aplicarea acestui act normativ. Mai mult chiar, datorită Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 71/2009, statul îsi stabileste o situatie mai
favorabilă, întrucât se creează o inegalitate între stat, prin institutiile
sale, si particularii din sistemul bugetar, în ceea ce priveste modul de
executare silită a creantelor, încălcându-se astfel si art. 44 din
Constitutie. În opinia autorului exceptiei, Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009 încalcă si art. 53 din Constitutie, cu atât mai
mult cu cât alin. (2) al acestui articol prevede că restrângerea dreptului
trebuie să fie aplicată în mod nediscriminatoriu, ori reglementarea
criticată stabileste un alt mod de executare decât cel prevăzut de
dreptul comun doar pentru o categorie de creditori, si anume titularii unor
drepturi de natură salarială din sistemul bugetar. În acest context,
precizează că Guvernul, profitând de dreptul său de monopol în a
emite ordonante de urgentă, a urmărit numai protectia drepturilor
sale, întrucât această măsură nu a fost justificată de
nicio situatie de urgentă, fapt ce reiese si din faptul că Guvernul
nu a intervenit prin măsuri de politică socială, ce s-ar fi
impus îndeosebi în domeniul bancar.
Judecătoria
Sectorului 5 Bucuresti - Sectia a II-a civilă nu si-a
exprimat opinia în legătură cu exceptia de neconstitutionalitate
formulată.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului, notele scrise
depuse la dosar, prevederile legale criticate, raportate la dispozitiile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în
titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului
din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416
din 18 iunie 2009.
Ulterior
sesizării Curtii Constitutionale, a fost adoptată Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 18/2010 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 162 din 12 martie 2010, act
normativ ce introduce un nou alineat, alineatul (11), si
modifică alineatele (2) si (3) ale art. 1 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009.
După
două luni, prin prevederile art. I din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii
având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul
bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337
din 20 mai 2010, au fost modificate din nou prevederile art. 1 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 71/2009, fiind abrogat si alineatul (11)
al art. 1 ce reglementa plata sumelor prevăzute prin hotărâri
judecătoresti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură
salarială devenite executorii în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2010.
Totodată, prin art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
45/2010, s-a reglementat plata sumelor prevăzute prin hotărâri
judecătoresti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură
salarială devenite executorii după 1 ianuarie 2010 si până la
data intrării în vigoare a acestei ordonante, si anume 20 mai 2010.
Prin
urmare, Curtea urmează să se pronunte asupra prevederilor Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 71/2009, astfel cum au fost modificate prin
art. I din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2010, prevederi care, în
prezent, au următorul cuprins:
„Art-
1. (1) Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoresti având ca
obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în
favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii până la
data de 31 decembrie 2009, se va realiza după o procedură de
executare care începe astfel:
a) în
anul 2012 se plăteste 34% din valoarea titlului executoriu;
b) în
anul 2013 se plăteste 33% din valoarea titlului executoriu;
c) în
anul 2014 se plăteste 33% din valoarea titlului executoriu.
(2) În
cursul termenului prevăzut la alin. (1) orice procedură de executare
silită se suspendă de drept.
(3)
Sumele prevăzute la alin. (1) plătite în temeiul prezentei ordonante
de urgentă se actualizează cu indicele preturilor de consum comunicat
de Institutul National de Statistică.
(4) În
întelesul prezentei ordonante de urgentă, prin sectorul
bugetar se întelege autoritătile si institutiile publice a căror
finantare se asigură astfel:
a)
integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor
sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz;
b) din
venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale,
bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după
caz;
c)
integral din venituri proprii.
Art. 2. - Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilită
procedura de efectuare a plătii titlurilor executorii, cu respectarea
termenelor prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Plătile restante la sumele aferente titlurilor executorii aflate
sub incidenta prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 75/2008
privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare
în sistemul justitiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 76/2009,
si a prevederilor Ordinului ministrului justitiei, al ministrului economiei si
finantelor, al presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, al
presedintelui Înaltei Curti de Casatie si Justitie si al procurorului general
al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie nr.
1.859/C/2.484/26.650/131/3.774/C/2008 privind modalitatea de esalonare a
plătii sumelor prevăzute în titlurile executorii emise până la
intrarea în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 75/2008
privind stabilirea de măsuri pentru solutionarea unor aspecte financiare
în sistemul justitiei se execută cu respectarea prevederilor art. 1 si
2."
Autorul
exceptiei sustine că reglementarea criticată contravine dispozitiilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 44
alin. (2) referitoare la proprietatea privată, art. 53 referitoare la
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti si art. 115
alin. (4) privind delegarea legislativă.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că, potrivit
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 - în forma anterioară
modificării aduse prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2010
-, plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoresti având ca
obiect acordarea unor drepturi salariale stabilite în favoarea personalului
bugetar urmau să fie plătite esalonat începând cu anul 2010, pentru
hotărârile devenite executorii până la sfârsitul anului 2009, si
începând cu 2011 - pentru cele devenite executorii până la finalul acestui
an.
Prin
adoptarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 45/2010, s-a amânat plata
acestor drepturi salariale câstigate în instantă, ca urmare a
constrângerilor bugetare impuse de situatie economică actuală, astfel
încât, ca urmare a modificărilor aduse prin acest act normativ, plata
sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoresti, devenite
executorii până la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă, se va face astfel: 34% din valoarea titlului executoriu - în anul
2012, si 33% din valoarea titlului executoriu - în anul 2013, respectiv în anul
2014.
Curtea
constată că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009,
astfel cum a fost modificată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 45/2010, reglementează esalonarea plătii unor sume prevăzute
în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale
personalului din sectorul bugetar. Instituirea acestei măsuri a fost
determinată de existenta unui număr substantial de cauze având ca
obiect acordarea de drepturi salariale, care a condus la o imposibilitate a
autoritătii statale de a executa hotărârile judecătoresti
pronuntate deja în această materie, în special în actualul context de
criză economică. Adoptarea actului normativ supus controlului de
constitutionalitate a fost determinată de circumstantele exceptionale care
au impus instituirea unor măsuri prin care să fie limitată
temporar exercitarea drepturilor decurgând din hotărârile
judecătoresti irevocabile pronuntate în materia respectivă,
fără ca prin aceasta să se aducă atingere însesi substantei
a acestor drepturi.
Pentru
a evita devalorizarea sumelor ce fac obiectul titlurilor executorii, ordonanta
de urgentă prevede că acestea se actualizează cu indicele
preturilor de consum, ceea ce garantează o executare în totalitate a
creantei. Acest mecanism asigură executarea integrală a titlului,
acordând totodată statului posibilitatea să identifice resursele
financiare necesare achitării acestor sume.
Asa
fiind, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 are în vedere
rezolvarea unei situatii extraordinare, prin reglementarea unor măsuri cu
caracter temporar si derogatorii de la dreptul comun în materia executării
hotărârilor judecătoresti. Măsurile instituite urmăresc un
scop legitim - asigurarea stabilitătii economice a tării - si
păstrează un raport rezonabil de proportionalitate între mijloacele
folosite si obiectivul avut în vedere - executarea esalonată a
hotărârilor judecătoresti în cauză. Totodată, măsurile
reglementate au un caracter pozitiv, în sensul că Guvernul recunoaste
obligatia de plată a autoritătii statale si se obligă la plata
esalonată a titlurilor executorii, modalitate de executare impusă de
situatia de exceptie pe care o reprezintă, pe de o parte, proportia
deosebit de semnificativă a creantelor astfel acumulate împotriva
statului, si, pe de altă parte, stabilitatea economică a statului
român în actualul context de criză economică natională si
internatională.
Asupra
constitutionalitătii prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 71/2009, în formă anterioară modificărilor intervenite prin
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2010, Curtea s-a pronuntat prin
Decizia nr. 188 din 2 martie 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 237 din 14 aprilie 2010, si Decizia nr. 190 din 2
martie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224
din 9 aprilie 2010, statuând că acest act normativ nu încalcă
dispozitiile art. 16, art. 44 alin. (2), art. 53 si art. 115 alin. (4) din
Legea fundamentală.
Astfel,
Curtea a constatat că nu se poate retine existenta niciunei
discriminări între debitori, în sensul că statul ca debitor si-ar
aroga mai multe drepturi decât debitorii persoane de drept privat în ceea ce
priveste executarea hotărârilor judecătoresti. Curtea Europeană
a Drepturilor Omului a statuat că o deosebire de tratament juridic este
discriminatorie atunci când nu este justificată în mod obiectiv si
rezonabil, aceasta însemnând că nu urmăreste un scop legitim sau nu
păstrează un raport rezonabil de proportionalitate între mijloacele
folosite si obiectivul avut în vedere (în acest sens, a se vedea
hotărârile pronuntate în cauzele „Aspecte privind regimul lingvistic în
scolile belgiene" împotriva Belgiei, 1968, Marckx împotriva Belgiei, 1979,
Rasmussen împotriva Danemarcei, 1984, Abdulaziz, Cabales si Balkandali
împotriva Regatului Unit, 1985, Gaygusuz împotriva Austriei, 1996, Larkos
împotriva Cipru, 1999, Bocancea si altii împotriva Moldovei, 2004). Totodată,
în conformitate cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, statele
beneficiază de o anumită marjă de apreciere în a decide
dacă si în ce măsură diferentele între diversele situatii
similare justifică un tratament juridic diferit, iar scopul acestei marje
variază în functie de anumite circumstante, de domeniu si de context (în
acest sens, a se vedea hotărârile pronuntate în cauzele „Aspecte
privind regimul lingvistic în scolile belgiene" împotriva Belgiei, 1968,
Gaygusuz împotriva Austriei, 1986, Bocancea si altii împotriva Moldovei, 2004).
Or, în cauza
de fată, măsura contestată urmăreste un scop legitim -
asigurarea stabilitătii economice a tării - si păstrează un
raport rezonabil de proportionalitate între mijloacele folosite si obiectivul
avut în vedere - executarea esalonată a hotărârilor judecătoresti
în cauză. Astfel, situatia particulară ivită si motivată
prin existenta unei situatii extraordinare este una care reclamă o
diferentă evidentă de tratament juridic.
Cu
privire la dreptul de proprietate, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a
statuat că despăgubirea recunoscută printr-o decizie
definitivă si executorie constituie un bun în sensul articolului 1 din
Protocolul nr. 1; neexecutarea plătii într-un termen rezonabil constituie,
deci, o atingere a dreptului reclamantului la respectarea bunurilor, ca si
faptul că lipsa de lichidităti nu poate justifica un asemenea
comportament (Ambruosi împotriva Italiei, 2000, Burdov împotriva Rusiei,
2002). Guvernul, prin adoptarea ordonantei de urgentă criticate, nu
neagă existenta si întinderea despăgubirilor constatate prin
hotărâri judecătoresti si nu refuză punerea în aplicare a
acestora. Măsura criticată este una de garantare a dreptului de
proprietate asupra bunului dobândit în sensul Conventiei, fiind, deci, o
aplicare a art. 44 alin. (2) din Constitutie, în conditiile unei crize
financiare accentuate.
Având
în vedere cele de mai sus, Curtea a apreciat că nu poate fi retinută
nici încălcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 53 privind
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri
executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din
sectorul bugetar, astfel cum au fost modificate prin art. I din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale
personalului din sectorul bugetar, exceptie ridicată de Marian Rolf
Sîntion în Dosarul nr. 7.745/302/2009 al Judecătoriei Sectorului 5
Bucuresti - Sectia a II-a civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 25 mai 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona
Maritiu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 1 iunie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 33
alin. (6) din Legea cadastrului si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Augustin
Zegrean - judecător
Simona
Ricu - procuror
Cristina
Toma - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 33 alin. (6) din Legea cadastrului si a publicitătii imobiliare nr.
7/1996, exceptie ridicată de Gheorghe Cîmpeanu si Jenica Cîmpeanu în
Dosarul nr. 18.538/325/2008 al Tribunalului Timis -Sectia civilă.
La apelul nominal se constată
lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Magistratul-asistent
învederează Curtii faptul că autorul exceptiei Gheorghe Cîmpeanu a
depus la dosarul cauzei note scrise prin care solicită îndreptarea unei
erori materiale a instantei de judecată cu privire la obiectul exceptiei.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca inadmisibilă, întrucât aceasta nu a fost
motivată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 21 mai 2009, pronuntată în Dosarul nr. 18.538/325/2008, Tribunalul
Timis - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 33 alin. (6) din Legea cadastrului si
a publicitătii imobiliare nr. 7/1996, exceptie ridicată de
Gheorghe Cîmpeanu si Jenica Cîmpeanu într-o cauză civilă ce are ca
obiect solutionarea unei plângeri formulate împotriva unei încheieri de carte
funciară.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii
arată că prevederile art. 33 alin. (6) din Legea nr. 7/1996 contravin
dispozitiilor constitutionale privind dreptul de proprietate.
Tribunalul
Timis - Sectia civilă apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată, arătând că textele
de lege criticate nu contin reglementări privind dreptul Agentiei
Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliară de a dispune exproprieri pentru
cauză de utilitate publică.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost
comunicat presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului apreciază că textul de lege criticat
este constitutional, deoarece se limitează la a determina conditiile
obiective în care persoana interesată îsi poate exercita dreptul de a
solicita oficiului teritorial de cadastru si publicitate imobiliară
rectificarea sau modificarea cărtii funciare, fără a fi contrare
prevederilor din Constitutie invocate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
actul de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit
de judecătorul-raportor, notele scrise depuse la dosar, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiect
al exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 33 alin.
(6) din Legea cadastrului si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201
din 3 martie 2006, cu modificările ulterioare, având următorul
continut: „Procedura de rectificare a înscrierilor în cartea funciară,
a modificărilor si cea de îndreptare a erorilor materiale se va stabili
prin regulament aprobat de directorul general al Agentiei Nationale."
În ceea
ce priveste îndreptarea unei erori materiale a instantei de judecată cu
privire la obiectul exceptiei, solicitată de autorul exceptiei, Curtea
arată că îndreptarea erorilor materiale nu intră în competenta
acesteia, ci în cea a instantei de judecată în fata căreia a fost
ridicată exceptia de neconstitutionalitate.
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, textele de lege criticate
contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 44 alin. (3) si (8) privind
dreptul de proprietate privată.
Analizând
exceptia, Curtea constată că, prin adoptarea Legii cadastrului si a
publicitătii imobiliare nr. 7/1996, sistemul de publicitate
imobiliară al cărtilor funciare s-a extins la nivelul întregii
tări. Cartea funciară reprezintă un registru public, ce cuprinde
evidenta juridică integrală si exactă a imobilelor, proprietatea
persoanelor fizice si juridice din raza lor de cuprindere. Superioritatea
sistemului cărtilor funciare rezidă în faptul că acesta are în
vedere apărarea intereselor proprietarilor bunurilor imobile, dar si al
tertilor, permitând o identificare mult mai usoară a imobilului si având,
astfel, si efect de opozabilitate. De asemenea, este de mentionat caracterul
real al evidentei, prin care atât părtile, cât si tertii interesati sunt
în măsură să cunoască situatia juridică a unui imobil
în orice moment (proprietarul, sarcinile imobiliare, ipotecile,
urmăririle, indisponibilizările, modalitătile de care sunt
afectate dobândirea dreptului, capacitatea părtilor etc). Publicitatea
imobiliară întemeiată pe sistemul de evidentă al cadastrului
general are ca obiect înscrierea în cartea funciară a actelor si faptelor
juridice referitoare la bunurile imobile. Fiecare imobil are cartea sa
funciară, în care sunt înscrise toate actele translative sau constitutive
de drepturi, astfel încât se poate cunoaste situatia juridică a acestuia.
Considerată
o carte de bază a evidentei proprietătii, cartea funciară este,
astfel, un instrument important de apărare a acesteia, cu atât mai mult cu
cât în reglementarea actuală, în anumite situatii, aceasta reprezintă
un act constitutiv de drepturi.
Dreptul
de proprietate este cel mai complex dintre toate drepturile pe care o
persoană le poate avea asupra unui bun, pentru că el oferă
titularului său exercitiul tuturor prerogativelor pe care legea le
cunoaste. De aceea, acesta reprezintă un drept fundamental absolut,
prevăzut, garantat si ocrotit de Constitutie în cuprinsul art. 44 si 136,
în limitele prevăzute de lege. Este si motivul pentru care, atunci când
legiuitorul a stabilit reglementarea prin lege organică a domeniilor de
importantă vitală pentru functionarea statului, a cuprins în cadrul
dispozitiilor art. 73 alin. (3) lit. m), regimul juridic general al
proprietătii si al mostenirii. Asa fiind, regimul cadastrului si al
publicitătii imobiliare sunt stabilite prin lege organică, respectiv
Legea nr. 7/1996. În cuprinsul art. 33 din lege este prevăzută
posibilitatea rectificării înscrierii sau modificării situatiei
juridice reale. Astfel, potrivit alin. (2), „prin rectificare se întelege
radierea, îndreptarea sau mentionarea înscrierii oricărei operatiuni,
susceptibilă a face obiectul unei înscrieri în cartea funciară",
iar, în conformitate cu prevederile alin. (3), „prin modificare se
întelege orice schimbare privitoare la aspecte tehnice ale imobilului,
schimbare care nu afectează esenta dreptului care poartă asupra
acelui imobil". De asemenea, potrivit alin. (5), „erorile materiale
săvârsite cu prilejul înscrierilor în cartea funciară pot fi
îndreptate la cerere sau din oficiu".
În
cuprinsul titlului II privind publicitatea imobiliară din Legea nr.
7/1996, legiuitorul a dedicat procedurii de înscriere în cartea funciară
un întreg capitol, respectiv cap. II. Potrivit principiului simetriei
juridice, întrucât rectificarea poate fi majoră, reprezentând un act
constitutiv de drepturi sau putând avea chiar titlu executoriu, procedura de
rectificare a înscrierilor în cartea funciară trebuie instituită
printr-o normă legală egală ca fortă juridică cu cea
prin care s-a reglementat procedura de înscriere în cartea funciară,
respectiv prin lege organică. Or, potrivit art. 33 alin. (6) din Legea nr.
7/1996, „procedura de rectificare a înscrierilor în cartea funciară, a
modificărilor si cea de îndreptare a erorilor materiale se va stabili prin
regulament aprobat de directorul general al Agentiei Nationale". Cum
textul de lege criticat prevede ca procedura de rectificare să fie
stabilită printr-o normă cu o putere juridică inferioară
legii organice, respectiv prin regulament aprobat de directorul general al
Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliară, ne aflăm în
prezenta unei încălcări a dispozitiilor constitutionale ale art. 73
alin. (3) lit. m), care prevăd obligativitatea reglementării prin
lege organică a regimului juridic general al proprietătii, precum si
ale art. 1 alin. (4) privind separarea puterilor în stat.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Admite
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 33 alin. (6) din Legea
cadastrului si a publicitătii imobiliare nr. 7/1996, exceptie
ridicată de Gheorghe Cîmpeanu si Jenica Cîmpeanu în Dosarul nr.
18.538/325/2008 al Tribunalului Timis - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Decizia
se comunică celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 1 iunie 2010.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Cristina Toma
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.627/2008
privind aprobarea activitătilor pentru care se acordă sprijin
financiar producătorilor agricoli din sectorul zootehnic în anul 2009, a
cuantumului acestuia, precum si a sumei totale alocate fiecărei
activităti, precum si a anexei la Hotărârea Guvernului nr. 693/2009
privind aprobarea activitătilor pentru care se acordă sprijin
financiar producătorilor agricoli din sectorul vegetal pentru anul 2009, a
cuantumului acestuia si a sumelor totale alocate fiecărei activităti
În temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I.
- Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.627/2008
privind aprobarea activitătilor pentru care se acordă sprijin
financiar producătorilor agricoli din sectorul zootehnic în anul 2009, a
cuantumului acestuia, precum si a sumei totale alocate fiecărei
activităti, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853
din 18 decembrie 2008, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si se înlocuieste cu anexa nr. 1, care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art.
II. - Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 693/2009 privind
aprobarea activitătilor pentru care se acordă sprijin financiar
producătorilor agricoli din sectorul vegetal pentru anul 2009, a
cuantumului acestuia si a sumelor totale alocate fiecărei activităti,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422
din 19 iunie 2009, cu modificările ulterioare, se modifică si se
înlocuieste cu anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii si dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Bucuresti, 9 iunie 2010.
Nr. 543.
ANEXA
Nr. 1
(Anexa la Hotărârea
Guvernului nr. 1.627/2008)
ACTIVITĂTILE
pentru care se acordă sprijin financiar producătorilor agricoli
din sectorul zootehnic, în anul 2009, cuantumul acestuia, precum si suma
totală alocată fiecărei activităti
Nr. crt. |
Denumirea activitătii |
Valoarea unitară (cuantum) |
Valoarea totală |
||||
I. |
Sustinerea ameliorării populatiilor de
animale |
a) conducerea
registrelor genealogice pentru: |
bovine |
7,5 lei/cap |
250 mii lei |
||
ovine/caprine |
3,68 lei/cap |
115 mii lei |
|||||
b) efectuarea
controlului oficial al performantelor de productie la ovine/caprine, astfel: |
1. controlul oficial
al productiei de lapte la ovine si caprine |
5,18 lei/cap |
200 mii lei |
||||
2. controlul oficial
al productiei de lână la ovine |
0,50 lei/cap |
||||||
3. controlul oficial
al productiei de pielicele la ovine |
1,0 lei/cap |
||||||
4. controlul oficial
al productiei de carne de ovine/caprine. |
0,80 lei/cap |
||||||
c) introducerea, la
nivelul fermelor, a tehnicilor, biotehnologiilor si practicilor moderne de
reproductie la speciile de animale, respectiv achizitia de containere pentru
conservarea materialului seminal congelat cu capacitate de peste 20 de litri
si cu autonomie dinamică de peste 90 de zile |
3.500 lei/buc. |
500 mii lei |
|||||
d) sustinerea
cheltuielilor de testare a masculilor de reproductie, respectiv: |
1. tăurasi |
1.000 lei/cap |
10 mii lei |
||||
2. berbeci/tapi |
50 lei/cap |
20 mii lei |
|||||
e) efectuarea analizei
calitătii produselor animaliere în vederea evaluării genetice a
animalelor |
1,0 lei/analiză |
10 mii lei |
|||||
f) elaborarea si
întretinerea sistemului informatic, constituirea bazelor de date si estimarea
valorii de ameliorare a animalelor |
bovine |
10,0 lei/cap |
100 mii lei |
||||
ovine/caprine |
5,0 lei/cap |
||||||
II. |
Sustinerea îmbunătătirii
calitătii produselor de origine animală |
a)
îmbunătătirea calitătii productiilor de carne prin sustinerea
financiară a implementării sistemului de clasificare a carcaselor,
respectiv: |
1. carcase de porcine
E |
120 lei/carcasă |
302.117 mii lei |
||
2. carcase de porcine
U |
100 lei/carcasă |
||||||
3. bovine |
100 lei/carcasă |
||||||
b)
îmbunătătirea calitătii si a parametrilor de productie în
cresterea efectivelor prin sustinerea productiilor de carne si ouă de
consum, astfel: |
1. scrofite din ferme
comerciale care provin din ferme de reproductie în rasă pură sau
hibridare, la prima fătare |
150 lei/cap |
370.937 mii lei |
||||
2. carne pasăre -
pui broiler |
1,6 lei/cap |
||||||
3. ouă de consum,
categorii de greutate: M, L, XL |
0,05 lei/buc. |
||||||
c)
îmbunătătirea calitătii productiei de miere prin sustinerea
familiilor de albine |
20 lei/familie de albine |
16.846 mii lei |
|||||
d)
îmbunătătirea calitătii si igienei laptelui de vacă
destinat procesării pentru atingerea standardelor de calitate din
Uniunea Europeană, respectiv sustinerea laptelui livrat cu număr
total de germeni (NTG) mai mic sau egal cu 100.000/ml si un număr de
celule somatice mai mic sau egal cu 400.000/ml; |
0,3 lei/kg |
246.700 mii lei |
|||||
(Anexa la Hotărârea
Guvernului nr. 693/2009)
ACTIVITĂTILE
pentru care se acordă sprijin financiar producătorilor agricoli
din sectorul vegetal, cuantumul acestuia, precum si suma totală alocată
fiecărei activităti
Nr. crt. |
Denumirea activitătii |
|
Procent din cheltuielile eligibile (%) |
Suma fixă |
Valoarea totală |
|
1. |
a) legume-fructe |
implementarea
Sistemului european de bune practici agricole EUREPGAP/GLOBALGAP, în
domeniul legumelor si fructelor |
|
70% din valoarea
costurilor certificării si ale tuturor analizelor si/sau avizelor
necesare pentru certificarea unui contract/beneficiar |
până la 10.000 lei/ contract |
134 mii lei |
functionarea
grupurilor de producători recunoscute |
|
- |
40.000 lei/grup |
- |
||
sprijin financiar
pentru legumele produse în serele încălzite si pentru ciupercile de
cultură produse în spatii climatizate |
legume produse si
recoltate din serele încălzite până la 31 decembrie 2009 |
- |
600 lei/tonă |
36.590 mii lei |
||
ciuperci cultivate si
recoltate din spatii climatizate |
- |
800 lei/tonă |
7.480 mii lei |
|||
35% din valoarea
fără TVA a facturilor de energie termică si/sau electrică
si/sau combustibili de orice tip |
- |
738 mii lei |
||||
sprijin financiar
pentru legume si fructe destinate prelucrării industriale |
tomate |
- |
350 lei/tonă |
6.503 mii lei |
||
mazăre boabe
verzi |
- |
300 lei/tonă |
1.392 mii lei |
|||
fasole
păstăi |
|
350 lei/tonă |
2.874 mii lei |
|||
ardei - toate tipurile |
- |
300 lei/tonă |
785 mii lei |
|||
castraveti tip
cornison |
- |
150 lei/tonă |
335 mii lei |
|||
|
|
|
mere |
- |
160 lei/tonă |
9.690 mii lei |
prune |
|
200 lei/tonă |
431 mii lei |
|||
cirese |
- |
200 lei/tonă |
409 mii lei |
|||
visine |
- |
200 lei/tonă |
68 mii lei |
|||
piersici |
- |
300 lei/tonă |
329 mii lei |
|||
struguri de masă |
- |
300 lei/tonă |
115 mii lei |
|||
sprijin financiar
pentru achizitionarea de ambalaje si alte materiale necesare ambalării
legumelor si fructelor pentru livrare în stare proaspătă |
legume, căpsuni,
pomi si arbusti fructiferi |
30% din valoarea
unitară a ambalajelor si materialelor necesare ambalării |
până la 4 lei/bucată |
legume - 5.608 mii lei |
||
fructe - 770 mii lei |
||||||
conform lit. b) nr.
crt. 1 din anexa nr. 1 la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 123/2006
pentru aprobarea acordării sprijinului financiar producătorilor
agricoli din sectorul vegetal, zootehnic, al îmbunătătirilor
funciare si al organizării si sistematizării teritoriului,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 125/2007,
cu modificările si completările ulterioare: sustinerea unor
cheltuieli de depozitare a produselor agricole sustinerea energiei termice si
electrice pentru culturile realizate în sere si solare încălzite |
ceapa,
rădăcinoase, mere, pere si struguri de masa |
30% din valoarea
cheltuielilor de depozitare |
până la 70 lei/tonă/ perioadă de depozitare |
3.704 mii lei |
||
legume si ciuperci |
35% din valoarea
fără TVA a facturilor de energie termică si/sau electrică
si/sau combustibili de orice tip |
|
9.182 mii lei |
|||
2. |
c) sector viticol |
autorizarea
plantatiilor viticole pentru producerea strugurilor de vin cu denumire de
origine controlată, certificarea si
marcarea vinurilor cu denumire de origine controlată |
costurile aferente
autorizării plantatiilor viticole destinate producerii strugurilor de
vin cu denumire de origine controlată |
- |
10 lei/ha |
118 mii lei |
costurile aferente
certificării si marcării vinurilor cu denumire de origine
controlată |
|
12 lei/hl |
2.950 mii lei |
|||
tratamente
fitosanitare în plantatiile viticole cu soiuri nobile pentru struguri de
masă si vin, inclusiv pentru vinuri cu denumire de origine controlată |
costurile aferente
tratamentelor fitosanitare |
- |
500 lei/ha |
22.059 mii lei |
||
3. |
e) hamei |
sustinerea productiei
de hamei cu un continut ridicat în acizi alfa si la cerintele de calitate
stabilite prin contract |
|
- |
100 lei/tonă |
19 mii lei |
4. |
f) cartof |
sprijinirea productiei
de cartof pentru industrializare (procesare) la calitatea si cerintele
specifice normelor tehnice de procesare, stabilite prin contracte |
|
- |
150 lei/tonă |
3.686 mii lei |
conform lit. b) nr.
crt. 1 din anexa nr. 1 la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
123/2006, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
125/2007, cu modificările si completările ulterioare: sustinerea
unor cheltuieli de depozitare a produselor agricole |
|
30% din valoarea
cheltuielilor de depozitare |
70 lei/tonă/ perioadă de depozitare |
1.525 mii lei |
||
5. |
g) plante medicinale
si aromatice |
sustinerea productiei
de plante medicinale si aromatice realizate în conditiile de calitate
stabilite prin contract |
pentru culturile de la
care se utilizează sământa |
- |
800 lei/tonă |
6.994 mii lei |
pentru culturile de la
care se utilizează planta întreagă si/sau rădăcina |
- |
800 lei/tonă |
||||
6. |
h) flori, plante
dendrologice si ornamentale |
sprijin pentru
productia de flori, plante dendrologice si ornamentale în câmp în spatii
protejate sau amenajate |
culturi în câmp |
- |
5.000 lei/ha |
313 mii lei |
culturi în sere |
- |
10.000 lei/ha |
|
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |