MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 579 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Marti, 16 august 2011
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 440 din 7 aprilie 2011 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2007
privind măsurile pentru combaterea întârzierii executării
obligatiilor de plată rezultate din contracte comerciale
Decizia nr. 665 din 17 mai 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 329/2009 privind
reorganizarea unor autorităti si institutii publice, rationalizarea
cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană si Fondul Monetar International
Decizia nr. 703 din 31 mai 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129 alin. 5 si art. 167 din Codul de
procedură civilă si art. 2, art. 64, art. 77, art. 78, art. 95, art.
169, art. 172, art. 180 alin. (2)-(4) si art. 184 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale
Decizia nr. 714 din 31 mai 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 53/2010 privind esalonarea plătii indemnizatiilor
prevăzute de Legea recunostintei fată de eroii-martiri si
luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei române din decembrie
1989, precum si fată de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de
suferit în urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie
1987 nr. 341/2004
Decizia nr. 728 din 2 iunie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 300/2009 pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri
în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009
Decizia nr. 742 din 2 iunie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare si ale
art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul
2010 nr. 12/2010
Decizia nr. 743 din 2 iunie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 252 alin. (1) din Legea nr. 53/2003
- Codul muncii
Decizia nr. 745 din 2 iunie 2011 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166 din Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 aprilie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea
întârzierii executării obligatiilor de plată rezultate din contracte
comerciale
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile
pentru combaterea întârzierii executării obligatiilor de plată
rezultate din contracte comerciale, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Hidroplasto” - S.R.L. din Botosani în Dosarul nr. 19.528/211/2010
al Judecătoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiată
a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 13 octombrie 2010, pronuntată în Dosarul nr.
19.528/211/2010, Judecătoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constitutională
pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile
pentru combaterea întârzierii executării obligatiilor de plată
rezultate din contracte comerciale.
Exceptia
a fost invocată de Societatea Comercială “Hidroplasto” - S.R.L. din
Botosani, într-un dosar având ca obiect solutionarea cererii privind emiterea
unei ordonante de plată.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că actul normativ atacat încalcă dreptul
la apărare, întrucât administrarea probelor este lacunară,
urgentă, nu sunt efectuate cercetări de fond care să
permită pârâtului-debitor să îsi formuleze apărări
pertinente în favoarea sa. De asemenea, textul criticat, prin urgenta
măsurilor si restrângerea dreptului de administrare a probelor, poate crea
o situatie de drept care să nu corespundă situatiei de fapt
comerciale. Mai mult, dispozitiile atacate permit instantei de judecată
să solutioneze o cauză doar pe baza sustinerilor subiective ale
creditoarei, fără ca debitorul să poată administra probe în
apărare. Autorul exceptiei mai sustine că apărarea
exercitată pe calea cererii în anulare nu poate fi la fel de
eficientă ca aceea de care ar beneficia într-o cale de atac prevăzută
prin dreptul comun. Emiterea titlului executoriu în urma unui proces sumar si
executarea acestui titlu încalcă dreptul constitutional la ocrotirea
proprietătii.
Judecătoria
Cluj-Napoca consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea
întârzierii executării obligatiilor de plată rezultate din contracte
comerciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738
din 31 octombrie 2007.
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse în art. 16 privind
egalitatea în fata legii, art. 24 privind dreptul la apărare si art. 44
privind dreptul de proprietate.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că s-a pronuntat asupra
dispozitiilor de lege criticate în numeroase cazuri, prin raportare la critici
similare, constatând constitutionalitatea acestora.
Astfel,
prin Decizia nr. 1.001 din 7 octombrie 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 774 din 18 noiembrie 2008, Decizia nr. 1.116
din 16 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 776
din 19 noiembrie 2008 sau Decizia nr. 80 din 27 ianuarie 2011, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 21 martie 2011,
Curtea a constatat că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119/2007
a fost adoptată pentru a stabili măsuri pentru combaterea întârzierii
executării obligatiilor de plată asumate prin contracte comerciale si
pentru stabilirea unei proceduri simplificate de solutionare a actiunilor în
justitie având ca obiect asemenea obligatii. Or, potrivit art. 126 din
Constitutie, competenta instantelor de judecată si procedura în fata
acestora se stabilesc prin lege, precum ordonanta criticată.
Prevederile
de lege criticate sunt în sensul aplicării principiului rolului activ al
judecătorului, care, la solutionarea pricinilor în primă
instantă, are obligatia de a încerca împăcarea părtilor.
Împrejurarea că, potrivit art. 7 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 119/2007, judecătorul citează părtile pentru
explicatii si lămuriri si stăruie în efectuarea plătii sumei
datorate înseamnă că hotărârea se va pronunta numai după ce
judecătorul va analiza toate probele aflate la dosar, inclusiv cele
propuse de debitor. Mai mult, art. 2 din ordonantă prevede că
procedura reglementată de acest act normativ vizează exclusiv
creantele certe, lichide si exigibile ce reprezintă obligatii de
plată a unor sume de bani care rezultă din contracte comerciale, iar
art. 10 dispune că ordonanta de plată se va emite numai în urma
verificării cererii pe baza înscrisurilor depuse potrivit art. 6 alin.
(2), a declaratiilor părtilor, precum si a celorlalte probe administrate,
instanta constatând că cererea este întemeiată.
De
asemenea, prin Decizia nr. 1.070 din 8 septembrie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 703 din 20 octombrie 2010,
Curtea a constatat că “Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 119/2007
reglementează procedura recuperării pe cale judecătorească
exclusiv a acelor creante care izvorăsc din contracte comerciale si care
sunt, în acelasi timp, certe, lichide si exigibile. În acest scop, la cererea
privind creanta de plată a pretului, creditorul trebuie să anexeze,
potrivit art. 6 alin. (2) din ordonantă, înscrisurile ce atestă
cuantumul sumei datorate, precum si orice alte înscrisuri doveditoare ale
acesteia. Potrivit art. 9, debitorul poate contesta creanta prin întâmpinare,
instanta urmând să verifice dacă această contestatie este
întemeiată, iar art. 10 alin. (1) prevede că, în cazul în care, ca
urmare a verificării cererii pe baza înscrisurilor depuse, a declaratiilor
părtilor, precum si a celorlalte probe administrate, constată că
cererea este întemeiată, instanta emite o ordonantă de plată, în
care se precizează suma si termenul de plată. Conform art. 13 alin.
(1), împotriva ordonantei de plată debitorul poate formula cerere în
anulare, în termen de 10 zile de la data comunicării acesteia. Din toate
aceste texte de lege rezultă în mod evident că procedura ce face
obiectul Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 se
desfăsoară într-un cadru procesual menit să asigure toate
garantiile ce caracterizează un proces echitabil, iar debitorul are la
îndemână suficiente mijloace procedurale pentru a-si apăra
interesele”.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să modifice jurisprudenta
Curtii, atât solutiile, cât si considerentele deciziilor mentionate îsi
păstrează valabilitatea si în prezenta cauză, inclusiv în ceea ce
priveste dispozitiile art. 24 si art. 44 din Constitutie.
Pentru
motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, art. 11 alin. (1)lit.A.d) si al art. 29 din
Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile
pentru combaterea întârzierii executării obligatiilor de plată
rezultate din contracte comerciale, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Hidroplasto” - S.R.L. din Botosani în Dosarul nr.
19.528/211/2010 al Judecătoriei Cluj-Napoca.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta din data de 7 aprilie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 17 mai 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18
din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităti si institutii
publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri
si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană si Fondul Monetar
International
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Benke
Károly - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea în sedinta publică din data de 19 aprilie 2011 a
reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor
autorităti si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice,
sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia
Europeană si Fondul Monetar International, exceptie ridicată de Petru
Cibotariu în Dosarul nr. 1.657/99/2010 al Tribunalului lasi - Sectia
civilă - litigii de muncă.
Dezbaterile
au avut loc în sedinta publică din 19 aprilie 2011 si au fost consemnate
în încheierea de la acea dată, când, având nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amânat pronuntarea pentru data de 10 mai 2011. La acea
dată, având în vedere imposibilitatea constituirii legale a completului de
judecată, Curtea a amânat pronuntarea pentru data de 17 mai 2011.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierea
din 5 mai 2010, pronuntată în Dosarul nr. 1.657/99/2010, Tribunalul
lasi - Sectia civilă - litigii de muncă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
18 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităti si
institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului
de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană si Fondul
Monetar International, exceptie ridicată de Petru Cibotariu într-o
cauză având ca obiect solutionarea contestatiei formulate împotriva unei
decizii a casei judetene de pensii.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată că textul legal criticat instituie un tratament juridic
diferentiat pentru aceeasi categorie de persoane, în functie de sursa si
nivelul veniturilor, contrar art. 16 coroborat cu art. 4 alin. (2) din
Constitutie. De asemenea, se arată că este limitat si dreptul la
alegerea locului de muncă, în sensul că pensionarul care are în
plată un cuantum al pensiei de peste 1.693 de lei nu va putea lucra în
mediul public decât dacă va consimti la suspendarea plătii pensiei
sale; astfel cetăteanul este constrâns să nu aleagă un loc de
muncă în mediul public. Mai mult, în perioade de criză, statul este
obligat să păstreze cumulul pensie-salariu pentru a asigura un nivel
de trai decent cetătenilor săi.
Se mai
sustine că dreptul la pensie este un drept câstigat care nu poate fi
limitat în mod arbitrar de către stat; or, în fapt, prin suspendarea
plătii pensiei are loc o eliminare pe o perioadă nedefinită a
dreptului la pensie. Mai mult, pensia, ca drept constitutional garantat, nu
poate împiedica exercitarea dreptului la muncă al cetăteanului. De
asemenea, se sustine că suspendarea plătii pensiei este o formă
de nationalizare.
În
consecintă, autorul exceptiei apreciază că sunt încălcate
prevederile art. 53 din Constitutie, întrucât restrângerea exercitiului
drepturilor fundamentale mentionate operată prin dispozitiile legale
criticate nu poate fi justificată prin continutul normativ al acestui text
constitutional.
Tribunalul
lasi - Sectia civilă - litigii de muncă consideră
că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este întemeiată,
textul legal criticat încălcând art. 16, 41, 44 si 47 din Constitutie.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 18 din Legea
nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităti si institutii publice,
rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si
respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană si Fondul Monetar
International, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761
din 9 noiembrie 2009, care au următorul cuprins:
- Art.
18: “(1) Pensionarii prevăzuti la art. 17 alin. (2) lit. a) care
desfăsoară activităti profesionale pe bază de contract
individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire în
functie au obligatia ca, în termen de 15 zile de la data intrării în
vigoare a prezentului capitol, să îsi exprime în scris optiunea între
suspendarea plătii pensiei pe durata exercitării activitătii si
încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în
functie, dacă nivelul pensiei nete aflate în plată depăseste
nivelul câstigului salariat mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului
asigurărilor sociale de stat, aprobat prin legea bugetului
asigurărilor sociale de stat.
(2)
Persoanele prevăzute la art. 17 alin. (2) lit. b) au obligatia ca, în
termen de 15 zile de la data survenirii situatiei de cumul, să îsi exprime
în scris optiunea între suspendarea plătii pensiei pe durata
exercitării activitătii si încetarea raporturilor de muncă, de
serviciu sau a actului de numire în functie, dacă nivelul pensiei nete
aflate în plată depăseste nivelul câstigului salariat mediu brut
utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, aprobat
prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.”
Textele
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 1 privind
caracterele statului român, art. 4 alin. (2) privind criteriile de
nediscriminare, art. 11 privind dreptul international si dreptul intern, art.
16 privind egalitatea în drepturi, art. 41 alin. (1) privind dreptul la
muncă si alegerea locului de muncă, art. 44 privind dreptul de
proprietate privată, art. 47 privind nivelul de trai, inclusiv dreptul la
pensie, si art. 53 privind restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertăti.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, prin
raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea constată
următoarele:
Prin
Decizia nr. 1.414 din 4 noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 796 din 23 noiembrie 2009, Curtea, în raport cu o
critică similară de neconstitutionalitate, a constatat că întreg
cap. IV al Legii nr. 329/2009 este constitutional în măsura în care nu
vizează persoanele pentru care durata mandatului este stabilită
expres în Constitutie. De asemenea, Curtea retine că si-a mentinut
această jurisprudentă si în cadrul controlului a posteriori pe
calea exceptiei de neconstitutionalitate, stabilind, prin Decizia nr. 1.149 din
28 septembrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 711
din 26 octombrie 2010, Decizia nr. 206 din 15 februarie 2011, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 239 din 6 aprilie 2011, sau
Decizia nr. 409 din 7 aprilie 2011*), nepublicată la momentul
pronuntării prezentei decizii, că dispozitiile art. 17-22 din Legea
nr. 329/2009 sunt constitutionale.
Curtea,
prin deciziile mentionate, a statuat că nicio dispozitie
constitutională nu împiedică legiuitorul să suprime cumulul
pensiei cu salariul, cu conditia ca o asemenea măsură să se
aplice în mod egal pentru toti cetătenii, iar eventualele diferente de
tratament să aibă o ratiune licită.
Curtea
a constatat că nivelul pensiei nete până la care poate opera cumulul
la nivelul salariului mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea
bugetului asigurărilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului
asigurărilor sociale de stat (devenit, în prezent, câstigul salarial mediu
brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat)
respectă conditiile de obiectivitate (este expres prevăzut de lege,
previzibil si determinabil) si rezonabilitate (nivelul salariului mediu brut pe
economie constituie o optiune justă si echilibrată) impuse de
principiul nediscriminării. Totodată, Curtea a apreciat că
măsura adoptată este proportională cu situatia care a
determinat-o, respectiv situatia de criză economică în care se
regăseste statul, fiind rezultatul unui echilibru între scopul declarat al
legii si mijloacele folosite în realizarea lui, si este aplicată în mod
nediscriminatoriu tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei.
De
asemenea, Curtea a mai arătat că solutia legislativă care
instituie un anumit cuantum sau prag valoric, apreciat ca rezonabil, corespunde
unei optiuni exclusive a legiuitorului, nefiind deci o problemă de
resortul contenciosului constitutional.
Astfel,
Curtea a constatat că dispozitiile cap. IV din Legea nr. 329/2009
sunt constitutionale în măsura în care acestea nu se referă la
persoanele pentru care durata mandatului este stabilită expres prin
Constitutie.
Curtea
a mai retinut că, prin Decizia nr. 872 din 25 iunie 2010, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 28 iunie 2010, sau
Decizia nr. 1.658 din 28 decembrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 44 din 18 ianuarie 2011, a stabilit că angajatii
din mediul public nu se află în aceeasi situatie juridică precum cei
din mediul privat, întrucât cei care sunt angajati în raporturi de muncă
în mediul bugetar sunt legati, în mod esential, din punctul de vedere al sursei
din care sunt alimentate salariile/indemnizatiile sau soldele de bugetul public
national, de încasările si de cheltuielile din acest buget,
dezechilibrarea acestuia putând avea consecinte în ceea ce priveste diminuarea
cheltuielilor din acest buget. Or, salariile/indemnizatiile/soldele
reprezintă astfel de cheltuieli - mai exact, cheltuieli de personal. În
schimb, în mediul privat raporturile de muncă sunt guvernate întotdeauna
de contractul individual de muncă încheiat între un angajat si un
angajator.
În
consecintă, în lipsa afectării vreunui drept fundamental, Curtea a
stabilit că prevederile art. 53 din Constitutie, invocate în sustinerea
exceptiei, nu au incidentă în cauză.
Neintervenind
elemente noi, de natură a determina schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, considerentele si solutia deciziilor mentionate îsi
păstrează valabilitatea si în cauza de fată, în raport cu
dispozitiile legale contestate.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18
din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităti si institutii
publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri
si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană si Fondul Monetar
International, exceptie ridicată de Petru Cibotariu în Dosarul nr.
1.657/99/2010 al Tribunalului lasi - Sectia civilă - litigii de
muncă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 17 mai 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Benke Károly
*) Decizia nr. 409 din 7
aprilie 2011 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421
din 16 iunie 2011.
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 31 mai 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129
alin. 5 si art. 167 din Codul de procedură civilă si art. 2, art. 64,
art. 77, art. 78, art. 95, art. 169, art. 172, art. 180 alin. (2)-(4) si art.
184 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Benke
Károly - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 129 alin. 5 si art. 167 din Codul de procedură civilă si art. 2,
art. 64, art. 77, art. 78, art. 95, art. 169, art. 172, art. 180 alin. (2)-(4)
si art. 184 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi
de asigurări sociale, exceptie ridicată de Maria Catrinescu în
Dosarul nr. 3.379/90/2009 al Tribunalului Vâlcea - Sectia civilă.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibilă, arătând că aceasta
este nemotivată, iar neconstitutionalitatea este dedusă din
circumstantele cauzei.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 22 iunie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 3.379/90/2009, Tribunalul
Vâlcea - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129 alin. 5 si art. 167 din Codul
de procedură civilă si art. 2, art. 64, art. 77, art. 78, art. 95,
art. 169, art. 172, art. 180 alin. (2)-(4) si art. 184 din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, exceptie
ridicată de Maria Catrinescu într-o cauză având ca obiect
solutionarea unei cereri de recalculare a pensiei.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată că dispozitiile legale criticate încalcă art. 15,
16, 21, 30, 31, 48, 51, 78, 123, 126, art. 146 lit. d) si art. 147 din
Constitutie, motivarea acestei critici fiind făcută în raport cu
situatia juridică personală a autorului exceptiei în privinta
stabilirii drepturilor sale de pensie.
Tribunalul
Vâlcea - Sectia civilă consideră că exceptia
de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, arătând
că legiuitorul are competenta de a stabili atât reguli procedurale de
desfăsurare a litigiilor, cât si reguli de stabilire si recalculare a
pensiilor în limitele conferite de art. 61 alin. (1) din Constitutie.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul
Poporului arată că textele legale criticate sunt
constitutionale, invocând, printre altele, Decizia nr. 103 din 26 martie 2002.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 129 alin. 5
si art. 167 din Codul de procedură civilă si art. 2, art. 64, art.
77, art. 78, art. 95, art. 169, art. 172, art. 180 alin. (2)-(4) si art. 184
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Textele criticate din Codul de procedură
civilă vizează principiul rolului activ al judecătorului,
respectiv încuviintarea si administrarea dovezilor, iar cele din Legea nr.
19/2000 reglementează principiile de bază ale sistemului public de
pensii si alte drepturi de asigurări sociale, pensia de invaliditate,
calculul punctajului mediu anual al asiguratului, regulile procedurale
referitoare la cererea de recalculare a pensiei, litigiile care vizează
obiectul Legii nr. 19/2000, precum si regimul pensiilor stabilite potrivit
prevederilor Legii nr. 2/1995 privind pensionarea anticipată.
Autorul
exceptiei consideră că textele de lege criticate încalcă
prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind principiul
neretroactivitătii legii, art. 16 alin. (1) si (2) privind egalitatea în
drepturi a cetătenilor, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 30
privind libertatea de exprimare, art. 31 privind dreptul la informatie, art. 48
privind familia, art. 51 privind dreptul de petitionare, art. 78 privind
intrarea în vigoare a legii, art. 123 privind prefectul, art. 126 privind
instantele judecătoresti, art. 146 lit. d) privind exceptia de
neconstitutionalitate si art. 147 privind deciziile Curtii Constitutionale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată
următoarele:
1.
Autorul exceptiei nu îsi motivează critica de neconstitutionalitate, ci
doar enumera textele constitutionale pretins încălcate. Or, Curtea, de
principiu, a stabilit în jurisprudenta sa că simpla enumerare în
sustinerea exceptiei a unor prevederi constitutionale pretins încălcate nu
este de natură să satisfacă exigentele art. 10 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992. De altfel, în acest sens, Curtea s-a mai pronuntat prin
numeroase decizii, dintre care, cu titlu exemplificativ, se retin: Decizia nr.
627 din 29 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555
din 23 iulie 2008, Decizia nr. 465 din 17 mai 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 30 mai 2007, Decizia nr. 517 din 8 mai
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412
din 2 iunie 2008, Decizia nr. 245 din 19 februarie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 166 din 17 martie 2009,
Decizia nr. 727 din 7 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 393 din 10 iunie 2009.
Totodată,
întreaga pledoarie a autorului exceptiei în sensul admiterii acesteia se face
prin prisma unor acte administrative pretins a fi emise nelegal, cu alte
cuvinte, justifică exceptia de neconstitutionalitate invocând parcursul
administrativ si judiciar al cauzei sale. Or, toate aceste aspecte tin de
interpretarea si aplicarea legii, unde este angajată competenta
exclusivă a instantelor judecătoresti.
În
aceste conditii, în temeiul art. 2 alin. (3) si art. 10 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă.
2. Nu
în ultimul rând, Curtea observă că Legea nr. 19/2000, ulterior
sesizării sale, a fost abrogată prin Legea nr. 263/2010 privind
sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 852 din 20 decembrie 2010, fapt care, în temeiul art.
29 alin. (1) si (5) din Legea nr. 47/1992, ar atrage, de asemenea,
inadmisibilitatea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2,
art. 64, art. 77, art. 78, art. 95, art. 169, art. 172, art. 180 alin. (2)-(4)
si art. 184 din Legea nr. 19/2000.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 129
alin. 5 si art. 167 din Codul de procedură civilă si art. 2, art. 64,
art. 77, art. 78, art. 95, art. 169, art. 172, art. 180 alin. (2)-(4) si art.
184 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, exceptie ridicată de Maria Catrinescu în Dosarul
nr. 3.379/90/2009 al Tribunalului Vâlcea - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 31 mai 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Benke Károly
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 31 mai 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 53/2010 privind esalonarea
plătii indemnizatiilor prevăzute de Legea recunostintei fată de
eroii-martiri si luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei
române din decembrie 1989, precum si fată de persoanele care si-au jertfit
viata sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la
Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Benke
Károly - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 53/2010 privind esalonarea plătii indemnizatiilor
prevăzute de Legea recunostintei fată de eroii-martiri si
luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei române din decembrie
1989, precum si fată de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de
suferit în urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie
1987 nr. 341/2004, exceptie ridicată de Toni Popescu în Dosarul nr.
2.805/90/2010 al Tribunalului Vâlcea - Sectia comercială si contencios
administrativ fiscal.
La
apelul nominal se prezintă, personal, autorul exceptiei, lipsind
cealaltă parte, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul autorului
exceptiei, care apreciază că ordonanta de urgentă criticată
retroactivează, aplicându-se unor situatii juridice deja încheiate.
Reprezentantul
Ministerului Public solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând, în acest sens,
că legiuitorul este competent să stabilească plata
esalonată a indemnizatiilor restante. O atare reglementare nu vizează
trecutul, ci stabileste pentru viitor modalitatea de executare a obligatiilor
statului. În fine, se apreciază că art. 78 din Constitutie, invocat
în sustinerea exceptiei nu are incidentă în cauză, întrucât intrarea
în vigoare a ordonantelor de urgentă este reglementată prin
dispozitiile art. 115 alin. (5) din Constitutie.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin
încheierea din 23 noiembrie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 2.805/90/2010,
Tribunalul Vâlcea - Sectia comercială si contencios administrativ
fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 53/2010 privind esalonarea plătii indemnizatiilor
prevăzute de Legea recunostintei fată de eroii-martiri si
luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei române din decembrie
1989, precum si fată de persoanele care si-au jertfit viata sau au avut de
suferit în urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov din noiembrie 1987
nr. 341/2004, exceptie ridicată de Toni Popescu într-o cauză
având ca obiect solutionarea contestatiei formulate împotriva unei decizii
emise de o casă judeteană de pensii.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată, în esentă, că textul legal criticat este
retroactiv, întrucât vizează si deciziile caselor judetene de pensii emise
înainte de intrarea în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
53/2010.
Tribunalul
Vâlcea - Sectia comercială si contencios administrativ fiscal consideră că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este
neîntemeiată.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că exceptia de neconstitutionalitate
ridicată este neîntemeiată, textul legal criticat aplicându-se numai
pentru viitor.
Avocatul
Poporului consideră că textul legal criticat este
constitutional, legiuitorul fiind în drept să modifice si să
completeze legislatia în materia indemnizatiilor restante si să
stabilească data de la care operează producerea efectelor, cu
respectarea principiului neretroactivitătii legii.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile
părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
prezenta exceptie de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 3 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 53/2010 privind esalonarea
plătii indemnizatiilor prevăzute de Legea recunostintei fată de
eroii-martiri si luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei române
din decembrie 1989, precum si fată de persoanele care si-au jertfit viata
sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la Brasov
din noiembrie 1987 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 428 din 25 iunie 2010, care au următorul
cuprins:
- Art.
3: “(1) Plata indemnizatiilor restante prevăzute de prezenta
ordonantă de urgentă se face esalonat, începând cu anul 2012, de
casele judetene de pensii, respectiv de Casa de Pensii a Municipiului
Bucuresti, de casele de pensii din subordinea Ministerului Apărării
Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor si Serviciului Român de
Informatii, după cum urmează:
a) în
situatia indemnizatiilor restante al căror cuantum depăseste valoarea
a 20 de salarii medii brute:
- în
anul 2012 se plăteste 34% din valoarea sumei restante;
- în
anul 2013 se plăteste 33% din valoarea sumei restante;
- în
anul 2014 se plăteste 33% din valoarea sumei restante;
b) în
situatia indemnizatiilor restante al căror cuantum se situează între
valoarea a 10 salarii medii brute si cea a 20 de salarii medii brute:
- în
anul 2012 se plăteste 50% din valoarea sumei restante;
- în
anul 2013 se plăteste 50% din valoarea sumei restante;
c) în
situatia indemnizatiilor restante al căror cuantum se situează sub
valoarea a 10 salarii medii brute, plata sumei restante se efectuează
integral în anul 2012.
(2)
Salariul mediu brut prevăzut la alin. (1) este salariul mediu brut
utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat si
aprobat prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat, aferent anului
2012.
(3)
Esalonarea prevăzută la alin. (1) vizează exclusiv
indemnizatiile restante, asa cum au fost definite de art. 2, urmând ca plata
indemnizatiei lunare să se efectueze conform legii”.
Autorul
exceptiei consideră că textele de lege criticate încalcă
prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind principiul
neretroactivitătii legilor si art. 78 privind intrarea în vigoare a legii.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată
următoarele:
Dispozitiile
art. 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 53/2010 stabilesc
perioada concretă în care urmează să fie executată plata
indemnizatiilor restante care se achită beneficiarilor Legii nr. 341/2004.
Este de competenta exclusivă a legiuitorului să stabilească
procedura si măsurile necesare pentru executarea acestora, tinând seama de
realitătile economico-financiare cu care se confruntă statul. De
asemenea, Curtea observă că, departe de a nega dreptul beneficiarilor
Legii nr. 341/2004 la plata acestor indemnizatii, textul stabileste un calendar
unitar de executare, iar esalonarea dispusă pe parcursul anilor 2012-2014,
după caz, nu vizează în mod evident trecutul, ci executarea pe viitor
a efectelor unui raport juridic născut în temeiul Legii nr. 341/2004.
Asadar, art. 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 53/2010 nu
modifică niciun raport de drept substantial stabilit anterior
intrării sale în vigoare, respectiv regimul juridic al indemnizatiilor
celor ce beneficiază de prevederile Legii nr. 341/2004, ci doar
esalonează plata indemnizatiilor aferente perioadei cuprinse între luna
următoare celei în care a fost depusă la Secretariatul de Stat pentru
Problemele Revolutionarilor din Decembrie 1989 documentatia care a stat la baza
preschimbării certificatului doveditor prevăzut de Legea nr. 341/2004
si luna în care se solicită efectuarea plătii acestora la
institutiile competente. În consecintă, Curtea nu poate retine
încălcarea art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Cu
privire la art. 78 din Constitutie, invocat în sustinerea exceptiei, Curtea
constată că acesta nu are incidentă în cauză, întrucât
intrarea în vigoare a ordonantelor de urgentă este supusă conditiilor
prevăzute de art. 115 alin. (5) din Constitutie.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 53/2010 privind esalonarea
plătii indemnizatiilor prevăzute de Legea recunostintei fată de
eroii-martiri si luptătorii care au contribuit la victoria Revolutiei
române din decembrie 1989, precum si fată de persoanele care si-au jertfit
viata sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoresti anticomuniste de la
Brasov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, exceptie ridicată de Toni Popescu
în Dosarul nr. 2.805/90/2010 al Tribunalului Vâlcea - Sectia comercială si
contencios administrativ fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 31 mai 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Benke Károly
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 2 iunie 2011
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 300/2009 pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri
în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Patricia
Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Legii nr. 300/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, exceptie ridicată de
Emil Moise în Dosarul nr. 1.487/114/2010 al Tribunalului Buzău - Sectia
civilă - Complet specializat de muncă si asigurări sociale.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a
exceptiei de neconstitutionalitate, sens în care arată că Legea nr.
300/2009 a fost adoptată cu respectarea dispozitiilor constitutionale. În
ceea ce priveste criticile care vizează neconstitutionalitatea
extrinsecă a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 41/2009, arată
că acestea sunt neîntemeiate, asa cum s-a constatat de altfel si de
către Curtea Constitutională în jurisprudenta sa în materie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 19 aprilie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 1.487/114/2010, Tribunalul
Buzău - Sectia civilă - Complet specializat de muncă si
asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 300/2009 pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri
în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada
mai-decembrie 2009.
Exceptia
a fost ridicată de Emil Moise, având ca obiect solutionarea unei
contestatii formulate împotriva deciziei de stabilire a drepturilor salariale.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că Legea nr. 300/2009 este
neconstitutională, întrucât aprobă Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 41/2009 care, prin dispozitiile art. 2, aduce atingere mai multor
texte din Constitutie. Astfel, mentionează că au fost înfrânte
prevederile constitutionale referitoare la separarea puterilor în stat,
suprematia Constitutiei si rolul Parlamentului. De asemenea, au fost
încălcate si dispozitiile art. 115 alin. (4) si (6) din Constitutie,
deoarece nu a fost indicată situatia extraordinară care a stat la
baza emiterii ordonantei. Totodată, Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 41/2009 a fost emisă cu încălcarea dispozitiilor art. 102 alin.
(1) si (2) si art. 141 din Constitutie, deoarece Guvernul nu a consultat
Consiliul Economic si Social.
Tribunalul
Buzău - Sectia civilă - Complet specializat de muncă si
asigurări sociale consideră că
dispozitiile legate criticate sunt constitutionale.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie Legea nr. 300/2009 pentru
aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
pentru perioada mai-decembrie 2009, lege publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 676 din 8 octombrie 2009.
Autorul
exceptiei consideră că actul normativ criticat încalcă
dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (4) si (5) referitoare la statul
român, art. 20 alin. (1) referitoare la tratatele internationale privind
drepturile omului, art. 41 alin. (2) privind munca si protectia socială a
muncii, art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, art. 102 alin. (1)
privind rolul Guvernului, art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului,
art. 115 alin. (4) si (6) privind conditiile de adoptare a ordonantelor de
urgentă, precum si art. 141 privind Consiliul Economic si Social.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că autorul
acesteia critică, în realitate, aprobarea prin Legea nr. 300/2009 a
dispozitiilor art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41/2009
privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009,
dispozitii potrivit cărora: “Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind
cresterile salariate ce se vor acorda în anul 2008 si în anul 2009 personalului
din învătământ, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I,
nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul V alineatul (1), litera a1) va avea următorul cuprins:
«a1)
pentru perioada 1 mai-31 decembrie 2009,
coeficientii de multiplicare si valorile coeficientului de multiplicare 1,000
sunt prevăzuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare în
anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si 3a;»
2. La articolul 11
alineatul (1), literele b) si c) se abrogă.
3.
Anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b se abrogă.”
Asa cum
Curtea arăta prin Decizia nr. 1.257 din 7 octombrie 2009, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din 6 noiembrie 2009,
ordonantele Guvernului aprobate de Parlament prin lege, în conformitate cu
prevederile art. 115 alin. (7) din Constitutie, încetează să mai fie
acte normative de sine stătătoare si devin, ca efect al
aprobării de către autoritatea legiuitoare, acte normative cu
caracter de lege, chiar dacă, din ratiuni de tehnică
legislativă, alături de datele legii de aprobare, conservă si
elementele de identificare atribuite la adoptarea lor de către Guvern.
Examinând
aceste prevederi de lege, Curtea constată că dispozitiile art. 2 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 41/2009 modificau dispozitii ale
Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda
în anul 2008 si în anul 2009 personalului din învătământ,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82
din 1 februarie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008,
cu modificările si completările ulterioare. Această din
urmă ordonantă a fost abrogată însă prin dispozitiile art.
48 alin. (1) pct. 16 din cap. VI al părtii a III-a din Legea-cadru nr.
330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din
fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762
din 9 noiembrie 2009, astfel că textul de lege criticat nu mai este în
vigoare.
Pentru
aceste motive, având în vedere dispozitiile art. 29 alin. (1) si (5) din Legea
nr. 47/1992, precum si data la care instanta de contencios constitutional a
fost sesizată, Curtea va respinge exceptia de neconstitutionalitate ca
inadmisibilă.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d)si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii
nr. 300/2009 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din
sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, exceptie ridicată de
Emil Moise în Dosarul nr. 1.487/114/2010 al Tribunalului Buzău - Sectia
civilă - Complet specializat de muncă si asigurări sociale.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 2 iunie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena lonea
CURTEA CONSTITUTIONALA
din 2 iunie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele
măsuri financiar-bugetare si ale art. 16 alin. (1) din Legea bugetului
asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Patricia
Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. IV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele
măsuri financiar-bugetare si ale art. 16 alin. (1) din Legea bugetului
asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010, exceptie
ridicată de Georgeta Achihănitei si altii, reprezentati de Sindicatul
Uniunea Judeteană a Pensionarilor, în Dosarul nr. 2.155/121/2010 al
Tribunalului Galati - Sectia civilă si care constituie obiectul Dosarului
Curtii Constitutionale nr. 3.701D/2010.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Presedintele
dispune să se facă apelul si în Dosarul nr. 4.544D/2010, având ca
obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri
financiar-bugetare, exceptie ridicată de loan Andriescu în Dosarul nr.
4.884/40/2009 al Curtii de Apel Suceava - Sectia conflicte de muncă si
asigurări sociale.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Curtea,
având în vedere obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate în
dosarele nr. 3.701 D/2010 si nr. 4.544D/2010, pune în discutie, din oficiu,
problema conexării cauzelor.
Reprezentantul
Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea Dosarului
nr. 4.544D/2010 la Dosarul nr. 3.701 D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă, întrucât
dispozitiile de lege criticate nu mai sunt în vigoare.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin
încheierea din 16 iunie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 2.155/121/2010, Tribunalul
Galati - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele
măsuri financiar-bugetare si ale art. 16 alin. (1) din Legea bugetului
asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010.
Exceptia
a fost ridicată de Georgeta Achihănitei si altii, reprezentati de
Sindicatul Uniunea Judeteană a Pensionarilor, cu prilejul
solutionării unei cauze civile având ca obiect recalcularea pensiei.
Prin
încheierea din 9 noiembrie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 4.884/40/2009, Curtea
de Apel Suceava - Sectia conflicte de muncă de muncă si
asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele
măsuri financiar-bugetare.
Exceptia
a fost ridicată de loan Andriescu cu prilejul solutionării recursului
formulat împotriva Sentintei nr. 1.088 din 14 iunie 2010, pronuntată de
Tribunalul Botosani - Sectia civilă în Dosarul nr. 4.884/40/2009.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, în esentă, că textele de lege criticate,
prevăzând inaplicabilitatea dispozitiilor art. 80 alin. (1) si (3) din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, referitoare la valoarea punctului de pensie, precum si
însăsi scăderea valorii punctului de pensie, contravin dispozitiilor
art. 115 alin. (6) din Constitutie, întrucât afectează drepturi
fundamentale, asa cum este dreptul de proprietate, dreptul la pensie si dreptul
la un nivel de trai decent. În plus, sunt încălcate si dispozitiile art.
44 alin. (3) din Constitutie. În acest sens, arată că utilizarea de
către Guvern a fondurilor de asigurări sociale în alte scopuri decât
plata drepturilor de asigurări sociale echivalează în fapt cu o
expropriere. În acelasi timp, nu este îndeplinită nici obligatia statului
de a asigura cresterea calitătii vietii. În sfârsit, se sustine că nu
au fost îndeplinite conditiile emiterii în mod constitutional a Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 114/2009, întrucât nu a existat o situatie
extraordinară.
Tribunalul
Galati - Sectia civilă consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este întemeiată.
Curtea
de Apel Suceava - Sectia conflicte de muncă si asigurări sociale consideră că prevederile de lege criticate nu încalcă
dispozitiile din Constitutie invocate.
În
conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
Guvernul
consideră că exceptia de neconstitutionalitate
nu este întemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. IV din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2009 privind unde măsuri
financiar-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919
din 29 decembrie 2009, dispozitii potrivit cărora “Prevederile art. 80
alin. (1) si (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările
si completările ulterioare, nu se aplică în anul 2010.”
De
asemenea, obiect al exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie si
prevederile art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de
stat pe anul 2010 nr. 12/2010, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 61 din 27 ianuarie 2010, dispozitii potrivit cărora “Valoarea
punctului de pensie este de 732,8 lei si se aplică începând cu data de 1
ianuarie 2010.”
Autorii
exceptiei consideră că aceste prevederi de lege aduc atingere
următoarelor texte din Constitutie: art. 1 alin. (3)-(5) referitoare la
statul român, la principiul separatiei si echilibrului puterilor în stat si la
obligatia respectării Constitutiei si a prevederilor sale, art. 44 privind
dreptul de proprietate privată, art. 47 alin. (1) si (2) referitor la
dreptul la un nivel de trai decent si dreptul la pensie, art. 61 alin. (1)
referitor la rolul Parlamentului, art. 76 alin. (1) privind conditiile de
majoritate pentru adoptarea legilor organice, art. 79 alin. (1) referitor la
avizul prealabil al Consiliului Legislativ, art. 115 alin. (4)-(6) referitor la
emiterea ordonantelor de urgentă de către Guvern si art. 135 alin.
(2) lit. f) privind obligatia statului de a asigura cresterea calitătii
vietii. De asemenea, sustin că se încalcă si prevederile art. 1
paragraful 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observă că textele legale
criticate au avut o aplicare limitată în timp, si anume doar pentru anul
2010.
Noua
reglementare în domeniul pensiilor, respectiv Legea nr. 263/2010 privind
sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 852 din 20 decembrie 2010, nu a mai preluat
modalitatea de calcul si actualizare a punctului de pensie în functie de
salariul mediu brut, prevăzută de art. 80 din Legea nr. 19/2000, în
prezent abrogată. Prin urmare, nici solutia legislativă
criticată nu a mai fost preluată de noua reglementare legală în
materie.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca devenită inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare si ale art. 16 alin. (1)
din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010,
exceptie ridicată de Georgeta Achihănitei si altii, reprezentati de
Sindicatul Uniunea Judeteană a Pensionarilor, în Dosarul nr.
2.155/121/2010 al Tribunalului Galati - Sectia civilă si de loan
Andriescuîn Dosarul nr. 4884/40/2009 al Curtii de Apel Suceava - Sectia
conflicte de muncă si asigurări sociale.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 2 iunie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 2 iunie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 252
alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Benke
Károly - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 268 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicată
de Compania Natională “Aeroporturi Bucuresti” - S.A. din Otopeni în
Dosarul nr. 38.196/3/2009 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte
de muncă si asigurări sociale.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care arată că, în urma
republicării Legii nr. 53/2003, solutia legislativă criticată se
regăseste, în prezent, la art. 252 alin. (1) din lege. Pe fondul cauzei,
se apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, invocându-se, în acest sens, Decizia Curtii Constitutionale
nr. 95 din 5 februarie 2008.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin
încheierea din 30 iunie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 38.196/3/2009, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si asigurări sociale a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 268 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie
ridicată de Compania Natională “Aeroporturi Bucuresti” - S.A. din Otopeni
într-o cauză având ca obiect solutionarea unei contestatii la decizia de
concediere.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată că dispozitiile legale criticate sunt imprecise,
împrejurare ce îi pune pe judecători în situatia de a adăuga la lege
prin stabilirea actelor si faptelor ce marchează momentul luării la
cunostintă de către angajator despre săvârsirea abaterii
disciplinare. În acest sens, se arată că există o multitudine de
ipoteze în virtutea cărora se poate aprecia, în mod subiectiv sau nu,
că un anumit document sau o anumită depozitie testimonială pot
marca acest moment. Toate aceste aspecte demonstrează, în opinia autorului
exceptiei, încălcarea art. 21, 24, art. 61 alin. (1) si art. 129 din
Constitutie, precum si a dispozitiilor art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de muncă si asigurări sociale consideră că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este
neîntemeiată, arătând că legea este accesibilă si
previzibilă, fiind de natură a permite individului să îsi
regleze conduita în functie de prevederile acesteia.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 268 alin.
(1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003. Ulterior
sesizării Curtii, Legea nr. 53/2003 a fost republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, solutia legislativă
criticată regăsindu-se la art. 252 alin. (1) din lege, text asupra
căruia Curtea urmează să se pronunte prin prezenta decizie.
Dispozitiile art. 252 alin. (1) din lege au următorul cuprins:
“Angajatorul
dispune aplicarea sanctiunii disciplinare printr-o decizie emisă în forma
scrisă, în termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la
cunostintă despre săvârsirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu
de 6 luni de la data săvârsirii faptei”.
Autorul
exceptiei consideră că textele de lege criticate încalcă
prevederile constitutionale ale art. 20 privind tratatele internationale
privind drepturile omului, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 24
privind dreptul la apărare, art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului
si art. 129 privind folosirea căilor de atac. Totodată, sunt
considerate a fi încălcate si dispozitiile art. 6 paragraful 1 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată
următoarele:
Aceleasi
termene de prescriptie ca si cele instituite de dispozitiile art. 252 alin. (1)
din Legea nr. 53/2003 au fost prevăzute si în continutul prevederilor art.
13 alin. (4) din Legea nr. 1/1970 privind organizarea si disciplina muncii în
unitătile socialiste de stat, publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 27
din 27 martie 1970, abrogată prin Legea nr. 53/2003, prevederi a
căror constitutionalitate a fost stabilită prin Decizia nr. 71 din 11
mai 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 352
din 26 iulie 1999. Prin decizia mentionată, Curtea a stabilit că
“aceste termene constituie, pe de o parte, o măsură de protectie a
angajatilor fată de aplicarea arbitrară a unui regim sanctionator,
iar pe de altă parte, ele asigură stabilitatea raporturilor juridice
de muncă”. Prin aceeasi decizie s-a arătat că “accesul liber la
justitie ar putea fi pus sub semnul îndoielii, în conditiile în care cel în
drept să adopte măsura disciplinară ar putea-o amâna, cu
rea-credintă, la nesfârsit, împiedicându-l pe salariat să obtină
în justitie clarificarea situatiei sale. În situatia în care nu ar exista un
termen de prescriptie a aplicării sanctiunii disciplinare, Curtea retine
că aplicarea sanctiunii, în cazul angajatului la o societate
comercială, ar echivala cu imprescriptibilitatea răspunderii,
consecintă inacceptabilă si absurdă, din perspectiva
principiilor generale ale răspunderii juridice”.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, care să justifice modificarea acestei
jurisprudente, atât solutia pronuntată, cât si argumentele pe care aceasta
s-a bazat îsi păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
Distinct
de cele arătate mai sus, Curtea constată că prin Hotărârea
din 25 noiembrie 1996, pronuntată în Cauza Wingrove împotriva Regatului
Unit, paragraful 40, sau Hotărârea din 4 mai 2000, pronuntată în
Cauza Rotaru împotriva României, paragraful 55, Curtea de la Strasbourg
a decis că legea internă trebuie să fie formulată cu o
precizie suficientă pentru a permite persoanelor interesate - care pot
apela, la nevoie, la sfatul unui specialist - să prevadă într-o măsură
rezonabilă, în circumstantele spetei, consecintele care pot rezulta
dintr-un act determinat. Asadar, previzibilitatea legii tine de calitatea
acesteia, respectiv legea trebuie să fie suficient de precisă si
clară pentru a putea fi aplicată. Totusi, poate să fie dificil
să se redacteze legi de o precizie totală si o anumită suplete
poate chiar să se dovedească de dorit pentru a permite instantelor
nationale să facă să evolueze dreptul în functie de ceea ce ele
consideră măsuri necesare în interesul justitiei, precum si în
functie de evolutia conceptiilor sociale (Hotărârea din 9 noiembrie 2006,
pronuntată în Cauza Leempoel & S.A. ED. Cine Revue împotriva
Belgiei, paragraful 59).
În
cauza de fată, Curtea nu poate primi critica de neconstitutionalitate
potrivit căreia art. 252 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 nu ar îndeplini
cerintele de previzibilitate, deoarece textul are o redactare univocă,
nefiind susceptibil de o interpretare abuzivă sau arbitrară. Astfel,
data luării la cunostintă despre săvârsirea abaterii
disciplinare este cea la care reprezentantul legal sau conventional al
angajatorului a fost înstiintat despre săvârsirea acesteia sau cea care
rezultă din coroborarea unor fapte sau acte ce demonstrează faptul
că reprezentantul angajatorului cunostea sau avea stiintă despre
abaterea săvârsită. Celelalte aspecte tin de probatoriul administrat
în cauză.
Toate acestea demonstrează faptul că legea edictată
respectă cerintele de calitate impuse prin jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului, astfel încât nu se poate trage concluzia potrivit
căreia instantele judecătoresti ar încălca sfera de
competentă a Parlamentului.
În
final, Curtea constată că art. 24 si 129 din Constitutie nu au
incidentă în cauză, întrucât nu se relevă chestiuni care ar tine
de dreptul de apărare si nici aspecte care să vizeze folosirea
căilor de atac.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 252
alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicată de
Compania Natională “Aeroporturi Bucuresti” - S.A. din Otopeni în Dosarul
nr. 38.196/3/2009 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de
muncă si asigurări sociale.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 2 iunie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Benke Károly
GUVERNUL ROMÂNIEI
din 2 iunie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166
din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Benke
Károly - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 161 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Losado Logistics” - S.R.L.din Voluntari în Dosarul
nr. 2.278/83/2010 al Tribunalului Satu Mare - Sectia civilă.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care arată că, în urma
republicării Legii nr. 53/2003, solutia legislativă criticată se
regăseste, în prezent, la art. 166 din lege. Pe fond, solicită
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibilă, întrucât
autorul exceptiei nu îsi motivează critica de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 9 septembrie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 2.278/83/2010,
Tribunalul Satu Mare - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
161 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Losado Logistics” - S.R.L. din Voluntari într-o
cauză având ca obiect solutionarea unui litigiu de muncă.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se arată că textul criticat încalcă prevederile
Constitutiei.
Tribunalul
Satu Mare - Sectia civilă apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate formulată este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea
de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 161 din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 72 din 5 februarie 2003. Ulterior sesizării
Curtii, Legea nr. 53/2003 a fost republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 345 din 18 mai 2011, solutia legislativă
criticată regăsindu-se la art. 166 din lege, text asupra căruia
Curtea urmează să se pronunte prin prezenta decizie. Dispozitiile
art. 166 din lege au următorul cuprins:
“(1) Salariul se plăteste în bani cel putin o dată pe lună,
la data stabilită în contractul individual de muncă, în contractul
colectiv de muncă aplicabil sau în regulamentul intern, după caz.
(2) Plata salariului se poate efectua prin virament într-un cont bancar.
(3) Plata în natură a unei părti din salariu, în conditiile
stabilite la art. 165, este posibilă numai dacă este
prevăzută expres în contractul colectiv de muncă aplicabil sau
în contractul individual de muncă.
(4) întârzierea nejustificată a
plătii salariului sau neplata acestuia poate determina obligarea
angajatorului la plata de daune-interese pentru repararea prejudiciului produs
salariatului.”
Autorul exceptiei sustine că
dispozitiile legale criticate încalcă prevederile Constitutiei,
fără a indica, în mod expres, vreun text din aceasta sau
fără a formula vreo critică de neconstitutionalitate.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată
următoarele:
Prin
Decizia nr. 1.603 din 9 decembrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 66 din 26 ianuarie 2011, Curtea, examinând o exceptie
de neconstitutionalitate identică, formulată tot de Societatea
Comercială “Losado Logistics” - S.R.L. din Voluntari, a retinut, în
esentă, că, în absenta indicării vreunui text constitutional
încălcat, instanta judecătorească ar fi trebuit să fie cea
care să califice în final cererea părtii ca fiind sau nu o
veritabilă exceptie de neconstitutionalitate în sensul art. 146 lit. d)
din Constitutie. În lipsa îndeplinirii cerintei minime de a indica textul
constitutional încălcat, cererea părtii nu putea fi calificată
ca fiind o exceptie de neconstitutionalitate în sensul art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, iar instanta de judecată nu ar fi trebuit să
sesizeze Curtea Constitutională, ci să o respingă ca
inadmisibilă, în temeiul art. 29 alin. (1) si (5) din Legea nr. 47/1992.
Eventual, instanta de judecată, tinând cont de rolul său activ, ar fi
trebuit să îi pună în vedere părtii să îsi motiveze cererea
pentru a putea sesiza Curtea Constitutională cu o exceptie de
neconstitutionalitate.
Întrucât
si în cauza de fată Curtea constată o încălcare a exigentelor
art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cele arătate în decizia
mentionată sunt aplicabile mutatis mutandis si în cauza de
fată.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 166
din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Losado Logistics” - S.R.L. din Voluntari în Dosarul nr.
2.278/83/2010 al Tribunalului Satu Mare - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 2 iunie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |