MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 30 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Joi, 13 ianuarie 2011
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 1.296 din 14 octombrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) pct. IV si art.
61 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale
Decizia nr. 1.298 din 14 octombrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 alin. (2) din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale
Decizia nr. 1.308 din 14 octombrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale
Decizia nr. 1.313 din 14 octombrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 482 alin. (2)
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale
Decizia nr. 1.442 din 4 noiembrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
Decizia nr. 1.445 din 4 noiembrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. (6) din Legea
nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat
Decizia nr. 1.451 din 4 noiembrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15, art. 21, art. 24 si
art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
Decizia nr. 1.541 din 25 noiembrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin.
(4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea
Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale
Decizia nr. 1.580 din 7 decembrie 2010 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16, art. 21, art. 26, art. 28 si
art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
Decizia nr. 1.581 din 7 decembrie 2010 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si
art. 96 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
alin. (1) pct. IV si art. 61 alin. (1) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale
Acsinte
Gaspar - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Patricia
Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 alin. (1) pct. IV si art. 61 alin. (1) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, exceptie ridicată de Dorin- Adrian Constantin în Dosarul nr.
2.293/221/2009 al Tribunalului Hunedoara - Sectia litigii de muncă si
asigurări sociale.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, sens în care arată că autorul
acesteia solicită modificarea textului.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 18 ianuarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 2.293/221/2009,
Tribunalul Hunedoara - Sectia litigii de muncă si asigurări
sociale a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) pct. IV si art. 61 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale.
Exceptia
a fost ridicată de Dorin- Adrian Constantin cu prilejul solutionării
unul litigiu de asigurări sociale.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile de lege
criticate, care instituie obligatia asigurării în sistemul public de
asigurări sociale, sunt discriminatorii, întrucât exceptează de la
această obligatie anumite categorii de persoane. De asemenea,
consideră că este încălcat si dreptul la muncă, dreptul la
un proces echitabil si dreptul la sănătate.
Tribunalul
Hunedoara - Sectia litigii de muncă si asigurări sociale consideră că exceptia de neconstitutionalitate nu este
întemeiată.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 5 alin. (1)
pct. IV si art. 61 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000,
dispozitii potrivit cărora:
- Art.
5 alin. (1) pct. IV:
“În sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin
efectul legii: [...]
IV. persoanele care se află în una dintre situatiile următoare:
a)
asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
b)
administratori sau manageri care au încheiat contract de administrare sau de
management;
c)
membri ai asociatiei familiale;
d)
persoane autorizate să desfăsoare activităti independente;
e)
persoane angajate în institutii internationale, dacă nu sunt asiguratii
acestora;”;
f) alte
persoane care realizează venituri din activităti profesionale;”;
- Art.
61: “(1) Persoanele prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. IV si V
care au cel putin vârsta de 18 ani sunt obligate să
se asigure pe baza declaratiei de asigurare. Declaratia de asigurare se depune
în termen de 30 de zile de la data încadrării în situatia respectivă
la casa teritorială de pensii din raza de domiciliu sau de resedintă.
Venitul lunar asigurat este cel stabilit prin declaratia de asigurare.”
Autorul
exceptiei consideră că aceste prevederi de lege sunt contrare
următoarelor texte din Constitutie: art. 16 referitor la egalitatea în
drepturi a cetătenilor, art. 41 referitor la muncă si protectia
socială a muncii si art. 34 alin. (1) privind dreptul la ocrotirea
sănătătii. De asemenea, consideră că se contravine si
dispozitiilor art. 20 din Constitutie, raportat la prevederile art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apărarea dreptului omului si a
libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că un prim aspect
criticat de autorul acesteia se referă la tratamentul diferentiat instituit
de lege între persoanele obligate să plătească contributii de
asigurări de sănătate, asa cum sunt cei cuprinsi în ipoteza
prevederilor art. 5 alin. (1) pct. IV din Legea nr. 19/2000, si
persoanele care nu sunt supuse acestei obligatii, asa cum sunt cei care nu
realizează niciun venit. Prin urmare, acesta consideră că se
instituie o discriminare si că ar trebui să poată opta liber
dacă doreste sau nu să se asigure în sistemul public de
asigurări sociale.
Fată
de aceste sustineri, Curtea retine că întregul sistem public de
asigurări sociale reprezintă una dintre manifestările cele mai
complexe ale caracterului social al statului. Pornind de la necesitatea
asigurării protectiei persoanelor care sunt dezavantajate, în spetă a
persoanelor ale căror capacităti de muncă sunt reduse din cauza
înaintării în vârstă, legiuitorul a constituit un sistem prin care
acestea să beneficieze în continuare de venituri care să le asigure
un trai decent si după retragerea din activitatea profesională.
Aceste venituri se raportează la valoarea contributiei din perioada
activă a vietii, dar, într-o proportie semnificativă, sunt realizate,
practic, din contributiile populatiei active actuale. Solidaritatea,
contributivitatea si obligativitatea, ca principii fundamentale ale sistemului
public de asigurări sociale, apar, în această perspectivă, ca
expresii si modalităti de concretizare ale caracterului social al
statului.
Acesta
este motivul pentru care obligatia asigurării în sistemul public de pensii
nu poate fi privită ca facultativă decât în măsura în care ea
apare ca o optiune suplimentară, peste ceea ce legea deja a prevăzut
ca fiind obligatoriu.
Referitor
la instituirea unei diferente de tratament între persoanele care
realizează venituri si cele care nu realizează venituri, pe care
autorul exceptiei o consideră ca fiind discriminatorie, Curtea
constată că cele două categorii de persoane comparate nu se
află în situatii identice. Or, principiul egalitătii în drepturi,
consacrat de art. 16 din Constitutie, nu presupune uniformitate, ci aplicarea
unui tratament juridic egal pentru situatii egale. În măsura în care
situatiile comparate sunt diferite, este justificată instituirea unui
tratament juridic diferentiat.
De
altfel, obligarea persoanelor care nu desfăsoară nicio activitatea
producătoare de venit de a contribui ar fi contrară însesi
prevederilor constitutionale care consacră dreptul la un nivel de trai
decent.
În ceea
ce priveste sustinerea autorului referitoare la încălcarea dreptului la
muncă, Curtea retine că obligativitatea contributiei la sistemul de
asigurări sociale nu aduce nicio limitare dreptului persoanei de a-si
alege profesia, meseria sau ocupatia, precum si locul de muncă.
De
asemenea, instituirea obligatiei de a contribui la sistemul public de pensii nu
aduce nicio atingere sănătătii persoanei care este liberă
să aleagă o activitate producătoare de venituri care să nu
îi afecteze starea sănătătii.
În
sfârsit, în ceea ce priveste critica referitoare la încălcarea dreptului
la un proces echitabil, Curtea constată că prevederile de lege care
constituie obiect al controlului de constitutionalitate nu cuprind dispozitii
referitoare la drepturile procesuale ale persoanei, astfel că dispozitiile
art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale nu sunt incidente în spetă.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
alin. (1) pct. IV
si art. 61 alin. (1) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale,
exceptie ridicată de Dorin-Adrian Constantin în Dosarul nr. 2.293/221/2009
al Tribunalului Hunedoara - Sectia litigii de muncă si asigurări
sociale.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 14 octombrie 2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49
alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale
Acsinte
Gaspar - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Patricia
Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona
Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 49 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurări sociale, exceptie ridicată de Stefan
Fazakas în Dosarul nr. 3.838/85/2009 al Tribunalului Sibiu - Sectia
civilă.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, având în vedere
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 16 februarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 3.838/85/2009,
Tribunalul Sibiu - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 alin. (2) din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale.
Exceptia
a fost ridicată de Stefan Fazakas cu prilejul solutionării
contestatiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile de lege
criticate sunt neconstitutionale, întrucât nu extind beneficiul stabilit de
art. 38 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 19/2000, respectiv cel al asimilării
în stagiul de cotizare a perioadei când a fost satisfăcut stagiul militar,
si la persoanele care nu au împlinit vârsta standard de pensionare.
Tribunalul
Sibiu - Sectia civilă consideră că exceptia
de neconstitutionalitate nu este întemeiată.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 49 alin. (2)
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispozitii potrivit cărora: “La
stabilirea stagiului de cotizare pentru acordarea pensiei anticipate nu se au
în vedere perioadele asimilate prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. b) si
c), precum si perioadele în care asiguratul a beneficiat de pensie de
invaliditate.”
Desi nu
specifică textul constitutional pretins a fi încălcat, din motivarea
exceptiei Curtea apreciază că autorul acesteia a avut în vedere
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, referitor la egalitatea în
drepturi a cetătenilor.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile
art. 49 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 au mai constituit obiect al controlului
de constitutionalitate, în raport cu aceleasi prevederi constitutionale si din
perspectiva unor critici identice celor formulate în prezenta cauză.
Astfel, prin Decizia nr. 933 din 14 decembrie 2006, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 22 ianuarie 2007, Curtea a respins
criticile de neconstitutionalitate ca neîntemeiate, retinând că
“Asimilarea perioadelor necontributive stagiilor de cotizare, în anumite
situatii, reprezintă [...] o optiune a legiuitorului. În virtutea
competentelor pe care Constitutia i Ie-a acordat, legiuitorul este în drept
să stabilească situatiile obiective si subiective în care pot fi
valorificate perioadele asimilate, precum si criteriile si conditiile de
acordare a pensiilor anticipate, dacă prin instituirea tratamentelor
juridice diferentiate nu distinge în cadrul categoriei persoanelor care se
află în situatii identice. Astfel, s-a prevăzut luarea în calcul a
perioadelor asimilate doar pentru cei pensionati pentru limită de
vârstă, nu si pentru cei care au solicitat pensionarea anticipată sau
pensionarea anticipată partială. Curtea constată însă
că persoanele care se înscriu la pensie la împlinirea vârstei standard de
pensionare si cele care solicită pensie anticipată se află în
situatii obiectiv diferite. Totusi, chiar si cea din urmă categorie de
persoane poate beneficia de valorificarea tuturor perioadelor asimilate la
împlinirea vârstei standard de pensionare.
Prin
urmare, sub acest aspect, textele de lege criticate nu contravin principiului
constitutional al egalitătii în drepturi”.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să justifice reconsiderarea
jurisprudentei în materie a Curtii Constitutionale, solutia si considerentele
deciziei amintite îsi păstrează valabilitatea si în prezenta
cauză.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d)si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49
alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale, exceptie ridicată de Stefan Fazakas în
Dosarul nr. 3.838/85/2009 al Tribunalului Sibiu - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 14 octombrie 2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale
Acsinte
Gaspar - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Patricia
Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, exceptie
ridicată de Silvia Ungurean în Dosarul nr. 6.117/176/2008 al Curtii de
Apel Alba Iulia - Sectia pentru conflicte de muncă si asigurări
sociale.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibilă, sens în
care arată că autorul exceptiei nu pune în discutie veritabile
critici de neconstitutionalitate, ci vizează modul de aplicare si
interpretare a legii.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 4 februarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 6.117/176/2008,
Curtea de Apel Alba Iulia -Sectia pentru conflicte de muncă si
asigurări sociale a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale.
Exceptia
a fost ridicată de Silvia Ungureanu cu prilejul solutionării
recursului formulat împotriva Sentintei civile nr. 648/2009, pronuntată de
Tribunalul Alba în Dosarul nr. 6.117/176/2008.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că prevederile de lege
criticate sunt discriminatorii, întrucât nu prevăd obligatia depunerii
formularului-tip de retragere a declaratiei de asigurare pentru toate
categoriile de asigurati.
Curtea
de Apel Alba Iulia - Sectia pentru conflicte de muncă si asigurări
sociale consideră că exceptia de
neconstitutionalitate nu este întemeiată. Astfel, arată că
persoanele care se încadrează în ipoteza textului de lege criticat nu au
calitatea de angajati cu contract individual de muncă, astfel că sunt
singurele în măsură să cunoască încetarea situatiilor în
care este obligatorie asigurarea.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului consideră că prevederile de lege
criticate sunt constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 34 din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispozitii potrivit cărora: “Asiguratii
care fac dovada că nu se mai regăsesc în situatiile pentru care
asigurarea este obligatorie, potrivit art. 5 alin. (1) pct. IV si V,
trebuie să depună la casele teritoriale de
pensii, în termen de 30 de zile de la modificarea situatiei, formularul-tip de
retragere a declaratiei de asigurare.”
Autorul
exceptiei consideră că acest text de lege contravine dispozitiilor
art. 16 din Constitutie privind egalitatea în drepturi a cetătenilor.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că solutia
legislativă consacrată de textul de lege criticat, care instituie
obligatia depunerii unei declaratii-tip de retragere a declaratiei de asigurare
pentru asiguratii care se încadrau în ipoteza art. 5 alin. (1) pct. IV si V din
Legea nr. 19/2000 este justificată de natura activitătii pe care
acestia o desfăsoară si de faptul că aceste persoane sunt
singurele în măsură să cunoască începerea, respectiv
încetarea situatiilor în care asigurarea este obligatorie. De altfel, pentru
aceleasi ratiuni, spre deosebire de ceilalti asigurati încadrati în ipoteza
art. 5 alin. (1) pct. I-III din Legea nr. 19/2000, pentru care depunerea
declaratiei este în sarcina angajatorului, respectiv a institutiilor care
efectuează plata drepturilor de somaj pentru someri, persoanelor care se
află în ipoteza normei criticate le revine si obligatia de a depune
personal declaratia de asigurare.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, exceptie ridicată de Silvia Ungurean în Dosarul
nr. 6.117/176/2008 al Curtii de Apel Alba Iulia - Sectia pentru conflicte de
muncă si asigurări sociale.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată în sedinta publică din
data de 14 octombrie 2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 482
alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale
Acsinte
Gaspar - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Patricia
Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 482 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurări sociale, exceptie ridicată de
Ecaterina C. Bercea în Dosarul nr. 2.633/109/2008 al Tribunalului Arges -
Sectia civilă.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, sens în care
arată că prevederile de lege criticate se aplică fără
discriminări persoanelor aflate în aceeasi situatie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
încheierea din 6 ianuarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 2.633/109/2008, Tribunalul
Arges - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 482 alin. (2) din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale.
Exceptia
a fost ridicată de Ecaterina C. Bercea cu prilejul solutionării
contestatiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că prevederile de lege
criticate sunt discriminatorii, întrucât nu permit pensionarea sub
pragul-limită de 55 de ani si nici cumularea cazurilor de reducere a
vârstei de pensionare.
Tribunalul
Arges - Sectia civilă arată că pensia
pentru persoanele care au lucrat în conditii deosebite de muncă, pensia
anticipată si pensia anticipată partială sunt reglementate ca
exceptii de la regulile generale, avându-se în vedere situatiile speciale în
care se află anumite categorii de persoane. Legiuitorul a instituit, în
consecintă, norme speciale referitoare la perioadele care se iau în
calcul, stabilind, după caz, luarea ori neluarea în calcul a perioadelor
asimilate cu stagiul de cotizare. Astfel, această reglementare nu face
decât să dea expresie principiului constitutional al egalitătii, care
nu are semnificatia uniformitătii.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului consideră că prevederile de lege
criticate sunt constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 482
alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi
de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, dispozitii potrivit cărora: “Reducerea
vârstei prevăzute la alin. (1) nu poate fi cumulată cu o altă
reducere prevăzută de prezenta lege sau de legile speciale. Vârsta de
pensionare redusă conform alin. (1) nu poate fi mai mică de 55 de
ani.”
Autorul
exceptiei consideră că acest text de lege contravine dispozitiilor
art. 16 din Constitutie referitoare la egalitatea în drepturi.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că prevederile
art. 482 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 instituie beneficiul
reducerii vârstei de pensionare pentru femeile care au născut cel putin 3
copiii si i-au crescut pe acestia până la vârsta de 10 ani. Acest
beneficiu vizează o situatie exceptională, derogatorie de la normele
general aplicabile în materie de pensie în ceea ce priveste vârsta de
pensionare si care porneste de la premisa că efortul depus de mame pentru
cresterea a cel putin 3 copii până la vârsta de 10 ani are ca efect o
uzură mai pronuntată a organismului. Acordând acest drept,
legiuitorul a interzis însă cumularea acestuia cu reducerea vârstei de
pensionare care ar rezulta din alte situatii exceptionale, asa cum este si cea
în care se află autorul exceptiei, respectiv faptul că a
desfăsurat munca în conditii speciale. De asemenea, a stabilit o
limită de vârstă până la care poate opera reducerea. Aceste
limitări urmăresc, în esentă, păstrarea naturii dreptului
la pensie, care este conceput ca un drept care se acordă persoanelor
după realizarea unui anumit stagiu de cotizare si împlinirea unei vârste
dincolo de care capacitatea de muncă a persoanei se prezumă că
este redusă. Art. 7 din Legea nr. 19/2000 defineste, din această
perspectivă, în mod sugestiv drepturile de asigurări sociale,
arătând că acestea reprezintă “venituri de înlocuire pentru
pierderea totală sau partială a veniturilor asigurate, ca urmare a
bătrânetii”. Or, o reducere excesivă a acestei vârste ar avea ca
efect însăsi renuntarea la ratiunea acordării dreptului la pensie.
Toate
aceste aspecte justifică optiunea legiuitorului în ceea ce priveste
reglementarea art. 482 din Legea nr. 19/2000, astfel încât diferenta
de tratament invocată de autorul exceptiei apare ca rezonabilă si proportională
cu situatia avută în vedere, necontravenind dispozitiilor art. 16 din
Constitutie.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 482
alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale, exceptie ridicată de Ecaterina C.
Berceaîn Dosarul nr. 2.633/109/2008 al Tribunalului Arges - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 14 octombrie 2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 4 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Federal
Auto” - S.R.L. din Târgu Mures în Dosarul nr. 13.396/306/2009 al
Judecătoriei Medias - Sectia generală.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 10 martie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 13.396/306/2009, Judecătoria
Medias - Sectia generală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Exceptia
de neconstitutionalitate a fost ridicată de Societatea Comercială
“Federal Auto” - S.R.L. cu sediul social în Târgu Mures, petent într-o
cauză având ca obiect o plângere contraventională.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile art. 31 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 contravin prevederilor constitutionale ale art.
21, 24 si 53, precum si prevederilor art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si art. 14 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice. În acest sens,
arată, în esentă, că textul de lege criticat restrânge dreptul
contravenientului de a-si formula într-un termen rezonabil si în mod
corespunzător apărarea.
Instanta
de judecată apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 31 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările si completările ulterioare,
dispozitii care au următorul continut: “(1) împotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei
si de aplicare a sanctiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la
data înmânării sau comunicării acestuia.
(2)
Partea vătămată poate face plângere numai în ceea ce priveste
despăgubirea, iar cel căruia îi apartin bunurile confiscate, altul
decât contravenientul, numai în ceea ce priveste măsura confiscării.”
Autorul
exceptiei sustine că aceste dispozitii legale contravin prevederilor
constitutionale ale art. 21 - Accesul liber la justitie, art. 24 - Dreptul
la apărare si art. 53 - Restrângerea exercitiului unor drepturi sau
al unor libertăti, precum si prevederilor art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale - Dreptul
la un proces echitabil si art. 14 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice.
Analizând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că textul de lege
atacat a mai constituit obiect al controlului de constitutionalitate, din
prisma unor critici similare si cu raportare la aceleasi prevederi
constitutionale si conventionale.
În
acest sens este, de pildă, Decizia nr. 906 din 5 decembrie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 55
din 24 ianuarie 2007, prin care Curtea a statuat că “În această
materie, ca de altfel oriunde legiuitorul a conditionat valorificarea unui
drept de exercitarea sa în interiorul unui anumit termen, nu s-a procedat în
acest fel cu intentia de a restrânge accesul liber la justitie, de care, în mod
evident, cel interesat a beneficiat în cadrul termenului legal instituit, ci
exclusiv pentru a instaura un climat de ordine, indispensabil, în vederea
exercitării dreptului constitutional prevăzut de art. 21, prevenind,
astfel, abuzurile si asigurând protectia drepturilor si intereselor legitime
ale tuturor părtilor. De altfel, Curtea a statuat în mod constant că
reglementarea de către legiuitor, în limitele competentei ce i-a fost
conferită prin Constitutie, a conditiilor de exercitare a unui drept,
subiectiv sau procesual, inclusiv prin instituirea unor termene, nu constituie
o restrângere a exercitiului acestuia, ci doar o modalitate eficientă de a
preveni exercitarea sa abuzivă, în detrimentul altor titulari de drepturi,
în egală măsură ocrotite. Asa fiind, termenul instituit prin
textul de lege criticat are în vedere solutionarea unui eventual litigiu cu
celeritate, în absenta acestuia plângerea putând fi formulată oricând,
fapt ce ar fi de natură a genera o stare de perpetuă incertitudine în
ceea ce priveste raporturile juridice stabilite printr-un proces-verbal de constatare
a contraventiei si de aplicare a sanctiunii prevăzute de lege”.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, solutia pronuntată de Curte prin decizia
mentionată, precum si considerentele care au fundamentat-o sunt valabile
si în prezenta cauză.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Federal Auto” - S.R.L.
din Târgu Mures în Dosarul nr. 13.396/306/2009 al Judecătoriei Medias -
Sectia generală.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 4 noiembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 4 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37
alin. (6) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de
avocat
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Marinela
Mincă.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. (6) din Legea nr. 51/1995
pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, exceptie ridicată
de Societatea Comercială “Ardealul Invest Impex” - S.R.L. din Bucuresti în
Dosarul nr. 1.757/33/2009 al înaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia
penală.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul exceptiei, Societatea
Comercială “Ardealul Invest Impex” - S.R.L. din Bucuresti, administratorul
societătii, Eugen Morea. Lipseste partea Leonora Măria Lantos,
fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului autorului exceptiei, care solicită admiterea acesteia,
sens în care depune note scrise la dosar.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca inadmisibilă.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
încheierea din 29 martie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 1.757/33/2009, înalta
Curte de Casatie si Justitie - Sectia penală a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
37 alin. (6) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei
de avocat. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicată de
Societatea Comercială “Ardealul Invest Impex” - S.R.L. cu sediul social în
Bucuresti, cu ocazia solutionării recursului formulat împotriva Sentintei
penale nr. 13 din 1 februarie 2010, pronuntată de Curtea de Apel Cluj -
Sectia penală si de minori, fără însă să o
motiveze.
Instanta
de judecată apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivitdispozitiilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului consideră că textul de lege criticat
este constitutional.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise depuse la dosar,
sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile delege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit.
d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),ale art. 2, 3, 10 si 29 din
Legea nr. 47/1992,să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care
a fost sesizată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 37 alin. (6)
din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113
din 6 martie 2001, cu modificările si completările ulterioare,
dispozitii care au următorul continut: “Avocatul nu răspunde penal
pentru sustinerile făcute oral sau în scris, în forma adecvată si cu
respectarea prevederilor alin. (5), în fata instantelor de judecată, a
organelor de urmărire penală sau a altor organe administrative de
jurisdictie si numai dacă aceste sustineri sunt în legătură cu
apărarea in acea cauză si sunt necesare stabilirii adevărului.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că aceasta este
inadmisibilă, deoarece autorul nu motivează critica de
neconstitutionalitate, încălcând astfel dispozitiile art. 10 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
potrivit cărora “Sesizările trebuie făcute în
formă scrisă si motivate.”
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37
alin. (6) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de
avocat, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Ardealul Invest
Impex” - S.R.L. din Bucuresti în Dosarul nr. 1.757/33/2009 al înaltei Curti de
Casatie si Justitie - Sectia penală.
Definitivă si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 4 noiembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 4 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15,
art. 21, art. 24 si art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Ioana
Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 15, art. 21, art. 24 si art. 30 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
exceptie ridicată de Florentina- Adriana Mehes în Dosarul nr. 491/325/2009
al Tribunalului Timis - Sectia comercială si de contencios administrativ.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele Curtii acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 10 martie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 491/325/2009, Tribunalul
Timis - Sectia comercială si de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
15, art. 21, art. 24 si art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor. Exceptia de neconstitutionalitate a
fost ridicată de recurenta Florentina- Adriana Mehes într-o cauză
având ca obiect solutionarea recursului împotriva Sentintei civile nr. 7.081
din 11 mai 2009 a Judecătoriei Timisoara prin care i s-a respins plângerea
civilă privind anularea unui proces-verbal de contraventie.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul exceptiei sustine, în esentă, că dispozitiile de lege
criticate sunt neconstitutiohale, deoarece organul constatator este liber să
constate contraventiile, să stabilească vinovătia si să
aplice sanctiunile potrivit unor competente foarte largi, fiind scutit de
oricesarcină a probării acuzatiilor si sanctiunilor. Asadar, din
dispozitiile de lege criticate rezultă că îi revine contravenientului
sarcina de a-si proba nevinovătia în fata instantei de judecată,
fiind astfel încălcat principiul constitutional al respectării
prezumtiei de nevinovătie.
Tribunalul
Timis - Sectia comercială si de contencios administrativ consideră că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată, întrucât procesul-verbal de constatare a contraventiei este
supus controlului instantelor judecătoresti cu respectarea drepturilor
procesuale ale părtilor.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 15, art. 21,
art. 24 si art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 180/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268
din 22 aprilie 2002, cu modificările si completările ulterioare.
Textele
art. 15, art. 21, art. 24 si art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 fac
parte din cap. II
al ordonantei, intitulat “Constatarea contraventiei”, si
din cap. III “Aplicarea sanctiunilor contraventionale” si
reglementează aspecte procedurale referitoare la cuprinsul
procesului-verbal de contraventie si la modalitatea de aplicare a sanctiunii de
către agentul constatator.
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prevederile de lege
criticate încalcă dispozitiile constitutionale ale art. 21 privind accesul
liber la justitie, ale art. 24 privind dreptul la apărare, ale art. 124
privind înfăptuirea justitiei si ale art. 126 privind instantele
judecătoresti.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că s-a pronuntat
în numeroase cazuri asupra constitutionalitătii prevederilor criticate,
sub aspectul unor critici asemănătoare celor formulate în prezenta
cauză.
Astfel,
prin Decizia nr. 495 din 20 aprilie 2010, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 403 din 17 iunie 2010, Curtea a respins
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor de lege criticate, retinând
că pe tot parcursul solutionării plângerii îndreptate împotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, atât la
instanta de fond, cât si în recurs, contravenientul poate să îsi exercite
fără nicio restrictie dreptul la apărare. Totodată,
instanta competentă să solutioneze plângerea îndreptată împotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei este
obligată să urmeze anumite feguli procedurale, în virtutea
cărora sarcina probei apartine celui care afirmă ceva în
instantă, iar nu celui care a întocmit procesul-verbal de contraventie.
De
asemenea, cu referire la sustinerea autorului exceptiei în sensul că
textele de lege criticate sunt neconstitutionale, deoarece instituie obligatia
contravenientului de a-si dovedi nevinovătia în legătură cu
fapta retinută în sarcina sade către organul constatator, Curtea a
statuat - prin Decizia nr. 1.096 din 8 septembrie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 695 din 15 octombrie 2009 -
că procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei se
bucură de prezumtia de legalitate, însă, atunci când este formulată
o plângere împotriva acesteia, este contestată chiar prezumtia de care se
bucură. În acest caz, instanta de judecată competentă va
administra probele prevăzute de lege, necesare în vederea verificării
legalitătii si temeiniciei procesului-verbal. Cel care a formulat
plângerea nu trebuie să îsi demonstreze propria nevinovătie, revenind
instantei de judecată obligatia de a administra tot probatoriul necesar
stabilirii si aflării adevărului. Chiar dacă art. 47 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 face referire la dispozitiile Codului de procedură
civilă, instantele de judecată nu pot face aplicarea strictă a
regulii onus probandi incumbit actori, ci, din contră, chiar ele
trebuie să manifeste un rol activ pentru aflarea adevărului, din
moment ce contraventia intră sub incidenta art. 6 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. Prin
urmare, nu se poate sustine răsturnarea sarcinii probei.
De
altfel, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, prin Hotărârea din 4
octombrie 2007, pronuntată în Cauza Anghel împotriva României, a
statuat că, desi statele au posibilitatea de a nu sanctiona unele
infractiuni sau le pot pedepsi pe cale
contraventională,
si nu pe cale penală, autorii comportamentelor considerate contrare legii
nu trebuie să se afle într-o situatie defavorabilă pentru simplul
fapt că regimul juridic aplicabil este diferit de cel aplicabil în materie
penală. O asemenea pozitie este firească, întrucât, în caz contrar,
autorul unei contraventii, din punct de vedere al protectiei juridice de care
se bucură, s-ar afla pe o treaptă inferioară autorului unei
infractiuni în sensul Codului penal român, ceea ce este inadmisibil din moment
ce ambele fapte tin de materia penală în sensul Conventiei pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Întrucât
nu au apărut împrejurări noi, care să determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale în această materie, solutiile
adoptate în precedent, precum si considerentele pe care acestea se
întemeiază îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15,
art. 21, art. 24 si art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, exceptie ridicată de Florentina- Adriana Mehes
în Dosarul nr. 491/325/2009 al Tribunalul Timis - Sectia comercială si de
contencios administrativ.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntata
în sedinta publică din data de 4 noiembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 25 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2008 pentru
modificarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurări sociale
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Benke
Károly - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. II din Ordonanta de urgentă nr. 209/2008 pentru modificarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, exceptie ridicată de losif Pomor în Dosarul nr. 2.692/111/2009 al
Tribunalului Bihor - Sectia civilă.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Presedintele
dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 1.354D/2010, având ca obiect
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. V din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri
financiar-bugetare, exceptie ridicată de Gheorghe Stuparu în Dosarul nr.
559/90/2010 alTribunalului Vâlcea - Sectia civilă.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea,
având în vedere obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate în
dosarele sus-mentionate, din oficiu, pune în discutie conexarea Dosarului nr.
1.354D/2010 la Dosarul nr. 1.348D/2010.
Reprezentantul
Ministerului Public este de acord cu măsura conexării.
Curtea, în temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr.
47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 1.354D/2010 la Dosarul nr.
1.348D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele Curtii acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin
încheierile din 2 martie 2010 si 6 aprilie 2010, pronuntate în Dosarele nr.
2.692/111/2009 si nf. 559/90/2010, Tribunalul Bihor - Sectia civilă si
Tribunalul Vâlcea - Sectia civilă au sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Ordonanta de urgentă nr.209/2008 pentru modificarea Legii nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări
sociale, respectiv cu cele ale art. V din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare, exceptie ridicată de losif Pomor si Gheorghe Stuparu în cauze având ca
obiect solutionarea unor cereri de recalculare a pensiei.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se sustine că prevederile legale criticate încalcă egalitatea în
drepturi, discriminând categorii de cetăteni în functie de data
pensionării acestora. Totodată, se arată că ordonanta de
urgentă a fost adoptată cu încălcarea art. 115 alin. (4)-(6) din
Constitutie, afectând dreptul constitutional la pensie.
Tribunalul
Bihor - Sectia civilă si Tribunalul Vâlcea - Sectia civilă apreciază că exceptia de neconstitutionalitate ridicată este
neîntemeiată, arătând că atributia de a stabili conditiile si
criteriile de acordare a drepturilor prevăzute de art. 1651 din
Legea nr. 19/2000, inclusiv modalitătile de calcul a cuantumului lor,
revine legiuitorului.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare
au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernuluisi Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul
Poporului, în Dosarul Curtii Constitutionale nr. 1.354D/2010,
apreciază că textul legal criticat este constitutional. În Dosarul
nr. 1.348D/2010 nu a comunicat punctul său de vedere.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat în cele
două dosare, îl constituie dispozitiile art. II din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 826 din 9 decembrie 2008, si ale art. V din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsurifinanciar-bugetare,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919
din 29 decembrie 2009. În realitate, Curtea constată că art. V din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2009 este un text modificator al
celuide bază, si anume al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
209/2008 pentru modificarea Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii
si alte drepturi de asigurări sociale, mai exact, modifică art. II din
această ordonantă de urgentă; totodată, se observă
că prezenta critică de neconstitutionalitate vizează numai
alineatul final al acestui articol. În aceste conditii, potrivit jurisprudentei
Curtii Constitutionale si văzând prevederile art. 62 din Legea nr. 24/2000
privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor
normative, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260
din 21 aprilie 2010, obiect al exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie
dispozitiile art. II
alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
209/2008, astfel cum au fost modificate prin art. V din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2009; în consecintă, textul
criticat are următorul cuprins:
- Art. II alin.
(4): “Drepturile de pensie rezultate în urma aplicării prevederilor
alin. (1) si (2) se acordă beneficiarilor începând cu luna ianuarie 2011”.
Textele
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 16 privind
egalitatea în drepturi, art. 47 alin. (2) referitoare la dreptul de pensie, ale
art. 73 alin. (3) lit. p) referitoare la domeniile legii organice si ale art.
115 alin. (4)-(6) privind delegarea legislativă.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:
1.
Referitor la încălcarea art. 115 alin. (4)-(6) coroborate cu art. 47 alin.
(2) din Constitutie, se observă că instanta constitutională a
mai analizat o critică similară chiar cu privire ia prorogarea
intrării în vigoare a prevederilor art. 1651 din Legea nr.
19/2000. Curtea, prin Decizia nr. 1.278 din 12 octombrie 2010, nepublicată
încă la data pronuntării deciziei, a statuat că legiuitorul este
suveran să decidă momentul intrării în vigoare a unei
măsuri reparatorii. De asemenea, Curtea a mai avertizat că
“prorogarea repetată a intrării în vigoare a prevederilor art. 1651
din Legea nr. 19/2000 nu este de dorit, întrucât ar putea înfrânge, în final,
chiar esenta dreptului la pensie, ceea ce este inadmisibil”. În cauza de fata,
însă, Curtea constată că, datorită situatiei economice si
financiare deosebite în care se află statul, acesta este îndrituit să
adopte o atare măsură; de altfel, Guvernul, în expunerea de motive a
ordonantei de urgentă modificatoare, a arătat că, în lipsa unor
asemenea măsuri, s-ar crea “dezechilibre macroeconomice de natură să
ducă la imposibilitatea relansării economice”.
Cu
privire la eventuala afectare negativă a dreptului la pensie, Curtea
constată că o atare sustinere este neîntemeiată.
O
afectare - negativă - a dreptului la pensie în sensul art. 115 alin. (6)
din Constitutie poate avea loc doar când asemenea prorogări îndeplinesc
cel putin două conditii, si anume: devin o regulă pentru legiuitorul
delegat, fără a exista b justificare obiectivă si
rezonabilă, si ating substanta dreptului la pensie; însă, în cazul de
fată] se constată că, în mod exceptional, aplicarea măsurii
de recalculare a fost prorogată, ca urmare a situatiei economice a
tării, fără a afecta dreptul la pensie în esenta sa.
În
fine, în aceste conditii, Curtea observă că prevederile art. 73 alin.
(3) lit. p) din Constitutie nu au incidentă în cauză, dispozitiile
criticate fiind introduse printr-o ordonantă de urgentă, care, cu
respectarea exigentelor art. 115 alin. (6) din Constitutie, poate reglementa în
domeniul legilor organice.
2. Cu
privire la pretinsa încălcare a prevederilor art. 16 din Constitutie,
Curtea constată că cele două categorii de pensionari la care se
referă autorii exceptiei se află în situatii juridice diferite.
Astfel, Curtea, prin Decizia nr. 20/2000, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 72 din 18 februarie 2000, a statuat că
“respectarea egalitătii în drepturi, precum si a obligatiei de
nediscriminare, stabilite prin prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie,
presupune luarea în considerare a tratamentului pe care legea îl prevede
fată de cei cărora li se aplică în decursul perioadei în care
reglementările sale sunt în vigoare, iar nu în raport cu efectele produse
prin reglementările legale anterioare. Reglementările juridice
succesive pot prezenta în mod firesc diferente determinate de conditiile obiective
în care ele au fost adoptate”. De asemenea, Curtea, prin Decizia nr. 820 din 9
noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 39
din 18 ianuarie 2007, a stabilit că “situatia diferită în care se
află cetătenii în functie de reglementarea aplicabilă potrivit
principiului tempus regit actum nu poate fi privită ca o
încălcare a dispozitiilor constitutionale care consacră egalitatea în
fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si
discriminări”.
Având
în vedere considerentele enuntate, Curtea observă că cei ce au iesit
la pensie după adoptarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
209/2008 sunt într-o situatie diferită fată de cei care s-au
pensionat anterior acestei reglementări, din moment ce principiul
egalitătii se aplică în raport cu persoanele care au iesit la pensie
în baza anumitor prevederi legale si nu în raport cu persoanele care au iesit
la pensie într-uncadru legislativ diferit. Si, totusi, legiuitorul, pentru a nu
se ajunge la situatii inechitabile, a stabilit ca si acestora să li se
aplice cresterile mentionate, ca măsură de justitie socială
distributivă, însă, prin prisma principiului egalitătii,
legiuitorul poate prevedea diferite momente de aplicare a măsurii pentru
cele două categorii de persoane. Este vorba de o egalitate materială
instituită, deci de o egalitate văzută prin prisma rezultatului
la care se doreste a se ajunge, iar legiuitorul este în drept să aprecieze
momentul rezonabil al distribuirii părtilor de acordat.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin.
(4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 209/2008 pentru modificarea
Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurări sociale, exceptie ridicată de losif Pomor în Dosarul nr.
2.692/111/2009 al Tribunalului Bihor - Sectia civilă si de Gheorghe
Stuparu în Dosarul nr. 559/90/2010 al Tribunalului Vâlcea - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 25 noiembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Károly
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 7 decembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
16, art. 21, art. 26, art. 28 si art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror
Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 16, art. 21, art. 26, art. 28 si aft. 47 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicată de
Mihaly Alexandru Lukacs în Dosarul nr. 8.237/301/CV/2009 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este
legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
încheierea din 13 mai 2010, pronuntată în Dosarul nr. 8.237/301/CV/2009, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal a sesizat
Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16, art. 21, art. 26, art. 28 si art. 47 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
Exceptia
de neconstitutionalitate a fost ridicată de Mihaly Alexandru Lukacs, cu
ocazia solutionării recursului formulat împotriva Sentintei civile nr.
8.657 din 21 iulie 2009, pronuntată de Judecătoria Sectorului 3
Bucuresti într-o cauză având ca obiect o plângere contraventională,
în contradictoriu cu Directia
Generală
de Politie a Municipiului Bucuresti - Brigada de Politie Rutieră.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile art. 16,
art. 21, art. 26, art. 28 si art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
contravin prevederilor constitutionale ale art. 11, art. 20, art. 21 alin. (3)
si art. 23 alin. (11), precum si prevederilor art. 6 paragrafele 1 si 2 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
În acest sens, arată, în esentă, că faptele contraventionale
reprezintă fapte de natură penală în sensul Conventiei pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si, în
aceste conditii, urmează să li se aplice toate principiile si
garantiile procesual penale. Or, art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
prevede că aceasta se completează cu dispozitiile Codului de
procedură civilă, situatie în care sarcina probei îi incumbă
contravenientului. Astfel, se produce o răsturnare a prezumtiei de
nevinovătie, întrucât contravenientul este considerat vinovat până ce
nu face dovada contrară. Autorul exceptiei mai arată că,
potrivit jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, prezumtia de
legalitate si de adevăr a procesului-verbal de contraventie este o
prezumtie lipsită de rezonabilitate, punând un acuzat penal într-o
situatie dezavantajoasă. În acest sens, invocă jurisprudenta Curtii
Europene a Drepturilor Omului, concretizată în hotărâri precum Ozturk
împotriva Germaniei, 1989, Kadubec împotriva SIovaciei, 1998, Grecu
împotriva României, 2006, Engel si altii împotriva Olandei, 1976,
sau Anghel împotriva României, 2007.
Instanta
de judecată apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate fi constituie dispozitiile art. 16, art. 21,
art. 26, art. 28 si art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările si
completările ulterioare, dispozitii care au următorul continut:
- Art.
16: “(1) Procesul-verbal de constatare a contraventiei va cuprinde în mod
obligatoriu: data si locul unde este încheiat; numele, prenumele, calitatea si
institutia din care face parte agentul constatator; datele personale din actul
de identitate, inclusiv codul numeric personal, ocupatia si locul de muncă
ale contravenientului; descrierea faptei contraventionale cu indicarea datei,
orei si locului în care a fost săvârsită, precum si arătarea
tuturor împrejurărilor ce pot servi la aprecierea gravitătii faptei
si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea actului normativ prin
care se stabileste si se sanctionează contraventia; indicarea
societătii de asigurări, în situatia în care fapta a avut ca urmare
producerea unui accident de circulatie; posibilitatea achitării în termen
de 48 de ore a jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul
normativ, dacă acesta prevede o asemenea posibilitate; termenul de
exercitare a căii de atac si organul la care se depune plângerea.
(11)
În cazul contravenientilor cetăteni străini, persoane fără
cetătenie sau cetăteni români cu domiciliul în străinătate,
în procesul-verbal vor fi cuprinse si următoarele date: seria si
numărul pasaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de
stat, data eliberării acestuia si statul emitent.
(2)-(4)
Abrogate.
(5) în cazul în care contravenientul
este minor procesul-verbal va cuprinde si numele, prenumele si domiciliul
părintilor sau a/e altor reprezentanti ori
ocrotitori legali ai acestuia.
(6) în situatia în care
contravenientul este persoană juridică în procesul-verbal se vor face
mentiuni cu privire la denumirea, sediul, numărul de înmatriculare în
registrul comertului si codul fiscal ale acesteia, precum si datele de
identificare a persoanei care o reprezintă.
(7) În
momentul încheierii procesului-verbal agentul constatator este obligat să
aducă la cunostinta contravenientului dreptul de a face obiectiuni cu
privire la continutul actului de constatare. Obiectiunile sunt consemnate
distinct în procesul-verbal la rubrica «Alte mentiuni», sub sanctiunea
nulitătii procesului-verbal.”;
- Art.
21: “(1) în cazul în care prin
actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiilor nu se prevede
altfel, agentul constatator, prin procesul-verbal de constatare, aplică si
sanctiunea.
(2)
Dacă, potrivit actului normativ de stabilire si sanctionare a
contraventiei, agentul constatator nu are dreptul să aplice si sanctiunea,
procesul-verbal de constatare se trimite de îndată organului sau persoanei
competente să aplice sanctiunea. În acest caz sanctiunea se aplică
prin rezolutie scrisă pe procesul-verbal.
(3)
Sanctiunea se aplică în limitele prevăzute de actul normativ si
trebuie să fie proportională cu gradul de pericol social al faptei
săvârsite, tinându-se seama de împrejurările în care a fost
săvârsită fapta, de modul si mijloacele de săvârsire a acesteia,
de scopul urmărit, de urmarea produsă, precum si de circumstantele
personale ale contravenientului si de celelalte date înscrise în
procesul-verbal.”;
- Art.
26: “(1) Dacă agentul constatator aplică si sanctiunea, iar
contravenientul este prezent la încheierea procesului-verbal, copia de pe
acesta si înstiintarea de plată se înmânează contravenientului,
făcându-se mentiune în acest sens în procesul-verbal. Contravenientul va
semna de primire.
(2)
Dispozitiile alin. (1) se aplică si fată de celelalte persoane
cărora trebuie să li se comunice copia de pe procesul-verbal,
dacă sunt prezente la încheierea acestuia.
(3) în cazul în care contravenientul
nu este prezent sau, desi prezent, refuză să semneze procesul-verbal,
comunicarea acestuia, precum si a înstiintării de plată se face de
către agentul constatator în termen de cel mult o lună de la data
încheierii.”;
- Art.
28: “(1) Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48
de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data
comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute în
actul normativ, agentul constatator făcând mentiune despre această
posibilitate în procesul-verbal. În actul normativ de stabilire a
contraventiilor această posibilitate trebuie mentionată în mod
expres. Termenele statornicite pe ore încep să curgă de la miezul
noptii zilei următoare, iar termenul care se sfârseste într-o zi de
sărbătoare legală sau când serviciul estesuspendat se va
prelungi până la sfârsitul primei zile de lucru următoare.
(2)
Amenzile care se cuvin bugetului de stat pot fi achitate la Casa de Economii si
Consemnatiuni- C.E.C. - S.A. sau la unitătile
Trezoreriei Statului, iar amenzile cuvenite bugetelor locale se achită la
Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. sau la
casieriile autoritătilor administratieipublice locale ori ale altor
institutii publice abilitate să administreze veniturile bugetelor locale,
indiferent de localitatea pe a cărei rază acestea functionează,
de cetătenia, domiciliul sau de resedinta contravenientului ori de locul
săvârsirii contraventiei, precum si la ghiseul unic din punctele de
trecere a frontierei de stat a României. O copie de pe chitantă se
predă de către contravenient agentului constatator sau se trimite
prin postă organului din care acesta face parte, potrivit dispozitiilor
alin. (1),
(3)
Amenzile contraventionale pot fi achitate si prin intermediul instrumentelor de
plată electronică în cadrul Ghiseului virtual de plăti,
proiect-pilot coordonat de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei, parte a Sistemului e-guvernare, din cadrul Sistemului Electronic
National. În acest caz:
a) achitarea
unei amenzi contraventionale se dovedeste prin prezentarea extrasului de cont
al plătitorului sau a dovezii de plată emise de Ghiseul virtual de
plăti, aceasta specificând data si ora efectuării plătii;
b) se
elimină obligativitatea pentru plătitor de a preda o copie de pe
extrasul de cont sau de pe dovada de plată emisă de Ghiseul virtual
de plăti către agentul constatator sau organul din care acesta face
parte.”;
- Art.
47: “Dispozitiile prezentei ordonante se completează cu dispozitiile
Codului de procedură civilă.”
Autorul
exceptiei sustine că aceste dispozitii legale încalcă prevederile
constitutionale ale art. 11 referitoare la dreptul international si dreptul
intern, art. 20 referitoare la tratatele internationale privind drepturile
omului, ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil si ale
art. 23 alin. (11) privind prezumtia de nevinovătie, precum si prevederile
art. 6 paragrafele 1 si 2 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului
si a libertătilor fundamentale. De asemenea, în sustinerea criticii,
autorul exceptiei invocă o bogată jurisprudentă a Curtii
Europene a DrepturilorOmului.
Analizând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că textele de lege
atacate au mai constituit obiect al controlului de constitutionalitate, din
prisma unor critici similare si cu raportare la aceleasi prevederi
constitutionale si conventionale. Astfel, prin Decizia nr. 197 din 13 mai 2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545
din 29 iulie 2003, si Decizia nr. 1.096 din 8 septembrie 2009, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 695 din 15 octombrie 2009,
Curtea a statuat că “legislatia contraventională din România,
similară celei germane, intră sub prevederile art. 6 al Conventiei
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale”.
Curtea
a retinut că “procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei
se bucură de prezumtia de legalitate, însă,atunci când este
formulată o plângere împotriva acesteia, este contestată chiar
prezumtia de care se bucură. În acest caz, instanta de judecată
competentă va administra probele prevăzute de lege, necesare în
vederea verificării legalitătii si temeiniciei procesului-verbal. Cel
care a formulat plângerea nu trebuie să îsi demonstreze propria
nevinovătie, revenind instantei de judecată obligatia de a administra
tot probatoriul necesar stabilirii si aflării adevărului. Chiar
dacă art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 face referire la
dispozitiile Codului de procedură civilă, instantele de judecată
nu pot face aplicarea strictă a regulii onus probandi incumbit actori, ci,
din contră, chiar ele trebuie să manifeste un rol activ pentru
aflarea adevărului din moment ce contraventia intră sub incidenta
art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale. Prin urmare, nu se poate sustine
răsturnarea sarcinii probei.
De
altfel, Curtea Europeană a Drepturilor Omului, în Hotărârea din 4
octombrie 2007, pronuntată în Cauza Anghel împotriva României, a statuat
că, desi statele au posibilitatea de a nu sanctiona unele infractiuni sau
le pot pedepsi pe cale contraventională, si nu pe cale penală,
autorii infractiunilor nu trebuie să se afle într-o situatie
defavorabilă pentru simplul fapt că regimul juridic aplicabil este
diferit de cel aplicabil în materie penală. O asemenea pozitie este
firească, întrucât, în caz contrar, autorul unei contraventii, din punct
de vedere al protectiei juridice de care se bucură, s-ar afla pe o
treaptă inferioară autorului unei infractiuni în sensul Codului penal
român, ceea ce este inadmisibil din moment ce ambele fapte tin de materia
penală în sensul Conventiei pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, solutia pronuntată de Curte prin decizia
mentionată, precum si considerentele care au fundamentat-o sunt valabile
si în prezenta cauză.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16,
art. 21, art. 26, art. 28 si art. 47 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicată de Mihaly
Alexandru Lukacs în Dosarul nr. 8.237/301/CV/2009 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 7 decembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
din 7 decembrie 2010
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor si art. 96 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile
publice
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Doina
Suliman - magistrat-asistent-sef
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror
Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor si art. 96 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din
Ordonantade urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe
drumurile publice, exceptie ridicată de Toma Sorin Nicolae în Dosarul nr.
4.506/302/2009 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IX-a contencios
administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibilă.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
încheierea din 3 iunie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 4.506/302/2009, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a IX-a contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor si art. 96 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile
publice.
Exceptia
de neconstitutionalitate a fost ridicată de Toma Sorin Nicolae cu ocazia
solutionării recursului formulat împotriva Sentintei civile nr. 6.538 din
13 octombrie 2009, pronuntată de Judecătoria Sectorului 5 Bucuresti,
într-o cauză având ca obiect o plângere contraventională în
contradictoriu cu Directia Generală de Politie a Municipiului Bucuresti -
Brigada de PoHtie Rutieră.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile de lege
criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 11 alin. (1), art. 20
si art. 53, precum si prevederilor art. 6 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, prin neaplicarea
prezumtiei de nevinovătieconsacrată în cazurile privitoare la
contraventii si aplicarea de către instantele de judecată a
prezumtiei de legalitate si valabilitate a procesului-verbal de contraventie.
Instanta
de judecată apreciază că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivitdispozitiilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivitdispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate fi constituie dispozitiile art. 34 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările si completările ulterioare, si
cele ale art. 96 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670
din 3 august 2006, cu modificările si completările ulterioare,
dispozitii care au următorul continut:
- Art.
34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001: “Instanta competentă
să solutioneze plângerea, după ce verifică dacă aceasta a
fost introdusă în termen, ascultă pe cel care a făcut-o si pe
celelalte persoane citate, dacă acestia s-au prezentat, administrează
orice alte probe prevăzute de lege, necesare în vederea verificării
legalitătii si temeiniciei procesului-verbal, si hotărăste
asupra sanctiunii, despăgubirii stabilite, precum si asupra măsurii
confiscării.”;
- Art.
96 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 195/2002: “(1) Sanctiunile contraventionale complementare au
ca scop înlăturarea unei stări de pericol si preîntâmpinarea
săvârsirii altor fapte interzise de lege si se aplică prin acelasi
proces-verbal prin care se aplică si sanctiunea principală a amenzii
sau avertismentului.
(2)
Sanctiunile contraventionale complementare sunt următoarele:
a)
aplicarea punctelor de penalizare;
b)
suspendarea exercitării dreptului de a conduce, pe timp limitat;”.
Autorul
exceptiei sustine că aceste dispozitii legale contravin prevederilor
constitutionale ale art. 11 - Dreptul international si dreptul intern, art.
20- Tratatele internationale privind drepturile omului si art. 53 - Restrângerea
exercitiului unor drepturi sau al unorlibertăti, precum si
prevederilor art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale - Dreptul la un proces echitabil.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că autorul
exceptiei critică, în realitate, modul de aplicare a dispozitiilor de lege
atacate. Eventualele abuzuri ale agentilor constatatori, la care face referire
în motivarea exceptiei si care constituie, de fapt, cauza nemultumirii
autorului exceptiei, nu pot constitui motive de neconstitutionalitate a
textelor de lege criticate si, prin urmare, nu pot fi cenzurate de instanta de
contencios constitutional, fiind de competenta instantei de judecată
învestite cu solutionarea litigiului, respectiv a celei ierarhic superioare în
cadrul căilor de atac prevăzute de lege.
Pentru
motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor si art. 96 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile
publice, exceptie ridicată de Toma Sorin Nicolae în Dosarul nr.
4.506/302/2009 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IX-a contencios
administrativ si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 7 decembrie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-sef,
Doina Suliman
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |