MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 462 LEGI, DECRETE, HOTÃRÂRI SI ALTE
ACTE Vineri, 1 iulie 2011
SUMAR
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 276 din 24 februarie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 317-321 din Codul de
procedură civilă
Decizia nr. 278 din 24 februarie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 364 si art. 403 alin.
1-3 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 281 din 24 februarie 2011 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1231 alin. (1) lit. e)
din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe
Decizia nr. 285 din 24 februarie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 402 alin. 1 si 2 si art.
403 alin. 1 din Codul de procedură civilă
Decizia nr. 450 din 12 aprilie 2011 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. g) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
646. - Hotărâre privind stimularea financiară a
personalului care gestionează contributia financiară elvetiană
în vederea implementării Programului de cooperare elvetiano-român vizând
reducerea disparitătilor economice si sociale din cadrul Uniunii Europene
extinse
649. - Hotărâre privind alocarea unei sume din Fondul de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul
de stat pe anul 2011, pentru plata unor arierate, a unor cheltuieli curente si
de capital, precum si pentru finantarea unor obiective de investitii ale
unitătilor administrativ-teritoriale
657. - Hotărâre privind alocarea unei sume din Fondul de
rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul
de stat pe anul 2011, pentru judetul Constanta
DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU
70. - Decizie privind prelungirea detasării domnului
Dumitrescu Claudiu Constantin în functia de sef, cu rang de secretar de stat,
al Departamentului pentru lupta antifraudă - DLAF
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 24 februarie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
317-321 din Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 317-321 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Măria Letitia Livadaru în Dosarul nr. 7.987/2/2009 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a VII-a civilă si pentru cauze privind conflicte de
muncă si asigurări sociale.
La
apelul nominal se prezintă, pentru autorul exceptiei, doamna avocat Paula
SIivinschi, lipsind cealaltă parte, fată de care procedura de citare
a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul reprezentantului
autorului exceptiei de neconstitutionalitate, care solicită admiterea
acesteia.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 2 decembrie 2009, pronuntată în Dosarul nr. 7.987/2/2009, Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a civilă si pentru cauze privind
conflicte de muncă si asigurări sociale a sesizat Curtea
Constitutională pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 317-321 din Codul de procedură civilă.
Exceptia
a fost invocată de Măria Letitia Livadaru într-un dosar având ca
obiect solutionarea unei contestatii în anulare.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile legale criticate sunt
neconstitutionale, enumerând, în acest sens, o serie de prevederi
constitutionale pretins încălcate.
Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia a VII-a civilă si pentru cauze privind
conflicte de muncă si asigurări sociale apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate ar trebui respinsă, întrucât,
desi invocată prin raportare la o serie de texte constitutionale, este
motivată exclusiv prin prisma nerespectării unei dispozitii cuprinse
într-o altă lege, ceea ce, în opinia autorului, constituie sursa unei
aplicări a textului criticat, efectuate de judecători cu gravă
neglijentă, prin necunoasterea legii si exces de putere.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile de
lege criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 317-321 din
Codul de procedură civilă, care reglementează procedura contestatiei
în anulare, cu următorul continut:
- Art.
317: “Hotărârile irevocabile pot fi atacate cu contestatie în anulare,
pentru motivele arătate mai jos, numai dacă aceste motive nu au putut
fi invocate pe calea apelului sau recursului:
1. când
procedura de chemare a părtii, pentru ziua când s-a judecat pricina, nu a
fost îndeplinită potrivit cu cerintele legii;
2. când
hotărârea a fost dată de judecători cu călcarea
dispozitiilor de ordine publică privitoare la competentă.
Cu
toate acestea, contestatia poate fi primită pentru motivele mai
sus-arătate, în cazul când aceste motive au fost invocate prin cererea de
recurs, dar instanta Ie-a respins pentru că aveau nevoie de
verificări de fapt sau dacă recursul a fost respins fără ca
el să fi fost judecat în fond.”;
- Art.
318: “Hotărârile instantelor de recurs mai pot fi atacate cu
contestatie când dezlegarea dată este rezultatul unei greseli materiale
sau când instanta, respingând recursul sau admitându-l numai în parte, a omis
din greseală să cerceteze vreunul dintre motivele de modificare sau
de casare.”;
- Art.
319: “Contestatia se introduce la instanta a cărei hotărâre se
atacă.
Contestatia
se poate face oricând înainte de începutul executării silite, iar în
timpul ei, până la împlinirea termenului stabilit la art. 401 alin. 1 lit.
b) sau c). Împotriva hotărârilor irevocabile care nu se aduc la
îndeplinire pe cale de executare silită, contestatia poate fi
introdusă în termen de 15 zile de la data când contestatorul a luat
cunostintă de hotărâre, dar nu mai târziu de un an de la data când
hotărârea a rămas irevocabilă.”;
- Art.
3191: “Instanta poate suspenda executarea hotărârii a
cărei anulare se cere, sub conditia depunerii unei cautiuni. Dispozitiile
art. 403 alin. 3 si 4 se aplică în mod corespunzător.”;
- Art.
320: “Contestatia se judecă de urgentă si cu precădere.
Întâmpinarea
este obligatorie si se depune la dosar cu cel putin 5 zile înaintea termenului
de judecată.
Hotărârea
dată în contestatie este supusă acelorasi căi de atac ca si
hotărârea atacată.”;
- Art.
321: “Nu se poate face o nouă contestatie pentru motive ce au existat
la data celei dintâi.”
Autorul
exceptiei sustine că dispozitiile legale criticate încalcă
prevederile art. 1 alin. (4) privind principiul separatiei puterilor, art. 16
privind egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (3) si (4) privind accesul liber
la justitie si dreptul la un proces echitabil, art. 31 alin. (1) privind
dreptul la informatie, art. 116 alin. (1) si art. 117 alin. (1) privind
structura si înfiintarea administratiei publice centrale de specialitate,
precum si art. 124 alin. (2) privind înfăptuirea justitiei din
Constitutie.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 317-321 din Codul de
procedură civilă, Curtea constată că aceasta este
nemotivată, autorul exceptiei mentionând doar în mod formal textele
constitutionale pretins încălcate, fără a arăta în ce
constă contradictia relevată. Se încalcă astfel dispozitiile
imperative ale art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora “Sesizările
trebuie făcute în formă scrisă si motivate”, astfel încât
exceptia de neconstitutionalitate a acestor dispozitii legale este
inadmisibilă.
Simpla
enumerare în sustinerea exceptiei a unor prevederi constitutionale pretins
încălcate nu este de natură să satisfacă exigentele art. 10
alin. (2) din Legea nr. 47/1992. De altfel, în acest sens, Curtea s-a mai
pronuntat prin numeroase decizii, cu titlu exemplificativ, retinându-se:
Decizia nr. 627 din 29 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 555 din 23 iulie 2008, Decizia nr. 465 din 17 mai 2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 30 mai 2007,
Decizia nr. 517 din 8 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 412 din 2 iunie 2008, Decizia nr. 245 din 19
februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 166
din 17 martie 2009.
Pentru
motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
317-321 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Măria Letitia Livadaru în Dosarul nr. 7.987/2/2009 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a VII-a civilă si pentru cauze privind conflicte de
muncă si asigurări sociale.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 24 februarie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
din 24 februarie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 364
si art. 403 alin. 1-3 din Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 364 si art. 403 alin. 1-3 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Societatea Comercială Romlux Lighting Company -
S.A. din Târgoviste în Dosarul nr. 221/42/2010 al Curtii de Apel Ploiesti -
Sectia comercială, de contencios administrativ si fiscal.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca
neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
încheierea din 5 mai 2010, pronuntată în Dosarul nr. 221/42/2010, Curtea
de Apel Ploiesti - Sectia comercială, de contencios administrativ si
fiscal a sesizat Curtea Constitutională pentru solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 364 si art. 403 alin. 1-3 din Codul
de procedură civilă.
Exceptia
a fost invocată de Societatea Comercială Romlux Lighting Company -
S.A. din Târgoviste într-un dosar având ca obiect solutionarea actiunii în
anulare formulate împotriva unei hotărâri arbitrale.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale,
întrucât acestea reglementează o actiune de desfiintare a unei
hotărâri arbitrale numai pentru motive de nelegalitate, înlăturând
posibilitatea analizării, de către instanta judecătorească,
a modului de solutionare a fondului pricinii de către tribunalul arbitrai.
Autorul sustine că această reglementare sui generis a unei
căi de atac formulate împotriva unei solutii care nu este pronuntată
de instantele judecătoresti încalcă prevederile Constitutiei.
De
asemenea, prevederile art. 403 alin. 1-3 contravin, în opinia autorului
exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiilor art. 21 din Constitutie,
întrucât nu stabilesc o limită maximă a cautiunii, desi plata unei
cautiuni reprezintă o conditie de admisibilitate a cererii de suspendare a
executării silite. În lipsa unor asemenea norme de procedură, se
lasă loc arbitrariului instantei de judecată.
Curtea
de Apel Ploiesti - Sectia comercială, de contencios administrativ si
fiscal apreciază că exceptia este
neîntemeiată. Instanta consideră că posibilitatea recurgerii la
procedura specială arbitrală reprezintă o optiune a
părtilor, alternativă a posibilitătii solutionării unui
litigiu de către instantele judecătoresti, conform art. 340 din Codul
de procedură civilă, alegere exercitată în virtutea dreptului de
dispozitie asupra exercitiului drepturilor recunoscute de lege.
Fiind
vorba despre o instantă arbitrală aleasă de părti, despre
arbitri care pot fi desemnati, precum si despre norme de procedură
convenite anterior de părti, este firesc ca hotărârea pronuntată
în aceste conditii să se bucure de încrederea părtilor, art. 363
alin. 3 din Codul de procedură civilă prevăzând că
hotărârea arbitrală comunicată părtilor are efectele unei
hotărâri judecătoresti definitive. Arbitrajul reprezintă efectul
acordului de vointă al părtilor, astfel încât legiuitorul a stabilit
conditii speciale de exercitare a dreptului de a solicita desfiintarea
hotărârii arbitrale numai pentru motive de nelegalitate, fără a
se limita accesul părtilor la justitie, întrucât acestea pot sesiza
instanta de judecată, care se pronuntă printr-o hotărâre
susceptibilă de exercitare a căii de atac prevăzute de lege, în
sensul art. 129 din Constitutie.
În ceea
ce priveste prevederile art. 403 alin. 1-3 din Codul de procedură
civilă, instanta apreciază că sustinerile autorului exceptiei de
neconstitutionalitate sunt neîntemeiate, deoarece, în situatia în care s-a
dispus deja suspendarea provizorie a executării, până la solutionarea
cererii de suspendare de către instantă, conform art. 403 alin. 4 din
Codul de procedură civilă, nu se mai datorează cautiune,
întrucât aceasta a fost achitată în cuantumul prevăzut de acest text,
pentru suspendarea provizorie.
Dacă
nu s-a solicitat suspendarea provizorie, ci s-a formulat direct cerere de
suspendare a executării, întemeiată pe dispozitiile art. 403 alin.
1-3 din Codul de procedură civilă, sunt aplicabile dispozitiile art.
7231 alin. 2 din Codul de procedură civilă care
limitează cuantumul maxim al cautiunii la 20% din valoarea obiectului
cererii, iar în cazul în care obiectul cererii este neevaluabil în bani, limita
maximă a cautiunii a fost stabilită de legiuitor la 2.000 lei, prin
acelasi text.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 364 si art. 403
alin. 1-3 din Codul de procedură civilă, care au următorul
continut:
- Art.
364 din Codul de procedură civilă: “Hotărârea arbitrală
poate fi desfiintată numai prin actiune în anulare pentru unul din
următoarele motive:
a)
litigiul nu era susceptibil de solutionare pe calea arbitrajului;
b)
tribunalul arbitrai a solutionat litigiul fără să existe o
conventie arbitrală sau în temeiul unei conventii nule sau inoperante;
c)
tribunalul arbitrai nu a fost constituit în conformitate cu conventia
arbitrală;
d) partea
a lipsit la termenul când au avut loc dezbaterile si procedura de citare nu a
fost legal îndeplinită;
e)
hotărârea a fost pronuntată după expirarea termenului
arbitrajului prevăzut de art. 3533;
f)
tribunalul arbitrai s-a pronuntat asupra unor lucruri care nu s-au cerut sau nu
s-a pronuntat asupra unui lucru cerut ori s-a dat mai mult decât s-a cerut;
g)
hotărârea arbitrală nu cuprinde dispozitivul si motivele, nu
arată data si locul pronuntării, nu este semnată de arbitri;
h)
dispozitivul hotărârii arbitrate cuprinde dispozitii care nu se pot aduce
la îndeplinire;
i)
hotărârea arbitrală încalcă ordinea publică, bunele
moravuri ori dispozitii imperative ale legii.”;
- Art.
403 alin. 1, 2 si 3 din Codul de procedură civilă: “Până la
solutionarea contestatiei la executare sau a altei cereri privind executarea
silită, instanta competentă poate suspenda executarea, dacă se
depune o cautiune în cuantumul fixat de instantă, în afară de cazul
în care legea dispune altfel.
Dacă
bunurile urmărite sunt supuse stricăciunii, pierii sau deprecierii,
se va suspenda numai distribuirea pretului.
Asupra
cererii de suspendare formulate potrivit alin. 1 si 2, instanta, în toate
cazurile, se pronuntă prin încheiere, care poate fi atacată cu
recurs, în mod separat.”
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 21 privind accesul
liber la justitie, art. 126 alin. (1) privind instantele judecătoresti,
precum si ale art. 129 privind folosirea căilor de atac.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 364 si art. 403 alin.
1-3 din Codul de procedură civilă, Curtea s-a pronuntat prin mai
multe decizii si, răspunzând unor critici asemănătoare, a
statuat constant că prevederile respective sunt în acord cu dispozitiile
constitutionale.
Astfel,
în ceea ce priveste prevederile art. 364 din Codul de procedură
civilă, prin Decizia nr. 8 din 9 ianuarie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 31 ianuarie 2007, Curtea a retinut că
arbitrajul constituie o exceptie de la principiul potrivit căruia
înfăptuirea justitiei se realizează prin instantele
judecătoresti si reprezintă acel mecanism juridic eficient, menit
să asigure o judecată impartială, mai rapidă si mai putin
formală, confidentială, finalizată prin hotărâri
susceptibile de executare silită.
Arbitrajul se organizează si se
desfăsoară potrivit conventiei arbitrale încheiate între părti,
cu respectarea principiului libertătii de vointă a acestora, sub
rezerva respectării ordinii publice, a bunelor moravuri, precum si a
dispozitiilor imperative ale legii, asa cum prevede art. 341 din Codul de
procedură civilă. Prin urmare, părtile pot stabili, prin
conventia arbitrală sau printr-un act aditional încheiat ulterior, normele
privind constituirea tribunalului arbitrai, numirea, revocarea si înlocuirea
arbitrilor, termenul si locul arbitrajului, normele de procedură pe care
tribunalul arbitrai trebuie să le urmeze în judecarea litigiului si, în
general, orice alte norme privind buna desfăsurare a arbitrajului, în
cazul în care părtile nu au convenit asupra unor asemenea norme,
tribunalul arbitrai va putea reglementa procedura ce urmează să fie
aplicată.
Asa fiind, Curtea a observat că incidenta dispozitiilor legale
criticate este subsecventă acordului de vointă intervenit între
părtile care au încheiat conventia arbitrală si care au optat pentru
solutionarea litigiului de către un tribunal arbitrai, împrejurarea
că autorul exceptiei a achiesat la solutionarea litigiului pe această
cale, desi cunostea sau ar fi trebuit să cunoască dispozitiile legale
referitoare la judecarea litigiului de o asemenea institutie, precum si
consecintele juridice ale aplicării lor, nu îl îndreptăteste să
se prevaleze de necunoasterea legii si deci lipseste de temei critica
reglementării în cauză.
În ceea
ce priveste critica referitoare la caracterul devolutiv pe care ar trebui
să îl aibă actiunea în anulare a hotărârii arbitrale, Curtea a
retinut că specificul domeniului supus reglementării a impus
adoptarea unor solutii diferite fată de cele din dreptul comun.
Împrejurarea că legiuitorul a instituit o cale de atac cu o fizionomie
juridică diferită de aceea a căilor de atac de drept comun,
inclusiv sub aspectul admisibilitătii acesteia, nu relevă niciun
aspect de neconstitutionalitate, fiind în deplină concordantă cu
prevederile art. 129 din Constitutie. Într-adevăr, în măsura în care
textul constitutional de referintă foloseste termenul generic de “căi
de atac”, fără a le identifica si caracteriza, respectiv
fără a se referi in terminis la apel si la recurs,
ipoteză în care respectarea acestor date de identificare ar fi fost
convertită într-un criteriu de constitutionalitate, legiuitorul ordinar
este deplin îndreptătit ca, în considerarea anumitor particularităti,
să opteze pentru o cale de atac cu o identitate proprie, alta decât a
celei de drept comun. De altfel, Curtea retine că, în conformitate cu
dispozitiile art. 366 alin. 1 din Codul de procedură civilă, în cazul
în care a admis actiunea în anulare, instanta se va pronunta pe fondul
litigiului, în limitele conventiei arbitrale.
În ceea
ce priveste prevederile art. 403 alin. 1 din Codul de procedură
civilă, Curtea a constatat prin Decizia nr. 539 din 18 octombrie 2005,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
1.116 din 12 decembrie 2005, că în ceea ce priveste pretinsa omisiune a
legiuitorului de a stabili criterii obiective pentru determinarea cuantumului
cautiunii, de natură să permită săvârsirea de abuzuri de către
judecător, chiar reală fiind, nu ar putea fi complinită de
către Curte, care nu are atributii de legiuitor pozitiv. În fapt,
însă, judecătorul este tinut să respecte anumite limite
rezonabile la stabilirea cautiunii, eventualul abuz putând fi cenzurat, de
vreme ce încheierea de solutionare a cererii de suspendare este supusă
recursului, în temeiul art. 403 alin. 3 din Codul de procedură
civilă, debitorul beneficiind astfel de toate garantiile accesului liber
la justitie, ca si de cele ale dreptului la apărare.
Curtea
a mai retinut că plata cautiunii nu constituie o conditie de
admisibilitate a contestatiei la executare, ci exclusiv pentru a putea solicita
suspendarea executării silite, asa încât instituirea acestei obligatii nu
poate fi calificată ca o modalitate de a împiedica accesul liber la
justitie si nici de încălcare a dreptului la apărare.
Întrucât
nu au apărut împrejurări noi, care să determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale în această materie, solutia
adoptată în precedent, precum si considerentele pe care aceasta se
întemeiază îsi mentin valabilitatea si în cauza de fată.
Fată
de criticile autorului exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea mai retine
că dispozitiile art. 7231 alin. 2 din Codul de procedură
civilă prevăd că “Dacă legea nu prevede altfel,
cautiunea nu va reprezenta mai mult de 20% din valoarea obiectului cererii, iar
în cazul cererilor al căror obiect nu este evaluabil în bani, nu va
depăsi suma de 2.000 lei”.
Pentru
motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d)si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
364 si art. 403 alin. 1-3 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Societatea Comercială Romlux Lighting Company - S.A. din
Târgoviste în Dosarul nr. 221/42/2010 al Curtii de Apel Ploiesti - Sectia
comercială, de contencios administrativ si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 24 februarie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 24 februarie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1231
alin. (1) lit. e) din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor si
drepturile conexe
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1231 lit. e)din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor si
drepturile conexe, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Blue
Music International” - S.A. din Bucuresti în Dosarul nr. 14.711/3/2009 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a V-a civilă.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care, mentionând jurisprudenta Curtii în
această materie, pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
încheierea din 25 februarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 14.711/3/2009,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a comercială a sesizat Curtea
Constitutională pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1231 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 8/1996
privind drepturile de autor si drepturile conexe.
Exceptia
a fost invocată de Societatea Comercială “Blue Music International” -
S.A. din Bucuresti într-un dosar având ca obiect solutionarea unei actiuni
privind drepturile de autor si drepturile conexe.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia sustine că dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale,
întrucât ele prevăd obligativitatea interventiei organismului de gestiune
colectivă în raporturile dintre titularii drepturilor patrimoniale de
autor si organizatorii spectacolelor, ceea ce are ca efect diminuarea
drepturilor bănesti aferente spectacolelor. În mod indirect sunt afectati
si spectatorii cu bugete mici, cărora li se încalcă dreptul la
cultură garantat de Leg_ea fundamentală.
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile legale
criticate mai încalcă si prevederile art. 44 privind dreptul de
proprietate din Constitutie, pentru că se ajunge ia o diminuare
nejustificată a profitului organizatorilor de spectacole. De asemenea,
prevederile art. 135 alin. (2) lit. a) si c) din Constitutie sunt
încălcate prin interpunerea artificială a organismului de gestiune
colectivă între părtile raportului juridic ce vizează drepturi
de autor.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a V-a civilă apreciază că
exceptia este neîntemeiată. Instanta consideră că gestiunea
colectivă a fost adoptată ca modalitate de protectie a titularilor
drepturilor de autor si conexe în scopul protejărilor intereselor
acestora. Astfel, nu se poate sustine că prin această modalitate de
administrare a drepturilor se îngrădeste accesul la cultură sau
libertatea comertului.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 1231 a|jn
(1) ut. e) din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor si
drepturile conexe, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60
din 26 martie 1996, prevederi care au următorul continut: “Gestiunea
colectivă este obligatorie pentru exercitarea următoarelor drepturi:
[...] e) dreptul de comunicare publică a operelor muzicale, cu exceptia
proiectiei publice a operelor cinematografice;”
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 33 alin. (1) privind
accesul la cultură, ale art. 44 privind dreptul de proprietate, ale art.
45 privind libertatea economică, precum si ale art. 135 alin. (2) lit. a)
si c) privind economia.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1231 lit.
e)din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, Curtea
constată că s-a mai pronuntat, prin raportare la critici
asemănătoare, statuând că prevederile respective sunt în acord
cu dispozitiile constitutionale.
Astfel,
prin Decizia nr. 300 din 3 martie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 188 din 26 martie 2009, Curtea a retinut că
“Titularii dreptului de autor si ai drepturilor conexe îsi pot exercita
drepturile recunoscute prin Legea nr. 8/1996 în mod individual sau, pe
bază de mandat, prin organismele de gestiune colectivă”. Potrivit
reglementării legale actualmente în vigoare, gestiunea facultativă a
acestor drepturi reprezintă regula, prevederile art. 1231 din
Legea nr. 8/1996 stabilind, doar pe cale de exceptie, că gestiunea
colectivă este obligatorie pentru exercitarea drepturilor prevăzute
expres la lit. a)-g) ale acestui articol, inclusiv pentru dreptul de comunicare
publică a operelor muzicale, aduse anterior la cunostinta publică.
În ceea
ce priveste critica de neconstitutionalitate prin raportare la dispozitiile
art. 44 si ale art. 135 alin. (2) lit. a) si c) din Legea fundamentală,
Curtea retine că gestiunea colectivă obligatorie pentru exercitarea
unor drepturi prevăzute expres de lege se face de către organismele
de gestiune colectivă în beneficiul autorilor si titularilor de drepturi
conexe; prin reglementarea dedusă controlului, legiuitorul dă expresie
atât principiului constitutional al garantării proprietătii private,
drepturile autorului asupra operei sale beneficiind de aceeasi protectie, fiind
asimilate dreptului de proprietate, cât si obligatiei statului de a asigura
protectia dreptului de autor.
Solutia
legiuitorului de a reglementa gestiunea colectivă obligatorie în
exercitarea unor drepturi de autor si drepturi conexe îsi găseste
justificarea în modalitatea de exploatare a acestor drepturi, care face
imposibilă autorizarea individuală.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, atât considerentele, cât si solutia deciziei mentionate
îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Curtea
mai constată că aspectele critice dezvoltate de autorul excerjtiei nu
reprezintă probleme de constitutionalitate ci de aplicare a legii în
conditii care să asigure egalitatea de tratament a tuturor celor vizati,
direct sau indirect, de reglementarea drepturilor de autor si a drepturilor conexe.
Prin urmare, nu poate fi retinută încălcarea dispozitiilor art. 33
din Constitutie. Dispozitiile acestui articol nu sunt incidente în cauză,
reglementările criticate vizând doar modalitătile concrete de
organizare a comunicării publice a operelor muzicale, fără a se
pune problema îngrădirii prin aceasta a accesului la cultură.
Pentru
motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Societatea Comercială “Blue Music
International” - S.A. din Bucuresti în Dosarul nr. 14.711/3/2009 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 24 februarie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 24 februarie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 402
alin. 1 si 2 si art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Fabian
Niculae - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 402 alin.
1 si 2 si art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Marian Cristian Dulgheru în Dosarul nr. 25.206/215/2009 al
Judecătoriei Craiova - Sectia civilă.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, presedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele: Prin
încheierea din 26 ianuarie 2010, pronuntată în Dosarul nr.
25.206/215/2009, Judecătoria Craiova - Sectia civilă a sesizat Curtea
Constitutională pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 402 alin. 1 si 2 si art. 403 alin. 1 din Codul de
procedură civilă.
Exceptia
a fost invocată de Marian Cristian Dulgheru într-un dosar având ca obiect
solutionarea unei contestatii la executare.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul consideră că instituirea obligativitătii unei
cautiuni lasă loc arbitrariului instantei de judecată, care poate
impune plata unei sume excesiv de mari. Pe de altă parte, sintagma “poate
suspenda executarea” din art. 403 alin. 1 din Codul de procedură
civilă este de natură a favoriza arbitrariul si de a conduce la
diferente de tratament juridic, permitând adoptarea de solutii diferite în
cazuri similare, fără justificare.
În ceea
ce priveste dispozitiile art. 402 alin. 1 si 2 din Codul de procedură
civilă, autorul exceptiei de neconstitutionalitate consideră că
absenta unei reglementări explicite, de natură a contura sfera unor
ajustări procedurale reflectate de sintagma “aplicare
corespunzătoare”, face dispozitia respectivă “inaccesibilă si
neclară”, generând posibilitatea unor acte arbitrare, abuzive ale
instantei de judecată, care poate utiliza procedura judecătii în
primă instantă cu orice fel de reductiuni, în numele “aplicării
corespunzătoare” dispuse de lege.
De
asemenea, se mai afirmă că lipsirea părtii de calea de atac a
apelului este una arbitrară, discriminatorie fată de alte ipoteze
juridice, si încalcă realizarea deplină a unui proces echitabil si a
dreptului la apărare.
Judecătoria
Craiova - Sectia civilă apreciază că exceptia
este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2,3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 402 alin. 1
si 2 si ale art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă.
După
modificările aduse prin Legea nr. 202/2010 privind unele măsuri
pentru accelerarea solutionării proceselor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 714 din 26 octombrie 2010, prevederile art.
402 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă au următorul
cuprins: “Instanta sesizată va solicita de îndată organului de
executare să-i transmită, în termenul fixat, dosarul de executare
sau, după caz, copii certificate de acesta de pe actele dosarului de
executare în cauză, dispozitiile art. 139 fiind aplicabile în mod
corespunzător. Părtile vor fi citate în termen scurt, iar judecarea
contestatiei se face de urgentă si cu precădere. Procedura
prevăzută pentru judecata în primă instantă se aplică
în mod corespunzător.
Hotărârea
pronuntată cu privire la contestatie se dă fără drept de
apel, cu exceptia hotărârii pronuntate în temeiul art. 4001 si al art. 401
alin.2.”
De
asemenea, art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă prevede
că: “Până la solutionarea contestatiei la executare sau a altei
cereri privind executarea silită, instanta competentă poate suspenda
executarea, dacă se depune o cautiune în cuantumul fixat de instantă,
în afară de cazul în care legea dispune altfel.”
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16 privind
egalitatea în fata legii, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 24
privind dreptul la apărare si art. 44 privind dreptul de proprietate
privată, precum si art. 6 privind dreptul la un proces echitabil din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate Curtea constată următoarele:
I. Dispozitiile
art. 402 alin. 1 din Codul de procedură civilă modificate preiau
solutia legislativă criticată de autorul exceptiei de
neconstitutionalitate astfel încât, potrivit jurisprudentei sale constate,
Curtea urmează să se pronunte asupra acestor noi dispozitii.
Curtea
retine că s-a mai pronuntat asupra dispozitiilor legale criticate, prin
raportare la critici similare, constatând că sunt constitutionale. Astfel,
prin Decizia nr. 436 din 30 mai 2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 541 din 22 iunie 2006, Curtea a constatat că
accesul liber la justitie nu înseamnă că el trebuie asigurat la toate
structurile judecătoresti, deoarece competenta si căile de atac sunt
stabilite exclusiv de legiuitor, care poate institui reguli deosebite, în
considerarea unor situatii deosebite.
Asa
fiind, Curtea nu a putut retine că textul de lege dedus controlului
contravine art. 21 din Constitutie, în măsura în care, în cuprinsul
acestuia, nu se precizează in terminis că accesul liber la
justitie implică întotdeauna dreptul de a exercita atât calea de atac a
apelului, cât si a recursului, situatie în care exercitarea cumulativă a
ambelor căi de atac împotriva unei hotărâri ar fi constituit, într-adevăr,
un criteriu de constitutionalitate. De altfel, nici reglementările
internationale în materie nu impun un anumit număr de grade de jurisdictie
sau de căi de atac, în acest sens fiind art. 13 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care
prevede
asigurarea posibilitătii unui recurs efectiv la o instantă
natională.
Curtea
a constatat că nu poate fi acceptată nici critica privind înfrângerea
prevederilor constitutionale cuprinse în art. 24 referitoare la dreptul la
apărare, deoarece exercitarea acestui drept nu este îngrădită,
părtile având dreptul de a fi asistate de un avocat în tot cursul
procesului si de a beneficia, în cadrul procesului, de toate mijloacele de
apărare si garantiile prevăzute de lege, independent de gradele de
jurisdictie de care beneficiază.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, atât solutia, cât si considerentele
cuprinse în decizia anterioară îsi păstrează valabilitatea si în
cauza de fată.
Distinct
de cele arătate mai sus, Curtea nu poate retine nici critica autorului
exceptiei de neconstitutionalitate conform căreia sintagma “aplicare
corespunzătoare” ar putea genera acte arbitrare din partea instantelor de
judecată care potrivit art. 126 alin. (1) din Constitutie au competenta de
a realiza justitia în conformitate si în limitele prevăzute de Legea
fundamentală. Dispozitiile legale criticate sunt suficient de clare, ceea
ce permite instantelor judecătoresti să îsi îndeplinească în mod
corespunzător competentele prevăzute de lege.
II. În ceea
ce priveste dispozitiile art. 403 alin. 1 din Codul de procedură
civilă, prin Decizia nr. 902 din 5 decembrie 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 23 ianuarie 2007,
Curtea a statuat că instituirea obligatiei de plată a cautiunii ca o
conditie a suspendării executării are o dublă finalitate, si
anume, pe de o parte, aceea de a constitui o garantie pentru creditor, în ceea
ce priveste acoperirea eventualelor daune suferite ca urmare a întârzierii
executării silite, prin efectul suspendării acesteia, si, pe de
altă parte, de a preveni si limita eventualele abuzuri în valorificarea
unui atare drept de către debitorii rău-platnici. Întrucât plata cautiunii
nu constituie o conditie de admisibilitate a contestatiei la executare, ci
exclusiv pentru a putea solicita suspendarea executării silite,
instituirea acestei obligatii nu poate fi calificată ca o modalitate de a
împiedica accesul liber la justitie.
De
asemenea, prin Decizia nr. 539 din 18 octombrie 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.116 din 12 decembrie 2005
s-a statuat că, în ceea ce priveste pretinsa omisiune a legiuitorului de a
stabili criterii obiective pentru determinarea cuantumului cautiunii, de
natură să permită săvârsirea de abuzuri de către
judecător, aceasta chiar reală fiind, nu ar putea fi complinită
de către Curte, care nu are atributii de legiuitor pozitiv. În fapt,
însă, judecătorul este tinut să respecte anumite limite
rezonabile la stabilirea cautiunii, eventualul abuz putând fi cenzurat, de
vreme ce încheierea de solutionare a cererii de suspendare este supusă
recursului, în temeiul art. 403 alin. 3 din Codul de procedură
civilă, debitorul beneficiind astfel de toate garantiile accesului liber
la justitie, ca si de cele ale dreptului la apărare.
Prin
Decizia nr. 365 din 17 aprilie 2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 346 din 22 mai 2007, Curtea a statuat că textul
de lege criticat nu contravine prevederilor art. 21 din Constitutie. Sub acest
aspect, procedura contestatiei la executare asigură garantii suficiente de
ocrotire a accesului liber la justitie tuturor părtilor implicate în
proces, prin însusi faptul că le oferă posibilitatea de a contesta
executarea si de a solicita suspendarea acesteia.
De
asemenea, prin Decizia nr. 209 din 4 martie 2010, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 7 mai 2010, Decizia nr. 1.408 din 16
decembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87
din 13 februarie 2009, Decizia nr. 268 din 24 februarie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 225 din 7 aprilie 2009, si
Decizia nr. 1.319 din 13 octombrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 766 din 10 noiembrie 2009, Curtea a respins
exceptiile ridicate si a constatat că aceste dispozitii legale criticate
sunt constitutionale.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să atât solutia, cât si considerentele
cuprinse în deciziile anterioare determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, îsi păstrează valabilitatea si în cauza de
fată.
Pentru
motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit.A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
402 alin. 1 si 2 si art. 403 alin. 1 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Marian Cristian Dulgheruîn Dosarul nr.
25.206/215/2009 al Judecătoriei Craiova - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 24 februarie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 12 aprilie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2
alin. (1) lit. g) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Ionita
Cochintu - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror
Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. g) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Vider Company” - S.R.L. din Galati în Dosarul nr.
42.569/3/2007 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a Vl-a comercială.
La
apelul nominal se prezintă, pentru partea Societatea Natională de
Transport Feroviar de Marfă “CFR” - S.A. Bucuresti, consilierul juridic
Lucian Mihai cu delegatie depusă la dosar, lipsind celelalte părti,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
consilierului juridic Lucian Mihai, care depune concluzii scrise si în
completare la acestea solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, având în vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale în
materie. De asemenea, arată că Legea nr. 146/1997 acordă unele
facilităti pentru persoanele juridice, însă autorul exceptiei nu a
făcut dovada că a solicitat acest lucru.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că accesul la
justitie nu înseamnă gratuitate, iar pentru celelalte articole invocate
exceptia nu este motivată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 20 mai 2010, pronuntată în Dosarul nr. 42.569/3/2007, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a Vl-a comercială a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. g)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Vider Company” - S.R.L. din Galati
cu ocazia solutionării unei cauze comerciale având ca obiect o actiune în
pretentii.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că prevederile criticate, prin care se impune
plata unei taxe judiciare de timbru, încalcă dreptul constitutional
privind liberul acces la justitie, dreptul la un proces echitabil prevăzut
de art. 6 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, precum si dreptul la un tribunal instituit de aceeasi normă
internatională, întrucât această taxă de timbru este imposibil
de suportat pentru o persoană juridică cu venituri medii. Se invocă
în sustinerea argumentatiei jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului,
prin care s-a decis că este nerezonabilă obligarea la plata unei taxe
judiciare având o valoare peste patru ori venitul lunar al familiei
reclamantului, mai ales că sansele de succes ale actiunii sale erau
ridicate (Hotărârea Mehmet si Suna Yigit împotriva Turciei, 2007).
De asemenea, arată că este unanim acceptat că dreptul de acces
la justitie nu poate fi un drept absolut, ci unul care poate implica
limitări, însă aceste limitări trebuie să fie rezonabile si
proportionale cu scopul urmărit. Accesibilitatea justitiei nu
înseamnă caracterul gratuit al acesteia, putând fi conditionată de
plata unei taxe de timbru necesare pentru acoperirea cheltuielilor de
judecată, însă atunci când se stabilesc taxe judiciare de timbru
“exorbitante”, care depăsesc cu mult cheltuielile prilejuite de realizarea
actului de justitie si posibilitătile de plată ale justitiabilului,
atunci limitarea dreptului de acces la justitie nu mai are caracter de
proportionalitate, “justitia în materie nonpenală nu trebuie să fie
neapărat gratuită, dar trebuie să fie ieftină, astfel încât
să si-o poată permite orice justitiabil”.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a Vl-a comercială opinează
că dispozitiile criticate nu sunt contrare prevederilor constitutionale
invocate.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
sustinerile părtii prezente, notele scrise depuse, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 2 alin. (1)
lit. g) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173
din 29 iulie 1997, cu modificările si completările ulterioare, care
au următorul cuprins:
- Art.
2: “(1) Actiunile si cererile evaluabile în bani, introduse la instantele
judecătoresti, se taxează astfel:
[...]
g)
peste 250.000 lei - 6.611 lei + 1% pentru ce depăseste
250.000 lei.”
În
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, acest text de lege
contravine prevederilor constitutionale ale art. 16
privind
egalitatea în drepturi, art. 20 referitor la tratatele internationale privind
drepturile omului, art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 53 referitor
la restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti si art.
124 alin. (2) potrivit căruia “Justitia este unică,
impartială si egală pentru toti”, precum si dispozitiilor art. 10
din Declaratia Universală a Drepturilor Omului si art. 14 pct. 1 din
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale criticate, prin
raportare la art. 21 din Constitutie, Curtea constată că, prin
numeroase decizii, s-a mai pronuntat în sensul constitutionalitătii
acestora în raport cu critici identice de neconstitutionalitate. În acest sens,
cu titlu exemplificativ, Curtea retine Decizia nr. 1.236 din 5 octombrie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 764
din 16 noiembrie 2010, în care Curtea statuat că accesul liber la
justitie, consacrat de art. 21 din Constitutie, nu înseamnă gratuitate.
Nicio dispozitie constitutională nu interzice stabilirea taxelor de timbru
în justitie, fiind justificat ca persoanele care se adresează autoritătilor
judecătoresti să contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de
realizarea actului de justitie. Regula este cea a timbrării actiunilor în
justitie, exceptiile fiind posibile numai în măsura în care sunt stabilite
de legiuitor. Cheltuielile ocazionate de realizarea actului de justitie sunt
cheltuieli publice, la a căror acoperire, potrivit art. 56 din
Constitutie, cetătenii sunt obligati să contribuie prin impozite si
taxe, stabilite în conditiile legii.
Întrucât
în cauza de fată nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, considerentele
si solutia deciziei amintite îsi păstrează valabilitatea si în cauza
de fată.
În ceea
ce priveste critica referitoare la celelalte prevederi considerate a fi
încălcate, întrucât autorul exceptiei de neconstitutionalitate nu îsi
motivează criticile în raport cu dispozitiile constitutionale invocate în
sprijinul exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea nu se poate substitui
autorului, formulând critici pe care, ulterior, să le analizeze. Astfel,
simpla enumerare a textelor constitutionale nu satisface exigentele art. 10
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, potrivit cărora “Sesizările trebuie făcute
în formă scrisă si motivate”.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2
alin. (1) lit. g) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Vider Company” - S.R.L.
din Galati în Dosarul nr. 42.569/3/2007 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
Vl-a comercială.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 12 aprilie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ionita Cochintu
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind stimularea
financiară a personalului care gestionează contributia
financiară elvetiană în vederea implementării Programului de
cooperare elvetiano-român vizând reducerea disparitătilor economice si
sociale din cadrul Uniunii Europene extinse
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. II din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 35/2009 privind reglementarea unor măsuri financiare în
domeniul cheltuielilor de personal în sectorul bugetar, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 260/2009, si al art. 1 si 2
din Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care
gestionează fonduri comunitare, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - În
sensul prezentei hotărâri, expresiile de mai jos au următoarele
semnificatii:
a) gestionarea
contributiei financiare elvetiene - totalitatea activitătilor de
programare, implementare, monitorizare, raportare, evaluare, contractare,
efectuare a plătilor, certificare, precum si activităti de
natură financiar-contabilă si activităti specifice de coordonare
cu privire la Programul de cooperare elvetiano-român;
b) contributia
financiară elvetiană - contributia financiară acordată
de Elvetia prin Programul de cooperare elvetiano-român pentru reducerea
disparitătilor economice si sociale în cadrul Uniunii Europene extinse;
c) Acord-cadru
- reprezintă Acordul-cadru dintre Consiliul Federal Elvetian, denumit
în continuare partea elvetiană, si Guvernul României, denumit în
continuare partea română, privind implementarea Programului de
cooperare elvetiano-român vizând reducerea disparitătilor economice si
sociale din cadrul Uniunii Europene extinse;
d) Acordul
privind Fondul de asistentă tehnică - Acordul dintre Consiliul
Federal Elvetian, reprezentat de către Agentia Elvetiană pentru
Dezvoltare si Cooperare, si Guvernul României, reprezentat de către
Ministerul Finantelor Publice, privind implementarea Fondului pentru
asistentă tehnică;
e) Fondul
pentru asistentă tehnică - fondul înfiintat pentru finantarea
sarcinilor îndeplinite de autoritătile române, aditional si exclusiv
pentru implementarea contributiei;
f) Unitate
natională de coordonare pentru contributia financiară elvetiană -
structură în cadrul Ministerului Finantelor Publice, responsabilă cu
coordonarea asistentei financiare elvetiene destinate României, denumită
în continuare UNC;
g) Acord
de delegare - înseamnă un acord între UNC si organismul intermediar,
respectiv UNC si Autoritatea de plată pentru a delega sarcini de la UNC
către organismul intermediar, respectiv de la UNC către Autoritatea
de plată pentru implementarea proiectelor;
h) organism
intermediar - orice persoană juridică de drept public
desemnată de UNC, care actionează sub responsabilitatea UNC sau care
îndeplineste sarcini în numele UNC pentru implementarea proiectelor în cadrul
contributiei financiare elvetiene;
i) Autoritatea
de plată pentru contributia financiară elvetiană - unitatea
stabilită în cadrul Ministerului Finantelor Publice, care asigură,
pentru partea română, controlul financiar corespunzător Programului
de cooperare elvetiano-român.
Art. 2. -
Prevederile prezentei hotărâri se aplică personalului de conducere si
personalului de executie, definit ca personal de specialitate potrivit
prevederilor art. 1 din Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a
personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările si
completările ulterioare, care îndeplineste cumulativ următoarele
criterii:
a) are
atributii specifice domeniului gestionării contributiei financiare
elvetiene, prevăzute în Acordul-cadru, precum si în acordurile de delegare
încheiate între UNC si organismele intermediare, respectiv între UNC si Autoritatea
de plată, cuprinse în fisa postului;
b) este
încadrat în următoarele structuri: 1.UNC;
2.
organisme intermediare pentru contributia financiară elvetiană;
3.
Autoritatea de plată pentru contributia financiară elvetiană;
c) a
obtinut avizul prealabil al Ministerului Finantelor Publice.
Art. 3. - Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică persoanelor
încadrate în functii de demnitate publică, respectiv ministru, secretar de
stat, sau în functii asimilate acestora si nici personalului încadrat la cabinetele
demnitarilor.
Art. 4. - (1)
Salariile de bază ale personalului care îndeplineste cumulativ criteriile
prevăzute la art. 2 lit. a) si b) se majorează cu 25 de clase de
salarizare suplimentare fată de cele prevăzute de lege, în urma
evaluării performantelor individuale realizate în conditiile art. 10 alin.
(4), începând cu data avizului prealabil al Ministerului Finantelor Publice.
(2)
Verificarea si confirmarea îndeplinirii criteriilor prevăzute la art. 2,
în vederea acordării majorării salariale, se fac de către
Ministerul Finantelor Publice care avizează personalul ce are ca obiect de
activitate gestionarea contributiei financiare elvetiene.
(3)
Avizul se acordă de către ministrul finantelor publice sau, prin
delegare, de către secretarul de stat responsabil de coordonarea
contributiei financiare elvetiene.
(4)
Numărul total al posturilor alocate structurilor mentionate la art. 2 se
stabileste în conformitate cu prevederile Acordului privind Fondul de
asistentă tehnică.
(5)
Ministerul Finantelor Publice, în calitate de UNC, având responsabilitatea
finală a implementării Programului de cooperare elvetiano-român
vizând reducerea disparitătilor economice si sociale din cadrul Uniunii
Europene extinse, efectuează distribuirea numărului de posturi în
cadrul structurilor mentionate la art. 2 lit. b).
(6)
Ministerul Finantelor Publice revizuieste periodic numărul posturilor
distribuite în cadrul structurilor mentionate la art. 2 lit. b), în baza
prevederilor Acordului privind Fondul de asistentă tehnică si în baza
volumului de activitate din cadrul acestor structuri.
Art. 5. -
Institutiile în cadrul cărora functionează structurile prevăzute
la art. 2 solicită avizul Ministerului Finantelor Publice pentru
personalul care are ca obiect de activitate gestionarea contributiei financiare
elvetiene, pe baza următoarelor documente:
a)
cererea cuprinzând solicitarea de aviz, întocmită potrivit modelului
aprobat în conditiile art. 6;
b)
regulamentul de organizare si functionare al institutiei publice aferent
structurii pentru se care solicită avizul;
c)
structura organizatorică a institutiei publice;
d)
ordinul/decizia de numire/încadrare pe posturi cu atributii în gestionarea
contributiei financiare elvetiene a personalului pentru care se solicită
avizarea, emis/emisă de către conducătorul institutiei
respective;
e)
fisele de post ale personalului pentru care se solicită avizarea, aprobate
potrivit legii, care să cuprindă toate atributiile;
f)
statul de functii al structurii din care face parte personalul pentru care se
solicită avizarea;
g)
Acordul de delegare, în cazul structurilor mentionate la art. 2 lit. b) pct. 2
si 3.
Art. 6. - (1)
Pe baza documentatiei depuse, Ministerul Finantelor Publice se pronuntă în
termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii dosarului complet, în
sensul eliberării avizului sau respingerii motivate a solicitării de
aviz.
(2)
Procedura de avizare, precum si modelul privind cererea de solicitare a
avizului se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice, emis în
termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
Art. 7. - (1)
După evaluarea performantelor individuale ale personalului prevăzut
la art. 2, realizată în conformitate cu prevederile legale în vigoare
aplicabile pentru functiile publice sau functiile contractuale bugetare pe care
le ocupă, numărul de clase de salarizare poate fi mentinut, majorat,
diminuat sau neacordat, până la următoarea evaluare, după cum
urmează:
a) în
cazul calificativului “foarte bine”, majorarea salarială va fi de 25 de
clase de salarizare suplimentare;
b) în
cazul calificativului “bine”, respectiv al calificativului la nivelul
standardului de performantă stabilit postului, majorarea salarială va
fi de 17 clase de salarizare suplimentare;
c) în
cazul calificativelor “satisfăcător” sau “nesatisfăcător”
nu se aplică majorare salarială.
(2)
Calificativul obtinut în urma evaluării performantelor individuale se
mentionează în cererea de solicitare a avizului, întocmită potrivit
modelului aprobat în conditiile art. 6.
Art. 8. - (1)
Structurile al căror personal beneficiază de majorările
salariale în conditiile prezentei hotărâri vor comunica Ministerului
Finantelor Publice, în termen de 5 zile lucrătoare, orice modificare de
personal, atributii, organizare si/sau functionare, împreună cu
documentele constatatoare conform prevederilor art. 5.
(2) Pe
baza documentatiei depuse potrivit alin. (1), Ministerul Finantelor Publice se
pronuntă în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii
acesteia, în sensul mentinerii, retragerii sau modificării avizului
acordat initial.
(3) Pe
perioada cuprinsă între data modificărilor prevăzute la alin.
(1) si data solutionării cererii de către Ministerul Finantelor
Publice, personalul beneficiază de majorarea salarială, pe
răspunderea ordonatorului de credite, dacă modificările nu
constituie încălcări ale criteriilor stabilite la art. 2.
Art. 9. - (1) în situatiile în care Ministerul
Finantelor Publice constată încălcări ale criteriilor
prevăzute la art. 2, în baza cărora a fost emis avizul initial,
ministrul finantelor publice va retrage sau, după caz, va modifica,
motivat, avizul acordat.
(2) în cazurile prevăzute la
alin. (1), ordonatorii de credite vor întreprinde demersurile legale, astfel
încât sumele reprezentând majorări salariale acordate de la data
neîndeplinirii criteriilor care au stat la baza avizului Ministerului
Finantelor Publice să fie recuperate.
Art. 10. - (1) Majorarea se acordă personalului din cadrul structurilor
prevăzute la art. 2 lit. b), în conformitate cu prevederile Acordului-cadru,
ale Acordului privind Fondul de asistentă tehnică, respectiv ale
acordurilor de delegare, pe răspunderea fiecărui ordonator de credite
în cadrul căruia este organizată respectiva structură.
(2)
Numărul de posturi distribuit în cadrul structurilor prevăzute la
art. 2 lit. b), în temeiul art. 4 alin. (6), va fi comunicat de către
Ministerul Finantelor Publice acestor structuri în termen de 30 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(3)
Orice revizuire efectuată cu privire la numărul posturilor alocate
structurilor prevăzute la art. 2, în temeiul art. 4 alin. (6), va fi
comunicată de Ministerul Finantelor Publice, urmând ca aceste structuri
să întreprindă măsurile necesare pentru obtinerea avizului prevăzut
la art. 5.
(4) în termen de 20 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri are loc evaluarea performantelor
individuale, potrivit criteriilor stabilite, în vederea acordării
majorării salariale prevăzute la art. 2 din Legea nr. 490/2004, cu
modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL
BOC
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Ministrul muncii, familiei si protectiei sociale,
Laurentiu Sebastian Lăzăroiu
Bucuresti,
22 iunie 2011.
Nr. 646.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind alocarea unei sume
din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2011, pentru plata unor arierate, a
unor cheltuieli curente si de capital, precum si pentru finantarea unor
obiective de investitii ale unitătilor administrativ-teritoriale
În temeiul art. 108 din Constitutia
României, republicată, al art. 30 alin. (2) si (3) din Legea nr. 500/2002
privind finantele publice, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea
adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2011 cu suma de
124.199 mii lei, din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia
Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2011, si alocarea acesteia
bugetelor locale ale unor unităti administrativ-teritoriale, conform
anexelor nr. 1 si 2, care fac parte integrantă din prezenta hotărâre,
pentru plata unor arierate, a unor cheltuieli curente si de capital, precum si
pentru finantarea unor obiective de investitii.
Art. 2. -
Ordonatorii principali de credite răspund de modul de utilizare, în
conformitate cu dispozitiile legale, a sumelor alocate potrivit prevederilor
art. 1.
Art. 3. -
Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă
modificările corespunzătoare în volumul si în structura bugetului de
stat pe anul 2011.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Constantin-Traian Igas
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
22 iunie 2011.
Nr. 649.
Nr. crt. |
Unitatea administrativ-teritorială |
Judetul |
Sum (mii lei) |
|
1 |
Albac |
Alba |
60 |
|
2 |
Almasu Mare |
Alba |
30 |
|
3 |
Avram lancu |
Alba |
60 |
|
4 |
Baia de Aries |
Alba |
20 |
|
5 |
Berghin |
Alba |
40 |
|
6 |
Bistra |
Alba |
200 |
|
7 |
Câlnic |
Alba |
40 |
|
8 |
Cenade |
Alba |
30 |
|
9 |
Cergău |
Alba |
30 |
|
10 |
Ceru-Băcăinti |
Alba |
30 |
|
11 |
Crăciunelu de Jos |
Alba |
30 |
|
12 |
Dostat |
Alba |
30 |
|
13 |
Fărău |
Alba |
30 |
|
14 |
Gârbova |
Alba |
30 |
|
15 |
Garda de Sus |
Alba |
50 |
|
16 |
Hopârta |
Alba |
40 |
|
17 |
Horea |
Alba |
40 |
|
18 |
Lunca Muresului |
Alba |
30 |
|
19 |
Lupsa |
Alba |
50 |
|
20 |
Mirăslău |
Alba |
45 |
|
21 |
Noslac |
Alba |
40 |
|
22 |
Ocolis |
Alba |
30 |
|
23 |
Ohaba |
Alba |
30 |
|
24 |
Poiana Vadului |
Alba |
40 |
|
25 |
Ponor |
Alba |
40 |
|
26 |
Posaga |
Alba |
30 |
|
27 |
Rădesti |
Alba |
30 |
|
28 |
Râmet |
Alba |
20 |
|
29 |
Rimetea |
Alba |
30 |
|
30 |
Sălciua |
Alba |
40 |
|
31 |
Sebes |
Alba |
50 |
|
32 |
Sohodol |
Alba |
40 |
|
33 |
Spring |
Alba |
30 |
|
34 |
Vadu Motilor |
Alba |
10 |
|
35 |
Valea Lungă |
Alba |
90 |
|
36 |
Vidra |
Alba |
40 |
|
37 |
Almas |
Arad |
50 |
|
38 |
Birchis |
Arad |
30 |
|
39 |
Cermei |
Arad |
50 |
|
40 |
Covăsint |
Arad |
50 |
|
41 |
Dieci |
Arad |
50 |
|
42 |
Felnac |
Arad |
50 |
|
43 |
Frumuseni |
Arad |
25 |
|
44 |
Ghioroc |
Arad |
100 |
|
45 |
Grăniceri |
Arad |
100 |
|
46 |
Hălmăgel |
Arad |
50 |
|
47 |
Macea |
Arad |
70 |
|
48 |
Moneasa |
Arad |
30 |
|
49 |
Olari |
Arad |
40 |
|
50 |
Pecica |
Arad |
60 |
|
51 |
Peregu Mare |
Arad |
50 |
|
52 |
Petris |
Arad |
50 |
|
53 |
Săvârsiri |
Arad |
75 |
|
54 |
Sebis |
Arad |
100 |
|
55 |
Secusigiu |
Arad |
70 |
|
56 |
Sepreus |
Arad |
70 |
|
57 |
Sicula |
Arad |
50 |
|
58 |
Silindia |
Arad |
50 |
|
59 |
Taut |
Arad |
75 |
|
60 |
Târnova |
Arad |
100 |
|
61 |
Ususău |
Arad |
55 |
|
62 |
Vârfurile |
Arad |
50 |
|
63 |
Zăbrani |
Arad |
30 |
|
64 |
Zădăreni |
Arad |
50 |
|
65 |
Câmpulung |
Arges |
300 |
|
66 |
Cetăteni |
Arges |
60 |
|
67 |
Ciofrângeni |
Arges |
500 |
|
68 |
Oarja |
Arges |
300 |
|
69 |
Pitesti |
Arges |
50 |
|
70 |
Poiana Lacului |
Arges |
500 |
|
71 |
Vlădesti |
Arges |
80 |
|
72 |
Agăs |
Bacău |
50 |
|
73 |
Ardeoani |
Bacău |
50 |
|
74 |
Beresti-Bistrita |
Bacău |
70 |
|
75 |
Berzunti |
Bacău |
50 |
|
76 |
Blăgesti |
Bacău |
70 |
|
77 |
Brusturoasa |
Bacău |
50 |
|
78 |
Casin |
Bacău |
50 |
|
79 |
Corbasca |
Bacău |
45 |
|
80 |
Dofteana |
Bacău |
90 |
|
81 |
Filipeni |
Bacău |
50 |
|
82 |
Filipesti |
Bacău |
50 |
|
83 |
Ghimes-Făget |
Bacău |
50 |
|
84 |
Gioseni |
Bacău |
45 |
|
85 |
Glăvănesti |
Bacău |
50 |
|
86 |
Gura Văii |
Bacău |
40 |
|
87 |
Helegiu |
Bacău |
70 |
|
88 |
Hemeius |
Bacău |
50 |
|
89 |
Horgesti |
Bacău |
50 |
|
90 |
Itesti |
Bacău |
70 |
|
91 |
Izvoru Berheciului |
Bacău |
50 |
|
92 |
Letea Veche |
Bacău |
70 |
|
93 |
Lipova |
Bacău |
50 |
|
94 |
Livezi |
Bacău |
50 |
|
95 |
Luizi-Călugăra |
Bacău |
70 |
|
96 |
Măgiresti |
Bacău |
70 |
|
97 |
Măgura |
Bacău |
40 |
|
98 |
Negri |
Bacău |
45 |
|
99 |
Nicolae Bălcescu |
Bacău |
70 |
|
100 |
Odobesti |
Bacău |
50 |
|
101 |
Oncesti |
Bacău |
70 |
|
102 |
Parava |
Bacău |
40 |
|
103 |
Pârjol |
Bacău |
90 |
|
104 |
Plopana |
Bacău |
50 |
|
105 |
Poduri |
Bacău |
90 |
|
106 |
Prăjesti |
Bacău |
45 |
|
107 |
Răcăciuni |
Bacău |
70 |
|
108 |
Răchitoasa |
Bacău |
50 |
|
109 |
Rosiori |
Bacău |
50 |
|
110 |
Sărata |
Bacău |
40 |
|
111 |
Sascut |
Bacău |
40 |
|
112 |
Săucesti |
Bacău |
100 |
|
113 |
Scorteni |
Bacău |
100 |
|
114 |
Stănisesti |
Bacău |
55 |
|
115 |
Tamasi |
Bacău |
50 |
|
116 |
Târgu Ocna |
Bacău |
90 |
|
117 |
Traian |
Bacău |
45 |
|
118 |
Urechesti |
Bacău |
50 |
|
119 |
Vultureni |
Bacău |
50 |
|
120 |
Zemes |
Bacău |
50 |
|
121 |
Avram lancu |
Bihor |
100 |
|
122 |
Bale |
Bihor |
30 |
|
123 |
Batăr |
Bihor |
30 |
|
124 |
Borod |
Bihor |
30 |
|
125 |
Buntesti |
Bihor |
30 |
|
126 |
Căbesti |
Bihor |
30 |
|
127 |
Cărpinet |
Bihor |
30 |
|
128 |
Câmpani |
Bihor |
100 |
|
129 |
Cefa |
Bihor |
25 |
|
130 |
Ceica |
Bihor |
30 |
|
131 |
Cetariu |
Bihor |
800 |
|
132 |
Ciuhoi |
Bihor |
50 |
|
133 |
Ciumeghiu |
Bihor |
30 |
|
134 |
Cociuba Mare |
Bihor |
30 |
|
135 |
Copăcel |
Bihor |
25 |
|
136 |
Cristioru de Jos |
Bihor |
30 |
|
137 |
Curătele |
Bihor |
30 |
|
138 |
Derna |
Bihor |
150 |
|
139 |
Dobresti |
Bihor |
30 |
|
140 |
Drăgesti |
Bihor |
30 |
|
141 |
Finis |
Bihor |
25 |
|
142 |
Gepiu |
Bihor |
30 |
|
143 |
Holod |
Bihor |
30 |
|
144 |
Husasău de Tinca |
Bihor |
30 |
|
145 |
Lugasu de Jos |
Bihor |
50 |
|
146 |
Lunca |
Bihor |
30 |
|
147 |
Mădăras |
Bihor |
30 |
|
148 |
Măgesti |
Bihor |
30 |
|
149 |
Marghita |
Bihor |
30 |
|
150 |
Nucet |
Bihor |
30 |
|
151 |
Nojorid |
Bihor |
100 |
|
152 |
Olcea |
Bihor |
30 |
|
153 |
Pietroasa |
Bihor |
30 |
|
154 |
Popesti |
Bihor |
50 |
|
155 |
Răbăgani |
Bihor |
100 |
|
156 |
Rieni |
Bihor |
30 |
|
157 |
Sacadat |
Bihor |
30 |
|
158 |
Săcueni |
Bihor |
50 |
|
159 |
Sălard |
Bihor |
50 |
|
160 |
Sânmartin |
Bihor |
30 |
|
161 |
Sântandrei |
Bihor |
30 |
|
162 |
Sinteu |
Bihor |
30 |
|
163 |
Stei |
Bihor |
30 |
|
164 |
Suplacu de Barcău |
Bihor |
100 |
|
165 |
Tărcaia |
Bihor |
30 |
|
166 |
Uileacu de Beius |
Bihor |
30 |
|
167 |
Vârciorog |
Bihor |
100 |
|
168 |
Vascău |
Bihor |
30 |
|
169 |
Bistrita
Bârgăului |
Bistrita-Năsăud |
80 |
|
170 |
Budacu de Jos |
Bistrita-Năsăud |
80 |
|
171 |
Căianu Mic |
Bistrita-Năsăud |
40 |
|
172 |
Cetate |
Bistrita-Năsăud |
50 |
|
173 |
Chiochis |
Bistrita-Năsăud |
70 |
|
174 |
Chiuza |
Bistrita-Năsăud |
30 |
|
175 |
Ciceu-Giurgesti |
Bistrita-Năsăud |
30 |
|
176 |
Ciceu Mihăiesti |
Bistrita-Năsăud |
30 |
|
177 |
Dumitra |
Bistrita-Năsăud |
70 |
|
178 |
Dumitrita |
Bistrita-Năsăud |
50 |
|
179 |
Feldru |
Bistrita-Năsăud |
70 |
|
180 |
llva Mare |
Bistrita-Năsăud |
70 |
|
181 |
llva Mică |
Bistrita-Năsăud |
80 |
|
182 |
Josenii Bârgăului |
Bistrita-Năsăud |
50 |
|
183 |
Livezile |
Bistrita-Năsăud |
50 |
|
184 |
Lunca llvei |
Bistrita-Năsăud |
90 |
|
185 |
Maieru |
Bistrita-Năsăud |
90 |
|
186 |
Matei |
Bistrita-Năsăud |
50 |
|
187 |
Măgura llvei |
Bistrita-Năsăud |
50 |
|
188 |
Măriselu |
Bistrita-Năsăud |
40 |
|
189 |
Micestii de Câmpie |
Bistrita-Năsăud |
50 |
|
190 |
Milas |
Bistrita-Năsăud |
40 |
|
191 |
Năsăud |
Bistrita-Năsăud |
180 |
|
192 |
Nuseni |
Bistrita-Năsăud |
70 |
|
193 |
Parva |
Bistrita-Năsăud |
50 |
|
194 |
Rebra |
Bistria-Năsăud |
50 |
|
195 |
Rebrisoara |
Bistrita-Năsăud |
50 |
|
196 |
Rodna |
Bistrita-Năsăud |
70 |
|
197 |
Romuli |
Bistrita-Năsăud |
100 |
|
198 |
Runcu Salvei |
Bistrita-Năsăud |
70 |
|
199 |
Sângeorz-Băi |
Bistrita-Năsăud |
80 |
200 |
Spermezeu |
Bistrita-Năsăud |
50 |
201 |
Sieu |
Bistrita-Năsăud |
40 |
202 |
Sieu-Măgherus |
Bistrita-Năsăud |
60 |
203 |
Sieut |
Bistrita-Năsăud |
50 |
204 |
Sintereag |
Bistrita-Năsăud |
80 |
205 |
Târlisua |
Bistrita-Năsăud |
50 |
206 |
Telciu |
Bistrita-Năsăud |
80 |
207 |
Tiha Bârgăului |
Bistrita-Năsăud |
70 |
208 |
Uriu |
Bistrita-Năsăud |
70 |
209 |
Zagra |
Bistrita-Năsăud |
70 |
210 |
Botosani |
Botosani |
80 |
211 |
Albesti |
Botosani |
25 |
212 |
Blândesti |
Botosani |
10 |
213 |
Brăesti |
Botosani |
25 |
214 |
Călărasi |
Botosani |
15 |
215 |
Cordăreni |
Botosani |
80 |
216 |
Corlăteni |
Botosani |
30 |
217 |
Corni |
Botosani |
20 |
218 |
Cristesti |
Botosani |
20 |
219 |
Cristinesti |
Botosani |
25 |
220 |
Dersca |
Botosani |
25 |
221 |
Dobârceni |
Botosani |
25 |
222 |
Drăguseni |
Botosani |
25 |
223 |
Flămânzi |
Botosani |
35 |
224 |
George Enescu |
Botosani |
25 |
225 |
Hănesti |
Botosani |
25 |
226 |
Hiliseu-Horia |
Botosani |
15 |
227 |
Hlipiceni |
Botosani |
25 |
228 |
I bănesti |
Botosani |
25 |
229 |
Lozna |
Botosani |
100 |
230 |
Lunca |
Botosani |
25 |
231 |
Mihai Eminescu |
Botosani |
80 |
232 |
Mihăileni |
Botosani |
80 |
233 |
Mihălăseni |
Botosani |
25 |
234 |
Mileanca |
Botosani |
25 |
235 |
Mitoc |
Botosani |
25 |
236 |
Păltinis |
Botosani |
100 |
237 |
Pomârla |
Botosani |
40 |
238 |
Răchiti |
Botosani |
30 |
239 |
Rădăuti-Prut |
Botosani |
25 |
240 |
Săveni |
Botosani |
80 |
241 |
Stăuceni |
Botosani |
25 |
242 |
Stiubieni |
Botosani |
100 |
243 |
Suharău |
Botosani |
200 |
244 |
Sulita |
Botosani |
25 |
245 |
Stefănesti |
Botosani |
50 |
246 |
Trusesti |
Botosani |
30 |
247 |
Văculesti |
Botosani |
35 |
248 |
Viisoara |
Botosani |
15 |
249 |
Brasov |
Brasov |
250 |
250 |
Cata |
Brasov |
70 |
251 |
Cristian |
Brasov |
50 |
252 |
Crizbav |
Brasov |
60 |
253 |
Feldioara |
Brasov |
100 |
254 |
Fundata |
Brasov |
10 |
255 |
Hârseni |
Brasov |
100 |
256 |
Predeal |
Brasov |
130 |
257 |
Prejmer |
Brasov |
90 |
258 |
Săcele |
Brasov |
900 |
259 |
Vulcan |
Brasov |
20 |
260 |
Bordei Verde |
Brăila |
75 |
261 |
Grădistea |
Brăila |
100 |
262 |
Gropeni |
Brăila |
200 |
263 |
Însurătei |
Brăila |
200 |
264 |
Jirlău |
Brăila |
300 |
265 |
Mărasu |
Brăila |
150 |
266 |
Surdila-Greci |
Brăila |
200 |
267 |
Sutesti |
Brăila |
75 |
268 |
Bozioru |
Buzău |
45 |
269 |
Breaza |
Buzău |
45 |
270 |
Cernătesti |
Buzău |
45 |
271 |
Cozieni |
Buzău |
45 |
272 |
Gherăseni |
Buzău |
90 |
273 |
Grebănu |
Buzău |
45 |
274 |
Largu |
Buzău |
45 |
275 |
Luciu |
Buzău |
45 |
276 |
Mânzălesti |
Buzău |
45 |
277 |
Mărăcineni |
Buzău |
45 |
278 |
Movila Banului |
Buzău |
45 |
279 |
Nehoiu |
Buzău |
200 |
280 |
Odăile |
Buzău |
45 |
281 |
Pardosi |
Buzău |
45 |
282 |
Pănătău |
Buzău |
45 |
283 |
Pătârlagele |
Buzău |
150 |
284 |
Pietroasele |
Buzău |
45 |
285 |
Podgoria |
Buzău |
45 |
286 |
Pogoanele |
Buzău |
45 |
287 |
Rusetu |
Buzău |
45 |
288 |
Săhăteni |
Buzău |
45 |
289 |
Săgeata |
Buzău |
45 |
290 |
Smeeni |
Buzău |
45 |
291 |
Stâlpu |
Buzău |
100 |
292 |
Tisău |
Buzău |
100 |
293 |
Ulmeni |
Buzău |
45 |
294 |
Vadu Pasii |
Buzău |
45 |
295 |
Vernesti |
Buzău |
45 |
296 |
Vintilă Vodă |
Buzău |
45 |
297 |
Ziduri |
Buzău |
45 |
298 |
Anina |
Caras-Severin |
100 |
299 |
Armenis |
Caras-Severin |
21 |
300 |
Bănia |
Caras-Severin |
25 |
301 |
Băutar |
Caras-Severin |
21 |
302 |
Băile Herculane |
Caras-Severin |
100 |
303 |
Berzasca |
Caras-Severin |
21 |
304 |
Berzovia |
Caras-Severin |
21 |
305 |
Bozovici |
Caras-Severin |
21 |
306 |
Brebu |
Caras-Severin |
21 |
307 |
Bucosnita |
Caras-Severin |
21 |
308 |
Caransebes |
Caras-Severin |
200 |
309 |
Carasova |
Caras-Severin |
300 |
310 |
Cărbunari |
Caras-Severin |
21 |
311 |
Ciuchici |
Caras-Severin |
21 |
312 |
Cornea |
Caras-Severin |
25 |
313 |
Cornereva |
Caras-Severin |
21 |
314 |
Coronini |
Caras-Severin |
20 |
315 |
Dalboset |
Caras-Severin |
16 |
316 |
Dognecea |
Caras-Severin |
21 |
317 |
Domasnea |
Caras-Severin |
21 |
318 |
Eftimie Murgu |
Caras-Severin |
75 |
319 |
Fârliug |
Caras-Severin |
21 |
320 |
Forotic |
Caras-Severin |
21 |
321 |
Gârnic |
Caras-Severin |
20 |
322 |
Glimboca |
Caras-Severin |
21 |
323 |
Goruia |
Caras-Severin |
21 |
324 |
lablanita |
Caras-Severin |
21 |
325 |
Lăpusnicu Mare |
Caras-Severin |
21 |
326 |
Lăpusnicel |
Caras-Severin |
21 |
327 |
Luncavita |
Caras-Severin |
65 |
328 |
Lupac |
Caras-Severin |
21 |
329 |
Mehadia |
Caras-Severin |
21 |
330 |
Mehadica |
Caras-Severin |
21 |
331 |
Moldova Nouă |
Caras-Severin |
100 |
332 |
Naidăs |
Caras-Severin |
21 |
333 |
Oravita |
Caras-Severin |
100 |
334 |
Otelu Rosu |
Caras-Severin |
100 |
335 |
Păltinis |
Caras-Severin |
21 |
336 |
Pojejena |
Caras-Severin |
21 |
337 |
Prigor |
Caras-Severin |
30 |
338 |
Răcăsdia |
Caras-Severin |
21 |
339 |
Rusca Montană |
Caras-Severin |
21 |
340 |
Sacu |
Caras-Severin |
21 |
341 |
Sasca Montană |
Caras-Severin |
21 |
342 |
Sichevita |
Caras-Severin |
16 |
343 |
SIatina - Timis |
Caras-Severin |
80 |
344 |
Socol |
Caras-Severin |
21 |
345 |
Sopotu Nou |
Caras-Severin |
21 |
346 |
Toplet |
Caras-Severin |
60 |
347 |
Vărădia |
Caras-Severin |
21 |
348 |
Vermes |
Caras-Severin |
21 |
349 |
Zorlentu Mare |
Caras-Severin |
21 |
350 |
Belciugatele |
Călărasi |
20 |
351 |
Călă |