MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul XXIII - Nr. 830 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE
ACTE Miercuri, 23 noiembrie 2011
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
53. - Hotărâre privind constatarea încetării de drept
a statutului de membru al Biroului permanent si presedinte al Senatului a
domnului senator Mircea-Dan Geoană
HOTĂRÂRI ALE BIROULUI PERMANENT AL SENATULUI
19. - Hotărâre privind asigurarea conducerii Senatului în
perioada vacantei functiei de presedinte al Senatului
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 1.255 din 22 septembrie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. (2) si (21)
din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, ale Ordinului Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală nr. 1.009/2007 privind procedurile de
selectie a practicienilor în insolventă agreati de Agentia Natională
de Administrare Fiscală, precum si cea privind interpretarea deciziilor
Curtii Constitutionale nr. 182 din 16 noiembrie 1999 si nr. 898 din 16 iunie
2009
Decizia nr. 1.289 din 4 octombrie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3731 din
Codul de procedură civilă
Decizia nr. 1.293 din 4 octombrie 2011 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 581 si art. 582 din
Codul de procedură civila
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
99. - Ordonantă de urgentă pentru asigurarea de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătătii, a sumelor
necesare acoperirii plătii TVA aferente bunurilor si serviciilor
achizitionate în cadrul programelor privind combaterea HIV/SIDA si tuberculozei
în România, implementate de Fundatia Romanian Angel Appeal
ACTE ALE ÎNALTEI CURTI DE CASATIE SI JUSTITIE
Decizia nr. 21 din 17 octombrie 2011
HOTĂRÂRI ALE SENATULUI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL
privind constatarea încetării de drept a statutului de membru al
Biroului permanent si presedinte al Senatului a domnului senator Mircea-Dan
Geoană
În temeiul dispozitiilor art. 64 alin.
(2) si (5) din Constitutia României, republicată, ale art. 33 alin. (2)
din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor,
republicată, cu modificările ulterioare, precum si ale art. 23 alin.
(3) din Regulamentul Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr.
28/2005, cu modificările si completările ulterioare,
tinând
seama de solicitarea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat,
Senatul
adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Senatul României constată încetarea de drept a statutului de membru
al Biroului permanent si presedinte al Senatului a domnului senator Mircea-Dan
Geoană.
Această
hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 23 noiembrie 2011.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
PETRU FILIP
Bucuresti,
23 noiembrie 2011.
Nr. 53.
HOTĂRÂRI ALE BIROULUI PERMANENT AL SENATULUI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
SENATUL
privind asigurarea conducerii Senatului în perioada vacantei functiei de
presedinte al Senatului
În temeiul prevederilor Hotărârii
Senatului nr. 53/2011 privind constatarea încetării de drept a statutului
de membru al Biroului permanent si presedinte al Senatului a domnului senator
Mircea-Dan Geoană, precum si ale art. 32 alin. (2) din Regulamentul
Senatului, aprobat prin Hotărârea Senatului nr. 28/2005, cu
modificările si completările ulterioare,
Biroul
permanent al Senatului hotărăste:
Articol unic. - În perioada vacantei functiei de presedinte al Senatului, domnul senator
Petru Filip, vicepresedinte al Senatului, va îndeplini atributiile
presedintelui Senatului.
Această
hotărâre a fost adoptată de Biroul permanent al Senatului în sedinta
din 23 noiembrie 2011.
VICEPRESEDINTELE SENATULUI
PETRU FILIP
Bucuresti,
23 noiembrie 2011.
Nr. 19.
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 22 septembrie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19
alin. (2) si (21) din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolventei, ale Ordinului Agentiei Nationale de Administrare Fiscală nr.
1.009/2007 privind procedurile de selectie a practicienilor în insolventă
agreati de Agentia Natională de Administrare Fiscală, precum si cea
privind interpretarea deciziilor Curtii Constitutionale nr. 182 din 16
noiembrie 1999 si nr. 898 din 16 iunie 2009
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Lăzăroiu - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Ionita Cochintu - magistrat-asistent
Cu
participarea în sedinta publică din data de 15 septembrie 2011 a
reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 19 alin. (21) din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolventei, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 173/2008, aprobată prin Legea nr. 277/2009, si pentru
interpretarea dispozitiilor Deciziei nr. 182 din 16 noiembrie 1999 si Deciziei
nr. 898 din 16 iunie 2009 ale Curtii Constitutionale, exceptie ridicată,
din oficiu, de Tribunalul Bucuresti - Sectia a VII-a comercială în Dosarul
acesteia nr. 5.147/3/2009 si care formează obiectul Dosarului Curtii
Constitutionale nr. 1.658D/2010, precum si a dispozitiilor art. 19 alin. (2) si
(21) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, coroborate
cu Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală nr. 1.009/2007,
exceptie invocată de S.C.PI.T. Management Advisors S.P.R.L. din Timisoara,
lichidator judiciar al Companiei Nationale a Cuprului, Aurului si Fierului
Minvest - S.A. din Deva - Filiala Bradmin, în Dosarul nr. 7.044/97/2008 al
Tribunalului Hunedoara - Sectia comercială si de contencios administrativ
si fiscal si care formează obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr.
1.905D/2010.
Dezbaterile
au avut loc în sedinta publică din 15 septembrie 2011, când, în temeiul
dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, Curtea a dispus conexarea Dosarului nr.
1.905D/2010 la Dosarul nr. 1.658D/2010, care a fost primul înregistrat, iar în
temeiul art. 57 si art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, a dispus amânarea pronuntării
pentru data de 22 septembrie 2011.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin
încheierea din 29 ianuarie 2010, pronuntată în Dosarul nr. 5.147/3/2009, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VII-a comercială a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
19 alin. (21) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei,
modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 173/2008, aprobată prin Legea nr. 277/2009, si pentru interpretarea
dispozitiilor Deciziei nr. 182 din 16 noiembrie 1999 si Deciziei nr. 898 din 16
iunie 2009 ale Curtii Constitutionale, exceptie ridicată, din oficiu,
de instanta de judecată într-o cauză întemeiată pe dispozitiile
Legii nr. 85/2006.
Prin
Sentinta nr. 8/F/2010 din 12 ianuarie 2010, pronuntată în Dosarul nr.
7.044/97/2008, Tribunalul Hunedoara - Sectia comercială si de
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19 alin. (2) si (21)
din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, coroborate cu Ordinul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală nr. 1.009/2007, exceptie
invocată de S.C.PI.T. Management Advisors S.P.R.L. din Timisoara,
lichidator judiciar al Companiei Nationale a Cuprului, Aurului si Fierului
Minvest - S.A. din Deva - Filiala Bradmin, cu ocazia judecării unei cauze
ca urmare a deschiderii procedurii simplificate a insolventei.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VII-a comercială arată
următoarele:
1. Dispozitiileart. 19 alin. (21) din Legea nr. 85/2006 sunt
neconstitutionale, pentru că încalcă principiul colectivitătii,
al unicitătii si caracterului concursual al procedurii reorganizării
judiciare si a falimentului, prevăzut în art. 2 din Legea nr. 85/2006.
Textul
criticat dă posibilitatea creditorului care detine cel putin 50% din
valoarea totală a creantelor să decidă desemnarea unui
administrator judiciar/lichidator, fără consultarea adunării
creditorilor, fapt ce contravine art. 16 si art. 21 din Constitutie. Prin
urmare, acordarea unei asemenea puteri de decizie creditorului care detine cel
putin 50% din valoarea totală a creantelor este discriminatorie în raport
cu alti creditori, care, desi beneficiază de garantii reale si cu rang
prioritar, atât la recuperarea creantelor, cât si la decizia procesuală a
executării silite cu privire la modalitatea valorificării bunului, nu
îsi pot exprima opinia asupra desemnării administratorului judiciar sau a
lichidatorului.
De
asemenea, se arată că modificările aduse art. 19 din lege contin
două elemente de încălcare gravă a principilor mentionate, si
anume: decizia se ia fără consultarea adunării creditorilor si
contestatia pentru motive de nelegalitate o pot formula creditorii, si
nujudecătorul-sindic. Din moment ce numai continutul valoric al creantei
dă dreptul la decizia unică, se naste întrebarea: care este motivul
de “nelegalitate al deciziei”, iar “dacă este vorba de nelegalitate,
atunci nimeni altul decât judecătorul-sindic trebuie să
intervină în proces, atât în virtutea rolului activ instituit de
principiile dreptului comun, cât si pentru a asigura institutia
impartialitătii”.
Procedura
insolventei, desi este colectivă si concursuală, poate fi
declarată si la cererea unui singur creditor, care poate parcurge “etapele
falimentului” până la închidere cu acest unic creditor. Rezultă
că oricând, în lipsa unor motive temeinice, asa cum prevede art. 22 alin.
(2) din Legea nr. 85/2006, acesta poate să decidă înlocuirea
lichidatorului judiciar pe considerentul că este creditor majoritar,
dându-se astfel cale liberă arbitrariului si abuzului de drept fată
de lichidatorul judiciar care îsi poate îndeplini atributiile în mod temeinic
si legal. Odată învestit si confirmat de comitetul creditorilor,
lichidatorul judiciar a dobândit un drept de servicii în virtutea profesiei
liberale la care a aderat si este nedrept să fie înlocuit în orice stadiu
al procedurii, fără motive temeinice si numai în baza criteriului
valoric al creantei unui creditor care detine cel putin de 50% din valoarea
creantelor.
2. De asemenea, judecătorul-sindic arată că reiterează
exceptia de neconstitutionalitate, deoarece consideră că nu s-a luat
în discutie de către Curtea Constitutională critica invocată
anterior, tot din oficiu, si anume faptul că prevederile legale criticate
încalcă principiul colectivitătii, unicitătii si caracterul
concursual al procedurii reorganizării judiciare si a falimentului, care,
de altfel, au fost invocate în Decizia Curtii Constitutionale nr. 182 din 16
noiembrie 1999, în care s-a retinut că “procedura reorganizării
judiciare si a falimentului prevăzute de Legea nr. 64/1995 este o
procedură colectivă, unică si concursuală pentru toti
creditorii”. Or, Legea nr. 85/2006 a preluat principiile si prevederile
Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării si lichidării
judiciare si, prin urmare, nu poate să contină reglementări
contrare acestui principiu, consacrat printr-o decizie a Curtii Constitutionale
cu valoare de principiu al autoritătii de lucru judecat.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate S.C.P.I.T. Management Advisors S.P.R.L. din Timisoara, lichidator judiciar
al Companiei Nationale a Cuprului, Aurului si Fierului Minvest S.A. din Deva -
Filiala Bradmin consideră, în esentă, că textul criticat
contravine art. 124 alin. (2) din Constitutie, care prevede în mod imperativ
faptul că “justitia este unică, impartială si egală pentru
toti”.
Având
în vedere faptul că, potrivit art. 5 alin. (1) din Legea nr. 85/2006,
organele care aplică procedura sunt instantele judecătoresti,
judecătorul-sindic, administratorul judiciar si lichidatorul, prevederile
art. 19 alin. (2) din aceeasi lege creează o totală si injustă inegalitate
între creditorii participanti la procedura insolventei, reglementată prin
legea criticată.
Principiul
luării hotărârilor de către creditorul care detine peste 50% din
totalul creantelor este discriminatoriu pentru faptul că nu oferă
posibilitatea egală în cadrul unei proceduri judiciare, un singur creditor
putând fi majoritar, iar restul creditorilor să nu mai aibă absolut
nicio posibilitate de a-si exprima cel putin opinia, potrivit procedurii
insolventei, reglementată de Legea nr. 85/2006.
De
asemenea, Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală nr.
1.009/2007, conform căruia creditoarea Agentia Natională de
Administrare Fiscală dobândeste un drept preferential de desemnare a unui
lichidator si ulterior schimbarea acestuia, este de natură a acorda o
pozitie privilegiată acestor creditori, ceea ce încalcă drepturile
celorlalti creditori participanti în mod egal si concursual în cadrul aceleiasi
proceduri.
Tribunalul
Hunedoara - Sectia comercială si de contencios administrativ si fiscal apreciază că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 19 alin. (2) si (21) din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolventei, coroborate cu Ordinul ANAF nr. 1.009/2007, este întemeiată,
întrucât se încalcă principiul colectivitătii, unicitătii si
caracterul concursual al procedurii insolventei.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare
au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
actele de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezultă
din actele de sesizare, îl constituie dispozitiile art. 19 alin. (2) si (21)
din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006,
modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 173/2008 pentru modificarea si completarea Legii nr. 85/2006 privind
procedura insolventei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 792
din 26 noiembrie 2008, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 277/2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486
din 14 iulie 2009, în ansamblul lor, precum si coroborate cu Ordinul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală nr. 1.009/2007 privind procedurile de
selectie a practicienilor în insolventă agreati de Agentia Natională
de Administrare Fiscală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 543 din 9 august 2007, respectiv interpretarea Deciziilor Curtii
Constitutionale nr. 182 din 16 noiembrie 1999, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 7 ianuarie 2000 si nr. 898 din 16 iunie
2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549
din 6 august 2009.
Curtea
observă că, în realitate, autorii exceptiei de neconstitutionalitate
formulează o critică distinctă atât în ceea ce priveste
dispozitiile art. 19 alin. (2) si (21) din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolventei, cât si a prevederilor Ordinului Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală nr. 1.009/2007 privind procedurile de selectie a
practicienilor în insolventă agreati de Agentia Natională de
Administrare Fiscală, respectiv a interpretării deciziilor Curtii
Constitutionale nr. 182 din 16 noiembrie 1999 si nr. 898 din 16 iunie 2009.
În
consecintă, Curtea urmează a retine ca obiect al exceptiei de
neconstitutionalitate dispozitiile art. 19 alin. (2) si 21) din
Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, ale Ordinului Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală nr. 1.009/2007, precum si interpretarea
deciziilor Curtii Constitutionale nr. 182 din 16 noiembrie 1999 si nr. 898 din
16 iunie 2009.
Dispozitiile
art. 19 aiin. (2) si (21) din Legea nr. 85/2006 au următorul cuprins: “(2)
La recomandarea comitetului creditorilor, în cadrul primei sedinte a
adunării creditorilor sau ulterior, creditorii care detin cel putin 50% din
valoarea totală a creantelor pot decide desemnarea unui administrator
judiciar/lichidator, stabilindu-i si remuneratia. În cazul în care remuneratia
se va achita din fondul constituit conform prevederilor art. 4, aceasta va fi
stabilită de către judecătorul-sindic, pe baza criteriilor
stabilite prin legea privind profesia de practician în insolventă.
Creditorii pot decide să confirme administratorul judiciar sau
lichidatorul desemnat provizoriu de către judecătorul-sindic.
(21)
Creditorul care detine cel putin 50% din valoarea totală a creantelor
poate să decidă, fără consultarea adunării
creditorilor, desemnarea unui administrator judiciar sau lichidator în locul
administratorului judiciar sau lichidatorului provizoriu ori să confirme
administratorul judiciar provizoriu sau, după caz, lichidatorul provizoriu
si să îi stabilească remuneratia.”
Exceptia
de neconstitutionalitate este raportată la dispozitiile constitutionale
ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21 privind accesul liber la
justitie si art. 124 alin. (2) care prevede că “Justitia este
unică, impartială si egală pentru toti”, precum si la
dispozitiile art. 6 privind dreptul la un proces echitabil din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată următoarele:
I. Asupra
dispozitiilor legale criticate, Curtea s-a mai pronuntat si, răspunzând
unor critici asemănătoare, raportat la dispozitii constitutionale
similare, a respins exceptia de neconstitutionalitate.
Astfel,
prin Decizia nr. 898 din 16 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 549 din 6 august 2009, Curtea a retinut că
dispozitiile art. 19 alin. (21) au fost introduse prin Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 173/2008, pentru asigurarea respectării
principiului celeritătii procedurii, protectiei creditorilor si
desfăsurării adecvate a activitătii practicienilor în
insolventă, asa cum reiese din nota de fundamentare a acestei ordonante de
urgentă a Guvernului. Astfel, s-a dat posibilitatea creditorului care
detine cel putin 50% din valoarea totală a creantelor să desemneze,
fără consultarea adunării creditorilor, un administrator
judiciar sau un lichidator în locul administratorului judiciar sau al
lichidatorului provizoriu ori să confirme administratorul judiciar
provizoriu sau, după caz, lichidatorul provizoriu si să-i
stabilească remuneratia.
Curtea
a observat că, potrivit art. 19 alin. (2) din Legea nr. 85/2006, în cadrul
primei sedinte a adunării creditorilor sau ulterior, creditorii care detin
cel putin 50% din valoarea totală a creantelor pot decide desemnarea unui
administrator judiciar/lichidator, stabilindu-i si remuneratia.
Cu
privire la aceste dispozitii de lege, Curtea Constitutională, prin Decizia
nr. 619 din 27 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 557 din 23 iulie 2008, a statuat că adunarea creditorilor este
convocată pentru a decide în toate aspectele importante ale procedurii
prevăzute de lege, iar pentru facilitarea luării deciziilor în cadrul
acestui organ colegial sunt prevăzute două modalităti de vot,
ambele bazate pe criteriul valorii creantelor. Regula în această materie
este stabilită de dispozitiile art. 15 alin. (1) din Legea nr. 85/2006,
potrivit cărora deciziile adunării creditorilor se adoptă cu
votul titularilor unei majorităti, prin valoare, a creantelor prezente.
Există situatii speciale, cum este aceea a desemnării unui
administrator judiciar sau a unui lichidator, motivate de importanta
sporită a unor astfel de decizii, pentru care legea impune o majoritate
specială, si anume votul creditorilor care detin cel putin 50% din
valoarea totală a creantelor. Optiunea legiuitorului pentru criteriul
valorii, si nu pentru cel al numărului creditorilor, este justificată
de principalul obiectiv al procedurii insolventei, respectiv recuperarea
creantelor asupra averii debitorului. Or, în măsura în care repartizarea
sumelor ce rezultă din lichidarea bunurilor debitorului se face, în cadrul
aceleiasi clase de creditori, proportional cu valoarea creantelor, este firesc
ca deciziile privitoare la aspectele importante ale procedurii să fie
luate prin raportare la valoarea creantelor, iar nu la numărul
creditorilor.
Având
în vedere aceste considerente, Curtea a constatat că solutia
legislativă criticată, si anume posibilitatea creditorului care
detine cel putin 50% din valoarea totală a creantelor de a desemna,
fără consultarea adunării creditorilor, un administrator
judiciar sau lichidator ori de a-l confirma pe cel provizoriu, este pe deplin
justificată, întrucât legiuitorul a optat pentru criteriul valorii, iar nu
pentru cel al numărului creditorilor, si nu contravine principiului
egalitătii în fata legii, prevăzut de art.16 alin. (1) din
Constitutie. În ipoteza normei legale criticate, un singur creditor detine cel
putin 50% din valoarea totală a creantelor, ceea ce face inutilă
consultarea adunării creditorilor pentru desemnarea unui administrator
judiciar sau a unui lichidator ori pentru confirmarea celui provizoriu, din
moment ce hotărârea s-ar putea lua în adunarea creditorilor numai cu
majoritatea specială prevăzută de lege, si anume numai cu votul
acestui creditor care detine cel putin 50% din valoarea totală a
creantelor.
Totodată,
Curtea a retinut că, potrivit art. 11 alin. (1) lit. d) din Legea nr.
85/2006, judecătorul-sindic confirmă, prin încheiere, administratorul
judiciar sau lichidatorul desemnat de creditorul care detine cel putin 50% din
valoarea totală a creantelor, iar, în conformitate cu prevederile alin. (3)
al art. 19 din aceeasi lege, ceilalti creditori pot contesta la
judecătorul-sindic, pentru motive de nelegalitate, decizia creditorului
care detine cel putin 50%, prevăzută la alin.(21), în
termen de 3 zile de la data publicării acesteia în Buletinul procedurilor
de insolventă. Prin urmare, Curtea a constatat că dispozitiile art.
19 alin. (21) din Legea nr. 85/2006 nu contravin prevederilor art.
21 din Legea fundamentală.
Curtea a retinut că liberul acces la justitie, consacrat prin
prevederile art. 21 din Legea fundamentală, nu este un drept absolut,
legiuitorul putând să prevadă anumite conditionări în vederea
unei bune administrări a justitiei, având, evident, o justificare
rezonabilă si proportională cu obiectivul propus.
Astfel,
faptul că, împotriva deciziei creditorului care detine cel putin 50% din
valoarea totală a creantelor de a desemna, fără consultarea
adunării creditorilor, un administrator judiciar sau un lichidator în
locul celui provizoriu ori de a confirma administratorul judiciar provizoriu
sau lichidatorul provizoriu, creditorii interesati pot face contestatie la
judecătorul-sindic, pentru motive de nelegalitate, în termen de 3 zile de
la data publicării acestei decizii în Buletinul procedurilor de
insolventă, îsi găseste justificarea în însusi specificul acestei
proceduri si are drept scop asigurarea desfăsurării cu celeritate a
acesteia.
Prin
alte decizii, spre exemplu Decizia nr. 900 din 16 iunie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 575 din 18 august 2009, Curtea
a statuat că, desi adunarea creditorilor desemnează administratorul
judiciar sau lichidatorul, stabilindu-i si remuneratia, sau confirmă
administratorul judiciar ori lichidatorul desemnat provizoriu de către
judecătorul-sindic, nu se poate sustine încălcarea principiului
potrivit căruia justitia se realizează prin Înalta Curte de Casatie
si Justitie si prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege,
deoarece această desemnare este confirmată de judecătorul-sindic
prin încheiere, iar ceilalti creditori o pot contesta la
judecătorul-sindic, pentru motive de nelegalitate, în conditiile art. 19
alin. (3) din Legea nr. 85/2006. Pe de altă parte, asa cum rezultă
din nota de fundamentare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 1732008
pentru modificarea si completarea Legii nr. 85/2006 privind procedura
insolventei, care a modificat dispozitiile criticate ale art. 11 alin. (1) lit.
d) din Legea nr. 85/2006, această lege privind procedura insolventei a
introdus ca elemente de noutate, printre altele, degrevarea
judecătorului-sindic de responsabilitătile ce excedează sferei
contenciosului si amplificarea rolului adunării creditorilor, pornind de
la acquis-ul comunitar în materie si valorificând principiile consacrate în
legislatia internatională si bunele practici în materie.
Distinct
de cele retinute, Curtea nu poate primi critica autorilor potrivit căreia
creditorul majoritar poate oricând să decidă înlocuirea
administratorului/ lichidatorului judiciar doar pe acest unic considerent
că detine cel putin 50% din valoarea totală a creantelor, ceea ce ar
permite, într-adevăr, instaurarea arbitrariului si abuzului de drept.
Dispozitiiie
art. 19 alin. (21) din Legea nr. 85/2006 dau dreptul creditorului care detine
singur cel putin 50% din valoarea totală a creantelor să desemneze un
administrator/lichidator judiciar, în locul administratorului/lichidatorului
judiciar provizoriu sau să îl confirme pe acesta si să îi
stabilească remuneratia.
Or,
desemnarea administratorului/lichidatorului judiciar “provizoriu” este
atributul exclusiv al judecătorului-sindic, potrivit tezei finale a art.
19 alin. (2) “creditorii (este vorba de creditorii care detin cel putin 50% din
valoarea totală a creantelor) pot decide să confirme
administratorul/lichidatorul judiciar desemnat provizoriu de către
judecătorul-sindic”, dispozitii de care prevederile art. 19 alin. (21)
din Legea nr. 85/2006 nu pot fi disociate. Dimpotrivă, pentru motive
temeinice [art. 22 alin. (2) din Legea nr. 85/2006], numai
judecătorul-sindic poate decide schimbarea
administratorului/lichidatorului judiciar desemnat, ceea ce are ca efect tocmai
aplicarea prevederilor constitutionale cuprinse în art. 124 alin. (2), potrivit
cărora “Justitia este unică, impartială si egală pentru
toti”.
Totodată,
prin Decizia nr. 726 din 7 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 496 din 17 iulie 2009, Curtea a stabilit cu valoare
de principiu că în cadrul procedurii falimentului, administratorul
judiciar sau lichidatorul are o pozitie si o situatie deosebite fată de
toate părtile si fată de toti ceilalti participanti la
procedură, ei nefiind parte în proces, ci participanti la procedură,
cu rol si atributii determinate de lege. Acestia nu actionează în interes
personal, ci în interesul bunei desfăsurări a întregii proceduri, în
interesul debitorului insolvabil, pentru reîntregirea patrimoniului acestuia,
cât si în interesul creditorilor, pentru ca acestia să îsi poată
valorifica creantele în cât mai mare măsură si cât mai operativ.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, atât solutia, cât si considerentele
cuprinse în deciziile mentionate îsi păstrează valabilitatea si în
cauza de fată.
Pentru
considerentele retinute anterior, Curtea constată că prevederile art.
19 alin. (2)si (21) din Legea nr. 85/2006 nu încalcă dispozitiile art. 16,
art. 21 si art. 124 alin. (2) din Constitutie si nici pe cele ale art. 6 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
II. În ceea
ce priveste exceptia de neconstitutionalitate referitoare la interpretarea
Deciziei nr. 182 din 16 noiembrie 1999 si a Deciziei nr. 898 din 16 iunie 2009
ale Curtii Constitutionale, Curtea constată că aceasta este
inadmisibilă, deoarece nu pot forma obiectul controlului de
constitutionalitate, pe calea exceptiei, deciziile Curtii Constitutionale. De
asemenea, Curtea observă că, în acceptiunea prevederilor art. 146 din
Constitutie si ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, nu are nici competenta de a interpreta sau explica deciziile
sale la solicitarea unor subiecte de drept.
III. În ce priveste critica referitoare la Ordinul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală nr. 1.009/2007 privind procedurile de selectie a
practicienilor în insolventă agreati de Agentia Natională de
Administrare Fiscală, conform căreia creditoarea Agentia
Natională de Administrare Fiscală dobândeste un drept preferential
privind desemnarea unui lichidator si, ulterior, schimbarea acestuia, fapt ce
încalcă drepturile celorlalti creditori participanti în mod egal si
concursual în cadrul aceleiasi proceduri, Curtea constată, de asemenea,
că nici aceasta nu poate constitui obiectul controlului de
constitutionalitate, deoarece acest act normativ nu face parte din categoria
celor asupra cărora Curtea Constitutională este competentă a se
pronunta, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 si art. 146
dinConstitutie.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art.146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi, în ceea ce priveste
dispozitiile art. 19 alin. (2) si (21) din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolventei,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
I. Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 19
alin. (2) si (21) din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolventei, exceptie ridicată, din oficiu, de Tribunalul Bucuresti -
Sectia a VII-a comercială în Dosarul nr. 5.147/3/2009 si de S.C.PI.T
Management Advisors S.P.R.L. din Timisoara, lichidator judiciar al Companiei
Nationale a Cuprului, Aurului si Fierului Minvest S.A. din Deva - Filiala
Bradmin, în Dosarul nr. 7.044/97/2008 al Tribunalului Hunedoara - Sectia
comercială si de contencios administrativ si fiscal.
II. Respinge,
ca inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate privind interpretarea
deciziilor Curtii Constitutionale nr. 182 din 16 noiembrie 1999 si nr. 898 din
16 iunie 2009, exceptie ridicată, din oficiu, de Tribunalul Bucuresti -
Sectia a VII-a comercială în Dosarul nr. 5.147/3/2009.
III. Respinge, ca inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordinului Agentiei Nationale de Administrare Fiscală nr.
1.009/2007 privind procedurile de selectie a practicienilor în insolventă
agreati de Agentia Natională de Administrare Fiscală, exceptie
ridicată de S.C.PI.T Management Advisors S.P.R.L. din Timisoara,
lichidator judiciar al Companiei Nationale a Cuprului, Aurului si Fierului
Minvest S.A. din Deva - Filiala Bradmin, în Dosarul nr. 7.044/97/2008 al
Tribunalului Hunedoara - Sectia comercială si de contencios administrativ
si fiscal.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 22 septembrie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ionita Cochintu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 4 octombrie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3731
din Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Ionita Cochintu - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 3731 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Marius Radu în Dosarul nr. 4.305/288/2010 al Judecătoriei
Râmnicu Vâlcea - Sectia civilă si care formează obiectul Dosarului
Curtii Constitutionale nr. 2.162D/2010.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura
de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, întrucât prevederile criticate nu
încalcă dispozitiile Regulamentului (CE) nr. 805/2004 al Parlamentului
European si al Consiliului, potrivit cărora nu mai este necesară
încuviintarea executării unei hotărâri judecătoresti care a fost
certificată cu titlu executoriu european.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin
încheierea nr. 1.002/EXdin 13 mai 2010, pronuntată în Dosarul nr.
4.305/288/2010, Judecătoria Râmnicu Vâlcea - Sectia civilă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3731 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Marius Radu într-o cauză având ca obiect solutionarea
unei cereri de executare silită.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că prevederile criticate
contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 20 si art. 148 alin. (2)
raportat la art. 5, art. 24 si art. 25 din Regulamentul (CE) nr. 805/2004 al
Parlamentului European si al Consiliului. Dacă normele criticate se
interpretează în sensul că doar hotărârile judecătoresti
pronuntate de instantele din România, învestite cu formulă executorie,
sunt supuse încuviintării executării silite, iar hotărârile
judecătoresti învestite cu titlu executoriu european nu sunt supuse
încuviintării executării silite, se creează o discriminare între
creditorii care detin un titlu executoriu european si cei care detin o
hotărâre judecătorească pronuntată de instantele din
România, învestită cu formulă executorie, creditori care în proportie
de 90% sunt cetăteni români, încălcându-se chiar art. 14 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
Judecătoria
Râmnicu Vâlcea - Sectia civilă opinează în sensul
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a
fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul
Poporului apreciază că dispozitiile criticate sunt
constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, să solutioneze
prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 3731
din Codul de procedură civilă, care au următorul cuprins:
- Art.
3731: “Cererea de executare silită, însotită de titlul
executoriu, se depune la executorul judecătoresc, dacă legea nu
prevede altfel. Acesta, în termen de cel mult 5 zile de la înregistrarea
cererii, va solicita instantei de executare încuviintarea executării
silite, înaintându-i în copie cererea de executare si titlul respectiv.
Instanta
de executare încuviintează executarea silită a obligatiei stabilite
prin titlul executoriu, printr-o singură încheiere dată în camera de
consiliu, fără citarea părtilor, în termen de cel mult 7 zile de
la înregistrarea cererii de încuviintare a executării silite.
În
temeiul încheierii prin care se admite cererea de încuviintare a
executării silite, executorul judecătoresc poate proceda la
executarea silită a obligatiei stabilite prin titlul executoriu în oricare
dintre formele prevăzute de lege, dispozitiile art. 3711 alin.
3 aplicându-se în mod corespunzător, încuviintarea executării silite
este de drept valabilă si pentru titlurile executorii care se vor emite de
executorul judecătoresc în cadrul procedurii de executare silită
încuviintate.
Instanta
poate respinge cererea de încuviintare a executării silite numai
dacă:
1.
cererea de executare silită este de competenta altui organ de executare
decât cel sesizat;
2.
titlul nu a fost învestit cu formulă executorie, dacă, potrivit
legii, această cerintă este necesară pentru pornirea
executării silite;
3.
creanta nu este certă, lichidă si exigibilă;
4.
titlul cuprinde dispozitii care nu se pot aduce la îndeplinire prin executare
silită;
5.
există alte impedimente prevăzute de lege. Încheierea prin care
instanta admite cererea de încuviintare a executării silite nu este
supusă niciunei căi de atac. Încheierea prin care se respinge cererea
de încuviintare a executării silite poate fi atacată cu recurs numai
de către creditor, în termen de 5 zile de la comunicare.
În tot
cursul executării, executorul judecătoresc este obligat să
aibă rol activ, stăruind, prin toate mijloacele admise de lege,
pentru realizarea integrală si cu celeritate a obligatiei prevăzute
în titlul executoriu, cu respectarea dispozitiilor legii, a drepturilor
părtilor si ale altor persoane interesate.
Dacă
socoteste că este în interesul executării, executorul
judecătoresc îl va putea invita pe debitor pentru a-i cere, în scris, în
conditiile legii, lămuriri în legătură cu veniturile si bunurile
sale, inclusiv cele aflate în proprietate comună pe cote-părti sau în
devălmăsie, asupra cărora se poate efectua executarea, cu
arătarea locului unde se află acestea, precum si pentru a-l determina
să execute de bunăvoie obligatia sa, arătându-i consecintele la
care s-ar expune în cazul continuării executării silite. În toate
cazurile, debitorul va fi informat cu privire la cuantumul estimativ al
cheltuielilor de executare.
Refuzul
nejustificat al debitorului de a se prezenta ori de a da lămuririle
necesare, precum si darea de informatii incomplete ori eronate atrag
răspunderea acestuia pentru toate prejudiciile cauzate, precum si
aplicarea sanctiunii prevăzute de art. 1082 alin. 2, dacă
fapta nu întruneste elementele constitutive ale unei fapte prevăzute de
legea penală.
În
situatia prevăzută la art. 3717 alin. 1, executorul
judecătoresc este dator să pună în vedere părtii să
îsi îndeplinească de îndată obligatia de avansare a cheltuielilor de
executare.”
În opinia autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, aceste texte de lege contravin prevederilor constitutionale
ale art. 20 privind tratatele internationale privind drepturile omului si art.
148 alin. (2) care prevăd prioritatea tratatelor constitutive ale Uniunii
Europene, precum si a celorlalte reglementări cu caracter obligatoriu,
fată de dispozitiile contrare din legile interne. De asemenea, este
invocat si art. 14 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale privind interzicerea discriminării, precum
si art. 5, art. 24 si art. 25 din Regulamentul (CE) nr. 805/2004 al Parlamentului
European si al Consiliului din 21 aprilie 2004 privind crearea unui Titlu
Executoriu European pentru creantele necontestate, publicat în JOUE seria L nr.
143 din 30 aprilie2004.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că sustinerea autorului
exceptiei de neconstitutionalitate, referitoare la presupusa discriminare între
creditorii care detin un titlu executoriu european si cei care detin o
hotărâre judecătorească pronuntată de instantele din
România, învestită cu formulă executorie, precum si faptul că
dispozitiile criticate arîncălca art. 20 si art. 148 alin. (2) din
Constitutie, raportate la unele prevederi ale Regulamentului (CE) nr. 805/2004,
este neîntemeiată, pentru următoarele motive:
Regulamentul
(CE) nr. 805/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 aprilie
2004 privind crearea unui Titlu Executoriu European pentru creantele
necontestate, la articolele indicate de autorul exceptiei prevede
următoarele:
- Art.
5. - Eliminarea procedurii de exequatur - “O hotărâre
judecătorească care a fost certificată ca titlu executoriu
european în statul membru de origine este recunoscută si executată în
celelalte state membre, fără a fi necesară încuviintarea
executării si fără a fi posibilă contestarea recunoasterii
sale.”;
- Art.
24. - Tranzactiile judiciare - “(1) O tranzactie judiciară privind o
creantă în sensul articolului 4 alineatul (2), aprobată de către
o instantă judecătorească sau încheiată în fata unei
instante în cursul unei proceduri judiciare si executorii în statul membru în
care a fost aprobată sau încheiată, este, pe bază de cerere
adresată instantei prin care a fost aprobată sau în fata căreia
a fost încheiată, certificată ca titlu executoriu european utilizând
formularul-tip prevăzut în anexa II.
(2) O
tranzactie judiciară certificată ca titlu executoriu european în
statul membru de origine se execută în celelalte state membre
fără să fie necesară încuviintarea executării si
fără să fie posibilă opozitia la forta sa executorie.
(3)
Dispozitiile capitolului II, cu exceptia articolului
5, articolului 6 alineatul (1) si articolului 9 alineatul (1) si ale
capitolului IV, cu exceptia articolului 21 alineatul (1) si
articolului 22, se aplică în mod corespunzător”;
- Art.
25. - Actele autentice -”(1) Un act autentic privind o creantă în
sensul articolului 4 alineatul (2), executoriu într-un stat membru, este, pe
bază de cerere adresată autoritătii desemnate de statul membru
de origine, certificat ca titlu executoriu european utilizând formularul-tip
prevăzut în anexa III.
(2) Un
act autentic certificat ca titlu executoriu european în statul membru de
origine se execută în celelalte state membre fără să fie
necesară încuviintarea executării si fără să fie
posibilă opozitia la forta sa executorie.
(3)
Dispozitiile capitolului II, cu exceptia articolului
5, articolului 6 alineatul (1) si articolului 9 alineatul (1) si ale
capitolului IV, cu exceptia articolului 21 alineatul (1) si
articolului 22, se aplică în mod corespunzător.”
Din
economia textelor Regulamentului (CE) nr. 805/2004, Curtea observă că
acestea stabilesc, în esentă, recunoasterea si executarea unei
hotărâri judecătoresti care a fost certificată ca titlu
executoriu european în statul membru de origine, fără a fi necesară
o procedură privind încuviintarea.
Astfel,
s-a eliminat procedura de exequatur, în ce priveste recunoasterea si executarea
hotărârilor judecătoresti provenite din spatiul Uniunii Europene,
ceea ce echivalează cu o derogare de la prevederile Cap. XII, Sectiunea IV -
Efectele hotărârilor străine - din Legea nr. 105/1992 cu privire la
reglementarea raporturilor de drept international privat, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 245 din 1 octombrie 1992.
De altfel, în vederea aplicării Regulamentului (CE) nr. 805/2004, prin Legea
nr. 191/2007 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
119/2006 privind unele măsuri necesare pentru aplicarea unor regulamente
comunitare de la data aderării României la Uniunea Europeană,
publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 425 din 26 iunie 2007, au
fost stabilite anumite reguli procedurale.
Curtea
constată că prevederile art. 3731 din Codul de
procedură civilă si cele ale Regulamentului (CE) nr. 805/2004 se
referă la categorii diferite de acte juridice, pe de o parte,
hotărâri judecătoresti pronuntate de instantele din România, pentru
care este necesară încuviintarea executării, si, pe de altă
parte, hotărâri judecătoresti care au fost certificate ca titlu
executoriu european în statul membru de origine, recunoscute si executate în
celelalte state membre, fără a fi necesară încuviintarea,
Asadar,
în ceea ce priveste presupusa discriminare între creditorii care detin un titlu
executoriu european si cei care detin o hotărâre judecătorească
pronuntată de instantele din România, Curtea constată că aceasta
nu poate fi retinută, întrucât, astfel cum s-a statuat în numeroase cauze,
principiul egalitătii nu are semnificatia uniformitătii, acesta
presupunând instituirea unui tratament egal pentru situatii care, în functie de
scopul urmărit, nu sunt diferite.
Or,
diferenta esentială între cele două categorii de creditori este
dată de un element de extraneitate, reprezentat de statul în care este
pronuntată hotărârea judecătorească. Rezultă că
situatiile de fapt care sunt reglementate sunt diferite, astfel încât si
tratamentul juridic aplicat acestora trebuie să fie diferit.
De
altfel, Curtea retine că între încuviintarea executării,
reglementată de art. 3731 din Codul de procedură
civilă, si titlul executoriu european, parte a programului privind
măsurile de punere în practică a principiului recunoasterii reciproce
a hotărârilor judecătoresti în materie civilă si
comercială, pronuntate în statele membre ale Uniunii Europene, există
asemănări atât sub aspectul obtinerii acestora, cât si sub aspectul
rezultatului celor două proceduri, ceea ce demonstrează că
scopul instituirii lor este acelasi, dar procedura de obtinere este
diferită, tocmai datorită elementelor de extraneitate ce intervin.
În
consecintă, Curtea nu poate retine încălcarea principiului
egalitătii prevăzut de art. 16 din Constitutie si de art. 14 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
În
fine, Curtea constată că prevederile art. 148 nu au relevantă în
cauză, întrucât aceste norme constitutionale stabilesc aplicarea
prioritară a reglementărilor comunitare cu caracter obligatoriu
fată de dispozitiile contrare din legile interne, astfel că aceasta
tine de modul de aplicare si interpretare a dispozitiilor criticate, aspect ce
este de competenta instantelor de judecată.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge
ca neîntemeiată exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3731
din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Marius Radu
în Dosarul nr. 4.305/288/2010 al Judecătoriei Râmnicu Vâlcea - Sectia
civilă. Definitivă si general obligatorie. Pronuntată în sedinta
publică din data de 4 octombrie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ionita Cochintu
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
din 4 octombrie 2011
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 581
si art. 582 din Codul de procedură civilă
Augustin
Zegrean - presedinte
Aspazia
Cojocaru - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Mircea
Stefan Minea - judecător
Iulia
Antoanella Motoc - judecător
Ion
Predescu - judecător
Puskás
Valentin Zoltán - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Ionita Cochintu - magistrat-asistent
Cu
participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 581 si art. 582 din Codul de procedură civilă, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Sorena” - S.A. din Constanta în
Dosarul nr. 4.244/118/2010 al Tribunalului Constanta - Sectia comercială,
de contencios administrativ si fiscal, care formează obiectul Dosarului
Curtii Constitutionale nr. 2.449D/2010.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 3.272D/2010 având ca
obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 581 si art. 582
din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de Regia
Natională a Pădurilor - Romsilva, prin Directia Silvică Vâlcea
si Ocolul Silvic Cornet în Dosarul nr. 871/198/2010 al Judecătoriei Brezoi.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea,
din oficiu, pune în discutie problema conexării dosarelor.
Reprezentantul
Ministerului Public arată că este de acord cu conexarea cauzelor.
Curtea, având în vedere obiectul cauzelor, în temeiul art. 53 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, dispune conexarea Dosarului nr. 3.272D/2010 la Dosarul nr.
2.449D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza
fiind în stare de judecată, presedintele acordă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate si de mentinere a jurisprudentei Curtii
Constitutionale, invocând Decizia nr. 32 din 18 ianuarie 2011.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin
încheierile din 11 mai 2010 si 30 iunie 2010, pronuntate în dosarele nr.
4.244/118/2010 si nr. 871/198/2010, Tribunalul Constanta - Sectia
comercială, de contencios administrativ si fiscal si Judecătoria
Brezoi au sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 581 si art. 582 din Codul de
procedură civilă, exceptie ridicată de Societatea
Comercială “Sorena” - S.A. din Constanta si de Regia Natională a
Pădurilor - Romsilva, prin Directia Silvică Vâlcea si Ocolul Silvic
Cornet în cauze având ca obiect solutionarea unor cereri de ordonantă
presedintială.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate Societatea Comercială “Sorena” - S.A. din Constanta sustine în
esentă că prevederile art. 581 si art. 582 din Codul de
procedură civilă sunt neconstitutionale, în măsura în care, pe
calea sumară a ordonantei presedintiale, permit pronuntarea unei
hotărâri judecătoresti executorii fără ca partea
chemată în judecată să poată avea posibilitatea de a-si
exercita dreptul la apărare într-un termen rezonabil si în mod util, cu
atât mai mult cu cât această procedură derogă de la procedura de
drept comun.
De
asemenea, Regia Natională a Pădurilor- Romsilva, prin Directia
Silvică Vâlcea si Ocolul Silvic Cornet, arată că prevederile
art. 581 si art. 582 din Codul de procedură civilă sunt
neconstitutionale, deoarece prin instituirea caracterului executoriu este
încălcat dreptul la un proces echitabil si dreptul la apărare, fiind
creată posibilitatea pronuntării unei hotărâri
judecătoresti fără a fi analizat fondul cauzei si fără
citarea părtilor, ceea ce echivalează cu lipsa posibilitătii
acestora de a-si sustine pozitia cu privire la problemele de fapt si de drept
ale cauzei. Art. 581 nu circumstantiază caracterul vremelnic si executoriu
al ordonantei presedintiale si nici situatia exercitării căilor de
atac împotriva solutiei pronuntate asupra fondului.
În
spetă, prin impunerea sistării tăierilor în regim silvic, prin
aplicarea prevederilor criticate, se încalcă art. 44 alin. (7) si art. 136
alin. (2) din Constitutie, întrucât administratorul fondului forestier,
proprietate publică a statului, nu mai poate respecta prevederile obligatorii
ale amenajamentului silvic, cu implicatii asupra protectiei mediului.
De
asemenea, arată că măsurile vremelnice si urgente reglementate
de art. 581 din Codul de procedură civilă trebuie să se bazeze
pe respectarea dreptului de proprietate, si nu pe limitarea exercitării
acestuia, iar ocrotirea proprietătii private nu se poate face cu
nesocotirea dreptului de proprietate al statului.
Tribunalul
Constanta - Sectia comercială, de contencios administrativ si fiscal opinează în sensul că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
Judecătoria
Brezoi opinează în sensul că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Potrivit
dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare
au fost comunicate presedintilor celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, notele scrise depuse, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
următoarele:
Curtea Constitutională a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
să solutioneze prezenta exceptie.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 581 si art.
582 din Codul de procedură civilă, care au următorul continut:
- Art.
581: “Instanta va putea să ordone măsuri vremelnice în cazuri grabnice,
pentru păstrarea unui drept care s-ar păgubi prin întârziere, pentru
prevenirea unei pagube iminente si care nu s-ar putea repara, precum si pentru
înlăturarea piedicilor ce s-ar ivi cu prilejul unei executări.
Cererea
de ordonantă presedintială se va introduce la instanta
competentă să se pronunte asupra fondului dreptului.
Ordonanta
va putea fi dată si fără citarea părtilor si chiar atunci
când există judecată asupra fondului. Judecata se face de
urgentă si cu precădere. Pronuntarea se poate amâna cu cel mult 24 de
ore, iar motivarea ordonantei se face în cel mult 48 de ore de la pronuntare.
Ordonanta
este vremelnică si executorie. Instanta va putea hotărî ca executarea
să se facă fără somatie sau fără trecerea unui
termen.”;
- Art.
582: “Ordonanta este supusă recursului în termen de 5 zile de la
pronuntare, dacă s-a dat cu citarea părtilor, si de la comunicare,
dacă s-a dat fără citarea lor.
Instanta
de recurs poate suspenda executarea până la judecarea recursului, dar
numai cu plata unei cautiuni al cărei cuantum se va stabili de către
aceasta.
Recursul
se judecă de urgentă si cu precădere, cu citarea părtilor.
Dispozitiile art. 581 alin. 3 referitoare la amânarea pronuntării si
redactarea ordonantei sunt aplicabile.
Împotriva
executării ordonantei presedintiale se poate face contestatie.”
În sustinerea
neconstitutionalitătii acestor dispozitii legale, în Dosarul nr.
2.449D/2010 sunt invocate prevederile constitutionale ale art. 20 referitor la
tratatele internationale privind drepturile omului, art. 21 alin. (3) privind
dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen
rezonabil, art. 24 privind dreptul la apărare, art. 27 alin. (1) privind
inviolabilitatea domiciliului, art. 44 privind dreptul de proprietate privată,
art. 45 referitor la libertatea economică si art. 49 privind protectia
copiilor si a tinerilor, precum si dispozitiile art. 6 privind dreptul la un
proces echitabil din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale.
De
asemenea, în sustinerea neconstitutionalitătii acestor texte de lege, în
Dosarul nr. 3.272D/2010 sunt invocate dispozitiile constitutionale art. 16
alin. (2) care prevede că “Nimeni nu este mai presus de lege”, art.
21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
într-un termen rezonabil, art. 44 alin. (7) privind dreptul de proprietate,
care obligă la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si
asigurarea bunei vecinătăti, precum si la respectarea celorlalte sarcini
care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului si art. 136 alin. (2)
privind garantarea si ocrotirea proprietătii publice.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că asupra
constitutionalitătii prevederilor legale criticate Curtea s-a pronuntat
prin numeroase decizii, spre exemplu, Decizia nr. 607 din 12 mai 2011,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 497
din 12 iulie 2011, Decizia nr. 248 din 17 februarie 2011, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 20 aprilie 2011,
sau Decizia nr. 9 din 12 ianuarie 2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I,
nr. 132 din 26 februarie 2010.
Astfel,
respingând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea a statuat că
reglementările criticate instituie o procedură specială potrivit
căreia instanta de judecată poate dispune, prin ordonantă
presedintială, luarea unor măsuri cu caracter vremelnic, a căror
urgentă este justificată de necesitatea evitării prejudicierii
unor drepturi sau interese legitime. De asemenea, prin procedura de
urgentă instituită de art. 581 din Codul de procedură
civilă, nu numai că nu se aduce vreo îngrădire dreptului
oricărei persoane de a se adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime, ci,
dimpotrivă, se creează o posibilitate în plus pentru cel
vătămat într-un drept legitim de a se adresa justitiei, prin cerere
de ordonantă presedintială, si aceasta în cazuri grabnice, pentru
păstrarea unui drept care s-ar păgubi prin întârziere, pentru
prevenirea unei pagube iminente si care nu s-ar putea repara, precum si pentru
înlăturarea piedicilor ce s-ar ivi cu prilejul unei executări.
Totodată, posibilitatea atacării cu recurs a ordonantei
presedintiale, ca si cea a contestării executării acesteia,
prevăzută de art. 582 din Codul de procedură civilă,
constituie un argument suplimentar în sensul deplinei respectări a
dreptului la apărare.
În ceea
ce priveste critica referitoare la necircumstantierea caracterului vremelnic si
executoriu al ordonantei presedintiale si a situatiei exercitării
căilor de atac împotriva solutiei pronuntate asupra fondului, Curtea
retine că, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, “Competenta
instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt
prevăzute numai prin lege”, astfel că legiuitorul, în virtutea
art. 61 din Constitutie, este cel abilitat să reglementeze competenta si
procedura de judecată, stabilind cadrul organizatoric si functional în
care se realizează accesul liber la justitie, dreptul la apărare si
folosirea căilor de atac eto, si nu instanta de contencios constitutional.
Întrucât
nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea
acestei jurisprudente, atât considerentele, cât si solutia deciziilor
mentionate îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Fată
de cele arătate, nu se poate retine nici încălcarea art. 44 alin. (7)
si art. 136 alin. (2) din Constitutie, astfel cum sustine autoarea exceptiei,
întrucât luarea unor măsuri cu caracter vremelnic a căror
urgentă este justificată de necesitatea evitării prejudicierii
unor drepturi sau interese legitime nu este de natură a împiedica
respectarea sarcinilor si obligatiilor referitoare la protectia mediului.
În ceea
ce priveste invocarea prevederilor constitutionale ale art. 27, art. 44, art.
45 si art. 49, în Dosarul nr. 2.449D/2010, Curtea constată că
autoarea exceptiei de neconstitutionalitate nu motivează în ce constă
contrarietatea textului criticat cu acestea.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca neîntemeiată, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 581
si art. 582 din Codul de procedură civilă, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Sorena” - S.A. din Constanta în Dosarul nr.
4.244/118/2010 al Tribunalului Constanta - Sectia comercială, de
contencios administrativ si fiscal si de Regia Natională a Pădurilor
- Romsilva, prin Directia Silvică Vâlcea si Ocolul Silvic Cornet, în
Dosarul nr. 871/198/2010 al Judecătoriei Brezoi.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 4 octombrie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ionita Cochintu
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru asigurarea de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Sănătătii, a sumelor necesare acoperirii plătii TVA
aferente bunurilor si serviciilor achizitionate în cadrul programelor privind
combaterea HIV/SIDA si tuberculozei în România, implementate de Fundatia
Romanian Angel Appeal
Având
în vedere:
-
Acordul de finantare ROM-607-G03-H, semnat la Geneva la data de 15 mai 2007,
dintre Fundatia Romanian Angel Appeal, în calitate de primitor principal, si
Fondul Global de Combatere a HIV/SIDA, Tuberculozei si Malariei;
-
Amendamentul nr. 5 la Acordul de finantare ROM-607-G03-H privind Faza a II-a
programului, semnat la Geneva la data de 6 iulie 2009, dintre Fundatia Romanian
Angel Appeal, în calitate de primitor principal, si Fondul Global de Combatere
a HIV/SIDA, Tuberculozei si Malariei;
-
Acordul de finantare ROM-607-G04-T, semnat la Geneva la data de 24 septembrie
2007, dintre Fundatia Romanian Angel Appeal, în calitate de primitor principal,
si Fondul Global de Combatere a HIV/SIDA, Tuberculozei si Malariei;
-
Amendamentul nr. 4 la Acordul de finantare ROM-607-G04-T privind Faza a II-a
programului, semnat la Geneva la data de 22 octombrie 2009, dintre Fundatia
Romanian Angel Appeal, în calitate de primitor principal, si Fondul Global de
Combatere a HIV/SIDA, Tuberculozei si Malariei;
-
faptul că fondurile nerambursabile acordate prin cele două acorduri
vin în completarea resurselor nationale necesare aplicării Programului
national de boli transmisibile (infectie cu HIV, tuberculoză, infectii cu
transmitere sexuală, hepatite virale si alte boli transmisibile), aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 261/2010 privind aprobarea programelor
nationale de sănătate pentru anul 2010, cu modificările si
completările ulterioare, si prin Hotărârea Guvernului nr. 1.388/2010
privind aprobarea programelor nationale de sănătate pentru anii
2011-2012, cu modificările ulterioare;
- Strategia
natională de control al tuberculozei 2006-2010 si Ghidul metodologic de
implementare a Programului national de control al tuberculozei 2007-2011,
aprobate de Ministerul Sănătătii;
-
că prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 114/2008, aprobată
prin Legea nr. 129/2009, au fost asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Sănătătii, sumele necesare acoperirii plătii
TVA aferente bunurilor si serviciilor achizitionate în cadrul programelor
privind combaterea HIV/SIDA si tuberculozei în România - Faza I, implementate
de Fundatia Romanian Angel Appeal, ca urmare a faptului că începând cu
data aderării României la Uniunea Europeană nu se mai aplică
scutirea de TVA pentru bunurile si serviciile achizitionate din tară sau
importate care fac obiectul programelor pentru care se acordă finantare
externă nerambursabilă;
-
că suma reprezentând valoarea TVA pentru achizitiile aferente programelor
finantate de Fondul Global de Combatere a HIV/SIDA, Tuberculozei si Malariei în
România - Runda a 6-a va fi utilizată integral pentru achizitionarea si
distributia de medicamente pentru pacientii cu tuberculoză multidrog
rezistentă (MDR-TB), iar neacordarea acesteia în regim de
urgentă conduce la imposibilitatea finalizării proiectului la
termenul stabilit (septembrie 2012), întrucât procedura între transmiterea
comenzii de medicamente, plata si livrarea medicamentelor în tară
durează minimum 6 luni,
în
vederea stabilirii în regim de urgentă a mecanismului de acoperire, din
bugetul statului, a plătii TVA aferente bunurilor si serviciilor
achizitionate din tară sau importate, care fac obiectul programelor
privind combaterea HIV/SIDA si tuberculozei în România, cu finantare
nerambursabilă de la Fondul Global de Combatere a HIV/SIDA, Tuberculozei
si Malariei - Faza a II-a, tinând cont că neadoptarea acestei măsuri
conduce la întreruperea tratamentului pentru pacientii cu MDR-TB, respectiv la
aparitia de noi cazuri de tuberculoză extrem de rezistentă la
tratament, si având în vedere contagiozitatea extrem de Înaltă (un pacient
activ infectează anual în medie alte 10-15 persoane), creând astfel o
gravă problemă de sănătate publică, fapt ce constituie
o situatie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi
amânată, se impune adoptarea prezentei ordonante de urgentă.
În
temeiul art. 115 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă de
urgentă.
Art. 1. - (1) Se aprobă plata de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Sănătătii, a sumei de 1.726 mii lei, reprezentând
echivalentul în lei a 409.846 euro, necesară acoperirii plătii TVA
aferente bunurilor si serviciilor achizitionate din tară sau importate
care fac obiectul programelor privind combaterea HIV/SIDA si tuberculozei în
România, cu finantare nerambursabilă de la Fondul Global de Combatere a
HIV/SIDA, Tuberculozei si Malariei, în cadrul Rundei a 6-a de finantare.
(2)
Suma prevăzută la alin. (1) este aferentă derulării fazei a
doua a programelor în perioada 1 octombrie 2009- 30 septembrie 2012 si se
suportă din bugetul de stat pe anul 2012.
(3)
Eventualele diferente de curs valutar se suportă de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Sănătătii.
(4)
Prevederile alin. (1) si (2) se aplică pentru Programul “Către
accesul universal la prevenirea si tratamentul HIV/SIDA, precum si la
îngrijirea si asistenta socială pentru persoanele vulnerabile si
populatiile defavorizate”, finantat prin Acordul de finantare ROM-607-G03-H,
semnat la Geneva la data de 15 mai 2007, dintre Fundatia Romanian Angel Appeal,
în calitate de primitor principal, si Fondul Global de Combatere a HIV/SIDA,
Tuberculozei si Malariei, si prelungit prin Amendamentul nr. 5, semnat la
Geneva la data de 6 iulie 2009, si pentru Programul “Lărgirea controlului
tuberculozei prin concentrarea asupra grupurilor populationale sărace si
vulnerabile”, finantat prin Acordul de finantare ROM-607-G04-T, semnat la
Geneva la data de 24 septembrie 2007, dintre Fundatia Romanian Angel Appeal, în
calitate de primitor principal, si Fondul Global de Combatere a HIV/SIDA,
Tuberculozei si Malariei, si prelungit prin Amendamentul nr. 4, semnat la
Geneva la data de 22 octombrie 2009, până la finalizarea acestora.
(5)
Programele prevăzute la alin. (4) sunt implementate de Fundatia Romanian
Angel Appeal si de autorităti ale administratiei publice centrale si
locale, unităti subordonate, în coordonarea acestora, organisme
neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate
juridică, sau organisme neguvernamentale nonprofit, cu personalitate
juridică.
Art. 2.
- (1) Documentele justificative pentru TVA aferentă
bunurilor si serviciilor achizitionate din tară sau importate în nume
propriu ori de autorităti ale administratiei publice centrale si locale,
unităti subordonate, în coordonarea acestora, organisme neguvernamentale nonprofit,
de utilitate publică, cu personalitate juridică, sau organisme
neguvernamentale nonprofit, cu personalitate juridică, se depun
trimestrial la Ministerul Sănătătii de către Fundatia
Romanian Angel Appeal.
(2) Decontarea sumelor către Fundatia Romanian Angel Appeal se
face de către Ministerul Sănătătii pe baza documentatiei
depuse, în termen de 30 de zile de la finele fiecărui trimestru, potrivit
Metodologiei de rambursare aprobată prin Ordinul ministrului sănătătii
nr. 2.008/2008 privind aprobarea Metodologiei de rambursare de către
Ministerul Sănătătii Publice a sumelor aferente TVA pentru
bunurile si serviciile achizitionate în cadrul programelor privind combaterea
HIV/SIDA si tuberculozei în România, finantate din fonduri nerambursabile.
(3) Documentele
justificative pentru TVA aferentă bunurilor si serviciilor achizitionate
până la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se depun
până la data de 31 decembrie 2011 si se decontează din bugetul de
stat pe anul 2012, prin bugetul Ministerului Sănătătii.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Ritli Ladislau
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Ialomitianu
Bucuresti,
16 noiembrie 2011.
Nr. 99.
ÎNALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
COMPLETUL COMPETENT
SĂ JUDECE RECURSUL ÎN INTERESUL LEGII
din 17 octombrie 2011
Dosar
nr. 22/2011
Rodica Aida Popa - vicepresedintele Înaltei
Curti de Casatie si Justitie, presedintele completului
Lavinia
Curelea - presedintele Sectiei I civile
Corina
Michaela Jîjîie - presedintele Sectiei penale
Gabriela
Victoria Bîrsan - presedintele Sectiei de contencios administrativ si fiscal
Adrian
Bordea - presedintele Sectiei a II-a civile
Alixandri
Vasile - judecător Sectia penală
Mariana
Ghena - judecător Sectia penală
Stefan
Pistol - judecător Sectia penală
Sandei
Lucian Macavei - judecător Sectia penală - judecător-raportor
Niculina
Alexandru - judecător Sectia penală
Ioana
Bogdan - judecător Sectia penală
Georgeta
Barbălată - judecător Sectia penală
Geanina
Cristina Arghir - judecător Sectia penală
Victor
Camenită Pasca - judecător Sectia penală
Rodica
Cosma - judecător Sectia penală
Cristina
Rotaru - judecător Sectia penală
Livia
Luminita Zglimbea - judecător Sectia penală
Angela
Dragne - judecător Sectia penală
Ionut
Matei - judecător Sectia penală
Raluca
Moglan - judecător Sectia I civilă
Românită
Vrînceanu - judecător Sectia I civilă
Corina
Alina Corbu - judecător Sectia de contencios administrativ si fiscal
Carmen
Frumuselu - judecător Sectia de contencios administrativ si fiscal
Viorica
Trestianu - judecător Sectia a II-a civilă
Elena
Daniela Marta - judecător Sectia a II-a civilă
Completul
competent să judece recursul în interesul legii ce formează obiectul
Dosarului nr. 22/2011 este constituit conform dispozitiilor art. 4144
alin. 3 din Codul de procedură penală, modificat si completat prin
Legea nr. 202/2010, raportat la dispozitiile art. 272 din
Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativă a Înaltei
Curti de Casatie si Justitie, republicat, cu modificările si
completările ulterioare.
Sedinta
completului este prezidată de doamna Rodica Aida Popa, vicepresedintele
Înaltei Curti de Casatie si Justitie.
Procurorul
general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie
este reprezentat de doamna Gabriela Scutea, procuror adjunct al procurorului
general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie.
La
sedinta de judecată participă magistratul-asistent din cadrul
Sectiilor Unite, doamna Alina Gabriela Păun, desemnat în conformitate cu
dispozitiile art. 273 din Regulamentul privind organizarea si
functionarea administrativă a Înaltei Curti de Casatie si Justitie,
republicat, cu modificările si completările ulterioare.
Înalta
Curte de Casatie si Justitie - Completul competent să judece recursul în
interesul legii a luat în examinare recursul în interesul legii formulat de
către procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de
Casatie si Justitie prin Sesizarea nr. 140/C3/1426/111-5/2010
“privind măsura de sigurantă a confiscării speciale, în cazul
infractiunilor prevăzute de Legea nr. 86/2006 - Codul vamal al României,
în conditiile existentei datoriei vamale”.
Reprezentantul
procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si
Justitie a sustinut recursul în interesul legii învederând că există
jurisprudentă neunitară în sensul că unele instante au dispus
atât confiscarea specială a bunurilor sau a mărfurilor introduse
ilegal pe teritoriul vamal al României, în temeiul art. 118 alin. 1 lit. b) si
e) din Codul penal, cât si obligarea inculpatilor la plata sumelor reprezentând
datoria vamală, iar, dimpotrivă, alte instante au dispus obligarea
inculpatilor la plata sumelor reprezentând datoria vamală ce a luat
nastere la introducerea ilegală a bunurilor sau a mărfurilor pe
teritoriul vamal al României, fără a se lua si măsura de
sigurantă a confiscării speciale cu privire la aceste bunuri sau
mărfuri.
A fost
arătată opinia procurorului general al Parchetului de pe lângă
Înalta Curte de Casatie si Justitie, în sensul luării măsurii de
sigurantă a confiscării speciale a bunurilor sau a mărfurilor
introduse ilegal pe teritoriul vamal al României, însă, în temeiul art.
118 lit. a) din Codul penal, concomitent cu obligarea inculpatilor la plata
sumelor reprezentând datoria vamală.
Vicepresedintele
Înaltei Curti de Casatie si Justitie, doamna judecător Rodica Aida Popa, a
declarat dezbaterile închise, iar completul de judecată a rămas în
pronuntare asupra recursului în interesul legii.
ÎNALTA CURTE,
deliberând
asupra recursului în interesul legii, constată următoarele:
1.
Problema de drept ce a generat practica neunitară
Prin
recursul în interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe
lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie s-a arătat că în
practica judiciară natională nu există un punct de vedere unitar
cu privire la faptul dacă se impune luarea măsurii de sigurantă
a confiscării speciale prevăzute de art. 118 alin. 1 lit. a) din
Codul penal, în cazul infractiunii de contrabandă prevăzute de art.
270 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările
si completările ulterioare, concomitent cu obligarea legală a
inculpatului la plata sumelor reprezentând datoria vamală.
2. Examenul
jurisprudential
Prin
recursul în interesul legii se arată că, în urma verificării
jurisprudentei la nivel national cu privire la stabilirea faptului dacă se
impune luarea măsurii de sigurantă a confiscării speciale
prevăzute de art. 118 alin. 1 lit. a) din Codul penal, în cazul
infractiunii de contrabandă prevăzute de art. 270 din Legea nr.
86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările si
completările ulterioare, concomitent cu obligarea legală a
inculpatului la plata sumelor reprezentând datoria vamală, a fost
relevată o practică neunitară.
3.
Solutiile pronuntate de instantele judecătoresti
3.1.
Într-o primă orientare a practicii, unele instante au dispus atât
confiscarea specială a bunurilor sau a mărfurilor introduse ilegal pe
teritoriul vamal al României, cât si obligarea inculpatilor la plata sumelor
reprezentând datoria vamală.
Dispunând
obligarea inculpatilor la plata sumelor solicitate cu titlu de datorie
vamală de către directiile generale vamale, instantele au retinut
că în cauzele deduse judecătii sunt îndeplinite conditiile
prevăzute de art. 998 si 999 din Codul civil pentru angajarea
răspunderii civile delictuale a inculpatilor.
3.2.
Într-o a doua orientare a practicii, alte instante au dispus obligarea
inculpatilor la plata sumelor reprezentând datoria vamală ce a luat
nastere la introducerea ilegală a bunurilor sau a mărfurilor pe
teritoriul vamal al Românei, însă nu s-a luat si măsura de
sigurantă a confiscării speciale cu privire la aceste bunuri sau
mărfuri.
Instantele
au retinut că bunurile sau mărfurile care au constituit obiectul
material al infractiunii de contrabandă au fost ridicate de
lucrătorii de politie.
4.
Opinia procurorului general
Solutia
propusă de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte
de Casatie si Justitie este în sensul primei orientări a jurisprudentei,
cu următoarele argumente:
În
dreptul intern, din continutul normei de incriminare, respectiv dispozitiile
art. 270 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Codul vamal al României, adoptat
prin Legea nr. 86/2006, cu modificările si completările ulterioare,
rezultă că în cazul infractiunii de contrabandă urmarea
imediată constă în crearea unei stări de pericol pentru regimul
vamal si producerea unei pagube bugetului public prin neplata taxelor vamale.
Legătura de cauzalitate dintre urmarea imediată si oricare din
actiunile ce constituie elementul material al infractiunii de contrabandă
rezultă din însăsi materialitatea faptelor - ex re. Prin
urmare, subzistă problematica incidentei obiective a dispozitiilor legale
referitoare la măsura de sigurantă a confiscării speciale a
bunurilor sau a mărfurilor care au făcut obiectul infractiunii de
contrabandă, concomitent cu recuperarea prejudiciului cauzat bugetului
public prin neplata taxelor vamale.
Art. 4 din Legea nr. 86/2006 privind
Codul vamal al României, cu modificările si completările ulterioare,
defineste notiunea de datorie vamală ca reprezentând obligatia unei
persoane de a plăti cuantumul drepturilor de import sau de export. Pe de
altă parte, dispozitiile art. 224 pct. 1 lit. a) din acelasi act normativ
prevăd că datoria vamală la import ia nastere si prin
introducerea ilegală pe teritoriul vamal al României a mărfurilor
supuse drepturilor de import. Corelativ reglementării vamale privind
obligatiile la introducerea în tară a bunurilor sau a mărfurilor
supuse taxelor vamale, Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu
modificările si completările ulterioare, stipulează în cuprinsul
art. 234 alin. (3) că în cazul infractiunilor vamale datoria vamală
serveste la determinarea temeiului de pornire a urmăririi penale si a
pedepselor.
Din
economia dispozitiilor mentionate rezultă, fără echivoc, că
în cazul infractiunii de contrabandă obligatia de plată a taxelor
vamale, ca drept de creantă al statului, instituie repararea pagubei si se
circumscrie cadrului legal privind obiectul, exercitarea si rezolvarea actiunii
civile reglementat prin dispozitiile art. 14 si 346 din Codul de procedură
penală. Prin urmare nu subzistă o interpretare în sensul inadmisibilitătii
actiunii civile exercitate de directiile regionale vamale, constituite ca
părti civile în procesul penal, în considerarea contrabandei ca fiind
exclusiv o infractiune de pericol, nefiind susceptibilă să
producă un prejudiciu material, asa cum s-a sustinut în practica
judiciară.
Nu
poate fi retinut nici rationamentul existent în jurisprudentă potrivit
căruia, în conditiile în care bunurile sau mărfurile care au
făcut obiectul infractiunii de contrabandă au fost ridicate în
vederea confiscării, inculpatul nu poate fi obligat la plata taxelor
vamale.
O
astfel de concluzie rezultă din însusi specificul măsurii de
sigurantă a confiscării speciale, dispusă în temeiul art. 118
alin. 1 lit. a) din Codul penal, destinată să înlăture anumite
stări de pericol, în conditiile în care neperceperea sumelor legale
cuvenite statului pentru operatiunile de trecere a bunurilor sau a
mărfurilor peste frontieră constituie prejudiciu la bugetul statului,
taxele vamale fiind instituite în scopul realizării veniturilor bugetare,
dar si ca măsuri protectioniste în plan economic.
Nu
poate fi sustinută nici solutia rezultată tot din practica
judiciară, în sensul că datoria vamală s-a stins prin
confiscarea bunurilor sau a mărfurilor introduse ilegal în tară,
opinie consacrată de interpretarea art. 233 primul paragraf lit. (d) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de
instituire a Codului Vamal Comunitar. Cu privire la această prevedere
comunitară, Curtea de Justitie a Uniunii Europene, prin Hotărârea din
2 aprilie 2009 în Cauza C-459/2007 (Veli Elshani împotriva Hauptzollamt
Linz, paragraful 38), a stabilit că “pentru a determina stingerea
datoriei vamale, punerea sub sechestru a mărfurilor neregulat introduse pe
teritoriul vamal al Comunitătii trebuie să intervină înainte ca
aceste mărfuri să treacă de primul birou vamal situat în
interiorul acestui teritoriu”. Raportat la sfera de incidentă a normei
comunitare, se poate concluziona că aceasta îsi găseste aplicarea ca
mod de stingere a datoriei vamale doar în ipoteza faptică a
sechestrării mărfurilor înainte de primul birou vamal situat în
interiorul Uniunii Europene.
5.
Raportul asupra recursului în interesul legii
În
măsura în care învederările de ordin formal ce tin de rigoarea promovării
unei cereri de recurs în interesul legii vor fi depăsite,
judecătorul-raportorsi-a exprimat următoarele puncte de vedere:
1.
Asupra temeiului de drept vizând luarea măsurii de sigurantă a
confiscării speciale
Bunurile
sau mărfurile ce constituie obiectul strict al infractiunii de
contrabandă, din cauza particularitătii lor, generează starea de
pericol social ce justifică confiscarea specială. Desi legea
vamală nu contine prevederi exprese referitoare la confiscarea bunurilor
sau a mărfurilor provenite din contrabandă, dispozitiile din partea
generală a Codului penal se aplică si faptelor sanctionate penal prin
legi speciale, afară de cazul când legea dispune altfel, potrivit
dispozitiilor art. 362 din acelasi cod. De altfel, potrivit dispozitiilor art.
278 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările
si completările ulterioare, dispozitiile sectiunii privind infractiunile
se completează cu prevederile Codului penal, precum si cu dispozitiile
penale cuprinse în alte legi speciale.
Sub
acest aspect, bunurile sau mărfurile care au constituit obiectul material
al infractiunii de contrabandă vor fi supuse confiscării speciale în
temeiul art. 118 din Codul penal.
Este
corectă asertiunea că, în ceea ce priveste dispozitia art. 277 din Legea
nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările si
completările ulterioare, în sensul că, în cazul “când bunurile sau
alte mărfuri nu se găsesc, infractorul este obligat la plata
echivalentului lor în lei”, nu poate fi interpretată în varianta
excluderii măsurii de sigurantă a confiscării speciale,
subzistând doar ipoteza instituirii unei obligatii la plata unui echivalent
bănesc al bunurilor sau mărfurilor supuse confiscării care nu se
găsesc. De altfel, norma analizată este în concordantă cu
dispozitiile art. 118 alin. 4 din Codul penal, ce instituie regula
confiscării, în locul bunurilor supuse confiscării care nu se
găsesc, a banilor si bunurilor până la concurenta valorii acestora.
În
cuprinsul sesizării se specifică faptul că “doctrina este
unanimă în sensul art. 118 alin. 1 lit. a) din Codul penal, opinându-se
că bunurile sau mărfurile introduse ilegal în tară, desi au
preexistat faptei penale, sunt asimilate celor produse prin infractiune,
deoarece au căpătat o astfel de stare”.
2. Asupra
obligării la plata taxelor vamale aferente bunurilor sau mărfurilor
provenite din contrabandă
Din
economia dispozitiilor art. 4 pct. 13, art. 4 pct. 18, art. 224 pct. 1 lit. a)
din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările si
completările ulterioare, rezultă, fără echivoc, că în
cazul infractiunii de contrabandă obligatia de plată a taxelor
vamale, ca drept de creantă al statului, instituie repararea pagubei si se
circumscrie cadrului legal privind obiectul, exercitarea si rezolvarea actiunii
civile reglementat prin dispozitiile art. 14 si 346 din Codul de procedură
penală.
Esential
este specificul acestei infractiuni, literatura juridică de specialitate
fiind unanimă în a specifica că prin trecerea mărfurilor sau a
bunurilor peste frontiera de stat se realizează sustragerea atât de la
controlul vamal, cât si de la plata taxelor vamale datorate statului.
Prin
urmare nu subzistă o interpretare în sensul inadmisibilitătii
actiunii civile exercitate de directiile regionale vamale constituite
părti civile în procesul penal în considerarea contrabandei ca fiind o
infractiune de pericol, nefiind susceptibilă să producă un
prejudiciu material.
Totodată
nu poate fi retinut nici rationamentul potrivit căruia, în conditiile în
care bunurile sau mărfurile care au făcut obiectul infractiunii de
contrabandă au fost ridicate în vederea confiscării, inculpatul nu
poate fi obligat la plata taxelor vamale. O astfel de concluzie rezultă
din însusi specificul măsurii de sigurantă a confiscării speciale,
destinată doar să înlăture anumite stări de pericol.
Nu
poate fi sustinută nici solutia în sensul că datoria vamală s-a
stins prin confiscarea bunurilor sau a mărfurilor introduse ilegal în
tară, consacrată de interpretarea art. 233 primul paragraf lit. (d)
din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de
instituire a Codului Vamal Comunitar, care prevede că o datorie
vamală se stinge “în cazul în care mărfurile pentru care a luat
nastere o datorie vamală în conformitate cu art. 202 sunt puse sub
sechestru la introducerea lor neregulată si confiscate simultan sau
ulterior”. Raportat la sfera de incidentă a normei comunitare se poate
concluziona că aceasta îsi găseste aplicarea ca mod de stingere a
datoriei vamale doar în ipoteza faptică a sechestrării
mărfurilor înainte de primul birou vamal situat în interiorul Uniunii
Europene. De altfel, norma de drept intern, în continutul art. 256 din Legea
nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările si
completările ulterioare, instituie stingerea datoriei vamale în cazul
confiscării, însă conditionat de producerea situatiei înainte de
acordarea liberului de vamă, în cazul mărfurilor declarate pentru un
regim vamal ce implică obligatia de plată a drepturilor.
6.
Înalta Curte
Înainte
de a proceda la o analiză în fond a problemei de drept supuse dezbaterii,
Înalta Curte de Casatie si Justitie constată că nu sunt îndeplinite
conditiile de admisibilitate a recursului în interesul legii, fată de
prevederile art. 4142 coroborate cu cele ale art. 4143
din Codul de procedură penală, astfel cum au fost modificate si
completate prin Legea nr. 202/2010, pentru considerentele arătate în
continuare:
Potrivit
dispozitiilor art. 4142 din Codul de procedură penală,
“pentru a se asigura interpretarea si aplicarea unitară a legii de
către toate instantele judecătoresti, procurorul general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie, din oficiu
sau la cererea ministrului justitiei, colegiul de conducere al Înaltei Curti de
Casatie si Justitie, colegiile de conducere ale curtilor de apel, precum si
Avocatul Poporului au îndatorirea să ceara Înaltei Curti de Casatie si
Justitie să se pronunte asupra problemelor de drept care au fost
solutionate diferit de instantele judecătoresti”.
Conform
dispozitiilor art. 4143 din Codul de procedură penală,
“recursul în interesul legii este admisibil numai dacă se face dovada
că problemele de drept care formează obiectul judecătii au fost
solutionate în mod diferit prin hotărâri judecătoresti definitive,
care se anexează la cerere”.
Prin
prezentul recurs în interesul legii se solicită pronuntarea unei decizii
privind măsura de sigurantă a confiscării speciale
prevăzute de art. 118 alin. 1 lit. a) din Codul penal, în cazul
infractiunii de contrabandă prevăzute de art. 270 din Legea nr.
86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările si
completările ulterioare, concomitent cu obligarea legală a
inculpatului la plata sumelor reprezentând datoria vamală.
În
acest sens, din analiza hotărârilor judecătoresti ale instantelor
care au dispus obligarea inculpatilor la plata sumelor reprezentând datoria
vamală ce a luat nastere la introducerea ilegală a bunurilor sau a
mărfurilor pe teritoriul vamal al României, fără a se lua si
măsura de sigurantă a confiscării speciale (cele din anexele nr.
11-12 - cea de-a doua orientare a practicii), se constată că, în
concret, refuzul luării măsurii de sigurantă a confiscării
speciale nu a avut legătură cu dispozitia instantelor de obligare a
inculpatilor la plata sumelor reprezentând datoria vamală.
Astfel,
conform anexei nr. 11, Judecătoria Constanta, atât în cuprinsul Sentintei
penale nr. 410/1995, cât si în Sentinta penală nr. 847/2004 (rejudecare),
dispusese condamnarea inculpatilor pentru contrabandă, confiscarea de
tigări si detergent si^ în final, admiterea actiunii civile a Directiei
Generale a Vămilor. În cauză s-a dispus rejudecarea, pronuntându-se
Sentinta penală nr. 1.590/2007, prin care instanta a dispus încetarea
procesului penal ca urmare a intervenirii prescriptiei pentru 2 inculpati si
achitarea unui al treilea cu aplicarea art. 10 lit. d) din Codul de
procedură penală. Cu privire la confiscare se redă expres -
“măsura ridicării de obiecte fiind în strânsă legătură
cu latura penală a cauzei, raportat la solutia de achitare a inculpatului
în posesia căruia s-au găsit bunurile, se va dispune restituirea
bunurilor (tigări, detergent) care au fost ridicate de lucrătorii de
politie”.
În
cauză au fost respinse apelurile declarate de procuror si de inculpatul
achitat, pentru ca, în recurs, prin Decizia penală nr. 271/P/2009 a Curtii
de Apel Constanta, să fie admisă calea de atac exercitată de
către procuror si să se înceteze procesul penal fată de
inculpat, ca urmare a intervenirii prescriptiei. În ceea ce priveste
măsura de sigurantă a confiscării instantele nu au făcut
nicio motivare.
Referitor
la cea de-a doua hotărâre - care face obiectul anexei nr. 12 - se retine
că Judecătoria Sighetu Marmatiei, prin Sentinta penală nr.
101/2011, a condamnat inculpatul pentru infractiunea de contrabandă, dar a
respins actiunea civilă a directiei regionale pentru accize si operatiuni
vamale ca inadmisibilă, cu motivarea că infractiunea de
contrabandă este o infractiune de pericol. În mod expres se
precizează că “Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontieră
Maramures a procedat la confiscarea cantitătii de 3.000 pachete de
tigări de provenientă ucraineană”. Curtea de Apel Cluj, prin
Decizia penală nr. 794/2011, a admis recursul părtii civile si a
obligat inculpatul la plata de taxe vamale. Măsura confiscării nu a
fost luată în niciun fel în dezbatere, în recurs.
În
concluzie, în anexele nr. 11-12 (cele pentru care, prin recursul în interesul
legii promovat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta
Curte de Casatie si Justitie, s-a sustinut că unele instante au dispus
obligarea inculpatilor la plata sumelor reprezentând datoria vamală ce a
luat nastere la introducerea ilegală a bunurilor sau a mărfurilor pe
teritoriul vamal al Românei, însă nu s-a luat si măsura de
sigurantă a confiscării speciale cu privire la aceste bunuri sau
mărfuri), neluarea măsurii de sigurantă a confiscării
speciale nu a avut legătură efectivă cu modul de solutionare a
laturii civile a cauzei - grefându-se fie pe modul de solutionare a laturii
penale a cauzei, raportat la pronuntarea unei alte solutii decât cea de
condamnare a inculpatului, fie asupra obiectului material al infractiunii de
contrabandă, în sensul că bunurile au fost deja ridicate de
lucrătorii de politie.
În
consecintă, Înalta Curte apreciază că hotărârile pronuntate
de instantele judecătoresti, care au stat la baza promovării
recursului în interesul legii, nu au solutionat în mod diferit problema
luării măsurii de sigurantă a confiscării speciale, în
cazul infractiunii de contrabandă prevăzute de art. 270 din Legea nr.
86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările si
completările ulterioare, concomitent sau nu cu obligarea legală a
inculpatului la plata sumelor reprezentând datoria vamală.
Or, din
interpretarea dispozitiilor citate, art. 4142 si, respectiv, art.
4143 din Codul de procedură penală, astfel cum a fost
modificat si completat prin Legea nr. 202/2010, recursul în interesul legii
este admisibil numai dacă a fost solutionată în mod diferit prin
hotărâri judecătoresti definitive o problemă de drept constând
în interpretarea si aplicarea unor dispozitii legale.
În
consecintă, desi problema de drept supusă dezlegării pe calea
recursului în interesul legii prezintă un interes practic, hotărârile
judecătoresti pronuntate până la data promovării acestui recurs
în interesul legii nu sunt relevante, asa încât Înalta Curte de Casatie si
Justitie constată că nu sunt îndeplinite conditiile prevăzute de
art. 4142 coroborat cu art. 4143 din Codul de
procedură penală, astfel cum a fost modificat si completat prin Legea
nr. 202/2010.
Pentru
considerentele arătate, în temeiul art. 4145 cu referire la
art. 4142 si 4143 din Codul de procedură
penală, astfel cum a fost modificat si completat prin Legea nr. 202/2010,
ÎNALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
În numele legii
DECIDE:
Respinge,
ca inadmisibil, recursul în interesul legii declarat de procurorul general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie privind
măsura de sigurantă a confiscării speciale prevăzute de
art. 118 alin. 1 lit. a) din Codul penal, în cazul infractiunii de
contrabandă prevăzute de art. 270 din Legea nr. 86/2006 privind Codul
vamal al României, cu modificările si completările ulterioare,
concomitent cu obligarea legală a inculpatului la plata sumelor
reprezentând datoria vamală.
Obligatorie,
potrivit art. 4145 alin. 4 din Codul de procedură penală.
Pronuntată în sedintă publică
astăzi, 17 octombrie 2011.
VICEPRESEDINTELE ÎNALTEI CURTI DE CASATIE SI JUSTITIE,
RODICA AIDA POPA
Magistrat-asistent,
Alina Gabriela Păun
![]() |
||||
Copyright 1998-2015 DSC.NET All rights reserved. |