MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Nr. 629/2014

MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI

 

P A R T E A  I

Anul 182 (XXVI) - Nr. 629         LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI ŞI ALTE ACTE         Miercuri, 27 august 2014

 

SUMAR

 

ORDONANŢE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI

 

17. - Ordonanţă pentru modificarea art. 9 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor

 

712. - Hotărâre privind încetarea raportului de serviciu al domnului Simion Lucian Eduard, prefect al judeţului Tulcea

 

713. - Hotărâre privind exercitarea, cu caracter temporar, prin detaşare în condiţiile legii, a funcţiei publice de prefect al judeţului Tulcea de către domnul Bădiţă Marin

 

DECIZII ALE PRIM-MINISTRULUI

 

255. - Decizie privind numirea prin mobilitate a domnului Bitea Cristian Vasile în funcţia publică de inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului

 

256. - Decizie privind revocarea domnului Edward Bratfanof din funcţia de guvernator al Administraţiei Rezervaţiei Biosferei “Delta Dunării”

 

257. - Decizie pentru numirea domnului Lucian Eduard Simion în funcţia de guvernator al Administraţiei Rezervaţiei Biosferei “Delta Dunării”

 

ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE

 

            1.272. - Ordin al ministrului transporturilor pentru stabilirea cuantumului indemnizaţiei membrilor echipelor de audit, ai echipelor de inspecţie şi ai echipelor de test, desemnate pentru efectuarea activităţilor de monitorizare a conformităţii în securitatea aviaţiei civile

 

ACTE ALE AUTORITĂŢII NAŢIONALE PENTRU ADMINISTRARE SI REGLEMENTARE ÎN COMUNICAŢII

 

            1.131. - Decizie privind adoptarea Codului de conduită pentru utilizarea numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS

 

ORDONANŢE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI

GUVERNUL ROMÂNIEI

ORDONANŢĂ

pentru modificarea art. 9 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. III.3 din Legea nr. 119/2014 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,

 

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.

 

Art. I. - Alineatul (3) al articolului 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:

“(3) în cazul în care contravenientul persoană fizică nu a achitat amenda în termen de 30 de zile de la rămânerea definitivă a sancţiunii şi nu există posibilitatea executării silite, organul de specialitate al unităţii administrativ-teritoriale prevăzut la art. 39 alin. (2) lit. a) în a cărui rază teritorială domiciliază contravenientul va sesiza instanţa judecătorească în a cărei circumscripţie domiciliază acesta, în vederea înlocuirii amenzii cu sancţiunea obligării contravenientului la prestarea unei activităţi în folosul comunităţii, ţinându-se seama de partea din amendă care a fost achitată.”

Art. II. - Procesele şi cererile privind înlocuirea amenzii cu sancţiunea obligării contravenientului la prestarea unei activităţi în folosul comunităţii în curs de soluţionare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe a Guvernului se soluţionează de către instanţele legal învestite, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare la data când acestea au fost pornite.

 

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,

Ilie Botoş,

secretar de stat

p. Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice,

Shhaideh Sevil,

secretar de stat

Ministrul justiţiei,

Robert Marius Cazanciuc

Ministrul finanţelor publice,

Ioana-Maria Petrescu

p. Ministrul delegat pentru buget,

Daniela Pescaru,

secretar de stat

 

Bucureşti, 26 august 2014.

Nr. 17.

GUVERNUL ROMÂNIEI

HOTĂRÂRE

privind încetarea raportului de serviciu al domnului Simion Lucian Eduard, prefect al judeţului Tulcea

 

Având În vedere prevederile art. 19 alin. (1) lit. a) şi art. 97 lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,

 

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

 

Articol unic. - La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, încetează raportul de serviciu al domnului Simion Lucian Eduard, prefect al judeţului Tulcea.

 

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,

Gabriel Oprea

 

Bucureşti, 26 august 2014.

Nr. 712.

GUVERNUL ROMÂNIEI

HOTĂRÂRE

privind exercitarea, cu caracter temporar, prin detaşare în condiţiile legii, a funcţiei publice de prefect al judeţului Tulcea de către domnul Bădiţă Marin

 

Având în vedere prevederile art. 19 alin. (1) lit. a), art. 89 alin. (21) şi art. 92 alin. (11) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,

 

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

 

Articol unic. - Domnul Bădiţă Marin exercită, cu caracter temporar, prin detaşare în condiţiile legii, funcţia publică de prefect al judeţului Tulcea.

 

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,

Gabriel Oprea

 

Bucureşti, 26 august 2014.

Nr. 713.

 

DECIZII ALE PRIM-MINISTRULUI

 

GUVERNUL ROMÂNIEI

 

PRIM-MINISTRU

 

DECIZIE

privind numirea prin mobilitate a domnului Bitea Cristian Vasile în funcţia publică de inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului

 

Având în vedere prevederile art. 27 alin. (1) lit. a), art. 30 lit. a) şi art. 33 alin. (1) lit. d) din Hotărârea Guvernului nr. 341/2007 privind intrarea în categoria înalţilor funcţionari publici, managementul carierei şi mobilitatea înalţi lor funcţionari publici, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 19 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

 

prim-ministrul emite prezenta decizie.

 

Articol unic. - Începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Bitea Cristian Vasile se numeşte în funcţia publică de inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului, în aplicarea mobilităţii înalţilor funcţionari publici.

 

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează;

Secretarul general al Guvernului,

Ion Moraru

 

Bucureşti, 27 august 2014.

Nr. 255.

 

GUVERNUL ROMÂNIEI

 

PRIM-MINISTRUL

 

DECIZIE

privind revocarea domnului Edward Bratfanof din funcţia de guvernator al Administraţiei Rezervaţiei Biosferei “Delta Dunării”

 

Având în vedere propunerea formulată de ministrul mediului şi schimbărilor climatice, precum şi prevederile art. 4 alin. 4 din Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervaţiei Biosferei “Delta Dunării”, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,

 

prim-ministrul emite prezenta decizie.

 

Articol unic. - La data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Edward Bratfanof se revocă din funcţia de guvernator al Administraţiei Rezervaţiei Biosferei “Delta Dunării”.

 

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Secretarul general al Guvernului,

Ion Moraru

 

Bucureşti, 27 august 2014.

Nr. 256.

 

GUVERNUL ROMÂNIEI

 

PRIM-MINISTRUL

 

DECIZIE

pentru numirea domnului Lucian Eduard Simion în funcţia de guvernator al Administraţiei Rezervaţiei Biosferei “Delta Dunării”

 

Având în vedere propunerea formulată de ministrul mediului şi schimbărilor climatice, precum şi prevederile art. 4 alin. 4 din Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervaţiei Biosferei “Delta Dunării”, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare,

 

prim-ministrul emite prezenta decizie.

 

Articol unic. - Începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Lucian Eduard Simion se numeşte în funcţia de guvernator al Administraţiei Rezervaţiei Biosferei “Delta Dunării”.

 

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Secretarul general al Guvernului,

Ion Moraru

 

Bucureşti, 27 august 2014.

Nr. 257.

 

ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAŢIEI PUBLICE CENTRALE

MINISTERUL TRANSPORTURILOR

 

ORDIN

pentru stabilirea cuantumului indemnizaţiei membrilor echipelor de audit, ai echipelor de inspecţie şi ai echipelor de test, desemnate pentru efectuarea activităţilor de monitorizare a conformităţii în securitatea aviaţiei civile

 

Având în vedere prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.547/2013 privind delegarea de competenţă şi desemnarea Regiei Autonome “Autoritatea Aeronautică Civilă Român㔠ca organism tehnic specializat pentru exercitarea unor atribuţii ce revin autorităţii competente în domeniul securităţii aviaţiei civile, la nivel naţional, precum şi pentru stabilirea unor măsuri necesare realizării acestei delegări de competenţe,

în temeiul art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 17/2011 privind controlul calităţii în securitatea aviaţiei civile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 149/2012, precum şi al art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul transporturilor emite următorul ordin.

Art. 1. - Pentru efectuarea activităţilor de monitorizare a conformităţii în securitatea aviaţiei civile, prevăzute în Planurile anuale de efectuare a activităţilor de monitorizare a conformităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile, cuantumul indemnizaţiei membrilor echipelor de audit, ai echipelor de inspecţie şi ai echipelor de test se stabileşte după cum urmează:

a) 400 lei net/persoană în cazul activităţii de audit

b) 200 lei net/persoană în cazul activităţii de inspecţie;

c) 100 lei net/persoană în cazul activităţii de test.

Art. 2. - Toate cheltuielile generate de efectuarea activităţilor de monitorizare a conformităţii în domeniul securităţii aviaţiei civile se suportă din bugetul Autorităţii Aeronautice Civile Române, alocat funcţionării structurii cu atribuţii în domeniul securităţii aviaţiei civile.

Art. 3. - Autoritatea Aeronautică Civilă Română va asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

p. Ministrul transporturilor,

Virgil Dragoş Titea,

secretar de stat

 

Bucureşti, 21 august 2014.

Nr. 1.272.

 

ACTE ALE AUTORITĂŢII NAŢIONALE PENTRU ADMINISTRARE ŞI REGLEMENTARE ÎN COMUNICAŢII

 

AUTORITATEA NAŢIONALĂ PENTRU ADMINISTRARE ŞI REGLEMENTARE ÎN COMUNICAŢII

 

DECIZIE

privind adoptarea Codului de conduită pentru utilizarea numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS

În temeiul prevederilor art. 3 lit. b) pct. 3 şi 4, ale art. 10 alin. (2) pct. 5şi 10,ale art. 11 alin. (1), precum şi ale art. 12 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 12 din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013 privind utilizarea numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS,

preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie.

Art. 1. - Se adoptă Codul de conduită pentru utilizarea numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.

Art. 2. - Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării, cu excepţia pct. 4.2 şi 4.3 din Codul de conduită prevăzut la art. 1 care intră în vigoare în termen de 6 luni de la această dată, precum şi a prevederilor pct. 5 din acelaşi cod care intră în vigoare în termen de 12 luni de la aceeaşi dată.

 

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii,

Marius Cătălin Marinescu

 

Bucureşti, 19 august 2014.

Nr. 1.131.

 

 

ANEXĂ

 

COD DE CONDUITĂ

pentru utilizarea numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS

 

1. Introducere

Serviciile cu valoare adăugată au înregistrat o dezvoltare şi diversificare continuă, determinate de evoluţia tehnologiilor în domeniul comunicaţiilor electronice, reţelelor, terminalelor şi al serviciilor societăţii informaţionale. Dacă iniţial SVA se furnizau numai prin intermediul apelurilor vocale, odată cu dezvoltarea comunicaţiilor mobile, acestea se furnizează tot mai mult prin intermediul SMS/MMS. Accesul utilizatorilor la SVA se realizează prin intermediul unor resurse de numerotaţie. O categorie importantă de resurse de numerotaţie utilizate pentru accesul la SVA o reprezintă numerele scurte, respectiv numerele compuse dintr-un număr mic de digiţi (3-5 digiţi). Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, denumită în continuare ANCOM, a stabilit prin PNN (Planul naţional de numerotaţie adoptat prin Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 375/2013) numerele naţionale scurte interne ce pot fi utilizate pentru furnizarea SVA vocal şi prin intermediul serviciilor SMS/MMS, iar prin Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013 privind utilizarea numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS, o serie de reguli de utilizare a acestor resurse. Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013 stabileşte faptul că regulile detaliate de furnizare a SVA, precum şi codurile scurte SMS/MMS să fie stabilite în cadrul unui cod de conduită. De asemenea, prin acelaşi act normativ a fost stabilit şi conţinutul minim al Codului de conduită.

Având în vedere aceste aspecte, precum şi dispoziţiile art. 12 din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013, prezentul cod de conduită a fost elaborat în cadrul unui grup de lucru format din reprezentanţi ai ANCOM şi ai furnizorilor de reţele publice de comunicaţii electronice care au dreptul de utilizare a numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS, destinate în mod special furnizării de SVA.

În prezentul cod de conduită se utilizează următoarele definiţii şi abrevieri:

a) furnizor de servicii cu valoare adăugată - terţ care furnizează servicii cu valoare adăugată sau care acţionează ca intermediar (integrator) între FRCE şi persoana care furnizează efectiv serviciile cu valoare adăugată, căruia FRCE îi asignează numere naţionale scurte interne şi/sau coduri scurte SMS/MMS.

b) utilizator - utilizatorul final al FRCE, beneficiar efectiv sau potenţial ai serviciilor cu valoare adăugată sau al serviciilor specifice de reţea oferite prin intermediul numerelor naţionale scurte interne şi al codurilor scurte SMS/MMS;

c) număr scuti - număr naţional scurt intern, astfel cum este definit la art. 11 alin. (4) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 375/2013;

d) cod scurt - cod scurt SMS/MMS, astfel cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. c) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013;

e) SMS - serviciu de mesaje scurte, aşa cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. a) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale

pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013;

f) SMS-MT- mesaj SMS primit de către utilizator (mobile terminated);

g) SMS-MO- mesaj SMS originat de către utilizator (mobile originated);

h) MMS - serviciu de mesaje multimedia, aşa cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. b) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013;

i) FRCE - furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice prevăzuţi la art. 3 alin. (1) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013;

j) FSVA - furnizor de servicii cu valoare adăugată, aşa cum este definit la lit. a);

k) SVA - serviciu cu valoare adăugată, aşa cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. i) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 375/2013;

l) SSR - serviciu specific de reţea, aşa cum este definit la art. 2 alin. (1) lit. j) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 375/2013.

De asemenea, în cuprinsul prezentului cod de conduită sunt aplicabile definiţiile relevante prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 2 alin. (1) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 375/2013, precum şi la art. 2 alin. (1) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 376/2013 privind procedura de solicitare şi emitere a licenţelor de utilizare a resurselor de numerotaţie.

2. Scop şi domeniu de aplicare

Codul de conduită completează şi detaliază cadrul de reglementare privind utilizarea numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS. Regulile stabilite prin Codul de conduită vizează atât gestionarea acestor resurse de numerotaţie, astfel încât să se asigure o asignare transparentă şi nediscriminatorie şi o utilizare armonizată la nivelul mai multor reţele de comunicaţii electronice a acestor resurse de numerotaţie în scopul furnizării de SVA, cât şi protecţia utilizatorilor. În cadrul anexei care face parte integrantă din prezentul cod de conduită sunt prevăzute subdomeniile de coduri scurte care pot fi utilizate pentru furnizarea SVA şi a serviciilor specifice de reţea, denumite în continuare SSR, prin SMS/MMS.

Anumiţi furnizori de reţele publice de comunicaţii electronice, respectiv cei care au dobândit prin licenţa de utilizare a resurselor de numerotaţie dreptul de utilizare a unor resurse de numerotaţie din domeniile 0Z = 02,0Z = 03, 0Z = 06 sau 0Z = 07 ale PNN, denumiţi în continuare FRCE, beneficiază de dreptul de a utiliza numere naţionale scurte interne şi coduri scurte SMS/MMS în vederea oferirii accesului utilizatorilor reţelei la SVA şi la servicii specifice de reţea. Reţelele publice de comunicaţii electronice sunt folosite ca suport în furnizarea SVA.

Furnizarea SVA se poate realiza chiar de către FRCE sau aceştia pot asigna respectivele resurse de numerotaţie unor terţi ce au calitatea de FSVA şi acţionează fie direct, furnizând serviciile de conţinut, fie ca intermediari între FRCE şi alte persoane care furnizează efectiv serviciul de conţinut. Contravaloarea SVA se achită de către beneficiarii acestora prin intermediul facturii aferente serviciilor de comunicaţii electronice sau, în cazul serviciilor preplătite, prin reţinerea în mod

corespunzător din valoarea creditului achiziţionat. De regulă, SVA sunt tarifate separat, nefiind incluse în numărul de SMS-uri/ minute aferente tipului de abonament sau de cartelă preplătită.

În aceste condiţii, FRCE le revine responsabilitatea aplicării prevederilor Codului de conduită. Codul de conduită urmăreşte aplicarea unitară, pe întreaga piaţă a SVA disponibile pe numerotaţia internă de reţea a FRCE, a regulilor de utilizare a acestor categorii de resurse de numerotaţie de către toţi factorii care intervin pe lanţul de furnizare a serviciilor. Pe cale de consecinţă prevederile prezentului cod de conduită sunt opozabile şi FSVA, în măsura în care aceştia furnizează SVA prin intermediul numerelor naţionale scurte interne şi/sau a codurilor scurte SMS/MMS, asignate de către FRCE şi terţilor care furnizează efectiv serviciul de conţinut. În aceste cazuri, FRCE care asignează numere naţionale scurte interne şi/sau coduri scurte SMS/MMS are o obligaţie generală de diligentă, trebuind să se sigure că FSVA cărora le-au fost asignate astfel de resurse respectă exigenţele privind utilizarea acestora, eventual prin includerea în contractele pe care le încheie cu aceştia a unor clauze de natură să asigure respectarea condiţiilor legale de utilizare a acestor categorii de resurse de numerotaţie de către FSVA şi eventualii terţi care furnizează efectiv serviciul de conţinut.

3. SVA oferite prin intermediul numerelor/codurilor scurte

SVA, indiferent de modalitatea de acces - vocal sau prin intermediul SMS/MMS, este un serviciu de conţinut accesibil prin intermediul unui serviciu de comunicaţii electronice care răspunde nevoilor utilizatorilor finali de a obţine informaţii din diverse domenii de activitate, divertisment, posibilitatea exprimării unor opinii, accesul la servicii interactive sau facilitează plata unor servicii/produse etc. În scopul stabilirii destinaţiei diferitelor subdomenii ale resurselor de numerotaţie utilizate pentru furnizarea SVA prin intermediul SMS/MMS şi în vederea aplicării unor condiţii de utilizare specifice diferitelor categorii de SVA furnizate prin intermediul numerelor scurte sau al codurilor scurte este util să se facă o clasificare a acestora.

3 1 Clasificarea SVA

Clasificarea a fost realizată având în vedere diferite criterii, detaliate în cele ce urmează.

3.1.1. Clasificarea SVA în funcţie de conţinut în funcţie de conţinutul serviciului se pot distinge următoarele categorii de SVA:

a) servicii asociate unor activităţi de marketing

Prin intermediul acestei categorii de SVA sunt puse la dispoziţia utilizatorilor informaţii referitoare la produse sau servicii, se facilitează participarea la campanii promoţionale, inclusiv concursuri prin care se promovează anumite produse ori servicii etc. Prin natura lor, aceste servicii pot avea caracter temporar, fiind accesibile doar pe durata respectivei campanii promoţionale. De regulă, tariful asociat acestor SVA este tariful normal în reţea sau mai mic decât acesta.

b) servicii de conţinut premium

Tipurile de conţinut furnizate utilizatorilor sunt diverse, câteva exemple tipice fiind: descărcarea de elemente de personalizare a telefonului mobil (tonuri de apel, teme, jocuri etc.), concursuri, televoting, trimiterea unor mesaje către alţi utilizatori (chat), mesaje care sunt publicate de posturi TV, dedicaţii, informaţii cu privire la rezultatul unor evenimente sportive. Tariful asociat acestor servicii este mai mare decât tariful normal în reţea.

c) servicii de microplăţi

Microplăţile sunt operaţiuni de plată care implică sume mici, iar solicitarea (comanda) plătitorului pentru executarea operaţiunii de plată este exprimată prin intermediul trimiterii unui mesaj SMS/MMS la un număr scurt sau la un cod scurt ori prin intermediul apelării unui număr scurt, FRCE acţionând ca intermediar între plătitor şi furnizorul bunurilor sau serviciilor a căror plată este solicitată. Serviciile de microplăţi permit utilizatorilor să achite contravaloarea unor produse corporale sau incorporale ori a unor servicii prin intermediul facturii telefonice. Bunurile sau serviciile pot fi livrate solicitanţilor şi prin intermediul altor mijloace decât comunicaţiile efectuate prin reţele de comunicaţii electronice.

d) servicii caritabile

Serviciile caritabile permit utilizatorilor să contribuie la susţinerea unor cauze sau organizaţii umanitare prin transmiterea de mesaje SMS ori prin apeluri către anumite numere scurte sau coduri scurte. SMS-urile sau apelurile au un tarif mai mare decât tariful normal în reţea. În acest mod, utilizatorii au la dispoziţie o modalitate uşor de utilizat şi la îndemână de a realiza donaţii.

3.1.2. Clasificarea în funcţie de nivelul tarifului aplicat

a) servicii cu tarif mai mare decât tariful normal în reţea, tarif ce include plata SVA (serviciul/produsul) furnizat;

b) servicii cu tarif normal în reţea;

c) servicii gratuite pentru utilizator.

3.1.3. Clasificarea în funcţie de modul de tarifare

a) servicii cu tarifare unică (one-off) - SVA pentru care tariful se aplică o singură dată. Efectuarea unui apel sau SMS/MMS la un număr scurt ori trimiterea unui SMS/MMS la un cod scurt conduce la perceperea unei sume de bani prin factura telefonică sau prin debitarea contravalorii serviciului din creditul neutilizat. Pentru serviciile vocale, utilizatorul este informat cu privire la tariful aplicat printr-un mesaj vocal la începutul apelului. Pentru serviciile furnizate prin SMS/MMS, de regulă, utilizatorul primeşte un mesaj de informare cu privire la faptul că mesajul a fost taxat sau primeşte un mesaj prin care se solicită confirmarea comenzii de plată.

b) servicii cu tarifare recurentă (subscription) - SVA pentru care tariful se va aplica ori de câte ori serviciul este livrat. Efectuarea unui apel la un număr scurt ori trimiterea unui SMS/MMS la un număr/cod scurt iniţiază procesul de abonare la serviciu. Mai departe procesul de abonare implică transmiterea unei confirmări din partea utilizatorului cu privire la faptul că solicită abonarea şi din partea FSVA care îi confirmă că s-a abonat la serviciul respectiv. După abonare, conţinutul va fi livrat periodic sau ocazional, în funcţie de tipul serviciului. Încetarea furnizării serviciului se realizează dacă utilizatorul trimite o solicitare de dezabonare.

3.1.4. Clasificarea în funcţie de categoria de vârstă a publicului-ţintă

a) servicii cu audienţă generală - servicii care se adresează tuturor categoriilor de vârstă, conţinutul oferit neîncadrându-se în una dintre categoriile de la lit. b) şi c);

b) servicii destinate adulţilor - servicii care prin natura conţinutului lor pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor, de exemplu, serviciile cu conţinut erotic;

c) servicii destinate minorilor - servicii care prin natura conţinutului lor au ca public-ţintă persoanele cu vârsta sub 18 ani sau care sunt deosebit de atractive pentru aceste persoane.

3.2. Utilizarea resurselor de numerotaţie pentru SVA Aşa cum am menţionat iniţial, SVA se furnizau numai prin intermediul apelurilor vocale. Serviciile bazate pe standardele SMS au apărut odată cu dezvoltarea reţelelor mobile, mesajele text fiind transmise exclusiv între telefoanele mobile ale abonaţilor sau între internet şi telefoanele mobile ale abonaţilor utilizând resursele de numerotaţie din PNN asignate abonaţilor pentru serviciile de voce. Într-o fază ulterioară, furnizorii au început să ofere fie direct, fie prin intermediul unor terţi şi SVA bazate pe SMS. Cu toate că resursele de numerotaţie destinate furnizării SVA (servicii diverse sau servicii premium) vocal, incluse în planurile naţionale de numerotaţie, puteau fi utilizate şi pentru furnizarea SVA prin intermediul SMS/MMS, în practică, în majoritatea ţărilor furnizorii au utilizat numere scurte formate din 3-5 digiţi pentru furnizarea de SVA prin intermediul SMS. În măsura în care SVA se puteau furniza atât prin intermediul unui apel vocal, cât şi prin intermediul SMS/MMS, numerele scurte au fost utilizate atât pentru accesul la SVA prin apel vocal, cât şi prin SMS/MMS. Pentru a asigura resursele de numerotaţie necesare furnizării acestor servicii, în PNN, care a fost revizuit recent prin emiterea Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 375/2013, a fost introdusă o nouă categorie de resurse de numerotaţie, sub denumirea de numere naţionale scurte interne. Numerele naţionale scurte interne incluse în PNN pot fi utilizate pentru furnizarea SVA atât vocal, cât şi prin intermediul SMS/MMS.

În prezent, o pondere mare pe piaţa SVA o deţin serviciile furnizate prin intermediul SMS/MMS. Pentru asigurarea resurselor de numerotaţie necesare furnizării serviciilor specifice tehnologiei SMS/MMS, servicii care prin natura lor tehnică sau comercială constau în trimiterea ori primirea de către utilizatori a unor mesaje text sau multimedia, suplimentar faţă de numerele naţionale scurte interne, pot fi utilizate şi codurile scurte SMS/MMS stabilite prin prezentul cod de conduită.

În anexă se prezintă tabelul codurilor scurte ce pot fi utilizate pentru furnizarea unor SSR sau SVA prin intermediul SMS/MMS şi categoriile de servicii ce pot fi furnizate prin intermediul fiecărui subdomeniu/domeniu de coduri scurte.

Astfel pentru furnizarea SVA prin intermediul SMS/MMS, în funcţie de conţinutul furnizat, se pot utiliza următoarele resurse de numerotaţie:

- Serviciile asociate unor activităţi de marketing se furnizează prin intermediul numerelor scurte care încep cu cifrele 17 sau 18 şi al codurilor scurte care încep cu cifrele 27, 28, 32, 37 şi 38.

- Pentru servicii de tip premium sunt utilizate numere scurte care încep cu cifrele 12,13 sau 14 şi coduri scurte care încep cu cifrele 22,23 şi 24. Această categorie include serviciile destinate adulţilor, care pot fi furnizate doar prin intermediul numerelor scurte care încep cu cifrele 15, respectiv prin intermediul codurilor scurte care încep cu cifrele 75.

- Pentru serviciile de microplăţi sunt utilizate numere scurte care încep cu cifrele 12, 13, sau 14 şi coduri scurte care încep CU cifra 7, în situaţia în care microplata se realizează pentru un serviciu destinat adulţilor pot fi utilizate numai coduri scurte care încep cu cifrele 75, respectiv numere scurte care încep cu cifrele 15.

- Pentru serviciile caritabile sunt utilizate numere naţionale scurte care încep cu cifrele 88 şi 98 şi coduri scurte care încep cu cifrele 87.

4. Gestionarea numerelor naţionale scurte interne şi a codurilor scurte SMS/MMS prin intermediul cărora se furnizează SVA, în vederea unei utilizări armonizate a acestora

4.1. Principii generale

în conformitate cu prevederile Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013, dreptul de utilizare a numerelor naţionale scurte interne, prevăzute în anexa aceluiaşi act normativ, şi/sau a codurilor scurte SMS/MMS, prevăzute în anexa la prezentul cod de conduită, este acordat furnizorilor de reţele publice de comunicaţii electronice care sunt şi furnizori de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului sau care asigură furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice prin intermediul unor terţi autorizaţi în acest sens, ce au dobândit prin licenţa de utilizare a resurselor de numerotaţie dreptul de utilizare a unor resurse de numerotaţie din domeniile 0Z=02, 0Z=03, 0Z=06 şi 0Z=07. În baza acestui drept, FRCE pot utiliza aceste resurse de numerotaţie pentru furnizarea unor SSR sau a unor SVA propriilor abonaţi, dar pot şi asigna aceste resurse unor FSVA care, de regulă, intenţionează să furnizeze respectivele SVA în mai multe reţele. Dreptului de utilizare astfel dobândit de către FRCE îi corespunde obligaţia acestora de a gestiona aceste resurse de numerotaţie. O atenţie deosebită trebuie acordată gestionării de către FRCE a numerelor scurte şi a codurilor scurte de către FRCE utilizate pentru furnizarea de SVA.

Gestionarea numerelor scurte şi a codurilor scurte de către FRCE trebuie să fie realizată cu respectarea următoarelor principii:

a) accesul transparent şi nediscriminatoriu al FSVA la resursele de numerotaţie;

b) respectarea formatului şi destinaţiei numerelor scurte prevăzute în anexa Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013 şi/sau ale codurilor scurte SMS/MMS prevăzute în anexa la prezentul cod de conduită, precum şi a condiţiilor de utilizare a acestor resurse de numerotaţie, astfel cum sunt prevăzute în Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013;

c) utilizarea numerelor scurte şi a codurilor scurte pentru furnizarea de servicii cu valoare adăugată în mod armonizat;

d) protejarea drepturilor utilizatorilor;

e) principiul “primul venit, primul servit” în ceea ce priveşte asignarea numerelor scurte şi a codurilor scurte în vederea asigurării unor SVA.

Accesul nediscriminatoriu al terţilor care doresc furnizarea de servicii cu valoare adăugată prin intermediul numerelor scurte şi al codurilor scurte este un element esenţial pentru asigurarea unei concurenţe corecte pe această piaţă, permiţând intrarea unor noi FSVA pe piaţă şi dezvoltarea unor servicii inovatoare, iar, în mod indirect, protejarea intereselor utilizatorilor finali.

Ca o situaţie particulară faţă de celelalte tipuri de resurse de numerotaţie, de dreptul de utilizare al aceluiaşi număr scurt sau cod scurt beneficiază mai mulţi FRCE. Ca urmare, este necesar un anumit grad de colaborare între FRCE cu privire la gestionarea acestor resurse de numerotaţie, colaborare care porneşte cu însuşirea şi respectarea regulilor comune stabilite în cadrul codului de conduită.

Armonizarea utilizării, de către FRCE, a numerelor scurte şi codurilor scurte utilizate pentru asigurarea unor SVA presupune utilizarea aceluiaşi număr naţional scurt intern sau al aceluiaşi cod scurt pentru acelaşi serviciu cu valoare adăugată, în reţele diferite. Prin aceiaşi serviciu se înţelege un serviciu care oferă accesul la acelaşi conţinut, asigurat de aceeaşi persoană care furnizează efectiv serviciul fie direct, fie prin intermediul unui FSVA în toate reţelele, fie prin intermediul unor FSVA diferiţi în diferite reţele.

Întrucât FSVA sunt interesaţi ca serviciile oferite să fie accesibile utilizatorilor finali ai diferitelor reţele publice de comunicaţii electronice, prin utilizarea aceluiaşi număr scurt sau cod scurt, în piaţă există deja o tendinţă de armonizare a utilizării numerelor scurte şi codurilor scurte.

Din punctul de vedere al unui FSVA care oferă un serviciu pe un număr scurt sau cod scurt accesibil din mai multe reţele publice de comunicaţii electronice, nu mai putem vorbi de numere interne de reţea decât din punct de vedere tehnic, aria de acoperire a serviciului incluzând toţi utilizatorii finali ai reţelelor respective. Acest lucru aduce beneficii evidente pentru FSVA faţă de situaţia în care serviciul său ar fi accesibil doar într-o singură reţea sau ar fi accesibil din reţele diferite utilizând numere scurte ori coduri scurte diferite.

Pe de altă parte, din punctul de vedere al utilizatorilor finali, accesul la servicii diferite, în funcţie de reţeaua utilizată, prin intermediul aceluiaşi număr scurt sau cod scurt este de natură a genera confuzie, mai ales în contextul în care numeroşi utilizatori folosesc concomitent serviciile mai multor FRCE.

Din punctul de vedere al FRCE, dacă pentru acelaşi serviciu s-ar utiliza resurse de numerotaţie diferite în reţele diferite, aceasta ar constitui o utilizare ineficientă a resurselor de numerotaţie.

Gestionarea numerelor scurte şi a codurilor scurte pentru furnizarea unor SVA, în sensul utilizării armonizate a acestora, se va realiza pentru activările noi de numere scurte şi coduri scurte, de la intrarea în vigoare a prezentului cod de conduită.

Aşa cum am precizat anterior, particularitatea furnizării SVA constă în faptul că pe parcursul lanţului de furnizare a serviciilor pot interveni actori diferiţi. Un rol important în acest lanţ revine FSVA. Astfel, armonizarea poate fi asigurată numai împreună cu FSVA care are interes comercial direct în furnizarea aceluiaşi serviciu prin intermediul aceluiaşi număr scurt, respectiv cod scurt, în toate reţelele publice de comunicaţii electronice.

Pentru asigurarea armonizării, FRCE trebuie să ofere FSVA informaţii corecte şi actualizate referitor la statutul numerelor scurte/codurilor scurte în propria reţea şi să respecte principiul “primul venit, primul servit” pe parcursul derulării procedurii de asignare a numerelor scurte şi codurilor scurte în vederea asigurării de SVA.

4.2. Informarea potenţialilor FSVA

Accesul nediscriminatoriu al FSVA la resursele de numerotaţie se poate realiza numai dacă se asigură transparenţa cu privire la procedura de asignare a acestora.

Asignarea numerelor scurte şi a codurilor scurte de către FRCE se realizează ca urmare a încheierii unui contract comercial între FRCE şi FSVA care doreşte să implementeze SVA prin intermediul unor numere scurte sau coduri scurte. În vederea facilitării încheierii unui astfel de contract cu FSVA şi în vederea facilitării procesului de asignare a resurselor de numerotaţie, FRCE are obligaţia de a publica şi de a actualiza ori de câte ori intervin modificări pe pagina proprie de internet următoarele informaţii:

a) datele de contact (adresă de contact/număr de telefon/număr de fax/adresă de poştă electronică) la care FSVA pot depune solicitări în vederea implementării unor SVA prin intermediul numerelor scurte şi/sau al codurilor scurte sau pot obţine informaţii cu privire la procedura de asignare a numerelor scurte şi/sau a codurilor scurte;

b) lista de documente pe care trebuie să le transmită solicitanţii pentru încheierea unui contract comercial privitor la furnizarea de SVA prin intermediul numerelor scurte şi/sau al codurilor scurte şi alte informaţii pe care FRCE le consideră utile pentru încheierea contractului comercial (de exemplu, cerinţe tehnice/comerciale minimale, formulare-tip ce ar urma să fie completate);

c) lista de documente pe care trebuie să le transmită solicitanţii în vederea implementării unui anumit SVA şi alte informaţii pe care FRCE le consideră utile pentru implementarea respectivului SVA.

4.3. Evidenţa utilizării numerelor scurte şi a codurilor scurte

Fiecare FRCE care utilizează numere scurte/coduri scurte trebuie să realizeze şi să menţină o evidenţă actualizată cu privire la statutul acestor resurse.

Numerele sau codurile scurte pot avea la un moment dat una din următoarele stări (statut):

a) LIBER - un număr scurt/cod scurt este liber dacă nu este utilizat pentru furnizarea unui SVA sau a unui SSR (nu se găseşte în nici una din stările activat/rezervat/carantină). Numărul scurt/Codul scurt poate fi liber în reţelele tuturor FRCE sau poate fi liber numai în reţeaua unuia ori în reţelele mai multor FRCE;

b) REZERVAT - numărul scurt sau codul scurt figurează în evidenţele unui FRCE ca fiind rezervat în următoarele cazuri:

1. a fost solicitat pentru a fi utilizat, de către un FSVA, FRCE a acceptat solicitarea, dar numărul scurt/codul scurt nu a fost activat;

2. FRCE intenţionează să furnizeze SSR sau SVA în nume propriu prin intermediul acelui număr scurt/cod scurt.

Această stare este una temporară. Astfel, dacă după rezervare numărul scurt sau codul scurt nu este activat, acesta revine la starea LIBER după expirarea unui termen de 60 de zile (Ta) de la data rezervării;

c) ACTIVAT - numărul scurt sau codul scurt este considerat activat în reţeaua proprie a FRCE dacă prin intermediul acestuia se furnizează un SVA fie direct de către FRCE, fie de către un FSVA, fie de către un terţ prin intermediul unui FSVA. Se consideră, de asemenea, activate numerele scurte sau codurile scurte utilizate pentru furnizarea unor SSR;

d) CARANTINĂ - un număr scurt sau cod scurt figurează ca fiind în carantină după închiderea accesului la acest număr/cod în sistemele FRCE. Perioada de carantină (Te) este de 60 de zile de la închiderea accesului la numărul scurt sau codul scurt.

4.4. Procedura de asignare a numerelor scurte şi a codurilor scurte către FSVA

Procedura de asignare include toate activităţile desfăşurate de către FRCE şi FSVA în vederea implementării SVA. Aceasta este cuprinsă între momentul în care FRCE înregistrează o solicitare de implementare a unor SVA, prin intermediul unor numere scurte sau coduri scurte, din partea unui FSVA şi momentul în care serviciul este activat în reţeaua respectivului FRCE.

Fiecare FRCE urmează procedura proprie de asignare a numerelor scurte sau a codurilor scurte care trebuie să fie conformă cu regulile generale stabilite prin codul de conduită. Pentru realizarea cerinţei de armonizare a unui număr scurt sau cod scurt utilizat pentru furnizarea de SVA este esenţial faptul că fiecare FRCE trebuie să ţină seama în aplicarea procedurii proprii de asignare de anumite activităţi care sunt desfăşurate de către FSVA la alţi FRCE.

Procedura de asignare a unor numere scurte sau coduri scurte către un FSVA se realizează în mai multe etape (faze). Aceste faze se pot desfăşura în mod etapizat sau concomitent.

4.4.1. Faza de încheiere a contractului comercial de furnizare SVA între FRCE şi FSVA

Aceasta fază începe în momentul în care un FSVA transmite FRCE documentele prevăzute la pct. 4.2 lit. b) şi se finalizează cu încheierea contractului comercial de furnizare SVA.

În contract se vor stabili şi condiţiile referitoare la protecţia utilizatorilor în ceea ce priveşte utilizarea numerelor scurte sau a codurilor scurte pentru furnizarea serviciilor cu valoare adăugată menţionate la pct. 5 şi 6, care urmează să fie asigurate de către FSVA. Totodată se stabileşte şi dreptul FRCE de a suspenda accesul la numărul pe care s-a desfăşurat un serviciu sau de a denunţa contractul dacă FSVA nu respectă condiţiile de utilizare a resurselor de numerotaţie, inclusiv prevederile de la pct. 5 şi 6.

4.4.2. Faza de analiză şi acceptare a solicitării privind implementarea unui anumit SVA

În cadrul acestei faze, FRCE analizează dacă cerinţele specifice de implementare a SVA sunt în acord cu reglementările ANCOM, cu posibilităţile tehnice ale reţelei respective şi cu politica internă comercială a FRCE. În acest sens, FSVA va transmite documentele prevăzute la pct. 4.2 lit. c).

FRCE şi FSVA stabilesc de comun acord detaliile de implementare (tehnice şi comerciale) specifice SVA respectiv.

4.4.3. Faza de validare-rezervare a resurselor de numerotaţie

Această fază are drept scop stabilirea numerelor scurte/codurilor scurte care vor putea fi utilizate pentru

furnizarea unui anumit SVA. Din perspectiva utilizării armonizate a acestor resurse de numerotaţie, această etapă presupune verificarea disponibilităţii, cel puţin în reţelele FRCE în care FSVA intenţionează să furnizeze serviciul respectiv, a numărului/codului scurt ce se intenţionează a fi rezervat şi rezervarea acestuia.

Pe parcursul derulării acestei faze urmează a se realiza următoarele activităţi:

a) FRCE şi FSVA stabilesc subdomeniul de numere scurte/coduri scurte adecvat furnizării SVA respectiv;

b) FSVA solicită listele numerelor scurte/codurilor scurte libere din subdomeniul stabilit tuturor FRCE în reţelele cărora intenţionează să furnizeze SVA respectiv;

c) FRCE care primesc cereri pun la dispoziţia FSVA listele respective, în maximum două zile lucrătoare;

d) în baza listelor primite, FRCE şi FSVA convin asupra numerelor scurte/codurilor scurte ce urmează să fie utilizate;

e) FSVA solicită şi FRCE actualizează în evidenţele proprii statutul acestor numere scurte/coduri scurte din “Liber” în “Rezervat”, precizând data rezervării.

4.4.4. Faza de activare a resurselor de numerotaţie

După validarea-rezervarea resurselor de numerotaţie, FSVA va solicita activarea acestora, individual fiecărui FRCE de la care a solicitat rezervarea.

Activarea poate fi făcută de către FRCE doar pentru acelaşi SVA pentru care a fost făcută validarea-rezervarea.

Prin activare se înţelege deschiderea accesului clienţilor unui FRCE la SVA ce sunt furnizate de FSVA, direct sau printr-un terţ ce furnizează serviciile de conţinut, prin intermediul respectivului număr scurt ori cod scurt. Fiecare FRCE actualizează în evidenţele proprii statutul numărului scurt/codului scurt din “Rezervat” în “Activat”.

FSVA poate solicita activarea aceluiaşi număr scurt/cod scurt şi în reţelele publice de comunicaţii electronice ale altor FRCE decât cel/cei la care a rezervat sau activat numerele/codurile respective. În această situaţie, FSVA va comunica acestor FRCE intenţia sa, precizând faptul că respectivul format al numărului/codului solicitat este rezervat/activat în altă/alte reţea/reţele. Dacă din analiza documentaţiei primite de la FSVA se ajunge la concluzia că sunt îndeplinite toate condiţiile de furnizare a SVA şi numărul scurt/codul scurt solicitat este “Liber” în reţeaua furnizorului respectiv, acesta va fi activat pentru furnizarea serviciului respectiv.

4.4.5. Eliberarea resurselor de numerotaţie

FSVA va solicita, cu respectarea procedurilor interne proprii ale FRCE, închiderea accesului la numerele scurte/codurile scurte asignate, în funcţie de necesităţile proprii. FRCE procesează solicitarea şi actualizează în sistemele proprii statutul numărului scurt/codului scurt din “Activat” în “Carantină”.

Fac excepţie de la aplicarea perioadei de carantină numerele care sunt utilizate pentru furnizarea unor servicii cu caracter temporar (de exemplu: serviciile asociate unor activităţi de marketing), precum şi cazurile în care persoana care furnizează efectiv serviciul de conţinut doreşte ca respectivul SVA să fie furnizat prin intermediul unui alt FSVA, cu acordul FSVA căruia i-a fost asignat anterior numărul/codul scurt.

În perioada de carantină, numărul scurt sau codul scurt respectiv se poate reactiva pentru reînceperea furnizării aceluiaşi SVA de către aceeaşi persoană care furnizează efectiv serviciul.

4.4.6. Comunicarea activării şi eliberării numerelor şi codurilor scurte

ANCOM primeşte, în baza prevederilor art. 10 alin. (1) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013, informaţii cu privire la FRCE care utilizează numere scurte şi coduri scurte, precum şi cu privire la numerele şi codurile scurte utilizate în fiecare reţea publică de comunicaţii electronice. Ţinând cont de acest fapt, în interesul unei bune colaborări în procesul complex de gestionare armonizată a numerelor scurte şi codurilor scurte, ANCOM întocmeşte o evidenţă cu FRCE care utilizează numere şi coduri scurte şi care, prin urmare, au obligaţii referitoare la gestionarea armonizată a acestora. Această evidenţă va fi publicată pe pagina de internet a ANCOM şi va fi actualizată în urma informaţiilor primite de la FRCE.

FRCE care au activat numere sau coduri scurte în vederea furnizării unui SVA/SSR sau care au încetat furnizarea respectivelor servicii prin intermediul acestor resurse de numerotaţie vor menţine o evidenţă actualizată a numerelor şi codurilor scurte utilizate, publicată pe propria pagină de internet, în conformitate cu art. 9 alin. (1) lit. a) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013. Actualizarea se va face în termen de cel mult 10 zile de la data modificării statutului numerelor sau codurilor scurte respective. FRCE pot notifica furnizorii din Lista ANCOM cu privire la activarea numerelor sau codurilor scurte. În cazul încetării utilizării unui număr sau cod scurt într-o reţea, comunicarea noului status trebuie făcută după expirarea perioadei de carantină.

4.4.7. Situaţii exceptate de la aplicarea procedurii de asignare armonizată

în furnizarea SVA din categoria serviciilor de microplăţi pot interveni următoarele cazuri generate de particularităţile de natură tehnică ale reţelei în care acest serviciu este implementat:

- implementarea în reţele diferite, a unor servicii cu tarife diferite, pe acelaşi număr/cod într-o reţea şi pe numere multiple în altă reţea (de exemplu: într-o reţea pe un număr scurt sunt activate servicii cu tarife de la 1 la 10 euro, iar în altă reţea aceleaşi servicii sunt activate pe 10 numere aferente fiecărui tarif de la 1 la 10 euro);

- implementarea unui serviciu prin SMS-MO pe acelaşi număr/cod scurt în toate FRCE şi taxare prin SMS-MT pe numere/coduri diferite în FRCE diferite.

Se recomandă să se limiteze numărul de nivele tarifare şi implicit al resurselor utilizate (maximum 5).

5. Protecţia utilizatorilor în ceea ce priveşte utilizarea numerelor scurte/codurilor scurte pentru furnizarea SVA

Furnizarea şi dezvoltarea SVA sunt posibile numai dacă se creează şi se menţine un climat de încredere cu privire la utilizarea acestor servicii de către utilizatori. Pentru a evita abuzurile sau fraudele asociate furnizării SVA este necesară implementarea unor mecanisme adecvate de protecţie a utilizatorilor în ceea ce priveşte utilizarea SVA. În acest sens se impune asigurarea unor informaţii precise, complete şi corecte în toate fazele de promovare şi furnizare a serviciilor.

5.1. Informarea utilizatorilor în procesul de promovare a serviciilor

În toate activităţile de promovare a SVA oferite prin intermediul numerelor sau a codurilor scurte ori de informare cu privire la serviciile oferite prin intermediul acestora, ori de câte ori este comunicat numărul sau codul scurt aferent serviciului, se comunică într-un mod clar şi fără echivoc şi tariful aferent acestuia, cu precizarea modalităţii de tarifare a apelului sau a mesajelor SMS/MMS.

În cazul în care SVA este accesat prin efectuarea de către utilizator a unui apel vocal se va preciza modalitatea de tarifare, pe apel sau pe minut, cu precizarea duratei minime ce va fi tarifată, dacă este cazul.

În cazul în care SVA este accesat prin trimiterea de către utilizator a mai multor mesaje SMS (ori pentru un anumit conţinut plata se face prin trimiterea mai multor SMS-uri), utilizatorii trebuie să fie informaţi cu privire la numărul de mesaje ce trebuie transmis şi la tariful total al acestora.

În cazul serviciilor furnizate prin SMS/MMS recurente, odată cu informaţiile privind modalitatea de abonare la serviciu, utilizatorii vor fi informaţi asupra naturii serviciului şi a faptului că taxarea ulterioară se va realiza fără a mai fi necesare alte acţiuni din partea acestora, la momentul primirii mesajelor SMS/MMS. Pentru serviciile de tip abonament se vor comunica perioada şi valoarea abonamentului pentru perioada respectivă (din informaţii ar trebui să rezulte valoarea abonamentului pe timp de o lună). De asemenea, utilizatorii vor fi informaţi cu privire la frecvenţa primirii mesajelor care vor fi tarifate şi cu privire la mecanismul de dezabonare.

În cazul în care anumite servicii sunt accesibile, prin natura lor, numai în anumite intervale de timp, utilizatorii vor fi informaţi asupra intervalelor orare în care serviciul poate fi utilizat. În cazul în care posibilităţile tehnice ale FRCE şi FSVA permit, accesul în intervalele orare în care serviciul respectiv nu poate fi livrat va fi restricţionat sau utilizatorul nu va fi taxat, ori taxarea nu va depăşi nivelul tarifului în reţea. În cazul imposibilităţii limitării tehnice, alternativ, părţile vor stabili obligaţii contractuale în sarcina FSVA prin care să se limiteze tarifarea în afara intervalelor orare în care serviciul nu este funcţional.

În cazul în care anumite servicii sunt accesibile numai în anumite reţele publice de comunicaţii electronice, utilizatorii vor fi informaţi cu privire la reţelele în care serviciile sunt accesibile.

5.2. Furnizarea de informaţii cu caracter general Suplimentar faţă de informaţiile publicate pe pagina proprie de internet, în conformitate cu prevederile art. 9 din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013, FRCE va oferi utilizatorilor, la cerere, prin intermediul serviciului propriu de relaţii cu clienţii, informaţii referitoare la tarifele aplicabile apelurilor către numerele interne scurte, la tarifele aplicabile SMS-urilor trimise, atunci când tarifarea se face pe baza SMS-MO, sau la tarifele aplicabile SMS-urilor primite de utilizator ca urmare a unei comenzi trimise de acesta prin SMS la un cod scurt, atunci când tarifarea se face pe baza SMS-MT.

În plus, FRCE fac publice informaţiile generale de tarifare inclusiv dacă apelurile efectuate/SMS-urile transmise către numere scurte/coduri scurte se tarifează în mod separat sau sunt incluse în numărul de minute/SMS-uri aferent tipului de abonament.

Utilizatorii vor fi informaţi cu privire la cerinţele tehnice sau parametrii tehnici necesari pentru utilizarea serviciilor, dacă este cazul. În situaţia în care un serviciu nu este compatibil cu toate tipurile/modelele de terminale mobile (de exemplu, un serviciu de personalizare a telefonului mobil), utilizatorii vor fi informaţi cu privire la lista de telefoane compatibile. Acolo unde este posibil din punct de vedere tehnic (FSVA cunoaşte tipul terminalului utilizatorului), în cazul în care terminalul nu este compatibil cu serviciul respectiv, utilizatorul va fi informat prin intermediul unui SMS-MT gratuit.

Este interzisă inducerea în eroare a utilizatorului în ceea ce priveşte conţinutul real al serviciului, tariful real, inducerea ideii de câştig necondiţionat, denaturarea altor caracteristici ale serviciului, cu scopul de a creşte traficul într-un mod artificial, abuzând de înţelegerea defectuoasă a caracteristicilor serviciului. Este interzisă promovarea anumitor produse sau servicii ca fiind gratuite, dacă accesul la serviciu sau produs se realizează prin utilizarea unui serviciu cu tarif special.

5.3. Modalităţi de informare la iniţierea şi pe parcursul furnizării serviciului

5.3.1. SVA furnizat prin apeluri vocale

În cazul SVA furnizate prin apeluri vocale, înainte de livrarea conţinutului se inserează un mesaj de întâmpinare, care informează utilizatorul cu privire la tariful aplicabil şi modalitatea de aplicare (pe apel sau pe durata apelului, cu precizarea duratei minime de tarifare în cazul în care aceasta este mai mare de 1 minut). Mesajul de întâmpinare poate fi acelaşi în toate reţelele în care se furnizează serviciul sau poate fi personalizat la nivelul fiecăreia dintre ele.

5.3.2. SVA furnizat prin SMS/MMS

Serviciile cu valoare adăugată furnizate prin SMS/MMS sunt oferite ca urmare a unei comenzi iniţiate de utilizatori. Comanda se realizează prin urmărirea unei succesiuni de mesaje SMS-MO şi SMS-MT, taxabile la tarif special sau normal ori gratuite. În cazul serviciilor comandate online şi pentru care tarifarea se realizează prin SMS, iniţierea comenzii poate fi realizată prin intermediul unei aplicaţii web.

Informarea utilizatorilor pe parcursul procesului de comandă se realizează prin intermediul mesajelor SMS-MT primite de aceştia. În scopul realizării unei informări adecvate, conţinutul minimal al acestor mesaje este prevăzut în prezentul cod de conduită, la pct. 5.4. Numărul de mesaje schimbate în cursul procesului de comandă poate fi mai mare şi conţinutul poate fi mai extins, în condiţiile în care este respectată schema minimă precizată. Această obligaţie de informare se aplică doar pentru SVA cu tarif mai mare decât tariful normal în reţea.

În cazul serviciilor cu tarifare recurentă, informarea utilizatorilor prin intermediul mesajelor SMS-MT se realizează atât pe parcursul procesului de comandă a serviciilor, cât şi în întreg intervalul în care serviciul este activ.

În cazul în care pentru mesajele SMS-MT transmise în cursul furnizării SVA sunt folosite, ca identificator (CLI), alte caractere alfanumerice decât codurile scurte (de exemplu, denumirea comercială a serviciului sau denumirea unei firme care se promovează prin intermediul serviciului), FRCE trebuie să ofere utilizatorilor finali, la cererea acestora, informaţii cu privire la expeditorul mesajului SMS-MT respectiv (denumirea FSVA sau faptul că mesajul a fost trimis chiar de către FRCE).

5.4. Procesul de comandă şi de dezactivare a SVA furnizate prin SMS/MMS

5.4.1. Comanda serviciilor cu tarifare unică

a) Comanda directă: utilizatorul iniţiază procesul de comandă prin trimiterea la un număr/cod scurt a unui mesaj SMS-MO, conţinând un cuvânt-cheie sau un cod. În urma SMS-MO iniţial, serviciul va fi furnizat direct. Comanda directă poate 11 utilizată doar pentru serviciile cu un tarif mai mic de 3 euro, serviciile caritabile (donaţii) sau serviciile la care cuvântul-cheie este un cod unic generat de o aplicaţie web.

 

            Schema de realizare a serviciului cu comandă directă:

 

Utilizator

Mesaj

FSVA

Conţinut mesaj

------------

---------ŕ

SMS-MO

 

Cuvântul-cheie sau codul corect

 

 

 

Informaţii cu privire la furnizarea serviciului solicitat:

ß----------

----------

SMS-MT

 

 

- detaliile serviciului (de exemplu, confirmarea serviciului, perioada de furnizare, modalitate de acces serviciu, cod acces conţinut)

- tariful serviciului furnizat

- alte informaţii, dacă este cazul (de exemplu, numărul de telefon la care poate obţine informaţii despre serviciu).

 

NOTĂ:

Pot exista tipuri de servicii pentru care nu se transmite SMS-MT (de exemplu, televoting).

b) Comanda în 2 paşi (double opt-in): utilizatorul iniţiază procesul de comandă prin trimiterea la un cod/număr scurt a unui mesaj SMS-MO şi primeşte ca răspuns un SMS-MT gratuit prin care este informat cu privire la tariful asociat serviciului, modalitatea de continuare a procesului de comandă şi, opţional, alte informaţii considerate a fi utile pentru furnizarea adecvată a serviciului. Furnizarea serviciului şi aplicarea tarifului aferent serviciului se vor realiza doar dacă utilizatorul confirmă comanda prin intermediul unui nou SMS-MO, urmând ca acesta să primească drept răspuns un SMS-MT prin care este informat cu privire la tariful asociat serviciului şi la detalii despre furnizarea efectivă a acestuia.

 

Schema de realizare a serviciului cu comandă în 2 paşi:

 

Utilizator

Mesaj

FSVA

Conţinut mesaj

------------

---------ŕ

SMS-MO

 

 

Cuvântul-cheie sau codul corect

ß----------

----------

SMS-MT

 

 

Utilizatorului i se solicită confirmarea faptului că a solicitat serviciul şi este informat cu privire la:

- codul/numărul scurt la care trebuie să trimită confirmarea;

- conţinutul mesajului de confirmare;

- tariful serviciului solicitat;

- alte informaţii, dacă este cazul (de exemplu, numărul de telefon la care poate obţine informaţii despre serviciu).


Utilizator

Mesaj

FSVA

Conţinut mesaj

------------

---------ŕ

SMS-MO

 

 

Mesajul de confirmare având conţinutul corect

ß----------

----------

SMS-MT

 

 

Informaţii cu privire la furnizarea serviciului solicitat:

- detaliile serviciului (de exemplu, confirmarea serviciului, perioada de furnizare, modalitate de acces serviciu, cod acces conţinut);

- tariful serviciului furnizat;

- alte informaţii, dacă este cazul (de exemplu, numărul de telefon la care poate obţine informaţii despre serviciu).

 

c) Comanda iniţiată online: utilizatorul iniţiază procesul de comandă prin introducerea pe o pagină web a numărului de telefon la care se va efectua taxarea SVA. În urma acestei acţiuni, utilizatorul primeşte un SMS-MT gratuit, prin care este informat cu privire la faptul că a iniţiat o comandă online, tariful asociat serviciului, modalitatea de continuare (confirmare) a procesului de comandă, inclusiv codul/numărul scurt utilizat şi opţional, alte informaţii considerate a fi utile pentru furnizarea adecvată a serviciului. Furnizarea serviciului şi aplicarea tarifului aferent serviciului se vor realiza doar dacă utilizatorul confirmă comanda prin intermediul unui SMS-MO, urmând ca acesta să primească drept răspuns un SMS-MT, prin care este informat cu privire la tariful asociat serviciului şi la detalii despre furnizarea efectivă a acestuia.

 

Schema de realizare a serviciului cu comandă iniţiată online:

 

Utilizator

Mesaj

FSVA

Conţinut mesaj

------------

---------ŕ

ONLINE

 

 

Numărul MSISDN

ß----------

----------

SMS-MT

 

Utilizatorului i se comunică faptul că a solicitat serviciul şi este informat cu privire la:

- codul/numărul scurt la care trebuie să trimită confirmarea;

- conţinutul mesajului de confirmare;

- tariful serviciului solicitat;

- alte informaţii, dacă este cazul (de exemplu, numărul de telefon la care poate obţine informaţii despre serviciu).

------------

---------ŕ

SMS-MO

 

Mesajul de confirmare având conţinutul corect

ß----------

----------

SMS-MT

 

Informaţii cu privire la furnizarea serviciului solicitat:

- detaliile serviciului (de exemplu, confirmarea serviciului, perioada de furnizare, modalitate de acces serviciu, cod acces conţinut);

- tariful serviciului furnizat;

- alte informaţii, dacă este cazul (de exemplu, numărul de telefon la care poate obţine informaţii despre serviciu).

 

5.4.2. Comanda serviciilor cu tarifare recurenta

În cazul acestui tip de servicii, finalizarea de către utilizator a procesului de comandă reprezintă acordul acestuia de a se abona la un anumit serviciu, care va genera costuri pe toată durata în care acest serviciu este activ. Momentele de livrare a serviciului şi de tarifare a utilizatorului pot avea o frecvenţă prestabilită (de exemplu, zilnic, săptămânal ori lunar) sau pot fi determinate de anumite evenimente (de exemplu, primirea de rezultate sportive sau alerte referitoare la anumite evenimente), nemaifiind nevoie de nicio acţiune de comandă ulterioară din partea utilizatorului. Din acest motiv, pe parcursul procesului de comandă, utilizatorii trebuie să fie informaţi gratuit prin intermediul mesajelor SMS-MT în mod clar asupra naturii serviciului şi asupra caracterului acestuia de serviciu cu tarifare recurentă (abonament), indicându-se tariful asociat serviciului, modalitatea de dezabonare, modalitatea de livrare efectivă. În orice mesaj SMS-MT primit pe perioada în care serviciul cu tarifare recurentă este activ trebuie precizat şi un cuvânt-cheie care poate fi folosit pentru dezabonarea de la serviciu, alături de numărul scurt/codul scurt unde acesta trebuie trimis. Mesajele SMS-MT trimise utilizatorilor ca parte a serviciilor cu tarifare recurentă trebuie să conţină elemente de identificare a furnizorului serviciului.

 

Schema de realizare a serviciului cu tarifare recurentă:

 

Utilizator

Mesaj

FSVA

Conţinut mesaj

------------

---------ŕ

SMS-MO

 

 

Cuvânt-cheie sau codul trimis de către utilizator este corect.

ß----------

----------

SMS-MT

 

Utilizatorului i se solicită confirmarea faptului că a solicitat serviciul şi este informat cu privire la:

 

- faptul că mesajul de confirmare are drept urmare abonarea la un anumit serviciu;

- numărul/codul scurt la care trebuie să trimită confirmarea;

- conţinutul mesajului de confirmare;

- tariful serviciului la care se abonează;

- alte informaţii, dacă este cazul (de exemplu, numărul de telefon la care poate obţine informaţii despre serviciu).

------------

---------ŕ

SMS-MO

 

Conţinutul mesajului de confirmare este corect.

ß----------

----------

SMS-MT

 

Informaţii cu privire la faptul că s-a abonat la un anumit serviciu:

 

- serviciul la care s-a abonat;

- tariful serviciului;

- detaliile serviciului (de exemplu, perioada de recurenţă, perioada de furnizare modalitate de acces la serviciu, cod acces conţinut);

- modalitatea de dezabonare (cuvânt-cheie, numărul scurt/codul scurt la care trebuie trimis);

- alte informaţii, dacă este cazul (de exemplu, numărul de telefon la care poate obţine informaţii despre serviciu).

ß----------

----------

SMS-MT

 

Utilizatorul este informat cu privire la furnizarea serviciului solicitat şi i se comunică:

 

- serviciul pe care l-a primit (la care s-a abonat);

- tariful mesajului curent;

- detaliile serviciului (de exemplu, perioada de furnizare, modalitate de acces la serviciu, cod acces conţinut);

- modalitatea de dezabonare (cuvânt-cheie, codul la care trebuie trimis);

- alte informaţii, dacă este cazul (de exemplu, numărul de telefon la care poate obţine informaţii despre serviciu).

….

 

 

 

….

 

 

 

------------

---------ŕ

SMS-MO

 

Conţinutul mesajului de dezabonare este corect.

ß----------

----------

SMS-MT

 

Utilizatorul este informat gratuit cu privire la faptul că s-a dezabonat de la un anumit serviciu şi, opţional, i se pot comunica alte informaţii (de exemplu, numărul de telefon la care poate obţine informaţii despre serviciu).

 

5.4.3. Informarea utilizatorilor în cazul unor comenzi eronate (Excepţii)

În cazul în care procesul de comanda include transmiterea de cuvinte-cheie, atunci când conţinutul mesajelor SMS-MO nu reprezintă cuvinte-cheie corecte, utilizatorii vor fi informaţi prin SMS-MT de răspuns gratuite.

 

Utilizator

Mesaj

FSVA

Conţinut mesaj

------------

---------ŕ

SMS-MO

 

Cuvântul-cheie sau codul trimis de către utilizator este incorect.

ß----------

----------

SMS-MT

 

Utilizatorul este informat cu privire la:

 

- faptul că cererea a fost incorect formulată;

- cuvântul/cuvintele-cheie corecte (opţional);

- codul scurt la care trebuie să retrimită mesajul (opţional);

- numărul de telefon la care poate obţine informaţii despre serviciu şi tariful apelului către numărul respectiv.

 

5.4.4. Dezactivarea serviciilor recurente

Pentru toate codurile/numerele scurte prin intermediul cărora sunt furnizate servicii cu tarifare recurentă se va implementa un mecanism de dezabonare, prin care utilizatorul poate cere în orice moment încheierea furnizării serviciului. Acest mecanism de dezabonare constă în trimiterea de către utilizator, prin SMS cu tarif normal în reţea sau gratuit, a unui cuvânt-cheie, prin care utilizatorul îşi manifestă dorinţa de încetare imediată a furnizării serviciului respectiv.

În acest sens se va utiliza cel puţin cuvântul-cheie “STOP” (nu se va ţine cont de tipul caracterelor utilizate - minuscule sau majuscule). Dacă la un cod/număr scurt se pot comanda mai multe servicii, va fi utilizată formula “STOP x”, unde x este un cuvânt-cheie asociat fiecărui serviciu.

După trimiterea corectă de către utilizator a cuvântului-cheie se va realiza în mod automat dezabonarea utilizatorului respectiv, iar acesta va primi un mesaj gratuit de confirmare a dezabonării.

5.5. Informarea utilizatorilor prin intermediul facturii

În vederea informării utilizatorilor cu privire la consumul de servicii cu valoare adăugată oferite prin intermediul numerelor şi codurilor scurte, în factura detaliată emisă de FRCE abonaţilor trebuie să existe cel puţin următoarele informaţii pentru fiecare SVA utilizat:

a) numărul scurt tarifabil accesat de utilizator sau codul scurt la care a iniţiat furnizarea unui serviciu oferit prin SMS;

b) informaţii referitoare la tipul serviciilor (de exemplu, categoria de serviciu conform clasificării interne FRCE) - opţional;

c) data şi ora la care s-a realizat apelul sau la care a fost trimis mesajul SMS-MO prin care s-a iniţiat furnizarea serviciului;

d) tariful aplicat pentru fiecare apel sau SMS.

6. Măsuri referitoare la protecţia minorilor

Furnizarea SVA, în special cele destinate adulţilor, se va realiza într-un mod cât mai responsabil, astfel încât să se asigure protecţia minorilor.

În acest sens se vor avea în vedere următoarele:

Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013 prevede că furnizarea unor servicii destinate adulţilor prin intermediul numerelor naţionale scurte interne este permisă numai în subdomeniul 1t = 15. Această măsură are ca scop facilitarea, din punct de vedere tehnic, a blocării accesului la aceste servicii pentru utilizatorii care solicită acest lucru, fără a afecta accesul la serviciile furnizate prin intermediul numerelor scurte din celelalte subdomenii. De asemenea, utilizarea unui singur subdomeniu pentru serviciile destinate adulţilor constituie o modalitate de informare a utilizatorilor cu privire la tipurile de servicii care ar putea fi accesate prin intermediul respectivului format de numere.

FRCE vor depune toate diligentele, eventual prin stabilirea unor clauze, în contractul comercial încheiat cu FSVA, pentru a se asigura că FSVA respectă legislaţia în vigoare privind prestarea serviciilor destinate adulţilor.

În cazul serviciilor furnizate vocal, adresate adulţilor, mesajul inserat înainte de furnizarea serviciului va cuprinde şi informarea cu privire la caracterul serviciului respectiv şi la limita minimă de vârstă.

În cazul în care un terminal mobil este destinat a fi utilizat de către un minor, în măsura în care există posibilitatea tehnică, FRCE vor oferi facilităţi prin care părinţii să poată controla sau interzice accesul la serviciile destinate adulţilor.

În situaţia în care FRCE vor implementa în propria reţea servicii destinate minorilor, se vor avea în vedere prevederile legale în vigoare în domeniul protecţiei minorilor.

7. Măsuri referitoare la blocarea accesului la serviciu

FRCE care furnizează sau implementează SVA în propria reţea oferă utilizatorului, la cerere, posibilitatea de blocare a accesului la SVA (de exemplu, restricţionarea cu parolă), în funcţie de posibilităţile tehnice ale echipamentelor, fie prin blocarea accesului la subdomenii de numere identificate prin primele două cifre, fie prin blocarea accesului la toate numerele scurte utilizate pentru SVA.

În situaţia în care nu se pot implementa din motive tehnice măsurile de blocare menţionate anterior, FRCE va coopera cu FSVA în vederea implementării unor mecanisme prin care se va bloca din oficiu accesul utilizatorilor la servicii la depăşirea unor praguri tarifare. Pragurile tarifare se vor stabili pentru perioade de o zi şi cumulat pentru perioade de o lună, fie pentru serviciile furnizate prin intermediul unui singur număr, fie pentru serviciile furnizate de către acelaşi FSVA.

La depăşirea limitei tarifare utilizatorul este informat referitor la acest fapt. În situaţia în care utilizatorul continuă să efectueze apeluri sau să trimită SMS-MO, FRCE poate bloca accesul abonatului, în funcţie de posibilităţile tehnice, fie ta domeniile de numere sau coduri scurte destinate SVA, fie la toate serviciile de voce şi/sau SMS, cu excepţia accesului la serviciile de urgenţă, cu condiţia existenţei unor clauze în acest sens în contractul încheiat cu utilizatorul final.

Suplimentar, în cazul serviciilor de voce, FRCE pot stabili anumite durate maxime/tarife maxime pe apel, procedând la întreruperea convorbirilor care depăşesc limitele stabilite.

În cazul serviciilor de tip SMS-MT la atingerea limitei tarifare se va întrerupe transmiterea de SMS-MT către utilizator.

Prin excepţie, FRCE, de comun acord cu FSVA, poate să decidă să nu blocheze accesul utilizatorului la servicii sau transmiterea de SMS-MT, dacă există acordul utilizatorului cu privire la accesul la serviciu peste limita stabilită.

Fiecare FRCE face publică modalitatea de blocare a apelurilor şi limitele de tarifare aplicabile pe propria pagină de internet şi prin serviciile de relaţii cu clienţii.

8. Grafic de migrare a serviciilor furnizate pa alte numere/coduri scurte decât cele prevăzute în reglementările ANCOM

începând cu data intrării în vigoare a prezentului cod de conduită, FRCE nu mai alocă, pentru furnizarea SVA în nume propriu sau de către FSVA, alte coduri scurte decât cele prevăzute în anexă. Această prevedere se aplică inclusiv serviciilor la care accesul se realizează pe baza unor aplicaţii incluse în SIM (de exemplu, GSM Tool Kit). Pentru SIM-urile pentru care alocarea codurilor scurte s-a realizat anterior acestui moment, respectivele coduri scurte vor putea fi utilizate în continuare, în formatul existent, cu respectarea celorlalte prevederi aplicabile ale Codului de conduită şi ale Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013, până la implementarea în reţeaua FRCE a soluţiilor tehnice ce permit înlocuirea respectivelor coduri scurte.

FRCE analizează şi stabilesc, în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a Codului de conduită, numerele/codurile scurte active la acest moment care urmează a fi migrate conform art. 14 alin. (3) din Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013, noile numere/coduri scurte ce urmează a fi utilizate pentru migrarea SVA furnizate de FRCE sau implementate în reţeaua acestuia, precum şi graficul de migrare a acestora.

Graficul şi condiţiile de migrare, stabilite de FRCE în acord cu eventualii FSVA, trebuie:

- să respecte procedura de armonizare prevăzută de Codul de conduită;

- să asigure migrarea efectivă a SVA, furnizate în propria reţea, în termen de cel mult 3 ani de la data intrării în vigoare a

Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 377/2013.

Pentru asigurarea continuităţii furnizării serviciilor, graficul de migrare poate să prevadă o perioadă în care serviciul va fi furnizat atât prin intermediul resurselor utilizate în prezent, cât şi prin intermediul noilor resurse.

Se va evita, pe cât este posibil, promovarea numerelor/codurilor scurte care urmează a fi schimbate, acestea fiind înlocuite cu numerele/codurile noi.

 

ANEXĂ

la codul de conduită

 

Lista codurilor scurte SMS/MMS

 

Subdomeniu/ Domeniu

Formatul codului scurt SMS/MMS

Utilizare

Tarif

2t

t = 2, 3, 4

2tvxy

 

servicii conţinut premium (SMS-MT, utilizare netransparentă pentru utilizator)

 

 

 

2t

t = 7, 8

2tvx(y)

servicii marketing/SSR

Tarif normal/mai mic în reţea

3t

t = 2, 7, 8

3tvx(y)

servicii marketing/SSR

Tarif normai/mai mic în reţea

7t

7 ≠ 5

7tvx(y)

microplăţi

 

7t

t = 5

7tvx(y)

microplăţi pentru servicii dedicate adulţilor

 

8t

t = 0, 1, 2

8tvx(y)

servicii conţinut premium

 

8t

t = 7

8tvx(y)

servicii caritabile

 

 

 


Copyright 1998-2015 DSC.NET   All rights reserved.